Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.333.259 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Voske89 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:46:
Hebben jullie een andere advies voor een 3.5kw unit?
Want volgens mij alle modellen van Daikin (muv urura sarara) hebben een ander waarde van 1.3 a 1.4
De MHI ZS(X) 3.5 heeft ook een ondergrens van 0.8, de MHI-ZSX 5.0 zelfs 0.6.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 16:17
Mijn unit gaat op papier tot minimaal 240watt opgenomen vermogen (FTXM35M2V1B / RXM35M2V1B)
In praktijk wel verder tot 140-160 watt voordat de buitenunit afslaat, weet niet of dat bewust is gedaan of gewoon een foutje op de spec sheet(mijn energiemeters zijn wel goed).

Dan moet ik wel de energiebesparingsopties aanzetten(stand laag verbruik) anders slaat de unit wel op een hogere verbruik af en gaat dan "pendelen".

Dat "Coanda effect" zou ik niet teveel waarde aan hechten, als ik de uitblaasklep recht naar beneden zet gaat de binnenunit zich inhouden doordat zijn eigen warmte gaat registreren, ik moet hem echt wel wat naar voren richten, hetzelfde met de op zij laten blazen, doe je dat tever gaat de binnenunit zich ook "knijpen" en werkt alleen "powerfull" optie om meer warmtevraag te krijgen.

De Daikin Perfera modellen hebben een vreemd regelgedrag, een iets "verkeerde" stand van de uitblaasklep kan zo beteken dat het opeens een 2kwh unit wordt ipv 3,5 dat heb ik al ervaren in monitoring en kamer op temp brengen, maar gelukkig kan die bij ons wel redelijk rechtuit blazen.

Dus als je denkt er zit niet meer pit in richt de uitblaasklep even meer de kamer in ipv helemaal naar beneden hetzelfde bij de zijwaartse functie als die op het uiterste staat.(overgens ook met energiebespaarstanden uit hetzelfde gedrag).

Fluisterstand kan ik overgens wel gebruiken dat heeft minder invloed.

[ Voor 83% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 11:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Idefix70 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:00:
Heb je al laten berekenen welk vermogen je nodig hebt? Misschien is 0,8 altijd wel te weinig voor je warmtebehoefte.
Ik heb zelf een klein testen gedaan.

De cv snachts uit, sochtends een 1000w ventilatie kachel aan. De start temp is rond de 17.5 en verwamt tot 19.5 op in 3 uur daarna komt hij niet hoger meer.

Zelfde verhaal maar dan met de cv opgewarmd en dan de hele dag de ventilatie kachel op 1000w dan blijft de temp rond de 20a20.5 hangen.

En dit alles is met de laatste dagen temp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Voske89 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Ik heb zelf een klein testen gedaan.

De cv snachts uit, sochtends een 1000w ventilatie kachel aan. De start temp is rond de 17.5 en verwamt tot 19.5 op in 3 uur daarna komt hij niet hoger meer.

Zelfde verhaal maar dan met de cv opgewarmd en dan de hele dag de ventilatie kachel op 1000w dan blijft de temp rond de 20a20.5 hangen.

En dit alles is met de laatste dagen temp.
Als de warmtelast zo laag is met deze buitentemperaturen dan wil je zeker een laag modulatiebereik hebben

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:01:
Mijn unit gaat op papier tot minimaal 240watt opgenomen vermogen (FTXM35M2V1B / RXM35M2V1B)
In praktijk wel verder tot 140-160 watt voordat de buitenunit afslaat, weet niet of dat bewust is gedaan of gewoon een foutje op de spec sheet(mijn energiemeters zijn wel goed).

Dan moet ik wel de energiebesparingsopties aanzetten(stand laag verbruik) anders slaat de unit wel op een hogere verbruik af en gaat dan "pendelen".

Dat "Coanda effect" zou ik niet teveel waarde aan hechten, als ik de uitblaasklep recht naar beneden zet gaat de binnenunit zich inhouden doordat zijn eigen warmte gaat registreren, ik moet hem echt wel wat naar voren richten, hetzelfde met de op zij laten blazen, doe je dat tever gaat de binnenunit zich ook "knijpen" en werkt alleen "powerfull" optie om meer warmtevraag te krijgen.

De Daikin Perfera modellen hebben een vreemd regelgedrag, een iets "verkeerde" stand van de uitblaasklep kan zo beteken dat het opeens een 2kwh unit wordt ipv 3,5 dat heb ik al ervaren in monitoring en kamer op temp brengen, maar gelukkig kan die bij ons wel redelijk rechtuit blazen.

Dus als je denkt er zit niet meer pit in richt de uitblaasklep even meer de kamer in ipv helemaal naar beneden hetzelfde bij de zijwaartse functie als die op het uiterste staat.(overgens ook met energiebespaarstanden uit hetzelfde gedrag).

Fluisterstand kan ik overgens wel gebruiken dat heeft minder invloed.
Dat is opgenomen vermogen? Maar wat is het min. afgegeven vermogen?
Want die 0.8 is afgegeven vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:09
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:01:
Mijn perfera (FTXM25N) gaat trouwens ook véél lager dan in de specs staat, ook zonder eco modus. Volgens de spec is de ondergrens 1.30kW verwarmingsvermogen bij 560 watt verbruik (wel nominaal), maar hij komt zelden boven de 150 watt uit en slaat pas af onder de 90 watt. Hij draait as we speak al een paar dagen 24/7 tussen de 90 en de 180 watt zonder gependel of wat dan ook. Ik heb m nog nooit ook maar in de buurt gezien van die 560 watt uit de catalogus. Het geleverde vermogen kan ik verder niet meten...

Daikin inmiddels een beetje kennende verbaast het me overigens niets dat die specs/documentatie niet helemaal klopt :X

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 05-01-2021 11:21 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-nl1
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-10-2023
Ik heb een single unit op zolder en werk af en toe op zolder. Is het slecht voor het apparaat als je het steeds uit/aan doet als je voor een paar uur niet op zolder werkt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Peter-nl1 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:26:
Ik heb een single unit op zolder en werk af en toe op zolder. Is het slecht voor het apparaat als je het steeds uit/aan doet als je voor een paar uur niet op zolder werkt ?
Defineer paar uur. Ik zou, als je een paar uur in de ochtend werkt en dan pas in de middag de unit gewoon aanlaten en pas aan het einde van je werkdag uitzetten.

Ik zou niet de unit aanzetten voor een uur of 3, dan weer uit en dan 2 uur later weer aan. Dat is niet persé super slecht voor de unit (alhoewel...), maar is wel minder efficiënt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Peter-nl1 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:26:
Nee. Daar is ie voor gemaakt en dat doet ie bij pendelen uit zichzelf ook. De vraag is wel of het je echt wat oplevert om m tussendoor uit te zetten, vaak is het zuiniger (even los van het comfort) om m gewoon door te laten pruttelen dan elke keer volle bak bij te stoken. Maar dat hangt ook weer af van je huis, het type airco, etc.

Als je de mogelijkheid hebt het verbruik te meten zou ik het eens testen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 05-01-2021 11:31 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

RonJ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Mijn perfera (FTXM25N) gaat trouwens ook véél lager dan in de specs staat, ook zonder eco modus. Volgens de spec is de ondergrens 1.30kW verwarmingsvermogen bij 560 watt verbruik (wel nominaal), maar hij komt zelden boven de 150 watt uit en slaat pas af onder de 90 watt. Hij draait as we speak al een paar dagen 24/7 tussen de 90 en de 180 watt zonder gependel of wat dan ook. Ik heb m nog nooit ook maar in de buurt gezien van die 560 watt uit de catalogus. Het geleverde vermogen kan ik verder niet meten...

Daikin inmiddels een beetje kennende verbaast het me overigens niets dat die specs/documentatie niet helemaal klopt :X
Precies dit vermoed ik ook. Ik heb dagen in november gehad dat de Stylish 24/7 verwarmd en een 24u-verbruik aangaf van bijv. 5 kW. Niks geen gependel, dus ca 200W per uur.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:37
@BeQuietAndDrive een single split installatie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-04 16:40
mwk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Nu denk ik. Voordat iedereen weer vol zit richting de zomer.
En de vraag blijft denk ik nog wel komen met veel thuiswerken in het vooruitzicht.
RonJ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Afgelopen november :+ Als je ze voor de zomer wilt zou ik zeker niet te lang meer wachten... de meeste installateurs zitten al aardig vol voor de rest van het jaar. Bij de mijne ben je inmiddels al ná de zomer de eerste.
Hmm is het al zo erg ja? wow. Las online dat in het voorjaar ook een goed tijdstip zou zijn ivm de temperatuur die dan niet te warm of te koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-02-2024
Cezus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:47:
[...]

[...]

Hmm is het al zo erg ja? wow. Las online dat in het voorjaar ook een goed tijdstip zou zijn ivm de temperatuur die dan niet te warm of te koud is.
Ik had in Augustus 4 airco installateurs benaderd waarvan er slechts 2 de moeite namen om langs te komen. Afspraken gemaakt voor September en October. Ik heb in November de opdracht gegeven aan één van de 2 installateurs en de afspraak voor levering staat nu gepland eind Maart (dit was de eerst beschikbare datum).

Ik zou dus niet te lang wachten als je er deze zomer koel bij wilt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Cezus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:47:
[...]

[...]

Het voorjaar is inderdaad ideaal om te plaatsen. Maar dan moet je nu wel snel gaan handelen...

Het was vóór Corona al erg druk voor de WP-boeren, maar sinds half NL thuis werkt is de vraag helemaal geëxplodeerd. Het grootste probleem voor mijn installateur is dat er nauwelijks ervaren/gediplomeerde mensen te vinden zijn om uit te breiden, ook niet voor de voor deze branche relatief hoge salarissen (helaas voor hem niet hoog genoeg, hij heeft me al meer dan eens gevraagd :+).

Ook sleutelen de ervaren krachten na een tijdje liever aan een of andere flinke VRV in een kantoorpand dan een single split bij een particulier thuis, dat heb je na een tijdje wel gezien. Hij leidt nu wat jonge jongens op, maar dat kost tijd en ook daar wordt ook al vóór ze van school af gaan om gevochten, het lijken wel IT'ers ;)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:33
RonJ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Volgens mij haal je de SEER en SCOP door elkaar :+ Heb je overwogen om toch een MXZ-3F54 VF buitenunit te nemen en dan maar 2 binnenunits aan te sluiten? Dan heb je precies dezelfde SCOP/minimaal vermogen/compressor als de 2-variant, maar wél de optie om toch een derde binnenunit te plaatsen als het koelen van de eerste verdieping niet goed werkt met een 2,5. Zal niet heel veel meer kosten en geeft je wel de optie om later nog wat te kunnen bijplaatsen, zonder een andere/extra buitenunit aan te schaffen.
Ik heb inderdaad de SEER en SCOP door elkaar gehaald en dit zojuist aangepast.

Ik heb de MXZ-3F68VF3 niet overwogen, wat wellicht een goede tussenweg was geweest. Ik wilde van de MXZ-3F68VF3 af omdat deze een hoog minimaal vermogen heeft, en minder efficiënt (SCOP/SEER) is. Bovendien is de buitenunit MXZ-2F53VF3 fysiek minder groot en zwaar. De MXZ-3F54VF3 heeft dezelfde minimale waardes als de MXZ-3F68VF3, wel is deze een stuk efficiënter (SCOP/SEER). Ik vermoed dat we situatie gaan krijgen in de zomer 's nachts waarbij de airco op zolder op stille stand koelt en de andere uitstaat of juist in de koudere maanden dat de unit beneden rustig draait (kamer op temperatuur houdt) en de unit op zolder uitstaat. Mijn gedachte is dat de relatief hoge minimale waardes dan voor efficiënt gedrag gaan zorgen.

Vrouwlief heeft altijd duidelijk aangegeven dat er geen airco op de slaapkamer komt, aangezien zij niet in airco lucht wil slapen. Mocht dit ooit veranderen, kunnen we die paar extreem warme dagen met zijn tweeën op zolder gaan slapen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
Weet iemand een goede instalateur

[ Voor 35% gewijzigd door Voske89 op 04-12-2022 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Idefix70 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:46:
@BeQuietAndDrive een single split installatie neem ik aan?
Ja klopt, ik heb twee single splits. De units hangen boven een plat dak van de uitbouw, dus je ziet ze vanaf groundlevel niet. Sowieso was het voor ons de enige oplossing, maar het was ook nog eens iets goedkoper dan multi split.

[ Voor 14% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 05-01-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoe kan ik nagaan of een installateur F-GASEN/STEK gecertificeerd is? Ik heb hier bij de installatie van de unit voor de woonkamer niet opgelet, op zich was ik wel tevreden met de installateur, dit jaar willen we ook een Mitsubishi op zolder plaatsen dus als ik het ergens kan terugvinden dan zou dit mooi zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-04 13:06

mwk

revolution-nl schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:16:
Hoe kan ik nagaan of een installateur F-GASEN/STEK gecertificeerd is? Ik heb hier bij de installatie van de unit voor de woonkamer niet opgelet, op zich was ik wel tevreden met de installateur, dit jaar willen we ook een Mitsubishi op zolder plaatsen dus als ik het ergens kan terugvinden dan zou dit mooi zijn :)
https://www.infomil.nl/on.../certificering/registers/

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 16:48
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:54:
Ik heb hier een 5kW Stylish draaien als verwarming. Ik heb niet zoveel verstand van pendelen, maar hij blaast gewoon 24/7 warme lucht en merk in Enelogic geen rare pieken qua verbruik.
Hier bij mij ook een single split stylish 4.2 kw, geen gependel gisteren een verbruik van 6,3 kWh, gedurende 16 uur, staat op stand 20graden, kamertemperatuur 21,4 graden, kamer is 140 m3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Als je met dit weer zo rond 2c buitentemp nog een pendelende WP hebt is er iets gruwelijks mis gegaan met de berekening hoeveel capaciteit er nou nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:39:
Als je met dit weer zo rond 2c buitentemp nog een pendelende WP hebt is er iets gruwelijks mis gegaan met de berekening hoeveel capaciteit er nou nodig is.
Wat zou het moeten zijn dan? Zou hij de hele dag op een laag niveau moeten kunnen draaien?
Een modulerende CV ketel gaat ook aan en uit in de loop van de dag.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ckriek schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Hier bij mij ook een single split stylish 4.2 kw, geen gependel gisteren een verbruik van 6,3 kWh, gedurende 16 uur, staat op stand 20graden, kamertemperatuur 21,4 graden, kamer is 140 m3
Grappig, Ik zat gisteren op 6kWh rond met 24/7 verwarmen bij 150m3 op een ruimte temperatuur van 20 - 20.5.
Nagenoeg gelijk :) (niet dat het wat zegt)
mwk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Wat zou het moeten zijn dan? Zou hij de hele dag op een laag niveau moeten kunnen draaien?
Rendement (compressor moet bij iedere start op druk gebracht worden) levensduur (start/stop geven relatief gezien veel slijtage) comfort (i.v.m. monotoon geluid en on-doorbroken warme luchtstroom)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Dat doet die inderdaad, omdat de gemiddeld CV - zelfs op het minimum - veel teveel vermogen heeft :p Dat het daar niet goed is maakt het niet dat datzelfde foute gedrag bij een WP wel goed is :+

idealiter heb je inderdaad gewoon een unit die de hele dag op een laag pitje draait. Dat gaat je overigens nooit lukken, want dan kom je in de winter vermogen tekort :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ckriek schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Keurig! Dat red ik niet, ik verlaag 's nachts naar 19, overdag draait hij op 21. Als ik hem helemaal uit zet, wordt het te snel koud binnen, in elk geval gaat het ten koste van het comfort. Vrijstaand huis, veel ramen (en uiteraard volgens isolatiewaarden van 20 jaar geleden), dus best veel warmteverlies. Inhoud is ca 240 m3 (incl. open keuken met plat dak) en gebruik zit nu rond de 12 a 13 kWh per etmaal.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 05-01-2021 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ja het liefst wel, daar staat de naam inverter voor, een inverter kan op en aftoeren aan de hand van de warmtevraag, gaat hij nu nog pendelen kost het redement en maak je zeer weinig gebruik van inverter techniek, had je eigenlijk net zo goed een aan/uit warmtepomp kunnen nemen.

Bijkomend voordeel/nadeel de WP blijft dan op een meer constant temp, zie het maar als een auto, een koude motor verbruikt meer dan een warme, een WP heeft daar dan iets minder last van.

CV ketels horen in algemeen ook lange runs te maken maar vanwege te hoog minimaal vermogen of slechte afstelling gebeurd dat niet en dat kost je ook redement.

Bij lange runs maak je optimaal gebruik van "condens" bij CV en daardoor hoger redement, een HR ketel heet eigenlijk ook een "condensketel".

offtopic:
Deze CV ketel zuipt ook enorm op hoog vermogen, als test eens geprobeerd het bad te vullen, kraan half open duurt langer maar is zuiniger dan kraan vol open, probleem is wel de CV SWW probeert 60c aan te maken het kan dus veel zuiniger maar ivm legionelle lager niet mogelijk, voor je verwarm gedeelte kan het watertemp wel lager.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Maar we hoeven toch ook niet perse de beste efficiency te scoren; het is ook allemaal geen wedstrijd. Natuurlijk vind ik het leuk om het gedrag van de apparatuur te monitoren, net als wat het kost, hoe vaak (lees nooit) er wordt gependeld.... onder de streep zet ik de knoppen op standje behaaglijk en zoekt de machinerie het maar fijn uit hoe ze dat bewerkstelligt. Ik heb het hele spul laten installeren voor comfort. En gelukkig heb ik dat sinds de WP'en meer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:36:
[...]

offtopic:
Deze CV ketel zuipt ook enorm op hoog vermogen, als test eens geprobeerd het bad te vullen, kraan half open duurt langer maar is zuiniger dan kraan vol open, probleem is wel de CV SWW probeert 60c aan te maken het kan dus veel zuiniger maar ivm legionelle lager niet mogelijk, voor je verwarm gedeelte kan het watertemp wel lager.
offtopic:
WPB verwarmt SWW tot iets meer dan 50 graden. 1x per maand boven de 60 voor 2 uur. Ik leef nog steeds :) Je loopt niet zo snel de veteranenziekte op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:03
Deze airco afgelopen mei geïnstalleerd om de zolder te koelen/verwarmen.
Op zolder kan het in de winter nog wel eens 14-15 graden worden als de wind erop staat. Nu met de airco is het heerlijk warm met zo'n 19 graden op de zolder. Het is nog nooit zo lekker egaal warm geweest daar.

Betreft een 2,5kw Haier op 19 graden in quiet modus.
Verbruik is ongeveer 2 á 3 kWh per dag meer dan regulier en slaat ongeveer om het uur even aan voor zo'n 20-30 minuten.

Ben erg te spreken over deze Airco en het bedrag dat deze gekost heeft.
Maar hoe meten jullie exact wat de SCOP/SEER is van het apparaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2GOcnjuMOcGN1Zb5vL9q-sIdWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfagPtwuky0QAd4ILGcCXxZY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H3N3esW4XAV6kemHgbYCh4_5PA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5qi0sDIyxO3fLtpp9oedTMZ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door SmoothTweaker op 05-01-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Idefix70 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:55:
Maar we hoeven toch ook niet perse de beste efficiency te scoren; het is ook allemaal geen wedstrijd. Natuurlijk vind ik het leuk om het gedrag van de apparatuur te monitoren, net als wat het kost, hoe vaak (lees nooit) er wordt gependeld.... onder de streep zet ik de knoppen op standje behaaglijk en zoekt de machinerie het maar fijn uit hoe ze dat bewerkstelligt. Ik heb het hele spul laten installeren voor comfort. En gelukkig heb ik dat sinds de WP'en meer dan.
Ik ben alleen tegen onnodig verspilling als ik het hier fris heb gooi ik gerust paar c bovenop, in begin fase kijk je er nog vaak op van als ik dit doe dan gebeurd er xyz en kijk je nog eens terug, uiteindelijk heb je de setting wat je aanstaat en dan ga je er steeds minder naar kijken behalve dan af en toe nog de maandstanden.

Deze periode heb ik de apparte monitoring op de WP ook aan om te weten hoevaak er een defrost komt en het gedrag bij koude omstandigheden, uiteindelijk zet ik de server/VM weer uit en geloof ik het wel.
dan wordt er alleen nog gelogd wat de slimme meter doet.

Het is dus ook geen wedstrijd want elke huis is anders en ook andere leefomstandigheden.

Op deze manier van monitoren kwam ik er dus ook achter dat het veel uitmaakt kwa comfort hoe de stand van de uitblaasrichting staat, want heb soms wel eens gedacht van hmmm het duurt nu wel lang dat opwarmen zal het aan de weer liggen ofzo, kijk je in monitoring loopt die gewoon te pruttelen...
Uitblaas richting heel klein beetje anders maakt al verschil en hop opeens haarfohn en kan dus wel snel opwarmen. :o

Vreemd genoeg kan ik het aantal defrosts niet makkelijk zien, slimme meter smeert het ook uit naar gemiddelde, pieken valt lastig te zien, dan maar cmpfreq loggen elke minuut, zodoende weet ik dat een defrost 12 minuten laatst heeft geduurd(inductiekoken zie ik dan wel weer terug maar de plaat neemt dan ook gewoon even 2kw kort), stroomverbruik van een defrost vind ik wel meevallen overgens hier.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Laatst online: 22:04
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Vreemd genoeg kan ik het aantal defrosts niet makkelijk zien, slimme meter smeert het ook uit naar gemiddelde, pieken valt lastig te zien, dan maar cmpfreq loggen elke minuut, zodoende weet ik dat een defrost 12 minuten laatst heeft geduurd(inductiekoken zie ik dan wel weer terug maar de plaat neemt dan ook gewoon even 2kw kort), stroomverbruik van een defrost vind ik wel meevallen overgens hier.
Heb je op basis van je logging een idee hoeveel een defrost extra kost qua verbruik?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04 14:03
SmoothTweaker schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:09:
Op zolder kan het in de winter nog wel eens 14-15 graden worden als de wind erop staat. Nu met de airco is het heerlijk warm met zo'n 19 graden op de zolder. Het is nog nooit zo lekker egaal warm geweest daar.

Verbruik is ongeveer 2 á 3 kWh per dag meer dan regulier en slaat ongeveer om het uur even aan voor zo'n 20-30 minuten.

[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes, wat heb je betaald als ik vragen mag?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Volgens mij valt dat niet echt exact te meten. Dan zul je vrij exact moeten weten hoeveel warmteverlies je hebt denk ik? Maar een open raam of wat vaker je deur open kan de boel al in de war schoppen :p

Bij L/W is dat veel makkelijker te bepalen en daar kan je het volgens mij makkelijk uitlezen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
Je kunt beter kijken naar cop en eer dat is nog wel te berekenen.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Kire88 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Heb je op basis van je logging een idee hoeveel een defrost extra kost qua verbruik?
1500watt voor 12 minuten was de laatste keer, het is niet heel spannend gaat om hoe frequent je een defrost krijgt, om de 1 uur, 2 uur, 5 uur whatever en hoe lang.

Een defrost gebeurd heel weinig.
Door monitoren kom je daar dus achter(als je niet aanwezig bent zoals snachts bijvoorbeeld aan slapen) en bij welke weersinvloeden het vaker gebeurd en wanneer niet.

Deze buitenunit staat ook beschut en zal ongetwijfeld uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding][Afbeelding]
Een zolder is ook niet heel respectief omdat warmte van onderliggende ruimtes ook naar boven gaat en een zolder is vaak klein dus dat krijg je heel snel warm, je hebt dus wel alle factoren in jouw voordeel.
Om de uur even aanslaat bevestigd het al de isolatie is zeer goed of er zijn externe warmtebronnen aanwezig zoals computers.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Trebbors

Failure is no option!

mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:30:
[...]

1500watt voor 12 minuten was de laatste keer, het is niet heel spannend gaat om hoe frequent je een defrost krijgt, om de 1 uur, 2 uur, 5 uur whatever en hoe lang.

Een defrost gebeurd heel weinig.
Door monitoren kom je daar dus achter(als je niet aanwezig bent zoals snachts bijvoorbeeld aan slapen) en bij welke weersinvloeden het vaker gebeurd en wanneer niet.

Deze buitenunit staat ook beschut en zal ongetwijfeld uitmaken.
Hier ook een zeer beschutte unit. Voor mijn gevoel te vaak defrosts. Compressor frequentie is dan niet eens hoog, laten we zeggen tussen 20/30. Weinig logica te vinden van defrosts in combi met temperatuur en relatieve luchtvochtigheid die ik volg via KNMI waarnemingen. Wat me wel opvalt is dat een defrost vaak al wordt ingezet wanneer alleen de onderste tien centimeter van de radiator dichtgevroren is. Zou dit een sensor issue kunnen zijn?

Wel ooit eerder dit gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvT3Tpw2oLK1RJiBhg_WZyiz020=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW1T8utx9IjOapL6RwFkuA5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wja0i4y5g25d0bAxzX9cWwf68_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXwMGiYxhljxw3Fp67dPEbbk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Trebbors op 05-01-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Trebbors schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:17:
[...]

Hier ook een zeer beschutte unit. Voor mijn gevoel te vaak defrosts. Compressor frequentie is dan niet eens hoog, laten we zeggen tussen 20/30. Weinig logica te vinden van defrosts in combi met temperatuur en relatieve luchtvochtigheid die ik volg via KNMI waarnemingen. Wat me wel opvalt is dat een defrost vaak al wordt ingezet wanneer alleen de onderste tien centimeter van de radiator dichtgevroren is. Zou dit een sensor issue kunnen zijn?

Wel ooit eerder dit gevonden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze Daikin houdt daar wel rekening mee, even opgezocht en luchtvochtigheid telt mee.
In praktijk ook wel opgemerkt zo draait de buitenfan veel harder met hetzelfde compressorsnelheid bij hoge luchtvochtigheid zoals mist, bij kale vorst draait de fan aanmerkelijk zachter.

Ik heb vandaag ook nog geen defrost gehad terwijl 3c buiten is, ook wel eens dagen meegemaakt dat bij 4c zomaar een defrost wordt gestart dat het mistig is.

Defrosting:
* When the unit is on for long periods of time and outside temperatures are low with high
humidity, frost will form on the outdoor unit. The auto defrosting function will start, and the
heat will stop for 8-10 minutes.
* During auto defrosting the fan motors will stop.
* During defrosting the indoor indicator light flashes and the outdoor unit will possibly give off
some water vapor. This is not a malfunction.
* After defrosting is complete, heating will start automatically

Ik durf het niet te zeggen wat hij bij jouw is, de onderkant vriest hier wel eens vast als er veel sneeuw ligt dat smelt en vriest direct weer vast als de unit weer begint te verwarmen een defrost start niet dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1995
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06-2024
[b]revolution-nl in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
[...]

Een minimum vermogen van 1.3kW in een goed geïsoleerde 2018 woning welke slechts 108m3 hoeft te verwarmen wordt echt een pendelfeestje ben ik bang.

Als je dat geen probleem vind is het een prima setup, anders zou ik toch echt verder kijken.
Als het niet slecht is voor de compressor, dan is het het overwegen waard. Vind de stylish wel een van de mooiere airco's, maar als het niet werkt moeten we toch opzoek naar iets anders.

ik had trouwens wel het koel en verwarmingsvermogen doorgegeven, het opgenomen vermogen is namelijk 0,26.

[ Voor 8% gewijzigd door stijn1995 op 05-01-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
Naar de folders nog wat verder door gebladerd te hebben nog een vraag:

[ Voor 46% gewijzigd door Voske89 op 04-12-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-04 21:15
mr_evil08 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Vermeld je er ook even bij dat je niet in Nederland woont? en op een werelddeel woont waar je veel vaker met extremen te maken hebt. :+

Zie hier het klimaat in Nederland.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/grafieken/jaar

Het is echt "zeldzaam" dat wij strenge vorst hebben hier, eigenlijk je kan wel zeggen dat het niet meer voorkomt hier.

Bovendien huizen in Nederland zijn van steen en niet van hout.
Dat is waar, het Noord Amerikaanse werelddeel heeft meer weer extremen dan het Europese vanwege het ontbreken van de warme golfstroom en het unieke effect van de Rocky Mountains op de jetstream. Maar ikzelf woon in een subregio die ruwweg gelijk is aan Nederland. De extremen in mijn subregio kenmerken zich meer door grotere verschillen in neerslag (tov NL véél meer in de herfst en winter - en weer minder in de zomer).

Maar mijn advies was meer gebaseerd op de toch regelmatig terugkomende verhalen van Nederlandse posters die melden dat ze het moeilijk warm krijgen in bepaalde omstandigheden.

Verder steen als buffer werkt met je mee de eerste paar uur als je unit het vanwege defrosts het niet aan kan, maar wanneer die buffer voldoende afgekoeld is, juist tegen je want een deel van elke warmte die je er dan alsnog in duwt wordt dan meteen het steen ingezogen. Heeft je unit het dan nog steeds moeilijk, ga je het helemaal merken. De uiteindelijke warmtevraag verandert immers niet met een buffer.

Om geen langspeelplaat te worden, denk ik dat een mooi 'compromis' manier is om het uit te leggen dat je bij de warmtevraag wellicht minder rekening moet houden met het inderdaad steeds zeldzaam wordende aantal vorst-dagen, maar meer moet nadenken wat je doet bij mistig en druilerig 'defrost weer'. Als je het heel krap afmeet en je geen vermogen over hebt kun je dan problemen krijgen.

Heb je een andere verwarming ernaast, een heel goed geisoleerd huis hebt of het gewoon bewust accepteerd is het allemaal oké natuurlijk. Zolang je er maar bewust van bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
Heeft iemand ervaring met de volgende situatie:

Wij hebben een airco buitenunit staan op het dak. Omdat het dak vernieuwd gaat worden staat de buitenunit in de weg.

De airco-installateur gaf destijds aan dat bij het vernieuwen van het dak de buitenunit gewoon opgetild kan worden zodat de dakdekkers er eronder kunnen werken. De dakdekker geeft aan dat dit niet kan / niet wil vanwege eventuele schade. Hij had het over koperen leidingen die niet buigbaar zijn. Hij stelt voor dat ik de unit laat afkoppelen. Dat betekent alle vloeistoffen eruit pompen en daarna weer in bedrijf stellen.

Iemand hier ervaring mee? Ik zie dat de buitenunit zelf 32 kg weegt exclusief vloeistoffen. Zouden mij vrouw en ik dit anders kunnen optillen? Lijkt mij de meest praktische oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ligt eraan. De leidingen zijn redelijk buigzaam, maar je moet wel voorzichtig zijn natuurlijk.

Heb wel vaker daken vernieuwd zien worden zonder dat alle airco units daar afgekoppeld werden.. mijn uitbouw moet ook vernieuwd worden binnenkort en die gaan we zeker niet afkoppelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
banaliteit schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:49:

Wij hebben een airco buitenunit staan op het dak. Omdat het dak vernieuwd gaat worden staat de buitenunit in de weg.

De airco-installateur gaf destijds aan dat bij het vernieuwen van het dak de buitenunit gewoon opgetild kan worden zodat de dakdekkers er eronder kunnen werken. De dakdekker geeft aan dat dit niet kan / niet wil vanwege eventuele schade. Hij had het over koperen leidingen die niet buigbaar zijn. Hij stelt voor dat ik de unit laat afkoppelen. Dat betekent alle vloeistoffen eruit pompen en daarna weer in bedrijf stellen.

Iemand hier ervaring mee? Ik zie dat de buitenunit zelf 32 kg weegt exclusief vloeistoffen. Zouden mij vrouw en ik dit anders kunnen optillen? Lijkt mij de meest praktische oplossing.
Ik zou toch echt nog even doorzeuren dat ze er gewoon omheen moeten werken. Desnoods teken je een papiertje met ze dat je het risico op schade aan de koperen leidingen, etc. zelf draagt. Je merkt wel dat de koperen leidingen na een tijdje wat harder worden (ivm veelvuldig opwarmen en afkoelen) en snel zullen scheuren als je echt lomp gaat buigen, dus doe wel voorzichtig.

Moet ie toch echt los, dan kan je in de installatiehandleiding terugvinden hoe je de boel kan terugpompen in de buitenunit, daarna draai/snij je de pijpen los en klaar. 32kG is wel te tillen, zeker met zn 2en (en dat is inclusief het gas). Maar dan heb je daarna wel weer een nieuwe flare/koppeling/soldeerverbinding nodig en moet de unit opnieuw in bedrijf gesteld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 06-01-2021 12:03 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RonJ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Ik zou toch echt nog even doorzeuren dat ze er gewoon omheen moeten werken. Desnoods teken je een papiertje met ze dat je het risico op schade aan de koperen leidingen, etc. zelf draagt. Je merkt wel dat de koperen leidingen na een tijdje wat harder worden (ivm veelvuldig opwarmen en afkoelen) en snel zullen scheuren als je echt lomp gaat buigen, dus doe wel voorzichtig.
Inderdaad, waarschijnlijk wilt de installateur zijn handen er niet aan branden i.v.m. aansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
banaliteit schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:49:

Je kan hem wel een beetje optillen en dan er wat onderdoor schuiven, zo heb ik het ook gedaan toen er nieuw tegelpad in kwam, gewoon alleen de buitenunit opgetilt en wat onder gezet tijdelijk, paar cm naar link/rechts of boven/beneden kan prima maar je kan hem niet even zo flink gaat ombuigen natuurlijk.

Overgens zijn er ook installateurs wat in zijn eentje met een buitenunit op de schouder zo de ladder op gaan richting dak. 8)7

Het apparaat lijkt zwaar maar valt reuze mee, letop dat je voordat in bedrijfstelt weer waterpas staat en even een tijdje laat rusten voordat je hem weer aanzet.

Mogelijk gaat hij met een gasbrander aan het werk dan is het uitkijken inderdaad maar je kan er een houten schot voorzetten ter bescherming(nee hout brand niet direct als je met openvuur bezig bent).

Ter bescherming kan je er gewoon een houten schot voorzetten.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-04 12:21
Ik bevochtig mijn binnenruimte met een ultrasone luchtbevochtiger en heb hem vlak onder de binnenunit staan zodat de damp de ruimte word ingeblazen. Nu vraag ik mij af of er eventueel kalkafzetting in de binnenunit zou kunnen ontstaan omdat de unit ook deze vochtige lucht aanzuigt. Ik bevochtig met gewoon kraanwater waar dan wel zeer weinig kalk in voorkomt. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vraag me af of die vochtige lucht wel in de airco terecht komt, hij zuigt van boven aan en mogelijk blaast hij het gewoon weg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Rohaatje Het gaat er uiteindelijk sowieso doorheen, of hij eronder staat of verderop.
De binnenunit circuleert lucht in de ruimte, uiteindelijk wordt het toch opgezogen.

Ik hoor het vaker ultrasone luchtbevochtigers geven een witte "waas" op meubels dat is een effect van deze luchtbevochtiger, ik gebruik een koudwaterbevochtiger en die heeft dat niet (Vental LW45) die heeft overgens geen dure filters en werkt goed, ik ververs hem vrijwel dagelijks zo houd ik de waterkwaliteit goed maar je kan er ook spul in gooien van Venta.

Overgens mijn luchbevochtiger vul ik maar voor 30% ongeveer van zijn capaciteit, zo wordt ik vrij snel herinnnert om het te verversen want het is dan gewoon "op" dat geeft die aan.
De Venta heb ik heel weinig tot geen onderhoud aan, geen schimmel of vieze plekken whatever ziet er nog als nieuw uit.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Rohaatje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:34:
Ik bevochtig mijn binnenruimte met een ultrasone luchtbevochtiger en heb hem vlak onder de binnenunit staan zodat de damp de ruimte word ingeblazen. Nu vraag ik mij af of er eventueel kalkafzetting in de binnenunit zou kunnen ontstaan omdat de unit ook deze vochtige lucht aanzuigt. Ik bevochtig met gewoon kraanwater waar dan wel zeer weinig kalk in voorkomt. Iemand hier ervaring mee?
gedistilleerd water er in gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Speedfightserv schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:33:
[...]
gedistilleerd water er in gooien :)
Een waterontharder installeren!!

[ Voor 10% gewijzigd door Idefix70 op 06-01-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Rohaatje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:34:
Ja, ik had zo'n ding bij mijn vorig werkgever en na verloop van tijd zat overal kalk inderdaad :X

De airco deed het wel prima maar het moet daar ook ingezeten hebben. Zal in de zomer wel weer oplossen, dan wordt ie natuurlijk vochtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Meest eenvoudige oplossing ultrasone luchtbevochtiger vervangen voor koudwaterverdamper, zo traag zijn koudwaterverdampers helemaal niet, overbemeten unit nemen heb ik ook en dan heb je het voordeel dat die op een lage stand kan draaien, overgens een koudwaterverdamper zoals de Venta gaat niet "pendelen" dat ding geeft gewoon geen vocht meer af aan de omgeving zodra 50% is benadert maar blijft gewoon doordraaien, hij is zuinig en neemt amper 4watt ofzo.

Zit kalk er eenmaal in dan krijg je het er niet makkelijk meer uit, zeker in een airco.

@Idefix70 idd beter om honderden/duizend euro,s aan een waterontharder uitgeven dat is veel goedkoper dan een andere type luchtbevochtiger. O-)
Heb er ook eens aan gedacht maar kosten+onderhoudskosten wegen niet op tegen de voordelen, wel eens aan gedacht een magneet op de waterleiding te zetten dat geeft ook aardig resultaat(wel mindere mate dan een echte ontharder).

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Ik ga eens in de gaten houden of er inderdaad kalkaanslag op de radiator ontstaat. Dit lijkt me zeker niet goed voor het rendement en de schoonmaken.
De vraag is hoe snel de kalkdeeltjes uit de damp eruit vallen.
Gelukig hebben we zeer kalkarm water en anders maar een Venta kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rohaatje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:47:
Ik ga eens in de gaten houden of er inderdaad kalkaanslag op de radiator ontstaat. Dit lijkt me zeker niet goed voor het rendement en de schoonmaken.
De vraag is hoe snel de kalkdeeltjes uit de damp eruit vallen.
Gelukig hebben we zeer kalkarm water en anders maar een Venta kopen.
Als ik het goed begrepen heb dan houden de Nederlandse waterleiding maatschappijen een DH van 7-8 aan als minimum, dus zo kalkarm is het water niet. Dat is hier in huis ook goed te zien (kalkaanslag bij de douche) nadat 2 jaar geleden de grote waterontharderis ingeschakeld hier (voor het hele dorp). Dit heeft ons doen besluiten om in ons nieuwe huis een goede en echte waterontharder aan te schaffen (waarschijnlijk Aquacell).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
mr_evil08 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:40:
Meest eenvoudige oplossing ultrasone luchtbevochtiger vervangen voor koudwaterverdamper, zo traag zijn koudwaterverdampers helemaal niet, overbemeten unit nemen heb ik ook en dan heb je het voordeel dat die op een lage stand kan draaien, overgens een koudwaterverdamper zoals de Venta gaat niet "pendelen" dat ding geeft gewoon geen vocht meer af aan de omgeving zodra 50% is benadert maar blijft gewoon doordraaien, hij is zuinig en neemt amper 4watt ofzo.

Zit kalk er eenmaal in dan krijg je het er niet makkelijk meer uit, zeker in een airco.

@Idefix70 idd beter om honderden/duizend euro,s aan een waterontharder uitgeven dat is veel goedkoper dan een andere type luchtbevochtiger. O-)
Heb er ook eens aan gedacht maar kosten+onderhoudskosten wegen niet op tegen de voordelen, wel eens aan gedacht een magneet op de waterleiding te zetten dat geeft ook aardig resultaat(wel mindere mate dan een echte ontharder).
Ik heb twee Stadler Form koudwaterverdampers (die met dure filters 8) nadat ik ooit een ultrasone had (zonder ontharder) en mijn huis als Oostenrijk er uit zag.

Een waterontharder is fantastisch!! A voor de huid van mijn partner die nagenoeg geen psoriasis meer heeft. Maar douche/bad/wc worden nauwelijks vies, waterverwarmers blijven kalkvrij... ik vind het het geld meer dan waard. En dan weer on topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36
*psssst*, discussie over luchtbevochtigers past beter ergens anders, bijv. hier: Luchtbevochtiger verprutst luchtkwaliteit? Idem voor waterontharders, daar is ook een eigen topic voor.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:03
Speedfightserv schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:02:
[...]

Netjes, wat heb je betaald als ik vragen mag?
Ik was €600 euro kwijt inclusief WiFi module, koelleiding en het vacumeren.
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:52:
[...]

Een zolder is ook niet heel respectief omdat warmte van onderliggende ruimtes ook naar boven gaat en een zolder is vaak klein dus dat krijg je heel snel warm, je hebt dus wel alle factoren in jouw voordeel.
Om de uur even aanslaat bevestigd het al de isolatie is zeer goed of er zijn externe warmtebronnen aanwezig zoals computers.
Daar heb je een goed punt. De zolder is hier afgesloten van de 2e verdieping door middel van een deur, zo heeft dochterlief wat privé ruimte. Sinds de komst van het dakkapel merken wij zeker dat de ruimte kouder geworden is. Dat vult de Airco nu mooi aan met warmte :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
In de vorige topics was er sprake van een nieuwe FW voor de Daikin WiFi modules en dat die alleen op iOS waren.

Ik heb echt nét de updates binnen gekregen voor Android naar 1.2.54, wellicht dat dit ook voor anderen geldt.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 06-01-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Notna schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:09:
In de vorige topics was er sprake van een nieuwe FW voor de Daikin WiFi modules en dat die alleen op iOS waren.

Ik heb echt nét de updates binnen gekregen voor Android naar 1.2.54, wellicht dat dit ook voor anderen geldt.
Ik ook.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:09:

Hier een paar weken terug op een Android 11 telefoon. Op een Android 10 toestel kreeg ik hem nog niet.

Na installeren werkt het overigens op alle toestellen nog prima (merk geen verschil op mijn Stylish units t.o.v. de oude versie eigenlijk). Ook de API is onveranderd dus de Home Assistant integratie werkt daarmee ook nog steeds goed gelukkig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
mtb firmware updates voor Daikin kijk wel een beetje mee uit en niet zomaar gaan updaten.
Maak je gebruik van besturing met thuisautomatisering Domoticz, Openhab etc kan het zijn dat de boel "gesloopt" wordt na de update en een tijd kan duren voordat de programmeurs het aangepast hebben.

Veelal kun je niet terug naar de oude versie.
Ik als IT,er wacht daarom even met het installeren van de update en "safe" is.

Ik zoek de changelog van Daikin maar tot op heden niet gevonden, waarschijnlijk alleen toegankelijk voor monteurs, ik ben dus benieuwd wat er is aangepast of verbetert.

Edit: Oke lijkt dus safe te zijn gezien Home Assistant integratie nog werkt.
Ik heb nog versie 2.4.1 en geen update bericht.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2021 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inderdaad, ik heb daarom ook pas geüpdate nadat ik meerdere ervaringen uit de HA community had gelezen die bevestigden dat er niets aan de lokale API veranderd was.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 07-01-2021 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-04 10:52
daemonix schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Als ik het goed begrepen heb dan houden de Nederlandse waterleiding maatschappijen een DH van 7-8 aan als minimum, dus zo kalkarm is het water niet. Dat is hier in huis ook goed te zien (kalkaanslag bij de douche) nadat 2 jaar geleden de grote waterontharderis ingeschakeld hier (voor het hele dorp). Dit heeft ons doen besluiten om in ons nieuwe huis een goede en echte waterontharder aan te schaffen (waarschijnlijk Aquacell).
Nee, je hebt het niet goed, is trouwens zo eenvoudig te checken.
Er zijn zelfs plekken in Nederland met een DH van 2.2 :o

Mijn vrouw was de laatste weken aan het klagen over kalkaanslag in de toilleten, douche cabine, aangeslagen thee glazen, kalkdeeltjes uit het stoomstrijkijzer etc.
Bleek dus onze waterontharder (door mijn eigen her-programmeer fout) al 90 dagen niet meer geregenereerd te zijn volgens de error code.
Wel een goed bewijs dat het zeker aan comfort bijdraagt.
Trouwens diegene die het over magneten tegen kalk heeft , veel succes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bericht van de moderator gemist? Maar lees https://edepot.wur.nl/397017 eens, aanbeveling VEWIN is 4-8 (waarbij 4 te laag is).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Heeft iemand gezien of er nog iets merkbaar is veranderd door de update? Extra functionaliteit? Een ander regelgedrag? Iets gemerkt?

Ik zie niet echt een reden om te updaten anders....

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
rsbroer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Trouwens diegene die het over magneten tegen kalk heeft , veel succes 8)7
offtopic:
Is geen wondermiddel, een magneet zorgt ervoor dat het kalk goedje tijdelijk minder hecht op de oppervlakte, als je het water zomaar laat opdrogen werkt het niet, je moet net als anders de badkamer na douchen afdrogen met een raamwisser dan zie je effect, als test heb ik wel eens gedouched bij mijn ouders en idd het water is "anders" (ik heb een gevoelig huid en merk zeker verschil dat mijn huid minder droog/geirriteerd is na het douchen mijn ouders wonen dichtbij dus hetzelfde waterhardheid).

Een magneet haalt de kalk niet weg maar zorgt tijdelijk dat het minder blijft plakken op objecten, als je het dus vrij direct opdroogt heb je er voordeel van.
Ik ga gewoon een sterke magneet halen van ali dat geeft hetzelfde effect ipv 1 met leuk naampje erop en daar het 10-20 voud voor betalen.

Het kan zeker niet op tegen een echte waterontharder want dan kan je idd gewoon laten opdrogen zonder problemen.
Laten we de discussie maar niet verder hier voeren.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Ik was er aan het denken om het water dat uit de buiten unit komt tijdens een defrost te gebruiken om de luchtbevochtiger te vullen. Is de perfecte recycling! Maar weet niet of hier te veel andere vervuiling in zit van de radiator zelf en wat er in de lucht zit.
Gebruik de bevochtiger nu zon 2 weken dagelijks en merk eigenlijk niets van kalkafzetting dmv een witte waas, ook niets op de radiator van de airco te zien, maar ik ga het zeker in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
Omdat ik echt nergens de changelog kan vinden van de Daikin netwerkadapter update naar 1.2.54 Daikin maar eens gebeld. Ze gaan het voor mij lees ons uitzoeken en hopelijk uiterlijk volgende week komt er een antwoord.

Wat ook interessant is: eind deze maand is het plan om ALLE binnenunits om te zetten (de meneer noemde het zo en kon het niet beter uitleggen met name HOE ze dat doen) naar de nieuwe Daikin residential controller app. Het grote voordeel daarvan zou zijn dat "alles verloopt dat via de cloud en niet meer rechtstreeks met de unit" gaat gelden. Voor dit forum misschien geen probleem maar of mijn domotica app (Homey) dat fijn gaat vinden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Idefix70 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:34:
Omdat ik echt nergens de changelog kan vinden van de Daikin netwerkadapter update naar 1.2.54 Daikin maar eens gebeld. Ze gaan het voor mij lees ons uitzoeken en hopelijk uiterlijk volgende week komt er een antwoord.

Wat ook interessant is: eind deze maand is het plan om ALLE binnenunits om te zetten (de meneer noemde het zo en kon het niet beter uitleggen met name HOE ze dat doen) naar de nieuwe Daikin residential controller app. Het grote voordeel daarvan zou zijn dat "alles verloopt dat via de cloud en niet meer rechtstreeks met de unit" gaat gelden. Voor dit forum misschien geen probleem maar of mijn domotica app (Homey) dat fijn gaat vinden....
Die dacht, we noemen t maar gewoon een groot voordeel, lol! Ik wil helemaal geen cloud of internet-afhankelijkheid, ik wil gewoon een lokaal werkende bediening, punt. Dus ga weg met je cloud, Daikin. Dit gaat ze nog klanten kosten ook... de lokale werking van de daikin wifi is juist een reden voor veel mensen om voor ze te kiezen.

Mijn adapters blijven voorlopig lekker in een lokaal vlan zonder internet, dan maar geen matige daikin app, die gebruikte ik toch al zelden.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 07-01-2021 13:48 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Idefix70 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:34:

Ik vermoed dat dan met name de oude app en bijbehorende out of home functie komt te vervallen.

Kan me niet voorstellen dat ze de lokale API uitzetten, want die wordt voor alle domotica integraties gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
ik222 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:00:
[...]

Ik vermoed dat dan met name de oude app en bijbehorende out of home functie komt te vervallen.

Kan me niet voorstellen dat ze de lokale API uitzetten, want die wordt voor alle domotica integraties gebruikt.
Dat klopt, met name out of home daar willen ze van af zo vertelde de medewerker.

Tsja, ik heb hem uitgebreid uitgelegd hoe de domotica wereld in elkaar zit en dat, als ik hen was, veel meer met die bloedgroep zou gaan verbinden. Maar hij gaat het uitzoeken, hopelijk hoor ik snel meer (en anders ga ik er enthousiast verder achteraan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsAms
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 15:01
Hi allemaal,

Met veel interesse volg ik dit topic al geruime tijd.

Ik wil graag een split airco unit installeren. De koelleidingen en condensafvoer zullen aan de linkerkant van de binnenunit, door de muur naar buiten moeten gaan lopen.

Nu staat er in de Daikin handleiding het volgende "De getrompte aansluiting moet buiten worden geïnstalleerd" (zie plaatje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FbtFSe5bI1SGzW_HBRdcJxBobI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cQvy4x8MIwURI7gJJ1rGHpnv.jpg?f=user_large

Voor zover ik weet zitten de leidingen in de binnenunit altijd aan de rechterkant. Zijn deze dan niet te kort om ze aan de linkerkant naar buiten te laten gaan en de aansluiting buiten te realiseren? Of is het mogelijk deze naar de linkerkant te verplaatsen, zodat de getrompte aansluiting toch buiten gerealiseerd kan worden?

Hoor het graag. Bedankt alvast! Groet, Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 15:51

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb hier een aantal MHI L/L units, een voor de woonkamer is een SRK71ZR-W maar hoe weet bv deze unit wanneer een defrost nodig is?

Ik had deze unit gisteravond na middernacht nog even draaien op vol vermogen en keek buiten hoe de buitenunit het hield bij deze buitentemperatuur van 1C en zag dat deze praktisch helemaal dicht zat door het ijs. Ik kon aan het fan geluid horen dat er nog praktisch nul airflow was. Dit leek me niet ideaal dus ik heb zelf maar even een defost gedaan door de unit om te schakelen naar verwarmen binnen. Dit werkte goed en vrij snel was alle ijs weg, maar ik vraag me wel af wanneer de unit zelf een defrost zou doen en hoe deze dat meet.

Ik heb overigens geen problemen met deze unit en eerder heeft deze vaak wel een automatische defrost gedaan. Verder ook tevreden over deze unit, en ook de MHI 35 ZSX unit.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:54:
[...]

Die dacht, we noemen t maar gewoon een groot voordeel, lol! Ik wil helemaal geen cloud of internet-afhankelijkheid, ik wil gewoon een lokaal werkende bediening, punt. Dus ga weg met je cloud, Daikin. Dit gaat ze nog klanten kosten ook... de lokale werking van de daikin wifi is juist een reden voor veel mensen om voor ze te kiezen.

Mijn adapters blijven voorlopig lekker in een lokaal vlan zonder internet, dan maar geen matige daikin app, die gebruikte ik toch al zelden.
WiFi controller update zelf niet ook al zit het op internet, dat gebeurd doormiddel van je Daikin app op mobiel wat de firmware pushed naar de WiFi controller, dat kan dus ook gebeuren als de WiFi adapter standalone in AP mode draait.

Maar ook ik klik er bewust niet op of maak gewoon verbinding via niet thuis server dan komt de firmware er ook niet op.

Ik wil ook eerst weten wat ze gewijzigd hebben bij de nieuwe firmware voordat ik het ga doen want de Daikin functioneerd op moment prima, als IT,er moet je geen firmware upgrades doen als er geen problemen zijn daarmee kun je onnodige nieuwe problemen op je hals halen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-04 11:20
ThijsAms schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:32:
Hi allemaal,

Ik wil graag een split airco unit installeren. De koelleidingen en condensafvoer zullen aan de linkerkant van de binnenunit, door de muur naar buiten moeten gaan lopen.

Nu staat er in de Daikin handleiding het volgende "De getrompte aansluiting moet buiten worden geïnstalleerd" (zie plaatje).

[Afbeelding]

Voor zover ik weet zitten de leidingen in de binnenunit altijd aan de rechterkant. Zijn deze dan niet te kort om ze aan de linkerkant naar buiten te laten gaan en de aansluiting buiten te realiseren? Of is het mogelijk deze naar de linkerkant te verplaatsen, zodat de getrompte aansluiting toch buiten gerealiseerd kan worden?

Dit kan gewoon achter de unit aan elkaar gekoppeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Gerco-M schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:44:
Ik heb hier een aantal MHI L/L units, een voor de woonkamer is een SRK71ZR-W maar hoe weet bv deze unit wanneer een defrost nodig is?

Ik had deze unit gisteravond na middernacht nog even draaien op vol vermogen en keek buiten hoe de buitenunit het hield bij deze buitentemperatuur van 1C en zag dat deze praktisch helemaal dicht zat door het ijs. Ik kon aan het fan geluid horen dat er nog praktisch nul airflow was. Dit leek me niet ideaal dus ik heb zelf maar even een defost gedaan door de unit om te schakelen naar verwarmen binnen. Dit werkte goed en vrij snel was alle ijs weg, maar ik vraag me wel af wanneer de unit zelf een defrost zou doen en hoe deze dat meet.

Ik heb overigens geen problemen met deze unit en eerder heeft deze vaak wel een automatische defrost gedaan. Verder ook tevreden over deze unit, en ook de MHI 35 ZSX unit.
bij mij doet hij (MHI) toch redelijk vaak een defrost, lampje gaat dan knipperen en je hoor hem iets brommen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-12-2024
revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:20:
[...]

Ik ben benieuwd, ik zit met mijn schema nu ook op 22/23
Helaas, dit heeft geen effect.
Minimale vermogen beneden de 5 graden is 575 Watt. Ik heb het volgende gevonden in de service manual van deze systemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z90jVWCKTeJVUJvlIebeKcqzXy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dk02An5cug1Y3eu2gZcbNLLX.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er niet veel verstand van, maar volgens mij een hogere rps betekent ook een hoger vermogen.

Mijn dank aan @Kloekie om hierop te wijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door bloedcel op 07-01-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bloedcel schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Helaas, dit heeft geen effect.
Minimale vermogen beneden de 5 graden is 575 Watt. Ik heb het volgende gevonden in de service manual van deze systemen:

[Afbeelding]
Blijft toch apart dat de 35ZS daar geen last van heeft. Zijn er nog andere 5ZS gebruikers in dit topic met soortgelijke ervaringen?

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2021 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Kire88 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Nog even terugkomend op het defrost verhaal, je kan er weinig op aan kwa buitentemperaturen het is temperatuur+luchtvochtigheid wat het bepaald.

Vorigejaar was het richting 1400-1500watt een defrost maar dit jaar nog niet gezien zoveel verbruik, gisteren 3x defrost na elk 1 uur eentje want was op vollast aan verwarmen, defrost duurde 11 minuten op 700watt, vervolgens was het later op temperatuur en draaide de WP rond 40-50% en de hele avond geen defrost meer gehad, vandaag nog geen enkele defrost gehad.

Je kan er weinig op aan wanneer wel en wanneer niet maar bij mist/vochtig weer gebeurd het sneller.
Hier draai ik nooit op vollast behalve even uitproberen.

Lucht/lucht warmtepompen hebben in algemeen veel minder last van defrosts en als ze het hebben dan zijn ze ook zuiniger daarmee dan de lucht/water varianten wat het met warmte element moeten doen.
Deze heeft geen warmte element, tijdens defrost wordt er een beetje warmte van de verwarmde ruimte onttrokken omdat hij alsware op "airco" staat tijdelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
rupsen schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Dit kan gewoon achter de unit aan elkaar gekoppeld worden.
Zal wel te maken hebben met de brandbaarheid / gezondheids dingetjes van het koelmiddel dat de handleiding voorschrijft de koppeling buiten te doen. Zeker omdat het een multisplit is en je dus meer koelmiddel in het systeem hebt wat er allemaal in de kleinste ruimte uit kan lekken via een lekke koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-04 21:15

Ik ken Daikin niet, maar bij elk merk dat ik ken kun je zo links, rechts, achter en naar beneden aansluiten. Er is intern ruimte om de leiding te laten lopen van waar je die wilt hebben naar de aansluitplek intern (die meestal inderdaad rechts zit).

Mijn eigen ME had in ieder geval aan alle kanten break-out plastic. Bij mijn 5 units zijn er 2 links-beneden, 2 links-horizontaal en eentje rechts-horizontaal aangesloten en het was allemaal dezelfde serie. Er zijn soms wel wat beperkingen qua maximale bochten, dus gewoon even overleggen met de installateur. Maar in principe ben je niet gebonden aan rechts aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Hi allemaal,

[Afbeelding]

Welk model binnenunit gaat het om? Bij de meeste modellen kan dat over links (dan zit de koppeling wel binnen ipv buiten).

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 08-01-2021 13:48 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsAms
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 15:01
Bedankt allemaal! Zou gaan om de FTXMN Perfera. In de handleiding zie ik inderdaad dat links zou moeten kunnen. Indien alles goed aangesloten wordt, lijkt het dus geen probleem om dat binnen in de unit te doen.

Lijkt meer een advies ivm met veiligheid dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Welk model binnenunit gaat het om? Bij de meeste modellen kan dat over links (dan zit de koppeling wel binnen ipv buiten), maar bij de stylish bijvoorbeeld weer niet, dan moet je echt onder of bovenlangs met een gootje...
Hier gaat bij een van de Stylish units het leidingwerk ook gewoon links naar buiten hoor. Zonder gootje of wat dan ook. Installateur heeft de koppelingen die er standaard aan zaten eraf gesneden en de leiding er direct aan gelast. Leiding loopt inclusief isolatie vervolgens gewoon onder door de behuizing en gaat links naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfYMQ2erPL0f4dogKNVNeTm_MsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpnLf9Vk3aMpZUDg4zAmKRNi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ik222 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Hier gaat bij een van de Stylish units het leidingwerk ook gewoon links naar buiten hoor. Zonder gootje of wat dan ook. Installateur heeft de koppelingen die er standaard aan zaten eraf gesneden en de leiding er direct aan gelast. Leiding loopt inclusief isolatie vervolgens gewoon onder door de behuizing en gaat links naar buiten.

[Afbeelding]
I stand corrected, heb t verkeerd onthouden dan, is al even geleden.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:06
We hebben vorig jaar één airco laten plaatsen, wat toen voldoende was voor de bovenverdieping. Echter door het meer thuiswerken en andere veranderingen in huis willen we toch een tweede unit gaan laten plaatsen waarschijnlijk.

Helaas destijds niet gekozen voor multisplit, ook totaal niet over nagedacht, en nu zit ik met de vraag of het zinvol is om die enkele unit die nog geen jaar oud is te laten vervangen door een multisplit? Met het oog op esthetiek (maar 1 unit buiten) en heel misschien ooit nog een derde binnenunit?

Geen idee ook of ik nog wat kan met een dergelijke buitenunit van Daikin? Zou je dat nog verkocht krijgen?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 17:57
Als je geen probleem hebt met 2 buiten units is 2 single split meestal efficiënter dan 1 multisplit. Je kan meestal iets verder terug moduleren wat energieverbruik ten goede komt. Maar 3/4/5/6 buiten units wordt mogelijk wat veel van het goede. Let bij multisplit op de maximale leiding lengte per leiding en de som van alle leidingen samen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-02-2024
Phusebox schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:39:
Met het oog op esthetiek (maar 1 unit buiten) en heel misschien ooit nog een derde binnenuit?
Je zou ook je huidige unit laten hangen, en als je inderdaad later nog wilt uitbreiden, nu kiezen voor een multi-split unit met 2 of 3 aansluitingen waarvan je er maar één gebruikt als de unit dit ondersteund. Dan heb je dus 2 units buiten hangen, maar kun je als je single ooit kapot gaat deze nog omzetten en heb je nog ruimte voor een 3e binnen unit.

Vanuit esthetisch aspect zou ik kijken wat het extra zou kosten om je huidige buitenunit te vervangen en of het je dat waard is. Misschien dat je installateur hem mogelijk wil inruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Mensen ik heb een Haier Tundra 2.0 airco op de slaapkamer geïnstalleerd afgelopen zomer. Deze heeft ons goed door de warme dagen geholpen.

Wilde hem nu ook gaan gebruiken om de kamer te verwarmen maar ineens wat geks. Wanneer ik hem inschakel staat er op het display "09" (wanneer ik de temp aanpas staat kort de temperatuur op het schermpje en daarna weer 09). De buitenunit klinkt vervolgens eerst nog normaal maar gaat dan steeds meer lawaai maken, veel harder dan hij om te koelen doet. Ondertussen komt er uit de binnenunit geen lucht en draait de fan niet.

Uit angst dat hij ging opstijgen heb ik hem na x minuten weer uitgezet. Met uitschakelen ging de fan wel even kort draaien waarbij er een warme luchtstroom te voelen was.

Ik heb dit met een paar dagen ertussen twee keer geprobeerd met zelfde resultaat. Boekje kent geen code 09 en buitenunit zou bij verwarmen volgens specs moeten functioneren tot -7 graden dus ook geen probleem.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door mrnn op 08-01-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Trebbors

Failure is no option!

mrnn schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:05:
Mensen ik heb een Haier Tundra 2.0 airco op de slaapkamer geïnstalleerd afgelopen zomer. Deze heeft ons goed door de warme dagen geholpen.

Wilde hem nu ook gaan gebruiken om de kamer te verwarmen maar ineens wat geks. Wanneer ik hem inschakel staat er op het display "09" (wanneer ik de temp aanpas staat kort de temperatuur op het schermpje en daarna weer 09). De buitenunit klinkt vervolgens eerst nog normaal maar gaat dan steeds meer lawaai maken, veel harder dan hij om te koelen doet. Ondertussen komt er uit de binnenunit geen lucht en draait de fan niet.

Uit angst dat hij ging opstijgen heb ik hem na x minuten weer uitgezet. Met uitschakelen ging de fan wel even kort draaien waarbij er een warme luchtstroom te voelen was.

Ik heb dit met een paar dagen ertussen twee keer geprobeerd met zelfde resultaat. Boekje kent geen code 09 en buitenunit zou bij verwarmen volgens specs moeten functioneren tot -7 graden dus ook geen probleem.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Staat het hier misschien in? Geen E of F code? Dan misschien te herleiden dmv het knipperen van de led op de buitenunit.

https://www.google.com/ur...Vaw2bdKc8rAd0T7dPMypITWU7

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 08-01-2021 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
@Trebbors oeps paniek om niks denk ik

Heb hem nogmaals ingeschakeld en buiten op zoek naar de LED van de buitenunit gegaan (die ik na verwijderen kap overigens niet kon vinden). Daarna weer naar binnen en toen bedacht ik mij ineens dat die 09 wel eens de temperatuur van de slaapkamer kon zijn. Blijkbaar twee keer getest met exact dezelfde binnentemp waardoor ik de link niet gelegd had. |:(

Ik was best wel even bezig na inschakelen met het pakken van de ladder, dak op, etc. en toen ik uiteindelijk de slaapkamer weer in ging was hij al lekker aan het opwarmen.

Blijkbaar duurt het dus vrij lang voor hij op gang komt bij verwarmen vergeleken met koelen. Ook maakt hij duidelijk meer herrie dan bij koelen, ik weet niet of dat gebruikelijk is? Of er is iets anders aan de hand en hij maakt straks ook bij koelen veel herrie, dat weet ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
mrnn schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:00:
@Trebbors oeps paniek om niks denk ik

Heb hem nogmaals ingeschakeld en buiten op zoek naar de LED van de buitenunit gegaan (die ik na verwijderen kap overigens niet kon vinden). Daarna weer naar binnen en toen bedacht ik mij ineens dat die 09 wel eens de temperatuur van de slaapkamer kon zijn. Blijkbaar twee keer getest met exact dezelfde binnentemp waardoor ik de link niet gelegd had. |:(

Ik was best wel even bezig na inschakelen met het pakken van de ladder, dak op, etc. en toen ik uiteindelijk de slaapkamer weer in ging was hij al lekker aan het opwarmen.

Blijkbaar duurt het dus vrij lang voor hij op gang komt bij verwarmen vergeleken met koelen. Ook maakt hij duidelijk meer herrie dan bij koelen, ik weet niet of dat gebruikelijk is? Of er is iets anders aan de hand en hij maakt straks ook bij koelen veel herrie, dat weet ik nog niet.
Dit hoort zo, hij zorgt er eerst voor dat de warmte wordt opgebouwd in de binnenunit en gaat daarna pas de ventilator inschakelen. Dit kan inderdaad even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vraag me af of mijn beneden unit wel goed functioneert. De laatste paar dagen merk ik dat hij moeite heeft de woonkamer aangenaam warm te krijgen.

Op dit moment staat hij op 22 graden ingesteld maar krijgt hij het niet warmer dan 18 a 19 graden. Boven staat nog wel een binnenunit aan op een kamer maar met een 6,8kW buitenunit zou hij een 5kW en 2kW binnenunit wel aan moeten kunnen sturen lijkt mij, het is nu 2 graden buiten dus het vriest niet.
Stroomverbruik wisselt tussen de 1,6kW en 1,8kW dus hij lijkt wel op volle kracht te draaien. Hij stopt daar overigens ook niet mee, draait enkel de beneden unit dan blijft het stroomverbruik altijd rond de 1,6kW zitten, alsof hij niet de doel temperatuur bereikt en dan op lager vermogen kan draaien.

De binnenunit beneden blaast nu lucht uit van 36,5 graad, dat is niet heel warm te noemen. Kan dit een probleem met de binnen unit zijn of verlies ik gewoon teveel warmte weer naar buiten?

Het gaat om:
Daikin 4MXM68N
1x FTXA50AW
3x FTXM20N

[ Voor 21% gewijzigd door Tsurany op 08-01-2021 18:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:26:
Ik vraag me af of mijn beneden unit wel goed functioneert. De laatste paar dagen merk ik dat hij moeite heeft de woonkamer aangenaam warm te krijgen.

Op dit moment staat hij op 22 graden ingesteld maar krijgt hij het niet warmer dan 18 a 19 graden. Boven staat nog wel een binnenunit aan op een kamer maar met een 6,8kW buitenunit zou hij een 5kW en 2kW binnenunit wel aan moeten kunnen sturen lijkt mij, het is nu 2 graden buiten dus het vriest niet.
Stroomverbruik wisselt tussen de 1,6kW en 1,8kW dus hij lijkt wel op volle kracht te draaien. Hij stopt daar overigens ook niet mee, draait enkel de beneden unit dan blijft het stroomverbruik altijd rond de 1,6kW zitten, alsof hij niet de doel temperatuur bereikt en dan op lager vermogen kan draaien.

De binnenunit beneden blaast nu lucht uit van 36,5 graad, dat is niet heel warm te noemen. Kan dit een probleem met de binnen unit zijn of verlies ik gewoon teveel warmte weer naar buiten?

Het gaat om:
Daikin 4MXM68N
1x FTXA50AW
3x FTXM20N
Energiebespaarstand toevallig aan laten staan in de app?
Ik heb deze uit gezet sinds de temperaturen buiten rond de 5 graden is en lager zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 08-01-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:31:
[...]

Energiebespaarstand toevallig aan laten staan in de app?
Nee, staat volledig uit. Heb ook het idee dat de buitenunit echt op vol vermogen draait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYGWvPiTzZNsWN346KTwHYfrU60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lyie8ioIh3cGDkAADKJ1K00O.jpg?f=fotoalbum_large

Staat gewoon op verwarmen met 22 graden en fan level 1.

Via Get Sensor Info krijg ik deze data:
ret=OK,htemp=18.0,hhum=40,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=39

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 08-01-2021 18:40 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:38
Tsurany schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:33:
[...]

Nee, staat volledig uit. Heb ook het idee dat de buitenunit echt op vol vermogen draait.
[Afbeelding]

Fan op auto misschien of 2 of 3

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wizzopa schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:40:
[...]

Fan op auto misschien of 2 of 3
Ik zal hem eens op 3 zetten. Hij maakt dan wel zo veel geluid dat het niet comfortabel meer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:38
Tsurany schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Ik zal hem eens op 3 zetten. Hij maakt dan wel zo veel geluid dat het niet comfortabel meer is.
De warmte van de compressor moet wel de ruimte in en dat lukt dus niet op stand 1

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:33:
[...]

[Afbeelding]

Via Get Sensor Info krijg ik deze data:
ret=OK,htemp=18.0,hhum=40,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=39
Wat gebeurd er als je 30 graden vraagt?

Ik vind het niet goed klinken om eerlijk te zijn. Als de compressor hier op 1,5 kW draait dan komt er lucht van 63 graden uit :X

Maar goed jij hebt wel multi. Wordt de dikke buis wel goed warm?

Pagina: 1 2 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic