Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.350.788 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:16
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Nou ja, schijnbaar is er dus de Daikin CHYHBH-AV32 hybride binnenunit voor een split L/W-warmtepomp, welke je volgens de documentatie op een MXM-N (multisplit buitenunit voor airco) zou moeten kunnen aansluiten.
Heb jij meer info omtrent deze setup? Ik kan hier vrijwel niets over vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-07 13:42

mwk

Sturmer93 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:17:
[...]

Heb jij meer info omtrent deze setup? Ik kan hier vrijwel niets over vinden namelijk.
Toch knap hoe Daikin zo weinig info in zo veel tekst kan geven. Als ik het goed zie is dit een gasketel van intergas gecombineerd met een binenunit van Daikin voor verwarming. En als ik het ook goed lees kan die aan een 3MXM buitenunit. Maar waarom niet een een 4MXM of een 2MXM.
Hij rekent kennelijk zelf uit of het goedkoper is om gas in te zetten of de warmtepomp.
Klinkt best cool. Als ik 4 jaar geleden geen nieuwe CW6 ketel had gekocht :|

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
mwk schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Toch knap hoe Daikin zo weinig info in zo veel tekst kan geven. Als ik het goed zie is dit een gasketel van intergas gecombineerd met een binenunit van Daikin voor verwarming. En als ik het ook goed lees kan die aan een 3MXM buitenunit. Maar waarom niet een een 4MXM of een 2MXM.
Hij rekent kennelijk zelf uit of het goedkoper is om gas in te zetten of de warmtepomp.
Het lijkt, op de info die er wel te vinden is, namelijk een onwijs gat in de markt. Airco, L/W pomp en genoeg warm water (CW5?). Op de website staat wel dat de CHYBH-AV32 mogelijk zou moeten zijn met een 4mxm-n, 4mxm-n9, 5mxm-n en 5mxm-n9 mogelijk zouden moeten zijn. Dus 4 binnenunits voor airco en eventueel nog vloerkoeling in combinatie met vloerverwarming?

Nadelen voor zover ik ze kan zien; lager COP +-4, geen ISDE. Kortom; de prijs zal wel enorm zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
mwk schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Nee, Daikin heeft een "productpagina" voor alle combinaties binnen- en buitenunits. Als je hier op toon meer klikt zie je alle combinaties: 3/4/5MXM-N, maar gek genoeg geen 2MXM-N.

Het is een L/W-WP + gasketel hybride voor zover ik kan zien, die je "toevallig" kunt aansluiten op het buitendeel van een L/L-WP.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Sturmer93 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:59:
[...]

Nadelen voor zover ik ze kan zien; lager COP +-4, geen ISDE. Kortom; de prijs zal wel enorm zijn denk ik.
Inderdaad, voor die ISDE-subsidie kun je ongeveer ook een extra buitenunit gewoon dedicated voor een LWWP laten hangen. Dat is ook de reden dat ik ik er zelf niet aan ben begonnen. Ik heb op zich wel ruimte voor een tweede buitenunit.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-07 22:07
Sinds kort de daikin stylish hangen, nu geeft de afstandsbediening de temperatuur van de woonkamer correct weer (20 graden) maar zowel de app als homeassistant geeft 15 graden (htemp). Weet iemand hoe dat zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
nextnext schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:21:
Sinds kort de daikin stylish hangen, nu geeft de afstandsbediening de temperatuur van de woonkamer correct weer (20 graden) maar zowel de app als homeassistant geeft 15 graden (htemp). Weet iemand hoe dat zit?
Erm, de AB geeft de setpoint aan, niet de gemeten huiskamer temperatuur. Htemp is wat je binnenunit meet.

En ja, deze temp wijkt van zichzelf al af (zie TS waarom), maar controleer voor de zekerheid of het gat waar de buizen doorheen komen goed afgedicht is. Ik heb in het verleden gehad dat dit niet gedaan was en er tocht op de sensor stond die voor een hele grote afwijking zorgde

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 21-03-2021 19:21 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Notna schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:19:
[...]

Erm, de AB geeft de setpoint aan, niet de gemeten huiskamer temperatuur. Htemp is wat je binnenunit meet.

Ohw ja woops, net nieuw 😁

En ja, deze temp wijkt van zichzelf al af (zie TS waarom), maar controleer voor de zekerheid of het gat waar de buizen doorheen komen goed afgedicht is. Ik heb in het verleden gehad dat dit niet gedaan was en er tocht op de sensor stond die voor een hele grote afwijking zorgde
Ok dat lijkt me dan wel het geval, want 5 graden lager (15 ipv 20) lijkt me erg veel. Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 06:40
Notna schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:19:
[...]

(...) maar controleer voor de zekerheid of het gat waar de buizen doorheen komen goed afgedicht is.
Hoe zijn bij jullie de gaten door de buitenmuur afgedicht? Bij mij dit er een kabelgoot tegenaan en that's it. Zo laten, of dichtzetten (met pur wellicht)?

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Menno1234 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:38:
[...]

Hoe zijn bij jullie de gaten door de buitenmuur afgedicht? Bij mij dit er een kabelgoot tegenaan en that's it. Zo laten, of dichtzetten (met pur wellicht)?
Dicht purren, kitten, of volstoppen met steen- c.q glaswol of PIR (piepschuim). Kan je met een beetje mazzel van beide kanten doen (moet binnen wel even de kap eraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 12:46

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

nextnext schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:21:
Firmware al ge-update?

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-07 19:42
Kaanaal unit pendeling, iemand gaf de tip om een andere stand uit te testen. De Madoka app heeft geen ECO stand maar wel een power limit: 70% en 40% die je tussen 2 tijdstippen kan instellen en ook een silent mode met hetzelfde.
Een paar dagen de 70% ingesteld en inderdaad nu constant aan. Exact om de 2 uur stopt hij heel even. Kennelijk is dat nodig.
Echter als ik de thermostaat op 19º zet zal het op dezelfde Madoka 20º worden, meet ik ook.
Maar in de 70% mode haalt hij het niet. Daarom blijft hij ook aan. Het stroomverbruik op een dag is hetzelfde maar het rendement loopt blijkbaar terug.
Er zou toch een setting moeten zijn die het regelgedrag wat kan dempen? Ik kan Daikin wel vragen maar die gaan dan antwoorden: vraag maar aan je installateur.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 06:40
Notna schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:57:
[...]

Dicht purren, kitten, of volstoppen met steen- c.q glaswol of PIR (piepschuim). Kan je met een beetje mazzel van beide kanten doen (moet binnen wel even de kap eraf).
Totale bouwkundige noob-vraag: kunnen de leidingen de ‘druk’ van pur weerstaan?

Alles van Apple

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Menno1234 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat de druk binnen de leidingen significant hoger is dan PUR kan geven aan de buitenkant :+

Daarnaast is de kunst met PUR-ren dat je genoeg doet dat de boel tocht dicht is en dat je niet blijft spuiten tot het overal uitspuit door uitzetting.

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 22-03-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40
We hebben ondertussen een (goede) offerte binnen voor een dual-split Mitsubishi Electric setup, ik had nog een klein vraagje voor jullie experts:

De offerte bestaat uit een 3,3kW buitenunit, en 2x een 1,5kW binnenunit.

Alleen als ik naar de specs kijk van de 3,3kW vs de 4,2kW buitenunit valt me op dat de 4,2 een stuk efficienter en stiller is, maar ook gewoon terug kan moduleren naar 1.1kW koelen/1.0kW verwarmen:

Gevoelsmatig zou daarom de 4.2kW buitenunit beter zijn dan de 3.3kW, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eku_mAtpFbfoF4ObHA1FRSA2250=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k9aSoVZMzIXUUdlHCmRDuKcR.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.condizionati....t/Mitsubishi/LONG-MXZ.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door olafmol op 22-03-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Ja heb ik gedaan, nog gezocht naar changelog maar die kon ik niet vinden. Ik ga eerst maar eens kijken naar isolatie van het gat in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

We willen een airco voor het koelen van onze bovenverdieping. Ik heb hiervoor verschillende offertes gedaan en reeds zelf al aardig wat onderzoek gedaan, maar voor de laatste stap hoop ik dat mijn mede-Tweakers me kunnen helpen :)

Situatie-schets: het gaat om een 2-onder-1-kap woning van 1965, in 2019 volledig voorzien van nieuwe ramen en kozijnen met Climaplus One U1.0, en in 2020 voorzien van spouwmuurisolatie. Dakisolatie en vloerisolatie van circa 2009, en alle slaapkamers voorzien van rolluiken.

De binnenunit willen we hierbij plaatsen op de overloop. Hierbij hangt die tegenover de twee meest gebruikte slaapkamers. De buitenunit willen we echter niet aan de zijgevel hangen, maar aan de achtergevel. Hiervoor lopen de leidingen omhoog naar de zolder (incl. condenswaterpompje), en vervolgens via de zolder naar de achtergevel en dan daar naar buiten. Dat dit niet de goedkoopste manier is snappen we :) Het stukje muur waar de binnenunit op komt te hangen is ~89cm breed.

Nu, de installateur die we uitgekozen hebben heeft ons twee verschillende modellen voorgelegd, al vind ik het kiezen tussen de twee ontzettend moeilijk. We hebben de keuze uit de Toshiba RAS-B13J2KVSG / 13J2AVSG ("Kazumi") of de Mitsubishi SRK/SRC-35 ZS-W. Voor het kostenplaatje maakt het weinig uit, de Toshiba is €60 duurder maar dat overleven we wel :+

De installateur heeft aangegeven een voorkeur te hebben voor de Toshiba installatie. Zijn voornaamste beweegreden is de afmeting van de binnenunit: deze is slechts 80cm breed t.o.v de 87cm voor de Mitsubishi. De Mitsubishi past echt wel, dus mochten we daar voor gaan is dat geen probleem.

Wat ik zelf al heb kunnen uitvinden:
Toshiba RAS-B13J2KVSG / 13J2AVSGMitsubishi SRK/SRC-35 ZS-W
Koelvermogen:3.5 kW (1.0 ~ 4.1 kW)3.5 kW (0.9 ~ 4.0 kW)
Verwarmingsvermogen:4.2 kW (1.0 ~ 5.3 kW)4.0 kW (0.9 ~ 5.0 kW)
Energieklasse (zowel verkoelen als verwarmen):A+++A++
S.E.E.R.:8.68.4
S.C.O.P.:5.14.7
Verwarmingscapaciteit bij -10°C:2.8 kW3.4 kW
Geluidniveau binnenunit:19 - 43 dB(A)19 - 40 dB(A)
Geluidniveau buitenunit:38 - 40 dB(A)45 - 50 dB(A)
Temperatuurbereik koelen:-15°C ~ +46°C-15°C ~ +46°C
Temperatuurbereik verwarmen:-15°C ~ +24°C-20°C ~ +24°C
Luchthoeveelheid binnendeel:342 ~ 732 m³/uur300 ~ 678 m³/uur
Luchthoeveelheid buitendeel:? m³/uur1890 m³/uur

Volgens mij zijn dat wel een beetje de belangrijkste gegevens, en ook hier ontlopen ze elkaar niet echt. Als ik het zo bekijk, lijkt mij de Toshiba de betere keuze niet? Die is namelijk o.a efficiënter, en het buitendeel maakt iets minder geluid.

Dan komt het verder nog af op details in functionaliteiten. Zo heeft de Toshiba wel een "Swing" functie, maar of dat nu een "3D Swing" functie is zoals de Mitsubishi blijft me onduidelijk. De verdamper van de Toshiba is volgens de fabrikant voorzien van "magic coil coating". De Mitsubishi heeft een self-clean functie waar de Toshiba een reinigbaar luchtfilter heeft. De Mitsubishi heeft een "sun deodorozing filer" en een "24-uur ionisator", bij de Toshiba kom ik er niet direct achter of hij iets soortgelijks heeft. Toshiba's "HADA Care" lijkt dat ook (gedeeltelijk) te doen. Zijn dat zaken om wakker van de liggen?

Verder kan ik eigenlijk verdacht weinig vinden over Toshiba airco's. Ook hier op het forum zie ik voornamelijk Mitsubishi. Heeft dat een specifieke reden?

Alvast bedankt _/-\o_

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 21:42
@MK_

Ïk denk toch dat je voor je gevoel moet gaan, zelf ben ik een Mitsubishi fan, zijn gewoon erg goede machines. Toshiba is ook japans en zal vast ook goed zijn. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:06
Als ik me goed herinner was er in de airco topic iemand die iets over geluidniveau en buitenunit van een Daikin postte.

Je kon via een instelling op de buitenunit het geluidsniveau regelen.
Heeft iemand deze instructie nog?

Geprobeerd te zoeken maar helaas zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

ChiMan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:35:
Als ik me goed herinner was er in de airco topic iemand die iets over geluidniveau en buitenunit van een Daikin postte.

Die zit alleen op de afstandsbediening. Dat is het huisje met een 'slapend' maantje ernaast.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-08 16:09
Oh hey, m'n Tristartje heeft er vrienden bij gekregen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/394n5f_DdbMDjGN_hMVluTI_Cc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dg7CSQQ6PDswu6ejds4ggFe.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk grappig om te zien hoe ons dak in een paar weken tijd ineens druk is geworden. Nu maar hopen dat al de buitenunits elkaar niet gaan lastigvallen. De twee dichtst vooraan zijn van ons, de andere twee van de buren die vandaag zijn geinstalleerd.

PS. de Daikin van m'n pa zijn we nog mee bezig, dus excuses voor de loslopende kabels.

[ Voor 10% gewijzigd door VikeeVeekie op 22-03-2021 19:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik laat de airco in mijn nieuwbouwhuis aanleggen. Was wel een tikkeltje duurder, maar de leidingen en condens afvoer liggen nu wel in de spouw en dekvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3SBNra6mtSnKLeCgUtL1S6hnmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYX3Qm7balMBV4BLMZ2yxHN8.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-08 19:43

Afhankelijk van het type buitenunit , kun je een jumper doorknippen. Staat in de handleiding van de buitenunit. Voor de fluisterstille nachtstand. Dit is dus definitief. Advies van mijn installateur is : niet doen. Beter om dit zoals boven genoemd, met de afstandbediening. Als je een multisplit hebt, moeten op alle binnenutits hetzelfde ingesteld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:46
olafmol schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:02:
Gevoelsmatig zou daarom de 4.2kW buitenunit beter zijn dan de 3.3kW, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]

Bron: https://www.condizionati....t/Mitsubishi/LONG-MXZ.jpg
Volgens mij zie je niets over het hoofd, en gevoelsmatig is het ook niet.
Een SEER van 8,5 tegen 6 maakt wel echt een groot verschil, en zolang het ding maar genoeg kan terugmoduleren kun je best een grotere pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ASW1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:03:
[...]

Volgens mij zie je niets over het hoofd, en gevoelsmatig is het ook niet.
Een SEER van 8,5 tegen 6 maakt wel echt een groot verschil, en zolang het ding maar genoeg kan terugmoduleren kun je best een grotere pakken.
Tnx! Had de vraag ook even bij Mitsubishi Electric NL neergelegd, en die geven ook hetzelfde antwoord. Best wel goed om te merken dat je ze als consument ook inhoudelijke vragen kunt stellen en ze gewoon binnen 1 dag reageren met een zinnig antwoord. Vind ik zeker een pre voor dit merk.

tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

JackBol schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:28:
Ik laat de airco in mijn nieuwbouwhuis aanleggen. Was wel een tikkeltje duurder, maar de leidingen en condens afvoer liggen nu wel in de spouw en dekvloer.

[Afbeelding]
Leuk. Mag ik raden waarde meterkast komt? :)
En heb je ook alvast stroomtoevoer voor de buitenunits laten leggen?

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

mwk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Leuk. Mag ik raden waarde meterkast komt? :)
Je mag raden, maar ik denk dat je het mis hebt. Waar jij denkt dat de meterkast komt, komt de patchkast (18 leidingen) en Domotica kast (44 leidingen).
En heb je ook alvast stroomtoevoer voor de buitenunits laten leggen?
Jep.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 03:32
Menno1234 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Zoals Nota al aangaf, is dat geen probleem. Twwe aanvullende opmerkingen:

1) Je hebt lage expansie druk pur. Deze heeft bij bepaalde merken als neven-voordeel dat de isolatie-waarde hoger is. Deze is o.a. ook bedoeld voor ramen, waar je inderdaad expliciet niet wilt dat men gaat duwen tegen de zijkanten. Dun raam-hout en bepaalde kunstoffen kunnen immers weinig zijwaardse druk hebben.

2) Als de druk toch hoog wordt, zal die nog steeds 'wegvloeien' naar buiten. Je krijgt gewoon vooral een enorme troep buiten (en binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-08 21:36
Ben ook bezig om te kijken naar het laten plaatsen van een airco in ons jaren 30 huis. De afgelopen 2 zomers liep de temperatuur op de 1e verdieping op naar meer dan 30 graden.

Heb nu een offerte binnen van een lokale installateur voor :
1x Daikin 2MXM40M
2x FTX M20
15 m Aircotube / condenspomp en de overige aansluitmaterialen

Hier wordt €4300.- incl. voor gevraagd.

Eventueel kan ik deze nog laten uitbreiden met een unit voor de zolderverdieping. Dan zou er €1700.- bij komen.

De te koelen ruimtes zijn :
1x Slaapkamer + kantoor 52,5m3
1x Slaapkamer 31m3

Er is helaas geen kortere weg om naar buiten te gaan dan via het plafond en dan over de zolder, waardoor er behoorlijk wat aansluitmateriaal benodigd is.

Uitgangspunten
  • Goede kwaliteit
  • Koppeling met Home Assistant
  • Mogelijkheid tot te gebruiken als verwarming
Vindt het lastig om te bepalen of dit nu een faire prijs is. Hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten, maar wil ook niet het gevoel hebben dat ik veel te veel betaal.

Wat zijn zo jullie ideeën?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-07 12:05
JackBol schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:14:
[...]

Je mag raden, maar ik denk dat je het mis hebt. Waar jij denkt dat de meterkast komt, komt de patchkast (18 leidingen) en Domotica kast (44 leidingen).

[...]

Jep.
Off topic, maar deze vloer zou afgekeurd moeten worden.
Alle kunststof leidingen naast elkaar doen E-installateurs graag, maar dit vormt een kunststof schijf in de constructievloer. De leidingen moeten gebundeld worden per 3 zodat ze door de beton omsloten worden of er moet bijleg wapening op geplaatst worden. De constructeur heeft deze verzwakking waarschijnlijk niet meegerekend omdat hij op dat moment de installaties niet weet.
Ook de bundel E-leidingen in de randbewapening bij de muur zou ik nog eens naar laten kijken.
Nooit iets in de spouw leggen. Kun je nooit meer bij met lekkage en je ziet de lekkage niet. Is ook volgens bouwbesluit ook niet toegestaan.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:03

De Econo modus in de Daikin Residential Controller app doet dit best goed, de unit gaat dan niet verder dan nominaal, c.a. 45% van piek belasting.
fmrama schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Afhankelijk van het type buitenunit , kun je een jumper doorknippen. Staat in de handleiding van de buitenunit. Voor de fluisterstille nachtstand. Dit is dus definitief. Advies van mijn installateur is : niet doen. Beter om dit zoals boven genoemd, met de afstandbediening. Als je een multisplit hebt, moeten op alle binnenutits hetzelfde ingesteld zijn.
Dit klopt, werkt wel alleen met koelen en dus niet voor verwarmen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Rostares schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:19:
Ben ook bezig om te kijken naar het laten plaatsen van een airco in ons jaren 30 huis. De afgelopen 2 zomers liep de temperatuur op de 1e verdieping op naar meer dan 30 graden.

Heb nu een offerte binnen van een lokale installateur voor :
1x Daikin 2MXM40M
2x FTX M20
15 m Aircotube / condenspomp en de overige aansluitmaterialen

Hier wordt €4300.- incl. voor gevraagd.

Eventueel kan ik deze nog laten uitbreiden met een unit voor de zolderverdieping. Dan zou er €1700.- bij komen.

De te koelen ruimtes zijn :
1x Slaapkamer + kantoor 52,5m3
1x Slaapkamer 31m3

Er is helaas geen kortere weg om naar buiten te gaan dan via het plafond en dan over de zolder, waardoor er behoorlijk wat aansluitmateriaal benodigd is.

Uitgangspunten
  • Goede kwaliteit
  • Koppeling met Home Assistant
  • Mogelijkheid tot te gebruiken als verwarming
Vindt het lastig om te bepalen of dit nu een faire prijs is. Hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten, maar wil ook niet het gevoel hebben dat ik veel te veel betaal.

Wat zijn zo jullie ideeën?
De Daikin Perfera wand units die jij volgens mij aangeboden krijgt werken nog niet met Home Assistant, dit komt door de nieuwe WiFi module BRP069C4x. Er wordt wel gewerkt aan integraties o.a. voor Homey en als die er is zal Home Assistant hopelijk snel volgen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:38
Iemand die bekend is met de nieuwe Perfera R en de Residential Controller? Met de Stylish van vorig jaar werkt alles prima, de Perfera heeft vaak geen verbinding (terwijl bereik uitstekend is) en nu sinds een dag Gateway Error 255... Nergens te vinden wat het betekend maar router resetten etc heeft niks geholpen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Phusebox schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:47:
Iemand die bekend is met de nieuwe Perfera R en de Online Controller? Met de Stylish van vorig jaar werkt alles prima, de Perfera heeft vaak geen verbinding (terwijl bereik uitstekend is) en nu sinds een dag Gateway Error 255... Nergens te vinden wat het betekend maar router resetten etc heeft niks geholpen.
Voor zover ik weet werkt de Perfera R alleen goed met de Daikin Residential Controller app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-08 21:36
Team-RiNo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:38:
[...]

De Daikin Perfera wand units die jij volgens mij aangeboden krijgt werken nog niet met Home Assistant, dit komt door de nieuwe WiFi module BRP069C4x. Er wordt wel gewerkt aan integraties o.a. voor Homey en als die er is zal Home Assistant hopelijk snel volgen.
Oh ik was in de veronderstelling dat op de website stond dat deze met Alexa en Home Assistant compatibel is. Op de website van Daikin staat dit :

NIEUW! Nu beschikbaar met spraakbediening via Amazon Alexa of Google Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 08:38
Team-RiNo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:02:
[...]

Voor zover ik weet werkt de Perfera R alleen goed met de Daikin Residential Controller app.
Sorry bedoelde ook de Residential Controller... altijd fijn van die bedrijven met diverse apps.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Rostares schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Oh ik was in de veronderstelling dat op de website stond dat deze met Alexa en Home Assistant compatibel is. Op de website van Daikin staat dit :

NIEUW! Nu beschikbaar met spraakbediening via Amazon Alexa of Google Assistant
Via Google Assistant i.c.m. de Residential Controller app zijn de units wel te bedienen maar de Daikin integratie van Home Assistant werkt nog niet met deze units. Zie o.a. https://community.home-as...ation-brp069c4x/270936/18

Je zal wel wat voor elkaar kunnen krijgen door Google aan te roepen vanuit Home Assistant maar dat vind ik geen integratie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-08 19:17

FeaR

In GoT we trust

FeaR schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:23:
[...]
Dat ga ik ook uit laten voeren :Y
En zo geschiedde, per vandaag hangt er een Daikin Stylish in Black Wood in de woonkamer. Erg content met de looks en de kleur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujOWjjvIDXqt639V9ZLpBKv-yIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UACi2mV9BE1fY2hH0HaBlYCI.jpg?f=fotoalbum_large

Idee van de installateur was eerst om de goot buiten door de regenpijp te doen maar dat leek toch niet mogelijk. Ik twijfel om de goot, net als ik bij de andere gedaan heb, antraciet grijs te maken zodat deze bij de rolluiken en knikarmscherm past. Aan de andere kant is wit mogelijk minder opvallend zo tussen de regenpijpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xjCVAiouenQ0yZNSpqMY0Fymg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFTs0I3dThFZTLbIAsrvRcta.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin buitenunits zijn wel groot overigens! Bij de buren staan 3,5 kW Kaysun maar die zijn zeker 15 centimeter lager dan mijn 3,5 kW Daikin. Maar goed, liever goede specs dan goede looks aan de buitenzijde :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 23:44
Zit jouw condensafvoer ín de regenpijp of drupt hij er gewoon achter naar beneden?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-08 19:17

FeaR

In GoT we trust

Scooper schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:55:
Zit jouw condensafvoer ín de regenpijp of drupt hij er gewoon achter naar beneden?
Er in. Ik heb getwijfeld om dat niet te laten doen omdat er verhalen gaan dat mensen het druppelen horen. Echter maak ik me daar met mijn isolatie geen zorgen over.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 23:44
Gewoon een gat in de pijp geboord dan? Lekt er dan geen regenwater de pijp uit?

Ik heb T-stukken gezocht, maar niet gevonden in de juiste combinatie van diameters...

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-07 15:35
@FeaR Dat er behoorlijk verschil in de buiten unit kan zitten qua grote zal zeker met de kwaliteit te maken kunnen hebben. Als ik het vergelijk met mijn Daikin RXM35N buiten unit & LG S09ET buiten unit scheelt het ook behoorlijk in de diepte van de units. Maar dat zie ik ook meteen terug tijdens het verwarmen ermee. De LG gaat vrij snel defrost uitvoeren en dat al bij 4 graden buiten temperatuur. Terwijl de Daikin dan geen defrost nodig heeft. Dan komt er nog eens bij dat de Daikin veel beter modeleerd qua stroom verbruik en is ook veel stiller tijdens verwarmen.

Verschil LG S09ET & Daikin RXM35N
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43PCrzokXoqY8hxRCUDzZM5gqao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEaZYsWM6XKydgLypUHTJpvC.jpg?f=fotoalbum_medium

Het ziet er heel netjes uit. Veel plezier ermee.
FeaR schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:20:
[...]

En zo geschiedde, per vandaag hangt er een Daikin Stylish in Black Wood in de woonkamer. Erg content met de looks en de kleur.
[Afbeelding]

Idee van de installateur was eerst om de goot buiten door de regenpijp te doen maar dat leek toch niet mogelijk. Ik twijfel om de goot, net als ik bij de andere gedaan heb, antraciet grijs te maken zodat deze bij de rolluiken en knikarmscherm past. Aan de andere kant is wit mogelijk minder opvallend zo tussen de regenpijpen:
[Afbeelding]

Daikin buitenunits zijn wel groot overigens! Bij de buren staan 3,5 kW Kaysun maar die zijn zeker 15 centimeter lager dan mijn 3,5 kW Daikin. Maar goed, liever goede specs dan goede looks aan de buitenzijde :P

[ Voor 10% gewijzigd door Dolbyadt op 24-03-2021 08:41 . Reden: Foto toegevoegd. ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Scooper schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:57:
Gewoon een gat in de pijp geboord dan? Lekt er dan geen regenwater de pijp uit?

Ik heb T-stukken gezocht, maar niet gevonden in de juiste combinatie van diameters...
Je zou kunnen overwegen een gat te maken en daar een rubberen manchet in te doen, waardoor je vervolgens de condensleiding (10/12mm) doorheen kan doen. Dan sluit alles goed af en heb je geen last van lekkages. Ze gebruiken dergelijke afsluitingen ook in de zinken pijpen van een CV ketel bijv (om de uitstootmetingen te kunnen doen) Zoiets als dit

Afbeeldingslocatie: https://ce8dc832c.cloudimg.io/v7/_cdn_/28/67/B0/00/0/751234_1.jpg?width=640&height=480&wat=1&wat_url=_tme-wrk_%2Ftme_new.png&wat_scale=100p&ci_sign=6a19da377ef6d0c508bde4ef6a3fd9f48f3d12b1

Of je doet het zoals Buurman & Buurman en kit het compleet vast :+ Lekt ook niet :P

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 24-03-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:24
Yes, ben ook in de markt voor een airco!

Ik heb een beetje zitten kijken en de lokale installateur is al langs geweest. Heb het er over gehad om hem zelf te installeren en door de installateur in bedrijf te laten stellen. Dat komt dus wel goed. Het wordt als het goed is een Daikin multisplit 2MXM40M met 2x een 2kW prefera eraan.

Maar ik zit met wat vragen (ook om de installateur zijn praatje een beetje bevestigd te krijgen).
De binnenunits komen op 2 slaapkamers op het zuiden (zolder en 1e verdieping). Is dit genoeg om het huis ook een beetje koel(er) te houden, of is het handiger om te upgraden naar 2MXM50M en 2x 2.5kW?
Hij gaf aan dat het misschien handiger is om een 2.5 boven het trapgat op de zolder te hangen, maar naast dat het leggen van de leidingen heel veel meer werk is, lijkt het me ook niet handig voor de slaapkamer daar, aangezien hij dan niet richting de slaapkamer uitblaast. Dat lijkt mij dus wel gunstiger voor de rest van het huis, maar niet voor de slaapkamer daar. De leiding gaat dan (op de foto hieronder) vanaf ongeveer de positie van de schoorsteen naar de buitenunit, maar daar ben ik nog niet achter hoe dat dan zou moeten.

Ik ga de units zelf monteren. Mijn volgende vraag is hoe de leidingen te leggen. Op de ene kamer is het heel duidelijk, op de andere heb ik 2 opties. Of buiten via een kale muur met rechte hoeken of via binnen langs de dakrand, achter een aftimmering onder de overstek naar buiten.

Dit dus (vette paint :)!!!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEf3GX2DmhoB7KD9BuDKctVgjOs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMk5mfV38zldm4HDg3QDhVvw.jpg?f=fotoalbum_medium

De andere vraag is zetten of hangen. Het dak is goed geinstalleerd en ik heb rubberen tegels waarbij ik een soort van "sandwich"wil maken met rubbermat, stoeptegel, rubbermat, balk, unit. Of is alleen rubbermat en balk voldoende? Of is hangen aan de muur beter?

Stroom komt vanaf de groep van de slaapkamer. Hier zit niets op behalve verlichting en komt "gewoon" door de muur in de hoek. Ik moet alleen de positie van de regenpijp uitmeten, maar dat komt wel goed.

In het kort: is 2x2.0 voldoende of is iets minder handiger?
Is de positie van de binnenunit op zolder ok? En zo nee, hoe de leiding dan te leggen?
Leiding binnendoor langs de dakrand en de regenpijp of buitenlangs op de kale muur?

Ik vind het nu al een leuk projectje :)

Vette shit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-07 09:19
R.E. schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:22:

Ik heb een beetje zitten kijken en de lokale installateur is al langs geweest. Heb het er over gehad om hem zelf te installeren en door de installateur in bedrijf te laten stellen. Dat komt dus wel goed. Het wordt als het goed is een Daikin multisplit 2MXM40M met 2x een 2kW prefera eraan.

Maar ik zit met wat vragen (ook om de installateur zijn praatje een beetje bevestigd te krijgen).
De binnenunits komen op 2 slaapkamers op het zuiden (zolder en 1e verdieping). Is dit genoeg om het huis ook een beetje koel(er) te houden, of is het handiger om te upgraden naar 2MXM50M en 2x 2.5kW?
Hij gaf aan dat het misschien handiger is om een 2.5 boven het trapgat op de zolder te hangen, maar naast dat het leggen van de leidingen heel veel meer werk is, lijkt het me ook niet handig voor de slaapkamer daar, aangezien hij dan niet richting de slaapkamer uitblaast. Dat lijkt mij dus wel gunstiger voor de rest van het huis, maar niet voor de slaapkamer daar. De leiding gaat dan (op de foto hieronder) vanaf ongeveer de positie van de schoorsteen naar de buitenunit, maar daar ben ik nog niet achter hoe dat dan zou moeten.

Ik ga de units zelf monteren. Mijn volgende vraag is hoe de leidingen te leggen. Op de ene kamer is het heel duidelijk, op de andere heb ik 2 opties. Of buiten via een kale muur met rechte hoeken of via binnen langs de dakrand, achter een aftimmering onder de overstek naar buiten.

Dit dus (vette paint :)!!!)
[Afbeelding]

De andere vraag is zetten of hangen. Het dak is goed geinstalleerd en ik heb rubberen tegels waarbij ik een soort van "sandwich"wil maken met rubbermat, stoeptegel, rubbermat, balk, unit. Of is alleen rubbermat en balk voldoende? Of is hangen aan de muur beter?

Stroom komt vanaf de groep van de slaapkamer. Hier zit niets op behalve verlichting en komt "gewoon" door de muur in de hoek. Ik moet alleen de positie van de regenpijp uitmeten, maar dat komt wel goed.

In het kort: is 2x2.0 voldoende of is iets minder handiger?
Is de positie van de binnenunit op zolder ok? En zo nee, hoe de leiding dan te leggen?
Leiding binnendoor langs de dakrand en de regenpijp of buitenlangs op de kale muur?

Ik vind het nu al een leuk projectje :)
Voor de positie van binnendelen is het handig om iets van een schetsje van binnen te maken voor onze beeldvorming.

Met de leidingen zou ik onder de dakpannen doorgaan en dan achter de dakgoot langs de muur op naast de regenpijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:24
rupsen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Voor de positie van binnendelen is het handig om iets van een schetsje van binnen te maken voor onze beeldvorming.

Met de leidingen zou ik onder de dakpannen doorgaan en dan achter de dakgoot langs de muur op naast de regenpijp
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWDfC58-jsit5AKqx6oxnpypXJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FryNKLJCyuzzLXmG4x20WEZN.png?f=user_large
Positie 1 is waar ik nu voor ga.
Positie 2 en 3 is dus boven het trapgat, maar de leidingen moeten dan dus ergens door het dak of op de eerder foto rechts bij het raam door de verdiepingsvloer en de muur. Dat gaat. Het CV hok is opslag en die wand staat gelijk met de rand van de dakkapel ongeveer. De zolderkamer is niet hoog. De nok is afgetimmerd met een vlak plafond, waardoor de stahoogte ongeveer 2 meter is. De unit komt bij positie 1 boven een bed te hangen.

Vette shit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
geinig, is er eigenlijk wel een "airco installateur" die NIET begint over "in het trapgat hangen, en lekker groot dimensioneren, dan koelt ie je hele huis lekker mee in 15minuten" LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:54
R.E. schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:22:

[...]

De vraag is of je in de winter ook wilt verwarmen of niet? Indien nee, zet de unit lekker 'op' het dak. Bij ja, hang de unit 'aan' de muur met een goede 20 cm of meer vrije ruimte er onder. Dan doorsta je zonder problemen een goede winter met hevige sneeuwval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-07 22:52
ik zou m neerzetten op de aanbouw. Geheel gevoelsmatig, maar ik lees hier meer mensen met die klagen over een hangende airco, dan een staande. Maar daar zullen nog legio andere redenen voor mogelijk zijn :)

zelf heb ik hem staan los van het huis, dus 0,0 last van trillingen en geluiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sturmer93
olafmol schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:06:
geinig, is er eigenlijk wel een "airco installateur" die NIET begint over "in het trapgat hangen, en lekker groot dimensioneren, dan koelt ie je hele huis lekker mee in 15minuten" LOL
Ik ben afgelopen week ook bezig geweest met het verzamelen van info en heb ook contact opgenomen met twee bedrijven. Beide adviseren ze enorme units (6kw voor een woonkamer???) en zelfs nog groter voor een verdieping.. Wat mij vooral is opgevallen dat er een enorm prijsverschil zit tussen online aanbieders en lokale spelers. De online aanbieders werken ook met STEK-monteurs etc. Conclusie: rare handel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Sinds vandaag ben ik me ook aan het orienteren op een airco voor 2 slaapkamers (40m3 en 27m3)
Offerte aangevraagd bij 123klimaatshop en een lokale installateur.

Ben benieuwd wat voor offertes er terugkomen. Daarna mogen ze zelf nog even komen meten wat mij betreft. Geen idee of ik een zware installatie nodig heb.

Als ze gelijktijdig moeten draaien, hoeveel kw heb je dan nodig qua buitenunit?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Slasher schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:04:
Sinds vandaag ben ik me ook aan het orienteren op een airco voor 2 slaapkamers (40m3 en 27m3)

Ben benieuwd wat voor offertes er terugkomen. Daarna mogen ze zelf nog even komen meten wat mij betreft. Geen idee of ik een zware installatie nodig heb.

2 x 2 kW binnen en een 4 kw buiten. Kleiner dan dat ga je niet krijgen voor een multisplit :) (en is meer dan genoeg voor die ruimtes die jij hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
R.E. schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:53:
[...]

Zoiets?
[Afbeelding]
Positie 1 is waar ik nu voor ga.
Positie 2 en 3 is dus boven het trapgat, maar de leidingen moeten dan dus ergens door het dak of op de eerder foto rechts bij het raam door de verdiepingsvloer en de muur. Dat gaat. Het CV hok is opslag en die wand staat gelijk met de rand van de dakkapel ongeveer. De zolderkamer is niet hoog. De nok is afgetimmerd met een vlak plafond, waardoor de stahoogte ongeveer 2 meter is. De unit komt bij positie 1 boven een bed te hangen.
Kan je vanaf positie twee niet direct het schuine dak uit en onder de pannen naar de positie van het buitendeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
olafmol schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:06:
Dit kan zeker wel goed werken, alleen zoals ik hier net ook lees is 6Kw dan een beetje overkill.

Ik heb laatst een 5Kw bij iemand in het trapgat van de zolder gehangen en dat werkt perfect. Koelt zelfs door tot in de woonkamer.

Het kan goed werken mits de situatie er naar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
Sturmer93 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:06:
[...]

Ik ben afgelopen week ook bezig geweest met het verzamelen van info en heb ook contact opgenomen met twee bedrijven. Beide adviseren ze enorme units (6kw voor een woonkamer???) en zelfs nog groter voor een verdieping.. Wat mij vooral is opgevallen dat er een enorm prijsverschil zit tussen online aanbieders en lokale spelers. De online aanbieders werken ook met STEK-monteurs etc. Conclusie: rare handel 8)7
Hoe groot is je woonkamer is dan de vraag. Welk merk bieden ze aan? Wordt er mee verwarmd?

Ik zou persoonlijk voor een lokale installateur gaan, online aanbieders hebben vaak leuke "vanaf" prijzen. Je komt achteraf vaak voor verassingen te staan qua prijs door kleine lettertjes in offertes onder andere.

Een STEK-monteur, of F-gassen monteur zoals het tegenwoordig heet, is natuurlijk een must!

Ik denk altijd, waarom moet iemand zoveel online reclame maken? Als je goed werk levert komt het bijna vanzelf door mond op mond reclame. Helemaal na de laatste hete zomers die we gehad hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-07 08:27

HellBeast

Oh My GoT!

Ik krijg eind dit jaar mijn nieuwbouwwoning opgeleverd en wil daar een Multisplit met 3 binnenunits voor aanschaffen. Ik heb ongeveer het volgende in M3:

Woonkamer: 199m3
Slaapkamer 54m3
Zolder 240m3

Naar welke capacitieit moet ik dan ongeveer kijken?
Zou zoiets goed aansluiten?

https://www.koelklimaatte...25zs-w-2-5kw/#description

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
HellBeast schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:30:
Ik krijg eind dit jaar mijn nieuwbouwwoning opgeleverd en wil daar een Multisplit met 3 binnenunits voor aanschaffen. Ik heb ongeveer het volgende in M3:

Woonkamer: 199m3
Slaapkamer 54m3
Zolder 240m3

Naar welke capacitieit moet ik dan ongeveer kijken?
Zou zoiets goed aansluiten?

https://www.koelklimaatte...25zs-w-2-5kw/#description
Ik zou de slaapkamer apart doen. Dit omdat anders 's nachts je 10Kw buitenunit voor een 2.5kw binnenunit moet draaien.

In de woonkamer heb je eigenlijk al minimaal 6Kw nodig en op zolder nog wel meer.

[ Voor 5% gewijzigd door rupsen op 24-03-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

rupsen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:34:
[...]

Ik zou de slaapkamer apart doen. Dit omdat anders 's nachts je 10Kw buitenunit voor een 2.5kw binnenunit moet draaien.

In de woonkamer heb je eigenlijk al minimaal 6Kw nodig en op zolder nog wel meer.
Is dat puur stroomtechnisch? Mijn vrouw wil liever geen twee buitenunits, omdat ze dat optisch niet mooi vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
HellBeast schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Is dat puur stroomtechnisch? Mijn vrouw wil liever geen twee buitenunits, omdat ze dat optisch niet mooi vindt.
Ja dan is je minimale vermogen veel te hoog en ga je veel stroom verbruiken.

Ik weet de situatie verder niet bij je huis maar met 1 buitendeel krijg je denk ik aardig wat goot aan de muur als je alle posities wil bereiken.

1 kleine split bij de slaapkamer is dan vaak ook al een mooiere oplossing, misschien dat je het zo aan je vrouw kan overbrengen :P

De rekensom voor de benodigde kw's is inhoud x 30, 40 of 50. 30 voor kleine warmte last en 50 voor hoge warmtelast

Als ik dan voor je woonkamer reken is het al 200x30= 6000W
Zolder is 240x30=7200W

Dan neem ik nog factor 30 voor je zolder, maar daar moet je vaak al een hogere factor voor gebruiken
Dus met 10Kw koelvermogen kom je er niet eens

[ Voor 22% gewijzigd door rupsen op 24-03-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

rupsen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Ja dan is je minimale vermogen veel te hoog en ga je veel stroom verbruiken.

Ik weet de situatie verder niet bij je huis maar met 1 buitendeel krijg je denk ik aardig wat goot aan de muur als je alle posities wil bereiken.

1 kleine split bij de slaapkamer is dan vaak ook al een mooiere oplossing, misschien dat je het zo aan je vrouw kan overbrengen :P
Ik ga mijn best doen ;)

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
HellBeast schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Ik ga mijn best doen ;)

Bedankt voor je reactie.
Ik heb nog een kleine edit gedaan in mijn vorige post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

rupsen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:48:
[...]

Ik heb nog een kleine edit gedaan in mijn vorige post
Ik zag het. Het wordt sowieso een prijzig dingetje i.v.m. de grote oppervlaktes. Wel is het zo dat het een nieuwbouwwoning is met HR+++. Dat zou ook wel enig effect hebben op de capaciteit. Daarnaast hebben we ook vloerkoeling, al verwacht ik daar niet zo heel veel van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blerry
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07 21:26
Voor de daikin gebruikers met een nieuwere perfera die ik ook gebruik:

daikin-controller-cloud zojuist gereleased:

https://github.com/Apollon77/daikin-controller-cloud

Resultaat van :

https://github.com/cbrand...e-daikin-local/issues/123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:02

BTS

@HellBeast even voor mijn beeldvorming, de set die jij linkt: 5kw binnen unit op zolder, 3,5kw unit in de woonkamer en de 2,5kw unit op je slaapkamer?

En gaat er op zolder ook iemand slapen? Dan heb je namelijk al 2 units draaien in de nacht als je zomers koelt.

En in je moderne woning, hoe is de zon inval? Veel ramen op Zuid?

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

BTS schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:49:
@HellBeast even voor mijn beeldvorming, de set die jij linkt: 5kw binnen unit op zolder, 3,5kw unit in de woonkamer en de 2,5kw unit op je slaapkamer?

En gaat er op zolder ook iemand slapen? Dan heb je namelijk al 2 units draaien in de nacht als je zomers koelt.

En in je moderne woning, hoe is de zon inval? Veel ramen op Zuid?
De zolderkamer is een werkruimte, daar gaat niemand slapen. In de woonkamer ook niet, dus die staan in de nacht helemaal uit. We hebben wel wat ramen op zuid, maar niet bijzonder veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Slasher schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:04:

Ik zou me trouwens niet helemaal blindstaren op de prijs. De grote online handelaars zijn natuurlijk vrijwel altijd goedkoper omdat ze in volume kunnen werken.

Persoonlijk merk ik echter dat ik liever iets meer betaal voor een partij die "in de buurt" is, goed meedenkt en waar ik een goed gevoel bij krijg. Zeker ook als er moet worden samengewerkt met bv een aannemer is dat wel prettig als er een ervaren goed-communicerende partij je airco doet.

Dat is me wel een paar honderd euro extra waard, als alles netjes wordt geregeld, afgewerkt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
rupsen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Hoe groot is je woonkamer is dan de vraag. Welk merk bieden ze aan? Wordt er mee verwarmd?

Ik zou persoonlijk voor een lokale installateur gaan, online aanbieders hebben vaak leuke "vanaf" prijzen. Je komt achteraf vaak voor verassingen te staan qua prijs door kleine lettertjes in offertes onder andere.

Een STEK-monteur, of F-gassen monteur zoals het tegenwoordig heet, is natuurlijk een must!

Ik denk altijd, waarom moet iemand zoveel online reclame maken? Als je goed werk levert komt het bijna vanzelf door mond op mond reclame. Helemaal na de laatste hete zomers die we gehad hebben
Ik heb offertes aangevraagd voor een triple split (beneden, boven, zolder) zonder behoefte voor verwarming.
De woonkamer is 105m3 dus niet bijzonder groot. De aanrader was volgens de installateurs Mitsubishi Heavy, wat ook gewoon een goed merk is vwb prijs en kwaliteit. Het scheelt totaal (inclusief 15 meter extra koelleiding) ruim 800 euro wat op het totaal ongeveer 20 procent zou zijn. Het verschil loopt nog iets op als je bijvoorbeeld gaat kijken naar LG/Samsung. (1200 euro)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

olafmol schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Ik zou me trouwens niet helemaal blindstaren op de prijs. De grote online handelaars zijn natuurlijk vrijwel altijd goedkoper omdat ze in volume kunnen werken.

Persoonlijk merk ik echter dat ik liever iets meer betaal voor een partij die "in de buurt" is, goed meedenkt en waar ik een goed gevoel bij krijg. Zeker ook als er moet worden samengewerkt met bv een aannemer is dat wel prettig als er een ervaren goed-communicerende partij je airco doet.

Dat is me wel een paar honderd euro extra waard, als alles netjes wordt geregeld, afgewerkt etc.
Als de lokale installateur niet honderden euro's duurder is dan krijgt hij de opdracht, ik ben altijd bereid om extra te betalen als de service beter lijkt te zijn.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 16:44
Na vorig jaar de zomer proberen door te komen met een mobiele airco moet er dit jaar maar een wat permanentere oplossing komen.

Onze woning is een dijkwoning uit 2019, volledig HSB.
Er zit een plat dak op en bijna alle muren in de bovenverdieping zijn schuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBzSeWwN4HyKTAG4hkY1LPYk9jU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxShkQqQpGMcAXOfEVLN1G0G.png?f=fotoalbum_large

Omdat de woning gedeeltelijk in de grond zit blijft het souterrain heerlijk koel, hier slapen de kinderen en blijft het na een week 30+ nog steeds 21 graden. uiteindelijk is het vorig jaar niet hoger dan 27 graden gekomen.

Op dijkniveau zit onze woonkamer/keuken. met alle deuren dicht blijft het hier aardig koel.

De airco unit(s) zouden alleen voor de bovenverdieping gelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zH7E-kyrS6layaQ_fdwd7d2x0Zk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uTb087OtVsearHtlpE8U4jCs.png?f=fotoalbum_large

Slaapkamer 3 is onze slaapkamer, het bed staat onder de dakkapel en tegenover het bed zit een tv.
Rechts van het bed tussen slaapkamer 3 en de wasruimte zit een CV Radiator.
Tussen slaapkamer 3 en inloopkast zit geen deur. misschien dat daar ooit nog een schuifdeur komt maar voorlopig niet.

In Kamer 1.02 zit onze werkkamer. wij werken hier 4 dagen per week en mijn vrouw zal hier ook blijven werken omdat haar bedrijf het volledige kantoor opgedoekt heeft.
Ik zal waarschijnlijk hybride gaan werken..

Badkamer 1.03 heeft een deur naar beide vertrekken. De bovenverdieping hebben wij op deze manier gemaakt omdat er anders veel ruimte verloren zou gaan als de badkamer met een deur op de gang zou komen.

Vorig jaar heb ik een inventum mobiele airco gekocht, deze heb ik in de badkamer geplaatst (rode vlak) met een slang door het dakraam. natuurlijk afgedicht met een speciale plastic ding wat telkens los ging.
Als wij aan het werk waren deden we de slaapkamer deur dicht en bleef de werkkamer op zo'n 28 graden. de achterkant van de woning is op het zuiden."
Na het werken sloten we de werkkamer en deden we de deur tussen de badkamer en slaapkamer open. daar bleef het dan ook zo'n 28 graden.
Met de airco uit zaten we op 32 in een goed zomerse dag.

Wij hebben een paar weken geleden iemand over de vloer gehad voor een airco. omdat bijna alle muren in de slaapkamer schuin zijn kwam hij met een vloermodel airco. een Mitsubishi SRF25ZMX-S deze zou geplaatst worden op de blauwe balk in de tekening. hij kan dan direct naar buiten toe voor de afvoer.
In de werkkamer wou hij het zelfde doen, alleen zitten wij aan die kant vrij open naar de buren en vind ik een airco aan de muur geen mooi gezicht (en die goot ook niet). dus in de werkkamer moet hij op het dak.
Hij bood aan een SRK20ZS-W met een dakdoorvoer en een condenspomp. deze zou komen op het gele vlak.

De vloerairco kost ongeveer 2000 euro, en die voor de werkkamer bijna 1800 euro.

Nu zitten wij enorm te twijfelen aan de airco in de werkkamer. en denken (nee, het zal niet het comfortabelste zijn) dat als wij de deuren open houden een grotere airco in de slaapkamer voldoende zal zijn voor die paar weken.
Een airco in het trapgat is niet mogelijk ivm schuine muren.

Ook de plaatsing van de airco in de slaapkamer twijfelen wij aan, in dezelfde ruimte zit ook een radiator die eigenlijk niet meer nodig is als er een airco staat die verwarmen veel beter kan doen.
Wat nou als we die radiator verwijderen (kan, het systeem is gemaakt dat alle ruimtes apart aan kunnen) en de airco op die plek plaatsen. slangen e.d. kunnen via het knieschot naar buiten.

Heel verhaal ;-) wat denken jullie? ik vind 1800 euro voor de airco best een hoop geld :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

MK_ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:44:
We willen een airco voor het koelen van onze bovenverdieping. Ik heb hiervoor verschillende offertes gedaan en reeds zelf al aardig wat onderzoek gedaan, maar voor de laatste stap hoop ik dat mijn mede-Tweakers me kunnen helpen :)

Situatie-schets: het gaat om een 2-onder-1-kap woning van 1965, in 2019 volledig voorzien van nieuwe ramen en kozijnen met Climaplus One U1.0, en in 2020 voorzien van spouwmuurisolatie. Dakisolatie en vloerisolatie van circa 2009, en alle slaapkamers voorzien van rolluiken.

De binnenunit willen we hierbij plaatsen op de overloop. Hierbij hangt die tegenover de twee meest gebruikte slaapkamers. De buitenunit willen we echter niet aan de zijgevel hangen, maar aan de achtergevel. Hiervoor lopen de leidingen omhoog naar de zolder (incl. condenswaterpompje), en vervolgens via de zolder naar de achtergevel en dan daar naar buiten. Dat dit niet de goedkoopste manier is snappen we :) Het stukje muur waar de binnenunit op komt te hangen is ~89cm breed.

Nu, de installateur die we uitgekozen hebben heeft ons twee verschillende modellen voorgelegd, al vind ik het kiezen tussen de twee ontzettend moeilijk. We hebben de keuze uit de Toshiba RAS-B13J2KVSG / 13J2AVSG ("Kazumi") of de Mitsubishi SRK/SRC-35 ZS-W. Voor het kostenplaatje maakt het weinig uit, de Toshiba is €60 duurder maar dat overleven we wel :+

De installateur heeft aangegeven een voorkeur te hebben voor de Toshiba installatie. Zijn voornaamste beweegreden is de afmeting van de binnenunit: deze is slechts 80cm breed t.o.v de 87cm voor de Mitsubishi. De Mitsubishi past echt wel, dus mochten we daar voor gaan is dat geen probleem.

Wat ik zelf al heb kunnen uitvinden:
Toshiba RAS-B13J2KVSG / 13J2AVSGMitsubishi SRK/SRC-35 ZS-W
Koelvermogen:3.5 kW (1.0 ~ 4.1 kW)3.5 kW (0.9 ~ 4.0 kW)
Verwarmingsvermogen:4.2 kW (1.0 ~ 5.3 kW)4.0 kW (0.9 ~ 5.0 kW)
Energieklasse (zowel verkoelen als verwarmen):A+++A++
S.E.E.R.:8.68.4
S.C.O.P.:5.14.7
Verwarmingscapaciteit bij -10°C:2.8 kW3.4 kW
Geluidniveau binnenunit:19 - 43 dB(A)19 - 40 dB(A)
Geluidniveau buitenunit:38 - 40 dB(A)45 - 50 dB(A)
Temperatuurbereik koelen:-15°C ~ +46°C-15°C ~ +46°C
Temperatuurbereik verwarmen:-15°C ~ +24°C-20°C ~ +24°C
Luchthoeveelheid binnendeel:342 ~ 732 m³/uur300 ~ 678 m³/uur
Luchthoeveelheid buitendeel:? m³/uur1890 m³/uur

Volgens mij zijn dat wel een beetje de belangrijkste gegevens, en ook hier ontlopen ze elkaar niet echt. Als ik het zo bekijk, lijkt mij de Toshiba de betere keuze niet? Die is namelijk o.a efficiënter, en het buitendeel maakt iets minder geluid.

Dan komt het verder nog af op details in functionaliteiten. Zo heeft de Toshiba wel een "Swing" functie, maar of dat nu een "3D Swing" functie is zoals de Mitsubishi blijft me onduidelijk. De verdamper van de Toshiba is volgens de fabrikant voorzien van "magic coil coating". De Mitsubishi heeft een self-clean functie waar de Toshiba een reinigbaar luchtfilter heeft. De Mitsubishi heeft een "sun deodorozing filer" en een "24-uur ionisator", bij de Toshiba kom ik er niet direct achter of hij iets soortgelijks heeft. Toshiba's "HADA Care" lijkt dat ook (gedeeltelijk) te doen. Zijn dat zaken om wakker van de liggen?

Verder kan ik eigenlijk verdacht weinig vinden over Toshiba airco's. Ook hier op het forum zie ik voornamelijk Mitsubishi. Heeft dat een specifieke reden?

Alvast bedankt _/-\o_
De knoop doorgehakt en gegaan voor de Toshiba (RAS-B13J2KVSG / 13J2AVSG). In praktisch elk opzichte betere specificaties: S.E.E.R, S.C.O.P, geluidproductie en niet onbelangrijk: afmetingen binnenunit.

Over ~6 weken zal hij geplaatst worden :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:48
Zijn er mensen die alleen airco's gebruiken voor het verwarmen? En zouden die hun energie verbruik op jaar basis kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Maartinho schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:56:
Zijn er mensen die alleen airco's gebruiken voor het verwarmen? En zouden die hun energie verbruik op jaar basis kunnen delen?
700 kWh voor verwarmen in 2020. 320 kWh voor koelen. Met een 3-split in een huis van 370 kuub uit de jaren 90. Als gemeten volgens de airco zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 24-03-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
HarmoniousVibe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:01:
[...]

700 kWh voor verwarmen in 2020. 320 kWh voor koelen. Met een 3-split in een huis van 370 kuub uit de jaren 90. Als gemeten volgens de airco zelf.
Dus 1020kwh voor het hele jaar. En heb je dan verder geen enkele verwarming bron? 1000kwh klinkt mij als weinig in de oren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Maartinho schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:11:
[...]
Dus 1020kwh voor het hele jaar. En heb je dan verder geen enkele verwarming bron? 1000kwh klinkt mij als weinig in de oren :)
Je hebt alleen iets aan die informatie als je ook wat weet over elkaars warmteverlies en - veel belangrijker - stookgedrag. Hoe vaak wordt er gestookt? Welke temperaturen? 18 of 22 is nogal een verschil.

Ik zit hier eerder op een dikke 1500 denk ik. Als je dat omrekent naar euro’s en dan omrekent naar gas is het alsnog een lachertje.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:56

Freakie1NL

Grote Baas

Gebruik die van de woonkamer als bij verwarming, in de ochtend de cv aan zodat alle kamers opwarmen (thuiswerken). Dan in de avond alleen nog de airco omdat we dan in de woonkamer zitten.

Kan het natuurlijk niet op 1 vergelijken want buiten temperatuur is anders. Maar sinds november hebben wij de airco en als bij verwarming daarvan 58 kWh gebruikt, daarmee (op basis van afgelopen jaar <zie disclaimer niet heel accuraat>) over november t/m maart 173 m3 aan gas bespaart. Nogmaals kan je niet 1 op 1 zo zeggen want externe factoren zijn bepalend. Maar indicatie geeft het wel.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:51
Het zegt natuurlijk op zichzelf niet zoveel omdat je huizen niet zomaar met elkaar kan vergelijken, maar ik zit normaal rond de 1500kWh per jaar, nu met permanent thuiswerken rond de 1800p/j. Dit is wel inclusief koelen.

Zie ook dit draadje.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-07 08:20

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Gisteren een installateur langs gehad om een offerte te maken voor airco op de boven- en zolderverdieping. Hij gaf aan dat ik aan 1 binnenunit genoeg zou hebben en komt met de Mitsubishi SRC35ZS-W/SRK35ZS-W aanzetten. Het gaat om een zolderverdieping met 2 ruimtes, waarvan 1 een open verbinding heeft met het trappengat. Dan op de bovenverdieping 2 slaapkamers, een badkamer en een studeerkamer. Totale oppervlakte/inhoud ong. 60 m2/170 m3. Binnenunit komt dan in het trapgat op zolder te hangen, koude lucht daalt immers volgens de installateur. Montage is rechttoe rechtaan, leidingen kunnen bij de binnenunit direct door de muur naar buiten en daar kan de buitenunit 1 verdieping lager op het platte dak van de schuur staan. De installateur zet echter wel een gevelconsole op de offerte, daar komt de buitenunit dan op te staan.

Totaalprjis net iets boven de 2000 euro incl alles.

Is dit wel een goede deal? Als ik kijk bij bijv, aircodruten.nl zie ik dezelfde airco voor 930 euro incl btw staan. Of is dat alleen de binnenunit (lijkt me haast niet toch)? Ik kan me niet voorstellen dat monteren 1000 euro hoeft te kosten.

En wat zijn jullie ervaringen met de units van Mitsubishi? Zijn die goed? En qua capaciteit; zou ik hiermee uit de voeten kunnen? Hij hoeft in principe niet te verwarmen maar wel in de zomer tijdens hittegolven goed koelen. Dus dat de temp. in huis 's nachts van 22-23 graden naar 18-19 graden kan gaan. Vorig jaar was het op een gegeven moment 25 graden in huis, ik heb geen oog dichtgedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ArjanC schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:40:
Nu zitten wij enorm te twijfelen aan de airco in de werkkamer. en denken (nee, het zal niet het comfortabelste zijn) dat als wij de deuren open houden een grotere airco in de slaapkamer voldoende zal zijn voor die paar weken.
Een airco in het trapgat is niet mogelijk ivm schuine muren.

Ook de plaatsing van de airco in de slaapkamer twijfelen wij aan, in dezelfde ruimte zit ook een radiator die eigenlijk niet meer nodig is als er een airco staat die verwarmen veel beter kan doen.
Wat nou als we die radiator verwijderen (kan, het systeem is gemaakt dat alle ruimtes apart aan kunnen) en de airco op die plek plaatsen. slangen e.d. kunnen via het knieschot naar buiten.

Heel verhaal ;-) wat denken jullie? ik vind 1800 euro voor de airco best een hoop geld :D
Ik denk dat als je daar dagelijks blijft werken je toch echt een aparte airco moet nemen. Die kan je dan inderdaad prima plaatsen waar nu de radiator zit en er dan ook mee verwarmen. Dan verdient ie zichzelf uiteindelijk nog terug ook.

Een (nog) grotere airco in je slaapkamer is volstrekt zinloos, de beperking is namelijk niet het vermogen van die airco, maar in hoeverre die koude/warmte zich door de deurposten naar je werkplek verplaatst. Dat wordt bepaald door hoe hard je de fan zet, niet het geleverde vermogen van de airco.

Als ik het goed begrijp wil je dan naar 2 single-splits, dus je zou het natuurlijk toch eerst kunnen proberen met de deuren open (maar ik voorspel je nu al dat dat niet goed genoeg werkt voor dagelijks gebruik). Die 2e voor de werkkamer kan je dan later doen. Kost natuurlijk wel iets meer omdat ze dan 2x moeten komen.
Icephase schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:05:
Gisteren een installateur langs gehad om een offerte te maken voor airco op de boven- en zolderverdieping. Hij gaf aan dat ik aan 1 binnenunit genoeg zou hebben en komt met de Mitsubishi SRC35ZS-W/SRK35ZS-W aanzetten. Het gaat om een zolderverdieping met 2 ruimtes, waarvan 1 een open verbinding heeft met het trappengat. Dan op de bovenverdieping 2 slaapkamers, een badkamer en een studeerkamer. Totale oppervlakte/inhoud ong. 60 m2/170 m3. Binnenunit komt dan in het trapgat op zolder te hangen, koude lucht daalt immers volgens de installateur. Montage is rechttoe rechtaan, leidingen kunnen bij de binnenunit direct door de muur naar buiten en daar kan de buitenunit 1 verdieping lager op het platte dak van de schuur staan. De installateur zet echter wel een gevelconsole op de offerte, daar komt de buitenunit dan op te staan.

Totaalprjis net iets boven de 2000 euro incl alles.

Is dit wel een goede deal? Als ik kijk bij bijv, aircodruten.nl zie ik dezelfde airco voor 930 euro incl btw staan. Of is dat alleen de binnenunit (lijkt me haast niet toch)? Ik kan me niet voorstellen dat monteren 1000 euro hoeft te kosten.

En wat zijn jullie ervaringen met de units van Mitsubishi? Zijn die goed? En qua capaciteit; zou ik hiermee uit de voeten kunnen? Hij hoeft in principe niet te verwarmen maar wel in de zomer tijdens hittegolven goed koelen. Dus dat de temp. in huis 's nachts van 22-23 graden naar 18-19 graden kan gaan. Vorig jaar was het op een gegeven moment 25 graden in huis, ik heb geen oog dichtgedaan...
Lijkt me niet dat dit helemaal aan je verwachtingen gaat voldoen. Of je moet tevreden zijn met een paar graden koeler op de 1e verdieping. De kou zal echt wel wát zakken naar de 1e verdieping, zeker als je goede rubbers in je kozijnen hebt, maar het is niet te vergelijken met meerdere units qua goede werking.

De prijs lijkt me prima hoor. Voor die 1000 euro heb je alleen de binnen- en buitenunit. Daar komt nog wel een ˜3-400 bij aan materiaal, een wandconsole, voedings- en stuurkabels, evt. zekering in de meterkast, de koelleidingen, afwerkgoten, condensslangen etc. etc. Dan hou je ˜600 euro bruto over voor 2 man en een 4-6 uur werk, wat reistijd en wat brandstof. Dat is toch helemaal niet zo irrieel? Ik weet niet wat jij per uur kost maar daar ga ik niet voor komen iig.

[ Voor 41% gewijzigd door RonJ op 25-03-2021 11:15 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 12:11

JB

Cédric roelt!

MK_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:51:
[...]

De knoop doorgehakt en gegaan voor de Toshiba (RAS-B13J2KVSG / 13J2AVSG). In praktisch elk opzichte betere specificaties: S.E.E.R, S.C.O.P, geluidproductie en niet onbelangrijk: afmetingen binnenunit.

Over ~6 weken zal hij geplaatst worden :)
Weet je zeker dat je buitenunit groot genoeg is? Anders is het misschien geen goede kwaliteit :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
RonJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:33:
[...]

Het zegt natuurlijk op zichzelf niet zoveel omdat je huizen niet zomaar met elkaar kan vergelijken, maar ik zit normaal rond de 1500kWh per jaar, nu met permanent thuiswerken rond de 1800p/j. Dit is wel inclusief koelen.

Zie ook dit draadje.
Ik snap je het niet 1 op 1 vergeleken kan worden, maar ik was er eigenlijk wel een beetje uit dat ik bij de verbouwing van mijn huis de CV eruit wil gooien en en volledig over wil gaan op airco's.

Nu sprak ik een warmtepomp specialist en die rekende toch even met toch wel 5000kwh per jaar voor de beneden verdieping (rijtjeshuis van gemiddelde grootte) en dat leek me toch wel erg behoorlijk. Vandaar mijn vraag. Als iedereen hier tussen de 1000 en 1500 zit moet je voor die 5000 toch wel met de ramen open stoken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Maartinho schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Ik snap je het niet 1 op 1 vergeleken kan worden, maar ik was er eigenlijk wel een beetje uit dat ik bij de verbouwing van mijn huis de CV eruit wil gooien en en volledig over wil gaan op airco's.

Nu sprak ik een warmtepomp specialist en die rekende toch even met toch wel 5000kwh per jaar voor de beneden verdieping (rijtjeshuis van gemiddelde grootte) en dat leek me toch wel erg behoorlijk. Vandaar mijn vraag. Als iedereen hier tussen de 1000 en 1500 zit moet je voor die 5000 toch wel met de ramen open stoken lijkt mij.
Heb je het dan over een lucht-lucht warmtepomp of een lucht-water icm vloerverwarming? Die laatste zal iets meer verbruiken, maar echt geen 5000, totale onzin inderdaad. Dat verbruikt mn auto, maar het hele huishouden komt daar niet eens aan. Lees nog maar even in dat draadje wat ik linkte, bijna iedereen met een gemiddeld huis qua isolatie en oppervlakte zitten rond (+/- 20%) de 1 kWh/graaddag (ex SWW). Dus voor het hele huis, niet alleen beneden.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 25-03-2021 11:59 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
[...]

5000 kWh met een COP van 4, zit je aan 5000*4 = 20.000 kWh thermische warmte
Laten we zeggen dat er 9m3 thermische warmte in 1 m3 gas zit; dan zou je om je benedenverdieping te verwarmen 2.222 m3 gas verstoken. Lijkt me wel een beetje veel ja voor de benedenverdieping van een gemiddeld rijtjeshuis 8)7

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

JB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:16:
[...]
Weet je zeker dat je buitenunit groot genoeg is? Anders is het misschien geen goede kwaliteit :+
Uiteraard!

• Daikin RXM35N: 55.0 x 76.5 x 28.5 cm
• Toshiba RAS-13J2AVSG: 55.0 x 78.0 x 29.0 cm

O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
[...]

5000kwh per jaar voor de beneden verdieping (rijtjeshuis van gemiddelde grootte)
Afbeeldingslocatie: https://media4.giphy.com/media/sDOhzJBsFvjMY/giphy.gif

Ik verbruik 1200 kWh voor mijn huiskamer + keuken (2-onder-1 kap uit 2008, ligging op het noorden, altijd iemand thuis) van ± 150m3. Dat is verwarmen én verkoelen. Daar komt nog ± 250 kWh verwarmen/koelen bij voor 3 slaapkamers. Laten we zeggen: 1500 kWh in een jaar met een warme zomer en een koude winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-07 22:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1HeyqpVWJ2S6E1mxsNBnODactg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/613wB3qtVT8axAKpcDmuohr2.jpg?f=fotoalbum_large

Dan spring mijn verbruik er wel bovenuit. Nou is t huis nog niet optimaal geïsoleerd, er mist nog spouwmuur en vloerisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Tammo2 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:44:
[Afbeelding]

Dan spring mijn verbruik er wel bovenuit. Nou is t huis nog niet optimaal geïsoleerd, er mist nog spouwmuur en vloerisolatie.
Wel grappig dat je al koelverbruik hebt. Zou ie de defrosts als koelen rekenen?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 12:11

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 99% gewijzigd door JB op 25-03-2021 12:53 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 12:22
Interessant artikeltje in Vakblad Warmtepompen over gebruik van propaan (R290) in kleine split-unit airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 10:07
Zojuist mijn spulletjes besteld bij Keroclima:

1x MXZ-2F42VF
1x MSZ-AP25VGK
1x MSZ-AP35VGK

Ik vroeg me alleen of hoe het zit met de condens afvoer. Moet ik daar nog een apart pompje voor kopen? En kan ik die dan voeden vanuit de binnenunit of moet dat via een stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Nadser schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:46:
Zojuist mijn spulletjes besteld bij Keroclima:

1x MXZ-2F42VF
1x MSZ-AP25VGK
1x MSZ-AP35VGK

Ik vroeg me alleen of hoe het zit met de condens afvoer. Moet ik daar nog een apart pompje voor kopen? En kan ik die dan voeden vanuit de binnenunit of moet dat via een stopcontact?
Ligt er aan of het water onder een afschot weg kan lopen. Water gaat niet omhoog :)

Wordt vaak wel via de binnenunit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Het koelmiddel kan prima omhoog stromen, maar condens niet. Daar zit immers totaal geen druk achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 10:07
Haha ja ok zo ver was ik nog, dacht alleen dat dat ondertussen ingebouwd zou zijn..

Die pompjes kunnen dan zeker ook niet netjes in dezelfde behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds een paar weken een MHI srk 35 zs-w in gebruik in onze woonkamer/keuken, die goed bevalt. Totale inhoud is ongeveer 110 m3, hoekwoning met redelijke isolatie.
Nu gaat het ding niet lager dan 0,9 kW koelvermogen, en dat zie ik ook in het stroomverbruik terug van 200 W. Als de boel eenmaal op temperatuur is, gaat hij (dus) pendelen. Binnenunit stopt dan regelmatig (lampje gaat knipperen), en in de buitenunit hoor ik een lage brom die steeds hoger klinkt. Wordt er dan (weer) druk opgebouwd voor de volgende verwarmings'sessie'?

Raampjes een beetje open zorgt voor een beter klimaat en helpt voorkomen dat het ding te snel pendelt, maar met de hogere temperaturen van de komende week vrees ik dat je pendelen niet voorkomt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEx0Z8X_P3HE7KxGatyoWpmhXKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LQNEAaDqHxgaX36FkHvTN2Ly.png?f=user_large

Volgens mij wel vrij normaal gedrag, maar wil toch even vragen hoe je er nog meer voor kunt zorgen dat 'ie minder snel pendelt? Is er een instelling op de remote controller? Op mijn CV ketel zit er een antipendelstand. MOet ik het setpoint hoger instellen (nu 21 graden, warm genoeg), of de binnenunit harder laten blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Nadser schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:30:
Haha ja ok zo ver was ik nog, dacht alleen dat dat ondertussen ingebouwd zou zijn..

Die pompjes kunnen dan zeker ook niet netjes in dezelfde behuizing?
Ze passen vaak in de bocht die omhoog gaat.

Als voorbeeld: https://www.warmteservice...lime-Silent%2B/p/90158185

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@koelkast proberen lucht beter te verdelen en anders 1 graad hoger zetten en als het te warm wordt uitzetten.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
koelkast schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:43:
Sinds een paar weken een MHI srk 35 zs-w in gebruik in onze woonkamer/keuken, die goed bevalt. Totale inhoud is ongeveer 110 m3, hoekwoning met redelijke isolatie.
Nu gaat het ding niet lager dan 0,9 kW koelvermogen, en dat zie ik ook in het stroomverbruik terug van 200 W. Als de boel eenmaal op temperatuur is, gaat hij (dus) pendelen. Binnenunit stopt dan regelmatig (lampje gaat knipperen), en in de buitenunit hoor ik een lage brom die steeds hoger klinkt. Wordt er dan (weer) druk opgebouwd voor de volgende verwarmings'sessie'?

Raampjes een beetje open zorgt voor een beter klimaat en helpt voorkomen dat het ding te snel pendelt, maar met de hogere temperaturen van de komende week vrees ik dat je pendelen niet voorkomt:

[Afbeelding]

Volgens mij wel vrij normaal gedrag, maar wil toch even vragen hoe je er nog meer voor kunt zorgen dat 'ie minder snel pendelt? Is er een instelling op de remote controller? Op mijn CV ketel zit er een antipendelstand. MOet ik het setpoint hoger instellen (nu 21 graden, warm genoeg), of de binnenunit harder laten blazen?
Wat @evtje zegt, fan handmatig wat harder zetten. Of idd lekker je ramen open laten staan en wat lentelucht opsnuiven ;)

Maar uiteindelijk pendelt ie toch hoor met dit weer, wat je ook doet. Zeker als de zon vol naar binnen schijnt 's-middags. Mijn US kan tot onder de 100watt opgenomen vermogen terug, maar ook die gaat nu pendelen. Uiteindelijk is er altijd een minimum nodig om het proces op gang te houden en je warmtevraag is nu gewoon mi-ni-maal.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
koelkast schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:43:

[Afbeelding]

Dat is normaal gedrag en doe je met de oplopende buitentemps helemaal niets aan. Je kan het iets terugdringen als je het echt wilt (lagere fanstand vastzetten, graad omlaag zetten) maar ik zou mij er geen zorgen om maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de TS staat een link naar mijn verwarmen met airco topic, daar staat veel meer info in de TS dan in dit topic.
Hoewel ik mede TS ben bemoei ik me er niet meer mee, iemand moest alle airco's zo nodig in 1 topic zetten.
Als doekje voor het bloeden mijn verbruik van vorig jaar: 1450kWh voor een matig geïsoleerd 110m2 rijtjeshuis van 1990 met oud dubbelglas en lege spouwen.
In 2019 was het 1280kWh met een minder warme zomer en zachte winter.
Gas zat tot 2015 op 800m3, voor het mooie nog SWW met de wpboiler erbij, dat was 315kWh.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:31
Dat is zoals anderen al aangaven niet zonder rekening te houden met diverse variabelen relevant te zeggen.
Vrijstaand huis, 2007, 2 personen, 1 thuiswerker beneden comfortabel warm 21 graden en boven niet kouder dan 18 en 1 kantoorruimte verwarmt. Maar vooral ook PV. Warmtepompboiler 200 liter.

Dat kostte me onder de streep dit jaar (mijn eerste jaar overigens zonder gas, best spannend) Eur 7,13 (inclusief 100 euro welkomstcadeau van de energieleverancier. En dat is inclusief koelen!! Voorheen betaalde ik 80 euro voorschot per maand!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor de volledigheid krijg ik elke maand €15 betaald om klant te mogen zijn :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1 ... 26 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic