Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.339.064 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:50

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Ik zal hem eens op 3 zetten. Hij maakt dan wel zo veel geluid dat het niet comfortabel meer is.
Stand 1 gaat je het niet mee redden. Misschien wel om de boel op 20 te houden als je er eenmaal bent.

Dat lukt mij ook niet met een FTXM42 in een goed geisoleerd huis met de huidige temperaturen buiten. Ik heb de unit in de ochtend op Auto (fan) gehad en dan gaat hij vrolijk naar fanstand 4. Maar dat zakt af naar 1 of 2 na een uur of 1.5.

Makkelijkste test is Power mode; dan gaat de unit voor 20 minuten op geforceerd vol vermogen. Dan weet je meteen of de boel stuk is of niet (denk van niet; de fanstand vast op 1 zetten speelt je parten denk ik zelf)

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 08-01-2021 19:12 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Graag wat advies aangaande sizing van de airco. Ik heb een huis van ongeveer 20 jaar oud met een label B. Isolatie is goed, kan altijd beter denk ik. Het is een tussenwoning in een rijtje. Mijn woonkamer met open keuken is ongeveer 81m3 wat betreft inhoud. Een installateur zegt 3,5KW is voldoende voor zowel verwarmen als koelen. Een andere installateur zegt dat ze altijd een slagje groter nemen als je ook wil gaan verwarmen, zeker met in het achterhoofd dat het soms ook kan vriezen. Ik wil het meestal een graad of 21 hebben, zeker in de avond.

Ik weet ook dat er mensen zijn die hun hele huis met een 3,5KW unit verwarmen. Ik vind het niet erg om iets meer uit te moeten geven en dan zeker weten dat het werkt. Kamer zal op een multisplit zitten met een unit in een van de slaapkamers. Daar zal ik ook verwarmen, maar op een veel lagere temperatuur. Slapen wil je niet bij te hoge temperaturen.

Wat is jullie idee hieromtrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
jvanlith schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:12:
Graag wat advies aangaande sizing van de airco. Ik heb een huis van ongeveer 20 jaar oud met een label B. Isolatie is goed, kan altijd beter denk ik. Het is een tussenwoning in een rijtje. Mijn woonkamer met open keuken is ongeveer 81m3 wat betreft inhoud. Een installateur zegt 3,5KW is voldoende voor zowel verwarmen als koelen. Een andere installateur zegt dat ze altijd een slagje groter nemen als je ook wilt gaan verwarmen, zeker met in het achterhoofd dat het soms ook kan vriezen. Ik wil het meestal een graag of 21 hebben, zeker in de avond.

Ik weet ook dat er mensen zijn die hun hele huis met een 3,5KW unit verwarmen. Ik vind het niet erg om iets meer uit te moeten geven en dan zeker weten dat het werkt. Kamer zal op een multisplit zitten met een unit in een van de slaapkamers. Daar zal ik ook verwarmen, maar op een veel lagere temperatuur. Slapen wil je niet bij te hoge temperaturen.

Ik doe 150m3 met een huis uit 2007 (2 onder 1 kap), Label A met een 4.2 binnenunit en dat is toch best wel al te groot.

Ik zou niet meer dan 3.5 nemen. 81*50= 4050, 81*40= 3240. Met 3.5 zit je er mooi tussen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
Notna schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:15:
[...]

Ik doe 150m3 met een huis uit 2007 (2 onder 1 kap), Label A met een 4.2 binnenunit en dat is toch best wel al te groot.

Ik zou niet meer dan 3.5 nemen. 81*50= 4050, 81*40= 3240. Met 3.5 zit je er mooi tussen imo.
Dank voor je reactie, dat bevestigd wat ik al verwachtte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:18
Tsurany schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:33:
[...]

Nee, staat volledig uit. Heb ook het idee dat de buitenunit echt op vol vermogen draait.
[Afbeelding]

Staat gewoon op verwarmen met 22 graden en fan level 1.

Via Get Sensor Info krijg ik deze data:
ret=OK,htemp=18.0,hhum=40,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=39
Ik heb een singlesplit 3,5 maar de compressor kan veel hoger hoor cmpfreq=39 is bij mij rond 50% denk ik ongeveer hier kan hij wel tot cmpfreq=84 of 90 geloof ik en dan is het letterlijk een haardroger. :+
cmpfreq=66 is bij mij zijn norm maximaal vermogen, daarboven is powerfull activeren.

Ram eens powerfull in zou ik zeggen en laat hem dan even gaan, dat kereltje met spierballen knop, powerfull stopt vanzelf na 30 minuten en dan gaat hij terug naar zijn vorige stand.

Wat ook helpt is de setpoint gewoon 3 of 4c verhogen of gewoon op 30c zetten dan gaat de buitenunit ook wel iets harder werken en warmer lucht blazen, uiteraard niet vergeten terug te zetten.

Het regelgedrag van de binnenunits kan wel eens raar zijn als je veel warmte wil vragen dat ken ik, als ik hier de uitblaasklep bijvoorbeeld helemaal naar beneden zet of naar het uiterste links/rechts laat blazen gaat de binnenunit zijn eigen warmte registreren en wil het ook niet.

En geen nood je energiemeter gaat niet opstijgen dat valt wel mee met de stroomverbruik.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2021 19:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Glashelder schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:55:
[...]

Wat gebeurd er als je 30 graden vraagt?

Ik vind het niet goed klinken om eerlijk te zijn. Als de compressor hier op 1,5 kW draait dan komt er lucht van 63 graden uit :X
Nu enkel de beneden unit aan, 30 graden en op fan stand 3. Lucht uit de unit is ~50 graden en hij vraagt 2,3kW nu.
Maar goed jij hebt wel multi. Wordt de dikke buis wel goed warm?
Welke dikke buis bedoel je?
Notna schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:10:
[...]

Stand 1 gaat je het niet mee redden. Misschien wel om de boel op 20 te houden als je er eenmaal bent.

Dat lukt mij ook niet met een FTXM42 in een goed geisoleerd huis met de huidige temperaturen buiten. Ik heb de unit in de ochtend op Auto (fan) gehad en dan gaat hij vrolijk naar fanstand 4. Maar dat zakt af naar 1 of 2 na een uur of 1.5.

Makkelijkste test is Power mode; dan gaat de unit voor 20 minuten op geforceerd vol vermogen. Dan weet je meteen of de boel stuk is of niet (denk van niet; de fanstand vast op 1 zetten speelt je parten denk ik zelf)
Eens kijken hoe dat gaat dan. Wel jammer dat je dan direct wat meer geluid hebt, dan wordt hij wel hoorbaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mr_evil08 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:21:
[...]

Ik heb een singlesplit 3,5 maar de compressor kan veel hoger hoor cmpfreq=39 is bij mij rond 50% denk ik ongeveer hier kan hij wel tot cmpfreq=84 of 90 geloof ik en dan is het letterlijk een haardroger. :+
cmpfreq=66 is bij mij zijn norm maximaal vermogen, daarboven is powerfull activeren.

Ram eens powerfull in zou ik zeggen en laat hem dan even gaan, dat kereltje met spierballen knop, powerfull stopt vanzelf na 30 minuten en dan gaat hij terug naar zijn vorige stand.
Hij schiet nu naar de 52 op stand drie met 30 graden, dat lijkt dus al te helpen in de warmtevraag.

Met powerful blijft hij wel op 54 steken, hoger komt hij niet.
Wat ook helpt is de setpoint gewoon 3 of 4c verhogen of gewoon op 30c zetten dan gaat de buitenunit ook wel iets harder werken en warmer lucht blazen, uiteraard niet vergeten terug te zetten.

Het regelgedrag van de binnenunits kan wel eens raar zijn als je veel warmte wil vragen dat ken ik, als ik hier de uitblaasklep bijvoorbeeld helemaal naar beneden zet of naar het uiterste links/rechts laat blazen gaat de binnenunit zijn eigen warmte registreren en wil het ook niet.
In principe zou dus de 3D stand het beste moeten werken om de warmte bij de unit vandaan te halen? Dat eens aankijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tsurany schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:33:
[...]

Hij schiet nu naar de 52 op stand drie met 30 graden, dat lijkt dus al te helpen in de warmtevraag.

[...]

In principe zou dus de 3D stand het beste moeten werken om de warmte bij de unit vandaan te halen? Dat eens aankijken.
Ik heb hem gewoon op een vaste stand maar meer de kamer in gericht en hier blaast hij rechtuit, hier geen probleem gezien de unit bij het raam zit niemand heeft er last van.

3D stand kan je proberen geen idee.
Maar cmpfreq=52 begint erop te lijken dan zul je nu aardig wat warmte moeten krijgen.

Recht hem eens meer naar voren puur voor de test en kijk dan na ong 5 minuten de compressor nog hoger gaat.

Met een multisplit zit je wel met de beperking van de binnenunit dus mogelijk is maximaal vermogen uit de buitenunit niet mogelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@Tsurany Ik denk ook echt dat je grote probleem het vastzetten van de fan op stand 1 is. Zeker met de Stylish die relatief compact is heb je wel wat meer luchtverplaatsing nodig om de warmte die de buitenunit genereert ook de ruimte in te krijgen.

Ik draai hier met een FTXA42 tot op heden altijd gewoon op auto in een woonkamer van ruim 150m3 en dat gaat prima. Bij het opwarmen gaat hij meestal naar stand 3 of 4 en daarna vrij snel terug naar 2. En dan soms dan noh naar 1 al gebeurt dat met deze buitentemperatuur eigenlijk niet meer.

Stroomverbruik na het opwarmen van de 3MXM68N buitenunit is dan 600 tot 900 Watt vandaag. Die 900 vooral als ik de FTXA25 op de werkkamer erbij aanzet. Ik vermoed dus dat je met de fan op 1 het niet alleen niet warm krijgt maar dat het ook behoorlijk inefficiënt is zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hij staat nu een uur lang op 30 graden met dan stand 3 maar de kamer is niet warmer dan 20 graden. Sterker nog, tijdens de defrosts stopte de fan en zakte de temperatuur meteen in. Nu weer op 20 maar warmer wordt het niet.

Of de unit heeft te weinig vermogen of ik verlies heel veel warmte uit de woning. Het is wel een hoekwoning uit 2006, dubbelglas maar geen HR. Al zou ik met 23m2 aan glas niet een paar duizend watt aan warmte moeten verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik heb hier een vrijstaande woning uit 2000 met ook normaal dubbel glas. Ter indicatie, als het in de avond 21 graden is koelt het in een nacht van 8 uur af naar ongeveer 19 graden met deze temperaturen.

Maar de 4.2kW FTXA met dus 6.8 buitenunit krijgt dat in de ochtend zonder problemen weer op temperatuur, daar is niet lang voor nodig.

Nu op dit moment pendelt de unit zelfs al komt dat omdat ik wel de vloerverwarming middels de CV ook warm stook. Het blijft dus altijd lastig vergelijken maar als jij het ook op auto en met powerfull niet warmer dan 20 graden krijgt zou ik wel zeggen dat er iets mis is met je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milas82
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:29
Tsurany schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:18:
Hij staat nu een uur lang op 30 graden met dan stand 3 maar de kamer is niet warmer dan 20 graden. Sterker nog, tijdens de defrosts stopte de fan en zakte de temperatuur meteen in. Nu weer op 20 maar warmer wordt het niet.

Of de unit heeft te weinig vermogen of ik verlies heel veel warmte uit de woning. Het is wel een hoekwoning uit 2006, dubbelglas maar geen HR. Al zou ik met 23m2 aan glas niet een paar duizend watt aan warmte moeten verliezen.
Ik heb een srk50zs in de woonkamer, zolang ik de temperatuur niet verlaag en op 20c laat staan houd deze het zonder problemen warm op Fan stand 2 ( auto)
Als ik een nacht verlaging toepas dan duurt het bijna een halve dag om stabiel op temperatuur te komen en heb ik meerdere malen een defrost ( die heb ik nu zo goed als nooit ) Dus mijn conclusie is hem lekker op 1 temperatuur laten staan en fan op auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Vreemd hier koelt woning af tot 16 graden maar het gaat met donder en geweld richting 22c als ik hem volgas zet, de woning is weliswaar goed geisolleerd maar de bouwjaar is van 1986, het enige wat wij gedaan hebben is HR++ glas geplaatst, de rest is nog standaard.

Maar eigenlijk moet ik met dit weer ook niet meer uitzetten omdat het huis te ver gaat afkoelen en niet echt een besparing meer oplevert gezien dag en nacht temperaturen buiten nu wel stabiel zijn, in verleden deed ik dan nachtverlaging 2 tot 3c eraf meer niet.

[ Voor 68% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2021 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mr_evil08 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:58:

@Tsurany Op moment blaast hij hier 62c uit (of ik meet verkeerd met IR meter) dat komt omdat er net een defrost is geweest dan gaat automatisch even kort het gas erop.
Zet er eens een binnenunit erbij aan gaat de compressor nog hoger? moet volgensmij toch echt wel hoger kunnen.

Net in de buurt van het vriespunt mag niet direct problemen gaan opleveren, warmtevraag wordt meer maar niet overdreven veel meer.
Hij blaast ongeveer 49 graden nog steeds. Gemeten met een infrarood thermometer gericht op de flap en met een vlees thermometer rechtstreeks voor het uitlaatpunt.

Met een tweede binnenunit gaat de compfreq naar 71 toe. Heb boven overigens ook nooit issues, temperatuur schiet dan heel snel omhoog.
Overgens ik start wel altijd eerder met verwarmen doormiddel van tijdklok of remote(3 uur van tevoren) naarmate vriespunt bereiken en laat het rustig opwarmen met auto stand het blijft wel een warmtepomp en geen racewagen, dat doe ik om het aantal defrosts te beperken bijvoorbeeld.
Lastige is dat wij een vrij wisselend schema hebben. Overdag ben ik nooit beneden dus ik vind het zonde hem dan aan te zetten als mijn vriendin aan het werk is, het is immers alsnog tegen de 2kW dus zes uur extra is 10kWh.

Als hij nou een stuk minder zou verbruiken als hij eenmaal op temperatuur is dan zou het geen issue zijn maar hij blijft continue tegen de 2kW gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Even geknepen hier fan stand 1, dan zie ik de binnentemp meting fors oplopen, dat corrigeer ik dan even door de setpoint te verhogen anders gaat de installatie terug.

ret=OK,htemp=26.0,hhum=-,otemp=1.0,err=0,cmpfreq=56,mompow=9 (mijn max fan stand 1), verbruik dan tegen 900watt.

@Tsurany
Deze ruimte is weliswaar kleiner 77m3 maar de isolatie is ook wel minder vloer/muren/dak maar een 3,5kW (woning 1986).

Mja verschil tussen gewoon dubbelglas en HR++ (laten plaatsen) is een gewoon even meer dan een dikke slordige verdubbeling van isolatiewaarde. u1,1 vs u2,9 mja, heb je veel glas kan er aardig wat verlies optreden.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Tsurany probeer eens de flap goed open zetten en de lammetjes recht naar voor temp op 25c . Komt er dan na een paar minuten meer warmte uit? Ik had dat bij mij buurvrouw waar een lage kast de boel tegen hield en ik de lamellen naar links had gezet wilde het niet warm worden en toerde niet op in auto stand. Maar dat ik alles recht had gezet toen opeens kwam er veel warmte uit. Dus het kan soms instelling zijn dat je niet verwacht.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06-2024
revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:16:
[...]

[...]

Een minimum vermogen van 1.3kW in een goed geïsoleerde 2018 woning welke slechts 108m3 hoeft te verwarmen wordt echt een pendelfeestje ben ik bang.

Als je dat geen probleem vind is het een prima setup, anders zou ik toch echt verder kijken.
Hey, ik was na aanleiding van je reactie nog even verder gaan kijken, en kwam nog een Mitsubishi tegen. Volgens de specificaties kan de buiten unit 4,2 (1,1– 4,4) koelen en 4,5 (1,0– 4,8) verwarmen. Ik had gekeken naar de diamond lijn, en deze kan tot 0,8 koelen en 1,0 verwarmen. Maar ga er van uit dat die dat niet kan halen ivm de buitenunit beperking. Denk je dat dit een beter oplossing is? of maakt die 0,3 zo weinig uit dat het het overwegen niet eens waard is?

Tenzij ik natuurlijk 2 buiten units neem, dit vinden wij alleen minder mooi aangezien we een tussenwoning hebben en dus al niet de meeste ruimte hebben. En ik zal dan moeten praten als brugman om dat voor elkaar te krijgen haha. Zoals in de afbeelding staat, zijn er modellen met hyper heating, deze zouden dan in nog lagere temperaturen kunnen verwarmen en de 2,5 nog lager koelen. Ik kan alleen niet duidelijk vinden of het pakket wat ik zag met hyper heating was, daar zal ik eens een mailtje aan wagen.

En zijn mensen tevreden over mitsubishi en dan voornamelijk de diamond lijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WO72YXmnrdL4oyz13VPbn9Cbcxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JvTDEnm08QEozNf8xulJV1IT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door stijn1995 op 08-01-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mr_evil08 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:42:
Even geknepen hier fan stand 1, dan zie ik de binnentemp meting fors oplopen, dat corrigeer ik dan even door de setpoint te verhogen anders gaat de installatie terug.

ret=OK,htemp=26.0,hhum=-,otemp=1.0,err=0,cmpfreq=56,mompow=9 (mijn max fan stand 1), verbruik dan tegen 900watt.

@Tsurany
Deze ruimte is weliswaar kleiner 77m3 maar de isolatie is ook wel minder vloer/muren/dak maar een 3,5kW (woning 1986).
Ja ik zou dus verwachten dat de temperatuur dan ook juist oploopt maar dat gebeurt ook niet.

Wellicht is er toch wat mis met de temperatuur sensor, hij zakt veel sneller dan de warmte in de ruimte zelf. Hij zit nu al op 11 graden terwijl de kamer niet zo koud zou moeten zijn. Ook zakt hij tijdens een defrost direct van 20 maar 18 terwijl dat maar heel even duurt.
Kijk ik naar de toon dan geeft die aan dat het 17,5 graden is. Daar zit hemelsbreed vijf meter tussen.

Ik zal eens kijken waar deze zit bij deze unit. Wellicht komt er via het leidingen gat extra kou van buiten maar binnen? Al lijkt me dat onwaarschijnlijk gezien het netjes afgesloten is.
Mja verschil tussen gewoon dubbelglas en HR++ (laten plaatsen) is een gewoon even meer dan een dikke slordige verdubbeling van isolatiewaarde. u1,1 vs u2,9 mja, heb je veel glas kan er aardig wat verlies optreden.
Ja dat aanpakken zal sowieso interessant zijn, al ga ik dan het liefst gelijk naar triple glas maar dat heeft aardig hoge kosten.
evtje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:48:
@Tsurany probeer eens de flap goed open zetten en de lammetjes recht naar voor temp op 25c . Komt er dan na een paar minuten meer warmte uit? Ik had dat bij mij buurvrouw waar een lage kast de boel tegen hield en ik de lamellen naar links had gezet wilde het niet warm worden en toerde niet op in auto stand. Maar dat ik alles recht had gezet toen opeens kwam er veel warmte uit. Dus het kan soms instelling zijn dat je niet verwacht.
Dat lijkt geen impact te hebben. Er staat geen meubilair voor, enkel een eettafel met een booglamp maar daar kan hij zijn warmte wel omheen kwijt lijkt me.

Ik las dat Daikin zelf aanraad om de lucht juist naar onderen te blazen bij verwarmen zodat de warmte niet bovenin blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tsurany schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:50:
[...]

Ja dat aanpakken zal sowieso interessant zijn, al ga ik dan het liefst gelijk naar triple glas maar dat heeft aardig hoge kosten.
Als je toch al een nieuw kozijn moet en het laat doen is het een no-brainer gezien de veel hogere subsidiebedragen.

Ik snap de heisa om HR+++ sowieso niet... a) je verdiend het terug, b) veel minder koudeval, c) minder geluid (als je de goede samenstelling kiest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05 22:45
Milas82 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Ik heb een srk50zs in de woonkamer, zolang ik de temperatuur niet verlaag en op 20c laat staan houd deze het zonder problemen warm op Fan stand 2 ( auto)
Als ik een nacht verlaging toepas dan duurt het bijna een halve dag om stabiel op temperatuur te komen en heb ik meerdere malen een defrost ( die heb ik nu zo goed als nooit ) Dus mijn conclusie is hem lekker op 1 temperatuur laten staan en fan op auto
Wat verbruikt jouw systeem bij de huidige buiten temperaturen? Tot hoever moduleert het systeem terug?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jvanlith schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:12:
Graag wat advies aangaande sizing van de airco. Ik heb een huis van ongeveer 20 jaar oud met een label B. Isolatie is goed, kan altijd beter denk ik. Het is een tussenwoning in een rijtje. Mijn woonkamer met open keuken is ongeveer 81m3 wat betreft inhoud. Een installateur zegt 3,5KW is voldoende voor zowel verwarmen als koelen. Een andere installateur zegt dat ze altijd een slagje groter nemen als je ook wil gaan verwarmen, zeker met in het achterhoofd dat het soms ook kan vriezen. Ik wil het meestal een graad of 21 hebben, zeker in de avond.

Ik heb een 3.5 die 150 m3 verwarmt en koelt en dat doet deze op zijn sokken. Ik zou er niet zo snel voor kiezen om een relatief kleine ruimte te verwarmen met een multi. Niet gunstig voor het verbruik en waarschijnlijk wordt het één groot pendelfestijn.

Gezien de minimale vermogensafgifte bij veel single splits van 2.0 t/m 3.5 gelijk is zou ik voor de 3.5 single gaan, dan weet je zeker dat je nooit tekort komt.

Op de zolder komt om die reden bij mij ook een 3.5 i.p.v. een 2.0 of 2.5

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:51
Voor mijn nieuwe woning ben ik aan het kijken naar een mooi L\L oplossing naast de L\W pomp.

Verdieping: Begane verdieping á 50 m2
Doel: hoofzakelijk koelen maar bij kou 'snel' extra kunnen verwarmen.

Zelf zit ik te denken aan een slim duct airco en deze in een nog te maken koof in te bouwen.
Heeft iemand ervaring met een van deze oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milas82
bloedcel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:45:
[...]

Wat verbruikt jouw systeem bij de huidige buiten temperaturen? Tot hoever moduleert het systeem terug?

Alvast bedankt.
Goeie vraag, geen idee. Mijn dagverbruik inclusief normaal gebruik is de afgelopen 24 uur ongeveer 19kwh geweest. Met 2x airco slaapkamer, 1x woonkamer / keuken. Totaal 110m2 huis uit 1960 redelijk goed geïsoleerd, alle kozijnen en glas nieuw en meerdere isolatie maatregelen genomen.

Helaas kan je bij mhi niet zien op welke frequentie hij loopt. Maar ik denk dat hij in ze laagste stand zit. Totaal loopt er nu 360w volgens de meter in de groepenkast. De uitgeblazen temperatuur is 38c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
revolution-nl schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:26:
[...]

Ik heb een 3.5 die 150 m3 verwarmt en koelt en dat doet deze op zijn sokken. Ik zou er niet zo snel voor kiezen om een relatief kleine ruimte te verwarmen met een multi. Niet gunstig voor het verbruik en waarschijnlijk wordt het één groot pendelfestijn.

Gezien de minimale vermogensafgifte bij veel single splits van 2.0 t/m 3.5 gelijk is zou ik voor de 3.5 single gaan, dan weet je zeker dat je nooit tekort komt.

Op de zolder komt om die reden bij mij ook een 3.5 i.p.v. een 2.0 of 2.5
Dank je voor je antwoord. Als ik het goed begrijp, ik heb al redelijk wat zitten lezen, maar niet alles is me nog duidelijk. Met een multisplit als je gaat koelen en verwarmen en bijvoorbeeld maar een van de units aan zet en de vermogensvraag is lager dan het minimale vermogen wat de buitenunit zou willen leveren, dat op dat moment de unit zal gaan pendelen. Je zit dus altijd vast aan het minimale vermogen wat een unit moet/wil leveren? Ik lees echter ook dat er mensen zijn die aangeven dat ze maar 300Watt verbruiken en dat is toch lager dan het minimale vermogen van een buitenunit, single of multi. Of begrijp ik het helemaal verkeerd? Ik wil graag direct de juiste beslissing nemen, maar zit ook niet te wachten om 3 X single split neer te zetten voor drie kamers.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
Milas82 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Goeie vraag, geen idee. Mijn dagverbruik inclusief normaal gebruik is de afgelopen 24 uur ongeveer 19kwh geweest. Met 2x airco slaapkamer, 1x woonkamer / keuken. Totaal 110m2 huis uit 1960 redelijk goed geïsoleerd, alle kozijnen en glas nieuw en meerdere isolatie maatregelen genomen.

Helaas kan je bij mhi niet zien op welke frequentie hij loopt. Maar ik denk dat hij in ze laagste stand zit. Totaal loopt er nu 360w volgens de meter in de groepenkast. De uitgeblazen temperatuur is 38c
Thnx. Oh, dat is netjes. Zoals eerder vermeld komt mijn systeem niet lager dan 575 Watt. Komt jouw systeem uit 2019/2020 (R32)?

Mijn systeem komt namelijk uit 2017/2018 (r410a) en heeft het volgende regelingsmechanisme:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z90jVWCKTeJVUJvlIebeKcqzXy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dk02An5cug1Y3eu2gZcbNLLX.png?f=fotoalbum_large

Maar het nieuwere type heeft het volgende regelingsmechanisme:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNm8Z580RiSCLLy9YxTR4wKWzIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/msuS3l5rS2FWiO2irUqpnIwS.png?f=user_large

Dan zou het verschil kunnen verklaren, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@jvanlith Als ik je een advies mag geven boven en beneden gescheiden houden met een eigen buitenunit.
3 buitenunits is dan ook weer nergens voor nodig.

Maar het klopt singlesplit werkt een stuk beter dan multisplit, echter een singlesplit zal boven in een ruimte ook gewoon gaan "pendelen" daarvoor zijn de ruimtes veel te klein voor, meestal verwarm je boven niet 24/7 ga ik vanuit maar sporadisch.

Ik ga even uit van slaapkamers van 4 bij 4 ongeveer.

[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:36:
@jvanlith Als ik je een advies mag geven boven en beneden gescheiden houden met een eigen buitenunit.
3 buitenunits is dan ook weer nergens voor nodig.

Maar het klopt singlesplit werkt een stuk beter dan multisplit, echter een singlesplit zal boven in een ruimte ook gewoon gaan "pendelen" daarvoor zijn de ruimtes veel te klein voor, meestal verwarm je boven niet 24/7 ga ik vanuit maar sporadisch.

Ik ga even uit van slaapkamers van 4 bij 4 ongeveer.
Dank je dus, beneden single split en dan boven eventueel wel multi voor de twee slaapkamers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 20:56
Gisteren boven en vanmorgen beneden een raar geluid (een soort zucht) van de airco tijdens verwarmen en beide apparaten stopten ermee. Werkt toch lekker makkelijk zo'n airco, mede omdat je nu met een app op afstand al de airco aan kan zetten wat bij een ouderwetse radiator niet kan.

Ik had mij nooit gerealiseerd dat temperaturen op en onder het vriespunt van invloed konden zijn op de werking van de AC. Had ik nu beide apparaten kapot gemaakt?

Gelukkig bleek ik nooit eerder van de defrosting mode gehoord te hebben. Een hele opluchting om hier te lezen dat jullie het ook ervaren en het normaal is.

Ik gebruik de LG PC18SQ en PC12SQ; LG schrijft er het volgende over:
https://www.lg.com/africa.../CT20080060-1433986891082

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milas82
bloedcel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Thnx. Oh, dat is netjes. Zoals eerder vermeld komt mijn systeem niet lager dan 575 Watt. Komt jouw systeem uit 2019/2020 (R32)?

Mijn systeem komt namelijk uit 2017/2018 (r410a) en heeft het volgende regelingsmechanisme:
[Afbeelding]

Maar het nieuwere type heeft het volgende regelingsmechanisme:
[Afbeelding]

Dan zou het verschil kunnen verklaren, denk ik.
Deze komt uit 2020 en is r32, de 2 op de slaapkamer zijn een paar jaar oud. Met de tijd wil ik groepenkast aanpassen voor 3f en dan meteen wat extra metingen gaan plaatsen zodat ik alles afzonderlijk kan bekijken.
Zoals je aangeeft met de 2 schema's zal daar het verschil in zitten denk ik ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Milas82 op 09-01-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
Milas82 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:59:
[...]

Deze komt uit 2020 en is r32, de 2 op de slaapkamer zijn een paar jaar oud. Met de tijd wil ik groepenkast aanpassen voor 3f en dan meteen wat extra metingen gaan plaatsen zodat ik alles afzonderlijk kan bekijken.
Zoals je aangeeft met de 2 schema's zal daar het verschil in zitten denk ik ook.
Dat verklaart het één en ander, thnx.

Nu, dat de buitentemp >4 is loopt ie rustig op 175 Watt. De afgelopen dagen (buitentemp <5) met dezelfde settings loopt ie op 590 Watt. Dus ik begrijp waarom ze het één en ander hebben aangepast ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
jvanlith schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Dank je dus, beneden single split en dan boven eventueel wel multi voor de twee slaapkamers?
Boven stook/koel je lang niet zoveel, als je het beneden als hoofdverwarming gaat gebruiken zal ik die zeker single laten omdat die veel meer aan zal staan.

Boven pendelen is toch geen ontkomen aan of het moet wel een hele grote slaapkamer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2021 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanlith
Dank jullie wel voor het advies. Ik heb intussen twee installateurs om advies/offerte gevraagd. Geen van beiden komt met dit advies, wat ik helaas jammer vind.

Heeft er iemand goede referenties van installateurs die in de Betuwe installeren. Wil wat meer offertes opvragen ter vergelijk. Prijzen varieren namelijk nogal zag ik zo her en der.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:55

Freakie1NL

Grote Baas

Klopt het dat mijn airco nu tijd nodig heeft om op te starten om te kunnen verwarmen? Niet zo zeer qua temperatuur maar qua blazen. Daikin Stylish.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
Freakie1NL schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:29:
Klopt het dat mijn airco nu tijd nodig heeft om op te starten om te kunnen verwarmen? Niet zo zeer qua temperatuur maar qua blazen. Daikin Stylish.
Hoe kouder buiten hoe langer het duurt om op te starten :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Weet niet of jullie dit gelezen hebben maar mogelijk komt er een mooie test voor de warmtepompen aan :D

https://www.trouw.nl/wete...kunnen-schaatsen~be3ec761

Mocht ‘t -30 worden net zoals in Madrid dan wordt t wat lastig :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:48
Glashelder schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:05:
Niet overdrijven. Die -30 was ergens in het noord-spaanse gebergte gemeten in een dal op grote hoogte, waar het elke winter al erg koud wordt.
In Madrid werd het slechts -10°C, iets waar een goed gedimensioneerde WP geen problemen mee mag hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2021 11:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Andrehj schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Niet overdrijven. Die -30 was ergens in het noord-spaanse gebergte gemeten in een dal op grote hoogte, waar het elke winter al erg koud wordt.
In Madrid werd het slechts -10°C, iets waar een goed gedimensioneerde WP geen problemen mee mag hebben.
True :). Maar -10 zal ook al wel een goeie test zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-05 21:16
Komende week maar eens kijken hier :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq_GkjDR1-vQoShcxPWjI2jLLlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHQJZOmtb8LF18zIFSKfPQSo.jpg?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 13:14

stuffer

Ondertietel

Waar is dat? Volgens de 14 daagse voorspelling in NL ziet die er anders uit.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 18:20

Trebbors

Failure is no option!

Glashelder schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:05:
Weet niet of jullie dit gelezen hebben maar mogelijk komt er een mooie test voor de warmtepompen aan :D

https://www.trouw.nl/wete...kunnen-schaatsen~be3ec761

Dat wordt de komende tijd https://www.weerwoord.be/ weer volgen voor de nieuwste kaart besprekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:31
Is er hier op tweakers ook een overzicht met airco's met een (s)COP die nog actueel is? Nu ben ik eindeloos aan het zoeken naar een airco met een SCOP van 5,8 of hoger. En die zouden er toch meer en meer moeten zijn......

Verder blijf ik nieuwsgierig naar al jullie ervaringen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-05 21:16
stuffer schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Waar is dat? Volgens de 14 daagse voorspelling in NL ziet die er anders uit.
Polen, in de buurt van Warschau.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
hansvw schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:29:
Is er hier op tweakers ook een overzicht met airco's met een (s)COP die nog actueel is? Nu ben ik eindeloos aan het zoeken naar een airco met een SCOP van 5,8 of hoger. En die zouden er toch meer en meer moeten zijn......

Verder blijf ik nieuwsgierig naar al jullie ervaringen !
Dat zijn er ook niet zo veel volgens deze lijst. Alleen de Daikin-FTXZ25N-RXZ25N

Bedoelde je wel verwarmen en niet koelen, want de SEER is hoger namelijk?

Mijn Daikin-FTXZ35N-RXZ35N staat op plaats 2 :)

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-01-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
Ik bedoel inderdaad verwarmen. Ik ben nu een vermogen kwijt aan gas, en dat moet veel effectiever kunnen.....
Dank je wel !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
hansvw schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:45:
Ik bedoel inderdaad verwarmen. Ik ben nu een vermogen kwijt aan gas, en dat moet veel effectiever kunnen.....
Dank je wel !!!
Kijk ook naar het verwarmingsvermogen, in het overzicht staat dat er keurig bij. SCOP alleen is niet alles namelijk. Hoeveel m3 gas verbruik je per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
Vorig jaar zat ik op 1350M3 gas. En dat is veel! Ik gebruik mijn gas ook voor warm water, maar het leeuwendeel van het verbruik zit in de koude wintermanden. Het huis is slecht te isoleren, dus daar kan ik niet veel voordeel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
@ zuinigeRijder: Waar heb jij deze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
hansvw schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:57:
@ zuinigeRijder: Waar heb jij deze gekocht?
Climasense

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Hier even verschil tussen aan/uit stoken en doorstoken, doorstoken neemt weliswaar iets meer verbruik(pas wel kleine nachtverlaging toe) maar het is minimaal en je krijgt comfort terug zoals objecten voelen veel minder koud aan.

De meting is van 9-1 en 10-1 voor degene wat de buitentemperaturen wil weten kan dat opzoeken.
Foto 1 De Daikin compressor(gedrag), naarmate langer gaat verwarmen gaat die rustiger draaien(defrosts zijn goed te zien de pieken van 70).
Foto 2 De Daikin energiemanager(dag verbruik en het grijs is vorige dag van aan/uit stoken).
Foto 3 Slimme meter, gezien weinig thuis waren is de meting aardig accuraat, defrosts valt niet te zien ondanks elke 1 minuut uitgelezen blijkbaar valt het verbruik wel mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRVw5sTnPtkYNb0-n0a6WSoDxFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nffxYrArZYZ3c2yw3kRCP8ab.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-mE1eTePZNGf8p4M84P-Mc9EFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMRxo8qPyN58elmTP4JnEQsc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LCT4nm1d1uFCWGJErlq3QIDxQo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKBGxUuA8IpRrrmsLqRZtqkU.jpg?f=fotoalbum_tile

Als het echt een keer -5 of -10 weer wordt zal ik nog eens mijn verbruik laten zien, dit was dus rond -2 in de nacht.
> Een Daikin 3,5kw A+++ 77m3, tussenwoning 1986 met HR++
> Jaarverbruik van warmtepomp ligt rond 700 kwh.

@hansvw "huis is slecht te isoleren" is een beetje een breed begrip houd rekening dat luchtverwarming meer variabelen kent waardoor je sneller kouval/tocht zult krijgen indien er iets niet klopt, radiatoren bijvoorbeeld hebben er minder invloed op omdat ze geplaatst worden op plekken waar de kouval vandaan komt oftewel meestal bij ramen zitten, met een "airco" ga je van 1 punt warme lucht blazen.

Bijvoorbeeld slecht geisolleerd glas kan aanvoelen alsof er een raam open staat dan.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2021 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:59

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Doordat ik afgelopen jaar veel heb thuis gewerkt, is dit ook terug te zien in het verbruik van mijn warmtepomp. Ligt toch iets hoger dan voorgaande jaren, als ik dit uitzet tegen de gemiddelde buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJRZ4LyhqwfWHznT-hl_5ijR9jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0kSBA8O3P4paPj70QUZ4BRX.png?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:23:
Hier even verschil tussen aan/uit stoken en doorstoken, doorstoken neemt weliswaar iets meer verbruik(pas was kleine nachtverlaging toe) maar het is minimaal en je krijgt comfort terug zoals objecten voelen veel minder koud aan.

De meting is van 9-1 en 10-1 voor degene wat de buitentemperaturen wil weten kan dat opzoeken.
Foto 1 De Daikin compressor(gedrag), naarmate langer gaat verwarmen gaat die rustiger draaien(defrosts zijn goed te zien de pieken van 70).
Foto 2 De Daikin energiemanager(dag verbruik en het grijs is vorige dag van aan/uit stoken).
Foto 3 Slimme meter, gezien weinig thuis waren is de meting aardig accuraat, defrosts valt niet te zien ondanks elke 1 minuut uitgelezen blijkbaar valt het verbruik wel mee.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mijn ervaring is hetzelfde, de enige reden dat ik het setpoint één graden verlaag als ik naar bed gaat is omdat we 19 ish graden bij het opstaan t/m begin van de middag prettiger vinden. Rond 14:00 verwarm ik naar 20.5 graden ruimte temperatuur.

Grappig trouwens, mijn verbruik is nagenoeg gelijk.
08-01-21 5,800
09-01-21 6,900

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:21
Hier ook aan het oriënteren voor airco's in slaapkamer om vooral te koelen en eventueel te verwarmen. Eerste issue duikt al op: vrouw heeft grote vrees dat ze koude lucht op zich zal krijgen in de slaapkamer. Dat is een "no-go". Dat mag totaal niet het geval zijn, anders wordt dat ding niet opgezet.

Dus ze stelt voor om vloermodel te nemen, want, zo had ze ergens gelezen, dan is de luchtstroom veel beter, en blaast dat ding niet op jou. Want zo'n wandmodel, dan valt de koude lucht op jou, en das zoals gezegd "no-go". --> Klopt dit? Iemand ervaringen mee dat dit "beter" zou zijn mbt voelen van de "koude lucht"? Of gaat dat nog altijd zelfde effect hebben tegenover wandmodelk?

Ik zou denken dat je bij wandmodel efficiënter kan koelen (koude lucht zakt), terwijl dat bij vloermodel moeilijker zal zijn. Bij wandmodel zal je vermoed ik ook boven in de kamer waar de bak hangt (dus bijna tegen plafond) de ingestelde temperatuur hebben. Bij vloermodel gaat die vermoed ik zijn temperatuur meten op 60 cm, dus zodra die daar zijn ingestelde graden voelt, zal die stoppen? Dus dan kan het hoger in je kamer toch nog pak warmer zijn, of zie ik dat verkeerd? Of moet je dan gewoon boel kouder gaan zetten, als je vb hele kamer koeler wil hebben aanvoelen en niet alleen bij wijze van spreke de onderste 60 cm? :-).

Buiten dat feit dat vloermodellen minder efficiënt zijn als ik vb in folder kijken van Mitsubishi (lagere SEER), zijn er nog nadelen aan zo'n vloermodellen?

Tweede vraagje: hoeveel ruimte moet je openlaten boven een eventuele wandunit ten opzichte van plafond? (gezien in één slaapkamer sowieso een wandmodel moet komen)? De vrouw zou die boven deuropening willen plaatsen, maar daar hebben we slechts 34,5 cm tegenover deurlijst?

En

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-02-2024
Hoi @Leffunk, ik heb om die reden de Daikin Stylish genomen, die blaast koude lucht niet direct maar voren. Ik heb hem nog niet hangen dus kan je geen praktijkervaring geven helaas, maar mogelijk dat er anderen zijn die dat wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Leffunk wandmodel de uitblaasklep kan je alle kanten op richten van voren naar achteren onderen van links naar rechts, en ga maar zo door. :D

Als jij hem naar beneden richt en zo laat koelen zal dat niet heel veel uitmaken of helemaal naar boven want koude lucht zakt toch wel.

En vooral bij een slaapkamers is dat geen enkel probleem gezien het een kleine ruimte is.
Waar het vaak fout gaat is mensen zetten de airco veel te koud, of geen onderhoud waarna verloop van tijd dat ding helemaal beschimmeld is.

Wat je ook ziet is dat mensen een zware airco in de overloop van de gang plaatsen, dat wil ook aardig.
Uiteraard is dat minder efficiënt.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Leffunk Vloermodel zou ik niet zo snel doen om te koelen om de redenen die je zelf al aangeeft maar ook omdat die juist gaat uitblazen op de hoogte waarop je ligt.

Ik zou toch gewoon een wandunit nemen en die op dezelfde muur hangen waar het bed tegenaan staat. Zo hoog mogelijk, hier bij de Daikin Stylish hangt de bovenkant amper 10cm van het plafond. Dan kan je mooi de unit volledig horizontaal laten uitblazen waarna de koele lucht tegen de muur er tegenover naar beneden zakt. Zo lig je dan zelf dus nooit in de koudeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:03

mb1

Leffunk schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:34:
Hier ook aan het oriënteren voor airco's in slaapkamer om vooral te koelen en eventueel te verwarmen. Eerste issue duikt al op: vrouw heeft grote vrees dat ze koude lucht op zich zal krijgen in de slaapkamer. Dat is een "no-go". Dat mag totaal niet het geval zijn, anders wordt dat ding niet opgezet.

Dus ze stelt voor om vloermodel te nemen, want, zo had ze ergens gelezen, dan is de luchtstroom veel beter, en blaast dat ding niet op jou. Want zo'n wandmodel, dan valt de koude lucht op jou, en das zoals gezegd "no-go". --> Klopt dit? Iemand ervaringen mee dat dit "beter" zou zijn mbt voelen van de "koude lucht"? Of gaat dat nog altijd zelfde effect hebben tegenover wandmodelk?

Ik zou denken dat je bij wandmodel efficiënter kan koelen (koude lucht zakt), terwijl dat bij vloermodel moeilijker zal zijn. Bij wandmodel zal je vermoed ik ook boven in de kamer waar de bak hangt (dus bijna tegen plafond) de ingestelde temperatuur hebben. Bij vloermodel gaat die vermoed ik zijn temperatuur meten op 60 cm, dus zodra die daar zijn ingestelde graden voelt, zal die stoppen? Dus dan kan het hoger in je kamer toch nog pak warmer zijn, of zie ik dat verkeerd? Of moet je dan gewoon boel kouder gaan zetten, als je vb hele kamer koeler wil hebben aanvoelen en niet alleen bij wijze van spreke de onderste 60 cm? :-).

Buiten dat feit dat vloermodellen minder efficiënt zijn als ik vb in folder kijken van Mitsubishi (lagere SEER), zijn er nog nadelen aan zo'n vloermodellen?

Tweede vraagje: hoeveel ruimte moet je openlaten boven een eventuele wandunit ten opzichte van plafond? (gezien in één slaapkamer sowieso een wandmodel moet komen)? De vrouw zou die boven deuropening willen plaatsen, maar daar hebben we slechts 34,5 cm tegenover deurlijst?

En
Gewoon overdag koelen als je zonnepanelen groenestroom aan het maken zijn en s'avonds als je naar bed gaat is het aangenaam in je kamer en zet je het raam open.
Zo doen wij het een ik slaap er heerlijk bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
@Leffunk

Ik heb een wandmodel boven mijn bed en heb hierdoor geen last van kou val. Als je hem er tegenover ga hangen juist wel.

Mijn vrouw had de zelfde angst maar die is er nu super blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mb1 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:54:
[...]

Gewoon overdag koelen als je zonnepanelen groenestroom aan het maken zijn en s'avonds als je naar bed gaat is het aangenaam in je kamer en zet je het raam open.
Wordt het dan niet meteen weer warm ?
We hadden aardig wat zomerdagen waarbij de temperatuur niet echt onder 30c kwam in de nachten, pas in het uiterste ochtend.

Tenminste ik moest wel doorkoelen, en liet hem met de tijdklok uitschakelen na x uur en overgaan op alleen zacht ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Leffunk schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:34:

En
Zolang je de binnenunit boven je hoofd hebt hangen zal je echt geen last hebben van koude wind over je heen. Ik heb zelf een levende ijspegel naast mij in bed liggen en die is ook als de dood voor koude lucht in de zomer. Ze heeft er nog nooit over geklaagd (in tegendeel).

Ik zou ook niet voor een vloermodel gaan om dit te voorkomen; het is namelijk een niet bestaand probleem ;)

Vrije ruimte tov plafond verschilt per merk, maar over het algemeen kan je tussen bovenkant unit en plafond minimaal 10cm hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:06
Hier heb ik hem op de muur hangen naast het bed, er zit 1.5 meter afstand tussen. Met koelen zet ik hem ruim voor het slapen gaan aan. De kamer is echt in no-time koud. Vervolgens gaat hij als we naar bed gaan op een silent stand (19db) met de blaas richting op de hoogste stand. Je moet echt heel goed luisteren als je iets wil horen. En qua luchtstroom voel je ook niks. Voor ons is deze stand goed genoeg om de kamer netjes op 20 graden te houden, ook in de warme periode van 2020.

Uitzetten was voor ons geen optie. Boven hebben we nog slechte isolatie. Dus bij uitschakelen merkte je dat de temperatuur weer snel opliep en je weer wakker was van de warmte.

[ Voor 15% gewijzigd door Headshot_NL op 11-01-2021 09:59 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpitfireFrl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 09:50
mb1 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:54:
[...]

Dat lijkt mij nou echt niet lekker slapen, is het aangenaam ga je de ramen openzetten en wordt het te warm en vooral de luchtvochtigheid wordt weer onaangenaam hoog (op tropische dagen).

Afgelopen zomer had ik een keer precies dezelfde temperatuur van 22 °C in de woonkamer (geen airco, geventileerd met buitenlucht) en in de slaapkamer (met airco op ontvochtigings stand), woonkamer voelde drukkend en benauwd aan en slaapkamer voelde lekker koel aan, echt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zolang je de airco niet recht voor het bed plaatst maakt het niet veel uit. De luchtstroom kan goed gericht worden en om te koelen heb je een veel lagere fanspeed nodig waardoor hij eigenlijk nog amper een luchtstroom genereert.

Het voordeel is dat het in de warmere periode 's nachts ook altijd afkoelt. Het is zeer zelden het geval dat nachttemperaturen echt boven de 25 graden komen waardoor je delta 's nachts eigenlijk maar 3 graden is met je slaapkamer. Je hoeft dan in feite niet eens meer te koelen.

Hier gaat hij in de zomer weer mooi op schema. Met zonsopgang ga ik elke ruimte koelen tot 22 graden en 's avonds gaat hij voor zonsondergang weer uit. Ik heb dan altijd direct verbruik van de zonnepanelen en koel mijn huis af op het moment dat de warmte binnen komt. Daardoor warmt het huis 's avonds in principe ook niet op en kan de airco gewoon uit staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:52
SmoothTweaker schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:36:
Voor mijn nieuwe woning ben ik aan het kijken naar een mooi L\L oplossing naast de L\W pomp.

Verdieping: Begane verdieping á 50 m2
Doel: hoofzakelijk koelen maar bij kou 'snel' extra kunnen verwarmen.

Zelf zit ik te denken aan een slim duct airco en deze in een nog te maken koof in te bouwen.
Heeft iemand ervaring met een van deze oplossingen?
Ik heb afgelopen 1,5 jaar 2 kanaalunit installaties gedaan. Moet je maar even mijn posts in het vorige "verwarmen" topic terugzoeken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05-2021
Beste,

Hoe hebben jullie het gedaan?

1)Ik heb een buitenunit van Daikin 3MXM68. Op de documentatie van Daikin staat er dat je een 4mm2 kabel
moet trekken op 25A afgezekerd. Ik heb een installateur laten komen, en hij zegt me van 2,5mm2
afgezekerd op 20A te voorzien. Hoe is dit bij jullie het geval (indien een 3MXM68)?

2) Weet er iemand van jullie of je bij een Daikin Stylish binnenunit het beste links of het beste recths een gat boort? Ik heb al horen zeggen dat links beter is (gemakkelijker voor de leidingen), maar ik had graag zeker geweest.

Dank voor eventueel respons
Grts
Regi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Regi_2
Daikin 3MXM68 Piekverbruik 2400watt, een 16A groep kan tot 3600watt.
Vanwaar zo zwaar afzekeren op 20 of 25A ?

Mis ik iets waar zien jullie dat staan?
Je moet niet het verwarm vermogen + koel vermogen bij elkaar optellen, als het jouw lukt om tegelijk verwarmen en koelen laat het mij even weten hoe je dat doet.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:03
Beetje aan het oriënteren op een airco voor de slaapkamer. Zie schets hieronder. De slaapkamer is ongeveer 4.8 meter hoog tot aan de nok. Aan de slaapkamer grenst een inloopkast. Boven de inloopkast / achter de hoge muur in de slaapkamer is een vliering. Buitenunit zou op plat dak komen te staan op ongeveer 3 meter hoogte. Vanuit daar de leiding onder de pannen via de vliering naar de binnenunit.

Ik zie twee opties om de binnenunit te plaatsen:

A - aan de hoge wand. Wand unit zal dan op ongeveer 4 meter hoog hangen.
B - in de inloopkast. Plafond / onderbouw unit hangt dan op 2.6 meter onder het plafond en kan vanuit de inloopkast de koude lucht ook kwijt richting slaapkamer.

Zijn er voor of nadelen aan deze oplossingen waar ik rekening mee moet houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUoZLJiCDdbSmmvMINsvQ6mSGXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7JRMcgCfGjHf21D3JdrYUXv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-02-2024
Cavalera125 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:41:

Zijn er voor of nadelen aan deze oplossingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik zou in ieder geval aanraden om je buitenunit lager te plaatsen dan je binnenunit zodat condens zonder condenspomp afgevoerd kan worden, die dingen zijn niet zo betrouwbaar van wat mijn installateur mij wist te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
mr_evil08 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:36:
@Regi_2
Daikin 3MXM68 Piekverbruik 2400watt, een 16A groep kan tot 3600watt.
Vanwaar zo zwaar afzekeren op 20 of 25A ?

Mis ik iets waar zien jullie dat staan?
Je moet niet het verwarm vermogen + koel vermogen bij elkaar optellen, als het jouw lukt om tegelijk verwarmen en koelen laat het mij even weten hoe je dat doet.
Ja ik weet het ook, vandaar mijn vraag. Dit is hetgene wat ze in de installatiebeschrijving vertellen (4mm2 en afzekeren op 25A) !! Ziehier in snapshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLNQFCRrkgSDl0vNhVhXjSJVVFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bkowITDHyapUKB1cpMm5BoL4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Regi_2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Ja ik weet het ook, vandaar mijn vraag. Dit is hetgene wat ze in de installatiebeschrijving vertellen (4mm2 en afzekeren op 25A) !! Ziehier in snapshot

[Afbeelding]
Daar staat een stukje over in de TS, heb je die gelezen alvorens hier te vragen?
Over het aanleggen van elektra

Laten we voorop stellen dat alle merken dit specificeren in de daartoe te vinden online documentatie. Echter zijn die vaak hopeloos voorzichtig en krijg je adviezen om een C30A groep te installeren voor een single split airco. Waar we eerder naar kijken, is het maximale aanloopvermogen (in Wh of A) + marge. 16A * 240V = 3840 W. Als je rekensom dus onder die 3840W of 16A zit (vergeet je marge niet!), kan je af met een 16A groep. Zit je daar nèt tegenaan, ga je voor 20A etc. Voor standaard woonhuis gebruik kan je prima gaan voor een B- karakteristiek groep, 30 mA lekstroom beveiliging.
Het is dus verstandig om een aparte groep voor je airco's te hebben, met een werkschakelaar als je het echt netjes wilt doen volgens de regels. Mocht je ècht niet een nieuwe groep kunnen aanmaken en moet je werken vanaf een bestaande groep (of stopcontact!); zorg dan dat deze groep veelal 'kort' gebruikers heeft en/of laag vermogen vragen. Werken met een werkschakelaar is dan wel een prè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Regi_2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding]
Dat wat in de boekjes staat is erg overdreven, hier zit mijn 3MXM68N ook gewoon op een B16 aardlekautomaat met een 3 x 2,5mm2 kabel. Is echt geen enkel probleem.

Wat betreft waar het gat te boren voor de Stylish, het kan beide. Ik heb er hier 3 hangen waar er 2 rechts zitten en 1 links i.v.m. minimale goten op de buitenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
OK, bedankt voor jullie snelle respons. Dan zal het bij mij ook 3 x 2,5mm2 worden op een 20A (deze staat nog in spare in de verdeelkast)

Thx
Regi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Regi_2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:23:
Beste,

Hoe hebben jullie het gedaan?

1)Ik heb een buitenunit van Daikin 3MXM68. Op de documentatie van Daikin staat er dat je een 4mm2 kabel
moet trekken op 25A afgezekerd. Ik heb een installateur laten komen, en hij zegt me van 2,5mm2
afgezekerd op 20A te voorzien. Hoe is dit bij jullie het geval (indien een 3MXM68)?
Mijn Daikin 4MXM68N komt niet boven de 3kW uit, zelfs niet met meerdere binnen units aan. Sterker nog, boven de 2,6kW heb ik eigenlijk al niet gezien. Er zit dus nog ruim 1000 watt aan reserve op die groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1

mb1

SpitfireFrl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Dat lijkt mij nou echt niet lekker slapen, is het aangenaam ga je de ramen openzetten en wordt het te warm en vooral de luchtvochtigheid wordt weer onaangenaam hoog (op tropische dagen).

Afgelopen zomer had ik een keer precies dezelfde temperatuur van 22 °C in de woonkamer (geen airco, geventileerd met buitenlucht) en in de slaapkamer (met airco op ontvochtigings stand), woonkamer voelde drukkend en benauwd aan en slaapkamer voelde lekker koel aan, echt een wereld van verschil.
Wij hebben met de tropische dagen afgelopen zomer de airco van vroeg in de ochtend en uur of 7 als we opstaan tot rond middernacht als we naar bed gingen laten draaien.
Dan raam open en naar bed.
Veel gezonder om niet met dichte ramen te slapen (CO2) en er zijn niet zoveel nachten dat het buiten om middernacht erg veel warmer is dan een graad of 23.
Omdat je de constructie ook koelt van de woning door het langdurig koelen is het niet gelijk weer warm als je de airco uitschakelt.
Probeer het gewoon eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mb1 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Wij hebben met de tropische dagen afgelopen zomer de airco van vroeg in de ochtend en uur of 7 als we opstaan tot rond middernacht als we naar bed gingen laten draaien.
Dan raam open en naar bed.
Veel gezonder om niet met dichte ramen te slapen (CO2) en er zijn niet zoveel nachten dat het buiten om middernacht erg veel warmer is dan een graad of 23.
Omdat je de constructie ook koelt van de woning door het langdurig koelen is het niet gelijk weer warm als je de airco uitschakelt.
Probeer het gewoon eens zou ik zeggen.
Ik heb al een jaar of 20 airco en dit meerdere keren geprobeerd maar er komt zulke vieze natte lucht binnen dat ik het niks vind :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank10910
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-01-2023
Wij hebben net een huis gekocht met daarin een R32 Daikin Multisplit systeem 3MXM52N2V1B met een binnenunit (5Kw) FTXA50A2V1BW op de beneden en eerste verdieping (2KW), FTX20L5V1B.

Nu willen we het systeem uitbreiden met een derde unit op zolder, waar we een nieuwe slaapkamer aan het realiseren zijn. Kan ik met de huidige multisplit daar nog een 2KW of 1.5KW aan laten zetten of niet. Ik heb van twee airco specialisten het advies gekregen om dat niet te doen en er een aparte single unit van te maken, maar dat is toch wel een ander prijskaartje en ik vind het zonde om de bestaande unit niet te gebruiken.

Als we s avonds de beneden unit uit hebben staan en overdag de slaapkamer units, is het dan redelijkerwijs te doen met de bestaande multisplit of hebben de specialisten gelijk ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Frank10910
Als je beneden en boven nooit gelijktijdig gebruikt is het sowieso geen probleem. Immers zowel boven als beneden kunnen dan zelfs hun maximale vermogen gewoon halen. Bovendien zijn de combinaties 2.0 + 2.0 + 5.0 en 1.5 + 2.0 + 5.0 ook beide gewoon ondersteunt als je in de handleiding kijkt.

Gebruik je beneden en boven wel gelijktijdig dan ga je het beschikbare vermogen moeten delen. Zeker als het beneden al koel is en het daar alleen een beetje op temperatuur moet blijven kan dat waarschijnlijk nog steeds wel, en ook als je 24/7 draait waardoor het niet ineens sterk moet afkoelen (sowieso is dat een aanrader vanwege comfort). Maar eerlijk is eerlijk, als je ze gelijktijdig wilt gebruiken zou ik de buitenunit idealiter een maatje groter gekozen hebben (6.8) omdat de onder dimensionering wel vrij groot is nu.

Maar goed omdat die buitenunit al staat zou ik het zelf denk ik eerst gewoon proberen (en dus zeker als het nooit gelijktijdig draait), een extra buitenunit kan dan altijd nog.

Trouwens als je dan toch een extra buitenunit kiest zou ik serieus naar de mogelijkheid kijken om de unit beneden singlesplit te maken en dan beide units boven als multisplit. Dat is vooral voordeliger / efficiënter als je er beneden ook mee wilt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 06:45
Je kan zeker nog een unit erbij hangen. Je grootste beperking zal je maximale leiding lengte zijn. Maximaal 50m. Je zal voor je zolder makkelijk 10m nodig hebben, dus even uitrekenen wat nog kan. De installateur zal wel extra koelmiddel moeten toevoegen. Een single split kan veelal 25m leiding lengte hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door jpvk007 op 11-01-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
ik222 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:31:

Trouwens als je dan toch een extra buitenunit kiest zou ik serieus naar de mogelijkheid kijken om de unit beneden singlesplit te maken en dan beide units boven als multisplit. Dat is vooral voordeliger / efficiënter als je er beneden ook mee wilt verwarmen.
Ben zelf ook nog naar deze mogelijkheid aan het kijken.
Zouden dan wel een 3mxm40n multisplit samen met een 3,5 singlesplit op dezelfde 16A groep kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Kingsolo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:34:
[...]

Ben zelf ook nog naar deze mogelijkheid aan het kijken.
Zouden dan wel een 3mxm40n multisplit samen met een 3,5 singlesplit op dezelfde 16A groep kunnen?
Een 3MXM40n gebruikt maximaal net geen 8A als ik het even snel opzoek in de specs, maar in de meeste combinaties zelfs minder. Dus dan heb je nog minimaal 8A over voor de singlesplit, je zou de specs daarvan op moeten zoeken maar in zou zeggen dat die daar lang niet aan komt en dat het dus prima kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
Tsurany schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Mijn Daikin 4MXM68N komt niet boven de 3kW uit, zelfs niet met meerdere binnen units aan. Sterker nog, boven de 2,6kW heb ik eigenlijk al niet gezien. Er zit dus nog ruim 1000 watt aan reserve op die groep.
Ok, bedankt voor de respons, stelt mij toch ook gerust zo (y)

Mvg
Regi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 11:31
ik222 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:54:
[...]

Een 3MXM40n gebruikt maximaal net geen 8A als ik het even snel opzoek in de specs, maar in de meeste combinaties zelfs minder. Dus dan heb je nog minimaal 8A over voor de singlesplit, je zou de specs daarvan op moeten zoeken maar in zou zeggen dat die daar lang niet aan komt en dat het dus prima kan.
Zo werkt het dus niet. De fabrikanten geven inderdaad een erg veilige waarde aan, maar ik heb nu al bij een aantal projecten gehad dat de installateur had afgezekerd middels zijn vermogensberekening en vet in de problemen kwam. Zeker met multisplit systemen kan de aanloopstroom 2a3 keer zo hoog zijn als de maximale stroom.
Laatst zelfs een automaat met een D-karakteristiek was niet voldoende en de schachten en plafonds moesten weer open voor het trekken van nieuwe bekabeling.

Daarnaast zijn de montage voorschriften een onderdeel van het CE keur. Afwijken van de voorschriften mag dus niet. Voor een particulier is dit misschien acceptabel, maar voor een utiliteit niet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 15:59
Over voorschriften gesproken... Ik ben aan het zoeken waar ik onze binnenunit het beste kan gaan hangen in de woonkamer.

We wonen in een 2-onder-1-kap. De woonkamer is een U-vorm, waarbij ik hem het beste in het midden van de kamer kan hangen, zodat beide kanten van de U (zitkamer, keuken) bereikbaar zijn voor de unit.

Nu is dat ook meteen de lastigste plek om de aircoleidingen weg te werken, gezien je dan tegen de muur met de buren aan zit. Mijn eerste gedachte was om de leidingen in te frezen en naar de kruipruimte te laten lopen. De condensafvoer kan daar het riool in. Het is alleen lastig en veel werk om de muur daarna weer netjes te krijgen (spachtelputz en grijze muur).

Het is vast onorthodox, maar ik vroeg mij af of het niet mogelijk is de aircoleiding via de spouw naar de kruipruimte te leiden. De buren en wij hebben een gescheiden vloer, we hebben nooit contactgeluiden.

Het zou er dan zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE0I7Umn7Gd1fnniDggjMdY36bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSoTI0OhCGngbpPpGWGbz88y.png?f=fotoalbum_large

Is zoiets toegestaan? Zijn er nadelen? Ik denk dat het me erg veel werk kan schelen.

Ik weet dat de spouw ter hoogte van de woonkamer niet gevuld is. Ik heb daar perongeluk een keer te diep gefreesd voor het wegwerken van een media-kabelpijp :X . Maar ik kan mij herinneren dat ik destijds wel brokken steen met mijn hand tussen de spouw uit heb kunnen vissen. Kan het zijn dat de spouw ter hoogte van de kruipruimte gevuld is met zand of iets dergelijks?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Pietje555 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:31:
[...]

Zo werkt het dus niet. De fabrikanten geven inderdaad een erg veilige waarde aan, maar ik heb nu al bij een aantal projecten gehad dat de installateur had afgezekerd middels zijn vermogensberekening en vet in de problemen kwam. Zeker met multisplit systemen kan de aanloopstroom 2a3 keer zo hoog zijn als de maximale stroom.
Laatst zelfs een automaat met een D-karakteristiek was niet voldoende en de schachten en plafonds moesten weer open voor het trekken van nieuwe bekabeling.

Daarnaast zijn de montage voorschriften een onderdeel van het CE keur. Afwijken van de voorschriften mag dus niet. Voor een particulier is dit misschien acceptabel, maar voor een utiliteit niet.
Maar daar praat je vaak over zware jongens en geen speeltjes bij particulieren, en praat je dan over aan/uit warmtepompen en/of met element erin of alleen inverter warmtepompen?
te krap moet je zeker niet doen, mijn "airco" installateur wat ook werkzaam in projecten en gaf dat zelf ook aan, voor bedrijven houden ze zich eraan maar voor particulier mag gerust een stapje minder daar gebeurd niks mee zolang je niet net aan gaat berekenen.

Zoals apparaat neemt 3000watt dan wordt het wel spannend ondanks een groep tot 3600watt kan.
In Nederland hebben we niet altijd 230-240v, ik zag op de slimme meter de voltage nog wel eens zakken naar 221v.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:06
Scooper schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:10:
Over voorschriften gesproken... Ik ben aan het zoeken waar ik onze binnenunit het beste kan gaan hangen in de woonkamer.

We wonen in een 2-onder-1-kap. De woonkamer is een U-vorm, waarbij ik hem het beste in het midden van de kamer kan hangen, zodat beide kanten van de U (zitkamer, keuken) bereikbaar zijn voor de unit.

Nu is dat ook meteen de lastigste plek om de aircoleidingen weg te werken, gezien je dan tegen de muur met de buren aan zit. Mijn eerste gedachte was om de leidingen in te frezen en naar de kruipruimte te laten lopen. De condensafvoer kan daar het riool in. Het is alleen lastig en veel werk om de muur daarna weer netjes te krijgen (spachtelputz en grijze muur).

Het is vast onorthodox, maar ik vroeg mij af of het niet mogelijk is de aircoleiding via de spouw naar de kruipruimte te leiden. De buren en wij hebben een gescheiden vloer, we hebben nooit contactgeluiden.

[Afbeelding]

Is zoiets toegestaan? Zijn er nadelen? Ik denk dat het me erg veel werk kan schelen.

Ik weet dat de spouw ter hoogte van de woonkamer niet gevuld is. Ik heb daar perongeluk een keer te diep gefreesd voor het wegwerken van een media-kabelpijp :X . Maar ik kan mij herinneren dat ik destijds wel brokken steen met mijn hand tussen de spouw uit heb kunnen vissen. Kan het zijn dat de spouw ter hoogte van de kruipruimte gevuld is met zand of iets dergelijks?
Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om die leidingen er tussendoor te krijgen. Als het open is lukt het wel maar anders denk ik niet.
De leidingen zijn vrij stug en hebben ook isolatieschuim, dat maakt het doorvoeren erg lastig. Helemaal als er nog wat obstakels of bochten in zitten.
Daarnaast weet ik niet wat officieel wel en niet "mag"

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

[Afbeelding]

No way in hell dat je dat voor elkaar gaat krijgen sorry :o

Ik heb hier leidingen door de centrale koof lopen (vanaf eerste etage naar beneden en naar zolder) en dat was al een rotbocht om te maken met die leidingen.

Die koof is zo'n 30cm diep denk ik. De muur een dikke 10cm. Daar moest al een aardig gat voor gemaakt worden om de bochten te kunnen maken (vergeet niet dat je ze er ook weer 'uit moet buigen' als de leiding door het gat gevoerd wordt). Ze zijn veel te stug hiervoor. Je zou dan een gat van 20 bij 20 moeten maken in je muur naar de spouw en er een stuk leiding op moeten persen/solderen. Maar dat gaat allemaal wel erg ver denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv

[Afbeelding]

Dit ga je niet redden, daarnaast mocht je het op een bepaalde manier voor elkaar krijgen en de leiding zit tegen de muur van de buren aan ga je contact geluiden overbrengen.

Denk dat je het beter kan infrezen of via een hoek weg laten lopen (koofje maken)
Als je infrezen niet wil ivm de muur herstellen is het een mooi moment om een nieuw kleurtje te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Pietje555 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:31:
[...]

Dan heb je het niet over een modere multisplit inverter voor thuis in elk geval... Die dingen hebben allemaal softstart waardoor hoge aanloopstromen sowieso niet van toepassing zijn.

Voor de genoemde Daikin modellen staat die aanloopstroom overigens ook gewoon in de documentatie. Ik pak altijd de hoogste waarde, aanloopstroom of maximaal vermogen. Daarop dan nog wat marge en dan kan er echt niets mis gaan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Glashelder schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:39:
[...]

No way in hell dat je dat voor elkaar gaat krijgen sorry :o

Ik heb hier leidingen door de centrale koof lopen (vanaf eerste etage naar beneden en naar zolder) en dat was al een rotbocht om te maken met die leidingen.

Die koof is zo'n 30cm diep denk ik. De muur een dikke 10cm. Daar moest al een aardig gat voor gemaakt worden om de bochten te kunnen maken (vergeet niet dat je ze er ook weer 'uit moet buigen' als de leiding door het gat gevoerd wordt). Ze zijn veel te stug hiervoor. Je zou dan een gat van 20 bij 20 moeten maken in je muur naar de spouw en er een stuk leiding op moeten persen/solderen. Maar dat gaat allemaal wel erg ver denk ik :+
Vanuit de kruipruimte heb ik vrij veel ruimte tussen fundering en vloer om schuin naar boven te boren. Daarmee zou de bocht makkelijker moeten worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buHnBnoH8ELinCLidMx0B6mK1Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dp9cic4L1sCiuqO0uv44848Q.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kV0ZNkzozuAeoVWUh4EtuFCa-Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MfgrDrABGXS6qsLxGqtdE55.jpg?f=fotoalbum_large
Let niet op het puin, er moet nodig eens de bezem door de kruipruimte ;)

In de woonkamer zal de hoek krapper worden, maar daar kun je wellicht wel weer meer bijsturen.

Maar gezien jullie reactie moet ik niet al te optimistisch zijn. Binnenkort maar eens kijken als ik de aircoleiding in handen krijg... :+
Speedfightserv schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:44:
[...]
Dit ga je niet redden, daarnaast mocht je het op een bepaalde manier voor elkaar krijgen en de leiding zit tegen de muur van de buren aan ga je contact geluiden overbrengen.
Wel een belangrijk punt, dat wil ik inderdaad niet. Ik had het idee dat dit misschien zou meevallen door de isolatie die om de leidingen heen zit.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
jvanlith schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:18:
Dank jullie wel voor het advies. Ik heb intussen twee installateurs om advies/offerte gevraagd. Geen van beiden komt met dit advies, wat ik helaas jammer vind.

Heeft er iemand goede referenties van installateurs die in de Betuwe installeren. Wil wat meer offertes opvragen ter vergelijk. Prijzen varieren namelijk nogal zag ik zo her en der.

Dank
Niemand die een of meerdere installateurs kan en wil adviseren?

Groet,

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:59
jvanlith schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Niemand die een of meerdere installateurs kan en wil adviseren?

Groet,

John
Bel eens met Climasense. Die hebben hier ook een L/L-warmtepomp geplaatst in 2015.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Scooper schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Vanuit de kruipruimte heb ik vrij veel ruimte tussen fundering en vloer om schuin naar boven te boren. Daarmee zou de bocht makkelijker moeten worden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

In de woonkamer zal de hoek krapper worden, maar daar kun je wellicht wel weer meer bijsturen.

Maar gezien jullie reactie moet ik niet al te optimistisch zijn. Binnenkort maar eens kijken als ik de aircoleiding in handen krijg... :+

[...]

Wel een belangrijk punt, dat wil ik inderdaad niet. Ik had het idee dat dit misschien zou meevallen door de isolatie die om de leidingen heen zit.
Kan je niet vanuit die koof iets doen? Of gaan al die buizen naar een meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 12:58
robkds schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Bel eens met Climasense. Die hebben hier ook een L/L-warmtepomp geplaatst in 2015.
Airco prof, Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

ik222 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:01:
@Leffunk Vloermodel zou ik niet zo snel doen om te koelen om de redenen die je zelf al aangeeft maar ook omdat die juist gaat uitblazen op de hoogte waarop je ligt.

Ik zou toch gewoon een wandunit nemen en die op dezelfde muur hangen waar het bed tegenaan staat. Zo hoog mogelijk, hier bij de Daikin Stylish hangt de bovenkant amper 10cm van het plafond. Dan kan je mooi de unit volledig horizontaal laten uitblazen waarna de koele lucht tegen de muur er tegenover naar beneden zakt. Zo lig je dan zelf dus nooit in de koudeval.
Probleem is wel dat juist bij het naar horizontaal afbuigen van de luchtstroom de Stylish meer herrie gaat maken. In een slaapkamer niet handig.
Als je in de buurt van de deur recht naar beneden kan blazen zit je ver van het 'hoofdeinde bed' af, en dan tijdig aanzetten, op de nachtstand.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Glashelder schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:23:
[...]

Kan je niet vanuit die koof iets doen? Of gaan al die buizen naar een meterkast?
Dat is inderdaad de meterkast. De airco leidingen zouden helemaal tegen de achterwand naar beneden komen en dan horizontaal richting camerastandpunt gelegd worden.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWdgBlsBAuxhWvn6b_FIeWVQQ1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0g7uDHy6Uwmw2RfhG9fXtni.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring met dit soort kasten van een Duitse club? Of wellicht alternatieven? Zijn er nog nadelen?

Alles van Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvk007
Scooper schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:22:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Ik vind het geen heel slecht plan. Bij mij hebben ze 2 paar leidingen incl 2x aansturing door het centrale ventilatie kanaal getrokken. Het is niet rechtdoor maar in een S bocht. Vingertoppen door bocht kunnen elkaar niet raken maar met wat duwen en draaien zijn er dus 4 koelleidingen en 2 Electra kabels.
Als de spouw breed genoeg is dan kan je overwegen een touw met loodje door spouw te gooien en dan beneden de leiding naar je toe te trekken terwijl iemand boven begeleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpvk007
Menno1234 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:22:

Iemand ervaring met dit soort kasten van een Duitse club? Of wellicht alternatieven? Zijn er nog nadelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kJLUk6ltQ8XbTRt0A_E6UWOxV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jor0Rlz3Hlh2FKjZka6xWQ75.jpg?f=fotoalbum_large
Deze onlangs besteld bij een kachelmaterialen zaak uit midden van het land. Ik kan er niets nadeligs over vertellen.

[ Voor 67% gewijzigd door jpvk007 op 12-01-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:10
Dank voor de foto. Ziet erg strak uit.

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

[Afbeelding]

Ik heb nu alvast medelijden met je buren.
De tussenmuur is een ankerloze spouwmuur om contact geluid te voorkomen over en weer
Als jij daar nu leidingen in gaat leggen gaat dat naar de klote!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
jpvk007 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Ik vind het geen heel slecht plan. Bij mij hebben ze 2 paar leidingen incl 2x aansturing door het centrale ventilatie kanaal getrokken. Het is niet rechtdoor maar in een S bocht. Vingertoppen door bocht kunnen elkaar niet raken maar met wat duwen en draaien zijn er dus 4 koelleidingen en 2 Electra kabels.
Als de spouw breed genoeg is dan kan je overwegen een touw met loodje door spouw te gooien en dan beneden de leiding naar je toe te trekken terwijl iemand boven begeleid.
Dat begeleiden met een trekkabel is wel een goed idee inderdaad. Misschien sowieso eerst eens vanuit de kruipruimte meten hoe breed de spouw is.

SRK35ZS-W

Pagina: 1 ... 3 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic