Is misschien ook meer het verschil tussen renoveren en een grote upgrade doen. Veel jaren '90 huizen hebben ook nauwelijks vloerisolatie en zeker geen vloerverwarming en hebben vaak kozijnen van het goedkoopste vurenhout dat met een beetje pech inmiddels onder de verf ook weggerot is. Kosten hoeven daarbij dus niet zo heel veel lager te liggen.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:11:
[...]
Hier moet CV worden aangelegd en er ligt een ongeïsoleerde houten vloer op de begane grond, waarvan je nog maar moet afwachten hoe goed de koppen van de vloerbalken nog zijn. Eruit en een betonnen RC6 vloer met vloerverwarming erin. Ik reken erop dat het meerendeel van de kozijnen echt op is. Die zijn voor de verkoop misschien wel een keer aangesmeerd en voorzien van een likje. Maar daar prik je waarschijnlijk letterlijk wel doorheen, hier of daar. Alleen nieuwe houten kozijnen met glas kost je al een fortuin. En dan heb ik nog niet gerekend aan de extra kosten om dat glas in lood een beetje fraai opnieuw te plaatsen. Isolatie => ventilatie, is ook niet heel goedkoop. (De mensen die hier woonden zijn waarschijnlijk nog van de generatie die in de winter "bij de kachel zitten" omdat de rest van het huis niet warm te stoken is tegen een normaal tarief.)
Doe ik wel een (gevaarlijke) aanname: als je dit geld aan een "bouwval" kunt uitgeven, dan wil je geen budget keuken van de Ikea en ook over het algemeen wel een beetje comfort.
Natuurlijk, je kunt het met een paar kennissen leegtrekken en het "on a budget" een beetje opfrissen. Maar da's niet renoveren. Da's een renovatie uitstellen.
En het is toch vooral ook een keus voor een 'upgrade' die het bij jou veel duurder maakt. Met aanleg van CV, herstel van rotte delen van de kozijnen en het isoleren van een houten vloer ben je niet meteen een vermogen kwijt. Die keus zou je ook kunnen maken.