FrankHe schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:17:
[...]
Als je ruimte hebt voor drie losse single-split buitenunits dan zou ik dat doen in plaats van een grote multi-split unit. De single-split units hebben een lager minimaal vermogen en zullen daardoor aanmerkelijk minder pendelgedrag vertonen dan een multi-split.
Wat betreft vermogens zit je waarschijnlijk goed wat betreft koelen maar met betrekking tot verwarmen zou je wellicht een slag groter kunnen overwegen.
Dat ligt maar net aan hoe je ze gebruikt. Als je vaak alle of meerdere single splits tegelijkertijd aan hebt staan, dan is het minimumvermogen van een multi veel gunstiger. Laten we als (theoretisch maar realistisch) voorbeeld een single split nemen met een minimum afgiftevermogen van 1000W en een 3-spliit van 1600W.
Inderdaad, als je maar één unit tegelijkertijd aan hebt staan, dan is een single beter tegen pendelen.
Maar als je 3 van die singles aan hebt staan, dan heb je dus een minimumvermogen van 3*1000W = 3000W. Waarbij die 3000W ook nog eens hele ongunstig verdeeld zou kunnen zijn, bijvoorbeeld dat de totale vraag toch meer dan 3000W is, maar het merendeel daarvan vanuit één ruimte komt. Dan heb je één single die lekker door kan draaien, maar ook 2 singles die aan het pendelen zijn.
Een 3-split van 1600W minimum is in dat geval dus véél gunstiger, zowel qua totalen als qua verdeling tussen de units.
Dus het hangt helemaal van het gebruikspatroon af. En @
Headshot_NL geeft (als ik het goed begrijp) al aan dat er in ieder geval 2 units tegelijkertijd aan staan, met soms de derde nog erbij. En ook met een maar 2 units op een 3-split valt het sommetje nog steeds ruimschoots uit in het voordeel van de 3-split. Immers, 1600W minimum is lager dan 2*1000W, dus gunstiger.
Daarnaast zou ik me met dusdanige afmetingen en gemiddelde isolatie sowieso niet te druk maken over het minimumvermogen.
Ik zou eerder kijken of je er een 5-split dan wel kanaalopstelling van kunt maken. Daarmee bedoel ik dat je 2 kleinere units in die grote ruimtes doet, ivm betere spreiding van de hitte of koelte, met minder airflow en geluid.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW