Daikin prefera, hoe doen jullie ie ledjes uit (slaapkamer), plakkertje overheen?
Links van de rode rechthoek (geplande unit) zit waarschijnlijk het dak met dakpannen toch?Tacoos schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:13:
Dat is dus precies mijn probleem: in eerste instantie zou de unit nagenoeg boven een afvoer komen, maar nu we een andere indeling bedacht hebben is de airco mee verhuisd met het bed naar de buitenmuur en daar is geen afvoer.
Direct door de buitenmuur een pijpje zag ie niet zitten ivm groene aanslag. Andere installateur had t over onder de dakpannen naar de goot, maar dat ziet LG man blijkbaar niet zo zitten?
[Afbeelding]
Alternatief is min of meer op de originele locatie boven de afvoer, maar dan blaast ie recht naar het bed...
Dan zou de afvoer daarlangs kunnen lopen lijkt mij.
Het water de andere kant op laten lopen dmv dan condenspomp is dan onnodig complex.
Middels de afstandsbedieningsquareware schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:34:
Daikin prefera, hoe doen jullie ie ledjes uit (slaapkamer), plakkertje overheen?
3 standen
Uit
Zwak
Normaal
Ik heb op zwak staan dan heb je (ik iig) geen last maar zien je nog wel dat ze aan staan (of niet) klokje rechtsonderin (staan ook symbooltjes bij). En in je gebruiksaanwijzing ;-)
Na overleg blijjkt dat geen enkel probleem, dus pompje kan worden geschrapt!HoppyF schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:14:
[...]
Links van de rode rechthoek (geplande unit) zit waarschijnlijk het dak met dakpannen toch?
Dan zou de afvoer daarlangs kunnen lopen lijkt mij.
Het water de andere kant op laten lopen dmv dan condenspomp is dan onnodig complex.
Nu kiezen tussen
2x Daikin FTXP20 wandmodel + 2MXM40 buitenunit
of
LG 1x PC09SQ 2.5 KW + 1x PC12SQ 3.5 KW + MU2R15 buitenunit
Waarom zoveel verschil in vermogen binnenunits tussen beide aanbierders weet ik niet
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Dat scheelt weer een pompje!Tacoos schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:35:
[...]
Na overleg blijjkt dat geen enkel probleem, dus pompje kan worden geschrapt!
Nu kiezen tussen
of
Waarom zoveel verschil in vermogen binnenunits tussen beide aanbierders weet ik niet
Ik heb niet veel verstand van de verschillen onderling.
De genoemde LG’s zijn bijna gelijk dan mijn set. Ik heb de MU2R17.
Bij elkaar is de inhoud van de ruimtes hier ongeveer 140m3.
Persoonlijk ben ik heel erg tevreden met mijn set-up van LG. Gezien de (neem ik aan) veel gunstigere prijsstelling zou mijn keuze de LG set-up zijn.HoppyF schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:53:
[...]
Dat scheelt weer een pompje!
Ik heb niet veel verstand van de verschillen onderling.
De genoemde LG’s zijn bijna gelijk dan mijn set. Ik heb de MU2R17.
Bij elkaar is de inhoud van de ruimtes hier ongeveer 140m3.
Ik ben hier ook blij met een LG (MU3R19, triple split) maar de Daikin heeft wel een beter rendement voor verwarmen, daar keek ik helemaal niet naar toen ik mijn set aanschafte. Dat was niet zo slim, ik verwarm 24 weken per jaar en hoef alleen 4 weken tijdens de hittegolven te koelen.Tacoos schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:35:
[...]
Na overleg blijjkt dat geen enkel probleem, dus pompje kan worden geschrapt!
Nu kiezen tussen
of
De Daikin heeft een SCOP van 4.64 (A++) vs 4.2 (A+) van de LG. Hij is ook 3 dB stiller tijdens verwarmen, 51 vs 48 dB.
Re: vermogen, de Daikins zijn prima met 2.0 kW per binnenunit, de meeste leveranciers overdrijven met vermogen. Ik heb eerder het probleem dat het niet zachtjes genoeg kan draaien in de woonkamer/keuken van 40m2 met een 3.5kW LG binnendeel, dat zorgt ervoor dat het systeem gaat pendelen (constant aan en uitschakelen), zowel bij koelen als (zachtjes) verwarmen.
In de slaapkamer is het nog gekker met 2.5 kW en 25m2, die schakelt zichzelf binnen 10 minuten weer uit, dan maar deur open en hal / trap / vide meenemen...
Het is nog niet heel koud geweest dus wie weet ga ik die 2.5/3.5 kW nog nodig hebben, maar tot nu toe is het zware overkill geweest in de zomer en met ~12 graden gemiddeld buiten nu.
Ik heb toevallig wel naar het rendement bij verwarmen gekeken. Maar cop (ideaal scenario) 4.64 vs 4.2 ga je nauwelijks merken en zeker niet terugverdienen. Daikin is gewoon veel duurder.w00key schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:37:
[...]
Ik ben hier ook blij met een LG (MU3R19, triple split) maar de Daikin heeft wel een beter rendement voor verwarmen, daar keek ik helemaal niet naar toen ik mijn set aanschafte. Dat was niet zo slim, ik verwarm 24 weken per jaar en hoef alleen 4 weken tijdens de hittegolven te koelen.
De Daikin heeft een SCOP van 4.64 (A++) vs 4.2 (A+) van de LG. Hij is ook 3 dB stiller tijdens verwarmen, 51 vs 48 dB.
Re: vermogen, de Daikins zijn prima met 2.0 kW per binnenunit, de meeste leveranciers overdrijven met vermogen. Ik heb eerder het probleem dat het niet zachtjes genoeg kan draaien in de woonkamer/keuken van 40m2 met een 3.5kW LG binnendeel, dat zorgt ervoor dat het systeem gaat pendelen (constant aan en uitschakelen), zowel bij koelen als (zachtjes) verwarmen.
In de slaapkamer is het nog gekker met 2.5 kW en 25m2, die schakelt zichzelf binnen 10 minuten weer uit, dan maar deur open en hal / trap / vide meenemen...
Het is nog niet heel koud geweest dus wie weet ga ik die 2.5/3.5 kW nog nodig hebben, maar tot nu toe is het zware overkill geweest in de zomer en met ~12 graden gemiddeld buiten nu.
Ik kan niet in @Tacoos's portemonnee kijken, maar als ik wist dat ik het als hoofdverwarming wil/kan gebruiken zou ik iets "fancier" kiezen. De LG binnenunit (deluxe,2021 editie) verdeelt de warmte niet ideaal, ik zou bij de showrooms gaan kijken of de Daikin het beter kan.
Heel concreet betekent dat 1 uitblaas vast instellen (hoogste of laagste, om luchtstroom van mij weg te houden) er voor zorgt dat de binnenunit heel snel 24-25 graden meet en uit slaat, wat onzin is, de rest van mijn thermometers in de woonkamer geven netjes 21 of 22 aan. Wat wel redelijk werkt is schommelen maar dan krijg ik een luchtstroom recht in mijn gezicht, prima in de zomer, niet echt fijn in de winter, dan zit de thermometer maar 2 graden naast, maar hij gaat tenminste niet zo vaak pendelen.
Dingen die mij ergeren aan de LG:
- De stappenmotor van luchtstroom richting is duidelijk hoorbaar. Net hard genoeg om irritant te zijn in de slaapkamer, in de woonkamer valt het mee.
- Fan stand 1, zelfde verhaal. Slaap modus zet het nog net 1 stap lager, dat is beter.
- De ventilatiemotor op 1 van de binnenunits ratelt op lage snelheid, moet nog bellen voor een reparatieverzoek.
- Warmteverdeling niet ideaal. De Daikin Stylish specifiek heeft daar iets op, ze noemen het de Coanda-effect (op pagina 10), en een 8x8 thermocamera om te kijken waar warmte nodig is.
- Een 5kW binnenunit bij 1 van de buren is echt nog een stuk luider, niet aan te raden... Dat is ook een geval van overcapaciteit, ja dat woonkamer is groter, nee dit is echt onnodig overkill.
Voor mij was de Daikin set met de Stylish ongeveer 1000 euro extra geweest, met iets lagere vermogen dan de LG set, maar vooral omdat de LG niet kleiner dan MU3R19 had voor triple split. Achteraf gezien was dat voor mij misschien beter geweest, ik ben niet op zoek naar terugverdientijd, maar comfort en energie besparing. Met 1 hele grote *maar*, dat ik nu aanneem dat de Daikin units hun marketing waar maken en niet alsnog last hebben van tocht / slechte warmte overdracht in de kamer / lawaai binnen.
Heel concreet betekent dat 1 uitblaas vast instellen (hoogste of laagste, om luchtstroom van mij weg te houden) er voor zorgt dat de binnenunit heel snel 24-25 graden meet en uit slaat, wat onzin is, de rest van mijn thermometers in de woonkamer geven netjes 21 of 22 aan. Wat wel redelijk werkt is schommelen maar dan krijg ik een luchtstroom recht in mijn gezicht, prima in de zomer, niet echt fijn in de winter, dan zit de thermometer maar 2 graden naast, maar hij gaat tenminste niet zo vaak pendelen.
Dingen die mij ergeren aan de LG:
- De stappenmotor van luchtstroom richting is duidelijk hoorbaar. Net hard genoeg om irritant te zijn in de slaapkamer, in de woonkamer valt het mee.
- Fan stand 1, zelfde verhaal. Slaap modus zet het nog net 1 stap lager, dat is beter.
- De ventilatiemotor op 1 van de binnenunits ratelt op lage snelheid, moet nog bellen voor een reparatieverzoek.
- Warmteverdeling niet ideaal. De Daikin Stylish specifiek heeft daar iets op, ze noemen het de Coanda-effect (op pagina 10), en een 8x8 thermocamera om te kijken waar warmte nodig is.
- Een 5kW binnenunit bij 1 van de buren is echt nog een stuk luider, niet aan te raden... Dat is ook een geval van overcapaciteit, ja dat woonkamer is groter, nee dit is echt onnodig overkill.
Voor mij was de Daikin set met de Stylish ongeveer 1000 euro extra geweest, met iets lagere vermogen dan de LG set, maar vooral omdat de LG niet kleiner dan MU3R19 had voor triple split. Achteraf gezien was dat voor mij misschien beter geweest, ik ben niet op zoek naar terugverdientijd, maar comfort en energie besparing. Met 1 hele grote *maar*, dat ik nu aanneem dat de Daikin units hun marketing waar maken en niet alsnog last hebben van tocht / slechte warmte overdracht in de kamer / lawaai binnen.
Beide aanbiedingen zijn kwa prijs nagenoeg gelijk, wat bedoel je met fancier? Als je Perfera of Stylish bedoelt ipv comfora, daarvan zag ik niet zozer de meerwaardew00key schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:17:
Ik kan niet in @Tacoos's portemonnee kijken, maar als ik wist dat ik het als hoofdverwarming wil/kan gebruiken zou ik iets "fancier" kiezen. De LG binnenunit (deluxe,2021 editie) verdeelt de warmte niet ideaal, ik zou bij de showrooms gaan kijken of de Daikin het beter kan.
Beeld wat ik krijg is :
LG mooiere interface en meer mogelijkheden
Daikin betere performance en stiller, met name bij verwarmen
Klopt dat?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
De LG interface weet ik niks van maar de Daikin app is op zich prima.Tacoos schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:18:
[...]
Beide aanbiedingen zijn kwa prijs nagenoeg gelijk, wat bedoel je met fancier? Als je Perfera of Stylish bedoelt ipv comfora, daarvan zag ik niet zozer de meerwaarde
Beeld wat ik krijg is :
LG mooiere interface en meer mogelijkheden
Daikin betere performance en stiller, met name bij verwarmen
Klopt dat?
Dit probleem heb je bij Daikin ook niet, mijn Perfera detecteert personen en probeert de luchtstroom daar omheen te leiden.w00key schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:17:
Ik houd deze ruimte prima gelijkmatig op temperatuur terwijl de unit niet op de ideale locatie zit daarvoor:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NoDqK9RckrK4Sk8jQClqcdGl.png?f=user_large)
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Verwijderd
Met welk vermogen als ik vragen mag?Team-RiNo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:24:
Ik houd deze ruimte prima gelijkmatig op temperatuur terwijl de unit niet op de ideale locatie zit daarvoor:
3.5kW, huis is c.a. 20 jaar oud, energielabel B
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ik ben een beetje aan het zoeken of (en hoe) ik de bovenverdieping van mijn woning kan verwarmen (en eventueel koelen). Omdat het een monument is, is een buitenunit aan de gevel hangen geen optie.. Nu kom ik het volgende tegen:
https://www.western.nl/pr...ning/invisibles/idra_idra
Dit is dus niet zo'n standaard monoblock-ding, maar echt een "buiten"unit die niet buiten staat. Die zou ik bijvoorbeeld prima kwijt kunnen de technische ruimte. Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe denkt men hier over zoiets? Ik heb helaas (nog) niet voldoende verstand van dit onderwerp om te beoordelen of de specs een beetje OK zijn. De prijs lijkt mij niet onhaalbaar hoog.
Dit is dus niet zo'n standaard monoblock-ding, maar echt een "buiten"unit die niet buiten staat. Die zou ik bijvoorbeeld prima kwijt kunnen de technische ruimte. Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe denkt men hier over zoiets? Ik heb helaas (nog) niet voldoende verstand van dit onderwerp om te beoordelen of de specs een beetje OK zijn. De prijs lijkt mij niet onhaalbaar hoog.
Interessant. Kan je ook mooi je zwembad mee verwarmen :-). Ben wel benieuwd waar dan het koelwater vandaan moet komen en hoe je dan de warmte naar buiten afvoert?Kurma schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:13:
Ik ben een beetje aan het zoeken of (en hoe) ik de bovenverdieping van mijn woning kan verwarmen (en eventueel koelen). Omdat het een monument is, is een buitenunit aan de gevel hangen geen optie.. Nu kom ik het volgende tegen:
Maarten
Je hebt ook hele smalle regentonnen.RobNemoo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:45:
[...]
Had ook gekund, maar ik heb maar een smalle oprit en dat vond ik niet handig. Als we gaan verbouwen maak ik wel wat definitiefs.

Thanks, zeker een optie om al het condenswater op te vangen. Maar eerst verbouwen en dan een definitief ontwerp maken.D_V schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:23:
[...]
Je hebt ook hele smalle regentonnen.![]()
[Afbeelding]
Ik heb sinds kort een LG triple split systeem (MU3R19 + 3x PC09SQ) en tot nu toe ben ik er eigenlijk heel blij mee, juist ook als verwarming omdat je automatisch zoneregeling hebt.
Het is me wel opgevallen dat mijn systeem regelmatig in de ontdooi modus springt (en dan dus een tijdje niet verwarmt), ook op dagen als vandaag waarbij het helemaal niet zo koud is buiten. Is dit normaal, doe ik iets verkeerd, of is er bij de installatie wellicht iets misgegaan? ;D
Het is me wel opgevallen dat mijn systeem regelmatig in de ontdooi modus springt (en dan dus een tijdje niet verwarmt), ook op dagen als vandaag waarbij het helemaal niet zo koud is buiten. Is dit normaal, doe ik iets verkeerd, of is er bij de installatie wellicht iets misgegaan? ;D
Is hij daadwerkelijk aan het ontdooien? Aan de achterkant van de buitenunit zou je dan het ijs ook moeten zien zitten.aljd3k schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:18:
Ik heb sinds kort een LG triple split systeem (MU3R19 + 3x PC09SQ) en tot nu toe ben ik er eigenlijk heel blij mee, juist ook als verwarming omdat je automatisch zoneregeling hebt.
Ik verwacht eerder dat hij tijdelijk stopt met verwarmen omdat de ingestelde temperatuur is bereikt en de unit niet verder kan terugmoduleren.
Als je bij deze temperaturen al defrosts hebt kan het bijna niet anders dat er iets mis is.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Ik heb een vraag:
Gister is er een Panasonic Etherea 2.5kW geïnstalleerd in mijn tuinkantoor. Oppervlakte die verwarmd/gekoeld moet worden is zo'n 8 m2 en volgens bouwbesluit (goede isolatie) gebouwd. Het tuinkantoor is groter, maar de saunaruimte en berging zijn afgesloten van dit vertrek/gedeelte. Het probleem wat ik vandaag ervaar is dat wanneer ik de temperatuur instel op 20 graden, dat het binnen no time 26 graden is, met de modus verwarmen. NB. Ik gebruik de app Comfort Cloud en niet de afstandsbediening. Maar dat zou niet moeten uitmaken, denk ik. Steeds weer zelfstandig uitzetten, vind ik niet optimaal. Als de warme stroom stopt, voelt het al snel weer koel. Later bedacht ik kan ook de modus Auto kiezen, dan kiest de unit zelf voor verwarmen en koelen, maar dan lukt het ook niet om een constante temperatuur te krijgen van 20/21 graden te krijgen. Het is momenteel weer 19 graden want hij was net aan het koelen. Ventilatie staat op auto + quiet.
Kan ik dit goed afgesteld krijgen? Is het te warm buiten, dat hij zo snel opwarmt? Wat raden jullie aan?
Installateur dacht dat de unit misschien te sterk was voor deze kleine ruimte, maar raadde me aan om te proberen de temp op 18 graden in te stellen. Dat advies heb ik nog niet geprobeerd trouwens.
Gister is er een Panasonic Etherea 2.5kW geïnstalleerd in mijn tuinkantoor. Oppervlakte die verwarmd/gekoeld moet worden is zo'n 8 m2 en volgens bouwbesluit (goede isolatie) gebouwd. Het tuinkantoor is groter, maar de saunaruimte en berging zijn afgesloten van dit vertrek/gedeelte. Het probleem wat ik vandaag ervaar is dat wanneer ik de temperatuur instel op 20 graden, dat het binnen no time 26 graden is, met de modus verwarmen. NB. Ik gebruik de app Comfort Cloud en niet de afstandsbediening. Maar dat zou niet moeten uitmaken, denk ik. Steeds weer zelfstandig uitzetten, vind ik niet optimaal. Als de warme stroom stopt, voelt het al snel weer koel. Later bedacht ik kan ook de modus Auto kiezen, dan kiest de unit zelf voor verwarmen en koelen, maar dan lukt het ook niet om een constante temperatuur te krijgen van 20/21 graden te krijgen. Het is momenteel weer 19 graden want hij was net aan het koelen. Ventilatie staat op auto + quiet.
Kan ik dit goed afgesteld krijgen? Is het te warm buiten, dat hij zo snel opwarmt? Wat raden jullie aan?
Installateur dacht dat de unit misschien te sterk was voor deze kleine ruimte, maar raadde me aan om te proberen de temp op 18 graden in te stellen. Dat advies heb ik nog niet geprobeerd trouwens.
de 2.5kw is zeker te sterk voor 8m2, al is dat al bijna de kleinste die re is, met een nominale verwarmings cap van 3.4kw (min is 800watt, max is 5kw volgens de data sheet)
Probleem is waarschijnlijk dat hij de lucht in notime warm heeft, zijn temp overshoot, en dan vervolgens koelen de muren, meubels etc de lucht weer af omdat het uren duurt voordat die opwarmen en voelt het snel kil.
De oplossing? 24/5 de airco aan laten staan (zodra het kouder wordt). dan warmt alles geleidelijker op. en zal hij minder vaak aan moeten, en efficienter kunnen werken.
Probleem is waarschijnlijk dat hij de lucht in notime warm heeft, zijn temp overshoot, en dan vervolgens koelen de muren, meubels etc de lucht weer af omdat het uren duurt voordat die opwarmen en voelt het snel kil.
De oplossing? 24/5 de airco aan laten staan (zodra het kouder wordt). dan warmt alles geleidelijker op. en zal hij minder vaak aan moeten, en efficienter kunnen werken.
[ Voor 4% gewijzigd door Gamer dénis op 07-10-2021 18:47 ]
@UtrechtOost75 wellicht in combinatie met deze (net gezien in ander topic).
@Batilan Ik heb de airco juist aangeschaft om te verwarmen (en koelen), vanwege de lage kosten. Zo snel ga ik niet opgeven...@RietkerkAE wellicht in combinatie met deze (net gezien in ander topic).
Maar ik had dit niet verwacht
Welk model nummer heb je als ik vragen mag, de aller nieuwste (die uit mei van dit jaar)?UtrechtOost75 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:20:
Ik heb een vraag:
@outlandos Wij hebben een Daikin 2,5 in onze living met open keuken van totaal ongeveer 38 m2 hangen in ons redelijk nagegeisoleerde huis uit de jaren 60. Zelfs met zijn minimum vermogen van 600W (warmteproductie, niet opgenomen elektrisch vermogen) zit die regelmatig te pendelen nu.
Als het snel weer koel voelt, dan vind ik dat toch vreemd voor een goed geisoleerd kantoor. Is de 26 graden de temperatuur die de airco zelf rapporteert? Is dat wanneer je de airco nog niet lang aanhebt misschien? Het zou kunnen dat de lucht snel opgewarmd is, maar dat die eens de airco stopt met verwarmen ook weer snel afkoelt omdat alle voorwerpen in de kamer kouder zijn en de lucht nu eenmaal weinig warmtecapaciteit heeft.
Met een warmtepomp wil je de ruimte eigenlijk nagenoeg constant op temperatuur houden, omdat dan alle voorwerpen in de kamer ook op temperatuur zijn, en er dan weinig vermogen toegevoegd moet worden, wat het efficiënter maakt.
Als het snel weer koel voelt, dan vind ik dat toch vreemd voor een goed geisoleerd kantoor. Is de 26 graden de temperatuur die de airco zelf rapporteert? Is dat wanneer je de airco nog niet lang aanhebt misschien? Het zou kunnen dat de lucht snel opgewarmd is, maar dat die eens de airco stopt met verwarmen ook weer snel afkoelt omdat alle voorwerpen in de kamer kouder zijn en de lucht nu eenmaal weinig warmtecapaciteit heeft.
Met een warmtepomp wil je de ruimte eigenlijk nagenoeg constant op temperatuur houden, omdat dan alle voorwerpen in de kamer ook op temperatuur zijn, en er dan weinig vermogen toegevoegd moet worden, wat het efficiënter maakt.
2.5kW is zeker te veel voor die ruimte, ik heb zelf ook zo'n unit in mijn kantoor hangen (9m3) en heb de deur er uit gehaald. Als ik die 24/7 laat aanstaan kan deze de hele verdieping om een aangename temp houden, ik denk dat de centrale ventilatie helpt om de warmte wat te verspreiden.UtrechtOost75 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:07:
[...]
@Batilan Ik heb de airco juist aangeschaft om te verwarmen (en koelen), vanwege de lage kosten. Zo snel ga ik niet opgeven...
Maar ik had dit niet verwacht
Wat ook kan helpen is de fan speed wat lager en horizontale/verticale swing aan, bij auto heeft deze toch de neiging om voluit te gaan wat het pendelen bevordert. Verder niet de modus op auto zetten maar enkel verwarmen.
Het ligt er toch ook maar net aan wat het minimum vermogen is? Daarom vroeg ik hem ook welk model hij heeft. Die nieuwste Panasonic van dit jaar heeft echt wel een laag minimum vermogen, zowel bij koelen als bij verwarmen.Team-RiNo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:54:
[...]
2.5kW is zeker te veel voor die ruimte, ik heb zelf ook zo'n unit in mijn kantoor hangen (9m3) en heb de deur er uit gehaald. Als ik die 24/7 laat aanstaan kan deze de hele verdieping om een aangename temp houden, ik denk dat de centrale ventilatie helpt om de warmte wat te verspreiden.
Wat ook kan helpen is de fan speed wat lager en horizontale/verticale swing aan, bij auto heeft deze toch de neiging om voluit te gaan wat het pendelen bevordert. Verder niet de modus op auto zetten maar enkel verwarmen.
Overigens is die nieuwe er ook in 2.0 kW, dat had in een ruimte van 8m zeker beter gepast.
:strip_exif()/f/image/lVzKA0nK0BUbS39JCqafSEoE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door outlandos op 07-10-2021 22:13 ]
Minimum vermogen is maar een spec en voor zover ik zie gaan de units meestal bij de startup een stuk hoger en moduleren dan pas terug waardoor de temp zeker in 8m2 snel bereikt wordt, het is dus aan de regelsoftware om hier mee om te gaan wat vaak niet (naar onze wens) goed gaat.outlandos schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:12:
[...]
Het ligt er toch ook maar net aan wat het minimum vermogen is? Daarom vroeg ik hem ook welk model hij heeft. Die nieuwste Panasonic van dit jaar heeft echt wel een laag minimum vermogen, zowel bij koelen als bij verwarmen.
Overigens is die nieuwe er ook in 2.0 kW, dat had in een ruimte van 8m zeker beter gepast.[Afbeelding]
En de specs zijn uiteraard onder bepaalde omstandigheden vastgelegd, dat zal meestal niet gelijk zijn aan de gemiddelde situatie bij installatie. Mijn Daikin gaat ver onder spec bij koelen maar piekt bij het opstarten voor verwarmen waardoor er snel voldaan wordt aan de warmtevraag. Zeker nu, aan het begin van het verwarmingsseizoen waar er vrij weinig warmtevraag is resulteert dat in pendelen. Over een paar weken zal dat anders zijn.
8 m2 is ook wel een extreem klein kamertje om een airco op te hangen.
Zeker wanneer het fatsoenlijk geïsoleerd woning betreft dan is de lucht daarin in minder dan een minuut opgewarmd bij deze temperaturen. Een airco moet een run kunnen maken,een cyclus met comprimeren, transporteren en verdampen, in zo'n klein hok ben je al klaar voordat de run goed en wel gaat lopen.
Wanneer het een stuk kouder wordt zal het beter gaan, maar een 2,5 kW unit in zo'n klein hok is altijd overgedimensioneerd wat het lastig maakt te regelen.
Wanneer gaat er een merk eens mini-airco's maken, of waarom bestaat dat niet; waarom kan dat niet uit?
Zeker wanneer het fatsoenlijk geïsoleerd woning betreft dan is de lucht daarin in minder dan een minuut opgewarmd bij deze temperaturen. Een airco moet een run kunnen maken,een cyclus met comprimeren, transporteren en verdampen, in zo'n klein hok ben je al klaar voordat de run goed en wel gaat lopen.
Wanneer het een stuk kouder wordt zal het beter gaan, maar een 2,5 kW unit in zo'n klein hok is altijd overgedimensioneerd wat het lastig maakt te regelen.
Wanneer gaat er een merk eens mini-airco's maken, of waarom bestaat dat niet; waarom kan dat niet uit?
In de TS staat een mooie berekening die je kan doen voor de koelcapaciteit. Maar hoe bereken je de verwarmingscapaciteit die je nodig hebt?
Of moet ik dan een warmteverliesberekening maken? En hoe maak je die?
Ben graag voorbereid voor ik wat offertes en aanvragen de deur uit doe.
Of moet ik dan een warmteverliesberekening maken? En hoe maak je die?
Ben graag voorbereid voor ik wat offertes en aanvragen de deur uit doe.
Ik zal er eens op letten of er daadwerkelijk ijs te zien is. Op de binnenunit gaat in ieder geval het ontdooimodus lampje branden. En dit gebeurt doorgaans als de ingestelde temperatuur nog niet bereikt is ("ROOM TEMP" < ingestelde temperatuur).Headshot_NL schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:50:
[...]
Is hij daadwerkelijk aan het ontdooien? Aan de achterkant van de buitenunit zou je dan het ijs ook moeten zien zitten.
Ik verwacht eerder dat hij tijdelijk stopt met verwarmen omdat de ingestelde temperatuur is bereikt en de unit niet verder kan terugmoduleren.
Als je bij deze temperaturen al defrosts hebt kan het bijna niet anders dat er iets mis is.
CS-XZ25VKEW/CU-Z25VKE, volgens mij het nieuwste model. En inderdaad er was al een 2.0 kW. Ik had van tevoren deze vragen moeten stellen. Ik hoop dat als het wat kouder wordt dat het wat aangenamer werkt. Continu aanzetten vind ik ook zo energieverspillingoutlandos schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:12:
[...]
Het ligt er toch ook maar net aan wat het minimum vermogen is? Daarom vroeg ik hem ook welk model hij heeft. Die nieuwste Panasonic van dit jaar heeft echt wel een laag minimum vermogen, zowel bij koelen als bij verwarmen.
Overigens is die nieuwe er ook in 2.0 kW, dat had in een ruimte van 8m zeker beter gepast.[Afbeelding]
Wat had jij gedaan? Ik gebruik deze ruimte het hele jaar ongeveer 40u/week.ASW1 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:04:
8 m2 is ook wel een extreem klein kamertje om een airco op te hangen.
Geen idee.UtrechtOost75 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:51:
[...]
Wat had jij gedaan? Ik gebruik deze ruimte het hele jaar ongeveer 40u/week.
Als het goed geïsoleerd is hoef je maar heel weinig warmte toe te voegen en kun je het met een infrarood paneeltje af met een ruimtethermostaat, maar dan kun je niet koelen.
Een 2kW unit is beter dan een 2,5 (al is bij sommige merken het minimumvermogen van die units gelijk dus maakt het niet uit) maar zelfs 2 zal nog te veel zijn.
Wat ook niet helpt is dat het ongetwijfeld houtskeletbouw is, van lichtgewicht materialen die heel weinig thermische massa hebben. Daardoor warmt het snel op en wordt er ook weinig gebufferd waardoor het weer snel afkoelt.
Ik verwacht dat je in de zomer met koelen ook dit soort pendelgedrag krijgt met een temperatuur die steeds op en neer gaat.
Je zou eigenlijk een nog veel lichtere unit moeten hebben, maar die bestaan niet. Alles wat op de markt is is veel te zwaar voor een goed geïsoleerde kamer van 8 m².
Mijn ervaring met deze zomer is, dat de units met koelen verder terugmoduleren dat met verwarmen. (Daikin multi splits). Pendelgedrag met koelen zou dus best mee kunnen vallen.ASW1 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:11:
[...]
Ik verwacht dat je in de zomer met koelen ook dit soort pendelgedrag krijgt met een temperatuur die steeds op en neer gaat.
Je zou eigenlijk een nog veel lichtere unit moeten hebben, maar die bestaan niet. Alles wat op de markt is is veel te zwaar voor een goed geïsoleerde kamer van 8 m².
Maarten
Volgens de combinatietabellen kan verwarmen verder terugmoduleren dan koelen.mwk schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:18:
[...]
Mijn ervaring met deze zomer is, dat de units met koelen verder terugmoduleren dat met verwarmen. (Daikin multi splits). Pendelgedrag met koelen zou dus best mee kunnen vallen.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ja, maar toch is het (raar genoeg) ook mijn ervaring dat de units verder terug moduleren bij koelen dan bij verwarmen. Maar goed, ik heb de mijne nog niet zo heel lang, misschien is het een verkeerde indruk. Tegen volgend jaar kan ik vast een beter verhaal vertellenHarmoniousVibe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
Volgens de combinatietabellen kan verwarmen verder terugmoduleren dan koelen.
De praktijk is toch wel anders, de koel/verwarmingscapaciteit weet ik niet maar het opgenomen vermogen is bij mij in beide gevallen lager dan wat in de specs staat. Bij koelen is het minimum 0,11kW vs 0,39kW in de specs en bij verwarmen ongeveer 0,25kW vs 0,32kW in de specs en daar zit het verbruik van de binnenunits bij in.HarmoniousVibe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
Volgens de combinatietabellen kan verwarmen verder terugmoduleren dan koelen.
Nou het verwarmen is hier begonnen! We gaan het derde jaar in dat mijn Daikin 4.2kW singlesplit de woonkamer gaat verwarmen. Vorig jaar redelijk veel 24/7 verwarmd en ik verwacht dat het dit jaar niet anders zal zijn met het vele thuiswerken.
Hou maar op. Ons gasverbruik was bijna 50% hoger vorig jaarvinom schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:41:
Nou het verwarmen is hier begonnen! We gaan het derde jaar in dat mijn Daikin 4.2kW singlesplit de woonkamer gaat verwarmen. Vorig jaar redelijk veel 24/7 verwarmd en ik verwacht dat het dit jaar niet anders zal zijn met het vele thuiswerken.

Ja met de huidige gasprijs wel denk ik, maar elektra begint ook al aardig op te lopen;Waah schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:46:
[...]
Hou maar op. Ons gasverbruik was bijna 50% hoger vorig jaarHopelijk deze winter ook electrisch verwarmen, mits het uit kan
:strip_exif()/f/image/t9wYeJoMeQTgsCOGW73GPbcf.jpg?f=fotoalbum_large)
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Klopt het is HSB. Ik heb de unit nu ingesteld op 18 graden op advies van installateur en eigenlijk werkt dat prima. Het is nu 21 graden en af en toe geeft hij weer een zuchtje lucht. Wil nog wel iets doen met ventileren (CO2) en luchtvochtigheid, want helemaal optimaal is het klimaat nog niet.ASW1 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:11:
[...]
Geen idee.
Als het goed geïsoleerd is hoef je maar heel weinig warmte toe te voegen en kun je het met een infrarood paneeltje af met een ruimtethermostaat, maar dan kun je niet koelen.
Een 2kW unit is beter dan een 2,5 (al is bij sommige merken het minimumvermogen van die units gelijk dus maakt het niet uit) maar zelfs 2 zal nog te veel zijn.
Wat ook niet helpt is dat het ongetwijfeld houtskeletbouw is, van lichtgewicht materialen die heel weinig thermische massa hebben. Daardoor warmt het snel op en wordt er ook weinig gebufferd waardoor het weer snel afkoelt.
Beetje offtopic maar:HereIsTom schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:49:
[...]
Ja met de huidige gasprijs wel denk ik, maar elektra begint ook al aardig op te lopen;
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat ze je wel héél graag aan een 3-jarig contract willen helpen
/f/image/XuLnI7SRJ4G4pdr8aDCzpvmc.png?f=fotoalbum_large)
33 cent vs 47 cent is wel een erg fors verschil

Maar moet nog iets van een warmteverlies-berekening doen. "goede isolatie" is altijd zo wazig. Goed voor 1970, 1990 of 2020 standaarden
Daarna maar eens kijken hoeveel Kw units ik dan nodig heb en waar... en dan wat offertes aanvragen
[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 08-10-2021 11:55 ]
Op zich is het niet zo heel ingewikkeld hoor. Zodra je al iets van isolatie hebt, kan je ongeacht het bouwjaar in een doorsnee slaap- of werkkamer prima uit met een 2 kW binnenunit (1.5kW kan ook wel, maar minimale waardes vaak gelijk). Enige wat je dan zou moeten bekijken is de woonkamer - alhoewel dat al snel goed gaat als je alleen voor je warmteverlies gaat compenseren (dus 24h de warmtepomp laten draaien). Wat is de vorm van je woonkamer en hoeveel m3?Waah schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:53:
[...]
Maar moet nog iets van een warmteverlies-berekening doen. "goede isolatie" is altijd zo wazig. Goed voor 1970, 1990 of 2020 standaardenDus dat moet ik eerst eens uitzoeken hoe dat moet.
Daarna maar eens kijken hoeveel Kw units ik dan nodig heb en waar... en dan wat offertes aanvragen
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 08-10-2021 12:13 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@GermanPivo Heb zo niet de exacte maten, maar verwacht rond de 36m2, ~100m3 is dat.
Deze vorm:
/f/image/DQNtOZY6UyKGycmf5zs4hnsS.png?f=fotoalbum_large)
Idee was één unit boven de eettafel (rechts boven). Zijn niet zoveel andere plekken waar er ruimte is denk ik.
Alleen de bijkeuken (grenzend aan de keuken) is niet geisoleerd. Wel een tochtvaldorpel in de deur etc. Maar na-isoleren is lastig aangezien er eigenlijk geen ruimte aan de binnenkant over is
Verder alles geisoleerd, maar niet extreem. Zolder Rd van 3.0, spouwmuurisolatie, geen vloerisolatie, HR++ glas overal.
Efficient zal toch belangrijkste zijn voor mij. en comfort natuurlijk, maar het hoeft niet in 1 uur een sauna, of in 1 uur een vrieskist
Zal ook vooral kijken naar hoe zuinig de unit is
Deze vorm:
/f/image/DQNtOZY6UyKGycmf5zs4hnsS.png?f=fotoalbum_large)
Idee was één unit boven de eettafel (rechts boven). Zijn niet zoveel andere plekken waar er ruimte is denk ik.
Alleen de bijkeuken (grenzend aan de keuken) is niet geisoleerd. Wel een tochtvaldorpel in de deur etc. Maar na-isoleren is lastig aangezien er eigenlijk geen ruimte aan de binnenkant over is

Verder alles geisoleerd, maar niet extreem. Zolder Rd van 3.0, spouwmuurisolatie, geen vloerisolatie, HR++ glas overal.
Efficient zal toch belangrijkste zijn voor mij. en comfort natuurlijk, maar het hoeft niet in 1 uur een sauna, of in 1 uur een vrieskist

[ Voor 32% gewijzigd door Waah op 08-10-2021 13:10 ]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb online gezocht naar de materiaalkosten en dat komt aardig overeen. Wat me online verder opvalt is dat heel veel bedrijven per se een onderhoudscontract willen voor de 5 jaar garantie. Ik heb dit dus ook meegenomen in mijn voorkeur.
Bedankt trouwens voor de vele info in dit topic, dat heeft al veel geholpen !
Minimaal vermogen met verwarmen is ongeveer 800W.UtrechtOost75 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:20:
Ik heb een vraag:
Gister is er een Panasonic Etherea 2.5kW geïnstalleerd in mijn tuinkantoor. Oppervlakte die verwarmd/gekoeld moet worden is zo'n 8 m2 en volgens bouwbesluit (goede isolatie) gebouwd.
Stel je plafond is 2.6m hoog, dan is de inhoud van de kamer 20.8m3
1m3 lucht weegt 1.293 kg, dus de lucht in je kamer weegt 26.89 kg.
Soortelijke warmte lucht is 710 J/kg*K, dus kost het je 710*26.89=19095 J (=W*s) om de lucht in de kamer 1oC op te warmen.
Met 800W minimum vermogen heb je dus in 19096 [W*s]/800[W] = 23.8 seconden de lucht in de ruimte 1oC opgewarmt.
Uiteraard koelt de lucht die contact maakt met je wanden, vloer en plafond ook weer af, maar je snapt dat de airco in zo'n kleine ruimte nooit lang achterelkaar aan kan blijven zonder dat het onaangenaam warm wordt.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
CU-Z25VKE is niet de nieuwste, dat is de XKE. Denk niet dat het veel zal schelen overigens, misschien iets in minimum vermogen en de X heeft Mark 2.0UtrechtOost75 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:50:
[...]
CS-XZ25VKEW/CU-Z25VKE, volgens mij het nieuwste model. En inderdaad er was al een 2.0 kW. Ik had van tevoren deze vragen moeten stellen. Ik hoop dat als het wat kouder wordt dat het wat aangenamer werkt. Continu aanzetten vind ik ook zo energieverspilling
Mijn installateur komt sowieso na jaar langs om alles nog even te controleren. Zei verder dat een contract weinig zin had. Als hij langskomt is dat ongeveer 150 euro voor 2 multisplit installaties.
Maarten
Als je het een beetje goed kwijt kan, kan je met een duosplit van 2x 2kW een mooie verdeling van de ruimte maken; eentje boven de eettafel en eentje op het korte muurtje (verticale het plattegrond) van de woonkamer. Moet je natuurlijk ook buiten het leidingwerk beetje netjes kwijt kunnen.Waah schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:03:
@GermanPivo Heb zo niet de exacte maten, maar verwacht rond de 36m2, ~100m3 is dat.
Deze vorm:
[Afbeelding]
Efficient zal toch belangrijkste zijn voor mij. en comfort natuurlijk, maar het hoeft niet in 1 uur een sauna, of in 1 uur een vrieskistZal ook vooral kijken naar hoe zuinig de unit is
Maar als dat geen optie is, lijkt boven de eettafel is inderdaad een prima plek. Hier ook één unit in de hoek van een L-vormige woonkamer, maar door de luchtcirculatie warmt alles echt prima op. Ik denk dat je het afkan met een 3.5 kW. Ontloop elkaar qua zuinigheid ook allemaal niet zoveel.
Nieuwe firmware van Daikin geeft false positives op conflicterende modus. Gisteren heb ik voor de binnenunits de firmware geüpgraded. FTXM20R en FTXM25R op een 3MXM40N buitenunit.
Vriendin heeft de woonkamerunit op verwarmen gezet, werkt prima. Nu wil ik de unit in de slaapkamer op ventilatiestand zetten en geeft de App aan dat er een conflict is. Dit is overduidelijk een fout die in de recente firmware update is geslopen.
Een duidelijke waarschuwing naar anderen, sla de huidige versie van de firmware update even over!
Vriendin heeft de woonkamerunit op verwarmen gezet, werkt prima. Nu wil ik de unit in de slaapkamer op ventilatiestand zetten en geeft de App aan dat er een conflict is. Dit is overduidelijk een fout die in de recente firmware update is geslopen.
Een duidelijke waarschuwing naar anderen, sla de huidige versie van de firmware update even over!
Dit is altijd al zo geweest. De circulatiestand wordt gezien als een koelstand. Deze kon en kan nog steeds niet samen met verwarmen worden gebruikt.FrankHe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:06:
Nieuwe firmware van Daikin geeft false positives op conflicterende modus. Gisteren heb ik voor de binnenunits de firmware geüpgraded. FTXM20R en FTXM25R op een 3MXM40N buitenunit.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik lees en zie met veel interesse mensen die grafiekjes posten van hun energieverbruik, compressor frequentie en andere zaken.
Ik ben zelf in het bezit van een Daikin MXM68N, een 5kW stylish (in de woonkamer en open keuken) en 3 x FTXM20N's in de slaapkamers en woon in een nieuwbouw-woning (4 jaar oud) in België. Met het tussenseizoen, energieprijzen en toekomstig overschot van bijkomende zonnepanelen eerstdaags icm terugdraaiende teller wil ik het gebruik van mijn LLWP wat kunnen begrijpen maar ik heb wat moeite om de data te interpreteren.
Ik denk dat mijn binnen unit wat pendelt, hoe kan ik dat afleiden uit meetdata en hoe verminder ik dat eventueel? (hij stopt af en toe met zoemen) Is het dus zo erg gesteld qua overdimensioneren bij mij?
Wat is het belang van de compressor frequentie? Ik zie die bij mij zakken tot 15Hz, da's toch goed?
Ik heb nog geen Demand Control aanstaan. Een tijdje geleden vroeg ik ook wat het belang daar van was maar daar kwam toen geen respons op.
Dit is bv het verloop van het laatste uur, ik moet wel zeggen dat het heel zonnig is hier en die de plek heel sterk opwarmt waar de unit hangt (de uitbouw van onze woning), daarom staat u nu ook een tijdje al af omdat het aangenaam is in de woonkamer + keuken.
Ik ben zelf in het bezit van een Daikin MXM68N, een 5kW stylish (in de woonkamer en open keuken) en 3 x FTXM20N's in de slaapkamers en woon in een nieuwbouw-woning (4 jaar oud) in België. Met het tussenseizoen, energieprijzen en toekomstig overschot van bijkomende zonnepanelen eerstdaags icm terugdraaiende teller wil ik het gebruik van mijn LLWP wat kunnen begrijpen maar ik heb wat moeite om de data te interpreteren.
Ik denk dat mijn binnen unit wat pendelt, hoe kan ik dat afleiden uit meetdata en hoe verminder ik dat eventueel? (hij stopt af en toe met zoemen) Is het dus zo erg gesteld qua overdimensioneren bij mij?
Wat is het belang van de compressor frequentie? Ik zie die bij mij zakken tot 15Hz, da's toch goed?
Ik heb nog geen Demand Control aanstaan. Een tijdje geleden vroeg ik ook wat het belang daar van was maar daar kwam toen geen respons op.
Dit is bv het verloop van het laatste uur, ik moet wel zeggen dat het heel zonnig is hier en die de plek heel sterk opwarmt waar de unit hangt (de uitbouw van onze woning), daarom staat u nu ook een tijdje al af omdat het aangenaam is in de woonkamer + keuken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Av2b6cbiPIjZ9HKjkQIvowkn.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 09-10-2021 13:08 ]
Bedoel je ventileren als gewoon de fan laten waaien of ontvochtigen ?FrankHe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:06:
Ontvochtigen kan alleen als de warmtepomp op koelmodus staat dat is altijd al zo geweest.
Als de ventilatiestand niet meer werkt is wel kwalijk ja, maar wees even duidelijk of je die daadwerkelijk bedoelt.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2021 12:11 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Aangezien ie specifiek zegt "ventilatiestand" en bekend is met de blokkerende werking koelen vs verwarmen mag je er hier van uit gaan dat het de stand "laat de ventilator alleen draaien" is.mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Bedoel je ventileren als gewoon de fan laten waaien of ontvochtigen ?
Ontvochtigen kan alleen als de warmtepomp op koelmodus staat dat is altijd al zo geweest.
Als de ventilatiestand niet meer werkt is wel kwalijk ja, maar wees even duidelijk of je die daadwerkelijk bedoelt.
demand control functie zorgt er in praktijk voor dat je buitenunit rustiger gaat pruttelen en minder pieken, vooral handig als de buitenunit gaat pendelen, bij een multisplit moet je dat op alle binnenunits aanzetten anders werkt het niet.HyperBart schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:36:
Ik heb wat moeite met het begrijpen van de demand control functie op Daikin units.
Dat het peak shaving doet begrijp ik maar ik snap niet hoe de percentages interactie met elkaar hebben.
Kan ik hiermee in de praktijk een 5kW binnenunit aftoppen op 2kW of hoe moet ik dat zien? Kan iemand mij de uitleg eens doen?
Ik heb namelijk al overgedimensioneerd, 3x2kW en 1x5kW op een 6.8kW buitenunit.
Ik zie dit gedrag op mijn Singlesplit ook wel, in het voor/najaar zet ik de "begrenzer" aardig strak en werkt prima, echt veel besparen heb ik geen idee omdat dan de warmtevraag sowieso laag is.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2021 13:51 ]
En hoe verhoudt zich dat dan tot “econo”?mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:49:
[...]
demand control functie zorgt er in praktijk voor dat je buitenunit rustiger gaat pruttelen en minder pieken, vooral handig als de buitenunit gaat pendelen, bij een multisplit moet je dat op alle binnenunits aanzetten anders werkt het niet.
Ik zie dit gedrag op mijn Singlesplit ook wel, in het voor/najaar zet ik de "begrenzer" aardig strak en werkt prima, echt veel besparen heb ik geen idee omdat dan de warmtevraag sowieso laag is.
Econo is hetzelfde als handmatig zetten van de limiet op, iirc, 75%. Dus die knop is vooral handig voor even snel de limiet in te stellen, maar de kans is groot dat je verder wilt dan dat. Daarvoor gebruik je dan die limit control die tot 40% gaat.HyperBart schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:12:
[...]
En hoe verhoudt zich dat dan tot “econo”?
Afaik is die verhouding gewoon 1 op 1 over te nemen. Dus een machine van 5 kW limiteren op 40% betekent dat je ~2 kW overhoudt.
Ik heb er nooit exact aan gemeten (niet de middelen voor), maar ik geloof @PentaClover wel
In jouw geval zou ik het gewoon testen; zet het op x percentage en kijk of je de boel nog warm houdt en de unit minder vaak aan/uut gedrag vertoont (note: je zal dat altijd wel houden, maar iedere 5 minuten is wat we hier pendelen noemen) Iedere 15 minuten of meer is prima en valt niet onder pendelgedrag
[ Voor 64% gewijzigd door Notna op 09-10-2021 14:46 ]
He bedankt 🙋🏻♂️Notna schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:40:
[...]
Econo is hetzelfde als handmatig zetten van de limiet op, iirc, 75%. Dus die knop is vooral handig voor even snel de limiet in te stellen, maar de kans is groot dat je verder wilt dan dat. Daarvoor gebruik je dan die limit control die tot 40% gaat.
Afaik is die verhouding gewoon 1 op 1 over te nemen. Dus een machine van 5 kW limiteren op 40% betekent dat je ~2 kW overhoudt.
Ik heb er nooit exact aan gemeten (niet de middelen voor), maar ik geloof @PentaClover wel
In jouw geval zou ik het gewoon testen; zet het op x percentage en kijk of je de boel nog warm houdt en de unit minder vaak aan/uut gedrag vertoont (note: je zal dat altijd wel houden, maar iedere 5 minuten is wat we hier pendelen noemen) Iedere 15 minuten of meer is prima en valt niet onder pendelgedrag
Ooooooh ik denk dat ie hier om het kwartier à 20 min aan de binnenzijde stopt, zal eens timen. Het viel me op omdat het bewegen van de lamellen dan wel doorgaat. Die lamellen die bewegen maken zowel terwijl de airco draait als wanneer hij stil is zo een bzzzzzz stop bzzzz stop bzzzzz geluid dat ik ze maar helemaal stil heb laten staan.
Ik ben zeker dat (al helemaal met dit soort zonnige dagen) hij het nog af zal kunnen! Heb ze nu allemaal naar 40pct teruggeschroefd. Ben benieuwd. Ik kom hier in de week wel even terug met wat Grafana’tjes 👌🏻.
Ik moet ook nog eens even kijken hoe ik nu op een gezonde manier de vloerverwarming terug kan aanzetten en of dat nodig gaat zijn, maar daar open ik misschien beter een eigen topique voor.
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 09-10-2021 15:23 ]
Even een groot compliment vanuit mijn kant naar @Notna! Dankzij zijn video heb ik het eindelijk aangedurfd om de Daikin binnenuit uit elkaar te halen om schoon te maken. En achteraf gezien viel het best mee, maar toch was het af en toe een gepriegel en ben ik er voor een eerste keer best lang mee bezig geweest.
Ondanks dat ik zeer voorzichtig ben geweest met de lamellen zijn er toch deels twee afgebroken. Wat een dun stukje shit plastic hangen ze ook aan. Dat hadden ze van mij ook wel anders mogen verzinnen.
:strip_exif()/f/image/9LuTFbdZaHIZUa6CqGe72Grv.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ze maar voor de helft zijn afgebroken, doen ze het overigens nog wel, maar als ik dit elk jaar zou doen dan hou ik geen lamellen meer over.
Anyhow, alles is weer lekker schoon, dus dank @Notna! De tip om de rol met de hogedruk en daarna de föhn was ideaal.
Ondanks dat ik zeer voorzichtig ben geweest met de lamellen zijn er toch deels twee afgebroken. Wat een dun stukje shit plastic hangen ze ook aan. Dat hadden ze van mij ook wel anders mogen verzinnen.
:strip_exif()/f/image/9LuTFbdZaHIZUa6CqGe72Grv.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ze maar voor de helft zijn afgebroken, doen ze het overigens nog wel, maar als ik dit elk jaar zou doen dan hou ik geen lamellen meer over.
Anyhow, alles is weer lekker schoon, dus dank @Notna! De tip om de rol met de hogedruk en daarna de föhn was ideaal.
Zit dat op de afstandsbediening? Of in de app?HyperBart schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:36:
Ik heb wat moeite met het begrijpen van de demand control functie op Daikin units.
Ik vind het niet meteen terug... enkel econo?
Maar!Notna schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:40:
[...]
Econo is hetzelfde als handmatig zetten van de limiet op, iirc, 75%. Dus die knop is vooral handig voor even snel de limiet in te stellen, maar de kans is groot dat je verder wilt dan dat. Daarvoor gebruik je dan die limit control die tot 40% gaat.
Thnx zal effe kijken straks, ik doe alles met de app, werkt prima sinds laatste update, maar de functies zijn wel enigsinds beperkt.Yamahaa schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:34:
[...]
Middels de afstandsbediening
3 standen
Uit
Zwak
Normaal
Ik heb op zwak staan dan heb je (ik iig) geen last maar zien je nog wel dat ze aan staan (of niet) klokje rechtsonderin (staan ook symbooltjes bij). En in je gebruiksaanwijzing ;-)
En gevonden in de gebruiksaanwijzing hebben ze het over een scherm...
:strip_exif()/f/image/pa8W63HMKT2qhoDod77Qfzds.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door squareware op 10-10-2021 20:14 ]
Ja, in de app.Slonzo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:48:
[...]
Zit dat op de afstandsbediening? Of in de app?
Home, airco unit kiezen en dan beetje naar beneden in de lijst van standen, waaiers enz helemaal vanonder net voor Settings
Ventilatie als in ventilatie. Dus niet ontvochtigen.mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Bedoel je ventileren als gewoon de fan laten waaien of ontvochtigen ?
Voor mijn gevoel moet ventileren prima in combinatie kunnen met of koelen of verwarmen. Koelen / ontvochtigen kan niet samen met verwarmen en andersom, maar dat is vanzelfsprekend en logisch.
Ventileren moet altijd kunnen. Dit zie ik als een bug die er onlangs in is geslopen en die ze hopelijk bij de volgende versie van de firmware hebben opgelost.
Die optie heb ik helaas nietHyperBart schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:38:
Ja, in de app.
Home, airco unit kiezen en dan beetje naar beneden in de lijst van standen, waaiers enz helemaal vanonder net voor Settings
Is dat gerelateerd aan de lokale API? Want die heb ik niet, het zijn recente units.
Ben nu een week aan het verwarmen met de Haier 3.5 kW, met 300-400 watt opgenomen elektrisch vermogen houd ik nu 40m2 woonkamer op 22 graden met een buitentemperatuur van 6 graden.
Normaal stond hier de vloerverwarming 24/7 te draaien en had ik er al een aantal m3 gas doorheen gejaagd.
Boven op de slaapkamers is het nog iets van 19 graden dus dat is prima.
Moet alleen nog iets verzinnen voor de badkamer, ga geen zoneregeling aanleggen hiervoor, daarnaast gaat de ketel toch pendelen met een radiator van een paar honderd Watt.
Heb wel elektrische vloerverwarming in de badkamer maar daar heeft de bewoner voor mij helaas de lichtste versie ingelegd, dat is totaal dus maar iets van 250 watt.
IR paneel oid is wellicht nog een optie.
Normaal stond hier de vloerverwarming 24/7 te draaien en had ik er al een aantal m3 gas doorheen gejaagd.
Moet alleen nog iets verzinnen voor de badkamer, ga geen zoneregeling aanleggen hiervoor, daarnaast gaat de ketel toch pendelen met een radiator van een paar honderd Watt.
Heb wel elektrische vloerverwarming in de badkamer maar daar heeft de bewoner voor mij helaas de lichtste versie ingelegd, dat is totaal dus maar iets van 250 watt.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Je hebt ook elektrische verwarmingselementen die je, nadat je je radiator gevuld heb met een speciale vloeistof, in je bestaande radiator prikt.-Junkiexp- schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:52:
Ben nu een week aan het verwarmen met de Haier 3.5 kW, met 300-400 watt opgenomen elektrisch vermogen houd ik nu 40m2 woonkamer op 22 graden met een buitentemperatuur van 6 graden.
Ow moet je die afvullen met speciale vloeistof dan? heb ik nergens gelezen in de handleiding.GermanPivo schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:34:
[...]
Je hebt ook elektrische verwarmingselementen die je, nadat je je radiator gevuld heb met een speciale vloeistof, in je bestaande radiator prikt.
Hier hangt de radiator nog gewoon in het keteltraject met uiteraard alleen de aanvoerkraan dicht.
Ik heb dus de keuze om met CV op te warmen of met de staaf erin(warmte element).
@-Junkiexp- Ik heb een staaf in mijn handdoekradiator zitten waarmee ik ook met stroom kan verwarmen, de staaf van mij zit een tijdklok wat op bepaalde uren van de dag aan/uit kan gaan en dan de temp handhaven wat je instelt.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2021 09:26 ]
Fijn om te horen! Jammer om te zien dat het gebroken is; het is idd best een dun stukje plastic. Vooralsnog is het hier steeds goed gegaan (knock on wood), dus misschien dat je pech gehad hebt. Ik zou mij er zeker niet door laten ontmoedigenvinom schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:15:
Even een groot compliment vanuit mijn kant naar @Notna! Dankzij zijn video heb ik het eindelijk aangedurfd om de Daikin binnenuit uit elkaar te halen om schoon te maken. En achteraf gezien viel het best mee, maar toch was het af en toe een gepriegel en ben ik er voor een eerste keer best lang mee bezig geweest.
[YouTube: Daikin FTXM schoonmaak]
[Afbeelding]
En inderdaad; de eerste keer ben je er best lang mee bezig. Maar ik heb het nu een paar keer gedaan en ik ben maximaal een half uur bezig van begin tot eind.
Vraagje; waren er dingen niet duidelijk in het filmpje of die je anders gezien zou willen hebben? Niet dat ik het hele ding opnieuw ga opnemen, maar dan kan ik eventueel comments toevoegen aan het geheel

Dat moet je aan de engineer vragen bij Daikin; echt geen idee. Ik denk dat het een 'one size fits all' aanpak is en dat ze er vanuit gaan dat elke unit een singlesplit isHyperBart schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:50:
[...]
Maar!Dan toch nog een vraagje, waarom moeten ze dan allemaal op een lager percentage als het limiteren op de buiten unit gaat? En 40% op 5kW is dan 2kW. Maar is dat dan 2kW aan maximaal warmte/koude transport?
Wat betreft je 2de vraag; je buitenunit heeft een vermogen van 5kW aan maximale 'warmteuitstoot'. Als je dus 2 x een binnenunit hebt van 2.5 kW, dan kunnen die in de theorie hun complete vermogen benutten. Als je je gaat limiteren en 2 kW overhoudt, heeft elke unit nog 1 kW over (or één unit 2 als de ander uit is). Is dat duidelijker?
Overigens blijf ik er bij; ga het gewoon eens testen. Is een stuk duidelijker dan het steeds neerpennen
Hoeft niet perse hoor, maar omdat je natuurlijk geen circulatie meer hebt in je radiator, schijnt dat goedje beter de warmte te verdelen. Was ook niet extreem duur, dus gooi het er hier wel in als we hem afkoppelen.mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:23:
[...]
Ow moet je die afvullen met speciale vloeistof dan? heb ik nergens gelezen in de handleiding.
Hier hangt de radiator nog gewoon in het keteltraject met uiteraard alleen de aanvoerkraan dicht.
Ik heb dus de keuze om met CV op te warmen of met de staaf erin(warmte element).
@-Junkiexp- Ik heb een staaf in mijn handdoekradiator zitten waarmee ik ook met stroom kan verwarmen, de staaf van mij zit een tijdklok wat op bepaalde uren van de dag aan/uit kan gaan en dan de temp handhaven wat je instelt.
Maar dat jij nu die keuze hebt, vind ik ook wel slim trouwens.
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 10-10-2021 10:05 ]
@Notna wat is eigenlijk de preciese impact van een vuile ventilatorrol. Zit dit hem in effecientie (en indien ja is die impact groot?) of gaat het er toch vooral om de rol schoon en schimmel/stof/geur vrij te houden.
Ik heb mijn unit nu een keer een onderhousbeurt laten doen. Veel meer dan de stoffilters afspoelen en de condensor inspuiten met een soort schuim en daarna weer droogmaken was het niet. Kan me niet voorstellen dat hierdoor de ventilatorrol ook maar iets schoner is geworden.
Ik heb mijn unit nu een keer een onderhousbeurt laten doen. Veel meer dan de stoffilters afspoelen en de condensor inspuiten met een soort schuim en daarna weer droogmaken was het niet. Kan me niet voorstellen dat hierdoor de ventilatorrol ook maar iets schoner is geworden.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Ik heb niet heels veel tips eerlijk gezegd, want het was echt heel goed uitgelegd. Wat je zou kunnen toevoegen:Notna schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:47:
[...]
Fijn om te horen! Jammer om te zien dat het gebroken is; het is idd best een dun stukje plastic. Vooralsnog is het hier steeds goed gegaan (knock on wood), dus misschien dat je pech gehad hebt. Ik zou mij er zeker niet door laten ontmoedigen. Wellicht wel de moeite waard om te kijken naar een vervanging?
En inderdaad; de eerste keer ben je er best lang mee bezig. Maar ik heb het nu een paar keer gedaan en ik ben maximaal een half uur bezig van begin tot eind.
Vraagje; waren er dingen niet duidelijk in het filmpje of die je anders gezien zou willen hebben? Niet dat ik het hele ding opnieuw ga opnemen, maar dan kan ik eventueel comments toevoegen aan het geheel
[...]
- Timestamps toevoegen aan je video, zodat men makkelijk kan spoelen naar het onderdeel waar je op dat moment over praat. Je kunt het volgens mij via YouTube zelf toevoegen en anders zet je het in de description.
- Terug plaatsen lamellen moet je goed kijken dat het lange zwarte ding waar de lamellen aanzitten ook over een opstaand randje heen gaat aan de rol kant. Ik had dit twee keer niet gezien en hij zat dus verkeerd waardoor de rol daar tegenaan liep.
- Link naar je tool om spul open te clippen (die open sesami oid) Ik heb een zo dun mogelijke schroevendraaier gebruikt, maar je beschadigd daarmee toch al snel het plastic.
- Extra comment dat de lamellen echt fragiel zijn
Klopt helemaal, ik ben zelf werkzaam in de cv sanitair wereld, echter zit er in de buurt van de bestaande handdoekradiator geen elektriciteit.GermanPivo schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:34:
[...]
Je hebt ook elektrische verwarmingselementen die je, nadat je je radiator gevuld heb met een speciale vloeistof, in je bestaande radiator prikt.
Ik heb wel een verlaagd plafond waar elektra inzit dus wellicht kan ik daar wat mee.
Sowieso wordt het langzaam tijd om de badkamer te gaan renoveren maar dat wil ik eigenlijk nog wel een jaartje uitstellen.
De Ta van mijn cv installatie is al begrensd op 42 graden, dus heel veel deed de handdoekradiator ook al niet meer.
Zeker als mijn vriendin hem helemaal vol blijft hangen met handdoeken 😄
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Dat laatste met name. Ik vind het gewoon een ranzig idee én met verwarmen gaat het tzt goed stinken. Extra efficientie betwijfel ik, tenzij het zo aangekoekt zit dat je 0 debiet overhoudt. Maar dan heb je wel meet problemenKire88 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:07:
@Notna wat is eigenlijk de preciese impact van een vuile ventilatorrol. Zit dit hem in effecientie (en indien ja is die impact groot?) of gaat het er toch vooral om de rol schoon en schimmel/stof/geur vrij te houden.
Thanks, ga ik doen! Dat van die zwarte houder had ik dacht ik vermeld, maar ik zal het nogmaals benadrukken. Timestamps is ook wel te doenvinom schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:21:
[...]
Ik heb niet heels veel tips eerlijk gezegd, want het was echt heel goed uitgelegd. Wat je zou kunnen toevoegen:
- Timestamps toevoegen aan je video, zodat men makkelijk kan spoelen naar het onderdeel waar je op dat moment over praat. Je kunt het volgens mij via YouTube zelf toevoegen en anders zet je het in de description.
- Terug plaatsen lamellen moet je goed kijken dat het lange zwarte ding waar de lamellen aanzitten ook over een opstaand randje heen gaat aan de rol kant. Ik had dit twee keer niet gezien en hij zat dus verkeerd waardoor de rol daar tegenaan liep.
- Link naar je tool om spul open te clippen (die open sesami oid) Ik heb een zo dun mogelijke schroevendraaier gebruikt, maar je beschadigd daarmee toch al snel het plastic.
- Extra comment dat de lamellen echt fragiel zijn
Deze optie heb ik niet in de app? (Perfera binnenunits)HyperBart schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:38:
[...]
Ja, in de app.
Krachtig
Econo
Streamger
Planning
Instellingen....
Ik zou ook graag mijn binnenunits terugschroeven naar 40%
[ Voor 7% gewijzigd door Droogtrommel90 op 10-10-2021 12:35 ]
Slonzo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:48:
[...]
Zit dat op de afstandsbediening? Of in de app?
Ik had het in de app zitten maar is verdwenen sinds een paar maanden.Droogtrommel90 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:35:
[...]
Deze optie heb ik niet in de app? (Perfera binnenunits)
Krachtig
Econo
Streamger
Planning
Instellingen....
[ Voor 35% gewijzigd door Team-RiNo op 10-10-2021 12:36 ]
Droogtrommel90 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:35:
[...]
Deze optie heb ik niet in de app? (Perfera binnenunits)
Krachtig
Econo
Streamger
Planning
Instellingen....
![]() | ![]() |
Dit is voor FTXM units op een Android telefoon
Ik heb gisteren de mitsubishi's weer winter klaar gemaakt, dat wil zeggen dat ik de buitenunits afneem met een doek en de warmtewisselaar afspoel. Het viel mij 100% mee hoe vuil de units waren.
De BGG is nu ruim een jaar en bedrijf en wordt goed gebruikt maar als ik de vervuiling zie van zowel binnen als buitenunit dan is een jaarlijkse service heel erg overdreven en kan je dit prima zelf doen, ik heb een paar pluisjes weggespoelt maar dat is het dan ook wel.
Met de huidige energieprijzen ben ik enorm blij dat ik in de mitsubishi's en PV heb geïnvesteerd die gaan op deze manier heel veel geld besparen.
De BGG is nu ruim een jaar en bedrijf en wordt goed gebruikt maar als ik de vervuiling zie van zowel binnen als buitenunit dan is een jaarlijkse service heel erg overdreven en kan je dit prima zelf doen, ik heb een paar pluisjes weggespoelt maar dat is het dan ook wel.
Met de huidige energieprijzen ben ik enorm blij dat ik in de mitsubishi's en PV heb geïnvesteerd die gaan op deze manier heel veel geld besparen.
[ Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 10-10-2021 16:45 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Gebruik jij de lokale API of de cloud API?Notna schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:38:
Dit is voor FTXM units op een Android telefoon
Ik heb zo'n vermoeden dat de cloud API het niet/nog niet/niet meer ondersteunt?

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 10-10-2021 16:46 ]
Ik ga uit van de cloud API; dit is iig niet de oudere controller app maar de 'nieuwste'.Slonzo schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:45:
[...]
Gebruik jij de lokale API of de cloud API?
Ik heb zo'n vermoeden dat de cloud API het niet/nog niet/niet meer ondersteunt?Bij mijn FTXM-R en FVXM-A units vind ik niets terug (cloud). Lekker duidelijk ook weer allemaal... Zou nochtans een grote hulp zijn om mijn 3-split unit minder te laten pendelen.
Maar als je een specifieke manier heb dat te bevestigen wil ik graag kijken voor je hoor
Dit is overigens voor de FTXM-N versies
Ook hier een FTXM-N. En ik maak dankbaar gebruik van lokale API oa via HomeAssistant en Homebridge.Slonzo schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:45:
[...]
Gebruik jij de lokale API of de cloud API?
Ik heb zo'n vermoeden dat de cloud API het niet/nog niet/niet meer ondersteunt?Bij mijn FTXM-R en FVXM-A units vind ik niets terug (cloud). Lekker duidelijk ook weer allemaal... Zou nochtans een grote hulp zijn om mijn 3-split unit minder te laten pendelen.
Geachte forumleden.
Hier even de volgende issue. Ik heb een MHI3,5 kW die mijn kamer verwarmd.
Maar afgelopen winter in de koude perioden met -5 en een straffe oostelijke wind en een hoge luchtvochtigheid en een gemiddeld geïsoleerd huis bleek deze MHIhet nauwelijks aan te kunnen. Want het viel mij op dat hij toch wel een behoorlijke hoeveelheid de Frosts had een kamer van 100 kuub.
Dus vroeg ik mij af of 5kW mhi het op dit beter zou doen in deze situatie. Maar ik kan tot de ontdekking dat de buitenunit even groot is voor de 3,5 kW en de 5 kW het enigste verschil wat ik kon ontdekken was de grootte van de pomp. Dus vraag ik mij af of buitenunit ’s niet evenveel D Frost’s zouden hebben. Aangezien de units even groot zijn neem ik aan dat de verdampers ook even groot zijn. En dan zal dezelfde hoeveelheid lucht naar mijn mening evenveel ijs veroorzaken bij zowel de drieënhalf als de 5 kW mhi.
Dus is hier iemand in het forum die hier iets zinnigs over kan zeggen. Want als de D Frost’s gelijk zijn en je krijgt niet meer warmte uit een drieënhalf dan wel 5kW airco. Want dan kan naar mijn mening je te vraag stellen als een drieënhalf de kamer kan verwarmen zonder B Frost dan heb je de juiste airco gekozen of heb ik hier iets niet goed begrepen. Dus gaarne jullie mening in deze issue.
Maar afgelopen winter in de koude perioden met -5 en een straffe oostelijke wind en een hoge luchtvochtigheid en een gemiddeld geïsoleerd huis bleek deze MHIhet nauwelijks aan te kunnen. Want het viel mij op dat hij toch wel een behoorlijke hoeveelheid de Frosts had een kamer van 100 kuub.
Dus vroeg ik mij af of 5kW mhi het op dit beter zou doen in deze situatie. Maar ik kan tot de ontdekking dat de buitenunit even groot is voor de 3,5 kW en de 5 kW het enigste verschil wat ik kon ontdekken was de grootte van de pomp. Dus vraag ik mij af of buitenunit ’s niet evenveel D Frost’s zouden hebben. Aangezien de units even groot zijn neem ik aan dat de verdampers ook even groot zijn. En dan zal dezelfde hoeveelheid lucht naar mijn mening evenveel ijs veroorzaken bij zowel de drieënhalf als de 5 kW mhi.
Dus is hier iemand in het forum die hier iets zinnigs over kan zeggen. Want als de D Frost’s gelijk zijn en je krijgt niet meer warmte uit een drieënhalf dan wel 5kW airco. Want dan kan naar mijn mening je te vraag stellen als een drieënhalf de kamer kan verwarmen zonder B Frost dan heb je de juiste airco gekozen of heb ik hier iets niet goed begrepen. Dus gaarne jullie mening in deze issue.
Stylish, ik begrijp nog niet zo goed wat dienvraagbesturing is, die isnvoor de economo in de plaats gekomen.
:strip_exif()/f/image/OJBPf4Zxq6vibGzuFDLp2tDr.jpg?f=fotoalbum_large)
3x Prefera op multisplit
:strip_exif()/f/image/OJBPf4Zxq6vibGzuFDLp2tDr.jpg?f=fotoalbum_large)
3x Prefera op multisplit
:strip_exif()/f/image/4iB0dlUHkuYHNdusqALaL6xU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door squareware op 10-10-2021 20:22 ]
Inhoudelijk durf ik geen antwoord te geven op je vraag , ik ben wel benieuwd naar het antwoord. Je zou denken een zwaardere buiten unit met een warmte wisselaar die net zo groot is net zo vaak of misschien wel vaker een defrost heeft maar in de tussentijd meer warmte produceert.Tontok schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:18:
Geachte forumleden.
Wat was je verwarmingsschema bij -5, draaide je wel 24/7? Werd de door jou gewenste ruimte temperatuur makkelijk behaald?
Ik heb echt amper last gehad van defrosts met mijn MHI 3.5 en 155m3, bij de temperaturen die jij noemde draaide ik wel 24/7 op een ruimte temperatuur van 20.5, qua vermogen heeft hij nooit op zijn tenen hoeven lopen, de hele winter heeft hij in ECO gestaan.
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 10-10-2021 20:37 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hoe harder de pomp/compressor/whatever moet werken met temperaturen onder 0, hoe eerder die in een defrost zal schieten. Dat heb ik wel gemerkt vorig jaar. Je kan beter continu op lager vermogen draaien dan af en toe volle bak.
Vraagbesturing is LETTERLIJK Demand Control, iets wat we de laatste 20 posts aan het bespreken waren 😁.squareware schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:18:
Stylish, ik begrijp nog niet zo goed wat dienvraagbesturing is, die isnvoor de economo in de plaats gekomen.
[Afbeelding]
3x Prefera op multisplit
[Afbeelding]
Ik heb een gekke vraag.
Op mijn huis heb ik op dit moment een flinke hoeveelheid zonnepanelen en het worden er nog meer (die moet ik nog aansluiten als de schuur klaar is).
Op dit moment gebruik ik nog gas voor de verwarming, wat me uiteindelijk best wel veel geld kost.
De grote hoeveelheid zonnepanelen zijn aangesloten met het oog op een warmtepomp. De plannen lopen echter wat anders, waardoor er voorlopig helaas geen middelen zijn om een warmtepomp te kopen. Mijn 20 jaar oude Valliant CV ketel moet nog even een tijdje mee.
Nu zit ik alleen dit jaar (vanaf januari) al met een stroomoverschot tot nu toe van 3800kWh.
Ik overweeg dus om mijn elektrische kachel van 2kW aan te gaan zetten om de kamer bij te verwarmen zodat ik eerst het overschot aan stroom kan opmaken.
Ik heb een variabel contract, dus ook mijn gasprijs gaat straks enorm omhoog en ik denk dat ik dief van eigen portemonnee ga zijn als ik met een flink overschot van 7 cent/kwh blijf zitten en dan vervolgens het gas ga verstoken wat per m³ flink meer kost in verhouding.
Nu is mijn vraag, is mijn beredenering logisch en 2, is het veilig om een elektrische kachel van 2 KW permanent een te zetten of is dat brandgevaarlijk (ik zit deze uiteraard rondom vrij neer. Deze kachel zit er uit als een normale radiator, dus geen bewegende delen (fans). en hij kan in 1 verschillende vermogens (ik meen 750, 1500 en 2000 watt).
Als ik het snel uitreken zou de elektrische kachel 79 dagen continu aan moeten staan om die 3800kWh op te maken, maar dat haal ik lang niet, want zelfs in de hoogste stand zal hij uitslaan (thermostaat).
Op mijn huis heb ik op dit moment een flinke hoeveelheid zonnepanelen en het worden er nog meer (die moet ik nog aansluiten als de schuur klaar is).
Op dit moment gebruik ik nog gas voor de verwarming, wat me uiteindelijk best wel veel geld kost.
De grote hoeveelheid zonnepanelen zijn aangesloten met het oog op een warmtepomp. De plannen lopen echter wat anders, waardoor er voorlopig helaas geen middelen zijn om een warmtepomp te kopen. Mijn 20 jaar oude Valliant CV ketel moet nog even een tijdje mee.
Nu zit ik alleen dit jaar (vanaf januari) al met een stroomoverschot tot nu toe van 3800kWh.
Ik overweeg dus om mijn elektrische kachel van 2kW aan te gaan zetten om de kamer bij te verwarmen zodat ik eerst het overschot aan stroom kan opmaken.
Ik heb een variabel contract, dus ook mijn gasprijs gaat straks enorm omhoog en ik denk dat ik dief van eigen portemonnee ga zijn als ik met een flink overschot van 7 cent/kwh blijf zitten en dan vervolgens het gas ga verstoken wat per m³ flink meer kost in verhouding.
Nu is mijn vraag, is mijn beredenering logisch en 2, is het veilig om een elektrische kachel van 2 KW permanent een te zetten of is dat brandgevaarlijk (ik zit deze uiteraard rondom vrij neer. Deze kachel zit er uit als een normale radiator, dus geen bewegende delen (fans). en hij kan in 1 verschillende vermogens (ik meen 750, 1500 en 2000 watt).
Als ik het snel uitreken zou de elektrische kachel 79 dagen continu aan moeten staan om die 3800kWh op te maken, maar dat haal ik lang niet, want zelfs in de hoogste stand zal hij uitslaan (thermostaat).
Ik denk dat je beredenering logisch is. Je zou wellicht nog kunnen uitrekenen wat het kost om te stoken op gas en wat het kost om te stoken op die elektrische kachel. Maar ik gok dat je vrij snel tot de conclusie komt dat in jou geval, met dat overschot, de elektrische kachel goedkoper is.Fairy schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:29:
Ik heb een gekke vraag.
Het is in principe veilig, mits je stroomgroep het aankan. Als je dus niet veel extra vermogen aan hebt op de groep waar je de kachel op aansluit dan kan het prima.
Overigens weet ik niet zeker of dit het juiste topic is hiervoor.
Dank je voor je reactie.Plenkske schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
Ik denk dat je beredenering logisch is. Je zou wellicht nog kunnen uitrekenen wat het kost om te stoken op gas en wat het kost om te stoken op die elektrische kachel. Maar ik gok dat je vrij snel tot de conclusie komt dat in jou geval, met dat overschot, de elektrische kachel goedkoper is.
Het is in principe veilig, mits je stroomgroep het aankan. Als je dus niet veel extra vermogen aan hebt op de groep waar je de kachel op aansluit dan kan het prima.
Overigens weet ik niet zeker of dit het juiste topic is hiervoor.
Ik had ook twijfels, maar gezien dit het warmtepomptopic is verwacht ik hier de meeste kennis op dit gebied (COP1 etc.). In het PV topic leek het me niet op zijn plek en een nieuw topic openen leek me juist wat overbodig.
Even in antwoord.revolution-nl schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:32:
[...]
Inhoudelijk durf ik geen antwoord te geven op je vraag , ik ben wel benieuwd naar het antwoord. Je zou denken een zwaardere buiten unit met een warmte wisselaar die net zo groot is net zo vaak of misschien wel vaker een defrost heeft maar in de tussentijd meer warmte produceert.
Wat was je verwarmingsschema bij -5, draaide je wel 24/7? Werd de door jou gewenste ruimte temperatuur makkelijk behaald?
Ik heb echt amper last gehad van defrosts met mijn MHI 3.5 en 155m3, bij de temperaturen die jij noemde draaide ik wel 24/7 op een ruimte temperatuur van 20.5, qua vermogen heeft hij nooit op zijn tenen hoeven lopen, de hele winter heeft hij in ECO gestaan.
Ik heb mijn mhi 3,5 kW inderdaad in die tijd 24 zeven aangehad op een temperatuur van 22°.
Maar omdat ik in een tussenwoning uit 1953 gewoon die ik naderhand heb geïsoleerd met dubbelglas met twee keer en die keer plus en de plafonds van beneden en boven heb geïsoleerd en heb ik ook de voorpui geïsoleerd en heb daar ook nog gevelbekleding op aangebracht en heb ik ook een zwevende vloer laten leggen met de hoogst mogelijke isolatiewaarde. Dus mag ik aannemen dat dit redelijk geïsoleerd is.
Maar ik woon namelijk dicht onder de kust in Noord-Holland en dit is een provincie bekend om zijn winderigheid en hoge luchtvochtigheid. Dus ik neem aan dat dit toch wel invloed heeft op de werking van de airco. Want deze had toch wel flink moeite om de kamer op 22° te houden ja zelfs als ik ‘s morgens de kamer in kwam was het nog maar 21°. Die hij dan ook later op de dag wel weer wist aan te vullen. Dus mag ik aannemen dat deze airco van 3,5 kW op zijn teentjes liep.
Daarom heb ik mijn oog ook laten vallen op een vijf kW mhi maar bij nader bestudering in heb ik daar toch mijn twijfels over of dit zal verbeteren wat betreft de D Frost. Dit omdat ik vermoed dat bij de verdamper die beide 3,5 en de 5 kW die even groot zijn toch evenveel die Frost’s zullen hebben omdat de benodigde lucht hoeveelheid die nodig is om de warmte te onttrekken toch gelijk zal blijven.
Dus ben ik benieuwd of hier mensen zijn die hier wat meer over kunnen vertellen. Want als dit voor de Mitsubishi heavy industries airco’s geldt geldt ik waarschijnlijk ook voor andere merken.
Ik ben het oneens met je laatste opmerking. Niet elk merk is hetzelfde, specs verschillen nogal en natuurlijk de gebruikte materialen ook.Tontok schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:58:
[...]
Even in antwoord.
Ik heb mijn mhi 3,5 kW inderdaad in die tijd 24 zeven aangehad op een temperatuur van 22°.
Maar omdat ik in een tussenwoning uit 1953 gewoon die ik naderhand heb geïsoleerd met dubbelglas met twee keer en die keer plus en de plafonds van beneden en boven heb geïsoleerd en heb ik ook de voorpui geïsoleerd en heb daar ook nog gevelbekleding op aangebracht en heb ik ook een zwevende vloer laten leggen met de hoogst mogelijke isolatiewaarde. Dus mag ik aannemen dat dit redelijk geïsoleerd is.
Maar ik woon namelijk dicht onder de kust in Noord-Holland en dit is een provincie bekend om zijn winderigheid en hoge luchtvochtigheid. Dus ik neem aan dat dit toch wel invloed heeft op de werking van de airco. Want deze had toch wel flink moeite om de kamer op 22° te houden ja zelfs als ik ‘s morgens de kamer in kwam was het nog maar 21°. Die hij dan ook later op de dag wel weer wist aan te vullen. Dus mag ik aannemen dat deze airco van 3,5 kW op zijn teentjes liep.
Daarom heb ik mijn oog ook laten vallen op een vijf kW mhi maar bij nader bestudering in heb ik daar toch mijn twijfels over of dit zal verbeteren wat betreft de D Frost. Dit omdat ik vermoed dat bij de verdamper die beide 3,5 en de 5 kW die even groot zijn toch evenveel die Frost’s zullen hebben omdat de benodigde lucht hoeveelheid die nodig is om de warmte te onttrekken toch gelijk zal blijven.
Dus ben ik benieuwd of hier mensen zijn die hier wat meer over kunnen vertellen. Want als dit voor de Mitsubishi heavy industries airco’s geldt geldt ik waarschijnlijk ook voor andere merken.
Vanwege je opmerkingen over het weer dichtbij de kust en het aantal defrosts, vroeg ik me nog af op wat voor plek de buitenunit staat/hangt ?
Heeft die bijvoorbeeld genoeg ruimte voor zich, of zit het dicht tegen een muur/schutting of iets dergelijks ?
Dat heeft zeker invloed; in de handleidingen van mijn warmtepompen staat bvb. duidelijk vermeld dat je enerzijds de inlaatzijde (v/d lucht) nooit op/tegen de hoofdwindrichting mag zetten, en anderzijds dat je best stootborden aan de zijkanten v/d unit voorziet als je op een winderige locatie zit...Tontok schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:58:
Maar ik woon namelijk dicht onder de kust in Noord-Holland en dit is een provincie bekend om zijn winderigheid en hoge luchtvochtigheid. Dus ik neem aan dat dit toch wel invloed heeft op de werking van de airco.

Hoi, ik heb is een vraagje waar jullie specialisten ongetwijfeld wel een antwoord op weten?
Hoe kan ik meten hoeveel stroom mijn airco verbruikt zodat ik een inschatting maken kan of ik me het meeste voordeel doe om te verwarmen ( vloervewarming op gas ) dan wel de airco in de verwarmingstand zet of een combinatie van beide?
Mijn "configuratie" als je het zo wil noemen:
geen zonnepanelen,
nieuwe airco 2 maand geleden geplaatst: Toshiba
R32 buitendeel multi (3) 7,5/+9,0KW -RAS-3M26U2AVG
R32 wandmodel Kazumi - 6,1/7,0KW
R32 Wandmodel Kazumi - 3,5/4,2 KW
open bebouwing, huis is 10 jaar oud maar er is indertijd meer geinvesteerd in isolatie dan wat toen de norm was ( balansventialtie systeem D, 10 cm PUR in de vloer, in de muur, 40 cm glaswol in het dak.
Mijn energiecontract:
Vaste gasprijs
€ct / kWh
incl. 21% btw
Gas 1,258
Vaste elektriciteitsprijs
€ct / kWh
incl. 21% btw
Enkelvoudig 4,449
Dubbelvoudig
Dag 5,327
Nacht 3,691
Uitsluitend nacht 3,713
GSC & WKK 2,863
Vaste vergoeding elektriciteit / jaar (incl. 21% btw) € 15,00
Vaste vergoeding gas / jaar (incl. 21% btw) € 15,00
Mijn vragen:
hoe meet ik het verbruik van mijn airco? Toestel is rechstreeks op de stroomkast aangesloten op een eigen automaat. Slimme stroomsstekker lijkt me dus geen optie?
verbruk ik best met airco of gas?
Hoe kan ik meten hoeveel stroom mijn airco verbruikt zodat ik een inschatting maken kan of ik me het meeste voordeel doe om te verwarmen ( vloervewarming op gas ) dan wel de airco in de verwarmingstand zet of een combinatie van beide?
geen zonnepanelen,
open bebouwing, huis is 10 jaar oud maar er is indertijd meer geinvesteerd in isolatie dan wat toen de norm was ( balansventialtie systeem D, 10 cm PUR in de vloer, in de muur, 40 cm glaswol in het dak.
Mijn energiecontract:
Vaste gasprijs
€ct / kWh
incl. 21% btw
Gas 1,258
€ct / kWh
incl. 21% btw
Enkelvoudig 4,449
Dubbelvoudig
Dag 5,327
Nacht 3,691
Uitsluitend nacht 3,713
GSC & WKK 2,863
Mijn vragen:
hoe meet ik het verbruik van mijn airco? Toestel is rechstreeks op de stroomkast aangesloten op een eigen automaat. Slimme stroomsstekker lijkt me dus geen optie?
Ik heb dit opgelost door de werkschakelaar van de airco te voorzien van een Shelly 1PM, die kan ook het verbruik laten zien. Die paste nog prima in het doosje erbij.Slinke schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:20:
Mijn vragen:
De aansluiting loopt dus zo:
- Meterkast - Eigen stop airco - bekabeling - werkschakelaar - Shelly 1PM - bekabeling - Airco buitenunit.
[ Voor 3% gewijzigd door DaLass op 11-10-2021 14:19 ]
Zoals gezegt is een Shelly mogelijk.Slinke schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:20:
Hoi, ik heb is een vraagje waar jullie specialisten ongetwijfeld wel een antwoord op weten?
geen zonnepanelen,
nieuwe airco 2 maand geleden geplaatst: Mitsubishi
Mijn energiecontract:
Vaste gasprijs
€ct / kWh
incl. 21% btw
Gas 1,258
€ct / kWh
incl. 21% btw
Enkelvoudig 4,449
Dubbelvoudig
Dag 5,327
Nacht 3,691
Uitsluitend nacht 3,713
GSC & WKK 2,863
Mijn vragen:
Je hebt ook kwh meters voor in de meterkast, die sluit je dan aan op die aparte groep.
Die type nrs zijn trouwens van Toshiba airco's.
Mijn vergissing, ik heb m'n post aangepast. Het merk is inderdaaad Toshiba bedankt om op te merken.Plenkske schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:42:
[...]
Zoals gezegt is een Shelly mogelijk.
Je hebt ook kwh meters voor in de meterkast, die sluit je dan aan op die aparte groep.
Die type nrs zijn trouwens van Toshiba airco's.
Ik ga me is verdiepen ivm mogelijkheden met Shelly, bedankt
Huis van 10 jaar oud en dan met 9 KW aan airco's? 300+ m2 woonoppervlak, of massively overdimensioned airco's?Slinke schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:20:
geen zonnepanelen,
Het antwoord verandert er overigens niet door: tenzij de buitentemperatuur onder de -10 zit, is met de airco verwarmen goedkoper.
Als je een beetje handig bent met elektra kan je iets als een Shelly EM in je stoppenkast plaatsen. Je elektra prijzen kom ik niet helemaal uit maar in NL is over het algemeen verwarmen met een airco goedkoper.Slinke schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:20:
geen zonnepanelen,
nieuwe airco 2 maand geleden geplaatst: Mitsubishi
Mijn energiecontract:
Vaste gasprijs
€ct / kWh
incl. 21% btw
Gas 1,258
€ct / kWh
incl. 21% btw
Enkelvoudig 4,449
Dubbelvoudig
Dag 5,327
Nacht 3,691
Uitsluitend nacht 3,713
GSC & WKK 2,863
Mijn vragen:
Bedankt, ik ga me hierin verdiepen. Kan je dan ook via een app'je het verbruik loggen en bekijken? Dat zou erg gebruiksvriendelijk zijn.DaLass schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:18:
[...]
Ik heb dit opgelost door de werkschakelaar van de airco te voorzien van een Shelly 1PM, die kan ook het verbruik laten zien. Die paste nog prima in het doosje erbij.
De aansluiting loopt dus zo:
- Meterkast - Eigen stop airco - bekabeling - werkschakelaar - Shelly 1PM - bekabeling - Airco buitenunit.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic