Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.199 views

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Ik wil nu wellicht een single-split installeren, maar ik kan hier later wellicht andere (kleine) ruimtes bij betrekken.
Zoals ik het nu zie kan hiervoor dus best voor een multi-split buitenunit gaan.
Wat ik zie, bij Daikin, is dat deze Multisplit buitenunits eigenlijk allemaal rondom zelfde minimale vermogen van circa 1,2kW zitten totdat je bij 3MXM68N en hoger komt, die een max vermogen van 10kW en meer hebben, wat ik allemaal niet nodig heb.
Als ik bij Daikin dan bij een single split kijk zie ik ook weer dezelfde minimale 1,2kW terugkomen, dus er lijkt geen penalty te zijn (wat betreft draaien op laagste modus) om voor een multisplit te gaan.
Ook lijkt er geen verschil in te zitten, tussen 2kW of 3.5kW.

Bij Panasonic is het uitgedrukt in opgenomen vermogens. Hierbij zie je een minimale 190W modus (voor verwarmen), wat zich zal vertalen naar 800 tot 1000W vermogen.

De laagste modus verwacht ik eigenlijk uren op te draaien. Vandaar de vraag of mijn beeld klopt.

Mijn eisen zijn vooral, stil (maar dat zijn ze), op laagste stand draaien, en liefst nog mogelijkheid tot lokale lan API, niet via de cloud.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 20-09-2021 12:19 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

!null schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:17:
Ik wil nu wellicht een single-split installeren, maar ik kan hier later wellicht andere (kleine) ruimtes bij betrekken. Zoals ik het nu zie kan hiervoor dus best voor een multi-split buitenunit gaan.
Iets om rekening mee te houden: mij werd afgeraden om multisplits te overdimensioneren (qua # aansluitingen) om [eventueel] achteraf binnenunits bij te plaatsen. Meestal niet interessant qua het rendement, en vooral: de modellen (iig bij Daikin) zijn onderling niet compatibel, als je pech hebt is -tegen de tijd dat je de extra units wil bijplaatsen- het model v/d unit die je nodig hebt niet meer te krijgen...

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Mijn 2019 Perfera doet ook overshoot bij verwarmen. Is voor zover ik weet een bekend fenomeen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01-2025
Een vraag voor de kenners hier. Een monteur adviseerde om rekening te houden met het vullen van koelmiddel r32 bij plaatsing van een leiding van 8m. In de handleiding staat dat de unit tot 10m gevuld is. Maar de monteur gaf aan dat hij per bocht 1 meter extra rekent. Dus als er vier bochten zitten in de leidingen dan heb je 8 + 4 = 12 m. Er zou dan voor 2m extra gevuld moeten worden. Is dit gebruikelijk? In de handleiding kan ik er niets over vinden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Frank.v schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:09:
Een vraag voor de kenners hier. Een monteur adviseerde om rekening te houden met het vullen van koelmiddel r32 bij plaatsing van een leiding van 8m. In de handleiding staat dat de unit tot 10m gevuld is. Maar de monteur gaf aan dat hij per bocht 1 meter extra rekent. Dus als er vier bochten zitten in de leidingen dan heb je 8 + 4 = 12 m. Er zou dan voor 2m extra gevuld moeten worden. Is dit gebruikelijk? In de handleiding kan ik er niets over vinden.
Nee, nonsens volgens mij. Echt nog nooit van gehoord.

Het is wel zo dat het aantal bochten aan een maximum zit overigens.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Freekers schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Prima, maar laten we dan meteen een lijstje erbij zetten van welke modellen wel nog local API hebben om verwarring te voorkomen :)
Is er inmiddels zo'n lijstje? :9~

Het zit hem vooral in de verkrijgbare wifi addon kastjes begrijp ik, en Daikin is nu dus minder.
Panasonic lijkt meer via de cloud te zijn? Gaat mij om lokale api

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

!null schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:20:
[...]

Niet bij mijn weten ;)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:05
!null schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:20:
[...]

Het zit hem vooral in de verkrijgbare wifi addon kastjes begrijp ik, en Daikin is nu dus minder.
Panasonic lijkt meer via de cloud te zijn? Gaat mij om lokale api
Als het je om lokale aansturing gaat en het mag ook MQTT zijn, dan kun je MHI op het lijstje zetten, mits je geen problemen hebt met een WiFi module die niet door de fabrikant gemaakt is.

Ik draai met zelfbouw controllers, die in HomeAssistant zitten en MQTT praten/luisteren, dus volledig lokaal:

Wat info:
DaLass in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
en:
DaLass in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Mijn advertenties op V&A

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
B2 schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:45:
Hebben jullie hier een idee over? Ik zag dit gedrag bij mijn Daikin gedrag ook wel bij het koelen, maar bij het verwarmen nog wat meer. Een wel erg grote overshoot (?) naar 23 graden, terwijl de instelling 19 is. Zo wordt het onbedoeld wel een gevalletje Sauna…

[Afbeelding]
Dit heb ik ook (Perfera), het verwarmt exact 4 graden door, dan stopt het met blazen. Ik ga er vanuit dat dit een bepaalde correctie is aangezien de binnenunit hoog tegen de wand hangt en veel sneller warm is dan de rest van de kamer.

• Hansjoh
Vraag. Wij hebben sinds het voorjaar een Daikin multisplit systeem laten aanbrengen (3MXM52N, 3x Perfera (3,5-2,5-2,5)). Nu de herfst er aan komt ben ik aan het kijken voor het instellen van een programma voor het verwarmen. Ik kom er alleen niet uit hoe het zit met het stroomverbruik. Onderstaande schema is gegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkSCRV0HZ8bg17WzrJ0ANIfj6KM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1P8QHNUMWRaMSQr2XcLT8qRS.jpg?f=user_large

Begrijp ik nu goed dat het minimale stroomverbruik voor verwarmen (ongeacht 1 of 3 binnenunits in werking zijn) 1,516 kW is? Lijkt mij vrij hoog als kamer nagenoeg op temperatuur is, zeker met 1 unit. Daarnaast ga ik er vanuit dat de buitenunit het meeste vraagt, betekent dit dat er nauwelijks verschil zit in 1 of 3 binnenunits (voorbeeld; bij 1 binnenunit 1,5 kW, bij 2 1,6 kW, bij 3 1,7 kW)?

Was van plan om aansluitend de binnenunits in te schakelen (overdag werkkamer, 's avonds woonkamer en nog veel later slaapkamer/badkamer), echter vraag ik mij nu af of het niet beter om ze te gelijk te laten verwarmen gezien het minimale verbruik.

Hoe pakken jullie dit aan?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:39
Hansjoh schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:11:
Vraag. Wij hebben sinds het voorjaar een Daikin multisplit systeem laten aanbrengen (3MXM52N, 3x Perfera (3,5-2,5-2,5)). Nu de herfst er aan komt ben ik aan het kijken voor het instellen van een programma voor het verwarmen. Ik kom er alleen niet uit hoe het zit met het stroomverbruik. Onderstaande schema is gegeven:

[Afbeelding]

Begrijp ik nu goed dat het minimale stroomverbruik voor verwarmen (ongeacht 1 of 3 binnenunits in werking zijn) 1,516 kW is? Lijkt mij vrij hoog als kamer nagenoeg op temperatuur is, zeker met 1 unit. Daarnaast ga ik er vanuit dat de buitenunit het meeste vraagt, betekent dit dat er nauwelijks verschil zit in 1 of 3 binnenunits (voorbeeld; bij 1 binnenunit 1,5 kW, bij 2 1,6 kW, bij 3 1,7 kW)?

Was van plan om aansluitend de binnenunits in te schakelen (overdag werkkamer, 's avonds woonkamer en nog veel later slaapkamer/badkamer), echter vraag ik mij nu af of het niet beter om ze te gelijk te laten verwarmen gezien het minimale verbruik.

Hoe pakken jullie dit aan?
Het vermogen wat hij aangeeft is het verwarmingsvermogen, dus de warme lucht die er daadwerkelijk uitkomt. Het opgenomen vermogen is gelukkig een stuk lager. Het zou inderdaad kunnen dat het minimumvermogen te hoog is en hij dan tijdelijk stopt met verwarmen.
Ik zie trouwens in je plaatje dat het minimumvermogen bij verwarmen 1.3kW is.

Daikin heeft een mooie tabel waarin staat wat het gedrag is bij een multi split in combinatie met de verschillende binnendelen. op pagina 11 van deze PDF kan je dat zien: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Hansjoh
Headshot_NL schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:27:
[...]

Het vermogen wat hij aangeeft is het verwarmingsvermogen, dus de warme lucht die er daadwerkelijk uitkomt. Het opgenomen vermogen is gelukkig een stuk lager. Het zou inderdaad kunnen dat het minimumvermogen te hoog is en hij dan tijdelijk stopt met verwarmen.
Ik zie trouwens in je plaatje dat het minimumvermogen bij verwarmen 1.3kW is.

Daikin heeft een mooie tabel waarin staat wat het gedrag is bij een multi split in combinatie met de verschillende binnendelen. op pagina 11 van deze PDF kan je dat zien: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf
Ah kijk, hiermee kom ik al weer wat verder, dank. Voor mij is pagina 9 van belang. Minimale input lijkt 0,3/0,32 kW (Power Input [kW]) te zijn als ik het goed lees. Dit zal neem ik aan de de input zijn als kamer(s) op temperatuur is.

• Headshot_NL
Hansjoh schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:18:
[...]

Ah kijk, hiermee kom ik al weer wat verder, dank. Voor mij is pagina 9 van belang. Minimale input lijkt 0,3/0,32 kW (Power Input [kW]) te zijn als ik het goed lees. Dit zal neem ik aan de de input zijn als kamer(s) op temperatuur is.
Ja dat is echt het minimale wat de buitenunit kan. Hoe groot is de ruimte? mogelijk kan je het ook nog wel redden zonder dat hij teveel gaat pendelen. Hoe kouder het is, hoe kleiner de kans dat dat gaat gebeuren.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Hansjoh
Headshot_NL schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:41:
[...]

Ja dat is echt het minimale wat de buitenunit kan. Hoe groot is de ruimte? mogelijk kan je het ook nog wel redden zonder dat hij teveel gaat pendelen. Hoe kouder het is, hoe kleiner de kans dat dat gaat gebeuren.
Met het koelen ging het in de voorkamer (werkkamer) en slaapkamer vrij snel pendelen, verwacht dat ook wel in de winter met verwarmen. Woonkamer/keuken gaat goed.

- 3,5 unit: Woonkamer: 28 m2 + keuken 10 m2 (unit hangt tegenover ingang keuken, koelen was voor beide ruimtes geen probleem).
- 2,5 unit: Voorkamer; 16 m2 + hal/wc 6 m2 (laatste wellicht interessant met verwarmen straks)
- 2,5 unit: Slaapkamer: 16 m2 + badkamer 10 m2 (benieuwd of dit met verwarmen gaat lukken, hangt in slaapkamer, badkamer is hoekje om in hal boven. Unit hangt wel tegenover hal)

Vrijstaande woning uit 1908 en redelijk geïsoleerd. Gasverbruik was circa 1500 m3.

[ Voor 4% gewijzigd door Hansjoh op 21-09-2021 17:24 ]

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb een paar airco's besteld in Italië die ik als ze binnen zijn gekomen wil gaan installeren.
Ik heb wel de juiste spullen om te vacumeren, maar niet om af te persen. Heb wel een fles mengas 85% CO2/ 15% argon, voor het lasapparaat. Daarmee kan ik de druk wel halen, maar weet niet of het andere gas kwaad kan? In principe zuig je er bij vacumeren toch alles weer uit? Ik heb alleen geen slang daarvoor, ik neem aan dat de slangen van mijn manometer set geen 42 bar aankunnen?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

prijsstunt schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:21:
Ik heb een paar airco's besteld in Italië die ik als ze binnen zijn gekomen wil gaan installeren.
Ik heb wel de juiste spullen om te vacumeren, maar niet om af te persen. Heb wel een fles mengas 85% CO2/ 15% argon, voor het lasapparaat. Daarmee kan ik de druk wel halen, maar weet niet of het andere gas kwaad kan? In principe zuig je er bij vacumeren toch alles weer uit? Ik heb alleen geen slang daarvoor, ik neem aan dat de slangen van mijn manometer set geen 42 bar aankunnen?
Je weet dat je dit niet zelf mag doen, en dat dit eigenlijk hier niet besproken mag worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 21-09-2021 19:27 ]

Elect a clown, expect a circus.

• prijsstunt
Slasher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:25:
[...]

Je weet dat je dit niet zelf mag doen, en dat dit eigenlijk hier niet besproken mag worden?
Ik heb in een ver ver verleden een stek certificaat behaald, maar nooit iets mee gedaan, maar volgens mij blijft het onbeperkt geldig?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

prijsstunt schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:32:
[...]

Ik heb in een ver ver verleden een stek certificaat behaald, maar nooit iets mee gedaan, maar volgens mij blijft het onbeperkt geldig?
Geen idee, als dat het F-gassen gedeelte is? Stek is natuurlijk veel meer modules en bevat alleen de basis.

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 21-09-2021 19:37 ]

Elect a clown, expect a circus.

• prijsstunt
Ja, was F-gassen, ik heb een autobedrijf en om r134a te kunnen bestellen moest ik dat ooit halen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
HarmoniousVibe schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:12:
Mijn 2019 Perfera doet ook overshoot bij verwarmen. Is voor zover ik weet een bekend fenomeen.
Gebeurd hier alleen als de WP op zijn absolute minimaal vermogen draait, dan loopt de temp 1,5c op, zou dit niet gewoon een ingebouwde beveiliging zijn om pendelen te minimaliseren?

Overgens gebeurd hier alleen als het buiten erg warm is of de volle zon erop.

Hier hangt de binnenunit niet bijna volledig tegen het plafond maar 10cm eronder dus mogelijk bepaald dit het gedrag wat anderen hebben met flinke overschoot alle tijden, lucht van de binnenunit wordt wel aan de bovenkant aangezogen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 21-09-2021 21:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Zo, gisteren de airco beneden weer helemaal schoongemaakt om klaar te zijn voor het verwarmingsseizoen. Was wel weer nodig; die ventilatorrol rook weer extreem muf en de hoeveelheid schimmel c.q aangekoekte stof aan de binnenkant was ook subtiel :X

Gelijk de lekbak ook weer doorgespoeld met heet water en wat sop en het laagje wat nog zat in de lekbak zo goe en zo kwaad als dat gaat (er is weinig ruimte hoe verder je naar rechts gaat) weggehaald. Alles weer in elkaar en de fan op stand 4 voor een uur of 3 gelaten voor de zekerheid :)

Begin volgend jaar, zodra we weer gaan koelen, lekbaktabletten erin (heeft nu geen nut want er is geen condensatie immers met verwarmen) en dan eind volgend jaar rinse and repeat.

Ging wel lekker vlot overigens, nu dat ik het een paar keer gedaan heb. Uit elkaar was echt 5 minuten werk, schoonmaken iets van 30 minuten

Binnenkort de 2 andere units doen en dan is het weer netjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 22-09-2021 08:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Vorkie
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:02:
Zo, gisteren de airco beneden weer helemaal schoongemaakt om klaar te zijn voor het verwarmingsseizoen. Was wel weer nodig; die ventilatorrol rook weer extreem muf en de hoeveelheid schimmel c.q aangekoekte stof aan de binnenkant was ook subtiel :X

Gelijk de lekbak ook weer doorgespoeld met heet water en wat sop en het laagje wat nog zat in de lekbak zo goe en zo kwaad als dat gaat (er is weinig ruimte hoe verder je naar rechts gaat) weggehaald. Alles weer in elkaar en de fan op stand 4 voor een uur of 3 gelaten voor de zekerheid :)

Begin volgend jaar, zodra we weer gaan koelen, lekbaktabletten erin (heeft nu geen nut want er is geen condensatie immers met verwarmen) en dan eind volgend jaar rinse and repeat.

Ging wel lekker vlot overigens, nu dat ik het een paar keer gedaan heb. Uit elkaar was echt 5 minuten werk, schoonmaken iets van 30 minuten

Ik wacht nog even gezien ik op zuid sta met het huis pak ik volgende week als winterklaar maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b28HcUGGtuXKMX0YV8GJb5IK8Ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BJLu9ILMzQoCuDt7JnC0Nze0.png?f=fotoalbum_large

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-01 13:15

Als ik het me goed herinner had jij toch ooit eens een filmpje van het schoonmaken gemaakt?
Indien ik goed zit en niemand anders voor heb, zou je die link nogmaals willen delen?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Kire88 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:44:
[...]

Als ik het me goed herinner had jij toch ooit eens een filmpje van het schoonmaken gemaakt?
Indien ik goed zit en niemand anders voor heb, zou je die link nogmaals willen delen?
Klopt en die staat zelfs in de TS. Maar bij deze:

YouTube: Daikin FTXM schoonmaak
Vorkie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:21:
[...]

Ik wacht nog even gezien ik op zuid sta met het huis pak ik volgende week als winterklaar maken :)

[Afbeelding]
Ik had ook nog wel willen wachten, maar heb gisteren de huiskamer geverfd en toen moest de kap er toch af. Dan maar meteen doorzetten met schoonmaken :+

[ Voor 39% gewijzigd door Notna op 22-09-2021 08:49 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:20
Ik kom voor een multi split voor de verste unit op een leidinglengte van 25 meter (6 mtr omhoog en 19 mtr horizontaal) met 2 bochten.
De andere 2 units zitten op 4 m van de buiten unit.
Is dit mogelijk of zijn er problemen te verwachten?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
prijsstunt schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:37:
Ja, was F-gassen, ik heb een autobedrijf en om r134a te kunnen bestellen moest ik dat ooit halen.
Dan gaan we er hier vanuit dat je weet wat je doet ;)

Ik geloof je wel, maar in principe kan iedereen wel zeggen dat hij of zij zo'n certificaat heeft. Men wil gewoon niet dat het hier besproken wordt. Anderen die geen certificaat hebben kunnen dat als uitnodiging zien om het zelf ook maar te gaan doen.
Pietje555 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:48:
Ik kom voor een multi split voor de verste unit op een leidinglengte van 25 meter (6 mtr omhoog en 19 mtr horizontaal) met 2 bochten.
De andere 2 units zitten op 4 m van de buiten unit.
Is dit mogelijk of zijn er problemen te verwachten?
Ligt aan de units lijkt mij. Wat zegt de technische documentatie over leidinglengtes? Welke units?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Hier nog even op terugkomende ook; ik heb 2 units in huis waar ik niet zo makkelijk de rol kan verwijderen. Daarom heb ik, op de gok, dit besteld zodat ik de boel kan schoonmaken zonder de rol te demonteren (de lamellen uiteraard wel en de kap, maar verder niet).

Mocht dat werken zal ik dat ook hier laten weten; dat geeft mensen wellicht wat meer opties (aangezien de lamellen verwijderen een stuk eenvoudiger is dan de hele rol)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:18
Zijn er mensen met inbouw (kanaal) airco's die in verlaagde plafonds zijn geinstalleerd?

Ik wil in mijn keuken het plafond verlagen en dan aan de zijkant naar de woonkamer een inbouw airco laten plaatsen zodat er alleen een rooster of 2 zichtbaar is. Ik vraag me af hoe je het onderhoud/schoonmaken bij zo'n airco regelt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Pietje555
Glashelder schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:57:

Ligt aan de units lijkt mij. Wat zegt de technische documentatie over leidinglengtes? Welke units?
Ik had nog geen merk voor ogen. Het is een plan B voor als de gemeente mijn vergunningaanvraag voor een buiten unit in de voortuin afwijst.
Ik heb bij Daikin gekeken en zij geven 30 meter aan, maar een totale leidinglengte van 60 meter. Dat laatste wordt met een multisplit wel krap aan bij ons.
Ik ben er ook achter gekomen dat montage van extra meters koelleiding zeker in de offerte meegenomen moet worden. Is vaak standaard 5 meter en iedere meter extra € 65,-!! Dat is alleen al € 2.600,- voor de extra leiding lengte. Lang leve de kleine lettertjes in de offertes.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:24
Pietje555 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:14:
[...]

Ik had nog geen merk voor ogen. Het is een plan B voor als de gemeente mijn vergunningaanvraag voor een buiten unit in de voortuin afwijst.
Ik heb bij Daikin gekeken en zij geven 30 meter aan, maar een totale leidinglengte van 60 meter. Dat laatste wordt met een multisplit wel krap aan bij ons.
Ik ben er ook achter gekomen dat montage van extra meters koelleiding zeker in de offerte meegenomen moet worden. Is vaak standaard 5 meter en iedere meter extra € 65,-!! Dat is alleen al € 2.600,- voor de extra leiding lengte. Lang leve de kleine lettertjes in de offertes.
Meestal is dat 5 meter per binnenunit - anders een andere installateur zoeken, want ik geen enkele normale situatie kan je een multi split plaatsen met een totaal van 5 meter leiding :+

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 22-09-2021 13:19 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Pietje555
GermanPivo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:18:
[...]

Meestal is dat 5 meter per binnenunit - anders een andere installateur zoeken, want ik geen enkele normale situatie kan je een multi split plaatsen met een totaal van 5 meter leiding :+
Klopt, en omdat ik er 2 op 25 meter heb is het wel iets om rekening mee te houden.

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
15 oktober wordt er een unit bij mij verplaatst van de zolder naar de bijkeuken.
Prijs: 47,50 p/uur exclusief BTW, á 8 uur werk is toch bijna € 480,-
Ik vind het toch een schappelijke prijs of niet?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds begin dit jaar een MHI ZRK airco, waarvan ik na een jaar toch eens een schoonmaak uit wil voeren. Ik begrijp dat het volgende handig is bij de binnenunit:

- kap eraf
- filters eruit en schoonspoelen
- lamellen verwijderen om bij de (ventilator)rol te komen (rol kan er niet makkelijk uit)
Nu vraag ik me af of ik de rol moet uitzuigen, of dat het beter is om zo'n spuitbusgoedje in te spuiten?

En de buitenunit? Die lijkt (nog) vrij schoon, moet ik daar met water door de lamellen heen, of hoe pak ik dat aan?

[ Voor 3% gewijzigd door koelkast op 22-09-2021 14:48 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01
Flanky schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:47:
15 oktober wordt er een unit bij mij verplaatst van de zolder naar de bijkeuken.
Ik heb 650 betaald. Apparaat demonteren, verhangen, schoonmaken, opnieuw vullen, vacuum trekken en testen.

discogs

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Pietje555 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:24:
[...]

Klopt, en omdat ik er 2 op 25 meter heb is het wel iets om rekening mee te houden.
Zit je dan niet over het maximum heen? Bij mijn Mitsubishi Electric was het totaal maximum van de 4 kW dual split 30 meter, en bij de 3.3 kW variant zelfs maar 20 meter. 2x25 meter kan daar zeker niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Pietje555
Volgens de tabel zou het net gaan.
Met 3 binnenunits kom ik op totaal op 40 m (1x5, 1x10 en 1x25),
met 4 units kom ik op 60 m (1x5, 1x10, 1x20 en 1x25)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZyDWunHq6w-V1ui7ti64oljE1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uHE0SClF4YwBBlDpqmnGySmK.png?f=fotoalbum_large

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-01 16:06
@Pietje555 Bij Daikin hoef je niet alle poorten aan te sluiten, je zou een 4MXM68N met 3 binnen units of een 4MXM80N met 4 binnen units kunnen nemen om wat ruimer/makkelijker te voldoen aan de max leiding lengte combinatie.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Kire88
Weet iemand hoe de demand control precies werkt wanneer deze staat ingesteld op 'Auto':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sf6dd-U8gFtT88S-Myy0PTOa_r4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfyd53C7Iofz1jyUricW7kHW.jpg?f=fotoalbum_large

Wordt het vermogen van de buitenunit dan beperkt ten opzichte van de buitentemperatuur of iets in die richting?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Flanky schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:47:
Ik heb er laatst € 320 voor betaald.
loewie1984 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:50:
[...]

Ik heb 650 betaald. Apparaat demonteren, verhangen, schoonmaken, opnieuw vullen, vacuum trekken en testen.
Opnieuw vullen? :o

Normaliter pomp je het gas terug de buitenunit in en hoeft er niet opnieuw gevuld te worden. Of je moet hele lange leidingen hebben :p

[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 22-09-2021 21:49 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:54
Kire88 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:12:
Weet iemand hoe de demand control precies werkt wanneer deze staat ingesteld op 'Auto':
[Afbeelding]

Wordt het vermogen van de buitenunit dan beperkt ten opzichte van de buitentemperatuur of iets in die richting?
Gaat dit over een bepaald merk of schiet je zomaar een vraag de ruimte in?

• Kire88
ASW1 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:05:
[...]

Gaat dit over een bepaald merk of schiet je zomaar een vraag de ruimte in?
Gezien de expertise hier dacht dat het in dit topic duidelijk zou zijn dat dit een Daikin functie is 😊 Mijn exacte model staat in mijn handtekening. Gaat me om de functie zoals hij nu bestaat in de nieuwe residential controller app.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01
Glashelder schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:48:
Opnieuw vullen? :o

Normaliter pomp je het gas terug de buitenunit in en hoeft er niet opnieuw gevuld te worden. Of je moet hele lange leidingen hebben :p
Geen idee, dat was een beetje mijn verwachting dat die dat heeft gedaan. De leiding is iig compleet vernieuwd en is nu zo'n meter of 15, was eerst een meter of 6/7 denk ik, én de buitenunit is ook verplaatst, dus niet alleen de binnen unit verhangen.

discogs

• ASW1
Kire88 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:09:
[...]

Gezien de expertise hier dacht dat het in dit topic duidelijk zou zijn dat dit een Daikin functie is 😊 Mijn exacte model staat in mijn handtekening. Gaat me om de functie zoals hij nu bestaat in de nieuwe residential controller app.
Dit is een algemeen topic voor L/L, men zal dit niet herkennen tenzij zelf gebruiker van de Daikin app dus een beetje context in de post/vraag zelf is wel zo prettig voor de leesbaarheid.

• Kire88
@ASW1 De boodschap is duidelijk (was hij na je vorige bericht ook al ;)).

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Kodess schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:24:
Zijn er mensen met inbouw (kanaal) airco's die in verlaagde plafonds zijn geinstalleerd?

Ik wil in mijn keuken het plafond verlagen en dan aan de zijkant naar de woonkamer een inbouw airco laten plaatsen zodat er alleen een rooster of 2 zichtbaar is. Ik vraag me af hoe je het onderhoud/schoonmaken bij zo'n airco regelt.
Ja, althans ik heb ze bij mn vader en een vriend zo geïnstalleerd (zoek even terug in topic op "kanaal"). In het voorjaar ga ik dit ook voor mezelf doen in m'n nieuwe woning. Voor het schoonmaken moet je bij de onderkant van de unit kunnen komen (daar zit een aparte deksel voor het schoonmaken). Ik zou ook zorgen dat je als het écht moet ook nog bij de stuurprinten komt, die zitten aan de zijkant in een soort lasdoos en zijn ietwat te verplaatsen indien nodig.

De toegang hebben we in diverse varianten opgelost:
- Kanaalunit zit boven vaste kasten (als je hoge keukenkasten hebt kan ie ook daarboven, dan hoeft niet alles 25cm omlaag), toegang is mogelijk via de zijkant dmv afneembare panelen waar ook de roosters inzitten.
- Kanaalunit in verlaagd plafond, toegangsluikje eronder gemaakt met magneetsluitingen.
- Kanaalunit in verlaagd "meerlaags" (verlichting in een verdiepte sectie langs de rand) plafond, de hele middensectie van dit plafond kan omlaag scharnieren voor toegang. Daarvoor hadden we prijzige scharnieren nodig maar wel een hele mooie optie in een klein halletje oid.

Hoe je het ook oplost, het blijft sowieso onhandig om erbij te komen en boven je macht te werken, dus je wil het liefst zo min mogelijk de unit zelf hoeven reinigen. Je hebt daarvoor 2 opties:
- Auto Cleaning Filter module ervoor plaatsen (iig bij daikin een goede optie, is alleen niet bepaald goedkoop). Wel heel makkelijk te onderhouden met een meegeleverd stofzuigpunt.
- Zélf een goed filter plaatsen in het aanzuigtraject. Dit kan met een in-line filterbox, maar het makkelijkste en compactste is een aanzuigrooster nemen waar je "standaard" hepa filters in kan plaatsen.

Het verschil tussen de units met auto-filter of een hepa ervoor en de units waar we die niet geplaatst hebben is dag en nacht qua interne vervuiling.

All-electric.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Iemand ervaring met de leidingen door een schacht?
Wij zitten in een VvE en men wil geen wildgroei van leidingen langs het gebouw.
Nu denkt men aan het idee de leidingen door de schacht te laten lopen waar ook de leidingen van de CV ketels en afzuiging lopen zo via de schoorsteen op het dak waar dan ook de buitenunits komen.
Zou dit mogelijk zijn en wat zijn evt. de voor- en nadelen?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Headshot_NL
HereIsTom schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:51:
Nu denkt men aan het idee de leidingen door de schacht te laten lopen waar ook de leidingen van de CV ketels en afzuiging lopen zo via de schoorsteen op het dak waar dan ook de buitenunits komen.
Lijkt me prima mogelijk. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het meerwerk qua uren, extra boringen en mogelijk langere leidingen met extra koelmiddel.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Headshot_NL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:11:
[...]

Lijkt me prima mogelijk. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het meerwerk qua uren, extra boringen en mogelijk langere leidingen met extra koelmiddel.
Ik dacht juist minder werk, er hoeft niet door de betonnen buitenmuur geboord te worden, geen hoogwerker voor de leidingen op de buitenmuur.
De leidingen zullen ongeveer even lang worden, dat ligt aan de plaats waar de binnenunit komt.
Hier zit alleen geaard stopcontact in keuken en de CV kast en ook zit daar waterafvoer van CV condenswater, dus geen pompje nodig.
Ik vraag me alleen af of de koelvloeistof geen kwaad kan als één van de leidingen gaat lekken in de schacht?
En hoe men de leidingen door de schoorsteen heen krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQ81h2K12Iz_k7FQApRTruONL_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxZBh4gn1ssQ02TgFxE15Aee.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Pietje555
Al eens in de schacht gekeken?Deze zit waarschijnlijk hartstikke vol met aftakkingen en beugels voor de kanalen en riolering. Daarnaast is een schacht een brandcompartiment en moet je iedere doorvoer door een gecertificeerd bedrijf weer laten dichten. Als het mogelijk is dan wordt het waarschijnlijk een dure grap vanwege de werkuren en herstel van de gaten

• Vorkie
  • Niet online
Pietje555 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:36:
Al eens in de schacht gekeken?Deze zit waarschijnlijk hartstikke vol met aftakkingen en beugels voor de kanalen en riolering. Daarnaast is een schacht een brandcompartiment en moet je iedere doorvoer door een gecertificeerd bedrijf weer laten dichten. Als het mogelijk is dan wordt het waarschijnlijk een dure grap vanwege de werkuren en herstel van de gaten
Zo kan je beredeneren, maar via de schacht is gewoon een valide en meer gebruikte oplossing in appartementen.

Het loont dan juist om met meerdere personen er een opdracht van te maken, beetje staffel korting en het hoeft maar 1x open.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:11
HereIsTom schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:30:
[...]

Ik dacht juist minder werk, er hoeft niet door de betonnen buitenmuur geboord te worden, geen hoogwerker voor de leidingen op de buitenmuur.
De leidingen zullen ongeveer even lang worden, dat ligt aan de plaats waar de binnenunit komt.
Hier zit alleen geaard stopcontact in keuken en de CV kast en ook zit daar waterafvoer van CV condenswater, dus geen pompje nodig.
Ik vraag me alleen af of de koelvloeistof geen kwaad kan als één van de leidingen gaat lekken in de schacht?
En hoe men de leidingen door de schoorsteen heen krijgt?

[Afbeelding]
Hoe toegankelijk is die schacht? Leidingen moeten wel vast gezet worden, die kan je niet zo even los in die schacht hangen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:26
Ik heb bij 2 partijen een offerte opgevraagd voor 2 airco's (met als doel zowel verwarmen als koelen).
Het betreft het winkelpand van mijn zus, er zijn 2 grote symmetrische delen dus daarom de vraag naar 2 binnenunits.

De ene partij biedt een multisplit aan, de andere partij 2 single units. Zelf heb ik geen voorkeur, ze komen op een plat dak te staan waar je ze niet kan zien. Er zijn wel veel buren dus minder geluid = beter

Partij 1:
Daikin 3MXM68N buitenunit en 2 FTXM35R binnenunits. Voor €3.633 aan materiaalkost

Partij 2:
Ook Daikin. Wordt omschreven als RXC50X/FTXC50C
Voor €3634 aan materiaalkost.

Als ik zelf wat zoek op internet lijkt optie 1 duurder in aankoopprijs.
Iemands die weet welke optie (vooral buitenunit dan lijkt me) beter is?
Maakt een multisplit doorgaans minder lawaai dan 2 single units?

Ik weet dat er een redelijk groot verschil in vermogen zit (6,8 kW vs. 2x5 kW). Ik vind het echter heel lastig om te beslissen hoeveel vermogen voldoende is. Heeft mijn inziens veel meer te maken met hoe vaak de deur open/dicht gaat dan met oppervlakte/isolatie.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:59

martijn v o

Certified by Enphase.

luchtgordijn plaatsen bij de deur. Dan hou je in de zomer de warmte buiten en in de winter de warmte binnen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Andrehj
martijn v o schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:31:
luchtgordijn plaatsen bij de deur. Dan hou je in de zomer de warmte buiten en in de winter de warmte binnen.
Winkels zouden natuurlijk ook kunnen overwegen om die deur gewoon dicht te doen... Ik begrijp die gekte van stoken met de deur wijd open nooit zo. 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:00
Andrehj schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:18:
[...]

Winkels zouden natuurlijk ook kunnen overwegen om die deur gewoon dicht te doen... Ik begrijp die gekte van stoken met de deur wijd open nooit zo. 8)7
Dichte deur is niet verwelkomend.
Is het rationeel gezien belachelijk? ja
Werkt het psychologisch gezien beter om de deur open te hebben? Ook ja :+ :+

Luchtgordijn lijkt mij ook een logischere oplossing. Maar daar zit ik te weinig in om te weten wat het effect is.

• Andrehj
Waah schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:56:
[...]

Dichte deur is niet verwelkomend.
Is het rationeel gezien belachelijk? ja
Werkt het psychologisch gezien beter om de deur open te hebben? Ook ja :+ :+

Luchtgordijn lijkt mij ook een logischere oplossing. Maar daar zit ik te weinig in om te weten wat het effect is.
Luchtgordijn blijft een gedrocht. En energetisch belachelijk. Als heel NL energie moet besparen, moet isoleren etc, dan is het echt volkomen idioot dat dergelijke constructies überhaupt toegestaan zijn.
En er zijn voldoende alternatieven. Meest simpel is een normale deur. Maar voor de winkels die bang zijn dat de klanten dat te ingewikkeld vinden zijn er nog diverse alternatieven als automatische schuifdeuren, draaideuren etc.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 11:15
Breezz schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:59:
Ik heb bij 2 partijen een offerte opgevraagd voor 2 airco's (met als doel zowel verwarmen als koelen).
Het betreft het winkelpand van mijn zus, er zijn 2 grote symmetrische delen dus daarom de vraag naar 2 binnenunits.

De ene partij biedt een multisplit aan, de andere partij 2 single units. Zelf heb ik geen voorkeur, ze komen op een plat dak te staan waar je ze niet kan zien. Er zijn wel veel buren dus minder geluid = beter

Partij 1:
Daikin 3MXM68N buitenunit en 2 FTXM35R binnenunits. Voor €3.633 aan materiaalkost

Partij 2:
Ook Daikin. Wordt omschreven als RXC50X/FTXC50C
Voor €3634 aan materiaalkost.

Als ik zelf wat zoek op internet lijkt optie 1 duurder in aankoopprijs.
Iemands die weet welke optie (vooral buitenunit dan lijkt me) beter is?
Maakt een multisplit doorgaans minder lawaai dan 2 single units?

Ik weet dat er een redelijk groot verschil in vermogen zit (6,8 kW vs. 2x5 kW). Ik vind het echter heel lastig om te beslissen hoeveel vermogen voldoende is. Heeft mijn inziens veel meer te maken met hoe vaak de deur open/dicht gaat dan met oppervlakte/isolatie.
Wat bedoel je met materiaalkost?
Alle kosten van de apparatuur inclusief leidingen e.d.?
Komen daar nog arbeidsuren bij?
Hoeveel capaciteit er nodig is hangt af van het volume van de winkelruimte.
Een winkel is geen woonhuis, dus met isolatie kan de behoefte anders zijn.
Ook gaat de deur veel vaker open dan in een gewoon huis wat veel verlies geeft.
Ook als het een automatische (glazen) deur is.

• Pietje555
Andrehj schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:08:
[...]

Luchtgordijn blijft een gedrocht. En energetisch belachelijk. Als heel NL energie moet besparen, moet isoleren etc, dan is het echt volkomen idioot dat dergelijke constructies überhaupt toegestaan zijn.
En er zijn voldoende alternatieven. Meest simpel is een normale deur. Maar voor de winkels die bang zijn dat de klanten dat te ingewikkeld vinden zijn er nog diverse alternatieven als automatische schuifdeuren, draaideuren etc.
Helemaal met je eens. Een beetje luchtgordijn doet 15 tot 20 kW. Vaak ook nog op een hoog temperatuur traject (60-40). Het is dus haast altijd nodig een gasgestookte ketel te hebben, of gewoon elektrisch te verwarmen (COP=1).
Er zijn er die op lagere temperaturen werken voor een warmtepomp, maar die zijn achterlijk groot om voldoende warmte overdracht te hebben (maakt ze ook meteen duur).
Ook zomer staan de plafond units volop te koelen. Thuis zet je je airco toch ook niet aan als alle deuren openstaan?
Open deuren zou verboden moeten worden.

• Pietje555
Vandaag zag ik dat mijn vergunning aanvraag voor een warmtepomp in de voortuin is gepubliceerd. De trein loopt dus. Nu maar 13 weken afwachten.

• HenkvG61
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-08-2024
Weet toevallig iemand of er ook iets bekend is van de dekking van de warmtevraag bij toepassing van een airco voor verwarming? Of besparing op gas en extra elektriciteitsverbruik?

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-01 20:41
@HenkvG61 je vraag zonder enig perspectief lijkt zinloos. Zo is er geen antwoord te geven. (Wel als gesloten vraag en dan is het antwoord; ja.)
Heb je al eens een paar uurtjes op dit forum gekeken? Dan zal je zien dat er inderdaad al ervaring is met verwarmen, de voor en nadelen, de besparingen enz. En als je dan leest zal je ws ook begrijpen dat er wat meer info nodig is ( en helderheid in je vraag) om een zinvol antwoord te krijgen. Ik klink misschien wat flauw maar ik bedoel het om je op weg te helpen….

• Breezz
HoppyF schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:24:
[...]

Wat bedoel je met materiaalkost?
Alle kosten van de apparatuur inclusief leidingen e.d.?
Komen daar nog arbeidsuren bij?
Hoeveel capaciteit er nodig is hangt af van het volume van de winkelruimte.
Een winkel is geen woonhuis, dus met isolatie kan de behoefte anders zijn.
Ook gaat de deur veel vaker open dan in een gewoon huis wat veel verlies geeft.
Ook als het een automatische (glazen) deur is.
Met materiaalkost bedoelde ik enkel de prijs van binnenunit en buitenunit.
Het viel me op dat die 2x 5kW units online goedkoper te vinden zijn dan de multisplit.
Dat wil niet meteen iets zeggen over de aankoopprijs van de aanbieders maar toch... is een indicatie.

Eigenlijk was mijn vraag, wat is de meest wijze beslissing. Die 2 single units of die multisplit. Enerzijds gebaseerd op de klassieke verschillen tussen single en multi (pendelen, meer geluid, ...), maar anderzijds ook rekening houdend met de vernoemde modellen. Misschien dat er een echt kwaliteitsverschil zit tussen beide type buitenunits, wat het verschil in prijs zou kunnen verklaren.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HenkvG61 schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:19:
Weet toevallig iemand of er ook iets bekend is van de dekking van de warmtevraag bij toepassing van een airco voor verwarming? Of besparing op gas en extra elektriciteitsverbruik?
Volgens mij is de stelregel een beetje dat je gemiddeld tijdens een verwarmingsseizoen met 2kWh verwarmen met een airco 1m3 gas bespaart.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 27-09-2021 12:08 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 16:01
het zal wellicht al langs gekomen zijn, maar ik wil met mn airco "bijwarmen"
Ofwel een deel door de cv,vloerverwarming laten doen door b.v. thermostaat standaard op 18 graden te zetten en dan door de airco verder laten verwarmen tot 20 of 21 graden.

Kan iemand mij advies geven hoe ik dit het beste in kan regelen?

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:03
Ik ben van plan om het andersom te doen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• ASW1
joost1112 schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:38:
Ofwel een deel door de cv,vloerverwarming laten doen door b.v. thermostaat standaard op 18 graden te zetten en dan door de airco verder laten verwarmen tot 20 of 21 graden.

Dan moet je je thermostaat in een andere kamer van het huis hangen dan waar de airco hangt.

• RonJ
HereIsTom schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:51:
Ik heb dit bij mn vader's appartement zo gedaan (met vve toestemming). We hebben de koelleidingen (3 sets) door de bestaande schoorsteen en aanzuigbuis van de CV heengetrokken (wel met de nodige moeite), zodat we ook geen gezeur hadden met de branddichting/scheiding naar die schacht. De stalen schoorsteenmantel hebben we wel een beetje moeten bewerken om de leidingen netjes eruit te voeren, dat zal niet iedere vve even leuk vinden.

Dit was ook een appartement recht onder het dak, dus nog geen 2 meter omhoog, maar een prima oplossing zo en we zitten niemand in de weg. Als je 3 verdiepingen omhoog moet wordt het wél een stuk lastiger imho.

Aanzicht vanaf het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiwmHo1NS0kFTgd2JKiJbkULmHQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y3AbYzkesG1oGVwlZmGybCeA.jpg?f=user_large

All-electric.

• HarmoniousVibe
joost1112 schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:38:

Ik heb de Taanvoer op 30 graden gezet van mijn CV en de kamerthermostaat vol open. Daardoor wordt in effect de vloer zelf redelijk verwarmd, maar het is niet warm genoeg om de ruime serieus mee te verwarmen, dus dat doen ik dan lekker met de LLWP.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:07
ron321 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:01:
Ik ben van plan om het andersom te doen.
Haha ik speel ook met dat idee.

In de ochtend even flink aanzetten zodat de temperatuur 21 bereikt en dan de CV (vloerverwarming) op 20 zetten gedurende de dag. Dan hoef ik de verwarming in de nacht ook niet aan te laten.

[ Voor 8% gewijzigd door outlandos op 27-09-2021 16:55 ]

• ASW1
HarmoniousVibe schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:17:
[...]

Ik heb de Taanvoer op 30 graden gezet van mijn CV en de kamerthermostaat vol open. Daardoor wordt in effect de vloer zelf redelijk verwarmd, maar het is niet warm genoeg om de ruime serieus mee te verwarmen, dus dat doen ik dan lekker met de LLWP.
Midden in de winter wanneer het goed koud is zal dat best goed werken,
maar in het tussenseizoen wanneer je niet veel hoeft te stoken wordt het dan toch veel te warm?

• HarmoniousVibe
ASW1 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:49:
[...]

Midden in de winter wanneer het goed koud is zal dat best goed werken,
maar in het tussenseizoen wanneer je niet veel hoeft te stoken wordt het dan toch veel te warm?
Mja dan doe ik ook alles met de LLWP

• ASW1
HarmoniousVibe schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:30:
[...]

Mja dan doe ik ook alles met de LLWP
Ah ok, de vloerverwarming gaat dus alleen aan wanneer het al flink koud is. En dan stookt de L/L bij tot de setpoint bereikt is?

• Yamahaa
RonJ schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:06:
[...]

Ik heb dit bij mn vader's appartement zo gedaan (met vve toestemming). We hebben de koelleidingen (3 sets) door de bestaande schoorsteen en aanzuigbuis van de CV heengetrokken (wel met de nodige moeite), zodat we ook geen gezeur hadden met de branddichting/scheiding naar die schacht. De stalen schoorsteenmantel hebben we wel een beetje moeten bewerken om de leidingen netjes eruit te voeren, dat zal niet iedere vve even leuk vinden.

Dit was ook een appartement recht onder het dak, dus nog geen 2 meter omhoog, maar een prima oplossing zo en we zitten niemand in de weg. Als je 3 verdiepingen omhoog moet wordt het wél een stuk lastiger imho.

Aanzicht vanaf het dak:
[Afbeelding]
3 x r32 leidingen door de aanzuigbuis van een gasverwarming. Het geeft mij wel een zeer bijzonder gevoel. R32 lijkt (in mijn visie) volgens het veiligheidinformatieblad niet zo geschikt om de leidingen zo weg te werken (brandbaar) of is dit nog een R410A?..wat vinden de echte kenners hiervan (want een echte kenner ben ik niet!

• Speedfightserv
RonJ schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:06:
[...]

Aanzicht vanaf het dak:
[Afbeelding]
WTF, waar haalt de CV ketel nu zijn lucht aanvoer vandaan dan? T spul is met een reden lucht dicht met een aparte lucht aanvoer.

• ASW1
Speedfightserv schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:29:
[...]

WTF, waar haalt de CV ketel nu zijn lucht aanvoer vandaan dan? T spul is met een reden lucht dicht met een aparte lucht aanvoer.
Welke CV ketel? Die is er ongetwijfeld uitgegooid om te verwarmen met de L/L units. Mooie oplossing.

Zo kun je vaak ook de gasleiding van de meterkast naar de kookplaat gebruiken om een extra elektrakabel doorheen te trekken wanneer je overstapt van koken op gas naar inductie. 8)

[ Voor 20% gewijzigd door ASW1 op 28-09-2021 11:14 ]

• RonJ
Yamahaa schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:22:
[...]

3 x r32 leidingen door de aanzuigbuis van een gasverwarming. Het geeft mij wel een zeer bijzonder gevoel. R32 lijkt (in mijn visie) volgens het veiligheidinformatieblad niet zo geschikt om de leidingen zo weg te werken (brandbaar) of is dit nog een R410A?..wat vinden de echte kenners hiervan (want een echte kenner ben ik niet!
Die aanzuigbuis is samen met de rookgasafvoerbuis nu gewoon een mantelbuis geworden tussen het dak en de leidingkoof binnen. Deze buizen zijn dus NIET in gebruik voor andere doeleinden. Het hele idee van een koelleiding is toch dat deze gasdicht is ;-)
Speedfightserv schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:29:
[...]

Zoals @ASW1 al zei, wélke CV-ketel? Die ligt op de stort. We hebben slechts de bestaande CV-buizen naar het dak gebruikt als doorvoer/mantelbuis.

Eea in nauw overleg met de VVE ook trouwens. Het alternatief was om weer een extra dakdoorvoer door het platte dak te laten boren, dan had men liever deze oplossing waarbij dat niet nodig was. Inmiddels is dat bij nog 3 andere woningen daar zo gedaan, tot ieders tevredenheid.

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 28-09-2021 13:00 ]

All-electric.

• Speedfightserv
RonJ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:48:
[...]

Zoals @ASW1 al zei, wélke CV-ketel? Die ligt op de stort. We hebben slechts de bestaande CV-buizen naar het dak gebruikt als doorvoer/mantelbuis.

Eea in nauw overleg met de VVE ook trouwens. Het alternatief was om weer een extra dakdoorvoer door het platte dak te laten boren, dan had men liever deze oplossing waarbij dat niet nodig was. Inmiddels is dat bij nog 3 andere woningen daar zo gedaan, tot ieders tevredenheid.
Ah, beter. Goed bezig! Je heb tegenwoordig behoorlijke beunhazen, ik kijk nergens meer van op. 8)7
Vandaar mijn reactie :)

• RonJ
Speedfightserv schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:51:
[...]

Ah, beter. Goed bezig! Je heb tegenwoordig behoorlijke beunhazen, ik kijk nergens meer van op. 8)7
Vandaar mijn reactie :)
Ik had al zo'n vermoeden, geen probleem hoor. Beunhazerij doen we hier niet aan ;-). Alles is keurig in overleg met de VVE gegaan en vervolgens netjes in bedrijf gesteld door een F-gassen gecertificeerde koelmonteur.

All-electric.

• Yamahaa
RonJ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:48:
[...]

Die aanzuigbuis is samen met de rookgasafvoerbuis nu gewoon een mantelbuis geworden tussen het dak en de leidingkoof binnen. Deze buizen zijn dus NIET in gebruik voor andere doeleinden. Het hele idee van een koelleiding is toch dat deze gasdicht is ;-)

[...]

Goed om te lezen. En ook fijn om het te weten. Anders kunnen mensen hier misschien op verkeerde ideeën komen voor de problemen die ze willen oplossen. Dank voor je extra uitleg!

• HarmoniousVibe
ASW1 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:13:
[...]

Welke CV ketel? Die is er ongetwijfeld uitgegooid om te verwarmen met de L/L units. Mooie oplossing.

Zo kun je vaak ook de gasleiding van de meterkast naar de kookplaat gebruiken om een extra elektrakabel doorheen te trekken wanneer je overstapt van koken op gas naar inductie. 8)
Hmm, dat is wel een interessante gedachte. Ik ga graag gasloos maar ik kan niet makkelijk/goedkoop een extra groep op de juiste plaatsen krijgen, behalve als ik de gasleiding kan gebruiken. Echter zit ik dan wel met een moeilijke overgang natuurlijk :P

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:59:
[...]

Hmm, dat is wel een interessante gedachte. Ik ga graag gasloos maar ik kan niet makkelijk/goedkoop een extra groep op de juiste plaatsen krijgen, behalve als ik de gasleiding kan gebruiken. Echter zit ik dan wel met een moeilijke overgang natuurlijk :P
Ach, gasleidingen zijn van koper toch? Dat geleidt prima ;)

Maarten

• Speedfightserv
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:59:
[...]

Officieel mag dit alleen niet :) koper is een geleider. Stalen leidingen mogen ook niet meer. :)

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:30

elsinga

=8-)

Mag het ook niet als je een geisoleerde buitenkabel gebruikt? Dus 3x2.5mm binnen een gaasmantel?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• ASW1
Ik heb zelf VD draad getrokken door een voormalige gasleiding, maar dat was zo'n gele kunststof buis.
Gaat heel makkelijk omdat dat heel stijve buis is dat in mooie ruime bochten ligt, met koper is dat minder zo.
Ik denk wanneer je buitenkabel gebruikt dat het ook best door een koperleiding kan, gesteld dat je het erdoorheen gefrot krijgt. Wanneer je je zorgen maakt over de geleidbaarheid van het koper kun je evt. een buitenkabel met litze gebruiken, die litze sluit je dan in de meterkast aan op de aarde (en aan de andere kant evt. nog op de koperen buis vastsolderen of met een metalen slangklem dan maak je een soort vereffening zoals in de badkamer). Maar aangezien het koper normaal gesproken nooit aangeraakt wordt zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken.

• Speedfightserv
elsinga schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:55:
Mag het ook niet als je een geisoleerde buitenkabel gebruikt? Dus 3x2.5mm binnen een gaasmantel?
Denk ook niet dat je die buitenkabel er zo maar doorheen krijg.Het is je eigen woning begrijp ik?

Een installateur mag het niet doen, jij in principe wel ;)
Maar ik denk niet dat je dit moet willen. Vaak is het ook makkelijker om via de kruipruimte oid te gaan

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:30

elsinga

=8-)

Niet mijn situatie, al ben ik wel eigenaar van mijn huis. ;) In mijn geval netjes via de open kanalen in de betonvloer (vloer is gemaakt van die prefab platen met doorlopende open ronde kanalen voor de isolatie er in) van meterkast naar keuken.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Breezz
Ik kreeg weinig reactie op mijn vorige post hier maar bij nader inzien was dat mijn eigen schuld, slechte vraagstelling :)

Nieuwe poging dan. Betreft dus het winkelpand van mijn zus met een symmetrische vorm (blauw = te verwarmen). In totaal een 100m². Isolatie is mij onbekend. Is een redelijk oud pand maar langs de meeste kanten is het wel omgeven door appartementen of andere winkelpanden, zal dus al bij al nog niet heel slecht zijn. Natuurlijk gaat de deur (rood) ook erg regelmatig open dus daar moeten we ook rekening mee houden.

Ik wil dus 2 airco's hangen, om zowel te verwarmen als koelen. Elektrische accumulatoren die er nu hangen mogen dan uitgeschakeld worden.

Ik heb nu 2 offertes, 2 mogelijkheden voor de buitenunit(s). Beide van Daikin.

- 2 x 5kW single split
- 1 x 6,8 kW multisplit

De 2 single splits kosten mij €600 minder terwijl ze me wel veel vermogen geven.
Waarom ik toch twijfel, is die 5KW niet veel te veel? Of ben ik gek om de multisplit te kiezen en risico op pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onxlJpPyjFScAVrOPkwCePd-HZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p8ISRLctuoHaxf48YeYO08SM.png?f=user_large

• Speedfightserv
Breezz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:03:
Ik kreeg weinig reactie op mijn vorige post hier maar bij nader inzien was dat mijn eigen schuld, slechte vraagstelling :)

Nieuwe poging dan. Betreft dus het winkelpand van mijn zus met een symmetrische vorm (blauw = te verwarmen). In totaal een 100m². Isolatie is mij onbekend. Is een redelijk oud pand maar langs de meeste kanten is het wel omgeven door appartementen of andere winkelpanden, zal dus al bij al nog niet heel slecht zijn. Natuurlijk gaat de deur (rood) ook erg regelmatig open dus daar moeten we ook rekening mee houden.

Ik wil dus 2 airco's hangen, om zowel te verwarmen als koelen. Elektrische accumulatoren die er nu hangen mogen dan uitgeschakeld worden.

Ik heb nu 2 offertes, 2 mogelijkheden voor de buitenunit(s). Beide van Daikin.

- 2 x 5kW single split
- 1 x 6,8 kW multisplit

De 2 single splits kosten mij €600 minder terwijl ze me wel veel vermogen geven.
Waarom ik toch twijfel, is die 5KW niet veel te veel? Of ben ik gek om de multisplit te kiezen en risico op pendelen?

[Afbeelding]
2 x 5 kw is te veel.

2x 2,5kw werkt prima in jouw geval :)

Evt. een 3,5kw bij de deur die vaak open gaat. die andere ruimte heeft genoeg aan een 2,5 kw

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 29-09-2021 09:09 ]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 19:17

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

@Breezz Hier hangt beneden een Daikin 5kW voor bijna de dubbele oppervlakte (ca 90 m2), vrijstaande woning. Wat belangrijk is, is hoe goed de woning geïsoleerd is. Hier een woning van 20 jaar oud, dus wel geïsoleerd, maar zeker niet het nieuwste super +++ HRRRR yo! glas erin. En grote raampartijen vol op zuid. 's winters koelt zo'n huis nog best af, merkbaar meer dan onze vorige tussenwoning met meestokende buren :)

Mijn ervaring: koelen lukt met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus. Voor alleen koelen had ik waarschijnlijk met 3,5 kW meer dan genoeg gehad (wel hebben we screens voor alle ramen op zuid, dat scheelt ook).

Verwarmen moet hij toch echt wel harder aan de bak. Ik ga niet zeggen dat hij die 5kW vol trekt (geen idee eigenlijk), maar zeker afgelopen winter met nachten van -10 was een beetje kracht toch wel lekker, hij moet namelijk echt wel wat lucht kunnen verplaatsen om de hele ruimte warm te krijgen en houden.

We hebben dan wel de normale verwarming compleet uit gehad, en alleen voor het comfort op bepaalde koude dagen de vloerverwarming er zachtjes bij aangehad nog. Desondanks zeer tevreden met hoe goed hij de woning kon verwarmen, en de vier radiatoren in de woonkamer kunnen tzt wel verwijderd worden.

Hier ook single split trouwens, boven nog eentje. Was goedkoper en efficiënter, dus wat mij betreft een no brainer. Hier op het platte dak kunnen wel 8 units staan als het moet.

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 29-09-2021 09:31 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

Veel kranten berichten over een enorme stijging van de gasprijs. Daarmee zal stroom ook wel iets duurder worden omdat er ook gasgestookte elektriciteitscentrales zijn.

Daarmee zou de business case voor zonnepanelen en een L/L warmtepomp wel eens snel veel positiever kunnen worden.

https://www.nrc.nl/nieuws...r-gas-komt-eraan-a4059628

Maarten

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mwk schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:52:
Veel kranten berichten over een enorme stijging van de gasprijs. Daarmee zal stroom ook wel iets duurder worden omdat er ook gasgestookte elektriciteitscentrales zijn.

Daarmee zou de business case voor zonnepanelen en een L/L warmtepomp wel eens snel veel positiever kunnen worden.

https://www.nrc.nl/nieuws...r-gas-komt-eraan-a4059628
De all-electric business case wordt echt een no-brainer. Als de ik benzine, gas en m3 prijzen voorbij zie komen dan ben ik zo blij dat wij all-electric zijn en de investering achter de rug hebben.

Ik vrees wel voor de lagere inkomens en de middeninkomens die straks (aanvankelijke van de situatie) een enorm gat moeten in lopen in een tijd met hevige inflatie.

Het is nu te hopen dat mensen steeds vaker de l/l wp als (deel)oplossing gaan zien en dat men niet massaal een hout /pelletkachel aanschaft, dat zou slecht nieuws zijn voor de lokale luchtkwaliteit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

mwk schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:52:
Stroom iets duurder?

https://www.theice.com/pr...a?marketId=6089844&span=3

Voor levering Q4 maar liefst 3x zo duur geworden afgelopen maanden.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:00
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:35:
[...]

Stroom iets duurder?

https://www.theice.com/pr...a?marketId=6089844&span=3

Voor levering Q4 maar liefst 3x zo duur geworden afgelopen maanden.
Moeten ze in DE ook niet van een bepaalde energiebron af? wat de prijs verklaard?

In NL ligt de electraprijs voor een nieuw contract rond de ~25 cent nu.

Maar inderdaad: ik zou wachten met offertes tot de winter. Maar nu ga ik proberen het vóór of vlak ná januari toch te laten plaatsen. Want gas gaat voor mij momenteel van 65 cent, naar 100 cent :F

• Speedfightserv
Waah schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:01:
[...]

Moeten ze in DE ook niet van een bepaalde energiebron af? wat de prijs verklaard?

Maar inderdaad: ik zou wachten met offertes tot de winter. Maar nu ga ik proberen het vóór of vlak ná januari toch te laten plaatsen. Want gas gaat voor mij momenteel van 65 cent, naar 100 cent :F
inmiddels al weer wat hoger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZRTMyCVTM4Rfq4O31xlSNw0lac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XKmsCNshCVbidbC6BaoGePwA.jpg?f=user_large

Verwijderd

Waah schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:01:
[...]

Groot deel van de prijs is belastingen bij electra.

Kale prijs voor q4'22 was eerst rond 5ct en ligt nu op 10ct. Voor q4'21 nog stuk hoger (van 5ct naar 16ct) omdat tekort vrij acuut is en mogelijk volgend jaar minder.

Voor jaarcontract zal het naar gemiddelde neigen tussen 16ct en 10ct. excl. belastingen!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hansjoh schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:54:
Dit heb ik ook (Perfera), het verwarmt exact 4 graden door, dan stopt het met blazen. Ik ga er vanuit dat dit een bepaalde correctie is aangezien de binnenunit hoog tegen de wand hangt en veel sneller warm is dan de rest van de kamer.
Om hier even op terug te komen... Het "Daikin Perfera 4 graden overshoot" fenomeen doet zich ook voor bij vloerunits; ik het 't net even getest:.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kSfVFc8.png

Start - kamertemperatuur: 20, setpoint: 22, geen econo/silent.
Eerste rode lijn: econo aangezet + setpoint naar 21.
Tweede rode lijn: econo+silent aangezet.
(lijnen op een paar minuten accuraat, ik weet het niet meer exact :P )

Om 2 graden bij te verwarmen bij een buitentemperatuur van 12-13 graden, gaat 'ie ff +1.5kW doen (netverbruik) 8)7 Hij draait nu +20min op econo+silent, en houdt het op 24 graden bij een setpoint van 21. Onbegrijpelijk. Maar het heeft in ieder geval dus niets te maken met de wandunit.

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 17:14
Het zou handig zijn als je een airco niet alleen kon instellen op een setpoint, maar ook vast zou kunnen zetten op een bepaald vermogen.

Bij mij hangt de unit tegen een muur die warm kan worden, dan gaat de unit dus ineens vol gas draaien terwijl dat helemaal niet wenselijk is. Als je hem vast zou kunnen zetten op een bepaald vermogen zou je daar geen last van hebben. Zijn er units die dat via de api kunnen?

SRK35ZS-W

• Ebdani
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-02-2023
verytallman schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:31:
[...]

@Ebdani Ik heb hetzelfde: kosten van de units (Mitsubishi Electric) bij elkaar zit op 5500 euro, maar de offerte is 11.000 euro. Heeft de installateur jou kunnen uitleggen waarom dit verschil zo groot is?
Nee, helaas niet. Maar ik heb wel een (soort van) verklaring; de markt omtrent airco's is in Nederland niet volwassen genoeg. De markt is krap; veel vraag, relatief weinig aanbod. Hierdoor kan (en zal) men belachelijke bedragen rekenen.

Wij hebben nu de boel uit Portugal besteld. De onderstaande units waren totaal 3.500,- incl. verzendkosten:
MXZ-2F42VF
MSZ-LN50VGB (Set binnen en buitenunit)
MSZ-LN35VGB
MSZ-AP20VGK

Ter vergelijking; Klimate rekent voor enkel de LN50 set al 3.500. Ronduit belachelijk verschil!

Daarnaast hebben we een losse installateur met certificaat gevonden die wat bij wil verdienen. Installatiekosten met aanpassingen voor elektra; 1.600,- Totaalprijs: 5.100,-

Dat is toch echt heel wat beter dan de offertes die ik heb gekregen van 4 verschillende koeltechnische bedrijven. Die begonnen pas bij 8,000 euro en hadden minder luxe units dan hierboven beschreven.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:03
Vandaag voor het eerst de airco aan voor verwarming, zodoende kan de ketel nog een poosje uitblijven totdat de vloer te koud wordt.
Bevalt tot nu toe goed.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18:06
Morgen komt er een installateur bij mij een offerte opnemen voor een L/L warmtepomp.
Ik wil graag de BG (80m2) een unit hebben en de slaapkamer op 1e verdieping. Reden koelen en verwarmen.
Ik twijfel om de overige 2 slaapkamers van de kinderen ook te voorzien van een unit.
Hebben jullie nog tips om met de installateur tijdens de offerte door te nemen of te vragen?

Zijn er mensen hier die ook gebruik maken van infrarood warmte panelen?
Pagina: 1 ... 71 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic