Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.576 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik denk dat er dan ook voorbij wordt gegaan aan het fenomeen dat je veel meer klagers ziet op het internet dan mensen die tevreden zijn. Waar zijn al de klagers in deze thread dan? Ik zie er weinig tot geen?

Naar mijn idee is het nog het fairste van al om te zeggen dat het voor 't grootste deel gewoon voorkeur is... Geen 2 situaties of mensen zijn gelijk. Hoe ga je zoiets objectief meten of staven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 11:58
Dieken Taffert schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:17:
[...]

Er wordt hier iig het beeld geschetst dat beiden grofweg even comfortabel zijn en het een kwestie van voorkeur is, maar dan wordt er aan voorbij gegaan dat met grote (!) afstand de meeste mensen L/W + VVW prettiger zullen vinden.
Daar moet ik je wel gelijk in geven, maar het is ook maar net waar je aan gewend bent ;)

Wij wonen in een slecht geisoleerd huis (tussenwoning) van 1953, geen dak/vloerisolatie wel spouwisolatie en gewoon dubbelglas dus geen HR++ glas of zo.

En toch verwarmen/koelen we de ruimtes die voor ons van belang zijn met 3 apparte LL/WP en dit bevalt ons goed, we hebben geen CV maar verwarmden ons huis met gevelkachels en een pelletkachel, de pelletkachel houden we aan als de nood echt hoog mocht worden maar de gevelkachels zijn al verwijderd.

Met de pelletkachel waren we wat warmte betreft verwend 8)7 maar tot nu toe (laatste paar jaren) word het hier in het stookseizoen niet kouder dan 20/21 graden (zonder pelletkachel).

Voor de kamer/keuken/bijkeuken 51m² gebruiken we een 3,5kw en een 2,5kw Daikin A+++/A+++
en voor de slaapkamer 16m² (enkel glas) als het nodig is een Daikin 2,0 kw A+++/A+++

Tot nu toe bevalt het ons super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Wij staan op het punt om voor een kantoorpand ook een lucht/lucht warmtepomp systeem te bestellen.
Het zal voornamelijk gebruikt worden om te verwarmen en om in de zomer uiteraard een klein beetje te koelen. We worden straks volledig afhankelijk van de warmtepomp omdat het gas afgesloten gaat worden.

Het gaat om 2 ruimtes van 150m3 en 1 ruimte van 75m3
Alle ruimtes liggen met 1 zijkant aan een buitenmuur, de andere muren van het kantoor grenzen aan een (onverwarmde) loods. het is in de loods in de winter vaak een stukje warmer dan de buitentemperatuur. De isolatie schatten wij op gemiddeld.

de 2 grote kantoren (2x 150m3) zullen vaak gelijktijdig moeten kunnen verwarmen, de overige ruimte (75m3) zal maar sporadisch worden gebruikt. Hier willen we eigenlijk gewoon een lage minimumtemperatuur instellen zodat het bijvoorbeeld niet kouder kan worden dan 16 graden.

Nu zijn wij uitgekomen op 2 systemen die vrijwel gelijk zijn qua prijs en specificaties. Toch zijn er wat kleine verschillen en ik nieuwsgierig naar jullie keuze.

Optie 1: Daikin
- 3MXM68N9 buitenunit
- 2x FTXM42R binnenunit
- 1x FTXM20R binnenunit

Optie 2: Mitsubishi
- MXZ-3F68VF buitenunit
- 2x MSZ-AP42VGK binnenunit
- 1x MSZ-AP20VGK binnenunit

Nu heb ik enkele vragen:

- Werken de weekschema's van beide systemen goed? Ik zie dat het mogelijk is maar werkt het ook goed genoeg om een kantoor goed voor te kunnen verwarmen na een weekend met een verlaging?
- Is deze setup voldoende om deze ruimtes te kunnen verwarmen of is een grotere maat buitenunit misschien verstandig?
- Zijn de binnenunits sterk genoeg? Of is een 5K misschien verstandiger?
- welke setup heeft jullie voorkeur? of hebben jullie misschien nog een beter alternatief?

Ik weet dat een single setup misschien efficiënter is maar vanwege het zicht willen ze maximaal 1 buitenunit plaatsen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
bikeparts schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 02:27:
[...]

Daar moet ik je wel gelijk in geven, maar het is ook maar net waar je aan gewend bent ;)

Wij wonen in een slecht geisoleerd huis (tussenwoning) van 1953, geen dak/vloerisolatie wel spouwisolatie en gewoon dubbelglas dus geen HR++ glas of zo.

En toch verwarmen/koelen we de ruimtes die voor ons van belang zijn met 3 apparte LL/WP en dit bevalt ons goed, we hebben geen CV maar verwarmden ons huis met gevelkachels en een pelletkachel, de pelletkachel houden we aan als de nood echt hoog mocht worden maar de gevelkachels zijn al verwijderd.

Met de pelletkachel waren we wat warmte betreft verwend 8)7 maar tot nu toe (laatste paar jaren) word het hier in het stookseizoen niet kouder dan 20/21 graden (zonder pelletkachel).

Voor de kamer/keuken/bijkeuken 51m² gebruiken we een 3,5kw en een 2,5kw Daikin A+++/A+++
en voor de slaapkamer 16m² (enkel glas) als het nodig is een Daikin 2,0 kw A+++/A+++

Tot nu toe bevalt het ons super :)
Hartstikke mooi :-)
In jouw situatie is L/W niet of slecht toepasbaar, dan is de keuze makkelijk. En qua koelen, steeds belangrijker, blaast L/L alles weg.

Wij verwarmen het huis met L/W WP en de hobbyruimte (klussen, sporten) met L/L WP. Woon- en slaapkamer koelen we met airco's. Hobbyruimte is zeker niet oncomfortabel, maar je krijgt er eerder koude voeten, voelt de luchtstroom en het is niet overal even warm. Oncomfortabel? Welnee. Even comfortabel als het huis? Zeker niet, dat gaat me echt te ver. Kwestie van voorkeur? Mogelijk wel, maar ik denk dat 95-99% een voorkeur zal hebben voor L/W als het over comfort gaat. Mits goed geisoleerd huis, als je vloer heel warm aanvoelt krijg je dikke en/of zweetvoeten.

@Slonzo "Kwestie van voorkeur" suggereert 50-50 of iets daaromtrent, vind ik niet fair omdat het eerder 5-95 zal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dieken Taffert op 10-09-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Dieken Taffert schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:40:
[...]

Hartstikke mooi :-)
In jouw situatie is L/W niet of slecht toepasbaar, dan is de keuze makkelijk. En qua koelen, steeds belangrijker, blaast L/L alles weg.

Wij verwarmen het huis met L/W WP en de hobbyruimte (klussen, sporten) met L/L WP. Woon- en slaapkamer koelen we met airco's. Hobbyruimte is zeker niet oncomfortabel, maar je krijgt er eerder koude voeten, voelt de luchtstroom en het is niet overal even warm. Oncomfortabel? Welnee. Even comfortabel als het huis? Zeker niet, dat gaat me echt te ver. Kwestie van voorkeur? Mogelijk wel, maar ik denk dat 95-99% een voorkeur zal hebben voor L/W als het over comfort gaat. Mits goed geisoleerd huis, als je vloer heel warm aanvoelt krijg je dikke en/of zweetvoeten.

@Slonzo "Kwestie van voorkeur" suggereert 50-50 of iets daaromtrent, vind ik niet fair omdat het eerder 5-95 zal zijn.
Jij gaat dan wel uit van vloerverwarming toch? Ik zie dat je het hebt over een warme vloer namelijk.
Wij wonen in een huis uit 2016, zonder vloerverwarming. Voor 110m2 gebruiken wij in een jaar 300m3 gas om te verwarmen en SWW. Ik denk dat L/W via radiatoren (CV staat al op 40 graden) of L/L voor ons dan toch best weinig verschil gaan maken. Zeker omdat onze verwarming zo weinig warmte het huis in hoeft te blazen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dieken Taffert schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:40:
[...]
Dat zal ook zijn omdat men L/L verwarming niet kent. Vloerverwarming kent iedereen, dus natuurlijk heeft het merendeel die voorkeur. Als je het kostenplaatje meeneemt, dan zal het ook wel een ander verhaal worden ;)

Soortgelijke voorkeur zie je ook altijd bij de vraag gasketel vs warmtepomp.

Daarnaast zal ook een rol spelen hoe goed de installatie is gedimensioneerd t.o.v. de ruimte. Heb je een vrij kleine woonkamer, dan zal L/L al redelijk snel gewoon OK werken. Is die kamer groter, dan wordt het lastiger, omdat de warmte dan met een unit niet goed genoeg verdeeld kan worden.

Ik denk dat L/L met een warmtebron in sommige ruimtes ook gewoon nooit goed genoeg kan werken.

Desalniettemin ben ik het wel voor een deel met je eens hoor. Ik zie L/L hier echt als tussenstap voor de L/W WP met vloerverwarming :). Maar ik had uitgerekend dat ik de installatie zo snel terug zou verdienen dat het stom zou zijn om niet te doen :o

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 10-09-2021 11:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Tijd gestuurd ipv thermostaat?

Wij hebben onlangs een Daikin 4MXM68N die vervangen is door een 3MXM68N, nu valt mij op dat bij de unit boven en de werkruimte beneden, dat hij om de 10 minuten even aan gaat, rustig gaat blazen, om na 2 minuten weer uit te gaan. De woonkamer ongeveer om de 15 minuten. Kan de klok er bijna op gelijk zetten.

De unit boven, een Stylish 3,5kw (grote ruimte, slechte isolatie), staat op koelen, nacht fluisterstand - overdag automatisch, 25 graden om het zo'n 22 a 23 graden te houden.
Unit werkruimte beneden is een Stylish 2,5kw, koelen, automatisch ventileren, op 26 graden om het ook zo'n 22 a 23 graden te houden.
Unit in de grote leefruimte is een Stylish 5kw, koelen, automatisch ventileren, op 26 graden om het wederom 22 a 23 graden te houden.
De buitenunit gaat aan, toert even iets op, compressor gaat uit na 2 minuten, blaast even na en unit gaat uit. Compressorfrequentie komt bij ons eigenlijk weinig boven de 15. Zelfs niet met 3 units aan.

Nu zie ik pendelen meer als pauze loos aan en uit gaan en de capaciteit niet kwijt kunnen en heb ik het idee dat dit meer een geprogrammeerd iets is. Zeker omdat het steeds om de 10 minuten gebeurd. Zowel boven als beneden. De 2,5kw en 3,5kw gaan bijna gelijk, starten na elkaar op. De 5kw alleen tenzij de tijd samen valt.

De temperatuur uit de unit is ook gewoon koel en niet dat er ineens een bak kou uit komt zetten. Stroombesparing staat op automatisch. Ik vermoed zelf dat het de automatische stroombesparingstand is. Het zou dan in moeten leren aan de dagen ervoor en daar het verbruik op aanpassen. Alleen waarom dan iedere 10 minuten of 15 minuten even aan gaan en weer uit gaan? Lijkt mij voor de compressor ook niet echt fijn. Ik ben nog niet aan het stoeien geweest met het uitzetten of veranderen van de stroombesparing, omdat het dan weer opnieuw in moet leren.

Jullie idee en ervaringen?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
De nachtstand zal zeker niet helpen. Dan zou het kunnen zijn dat de lucht zich niet snel genoeg verplaatst van rondom de unit naar de rest van de ruimte. En een setpoint van 26 graden is ook heel hoog in mijn ogen. Dan is het vrij logisch dat die unit ook niet veel doet. En de buitentemperatuur ligt (naja, lag) afgelopen week zo rond het door jou ingesteld setpoint, dus dan is pendelgedrag bijna onvermijdelijk.

Ik heb zelf een 3MXM52 met 3 Perfera's uit 2019 en die vertoont dit gedrag in ieder geval niet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:29:
De nachtstand zal zeker niet helpen. Dan zou het kunnen zijn dat de lucht zich niet snel genoeg verplaatst van rondom de unit naar de rest van de ruimte. En een setpoint van 26 graden is ook heel hoog in mijn ogen. Dan is het vrij logisch dat die unit ook niet veel doet. En de buitentemperatuur ligt (naja, lag) afgelopen week zo rond het door jou ingesteld setpoint, dus dan is pendelgedrag bijna onvermijdelijk.

Ik heb zelf een 3MXM52 met 3 Perfera's uit 2019 en die vertoont dit gedrag in ieder geval niet.
Setpoint zegt niet zoveel, zeker niet bij de Stylish, komt nooit overeen met de buiten of binnen temperatuur. Is gewoon uitpluizen waar het mee overeen komt. Perfera heeft een betere setpoint inderdaad, heb ik elders ook.

Bij mij staat het zo ingesteld dat het niet kouder dan 22 graden wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sarge78 op 10-09-2021 17:21 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:32

elsinga

=8-)

Headshot_NL schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:51:
- Is deze setup voldoende om deze ruimtes te kunnen verwarmen of is een grotere maat buitenunit misschien verstandig?
Ik heb een woonkamer/keuken van 145m3, dus vergelijkbaar. Daar wordt een binnenunit van 5kW aangeraden. Wil je 2x 5kW en 1x 2.5kW tegelijk op 1 buitenunit draaien, dan moet die uiteraard voldoende capaciteit hebben.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
elsinga schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:19:
[...]

Ik heb een woonkamer/keuken van 145m3, dus vergelijkbaar. Daar wordt een binnenunit van 5kW aangeraden. Wil je 2x 5kW en 1x 2.5kW tegelijk op 1 buitenunit draaien, dan moet die uiteraard voldoende capaciteit hebben.
Ja dat begrijp ik. Maar ik wil voorkomen dat ze gaan pendelen omdat het benodigde vermogen lager is dan het minimum vermogen van de buitenunit.
Die 2 ruimte's van 150m3 zullen uiteraard goed warm moeten blijven (en ook kunnen worden) bij bijvoorbeeld -10 graden. Die overige ruimte hoeft dan niet perse 21 graden te worden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Sarge78 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:41:
[...]

Setpoint zegt niet zoveel, zeker niet bij de Stylish, komt nooit overeen met de buiten of binnen temperatuur. Is gewoon uitpluizen waar het mee overeen komt. Perfera heeft een betere setpoint inderdaad, heb ik elders ook.

Bij mij staat het zo ingesteld dat het niet kouder dan 22 graden wordt.
Van zo’n dure unit mag je toch wel wat meer percisie verwachten.
Dat een setpoint ongeveer 1 (max 2 in slechtste geval) graden afwijkt vind ik nog acceptabel.

Maar 26 om 22 te krijgen?
Of de unit is echt veeeel te groot voor de ruimte. Of hangt deze op 6 meter hoogte? En meet je op 1,5 meter hoogte?

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
biljoenblik schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:32:
[...]

Dat een setpoint ongeveer 1 (max 2 in slechtste geval) graden afwijkt vind ik nog acceptabel.

Of de unit is echt veeeel te groot voor de ruimte. Of hangt deze op 6 meter hoogte? En meet je op 1,5 meter hoogte?
Is als vaker bij Stylish owners hier en in het vorige topic naar voren gekomen. Is gewoon een gebrek van die Stylish units. Is ook niet het issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
Burning_Tyre schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:44:
Wat ik me nog af vraag over de Daikin residential controller app waarmee ik m'n 3 binnenunits aan/uit zet.

Kan ik deze het beste op stand "Koelen" of "Auto" zetten?

Kan je met 2 mensen op 1 app/account? (mijn vriendin moet het ook kunnen bedienen)

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen..?
Je kan gewoon met meerdere personen onder zelfde account inloggen doen wij ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:35
Hier is ook begonnen met de installatie van 5 airco’s. 3 op de eerste verdieping en 2 op zolder. Het wordt een multi split. Een 4,2kw unit op het grote dakkapel op zolder voor de 2 x 2,5kw en een 6,2 unit aan de gevel voor de 3 units beneden. De 6,2 kon net zo ver terug moduleren als de 5,4 en de aircoman had zo goed als geen prijs verschil.

Het wordt een systeem van Mitsubishi Electric met Diamond binnen units (MSZ-LN25)

Alles in de muren gevreesd en drains op de badkamer afvoer via muren en vloeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jur5tk69buJTkd0MppDpn3h4iww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFjiWJKcSinOerm1Z1UgyLz1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hzCNsayCKEQlZzit6WI42p8T2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsAQ4XnkXXusF2fxz9sUy5Mp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5nOWso4917B65rSdcXODKbt4HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elIOQH527ctxdZHOCnjAvvtp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH_PlJaV_BA5r5-fVQDra1cTk1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsWNpAIGVFYcqdzOQHkqRxGO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaQ-QSvWSuU_UJk4Civ5yrxVSck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tKUmPAYqpD64avNS6y3cytO.jpg?f=fotoalbum_large

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• dorus1
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 13:39
Ik heb een vrijstaand jaren20 huis, wat slecht geïsoleerd is.
Er zit een oude onzuinige gasheteluchtverwarming in.
Ik wil deze in het voorjaar en najaar liever niet meer gebruiken, alleen als het echt koud is
Vloerverwarming is te ingewikkeld om aan te leggen.
Dus dacht ik aan heteluchtverwarming dmv een splitlevel airco in de huiskamer.
Een vloermodel zou dan logisch zijn, warme lucht gaat tenslotte omhoog ,alleen zijn deze ten opzichte van wandmodellen:
- erg duur en groot
- hebben een lager vermogen (tot 5 kw)
- maken meer geluid

Ik heb een breed achterraam op 1 meter hoogte.
Is het een goed idee om daaronder een wandmodel van 7 of 8 kw te installeren?
Deze blaast dan de lucht via de laminaatvloer de kamer in.
Hebben jullie geen problemen met een heet plafond en een koude vloer als je de wandunit hoog ophangt?

• Sarge78
Aanvullend op mijn post van gisteren Sarge78 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Ik heb de automatisch stroombesparing er nu af gehaald en de units een beperking gegeven.
5kw 70%
3.5kw 80%
2.5kw 85%

De tijden waarop hij nu steeds aangaat zijn anders geworden. Als alleen de 3.5kw aan staat is het ipv om de 10 minuten ongeveer 13 minuten geworden. Als de rest ook meedraait kan er soms ook meer tijd tussen zitten. Wel blijven alle runs nog steeds steevast rond de 2 minuten en de compressorfreq blijft op 15.

Ik wil nu het vermogen blijven knijpen tot ik echt verandering merk.
Ook ga ik de vermogens gelijk zetten, want volgens mij gaat alles op de minst beperkende als ik het in de app goed lees, dus als overdag alles aan gaat, zal het nu op 85% gaan draaien. "Als op één buitenunit meerdere binnenunits zijn aangesloten, selecteert de buitenunit automatisch de minst beperkende vraagstelling. Als één binnenunit bijvoorbeeld op een capaciteitsbeperking van 80% en een andere op 50% is ingesteld, dan werkt de buitenunit op max capaciteit 80%."

Ik probeer alleen ook deze zin even te begrijpen: "Door vraagbesturing te activeren, kan het maximale stroomverbruik van de buitenunit worden beperkt om energie te besparen. Vraagbesturing beperkt zo het vermogen van de binnenunit." Wat beperk ik nou echt aan de binnenunit. Dat ding doet toch niet meer dan afgeven wat er door komt. Ook vraag ik mij af wat de buitenunit dan exact doet. Minder stroom verbruiken, maar hoe gaat hij dat dan verder regelen? Minder koud maken? De compressor draait al constant op 15, veel lager dan dat wordt het niet denk ik.

• verytallman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 18:12
Ebdani schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:49:
Deze units kosten met het maximaal genoemde vermogen < 3.700. Dan vraag ik mij toch echt af hoe men aan de 8.500 komt in de offerte.
@Ebdani Ik heb hetzelfde: kosten van de units (Mitsubishi Electric) bij elkaar zit op 5500 euro, maar de offerte is 11.000 euro. Heeft de installateur jou kunnen uitleggen waarom dit verschil zo groot is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:08
Wij staan op het punt om voor een kantoorpand ook een lucht/lucht warmtepomp systeem te bestellen.
Het zal voornamelijk gebruikt worden om te verwarmen en om in de zomer uiteraard een klein beetje te koelen. We worden straks volledig afhankelijk van de warmtepomp omdat het gas afgesloten gaat worden.

Alle ruimtes liggen met 1 zijkant aan een buitenmuur, de andere muren van het kantoor grenzen aan een (onverwarmde) loods. het is in de loods in de winter vaak een stukje warmer dan de buitentemperatuur. De isolatie schatten wij op gemiddeld.

de 2 grote kantoren (2x 150m3) zullen vaak gelijktijdig moeten kunnen verwarmen, de overige ruimte (75m3) zal maar sporadisch worden gebruikt. Hier willen we eigenlijk gewoon een lage minimumtemperatuur instellen zodat het bijvoorbeeld niet kouder kan worden dan 16 graden.

Nu zijn wij uitgekomen op 2 systemen die vrijwel gelijk zijn qua prijs en specificaties. Toch zijn er wat kleine verschillen en ik nieuwsgierig naar jullie keuze.

- 3MXM68N9 buitenunit
- 2x FTXM42R binnenunit
- 1x FTXM20R binnenunit

- MXZ-3F68VF buitenunit

Nu heb ik enkele vragen:

- Werken de weekschema's van beide systemen goed? Ik zie dat het mogelijk is maar werkt het ook goed genoeg om een kantoor goed voor te kunnen verwarmen na een weekend met een verlaging?
- welke setup heeft jullie voorkeur? of hebben jullie misschien nog een beter alternatief?

Ik weet dat een single setup misschien efficiënter is maar vanwege het zicht willen ze maximaal 1 buitenunit plaatsen.
Als je ruimte hebt voor drie losse single-split buitenunits dan zou ik dat doen in plaats van een grote multi-split unit. De single-split units hebben een lager minimaal vermogen en zullen daardoor aanmerkelijk minder pendelgedrag vertonen dan een multi-split.

Wat betreft vermogens zit je waarschijnlijk goed wat betreft koelen maar met betrekking tot verwarmen zou je wellicht een slag groter kunnen overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
dorus1 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:27:
En isoleren, is dat geen optie? Als er iets comfortverhogend werkt is dat het wel.

• Buffalo trace
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05-2023
Ik heb zelf ook de 3MXM68,
Ik heb er geen last van, niet met en niet zonder stroom besparing.(extreem pendelen)
Comp freq. gaat bij mij niet lager als 15, dus dat zal bij jou ook zo zijn denk ik.
Wel zie ik deze oplopen bij meer vraag of inschakelen meerde units.
Sarge78 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:21:
Aanvullend op mijn post van gisteren Sarge78 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Ik heb de automatisch stroombesparing er nu af gehaald en de units een beperking gegeven.
5kw 70%
3.5kw 80%
2.5kw 85%

De tijden waarop hij nu steeds aangaat zijn anders geworden. Als alleen de 3.5kw aan staat is het ipv om de 10 minuten ongeveer 13 minuten geworden. Als de rest ook meedraait kan er soms ook meer tijd tussen zitten. Wel blijven alle runs nog steeds steevast rond de 2 minuten en de compressorfreq blijft op 15.

Ik wil nu het vermogen blijven knijpen tot ik echt verandering merk.
Ook ga ik de vermogens gelijk zetten, want volgens mij gaat alles op de minst beperkende als ik het in de app goed lees, dus als overdag alles aan gaat, zal het nu op 85% gaan draaien. "Als op één buitenunit meerdere binnenunits zijn aangesloten, selecteert de buitenunit automatisch de minst beperkende vraagstelling. Als één binnenunit bijvoorbeeld op een capaciteitsbeperking van 80% en een andere op 50% is ingesteld, dan werkt de buitenunit op max capaciteit 80%."

Ik probeer alleen ook deze zin even te begrijpen: "Door vraagbesturing te activeren, kan het maximale stroomverbruik van de buitenunit worden beperkt om energie te besparen. Vraagbesturing beperkt zo het vermogen van de binnenunit." Wat beperk ik nou echt aan de binnenunit. Dat ding doet toch niet meer dan afgeven wat er door komt. Ook vraag ik mij af wat de buitenunit dan exact doet. Minder stroom verbruiken, maar hoe gaat hij dat dan verder regelen? Minder koud maken? De compressor draait al constant op 15, veel lager dan dat wordt het niet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
FrankHe schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:17:
[...]

Als je ruimte hebt voor drie losse single-split buitenunits dan zou ik dat doen in plaats van een grote multi-split unit. De single-split units hebben een lager minimaal vermogen en zullen daardoor aanmerkelijk minder pendelgedrag vertonen dan een multi-split.

Wat betreft vermogens zit je waarschijnlijk goed wat betreft koelen maar met betrekking tot verwarmen zou je wellicht een slag groter kunnen overwegen.
Dat ligt maar net aan hoe je ze gebruikt. Als je vaak alle of meerdere single splits tegelijkertijd aan hebt staan, dan is het minimumvermogen van een multi veel gunstiger. Laten we als (theoretisch maar realistisch) voorbeeld een single split nemen met een minimum afgiftevermogen van 1000W en een 3-spliit van 1600W.

Inderdaad, als je maar één unit tegelijkertijd aan hebt staan, dan is een single beter tegen pendelen.

Maar als je 3 van die singles aan hebt staan, dan heb je dus een minimumvermogen van 3*1000W = 3000W. Waarbij die 3000W ook nog eens hele ongunstig verdeeld zou kunnen zijn, bijvoorbeeld dat de totale vraag toch meer dan 3000W is, maar het merendeel daarvan vanuit één ruimte komt. Dan heb je één single die lekker door kan draaien, maar ook 2 singles die aan het pendelen zijn.

Een 3-split van 1600W minimum is in dat geval dus véél gunstiger, zowel qua totalen als qua verdeling tussen de units.

Dus het hangt helemaal van het gebruikspatroon af. En @Headshot_NL geeft (als ik het goed begrijp) al aan dat er in ieder geval 2 units tegelijkertijd aan staan, met soms de derde nog erbij. En ook met een maar 2 units op een 3-split valt het sommetje nog steeds ruimschoots uit in het voordeel van de 3-split. Immers, 1600W minimum is lager dan 2*1000W, dus gunstiger.

Daarnaast zou ik me met dusdanige afmetingen en gemiddelde isolatie sowieso niet te druk maken over het minimumvermogen.

Ik zou eerder kijken of je er een 5-split dan wel kanaalopstelling van kunt maken. Daarmee bedoel ik dat je 2 kleinere units in die grote ruimtes doet, ivm betere spreiding van de hitte of koelte, met minder airflow en geluid.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
dorus1 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:27:

Is het een goed idee om daaronder een wandmodel van 7 of 8 kw te installeren?
Deze blaast dan de lucht via de laminaatvloer de kamer in.
Hebben jullie geen problemen met een heet plafond en een koude vloer als je de wandunit hoog ophangt?
Ik zou eerst wat aan isolatie gaan doen als je denkt een 7a 8 kw unit nodig te zijn want dat gaat fout.
In prencipe moet een 3.5kw unit het kunnen trekken in het voor/najaar als dat niet lukt zou ik niet snel aan een warmtepomp beginnen.

Hete plafond en koude vloer valt mee omdat er een fan in zit die het naar beneden forceert.
In de woon/keuken heb ik een droogbouw vloerverwarming erbij liggen(zelf gelegd was niet ingewikkeld, dit huis heeft oorspronkelijk ook heteluchtverwarming(indirect systeem)).

De LLWP hier werkt prima en ging ook wel goed bij -12 buiten, als het heel koud buiten is voelde het minder comfortabel en dan ga ik bijverwarmen met de vloer, de WP blijft gewoon aan.

Laminaat heeft een kunstof bovenlaag en kan snel koud aanvoelen, daar heeft PVC of tappijt veel minder last van.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:35
verytallman schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:31:
[...]

@Ebdani Ik heb hetzelfde: kosten van de units (Mitsubishi Electric) bij elkaar zit op 5500 euro, maar de offerte is 11.000 euro. Heeft de installateur jou kunnen uitleggen waarom dit verschil zo groot is?
zelfde hier. Een installateur vertelde mij dat ze grofweg 2500 per kamer rekenen bij een split systeem. De units zijn natuurlijk 1 kosten post. Drains, koelleidingen, installatie zijn ook niet gratis. En dan moet er nog wat winst gemaakt worden. Een installateur zal nooit op kunnen tegen internet dozen schuivers. Ja ik denk dat ze een goede marge maken, maar zo simpel als op internet de units op te zoeken en de rest als winst aan te merken is ook te simpel.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:21
Greetoz schreef op zondag 12 september 2021 @ 01:55:
[...]

zelfde hier. Een installateur vertelde mij dat ze grofweg 2500 per kamer rekenen bij een split systeem. De units zijn natuurlijk 1 kosten post. Drains, koelleidingen, installatie zijn ook niet gratis. En dan moet er nog wat winst gemaakt worden. Een installateur zal nooit op kunnen tegen internet dozen schuivers. Ja ik denk dat ze een goede marge maken, maar zo simpel als op internet de units op te zoeken en de rest als winst aan te merken is ook te simpel.
Ja een x bedrag per kamer is wel makkelijk rekenen natuurlijk, maar nog steeds een bizar hoog bedrag. Maar voor 3 mensen die nee zeggen, zegt er vast iemand ja en dan zijn ze lachende derde.
Hier ook twee (grotere) partijen gehad die met droge ogen €8000,- vroegen voor MHI triple-split (2.5/2.5/5) incl. vrij eenvoudige installatie. 8)7
Het is wel redelijk uit te rekenen (onze situatie achteraf):
  • buiten+binnenunits --> €3300 (pakken ze dan al wat winst op)
  • beugel €50
  • koelleiding €10/m x 25 meter = €250
  • condensslang €1/m x 20 meter = €20
  • leidinggoot €10/m x 10 meter = €100
  • 20 uur werk x €50 = €1000
Kom ik op €4630. Laten we daar nog wat bij optellen voor materiaal/opslag/reiskosten = €5000. Maar bij die €8000 euro kom ik nooit in de buurt... Zelfs niet als je er nog €1000 'zomertoeslag' bij op zou tellen.
Rustig verder gezocht en uiteindelijk bovenstaande door zzp'er laten installeren voor €4500 en uitermate tevreden.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorus1
ASW1 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:08:
[...]

En isoleren, is dat geen optie? Als er iets comfortverhogend werkt is dat het wel.
Nee, dat is het grote probleem, de spouw is te small om te isoleren.
Er is dan een redelijk groot risico dat de boel doorslaat met natte muren als resultaat.
Een optie is nog om aan de buitenkant een extra lag isolatie aan te brengen en daar dan houten planken tegenaan of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
[...]

Ja dat is zeker te simpel.

Want ze betalen niet de prijs die wij voor de airco's betalen. Ze betalen minder (tenzij je uit portugal/Spanje importeert). En daar zit óók al winst in.

Het is niet voor niets dat veel installateurs enkel eigen geleverde units installeren... Zelfs al zou je het exacte type zelf kopen dat zij leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorus1
mr_evil08 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:16:
[...]

Ik zou eerst wat aan isolatie gaan doen als je denkt een 7a 8 kw unit nodig te zijn want dat gaat fout.
.....
Dat vroeg ik mij juist af:Of dat niet teveel is, een MHI levert warmte vanaf 1 of 2 kw.
Ik heb het afgelopen winter geprobeerd met een elektrisch ventilator kacheltje van 2 kw, maar dat schiet nog niet op.
Daarna met een Zibro petroliekachel van 4,1 kw, dat ging al een stuk beter.
(Wel goede tips om te kijken hoeveel warmte je nodig hebt, al zeg ik het zelf).
Zo kwam ik op een capaciteit van 7/8 kw.
Wat gaat er dan fout? Ik denk niet dat de lucht heter wordt die hij uitblaast, alleen gaat hij meer lucht blazen.
Dat zou nog een probleem kunnen zijn.
Maar we zijn wel wat gewend hier, als nu de gas heteluchtverwarming aanslaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
[...]

Een installateur zal nooit op kunnen tegen internet dozen schuivers.
Dat zou dus wel moeten, want dat is nou net de tucht van de markt cq. marktwerking die de prijzen in bedwang zou moeten houden. Ik gun iedere capabele installateur een mooie boterham, maar het kan ook teveel zijn. Ik vind niet dat ik de te dikke auto van een installateur hoef te financieren.

Ik zie veel overeenkomsten met de bouwwereld: altijd all-in offertes en als je dan gaat narekenen dan lijken de marges met een hooivork geschreven. Doe mij maar een installateur die een uitgesplitste offerte geeft, dus met materiaal en manuren.

Ik zou de proef wel aandurven: een prijslijst voor het materiaal en manuren en dan op basis van nacalculatie de airco ophangen. En dan lever ik wel een onafhankelijke projectleider die oplet op er wel doorgewerkt wordt. Ik denk dat ik dan veel goedkoper uit ben dan veel offertes...

Ook ik ben bezig geweest met een offertetraject, maar voor een enkele split-unit van 4 of 5kw en 10m aanleg kwamen ze met offertes van 3500 en 4200 EUR voor MHI 50ZSX of Toshiba Daisekai. Die heb ik maar laten gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Hinotori op 12-09-2021 10:19 ]

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik ben geen installateur, maar moest ik het zijn zou ik jullie niet graag als klant hebben hoor.
Even snel een offerte rekenen aan de goedkoopste internetprijzen + leidingen + een paar werkuren...

Daarbij totaal geen rekening houdend met
- hoe snel de kosten van klein installatiemateriaal en verbruiksitems oplopen
- gereedschap dat afbetaald dient te worden
- scholing, expertise & inzicht
- verplaatsingskosten
- administratie
- ...

Waarmee ik niet bedoel dat je dief van je eigen portemonee moet zijn om een ander rijk te maken, maar er wordt mijn inziens toch echt veel te simpel/snel gerekend met prijzen van offertes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:52
Slonzo schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:33:
Ik ben geen installateur, maar moest ik het zijn zou ik jullie niet graag als klant hebben hoor.
Even snel een offerte rekenen aan de goedkoopste internetprijzen + leidingen + een paar werkuren...

- verplaatsingskosten
- administratie
- ...

Waarmee ik niet bedoel dat je dief van je eigen portemonee moet zijn om een ander rijk te maken, maar er wordt mijn inziens toch echt veel te simpel/snel gerekend met prijzen van offertes...
Ik hoop dat, afgezien van het klein materiaal, de rest van de kosten wel in de uurprijs verwerkt zitten. Alleen op die manier kan je offertes transparant vergelijken. Dus juist materiaal + leiding + uren is het enige juiste vergelijk in mijn ogen. Winst pakt de installateur op al deze drie aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 18:57
Hetgeen wat er ook mss benoemd moet worden is hoe het met garanties en service ervoor staat.

Veel fabrikanten geven goede garanties, maar daar zijn voorwaarden aan gekoppeld. Als aan die eisen voldaan wordt dan kan dat wel wat extra's waard zijn, mits er dan onder garantie op kosten van de fabrikant gerepareerd wordt.

Ook kwa service zou het enorm kunnen verschillen. Als je iets door de zzp'er laat doen neem je dat risico en mogelijke extra kosten voor eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Slonzo schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:33:

- verplaatsingskosten
- administratie
- ...

Groot gelijk! 👌

Van het gas af? Info, tips & tricks: http://www.gasloosnederlandmagazine.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zonder heel makkelijk je post onderuit te willen halen (want je hebt wel een goed punt hoor): de meeste installateurs zijn helemaal niet geïnteresseerd in goed ingemeten en ingeregelde installaties. Ze snappen er ook de ballen van.

Die willen erin en eruit en hun centen pakken.

Er zitten zeker goede tussen maar voor het leeuwendeel geldt bovenstaande. En o.a. daaraan ontleent dit topic bestaansrecht :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL

- 3MXM68N9 buitenunit
- 2x FTXM42R binnenunit
- 1x FTXM20R binnenunit

- MXZ-3F68VF buitenunit

Nu heb ik enkele vragen:

Voor net iets extra marge qua verwarmen hebben we besloten om de setup iets te wijzigen. Ik hoop dat we het minimumvermogen goed kunnen verdelen over 2 van de binnenunits zonder al te veel te pendelen.

Buitenunit: MXZ-4F83VF
Binnenunit 1: MSZ-AP50VGK
Binnenunit 2: MSZ-AP42VGK
Binnenunit 3: MSZ-AP25VGK

Na de 3F68VF3 die we eerst in gedachten hadden komt de 4F72VF3. Echter zijn deze 2 qua maximum verwarmingscapaciteit vrijwel gelijk dus daar schieten we niet zoveel mee op. Vandaar de keuze voor de 4F83VF.
Bijkomend voordeel is dat deze een iets hogere COP/SCOP en EER/SEER heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
Headshot_NL schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:49:
[...]

Voor net iets extra marge qua verwarmen hebben we besloten om de setup iets te wijzigen. Ik hoop dat we het minimumvermogen goed kunnen verdelen over 2 van de binnenunits zonder al te veel te pendelen.

Buitenunit: MXZ-4F83VF
Binnenunit 1: MSZ-AP50VGK
Binnenunit 2: MSZ-AP42VGK
Binnenunit 3: MSZ-AP25VGK

Na de 3F68VF3 die we eerst in gedachten hadden komt de 4F72VF3. Echter zijn deze 2 qua maximum verwarmingscapaciteit vrijwel gelijk dus daar schieten we niet zoveel mee op. Vandaar de keuze voor de 4F83VF.
Bijkomend voordeel is dat deze een iets hogere COP/SCOP en EER/SEER heeft.
Véél te zwaar voor deze ruimtes imho. Zeker als je de 75m3 niet veel erbij verwarmt. Doe hier 110m3+ met een 3,5 en die doet het met 2 vingers in z'n neus, ook bij -10 ging het goed. Denk dat je hiermee veel gependel krijgt wegens hoger minimaal vermogen van deze buitenunit.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
RonJ schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:55:
[...]

Véél te zwaar voor deze ruimtes imho. Zeker als je de 75m3 niet veel erbij verwarmt. Doe hier 110m3+ met een 3,5 en die doet het met 2 vingers in z'n neus, ook bij -10 ging het goed. Denk dat je hiermee veel gependel krijgt wegens hoger minimaal vermogen van deze buitenunit.
Ja de ruimte van 75m3 zal puur op 16 graden gehouden worden en sporadisch (misschien 1x per week) naar 21 graden gezet worden.
Verder kreeg ik eerder het advies om een maatje groter de nemen dan de 3F68VF3 omdat dit misschien net iets te krap zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
Headshot_NL schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:01:
[...]

Ja de ruimte van 75m3 zal puur op 16 graden gehouden worden en sporadisch (misschien 1x per week) naar 21 graden gezet worden.
Verder kreeg ik eerder het advies om een maatje groter de nemen dan de 3F68VF3 omdat dit misschien net iets te krap zou worden.
Je schreef eerder dat je gependel graag wilde voorkomen, dan zou ik het toch echt bij de 68 houden. Mag ik vragen hoe groot het prijsverschil is? Als dat verschil fors is zou je dat ook in extra isolatie of een paar elektrische kacheltjes voor die ene koude week kunnen steken.

Ik heb hier al eerder geschreven; Installateurs gaan vrijwel altijd veel te ruim zitten. Immers als het toch te krap blijkt moeten ze je een zwaardere unit leveren. Als ie veel te zwaar blijkt zit jij met het hoge(re) verbruik maar daar hoeven zij verder niets aan te doen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik heb ook een offerte binnen, is dit redelijk en moet ik eerst nog duidelijk vast laten leggen hoe of wat?
Er komt nog €283,- bij voor het boren van een gat naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnkq_ZINiPGzlWaVbwCdBRU2h5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrVaadvoog1cyjiPy6o2rPjq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 13-09-2021 12:45 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
RonJ schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:11:
[...]

Je schreef eerder dat je gependel graag wilde voorkomen, dan zou ik het toch echt bij de 68 houden. Mag ik vragen hoe groot het prijsverschil is? Als dat verschil fors is zou je dat ook in extra isolatie of een paar elektrische kacheltjes voor die ene koude week kunnen steken.

Ik heb hier al eerder geschreven; Installateurs gaan vrijwel altijd veel te ruim zitten. Immers als het toch te krap blijkt moeten ze je een zwaardere unit leveren. Als ie veel te zwaar blijkt zit jij met het hoge(re) verbruik maar daar hoeven zij verder niets aan te doen.
Extra kacheltjes voor een koude week zou voor mij geen probleem zijn maar ik denk dat ze daar niet op zitten te wachten. Ik ga het ze voorleggen inclusief het eventuele pendelen en het bijverwarmen in uitzonderlijk koud weer.
Het prijsverschil is best veel aangezien de buitenunit al 650 euro duurder is.

1x: Mitsubishi MXZ-4F83VF
1x: Mitsubishi MSZ-AP50VGK R32
1x: Mitsubishi MSZ-AP42VGK R32
1x: Mitsubishi MSZ-AP25VGK R32
Totaalprijs €3460 (incl verzending uit het buitenland)

1x: Mitsubishi MXZ-3F68VF R32
1x: Mitsubishi MSZ-AP42VGK R32
1x: Mitsubishi MSZ-AP35VGK R32
1x: Mitsubishi MSZ-AP25VGK R32
Totaalprijs €2640 (incl verzending uit het buitenland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik zag dat Daikin gisteren een update heeft uitgebracht voor de Residential Controller. In deze versie zou het probleem met de "Gateway Error 255" moeten zijn opgelost aangezien er ook nieuwe firmware voor de Prefera units is uitgebracht.

Ik ben benieuwd. Tot op heden heb ik twee keer die fout gehad en de enige oplossing was een powercycle van het hele systeem.
BastiaanN schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:07:
Sinds een 3/4 weken komt er uit een van de units een geur die ik het beste kan omschrijven als "rotte vis". Ik ruik de geur alleen als de unit op ventileren of verwarmen staat, in koelmodus verdwijnt de geur.

Ik heb een twee weken geleden de unit helemaal schoon gemaakt door eerst met een drukspuit met daarin een beetje Ajax allesreiniger i.c.m. heet water helemaal over de condensor te spuiten en ook met royaal veel heet water de lekbak doorgespoeld. Daarna nog de condensor royaal nagespoeld met nog meer water. De geur was toen helemaal verdwenen, je kon alleen maar allesreiniger ruiken :P Echter stinkt de airco na drie dagen alweer net zo hard als voorheen. Alleen schoonmaken met allesreiniger is dus niet voldoende...

Hoe krijg ik nu die geur er het beste uit? Stoomreiniger? Of moet ik toch echt speciale condensorspray gaan kopen?

Overigens begrijp ik dat ik de airco i.h.v. even moet laten nadraaien op ventilatie stand zodat de condensor goed droog kan worden.
Ik heb de airco schoongemaakt met een stoomreiniger, dat heeft de stank voor het grootste deel verholpen. Hij ruikt nog een heel klein beetje muf. Wellicht dat ik dat weg krijg door hem nog een keer met de stoomreiniger schoon te maken. Ik ga sowieso even opzoek naar een goed reinigsmiddel dat ook schimmels en bacterieen dood.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
BastiaanN schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:04:
Ik zag dat Daikin gisteren een update heeft uitgebracht voor de Residential Controller. In deze versie zou het probleem met de "Gateway Error 255" moeten zijn opgelost aangezien er ook nieuwe firmware voor de Prefera units is uitgebracht.

Ik ben benieuwd. Tot op heden heb ik twee keer die fout gehad en de enige oplossing was een powercycle van het hele systeem.

[...]

Ik heb de airco schoongemaakt met een stoomreiniger, dat heeft de stank voor het grootste deel verholpen. Hij ruikt nog een heel klein beetje muf. Wellicht dat ik dat weg krijg door hem nog een keer met de stoomreiniger schoon te maken. Ik ga sowieso even opzoek naar een goed reinigsmiddel dat ook schimmels en bacterieen dood.
Ik heb zelf ook 1 unit die aardig kan stinken. Je ruikt hem het meeste vlak na het aanzetten (voor hij echt gaat koelen) of bij het na-ventileren, tijdens het koelen zelf helemaal niet. Nu ingesteld dat hij automatisch een minuut of 10 blijft nadraaien maar dat had ik eerder moeten weten.

Zou je het hier ook niet kunnen oplossen door hem juist even op z'n maximale vermogen te laten verwarmen na het schoonspoelen? Ik dacht dat ze dat ook wel eens bij auto airco's deden.
Moet er zelf nog mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Bij auto airco’s kan het een zeer hardnekkig probleem zijn. Vroeger had je bepaalde reinigingsmiddelen wat je via een slangetje door de condensafvoer dan op de verdamper kon schuimen. Maar tegenwoordig zijn die middeltjes een stuk milieuvriendelijker en werken daardoor ook minder.

Een stoomreiniger is dan ook wel een goede methode inderdaad, dan dood je de schimmels echt i.p.v. alleen de geur te maskeren. Voor in de auto helaas niet, omdat daar de verdamper ontoegankelijk is. Verwarmen heeft daar geen zin, de verdamper wordt bij het verwarmen niet gebruikt (gaat via kachelradiateur en koelwater). Voor een huisunit kan het wellicht wel werken. Hoe warm wordt de verdamper (condensor dan eigenlijk :+) bij verwarmen?

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 13-09-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
biljoenblik schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:32:
[...]

Ik reageer even door abrupt in te breken.
Daikin had gewoon de offset setting moeten vrijgeven want geen huis is gelijk dan kan je het corrigeren want dat doen ze met de afstandsbedieningen aan de wand ook en waarom niet bij wandunits met AB is mij ook onduidelijk, het maakt uit hoe hoog je plafond is en hoe hoog/laag die hangt.

Deze Unit hier klopt wel precies maar ik hoorde ook wel mensen dat mijn serie niet klopt, echter ik heb houtskeletbouw en geen stenen buitenmuren, hier is gipsplaat dan steen/glaswol en dan "planken", met wel een spouw er tussen, deze huis is oorspronkelijk gebouwd op luchtverwarming.

Maar hier klopt de temperatuur ook pas na wat langere tijd verwarmen/koelen, in begin wijkt het ook een beetje af, voordeel van houtskeletbouw is dat je "massa" zich veel sneller aanpast dan bij steen, steen/beton laat zich niet zomaar afkoelen/opwarmen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 13-09-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

BastiaanN schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:04:
aangezien er ook nieuwe firmware voor de Prefera units is uitgebracht.
Oh? Waar vind je die info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:59
App updaten in de store. Dan krijg je bij elke unit netjes de melding ( betreffende unit aanklikken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Thanks @Yamahaa.

Net alles even op de laatste firmware gezet. Het probleem waarbij de AP's v/d units geactiveerd blijven is duidelijk nog niet opgelost met deze firmware :( Groeperen en in sync houden van de units is dan wel weer erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Gaan de APs dan uit in jou units? Dat lijkt me toch sterk. Is er niet iets anders aan de hand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Yamahaa schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:40:Gaan de APs dan uit in jou units? Dat lijkt me toch sterk. Is er niet iets anders aan de hand?
Ik bedoel dat de SSID's van de binnenunits in AP mode momenteel gebroadcast blijven.
Dat zou moeten stoppen na het koppelen, maar dat is met deze firmware update dus niet opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AxGgg8N.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Ah o nu snap ik je. Ja inderdaad. Nu zie ik de release note. Stom is dat he. Mijn SMA omvormer doet dat ook….ok helder dank voor je uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:56:
[...]

Oh? Waar vind je die info?
In de Appstore:
For Perfera Wall Hanging and Floor Standing units using the BRP069C4x WLAN adapter: New firmware to resolve issue where unit becomes unresponsive through the app (251/255 error). After the update, a power reset of the unit is required to remove the 255 error notification.

- For Residential A/C units using the BRP069A4x 2nd and BRP069B4x 3rd generation WLAN adapters: New firmware to lower the occurrence of cloud disconnections, resulting in units shown as offline (no error code shown).
Edit, ah... spuit elf :P

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:02
Goededag,

Ik heb een vraagje over verwarmen met airco.
We willen gaan verbouwen en dan gelijk een x aantal airco’s plaatsen.
Op zolder en 1e verdieping ( allebij nu niet relevant)

Het gaat om de beneden verdieping.
We wonen in een rijtjes huis en het makkelijkst is om de airco in de keuken op te gaan hangen en dat die dan de hele keuken en woonkamer gaat verwarmen.
Van woonkamer ( zit gedeelte naar airco ) is 10meter.
Zal het comfortabel zijn bij het zit gedeelte of is de overbrugging teveel? Lucht circulatie?

Woonkamer/open keuken 10 x 4,7 x 2,7
Airco met buitenunit 6kw

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Hoe is de isolatie?
Welk bouwjaar huis?
Hoe ziet de woonkamer eruit? Moet de luchtstroom een "hoek om"?
Dubbelglas, hr++, hr+++ of enkel?
6kw is heel erg veel voor een woonkamer van 10x5 tenzij de isolatie slecht is, maar dan nog is 6kw teveel. Als je dat nodig hebt wordt het niet egaal qua warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@Rusl84 mijn woonkamer is ongeveer even groot en de egaliteit is prima. Maar hij hangt hier wel precies in het midden en ik jaren 90-huis met energielabel B. Met een 3,5kW benedenunit op een multi. 6kW lijkt me ook teveel van het goede, tenzij je een doorwaaiwoning hebt, maar dan zou ik sowieso gaan nadenken of je wel luchtverwarming (of überhaupt een warmtepomp) moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
Energielabel B woning van 1987
Zelf na geïsoleerd dmv
Dubbel glas hr ++, nieuwe kunststof kozijnen,
Kruipruimte isolatie.
Het gaat gewoon rechtdoor zonder een hoekje om. Rechthoek woning 10x4,7

We hebben nu luchtverwarming met 1 uitlaat voor de hele begane grond .
Stook kosten gas 750m3.

Ik lees her en der dat je ongeveer 30 a 50 watt per m3 nodig moet hebben.
Dus 1 airco van 5 kw is beter?

[ Voor 8% gewijzigd door Rusl84 op 14-09-2021 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Doe maar 3,5kw.
Ik doe hier in een 2 onder 1 kap met hr++ en 140m3 met een 3,5kw.
Deze trok het met - 10 afgelopen februari ook prima.
Als je de laatste 10-15 pagina's van dit topic doorleest komt het meermaals voor dat die 30-50w erg algemeen en zonder echte onderbouwing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
Oke top ,
dankje voor je snelle reactie.
Ja ik had al zoiets vernomen van de 30-50watt.
Maar als er meerdere airco bedrijven zijn langs gekomen en de meeste komen op 5a6kw uit , ga je ze toch een beetje geloven 😉.

Hoe zit het met je verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 14:30
Rusl84 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:30:
Energielabel B woning van 1987
Zelf na geïsoleerd dmv
Dubbel glas hr ++, nieuwe kunststof kozijnen,
Kruipruimte isolatie.
Het gaat gewoon rechtdoor zonder een hoekje om. Rechthoek woning 10x4,7

We hebben nu luchtverwarming met 1 uitlaat voor de hele begane grond .
Stook kosten gas 750m3.

Ik lees her en der dat je ongeveer 30 a 50 watt per m3 nodig moet hebben.
Dus 1 airco van 5 kw is beter?
Ik heb op een kamer van 50 m2 rechthoekig, airco hangt op midden op zijmuur lange zijde, ik heb een 4,2 kw
Met hr++, heb afgelopen winter hiermee verwarmd ging prima, ook bij - 10, van 06.00 uur aan 22.00 uur uit
Gebruikt 954 kWh van 1 januarie tot nu, is 200 euro, heb zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Rusl84 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:40:
Oke top ,
dankje voor je snelle reactie.
Ja ik had al zoiets vernomen van de 30-50watt.
Maar als er meerdere airco bedrijven zijn langs gekomen en de meeste komen op 5a6kw uit , ga je ze toch een beetje geloven 😉.

Hoe zit het met je verbruik?
Heb je ook wel gevraagd dat je het ook zuinig in energieverbruik wil doen.
Het is net als bij CV installateurs die smeren je ook liever een grotere ketel aan omdat ze liever geen gezeur hebben als je het misschien een keertje niet warm genoeg krijgt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Rusl84
Ckriek schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:45:
[...]

Ik heb op een kamer van 50 m2 rechthoekig, airco hangt op midden op zijmuur lange zijde, ik heb een 4,2 kw
Met hr++, heb afgelopen winter hiermee verwarmd ging prima, ook bij - 10, van 06.00 uur aan 22.00 uur uit
Gebruikt 954 kWh van 1 januarie tot nu, is 200 euro, heb zonnepanelen
Ik denk dat ik ga bellen naar een aantal airco bedrijven voor nieuwe offerte voor ongeveer 4 kw.
Het verbruik valt alles mee👍 Netjes.
Bedankt

• Rusl84
HereIsTom schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:11:
[...]

Heb je ook wel gevraagd dat je het ook zuinig in energieverbruik wil doen.
Het is net als bij CV installateurs die smeren je ook liever een grotere ketel aan omdat ze liever geen gezeur hebben als je het misschien een keertje niet warm genoeg krijgt.
Dat is idd een goed idee, ik neem het mee.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
Ook maar eens meedoen hier. Wij zoeken een airco voor de slaapkamer (ongeveer 15m2)

Eisen zijn dat de buiten en binnen units zo stil mogelijk zijn en betrouwbaar. We kunnen en willen zelf niks doen aan installatie. Geen behoefte aan apps of domotica verder. Ik heb deze aanbieding gevonden: https://www.aircoshop.nl/actie/

Is dat een goede aanbieding? Wat ik kan vinden is het merk goed, alleen lijkt de totale prijs wel wat hoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Johan Bogle schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:43:
Ook maar eens meedoen hier. Wij zoeken een airco voor de slaapkamer (ongeveer 15m2)

Eisen zijn dat de buiten en binnen units zo stil mogelijk zijn en betrouwbaar. We kunnen en willen zelf niks doen aan installatie. Geen behoefte aan apps of domotica verder. Ik heb deze aanbieding gevonden: https://www.aircoshop.nl/actie/

Is dat een goede aanbieding? Wat ik kan vinden is het merk goed, alleen lijkt de totale prijs wel wat hoog?
MHI is in ieder geval niks mis mee. Zou de prijs geen aanbieding noemen, maar is op dit moment wel redelijk marktconform.

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 21:34
Van het bedrijf dat bij ons een warmtepomp gaat installeren hebben wij ook een offerte gekregen voor het plaatsen van twee airco's. Ik vraag mij af of de prijzen niet te hoog zijn.

Ze hebben drie opties gegeven:

Optie 1:
Daikin binnendeel Stylish FTXA25 BT + RXA/B25A
Daikin binnendeel Stylish FTXA50 BT + RXA/B50A

Kosten: 6470 euro

Optie 2:
Daikin single split Perfera FTXM25R + RXM25R
Daikin single split Perfera FTXM50R + RXM50R

Kosten: 5375 euro

Optie 3:
Daikin single split Sensira FTXF25C + RXF25C
Daikin single split Sensira FTXF50A + RXF50B

Kosten: 4395 euro

Blijft wel een fors bedrag.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
weebeast schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:41:
Van het bedrijf dat bij ons een warmtepomp gaat installeren hebben wij ook een offerte gekregen voor het plaatsen van twee airco's. Ik vraag mij af of de prijzen niet te hoog zijn.

Ze hebben drie opties gegeven:

Optie 1:
Daikin binnendeel Stylish FTXA25 BT + RXA/B25A
Daikin binnendeel Stylish FTXA50 BT + RXA/B50A

Kosten: 6470 euro

Optie 2:
Daikin single split Perfera FTXM25R + RXM25R
Daikin single split Perfera FTXM50R + RXM50R

Kosten: 5375 euro

Optie 3:
Daikin single split Sensira FTXF25C + RXF25C
Daikin single split Sensira FTXF50A + RXF50B

Kosten: 4395 euro

Blijft wel een fors bedrag.
Wat voor kasteel (of tochthok) ga je verwarmen en/of verkoelen met die 5 kw singlesplit? :X :+

Afgezien van dat is de prijs best aan de hoge kant, maar zonder omstandigheden (boringen, elektra aanleggen etc.) is het moeilijker te bepalen.

Xbox Live ID:Notna8310

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 21:34
Haha nou ik wil zowel de woonkamer als de keuken/werkkamer ermee verwarmen/koelen. Dit zijn twee aparte verdiepingen, maar zijn wel met elkaar verbonden. Wat ik eigenlijk hoop te bereiken is dat koele/warme lucht naar de werkkamer/keuken zal zakken.

Ze gaan de hele ventilatie schacht openen wanneer ze de warmtepomp en zonnepanelen komen installeren. Dus ik denk niet dat ze veel tijd kwijt zijn aan de airco's.

Verwijderd

Offertes opgevraagd en de 1e schrikreactie al gehad.

2x Toshiba Kazumi 3.5kW (RAS-B13J2KVSG)
1x Toshiba buitenunit 5.2kW (2M18U2AVG)
+ installatie

6495 euro

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
GermanPivo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:29:
[...]

MHI is in ieder geval niks mis mee. Zou de prijs geen aanbieding noemen, maar is op dit moment wel redelijk marktconform.
Thanks! Ik heb inmiddels deze gevonden die een stuk betere prijzen heeft: http://www.aircoklimaat.nl/aanbieding.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update...

Offerte 1: 6500 euro

2x Toshiba Kazumi 3.5kW (RAS-B13J2KVSG)
1x Toshiba buitenunit 5.2kW (2M18U2AVG)
+ installatie

Offerte 2 : 6300 euro

2x MHI SRK50ZS (5kW)
1x MHI SCM100ZM-S (10kW)
+ installatie

Offerte 3: 5700 euro

2x Daikin Perfera (FTXM42R)
1x Daikin 4MXM80N
+ installatie

Zijn deze prijzen dus redelijk in deze markt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Holy fucking shit, 8-10kW is echt megaveel. Dat moet een oud, vrijstaand, groot huis zijn met hele grote ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik heb het idee dat ze kijken naar m3 per ruimte daar de tabel bij pakken en die binnenunits optellen tot buitenunit.

Gaat om 2 ruimtes van 100m3 ongeveer.
Piekvraag afgelopen jaar (8 februari) was 80kWh met bestaande systeem over 24 uur. Weet niet of je simpelweg kunt stellen dat dan capaciteit 80/24 = 3.3kW moet zijn.

Bestaand systeem heeft zeg 6kW vermogen en dat was ruim genoeg om comfortabel op 21 graden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:04:

Bestaand systeem heeft zeg 6kW vermogen en dat was ruim genoeg om comfortabel op 21 graden te houden.
Dan zou ik gewoon aangeven dat je bestaande systeem 6kW is en dat dat genoeg was op de koudste dag van dit jaar, dus dat je nu ook weer maximaal 6kW wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat had ik ook aangegeven.
Opvallend dan ook weer vind ik dat bij offerte 1 de buitenunit wat aan de kleine kant lijkt dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:31:
Dat had ik ook aangegeven.
Opvallend dan ook weer vind ik dat bij offerte 1 de buitenunit wat aan de kleine kant lijkt dan?
Bijzonder dat ze dan alsnog met compleet andere vermogens komen. Offerte 1 sluit dan het beste aan, maar is qua prijs dan wel weer een stuk hoger dan de andere twee (een 10kW buitenunit is in verhouding een stuk duurder dan een 5.2kW).

De RAS-2M18U2AVG heeft als nominaal verwarmingsvermogen 5.6kW en het maximumvermogen ligt nog wat hoger. Dus zou eigenlijk zeggen dat deze het beste naar je heeft geluisterd.
Vraag de persoon van offerte twee of hij je een offerte kan geven voor MHI 6kW met daarop 2x 3.5kW. Een 5kW kan ook, maar de minimum vermogens zijn gelijk en het scheelt niet veel in prijs. Zou moeten kunnen voor max 5000 euro.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ik heb al sinds 2014 heel veel plezier van de Daikin Ururu Sarara 3,5Kw waarmee ik de gehele bg mee verwarm. Nu wil ik eigenlijk nog een Daikin voor op onze kinderkamer (volume 70m3). Belangrijk is een wifi controller ivm koppelen andere Daikin Ururuu, weinig geluid A++ en goede verwarmingscapaciteit. Welk type van Daikin stellen jullie me voor

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

• Yamahaa
Wij hebben meerdere Daikin Perferas hangen door het huis en zijn erg tevreden. Makkelijk bij filters en lekbak (tabletje). Makkelijk bij de wisselaar om schoon te maken.

Super stil echt ( en ik ben een losse slaper) heerlijk warm of koud.

Ik heb geen vergelijk anders dan hotels en vakantie woningen. Maar de stilte van de units als setpoint bereikt word is wat mij betreft de top ( buitenunits ook trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
Ik heb afgelopen Februari ongeveer 250 M3 Gas verbruikt. Dat was een best koude periode als ik het me nog herinner.
Ik zie dat ik dus 250m3x0,78 = 195,- euro's hebt verstookt.
Wat zou het gaan kosten als ik ga verwarmen met de Airco icm de vloerverwarming.
Ik denk dat ik dan 1/3 aan gas zal verbruiken en 2/3 aan stroom.
Of is dit nog niet zo eenvoudig te berekenen? Ik ga in ieder geval de komende stook periode eens gaan bekijken wat het verschil is.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:52
Weet iemand mij te vertellen wat het verschil is tussen een Daikin 2MXM40M en 2MXM40N? is de N versie alleen maar een nieuwe type? Of zijn er meer verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
merlin1201 schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:20:
Ik heb afgelopen Februari ongeveer 250 M3 Gas verbruikt. Dat was een best koude periode als ik het me nog herinner.
Wat zou het gaan kosten als ik ga verwarmen met de Airco icm de vloerverwarming.
Ik denk dat ik dan 1/3 aan gas zal verbruiken en 2/3 aan stroom.
Of is dit nog niet zo eenvoudig te berekenen? Ik ga in ieder geval de komende stook periode eens gaan bekijken wat het verschil is.
Met maar 250m3 gas moet je het volgens mij makkelijk warm krijgen met een airco, dan heb je de vloerverwarming ook niet nodig, dus gebruik je alleen nog gas voor warm water, dat is bij ons zo’n 25m3.
Ik heb (nog) geen idee hoeveel stroom dat gaat kosten, maar met zo weinig gas zal het stroomverbruik ook niet hoog zijn en de gasprijs is inmiddels ook al boven de 1 euro per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
merlin1201 schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:20:
Als het je lukt met alleen de airco, ongeveer de helft.

Zo'n airco verdient zichzelf in een paar jaar terug, als je daarmee (grotendeels) afkunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
Oi? Is 250 m3 in 1 maand weinig? Ik dacht juist dat het veel was.
De vloerverwarming geeft een andere comfortabele warmte die ik toch graag erbij wil houden, zeker in de winter maanden.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
merlin1201 schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:51:
Oi? Is 250 m3 in 1 maand weinig? Ik dacht juist dat het veel was.
De vloerverwarming geeft een andere comfortabele warmte die ik toch graag erbij wil houden, zeker in de winter maanden.
Eh sorry, niet goed gelezen dacht dat het een jaarverbruik was 🤔
Wij verbruiken 250m3 per jaar 😉
De vloerverwarming verbruikt gas, dus zou het toch eens een winter proberen met alleen de airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
merlin1201 schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:51:
Wat ik zelf tot op heden heb gedaan is de Ta van de CV op 30 graden zetten en de kamerthermostaat vol open. Dan blijft er altijd warm-achtig water door de vloer stromen, maar komt het gros van de ruimteverwarming voor rekening van de zuinige LLWP.

Echter heb ik sindskort gewoon een vloerkleed gekocht. Wellicht dat ik nu de vloerverwarming helemaal niet meer nodig heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 16:08
HarmoniousVibe schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:22:
[...]

Wat ik zelf tot op heden heb gedaan is de Ta van de CV op 30 graden zetten en de kamerthermostaat vol open. Dan blijft er altijd warm-achtig water door de vloer stromen, maar komt het gros van de ruimteverwarming voor rekening van de zuinige LLWP.

Echter heb ik sindskort gewoon een vloerkleed gekocht. Wellicht dat ik nu de vloerverwarming helemaal niet meer nodig heb.
In plaats van een vloerkleed dit is ook heerlijk de mijne verbruikt 20 watt. https://www.bol.com/nl/nl...16022-a/9200000019270201/
:) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:47

B2

wa' seggie?

Hebben jullie hier een idee over? Ik zag dit gedrag bij mijn Daikin gedrag ook wel bij het koelen, maar bij het verwarmen nog wat meer. Een wel erg grote overshoot (?) naar 23 graden, terwijl de instelling 19 is. Zo wordt het onbedoeld wel een gevalletje Sauna…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA34UR-mUgQxbmNf_jl0JDFzjLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LhuPz08pHdZ8KScwMJdvfKc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 20-09-2021 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dat is inderdaad opmerkelijk. Hier geen last van. Wat is het vermogen van je binnenunit en hoe groot is de ruimte? Zet Econo mode eens aan. Ben benieuwd of je dan minder overshoot gaat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:43
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ben wel erg benieuwd hoe jouw unit luchtvochtigheid laat zien. Dit had ik bij mijn Perfera ook verwacht, maar helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:28
B2 schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:45:
Hebben jullie hier een idee over? Ik zag dit gedrag bij mijn Daikin gedrag ook wel bij het koelen, maar bij het verwarmen nog wat meer. Een wel erg grote overshoot (?) naar 23 graden, terwijl de instelling 19 is. Zo wordt het onbedoeld wel een gevalletje Sauna…

[Afbeelding]
Niet teveel waarde aan hechten. De warme lucht gaat langs de temp sensor, waardoor het dus af wijkt. Dat is bij mij ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Guidooow schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:56:
[...]

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ben wel erg benieuwd hoe jouw unit luchtvochtigheid laat zien. Dit had ik bij mijn Perfera ook verwacht, maar helaas!
Dit zijn FVXM25A vloermodellen. Die laten dat zien. Op dit systeem zit ook een FTXM35N aangesloten (wandmodel) die laat dat niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

vinom schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:01:
[...]

Niet teveel waarde aan hechten. De warme lucht gaat langs de temp sensor, waardoor het dus af wijkt. Dat is bij mij ook.
Ik zag hetzelfde bij koelen, of komt dat door hetzelfde issue?
FrankHe schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:52:
Dat is inderdaad opmerkelijk. Hier geen last van. Wat is het vermogen van je binnenunit en hoe groot is de ruimte? Zet Econo mode eens aan. Ben benieuwd of je dan minder overshoot gaat zien?
Gaat Econo mode er dan ook voor zorgen dat er rustig naar de temperatuur wordt toegewerkt ipv direct een enorme bak warme lucht? Dat zou op zich wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
B2 schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:05:
[...]

Gaat Econo mode er dan ook voor zorgen dat er rustig naar de temperatuur wordt toegewerkt ipv direct een enorme bak warme lucht? Dat zou op zich wel fijn zijn.
Met Econo mode schroef je het vermogen terug en zou het koelen of verwarmen meer gelijkmatig moeten zijn. Bij een multi-split moeten alle actieve binnenunits op Econo mode staan omdat het anders niet werkt. Wanneer je system erg overmaats is dan zal Econo mode wellicht niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Als je eenmaal vloerverwarming hebt wil je niet snel naar een "airco" verwarming dat klopt, echter je kan ze prima beide gebruiken, ligt ook sterk aan je vloer want die is nog steeds gebaseerd op vloerverwarming, als het systeem uit is wordt die dus extra koud.

De vloerverwarming hier is gewoon bijverwarming in de winter, als wij een lange periode thuis zijn zetten wij hem erbij aan, is het alleen savonds doordeweeks dan doen wij het volledig op luchtverwarming, zodoende kost het je maar heel weinig gas.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 20-09-2021 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:40:
Als je eenmaal vloerverwarming hebt wil je niet snel naar een "airco" verwarming dat klopt, echter je kan ze prima beide gebruiken, ligt ook sterk aan je vloer want die is nog steeds gebaseerd op vloerverwarming, als het systeem uit is wordt die dus extra koud.

De vloerverwarming hier is gewoon bijverwarming in de winter, als wij een lange periode thuis zijn zetten wij hem erbij aan, is het alleen savonds doordeweeks dan doen wij het volledig op luchtverwarming, zodoende kost het je maar heel weinig gas.
Dat hangt van je isolatiegraad af, als je huis goed geïsoleerd is dan wordt de vloer met vloerverwarming niet extreem warm en zonder vloerverwarming niet extreem koud.

De vloerverwarming is bij ons afgelopen winter bij -10 uitgebleven en dat had eigenlijk nauwelijks een comfort impact. Wel heb ik de vv pomp continue laten draaien voor een stuk warmtespreiding over de vloer.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:52
revolution-nl schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:49:
[...]

Wel heb ik de vv pomp continue laten draaien voor een stuk warmtespreiding over de vloer.
Interessant maar het is me niet helemaal duidelijk waarom. Warmt de vloer rondom de airco binnenunit meer op dan de rest en wil je dit verspreiden?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je tijdens het verwarmen een defrost krijgt; blaast de binnenunit dan tijdelijk koude lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:28
ASW1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:23:
Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je tijdens het verwarmen een defrost krijgt; blaast de binnenunit dan tijdelijk koude lucht?
Dan stopt hij met blazen. Je hoort wat gekke geluiden en tien minuten later (ongeveer) gaat hij weer beginnen met warme lucht blazen. Daikin btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
ASW1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:23:
Ja, vaak gaat hij met een hele lage fan-snelheid de warmte van binnen gebruiken om de buitenunit te ontdooien. Je voelt dat bij de binnenunit een koude luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:27
Wij hebben een airco op de overloop en zijn hier voor koeling eigenlijk heel tevreden over. Dit komt voornamelijk omdat de koude lucht daalt.
Nu hebben we dit denk ik al wel een stroom overschot. En overweeg ik om deze winter een beetje elektrisch bij te verwarmen.

Maar nu komt de vraag;
Is het beter om de lucht WTW te gebruiken op de overloop een een goede COP? Of simpele COP=1 verwarming op de plaats waar de warmte echt nodig is.
Vanaf de overloop is er een open trap naar boven zal er dus wel een deel van de warmte de zolder op gaan.

Begrijp dat dit geen simpele vraag is en erg afhankelijk is van de omstandigheden.
Wat meer context. (vrijstaand) huis is goed geïsoleerd. Totaal gas verbruik per jaar 1000m3 (inclusief douchen). Lucht WTW aanwezig.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kire88 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:15:
[...]

Interessant maar het is me niet helemaal duidelijk waarom. Warmt de vloer rondom de airco binnenunit meer op dan de rest en wil je dit verspreiden?
De vloer zal in het midden van de woning (bij de unit) altijd warmer zijn dan aan de randen van de woning en bij de pui, in de hal of het toilet, door de pomp aan te zetten krijg je warmte distributie waardoor je dus geen koude zones krijgt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

B2 schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:45:
Hier ook 'over/undershoot'. Best waardeloos bij apparaten van deze prijsklasse.
Maar bij +2 graden verschil met de setpoint stopt hij er bij mij mee.
(bij koelen).
Hier ook zeker 4 graden overshoot bij verwarmen. Echte overshoot, niet de Daikin meting.
Gemeten met een onafhankelijke sensor een eind bij de unit vandaan.
B2 schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:05:
FrankHe schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:12:
Met Econo mode schroef je het vermogen terug en zou het koelen of verwarmen meer gelijkmatig moeten zijn. Bij een multi-split moeten alle actieve binnenunits op Econo mode staan omdat het anders niet werkt. Wanneer je system erg overmaats is dan zal Econo mode wellicht niet veel uitmaken.
Nuance: bij econo beperk je enkel het maximumvermogen. Als de unit al traag draait, zal hij er niet nog trager van draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 29-09-2021 12:54 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic