Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Op dit moment heb ik zo simpel mogelijke luchtbevochtiger staan die met een zwave plugje op Domoticz zit aangesloten. Op die manier kan ik mooi de luchtvochtigheid meten met sensoren en dan beïnvloeden via Domoticz. Pushberichtje als hij leeg is, werkt allemaal best leuk zo.

Echter is er één nadeel, ik heb het gevoel dat hij niet echt goed is voor de luchtkwaliteit. De relatieve luchtvochtigheid gaat natuurlijk wel naar een prettig niveau, maar het is een ultrasone dus spuugt mineralen de lucht in.

De nevel verdampt erg snel, maar er lijkt een soort mist te hangen in de kamer als de zon naar binnen schijnt en de ramen raken een stuk sneller vies van binnen dan normaal. Je ziet het ook als het fornuis aan gaat. Die geeft nu gele vlammen wat duidt op een minder mooie verbranding, zet de ramen tegen elkaar open en het probleem is weg. Maar het vocht ook. :+

Nu zit ik er niet zo op te wachten om zo mijn eigen fijnstof te creëren, maar wat is dan een mooie oplossing?
• Andere luchtbevochtiger kopen. Echter zijn die lomp groot (koudwaterverdampers) of gebruiken veel meer stroom (stoombevochtigers).
• Met filters of dergelijke aan de gang. Tabletten in het reservoir of eerst door zo'n brita kan halen.
• Demiwater kopen. Wordt een dure aangelegenheid aangezien die zooi toch snel een paar duppies per liter kost en je stookt zo liters per dag weg.
• Nog iets totaal anders omdat ik in de verkeerde richting zit te denken. :?

Ventilatie zal het niet aan liggen. Er staat altijd wel een tuimelraampje op een kier en het vocht giert de kamer uit, dus verversing is er wel. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Beste antwoord (via Gonadan op 09-02-2017 17:32)

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kijken of er voor een paar tientjes op e-bay een osmose apparaat staat of anders misschien regenwater gebruiken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik vind het een beetje vreemd verhaal, aangezien je stelt dat de ventilatie toereikend is en dat het vocht de kamer uit giert. Hoe kan er dan een soort mist hangen?

Hangt die mist direct in de beurt van de bevochtiger? Is het door heel de kamer? Lost de mist op? Zo ja wanneer / hoe lang duurt dat?

Wat voor RV streef je na?

Het klinkt mij alsof de unit te groot is voor de ruimte...

Bij ultrasone bevochtiging wordt altijd, althans bij grotere installaties in ieder geval, RO water (reversed osmose) of demi water geadviseerd te gebruiken om o.a. de levensduur van de trilplaatjes te verlengen die de ultrasone nevel opwekken.

Wat voor unit is het die je hebt staan thuis? En waarom moet je eigenlijk bevochtigen? Is het een comfort wens o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:22
Waarom wil je het bevochtigen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Gedemineraliseerd water gebruiken, is een standaard probleem bij ultrasone luchtbevochtigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Goede vraag inderdaad, helemaal niet verteld. :D
Ik wil het bevochten omdat in de winter het niveau zakt tot onder de 40 in extreme gevallen. Daardoor daalt de gevoelstemperatuur flink en worden mijn katten statisch. Het is dus inderdaad een comfort vraagstuk. Ik probeer hem rond de 50-52 te houden.

De nevel uit het apparaat verdampt voordat het de grond raakt, je ziet verder geen mist meer. Als echter de zon de kamer in schijnt zie je een wittige waas door de hele kamer hangen. Net als in een stoffige oude zolderkamer maar dan veel fijner. Het slaat ook neer op de ruiten.

De mechanische ventilatie doet zijn werk en verse lucht komt binnen. De relatieve luchtvochtigheid zakt bangerik namelijk binnen een dag weer als ik niet bevochtig. Ik schat een liter of twee à drie per dag. Het ventileert echter bij lange na niet genoeg om de deeltjes weg te krijgen, ramen tegen elkaar over en het is wel snel weg.

Volgens Google zijn het minuscule kalkdeeltjes, wat inderdaad vaker voor komt bij ultrasoon. Nu zit er gedemineraliseerd water in, bij wijze van test. Het fornuis brandt beter, maar helemaal mooi blauw zoals met de ramen open is het nog net niet.

Op zich kan gedemineraliseerd water wel een oplossing zijn, maar dat kan uiteindelijk aardig in de papieren lopen. De goedkoopste die ik gevonden heb zijn die flessen van Wel. :P

Edit:
Het betreft de Medisana UHW. Lekker goedkoop en volgens de specs eigenlijk nog te licht voor mijn woonkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 26-01-2017 20:58 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Kijken of er voor een paar tientjes op e-bay een osmose apparaat staat of anders misschien regenwater gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:22
Kun je niet gewoon een tijdje een pan water op het fornuis koken als het droog wordt in huis? Je hebt het over extreme gevallen, wat is er op die momenten dan dat al je vocht verdwijnt? Het is bij ons in huis nagenoeg nooit onder de 40% en daar hoeft ik nooit voor te bevochtigen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Erg koud buiten is meestal de relatie. Als het stevig vriest zakt hij onder de 40. Maar in principe is onder de 46 al minder comfortabel.

Voorheen hing ik gewoon de bakplaat vol water onder de grill, sneller bevochtigen kan bijna niet. Dat soort trucjes wilde ik juist vanaf. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
digifun schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:58:
Zoiets dan bijvoorbeeld?
https://www.osmoseapparaa...bs_upsell_products_tabbed

Hoe moet ik dat zien? Gewoon op de kraan aansluiten en hij druppelt vanzelf een emmer vol. Het vervangen van filters en dergelijke zal niet zo nauw komen als bij een aquarium gok ik. Zolang het membraan maar niet verstopt zit?

Ben nu even aan het peilen hoe vaak ik moet vullen maar dit ziet er op zich wel interessant uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Ja , zoiets.

Het membraam reinigt zich vanzelf doordat er ook nog een stroom afvalwater is wat de zouten afvoert.

Osmose water kun je voor veel dingen gebruiken bv met ramen lappen is het ook erg handig dan laat het geen strepen na. Auto wassen gaat er ook prima mee. In feite is het gedemineraliseerd water.

Best wel heel erg leuk technisch speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb een BEURER LB44 en had hetzelfde probleem als jij. Witte kalkwaas in de woonkamer en tijdens koken zag je het aan de vlammen. In de BEURER LB44 kun je kalkfilters plaatsen waarmee het probleem bij ons volledig verdwenen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hmm dus dan is een tientje meer voor wat extra doorvoer ook niet verkeerd? :P

Eens kijken of je daar makkelijk een snelle koppeling op kunt monteren.
WouterG schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:34:
Ik heb een BEURER LB44 en had hetzelfde probleem als jij. Witte kalkwaas in de woonkamer en tijdens koken zag je het aan de vlammen. In de BEURER LB44 kun je kalkfilters plaatsen waarmee het probleem bij ons volledig verdwenen was.
Hoe vaak moet je die wisselen en wat ben je er voor kwijt?

Op zich vind ik één keer een paar tientjes om zelf osmose water te kunnen maken interessanter dan steeds filters kopen. :P

[ Voor 63% gewijzigd door Gonadan op 28-01-2017 17:37 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08

WouterG

Dit is geen ondertitel

15 euro, elke 3 maanden wisselen. Maar wij gebruiken hem van november-februari en steken er dus elk jaar een nieuwe in. Maar je hebt je keuze al gemaakt denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Dan zijn de verbruikskosten van een osmose filter lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou dat hangt er van af of je waarde hecht aan de filters die erin zitten. Bij zo'n patroon moet je vervangen anders werkt hij niet meer, zo'n osmoseding blijft kalk filteren als ik het goed begrijp.

De keuze heb ik eigenlijk al een klein beetje gemaakt tien ik mijn huidige bevochtiger kocht. Bewust zo simpel mogelijk zodat ik andere dingen zelf kon regelen. Nu weer een andere bevochtiger kopen én nieuwe patronen gaat hem waarschijnlijk niet worden inderdaad. Had ik er nog één moeten kopen dan was het wellicht anders geweest. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 14:13

larshack

Zonder melk en suiker

Je kunt in Duitsland goedkoop flessen demi-water kopen, gewoon bij de Kaufland.

[ Voor 17% gewijzigd door larshack op 28-01-2017 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gonadan schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:49:
Goede vraag inderdaad, helemaal niet verteld. :D
Ik wil het bevochten omdat in de winter het niveau zakt tot onder de 40 in extreme gevallen. Daardoor daalt de gevoelstemperatuur flink en worden mijn katten statisch. Het is dus inderdaad een comfort vraagstuk. Ik probeer hem rond de 50-52 te houden.
Altijd lastig, dynamische katten zijn toch handiger :P

Maar waarom hang je niet gewoon zo'n bakje aan de verwarming zoals vroegah?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34
Erasmo schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:40:
[...]

Ik neem aan omdat je die niet met domoticz aan kan sturen :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tuurlijk wel, servo, arduino, beetje geklooi in IFTT en gaan met die banaan :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 16:19
Ik gebruik een Venta airwasher, niks met patronen of hoog energieverbruik en bevochtigd en reinigt de lucht. Gewoon alleen met water. Wel vrij duur overigens voor wat het eigenlijk voorstelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Fuwor op 28-01-2017 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Maar er moet wel een middeltje in en heel goed bevochtigen doet het niet. Daarom verkoos ik een echte bevochtiger boven een wasser.
Lelijk, te weinig ruimte voor een je kunt het moeilijk beïnvloeden inderdaad. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Broeinesten van bacterien e.d. Ik zou ze maar niet toepassen. Los van het feit dat die dingen nauwelijks inhoud hebben voor water en slecht werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Daar heb je tegenwoordig gewoon een filter voor, maar dan moet je steeds weer van die papiertjes kopen en vervangen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Fuwor schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:59:
Ik gebruik een Venta airwasher, niks met patronen of hoog energieverbruik en bevochtigd en reinigt de lucht. Gewoon alleen met water. Wel vrij duur overigens voor wat het eigenlijk voorstelt.
Ik heb deze ook. Ben geregeld aan het meten geweest en tot de conclusie gekomen dat zo'n ding niets tot vrijwel niets doet. Hele correspondentie met de importeur gehad zonder bevredigende oplossing. Het is dus een hele dure placebo. Welbeschouwd verdampt zo'n ding ook maar heel weinig water. Echte testen ben ik destijds niet tegengekomen.

Merk jij wel iets van de werking? Heb je meetresultaten gezien of testen?

[ Voor 5% gewijzigd door Bart2005 op 29-01-2017 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:00
Bart2005 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:09:
[...]

Ik heb deze ook. Ben geregeld aan het meten geweest en tot de conclusie gekomen dat zo'n ding niets tot vrijwel niets doet. Hele correspondentie met de importeur gehad zonder bevredigende oplossing. Het is dus een hele dure placebo. Welbeschouwd verdampt zo'n ding ook maar heel weinig water. Echte testen ben ik destijds niet tegengekomen.
Ik gebruik dit apparaat juist tijdens het hooikoortsseizoen om de pollen uit de lucht te wassen. Mijn kamer is dan net een sauna, merk ook dat het warmer aanvoelt. En elke dag 2L water erbij gooien.

Ik heb wel een grote versie met overcapaciteit. Misschien is de jouwe eigenlijk te klein voor je kamer/huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
alwinuzz schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:25:
[...]

Ik gebruik dit apparaat juist tijdens het hooikoortsseizoen om de pollen uit de lucht te wassen. Mijn kamer is dan net een sauna, merk ook dat het warmer aanvoelt. En elke dag 2L water erbij gooien.

Ik heb wel een grote versie met overcapaciteit. Misschien is de jouwe eigenlijk te klein voor je kamer/huis?
Nee, was op de slaapkamer. Capaciteit voldoende. Overigens lees ik een review van consumerreview dat er geen verschil te meten is qua pollen etc tussen de Venta en gewoon niets. Dus dat "airwashen" stelt weinig voor. :/ Wat mij betreft is het dus een duur fopapparaat. Het lastige is dat er voor de rest eigenlijk alleen "advertorials" zijn te vinden. 2 liter water verdampen per dag lijkt me trouwens weinig bijdragen aan de vochthuishouding. Maar omdat het al een tijd terug is moet ik dat nazoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Bart2005 op 29-01-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hier het zelfde probleem. Onze Boneco ultrasone bevochtger draait ook overuren (koud buiten + WTW ventilatie = 31%rv) en dus heb ik ook last van de mist. Beetje zorgwekkend ziet het er uit soms. In dit apparaat zit wel een ontkalkingspatroon, wellicht moet ik die eens vervangen want vroeger had ik er nooit last van.

Qua bevochtiging vind heb ik nog niets beters gevonden dan een ultrasone vernevelaar trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
Bart2005 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:28:
[...]

Nee, was op de slaapkamer. Capaciteit voldoende. Overigens lees ik een review van consumerreview dat er geen verschil te meten is qua pollen etc tussen de Venta en gewoon niets. Dus dat "airwashen" stelt weinig voor. :/ Wat mij betreft is het dus een duur fopapparaat. Het lastige is dat er voor de rest eigenlijk alleen "advertorials" zijn te vinden.
Ok prima, ik ben ben heel blij met mijn privé-sauna. Ik knap wel op als de pollenlucht een hogere luchtvochtigheid heeft. Net als een regenbui wonderen kan doen. Heb m trouwens tweedehands dus ben ik minder opgelicht dan nieuwprijs :P

Wilde vooral mededelen dat ik in mei-juli veel water bij moet vullen en dat er wel degelijk vocht in de lucht komt. Was dan wel 25 graden en misschien nog droger om te beginnen, niet gemeten.

Voor iedereen werkt iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Warme lucht kan veel meer vocht bevatten dus de relatieve luchtvochtigheid daalt bij stijging van de temperatuur. Zo'n 3% per graad Celsius zo uit mijn hoofd geschat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
alwinuzz schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:40:
[...]

Ok prima, ik ben ben heel blij met mijn privé-sauna. Ik knap wel op als de pollenlucht een hogere luchtvochtigheid heeft. Net als een regenbui wonderen kan doen. Heb m trouwens tweedehands dus ben ik minder opgelicht dan nieuwprijs :P

Wilde vooral mededelen dat ik in mei-juli veel water bij moet vullen en dat er wel degelijk vocht in de lucht komt. Was dan wel 25 graden en misschien nog droger om te beginnen, niet gemeten.

Voor iedereen werkt iets anders.
Met die 2 liter die hij verdampt zit het w.s. wel goed. Ik las dat bij 60% luchtvochtigheid er ongeveer 15 gram water per m3 nodig is (bij 25 graden). Alleen haalde hij dat dus nooit. Dat water verdampt wel maar wordt niet meetbaar/merkbaar verspreid in de lucht. Ik ken een situatie waar rollen papier t.b.v printen opgeslagen worden en daar hangen een stuk of 8 sproeiers die je werkelijk ziet sproeien / stomen. En dat werkt dus wel maar is peperduur. Ik heb het idee dat er niet echt bevredigende betaalbare apparaten bestaan voor particulier gebruik.

De Venta heeft zijn goede naam volgens mij uitsluitend te danken aan anekdotisch "bewijs". Wat op zich wel knap maar ook teleurstellend is. :/

Hier zien we zo'n "test" doorspekt met anekdotisch bewijs (hoewel ze beweren dat ze er niets voor krijgen is het wat mij betreft een onvervalste "advertorial"):

http://steamykitchen.com/...sher-review-giveaway.html

Maar echte onafhankelijk meetgegevens zijn niet te vinden. Ook niet op de site van de fabrikant. Dat zou toch geen probleem hoeven zijn als het ding echt werkt...

[ Voor 23% gewijzigd door Bart2005 op 29-01-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
digifun schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:58:
Zojuist het apparaat besteld. Nu de temperaturen dalen blijf ik slepen met die flessen, daar heb ik geen zin in. Nu op zolder nog een extra kraan bij de wasmachine maken en ik kan het gemakkelijk bijtappen.

Ook leuk voor mijn ramen en de auto. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dopinie
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
In mijn speurtocht naar het goedkoopste gedemineraliseerde water van Nederland kwam ik o.a. dit topic tegen. Er is iets wat ik niet helemaal begrijp. Grootverpakking is goedkoper (dacht ik altijd). Koop je het per liter dan kost het € 0,79 maar koop je het per 20 liter dan kost het € 18,27 (terwijl je toch niet meer dan € 15,80 zou verwachten :? )

Daarbij, niet alleen is het vullen van 5-liter reservoir (dat in het stookseizoen in een etmaal leeg is) met 1L-flessen hartstikke onpraktisch, wat te denken van de ruimte die een maandvoorraadje (+/- 80 flessen die ik voor een maand nodig zou hebben) inneemt! Enfin, beetje random dit, misschien. In de hoop goedkopere grootverpakkingen op te duiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Dopinie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:35:
In mijn speurtocht naar het goedkoopste gedemineraliseerde water van Nederland kwam ik o.a. dit topic tegen. Er is iets wat ik niet helemaal begrijp. Grootverpakking is goedkoper (dacht ik altijd). Koop je het per liter dan kost het € 0,79 maar koop je het per 20 liter dan kost het € 18,27 (terwijl je toch niet meer dan € 15,80 zou verwachten :? )

Daarbij, niet alleen is het vullen van 5-liter reservoir (dat in het stookseizoen in een etmaal leeg is) met 1L-flessen hartstikke onpraktisch, wat te denken van de ruimte die een maandvoorraadje (+/- 80 flessen die ik voor een maand nodig zou hebben) inneemt! Enfin, beetje random dit, misschien. In de hoop goedkopere grootverpakkingen op te duiken ;)
Lijkt me gewoon kansloos. Het hele avontuur vergeten. Is toch min of meer een placebo. Bespaart een hoop geld en ergernis als je sterk genoeg bent om zonder te kunnen.

Bereken ik het goed dat jij serieus van plan bent om ruim 60 euro per maand aan water te gaan uitgeven? Think again. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bart2005 op 20-01-2018 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bart2005 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:37:
Lijkt me gewoon kansloos. Het hele avontuur vergeten. Is toch min of meer een placebo. Bespaart een hoop geld en ergernis als je sterk genoeg bent om zonder te kunnen.
Niet alles draait om dat barrel wat jij gekocht hebt hè. Serieuze luchtbevochtigers werken prima, maar hebben wel baat bij gedemineraliseerd water. ;)
Bereken ik het goed dat jij serieus van plan bent om ruim 60 euro per maand aan water te gaan uitgeven? Think again. ;)
Daarom een osmoseapparaat, één keer betalen daarna (bijna) gratis water.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Gonadan schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:32:
[...]

Niet alles draait om dat barrel wat jij gekocht hebt hè. Serieuze luchtbevochtigers werken prima, maar hebben wel baat bij gedemineraliseerd water. ;)

[...]

Daarom een osmoseapparaat, één keer betalen daarna (bijna) gratis water.
Hoe bevalt dat osmoseapparaat? Welke heb je? Is het probleem nu volledig verdwenen?

Ik heb zelf een Venta LW-45 en een Ultrasone Boneco. De ultrasone heeft een ingebouwde filter, maar verspreidt alsnog mineralen (kalk?) de lucht in. Mijn fijnstofmeter slaat extreem uit.

De LW-45 is een stuk minder krachtig (ondanks de prijs, reviews en omvang) en maakt veel lawaai. Ben dus op zoek naar een nieuwe oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 16:49

Tjark

DON'T PANIC

Hebben mensen hier al gedacht om het water van je condensdroger / wasdroger te gebruiken? (als je er 1 hebt). Hoewel ik een wasdroger heb die op een afvoer kan, gebruik ik toch z’n waterbak omdat ik het water gebruik voor in m’n strijkijzer. Het water is verdampt water en bevat weinig mineralen zodat de stoomstrijkijzer niet verkalkt...

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 01-03-2018 09:13 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 16:49

Tjark

DON'T PANIC

Hmmm, misschien wel, nooit zo gemerkt. En als je het domweg door een koffiefilter filtert? Experimentje waard?

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

_eLMo_ schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:39:
Het bevat weinig mineralen, maar uit mijn droger zitten er in het water wel veel stofdeeltjes.
Misschien dat er ook allerlei chemische stoffen in zitten van het wasmiddel. Lijkt me ook geen prettige gedachte om dat in de lucht te hebben.

Net even mijn ultrasone luchtbevochtiger getest met gedemineraliseerd water uit de supermarkt.
https://www.kruidvat.nl/k...eraliseerd-water/p/549549
https://www.ah.nl/product...5/gedemineraliseerd-water

Het werkt tot nu toe prima, de fijnstofmeter slaat niet meer uit.
Ik ga ook maar eens kijken voor zo'n osmose apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cyb schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:16:
Hoe bevalt dat osmoseapparaat? Welke heb je? Is het probleem nu volledig verdwenen?

Ik heb zelf een Venta LW-45 en een Ultrasone Boneco. De ultrasone heeft een ingebouwde filter, maar verspreidt alsnog mineralen (kalk?) de lucht in. Mijn fijnstofmeter slaat extreem uit.

De LW-45 is een stuk minder krachtig (ondanks de prijs, reviews en omvang) en maakt veel lawaai. Ben dus op zoek naar een nieuwe oplossing.
Wat de kwaliteit is ten opzichte van aangekocht water durf ik niet te zeggen, maar ik heb in ieder geval geen last meer van mist.

Mijn apparaat komt van osmoseapparaat.nl (jaja, je geloof het niet) en uit mijn hoofd was het de Osmopure 50 variant.
Een extra kraantje bij de wasmachine gemaakt en een jerrycan van ruim tien liter gekocht. Kan ik de bevochtiger makkelijk twee keer mee vullen en dan laat ik hem weer een tijdje pruttelen om het water aan te vullen (ruim anderhalf uur). Wel wekker zetten anders kan het vochtig worden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Ik las een tijdje terug ergens over iemand die ook op zoek was naar osmose water. Toen gaf iemand de tip om bij viswinkel/aquariumwinkel te kijken. Daar kon je het zo tappen voor niet al te veel geld.

Random aquariumwinkel van Google: €0,20/liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Een luchtbevochtiger gebruikt alleen al gauw 5 liter per dag, als je hem de hele dag overdag gebruikt.
Dus dan moet je dagelijks met jerrycans naar de dierenwinkel.
Het osmoseapparaat lijkt me een zeer goede goedkope oplossing, maar neemt alleen wel ruimte in beslag.

Dit probleem is overigens zover ik weet alleen bij ultrasone luchtbevochtigers het geval. Andere typen, zoals cold mist en vaporizers hebben dit probleem niet. Wel hebben die weer andere nadelen, zoals lawaai, aanschafprijs, energieverbruik, regelmatig moeten reinigen, het moeten vervangen van verdampingsmembranen, lage bevochtigingscapaciteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
Tjark schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:23:
Hebben mensen hier al gedacht om het water van je condensdroger / wasdroger te gebruiken? (als je er 1 hebt). Hoewel ik een wasdroger heb die op een afvoer kan, gebruik ik toch z’n waterbak omdat ik het water gebruik voor in m’n strijkijzer. Het water is verdampt water en bevat weinig mineralen zodat de stoomstrijkijzer niet verkalkt...
jep, ik gebruik het afvoer water van mijn warmtepomp aardig vergelijkbaar.
is vrij schoon (kleine verontreinigingen daar gelaten.) en kalkvrij.
maar produceert met de mijn warmtepomp niet genoeg water (+/-1 tot 2 liter per week nodig en dat haalt hij niet.)
en als ik dan die hoeveelheden hier hoor, pffff

gebruik het wel alleen voor de plantjes en moet het ook nog aanlengen met regenwater anders kom ik tekort.

(het is nu op, dus ik zit te wachten op regen. kraanwater is het maar waar ze het even mee moeten doen.
en dat lukt wel, als het maar niet te lang duurt, anders word het ook flessen scoren ben ik bang.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:58:
Ik las een tijdje terug ergens over iemand die ook op zoek was naar osmose water. Toen gaf iemand de tip om bij viswinkel/aquariumwinkel te kijken. Daar kon je het zo tappen voor niet al te veel geld.

Random aquariumwinkel van Google: €0,20/liter.
Voor als je éénmalig een flinke hoeveelheid nodig hebt is dit wel handig, maar niet als continue bron. Toen ik zocht kon ik niets vinden binnen een straal van 30 kilometer. Als je dan een euro per dag voor water, exclusief brandstofkosten, moet rekenen dan is de lol er snel af. Plus dat je flinke hoeveelheden moet halen anders dan rijd je minimaal eens per week op en neer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Ik had laatst de ultrasone bevochtiger een paar uur draaien in de woonkamer/open keuken. Toen zette ik het gasfornuis aan, kreeg ik alleen maar hele gele vlammen :X

Ik zal me eens verdiepen in osmose apparaten, kan wel bij meer dingen van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik heb een ultrasoonbevochtiger met een kalkfilter erin. Dat werkt prima. Het is inderdaad wel duurder dan een Osmose-apparaat maar ik vind het een stuk makkelijker. Twee keer per winter een filtertje vervangen en klaar. Gezien het feit dat er bij mij per 12 uur ongeveer 5-6 liter de lucht in gaat wil ik niet gaan klieren met extra apparaten en/of demiwater halen. Gewoon 's ochtends en 's avonds onder de kraan en gaan :)

Bij mij is de luchtvochtigheid momenteel in de 20% zonder bevochtigen met alle gevolgen van dien. Met bevochtiger komt het eind 30 begin 40. Nog steeds aan de lage kant, maar dat heeft met de capaciteit van de bevochtiger te maken. Ik had hem gekocht voor de slaapkamer, maar omdat ik die niet verwarm valt het daar relatief (haha) mee met de luchtvochtigheid. De woonkamer daarentegen is vreselijk en daarom staat ie daar nu.

Witte waas op meubels heb ik een beetje aan het einde van het filter zegmaar. Een damp in de kamer herken ik niet. De witte waas is bij mij dusdanig weinig dat ik het met een Swiffer zo van de meubels afveeg en dat hoeft dus niet vaak omdat het bij een nieuw filter nagenoeg niet gebeurt.

Ik merk wel dat ik het apparaat goed moet schoonhouden. Je merkt toch dat er soms wat 'vlokken' in het verdamperreservoir komen. Eens in de twee dagen maak ik het alles even goed schoon (5 minuten werk).

Overigen meet ik luchtvochtigheid met losse meters en niet op het apparaat zelf. Meter en apparaat staan bewust een paar meter uit elkaar zodat de meting geen last heeft van de directe damp die uit het apparaat komt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:33
Ultrasoon staat bekend om de eigenaardigheden die jij nu opnoemt, vuile ramen etc. Zelf hebben wij een koudwaterverdamper staan, en dat werkt echt perfect. Zitten 2 filters in en een of ander speciaal blokje dat schimmels en bacteriën in het waterreservoir tegenhoud.

Wij hebben een Stadler form OSKAR staan. En zijn er heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Korvaag schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:45:
Ik heb een ultrasoonbevochtiger met een kalkfilter erin. Dat werkt prima. Het is inderdaad wel duurder dan een Osmose-apparaat maar ik vind het een stuk makkelijker. Twee keer per winter een filtertje vervangen en klaar. [..]
Welke ultrasoonbevochtiger heb je?

Ik heb een Boneco U7147 (heeft een verwisselbare ingebouwde kalkfilter):
https://www.boneco.com/en...midifier/u7147-humidifier

Heb er niet goed op gelet, maar had het idee dat het probleem al vrij snel in het begin er was, maar dat kan ik verkeerd hebben. Misschien toch eens proberen met een nieuwe filter (kost zo'n 20 euro), alvorens ik voor een osmose apparaat ga.
Ik heb nu in iedergeval een fijnstofmeter, waarmee ik kwantificeerbaar en snel kan checken of het probleem weg is, zonder te moeten wachten op een witte laag in de woning (en longen).
Galaxis schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:53:
Ultrasoon staat bekend om de eigenaardigheden die jij nu opnoemt, vuile ramen etc. Zelf hebben wij een koudwaterverdamper staan, en dat werkt echt perfect. Zitten 2 filters in en een of ander speciaal blokje dat schimmels en bacteriën in het waterreservoir tegenhoud.

Wij hebben een Stadler form OSKAR staan. En zijn er heel tevreden over.
Nadeel van zo'n koudwaterverdamper is weer dat er meestal een ventilator (lawaai) in zit. Ik heb (o.a.) een Venta LW-45, een koudwaterverdamper d.m.v. draaiende natte schijven, die je niet hoeft te vervangen. Maar mijn goedkopere ultrasoon is bijna 2x zo goed in bevochtigingscapaciteit.
Op mijn mogelijk alternatieven lijstje staat ook een Stadler Form Oskar Big, welke volgens de fabrikant een bevochtigingscapaciteit heeft van 700 g/h. (Maar bevochtigingsfilters kosten dan ook meteen 40 euro...)
Maakt jouw Oskar veel lawaai op volle snelheid? En gaat luchtvochtigheid voldoende omhoog (wat ook weer afhangt van de omvang van de ruimte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Elk type heeft z'n voor en nadelen. Dat zal persoonlijk blijven.

Een kalkfilter is overigens wel wat anders dan een osmoseapparaat. Die laatste haalt heel veel meer uit je water dan alleen kalk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 20:33
@Cyb Op de hoogste stand hoor ik hem echt amper, staat hier op de beneden etage in de woonkamer. Nu is deze OSKAR wel onderbemeten voor onze woonkamer, gemiddeld krijg ik er 12% bij op de hygrometer. Onze woonkamer is dan ook wel 70m3 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Cyb schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:32:
[...]

Welke ultrasoonbevochtiger heb je?

Ik heb een Boneco U7147 (heeft een verwisselbare ingebouwde kalkfilter):
https://www.boneco.com/en...midifier/u7147-humidifier

Heb er niet goed op gelet, maar had het idee dat het probleem al vrij snel in het begin er was, maar dat kan ik verkeerd hebben. Misschien toch eens proberen met een nieuwe filter (kost zo'n 20 euro), alvorens ik voor een osmose apparaat ga.
Ik heb nu in iedergeval een fijnstofmeter, waarmee ik kwantificeerbaar en snel kan checken of het probleem weg is, zonder te moeten wachten op een witte laag in de woning (en longen).

[...]

Nadeel van zo'n koudwaterverdamper is weer dat er meestal een ventilator (lawaai) in zit. Ik heb (o.a.) een Venta LW-45, een koudwaterverdamper d.m.v. draaiende natte schijven, die je niet hoeft te vervangen. Maar mijn goedkopere ultrasoon is bijna 2x zo goed in bevochtigingscapaciteit.
Op mijn mogelijk alternatieven lijstje staat ook een Stadler Form Oskar Big, welke volgens de fabrikant een bevochtigingscapaciteit heeft van 700 g/h. (Maar bevochtigingsfilters kosten dan ook meteen 40 euro...)
Maakt jouw Oskar veel lawaai op volle snelheid? En gaat luchtvochtigheid voldoende omhoog (wat ook weer afhangt van de omvang van de ruimte)?
toon volledige bericht
Medisana ah660. Simpelste met filter die ik kon vinden. Ik heb het eens in de gaten gehouden afgelopen dag en ik heb afgelopen weekend afgestoft.. en ik vind op 1 box nu een hele lichte witte zweem terug. De andere box echter niet, dus het zou ook nog van de plant af kunnen komen. In ieder geval is het bij mij niet dusdanig dat het opvalt en/of stoort. Je moet alleen wel per anderhalve maand ofzo het filter vervangen, anders werkt het niet meer. Die filters voor mijn type zijn trouwens matig verkrijgbaar. Gelukkig net nog 2 op de kop weten te tikken bij CoolBlue voor dit seizoen, maar ik moet er volgende keer wat eerder achteraan :)

Mijn ouders hadden die Boneco trouwens ook (modelletje duurder dat ook nog wat andere features had) en die hebben hem ook niet meer gebruikt na een jaar oid. weet niet meer precies waarom. Had volgens mij ook te maken met mist in de kamer.

Zelf heb ik ook de Boneco E2441, maar dat is met een verdampermat en die heeft (veel) te weinig capaciteit voor mijn huidige appartement, dus die staat ongebruikt in de berging. Zou hem trouwens wel in de slaapkamer kunnen zetten bedenk ik me net, maar dan moet ik weer een nieuwe verdampermat kopen en die zijn vrij prijzig. Leuke is wel dat je dan ziet hoeveel troep er in de lucht zit. Ik zet dat ding al nooit op de grond maar op een tafeltje, en dan na een paar weken is die verdampermat gewoon bruin en hard geworden van het stof wat opgevangen wordt. De fan in deze unit maakt trouwens op lage stand nauwelijks geluid. Op hoge stand hoor je hem wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Net mijn Boneco U7147 (ultrasoon) getest met een nieuwe waterfilter (Boneco A250 Aqua Pro) er in, en vergeleken of de filter uberhaupt iets doet kwa luchtvervuiling. Heb de filter eerste 24 uur lang volledig ondergedompeld in een emmer laten staan, zoals in de handleiding van de ultrasoon staat.

Hier de resultaten:
(Uur lang zonder filter getest, daarna uur lang met filter, beiden beginnend vanuit een nulsituatie.)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ukvj1iil.png

Normaal gesproken schommelt de luchtvervuiling in de woonkamer (zonder ultrasoon), tussen de 2 en de 15 ug/m3. De ultrasoon voegt dus behoorlijk veel luchtvervuiling toe. De filter helpt wel iets, maar nog altijd veel en veel te weinig. Terwijl met gedemineraliseerd water van de Albert Heijn (huismerk), me amper/geen toename opviel.

Osmoseapparaat.nl over welk apparaat geschik zou zijn:
Voor uw toepassing zal enkel de osmopure 50 BA waarschijnlijk al volstaan, maar om het water nog schoner te krijgen (gedemineraliseerd osmosewater) kunt u een toestel met DI-fitler gebruiken zoals onderstaande:
https://www.osmoseapparaa...aat-di-filter-50-gpd.html

Met behulp van een TDS meter kan bepaald worden wanneer de DI-hars verzadigd is en vervangen moet worden. U kunt uiteraard ook eerst enkel het toestel zonder DI-filter proberen en later indien nodig dit extra filter toevoegen.
Zojuist maar meteen besteld, met DI-filter en een losse hand meter. Resultaten volgen als ik hem binnen en werkend heb :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Heb mijn osmose apparaat binnen en getest met een TDS meter en de luchtfijnstofmeter. Beiden meters meten de mate van hoeveelheid deeltjes. De TDS meet dat in een vloeistof d.m.v. geleidbaarheid.

Mijn osmose apparaat heeft de volgende setup:
Fase 1: Sedimentfilter
Fase 2: Koolfilter (met en zonder getest)
Fase 3: RO Membraan
Fase 4: DI-filter (met en zonder getest)

Gemeten met de TDS meter (nog niet gecalibreerd, maar het gaat om de relatieve verhoudingen):
-Kraanwater: 250 ppm (des te lager, des te zuiverder)
-Water na filtering met Boneco A250 Aqua Pro filter: 170 ppm
-Gedemineraliseerd water van de AH: 7 ppm
-Osmose apparaat zonder DI-filter: 7 ppm
-Osmose apparaat met DI-filter: 0 ppm

7 ppm of lager, geeft op de luchtfijnstofmeter geen merkbare verhoging. De koolstoffilter lijkt verder ook geen invloed te hebben op ppm, maar filtert waarschijnlijk wel stoffen er uit die niet onder ppm gemeten kunnen worden.

Ook hier wordt dus bevestigd dat de ingebouwde/vervangbare Boneco verre van het gewenste niveau bereikt. Ik vraag me af of dat bij andere merken anders is; ik betwijfel het.
Maar het osmose apparaat werkt dus heel goed, en is met DI-filter zelfs nog zuiverder dan het gekochte gedemineraliseerde water. Maar de DI-filter heb je dus in principe niet nodig om het white dust probleem te voorkomen.

(Gisteren toevallig nog even mijn computerkast open gemaakt, ook daar was white dust op allerlei plekken te vinden waar normaal gesproken geen stof zit. Waar normale stof vaak er af valt of waait, blijft white dust veel beter hechten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
En daarom is tweakers zo'n bazenforum, geweldig dat je het uitgezocht hebt. _/-\o_
Cyb schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:13:
Ook hier wordt dus bevestigd dat de ingebouwde/vervangbare Boneco verre van het gewenste niveau bereikt. Ik vraag me af of dat bij andere merken anders is; ik betwijfel het.
Maar het osmose apparaat werkt dus heel goed, en is met DI-filter zelfs nog zuiverder dan het gekochte gedemineraliseerde water. Maar de DI-filter heb je dus in principe niet nodig om het white dust probleem te voorkomen.
Eigenlijk bevestig je wat ik al dacht. Die veel te dure patronen die je overal bij kan kopen doen helemaal niet zoveel en je geeft een veelvoud van de prijs van je apparaat uit als je niet uitkijkt. Daarom ontkalk ik mijn koffieautomaat ook af en toe met de hand, ondanks dat ik er van die filters in stop.

De neerslag komt in principe door de mineralen, daar heb je geen DI voor nodig inderdaad. Het koolstof filtert volgens mij andere stoffen zoals chloor en dergelijke uit het water. Is eerder handig voor een aquarium dan een luchtbevochtiger. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Hoe sluiten jullie die osmose apparaten aan? Gewoon op een wasmachine/cv-vul kraan en dan op een jerrycan ofzo?

Stopt dat apparaat vanzelf als de jerrycan vol is?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 15:46
Heb je een droger met condensbak of lade? Dit is in feite ook demi water, aangezien het verdampte water opgevangen wordt en je daarmee kalk en mineralen kwijt bent. Ideaal voor in het strijkijzer of luchtbevochtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Bl4ckviper zie:
Gonadan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:55:
Een extra kraantje bij de wasmachine gemaakt en een jerrycan van ruim tien liter gekocht. Kan ik de bevochtiger makkelijk twee keer mee vullen en dan laat ik hem weer een tijdje pruttelen om het water aan te vullen (ruim anderhalf uur). Wel wekker zetten anders kan het vochtig worden. ;)
@timmert26
Dat zou ik niet doen. Dat water is totaal niet vergelijkbaar met osmosewater en zal je strijkijzer of luchtbevochtiger alleen maar vervuilen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 15:46
Voor dit soort dingen heb ik op het werk gewoon RO water (reverse osmose) of zelfs ultrapuur (<1ppm) maar beetje zonde om dat voor een strijkijzer te gebruiken. Mijn strijkijzer was 25 euro, mocht die ooit de geest geven koop ik nieuwe van het bespaarde demi-water. Er komt in ieder geval geen kalk prut meer uit.

Het enige wat er in kan zitten zijn wat etherische oliën uit je wasmiddel of verzachter oid. dan heb je het ook over ppb. Hoogstense wat stukplukjes, maar dat is mij nooit opgevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door timmert26 op 16-03-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tja, dat is een keuze. Feit is wel dat het simpelweg niet hetzelfde spul is als wat uit je osmoseapparaat komt.
Dat jij liever een nieuw apparaat koopt is helemaal je goed recht, maar een ander zal dat misschien liever niet hebben. Daarom wilde ik dat wel even nuanceren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Bl4ckviper schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:53:
Hoe sluiten jullie die osmose apparaten aan? Gewoon op een wasmachine/cv-vul kraan en dan op een jerrycan ofzo?

Stopt dat apparaat vanzelf als de jerrycan vol is?
Het aansluiten aan plaatsen kan wel een beetje een gekloot zijn, afhankelijk van waar je het aansluit, hoe handig je daarin bent en hoeveel waterlekkage risico je wilt lopen. Ik wou het eerst in de keuken plaatsen, maar heb het uiteindelijk momenteel in de douche geplaatst, waar ik weinig gebruik van maak. (Heb ook nog een badkuip.) Mocht er iets misgaan, dan is er minimale waterschade.

In het begin had ik het aftap kraantje gebruikt, later een directere koppeling zonder aftap. Met het aftapkraantje had ik wel last van wat waterleiding klunk geluiden, die je ook krijgt als je snel de kraan in 1x snel dicht draait. Verder is er naast het schone osmosewater ook afvalwater uit een apart slangetje. (Er wordt meer afvalwater geproduceerd dan osmosewater.)

Het osmose-slangsysteem werkt wel handig/gemakkelijk. De normale waterleiding is meer gekloot. Zelf vind ik het geen prettig idee om het in een keukenkast aan te sluiten en het (het aftapkraantje) dan continue onder waterdruk te hebben. Een andere optie is om het op de keukenkraan zelf aan te sluiten, als deze er een aansluiting voor heeft bij de kraanmond. En dan ter plekke het even aan te sluiten om een jerrycan te vullen.

Het apparaat stopt niet indien een jerrycan vol is. Misschien dat je dat wel kan bereiken met een waterstop, of met duurdere RO-apparaten.

Zelf ben ik wel tevreden met de oplossing: ultrasoon + RO-systeem. Het is lekker stil, hoge bevochtigingscapaciteit, laag energie verbruik.

Een andere optie is dit:
Loda Sel Ge­de­mi­ne­ra­li­seerd wa­ter, 5L
https://www.ah.nl/product...l-gedemineraliseerd-water
5L voor slechts 0.79euro.
Waarschijnlijk alleen online te kopen. (Zal de bezorger niet zo blij mee zijn :P)
(Wel een duurdere oplossing op termijn, en je hebt veel opslagruimte nodig.)
timmert26 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:59:
Heb je een droger met condensbak of lade? Dit is in feite ook demi water, aangezien het verdampte water opgevangen wordt en je daarmee kalk en mineralen kwijt bent. Ideaal voor in het strijkijzer of luchtbevochtiger.
Voor mij zou dat te weinig zijn. Mijn ultrasoon gebruikt zo'n 5L per dag, dat haal ik niet met mijn droger gebruik.

(Het condenswater van mijn droger heeft btw een ppm van 28.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:42
Ik gebruik een venta airwasher. Minimale kosten en een heerlijk binnenklimaat. Maar goed dat was niet de vraag. Inderdaad gedemineraliseerd water gebruikten. Heb je soms een droger?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
geldersscheepje schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:59:
Ik gebruik een venta airwasher. Minimale kosten en een heerlijk binnenklimaat.
Dan heb je dat van nature al want die dingen doen gewoon niets. Er is geen meetbaar verschil tussen wel of niet. Het zijn fop-apparaten. Best prijzig en totaal zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauriceamd
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Ik gebruik een Venta lw 15.Hij staat op de slaapkamer en geeft op koude dagen met lage luchtvochtigheid 3 liter water per dag aan de lucht af.Ik voeg wel een middel aan het water toe voor de hygiëne en om de waterspanning te breken.Ik maak hem 1 maal per week grondig schoon en dan zit er behoorlijk wat stof en vuil in.De luchtkwaliteit wordt duidelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Ik begrijp dat men er best in wil geloven. Men heeft nooit spijt van een prijzige aanschaf, dat zit in de mens en daar is een naam voor. Daardoor vallen die dingen niet door de mand en worden ze nog steeds verkocht. Dat is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
geldersscheepje schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:59:
Ik gebruik een venta airwasher. Minimale kosten en een heerlijk binnenklimaat. Maar goed dat was niet de vraag. Inderdaad gedemineraliseerd water gebruikten. Heb je soms een droger?
Is dit een trol of weiger je pertinent terug te lezen? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

[...]

Altijd lastig, dynamische katten zijn toch handiger :P

Als je ventilatie goed op orde is (CO2 altijd beneden de 800 ppm) dan heb je een luchtverversing nodig van minimaal 25 kuub lucht per uur per persoon.
Een kuub lucht van buiten als het koud is (0C, 100% RV) bevat 5.4 gram water. Verwarm je die lucht naar 20 graden dan daalt de RV naar 30%. Wil je het binnen 50% hebben dan zul je per kuub lucht 3.5 gram water moeten toevoegen.
Met een ventilatie van 50m3/uur in de huiskamer is dat dus 175 gram water per uur dat je aan de lucht moet toevoegen.

Zo'n radiatorbakje is ongeveer 150 ml en heeft twee dagen nodig om compleet leeg te dampen. Dat is dus 3 ml per uur wat zo'n bakje toevoegt aan de lucht. Wil je dus (als het buiten 0C 100% is) binnen de RV naar 50% krijgen heb je dus bijna 60 van die bakjes nodig aan je radiator. Is het 's nachts buiten -5C en je wil de slaapkamer op 18C en 50% krijgen met 50 m3/h ventilatie dan heb je met 200 ml/hr zelfs 70 bakjes nodig in de slaapkamer aan de radiator.....

Plus, wil je dat die bakjes nut hebben dan heb je HT radiatoren nodig. Heb je vloerverwarming en/of LT radiatoren dan doen die bakjes gewoon helemaal niks aan je radiator :P

Ik heb in de slaapkamer ook zo'n luchtbevochtiger staan. De ventilatie staat in de slaapkamer ingeregeld op 800 ppm CO2. Met een beetje winternacht gaat er per nacht 3 liter water doorheen om de RV in de slaapkamer rond de 50% te krijgen en te houden. Dat is de inhoud van 20 radiatorbakjes die in 10 uren compleet verdampt is.....

[ Voor 11% gewijzigd door Theo op 16-03-2018 20:55 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 16:39
Hmmm, interessant onderwerp. Op dit moment staan er luchtbevochtigers op de kamers van mn kinderen ivm droge lucht en 's nachts veel hoesten. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat al dat kraanwater kalkdeeltjes verspreid door de kamer heen en wellicht de kwaliteit van hun slaap negatief kan beinvloeden...

Ik ga me eens verdiepen in dat hele osmoseverhaal, maar ik lees hier al veel apparaten die op een kraan moeten worden aangesloten, dat is in mijn geval overkill; Als ik 10-20L per week nodig heb is 't veel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinuzz
Bart2005 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:18:
Ik begrijp dat men er best in wil geloven. Men heeft nooit spijt van een prijzige aanschaf, dat zit in de mens en daar is een naam voor. Daardoor vallen die dingen niet door de mand en worden ze nog steeds verkocht. Dat is jammer.
Ik weet niet hoor, ik gebruik een Venta in het pollenseizoen, werkt als een trein.
En kopers bias na een prijzige aanschaf? 30 euro 2e hands op MP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I am a noob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10-2024
Bart2005 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:05:
[...]

Dan heb je dat van nature al want die dingen doen gewoon niets. Er is geen meetbaar verschil tussen wel of niet. Het zijn fop-apparaten. Best prijzig en totaal zinloos.
Wat een onzin. Gebruik ook een Venta. Het verschil in luchtvochtigheid is ongeveer 20%. Als je relatief snel resultaat wilt hebben moet je hem wel de hele dag voluit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

FailFr8er schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:56:
Hmmm, interessant onderwerp. Op dit moment staan er luchtbevochtigers op de kamers van mn kinderen ivm droge lucht en 's nachts veel hoesten. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat al dat kraanwater kalkdeeltjes verspreid door de kamer heen en wellicht de kwaliteit van hun slaap negatief kan beinvloeden...
[...]
Het white dust probleem zou alleen voor ultrasone luchtbevochtigers moeten gelden. Heb je er zo eentje?
Ook zou je het dan moeten merken aan witte stoflagen in de woning.

Het hoesten kan ook een naeffect zijn van griep/verkoudheid? Al hoewel een droge lucht dat zou kunnen verergeren.
Een hygrometer kan wel handig zijn, het liefst een digitale die het gemeten minimum en maximum kan aangegeven. Dan weet je of de luchtbevochtiger uberhaupt effectief genoeg is.
alwinuzz schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Ik weet niet hoor, ik gebruik een Venta in het pollenseizoen, werkt als een trein.
En kopers bias na een prijzige aanschaf? 30 euro 2e hands op MP.
Zo'n Venta Airwasher heeft inderdaad twee doelen: luchtbevochtiging en luchtreiniging. Heb dat laatste nooit echt goed getest. Maar luchtbevochtiging van Venta vind ik matig vergeleken met mijn ultrasone, vooral als geluidsproductie ook een rol speelt.
I am a noob schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 22:41:
[...]
Wat een onzin. Gebruik ook een Venta. Het verschil in luchtvochtigheid is ongeveer 20%. Als je relatief snel resultaat wilt hebben moet je hem wel de hele dag voluit zetten.
Welke Venta heb je? Hangt natuurlijk ook af van de ruimte. Maar bij mijn LW45 is stand 3 (voluit) niet uit te houden kwa geluidsproductie. Stand 2 vind ik eigenlijk ook al te veel. Stand 1 is wel prima, maar dan is de luchtvochtigheid waardeloos (+1 a 2%). Voluit zetten kan inderdaad, maar in een normaal ventileerde woning daalt het snel naar zijn oorsponkelijke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 16:39
Cyb schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 22:47:
[...]

Het white dust probleem zou alleen voor ultrasone luchtbevochtigers moeten gelden. Heb je er zo eentje?
Ook zou je het dan moeten merken aan witte stoflagen in de woning.

Het hoesten kan ook een naeffect zijn van griep/verkoudheid? Al hoewel een droge lucht dat zou kunnen verergeren.
Een hygrometer kan wel handig zijn, het liefst een digitale die het gemeten minimum en maximum kan aangegeven. Dan weet je of de luchtbevochtiger uberhaupt effectief genoeg is.
Het zijn ultrasone luchtbevochtigers, en eentje heeft een hygrometer aan boord. Naast de ander staat een losse temp/hygrometer. Ik probeer beide kamers rond de 55% te houden. Lager dan 45-50 liggen er hoestende kinderen, dus een toegevoegde waarde hebben ze op dit moment zeker.

Ik kom verder niet vaak in die kamers overdag (ze staan alleen 's nachts aan overigens). Maar een echte witte waas kan ik me niet voor de geest halen.

Eén van de twee kinderen is overigens chronisch verkouden, maar daarvoor moet ze binnenkort naar de KNO. Eén ding weet ik wel, zonder luchtbevochtiger is ze er een stuk slechter aan toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Interessant topic dit. Heb het eerder nooit zo gemerkt, maar momenteel en twee weken terug merk ik heel erg dat ik statisch wordt door de droge lucht. Krijg af en toe schokken en heb de magnetron al een keer moeten resetten, want die raakt over stuur toen ik ontlaadde via het toetsenpaneel (kan ook toeval zijn).

Wel grappig dat ik hier lees over het gebruiken van het water uit een condensdroger voor een luchtbevochtiger. Dit voelt voor mij toch een beetje als de wereld op z'n kop. Als een vochtigere lucht gewenst is, waarom hang je dan niet gewoon de was op een wasrek te drogen? Al dat water komt direct in je lucht terecht. Het is beter voor de was en je bespaart een sloot energie op de wasdroger en op de luchtbevochtiger.

Ik gebruik zelf ook mijn kamerplanten om de lucht te bevochtigen. Al het water wat je in de pot giet komt in de lucht terecht en hoe droger het is in huis, des te meer water lusten ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 05-06 05:15
Heb ooit een Venta op een kl gevonden, gekocht en getest, het apparaat werkt wel degelijk, had er op de hoogste stand in een uur 10% rlv bij. Mijn bedenkingen waren dat ik het helemaal niet nodig heb, de aditoeven en speciaal water best stom vond. ( dacht ik) dus heb en snel doorverkocht, vond het concept wel interessant.

Bij wtwunits kun je een enthalphiesysteem erbij kopen

[ Voor 7% gewijzigd door technopeuter op 18-03-2018 15:31 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Boeiend topic dit.

Heb zelf een Boneco luchtwasser gehad maar die is stuk gegaan. Kinderen hadden er troep in gegooid dus het binnenwerk de soep in gedraaid.

Wil wel graag weer gaan bevochtigen omdat het in de winter soms daalt tot 30%. Nu zie ik osmose niet echt zitten, lijkt me toch veel gedoe...

Heb zitten te kijken naar een venta, maar twijfel gezien de reacties in dit topic. Reden dat ik voorheen een luchtwasser had en nu naar de venta keek was het niet hoeven vervangen van dure filters. Het wassen boeit me eigenlijk weinig.

Zijn er bevochtigers die wel goed bevochtigen zonder ultrasoon, en waar je geen dure filters in hoeft te doen? Zit nu te denken aan apparaten die water verdampen... Dan maar wat meer stroomverbruik.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
XyritZz schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:37:
Boeiend topic dit.

Heb zelf een Boneco luchtwasser gehad maar die is stuk gegaan. Kinderen hadden er troep in gegooid dus het binnenwerk de soep in gedraaid.

Wil wel graag weer gaan bevochtigen omdat het in de winter soms daalt tot 30%. Nu zie ik osmose niet echt zitten, lijkt me toch veel gedoe...

Heb zitten te kijken naar een venta, maar twijfel gezien de reacties in dit topic. Reden dat ik voorheen een luchtwasser had en nu naar de venta keek was het niet hoeven vervangen van dure filters. Het wassen boeit me eigenlijk weinig.

Zijn er bevochtigers die wel goed bevochtigen zonder ultrasoon, en waar je geen dure filters in hoeft te doen? Zit nu te denken aan apparaten die water verdampen... Dan maar wat meer stroomverbruik.
Een stoombevochtiger. Heeft alleen wel onderhoud qua schoonmaken nodig en is minder geschikt voor kinderen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hij staat hier inmiddels weer aan. Ik had hem bijna opgeborgen, maar met het weer van nu stond de hygrometer gisteren op Lo% wat inhoudt dat het onder de 20% was.

Ik kreeg al zo'n vermoeden toen ik m'n jas uittrok en daarna bij aanraking gelectrocuteerd werd door de strijkplank, waarna de deurpost het daarna nog eens dunnetjes overdeed.

Inmiddels na 1,5 dag blazen weer op 35%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Korvaag schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:17:
Inmiddels na 1,5 dag blazen weer op 35%...
Dat gaat ook weleens vanzelf. De luchtvochtigheid varieert. Wat echt het aandeel daarin van al die apparaten is blijft wat onduidelijk. Voor het idee: voor onze bulkprinters en het papier wat ze gebruiken moet de luchtvochtigheid op 60% blijven. Daarvoor worden honderden liters per dag verdampt. De 16 sproeikoppen lijken een beetje op een douche. Ik heb niet het idee dat de dingen die wij in huis halen hetzelfde effect verzorgen.

En je kunt natuurlijk best spreken van een schertsapparaat als die anderhalve dag nodig heeft om de luchtvochtigheid slechts symbolisch te verhogen waarvan je niet eens weet of die verhoging te danken is aan het apparaat. Men dient m.i. geen genoegen te nemen met best dure apparaten die eigenlijk niet werken.

Wat ik me voorstel bij een bevochtiger die werkt: dat ie het van 20% naar 50% brengt binnen 3 uur. Dan heb je iets wat aantoonbaar werkt. De apparaten bij ons thuis zijn vooral bedoeld voor ons idee dat we er iets actiefs aan doen maar werken zeer slecht of helemaal niet.

[ Voor 47% gewijzigd door Bart2005 op 18-03-2018 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Bart2005 sorry, maar dat is gewoon onzin. De apparaten hebben gespecificeerd hoeveel ze per uur de lucht in kunnen krijgen. Dat is inderdaad een stuk minder dan professionele apparaten voor grote ruimtes, maar die hebben dan ook een ander doel.
Die van mij heeft eigenlijk te weinig capaciteit voor de woonkamer maar toch maakt hij aantoonbaar verschil. In een paar uur heb je er zo tien procent bij.

Overigens is het vrij makkelijk nagaan welke invloeden er zijn. Als het weer niet significant verbetert, de temperatuur is constant en je bent niet aan het koken o.i.d. dan komt het extra percentage gewoon van je luchtbevochtiger.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bart2005 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:32:
[...]

Dat gaat ook weleens vanzelf. De luchtvochtigheid varieert. Wat echt het aandeel daarin van al die apparaten is blijft wat onduidelijk. Voor het idee: voor onze bulkprinters en het papier wat ze gebruiken moet de luchtvochtigheid op 60% blijven. Daarvoor worden honderden liters per dag verdampt. De 16 sproeikoppen lijken een beetje op een douche. Ik heb niet het idee dat de dingen die wij in huis halen hetzelfde effect verzorgen.

En je kunt natuurlijk best spreken van een schertsapparaat als die anderhalve dag nodig heeft om de luchtvochtigheid slechts symbolisch te verhogen waarvan je niet eens weet of die verhoging te danken is aan het apparaat. Men dient m.i. geen genoegen te nemen met best dure apparaten die eigenlijk niet werken.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ik draai deze dingen al een paar jaar en het effect is vrij duidelijk en bijzonder goed meetbaar en vergelijkbaar. Een bevochtiger heeft als ie uit heeft gestaan altijd een lange tijd nodig om het geheel weer een beetje aangenaam te maken omdat het vocht namelijk eerst overal in trekt: vloeren, houten meubels en deuren, vloerbedekking.

Daarnaast wordt de lucht permanent afgezogen door de ventilatie en trek je weer droge lucht naar binnen, dus tenzij je een apparaat neerzet wat een vermogen heeft van heb ik jou daar, zal een consumentenapparaat er altijd langer over doen. Als het eenmaal weer een normale luchtvochtigheid heeft (en je het ding aan laat staan) varieert het daarna alleen nog maar met verwarming. Hier is het zo dat de kamer 2 graden warmer maken een paar % aan daling in luchtvochtigheid bewerkstelligt. Ook volkomen normaal en meetbaar.

het ding staat normaal de hele winter aan, 24/7 en dan ligt de luchtvochtigheid (afhankelijk van de kou buiten) tussen de 30 en 40%. Heb ik het ding niet aan, duikt het permanent onder de 20%. Meteen merkbaar als je het ding een keer vergeten bent bij te vullen en daarna een dag weg bent. Ook merkbaar zoals nu, als ik hem uit heb gezet omdat ik verwacht had dat de winter over was.

En uiteraard varieert luchtvochtigheid, maar bij vriestemperaturen en de bijbehorende lage relatieve luchtvochtigheid ga je het in huis nooit tot 50% halen tenzij je bijbevochtigt. Met dit apparaat red ik het helaas maar tot 40% bij deze kou. Komt omdat ie iets te weinig capaciteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Laten we het er dan op houden dat het "marginale" apparaten betreft, de spullen die er verkocht worden. Ze doen heus wel iets maar veel en veel minder dan ze zouden moeten doen voor wat je ervoor betaalt en verwacht. De werking wordt daardoor veel hoger ingeschat terwijl zij doorgaans een zeer geringe (aantoonbare) bijdrage leveren aan de vochthuishouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Het blijft allemaal wat anekdotisch "bewijs" wat jij beschrijft. Jij bent er van overtuigd dat alles wat je waarneemt te danken is aan dat apparaat. Dat is m.i. verkeerd. De bias is dan volledig daarop gericht waardoor twijfel geen enkele kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bart2005 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:54:
Laten we het er dan op houden dat het "marginale" apparaten betreft, de spullen die er verkocht worden. Ze doen heus wel iets maar veel en veel minder dan ze zouden moeten doen voor wat je ervoor betaalt en verwacht. De werking wordt daardoor veel hoger ingeschat terwijl zij doorgaans een zeer geringe (aantoonbare) bijdrage leveren aan de vochthuishouding.
Laten we het er dan op houden dat jij verwachtingen hebt die gezien de door de fabrikant opgegeven specificaties niet realistisch zijn. Die apparaten hebben gewoon een specificatie en een prijs, die wordt ook waar gemaakt. Als jij het dat niet waard vindt is dat prima, maar dat is jouw keuze. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Gonadan schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:01:
[...]

Laten we het er dan op houden dat jij verwachtingen hebt die gezien de door de fabrikant opgegeven specificaties niet realistisch zijn. Die apparaten hebben gewoon een specificatie en een prijs, die wordt ook waar gemaakt. Als jij het dat niet waard vindt is dat prima, maar dat is jouw keuze. :)
Nou nee. Ik het individuele geval van de "Venta" apparaten is de gemeten praktijk dat ze gewoon ongeveer niets doen. Zij zullen daarin niet uniek zijn. Dat heilige geloof in dat ze doen wat ze moeten doen is niet goed.

Het is meer zo denk ik dat als je eenmaal een hoop geld hebt uitgegeven aan een apparaat dat je er daarom van overtuigd bent dat het echt werkt. Zonder dat je dat echt zeker weet. Endowment effect heet dat.

Aardig artikel:
https://www.beurseffecten.nl/endowment-effect

[ Voor 17% gewijzigd door Bart2005 op 18-03-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bart2005 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:03:
Nou nee. Ik het individuele geval van de "Venta" apparaten is de gemeten praktijk dat ze gewoon ongeveer niets doen. Zij zullen daarin niet uniek zijn. Dat heilige geloof in dat ze doen wat ze moeten doen is niet goed.
Laatste keer, want je mekkert al heel lang over je luchtwasser.
Jij hebt een apparaat gekocht waar jij niet tevreden over was, dat kan, dat is vervelend. Dat zegt echter totaal niets over ervaringen van anderen en al helemaal niets over andere apparaten waar jij niet eens ervaring mee hebt.
Lucht wassen geloof ik ook niet zo in, bevochtigen wel degelijk. Dat werkt aantoonbaar.
Nogmaals, jouw n=1 ervaring is niet heilig dus doe niet net alsof verder iedereen gek is en z'n aankoop goed praat. Dat voegt niets toe, ga dan lekker Netflixen of zo. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:25
Ik gebruik al jaren een Venta Airwasher en als mijn luchtvochtigheid in huis onder de 40 komt zet ik ‘m aan, op de laagste stand (nauwelijks hoorbaar achter in de woonkamer) en binnen enkele uurtjes zit de luchtvochtigheid dan weer tussen 45-50. Dus hoezo doet een Venta niets? Je moet de juiste Venta hebben voor de grootte van je de kamer waarin je ‘m gebruikt.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Bart2005 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:00:
[...]

Het blijft allemaal wat anekdotisch "bewijs" wat jij beschrijft. Jij bent er van overtuigd dat alles wat je waarneemt te danken is aan dat apparaat. Dat is m.i. verkeerd. De bias is dan volledig daarop gericht waardoor twijfel geen enkele kans maakt.
Sorry, maar je doet hier een partij aannames van heb ik jou daar. Ik meet al over meerdere jaren heen permanent luchtvochtigheid over verschillende ruimtes die gelijk gestookt worden met wel/niet bevochtigen en je ziet meetbaar(!) gigantische verschillen tussen ruimtes en bevochtiging. Verder kan je gewoon prima uitrekenen wat een bevochtiger doet. Je hebt een luchtvochtigheid buiten bij een temperatuur. Je kan gewoon omrekenen dat dat aan luchtvochtigheid oplevert bij je binnentemperatuur en wat de bevochtiger dus toevoegt.

Momenteel hier woonkamer: 37%. Slaapkamer (okee die is nu 1 graad kouder): 24%. Kamer is bevochtigd, slaapkamer niet. Zelfde hoeveelheid ventilatie (schuiven boven het raam). Ik heb de bevochtiger ook jarenlang van de woonkamer naar de slaapkamer getild voor de nacht. Effect is meteen meetbaar. De woonkamer daalt meteen een paar %, de slaapkamer stijgt meteen een paar %.

Ik kan helaas niet anders concluderen dat je geen idee hebt waarover je praat. Mijn excuses. Ik ga ook niet meer op je reageren, want je bent aan het trollen bij het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb zelf zowel een middelgrote Venta (ruim 10 jaar geleden voordelig van Marktplaats) en een Boneco ultrasone bevochtiger (paar jaar later ongebruikt voor een paar euro op Koninginnedag).

De Boneco is compacter maar heeft een veel geringere bevochtigingscapaciteit. De kalkfilters zijn onvoordelig maar er zijn/waren er ook die je kunt openschroeven en je kunt er denk ik dezelfde harskorrels in gebruiken die je ook als navulling voor het demiwaterfilter/ionenwisselaar van die ultrafiltratieapparaten kunt kopen (reverse osmosis is een beetje een misnomer). Ik heb er zelf vooral water uit de condensdroger voor gebruikt wat redelijk werkt. Ik sloeg het wel op en gebruikte het in de winter tot die voorraad op was.

De Venta heeft een veel grotere bevochtigingscapaciteit. Ik heb het uit interesse een tijdje bijgehouden en het ding kon wel tot over de 10 liter in een etmaal verdampen (grote huiskamer). Als ik het eens een boost wou geven deed is er wel warm/heet water in. Werkte prima. Ze proberen je natuurlijk ook verbruiksvloeistoffen te verkopen die flink aan de prijs zijn. Die 'originele' dure heb je niet echt nodig. Het 'hygiënemiddel' heb je niet nodig als je het waterreservoir elke 2-3 dagen leeggooit en verschoont. De enige reden om dat niet te doen is om de dure verbruiksvloeistoffen te sparen. Maar voor de andere vloeistof gebruikte ik gewoon spoelglansmiddel voor de afwasmachine. Dat verlaagt prima de oppervlaktespanning en helpt ook het vuil te binden en zwevend te houden in het water. Ook een deel van het kalk zet zich niet af en ligt als gruis onder in de bak. Ik deed iets van 5ml-half dopje in het volle waterreservoir. Je vult het een paar dagen met water bij (5 liter jerrycan in keuken vullen en in kamer in Venta legen) en dan verschoon je het weer met weer 5ml spoelglans erbij. Kost een habbekrats. Als je teveel gebruikt gaat het schuimen dus dan weet je dat je er minder in moet doen. Simpel, effectief en spotgoedkoop. ;)

Kalkaanslag door kraanwatergebruik na verloop van tijd kun je weer oplossen door hem af en toe een keertje te laten draaien met een beetje ontkalker ('type Calgon') in het water. Waarschijnlijk werkt 'type koffiezetapparaatontkalker' oftewel citroenzuur ook wel. Gebruik je ultrafiltratiewater dan zal dat ontkalken als het goed is niet nodig zijn.

Het voordeel van de Venta is dat verdamping passief is en er niets in de lucht wordt gebracht behalve waterdamp. Geen mist die de lucht in wordt geblazen en waarvan na verdamping van het water de vaste deeltjes (vnl. kalk - vandaar witte fijne stof) overblijven. En het 'wast' inderdaad de lucht. Na een paar dagen is het resterende water aardig vies door het ingevangen stof door het grote wateroppervlak op de vele schijven wat je het best ziet als het waterniveau laag is en dat stof geconcentreerd zit in slechts weinig water. Frequent verschonen vind ik mede daarom dan ook te prefereren boven zo'n 'hygiënemiddel'.

Nou merk ik zelf de laatste jaren wat minder van de droge lucht in de winter en ik heb ze al een paar winters niet meer gebruikt maar ze doen zeker wel hun werk, mits de capaciteit aangepast is aan de grootte van de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

XyritZz schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:37:
[...]

Een goede luchtbevochtiger uitzoeken is lastig. Er zijn weinig vergelijkende reviews. En ik heb veel twijfels aan reviews die mensen plaatsen op sites als Amazon/Bol. Indien een apparaat gemakkelijk te gebruiken is, en stil is, zijn mensen als snel positief, terwijl ze misschien niet eens een hygrometer hebben om effectiviteit te kunnen bepalen.

Ook lastig is dat elke bevochtigingsmethode zijn eigen specifieke nadelen heeft. De perfecte luchtbevochtiger bestaat helaas niet.
Je zal een afweging moeten maken tussen:
-prijs
-bevochtigingscapaciteit
-geluidsoverlast
-luchtvervuiling in de vorm van white dust
-wel/geen gebruik willen maken van gedemineraliseerd water
-energieverbruik
-of en hoe vaak onderdelen periodiek vervangen moeten worden
-hoe vaak de bevochtiger schoon gemaakt moet worden
-in de slaapkamer: of er niet te veel licht vanaf komt (door lampjes)
-omvang/afmetingen
-kindvriendelijkheid
-wel/geen automatische regeling (stoppen indien water op; stoppen indien de gewenste luchtvochtigingheid bereikt is)

Fabrikantspecificaties als "geschikt voor kameromvang van xxxx m2 of m3" zeggen niet veel als je producten van fabrikanten onderling gaat vergelijken. Je weet namelijk niet welke definitie ze voor "geschikt" hanteren. De ene fabrikant van een verhoging van 2% geschikt, terwijl ik daar niet blij mee zou worden. Wel kan je dergelijke grootheden gebruiken om te schatten hoe de producten van één specifieke fabrikant onderling van elkaar verhouden.
Sommige fabrikanten geven ook de bevochtigingscapaciteit op in liter/uur. Waarschijnlijk meten ze dan hoe snel toegevoegd water weer uit het apparaat verdwijnt. Dat is misschien de meest zeggende effectivitiets eigenschap.

Opvallend is dat deze webshop van alle producten de bevochtigingscapaciteit opgeeft: https://www.airsain.nl/luchtbevochtiger . Zelfs van fabrikanten die het niet op hun website vermelden. Volgens die site heeft de Venta LW45 ongeveer dezelfde bevochtigingscapaciteit als mijn Boneco 7147, terwijl die laaste zo'n 1.5 tot 2x beter presteert. (Wel moet ik er bij opmerkingen dat ik ze niet op dezelfde plek in de woonkamer heb vergeleken. Wel in de zelfde ruimte, maar niet op dezelfde afstand van de hygrometer.)

Filters (water en/of verdampingsfilters) moeten vervangen kost geld, maar zo'n stoombevochtiger kost aan energie ook geld. Stel je hebt er één die continue 400watt verbruikt, dan zijn de energiekosten bij de volgende parameters:
-energiekosten per kWh: 0.20 euro
-bevochtiger staat aan per dag: 14 uur
-aantal dagen in gebruik: 4 maanden
-gemiddeld verbruik: 400 watt

Dan zijn de kosten per jaar: 0.20 * 14 * 30 * 4 * 400/1000 = 134.4 euro
Dat is een stuk meer dan de gemiddelde filter.
CaptJackSparrow schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:38:
Ik heb zelf zowel een middelgrote Venta (ruim 10 jaar geleden voordelig van Marktplaats) en een Boneco ultrasone bevochtiger (paar jaar later ongebruikt voor een paar euro op Koninginnedag).

De Boneco is compacter maar heeft een veel geringere bevochtigingscapaciteit.
Bij mij was dat juist andersom. Ik had een Venta LW45, één vrij krachtige/dure binnen het consumentenaanbod van dat merk, en vergeleken met een goede ultrasoon van Boneco.
Welke producten had je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Cyb schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:55:

Bij mij was dat juist andersom. Ik had een Venta LW45, één vrij krachtige/dure binnen het consumentenaanbod van dat merk, en vergeleken met een goede ultrasoon van Boneco.
Vreemd. Mijn Venta verdampt maximaal echt een veelvoud van wat die Boneco aankan. Is ook eigenlijk wel logischer gezien het verschil in reservoirgrootte. Als die Boneco meer zou vernevelen dan de Venta dan zou ik hem heel wat keren per dag moeten bijvullen.

De Boneco is type 7131. De Venta is uit mijn hoofd iets van type LW33 of 35 o.i.d. Een slagje kleiner dan de grootste maat die toen LW44 was?

De Venta gaat ook méér verdampen naarmate de lucht droger is. De Boneco vernevelt een constante hoeveelheid water per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

CaptJackSparrow schreef op maandag 19 maart 2018 @ 00:13:
[...]

Vreemd. Mijn Venta verdampt maximaal echt een veelvoud van wat die Boneco aankan. Is ook eigenlijk wel logischer gezien het verschil in reservoirgrootte. Als die Boneco meer zou vernevelen dan de Venta dan zou ik hem heel wat keren per dag moeten bijvullen.
De Boneco is type 7131. De Venta is uit mijn hoofd iets van type LW33 of 35 o.i.d. Een slagje kleiner dan de grootste maat die toen LW44 was?

De Venta gaat ook méér verdampen naarmate de lucht droger is. De Boneco vernevelt een constante hoeveelheid water per uur.
Even los van de effectiviteit, kan je ook kijken naar geluidsproductie en prijs. Mijn Venta LW45 (recent verkocht) op stand 3 is niet uit te houden kwa geluidsproductie (met stand 2 had ik ook moeite). Voor de prijs van een LW45 kan je ook twee Boneco in een woning zetten, en dan heb je nog steeds een lager geluidsproductie.

Ben zelf ook wel benieuwd naar deze twee:

Stadler Form Oskar Big:
https://www.stadlerform.n...htbevochtigers/oskar-big/

Boneco HYBRID Humidifier & Purifier H680
https://www.boneco.com/en...idifier-and-purifier-h680
De H680 is wel erg prijzig, 800 euro.
YouTube: Обзор клим&#10...
(Helaas in het Russisch, maar die gast test hem wel uitvoerig: hygrometer, db-meter en fijnstofmeter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mijn ervaring is dat geen enkele bevochtiger echt stil is. Ja op lagere standen waar je in de praktijk geen hol aan hebt. Die van mij staat dan ook vol gas als hij aan is, dan gaat hij het snelste weer uit. Dus ik hoor hem dan continu maar vind het niet echt storend, het bubbelen van het water als hij doorloopt is een veel harder geluid. :P

@CaptJackSparrow
Zelf zou ik wat huiverig zijn om het ene 'dure middel' aan de kant te schuiven om er dan het 'andere dure maar ook zeer chemische middel' aan toe te voegen.
Voor mij was dat overigens de reden om niet aan dergelijke apparaten te willen, ik heb geen zin in dat onderhoud. Als je osmosewater weet te regelen kan je voor een ultrasone uit met één keer per seizoen schoonmaken. :P
Sommige fabrikanten geven ook de bevochtigingscapaciteit op in liter/uur. Waarschijnlijk meten ze dan hoe snel toegevoegd water weer uit het apparaat verdwijnt. Dat is misschien de meest zeggende effectivitiets eigenschap.
De methode van bevochtigen zegt hierin ook heel veel. Een koudwaterverdamper of luchtwasser gaat steeds minder goed presteren naarmate de relatieve luchtvochtigheid hoger is, een stoombevochtiger of ultrasone luchtbevochtiger blijft gewoon doorwerken tot het water van je muren af druipt. In die zin is het sowieso moeilijk vergelijken, de omstandigheden maken heel veel uit. Voor een koudwaterverdamper of luchtwasser is de circulatie van de lucht ook erg van belang en daarmee de positie in de kamer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
[...]

Een goede luchtbevochtiger uitzoeken is lastig. Er zijn weinig vergelijkende reviews. En ik heb veel twijfels aan reviews die mensen plaatsen op sites als Amazon/Bol. Indien een apparaat gemakkelijk te gebruiken is, en stil is, zijn mensen als snel positief, terwijl ze misschien niet eens een hygrometer hebben om effectiviteit te kunnen bepalen.

Ook lastig is dat elke bevochtigingsmethode zijn eigen specifieke nadelen heeft. De perfecte luchtbevochtiger bestaat helaas niet.
Je zal een afweging moeten maken tussen:
-prijs
-bevochtigingscapaciteit
-geluidsoverlast
-luchtvervuiling in de vorm van white dust
-wel/geen gebruik willen maken van gedemineraliseerd water
-energieverbruik
-of en hoe vaak onderdelen periodiek vervangen moeten worden
-hoe vaak de bevochtiger schoon gemaakt moet worden
-in de slaapkamer: of er niet te veel licht vanaf komt (door lampjes)
-omvang/afmetingen
-kindvriendelijkheid
-wel/geen automatische regeling (stoppen indien water op; stoppen indien de gewenste luchtvochtigingheid bereikt is)

Fabrikantspecificaties als "geschikt voor kameromvang van xxxx m2 of m3" zeggen niet veel als je producten van fabrikanten onderling gaat vergelijken. Je weet namelijk niet welke definitie ze voor "geschikt" hanteren. De ene fabrikant van een verhoging van 2% geschikt, terwijl ik daar niet blij mee zou worden. Wel kan je dergelijke grootheden gebruiken om te schatten hoe de producten van één specifieke fabrikant onderling van elkaar verhouden.

Opvallend is dat deze webshop van alle producten de bevochtigingscapaciteit opgeeft: https://www.airsain.nl/luchtbevochtiger . Zelfs van fabrikanten die het niet op hun website vermelden. Volgens die site heeft de Venta LW45 ongeveer dezelfde bevochtigingscapaciteit als mijn Boneco 7147, terwijl die laaste zo'n 1.5 tot 2x beter presteert. (Wel moet ik er bij opmerkingen dat ik ze niet op dezelfde plek in de woonkamer heb vergeleken. Wel in de zelfde ruimte, maar niet op dezelfde afstand van de hygrometer.)

Filters (water en/of verdampingsfilters) moeten vervangen kost geld, maar zo'n stoombevochtiger kost aan energie ook geld. Stel je hebt er één die continue 400watt verbruikt, dan zijn de energiekosten bij de volgende parameters:
-energiekosten per kWh: 0.20 euro
-bevochtiger staat aan per dag: 14 uur
-aantal dagen in gebruik: 4 maanden
-gemiddeld verbruik: 400 watt

Dan zijn de kosten per jaar: 0.20 * 14 * 30 * 4 * 400/1000 = 134.4 euro
Dat is een stuk meer dan de gemiddelde filter.

[...]

toon volledige bericht
Klopt, het is bijna niet te doen om meer informatie te vinden dan gebruikersreviews (die vaak ook weinig zeggen) en de marketingpraat van de fabrikant.

Lastig om echt goed te vergelijken wat een apparaat nu gaat doen bij mij in huis.

Ik heb het idee dat ultrasoon eigenlijk de beste manier van bevochtigen is; maar het probleem is waterkwaliteit. Ik heb er weinig trek in om overal zo'n witte stoflaag in huis te hebben en twijfel of kalkfilters voldoende werken om dat te voorkomen.

Heb even kort gekeken naar osmoseapparaten omdat die niet zo duur zijn, maar zie er bij staan dat ze rond de 20 graden het beste werken. Dus tijdelijk op de buitenkraan schroeven gaat 'm ook niet worden, en binnen heb ik geen kranen meer over.

Blijven de alternatieven over; bij de luchtwasser twijfel ik aan de werking. De fabrikantopgave zal bij standje maximaal zijn en dan is het geluid mij te storend. Zachtste stand is het geluid wel te doen, maar is de capaciteit waarschijnlijk onvoldoende (net als mijn huidige kapotte W490, waar ik toendertijd ook niet goed genoeg over heb nagedacht). Heb het idee dat ik meer droge lucht naar binnen trek via de centrale afzuiging dan dat het apparaat kan bevochtigen.

Daarom kijk ik nu naar een stoombevochtiger; twijfel tussen de S250 en S450 van Boneco. Voordeel van deze apparaten vind ik dat ze de stoom wat afkoelen voordat het naar buiten vliegt, waardoor je je handen er niet aan verbrand. Beiden schakelen ook uit wanneer vooraf ingestelde vochtigheid is bereikt, waardoor er geen overbevochtiging is.

Vraag me van dat laatste wel af; hoe groot is dat risico nu dat je gaat overbevochtigen? Op een reservoir van 3 liter, wat is de kans dan nu echt dat je daarmee te hoge luchtvochtigheid gaat creeren?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
XyritZz schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:04:
Ik heb het idee dat ultrasoon eigenlijk de beste manier van bevochtigen is; maar het probleem is waterkwaliteit. Ik heb er weinig trek in om overal zo'n witte stoflaag in huis te hebben en twijfel of kalkfilters voldoende werken om dat te voorkomen.
Ervaringen en conclusies daarover staan reeds in het topic.
Heb even kort gekeken naar osmoseapparaten omdat die niet zo duur zijn, maar zie er bij staan dat ze rond de 20 graden het beste werken. Dus tijdelijk op de buitenkraan schroeven gaat 'm ook niet worden, en binnen heb ik geen kranen meer over.
Tips hiervoor staan ook reeds in het topic. ;)
Vraag me van dat laatste wel af; hoe groot is dat risico nu dat je gaat overbevochtigen? Op een reservoir van 3 liter, wat is de kans dan nu echt dat je daarmee te hoge luchtvochtigheid gaat creeren?
Dat lijkt mij ook wel mee vallen. Ik heb een reservoir van 4,5 liter uit m'n hoofd. De enige manier waarop ik kan overbevochtigen is als de luchtvochtigheid eigenlijk al goed is en ik hem alsnog bij vul en aan laat staan.
Maar dan nog is de mate van overbevochtigen dermate laag dat zodra het reservoir leeg is het vrij snel weer bij trekt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Qua geluid heb ik mijn model Venta nooit een probleem gevonden. Deze heeft twee standen en ook op de hoogste stand vond ik het geluid niet echt hinderlijk. Het is wel hoorbaar maar is makkelijk te negeren als achtergrondgeluid maar dat zal per persoon verschillen. De plaatsing zal zeker effect hebben op de effectiviteit door verschil in temperatuur en luchtstroming.

Mijn Boneco heeft een hygrostaat maar door de beperkte capaciteit hoefde ik nooit op zoek naar een instelling waarbij hij af zou slaan en sloeg hij dus nooit af. In een kleinere ruimte en zonder hygrostaat zou een ultrasoon apparaat het te vochtig kunnen maken. Dat is ook wel een voordeel van de Venta. Die verdampt automatisch 'naar behoefte' door de aard van het systeem en is daardoor 'self limiting'.

Van de twee ging mijn voorkeur uit naar de Venta maar dat had te maken met bevochtigingscapaciteit en de dure kalkfilters van de Boneco. Met ultrafiltratiewater heb je dat laatste niet.
Gonadan schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:42:
@CaptJackSparrow
Zelf zou ik wat huiverig zijn om het ene 'dure middel' aan de kant te schuiven om er dan het 'andere dure maar ook zeer chemische middel' aan toe te voegen.
Voor mij was dat overigens de reden om niet aan dergelijke apparaten te willen, ik heb geen zin in dat onderhoud. Als je osmosewater weet te regelen kan je voor een ultrasone uit met één keer per seizoen schoonmaken. :P
Afwasmachinespoelglans is zeker niet duur en ook niet 'zeer chemisch'. Lees de etiketten van de twee vloeistoffen maar na en je zult zien dat ze grote overeenkomsten vertonen. Natuurlijk wil de verkoper van de 'originele' vloeistof proberen je te laten geloven dat je iets héél speciaals koopt om de hoge prijs te rechtvaardigen, alleen is dat niet zo.

Zo'n filterapparaat lijkt me wel handig voor bevochtigingswater. Basisprijs van €60 is best te doen voor iets dat per filterset zo'n 6000 liter water mee zou gaan. Voordeliger en vele malen effectiever dan kalkfilters en scheelt onderhoudswerk bij een Venta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:46:
Afwasmachinespoelglans is zeker niet duur en ook niet 'zeer chemisch'.
Drink eens leeg die fles dan? :P
Lees de etiketten van de twee vloeistoffen maar na en je zult zien dat ze grote overeenkomsten vertonen. Natuurlijk wil de verkoper van de 'originele' vloeistof proberen je te laten geloven dat je iets héél speciaals koopt om de hoge prijs te rechtvaardigen, alleen is dat niet zo.
Klopt, maar ik zei dan ook niet dat het origineel ineens niet chemisch was. Ik heb liever überhaupt niet van die zooi in het water wat ik probeer te verdampen.
Zo'n filterapparaat lijkt me wel handig voor bevochtigingswater. Basisprijs van €60 is best te doen voor iets dat per filterset zo'n 6000 liter water mee zou gaan. Voordeliger en vele malen effectiever dan kalkfilters en scheelt onderhoudswerk bij een Venta.
DI-filter heb je niet nodig, dan kan het nog voor twee tientjes minder.
Ik gebruik deze nu al twee jaar naar volle tevredenheid en heb nog geen filter vervangen. :P
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 00:27

paQ

*schop*

Ik heb afgelopen week een order voor een Xiaomi "air humidifier" geannuleerd, want dat is een soort luchtwasser.
Vanmiddag is de Stadler Form Eve binnengekomen en slechts 15 min later slaat mijn fijnstof meter op hol, gaan indicatoren op geel en oranje, gaat de MV harder draaien om het kwijt te raken
:(
Binnen 15 min van 1.4 ug/m3 naar 43
binnen 20 min 71

Nou, meteen maar weer inpakken :')

Er blijft zo niet veel over... Stadler Form Oskar big dan maar?

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 30-10-2018 17:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@paQ Welke voor fijnstofmeter heb je? (Heb er zelf ook één.)
Die Stadler Form Eva is een ultrasoon, dus dan krijg je altijd mineraalstof in de lucht (en op elk oppervlak in je woning, wat lastig schoon te maken is, en in je longen misschien wel). De enige mogelijkheid bij een ultrasoon is om demiwater te maken of te kopen. Als je bereid bent om zelf demiwater te maken, dan is ultrasoon een fijne optie (stil, relatief goedkoop en effectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

De meter is van awair.
Meet zowel pm2.5 als 10.

Na 20 min aanstaan, is de eve nu al 90 min uit, en de waarde is teruggezakt naar 26. Wat nog steeds best veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Heb gisteravond nog maar snel de Stadler Form Oskar big besteld.
Die komt einde middag aan als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Lees jij ook in dit topic of post je alleen je eigen verhaal? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 2 3 Laatste