Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ze staan niet naast elkaar maar wel in dezelfde ruimte. De bevochtiger staat al een dag hier alleen heb ik heb wel pas net gevuld. Maar 27% verschil in dezelfde ruimte lijkt me sowieso wat veel toch?Gonadan schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:59:
[...]
Staan ze wel naast elkaar en hebben ze beiden kunnen acclimatiseren?
In deze review hebben ze 10 verschil dat lijkt me redelijker https://www.fabianbr.de/b...gizmos/xiaomi-humidifier/
Edit er waren druppels aan de uitlaat gekomen deze heb ik weg geveegd en nu heeft hij 48 aan. Dat lijkt er meer op! Thx voor het meedenken
Edit2 misschien had ik het water ook beter op temperatuur moeten laten komen voor ik hem aanzette zie ik nu in de manual
[ Voor 20% gewijzigd door Snowhite0901 op 24-04-2021 10:12 ]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Daarnaast gaat het over relatieve luchtvochtigheid, dus temperatuur heeft ook invloed op wat gemeten wordt.
Zo heb ik een sensor boven een kast hangen tegenover een radiator, door convectie kan het daar dan zomaar ineens 24/25 graden worden en bij die temperaturen stel je andere eisen aan je relatieve luchtvochtigheid dan bij 19/20 graden. In m'n domoticasysteem normaliseer ik gemeten waarden dan ook naar de gewenste kamertemperatuur om de bandbreedte waarin hij moet inschakelen de juiste te laten zijn. Plat gezegd komt dat ongeveer neer op 3% per graad wat hij afwijkt van 20 graden.
Neemt niet weg dat 27% dan evengoed nog wel heel veel is inderdaad.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gebruik het voor mijn espresso apparaat.
Bij mij in huis valt de luchtvochtigheid wel mee. Ik zou niet zo snel kiezen voor bevochtigen. Alleen de Veranda wordt erg droog door de zon (20%). Wij zetten daar het wasrek vaak neer. De spullen die er in staan moeten er maar tegen kunnen.
[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 24-04-2021 10:59 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wat is veel mineralen.Marzman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:53:
Een britafilter haalt veel mineralen uit het water. Als het alleen hiervoor is kun je ze ook bij Action (ander merk) kopen, maar bij Lidl zijn ze soms ook goedkoop per drie en vaak met 30 procent korting als ze niet verkocht raken.
Ik gebruik het voor mijn espresso apparaat.
Bij mij in huis valt de luchtvochtigheid wel mee. Ik zou niet zo snel kiezen voor bevochtigen. Alleen de Veranda wordt erg droog door de zon (20%). Wij zetten daar het wasrek vaak neer. De spullen die er in staan moeten er maar tegen kunnen.
Ik zou eens de aflevering van keuringsdienst van waarde kijken mbt waterfilters.
Spoiler gebakken lucht voor Nederlands kraanwater.
Die heb ik gezien, volgens mij misten ze het punt van die filters. Het is niet dat water er gezonder van wordt ofzo. Het haalt de kalk er uit voor mijn espresso apparaat.leonbong schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:04:
[...]
Wat is veel mineralen.
Ik zou eens de aflevering van keuringsdienst van waarde kijken mbt waterfilters.
Spoiler gebakken lucht voor Nederlands kraanwater.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wat wel kan is dat wisselfilter hebben waardoor je geen kalkaanslag krijgt in een koffieapparaat.
Echter in verdamper zal dat niet helpen omdat het mineraal niet echt is verwijderd.
[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 24-04-2021 18:09 ]
Was het niet zo dat de keuringsdienst van waarde vraagtekens zette bij de verbetering van smaak door de filters? Want dat is een bewering die veel fabrikanten doen, dat de mineralen de smaak negatief zouden kunnen beïnvloeden en dat daarom een filter aanbevolen is. Daar ben ik ook een stuk sceptischer over.
Voor ontkalken is het prima, of het nu je koffieapparaat is of een bevochtiger.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De hoeveelheid die zo'n kan-filter filtert, is relatief laag, gemeten met een TDS meter. Meer wil je eigenlijk ook niet filteren, omdat dat te veel mineralen onttrekt voor consumptie.Marzman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:53:
Een britafilter haalt veel mineralen uit het water.[...]
Zo'n kan-filter is eigenlijk vooral handig om water een zachtere smaak te geven, in gebieden waar het kraanwater hard is. Jammer dat dit punt volledig ontbreekt in de Keuringsdienst van Waarde uitzending.
Ook kunnen waterfilters aangesloten op een douche, voelbaar zachter water te geven, minder aanslag op de muren, en heb je meestal minder zeep nodig.
Maar een kan-filter filtert veels te weinig voor een luchtbevochtiger. Sommige ultrasone bevochtigers hebben ook een filter (heb er zelf één), maar die geven een minimaal effect. Een osmose apparaat is een vereiste bij een ultrasoon.
De Keuringsdienst van Waarde uitzending zegt dat het kraanwater van Nederland het beste van de wereld is. Maar ondanks dat, kan het relatief hard zijn. Ook kan je trouwens blind worden van Nederlands kraanwater, maar in het buitenland is die kans waarschijnlijk nog groter. In kraanwater kan namelijk een parasiet voorkomen. Mensen die hun ogen of contactlenzen dagelijks spoelen met kraanwater, dienen daar rekening mee te houden.
[ Voor 6% gewijzigd door Cyb op 24-04-2021 12:15 ]
Ze werken ook echt wel daar was dat waterinstituut ook van overtuigd, echter de concentraties in NL zijn zo laag dat het filter niks meer toevoegt. Er zeker landen binnen de EU waar zo'n filer zin heeft.
De restconcentraties in NL water zijn zo laag dat zo'n filter in een kan er eigenlijk geen effect meer op heeft.
Maar die restconcentraties zijn nog steeds te hoog zelfs na zo'n filterkan voor een ultrasoon apparaat waardoor je nog steeds mist krijgt..
Dan moet je toch aan een RO-apparaat.
Niet helemaal want als er onthardingshars in het filter zit.Gonadan schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:23:
Voor ontkalken is het prima, of het nu je koffieapparaat is of een bevochtiger.
Dan wordt van calciumcarbonaat of magnesiumcarbonaat, Calcium/Magnesium-ion uitgewisseld voor Natrium-ion. Het gevolg is dat water de wisselaar verlaat nog steeds een carbonaat bevat Natrium(bi)carbonaat.
Echter dit is een niet kalk afzettend carbonaat (wordt ook tijdelijk hardheid genoemd) waardoor je waterkoker/ketel/koffieapparaat er geen last van hebt. Het water lijkt onthard echter Natriumcarbonaten zal nog steeds niet verdampen in een ultrasoonbevochtiger en waas veroorzaken.
Wikipedia: Waterhardheid
Even lezen bij kationwisselaar want dat zijn die harsen.
[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 24-04-2021 19:49 ]
In de buurt van het apparaat klopt de vochtigheid wel redelijk goed <5%RH.Snowhite0901 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:09:
[...]
Ze staan niet naast elkaar maar wel in dezelfde ruimte. De bevochtiger staat al een dag hier alleen heb ik heb wel pas net gevuld. Maar 27% verschil in dezelfde ruimte lijkt me sowieso wat veel toch?
In deze review hebben ze 10 verschil dat lijkt me redelijker https://www.fabianbr.de/b...gizmos/xiaomi-humidifier/
Edit er waren druppels aan de uitlaat gekomen deze heb ik weg geveegd en nu heeft hij 48 aan. Dat lijkt er meer op! Thx voor het meedenken
Edit2 misschien had ik het water ook beter op temperatuur moeten laten komen voor ik hem aanzette zie ik nu in de manual
Maar gemeten op verschillende punten in de kamer meet ik maximaal ongeveer 10%RH lager dan ingesteld.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
[ Voor 4% gewijzigd door AOC op 28-04-2021 17:40 ]
Ozonproductie heb je bij ioniserende luchtreinigers.AOC schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:40:
Ik zie enkele reacties voorbij komen dat door het gebruik van luchtbevochtigers de vlammen van het gasfornuis geel kleuren. Wordt dit niet veroorzaakt door Ozon? Of kan kraanwater damp dit ook veroorzaken?
Ultrasone luchtbevochtigers veroorzaken geel/orange vlammen door de mineralen die het de lucht in verspreidt. Daar komt verder geen ozon bij vrij. Met een osmose apparaat is de luchtvervuiling van een ultrasoon voorkomen.
Goed doordacht want:
1. stoffilters bij de luchtinlaten. Simpele dingen die je gewoon uitspoelt heel af en toe of stofzuiger erop. Hierdoor is het water en het rad minder vies.
2. Zilveroxide element in het water, jaarlijks verwisselen voor €15. Hierdoor minder bacterieen/virussen.
3. Plasma ionisator voor de lucht.
4. een rad dat makkelijk uit elkaar te halen is en in de vaatwasser kan en er zit zelfs een speciale borstel bij (de Venta die ik jaren geleden had, was erg moeilijk schoon te maken. Uiteindelijk weggegooid).
5. De ventilator zelf is zeer makkelijk bereikbaar en schoon te maken. Dit was onmogelijk bij de Philips. Na 5 jaar weggegooid omdat je zag hoe vies het was.
Helaas.. gaat deze Airbi ook weer snel retour. Ik kan het niet uitvogelen, maar er is elke ochtend heel vroeg een harde tik, gevolgd door een zachtere. En even later weer. Hierdoor wordt ik altijd een uur of 1,5 te vroeg wakker. Superirritant.
Geen idee waarom dit gebeurd. De eerste tik klinkt net als een vaatwasser tablet die vrijkomt.
De winkel heeft geen oplossing, de verkoper die ik sprak voordat ik bestelde had een heel verhaal hoe de Airbi veeeel beter is dan Venta en Philips (ik was het om de 5 bovenstaande punten met hem eens) en dat er bij hun oplossing geen tikken zijn. Mooi wel dus.
Op mijn retourverzoek per email, met vraag of dit een fabrieksfout is en of ze een oplossing weten? Kreeg ik als reactie alleen de info om retour te zenden.. dus bekend probleem lijkt me, iets wat ze niet kunnen oplossen.
Ik heb een waterontharder voor ontkalkt water, maar die filtert natuurlijk niet de mineralen eruit. Mijn PM2,5 meter sloeg op een gegeven moment uit boven de 999 unit. Verder geen last van witte aanslag.
Is er iemand die inmiddels meer inzicht heeft in de risico's en impact op de luchtkwaliteit van ultrasone bevochtigers?
Nu wil ik ook in de kinderkamer gaan bevochtigen en wil ik het toch beter aanpakken met een osmoseapparaat. Zijn de mensen die voor deze oplossing hebben gekozen daar nog steeds tevreden mee? Op osmoseapparaat.nl verkopen ze een verlenging van de wasmachinekraan met een aftakking voor een kogelkraantje waar je het apparaat op aansluit. Werkt dat een beetje prettig en zonder lekkages?
Ik heb toevallig net een nieuwe besteld omdat de vorige alweer ruim 2 jaar hing en de filters dus wel weer aan vervanging toe waren. Kogelkraantje werkt prima maar er zit wel een tussenstukje tussen omdat het kraantje anders tegen de kraan aankomt. Ik heb wel een keer een nieuw kraantje moeten kopen helaas. Er zat ineens een barst in het tussenstuk. Vast te hard aangedraaid bij de vervanging van de wasmachinekraan die niet meer goed dicht wilde.appsec schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:15:
Nu wil ik ook in de kinderkamer gaan bevochtigen en wil ik het toch beter aanpakken met een osmoseapparaat. Zijn de mensen die voor deze oplossing hebben gekozen daar nog steeds tevreden mee? Op osmoseapparaat.nl verkopen ze een verlenging van de wasmachinekraan met een aftakking voor een kogelkraantje waar je het apparaat op aansluit. Werkt dat een beetje prettig en zonder lekkages?
UNOX: The worst operating system
Hoe weet je wanneer de filters aan vervanging toe zijn?
Wat alleen wel lastig te meten is of er legionella in het systeem zit. Wat een risico zou kunnen zijn als je het een lange tijd niet gebruikt.
Verder zou ik bij de handige opstelling van @Korvaag ook een waterlekdetector (heb je al voor minder dan 10 euro) op de grond plaatsen, om schade bij eventuele lekkage te beperken.
Het gaat om het beperken van fijnstof, niet op het uitvoeren van een operatie met 100% gezuiverd water.
Mijn fijnstofmeter merkt niets van het water uit dit apparaat. Zowel niet PM2.5, PM5 als PM10. Ook geen TVOC.
Een boterham in de broodrooster doet (fors) meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 01-02-2026 12:56 ]
Die ligt er ook, maar dat heeft weinig te maken met dit kraantje maar gewoon met de wasmachine.Cyb schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:37:
Verder zou ik bij de handige opstelling van @Korvaag ook een waterlekdetector (heb je al voor minder dan 10 euro) op de grond plaatsen, om schade bij eventuele lekkage te beperken.
Om 0 ppm te bereiken kost slechts 20 euro meer. Je gaat dan van 7 a 14 ppm TDS naar 0 ppm. Kraanwater zit hier op zo'n 250 ppm. Naar mijn mening niet echt iets om op te gaan bezuinigen, vooral als het gaat om een kinderkamer.Korvaag schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:50:
0 ppm is ook echt niet nodig voor iets als een luchtbevochtiger imho. Filters vervangen kan je meten maar ook gewoon zoals geadviseerd in de handleiding en op de site eens per 2 jaar doen.
En of eens in de 2 jaar voldoende is, hangt maar net af van wat je wilt bereiken en hoeveel je het gebruikt. Gebruik je het te weinig frequent, dan is er risico op legionella. Gebruik je het teveel, dan werken de filters weer niet goed.
Legionella kan (beperkt) een ding zijn. Het is koud kraanwater wat zeker in de winter niet boven de 20 graden komt. Legionella doet dan niets. Je moet sowieso regelmatig spoelen aangezien juist het droogvallen van het filter niet goed is voor het filter. Hier gaat dus elke was even het kraantje open en het slangetje in de wasmachine voor een (zeg) kwartier.
Maargoed. You do you. Het werkt hier al 8 jaar probleemloos.
Het verschil tussen wel of niet filteren is al immens en genoeg om het doel van geen neerslag te bereiken. En als hij te lang stil gelegen heeft spoel je hem wat extra door. Verder geloof ik het wel.
Al gebruik ik hem sinds corona überhaupt niet meer. De kachel mag nu lager en ik ventileer meer, dat verbetert het klimaat ook al aanzienlijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik verwarm mijn woonkamer met een airco, bij buitentemperaturen 's nachts onder de 5 graden laat ik hem 24/7 draaien. Hij staat dus bepaalde periodes wekenlang aan en dus continu luchtverplaatsing in woonkamer, waarschijnlijk hierdoor ook indirect meer aanvoer van koude buitenlucht via raamroosters (ventilatie type C). Ik heb er vorige winter dagen bij gehad met vorst dat de luchtvochtigheid binnenshuis op 25% zat, dat was echt niet comfortabel (prikkende ogen, droge neus, gebarsten lippen).
Via MP voor 3 tientjes ofzo een Venta LW44 gekocht, qua capaciteit is die prima voor onze 45m2 woonkamer. Het is een 'dom' apparaat met een 3-standen schakelaar waarmee je hem aan-/uitzet en snelheid mee kiest. Gewenste luchtvochtigheid instellen kan alleen bij duurdere / nieuwere modellen. Daarom een smartplug ertussen en in Home Assistant een 'generic hygrostat' geconfigureerd (luchtvochtigheid wordt een stuk verderop in de kamer gemeten door een Xiaomi LYWSD03MMC). Ondergrens (aan) 43% en bovengrens (uit) 47%. Dat werkt perfect, ik zie precies de schakelmomenten van de smartplug terug in de luchtvochtigheid.
:strip_exif()/f/image/RymjNA51bbGIMTkpp98SMZWB.png?f=user_large)
Met een beetje vorst gaan er liters water per dag doorheen en de klachten die we ervoeren zijn weg!
Ik gooi er gewoon kraanwater in, zonder verdere toevoegingen. Overdag heb ik hem (vanwege geluid) op stand 1/3, als we naar bed gaan schakel ik hem naar 2, of 3 als het hard gaat vriezen.
Het geld wat zo'n Venta nieuw kost (€300-400) zou ik er nooit voor over hebben, het is gewoon een plastic bak met water, waar twee wielen (gestapelde kunststof schijven) doorheen draaien. Door het capillaire effect blijft er water tussen die schijven plakken, een fan blaast eroverheen en verdampt zo het water. Werkt super simpel en betrouwbaar, maar nieuw echt overpriced.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2026 13:38 ]
Dat de DI-filter weinig doet met de PM waardes, hebben sommigen op basis van mijn metingen in Cyb in "Luchtbevochtiger verprutst luchtkwaliteit?"Korvaag schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:15:
Heeft weinig met bezuinigen te maken hier, maar gewoon met noodzaak. Het is hier niet nodig er nog een extra filter tussen te zetten omdat het ding zonder DI-filter al niets doet met PM waardes. Een extra filter is hier dus gewoon overbodig.
Wel gaat het hier om een eenmalige meting n=1, en eigenlijk moet er ook rekening gehouden worden met dat de PM waardes in de woning kunnen fluctueren, waar ik geen rekening mee heb gehouden in de meting/conclusie. Het zou best kunnen dat er wel degelijk verschillen te meten zijn in PM, maar het is lastiger goed vast te stellen zolang de omgeving niet heel constant is.
Even heel simpel gezegd, zou je kunnen stellen dat de opstelling zonder DI-filter zo'n 250/14 = 18 keer schoner is op het vlak van zwevende deeltjes in de lucht. Het duurt zonder verversing van de ruimte 18x a 35x zo lang voordat de lucht net zo vervuild is. Voor mij is dat al een reden om wel degelijk een DI-filter te gebruiken, vooral als dat weinig kost, want bij een DI filter is de blootstelling praktisch nihil. En dan moet ook nog eens rekening gehouden worden dat een DI-filter ook nog eens niet-vaste stoffen buiten PM filtert.
Legionella zit ook in koud kraanwater. Zodra het uit de kraan komt, wordt het warmer en groeit de legionella concentratie. Maar als je regelmatig het systeem spoelt, zou de concentratie laag moeten blijven.Legionella kan (beperkt) een ding zijn. Het is koud kraanwater wat zeker in de winter niet boven de 20 graden komt. Legionella doet dan niets. Je moet sowieso regelmatig spoelen aangezien juist het droogvallen van het filter niet goed is voor het filter. Hier gaat dus elke was even het kraantje open en het slangetje in de wasmachine voor een (zeg) kwartier.
Same here maar het is hier nog steeds te droog in de winter en ik heb een matige huid dus dat merk ik directGonadan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:27:
Al gebruik ik hem sinds corona überhaupt niet meer. De kachel mag nu lager en ik ventileer meer, dat verbetert het klimaat ook al aanzienlijk.
Niet per definitie want onder de 20 graden doet Legionella dus niets. Het zit er wel in maar vermenigvuldigt zich niet. Range voor Legionella is 20-60 graden. Onder de 20 graden gebeurt er niets in de concentratie en boven de 60 gaat het dood. Optimaal voor vermenigvuldiging (dus niet optimaal voor ons) is meen ik 45 graden.Cyb schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:42:
Legionella zit ook in koud kraanwater. Zodra het uit de kraan komt, wordt het warmer en groeit de legionella concentratie. Maar als je regelmatig het systeem spoelt, zou de concentratie laag moeten blijven.
Het kan natuurlijk niet zijn dat de grens exact op 20.00C ligt, het is een afronding die van veel factoren afhankelijk is, waaronder chloor concentratie. Grofweg wordt gemakshalve (mooi getal) wel aangenomen dat Legionella begint te groeien vanaf 20c. Al hoewel leidingwater in de winter koud kan zijn, kan Legionella wel toenemen in het systeem waar het leiding water op uitmondt, zoals het osmose systeem, of in leidingen die weinig gebruikt worden. Ook ligt het er maar net aan hoe de leidingen in een woning lopen. Je ziet ook wel eens dat men vloerverwarming heeft en dat de koudleidingwaterleidingen er te dicht bij in de buurt liggen. Als in een technische ruimte ook het verdeelstation van vloerverwarming is aanwezig is en ook het omgekeerde osmose systeem, dan kan de temperatuur al snel hoog genoeg zijn voor groei. En als je dan ook nog eens een hoog risico apparaat als een ultrasone luchtbevochtiger gebruikt (waar verneveling plaatsvindt en de bacterie dus op extreme efficiente wijze in de hele ruimte verspreidt wordt en diep in de longen kan komen), dan moet je helemaal rekening houden met deze factoren. Spoelen en regelmatig gebruik van het osmose systeem blijft daarom belangrijk voor o.a. het Legionella risico. Hetzelfde geldt voor de ultrasone luchtbevochtiger. Het is ook niet voor niets dat zelfs bij kranen in woningen aangeraden wordt om deze met regelmaat te gebruiken vanwege het Legionella risico.Korvaag schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:50:
[...]
Niet per definitie want onder de 20 graden doet Legionella dus niets. Het zit er wel in maar vermenigvuldigt zich niet. Range voor Legionella is 20-60 graden. Onder de 20 graden gebeurt er niets in de concentratie en boven de 60 gaat het dood. Optimaal voor vermenigvuldiging (dus niet optimaal voor ons) is meen ik 45 graden.
Sinds een jaartje of 6 heb ik ook een ultrasoon luchtbevochtiger in huis. Om aan kalkvrij water te komen zet ik een 8 liter bak onder warmtepomp buiten met daarin een filter om vuiligheid tegen te houden. Met het weer wat we nu hebben (4-5 graden) komt er zomaar 10 liter aan water van de warmtepomp gedruppeld per dag. Ik heb standaard dus ook zo'n 25 liter aan kalkvrij water staan, en wanneer één van de 5-liter jerrycans leeg is dan wordt deze gelijk bijgevuld vanuit de opvangbak.
Met een koude winternacht verbruikt de bevochtiger ook zomaar 2-3 liter per nacht..
Dit werkt best geniaal zonder dat er echt kosten aan vast zitten. En het kalkvrije water is ook ideaal voor veel planten in huis.
Mocht je dus een warmtepomp hebben dan heb je ook gelijk een gratis bron voor kalkvrij water
Nu met WP, PV, EV en PC
Een droger werkt hier ook goed voor. Helaas gebruik ik mijn te weinig voor de hoeveelheid die nodig is want wat je zegt: je jaagt er rustig liters per dag doorheen als het echt koud is.
Ik heb de OsmoPure 50 BA gekocht. Ik zie nu dat ie 5 euro is afgeprijst t.o.v. toen ik hem zaterdagavond besteldeCyb schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:37:
@appsec Ik zou wel eentje nemen met DI-filter, wat in de afbeelding hierboven ontbreekt. Anders bereik je geen 0 ppm in TDS. Verder is een TDS meter handig om te zien of de filters aan vervanging toe zijn. Ik merk dat ik meestal alleen de DI-filter hoef te verversen met wat los DI-hars als de ppm is toegenomen, wat misschien 1 keer per 1,5 jaar moet.
Wat alleen wel lastig te meten is of er legionella in het systeem zit. Wat een risico zou kunnen zijn als je het een lange tijd niet gebruikt.
Geen DI filter voor nu dus. Ik kijk wel hoe het gaat. Die waterlekkagesensor ga ik bestellen. Dank voor de tip!