Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Gonadan schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:08:
Lees jij ook in dit topic of post je alleen je eigen verhaal? :D
Ik heb het hele topic gelezen hoor, why?

Ik had de ijdele hoop dat door filter zus, zilver zo, ionisatie dattes, er geen tot weinig fijnstof gelanceerd zou worden door het ding, maar het is nog veel "erger" dan ik had verwacht :X (en blijft ook erg lang hangen trouwens)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 31-10-2018 11:06 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Omdat de achtergrond wat mist in je verhaal. In het topic staan veel tips over het tegengaan van de neerslag, maar je vertelde alleen over het kopen van een nieuwe omdat je neerslag hebt.
Als ik het mij goed herinner was er ook een behulpzame tweaker die had gemeten dat filters inderdaad relatief weinig doen.

Je gaat nu voor een koudwaterverdamper zie ik, ben wel benieuwd of dat goed genoeg werkt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Gonadan schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:49:
Omdat de achtergrond wat mist in je verhaal. In het topic staan veel tips over het tegengaan van de neerslag, maar je vertelde alleen over het kopen van een nieuwe omdat je neerslag hebt.
Als ik het mij goed herinner was er ook een behulpzame tweaker die had gemeten dat filters inderdaad relatief weinig doen.

Je gaat nu voor een koudwaterverdamper zie ik, ben wel benieuwd of dat goed genoeg werkt.
Ik hoop het ook.
De achtergrondinformatie is dat ik in eerste instantie een xiaomi in bestelling had staan bij gearbest, maar daar was ik wat sceptisch over, en zo kwam ik ook in dit topic uit.
Het is een luchtwasser die relatief weinig bevochtigd.

Een ultrasoon bevochtiger werkt erg goed moet ik zeggen, maar goed, ondanks alle maatregelen die de fabrikant heeft genomen, echt een debiele uitstoot van fijnstof. 8)7

Er blijft dus niet veel meer over dan een stomer of een verdamper.
De reviews over de Stadler Form Oskar zijn louter positief iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Of een ultrasoon met osmoseapparaat, werkt nu al jaren perfect. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Gonadan schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:13:
Of een ultrasoon met osmoseapparaat, werkt nu al jaren perfect. ;)
dat las ik, maar ik heb echt 0,0 zin om elke dag zelf water te moeten 'maken', nog los van de maatregelen die je daarvoor moet treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

paQ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:05:
[...]
Een ultrasoon bevochtiger werkt erg goed moet ik zeggen, maar goed, ondanks alle maatregelen die de fabrikant heeft genomen, echt een debiele uitstoot van fijnstof. 8)7
Ik had gewaarschuwd ;) Eerder in dit topic sprak ik over "Mijn fijnstofmeter slaat extreem uit." ondanks de kalkfilter. Wel een leuke fijnstofmeter, die Awair die je hebt. De mijne kan ook 2.5micron, maar zou eigenlijk eentje willen die ultra fijnstof kan meter.
Er blijft dus niet veel meer over dan een stomer of een verdamper.
De reviews over de Stadler Form Oskar zijn louter positief iig
Ben benieuwd of die Oskar effectief gaat werken en tegelijkertijd nog een beetje stil is op een effectieve snelheid. Bij reviews heb je vaak gebruikers die niet specificeren hoe groot de omvang van de woning is en hoeveel de luchtvochtigheid is toegenomen (laat staan uberhaupt een hygrometer te hebben), en welk getest geluidsniveau ze acceptabel vinden.
Zo'n stoombevochtiger zou best wel eens stil kunnen zijn, maar gebruikt wel veel energie.
Bij elke type bevochtiger blijven er afwegingen die je moet maken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

paQ schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:28:
*schop*

Ik heb afgelopen week een order voor een Xiaomi "air humidifier" geannuleerd, want dat is een soort luchtwasser.
Vanmiddag is de Stadler Form Eve binnengekomen en slechts 15 min later slaat mijn fijnstof meter op hol, gaan indicatoren op geel en oranje, gaat de MV harder draaien om het kwijt te raken
:(
Maar is het ook daadwerkelijk schadelijk fijnstof? We weten allemaal dat fijnstof uit verbranding van fossiele brandstof en zo niet bijster goed voor je is, maar is dat ook het geval voor fijnstof dat vrijkomt bij het ultrasoon 'verdampen' van kraanwater?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:14
Het fijnstof zal gewoon kalk zijn, dit zie met zonlicht en op je meubels terug :)
en totaal niet schadelijk voor je gezondheid.

Wij hadden een Boneco ultrasoon bevochtiger, en zagen ook veel witte aanslag en mist in de kamer met zonlicht.
helaas is deze kapot, en gaan we een andere techniek proberen, van bevochtiger en luchtreiniger in een,
deze werkt ook met een verdamper ipv ultrasoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Is dat echt relevant dan? Persoonlijk vond ik de mist die ineens in je kamer hangt al irritant en zag verkleuring van gasvlammen. Het idee dat ik m'n woonkamer vol pomp met een extra soort stof en dat ook moet inademen vond ik niet zo'n succes.
Daarnaast snap ik het ook wel dat je er niet blij van wordt als je met fijnstofmeters werkt en je krijgt een permanente 'false positive' door zo'n ding. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Orion84 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

Maar is het ook daadwerkelijk schadelijk fijnstof? We weten allemaal dat fijnstof uit verbranding van fossiele brandstof en zo niet bijster goed voor je is, maar is dat ook het geval voor fijnstof dat vrijkomt bij het ultrasoon 'verdampen' van kraanwater?
Yup. Het zal bijna puur kalkstof zijn, Als je dat in je longalveoli krijgt zou het prima kunnen dat het daar gewoon door het lichaam wordt geresorbeerd en gewoon als nuttige 'bouwstof' onderdeel wordt van de kalkhuishouding in het lichaam. De vervelende hyperreactiviteit van de longen bij mensen die daar de aanleg voor hebben zou best wel eens niet getriggerd kunnen worden door een beetje microscopisch kalkstof. Geen idee wat de waarheid is maar er van uitgaan dat dat kalkstof 'schadelijk' is voor de longen lijkt me een mogelijk iets te voorbarige aanname die wellicht beter eerst nader onderzoek zou kunnen rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:15:
Is dat echt relevant dan? Persoonlijk vond ik de mist die ineens in je kamer hangt al irritant en zag verkleuring van gasvlammen. Het idee dat ik m'n woonkamer vol pomp met een extra soort stof en dat ook moet inademen vond ik niet zo'n succes.
Daarnaast snap ik het ook wel dat je er niet blij van wordt als je met fijnstofmeters werkt en je krijgt een permanente 'false positive' door zo'n ding. ;)
Oh, nee, dat snap ik op zich wel, maar ik kreeg een beetje de indruk dat er wat mensen in de kramp schoten vanwege fijnstof, maar wellicht interpreteerde ik dat verkeerd en ging het inderdaad vooral om het ongemak van false positives op de sensor etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Los daarvan, er hangt nogal wat gekoppeld aan die luchtkwaliteitmetingen, waaronder mijn MV.
Als het ding steeds struikelt over een fijnstofmeting die wellicht niet gevaarlijk is, dan kun je ook nooit meer onderscheid maken tussen fijnstof dat dan wél schadelijk is.
Mijn MV is onder andere gekoppeld aan de waardes uit de meter, dus die wil ik zo helder mogelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Waar ik overigens nog steeds nieuwsgierig naar ben en wat nooit ter sprake komt in de door fabrikanten geleverde informatie is een toegenomen energieverbruik door gebruik van luchtbevochtigers.

De verdampingswarmte van water is nu eenmaal fors dus die warmte zal aan de lucht onttrokken moeten worden die daardoor dus afkoelt. Maakt niet uit of het een koudverdamper is of een vernevelaar. Bij een stoomapparaat wordt dat energieverbruik direct merkbaar. Elektrische verwarming is natuurlijk duurder dan die met gas maar het blijft geld kosten. Als de waterdamp door ventilatie uit je huis verdwijnt gaat die verdampingswarmte daarmee dus verloren. Dit moet gewoon zo zijn want het is keiharde natuurkunde. (You cannae change the laws of physics Jim) :P.

Ik vraag me af of er mensen zijn die hun energieverbruik voor verwarming zo nauwkeurig monitoren dat ze bij in gebruik nemen van een luchtbevochtiger deze toename van energieverbruik empirisch (hebben) kunnen aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee, want het hele idee van een hogere luchtvochtigheid is dat de gevoelstemperatuur hoger ligt. Daardoor ga je de kachel niet op 23 zetten. Dat compenseert genoeg voor de extra stookkosten vanwege de luchtvochtigheid. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gonadan schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:30:
Nee, want het hele idee van een hogere luchtvochtigheid is dat de gevoelstemperatuur hoger ligt. Daardoor ga je de kachel niet op 23 zetten. Dat compenseert genoeg voor de extra stookkosten vanwege de luchtvochtigheid. ;)
Ik vroeg me dus ook af in hoeverre dat effect speelt. Ik ben dan ook benieuwd of daar objectieve data over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

absrnd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:14:
Het fijnstof zal gewoon kalk zijn, dit zie met zonlicht en op je meubels terug :)
en totaal niet schadelijk voor je gezondheid.

[...]
Het gaat om vrij grote hoeveelheden kalk. Teminste, de fijnstofmeter slaat extreem uit. De neerslag er van af komt, komt niet alleen op horizontale vlakken neer, maar ook op schuine en soms verticale. Het komt ook in je PC etc, en de kalkdeeltjes zijn lastiger schoon te maken dan huisstof, het plakt/hecht als het ware aan oppervlakken.

Verder bestaat er pulmonary granuloma, waar calcium ophopingen in de longen ontstaat. Geen idee of dat kan ontstaan door een ultrasoon. (Er zullen misschien ook weinig studies naar zijn, omdat deze omstandigheden, veroorzaakt door een ultrasoon, lijkt me vrij extreem zijn en van nature niet voorkomen.) Het kan best zijn dat je gelijk hebt, maar kwa gezondheid neem ik op dit punt liever een "better safe than sorry" houding, dan dat ik later aan mijn kids moet uitleggen dat ik van een Tweaker gehoord heb dat het geen kwaad kon.
Maar het probleem is gelukkig volledig op te lossen met demiwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:14
Cyb schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:20:
[...]

Het gaat om vrij grote hoeveelheden kalk. Teminste, de fijnstofmeter slaat extreem uit. De neerslag er van af komt, komt niet alleen op horizontale vlakken neer, maar ook op schuine en soms verticale. Het komt ook in je PC etc, en de kalkdeeltjes zijn lastiger schoon te maken dan huisstof, het plakt/hecht als het ware aan oppervlakken.

Verder bestaat er pulmonary granuloma, waar calcium ophopingen in de longen ontstaat. Geen idee of dat kan ontstaan door een ultrasoon. (Er zullen misschien ook weinig studies naar zijn, omdat deze omstandigheden, veroorzaakt door een ultrasoon, lijkt me vrij extreem zijn en van nature niet voorkomen.) Het kan best zijn dat je gelijk hebt, maar kwa gezondheid neem ik op dit punt liever een "better safe than sorry" houding, dan dat ik later aan mijn kids moet uitleggen dat ik van een Tweaker gehoord heb dat het geen kwaad kon.
Leesvoer :)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3922954/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Ah, interessant (y)
Het gaat om een muis-model, en maar 7 en 14 dagen, maar toch kan het wel iets suggereren.
In het kort:
Since a case report describing lung injury by “white dust” [15] suggested that the particles from ultrasonic humidifiers may exert adverse effects on the lung, we examined the effects in detail using a mouse model.
[...]
Inhalation of particles caused dysregulation of genes related to mitosis, cell adhesion molecules, MHC molecules and endocytosis followed by antigen processing, but did not induce any signs of inflammation or tissue injury in the lung.
[...]
cautions may be needed to use the humidifier in some areas with hard water. Long exposure to the aerosol particle from the humidifier may occur in home and working environment. High mineral content tap water is not recommended and de-mineralized water should be recommended in order to exclude any adverse effects.
Dus ze adviseren demiwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Terwijl Stadler Form ergens op youtube uitlegt dat ze graag die mineralen in het water willen, want dat zorgt voor betere geleiding van de vaporizer. :?
En als je demi water gebruikt, dan altijd mengen met normaal water.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 31-10-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Duh, ze willen ook die filters nog verkopen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Sommige fabrikanten leveren wel surfactanten (in vloeistof) als accessoires, om oppervlaktespiegel te verlagen zodat water gemakkelijker verdampt.
Gonadan schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:30:
Ik gebruik mijn luchtbevochtiger btw niet voor temperatuurgevoel maar voor een betere omgeving voor huid en luchtwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

De Oskar big is binnen. Hij is kleiner dan ik verwacht had :')
simpel kwa opbouw. 4 absorberende filters erin, twee fans erboven met een hygrometer.
De Eve is dan wel mooier eigenlijk, maar ach.
Het is alleen niet droog vandaag, dus weinig nut om te testen momenteel... (zit nu op 47%)

Op stand 1 en 2 hoor je hem niet.
op stand 3 heel achtjes, maar zeker niet storend
op stand 4 (vol uit) hoor je (uiteraard) wat blazen, maar eigenlijk niet irritant. Als of er in de verte een trein over het spoor raast. Geen brom of bijgeluiden verder, alleen wat wind.
Ik vind het iig beter dan het gedruppel van zo'n ultrasoon ding.

Even bij wijze van proef op voluit staan nu, kijken wat er gebeurt met de LV

De ingebouwde hygromter meet een te hoge waarde iig.
de stappen 40, 45, 50 en 55 geven aan dat die waarde reeds bereikt is :?
(terwijl het toch echt 47% is)

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 31-10-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

CaptJackSparrow schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Ik vroeg me dus ook af in hoeverre dat effect speelt. Ik ben dan ook benieuwd of daar objectieve data over is.
30 second google:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yClhrEL.gif

En het kost niet veel moeite vergelijkbare afbeeldingen te vinden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZXY9RtI.png

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb de Oskar big een uurtje vol uit laten draaien.
Van 47% naar 52% bij 22 graden en ca 45 m2

Is dat “OK”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

burne schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:12:
[...]

30 second google:

[Afbeelding]

En het kost niet veel moeite vergelijkbare afbeeldingen te vinden:

[Afbeelding]
Vooral volgens die Steadman grafiek lijkt de 'gevoelstemperatuur' in het relevante deel van de rel. vochtigheid dus maar ongeveer 1 graad te schelen. Of je daar nou dus merkbaar minder door hoeft te stoken lijkt me dan ook nog maar de vraag.

Ik blijf het dus voorlopig nog een interessante en nog niet beantwoorde vraag vinden of een luchtbevochtiger ook tot hogere stookkosten leidt door het moeten compenseren van de afkoeling door de verdampingswarmte.

Iemand die het leuk vindt om daar even een rekenmodelletje voor in elkaar te flansen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@CaptJackSparrow als je verder geen parameters verandert dan kost het inderdaad meer energie om te stoken, dat staat volgens mij zelfs in sommige handleidingen.

Dan vraag ik mij wel weer af of de meting van de thermostaat nog enige invloed ondervindt van de luchtvochtigheid. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

CaptJackSparrow schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:39:

Vooral volgens die Steadman grafiek lijkt de 'gevoelstemperatuur' in het relevante deel van de rel. vochtigheid dus maar ongeveer 1 graad te schelen. Of je daar nou dus merkbaar minder door hoeft te stoken lijkt me dan ook nog maar de vraag.
Op kantoor hebben we sinds een paar maanden een luchtbevochtiger. We zijn van < 25% Rh naar ± 55% Rh gegaan, en volgens het tweede plaatje en mijn eigen ervaring is dat het verschil tussen net-niet-warm-genoeg en prettig. Het is nog niet koud genoeg om de verwarming nodig te hebben (sinds de zomer hebben we hr+++ glas) maar ik denk dat 'ie best een stuk lager kan. Nog even los van de droge ogen en zere kelen.
Gonadan schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:10:
Dan vraag ik mij wel weer af of de meting van de thermostaat nog enige invloed ondervindt van de luchtvochtigheid. :P
Nee. De manier waarop een thermostaat meet wordt niet beïnvloed door de luchtvochtigheid.

[ Voor 15% gewijzigd door burne op 31-10-2018 22:27 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Mooi topic dit! Dank voor alle bijdragen.

Ik had onlangs de Philips AC2887/10 gekocht: een luchtreiniger met ingebouwde PM2.5 fijnstof meter. Ding staat lekker te draaien in de woonkamer en geeft normaal rond de 10 aan op de PM2.5 meter en een goede luchtkwaliteit.

Later op de avond zette ik mijn ultrasoon bevochtiger aan (Medisana goedkoopste model), de fijnstof meter slaat uit naar >140 en geeft slechte luchtkwaliteit aan. Ik had geen idee waarom. Gezocht op Google en zodoende kwam ik bij dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uUZrNK0.jpg

Inmiddels gelezen dat ik gedemineraliseerd water moet gebruiken. Vandaag gekocht bij Kruitvat en zie daar, de luchtkwaliteit is weer goed.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5KA0XQL.jpg

Nu overweeg ik een eigen osmose apparaat te kopen of wellicht per 5 liter gedemineraliseerd water te kopen bij AH (13 cent per liter) (ik heb geen grote woonkamer).

Heb ik goed begrepen dat dit osmose apparaat van 39,95 geen merkbare verhoging van de fijnstof zal geven? Of is het de moeite waard om een iets duurder model te overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Philflow schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:40:
Heb ik goed begrepen dat dit osmose apparaat van 39,95 geen merkbare verhoging van de fijnstof zal geven? Of is het de moeite waard om een iets duurder model te overwegen?
Het apparaat wat jij noemt heb ik ook, ik heb dezelfde afweging gedaan. Duurdere modellen leveren dezelfde kwaliteit maar kunnen dan meer liter per uur verwerken, of het is een systeem met meer filters waardoor meer stoffen uit het water gehaald worden.
Voor de hoeveelheid kalkdeeltjes gaan beide gevallen bij mijn weten geen verschil maken met de versie die jij noemt.

Zelf heb ik korte tijd water gekocht maar ging snel over op een osmoseapparaat. Ik stookte namelijk liters per dag de ruimte in en dan blijf je naar de winkel rennen. Op zolder staat nu gewoon een jerrycan voorraad en als die leeg is zet ik een timer en draai een kraantje open. Een flinke tijd later is de jerrycan weer vol en kan ik weer een paar keer m'n bevochtiger vullen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Philflow schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:40:
Ik had onlangs de Philips AC2887/10 gekocht: een luchtreiniger met ingebouwde PM2.5 fijnstof meter. Ding staat lekker te draaien in de woonkamer en geeft normaal rond de 10 aan op de PM2.5 meter en een goede luchtkwaliteit.
Misschien beetje offtopic, maar merk je er wat van? Dat hij de lucht zuivert? (Even zonder de vervuiling van ultrasoon meegenomen.)
Nu overweeg ik een eigen osmose apparaat te kopen of wellicht per 5 liter gedemineraliseerd water te kopen bij AH (13 cent per liter) (ik heb geen grote woonkamer).
Denk dat AH en de pakketbezorger een hekel aan je gaan krijgen, als ze steeds met producten van 5kg moeten gaan schouwen met slechts een waarde van 80 cent, vooral als ze daarbij trappen op moeten. Dan is de geldwinst t.o.v. de moeite van het gewicht, het voor hen niet eens waard ;)
Ik kan 5 liter op een dag er wel door heen krijgen. Stel je koopt voor een maandje in, dan mag hij enorme pakketten van totaal 150kg gaan schouwen (met een volle bestelbus), met een waarde van slechts 24 euro :o
(En je moet zelf aardig was opslagruimte hebben.)
Duurdere modellen hebben meer capaciteit, ze produceren in een kortere tijd meer water. Of een duurder model (je kan ook een goedkoop model uitbreiden) heeft een DI-filter, bijv. deze: https://www.osmoseapparaa...aat-di-filter-50-gpd.html
(die heb ik).

Eerder heb ik het effect van de DI-filter getest: Cyb in "Luchtbevochtiger verprutst luchtkwaliteit?"
maar zag geen verbetering in fijnstof luchtkwaliteit, wel een klein verschil in waterkwaliteit. Dus van 40 euro zou dus prima moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Cyb schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:33:
[...]
Misschien beetje offtopic, maar merk je er wat van? Dat hij de lucht zuivert? (Even zonder de vervuiling van ultrasoon meegenomen.)
Ik heb hem pas 24 uur. Subjectief merk ik er niets van. Ik had ook geen klachten maar woon wel in A'dam, niet ver van de ring en vliegroutes. Ik zie wel dat de PM2.5 meter naar beneden gaat als ik hem aanzet. Gisteren middag toen ik hem voor het eerst aanzette was de waarde rond de 40. Nu zit ie rond de 10. Dus lijkt wel wat te doen.

Gisteren rond 7 uur klom de waarde naar de ~40, zonder ultrasoon en zonder te koken. Ik weet niet waarom de waarde steeg. Wellicht de avond spits of buren die aan het koken waren.

Wat voor fijnstof meter heb jij?

Is er op tweakers een ander topic waar luchtreinigers en luchtkwaliteit worden besproken? Heb het niet direct een kunnen vinden (wel een oudere maar die lijkt vrijwel dood).
Denk dat AH en de pakketbezorger een hekel aan je gaan krijgen,...
Ja leuk zullen ze het niet vinden maar ze bieden het toch zelf aan voor zo'n lage prijs...

Heb je al eens gekeken of de AH XL het heeft staan?

Dank voor alle info in dit topic, veel van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Philflow schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:16:
[...]

Ik heb hem pas 24 uur. Subjectief merk ik er niets van. Ik had ook geen klachten maar woon wel in A'dam, niet ver van de ring en vliegroutes. Ik zie wel dat de PM2.5 meter naar beneden gaat als ik hem aanzet. Gisteren middag toen ik hem voor het eerst aanzette was de waarde rond de 40. Nu zit ie rond de 10. Dus lijkt wel wat te doen.

Gisteren rond 7 uur klom de waarde naar de ~40, zonder ultrasoon en zonder te koken. Ik weet niet waarom de waarde steeg. Wellicht de avond spits of buren die aan het koken waren.
Wat je zegt zou kunnen. Het kan ook o.a. afhankelijk zijn van windrichting, aantal mensen in de woning, stofzuigen, langslopen, kleding opvouwen.
Wat voor fijnstof meter heb jij?
Heb zelf een goedkope uit China van fabrikant Tongdy. (Welke door Nederlandse bedrijven onder hun eigen naam verkocht kan worden.)
http://en.tongdy.com/a/PM2.5%20Monitor/13.html
Zo'n 160 euro in 2015.
Had gehoopt dat hij ook verbrandingslucht (uitlaatgassen etc) kon opmerken die ik zelf kan waarnemen/ruiken, maar dat valt helaas tegen. Mogelijk gaat dat meer richting ultrafijnstof (kleiner dan 0.1um), wat de meter niet kan detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb er een paar getest en was over geen nou ecut zwaar onder de indruk.
Niet over een xiaomi van 90 euro, en ook niet een dyson van 540.

Ik zit wel te azen op een airmega400s eigenlijk.
Met name omdat ie in een korte tijd veel lucht kan verwerken met de wat meer serieuze carbon filters aan boord.

Ben overigens tevreden met de oskar big van stadler form verdamper. :)
Erg stil, en doet vrij lang op een tank zo te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 11-11-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik overweeg ook zo'n osmose apparaat maar ik heb geen vrije kraan in huis. Ik zie wel dat er adapters worden aangeboden. Ik vermoed dat ik misschien 10 liter per week nodig heb. Is het dan een goed idee om 1x per week dat apparaat aan te sluiten, het water te tappen in flessen en dan weer af te sluiten? Of is dit niet aan te raden i.v.m. eventuele slijtage bij het veelvuldig aan- en afsluiten?

Overigens zie ik veel mensen de bekende bakjes aan de verwarming noemen om het huis te bevochtigen. Maar die hebben volgens mij last van hetzelfde probleem. Alle rommel in het water wordt mee verdampt, alleen dan veel langzamer dan bij een ultrasoon verdamper.

Edit: AH heeft overigens de 5L demi water uit het bezorg assortiment gehaald. Heel slim :)
https://www.ah.nl/product...a-gedemineraliseerd-water

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 20-11-2018 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Philflow schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:18:
Ik overweeg ook zo'n osmose apparaat maar ik heb geen vrije kraan in huis. Ik zie wel dat er adapters worden aangeboden. Ik vermoed dat ik misschien 10 liter per week nodig heb. Is het dan een goed idee om 1x per week dat apparaat aan te sluiten, het water te tappen in flessen en dan weer af te sluiten? Of is dit niet aan te raden i.v.m. eventuele slijtage bij het veelvuldig aan- en afsluiten?
Ik laat je over 2 dagen weten hoe de zojuist door mij bestelde unit gaat hangen ;) Ik heb hem met adapterkraan besteld voor tussen de wasmachinekraan en de wasmachineaansluiting.

Was het filters kopen zat. Die zijn ook duur en werken blijkbaar maar matig. Dan dit maar. Ook wat duurder, maar helpt wel :P

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Philflow ik ben voor een Y-stuk bij de wasmachine gegaan. Heb daar nu gewoon twee kranen zodat ik niet steeds hoef af en aan te koppelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
@Philflow

Osmoseapparaat

Werkt als een trein. Grote jerrycan erbij (voor schoon water). Ding even 2 uur aanzetten ofzo en de Jerrycan is vol :)

Rode slang is afvalwater. Blauwe (lange) is osmosewater.

Ga de slangetjes nog wel een keer fatsoeneren. Wilde eerst zien of het geheel lekvrij was.

[ Voor 19% gewijzigd door Korvaag op 26-11-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-05 22:21

HaTe

haat niet

Hier ook een luchtbevochtiger nodig:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c86VXkM/2019-01-22-19-12-00-Window.png
Heb net deze gekocht, eens kijken of het wat is en als het goed bevalt misschien ook dat Osmose apparaat..

Update:
Luchtvochtigheid is mooi toegenomen. Die 5 liter inhoud is wel binnen een dag weg op de hoogste stand en ook hier last van gele vlammen en witte stof. Ik was in de veronderstelling dat deze ook kon schakelen op vochtigheid, maar dat lijkt niet het geval. Helaas kan ik er geen schakelaar tussen zetten en regelen met mijn eigen sensoren, want hij start altijd "uit" op. Dus nog even kijken naar een ander model.

[ Voor 44% gewijzigd door HaTe op 26-01-2019 17:43 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-10-2023
Na dit topic gelezen te hebben, heb ik een Osmopuro besteld voor onze luchtbevochtiger. De 50 ba. Nu maakt deze een erg luid geluid. Is dit normaal? Ik had hem vrijwel geruisloos verwacht namelijk.

Wij hebben sinds een aantal weken een Oscar Stadler Big en verdampen zo'n 10 liter water per dag. Snachts op de hoogste stand en overdag op de laagste ivm geluid. Luchtvochtigheid is een stuk verbeterd, maar nog niet optimaal. We zijn er wel tevreden over. Ook heb ik de mechanische ventilatie aangepast zodat hij uitgaat als er niemand in de woonkamer is en de luchtvochtigheid op de badkamer laag genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Die van mij is geruisloos, op het geluid van het restwater in de afvoer na. Zit er nog ergens lucht in of zo misschien?

[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 14-04-2020 20:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 18:08
Heb het hele topic doorgelezen en heb zelf over de jaren heen veel luchtbevochtigers getest. Paar jaar geleden 6 ultrasone gekocht puur om te testen: geluid, verlichting en luchtbevochtiging. Het laatste testte ik met een Hama meetstation dat ik diagonaal tegenover de machine plaatste, zo ver mogelijk van het apparaat af in dezelfde kamer.

Reden: reviews van klanten online zijn echt nutteloos op dit gebied en goede onafhankelijke testen van partijen die het snappen ontbreken volledig. Die 6 machines gingen allemaal binnen 14 dagen terug btw. Hier mijn belangrijkste conclusies:
  • Ultrasoon heeft een groot goed vermomd nadeel: het voegt waterdruppels toe aan de lucht. Deze zijn vrij zwaar en dalen dus weer snel. Je hygrometer slaat uit waardoor je denkt dat de ultrasone razendsnel je kamer heeft bevochtigd. Het meet echter de waterdruppels die neerdwarrelen.
  • Ultrasoon zorgt dus voor ee nevel dat neerslag, en geeft op 2 manieren voor kalkaanslag: 1) de kleine waterdruppels vallen op een oppervlakte en verdampen: kalk blijft over. 2) de kleine waterdruppels verdampen in de lucht en het kalk valt neer.
  • Koudwater verdamper werkt obv principe dat lucht een bepaalde hoeveelheid vocht kan dragen. Hoe droger, des te meer vocht het kan opnemen. Hierdoor zal je hygrometer niet snel uitslaan richting de 60%, maar als het 60% aanwijst, blijft je kamer ook langer bevochtigd tov de ultrasone. Daarnaast is er geen neerslag en geen "sauna effect" mogelijk want de lucht kan maar een bepaalde hoeveelheid water opnemen, daarna is het (bij gelijke temperatuur) verzadigd.
  • Koudwater verdamper haalt wat stof uit de lucht (blijft hangen in de waterbak of aan het bevochtigingsfilter). Dat is de enige reden waarom fabrikanten roepen dat het ook een luchtreiniger is. In werkelijkheid vind er geen actieve vorm van luchtreiniging plaats.
Ik zou dus altijd een koudwater verdamper aanraden, ongeacht de situatie. De enige betaalbare, stille, zonder overbodige leds voor de slaapkamer die ik heb gevonden is de Philips HU4803-01.

Voordeel: stilste ('white noise' geluid van de stille ventilator) en minimale verlichting. Weinig onderhoud (maar voor mij nog teveel). Op slaapstand kan deze machine in de slaapkamer de luchtvochtigheid niet alleen op hetzelfde niveau houden maar het stijgt zelfs heel langzaam. Situatie: ruime slaapkamer, continu mechanische ventilatie (luchtrooster is open) en 28-35% luchtvochtigheid voordat de machine aangaat. Deze is 42-55 binnen ongeveer 2 uren voordat ik hem op de slaapstand zet. Meestal doe ik het ventilatierooster tijdens deze eerste 2 uren even dicht.

Deze vind ik beter dan de VENTA modellen (maar bedoeld voor een kleinere ruimte) omdat:
  • Venta draaiende schijven gebruikt die veel moeilijker te reinigen zijn.
  • Het systeem dat deze schijven laat draaien zal binnen 6-12 maanden gaan tikken en zo irritant zijn voor de slaapkamer. Ik heb zelfs al eens onderdelen onder garantie teruggestuurd.
  • De waterbak zal snel vies worden, door stof en troep in de lucht. Irritant om dit telkens te reinigen.
  • Venta wil dat je hun "zeep" (duur) toevoegd aan het water elke keer als je vult om de waterbak "schoon" te houden. Dit spul van hun zorgt uiteindelijk juist voor een vieze bak en is lastig te reinigen.
VENTA kan deze problemen oplossen door een filter te plaatsen voordat de droge lucht de waterbak/schijven bereikt. Ik heb hier jaren geleden een discussie over gehad met hun klantenservice. Gelukkig hebben 2 andere fabrikanten precies dit gedaan:

Airbi Airwasher
Airbi Prime (duurder)
Winix AW600 (niet meer/nauwelijks leverbaar, Winix lijkt alleen nog luchtreinigers te verkopen, geen bevochtigers)
  • Deze hebben dus een luchtfilter waar de lucht eerst langsgaat, dat filter moet je op den duur wel vervangen maar lang niet zovaak als bijvoorbeeld het bevochtigingsfilter van de Philips (praktisch elke 6 weken, al is fabrieksopgave voor de nieuwe zwartkleurige 6 maanden). Dat is dan het nadeel tov de Venta waar je niks moet vervangen maar regelmatig voor een vervelende schoonmaakklus staat.
  • Deze hebben ook een vorm van actieve luchtreiniging. Hoe goed dat werkt weet ik niet.
  • Helaas zitten deze ook in een andere prijsklasse. De Airbi Airwasher is €269, de Prime €299 en de Winix is niet meer leverbaar, zij leveren in Europa alleen nog luchtreinigers.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 27-04-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Goed verhaal, maar veel te eenzijdig.

De nevel van ultrasoon is verdampt voordat het de grond raakt. Dus tenzij je de hygrometer direct in de nevel hangt, wat sowieso niet slim is, zal hij geen druppels meten. Voor zover dat überhaupt mogelijk is.
Een ultrasone bevochtigt wel gewoon veel sneller, dus als je positionering niet klopt slaat je hygrometer eerder uit dan je gewenste kamer gemiddelde bereikt is. Daarom is een bevochtiger die zelf meet niet altijd even handig.

Kalk heb je sowieso geen nadeel van als je osmosewater gebruikt, dus dat nadeel kan je dan ook weg strepen.

Daar gaat nota bene driekwart van het topic over dus ik vraag mij heel sterk af of je het daadwerkelijk gelezen hebt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@Jazco2nd interessant verhaal inderaad.
Ik ben het eens met @Gonadan. Als je bereid bent om zelf osmose water te maken, werken ultrasoons heel prettig. (Zonder osmose water vervuilen ze je hele woning met een zeer hardnekkige aanslag, zelfs als er een ontkalker in zit.) Ultrasoons zijn ook zeer stil t.o.v. andere systemen.

Bij specs van fabrikanten wordt geluid vaak getest in de zwakste stand van een ventilator, waarbij het vaak amper effectief is. Koudwater verdampers hebben vaak ventilatoren, wat lawaai kan geven in hoge standen (en lucht- en stofverplaatsing). Zelf vind ik het ventilator geluid van een Venta in hoge stand, storend.

Die Philips HU4803-01 heeft een membraan/filter dat om de 6 maanden vervangen moet worden vanwege bacterie, schimmel en vuil ophoping. Prijs valt mee moet ik zeggen, het apparaat is goedkoop, en het membraan ook. De vraag is dan vooral of het voldoende is om een woonkamer te bevochtigen met een acceptabel geluidsniveau. De specs hebben het over een aanbevolen ruimte van 25m2, wat klein is voor een woonkamer, waardoor je hem dan al in de hoogste ventilator stand moet gebruiken.

Over Venta, ik heb een Venta LW45 gehad, een duur en groot model. Het reinigen van de schijven ervaar ik niet als moeilijk. Ook worden ze niet echt vuil kwa stof, anders dan kristalvorming of zoutvorming (van het schoonmaakmiddel?). Je kan het gemakkelijk met een douchkop reinigen, wel blijft er misschien wat kristallen achter, maar de hoeveelheid valt mee. Het vies worden van de waterbak, valt ook mee vind ik. Er ontstaat een soort van witte troebeligheid in de bak, maar de bak kost geen moeite om uit elkaar te halen, en als je de bak toch moet vullen met water, dan kan dat meteen onder de kraan, waardoor de bak ook meteen verwijderd is van de troebeligheid. (Maar dan spoel je het dure schoonmaakmiddel ook weg.) Wel moet je de bak dan één keer in de zoveel tijd schoonmaken, maar dat geldt voor veel systemen. Ook bij een ultrasoon, en ook die Airbi Airwasher zit een meegeleverde borstel om bepaalde onderdelen schoon te maken.

Airbi lijkt een whitelabel merk te zijn, dus een product dat wordt verkocht door een fabrikant en vervolgens door een ander bedrijf wordt verkocht onder een andere naam, zoals Airbi en Trotec. In hoge standen maken ze in ieder geval lawaai: YouTube: TROTEC AW 20 S glitch

Maar het is inderdaad lastig om de juiste luchtbevochtiger te vinden. Elk methode van bevochtiging heeft zijn aparte eigen voor- en nadelen, en er bestaan amper goede vergelijkende reviews. Maar voor mij persoonlijk is een ultrasoon het beste.
Een type systeem dat je trouwens niet hebt genoemd, is een stoombevochtiger (nadeel: hoge energiekosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forbidden
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-11-2024
@Jazco2nd Ik heb ook de Philips HU4803-01, maar ik kan hem niet aanbevelen. De filters gaan net niet lang genoeg mee voor de wintermaanden, maar erger nog is dat de filters steeds moeilijker te verkrijgen zijn. Ik gaf eerst een 10,- euro voor de filter, maar vind hem nu alleen terug voor 25 euro en slechts bij enkele winkels. Ook gaat het filter, ondanks regelmatig deze te onderhouden zoals de handleiding aangeeft, snel stinken.

Mijn Venta doet het daarintegen al jaren en ik vind het onderhoud minimaal. Op stand 1 in de slaapkamer is hij zeker hoorbaar, maar stil genoeg voor een goede nachtrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Klopt het dat een Stadler Form Oscar (koudwaterverdamper) gewoon kraanwater gebruikt zonder fijnstof uit te stoten?

Dat is wel mooi. Op wat voor kosten moet je rekenen voor de filters op jaarbasis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Philflow schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:02:
Klopt het dat een Stadler Form Oscar (koudwaterverdamper) gewoon kraanwater gebruikt zonder fijnstof uit te stoten?

Dat is wel mooi. Op wat voor kosten moet je rekenen voor de filters op jaarbasis?
Dat klopt, je hebt geen last van fijnstof, maar wel mogelijk van lawaai. Ook zijn ze misschien niet zo heel krachtig. Energie verbruik is verwaasloosbaar.
Wel moet je misschien regelmatig schoonmaken en de filters om ze zoveel tijd vervangen.
Om te zien hoe vaak dat moet, moet je in de handleiding kijken, en even Googlen wat de kosten van filters zijn.
https://www.stadlerform.c...ier/oskar/specifications/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tBoz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
Jazco2nd schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:03:
VENTA kan deze problemen oplossen door een filter te plaatsen voordat de droge lucht de waterbak/schijven bereikt. Ik heb hier jaren geleden een discussie over gehad met hun klantenservice. Gelukkig hebben 2 andere fabrikanten precies dit gedaan:

Airbi Airwasher
Airbi Prime (duurder)
Winix AW600 (niet meer/nauwelijks leverbaar, Winix lijkt alleen nog luchtreinigers te verkopen, geen bevochtigers)
[list]
Dank voor de bijdrage.
In mijn zoektocht naar een luchtbevochtiger&luchtreiniger combi kwam ik ook uit bij de Airbi.
Ik heb geen alternatieven kunnen vinden met ook een ingebouwde (plasma)ionisator.
De Solis Ultrasonic Pure die ik nu heb gaat weer terug want dat lijkt toch meer een veredelde luchtbevochtiger.

Edit: Ik heb inmiddels de Winix AW600 in huis! In Duitsland een adresje gevonden die ze nog verkoopt :)

[ Voor 4% gewijzigd door tBoz op 02-12-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charliemka
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
HaTe schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:14:
Ik was in de veronderstelling dat deze ook kon schakelen op vochtigheid, maar dat lijkt niet het geval. Helaas kan ik er geen schakelaar tussen zetten en regelen met mijn eigen sensoren, want hij start altijd "uit" op. Dus nog even kijken naar een ander model.
Onlangs een osmoseapparaat gekocht dankzij dit topic en ik ben nu ook op zoek naar een eenvoudige ultrasoonbevochtiger die automatisch aanspringt als je een (slim) stopcontact aanschakelt of die zelf via WiFi/zigbee te controleren valt. Had jij er intussen zo een gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
charliemka schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:12:
Onlangs een osmoseapparaat gekocht dankzij dit topic en ik ben nu ook op zoek naar een eenvoudige ultrasoonbevochtiger die automatisch aanspringt als je een (slim) stopcontact aanschakelt of die zelf via WiFi/zigbee te controleren valt. Had jij er intussen zo een gevonden?
Voor dat doel heb ik bewust voor deze gekozen:
https://www.medisana.nl/n...UHW-Luchtbevochtiger.html

Hij onthoudt de stand waarin hij stond (draaiknop) dus is volledig op basis van stroom verbreken te schakelen. Ik gebruik een slimme stekker om hem te schakelen en wanneer het vermogen onder een bepaald niveau daalt is hij leeg dus schakel ik de stroom uit een krijg een pushbericht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charliemka
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Gonadan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:48:
[...]

Hij onthoudt de stand waarin hij stond (draaiknop) dus is volledig op basis van stroom verbreken te schakelen. Ik gebruik een slimme stekker om hem te schakelen en wanneer het vermogen onder een bepaald niveau daalt is hij leeg dus schakel ik de stroom uit een krijg een pushbericht.
Dan ga ik waarschijnlijk ook voor die gaan (niet zo mooi, maar kan hem ergens achter proberen moffelen). Mijn slimme stekkers meten geen vermogen, dus ik zou hem enkel automatisch uitschakelen als we langere tijd weg zijn..

Langs de andere kant, wel zeer handig dat je weet wanneer hij leeg is. Welke slimme stekker gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
charliemka schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:18:
Dan ga ik waarschijnlijk ook voor die gaan (niet zo mooi, maar kan hem ergens achter proberen moffelen). Mijn slimme stekkers meten geen vermogen, dus ik zou hem enkel automatisch uitschakelen als we langere tijd weg zijn..
Dat werkt op zich ook hoor, hij stopt vanzelf als hij leeg is. Maar ik vind het prettiger om dan de stroom er ook af te halen en het te weten zodat ik hem kan bijvullen.

Deze meet zelf geen luchtvochtigheid, dus dat is ook een reden waarom ik hem schakel via domotica. Dat lees ik via een ander sensor weer uit.
En dan kan ik ook weer omrekenen naar absolute luchtvochtigheid zodat ik beter kan bepalen wanneer hij wel of niet aan moet. Maar dat gaat wellicht wat ver. :P
Langs de andere kant, wel zeer handig dat je weet wanneer hij leeg is. Welke slimme stekker gebruik je?
Een z-wave stekker, welke dat precies is zou ik op moeten zoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
Wat is precies het probleem van de fijnstof die gegenereerd wordt bij gebruik van normaal water?

Ik snap best dat fijnstof van snelwegen etc ongezond is. Maar van water?

Of is het puur vanwege de kalkaanslag?

NVM al ff teruggelezen ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 31-12-2020 00:07 ]

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Uit 2018:
Cyb schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:20:
[...]

https://www.sciencedirect...cle/pii/S2589914720300207
"An overlooked route of inhalation exposure to tap water constituents for children and adults: Aerosolized aqueous minerals from ultrasonic humidifiers", December 2020

Uit de conclusie:
* Relatively higher deposition fractions of emitted particles in adult and child pulmonary region than head and tracheobronchial regions indicated increased risks to lower region respiratory injury. Greater inhalation risk is confirmed for child compared to adult.

* A precautionary measure is to use distilled water to fill the ultrasonic humidifier.
Uit de discussie:
When looking into the metal composition in airborne particles, a few studies showed the association between inhaled metal ions bound in PMs from various sources and human diseases. Meng et al. (2013) found significant association between 17 metal ions, including calcium, bound in PMs and human cardiovascular diseases, and ion properties (e.g., ion size, solubility, oxidation potential, and ability to form covalent and ionic bonds) were identified as critical factors affecting the association. Thurston et al. (2016) analyzed the relation of specific metals in PM2.5 and ischemic heart disease. Calcium, as representative of soil particles, had an estimated hazard ratio for ischemic disease of 1.01 (95% confidence interval 0.98–1.03) per interquartile range of 43.8 ng/m3, while PM2.5 was 1.03 (95% confidence interval 1.00–1.06) per interquartile range of 3134.6 ng/m3. The lower hazard ratio of calcium versus PM2.5 suggests potential lower risks to inhalation exposure to calcium. However, the concentration of calcium tested was extremely low (10th−90th percentile of 29.6–100.4 ng/m3) compared to our study (35 μg/m3). The much higher dose could lead to a greater hazard ratio for inhaling calcium-containing particles. Lyu et al. (2018) estimated the deposition fraction of aspirated particles within human respiratory tract by MPPD model and investigated their oxidative potential; results showed that inhaled water-soluble metals, bound in airborne PMs, contributed 1.2-fold greater capacity to generate oxidative stress than inhaled quinones. Epidemiological evidence suggests that children exposed to metals in dust from a mining region have a higher relative risk of respiratory disease. In an associated study, mice were exposed to PM10 collected from this mining region. This exposure resulted in some degree of pulmonary inflammation and lung injury in the mice due to inhaling metals in airborne particles (Zychowski et al., 2019). Collectively, metal ions bound in airborne particles pose adverse health effects to mice and humans, and the oftentimes-overlooked residential scenario could lead to unexpected risks. This study provides potential for future biological study of inhalation risk from inorganic metal-containing airborne particles emitted from ultrasonic humidifiers
Waar we al van uit gingen, wordt hier extra bevestigd. Gebruik alleen volledig gedemineraliseerd water in een ultrasone luchtbevochtiger.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Of de veel makkelijkere oplossing; koudwaterverdamper gebruiken. Dan blijft de kalk gewoon aan je 'filter' hangen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Da's geen oplossing maar een workaround. Over het algemeen kies je voor ultrasoon om een reden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gonadan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:48:
Da's geen oplossing maar een workaround. Over het algemeen kies je voor ultrasoon om een reden. ;)
Dan ben ik -als bezitter van twee koudwaterverdampers- toch wel benieuwd wat die reden is? Ik heb toen ook gezocht naar het ene vs het andere, maar die kalk was direct al een reden om een koudwaterverdamper te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-05 20:41
Na dit topic gelezen te hebben heb ik een osmose filter besteld om mijn ultrasoon bevochtiger mee te vullen.
Kan iemand mij vertellen hoe lang de filters daar van meegaan? En als je het apparaat niet meer gebruikt in de zomer moet je hem dan afkoppelen en het water eruit laten lopen? Ik neem aan als je het aangesloten laat staan het water en de filters er niet beter van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:00:
Dan ben ik -als bezitter van twee koudwaterverdampers- toch wel benieuwd wat die reden is? Ik heb toen ook gezocht naar het ene vs het andere, maar die kalk was direct al een reden om een koudwaterverdamper te kopen.
Helemaal gemist deze post, bij deze alsnog.

Elke type heeft z'n voor en z'n nadelen en waar iemand voor kiest hangt af aan de prioriteiten die hij/zij stelt. De verschillen zijn echter wel dusdanig dat iemand die een bewuste keuze voor een bepaald type maakt daarvan op de hoogte was.

Een koudwaterverdamper heeft inderdaad geen last van kalk, maar wel van vuil en bacteriën. Dan moet je dus met filters aan de gang om dat weer op te lossen. Dat is simpelweg het probleem verplaatsen.
Daarnaast zijn ze minder stil, vaak een stuk groter en is de capaciteit een stuk minder.

De ultrasone zijn redelijk zuinig en stil en je kunt met een klein model makkelijk in een grote woonkamer de damp op de ramen krijgen. Nadeel is wel dat je dus beter osmosewater gebruikt om neerslag te voorkomen.

Een stoombevochtiger gaat nog veel harder en trekt de temperatuur ook minder naar beneden, maar kost wel veel stroom en is gevaarlijker voor kinderen of huisdieren. Je zal minder last hebben van bacteriën maar ook hier zal kalk een probleem kunnen zijn.

In feite is osmosewater voor alle varianten een voordeel, maar de één heeft het harder 'nodig' dan de ander.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Rohaatje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:02:
Na dit topic gelezen te hebben heb ik een osmose filter besteld om mijn ultrasoon bevochtiger mee te vullen.
Kan iemand mij vertellen hoe lang de filters daar van meegaan? En als je het apparaat niet meer gebruikt in de zomer moet je hem dan afkoppelen en het water eruit laten lopen? Ik neem aan als je het aangesloten laat staan het water en de filters er niet beter van worden.
Officieel een jaar geloof ik, maar die van mij ligt al jaren gewoon aangesloten. Het enige wat ik aan het begin van de winter doe is een keer een emmertje doorspoelen en de jerrycan die er onder hangt even goed reinigen.
Daarna kan het weer gewoon los.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Ik zag op osmoseapparaat.nl dat ze inderdaad adviseren ieder jaar het sediment en kool filter te vervangen.
Het membraan zelf kan jaren meegaan.
Meet jij wel de kwaliteit met een tds meter ieder jaar? Heb er zelf maar een besteld voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Rohaatje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:48:
Ik zag op osmoseapparaat.nl dat ze inderdaad adviseren ieder jaar het sediment en kool filter te vervangen.
Meet jij wel de kwaliteit met een tds meter ieder jaar? Heb er zelf maar een besteld voor de zekerheid.
De filters los zijn vaak dusdanig geprijsd dat ik gewoon een hele nieuwe set koop. Ook het membraanfilter wordt geadviseerd per 2 jaar te vervangen. Ik heb dus na 1,5 jaar ongeveer een volledig nieuwe set gekocht va 35 euro (of wat was de aanbiedingsprijs). Gewoon simpelste goedkoopste. Trek oude van de muur, gooi in 1 beweging weg en hang de nieuwe op :+

Nu wederom fijn 1,5 jaar osmosewater voor zowel een ultrasoonverdamper als 1 met een verdampermat.

Zie dat ze nu weer iets duurder zijn. Ik heb de OsmoPure 75BA nu hangen omdat die goedkoper was dan de 50BA toen ik hem kocht eind vorig jaar. Ik heb de oude opengehaald en er zat best wel wat zooi in het membraanfilter.

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 08-01-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Rohaatje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:48:
Nee ik meet niets. Zolang ik de nevel en neerslag niet terug zie keren is het voor mij goed genoeg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Rohaatje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:02:
Staat in de meegeleverde handleiding. Ding mag niet droog komen te staan en moet regelmatig gespoeld worden. Als je dat doet zonder flow restrictor schijnt dat weer beter te zijn voor het filter.

Zelf zet ik hem in de zomer eens per week even aan met het slangetje in de wasmachine en laat er dan wat liter doorheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Ok goed om te weten. Ik heb de 50 besteld en krijg m vanavond binnen.
Ben benieuwd hoelang het gaat duren om 10L osmosewater te krijgen. Kan ik 2 dagen mee doen. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Ik was zelf al aan het denken om het water te gebruiken van de airco defrost aan de buitenunit maar denk dat daar nog te veel andere stoffen in zitten die ook niet goed zijn.
Iemand al eens vers regenwater gemeten met een tds meter hoe zuiver dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Rohaatje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:11:
Ben benieuwd hoelang het gaat duren om 10L osmosewater te krijgen. Kan ik 2 dagen mee doen. We gaan het zien.
Hij heeft geen automatisch afslag dus zet een timer :) Hij staat hier in het wasmachinehok en ik had zonet weer een natte vloer omdat ik hem even vergeten was en als uizondering een keer geen timer had gezet :) Gelukkig is er maar een litertje over de vloerbedekking :)

Een jerrycan had ik met de vorige op een uur gezet. Dan schonk ik hem leeg en dan ging ie weer een uur aan. Met een uur was de jerrycan niet vol trouwens. Afhankelijk van de droogte was dat eens per 2-3 dagen even de kraan open.

Deze 75 gaat iets sneller en daar moet ik nog wat aan wennen :+

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 08-01-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Rohaatje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:11:
Ik gok anderhalf à twee uur, afhankelijk van waterdruk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

[...]

Ik heb die ook vorig jaar gekocht, op zich prima ding. We waren alleen helaas vergeten het water er uit te halen (ja, stom) en wilde hem afgelopen week aanzetten maar helaas ondanks de ontkalker in de kelder toch een rand met aanslag op de membraam. Ben met azijn bezig geweest en nu met een agressievere ontkalker maar helaas tot op heden zonder resultaat.

Tips zijn welkom, mijn tip: maak hem regelmatig schoon en zet hem vooral leeg weg ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie72
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-02 10:32
CaptJackSparrow schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:38:
Die 'originele' dure heb je niet echt nodig. Het 'hygiënemiddel' heb je niet nodig als je het waterreservoir elke 2-3 dagen leeggooit en verschoont. De enige reden om dat niet te doen is om de dure verbruiksvloeistoffen te sparen. Maar voor de andere vloeistof gebruikte ik gewoon spoelglansmiddel voor de afwasmachine. Dat verlaagt prima de oppervlaktespanning en helpt ook het vuil te binden en zwevend te houden in het water.
Leuke tip van de spoelglans. Maar is het veilig om in te ademen? Er zit Sodium Cumenesulphonate in en ik zag in een veiligheidsblad dat je niet meer moet inhaleren dan 3.8mg/m3. Geen idee of het stapelt als de bevochtiger dagelijks aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohaatje
Ik heb mijn reverse osmoseapparaat binnen en werkt prima. In 2 uur 10 liter osmosewater is prima en de luchtkwaliteit van de ultrasoon bevochtiger is nu stukken beter. Mijn gasfornuis heeft nu weer mooie blauwe vlammen ipv oranje. Je merkt het ook dat de luchtwegen en ogen minder irriteren. Top beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

henkie72 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:58:
[...]

Leuke tip van de spoelglans. Maar is het veilig om in te ademen? Er zit Sodium Cumenesulphonate in en ik zag in een veiligheidsblad dat je niet meer moet inhaleren dan 3.8mg/m3. Geen idee of het stapelt als de bevochtiger dagelijks aanstaat.
Ik neem aan dat je het over de spoelglans hebt en niet over het 'originele' product?

Op de enige fles spoelglans die ik hier nu heb staan (Sun) staat die naam niet. Alleen 5-15% niet-ionogene oppervlakte actieve stoffen en <5% Benzisothiazolinone, wat een conserveermiddel is en blijkbaar een opgeloste vaste stof die dus waarschijnlijk niet zal verdampen.

Ik lees over die stof van jou dat het onder andere ook in cosmetica en 'personal care' producten wordt gebruikt. Zonder bron van jouw informatie kan ik er verder weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het zijn wel een hoop aannames. Aangezien schoonmaakmiddelen, en al helemaal die voor een vaatwasser, nogal agressief zijn zou ik niet aan dergelijke bezuiniging beginnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gonadan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:07:
Het zijn wel een hoop aannames. Aangezien schoonmaakmiddelen, en al helemaal die voor een vaatwasser, nogal agressief zijn zou ik niet aan dergelijke bezuiniging beginnen.
Je moet het niet in je ogen smeren staat erop. En dat is waarschijnlijk (ook) vanwege dat conserveermiddel, dat bij contact met de huid ook allergische reacties kan veroorzaken. Laat ik dat nou ook niet doen met dat spul. Verder is het een soort zeep, dat verlaagt ook de oppervlaktespanning. Moet je ook niet in je ogen smeren. Voelt ook niet fijn. En toch gebruiken we dat elke dag.
.
Maar iedereen moet het voor zich weten. Ik geef de informatie alleen maar als alternatief uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Breng eens een pan water met flink wat afwasmiddel tot stomen aan de kook en inhaleer diep door de neus.

Van mij mag je het gebruiken hoor, maar ik ben persoonlijk wel iets voorzichtiger als het gaat om stoffen de lucht in brengen. Maar ik gebruik dan ook überhaupt geen middeltjes in m'n luchtbevochtiger.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gonadan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:27:
Breng eens een pan water met flink wat afwasmiddel tot stomen aan de kook en inhaleer diep door de neus.

Van mij mag je het gebruiken hoor, maar ik ben persoonlijk wel iets voorzichtiger als het gaat om stoffen de lucht in brengen. Maar ik gebruik dan ook überhaupt geen middeltjes in m'n luchtbevochtiger.
Niet echt een rationele vergelijking. Het water in een Venta is koud. Maar als je de deur van een vaatwasser opendoet als ie klaar is komt je ook een hete walm tegemoet als het ding geen ingebouwde ventilator heeft die die warme lucht als onderdeel van het programma afvoert en de vaat droogt. Daar kunnen dan evt. eerder restanten van die spoelglans in meekomen vanwege die hogere temperatuur. Er wordt niet voor gewaarschuwd om dat niet te doen. Zegt ook niet alles natuurlijk maar om nou te zeggen dat ik me er erg druk om maak.

Verder: https://waarzitwatin.nl/s...ppervlakteactieve-stoffen

Een keer raden wat er in dat 'originele' product zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 12:26

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Gonadan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:13:
[...]

Helemaal gemist deze post, bij deze alsnog.

Elke type heeft z'n voor en z'n nadelen en waar iemand voor kiest hangt af aan de prioriteiten die hij/zij stelt. De verschillen zijn echter wel dusdanig dat iemand die een bewuste keuze voor een bepaald type maakt daarvan op de hoogte was.

Een koudwaterverdamper heeft inderdaad geen last van kalk, maar wel van vuil en bacteriën. Dan moet je dus met filters aan de gang om dat weer op te lossen. Dat is simpelweg het probleem verplaatsen.
Daarnaast zijn ze minder stil, vaak een stuk groter en is de capaciteit een stuk minder.

De ultrasone zijn redelijk zuinig en stil en je kunt met een klein model makkelijk in een grote woonkamer de damp op de ramen krijgen. Nadeel is wel dat je dus beter osmosewater gebruikt om neerslag te voorkomen.

Een stoombevochtiger gaat nog veel harder en trekt de temperatuur ook minder naar beneden, maar kost wel veel stroom en is gevaarlijker voor kinderen of huisdieren. Je zal minder last hebben van bacteriën maar ook hier zal kalk een probleem kunnen zijn.

In feite is osmosewater voor alle varianten een voordeel, maar de één heeft het harder 'nodig' dan de ander.
Ik ben zelf overgestapt van een warm stoom machine naar een koud water wiel model.
De stoom kwam met te veel warmte en kon de vochtigheid te ver verhogen, ook was het ontkalken een ramp.

Wat ik nu heb is de smartmi evaporative humidifier en de 4 liter bak was je met een sponsje onder de kraan en de schijven gaan in de vaatwasser.

Water wordt inderdaad vies omdat ie veel stof vangt en dat zie ik als je voordeel.

Hij is erg stil maar dat maakt niet zo veel uit want hij staat in de huiskamer, ik heb balans ventilatie met luchtvochtigheid terugwinning, dus vochtigheid die in de huiskamer wordt gemaakt wordt verdeeld door de hele woning

Ten opzichte van ultrasoon + osmose heb ik dan volgens mij minder kosten en onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@CaptJackSparrow
Ook die walm ga je niet voor de lol staan opsnuiven en dat is incidenteel, maar goed, zoals ik al zei: lekker zelf weten. Ik ga ook niet beweren dat je er gelijk klachten van krijgt of last van hebt.
Ik geef slechts aan dat ik mij minder zou laten sturen door de drang naar goedkopere middelen. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar je gaat mij niet overtuigen. :)

Dat is ook een reden waarom ik geen koudwaterverdamper heb, geen chemische middelen nodig.

@Tetsuo55 ziet er strak uit dat ding. Qua kosten weet ik het niet, hij is aardig prijzig. (drie keer mijn bevochtiger)
Onderhoud lijkt mij meer toch? Aangenomen dat je regelmatig dat stof eruit moet spoelen? Ik heb één keer per jaar onderhoud, verder wel werk van naar de zolder lopen en kraantje open zetten om water te maken, maar dat is te overzien. :P
Het is net wat je prettig vindt hoor. Mijn post was wat algemeen bedoeld om te schetsen dat verschillende typen voor- en nadelen hebben en dat men over het algemeen gewoon kiest wat hem het beste past. Die Xaiomi zou voor mij te weinig bevochtigingscapaciteit hebben bijvoorbeeld, dan moet hij bijna permanent aan staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gonadan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:08:

@Tetsuo55 ziet er strak uit dat ding. Qua kosten weet ik het niet, hij is aardig prijzig. (drie keer mijn bevochtiger)
Onderhoud lijkt mij meer toch? Aangenomen dat je regelmatig dat stof eruit moet spoelen? Ik heb één keer per jaar onderhoud, verder wel werk van naar de zolder lopen en kraantje open zetten om water te maken, maar dat is te overzien. :P
Het is net wat je prettig vindt hoor. Mijn post was wat algemeen bedoeld om te schetsen dat verschillende typen voor- en nadelen hebben en dat men over het algemeen gewoon kiest wat hem het beste past. Die Xaiomi zou voor mij te weinig bevochtigingscapaciteit hebben bijvoorbeeld, dan moet hij bijna permanent aan staan.
Ik had hem voor 60€ op black friday gehaald
Als ik dit topic eerder had gevonden had ik dat
osmose apparaat gehaald van ~40€ dat eerder gelinkt werd en de hete stoom blijven gebruiken

Ps: hij draait 24/7 op de laagste stand
Dankzij de enthalpie wisselaar voldoende capaciteit voor de +/- 500m3 in mijn woning

Zit rond de 50% kom van <18%

[ Voor 7% gewijzigd door Tetsuo55 op 10-01-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• originx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-01-2024
Tetsuo55 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Wat ik nu heb is de smartmi evaporative humidifier en de 4 liter bak was je met een sponsje onder de kraan en de schijven gaan in de vaatwasser.
De handleiding beveelt het reinigen van de trommel eens per week aan. Bij simpelweg in de vaatwasser gooien geven mensen aan een door de warmte vervormde trommel terug te krijgen. Het losdraaien van de trommel en dan 36 schijven afzonderlijk gaan wassen elke week lijkt mij een beetje teveel van het goede.

Hoe doe jij dat/wat is jouw ervaring hiermee? Ik kan me voorstellen dat je vanwege de hygiëne/luchtkwaliteit wel de aanbevelingen van de producent wil naleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

originx schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:42:
[...]

De handleiding beveelt het reinigen van de trommel eens per week aan. Bij simpelweg in de vaatwasser gooien geven mensen aan een door de warmte vervormde trommel terug te krijgen. Het losdraaien van de trommel en dan 36 schijven afzonderlijk gaan wassen elke week lijkt mij een beetje teveel van het goede.

Hoe doe jij dat/wat is jouw ervaring hiermee? Ik kan me voorstellen dat je vanwege de hygiëne/luchtkwaliteit wel de aanbevelingen van de producent wil naleven.
Ik heb hem op de laagste temperatuur (35c)gewassen omdat ik er al vanuit ging dat ze zouden buigen.
Ik heb per ongeluk 50 graden Water uit de kraan erop gedaan en ze bogen gelijk, maar toen ik snel koud erna deed waren we ze weer recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 20:59

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Interessant topic. De luchtvochtigheid is hier niet heel dramatisch, maar met ca 40% toch net ff aan de lage kant.

Ik heb het topic doorgelezen en ben eigenlijk uitgekomen op die Winix AW600. Dat hele osmose verhaal heb ik geen kaas van gegeten, en het lijkt me ook gewoon veel gedoe, je moet er steeds weer aan denken om dat ding aan te zetten enz. Mezelf kennende zit ik daar om half 12 's avonds weer mee te prutsen omdat we het weer eens vergeten zijn :)

Hier draait een L/L de hele dag voor verwarmen, en 's zomers als airco natuurlijk. Nu heb ik twee vragen:

- Ik moet twee units hebben (ruimte is hier ca 100 m2, de specs geven aan: 55 m2). Het is een U-vormige woonkamer met open keuken. Hoe positioneer ik die units het beste? Dan kan ik hier vooraf alvast over nadenken. Niet te dicht bij de L/L binnenunit denk ik? En liefst uit het zicht, maar daar kunnen jullie niet bij helpen natuurlijk :)

- Is het niet zo dat de L/L harder gaat werken omdat de lucht vochtiger wordt? En het effect daarmee ook tenietgedaan wordt? Of is dat te kort door de bocht?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 22:57
In de afgelopen koude weken heb ik ook maar een luchtbevochtiger aangeschaft. Het was een goedkope ultrasone geworden.

Ik heb ook een fijnstofmeter liggen en zag inderdaad dat die waarden extreem hoog werden als dat ding een tijdje aan heeft gestaan.
Op aanraden in dit topic heb ik dus ook een osmoseapparaat aangeschaft.

Mijn waarden in een tabelletje, mocht iemand er nog iets aan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f-Q4EqdPFMgVsuHbmC2uo4RviA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jhRXwCC4q9Kjqn5JOiWItIxl.png?f=fotoalbum_large

Oja, en van sneeuw in de bevochtiger werd de luchtkwaliteit wel beter, maar het apparaat wel ranzig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:01
Hoi allen,

@Gonadan @Cyb en anderen:
Ik ben op basis van dit topic op zoek naar een goedkope, stille onderhoudsvrije ultrasone luchtbevochtiger. Luchtvochtigheid in de woonkamer is hier lager dan 40%, hebben vloerverwarming en zie dat het houten parket van de vloer begint te werken en her en der kleine beetjes begint te scheuren.
In combinatie met een osmose apparaat.
Onze woonkamer is ongeveer 50-55m2.

Hebben jullie tips voor welke ultrasone goede is?
In hoeverre is druppelvorming van deze een probleem voor houten vloer?

Alvast bedankt!

Groeten, Luuk

[ Voor 11% gewijzigd door Luuk9 op 20-04-2021 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@Luuk9 Het is lastig om luchtbevochtigers van verschillende merken met elkaar te vergelijken op basis van specs, want er is niet echt een standaard van hoe ze tot een geschikte kamer oppervlakte komen. Dus al er staat: "geschikt voor 50m2", dan weet je bijv. niet hoeveel de luchtvochtigheid toegenomen is, en hoe hoog de ruimte is. De fabrikant heeft baat bij het vermelden van een zo hoog mogelijk oppervlak.
Binnen eenzelfde merk, is het oppervlak wel beter met elkaar te vergelijken t.o.v. elkaar.
Ik zou daarom ook kijken naar reviews.

Verder kan je eventueel letten op extra features, zoals automatische uitschakeling als de gewenste luchtvochtigheid bereikt is.

Ik heb zelf Boneco Ultrasoon U7147. Ik kan me herinneren dat ik in het begin druppelvorming had op de grond, maar als je hem op een verhoging plaatst, bijv. op kniehoogte, merk ik dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Luuk9 schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:08:
Hoi allen,

@Gonadan @Cyb en anderen:
Ik ben op basis van dit topic op zoek naar een goedkope, stille onderhoudsvrije ultrasone luchtbevochtiger. Luchtvochtigheid in de woonkamer is hier lager dan 40%, hebben vloerverwarming en zie dat het houten parket van de vloer begint te werken en her en der kleine beetjes begint te scheuren.
In combinatie met een osmose apparaat.
Onze woonkamer is ongeveer 50-55m2.

Hebben jullie tips voor welke ultrasone goede is?
In hoeverre is druppelvorming van deze een probleem voor houten vloer?

Alvast bedankt!

Groeten, Luuk
Mocht je een ultrasoon apparaat gaan aanschaffen kijk dan eerst wat de hardheid van je kraanwater is. Te hard dan onthard water kopen/maken anders wordt je hele kamer wit.
Ik heb zelf een redelijk goede bevochtiger (Stylies) die het water verkookt, de eventuele kalk blijft in het 'pannetje' achter en is met azijn gemakkelijk te verwijderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
@Cyb @Yaksa Bedankt voor jullie tips!

Ik dacht misschien 2 medisana ultrasoon en dan zelf met osmoseapparaat water regelen. Twijfel vooral over de druppels ivm houten parket vloer. En capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Luuk9 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:33:
Ik dacht misschien 2 medisana ultrasoon en dan zelf met osmoseapparaat water regelen. Twijfel vooral over de druppels ivm houten parket vloer. En capaciteit.
Binnen een merk zou ik de grootste capaciteit nemen, zolang het een ultrasoon is. Maar twee nemen kan inderaad ook.
En een osmoseapparaat is inderaad een vereiste, anders krijg je op termijn overal kalkaanslag, zelfs op het plafond en in electronica, en misschien nog erger: in je longen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
@Cyb bedankt!
Tevreden over jouwe? Druppelvorming moet ik me misschien niet teveel zorgen om maken zo te horen.
Venta bijv weer stuk duurder. Best lastig! Nu rond 40% Max dus sowieso iets nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Luuk9 op 20-04-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik heb één Medisana voor woonkamer en keuken samen (standaard rijtjeshuis). Die redt het prima, alleen als ik het echt flink heb laten uitdrogen (15% tekort) dan is hij wel een tijd bezig maar uiteindelijk krijgt hij er altijd weer genoeg bij.
Druppels heb ik geen last van, maar die van mij staat dan ook op een plankje op één meter hoog of zo. Beetje half achter een kast.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:47:
Ik heb één Medisana voor woonkamer en keuken samen (standaard rijtjeshuis). Die redt het prima, alleen als ik het echt flink heb laten uitdrogen (15% tekort) dan is hij wel een tijd bezig maar uiteindelijk krijgt hij er altijd weer genoeg bij.
Druppels heb ik geen last van, maar die van mij staat dan ook op een plankje op één meter hoog of zo. Beetje half achter een kast.
Thanks! Is dat ook ongeveer 50m2?
Welke medisana heb jij, met hygrometer of gewoon een losse hygrometer erbij? Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk9 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:54:
Welke medisana heb jij, met hygrometer of gewoon een losse hygrometer erbij? Thanks! :)
Ja veel zal het niet schelen.

Dit is mijn werkwijze:
[...]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Luuk9 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:54:
[...]

Ik heb deze: link naar webshop
Volgens mij wel ergens anders gekocht, al een aantal jaren geleden.
Heeft regelbare elektronica er in zitten v.w.b. de luchtvochtigheid en dat werkt goed.
Ik heb nog wel een losse hygrometer in huis staan, zeker richting de winter en begin lente want dan hoeft ie van mij niet continue aan te staan.
Zodra de luchtvochtigheid beneden de 35% komt dan sluit ik 'm weer aan.
Ongeveer om de 2 maanden ontkalken, kost ongeveer een uur, heb wel zacht water hiero.
Kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Ik ben in ieder geval van de jeuk, droge neus en brandende ogen af in de winter aangezien het vochtpercentage binnen bij droog weer, een hogedrukgebied en noordenwind tot onder de 15% (!) kon zakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Gonadan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:15:
[...]

Ja veel zal het niet schelen.

Dit is mijn werkwijze:

[...]
Thanks. Ik dacht dat deze automatisch uitschakelt als water leeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk9 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:59:
Thanks. Ik dacht dat deze automatisch uitschakelt als water leeg is?
Dan stopt hij wel inderdaad, maar dan weet ik het nog niet dus daarom de constructie met bericht.
En omdat ik zat sensoren heb was de ingebouwde hygrometer niet nodig. Voordeel is ook dat de sensor dan verderop in de kamer zit dus de luchtvochtigheid daadwerkelijk overal hoger geworden moet zijn.
Heb je dat soort domotica spul niet dan zou ik gewoon eentje met hygrometer kiezen, dat is makkelijker.
Al kom je op zich ook wel weg met af en toe een paar liter weg werken en dan weer zelf uitzetten, maar dat is natuurlijk minder fancy. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-05 10:10

Consulectro

Lekker bezig...

De Xiaomi Mi Smart Antibacterial Humidifier hebben wij. Bevalt heel goed. Houd onze vrij grote kamer (50m²) prima op 60% (kun je met een app instellen tussen 40% en 70%) Ook tijdens de koude dagen begin maart kwam de vochtigheid niet onder de 50%. Dan staat deze 24uur aan en brengt ongeveer 4,5liter water in de lucht. Dus 1x per dag bijvullen. Ook ontsmet deze de ultrasone waterdamp met een uv-c lamp. Dus bacteriegroei is uitgesloten.
We gebruiken wel gedestilleerd water middels een ontkalker (0dH) en een osmose apparaat.

Voordeel is ook het lage energieverbruik en geen onderhoud. Er zijn ook andere merken met vergelijkbare specificaties.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Consulectro schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:13:
De Xiaomi Mi Smart Antibacterial Humidifier hebben wij. Bevalt heel goed. Houd onze vrij grote kamer (50m²) prima op 60% (kun je met een app instellen tussen 40% en 70%) Ook tijdens de koude dagen begin maart kwam de vochtigheid niet onder de 50%. Dan staat deze 24uur aan en brengt ongeveer 4,5liter water in de lucht. Dus 1x per dag bijvullen. Ook ontsmet deze de ultrasone waterdamp met een uv-c lamp. Dus bacteriegroei is uitgesloten.
We gebruiken wel gedestilleerd water middels een ontkalker (0dH) en een osmose apparaat.

Voordeel is ook het lage energieverbruik en geen onderhoud. Er zijn ook andere merken met vergelijkbare specificaties.
Ik heb hem ook besteld, maar nu zie ik ineens in de manual:
https://files.xiaomi-mi.c.../Mi_Air_Humidifier-EN.pdf
code:
1
The water used: household water, mineral water, purified water. Do not use distilled water

waarom zou dat nou zijn?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-05 10:10

Consulectro

Lekker bezig...

Snowhite0901 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:36:
[...]

Ik heb hem ook besteld, maar nu zie ik ineens in de manual:
https://files.xiaomi-mi.c.../Mi_Air_Humidifier-EN.pdf
code:
1
The water used: household water, mineral water, purified water. Do not use distilled water

waarom zou dat nou zijn?
Vreemd, valt mij nu ook op. Waarom je geen gedestilleerd water mag gebruiken vind ik ook vreemd. Dat is toch altijd beter dan huishoudwater (kraanwater) voor zo'n ding!

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Nu online
ik krijg hem vandaag binnen en heb gisteren even 40 liter osomosewater gehaald :( Ik ga het gewoon wel gebruiken hoor, dat beter dan overal die waas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mijn redenatie:
Osmosewater is simpelweg heel erg goed gefilterd water, gedestilleerd water is echt alleen maar water (H2O). Daar zitten dus totaal geen mineralen of wat dan ook in opgelost. Dat zorgt ervoor dat wanneer het in aanraking komt met materialen juist wel weer een oplossing wil vormen en zo stoffen onttrekt uit de omgeving.
Dat is de reden dat je het ook niet moet drinken, maar het zou dus ook schadelijk kunnen zijn voor bepaalde onderdelen van het apparaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Nu online
Consulectro schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:51:
[...]

Vreemd, valt mij nu ook op. Waarom je geen gedestilleerd water mag gebruiken vind ik ook vreemd. Dat is toch altijd beter dan huishoudwater (kraanwater) voor zo'n ding!
Heb hem net aangezet... Maar hij vindt de vichtigheid in huis 67%. En mijn andere meter 40. Zit wel wat verschil. Heb jij hem al eens vergeleken?

Pagina: 1 2 3 Laatste