Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Snowhite0901 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:48:
Heb hem net aangezet... Maar hij vindt de vichtigheid in huis 67%. En mijn andere meter 40. Zit wel wat verschil. Heb jij hem al eens vergeleken?
Staan ze wel naast elkaar en hebben ze beiden kunnen acclimatiseren?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:12
Gonadan schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:59:
[...]

Staan ze wel naast elkaar en hebben ze beiden kunnen acclimatiseren?
Ze staan niet naast elkaar maar wel in dezelfde ruimte. De bevochtiger staat al een dag hier alleen heb ik heb wel pas net gevuld. Maar 27% verschil in dezelfde ruimte lijkt me sowieso wat veel toch?
In deze review hebben ze 10 verschil dat lijkt me redelijker https://www.fabianbr.de/b...gizmos/xiaomi-humidifier/

Edit er waren druppels aan de uitlaat gekomen deze heb ik weg geveegd en nu heeft hij 48 aan. Dat lijkt er meer op! Thx voor het meedenken

Edit2 misschien had ik het water ook beter op temperatuur moeten laten komen voor ik hem aanzette zie ik nu in de manual

[ Voor 20% gewijzigd door Snowhite0901 op 24-04-2021 10:12 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
In een goed gebalanceerde ruimte is dat verschil groot, maar in een ruimte waar het vocht in één hoek gegenereerd wordt moet het zich wel kunnen verspreiden. Dat kan best even duren afhankelijk van de luchtstromen.
Daarnaast gaat het over relatieve luchtvochtigheid, dus temperatuur heeft ook invloed op wat gemeten wordt.
Zo heb ik een sensor boven een kast hangen tegenover een radiator, door convectie kan het daar dan zomaar ineens 24/25 graden worden en bij die temperaturen stel je andere eisen aan je relatieve luchtvochtigheid dan bij 19/20 graden. In m'n domoticasysteem normaliseer ik gemeten waarden dan ook naar de gewenste kamertemperatuur om de bandbreedte waarin hij moet inschakelen de juiste te laten zijn. Plat gezegd komt dat ongeveer neer op 3% per graad wat hij afwijkt van 20 graden.

Neemt niet weg dat 27% dan evengoed nog wel heel veel is inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een britafilter haalt veel mineralen uit het water. Als het alleen hiervoor is kun je ze ook bij Action (ander merk) kopen, maar bij Lidl zijn ze soms ook goedkoop per drie en vaak met 30 procent korting als ze niet verkocht raken.

Ik gebruik het voor mijn espresso apparaat.

Bij mij in huis valt de luchtvochtigheid wel mee. Ik zou niet zo snel kiezen voor bevochtigen. Alleen de Veranda wordt erg droog door de zon (20%). Wij zetten daar het wasrek vaak neer. De spullen die er in staan moeten er maar tegen kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 24-04-2021 10:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:25
Marzman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:53:
Een britafilter haalt veel mineralen uit het water. Als het alleen hiervoor is kun je ze ook bij Action (ander merk) kopen, maar bij Lidl zijn ze soms ook goedkoop per drie en vaak met 30 procent korting als ze niet verkocht raken.

Ik gebruik het voor mijn espresso apparaat.

Bij mij in huis valt de luchtvochtigheid wel mee. Ik zou niet zo snel kiezen voor bevochtigen. Alleen de Veranda wordt erg droog door de zon (20%). Wij zetten daar het wasrek vaak neer. De spullen die er in staan moeten er maar tegen kunnen.
Wat is veel mineralen.
Ik zou eens de aflevering van keuringsdienst van waarde kijken mbt waterfilters.

Spoiler gebakken lucht voor Nederlands kraanwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

leonbong schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:04:
[...]

Wat is veel mineralen.
Ik zou eens de aflevering van keuringsdienst van waarde kijken mbt waterfilters.

Spoiler gebakken lucht voor Nederlands kraanwater.
Die heb ik gezien, volgens mij misten ze het punt van die filters. Het is niet dat water er gezonder van wordt ofzo. Het haalt de kalk er uit voor mijn espresso apparaat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Helaas doen de meeste dat niet en zijn het alleen koolstoffilter.
Wat wel kan is dat wisselfilter hebben waardoor je geen kalkaanslag krijgt in een koffieapparaat.

Echter in verdamper zal dat niet helpen omdat het mineraal niet echt is verwijderd.

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 24-04-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Filters die goed werken zijn vaak niet voor niets prijzig, daar zitten speciale harsen in om mineralen eruit te halen. De hele goedkope zijn vaak vrij weinig effectief of niet meer dan een luxe zeefje. Daar staat tegenover dat een RFID in je filter stoppen en er dan dik geld voor vragen wel weer het ander uiterste is.

Was het niet zo dat de keuringsdienst van waarde vraagtekens zette bij de verbetering van smaak door de filters? Want dat is een bewering die veel fabrikanten doen, dat de mineralen de smaak negatief zouden kunnen beïnvloeden en dat daarom een filter aanbevolen is. Daar ben ik ook een stuk sceptischer over. ;)

Voor ontkalken is het prima, of het nu je koffieapparaat is of een bevochtiger.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Marzman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:53:
Een britafilter haalt veel mineralen uit het water.[...]
De hoeveelheid die zo'n kan-filter filtert, is relatief laag, gemeten met een TDS meter. Meer wil je eigenlijk ook niet filteren, omdat dat te veel mineralen onttrekt voor consumptie.

Zo'n kan-filter is eigenlijk vooral handig om water een zachtere smaak te geven, in gebieden waar het kraanwater hard is. Jammer dat dit punt volledig ontbreekt in de Keuringsdienst van Waarde uitzending.
Ook kunnen waterfilters aangesloten op een douche, voelbaar zachter water te geven, minder aanslag op de muren, en heb je meestal minder zeep nodig.

Maar een kan-filter filtert veels te weinig voor een luchtbevochtiger. Sommige ultrasone bevochtigers hebben ook een filter (heb er zelf één), maar die geven een minimaal effect. Een osmose apparaat is een vereiste bij een ultrasoon.

De Keuringsdienst van Waarde uitzending zegt dat het kraanwater van Nederland het beste van de wereld is. Maar ondanks dat, kan het relatief hard zijn. Ook kan je trouwens blind worden van Nederlands kraanwater, maar in het buitenland is die kans waarschijnlijk nog groter. In kraanwater kan namelijk een parasiet voorkomen. Mensen die hun ogen of contactlenzen dagelijks spoelen met kraanwater, dienen daar rekening mee te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyb op 24-04-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mijn punt is dat zo'n filter kan zeker het water zachter maken als daar de juiste hars in zit.
Ze werken ook echt wel daar was dat waterinstituut ook van overtuigd, echter de concentraties in NL zijn zo laag dat het filter niks meer toevoegt. Er zeker landen binnen de EU waar zo'n filer zin heeft.

De restconcentraties in NL water zijn zo laag dat zo'n filter in een kan er eigenlijk geen effect meer op heeft.
Maar die restconcentraties zijn nog steeds te hoog zelfs na zo'n filterkan voor een ultrasoon apparaat waardoor je nog steeds mist krijgt..
Dan moet je toch aan een RO-apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Gonadan schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:23:

Voor ontkalken is het prima, of het nu je koffieapparaat is of een bevochtiger.
Niet helemaal want als er onthardingshars in het filter zit.
Dan wordt van calciumcarbonaat of magnesiumcarbonaat, Calcium/Magnesium-ion uitgewisseld voor Natrium-ion. Het gevolg is dat water de wisselaar verlaat nog steeds een carbonaat bevat Natrium(bi)carbonaat.
Echter dit is een niet kalk afzettend carbonaat (wordt ook tijdelijk hardheid genoemd) waardoor je waterkoker/ketel/koffieapparaat er geen last van hebt. Het water lijkt onthard echter Natriumcarbonaten zal nog steeds niet verdampen in een ultrasoonbevochtiger en waas veroorzaken.

Wikipedia: Waterhardheid
Even lezen bij kationwisselaar want dat zijn die harsen.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 24-04-2021 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:52

Consulectro

Lekker bezig...

Snowhite0901 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:09:
[...]

Ze staan niet naast elkaar maar wel in dezelfde ruimte. De bevochtiger staat al een dag hier alleen heb ik heb wel pas net gevuld. Maar 27% verschil in dezelfde ruimte lijkt me sowieso wat veel toch?
In deze review hebben ze 10 verschil dat lijkt me redelijker https://www.fabianbr.de/b...gizmos/xiaomi-humidifier/

Edit er waren druppels aan de uitlaat gekomen deze heb ik weg geveegd en nu heeft hij 48 aan. Dat lijkt er meer op! Thx voor het meedenken

Edit2 misschien had ik het water ook beter op temperatuur moeten laten komen voor ik hem aanzette zie ik nu in de manual
In de buurt van het apparaat klopt de vochtigheid wel redelijk goed <5%RH.
Maar gemeten op verschillende punten in de kamer meet ik maximaal ongeveer 10%RH lager dan ingesteld.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik zie enkele reacties voorbij komen dat door het gebruik van luchtbevochtigers de vlammen van het gasfornuis geel kleuren. Wordt dit niet veroorzaakt door Ozon? Of kan kraanwater damp dit ook veroorzaken?

[ Voor 4% gewijzigd door AOC op 28-04-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

AOC schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:40:
Ik zie enkele reacties voorbij komen dat door het gebruik van luchtbevochtigers de vlammen van het gasfornuis geel kleuren. Wordt dit niet veroorzaakt door Ozon? Of kan kraanwater damp dit ook veroorzaken?
Ozonproductie heb je bij ioniserende luchtreinigers.

Ultrasone luchtbevochtigers veroorzaken geel/orange vlammen door de mineralen die het de lucht in verspreidt. Daar komt verder geen ozon bij vrij. Met een osmose apparaat is de luchtvervuiling van een ultrasoon voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Zelf wil ik een grote ruimte bevochtigen maar de meeste luchtbevochtigers verdampen +- 300ml per uur. Zijn/bestaan er bevochtigers die meer kunnen verdampen d.m.v. ultrasoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

@AOC Als je de huidige voor lange tijd op de hoogste stand zet, dan heb je kans dat er een plasje op de grond komt te liggen. De huis-tuin-keuken apparatuur is te klein om meer te kunnen doen vermoed ik. Mogelijk zul je dan naar grotere, professionele apparatuur moeten gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 16:59
Ik ben na ervaringen met een Venta jaren geleden die verschrikkelijk irritante tikkende geluiden maakte en een Philips waarvan je het papierfilter moet wassen en uiteindelijk na een maand al weg kan gooien, voor een goed doordacht apparaat gegaan, de Airbi Airwasher.

Goed doordacht want:
1. stoffilters bij de luchtinlaten. Simpele dingen die je gewoon uitspoelt heel af en toe of stofzuiger erop. Hierdoor is het water en het rad minder vies.
2. Zilveroxide element in het water, jaarlijks verwisselen voor €15. Hierdoor minder bacterieen/virussen.
3. Plasma ionisator voor de lucht.
4. een rad dat makkelijk uit elkaar te halen is en in de vaatwasser kan en er zit zelfs een speciale borstel bij (de Venta die ik jaren geleden had, was erg moeilijk schoon te maken. Uiteindelijk weggegooid).
5. De ventilator zelf is zeer makkelijk bereikbaar en schoon te maken. Dit was onmogelijk bij de Philips. Na 5 jaar weggegooid omdat je zag hoe vies het was.

Helaas.. gaat deze Airbi ook weer snel retour. Ik kan het niet uitvogelen, maar er is elke ochtend heel vroeg een harde tik, gevolgd door een zachtere. En even later weer. Hierdoor wordt ik altijd een uur of 1,5 te vroeg wakker. Superirritant.
Geen idee waarom dit gebeurd. De eerste tik klinkt net als een vaatwasser tablet die vrijkomt.

De winkel heeft geen oplossing, de verkoper die ik sprak voordat ik bestelde had een heel verhaal hoe de Airbi veeeel beter is dan Venta en Philips (ik was het om de 5 bovenstaande punten met hem eens) en dat er bij hun oplossing geen tikken zijn. Mooi wel dus.
Op mijn retourverzoek per email, met vraag of dit een fabrieksfout is en of ze een oplossing weten? Kreeg ik als reactie alleen de info om retour te zenden.. dus bekend probleem lijkt me, iets wat ze niet kunnen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:10
Vandaag heb ik ook ervaringen met witte waas van mijn ultrasone bevochtiger.

Ik heb een waterontharder voor ontkalkt water, maar die filtert natuurlijk niet de mineralen eruit. Mijn PM2,5 meter sloeg op een gegeven moment uit boven de 999 unit. Verder geen last van witte aanslag.

Is er iemand die inmiddels meer inzicht heeft in de risico's en impact op de luchtkwaliteit van ultrasone bevochtigers?
Pagina: 1 2 3 Laatste