Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.365 views

• thomasijspeert
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-06-2022
Gerco en Guidonno,

Bedankt voor jullie reacties. Dat stelt mij gerust, wetend dat het niet afwijkend is. Toch het systeem en de machine even leren kennen.

Rest mij nog 1 vraag: is defrost altijd aanwezig bij temp onder laten we zeggen 2 a 3 graden of vooral bij vochtig en koud weer met pruttelsneeuw zoals vandaag( ik had wel laagje ijs op de buitenunit).

Fan stand en temp instelling zal vast weinig verschil maken. 😀

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hartox schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:56:
@StormRider

Ik heb een DIY wifi module in mijn ZSX gezet. Toen werd zichtbaar dat de airco de setpoint temperatuur + 2 graden als setpoint heeft. Waarschijnlijk omdat het in de buurt van de unit meestal iets warmer is. Ik heb het opgelost door via MQTT de ruimtetemperatuur van een externe sensor + 2 graden als Troom naar de ZSX te sturen. Nu regelt hij mooi naar de ingestelde temperatuur van de sensor die in het midden van de kamer hangt.
Heb jij hier iets meer informatie over waar ik het e.e.a. kan lezen?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
thomasijspeert schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:49:
Gerco en Guidonno,

Bedankt voor jullie reacties. Dat stelt mij gerust, wetend dat het niet afwijkend is. Toch het systeem en de machine even leren kennen.

Rest mij nog 1 vraag: is defrost altijd aanwezig bij temp onder laten we zeggen 2 a 3 graden of vooral bij vochtig en koud weer met pruttelsneeuw zoals vandaag( ik had wel laagje ijs op de buitenunit).

Fan stand en temp instelling zal vast weinig verschil maken. 😀
Hoe de defrosts getriggerd worden: GermanPivo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Helemaal voorkomen kan je niet, maar bij een lagere temperatuur setpoint en hogere fanstand (kan je ruimtetemperatuur hetzelfde blijven met wat geluk), heb je er minder snel last van. Wel meer herrie.

Ik draai hier 24/7 dezelfde ruimtetemperatuur, maar in de nacht 1 graad omlaag en fanstand op max. De temperatuur blijft hier dan gelijk, de buitenunit doet wat rustiger aan (lager verbruik) en minder snel een defrost.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
thomasijspeert schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:22:
Hallo,

Ik ben sinds vorige week eigenaar van een mitshubishi 5 kw heavy industries. Vandaag bij nat en koud weer 3 defrosts gehad. Unit stopt dan 5 a 10 min en gaat dan verder. Valt zoiets deels te voorkomen of is dit afwijkend? Hier is vast al vaak antwoord op gegeven maar er zijn erg veel pagina's om door te spitten.

Vriendelijke groet Thomas.
De unit draait hier nu alweer twee dagen 24/7 rond 150/225w geen enkele defrosts gehad. Als je met koud en vochtig weer veel van je unit vraagt dan vriest deze sneller dicht. Beter kun je de unit rustig door laten pruttelen dan heb je minder snel of zelfs geen defrost.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• RHorst
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-01-2024
@FD2 Bedankt voor je reactie. Het is een moeilijke keuze mede door de inrichting van mijn huis vandaar ook mijn vraag.

Ik ga erover nadenken maar ik denk dat ik voor 3,5 kw ga om de serree te verwarmen om zo ook de convectorputten af te kunnen sluiten. Hopelijk neemt mij gasverbruik dan ook al flink af.

Verhangen kosten niks extra over een paar jaar met een onderhoudscontract dus kan hem altijd nog na eventuele verbouwingen verplaatsen.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:28

FD2

RHorst schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:55:

Verhangen kosten niks extra over een paar jaar met een onderhoudscontract dus kan hem altijd nog na eventuele verbouwingen verplaatsen.
Ik vrees dat jij je daarin heel erg vergist.

Maak een allesomvattend plan, verdeel dat plan in (veel) segmenten, en voer iedere keer een segment uit.
Je hebt dan de zekerheid dat iedere rekening bijdraagt aan het grote plan.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-01 15:00
Het is gelukt met de offset door de unit uit te zetten en dan direct 30 seconden te drukken. Opvallend is dat je de knop best diep in moet drukken. Voelt niet heel goed.. Temperatuur daalt al wel iets! Spannend.. als het lukt ben ik jullie heel dankbaar en kan mijn zwembroek eindelijk uit.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik zoek me helemaal gek maar kan het niet vinden, wie kan me helpen?

Wat is nu verschil tussen de MHI SRK35ZS-W en de SRK35ZSP-W?

Ik kom verschillende scop/seer waardes tegen maar klopt dit ook?

Wie kan me vertellen voor welk type ik moet gaan?

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-01 12:19
D3LTA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:38:

Volgens mij is de ZSP het oude model. Binnenunit ziet er heel anders uit. Maar dat had je waarschijnlijk al gezien!?

• GermanPivo

ZSP is de standaard serie (zie je in NL ook veel minder), ZS de premium en ZSX de diamond. Zitten wat verschillen in de functies en de vermogens; zo heeft de 5kW ZS bijvoorbeeld een wat lager minimaal vermogen dan de 4.5 kW ZSP.

Zou sowieso altijd minimaal voor de ZS-W gaan. In de brochure staan ze alle drie inclusief veschillen/specificaties.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 01-04-2022 08:55 ]

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:36
StormRider schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:14:
Het is gelukt met de offset door de unit uit te zetten en dan direct 30 seconden te drukken. Opvallend is dat je de knop best diep in moet drukken. Voelt niet heel goed.. Temperatuur daalt al wel iets! Spannend.. als het lukt ben ik jullie heel dankbaar en kan mijn zwembroek eindelijk uit.
Misschien dat de Eco mode bij jou ook helpt om de hoeveelheid warmte (en stroomverbruik) te beperken.

• StormRider
Frenkie567917 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:42:
[...]

Misschien dat de Eco mode bij jou ook helpt om de hoeveelheid warmte (en stroomverbruik) te beperken.
Dankje voor de tip. Klopt het dat Eco mode niet werkt met 3D Modus?

• Zoramie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-06-2022
Hallo,

Heb een aantal offertes aangevraagd maar iets met bomen en een bos.
- Gree GWH12KF 1210,- 2 jaar garantie
-MHI srk35zs 1573,-2 jaar garantie
- Samsung 3,5kw Luzon: 1778,-. Cebu (wifi) + 130.
Kreeg ook 2 srk35 offertes voor 1911,- en 2150,- Prijsverschil zat hem in duur garantie incl onderhoudscontract.

Allen zijn incl stekker klaar opleveren.
Mijn twijfel zit tussen de srk35 van 1573 of de Gree van 1210. Neig zelf naar de srk maar wellicht kan iemand mij het beslissende zetje geven?
Airco komt beneden, ca 42 m2.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:10
Ik loop dus mooi vast in de keuze tussen de 3mxm68N en de 3mxm52N icm 2+2+5 binnenunits (slaapkamer 31m3 op zuid 2x en woonkamer 123m3 op zuid voor de 5).
Een unitje aan is mijn angst op de slaapkamer = pendelen en hij moet dan op vol vermogen draaien?

Installateurs zeggen ja we doen 'atijd' 68N. Geen idee waar je je druk over maakt en dat snap ik want ze rekenen altijd vanuit koelvermogen maximaal benodigd.

68N heeft voordeel dat deze verwarmt tot 10KW. 52N tot 8KW.
Maar in minimale vermogens in de 52N uiteraard beter (1.3 vs 2.0KW verwarmen) en levert de 52N ook een hoger koelvermogen (7Kw ipv 6,64kw)

Nu is dus de grote vraag, wat gebruik je meer? Een hoger verwarm vermogen? (Dus 68N)
Of gebruik je vaker lager vermogen verwarmen en een hoger koelvermogen (dus de 52N)

Nu zie ik op tweakers een helehoop horror verhalen jaren terug over pendelen met de 3mxm68n..
Is hier nog onlangs wat in veranderd? Of wijsheid in te dirigeren?

Daikin kon me aan de telefoon geen zinnig antwoord geven, moest maar op de mail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CpKHpCeLWV9VCmX7cQTJLe60lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrunBCrxb2wzAhoQEBBjQrUK.jpg?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
Soullancer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:45:
Ik loop dus mooi vast in de keuze tussen de 3mxm68N en de 3mxm52N icm 2+2+5 binnenunits (slaapkamer 31m3 op zuid 2x en woonkamer 123m3 op zuid voor de 5).
Een unitje aan is mijn angst op de slaapkamer = pendelen en hij moet dan op vol vermogen draaien?

Installateurs zeggen ja we doen 'atijd' 68N. Geen idee waar je je druk over maakt en dat snap ik want ze rekenen altijd vanuit koelvermogen maximaal benodigd.

Maar in minimale vermogens in de 52N uiteraard beter (1.3 vs 2.0KW verwarmen) en levert de 52N ook een hoger koelvermogen (7Kw ipv 6,64kw)

Nu is dus de grote vraag, wat gebruik je meer? Een hoger verwarm vermogen? (Dus 68N)
Of gebruik je vaker lager vermogen verwarmen en een hoger koelvermogen (dus de 52N)

Nu zie ik op tweakers een helehoop horror verhalen jaren terug over pendelen met de 3mxm68n..

Daikin kon me aan de telefoon geen zinnig antwoord geven, moest maar op de mail.

[Afbeelding]
Kan je niet helpen wat betreft ervaringen, maar koelen in NL stelt over het algemeen vrij weinig voor. Zou zelf altijd gaan voor het laagste verwarmingsvermogen - daar heb je veel meer comfort van in de wintermaanden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De ZSP is de budget lijn, de binnenunit maakt aanzienlijk meer geluid dan de ZS en SCOP zal vast ook wat slechter zijn.

Ik heb destijds naar deze unit gekeken voor de slaapkamer (waarbij het design van de binnunit niet van belang is) maar heb voor de ZS gekozen omwille van het geluid.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-01 12:05

[Afbeelding]
De algemene specs zeggen niet alles, het gaat om de combi binnenunits + buitenunit. Het verschil is in jouw geval nog groter, als je de combinatietabellen opzoekt zie je dat je met de 52 tot minimaal 1.6kW kan verwarmen en de 68 maar liefst 2,71kW. Dat is een fors verschil.

Koelen zou ik me niet zo druk om maken, dit ga je voornamelijk merken bij verwarmen. Ik weet echter verder niks over je situatie dus misschien is de 52 wel te weinig voor het totaal maar wanneer je een enkele 2kW binnenunit aanzet gaat deze zeker in vrijwel alle situaties pendelen.

De 3MXM68N staat inderdaad bekend om pendelgedrag, door het hoge minimumvermogen. Hier is niks in veranderd. Als het totale vermogen nodig is zou ik 2 buitenunits nemen of wellicht kan je zelfs af met 3.5+2+2 met een 3MXM52N maar dat is afhankelijk van je warmtebehoefte. Ik doe hier de woonkamer van ~130m3 met een 3.5.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• GermanPivo
Zoramie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:09:
Hallo,

Heb een aantal offertes aangevraagd maar iets met bomen en een bos.
- Gree GWH12KF 1210,- 2 jaar garantie
-MHI srk35zs 1573,-2 jaar garantie
- Samsung 3,5kw Luzon: 1778,-. Cebu (wifi) + 130.
Kreeg ook 2 srk35 offertes voor 1911,- en 2150,- Prijsverschil zat hem in duur garantie incl onderhoudscontract.

Allen zijn incl stekker klaar opleveren.
Mijn twijfel zit tussen de srk35 van 1573 of de Gree van 1210. Neig zelf naar de srk maar wellicht kan iemand mij het beslissende zetje geven?
Airco komt beneden, ca 42 m2.
Uit dit lijstje; zonder twijfel MHI.

• RLoop
  • Laatst online: 08-06-2022
Hallo,
Voor het verwarmen van mijn geschakelde rijtjeswoning ben ik aan het nadenken over het gebruik van een lucht lucht warmtepomp / airco. Nu loop ik aan tegen het geluidsaspect en de vraag hoe houd ik mijn buren te vriend.

Wat betreft mogelijke plaats is het bij de achtertuin dicht bij de schutting en aan de andere kant van de woning op een soort binnenplaatsje. Met mooi weer zitten de buren zowel achter als voor wel eens buiten natuurlijk en wil je niet dat ze te veel last hebben van het geluid.

-Met mooi weer zal de verwarming minder nodig zijn, op laag vermogen werken of vaak uitgeschakeld zijn.
-De keuze van welke aanschaf zal misschien verschil kunnen maken
-Met eventuele geluiddempende maatregelen is misschien nog wat te doen en dan denk ik niet aan het aanschaffen van een erg dure kant en klaar kast van tussen de 1000 en 2000 euro..

Ik ben benieuwd of er mensen ervaring hebben hiermee, wat de bevindingen zijn en wat eventueel efficiënte maatregelen zijn om het geluid te beperken.

Situatie:

https://tweakers.net/i/Fj...JtI.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/37...jxe.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/DM...5aO.jpg?f=fotoalbum_large

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-01 12:19
Waar meten jullie het verbruik mee? Zag al homewizard voorbij komen. Maar ik heb al Domoticz incl z-wave.
Zoek iets om in te bouwen in de doos bij de buitenunit MHI SCM60. Maar kom er niet meteen uit. Zie voornamelijk stekkers voorbij komen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

@RLoop
Ik denk dat in de buurt van die regenton de beste locatie is. Dan de unit met de rug tegen de schutting aan, een stukje ervanaf, en op rubbers en je hebt heel weinig last van geluid denk ik. Evt nog wat groen tussen de unit en de schutting maar dat is op zich niet nodig denk ik.

Wel een beetje een goede unit kopen, MHI of iets dergelijks. Ook scheeld het natuurlijk als je wat meer groen of andere spullen daar hebt zodat de geluids resonantie zo laag mogelijk is. Vanwege de enorme muur kan het anders snel weerkaatsen en luider klinken dan het is.

Dus dan gaat het wel meevallen met het geluid en zullen de buren er denk ik niet snel last van hebben hoor :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gerco-M op 01-04-2022 14:09 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Team-RiNo
loyske schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:07:
Waar meten jullie het verbruik mee? Zag al homewizard voorbij komen. Maar ik heb al Domoticz incl z-wave.
Zoek iets om in te bouwen in de doos bij de buitenunit MHI SCM60. Maar kom er niet meteen uit. Zie voornamelijk stekkers voorbij komen.
Als er ruimte voor is een Shelly PM of EM? Gaat via WiFi.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Paul Atreides
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10-2025
Beste mensen, zoals vele ga ik over tot het aanschaffen van een airco MHI SRK50ZSX waarschijnlijk.

Nu heb ik een paar vraagjes die ik wil stellen en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Ik zit nu in een appartement waar ik collectieve verwarming heb die best prijzig voor mij is omdat ik op de bovenste verdieping zit. Mijn jaarbedrag zit rond 1000-1500 euro (alleen verwarming), voor het verwarmen van een woonkamer van 50m2 en slaapkamer van 25m2 (en incidenteel verwarmen van een ander kamer van 20m2).

Qua verwarmen van een woonkamer van 50m2 met mn airco (50ZSX) wat zou ik kunnen verwachten van qua elektriciteit kosten per jaar? Stel ik wil het hele jaar het ongeveer 21C hebben? Als iemand een globaal schatting kan maken zou dat geweldig zijn, ik snap dat het afhangt van verschillende factoren maar probeer in idee te krijgen hoe duur het is om een airco constant te laten verwarmen. Mn woning is redelijk goed geisoleeerd.

Ik zie de volgende stats :

Capaciteit = 6 (0.8 - 8.2)
Capaciteit -10 = 4.5
Opgenomen vermogen = 1.36
SCOP = 4.7

Volgend vraag qua plaatsing maakt het uit waar ik het zet? Mn woonkamer is ongeveer 12m lang en 4.3 meter breed. Maakt het uit als ik het in een hoek plaats of zou ik het in het midden van de lengte moeten zetten?

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
loyske schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:07:
Homewizard heeft ook meters die je in kan bouwen in een doos/meterkast. Ik heb hier zo'n klein DIN doosje buiten hangen met een meter erin en daarnaast een automaat die dienst doet als werkschakelaar :)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Is hier nog onlangs wat in veranderd?
Niks veranderd, blijft een overbemeten onding. Gewoon de 52 doen. Er is bijna echt geen enkel moment dat al je binnenunits tegelijk vol vermogen vragen, je gaat je slaapkamer toch niet op hetzelfde moment als je woonkamer bij -10 graden naar 22 graden stoken? Dus geen enkele reden om al de nadelen van de 68 erbij te nemen. Zoals @Team-RiNo terecht opmerkt ligt het minimumvermogen van de 68 met jouw binnenunits VEEL hoger dan van de 52.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
GermanPivo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:52:
[...]

ZSP is de standaard serie (zie je in NL ook veel minder), ZS de premium en ZSX de diamond. Zitten wat verschillen in de functies en de vermogens; zo heeft de 5kW ZS bijvoorbeeld een wat lager minimaal vermogen dan de 4.5 kW ZSP.

Zou sowieso altijd minimaal voor de ZS-W gaan. In de brochure staan ze alle drie inclusief veschillen/specificaties.
Bedankt zie het inderdaad staan, het is me nu duidelijk. De zit ook nog wel een verschil in scop/seer tussen de ZSP-W en de ZS-W of zie ik dat verkeerd?

Kan ik beter voor de MHI 35ZS-W gaan of niet.

• Soullancer
Team-RiNo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:35:
[...]

De algemene specs zeggen niet alles, het gaat om de combi binnenunits + buitenunit. Het verschil is in jouw geval nog groter, als je de combinatietabellen opzoekt zie je dat je met de 52 tot minimaal 1.6kW kan verwarmen en de 68 maar liefst 2,71kW. Dat is een fors verschil.

Koelen zou ik me niet zo druk om maken, dit ga je voornamelijk merken bij verwarmen. Ik weet echter verder niks over je situatie dus misschien is de 52 wel te weinig voor het totaal maar wanneer je een enkele 2kW binnenunit aanzet gaat deze zeker in vrijwel alle situaties pendelen.

De 3MXM68N staat inderdaad bekend om pendelgedrag, door het hoge minimumvermogen. Hier is niks in veranderd. Als het totale vermogen nodig is zou ik 2 buitenunits nemen of wellicht kan je zelfs af met 3.5+2+2 met een 3MXM52N maar dat is afhankelijk van je warmtebehoefte. Ik doe hier de woonkamer van ~130m3 met een 3.5.
Waarom zou een 5+2+2 niet kunnen op een 52n?
Maar ik zit met 123m3 vergelijk als jou inhoud en als dat net een 3.5 al lukt.... Ben ik over bemeten denk ik

Ik heb alleen t vermoeden dat er een tikfout staat in het max koelvermogen van de 52n tov de 68n. Die van de 52 is hoger

• GermanPivo
D3LTA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:25:
[...]

Bedankt zie het inderdaad staan, het is me nu duidelijk. De zit ook nog wel een verschil in scop/seer tussen de ZSP-W en de ZS-W of zie ik dat verkeerd?

Kan ik beter voor de MHI 35ZS-W gaan of niet.
Yes, dat heb je goed. :) De 35ZS-W heeft een betere score dan de ZSP-W.

• Team-RiNo
Soullancer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:38:
[...]

Waarom zou een 5+2+2 niet kunnen op een 52n?
Maar ik zit met 123m3 vergelijk als jou inhoud en als dat net een 3.5 al lukt.... Ben ik over bemeten denk ik

Ik heb alleen t vermoeden dat er een tikfout staat in het max koelvermogen van de 52n tov de 68n. Die van de 52 is hoger
5+2+2 kan prima met een 52N.

Max koelvermogen in jouw situatie is 7.3kW met de 52 en 8,01kW met de 68. Zie hier: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf

• Soullancer
Team-RiNo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:43:
[...]

5+2+2 kan prima met een 52N.

Max koelvermogen in jouw situatie is 7.3kW met de 52 en 8,01kW met de 68. Zie hier: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf
Koel vermogen maak ik me ook geen zorgen om, meer het verwarmingsvermogen (10kw met de 68n) IPV 8

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02
Soullancer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:58:
[...]

Koel vermogen maak ik me ook geen zorgen om, meer het verwarmingsvermogen (10kw met de 68n) IPV 8
8 kW is ~1m3 gas per uur met de CV. Als je 12m3 op een dag gebruik kan dat ding het dus aan op half vermogen.

• Irene30
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06-2022
We hebben de beslissing genomen voor een Daikin Perfera single split 4.2 in de woonkamer. Degene die deze gaat installeren vraagt hier € 2900 voor. Is dit een redelijke prijs? Zonder onderhoudscontract, hierdoor ook geen garantie. Wel 5 jaar garantie op onderdelen.

Verder wordt de buitenunit aangesloten op een geaard stopcontact buiten omdat de meterkast niet goed bereikbaar is vanaf de plek waar de unit komt. Kruipruimte is zeer beperkt. Volgens hun geen probleem en veilig. Heeft iemand hier een idee over of ervaring mee?

• RLoop
Gerco-M schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:08:
@RLoop
Ik denk dat in de buurt van die regenton de beste locatie is. Dan de unit met de rug tegen de schutting aan, een stukje ervanaf, en op rubbers en je hebt heel weinig last van geluid denk ik. Evt nog wat groen tussen de unit en de schutting maar dat is op zich niet nodig denk ik.

Wel een beetje een goede unit kopen, MHI of iets dergelijks. Ook scheeld het natuurlijk als je wat meer groen of andere spullen daar hebt zodat de geluids resonantie zo laag mogelijk is. Vanwege de enorme muur kan het anders snel weerkaatsen en luider klinken dan het is.

Dus dan gaat het wel meevallen met het geluid en zullen de buren er denk ik niet snel last van hebben hoor :)
Ik zit te denken aan een MHI srk35zs-w of zsx-w.
Zat ook al te denken om nog iets geluidwerends tegen de schutting te plaatsen.
De andere kant kan door de muur en de overkapping idd als klankkast werken misschien. Dat is wel de kant waar het vaak warmer is door de zon wat misschien rendementverhogend werkt.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@RLoop
Ja een MHI is inderdaad superstil. Als die gewoon de hele dag lekker staat te pruttelen komt er echt nauwelijks geluid van de buitenunit hier. Hier staan ze gemonteerd aan de zijmuur met allemaal groen (park) aan de andere kant dus 0 weerkaatsing eigenlijk. En geen buren ;)

Zo’n unit blaast ook nog wel een beetje dus warmer / koudere kant scheeld niet noemenswaardig denk ik. Geluid / resonantie / weerkaatsing is toch de eerste prioriteit kwa plaatsing denk ik.

Iets geluidwerends tegen de schutting kan goed werken, maar wel beter als het iets “zachts” of groens is zodat het geluid absorbeerd ipv weerkaatst. Een dun haagje coniferen of ehh heel iets anders bv.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:19
Ik las deze week in de nieuwsbrief van mijn energieleverancier dat er binnenkort een proefproject komt met een dynamisch energietarief.
Ik kom nog niet in aanmerking om deel te nemen aan het proefproject omdat ik nog geen digitale meter heb.
Die komt normaal pas eind dit jaar (België). Maar dergelijke zaken interesseren mij wel en ik zou mij daar graag wat in verdiepen.

Ik ben geen programmeur dus dat wordt wel wat studeren voor mij. De energieleverancier zegt dat ze een API zullen beschikbaar stellen, ik heb hen al gemaild met de vraag voor meer technische info over hoe dit exact in zijn werk gaat.
Als ik het goed begrijp dan heeft de Daikin perfera ook een API om te communiceren. Is er daar technische info over beschikbaar? En hoe kan je dan beide API's aan elkaar knopen?
Iemand mogelijk een linkje naar uitleg die mij kan op weg zetten?
Ik zou al heel blij zijn als de Daikin automatisch aan/uit kan geschakeld worden ifv de energieprijs.

• TigerXtrm
Wozmro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:11:
Ik las deze week in de nieuwsbrief van mijn energieleverancier dat er binnenkort een proefproject komt met een dynamisch energietarief.
Ik kom nog niet in aanmerking om deel te nemen aan het proefproject omdat ik nog geen digitale meter heb.
Die komt normaal pas eind dit jaar (België). Maar dergelijke zaken interesseren mij wel en ik zou mij daar graag wat in verdiepen.

Ik ben geen programmeur dus dat wordt wel wat studeren voor mij. De energieleverancier zegt dat ze een API zullen beschikbaar stellen, ik heb hen al gemaild met de vraag voor meer technische info over hoe dit exact in zijn werk gaat.
Als ik het goed begrijp dan heeft de Daikin perfera ook een API om te communiceren. Is er daar technische info over beschikbaar? En hoe kan je dan beide API's aan elkaar knopen?
Iemand mogelijk een linkje naar uitleg die mij kan op weg zetten?
Ik zou al heel blij zijn als de Daikin automatisch aan/uit kan geschakeld worden ifv de energieprijs.
Oudere modellen hebben een API waar de nodige documentatie over te vinden is, maar bij de nieuwere Daikin modellen is de API dichtgetimmerd, en kun je de boel eigenlijk alleen via de app bedienen. Er zijn inmiddels wat reverse engineered hacks te vinden voor bijvoorbeeld Home Assistant, die liften mee op Daikin's account login en doen alsof ze de app zijn, maar een echte API is niet publiekelijk beschikbaar voor (Perfera) modellen van 2020 en later.

• Servee
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ohD06ndnilnmWdiu9yHZwZ1xh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X96s2fz5ZTY5b9HCvPwuN9sQ.jpg?f=fotoalbum_large

Na de eerste volledige maand verwarmen met de airco, in het begin nog wat zoekende naar de juiste setpoint en uiteindelijk het regelgedrag beetje door te krijgen incl twee weken 24 uur verwarmd al met al erg tevreden met de Perfera. Met mijn huidige tarieven kost het op dit moment echt bijna niks, en gasverbruik is gehalveerd dus dubbele winst :P

Daikin app geeft een verbruik van 125kw aan maar de homewizard zit rechtstreeks aan de airco verbonden en klopt ook met verbruik leverancier.

[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 02-04-2022 13:07 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:42
Servee schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:04:
[Afbeelding]

Na de eerste volledige maand verwarmen met de airco, in het begin nog wat zoekende naar de juiste setpoint en uiteindelijk het regelgedrag beetje door te krijgen incl twee weken 24 uur verwarmd al met al erg tevreden met de Perfera. Met mijn huidige tarieven kost het op dit moment echt bijna niks, en gasverbruik is gehalveerd dus dubbele winst :P

Daikin app geeft een verbruik van 125kw aan maar de homewizard zit rechtstreeks aan de airco verbonden en klopt ook met verbruik leverancier.
Huh, waar betaal je €0,05 voor een kW?

• Servee
  • Niet online
BGFG schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:13:
[...]

Huh, waar betaal je €0,05 voor een kW?
Bij Vattenfall, ben ik al jaaaaaaaaaren klant en net voor de clash in september contract voor drie jaar vastgezet.

Ik heb een tarief van €0,23, met aftrek van 25% korting €0,16, daar weer vanaf mindering energie belasting dit jaar nu dus idd nog maar €0,05 cent per kw *O*

[ Voor 15% gewijzigd door Servee op 02-04-2022 13:41 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

If it's sounds too good to be true it probably is. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Servee
  • Niet online
Dan niet 🤣

[ Voor 219% gewijzigd door Servee op 02-04-2022 13:48 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• TigerXtrm
Servee schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:40:
[...]

Bij Vattenfall, ben ik al jaaaaaaaaaren klant en net voor de clash in september contract voor drie jaar vastgezet.

Ik heb een tarief van €0,23, met aftrek van 25% korting €0,16, daar weer vanaf mindering energie belasting dit jaar nu dus idd nog maar €0,05 cent per kw *O*
Die korting is alleen van toepassing op de variabele leveringskosten (je kwh verbruik). Niet op de belasting, of vaste leveringskosten. Je rekent jezelf (iets) rijker dan je bent :P

Vóór die éénmalige vermindering energiebelasting zit je waarschijnlijk meer in de buurt van 19 cent, niet 16.

• Servee
  • Niet online
TigerXtrm schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:47:
[...]

Die korting is alleen van toepassing op de variabele leveringskosten (je kwh verbruik). Niet op de belasting, of vaste leveringskosten. Je rekent jezelf (iets) rijker dan je bent :P

Vóór die éénmalige vermindering energiebelasting zit je waarschijnlijk meer in de buurt van 19 cent, niet 16.
Dat klopt en dat snap ik :P Over algemeen ga je altijd uit van kale prijs per kwh, en dat heb ik ook in de homewizard ingevoerd aangezien dat is wat ik betaal per verbruikte kilowatt.
Als ik kosten omreken naar verbruik dan kom ik toch echt op €0,06 de kw. In homewizard staat €0,0594 dus komt aardig overeen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tafM13LDdYSpZAXs3TELahPDHNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WzzBw690pdkS6ahPGnlWSOC.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
Servee schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:40:
[...]

Ja als we zo gaan rekenen:
1400kWh over tegen €O,46, vermindering energiebelasting €0,59. Totaal: €1,05/kWh, maar dan wat ik krijg uiteraard!

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
TigerXtrm schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:47:
[...]

Ik ben van 23,5 naar 16,9 ct per kWh gegaan wegens die eenmalige vermindering (zichtbaar onder contract in Greenchoicee app), dus denk dat dat onderdeel wel klopt :) .

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:36
Servee schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:25:
[...]

Dat klopt en dat snap ik :P Over algemeen ga je altijd uit van kale prijs per kwh, en dat heb ik ook in de homewizard ingevoerd aangezien dat is wat ik betaal per verbruikte kilowatt.
Als ik kosten omreken naar verbruik dan kom ik toch echt op €0,06 de kw. In homewizard staat €0,0594 dus komt aardig overeen.
[Afbeelding]
Jij hoeft geen belasting te betalen? :+ anders mis ik iets

• Servee
  • Niet online
Waah schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:04:
[...]

Blijkbaar, of ik betaal alleen belasting 7(8)7 ik heb al eens bij Vattenfall geïnformeerd en heb zwart op wit dat het goed zit.

Ik merk het wel als er een fout is gemaakt betaal ik het gewoon terug. Tot die tijd lekker laten zitten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:42

franssie

Save the albatross

Waah schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:04:
[...]

Hangt er vanaf hoe je rekent.
Achteraf kan je prima je kosten delen door je verbruik om zo op de effectieve achteraf prijs te bepalen. Heb je een heel voorspelbaar verbruik dan werkt dat best aardig. Meeste budgetten worden ook zo vastgesteld. Daarom klopt realisatie versus budget vaak ook niet omdat de variabelen missen.
Met de huidige terugbetaling van energie die je zelfs voor je bijna ongebruikte vakantiehuis dus een negatieve KWH uur berekenen, en dat is gewoon juist, rekenkundig, maar dan levert meer verbruik geen grotere besparing op :+

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 02-04-2022 19:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:36
Servee schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:12:
[...]

Blijkbaar, of ik betaal alleen belasting 7(8)7 ik heb al eens bij Vattenfall geïnformeerd en heb zwart op wit dat het goed zit.

Ik merk het wel als er een fout is gemaakt betaal ik het gewoon terug. Tot die tijd lekker laten zitten.
Dan kan ik je nu al op een briefje geven: dat is niet je totaalprijs. Vattenval rekent de kale prijs. Dus ex belastingen etc. Je daadwerkelijke prijs/kwh zal hoger zijn van wat je echt betaald.

Als je een naheffing niet erg vind, dikke prima. Maar niemand betaald 6ct/kwh.... Misschien als bedrijf boven de 10.000 kwh :+

Die 5 euro voor 100 kwh klopt niet. Maar dat aal tussen de 15 en 20 euro zijn.

Dan nog goedkoper dan gas overigens :D Airco is veel efficiëntere verwarmingsmethode dan een cv ketel. Dus je gaat er sowieso op vooruit.

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 02-04-2022 19:29 ]

• Servee
  • Niet online
Waah schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:27:
[...]

Dan kan ik je nu al op een briefje geven: dat is niet je totaalprijs. Vattenval rekent de kale prijs. Dus ex belastingen etc. Je daadwerkelijke prijs/kwh zal hoger zijn van wat je echt betaald.

Als je een naheffing niet erg vind, dikke prima. Maar niemand betaald 6ct/kwh.... Misschien als bedrijf boven de 10.000 kwh :+
Volgens de Vattenfall app heb ik nu al €250,- tegoed opgebouwd als ik m’n termijnbedrag niet verlaag tis pas maart. Die laat ik lekker zo, ik merk het wel straks wat de afrekening is. Kan me er niet zo druk om maken. De post was meer bedoeld als deling van data (kw) en ervaring met de Daikin niet zozeer de prijs d:)b

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
@Waah volgens mij verrekent @Servee de teruggave energiebelasting a €825 door in de kWh prijs. Zoals @franssie uitlegt klopt dat, maar alleen voor een vastgesteld verbruik. @Servee betaalt dus gewoon €0,15/kWh en krijgt voor 2022 zoals iedereen nog €825 terug van de overheid.

• silmic1612
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-01 19:01
Voor koeling / verwarming op onze zolder is ons het volgende aangeboden door een lokale installateur

positionering zodanig dat de SRK50 unit boven het trapgat wordt geplaatst zodat de slaapkamers 1 verdieping lager ook gekoeld kunnen worden

Mitsubishi Heavy multisplit SCM 71 ZM-S (plaatsing op dakkapel)
Mitsubishi Heavy SRK 50 ZSX-W - Binnenunit wit (SRK-ZS-W)
Mitsubishi Heavy SRK 25 ZSX-W - Binnenunit wit (SRK-ZS-W)

totaal incl. alle materialen en installatie. 5450..
is dit redelijke prijs ?

• Martin7182
Da's wel een hele flinke zolder. Redelijk aan de prijs maar misschien komt dat door de plaatsing. Ter referentie; twee losse single splits 25/50 ZSX kosten minder dan €5000 bij eenvoudige montage (max. 3m afstand tussen binnen/buitenunit).

• Paul Atreides
Martin7182 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:58:
Da's wel een hele flinke zolder. Redelijk aan de prijs maar misschien komt dat door de plaatsing. Ter referentie; twee losse single splits 25/50 ZSX kosten minder dan €5000 bij eenvoudige montage (max. 3m afstand tussen binnen/buitenunit).
Hoeveel zou zoiets kosten? Want ik heb onlangs diverse offertes opgevraagd met dezelfde twee units en kom op rond de 5k uit steeds.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

silmic1612 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:06:
Voor koeling / verwarming op onze zolder is ons het volgende aangeboden door een lokale installateur

positionering zodanig dat de SRK50 unit boven het trapgat wordt geplaatst zodat de slaapkamers 1 verdieping lager ook gekoeld kunnen worden

Mitsubishi Heavy multisplit SCM 71 ZM-S (plaatsing op dakkapel)
Mitsubishi Heavy SRK 50 ZSX-W - Binnenunit wit (SRK-ZS-W)
Mitsubishi Heavy SRK 25 ZSX-W - Binnenunit wit (SRK-ZS-W)

totaal incl. alle materialen en installatie. 5450..
is dit redelijke prijs ?
Die 7.1 lijkt mij qua vermogen belachelijk overbemeten 7(8)7 . Ik doe de zolder én de eerste verdieping met een SRK3.5... en dat gaat easy. Dit gaat over koelen, in de winter gaat de SRK op Zolder zeer zelden aan.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 03-04-2022 09:08 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Martin7182 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:58:
Hier idem, ik was voor 2x 35SRK (single) +/- 3700 euro kwijt en dan heb ik in de woonkamer de duurdere titanium unit.

Is al wel even geleden dus reken er door de inflatie maar 500 bovenop ;(

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 03-04-2022 09:26 ]

• Martin7182
Paul Atreides schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:06:
[...]

Hoeveel zou zoiets kosten? Want ik heb onlangs diverse offertes opgevraagd met dezelfde twee units en kom op rond de 5k uit steeds.
Op basis van twee losstaande single splits max. 2200 voor 25ZSX en 2800 voor 50ZSX. Multisplit met enkele buitenunit moet goedkoper kunnen, maar bij plaatsing op een dakkapel komen er natuurlijk kosten bij. Ook vanwege de afstand, condenswaterafvoer e.d. 5k is wel een redelijke prijs denk ik.

• RLoop
Welke MHI kan ik het beste nemen voor het verwarmen van een 88m3 redelijk geïsoleerde (oa HR++ glas) woonkamer/keuken? Zit te denken aan de SRK35ZSX-W. Of kan ik beter de SRK25ZSX-W nemen?

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:22
Ik doe hier 115m³ matig geïsoleerd (dubbel glas, ramen en deuren zelfs enkel) met een MHI SRK35ZS-W.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:42

franssie

Save the albatross

Ik verwarm ca 150m3 met een mhi 25. Dat gaat sinds januari goed en als ie het niet trekt zet ik de vloerverwarming erbij, maar nog niet nodig gehad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• w00key
Zelfs met deze temperaturen (2.6 graden gemiddeld afgelopen 2 dagen) verwarm ik 2 verdiepingen, 250m3 met maar 6 kWh per dag tot 20/21 graden binnen. Reken dat om naar per uur en dat is 250W gemiddeld opgenomen vermogen, ~1kW warmte.

In een goed geïsoleerd huis is een 2.5 of 3.5 prima per verdieping, de grotere kost maar minimaal meer dan de kleine. En vermogen voor verwarming is altijd hoger dan koelen, dus die 3.5 gaat vaak tot 4.5-5 kW.

Koop vooral niet te groot, de 5kW units hebben een te groot minimumvermogen voor bijna alle huizen. Mijn 5.2kW multi buitenunit kan niet laag genoeg voor continue verwarmen.

• BJcool
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-04-2022
Vraag over ventilator snelheid binnenunit Daikin Emura.

Ik verwarm de woning met benedenverdieping van 100m2 dus zo'n 260m3, de bovenverdieping geen verwarming nodig de warmte trekt daar voldoende heen, met 2x 3.5kw ftxj.

Om aan te sluiten op de lopende discussie, mijn jaarlijks verbruik aan gas was 1500m3 per jaar voor verwarming. Zie verbruik airco's nu zonder cv van deze week.

Ik heb gekozen voor 2 3.5kw split units om ook de bovengenoemde problemen met niet ver genoeg terug kunnen moduleren te voorkomen. Deze hele maand zonder problemen gedraaid, zonder pendelen. Ik verwacht dat het spul om mijn geval goed draaid bij een buitentemperatuur van -5 waarbij de capaciteit nog hoog genoeg is. Tot een buitentemperatuur van laten we zeggen 18 graden, zonder pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kE4AlcS7FNIhLVYQEc_YFsaWxVQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UP88M5TK7o4zz7egkvcEMN7X.png?f=fotoalbum_large

Wanneer we van huis zijn staan de op ventilator stand automatisch. En wanneer thuis op geluidsarm.

De geluidsarme stand van de binnenunit is niet afdoende om de lucht rond te krijgen. Stand 1 verzet behoorlijk meer lucht. Maar is mij wel te luidruchtig bij aanwezigheid.

Het verschil tussen geluidsarm en stand 1 is wel erg groot. Is er een mogelijkheid om het toerental ventilatorstand geluidsarm of de standaard ventilatorstanden aan te passen?

[ Voor 69% gewijzigd door BJcool op 03-04-2022 15:16 ]

• Servee
  • Niet online
BJcool schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:50:
Vraag over ventilator snelheid binnenunit Daikin Emura.

Ik verwarm de woning met benedenverdieping van 100m2 dus zo'n 260m3, de bovenverdieping geen verwarming nodig de warmte trekt daar voldoende heen, met 2x 3.5kw ftxj.

Om aan te sluiten op de lopende discussie, mijn jaarlijks verbruik aan gas was 1500m3 per jaar voor verwarming. Zie verbruik airco's nu zonder cv van deze week. [Afbeelding]

Wanneer we van huis zijn staan de op ventilator stand automatisch. En wanneer thuis op geluidsarm.

De geluidsarme stand van de binnenunit is niet afdoende om de lucht rond te krijgen. Stand 1 verzet behoorlijk meer lucht. Maar is mij wel te luidruchtig bij aanwezigheid.

Het verschil tussen geluidsarm en stand 1 is wel erg groot. Is er een mogelijkheid om het toerental ventilatorstand geluidsarm of de standaard ventilatorstanden aan te passen?
Je geeft aan dat de bovenverdieping mee verwarmt? Betekent dit dat je een open verbinding hebt? Zoja dan heb je dus meer m3 te verwarmen.

Verder wat is je stook routine?
Setpoint temperatuur?
Hou je 1 temperatuur aan of wissel je deze?
Locatie airco’s ?
Isolatie?

Je verbruik ligt best hoog!

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BJcool
Servee schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:13:
[...]

Je geeft aan dat de bovenverdieping mee verwarmt? Betekent dit dat je een open verbinding hebt? Zoja dan heb je dus meer m3 te verwarmen.

Verder wat is je stook routine?
Setpoint temperatuur?
Hou je 1 temperatuur aan of wissel je deze?
Locatie airco’s ?
Isolatie?

Je verbruik ligt best hoog!
Ja ik verwarm de hele woning dus in principe met de units, de warmte gaat door de vloer. De verwarming boven had ik ook al niet aan toen ik op gas stookt. Als je het zo stelt verwarm ik dus 600m3 totaal. De temperatuur beneden heb ik op 21, afgelezen op de thermostaat van de cv. Boven is het dan altijd wel 17-18 graden. Het setpoint van de binnenunits staat op 22.

Verbruik van 1500m3 gas voor verwarming lijkt mij niet extreem voor 200m2 (600m3) bouwjaar 2000

Op dit moment hou ik de temperatuur constant. Met 3 redenen: als ik dit niet doe moeten de units te hard werken wanneer we thuis zijn, en dat is niet zo comfortabel ivm de hogere ventilatie stand zoals omschreven. Zo kan ik alvast een beetje oefenen met het scenario wanneer de salderingsregeling vervalt en de dus liever verwarmt als de zon schijnt. En ik heb een enorm overschot aan stroom, dus waarom niet.

[ Voor 4% gewijzigd door BJcool op 03-04-2022 15:32 ]

• Servee
  • Niet online
BJcool schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:27:
[...]

Ja ik verwarm de hele woning dus in principe met de units, de warmte gaat door de vloer. De verwarming boven had ik ook al niet aan toen ik op gas stookt. Als je het zo stelt verwarm ik dus 600m3 totaal. De temperatuur beneden heb ik op 21, afgelezen op de thermostaat van de cv. Boven is het dan altijd wel 17-18 graden. Het setpoint van de binnenunits staat op 22.

Op dit moment hou ik de temperatuur constant. Met 3 redenen: als ik dit niet doe moeten de units te hard werken wanneer we thuis zijn, en dat is niet zo comfortabel ivm de hogere ventilatie stand zoals omschreven. Zo kan ik alvast een beetje oefenen met het scenario wanneer de salderingsregeling vervalt en de dus liever verwarmt als de zon schijnt. En ik heb een enorm overschot aan stroom, dus waarom niet.
Ok helder, stook je 24 uur of pas je nachtverlaging toe?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BJcool
Servee schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:34:
[...]

Ok helder, stook je 24 uur of pas je nachtverlaging toe?
Eerder dag verhoging om savonds de units op geluidsarm te kunnen zetten. En om wat te oefenen met eigen consumptie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xc-Ai_6XzLBqIlsSrFj8rhgSwoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KY2OaINNBgxcXT2YjZHWfvst.png?f=fotoalbum_large

• BJcool
Om terug te komen op de keuze van de capaciteit ;

Als je de cv als back-up blijft houden zeker niet te grote units gebruiken. In mijn geval viel mij op dat ik zelden meer dan 10m3 gas verbruik per dag. Dat is dus snel gerekend 100kWu warmte. 100kWu/24u=4.2kW. Dus met 2x3.5kW verwacht ik wel 90-95% dekkig te hebben over het hele jaar. Zelfs als de capaciteit van de airco's tegenvalt bij lage buiten temperatuur.

[ Voor 52% gewijzigd door BJcool op 03-04-2022 15:47 ]

• Servee
  • Niet online
BJcool schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:37:
[...]

Eerder dag verhoging om savonds de units op geluidsarm te kunnen zetten. En om wat te oefenen met eigen consumptie.
[Afbeelding]
Als de unit iets onderbemeten is voor de ruimte zal deze continue blijven blazen. Je geeft aan dat met setpoint 22 de kamer 21 graden word.
De binnen unit komt dus niet aan ingestelde setpoint en zal ook niet voldoende qua geluid terug kunnen moduleren. De unit gaat pas in geluid terug als setpoint minimaal gehaald word en meestal 1á 2 graden erboven komt. Dat is in te stellen met een offset instelling in de afstandsbediening, althans bij mijn Perfera wel.
Beter kun je 24 uur op 1 temperatuur stoken.
Bijgevoegd offset settings Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCMCD_RslggiVJhg4Frhv16ESEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nPXZsrCMmEh2DDXhIBHXsI1a.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BJcool
Servee schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:46:
[...]

Als de unit iets onderbemeten is voor de ruimte zal deze continue blijven blazen. Je geeft aan dat met setpoint 22 de kamer 21 graden word.
De binnen unit komt dus niet aan ingestelde setpoint en zal ook niet voldoende qua geluid terug kunnen moduleren. De unit gaat pas in geluid terug als setpoint minimaal gehaald word en meestal 1á 2 graden erboven komt. Dat is in te stellen met een offset instelling in de afstandsbediening, althans bij mijn Perfera wel.
Beter kun je 24 uur op 1 temperatuur stoken.
Bijgevoegd offset settings [Afbeelding]
Ik gaf je de 21 graden afgelezen op de cv thermostaat voor een goed vergelijk met toen ik op gas stookte.

Ze komen wel makkelijk op het ingestelde setpoint. Alleen op de geluidsarme stand is dit te snel, natuurlijk omdat de ruimtes eigenlijk te groot zijn om op de geluidsarme stand goed te functioneren. Zie onderstaande afbeelding. Om 10.00 wordt het setpoint een graad verhoogt kun je zien. En je ziet dat ze de gehele dag het setpoint wel halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KmNN3pbjS2IBr4lxN66STHDmKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UhATrdUWSlSTno0F4QS7ucPu.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik al zei, als ik ze op een constante temperatuur zet dan is de ventilator snelheid geluidsarm eigenlijk te laag om daadwerkelijk de ruimte goed egaal op temperatuur te houden. Hij pakt dan snel de opgewarmde lucht weer op zonder deze goed te verspreiden.

Vandaar ook de vraag of men de ventilator snelheden ook kan aanpassen. Zodat hij comfortabel kan draaien wanneer we thuis zijn. Ergens tussen de geluidsarme stand en stand 1 zeg maar.

[ Voor 12% gewijzigd door BJcool op 03-04-2022 16:01 ]

• Servee
  • Niet online
BJcool schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:56:
[...]

Ik gaf je de 21 graden afgelezen op de cv thermostaat voor een goed vergelijk met toen ik op gas stookte.

Ze komen wel makkelijk op het ingestelde setpoint. Alleen op de geluidsarme stand is dit te snel, natuurlijk omdat de ruimtes eigenlijk te groot zijn om op de geluidsarme stand goed te functioneren.

Zoals ik al zei, als ik ze op een constante temperatuur zet dan is de ventilator snelheid geluidsarm eigenlijk te laag om daadwerkelijk de ruimte goed egaal op temperatuur te houden. Hij pakt dan snel de opgewarmde lucht weer op zonder deze goed te verspreiden.

Vandaar ook de vraag of men de ventilator snelheden ook kan aanpassen. Zodat hij comfortabel kan draaien wanneer we thuis zijn. Ergens tussen de geluidsarme stand en stand 1 zeg maar.
Ok dan heb ik dat verkeerd gelezen.

Nee dat kan niet, met de geluidsarme stand knijp je de buitenunit, en heb je onvoldoende lucht debiet om idd de ruimte te verwarmen. Er is geen middenweg. Of auto of fluisterstand of handmatig een ventilator stand kiezen.
En als je de units op auto stand zet? En laat staan maakt dat verschil?
Wat je evt zou kunnen proberen op 24 graden te verwarmen (aantal uur) en dan terugzetten op 22 dan zal de unit langzaam gaan doorverwarmen maar efficiënt is het niet.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BJcool
Servee schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:03:
[...]

Ok dan heb ik dat verkeerd gelezen.

Nee dat kan niet, met de geluidsarme stand knijp je de buitenunit, en heb je onvoldoende lucht debiet om idd de ruimte te verwarmen. Er is geen middenweg. Of auto of fluisterstand of handmatig een ventilator stand kiezen.
En als je de units op auto stand zet? En laat staan maakt dat verschil?
Wat je evt zou kunnen proberen op 24 graden te verwarmen (aantal uur) en dan terugzetten op 22 dan zal de unit langzaam gaan doorverwarmen maar efficiënt is het niet.
Ik snap wat je bedoeld. Maar volgens mij is het juist het probleem als hij zelf in de stille stand gaat. Dan blijft de gemeten temperatuur makkelijk op 24 graden maar is er onvoldoende circulatie om de ruimte daadwerkelijk op temperatuur te krijgen. Oplossing is natuurlijk om hem niet in geluidsarme modus te zetten. Het verschil tussen geluidsarm en stand 1 is eigelijk te groot om voor mij een ideale situatie te creëren.. Uiteindelijk wel logisch natuurlijk, de split units hebben wel genoeg vermogen maar met airco's is de distributie van de warmte gewoon minder comfortabel.

• Servee
  • Niet online
BJcool schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:12:
[...]

Ik snap wat je bedoeld. Maar volgens mij is het juist het probleem als hij zelf in de stille stand gaat. Dan blijft de gemeten temperatuur makkelijk op 24 graden maar is er onvoldoende circulatie om de ruimte daadwerkelijk op temperatuur te krijgen. Oplossing is natuurlijk om hem niet in geluidsarme modus te zetten. Het verschil tussen geluidsarm en stand 1 is eigelijk te groot om voor mij een ideale situatie te creëren.. Uiteindelijk wel logisch natuurlijk, de split units hebben wel genoeg vermogen maar met airco's is de distributie van de warmte gewoon minder comfortabel.
Hangt de unit wel vrij of in een hoek?

De warmte registratie rond de unit is wel een dingetje bij Daikin lees ik hier en daar, maar op auto stand heb ik er hier geen last van en moduleert prima terug naar vaak wel stiller als de fluisterstand.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BJcool
Servee schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:16:
[...]

Hangt de unit wel vrij of in een hoek?

De warmte registratie rond de unit is wel een dingetje bij Daikin lees ik hier en daar, maar op auto stand heb ik er hier geen last van en moduleert prima terug naar vaak wel stiller als de fluisterstand.
Ja alle ruimte. Maar het is ook duidelijk te voelen dat het een stuk minder warm is aan de andere zijde van de ruimtes wanneer hij op geluidsarm draaid. Wat ook wel logisch is. Ik ga ze een paar dagen op automatisch laten staan kijken wat het doet. Moduleert de ventilator wel onder handmatige stand 1 in automatisch bedrijf trouwens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt3-oWvN0F1E1xSNzjY835430x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8p1N1cVweSOFcs9HzIDWUiE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door BJcool op 03-04-2022 16:33 ]

• Servee
  • Niet online
BJcool schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:27:
[...]

Ja alle ruimte. Maar het is ook duidelijk te voelen dat het een stuk minder warm is aan de andere zijde van de ruimtes wanneer hij op geluidsarm draaid. Wat ook wel logisch is. Ik ga ze een paar dagen op automatisch laten staan kijken wat het doet. Moduleert de ventilator wel onder handmatige stand 1 in automatisch bedrijf trouwens?
Jazeker, hier wel. Mits de ruimte over setpoint is en voldoende lucht heeft. Of dat in jouw geval ook zo is kan ik je niet beloven. Ik heb een 3,5kw op 85m3 (met hal afsloten) anders 98m3 dus de ruimte is relatief snel gevuld met warmte.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Chronic_Vndm
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-04-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6dscjUjN_ntfSEiNaw4Px_53YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCfP46MIeFRQ0SyzboSTPu0w.jpg?f=fotoalbum_large

Op de garage komt de buitenunit te staan.
In de woonkamer bij de zwarte vlak zit nog een CV.
Er is mij een mitsu HI van 5KW aangeraden. Het raam waar de airco naast komt betreft HR++ en de woonkamer is gewoon dubbelglas. Aan de garagekant is de spouw geïsoleerd. Dit is de enige mogelijke plek voor de airco helaas. Het betreft een 2-Onder 1 kap dus aan de lange zijde kan geen airco geplaatst worden.

Ik vraag me het volgende af, is 5KW voldoende of eventueel zelfs teveel? En is het wel handig om op deze plek überhaupt een airco te plaatsen om de gehele ruimte voldoende te kunnen verwarmen. De radiator in de woonkamer wil ik zo min mogelijk gebruiken.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53
@Chronic_Vndm die plaatsing van de airco lijkt me een beetje vreemd. Je gaat immers in je keuken normaal gezien met de ventilatie lucht afvoeren, dus die gaat een luchtstroom naar de keuken veroorzaken, en da's net de plaats waar je ook de warmte gaat toevoegen.
Het zou me eerder logisch lijken om de unit in de woonkamer te hangen.

• Chronic_Vndm
Daar had ik nog niet over nagedacht. Maja dat je lucht afvoert in de keuken is maar een half uurtje per dag ongeveer. Ik wil de buitenunit graag op het platte dak hebben ipv aan de muur bij onze oprit. Daarnaast blaast de binnenuit dan naar ons gezicht als we tv kijken.

• Paul Atreides
Beste mensen,

Als ik 2 merken / units vergelijk zie ik iets vreemds, en waarschijnlijk vergis ik mij ergens in..

MHI SRK50ZSX heeft verbruik per jaar van 1341 kWh en een SCOP van 4.7 en een A++ label
Daikin FTXZ50N heeft verbruik per jaar van 1427 kWh en een SCOP van 5.5 en een A+++ label

Is het niet raar dat de MHI een lager verbruik per jaar heeft, maar een lager SCOP en label? Welke unit is goedkoper als het 24/7 zou verwarmen, en zou het verschil veel uitmaken?

Als ik het uitreken, en waarschijnlijk doe ik het verkeerd, is het 1341 kWh x 0.25ct (grof genomen) = Eur 322 per jaar en de ander is 1427 kWh x 0.25ct = 342 euro per jaar. Dus het verschil tussen de twee units is klein?

Klopt mijn verhaal, of is het gebaseerd op foute aannames? (ik reken alleen met cijfers van de fabrikant, ik begrijp dat real world anders zal zijn.)

Ik denk dat ik wat hulp nodig heb om het allemaal te begrijpen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Paul Atreides op 04-04-2022 01:45 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Paul Atreides schreef op maandag 4 april 2022 @ 01:14:
Beste mensen,

Als ik 2 merken / units vergelijk zie ik iets vreemds, en waarschijnlijk vergis ik mij ergens in..

MHI SRK50ZSX heeft verbruik per jaar van 1341 kWh en een SCOP van 4.7 en een A++ label
Daikin FTXZ50N heeft verbruik per jaar van 1427 kWh en een SCOP van 5.5 en een A+++ label

Is het niet raar dat de MHI een lager verbruik per jaar heeft, maar een lager SCOP en label? Welke unit is goedkoper als het 24/7 zou verwarmen, en zou het verschil veel uitmaken?

Als ik het uitreken, en waarschijnlijk doe ik het verkeerd, is het 1341 kWh x 0.25ct (grof genomen) = Eur 322 per jaar en de ander is 1427 kWh x 0.25ct = 342 euro per jaar. Dus het verschil tussen de twee units is klein?

Klopt mijn verhaal, of is het gebaseerd op foute aannames? (ik reken alleen met cijfers van de fabrikant, ik begrijp dat real world anders zal zijn.)

Is de stroomprijs in NL echt maar 25ct/kWh?

Kan het dat er een verschil in vermogen zit tussen beide units?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Team-RiNo
Paul Atreides schreef op maandag 4 april 2022 @ 01:14:
Beste mensen,

De FTXZ50N zal in dezelfde ruimte/bij gelijke warmtevraag goedkoper zijn omdat de SCOP hoger is. Het opgegeven jaarverbruik zegt niet zoveel en is waarschijnlijk hoger omdat de Daikin wat meer verwarmingsvermogen heeft (9,4 vs 8,2).

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:06

Freakie1NL

Grote Baas

Tommie12 schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:37:
[...]

Is de stroomprijs in NL echt maar 25ct/kWh?
Afhankelijk van wanneer je een contract hebt gesloten.
Als begin/midden 2021 of zelfs eerder dan kan dat prima.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Soullancer
Zijn er nog mensen die met hun ervaring een daikin stylish (op multisplit voor koelen en verwarmen) in de woonkamer afraden en voor ander type binnenunits zouden gaan?

• Paul Atreides
Team-RiNo schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:07:
[...]

De FTXZ50N zal in dezelfde ruimte/bij gelijke warmtevraag goedkoper zijn omdat de SCOP hoger is. Het opgegeven jaarverbruik zegt niet zoveel en is waarschijnlijk hoger omdat de Daikin wat meer verwarmingsvermogen heeft (9,4 vs 8,2).
Hebben we het dan over een paar tientjes per jaar of een paar honderd per jaar verschil?

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 15:31

Kanttekening hierbij is dat de ZSP-W niet eens door de Nederlandse importeur word geïmporteerd/geleverd. Als je installateur/leverancier met dit model aankomt weet je dat ze uit het buitenland komen en garantie een probleem kan zijn.

• Team-RiNo
Paul Atreides schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:26:
[...]

Hebben we het dan over een paar tientjes per jaar of een paar honderd per jaar verschil?
Elke situatie is dusdanig verschillend dat ik dat niet kan inschatten. De Daikin is sowieso ook een stuk duurder in aanschaf dan de MHI al zou je wellicht ook prima uitkomen met de 3,5kW gezien die tot 9kW verwarmen gaat wat meer is dan de 5kW MHI.

• Paul Atreides
Team-RiNo schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:46:
[...]

Elke situatie is dusdanig verschillend dat ik dat niet kan inschatten. De Daikin is sowieso ook een stuk duurder in aanschaf dan de MHI al zou je wellicht ook prima uitkomen met de 3,5kW gezien die tot 9kW verwarmen gaat wat meer is dan de 5kW MHI.
En de 3,5kW zou genoeg zijn voor een woonkamer van 50m2 / 131m3?

Thanks!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Paul Atreides schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:26:
[...]

En de 3,5kW zou genoeg zijn voor een woonkamer van 50m2 / 131m3?

Thanks!
Dat kan je zo toch nooit zeggen, dat hangt toch enorm af van de isolatie van je woning.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Paul Atreides
Tommie12 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:31:
[...]

Dat kan je zo toch nooit zeggen, dat hangt toch enorm af van de isolatie van je woning.
Ah ok! Wat ik merk dat het best moeilijk is om een goed systeem aan te schaffen, heb al 5 offertes maar met best weinig input en weinig echte antwoorden. Ook als ik naar de websites ga van de merken, kom ik niet echt veel handige info tegen.

Zou echt wel een rekentool ofzo willen hebben, die globaal kan laten zien wat je nodig hebt of meer uitleg over hoeveel een systeem kost qua gebruik. Ik zie SEER en SCOP ratings maar wat is het verschil in kosten tussen een 5 en een 6 bijv. Ook het verschil tussen modellen word niet echt duidelijk, iets zuinger, maar weegt dfat op tegen de hogere kosten? Terwijl je zou denken dat het nu best een volwassen markt is.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul Atreides op 04-04-2022 11:39 ]

• Servee
  • Niet online
@Paul Atreides
Je kunt hier een basis vinden: je weet zelf wat de isolatie van je woning is.
Daarnaast is hier genoeg data te vinden op basis van inhoud en verbruik, gebruik de zoekfunctie eens in dit topic daar haal je al heel veel info vandaan.

Als je gaat voor een A merk systeem dan ligt dat niet heel veel uit elkaar.

https://www.warmtepompgig...paciteit-airco-berekenen/

[ Voor 42% gewijzigd door Servee op 04-04-2022 11:51 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Team-RiNo
Paul Atreides schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:37:
[...]

Ah ok! Wat ik merk dat het best moeilijk is om een goed systeem aan te schaffen, heb al 5 offertes maar met best weinig input en weinig echte antwoorden. Ook als ik naar de websites ga van de merken, kom ik niet echt veel handige info tegen.

Zou echt wel een rekentool ofzo willen hebben, die globaal kan laten zien wat je nodig hebt of meer uitleg over hoeveel een systeem kost qua gebruik. Ik zie SEER en SCOP ratings maar wat is het verschil in kosten tussen een 5 en een 6 bijv. Ook het verschil tussen modellen word niet echt duidelijk, iets zuinger, maar weegt dfat op tegen de hogere kosten? Terwijl je zou denken dat het nu best een volwassen markt is.
SCOP is makkelijk mee te rekenen maar je moet op de een of andere manier te weten komen wat de warmtebehoefte van je woning is, als je gas had gehad was dit makkelijk in te schatten, 1m3 is ongeveer 8kW aan warmte. Is er meer info dan de 1000/1500,- die je per jaar betaalt voor de verwarming nu?

Stel dat je 1000kW aan warmte opwerkt kost je dat 212kWh met de MHI en 182 met de Daikin (1000/SCOP).

• Paul Atreides
Team-RiNo schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:53:
[...]

SCOP is makkelijk mee te rekenen maar je moet op de een of andere manier te weten komen wat de warmtebehoefte van je woning is, als je gas had gehad was dit makkelijk in te schatten, 1m3 is ongeveer 8kW aan warmte. Is er meer info dan de 1000/1500,- die je per jaar betaalt voor de verwarming nu?

Stel dat je 1000kW aan warmte opwerkt kost je dat 212kWh met de MHI en 182 met de Daikin (1000/SCOP).
Ik heb blokverwarming (woon in een flat) dus ik krijg niet te zien hoeveel ik verbruik qua gas maar per unit (via een ondoorzichtige berekening).

Ik zie met de link dat ik waarschijnlijk 6.6kW nodig heb (factor 50 x 131m3), ik heb een plat dak (op 8 hoog) redelijk geïsoleerd maar wel veel ramen.

• w00key
Paul Atreides schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:37:
[...]

Heb je een slimme meter? In de app van de leverancier kan je dan kijken wat je per dag verbruik, m3 per dag x 8 kWh per m3 = warmte nodig.

Stel dat het 12 m3 is, 96 kWh delen door 24 uur = 4 kW gemiddeld nodig. Dat is best veel, maar een MHI 3.5 kan tot 4.0 kW (nominaal) en 5.0 kW (max) leveren, alleen niet bij -10 graden buiten, dan hou je 3.0 kW over en moet je iets groters installeren, of een straalkachel bij nemen van 1kW (paar tientjes bij de Karwei).

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:07
Soullancer schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:30:
Zijn er nog mensen die met hun ervaring een daikin stylish (op multisplit voor koelen en verwarmen) in de woonkamer afraden en voor ander type binnenunits zouden gaan?
Nog geen ervaring maar voor mijn nieuwe woning ga ik voor een Stylish. Ik heb nu de Perfera en het scheelt met verwarmen op fluisterstand 1 decibel, en op stand 1 2 decibel volgens de brochures. Niet schokkend maar toch merkbaar aangezien je die standen het meest gebruikt.

• Chronic_Vndm
Chronic_Vndm schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:47:
[Afbeelding]

Op de garage komt de buitenunit te staan.
In de woonkamer bij de zwarte vlak zit nog een CV.
Er is mij een mitsu HI van 5KW aangeraden. Het raam waar de airco naast komt betreft HR++ en de woonkamer is gewoon dubbelglas. Aan de garagekant is de spouw geïsoleerd. Dit is de enige mogelijke plek voor de airco helaas. Het betreft een 2-Onder 1 kap dus aan de lange zijde kan geen airco geplaatst worden.

Ik vraag me het volgende af, is 5KW voldoende of eventueel zelfs teveel? En is het wel handig om op deze plek überhaupt een airco te plaatsen om de gehele ruimte voldoende te kunnen verwarmen. De radiator in de woonkamer wil ik zo min mogelijk gebruiken.
Zou een mitsu HI 5kw teveel vermogen zijn? Adviseerd iemand wellicht een andere?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Chronic_Vndm schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:09:
[...]

Zou een mitsu HI 5kw teveel vermogen zijn? Adviseerd iemand wellicht een andere?
Ja een 3.5 is waarschijnlijk al ruim voldoende hoor. Zeker als je op normaal continu bedrijf verwarmt. Piek verwarmings vermogen is al ca 4,5 kw dus dat is al en hele bak warmte hoor.
Als de woning een beetje goed geisoleerd is dan red die 3.5 het al best goed.

Waarom niet installeren aan de lange zijde? Met een leidinggoot kan je toch best de unit daar installeren? Want kwa comfort is het echt fijner als de unit een beetje in het midden van de ruimte zit. Zodat je in de woonkamer ook fijne warmte hebt, anders is het in de keuken altijd iets warmer dan de woonkamer en dat heeft geen enkele zin toch.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco-M op 04-04-2022 14:50 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
Ik ben druk bezig met het installeren van de airco en leidingen.

Alleen nu moet ik een goot leggen naar onder een kozijn. Er zit tussen de muur en kozijn een stap van 1cm.

Zou ik de leiding van 102x66mm met een fohn een stukje kunnen buigen zoals bij PVC buis? Anders past het eindstuk niet strak tegen de plaat onder het kozijn waar een gat naar buiten zit(en moet ik gaat klooien met tussenstukjes ofzo). Liefst gebruik ik geen flexibele leiding, die zijn te lang.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 04-04-2022 15:34 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• StormRider
Voordat ik hem wil aanschaffen een tweetal vragen:

Weet iemand of de Tado Airco 3+ de airco echt uit zet of hem in een soort van slaap stand zet als de doel temperatuur is bereikt. Onze MHI ZSX laat namelijk de lammellen open staan, in een soort semi actie stand. Ik zou het zonde vinden als het syteem alles opnieuw open moeten zetten. Bij de ZSX zijn het namelijk 2 'lamellen 'die open moeten. Een kleine en één grotere.
Het zou mooi zijn als de Tado dezelfde commando's geeft als de originele afstandbediening.

En zet de Tado de Airco fysiek uit als je hem uitschakelt? Dus sluit hij dan wel alle lamellen?

[ Voor 14% gewijzigd door StormRider op 04-04-2022 17:09 ]

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 15:31
StormRider schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:59:
Vraagje, weet iemand of de Tado Airco 3+ de airco echt uit zet of hem in een soort van slaap stand zet als de doel temperatuur is bereikt.
Onze MHI ZSX laat namelijk de lammellen open staan, in een soort semi actie stand. Ik zou het zonde vinden als het syteem alles opnieuw open moeten zetten. Bij de ZSX zijn het namelijk 2 'lamellen 'die open moeten. Een kleine en één grotere.

Het zou mooi zijn als de Tado dezelfde commando's geeft als de originele afstandbediening.
Weet je zeker dat je Tado een commando geeft? Misschien zet hij alleen de setpoint lager?
Als je airco in halfopen stand staat dan is de kamer op de (ingestelde)temperatuur. De fan draait nog wel langzaam om de temperatuur meting op gang te houden.

Hoe heb je de Tado ingesteld?

• StormRider
EPICOSAURUS schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:08:
[...]

Weet je zeker dat je Tado een commando geeft? Misschien zet hij alleen de setpoint lager?
Als je airco in halfopen stand staat dan is de kamer op de (ingestelde)temperatuur. De fan draait nog wel langzaam om de temperatuur meting op gang te houden.

Hoe heb je de Tado ingesteld?
Dank voor je snelle reactie. Ik heb nog geen Tado. Ik twijfel nog tussen de originele RAC Wifi of een Tado. De Tado spreekt mij wel aan omdat je ook een fysieke knop op de muur hebt. Dit vindt mijn vriendin wel prettig.

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 14:19
w00key schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:05:
[...]

Heb je een slimme meter? In de app van de leverancier kan je dan kijken wat je per dag verbruik, m3 per dag x 8 kWh per m3 = warmte nodig.

Stel dat het 12 m3 is, 96 kWh delen door 24 uur = 4 kW gemiddeld nodig. Dat is best veel, maar een MHI 3.5 kan tot 4.0 kW (nominaal) en 5.0 kW (max) leveren, alleen niet bij -10 graden buiten, dan hou je 3.0 kW over en moet je iets groters installeren, of een straalkachel bij nemen van 1kW (paar tientjes bij de Karwei).
Houd er wel rekening dat je er alleen 4kW uit krijgt als de binnen unit behoorlijk staat te blazen. Onze MHI (35 zsx) verbruikt op stand 1 max 500 watt. Op stand 4 gaat ie makkelijk over de 1000.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Pagina: 1 ... 121 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic