@
Jazco2nd interessant verhaal inderaad.
Ik ben het eens met @Gonadan. Als je bereid bent om zelf osmose water te maken, werken ultrasoons heel prettig. (Zonder osmose water vervuilen ze je hele woning met een zeer hardnekkige aanslag, zelfs als er een ontkalker in zit.) Ultrasoons zijn ook zeer stil t.o.v. andere systemen.
Bij specs van fabrikanten wordt geluid vaak getest in de zwakste stand van een ventilator, waarbij het vaak amper effectief is. Koudwater verdampers hebben vaak ventilatoren, wat lawaai kan geven in hoge standen (en lucht- en stofverplaatsing). Zelf vind ik het ventilator geluid van een Venta in hoge stand, storend.
Die Philips HU4803-01 heeft een membraan/filter dat om de 6 maanden vervangen moet worden vanwege bacterie, schimmel en vuil ophoping. Prijs valt mee moet ik zeggen, het apparaat is goedkoop, en het membraan ook. De vraag is dan vooral of het voldoende is om een woonkamer te bevochtigen met een acceptabel geluidsniveau. De specs hebben het over een aanbevolen ruimte van 25m2, wat klein is voor een woonkamer, waardoor je hem dan al in de hoogste ventilator stand moet gebruiken.
Over Venta, ik heb een Venta LW45 gehad, een duur en groot model. Het reinigen van de schijven ervaar ik niet als moeilijk. Ook worden ze niet echt vuil kwa stof, anders dan kristalvorming of zoutvorming (van het schoonmaakmiddel?). Je kan het gemakkelijk met een douchkop reinigen, wel blijft er misschien wat kristallen achter, maar de hoeveelheid valt mee. Het vies worden van de waterbak, valt ook mee vind ik. Er ontstaat een soort van witte troebeligheid in de bak, maar de bak kost geen moeite om uit elkaar te halen, en als je de bak toch moet vullen met water, dan kan dat meteen onder de kraan, waardoor de bak ook meteen verwijderd is van de troebeligheid. (Maar dan spoel je het dure schoonmaakmiddel ook weg.) Wel moet je de bak dan één keer in de zoveel tijd schoonmaken, maar dat geldt voor veel systemen. Ook bij een ultrasoon, en ook die Airbi Airwasher zit een meegeleverde borstel om bepaalde onderdelen schoon te maken.
Airbi lijkt een whitelabel merk te zijn, dus een product dat wordt verkocht door een fabrikant en vervolgens door een ander bedrijf wordt verkocht onder een andere naam, zoals Airbi en Trotec. In hoge standen maken ze in ieder geval lawaai:
YouTube: TROTEC AW 20 S glitch
Maar het is inderdaad lastig om de juiste luchtbevochtiger te vinden. Elk methode van bevochtiging heeft zijn aparte eigen voor- en nadelen, en er bestaan amper goede vergelijkende reviews. Maar voor mij persoonlijk is een ultrasoon het beste.
Een type systeem dat je trouwens niet hebt genoemd, is een stoombevochtiger (nadeel: hoge energiekosten).