Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:55
Gameboy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Kort antwoord: puur vanwege Powerplay ;)

Iets meer toelichting:

Mijn PV installatie is door Zonneplan aangelegd, en zij koppelen de omvormer (in mijn geval een SAJ R5 omvormer) niet aan de Chinese cloud ;) Alle data blijft in hun eigen omgeving (eigen cloud in NL/EU denk ik), en kan door eindgebruikers alleen via hun eigen Zonneplan App worden ingezien.

Tibber is ook bezig met Grid Rewards voor zonnepanelen, maar dan moeten ze wel met een PowerUp data uit omvormers kunnen uitlezen, en voor aansturing ook kunnen schrijven naar die omvormers.

Op dit moment is dat niet mogelijk voor Zonneplan omvormers, omdat die niet via een cloud-account/webportal/web-API kunnen worden uitgelezen en aangestuurd. Daartoe zou dan een stukje hardware met software moeten worden ontwikkeld door Tibber, om die aansturing van ZP omvormers wel mogelijk te maken, en dat gaat nog wel even duren, if ever...

Nu ik daar duidelijkheid over heb vanuit Tibber, is het voor mij slimmer om zo snel mogelijk over te stappen op ZP om alsnog gebruik/voordeel te kunnen halen uit hun Powerplay dienst...

P.S.: Ik heb wel aansturing vanuit HomeAssistant om de omvormer te knijpen of uit te zetten op momenten met negatieve prijzen, maar daarvoor is inderdaad een extra stukje hardware nodig...nu krijg ik daar slechts het voordeel van geen negatieve prijzen van, maar ik mis de Powerplay bonus...
Hi! Ik heb ook panelen van Zonneplan en overweeg om per oktober naar ze over te stappen, mede vanwege de mogelijkheid om dan negatieve prijzen met PV te omzeilen.

Ik was benieuwd of die Zonneplan omvormer ook via een andere manier is aan te sturen, en nu lees ik dat jij dit voor elkaar hebt in HA. Is dat een beetje goed te doen voor een programmeer leek? Je schrijft dat je er ook extra hardware voor nodig hebt. Welke dan?

Ik wil op zich best naar Zonneplan, want mijn ervaring met hun is heel goed. Maar ik ben ook wat huiverig voor lock-in bij een leverancier.

Nu is dit verder wel wat voorbij het onderwerp van dit topic, dus wat mij betreft ook prima in een DM of met een link naar een ander topic waar dit te vinden is...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Hmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:42:
Hoe heb je die zonnepanelen gelimiteerd tot je huisverbruik dan?

(Ik gok er namelijk op dat dat niet 1-op-1 instant is, en je dus alsnog meer hebt opgewekt dan je verbruikt)
In de grafiek zie je dat er geen grid export is geweest. Alle PV opwek is naar huis + auto gegaan.

Omvormer heb ik gelimit (%) op huisverbuik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 16:13
bilgy_no1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:42:
[...]

Hi! Ik heb ook panelen van Zonneplan en overweeg om per oktober naar ze over te stappen, mede vanwege de mogelijkheid om dan negatieve prijzen met PV te omzeilen.

Ik was benieuwd of die Zonneplan omvormer ook via een andere manier is aan te sturen, en nu lees ik dat jij dit voor elkaar hebt in HA. Is dat een beetje goed te doen voor een programmeer leek? Je schrijft dat je er ook extra hardware voor nodig hebt. Welke dan?
Ik heb de handleiding gevolgd uit de HACS integratie "SAJ R5 Inverter Modbus": https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus

Mijn hardware is een EW10 Serial naar WiFi servertje (ca. 2 tientjes), maar je zou ook deze kunnen kopen vermoedelijk:
Gameboy in "Zonneplan (SAJ R5) USB dongle kopen als particulier"
Ik wil op zich best naar Zonneplan, want mijn ervaring met hun is heel goed. Maar ik ben ook wat huiverig voor lock-in bij een leverancier.
Dat was ook een beetje mijn reden om eerst naar Tibber te gaan. Maar als zij niet kunnen wat ik bij Zonneplan wel kan (mijn panelen laten aansturen om voordeel uit de onbalansmarkt te ontvangen), dan is de keuze toch snel gemaakt...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
Sicco92 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:55:
[...]

Ik zou de vraag eens bij Frank zelf stellen, compleet met bewijs dat je alleen voor 10:00 en na 16:00 stroom hebt teruggeleverd. Dat zou volgens mij altijd positief moeten zijn.

Een tijd terug waren er wat Tweakers die uit hadden gezocht dat Frank erg raar met teruggeleverde stroom omging. De teruggeleverde stroom wordt niet 1:1 weggestreept tegen verbruikte stroom binnen hetzelfde uur, terwijl dat wel zou moeten. Andere leveranciers doen dat wel goed. Er zou sprake zijn dat de inkoopvergoeding dubbel van de teruglevering afgetrokken zou worden. Frank heeft daarnaast ook nog een terugleververgoeding van 3,5 cent (staat ook zo in de TS). Misschien dat ze die ook nog eens in rekening brengen?

De bedragen komen in ieder geval niet overeen met wat mij logisch lijkt, dus ik zou vooral bij Frank zelf uitvragen hoe dit zit.
Thanks. Zal het navragen.

In het contract staat: Levert u meer terug dan u verbruikt heeft? Dan vergoeden wij deze hoeveelheid tegen de gewogen gemiddelde EPEX uurprijs.

Dat is vreemd lijkt mij (in ieder geval de formulering), dat is dan toch de (EPEX) uurprijs van dat moment dat je hebt teruggeleverd?
Of mis ik iets? 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
ivarv schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:25:
[...]

Thanks. Zal het navragen.

In het contract staat: Levert u meer terug dan u verbruikt heeft? Dan vergoeden wij deze hoeveelheid tegen de gewogen gemiddelde EPEX uurprijs.

Dat is vreemd lijkt mij (in ieder geval de formulering), dat is dan toch de (EPEX) uurprijs van dat moment dat je hebt teruggeleverd?
Of mis ik iets? 🤪
Op zich klopt dat, als je exporteert in een bepaald uur, krijg je de EPEX prijs (+handling fee) van dat uur, echter...

Je krijgt pas op de factuur (per maand) te zien hoeveel je moet betalen of hoeveel je terugkrijgt. Zowel de import als de export worden berekend over de hele maand, en dat zijn dan per definitie de gewogen gemiddelde tarieven over die maand.

Elk uur wordt een sommetje gemaakt:

importkosten_dit_uur = (EPEX prijs + handling fee + energiebelasting) * 1.21 (btw) * geïmporteerde kWh's dit uur
exportopbrengst_dit_uur = (EPEX prijs + handling fee) (eventueel * 1,21 voor de BTW bij sommige leveranciers) * geëxporteerde kWh's dit uur

Voor alle uren in de maand worden deze bedragen opgeteld, en dan gedeeld door het totaal aantal kWh import en export die maand. Dat zijn de gewogen gemiddelde tarieven die je op de factuur ziet voor import en export...

Ik denk dat ze daar op doelen, dat je op de factuur de gewogen gemiddelde tarieven ziet, omdat je anders niet kunt narekenen hoeveel je totaal moet betalen of ontvangen. Of je moet voor elk uur in die maand een specificatie opgeven, maar wie zit er te wachten op een uitsplitsing in 700+ uren op een factuur? Ikke niet :X

[ Voor 20% gewijzigd door Gameboy op 10-07-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-08 19:44

themeparktommy

Pretparkgek!

Gameboy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:36:
[...]

Hee, wat grappig! Jij hebt 1 decimaal in de weergave van de gewogen gemiddelde tarieven, en ik heb er 2 op de factuur van Tibber ;) Geen idee wat de reden/oorzaak van dat verschil kan zijn tussen jouw en mijn facturen...

Blijkbaar kan dat dus verschillen? Ik vind dat i.i.g. niet belangrijk genoeg om aan Tibber te vragen, aangezien ik toch per 01-08 overstap naar ZP...
Dit is in de app, als je de PDF download zie je wel 2 decimalen.

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
themeparktommy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:52:
[...]

Dit is in de app, als je de PDF download zie je wel 2 decimalen.
Nou, ik heb ook in de app gewoon 2 decimalen ;) Er wordt dus blijkbaar toch verschil gemaakt op een of ander criterium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ach, ik heb op de tibber factuur een gemiddeld tarief van 14,3 cent, en in de app 16,3 cent. Ook wel interessant. Bewust m'n zonnepanelen niet gekoppeld omdat ik van mening ben dat tibber bij het bepalen van de gemiddelde prijs van m'n zonnepanelen af moeten blijven 😊

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
13:45 ... en zowel zonneplan als tibber hebben nog geen prijzen voor morgen, nog even geduld dan maar, en anders zo toch wat stroomgebruikers aanzetten om het goedkoopste uurtje mee te pakken om 14:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
markjanssen schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:45:
13:45 ... en zowel zonneplan als tibber hebben nog geen prijzen voor morgen, nog even geduld dan maar, en anders zo toch wat stroomgebruikers aanzetten om het goedkoopste uurtje mee te pakken om 14:00
Morgen is niet zo spannend. Weinig spread. Gemiddeld 25 cent.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:26
markjanssen schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:45:
Inmiddels binnen. Morgen goedkoopste prijs zonneplan 24 ct (incl belastingen etc) in de middag. Dus zet maar aan nu! Scheelt je weer een paar cent ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 11:24
Ik zit nu bij Zonneplan maar begrijp dat Tibber in combinatie met Growatt omvormers gekoppeld kunnen worden om GridRewards te kunnen ontvangen.

Weet iemand wat daar voor nodig is? Ik heb namelijk de Shine stick geflashed en ik upload daardoor geen gegevens meer naar server.growatt.com(china....) maar direct naar HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
bjoran123 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:03:
Ik zit nu bij Zonneplan maar begrijp dat Tibber in combinatie met Growatt omvormers gekoppeld kunnen worden om GridRewards te kunnen ontvangen.

Weet iemand wat daar voor nodig is? Ik heb namelijk de Shine stick geflashed en ik upload daardoor geen gegevens meer naar server.growatt.com(china....) maar direct naar HomeAssistant.
Ik heb tibber en een growatt inverter, en die zit ook als powerup in de tibber app, maar zie daar verder nog niets over dat dit met gridrewards integreerd.

De integratie laat hier alleen energie-opwek zien

[ Voor 4% gewijzigd door markjanssen op 11-07-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 11:24
markjanssen schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb tibber en een growatt inverter, en die zit ook als powerup in de tibber app, maar zie daar verder nog niets over dat dit met gridrewards integreerd.

De integratie laat hier alleen energie-opwek zien
aah oke is het alleen maar powerup, ik dacht ergens gelezen te hebben dat grid rewards daar ook op werken...
uitzetten/afschalen op bepaalde momenten...
Maar ik lees nu dat het inderdaad alleen samenwerkt met laden van de auto..

oke thanks never mind :-D

[ Voor 9% gewijzigd door bjoran123 op 11-07-2024 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
bjoran123 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:09:
[...]

aah oke is het alleen maar powerup, ik dacht ergens gelezen te hebben dat grid rewards daar ook op werken...
uitzetten/afschalen op bepaalde momenten...
Maar ik lees nu dat het inderdaad alleen samenwerkt met laden van de auto..

oke thanks never mind :-D
Tibber is wel bezig met het toevoegen van GridRewards voor zonnepanelen. Daarvoor moet je omvormer wel via een Tibber Powerup kunnen worden verbonden vziw. Maar dat zou "later dit jaar" komen volgens Tibber.

Vraag het anders gewoon even aan hen, dan weet je het zeker: https://support.tibber.co...egevens-en-openingstijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:09
Ik sta op het punt om zonnepanelen aan te schaffen voor nieuwe woning en de keuze is tussen Zonneplan en een lokale aanbieder met een omvormer van SolarEdge. Prijs en specs liggen dicht bij elkaar.

Op dit moment contract bij Tibber met GridRewards voor laden met auto, wat goed bevalt. Nu voor panelen van Zonneplan kiezen voelt een beetje als een lock-in voor powerplay van Zonneplan. En Zonneplan ondersteunt vooralsnog eigen laadpaal en eigen panelen. Wellicht dan toch beter voor SolarEdge omvormer gaan als Tibber dat ook gaat ondersteunen (nu al een PowerUp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

dnns85 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:01:
Ik sta op het punt om zonnepanelen aan te schaffen voor nieuwe woning en de keuze is tussen Zonneplan en een lokale aanbieder met een omvormer van SolarEdge. Prijs en specs liggen dicht bij elkaar.

Op dit moment contract bij Tibber met GridRewards voor laden met auto, wat goed bevalt. Nu voor panelen van Zonneplan kiezen voelt een beetje als een lock-in voor powerplay van Zonneplan. En Zonneplan ondersteunt vooralsnog eigen laadpaal en eigen panelen. Wellicht dan toch beter voor SolarEdge omvormer gaan als Tibber dat ook gaat ondersteunen (nu al een PowerUp).
Solar Edge is ook lock in.

Persoonlijk zou ik gewoon voor een goedkope stringomvormer gaan, je moet de boel tenslotte ook nog gaan terugverdienen in de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
dnns85 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:01:
Ik had al SolarEdge en die heb ik gekoppeld aan Tibber. De SolarEdge integratie in de Tibber app vind ik prima. Tibber stuurt ook mijn laadpunt aan, ik kan nu ook aanvinken dat mijn laadpunt start met opladen als er genoeg zon op de panelen valt. Dat valt overigens (nog) niet te fine-tunen.

SolarEdge bevalt mij überhaupt erg goed, hun eigen app is echt prima. Ons SolarEdge systeem draait hier nu al 3,5 jaar zonder een probleem. Je kan realtime zien wat de panelen opleveren, ook per paneel, en ook per paneel zien hoeveel de opbrengst per dag is. Ook kan je van elke fase afzonderlijk aflezen wat het voltage is, handig als je met Enexis moet klagen dat de panelen uitvallen wegens overspanning op het net; als dat op 1 fase blijkt te zijn kan Enexis daar ook wat tegen doen.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HDoc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:21:
[...]

Ook kan je van elke fase afzonderlijk aflezen wat het voltage is
Of je leest dat even af uit je slimme meter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:22:
[...]

De wereld is oneerlijk: er zijn een heleboel slimme meters (de wat oudere) die geen voltage info geven via p1 poort.. Dus dit advies geldt niet altijd.. Helaas ben ik gezegend met zo'n meter. Gelukkig kan ik het via de victron meter in de meterkast ook meten..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:22:
[...]

Moet je wel een versie
5.xxx DSRM meter hebben en niet lager. :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

prein2 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:55:
[...]

De wereld is oneerlijk: er zijn een heleboel slimme meters (de wat oudere) die geen voltage info geven via p1 poort.. Dus dit advies geldt niet altijd.. Helaas ben ik gezegend met zo'n meter. Gelukkig kan ik het via de victron meter in de meterkast ook meten..
Ah daar was ik me niet van bewust.
Bij meeste omvormers is het ook gewoon af te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 13:34
Zijn er hier ook mensen die die al wat kunnen laten zien aan de hand van een rekening / screenshot ofzo wat die Grid Rewards nu in de praktijk opbrengen? Ik ben van plan om eens te proberen mijn thuisbatterij met de wallbox te laden maar als het echt maar een tientje per maand opbrengt, tja dan weet ik niet of dit wel een zinvolle exercitie is.

Link: RikHa in "Het grote Victron aansturing topic"

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:42
RikHa schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:51:
Zijn er hier ook mensen die die al wat kunnen laten zien aan de hand van een rekening / screenshot ofzo wat die Grid Rewards nu in de praktijk opbrengen? Ik ben van plan om eens te proberen mijn thuisbatterij met de wallbox te laden maar als het echt maar een tientje per maand opbrengt, tja dan weet ik niet of dit wel een zinvolle exercitie is.

Link: RikHa in "Het grote Victron aansturing topic"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3UpM_eGsAiDfgxhCThTx1CY1L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKM9oZ3WsyyyizFBor6F72Fj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is vanaf de start ergens in Maart. Het betekent in de praktijk dat ik de auto voor heel weinig kan laden. Ik ben er wel tevreden over, ben ook benieuwd naar de uitbreidingen voor warmtepompen en omvormers van Grid rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
@rbnw Dus dit is vanaf maart t/m juli?? Dat is wel héé'l weinig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
RikHa schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:37:
Met een thuis accu zou je natuurlijk 24/7 verbonden zijn. Misschien staat die overdag niet aan de later als er juist vraag is om de accu te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Laatst online: 17:01
Mbt gris rewards: kun je de auto ook aan de paal hangen en dat hij alleen laad met grid rewards. Dus wanneer er geld “ te verdienen” valt. Tijdens de moment dat hij geen ondersteuning bied aan grid rewards, dat de auto dan ook niet laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
remc1979 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:54:
Mbt gris rewards: kun je de auto ook aan de paal hangen en dat hij alleen laad met grid rewards. Dus wanneer er geld “ te verdienen” valt. Tijdens de moment dat hij geen ondersteuning bied aan grid rewards, dat de auto dan ook niet laad.
Gebeurd het schakelwerk in de paal of in de auto? M.a.w. Stuurt Tibber de auto of de paal? Ik neem aan dat laatste maar even voor de zekerheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Alles is relatief... mijn totale energie-rekening is 60-70,- per maand... dus 10,- per maand rewards is 1/7e, niet insignificant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:24

13art

Moderator Mobile
remc1979 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:54:
Kleine kanttekening, dan moet je wel vrij veel thuis werken/zijn en dus niet te vaak met de auto onderweg zijn anders kan het wel eens krap worden met alleen grid rewards laden.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
Dit is alleen de bonus die je krijgt van Tennet. Het betekent voor mij dat ik een gemiddeld prijs van tussen de 0 en 8 cent heb per kwh voor het laden van de auto. Praktisch gezien rijd ik bijna gratis.

Die 58 euro in 4 maanden is wat mij betreft best aardig. Het is niet zo lucratief als een Homevolt gaat zijn, maar het gaat mij erom dat ik heel goedkoop kan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
RikHa schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:56:
[...]

Gebeurd het schakelwerk in de paal of in de auto? M.a.w. Stuurt Tibber de auto of de paal? Ik neem aan dat laatste maar even voor de zekerheid..
Tibber stuurt de laadpaal aan, hij pauzeert de laadsessie op de laadpaal als het ware en start hem zodra Grid rewards begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Laatst online: 17:01
rbnw schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:21:
[...]

Tibber stuurt de laadpaal aan, hij pauzeert de laadsessie op de laadpaal als het ware en start hem zodra Grid rewards begint.
Dan moet ik wel instellen dat de auto om 07.00 uur in de ochtend niet op 80% hoeft te zijn. Anders laad hij ook buiten de grid awards, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
remc1979 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Dan moet ik wel instellen dat de auto om 07.00 uur in de ochtend niet op 80% hoeft te zijn. Anders laad hij ook buiten de grid awards, toch?
Als je geen vertrektijd instelt, laad de auto wanneer de stroomprijzen goedkoop zijn, of Grid rewards. Daar heb je geen keuze over. Hij geeft nu bijvoorbeeld aan dat die zaterdag om 14:00 gaat laden. Dat gebeurd dan omdat de prijzen laag zijn. Als er in de tussentijd onbalans is en Grid rewards wordt geactiveerd, dan kan dat ook. Nogmaals, je kan niet het een of het ander kiezen, dat regelt Tibber voor je. Tenzij je natuurlijk vertrektijden instelt, dan zorgt die gewoon dat je auto geladen is.

Ik zou het ook fijn vinden om de keuze te kunnen maken, of bijvoorbeeld in te kunnen stellen vanaf welke prijs het laden in jouw ogen “goedkoop” is.

Tibber heeft gekozen voor een systeem dat automatisch alles voor je regelt, uiteindelijk zorgt dat ervoor dat je echt wel bespaard, daar ben ik ook niet ontevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:59
Zou het ook werken met twee EVs? Met verschillende laadsnelheid? Soms hangt de ene eraan, soms de andere. Wij werken nu nooit met laadschema's. De ene wordt bijna alleen in het weekend opgeladen (woon-werk is 30km/dag), de ander moet soms wel in een nacht opgeladen worden (al wordt er niet vaak 2 dagen achter elkaar naar klanten gereden, meeste dagen wordt er thuis gewerkt).

Onze Alfen-paal kan gridrewards nu nog niet aan, maar het gaat wel komen schijnt, en ik vraag me af of dat dus werkt met 2 auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .sto
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-09 22:59
ivarv schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Omvormer heb ik gelimit (%) op huisverbuik.
Kan je yaml delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:24

13art

Moderator Mobile
marana schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:15:
Zou het ook werken met twee EVs? Met verschillende laadsnelheid? Soms hangt de ene eraan, soms de andere. Wij werken nu nooit met laadschema's. De ene wordt bijna alleen in het weekend opgeladen (woon-werk is 30km/dag), de ander moet soms wel in een nacht opgeladen worden (al wordt er niet vaak 2 dagen achter elkaar naar klanten gereden, meeste dagen wordt er thuis gewerkt).

Onze Alfen-paal kan gridrewards nu nog niet aan, maar het gaat wel komen schijnt, en ik vraag me af of dat dus werkt met 2 auto's.
Uiteraard, maar je krijgt daarmee niet ineens twee keer zoveel Grid Rewards. Het enige wat Tibber aanstuurt is de paal. Kortom, is er onbalans op het net en hangt er een auto aan de paal (onafhankelijk van welke EV) dan gaat de paal 'aan' en wordt de auto geladen.

Lastige is dat je niet kan voorspellen wanneer je in de week de Grid Rewards gaat krijgen. Kunnen zo 5 dagen voorbij gaan zonder Grid Rewards. Kortom het verdelen over auto's is niet zo makkelijk.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:31
Ik hoop dat dit het juiste topic is, ik probeer iets te begrijpen.

We wekken 3300 Kwh per jaar op. Afname bij de energieleverancier per jaar
2552 piek/ 801 dal. Teruglevering 1330 piek / 915 dal.

Bij de vergelijkers komen de dynamische contracten (alleen elektra) een stuk voordeliger uit dan vaste contracten. Dynamisch +/- 2 Euro per maand, vast begint bij 20 Euro per maand.

Begrijpen jullie hoe dit kan? Ik zou verwachten dat salderen op jaarbasis altijd goedkoper zou zijn in mijn geval, maar blijkbaar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:27
LeBrun schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:57:

[...]
Yep, je zit hier goed. Heb je de TS al gelezen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:31
Raymond P schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:59:
[...]

Yep, je zit hier goed. Heb je de TS al gelezen?
Ja die heb ik gelezen. Ik probeer te kijken waar ik zou zitten in die beslis tabel.

Ik heb het idee dat ik een stukje informatie mis: namelijk mijn totale verbruik. Ik weet alleen wat ik afneem bij de leverancier. Maar daarbij komt uiteraard een stuk dat ik direct 'consumeer'. Kan ik een inschatting maken zonder dit exact te weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38

bert pit

asdasd

LeBrun schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Ja die heb ik gelezen. Ik probeer te kijken waar ik zou zitten in die beslis tabel.

Ik heb het idee dat ik een stukje informatie mis: namelijk mijn totale verbruik. Ik weet alleen wat ik afneem bij de leverancier. Maar daarbij komt uiteraard een stuk dat ik direct 'consumeer'. Kan ik een inschatting maken zonder dit exact te weten?
De grote dikke duimregel is dat je 25 to 30% van je eigen opwek direct verbruikt. Maar de meeste leveranciers hebben een portal waarin alle gegevens staan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
[...]

Meestal wordt er uitgegaan van de vuistregel dat een huis(houden) gemiddeld 30% van de opgewekte zonne-energie direct consumeert.

Maar je hebt wel cijfers, immers geef je aan:
Dan weet je het toch vrijwel exact?

Teruglevering = 1330 piek + 915 dal = 2245 totaal

Opwek = 3300

Verschil = 1055 directe eigen consumptie, en dat is ongeveer 30% (op hele procenten afgerond 32%) ;)

Afname = 2552 piek + 801 dal = 3352 totaal + 1055 eigen PV verbruik = 4407 totaal verbruik van je huis.

[ Voor 6% gewijzigd door Gameboy op 13-07-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
[...]

Gewoon de gegevens van je energie provider en je PV opbrengst combineren en je komt uit wat je daadwerkelijke thuis verbruik is. Wel op letten op de + en - op de goede plek zetten.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
LeBrun schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:57:

Bij de vergelijkers komen de dynamische contracten (alleen elektra) een stuk voordeliger uit dan vaste contracten. Dynamisch +/- 2 Euro per maand, vast begint bij 20 Euro per maand.

Begrijpen jullie hoe dit kan? Ik zou verwachten dat salderen op jaarbasis altijd goedkoper zou zijn in mijn geval, maar blijkbaar niet?
Onze situaties lijken enigszins op elkaar. Zie mijn eerdere post. De tabel is denk ik wat verouderd. Het hangt er helemaal vanaf hoe de verschillende componenten van de kosten in jouw geval uitpakken. Bij de vaste contracten heb je terugleverkosten (vast + een bedrag per kWh bijv.), bij de dynamische contracten zijn je “terugleverkosten” het verschil tussen de prijs voor de afgenomen energie (vaak gemiddeld hoger) en de teruggeleverde energie (vaak lager).

Ik denk dat je het beste met nauwkeurige eigen data de calculators van de leveranciers kan invullen om te kijken hoe het ik jouw geval uitpakt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 09:31

hrv

Veel gelezen hier, maar een klein beetje afgehaakt vanwege de enorme hoeveelheid off-topic posts :-)

Ik zit met een vraag en ik heb er niet echt een antwoord op gevonden. Per oktober krijgen wij een ander woning. We zullen in die woning een half jaar gaan klussen. Na ongeveer een maand komen er maximaal 20 panelen op het dak. Na ongeveer drie maanden komt er een warmtepomp in.

Wat is wijsheid. Een dynamisch contract, of een vast contract?
  • Met een vast contract betaal ik meteen "boete" voor de zonnepanelen, terwijl die tot op zijn minst april bijna niets opleveren.
  • Van de andere kant, totdat de warmtepomp er ergens in december in komt zal ik extreem weinig stroom verbruiken. Alleen voor de verbouwing, maar niet koken, geen auto laden, geen TV, etc.
Met een vast contract betaal ik een gemiddelde prijs, in een periode dat elektra (en gas) logischerwijs duurder kunnen zijn en ik met dynamisch misschien niet heel veel voordeel behaal.

Zodra de panelen wel gaan leveren kan ik overstappen een jaarcontract nemen, of tegen die tijd inschatten wat ons werkelijke verbruik / opbrengst gaat zijn. Dan gaat mijn hybride auto ook weer met enige regelmaat laden, dus ons verbruik gaat dan naar hoog niveau.

Voor gas lijkt me een jaarcontract met bonus hoe dan ook de beste optie. Ik heb gas nog even nodig maar na een maand of twee zal die ketel er wel uitgesloopt worden en als de warmtepomp eenmaal goed functioneert wil ik de gasaansluiting volgend jaar ergens laten verwijderen.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
hrv schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:11:
Veel gelezen hier, maar een klein beetje afgehaakt vanwege de enorme hoeveelheid off-topic posts :-)

Ik zit met een vraag en ik heb er niet echt een antwoord op gevonden. Per oktober krijgen wij een ander woning. We zullen in die woning een half jaar gaan klussen. Na ongeveer een maand komen er maximaal 20 panelen op het dak. Na ongeveer drie maanden komt er een warmtepomp in.

Wat is wijsheid. Een dynamisch contract, of een vast contract?
  • Met een vast contract betaal ik meteen "boete" voor de zonnepanelen, terwijl die tot op zijn minst april bijna niets opleveren.
  • Van de andere kant, totdat de warmtepomp er ergens in december in komt zal ik extreem weinig stroom verbruiken. Alleen voor de verbouwing, maar niet koken, geen auto laden, geen TV, etc.
Met een vast contract betaal ik een gemiddelde prijs, in een periode dat elektra (en gas) logischerwijs duurder kunnen zijn en ik met dynamisch misschien niet heel veel voordeel behaal.

Zodra de panelen wel gaan leveren kan ik overstappen een jaarcontract nemen, of tegen die tijd inschatten wat ons werkelijke verbruik / opbrengst gaat zijn. Dan gaat mijn hybride auto ook weer met enige regelmaat laden, dus ons verbruik gaat dan naar hoog niveau.

Voor gas lijkt me een jaarcontract met bonus hoe dan ook de beste optie. Ik heb gas nog even nodig maar na een maand of twee zal die ketel er wel uitgesloopt worden en als de warmtepomp eenmaal goed functioneert wil ik de gasaansluiting volgend jaar ergens laten verwijderen.

Wat zouden jullie doen?
Je kunt sowieso beginnen met dynamisch tijdens het klussen: lage vaste kosten per maand en in principe ook lage tarieven. Misschien heb je wel ergens een keer bouwdrogers nodig en dan moet je die misschien toch laten draaien met hoge tarieven. Verder weinig risico en heel flexibel.

Voor na het betrekken van de woning moet je goed opletten met zoveel PV. Dat kost bij vaste leveranciers tegenwoordig al veel terugleverkosten. Waarschijnlijk ben je met dynamisch dan ook beter af, mits je een leverancier zoekt die geen extra kosten rekent (Frank doet dat wel, maar anderen niet).

Met je auto heb je wat capaciteit om energie op te nemen bij negatieve tarieven. Liever nog een 100% EV dan een hybride... En kijk bij de keuze van je omvormer of je die kunt uit laten schakelen aan de hand van negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
Heb ik helaas niet geautomatoseerd. Mijn omvormer heeft geen (modbus) protocol om het aan te sturen, dus op basis van een HASS notificatie als de energieprijs negatief is (en daarna weer positief) stel ik de omvormer handmatig bij in de app van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Mn slimme meter is de 11de vervangen en dat ging vrij vlekkeloos. Het verbruik van de oude meter op die dag is niet meegerekend dus in het voordeel van de klant. Zal wel op rekening zijn van de Netbeheerder want Tibber berekend alleen de uren van de nieuwe meter die dag en de overgang gaat vanzelf.

Opvallend is wel dat de nieuwe meter een stuk lager verbruik aangeeft. En icm zonnepanelen nog positiever omdat zodra de omvormer inschakelde het verbruikt ineens met een 50-75 watt omhoog ging wat nu niet meer het geval is.
0,25-0.30kWh (oude meter) en nu 0,15-0,17kWh (nieuwe meter) per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:40
@hrv hebben panelen nog uberhaupt nut? Wij moeten ze nemen ivm BENG maar als het niet hoeft zou ik eens goed aan het rekenen gaan. Verder kun je de panelen natuurlijk ook pas later aanmelden/aanzetten. Ook gaat de boete ook vaak obv aantal kWh saldering. Dus dan vind er wel een verrekening plaats.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:37:
@hrv hebben panelen nog uberhaupt nut? Wij moeten ze nemen ivm BENG maar als het niet hoeft zou ik eens goed aan het rekenen gaan. Verder kun je de panelen natuurlijk ook pas later aanmelden/aanzetten. Ook gaat de boete ook vaak obv aantal kWh saldering. Dus dan vind er wel een verrekening plaats.
Panelen hebben zeker nog nut, maar zoals altijd hangt het van de aanschafkosten af hoe rendabel ze zullen zijn. Juist bij een nieuwbouwproject moet je soms fors betalen per paneel. Dan zou ik eerlijk gezegd ook mijn twijfels hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Met forse opwek (20 panelen a 350+ Wp is snel 7000 kWh) betaal je nog steeds minder dan geen panelen. Bij een vast contract zoals bij Greenchoice betaal je dan 12 cent per kWh dat je even heb geleend van het net en eerder/later terug geef.

Opwek 7000
Verbruik 7000 (met wp, wpb)
Waarvan verbruik dat niet direct zelf was opgewekt: 4000
Netto teruglevering: 0

Dan kost het per jaar
4000 x 0.12 = €480

vs

7000 x 0.23 = €1610 (~gemiddelde prijs dynamisch of vast op dit moment)

Dat scheelt dus €1100 per jaar, maar vroeger was het wel de volle €1610 met salderen. Als je er €8000 voor betaalt is je terugverdientijd nu 8 jaar ipv 5 jaar.

Met een batterij kan je eigen verbruik (bijna) naar 100% brengen maar dat kost nog meer.

Met dynamisch betaal je niet vast 12 cent maar het verschil van prijs op een zonnige middag vs avond/winter, wat ook gauw 10+ cent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 00:01

koboy

Heb een idee voor een icon

Even een berichtje voor diegenen die dynamisch zitten/willen met een oude SolarEdge omvormer. Zo 1 met een schermpje en een paar ronde touch vlakjes er onder....

Dikke week geleden heeft mijn installateur remote een update gedaan nadat de omvormer niet was afgeslagen vlak daarvoor toen de prijs inclusief belasting en opslag negatief was.
Omdat vandaag een lekker blok uren negatief was op de entso-e gisteravond de bijkomende kosten in de app op nul gezet als test van de bijgewerkte firmware. Om 9 uur ging de prijs door de nul naar -0,33 cent/kWh en de omvormer ging uit. De omvormer ging een uur te vroeg om 5 uur weer aan op -0,051 cent.
Wat mij betreft werkt dit, de prijs om 5 uur was zo minimaal negatief dat ik dit op een afronding fout gooi; je kunt de bijkomende kosten ook maar instellen tot op de tiende cent, dus ik vermoed dat alles wat daarna komt afgekapt wordt. Zal in de praktijk weinig invloed hebben.

Nu alles weer op de Zonneplan instelling gezet met 12,5 cent bijkomende kosten en 21% BTW.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
koboy schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:28:
Even een berichtje voor diegenen die dynamisch zitten/willen met een oude SolarEdge omvormer. Zo 1 met een schermpje en een paar ronde touch vlakjes er onder....

Dikke week geleden heeft mijn installateur remote een update gedaan nadat de omvormer niet was afgeslagen vlak daarvoor toen de prijs inclusief belasting en opslag negatief was.
Omdat vandaag een lekker blok uren negatief was op de entso-e gisteravond de bijkomende kosten in de app op nul gezet als test van de bijgewerkte firmware. Om 9 uur ging de prijs door de nul naar -0,33 cent/kWh en de omvormer ging uit. De omvormer ging een uur te vroeg om 5 uur weer aan op -0,051 cent.
Wat mij betreft werkt dit, de prijs om 5 uur was zo minimaal negatief dat ik dit op een afronding fout gooi; je kunt de bijkomende kosten ook maar instellen tot op de tiende cent, dus ik vermoed dat alles wat daarna komt afgekapt wordt. Zal in de praktijk weinig invloed hebben.

Nu alles weer op de Zonneplan instelling gezet met 12,5 cent bijkomende kosten en 21% BTW.
Potentiaalvrij relais gebruiken om de RRCR aan te sturen. Dan heb je het in eigen hand.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@koboy Ik heb ook zo'n oude, stuur ik gewoon via Home Assistant aan met een scriptje, werkt al tijden prima en geen aanvullende hardware nodig.

Edit: Zie ook Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 40% gewijzigd door Taro op 14-07-2024 22:07 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Inspired schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:37:
Jawel hoor. Zoals @w00key al voor rekent gaat dat met een vast contract ook nog goed.

Ik denk dat het met dynamisch ook gewoon werkt, alleen is het rendement iets lager dan voorheen met volledige saldering onder een vast contract.

Of eigenlijk niet per se lager, mits je goed kunt sturen met een grote verbruiker zoals een EV, of dat je bij negatieve prijzen je omvormer uit kunt schakelen. Liefst alles geautomatiseerd uiteraard.

Maar de terugverdientijd blijft reëel en na die periode heb je nog meer dan 20 jaar profijt van de opwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 00:01

koboy

Heb een idee voor een icon

@V_ger en @Taro

Dank voor de aanvullingen. Een Modbus optie is zo te zien een prima optie om ook het vermogen in stappen terug te regelen om tot NOM te komen, maar dat is denk ik meer iets voor wanneer het salderen echt wegvalt. Ik zit nu nog met een paar 100kWh overproductie (hoewel dit jaar er nogal belabberd uit ziet), dus daar moet ik ook nog rekening mee gaan houden. De aanvullende kosten ex btw ook om die reden naar beneden afgerond, schakelt de boel iets eerder uit.
Zaken in eigen beheer hebben is altijd de beste optie, maar voor nu is de optie via het SolarEdge portal goed genoeg. Als ik ooit nog eens tijd over heb duik ik hier misschien eens in....... Maar uitbreiding met grafana van mijn home assistant installatie heeft prioriteit, net als backups en het maken van een mooi bedieningssysteem/dashboard.....

Een paar maanden geleden was er wat gedoe over de SolarEdge portal optie die niet het juiste tijdsblok aanhield, en bij iemand anders helemaal niet werkte. Vooral het gemak waarmee de installateur remote een firmware update kon doen verbaasde mij omdat mij bijstond dat bij installatie verteld werd dat voor een update het sd kaartje uit de omvormer gehaald moest worden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Laatst online: 26-08 19:44

themeparktommy

Pretparkgek!

Is er al iets bekend wanneer de tibber app ook de gasinformatie gaat laten zien?

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-09 11:56
Wat in te vullen in HW app bij overige vergoeding bij stroomtarief terugleveren, ik weet wel de overige kosten van Zonneplan van 0,1253 bij verbruik, maar verder is mij onduidelijk of blijft het gewoon leeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Deldenaar schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:33:
Wat in te vullen in HW app bij overige vergoeding bij stroomtarief terugleveren, ik weet wel de overige kosten van Zonneplan van 0,1253 bij verbruik, maar verder is mij onduidelijk of blijft het gewoon leeg?
Je moet in de HomeWizard app bij teruglevering hetzelfde invullen als bij afname (0,1253). Je krijgt behalve de uurprijs namelijk ook energiebelasting en inkoopvergoeding (wat Zonneplan handling fee noemt) terug. En de BTW ook op 21%.

Mocht je op jaarbasis meer terugleveren dan afnemen, dan krijg je voor het overschot geen energiebelasting terug, maar daar heeft de app geen ondersteuning voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Hoe komen jullie op die 0.1253 overige kosten? Ik kan dat uit de website niet opmaken. Deze pagina.

Ik dacht 0.12599 + 0.02 = 0.14599
Obv de getallen uit de cirkelvormige chart op die pagina.

Maar hiermee kom ik niet precies op de goede prijs uit (HomeWizard vergelijken met Zonneplan app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Gevonden: link
Maar nog steeds snap ik het niet met de Zonneplan website. Ergens zijn cijfers (van één van de twee bronnen) verouderd of ik mis iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
SebastiaanPs schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:55:
Hoe komen jullie op die 0.1253 overige kosten? Ik kan dat uit de website niet opmaken. Deze pagina.

Ik dacht 0.12599 + 0.02 = 0.14599
Obv de getallen uit de cirkelvormige chart op die pagina.

Maar hiermee kom ik niet precies op de goede prijs uit (HomeWizard vergelijken met Zonneplan app).
Die 0,12599 klopt niet, dat was de EB in een eerder jaar, maar niet 2024. Ik vermoed dat ze de grafiek niet hebben bijgewerkt (slordig), want in de tekst eerder staat wel het juiste bedrag:

"De energiebelasting voor 2024 is vastgesteld op € 0,13165 per kWh (inclusief btw)"

En dat klopt ook, want voor 2024 is de EB € 0,1088 per kWh, zonder BTW, met 21% BTW is dat die vermelde € 0,13165 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Ik kom met de 0.1253 wel op de juiste uurprijs uit, dus dat getal zal wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Gameboy schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:06:
[...]

Die 0,12599 klopt niet, dat was de EB in een eerder jaar, maar niet 2024. Ik vermoed dat ze de grafiek niet hebben bijgewerkt (slordig), want in de tekst eerder staat wel het juiste bedrag:

"De energiebelasting voor 2024 is vastgesteld op € 0,13165 per kWh (inclusief btw)"

En dat klopt ook, want voor 2024 is de EB € 0,1088 per kWh, zonder BTW, met 21% BTW is dat die vermelde € 0,13165 per kWh.
Thanks!
Dan zal de 2 cent inkoopvergoeding ook inclusief btw zijn.
Want 1/1.21* 0.02 = 0.0165 (dus ex btw)
EB 0.1088
Som = 0.1253
Eureka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
SebastiaanPs schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:08:
Ik kom met de 0.1253 wel op de juiste uurprijs uit, dus dat getal zal wel kloppen.
Ik ken de HW app niet, maar dat bedrag lijkt ook niet correct. De dynamische energieprijs bestaat uit:

EPEX spotprijs (ex. BTW),
inkoopvergoeding+GvO (0,0165 per kWh bij Zonneplan),
EB (0,1088 per kWh, tot 10 MWh per jaar),
BTW (21% over alles hierboven opgeteld).

De bijkomende tarieven per kWh zijn dan ook niet altijd gelijk. De Inkoopvergoeding/GvO, Energiebelasting en de BTW over die twee zijn wel gelijk, maar de BTW over de spotprijs is natuurlijk afhankelijk van hoe hoog die prijs op dat moment is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
SebastiaanPs schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Thanks!
Dan zal de 2 cent inkoopvergoeding ook inclusief btw zijn.
Want 1/1.21* 0.02 = 0.0165 (dus ex btw)
EB 0.1088
Som = 0.1253
Eureka
Ah zo ja, de EB + inkoopvergoeding zonder BTW is idd 0,1088 + 0,0165 = 0,1253, correct (voor Zonneplan)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Dus zo ingevuld en dan kom ik op de juiste prijzen die kloppen met de Zonneplan app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbYrQADMTX1nUaV54GJCN09Bh6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLJfp6dRHkYiEpCYF0cRpeQa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:23
Op verzoek verwijderd.

[ Voor 104% gewijzigd door zebsite op 19-07-2024 09:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bilgy_no1
Tja... beste is om die krant verder te negeren, of in elk geval nooit de koppen te lezen. Hier ook weer: een kop met veel trammelant, maar uiteindelijk blijkt dat de sector al in gesprek is over een uniforme aanpak zodat de klanten kunnen gaan vergelijken op basis van de inkoopvergoedingen, vastrechten etc.

Hoop gedoe om niets, oftewel precies zoals bijna alles in die krant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
Tja, dat weet je toch bij een dynamisch contract?
Rond dit tijdstip weet je pas wat je morgen voor je stroom gaat betalen...

Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Blackraven schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Tja, dat weet je toch bij een dynamisch contract?
Rond dit tijdstip weet je pas wat je morgen voor je stroom gaat betalen...

Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. ;)
Nou, kennelijk heb je het artikel niet heel nauwkeurig gelezen. Ik dacht namelijk dat ik een zuivere inkoopsprijs betaal, maar kennelijk is er ruimte voor interpretatie van wat die inkoopsprijs daadwerkelijk is. En dat de dynamische energieleverancier op basis van aannames de prijs van morgen bepaald ipv de daadwerkelijke prijs. Dat vind ik wel heel vreemd en staat, vind ik, totaal haaks op de transparantie en échte inkoopsprijs die beloofd word door al die leveranciers. Er gaat dus nogsteeds iets niet helemaal goed.

Desondanks denk ik dat iedereen nog steeds beter uit is met dynamische tarieven. maar dit vind ik wel zorgwekkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:11
N1traat schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Nou, kennelijk heb je het artikel niet heel nauwkeurig gelezen. Ik dacht namelijk dat ik een zuivere inkoopsprijs betaal, maar kennelijk is er ruimte voor interpretatie van wat die inkoopsprijs daadwerkelijk is. En dat de dynamische energieleverancier op basis van aannames de prijs van morgen bepaald ipv de daadwerkelijke prijs. Dat vind ik wel heel vreemd en staat, vind ik, totaal haaks op de transparantie en échte inkoopsprijs die beloofd word door al die leveranciers. Er gaat dus nogsteeds iets niet helemaal goed.

Desondanks denk ik dat iedereen nog steeds beter uit is met dynamische tarieven. maar dit vind ik wel zorgwekkend.
Er worden in het artikel een aantal zaken doorelkaar gehaald:
- De inschatting van de diverse leveranciers wat de prijs de komende tijd gaat doen. Dat is inderdaad een inschatting van de leverancier.
- De beursprijs die elke dag rond een uur of 13:00 bekend is, dit zijn de daadwerkelijke prijzen die je betaald (en ook in de apps staan)
- Het feit dat sommige leveranciers (ANWB bijv.) de beursprijs in hun app laat zien en sommige (Zonneplan / Eneco) de all-in prijs.

Ik vind het stuk een hoop stemmingmakerij van de Telegraaf (niet verbazingwekkend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
[...]

Ik lees het anders, namelijk de prijsvoorspeller die ze gebruiken om je een indicatie te geven wat je kwijt bent per maand als je over zou stappen.
Vooraf maken ze daarom een inschatting voor een berekening op maat per klant, die ze adverteren.
Ik dacht dat het daar over ging...

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:27
[...]

Kennelijk heb jij het artikel niet goed gelezen.

Het gaat hier enkel over nieuwe klanten die willen overstappen naar dynamische prijzen. Zij krijgen een "indicatie" te zien van de verwachte prijzen zodra ze overgestapt zijn op dynamisch.

Die indicatie vertoont afwijkingen en komt niet altijd overeen met hoe de dynamische dagprijzen er uiteindelijk uitzien.

[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 18-07-2024 14:16 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

niet hier posten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Devian schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:15:
[...]

Kennelijk heb jij het artikel niet goed gelezen.

Het gaat hier enkel over nieuwe klanten die willen overstappen naar dynamische prijzen. Zij krijgen een "indicatie" te zien van de verwachte prijzen zodra ze overgestapt zijn op dynamisch.

Die indicatie vertoont afwijkingen en komt niet altijd overeen met hoe de dynamische dagprijzen er uiteindelijk uitzien.
Als dat zo is, is het helemaal prima. En goed dat het (ook voor mij) helder is. Gewoon niets van aantrekken dat artikel dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38

bert pit

asdasd

zebsite schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:48:
Wat moeten we hier nou weer mee? (Niets, typisch weer de Telegraaf..) https://archive.is/ijt1O
Als gemiddeld huisgezin met een hoog verbruik in de vroege ochtend en tussen 18.00 en 21.00 en geen grote verbruikers die te sturen zijn, tsja. Dan zou je best wat duurder uit kunnen zijn. Dat hebben wij hier met zijn allen al vaak geconstateerd. En ik denk dat wij hier wat voorlopen qua kennis over dit onderwerp.

Daarnaast verschillen inderdaad de tarieven en weet je de geen toekomstige prijs.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:35
bert pit schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:07:
[...]

Als gemiddeld huisgezin met een hoog verbruik in de vroege ochtend en tussen 18.00 en 21.00 en geen grote verbruikers die te sturen zijn, tsja. Dan zou je best wat duurder uit kunnen zijn. Dat hebben wij hier met zijn allen al vaak geconstateerd. En ik denk dat wij hier wat voorlopen qua kennis over dit onderwerp.

Daarnaast verschillen inderdaad de tarieven en weet je de geen toekomstige prijs.
Je kan het ook zo zien, als de Telegraaf negatief schrijft over dynamische tarieven, dan is er ook een kans dat het gewoon gemiddeld genomen goedkoper is en minder winst oplevert voor de traditionele energieleveranciers.

Als ik mijn gegevens bekijk dan komen de grote leveranciers niet in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 11:49
phicoh schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:12:
[...]

Je kan het ook zo zien, als de Telegraaf negatief schrijft over dynamische tarieven, dan is er ook een kans dat het gewoon gemiddeld genomen goedkoper is en minder winst oplevert voor de traditionele energieleveranciers.

Als ik mijn gegevens bekijk dan komen de grote leveranciers niet in de buurt.
Exact, ik kan je ook bevestigen dat ik na een jaar Tibber meer dan happy ben! Zit gemiddeld op 0,15 cent met zonnepanelen en elektrisch laden. Succes om dat te krijgen bij een 'normale' leverancier.

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 18-07-2024 19:56 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zebsite schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:48:
Wat moeten we hier nou weer mee? (Niets, typisch weer de Telegraaf..)
Zo lang men dergelijke linkjes blijft delen blijven dergelijke artikelen views genereren en dus loont het om er nog meer over te schrijven. Het enige dat helpt is ze negeren en vooral niet meer delen zoals hier al werd aangegeven, hopelijk dringt dat spoedig tot iedereen door waardoor het ook niet meer loont om er freelance redacteuren op te zetten. Overigens geen idee waar het artikel over gaat want niet geklikt :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 20:22
Taro schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Zo lang men dergelijke linkjes blijft delen blijven dergelijke artikelen views genereren en dus loont het om er nog meer over te schrijven. Het enige dat helpt is ze negeren en vooral niet meer delen zoals hier al werd aangegeven, hopelijk dringt dat spoedig tot iedereen door waardoor het ook niet meer loont om er freelance redacteuren op te zetten. Overigens geen idee waar het artikel over gaat want niet geklikt :)
Ach, zo'n archive.is link telt in ieder geval niet mee voor de bron ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
tcviper schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:56:
[...]

Exact, ik kan je ook bevestigen dat ik na een jaar Tibber meer dan happy ben! Zit gemiddeld op 0,15 cent met zonnepanelen en elektrisch laden. Succes om dat te krijgen bij een 'normale' leverancier.
grappig....

als particulieren bij "tibber" (oid) inkopen/dealtje maken zijn ze vééél beter af....

als grote energieboeren dat doen, moet er DIK geld bij en zijn de particulieren DIK de klos...

rararara het is zwart en het zzoemt... :+ :+

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Hebben jullie...Tibber leden

ook gas via Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 11:49
wwwmarcel schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:50:

ook gas via Tibber?
Ik in ieder geval wel ja 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wwwmarcel schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:50:

ook gas via Tibber?
nee. Maar wat wil je bereiken met deze vraag? Krijg je straks 20 posts: 12x nee, 8 x ja.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 19-07-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
ja daar heb je wel een punt...
ik sta namelijk zelf voor die keuze...maar 12x nee en 8x ja, voegt op zich niks toe

Ik ben van mening dat het allemaal veel te moeilijk gemaakt wordt voor een standaard levensbehoefte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 14:41
wwwmarcel schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:52:

Ik ben van mening dat het allemaal veel te moeilijk gemaakt wordt voor een standaard levensbehoefte
Eens, maar je moet nu eenmaal een administratiekantoor kiezen, die ze “leverancier” noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
wwwmarcel schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:52:
ja daar heb je wel een punt...
ik sta namelijk zelf voor die keuze...maar 12x nee en 8x ja, voegt op zich niks toe

Ik zie geen reden om voor dynamisch gas te betalen als dat gewoon gebufferd word in NL. Gas heb ik gewoon 1 jaar vast staan.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 14:24
_eLMo_ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:14:
[...]

Ik zie geen reden om voor dynamisch gas te betalen als dat gewoon gebufferd word in NL. Gas heb ik gewoon 1 jaar vast staan.
Risico opslag die leveranciers rekenen is lager, dus je betaalt eigenlijk altijd gemiddeld minder dan vast of variabel. En met gemiddeld bedoel ik op de lange termijn; als de gasprijzen hard stijgen zoals in 2022, dan ben je de eerste die meer betaalt. Maar je bent ook de eerste die minder betaalt, en gemiddeld is dat alsnog minder, tenzij je een glazen bol hebt en in 2021 3 jaar hebt vastgezet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Ik was benieuwd hoe de dynamisch gasprijzen zich op het moment verhouden tot de vaste contracten (gas-only) die aangeboden worden. De resultaten deel ik hier ook maar even. Hierbij heb ik de cashback en de hogere vaste leveringskosten van de vaste contracten verrekend in het leveringstarief o.b.v. 1200 m3 afname.

Dynamisch
Zonneplan vandaag€1,16
Zonneplan gemiddeld 2024€1,14
Zonneplan goedkoopste dag 2024 (25 feb)€1,05
Zonneplan duurste dag 2024 (4 juni)€1,22

Vast
Greenchoice€1,13
Greenchoice, leveringskosten verrekend€1,15
Delta, cashback + leveringskosten verrekend€1,12

Het zit in dit scenario best dicht tegen elkaar aan. In dit geval zou ik zelf voor een vast gascontract gaan. Ik denk dat er met dynamisch een kans is dat je een beetje voordeliger uit bent, maar dat dat niet opweegt tegen het risico dat de prijs flink stijgt gedurende het stookseizoen als er iets vervelends in de (gas)wereld gebeurt.

Maar iedereen moet voor zichzelf beslissen wat hem/haar het beste lijkt natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
@Gammo Voor Delta houdt rekening mee dat de cashback volume afhankelijk is op basis van recente verbruikgegevens van netwerkbeheerder, niet die je opgeeft bij aanmelding.
<994m3 €120 // ~1300 m3 €195

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Gammo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:25:
Ik denk dat er met dynamisch een kans is dat je een beetje voordeliger uit bent, maar dat dat niet opweegt tegen het risico dat de prijs flink stijgt gedurende het stookseizoen als er iets vervelends in de (gas)wereld gebeurt.
Als aanvulling hierop: de vaste kosten per m3 zijn dit jaar ongeveer 80 cent (~71 cent belasting, 8 cent inkoopvergoeding). Een dynamisch tarief van 1,13 euro heeft dan 70% vaste kosten. Dynamische tarieven kunnen verder dalen richting de 1 euro maar als je kijkt naar de tarieven in de wintermaanden voor de oorlog van Rusland ligt daar wel ergens een ondergrens voor het beste scenario.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Gammo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:25:
Ik was benieuwd hoe de dynamisch gasprijzen zich op het moment verhouden tot de vaste contracten (gas-only) die aangeboden worden. De resultaten deel ik hier ook maar even. Hierbij heb ik de cashback en de hogere vaste leveringskosten van de vaste contracten verrekend in het leveringstarief o.b.v. 1200 m3 afname.

Dynamisch
Zonneplan vandaag€1,16
Zonneplan gemiddeld 2024€1,14
Zonneplan goedkoopste dag 2024 (25 feb)€1,05
Zonneplan duurste dag 2024 (4 juni)€1,22

Vast
Greenchoice€1,13
Greenchoice, leveringskosten verrekend€1,15
Delta, cashback + leveringskosten verrekend€1,12

Het zit in dit scenario best dicht tegen elkaar aan. In dit geval zou ik zelf voor een vast gascontract gaan. Ik denk dat er met dynamisch een kans is dat je een beetje voordeliger uit bent, maar dat dat niet opweegt tegen het risico dat de prijs flink stijgt gedurende het stookseizoen als er iets vervelends in de (gas)wereld gebeurt.

Maar iedereen moet voor zichzelf beslissen wat hem/haar het beste lijkt natuurlijk. :)
Handig, maar... eigenlijk klopt de vergelijking niet helemaal. Met de vaste contracten prijs die je nu krijgt aangeboden kijk je immers vooruit. De historische dynamische prijzen (2024 gemiddeld) kijken terug.

Als je de periode januari tot en met juni 2024 wilt vergelijken moet je kijken wat voor vast aanbod er was met ingang van 1 januari 2024 en dat afzetten tegen de gemiddelde prijs van dynamisch.

De gasprijs was eind 2023 wat hoger, is in de eerste maanden van 2024 flink gedaald en daarna weer wat opgelopen. Aangezien het meeste gas meestal wordt verbruikt in de wintermaanden zou je het verbruik daar ook voor moeten wegen (gewogen gemiddelde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Handig, maar... eigenlijk klopt de vergelijking niet helemaal. Met de vaste contracten prijs die je nu krijgt aangeboden kijk je immers vooruit. De historische dynamische prijzen (2024 gemiddeld) kijken terug.

Als en met juni 2024 wilt vergelijken moet je kijken wat voor vast aanbod er was met ingang van 1 januari 2024 en dat afzetten tegen de gemiddelde prijs van dynamisch.

De gasprijs was eind 2023 wat hoger, is in de eerste maanden van 2024 flink gedaald en daarna weer wat opgelopen. Aangezien het meeste gas meestal wordt verbruikt in de wintermaanden zou je het verbruik daar ook voor moeten wegen (gewogen gemiddelde).
Het is moeilijk vergelijken, want dan zou je voor het komende jaar de dynamische gasprijzen moeten weten.

Ik geef enkel aan dat je een vast gascontract kunt krijgen (voor de toekomst) met tarieven die vergelijkbaar zijn met de dynamische tarieven van nu en afgelopen half jaar (en lager dan afgelopen winter).

Vorig jaar waren de verschillen volgens mij groter en betaalde je meer voor de zekerheid van een vast gascontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gammo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:23:
[...]
Vorig jaar waren de verschillen volgens mij groter en betaalde je meer voor de zekerheid van een vast gascontract.
Mijn 1-jarige vaste gascontract bij Coolblue is afgelopen week geëindigd en was voor een tarief van 1,16 Euro/m3. En in al die tijd heeft het dynamische tarief er gemiddeld niet ver bij vandaan gezeten. Ik ben dus sinds afgelopen week ook weer over op dynamisch gas. Gelukkig gebruiken we nog maar 350 m3/jaar, dus stijgt het wel dan overleven we dat ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Iemand opgevallen dat sinds kort bij Coolblue de dynamische stroomprijs een ondergrens van 15ct lijkt te hebben?

Ben hier erg door teleurgesteld want het lijkt echt een hardcoded ondergrens, die vaak zeer langdurig is (bvb morgen van 10-17). Haalt het hele idee van dynamische energie nogal onderuit.

Ze lijken gelijktijdig ook de feature verwijderd te hebben om de marktprijs eroverheen te leggen.. wat mn vermoeden bevestigt dat ze rare dingen zitten te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 20-07-2024 21:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Bosmonster schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:58:
Iemand opgevallen dat sinds kort bij Coolblue de dynamische stroomprijs een ondergrens van 15ct lijkt te hebben?

Ben hier erg door teleurgesteld want het lijkt echt een hardcoded ondergrens, die vaak zeer langdurig is (bvb morgen van 10-17). Haalt het hele idee van dynamische energie nogal onderuit.

Ze lijken gelijktijdig ook de feature verwijderd te hebben om de marktprijs eroverheen te leggen.. wat mn vermoeden bevestigt dat ze rare dingen zitten te doen.
Zonneplan had vandaag een kWh prijs alles incl van 15 cent van 11-15u, morgen idem van 10-16u.
De kale energieprijzen zijn in die uren afgerond 0 cent. Bron.
Ik denk dat het op die prijs blijft “hangen” omdat er veel afgeschakeld wordt bij negatieve energieprijzen.
Dus door deze kale energieprijs van 0 cent, belasting, inkoopkosten en btw kom je dan op een frequent voorkomende “ondergrens” van 15 cent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Maar het is pas sindskort? Of komt dat dan ook doordat mensen ineens zijn gaan afschakelen?

Voorheen was mn prijs redelijk fluctuerend, ook onder 15ct, nu lijkt het sinds een paar weken ineens een harde ondergrens te hebben, want ik heb al in tijden geen lager tarief meer gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Bosmonster schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:58:

Nee hoor, de prijs is morgen vanaf 10 uur tot 17 uur exact nul. Dan komt vadertje staat met zijn grijpgrage klauwtjes en zegt; jij wilt stroom? Ok, dan moet je ons 10,88 ct betalen. Dan moet je Coolblue nog wat betalen (2 ct ofzo). Vervolgens zegt vadertje staat; u heeft stroom gekocht voor ongeveer 13 ct? Dat is mooi, wilt u daar even BTW over betalen? En zie daar, 15 ct. Waarvan je 2 aan Coolblue betaalt, terecht want die moeten ook leven. De rest is dus je reinste afpersing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Bosmonster schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:12:
Maar het is pas sindskort? Of komt dat dan ook doordat mensen ineens zijn gaan afschakelen?

Voorheen was mn prijs redelijk fluctuerend, ook onder 15ct, nu lijkt het sinds een paar weken ineens een harde ondergrens te hebben, want ik heb al in tijden geen lager tarief meer gezien.
Google even op curtailment.

Pagina: 1 ... 225 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels