Ik heb 3d auto en fan zet ik ook op auto. En dan rustig laten draaien.StormRider schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:41:
Heren,
Op welke ventilatie modus mag de MHI ZSX staan met verwarming? Ik heb nu 3D. Hebben jullie de ventilatie kracht op laag of op automatisch staan
Ik draai onze ZSX units praktisch altijd op “auto” en dat werkt heel goed hoor. Zeker als je veel op continu bedrijf draaid dan regelt de unit na verloop van tijd altijd wel weer terug naar een laag en vrij stil fan nivo. De unit moduleerd ook heel soepel en het is nauwelijks te merken of de unit iets op toert of “down” toert.StormRider schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:41:
Heren,
Op welke ventilatie modus mag de MHI ZSX staan met verwarming? Ik heb nu 3D. Hebben jullie de ventilatie kracht op laag of op automatisch staan
En er zijn ook dames hier hoor.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Mag ik je hier nog wat over vragen?w00key schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:54:
[...]
Je hangt een wand thermostaat in elke zone / kamer waar je de temperatuur meet en instel en met kleppen wordt de warmte naar de juiste zone gestuurd. Of simpele versie, alle 4 aan 1 thermostaat, dan gaat het net als bij de CV zonder slimme radiatorknop tegelijk aan of uit.
Ik heb nu een voorstel liggen, op basis van Toshiba. Wat volgens mij ook 1 van de grote spelers is op deze markt.
Voor beneden ben ik er wel uit, slaapkamer + woonkamer/keuken wordt een multisplit.
Voor de slaapkamers boven lijkt me dat kanaalmodel wat je eerder noemde ideaal. En er wordt nu dit aangeboden.
RAV-RM801BTP
RAV-GM801AT
Waarbij je:
- 1 bedienpaneel hebt waar je de temperatuur instelt.(bv op de overloop)
- Per ruimte de toevoer kan regelen met een klep
- 1 temperatuur kunt instellen, niet per ruimte dus
- De unit meet op basis van lucht die retour komt of de temperatuur gehaald wordt of niet en wat er moet gebeuren.(meer/minder koelen etc)
De kleppen kunnen niet automatisch bediend worden.
Voor mijn gevoel krijg ik in de basis deze 2 situaties:
1) Zomer, +25-+35 -> Airco op koelen, alle kamers boven dezelfde temperatuur (logeerkamer wellicht dicht)
2) Winter: ouder slaapkamer en logeerkamer verwarmen we nu ook niet, sterker nog met -5 staat het raam nog op een kier. Die 2 draai je die klep dicht. 2 kinderkamers klep open en stel je in op 18 graden oid.
Maar toch twijfel ik ergens over dat verhaal qua kleppen. Ik begreep dat je per ruimte een soort afstandsbediening krijgt om die klep te bedienen, zou dus per ruimte kunnen of je drukt ze alle 4 in het CV hok aan de muur.
Maar is het wel zo handig dat je niet per ruimte de temperatuur kunt instellen? Of het werken met die kleppen dermate goed dat het gegarandeerd goed werkt?
Lastige is ook, het kost een boel geld en je weet pas of het bevalt als je het al hebt...
Overigens zie ik ook zeker wel voordelen van het systeem, geen lelijke bak aan de muur, meer comfort en met name minder geluid zie ik zeker als een groot voorbeeld. Ik wil alleen graag voorkomen dat we nu hier voor kiezen en dat het achteraf toch tegen blijkt te vallen omdat het 1 temperatuur voor de hele verdieping verhaal icm de kleppen tegen valt.
[ Voor 8% gewijzigd door Renkie op 24-03-2022 23:01 ]
Wat je beschrijft met 1 thermostaat plus regelbare kleppen lijkt op de klassieke CV - de hoofdthermostaat zet de kachel aan en je draait aan de kraan bij de radiator tot het warm genoeg is. Het kan wel maar inregelen is iets lastiger.Renkie schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:49:
[...]
Mag ik je hier nog wat over vragen?
Ik heb nu een voorstel liggen, op basis van Toshiba. Wat volgens mij ook 1 van de grote spelers is op deze markt.
Voor beneden ben ik er wel uit, slaapkamer + woonkamer/keuken wordt een multisplit.
Voor de slaapkamers boven lijkt me dat kanaalmodel wat je eerder noemde ideaal. En er wordt nu dit aangeboden.
RAV-RM801BTP
RAV-GM801AT
Waarbij je:
- 1 bedienpaneel hebt waar je de temperatuur instelt.(bv op de overloop)
- Per ruimte de toevoer kan regelen met een klep
- 1 temperatuur kunt instellen, niet per ruimte dus
- De unit meet op basis van lucht die retour komt of de temperatuur gehaald wordt of niet en wat er moet gebeuren.(meer/minder koelen etc)
De kleppen kunnen niet automatisch bediend worden.
Voor mijn gevoel krijg ik in de basis deze 2 situaties:
1) Zomer, +25-+35 -> Airco op koelen, alle kamers boven dezelfde temperatuur (logeerkamer wellicht dicht)
2) Winter: ouder slaapkamer en logeerkamer verwarmen we nu ook niet, sterker nog met -5 staat het raam nog op een kier. Die 2 draai je die klep dicht. 2 kinderkamers klep open en stel je in op 18 graden oid.
Maar toch twijfel ik ergens over dat verhaal qua kleppen. Ik begreep dat je per ruimte een soort afstandsbediening krijgt om die klep te bedienen, zou dus per ruimte kunnen of je drukt ze alle 4 in het CV hok aan de muur.
Maar is het wel zo handig dat je niet per ruimte de temperatuur kunt instellen? Of het werken met die kleppen dermate goed dat het gegarandeerd goed werkt?
Lastige is ook, het kost een boel geld en je weet pas of het bevalt als je het al hebt...
Overigens zie ik ook zeker wel voordelen van het systeem, geen lelijke bak aan de muur, meer comfort en met name minder geluid zie ik zeker als een groot voorbeeld. Ik wil alleen graag voorkomen dat we nu hier voor kiezen en dat het achteraf toch tegen blijkt te vallen omdat het 1 temperatuur voor de hele verdieping verhaal icm de kleppen tegen valt.
Ik had meer dit voor me: https://www.123klimaatsho...t-35-kw-exclusief-plenum/
Dat werkt met een thermostaat per kamer, of misschien per 2 als ze nagenoeg hetzelfde verwarming/koeling nodig hebben.
Ik heb nu 3 losse herriemakers maar als ik ooit naar een geschikt huis verhuis wordt dit het.
De compressor van mijn ene LG maakte veel meer herrie dan de andere: bleek door een lek te weinig R32 in te zitten. Na bijvullen was hij net zo stil als de andere.venzi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:42:
Vorig jaar december heb ik dus een SRK50 opgehangen om mijn woonkamer te verwarmen. Nu ben ik van mening dat mijn compressor altijd wel erg veel lawaai maakt, of overdrijf ik en is dit normaal voor deze units?
SRK50
temp 30
Handmatig op fanstand 2
linkje naar youtube video
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden, kan het ook komen doordat hij aan beugels zwevend gemonteerd is? Dat gewoon op de grond op massief steen het verschil gaat maken?
Bedankt alvast!
Hier de srk35 zsx draaien.venzi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:42:
Vorig jaar december heb ik dus een SRK50 opgehangen om mijn woonkamer te verwarmen. Nu ben ik van mening dat mijn compressor altijd wel erg veel lawaai maakt, of overdrijf ik en is dit normaal voor deze units?
SRK50
temp 30
Handmatig op fanstand 2
linkje naar youtube video
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden, kan het ook komen doordat hij aan beugels zwevend gemonteerd is? Dat gewoon op de grond op massief steen het verschil gaat maken?
Bedankt alvast!
Wat bij ons redelijk geholpen heeft tegen bijgeluiden van de buitenunit zijn aquarium raam schoon maak magneten (of hoe die dingen dan ook heten. Deze truc heb ik een keer afgekeken bij een smit. Deze had van deze magneten op zijn aambeeld zitten om de overdreven ding ding ding weg te halen. Nou, op een buiten unit werkt het ook best aardig, wel zoeken naar de juiste plek(ken).
Daarnaast heb ik een stukje rubber tussen achter rek en lamellen van de buiten unit gestoken om te voorkomen dat het rekje gaat mee schudden.
Nu best stille buiten unit, nog wel plop plop plop geluid bij sommige toerentallen.
Ach ja, niemand heeft er last van zo, dus goed is goed genoeg.
Voor de grootte heb ik steeds gekeken naar wat een airco bij -10C nog kan leveren. Daarboven gaat het immers dan altijd goed. Een LG F12MT van 'slechts' 3.5kW koelvermogen doet bijvoorbeeld bij -10C nog 4.6KW aan verwarming. De 60zsx doet bij -10C 5.2 kW. Helaas is die F12MT wat duurder geworden sinds de consumentenbond hem ontdekt heeft.The_Woesh schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:56:
Met dank aan wat advies van jullie en met behulp van een installateur ben ik nu tot een definitief plan gekomen.
ipv van 2x multisplit gaan we nu voor
2x single split (beneden en ouder slaapkamer)
1x triple split. (kinderkamers en kantoor)
Daarbij komen 2 buitenunits op de garage en 1 op het balkon.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu heb ik nog een paar laatste twijfels:
Beneden hebben wij gekozen voor de Mitsubishi SRK/SRC 71 ZR-W Single Split Wandmodel [7,1kW] alleen twijfel ik eigenlijk of ik niet de Mitsubishi SRK/SRC 60 ZSX-WB Single Split Wandmodel [6KW] moet nemen. Deze zal zowel verwarmen en koelen en heel vaak aan staan. Alleen twijfel ik of 6kW max wel voldoende zal zijn. Ik denk het wel, wij stoken maar 19 graden en ik wil vooral constante temp en niet heel hard opstoken/koelen als ik thuis kom.
Boven wil de installateur mij de SCM 50 ZS-W laten upgraden naar de 60 ZS-W. Dat lijkt mij persoonlijk dan weer niet nodig.
Boven zal alleen mijn kantoor veel koelen in de zomer. Dat is ook gelijk de kleinste kamer. Afgelopen 2 winters heeft boven de verwarming nooit aangestaan.
Bijgevoegd nog twee offerte. Ik doe er even geen naam bij omdat ik niet weet of dat mag op het forum.
1. [Afbeelding]
2. [Afbeelding]
Offerte twee is van een lokale stek monteur. Die is ook langsgekomen. 1. is van de winkel die de airco's verkoopt. Ik zal denk ik bij 1 gewoon ga kopen en 2. laten monteren. Dat leken mij wel flexibele gasten die meedenken en gewoon een vaste prijs incl materialen rekenen.
De DAIKIN FTXM35R / RXM35R levert maar 2.35 kW bij -10C. Als het gaat vriezen is dat denk ik niet genoeg. Je kunt het ook zien aan de buitenunit, die is relatief klein (32 kg).Frank1981 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:49:
Hi,
ik heb een offerte binnen voor een airco in de woonkamer en werkkamer.
Woonkamer heeft een oppervlakte van 60m2 (150m3) en daar zou een Daikin Perfera FTXM35R / RXM35R komen.
Werkkamer heeft een oppervlakte van 9m2 en daar zou een Daikin Comfora FTXP20M5V1B / RXP20M5V1B komen.
Woonkamer: stroomaanwezig, 3 meter leidinglengte, standaard montage
Werkkamer: stroom aanwezig, 3 meter leidinglengte, aanpgepaste montage
Is 3,5kw voor de woonkamer voldoende?
Totaal prijs 5200 euro (2900 + 2300) worden. Persoonlijk vind ik dat veel geld, Wat vinden jullie?
Ik wil de airco's vooral gebruiken om te verwarmen en in de zomer de werkkamer te koelen. Zit er veel verschil in het energieverbruik tussen Comfora en Perfera?
Hopelijk kunnen jullie me weer een stapje verder helpen.
Bedankt!
Een 60zsx-w levert 5.2 kW bij -10C, een F12MT 4.7 kW bij -10C. Beide hebben een slag grotere buitenunit van 45 kg.
Goedemorgen,
Zojuist een offerte gehad voor het plaatsen van een 5 kw unit in onze woonkamer, de aanbieder biedt 3 verschillende merken aan. De prijs is inc. Installatie.
-Tosot by Gree, model Pular 5 kw: 1450,-
-LG PC18 5 kw: 1850,-
-Daikin Perfera 5 kw: 2659,-
Zoals jullie zien is de Daikin veruit het duurst. Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar de LG of Tosot. We willen de airco graag gebruiken als hoofdverwarming, dus ook met lagere temperaturen moet hij redelijk kunnen verwarmen. Daarnaast is de wens dat de airco zuinig en betrouwbaarheid is. Wellicht een simpele maar tegelijkertijd lastige vraag, is goedkoop in dit geval duurkoop?
Bij voorbaat bedankt voor jullie reactie!
Zojuist een offerte gehad voor het plaatsen van een 5 kw unit in onze woonkamer, de aanbieder biedt 3 verschillende merken aan. De prijs is inc. Installatie.
Zoals jullie zien is de Daikin veruit het duurst. Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar de LG of Tosot. We willen de airco graag gebruiken als hoofdverwarming, dus ook met lagere temperaturen moet hij redelijk kunnen verwarmen. Daarnaast is de wens dat de airco zuinig en betrouwbaarheid is. Wellicht een simpele maar tegelijkertijd lastige vraag, is goedkoop in dit geval duurkoop?
voor verwarmen zou ik voor een A merk gaan. Mitsubishi, Daikin. Ook bij B merken zijn goede serie's te vinden maar welke weet ik zo niet. Verwarmen stelt veel zwaardere eisen aan je airco namelijk. Ook is de regel electronica dan belangrijker ivm terugmoduleren en defrosts.Als je alleen wilt koelen kom je prima uit met een B merk.JackoHKZ schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:26:
Goedemorgen,
MHI SRK 50 ZS-W
Zoals @Zuinig al aangeeft is besparen op investering inboeten op comfort. Als het budget toereikend is neem dan een A-merk met de juiste specs in jouw situatie. De eisen die de stelt komen denk ik niet overeen met de eerste twee geopperde offertes en als je eenmaal iets hebt hangen dat niet goed werkt dan baal je echt want de enige oplossing is dan nóg een x eenzelfde hoger bedrag uitgeven.JackoHKZ schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:26:
Goedemorgen,
Daikin FTXM35R/RXM35R
Verwijderd
Wij hebben multisplit SCM60ZS-W met 2 x wandunit SRK35ZS-W en de buitenunit hoor ik nauwelijks, zeker niet zoals op jouw filmpje.venzi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:42:
Nu heb ik ook niet de temperatuurinstelling op 30 graden staan, weet niet of dat uitmaakt?
Valt er nog iets nuttigs te zeggen over de mitsubishi MSZ-AP25VGK versus MSZ-LN25VGV?
De MSZ-LN25VGV ziet er wel hipper uit en heeft "Plasma-Quad-Plus-filter". De MSZ-AP25VGK is dan weer een stuk goedkoper.. Heeft dat filter echt nut?
De MSZ-LN25VGV ziet er wel hipper uit en heeft "Plasma-Quad-Plus-filter". De MSZ-AP25VGK is dan weer een stuk goedkoper.. Heeft dat filter echt nut?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@Servee en @Zuinig , bedankt voor jullie reactie. Had al het vermoeden, maar hoopte op een goedkoper alternatief maar denk dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is.
Nog een andere vraag, op de 1e en 2e verdieping willen we een multisplit kopen, de ene aanbieder zegt dat deze het best verdeeld kunnen worden over 2 buitenunits de andere zegt dat 1 buitenunit goed is. Het argument is dat 2 buitenunits verdeeld over 3 binnenunits zuiniger is. Het gaat om een Daikin perfera systeem. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
De investering voor 2 buitenunits ten opzichte van 1 is aanzienlijk te noemen. Bij voorbaat dank!
Nog een andere vraag, op de 1e en 2e verdieping willen we een multisplit kopen, de ene aanbieder zegt dat deze het best verdeeld kunnen worden over 2 buitenunits de andere zegt dat 1 buitenunit goed is. Het argument is dat 2 buitenunits verdeeld over 3 binnenunits zuiniger is. Het gaat om een Daikin perfera systeem. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
De investering voor 2 buitenunits ten opzichte van 1 is aanzienlijk te noemen. Bij voorbaat dank!
Geen idee. De LN25VG heeft vooral ook zo'n scannend "oog" aan de onderkant die scant op aanwezigheid van personen en de luchtstroom dan zodanig kan richten dat die niet direct op de personen wordt gericht. Volgens mij werkt dat goed (ik hoor de pubers er in ieder geval niet over klagen).LED-Maniak schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:52:
Valt er nog iets nuttigs te zeggen over de mitsubishi MSZ-AP25VGK versus MSZ-LN25VGV?
Geen idee of de AP-versie dat ook heeft.
Wat ik wel het nadeel vindt van de LN25VG (heb er twee) is dat je die bijna compleet moet demonteren om bij de condensbak te komen. Ik zou daar graag van die pillen in willen leggen en die dan jaarlijks schoonmaken, maar dat is met de gekozen constructie bijna niet te doen.
Geen idee of dat bij de AP-versie beter is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, maar die Daikin variant is eigenlijk hetzelfde toch? Alleen worden daar de kleppen automatisch bediend door een systeem.w00key schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:24:
[...]
Wat je beschrijft met 1 thermostaat plus regelbare kleppen lijkt op de klassieke CV - de hoofdthermostaat zet de kachel aan en je draait aan de kraan bij de radiator tot het warm genoeg is. Het kan wel maar inregelen is iets lastiger.
Ik had meer dit voor me: https://www.123klimaatsho...t-35-kw-exclusief-plenum/
Dat werkt met een thermostaat per kamer, of misschien per 2 als ze nagenoeg hetzelfde verwarming/koeling nodig hebben.
Ik heb nu 3 losse herriemakers maar als ik ooit naar een geschikt huis verhuis wordt dit het.
2 available models
An accessory located at the output from the ducted unit, that is at the point of air discharge of the indoor unit, allows the various
zones to be managed. This equipment, called multi-zoning kits, are fitted with motorized dampers - which are driven each individually
Dit lijkt mij heel mooi. Maar dit heeft volgens mij dezelfde beperkingen? Even simpel: als de basis temp 19 graden is kan ik nooit 1 ruimte op 17 graden en de ander op 21 krijgen.Je hebt 1 unit en die kan of verwarmen of koelen. En dat voorbeeld is natuurlijk vergezocht,
En let wel: het is wel een verbetering dat het automatisch geregeld wordt natuurlijk. Je zou toch verwachten dat een bedrijf als Toshiba ook zoiets moet hebben..... ik zal nog eens op zoek.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met een multisplit maar ik kan me zo voorstellen dat 1 mega bak van een buitenunit met drie losse binnenunits op een verdieping waar niet continue geleefd word die wellicht allemaal of onafhankelijk moeten draaien je geen prettig comfort krijgt, hierover is zat te lezen op dit forum.JackoHKZ schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:08:
@Servee en @Zuinig , bedankt voor jullie reactie. Had al het vermoeden, maar hoopte op een goedkoper alternatief maar denk dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is.
Daikin FTXM35R/RXM35R
@JackoHKZ Ik wel, had in mijn vorige huis 1 Daikin buitenunit met daaraan 3 binnen units, en dat werkte prima. Zowel voor verwarmen als koelen gebruikt jaren lang.Servee schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:15:
[...]
Persoonlijk heb ik geen ervaring met een multisplit maar ik kan me zo voorstellen dat 1 mega bak van een buitenunit met drie losse binnenunits die wellicht allemaal of onafhankelijk moeten draaien je geen prettig comfort krijgt, hierover is zat te lezen op dit forum.
Er stond een 3MXS52 buiten met een FTXS25 beneden en twee FTSX20 boven, op beide slaapkamers. Omdat ze nooit alle drie tegelijk volle kracht zouden draaien was de buitenunit zelfs iets "te klein", maar daar nooit last van gehad.
Die buitenunit was niet heel groot of lawaaiig, het was een prima werkende opstelling.
Voor het comfort zit er inderdaad weinig verschil in of je 1 of 2 buitenunits hebt. Het verschil is vaak dat als je meerdere buitenunits hebt deze dan per stuk kleiner gedimensioneerd zijn en dan ook verder terug kunnen moduleren waardoor de unit minder pendeld en ook iets zuiniger werkt. Zeker als maar een binnen unit tegelijk werkt dan is er dit verschil. Dit is volgens mij bij alle merken zo, maar ik merk het hier bij mijn MHI units.JackoHKZ schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:08:
Ik heb hier 2 MHI single splits voor werk kelder en woonkamer, en een multisplit voor de slaapkamer verdieping.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ik wil mijn woonkamer en (af en toe) de keuken verwarmen met een L/L warmtepomp.
Nu kom ik volgens de meeste berekeningen op een 5kw. Maar neig zelf meer naar een 3.5kw (zuiniger, goedkoper in aanschaf en stiller dat laatste is de voornaamste reden waarom ik neig naar een 3.5kw)
Ik krijg de kamer zelf goed warm met een 2.4kw straalkacheltje. Iig deze winter wat niet echt een winter was..
CV blijft voorlopig gewoon voor warmwater en de echt koude dagen. Boven hangen er ook nog geen "aircos" eerst maar is beneden proberen of het wat is voor ons.
6,5m bij 8m redelijk geisoleerd met een grote schuifpui aan de noorkant en een flinke raam aan de zuidkant. Hr++ , spouw 7cm iso, vloer is geisoleerd maar geen idee hoe dik. Liggen 20cm dikke natuurstenen tegels op. De keuken is 5x4m
Lang verhaal kort. Denken jullie dat een 3.5kw (srk zsx) voldoende is?
Zijn er hier goede ervaringen met een 5kw in de woonkamer vooral bang voor het geluid ?
Nu kom ik volgens de meeste berekeningen op een 5kw. Maar neig zelf meer naar een 3.5kw (zuiniger, goedkoper in aanschaf en stiller dat laatste is de voornaamste reden waarom ik neig naar een 3.5kw)
Ik krijg de kamer zelf goed warm met een 2.4kw straalkacheltje. Iig deze winter wat niet echt een winter was..
CV blijft voorlopig gewoon voor warmwater en de echt koude dagen. Boven hangen er ook nog geen "aircos" eerst maar is beneden proberen of het wat is voor ons.
6,5m bij 8m redelijk geisoleerd met een grote schuifpui aan de noorkant en een flinke raam aan de zuidkant. Hr++ , spouw 7cm iso, vloer is geisoleerd maar geen idee hoe dik. Liggen 20cm dikke natuurstenen tegels op. De keuken is 5x4m
Zijn er hier goede ervaringen met een 5kw in de woonkamer vooral bang voor het geluid ?
Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB
Heel ruw genomen soortgelijke situatie hier, en mijn 3,5kw weet het prima warm te houden in de winter. Levert op echt koude dagen wel de nodige herrie op, op stand 1, of 'silence' trekt de binnenunit het niet meer en moet ie echt wel harder blazen om genoeg warmte de ruimte in te krijgen. Dat is misschien het enige voordeel wat een 5kw je zou bieden, die kan waarschijnlijk langer stil z'n werk doen. Maar het zal nooit helemaal geruisloos zijn.Schranz89 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:18:
Ik wil mijn woonkamer en (af en toe) de keuken verwarmen met een L/L warmtepomp.
Beste @Ddevries ,Ddevries schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:38:
[...]
Samsung heeft modellen - wij hebben 4x de WindFree Elite hangen - die samenwerken met SmartThings. Daar kun je dan zulke schema's instellen (routines met als > dan).
Mijn oog is zojuist gevallen op de Windfree-E09.
Kun je misschien je ervaringen met deze modellen delen?
Is de verwarmingscapaciteit bij -10 daadwerkelijk zo goed als in de specs staat omschreven?
Is de buitenunit inderdaad erg stil?
Zijn er nog issues die je met deze modellen ondervonden hebt?
Nee dat is niet zo. Ik heb mijn 5 kw meestal op stand 2 staan en dan hoor je hem wel. Stand 1 is vergelijkbaar met stand 3 op een 3,5 kw. Bij mijn kennis hetzelfde verhaal. Als het koud wordt moet hij toch echt wel naar stand 3 met een 3,5 kw, anders spreid hij de warme lucht niet genoeg. Een 5 kw spreid de lucht echter beter op stand 2 omdat de ventilator een stuk krachtiger is. Voordeel: makkelijk meer warmte, nadeel meer geluid. Zelf stoort het me niet meer. Ik werk niet meer met AUTO standen, want dan maakt hij 8 stappen en varieert te veel en vaak. Een monotoom geluid constant went snel, dus heb hem altijd op stand 2.TigerXtrm schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:20:
[...]
Heel ruw genomen soortgelijke situatie hier, en mijn 3,5kw weet het prima warm te houden in de winter. Levert op echt koude dagen wel de nodige herrie op, op stand 1, of 'silence' trekt de binnenunit het niet meer en moet ie echt wel harder blazen om genoeg warmte de ruimte in te krijgen. Dat is misschien het enige voordeel wat een 5kw je zou bieden, die kan waarschijnlijk langer stil z'n werk doen. Maar het zal nooit helemaal geruisloos zijn.
Je merkt zeker dat een 5 kw krachtiger is. Ik hoef hem lager in te stellen. Zowel fan als setpoint. Ik vind dat er meer warmte vanaf komt. Logisch, het verbruik ligt dan ook hoger en je merkt dat toch wel in warmteopbrengst. Mijn kennis met de 3,5 moet soms toch wel werken bij koud weer, terwijl de isolatie daar vele mate beter is dan hier. Een 5 kw is toch wel geschikter bij veel warmteverlies. Nadeel is natuurlijk dat je boven de 14/15graden buitentemperatuur, pendelen krijgt. Ik stel dan dagdelen in om dat te voorkomen. Al met al weet ik niet hoe een 3,5 kw het hier zou doen maar ik ben toch wel erg tevreden met mijn 5 kw. Denk dat een 3,5 kw het hier net zou trekken maar ook niets over zou blijven.
MHI SRK 50 ZS-W
Hier is het vaak auto stand, soms zet ik ook fluisterstand aan maar dan ging hier een luchtbel verzamelen bij de binnenunit en terug te zien in de App waar vervolgens de binnenunit op reageert en de warmtevraag gaat verminderen, daardoor lijkt het alsof de unit het niet aankon.TigerXtrm schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:20:
[...]
Heel ruw genomen soortgelijke situatie hier, en mijn 3,5kw weet het prima warm te houden in de winter. Levert op echt koude dagen wel de nodige herrie op, op stand 1, of 'silence' trekt de binnenunit het niet meer en moet ie echt wel harder blazen om genoeg warmte de ruimte in te krijgen. Dat is misschien het enige voordeel wat een 5kw je zou bieden, die kan waarschijnlijk langer stil z'n werk doen. Maar het zal nooit helemaal geruisloos zijn.
Probleempje opgelost door de tempvoeler elders te hangen met wat solderen/kabel verlengen, warmtelevering werd daarna ineens verdriedubbeld op fluisterstand, ook standaard ruimte opwarmen ging ineens fors sneller, dat heb ik dan weer iets beperkt met de energiebespaarstand omdat ik niet wil dat de unit vol gas gaat verwarmen.
Deze airco regelt zijn gedrag op voeler en niet retour temperatuur.
Het is geen goed idee om een binnenunit in een hoek te hangen.
Bij deze Daikin kan ik het mooi terug zien aan de compressor frequentie op de webserver van de WiFi module evenals de warmtevraag van de binnenunit.
[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2022 15:27 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wat ik jammer vind dat bij deze versie je de compressor niet kunt knijpen. Voorbeeld vandaag, hele dag gedraaid rond 147watt, paar piekjes met opwarmen vanmorgen en ineens uit het niks gaat ie minuut of 10 naar 220 watt (niet te zien op de meter, wat ook vreemd is maar oké) temperatuur was stabiel in huis, geen zoninval. En na koken weer aangezet, temperatuur was al graad gedaald en dan gaat ie ineens opnieuw opstarten met veel te hoog vermogen. Na paar keer pendelen loopt ie wel weer stabiel maar wel vreemde en onnodige software regeling naar mijn idee. Zou buitenunit op stil zetten nog effect hebben denk je? Staat al op enoco.mr_evil08 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Hier is het vaak auto stand, soms zet ik ook fluisterstand aan maar dan ging hier een luchtbel verzamelen bij de binnenunit en terug te zien in de App waar vervolgens de binnenunit op reageert en de warmtevraag gaat verminderen, daardoor lijkt het alsof de unit het niet aankon.
Probleempje opgelost door de tempvoeler elders te hangen met wat solderen/kabel verlengen, warmtelevering werd daarna ineens verdriedubbeld op fluisterstand, ook standaard ruimte opwarmen ging ineens fors sneller, dat heb ik dan weer iets beperkt met de energiebespaarstand omdat ik niet wil dat de unit vol gas gaat verwarmen.
Deze airco regelt zijn gedrag op voeler en niet retour temperatuur.
Het is geen goed idee om een binnenunit in een hoek te hangen.
Bij deze Daikin kan ik het mooi terug zien aan de compressor frequentie op de webserver van de WiFi module evenals de warmtevraag van de binnenunit.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Het weer is alweer iets warmer recent en ook nog steeds erg zonnig.
De slaapkamer warmt hier overdag aardig op in de zon en de warmte blijft dan hangen zodat het snachts toch boven de 20 blijft. Ik heb al de neiging om als dat zo blijft of “erger” wordt de L/L weer op airco te draaien daar binnenkort.
Is dat omdat wij hier recent zo goed geisoleerd hebben en hebben anderen dit ook al?
Het is voor ons in elk geval volledig nieuw aangezien het voor de zolder / dak isolatie het er aardig door waaide en de slaapkamer altijd snel afkoelde.
De slaapkamer warmt hier overdag aardig op in de zon en de warmte blijft dan hangen zodat het snachts toch boven de 20 blijft. Ik heb al de neiging om als dat zo blijft of “erger” wordt de L/L weer op airco te draaien daar binnenkort.
Is dat omdat wij hier recent zo goed geisoleerd hebben en hebben anderen dit ook al?
Het is voor ons in elk geval volledig nieuw aangezien het voor de zolder / dak isolatie het er aardig door waaide en de slaapkamer altijd snel afkoelde.
Met de binnenunit(s) an sich heb ik prima ervaringen, maar jouw vragen kan ik niet echt beantwoorden. Wij hebben één grote 8,0 kW multi-split buitenunit en dat maakt dat er veel dingen anders zullen zijn t.o.v. een single-split.-Reca- schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:34:
Mijn oog is zojuist gevallen op de Windfree-E09.
Kun je misschien je ervaringen met deze modellen delen?
Is de verwarmingscapaciteit bij -10 daadwerkelijk zo goed als in de specs staat omschreven?
Is de buitenunit inderdaad erg stil?
Zijn er nog issues die je met deze modellen ondervonden hebt?
Qua geluid zal onze multi luider zijn dan een single. Het valt mij niet tegen, maar je hoort hem wel als je buiten bent of het raam open hebt.
Min 10 is het de afgelopen wintermaanden (onze 1e winter) niet geweest. De airco's wilden wij slechts als bijverwarming gaan gebruiken, maar o.b.v. de afgelopen maanden denk ik dat het ook als hoofdverwarming gaat werken. Het gasverbruik is bij ons flink gedaald, wat in de huidige tijd niet verkeerd is natuurlijk.
Wel is het anders verwarmen dan met de “klassieke” CV, voornamelijk omdat de warmte (bij ons) uit één hoek van de kamer komt en wij zelf aan de andere kant van de kamer zitten. En met verwarmen heb je toch wel wat luchtverplaatsing nodig, dus dat maakt dat het meer geluid geeft dan met koelen. Tijdens koelen vorig (na)jaar merkte ik amper dat er geluid uit kwam en vond ik de windfree een leuke toevoeging van deze units.
Onze buitenunit heeft eigenlijk een te hoog minimum vermogen voor ons goed geïsoleerde huis bij gebruik van 1 binnenunit (woonkamer), maar ik wilde per se 4 binnenunits en had maar ruimte voor 1 buitenunit. Dus dat is bewust een compromis geweest. Nadeel is dan bijv. dat hij veel pendelt bij het verwarmen wanneer alleen de woonkamer verwarmd wordt. Ben benieuwd hoe dit straks met koelen zal gaan in ons eerste volle zomer met de airco's. Verwarmen deden we op de bovenverdieping niet vaak deze winter, maar ik verwacht straks wel alle units te gaan gebruiken voor koelen. Al met al ben ik ook nog steeds aan het ontdekken, instellen, uitproberen, etc. Maar ben wel tevreden tot op heden. Issues eigenlijk niet gehad.
vraag je nou of mensen afgelopen week in de nacht nog boven de 20 graden zitten?Gerco-M schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:38:
Het weer is alweer iets warmer recent en ook nog steeds erg zonnig.![]()
Op zolder wordt het 'snachts, met dakraam open hier niet minder koud dan 21 graden.
Slaapkamers op eerste verdieping blijven ook al 2 weken boven de 20 graden.
Zonder verwarming, allemaal door de zon en de ramen op het zuiden.
Persoonlijk zou ik niet gaan koelen nu. Er komen weer wat koude nachten, en de 'warmte' buffert die kou goed weg.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Yes, hier werd het boven de 20 graden in de nachten afgelopen week. Hebben een huis uit oktober 2021 met L/W pomp en WTW systeem, ingesteld op 19,5 graden. Maar het huis zelf blijft op 21 - 22 graden stabiel en koelt niet verder af. Met de achterkant op het zuiden en 2 dakkappelen vindt de hitte wel zijn weg. Van 10:00 - 17:00 de airco's boven aangehad om de temperatuur op 20 graden stabiel te houden. Als de airco's uitstaan werd het al snel 24 - 25 graden.Kodess schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:45:
[...]
vraag je nou of mensen afgelopen week in de nacht nog boven de 20 graden zitten?
Op zolder wordt het 'snachts, met dakraam open hier niet minder koud dan 21 graden.
Slaapkamers op eerste verdieping blijven ook al 2 weken boven de 20 graden.
Zonder verwarming, allemaal door de zon en de ramen op het zuiden.
Persoonlijk zou ik niet gaan koelen nu. Er komen weer wat koude nachten, en de 'warmte' buffert die kou goed weg.
Betreft een 5,5kw Haier multisplit met 2x 2.0kw console op zolder (2 kamers) en een 2,5kw unit op de 1e verdieping zuidkant.
220 watt is toch niet bijzonder hoog. Ja die unit regelt af en toe iets bij maar dit lijkt me normaal regelgedrag wat een unit altijd gaat hebben.Servee schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:29:
[...]
Wat ik jammer vind dat bij deze versie je de compressor niet kunt knijpen. Voorbeeld vandaag, hele dag gedraaid rond 147watt, paar piekjes met opwarmen vanmorgen en ineens uit het niks gaat ie minuut of 10 naar 220 watt (niet te zien op de meter, wat ook vreemd is maar oké) temperatuur was stabiel in huis, geen zoninval. En na koken weer aangezet, temperatuur was al graad gedaald en dan gaat ie ineens opnieuw opstarten met veel te hoog vermogen. Na paar keer pendelen loopt ie wel weer stabiel maar wel vreemde en onnodige software regeling naar mijn idee. Zou buitenunit op stil zetten nog effect hebben denk je? Staat al op enoco. [Afbeelding]
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Het gaat ook niet specifiek om die 220 watt, maar gezien er geen warmteverlies (één vermogen 7 uur lang) is wel ineens optoert, terwijl buitentemperatuur juist oploopt, dit heb ik vaker gezien en over gelezen hier. Maar zodra de unit dan uitgaat omdat de woning al op temperatuur is vervolgens met veel te hoog vermogen weer gaat verwarmen en dus gaat pendelen. Ik heb de unit uurtje uitgezet om later weer aan te doen,Kire88 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:56:
[...]
220 watt is toch niet bijzonder hoog. Ja die unit regelt af en toe iets bij maar dit lijkt me normaal regelgedrag wat een unit altijd gaat hebben.
Normaal als ik de unit aan zou laten na zo’n actie zou die op 90/100/125 watt weer opstarten/ oproeren en dan rustig doorgaan, gisteren na twee keer pendelen tegen 250+ liep het weer normaal de hele avond.
[ Voor 19% gewijzigd door Servee op 29-03-2022 08:21 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat is dus niet 'normaal' voor Daikin, die start altijd hoog en ze zullen er vast een goede reden voor hebben dat de regeling zo ingesteld is. Er is niet veel aan te doen, zelfs de laagste demand control setting (als je die hebt) zal een hogere max hebben dan 250w.Servee schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:59:
[...]
Normaal als ik de unit aan zou laten na zo’n actie zou die op 90/100/125 watt weer opstarten/ oproeren en dan rustig doorgaan, gisteren na twee keer pendelen tegen 250+ liep het weer normaal de hele avond.
[Afbeelding]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ja dat heb ik idd meer gelezen hier, echter in mijn geval (van pendelen) werkt het precies andersom. De opstart is wel hoger rond de 500watt, duurt paar seconde en gaat dan, omdat temperatuur op peil is direct naar laag 90/100/125 in die reeks en gaat dan langzaam optoeren. In het geval van gisteren en paar keer eerder meegemaakt doet deze hetzelfde maar gaat dan met relatieve snelheid naar 200+ en denkt dan, oeps teveel…dat doet ie een paar keer en draait dan weer rustig.Team-RiNo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:39:
[...]
Dat is dus niet 'normaal' voor Daikin, die start altijd hoog en ze zullen er vast een goede reden voor hebben dat de regeling zo ingesteld is. Er is niet veel aan te doen, zelfs de laagste demand control setting (als je die hebt) zal een hogere max hebben dan 250w.
Helaas geen demand control (meer aanwezig bij 2021 model), alleen enoco aanstaan maar die doet niks op lager vermogen.
[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 29-03-2022 10:49 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 72% gewijzigd door Servee op 29-03-2022 10:49 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Heeft iemand een tip voor het bedienen van de MHI ZSX over de wifi? Het moet direct stabiel werken en het is belangrijk dat de 3D stand van de ventilatoren behouden blijft. De standaard wifi module van MHI vind ik verschrikkelijk en wil ik niet gebruiken.
Ook vind ik het belangrijk dat ik het kan bedienen in Google HA.
Ik kwam zelf tot de volgende opties:
Tado airco 3+:
Goede app
Wandbediening
Ingebouwde IR
Kan ik de temperatuur modulatie uit zetten?
IR-Blaster?
Universeel en alle knoppen in te stellen?
Waar ik voor wil waken is dat de remote te gevoelig is en constant het systeem aan/uit zet
. Meetingen mag de MHI ZSX het liefst zelf doen
Tado airco 3+:
Goede app
Wandbediening
Ingebouwde IR
IR-Blaster?
Waar ik voor wil waken is dat de remote te gevoelig is en constant het systeem aan/uit zet
[ Voor 33% gewijzigd door StormRider op 29-03-2022 11:54 ]
Ben hier pas geland.
Ik heb de intro gelezen, maar zou een beter idee willen hebben van de COP (seizoen) om een airco unit ook als verwarming te gebruiken.
Mag ik veronderstellen dat dit ca 4 is?
Ik heb de intro gelezen, maar zou een beter idee willen hebben van de COP (seizoen) om een airco unit ook als verwarming te gebruiken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb even voor je gegoogled en kwam deze pagina tegen, het kan dus nog beter dan 4. Maar dat googlen lukt jou vast ook welTommie12 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:30:
Ben hier pas geland.
De technische specs zullen i.h.a. de SCOP waarde voor een model bevatten.
Waarschijnlijk ga je je daarna ook nog interesseren voor SEER waardes, geluidsproductie, totale koel en verwarmingscapaiteit, uiterlijk, etc. Google is your friend...
[ Voor 12% gewijzigd door Batilan op 29-03-2022 15:39 ]
Ik had wat gezocht... maar niet direct gevonden...
Ik wil even mijn idee polsen. Eerst de situatie (in
3 jaar geleden nieuwe condenserende gasketel gehangen in mijn huis gebouwd in 1996.
Gasverbruik ca 1700 m3 (bewoonbare oppervlakte 200m2, maar ik verwarm niet alles)
Toen was gas nog goedkoop, en een L/W warmtepomp was knetterduur (20K+) en mijn radiatoren zijn niet voorzien op lage temperatuur.
In de superhete zomer van 2019 hadden we ook last van wat overhitting, voornamelijk in de woonkamer en de slaapkamer.
Nu wil ik toch eens kijken of ik het gasverbruik niet kan verlagen.
Nu dacht ik om zowel in de slaapkamer als keuken/woonkamer een airco/wp te hangen zodat de gasverwarming enkel aan moet als het echt koud is.
Wat SCOP betreft, lijkt me dit al wat geld op te leveren alleen al op basis van de huidige gasprijzen.
Maar... ik heb wat angst voor het lawaai, en de mogelijke warmte verdeling over de ruimte.
Hoe is jullie ervaring met het gebruik van een airco als WP.
3 jaar geleden nieuwe condenserende gasketel gehangen in mijn huis gebouwd in 1996.
Gasverbruik ca 1700 m3 (bewoonbare oppervlakte 200m2, maar ik verwarm niet alles)
Toen was gas nog goedkoop, en een L/W warmtepomp was knetterduur (20K+) en mijn radiatoren zijn niet voorzien op lage temperatuur.
In de superhete zomer van 2019 hadden we ook last van wat overhitting, voornamelijk in de woonkamer en de slaapkamer.
Nu dacht ik om zowel in de slaapkamer als keuken/woonkamer een airco/wp te hangen zodat de gasverwarming enkel aan moet als het echt koud is.
Wat SCOP betreft, lijkt me dit al wat geld op te leveren alleen al op basis van de huidige gasprijzen.
Maar... ik heb wat angst voor het lawaai, en de mogelijke warmte verdeling over de ruimte.
[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 29-03-2022 16:15 ]
Echt? Je hebt hier bijna 500 pagina's aan ervaringen die je met een paar gerichte zoektermen (die je zelf al aangeeft) makkelijk terugvindt.Tommie12 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:13:
[ Voor 27% gewijzigd door Slonzo op 29-03-2022 16:37 ]
Ik zal me eens wat inlezen...Slonzo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:33:
[...]
Echt? Je hebt hier bijna 500 pagina's aan ervaringen die je met een paar gerichte zoektermen (die je zelf al aangeeft) makkelijk terugvindt.
Wij gebruiken hier hier nu 2 jaar (2 volle winters) en dat bevalt uitstekend, maar wij gaan wel naar de L/W warmtepomp, omdat ik geen warmtepompboiler in huis wil (herrie) en de vloerverwarming in mijn badkamer doet nu niks (zit op de CV aangesloten). Qua comfort vind ik L/L toch wel wat minder dan CV omdat de warmtespreiding nou eenmaal minder is. Daarom gaan wij naar VV met een L/W WP. Het 'lawaai'/geluid: je went eraan. Ik heb hier een goedkope Haier Flexis Plus hangen die niet super stil is, maar ik hoor het niet meer. De verdiepingen hierboven hebben Fujitsu's, die ook niet mega stil zijn, maar ook daar wen je aan. Buitenunits heb ik 1 buurman 1 keer over gehoord, maar alleen omdat er een laag ijs in stond en de ventilator ertegenaan liep. Tsja..Tommie12 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:13:
Ik had wat gezocht... maar niet direct gevonden...
Maar om snel gas te besparen gaat er eigenlijk niks op tegen de combo zonnepanelen en L/L WP. Zeker als je de installatie voor het leeuwendeel zelf doet en dan de daadwerkelijke ingebruikstelling door een monteur.
Maar welkom in het topic, succes met je zoektocht
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hallo, ik was altijd erg tevreden met Daikin's hier in huis; gebruik de Daikin Controller app en Domoticz om de units lokaal te bedienen. Op basis hiervan 3 units laten installeren elders, 2 Stylish en 1 Perfera. Bij het instellen van de wifi loop ik tegen het probleem aan dat de Perfera niet te koppelen is middels de Daikin Controller app.
Navraag bij Daikin via de installateur leert dat de ze de functionaliteit voor de Daikin Controller app (en dus de lokale API) eruit gehaald hebben bij de Perfera unit. Iemand enig idee hoe deze alsnog aan de praat te krijgen? Daikin geeft aan dat ik hun nieuwe app moet gebruiken, in welke ik verplicht een online profiel aan moet maken en mijn units aan het internet hangen (waar ik niet op zit te wachten).
Navraag bij Daikin via de installateur leert dat de ze de functionaliteit voor de Daikin Controller app (en dus de lokale API) eruit gehaald hebben bij de Perfera unit. Iemand enig idee hoe deze alsnog aan de praat te krijgen? Daikin geeft aan dat ik hun nieuwe app moet gebruiken, in welke ik verplicht een online profiel aan moet maken en mijn units aan het internet hangen (waar ik niet op zit te wachten).
Oudere wifi modulle kopen en erin installeren moet mogelijk zijn.
Enig idee hoe ik daaraan kom en welke versie ik moet hebben?
Er is inmiddels een nieuwe module van Mitsubishi zelf, de WF-RAC. Die is al veel beter, je kunt de app proberen (Smart M-Air). Helaas nog geen Google integratie, was eerst wel aangekondigdStormRider schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:10:
Heeft iemand een tip voor het bedienen van de MHI ZSX over de wifi? Het moet direct stabiel werken en het is belangrijk dat de 3D stand van de ventilatoren behouden blijft. De standaard wifi module van MHI vind ik verschrikkelijk en wil ik niet gebruiken.
Tado airco 3+:
Goede app
Wandbediening
Ingebouwde IR
IR-Blaster?
Waar ik voor wil waken is dat de remote te gevoelig is en constant het systeem aan/uit zet. Meetingen mag de MHI ZSX het liefst zelf doen
Zie hier iemand die het eerder gedaan heeft incl veel geschiedenis over de nieuwe module:
https://community.home-as...ation-brp069c4x/270936/42
https://community.home-as...ation-brp069c4x/270936/42
Die nieuwe module WF-RAC met bijbehorende nieuwe app Smart M-air werkt prima op mijn ZS en 3d-auto werkt ook met deze appStormRider schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:10:
Tado airco 3+:
Goede app
Wandbediening
Ingebouwde IR
IR-Blaster?
Waar ik voor wil waken is dat de remote te gevoelig is en constant het systeem aan/uit zet. Meetingen mag de MHI ZSX het liefst zelf doen
https://www.chillair.nl/mitsubishi-wifi-module-wf-rac.html
Wat doet dit dan met je kamertemperatuur? Ik heb hier soms hetzelfde gedrag. Met 24 uur stoken veel minder last van maar idd de unit steeds bezighouden lijkt de frequentie van de compressor idd af te remmen.FD2 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:47:
[...]
Iets dergelijks heb ik ook opgemerkt bij mijn Daikin.
Als je hem aan zet dan begint hij te draaien op iets meer dan half vermogen (compressorfrequentie zomaar 48 Hz) en wanneer hij eenmaal werkt regelt hij bij naar wat hij meet.
Dus, als je hem tijdig aanzet om een afwijking in temperatuur vóór te zijn, dan koelt of verwarmt hij al zoveel dat hij soms weer afslaat. Et voilá je daar heb je het eerste pendelen.
Ik zet die Daikin dus eigenlijk bijna nooit meer uit.
Het enige wat ik doe is de thermostaat verstellen, al dan niet via een programma.
Dus 's avonds gaat hij naar setpoint 16 graden en in de loop van de ochtend via 17, 18, en 19 graden naar setpoint 20.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Klinkt nogal hoog deze tijd van het jaar, heeft je WTW wel een bypass en staat die wel ingeschakeld ?SmoothTweaker schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:55:
[...]
Yes, hier werd het boven de 20 graden in de nachten afgelopen week. Hebben een huis uit oktober 2021 met L/W pomp en WTW systeem, ingesteld op 19,5 graden. Maar het huis zelf blijft op 21 - 22 graden stabiel en koelt niet verder af. Met de achterkant op het zuiden en 2 dakkappelen vindt de hitte wel zijn weg. Van 10:00 - 17:00 de airco's boven aangehad om de temperatuur op 20 graden stabiel te houden. Als de airco's uitstaan werd het al snel 24 - 25 graden.
Betreft een 5,5kw Haier multisplit met 2x 2.0kw console op zolder (2 kamers) en een 2,5kw unit op de 1e verdieping zuidkant.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wij hebben aantal Daikin units op de slaapkamers en kijken nu naar grotere unit voor de woonkamer en met name ook om in de koudere maanden mee te verwarmen. Twijfel nog tussen de Stylish en de Ururu Sarara (beide de 5kW). De Stylish kennen we van de slaapkamers en staat het best. Echter, de US lijkt een betere optie qua efficientie en features. Ik heb wel begrepen dat de bevochtiging en ventilatie relatief wellicht minder zijn dan ze lijken op papier maar met name de 0.6 kW minimaal vermogen en SCOP/SEER van de US lijken gunstiger. Echter, wat ik niet snap is dat de US volgens de brochures dan voor verwarmen toch per jaar meer zou verbruiken dan de Stylish terwijl de US efficienter zou moeten zijn!? Kan iemand me dat verklaren? De brochure vermeldt voor verwarmen bij de Stylish 1271 kWh en bij de US 1427... ik snap het niet meer. Of heeft dit met het tegelijk bevochtigen te maken bij de US tegelijkertijd met verwarmen???
Dat is een goede tip. Tijdens de oplevering maakte onze WTW een hels kabaal omdat de bypass kapot was. Dit zou gerepareerd moeten zijn, maar dat ga ik van de week wel even controleren.mr_evil08 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:56:
[...]
Klinkt nogal hoog deze tijd van het jaar, heeft je WTW wel een bypass en staat die wel ingeschakeld ?
Toch nog even een redelijk oude quote aanhalen, wellicht hebben anderen er iets aan:Johan Bogle schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:25:
[...]
Ik kan nergens recensies vinden of foto’s van werk wat ze hebben afgeleverd. Daar word ik wat huiverig door in combinatie met de scherpe prijs….
Een Mxz-2f53vf + Msz-ap25 + Msz-Ap35 inclusief 2x 5meter leiding, condensafvoer en rubber voeten voor de buiten unit voor €2475,- bij climashop.nl
Volgens mij is dit best een OK prijs als ik zo zie.
Omdat ze bij mij in de buurt zitten heb ik de gok gewaagd en een offerte gevraagd.
Ze komen deze week persoonlijk('s avonds zelfs..) langs om de units af te leveren. Daarna ga ik zelf installeren en doen zij nog later de inbedrijfstelling(kost wel wat extra).
Ik zal wel laten weten hoe dit gegaan is. Tot nu toe verloopt de communicatie in ieder geval prima.
(Ik weet dat dit setje 2070 euro kost inclusief verzendkosten bij ClimaMarket exclusief de leidingen en dergelijke, maar dan nog als er eens iets is dan zitten ze hier wel mooi om de hoek)
Oh en nee dit is geen reclamepost ofzo. Gezien er elk jaar weer berichten zijn over tekorten en lange wachttijden ben ik eerder verrast met hoe goed de communicatie verloopt.
[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 29-03-2022 22:15 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als je net uit bed komt is 18 - 19 graden prima, dan in de loop van de ochtend langzaam oplopende temperatuur terwijl je wat in het huishouden doet.Servee schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:50:
[...]
Wat doet dit dan met je kamertemperatuur? Ik heb hier soms hetzelfde gedrag. Met 24 uur stoken veel minder last van maar idd de unit steeds bezighouden lijkt de frequentie van de compressor idd af te remmen.
Tegen de middag is het dan 20 - 21 graden, en 's avonds nog wat hoger als de lamellen dicht gaan.
Afgelopen winter had ik meer dan 1000 kWh over, dus duur is dit stoken niet.
Ik KRIJG iedere maand een paar tientjes van de energieleverancier.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Wij hebben hier een 2,5kW US hangen, en dat bevochtigen is zo goed als waardeloos in ons klimaat. Wanneer je het nodig hebt, zit er te weinig vocht in de lucht en het winnen van vocht uit de lucht vebruikt vrij veel. De ventilatie doet wel iets, maar je moet er zeker geen wonderen van verwachten.klompje65 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:10:
Wij hebben aantal Daikin units op de slaapkamers en kijken nu naar grotere unit voor de woonkamer en met name ook om in de koudere maanden mee te verwarmen. Twijfel nog tussen de Stylish en de Ururu Sarara (beide de 5kW). De Stylish kennen we van de slaapkamers en staat het best. Echter, de US lijkt een betere optie qua efficientie en features. Ik heb wel begrepen dat de bevochtiging en ventilatie relatief wellicht minder zijn dan ze lijken op papier maar met name de 0.6 kW minimaal vermogen en SCOP/SEER van de US lijken gunstiger. Echter, wat ik niet snap is dat de US volgens de brochures dan voor verwarmen toch per jaar meer zou verbruiken dan de Stylish terwijl de US efficienter zou moeten zijn!? Kan iemand me dat verklaren? De brochure vermeldt voor verwarmen bij de Stylish 1271 kWh en bij de US 1427... ik snap het niet meer. Of heeft dit met het tegelijk bevochtigen te maken bij de US tegelijkertijd met verwarmen???
Wat me wel opvalt in vergelijking met de Perfera, is dat er veel minder defrosts zijn, en dat het allemaal toch net wat beter geregeld is. Het minimumvermogen is wat lager, de unit is wat stiller en de efficiëntie is een stuk hoger. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat het minimumvermogen van de Perfera lager lijkt te liggen dan wat de specificaties opgeven, maar dat weegt volgens mij nog niet op tegen het hogere rendement en het gemak van de automatische filter-reiniging van de US.,
Ik zou je wel aanraden van de Ururu Sarara alleen aan te schaffen voor de ruimte waar je vraag naar verwarming het hoogst is (niet alleen vermogen, maar ook aantal dagen per jaar). Mogelijk kom je ook wel toe met de 3,5 kW, aangezien het verwarmings-vermogen bij lage buitentemperatuur vrij hoog ligt in vergelijking met de Perfera.
Er wordt altijd heel simpel gepraat over airco’s en warmtepompen, echter zijn het vrij complexe apparaten. Zal verder niet ingaan op het proces. Buiten koudemiddel zit er ook olie in het gesloten circuit, dit circuleert voor een deel samen mee het koudemiddel. Wanneer er teveel olie achterblijft in het binnendeel dan loopt de compressor vast, de meeste inverters geven daarom af en toe gas bij, dit zou het kunnen verklaren.Servee schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:29:
[...]
Wat ik jammer vind dat bij deze versie je de compressor niet kunt knijpen. Voorbeeld vandaag, hele dag gedraaid rond 147watt, paar piekjes met opwarmen vanmorgen en ineens uit het niks gaat ie minuut of 10 naar 220 watt (niet te zien op de meter, wat ook vreemd is maar oké) temperatuur was stabiel in huis, geen zoninval. En na koken weer aangezet, temperatuur was al graad gedaald en dan gaat ie ineens opnieuw opstarten met veel te hoog vermogen. Na paar keer pendelen loopt ie wel weer stabiel maar wel vreemde en onnodige software regeling naar mijn idee. Zou buitenunit op stil zetten nog effect hebben denk je? Staat al op enoco. [Afbeelding]
Dat van het bevochtigen had ik inderdaad begrepen. Maar blijft de vraag waarom de Ururu Sarara 5 kW voor verwarmen een hoger verbruik per jaar (1427) heeft dan de Stylish (1271) en de Perfera (1368). Dit komt rechtstreeks uit de documentatie van Daikin zelf. Dit terwijl ook jij zegt dat de Ururu Sarara veel efficienter zou moeten zijn. Dan zou ik een lager jaarverbuirk verwachten maar kennelijk is er nog iets anders aan de hand want in dit geval zou ik voor verwarmen met een Stylish beter uit zijn!?GORby schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:28:
[...]
Wij hebben hier een 2,5kW US hangen, en dat bevochtigen is zo goed als waardeloos in ons klimaat. Wanneer je het nodig hebt, zit er te weinig vocht in de lucht en het winnen van vocht uit de lucht vebruikt vrij veel. De ventilatie doet wel iets, maar je moet er zeker geen wonderen van verwachten.
Wat me wel opvalt in vergelijking met de Perfera, is dat er veel minder defrosts zijn, en dat het allemaal toch net wat beter geregeld is. Het minimumvermogen is wat lager, de unit is wat stiller en de efficiëntie is een stuk hoger. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat het minimumvermogen van de Perfera lager lijkt te liggen dan wat de specificaties opgeven, maar dat weegt volgens mij nog niet op tegen het hogere rendement en het gemak van de automatische filter-reiniging van de US.,
Ik zou je wel aanraden van de Ururu Sarara alleen aan te schaffen voor de ruimte waar je vraag naar verwarming het hoogst is (niet alleen vermogen, maar ook aantal dagen per jaar). Mogelijk kom je ook wel toe met de 3,5 kW, aangezien het verwarmings-vermogen bij lage buitentemperatuur vrij hoog ligt in vergelijking met de Perfera.
Ok ja dat zou kunnen? proces technisch weinig kennis hiervan helaas, wat is er aan te doen? Of wat is de oorzaak? Ik wil sowieso even de installateur bellen vandaag om er toch even naar te laten kijken ding is net een maand oud.RoyTrax schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:41:
[...]
Er wordt altijd heel simpel gepraat over airco’s en warmtepompen, echter zijn het vrij complexe apparaten. Zal verder niet ingaan op het proces. Buiten koudemiddel zit er ook olie in het gesloten circuit, dit circuleert voor een deel samen mee het koudemiddel. Wanneer er teveel olie achterblijft in het binnendeel dan loopt de compressor vast, de meeste inverters geven daarom af en toe gas bij, dit zou het kunnen verklaren.
[ Voor 11% gewijzigd door Servee op 30-03-2022 08:25 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat jaarvermogen is - als ik me niet vergis - voor een correct gedimensioneerde unit. Als je kijkt welke vermogens een Ururu Sarara levert bij vriestemperaturen, dan zal je zien dat je een 3,5kW US bijvoorbeeld kan vergelijken met een 5kW stylish. Als je beide units onder dezelfde omstandigheden even veel warmte laat leveren, zal de US een stuk zuiniger zijn.klompje65 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:28:
[...]
Dat van het bevochtigen had ik inderdaad begrepen. Maar blijft de vraag waarom de Ururu Sarara 5 kW voor verwarmen een hoger verbruik per jaar (1427) heeft dan de Stylish (1271) en de Perfera (1368). Dit komt rechtstreeks uit de documentatie van Daikin zelf. Dit terwijl ook jij zegt dat de Ururu Sarara veel efficienter zou moeten zijn. Dan zou ik een lager jaarverbuirk verwachten maar kennelijk is er nog iets anders aan de hand want in dit geval zou ik voor verwarmen met een Stylish beter uit zijn!?
Bij -7 bijvoorbeeld doet de 3,5 kW US 3,98kW met een COP van 3,91. De Stylish doet 3,54 kW bij een COP van 3,15. Eigenlijk ligt de 5kW Stylish dus even dicht bij de 2,5 kW US die dan 3,1kW doet. De 2,5kW en 3,5 kW US hebben een geschat jaarverbruik van respectievelijk 831 en 1100 kWh.
Bedankt voor de reactie.Glashelder schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:52:
[...]
Wij gebruiken hier hier nu 2 jaar (2 volle winters) en dat bevalt uitstekend, maar wij gaan wel naar de L/W warmtepomp, omdat ik geen warmtepompboiler in huis wil (herrie) en de vloerverwarming in mijn badkamer doet nu niks (zit op de CV aangesloten). Qua comfort vind ik L/L toch wel wat minder dan CV omdat de warmtespreiding nou eenmaal minder is. Daarom gaan wij naar VV met een L/W WP. Het 'lawaai'/geluid: je went eraan. Ik heb hier een goedkope Haier Flexis Plus hangen die niet super stil is, maar ik hoor het niet meer. De verdiepingen hierboven hebben Fujitsu's, die ook niet mega stil zijn, maar ook daar wen je aan. Buitenunits heb ik 1 buurman 1 keer over gehoord, maar alleen omdat er een laag ijs in stond en de ventilator ertegenaan liep. Tsja..
Maar om snel gas te besparen gaat er eigenlijk niks op tegen de combo zonnepanelen en L/L WP. Zeker als je de installatie voor het leeuwendeel zelf doet en dan de daadwerkelijke ingebruikstelling door een monteur.
Maar welkom in het topic, succes met je zoektocht
Zelf installeren wil ik niet aan beginnen, daarvoor ben ik gerust bereid te betalen.
Ik heb nu een tip van een vriend gekregen over een installateur die alles mooi afwerkt en goed bekijkt. Op 7 April komt die kijken, en dan zal ik weten wat de totaalprijs is.
Ik heb al zonnepanelen, en overweeg om er nog wat bij te leggen.
Kostprijs zou nu rond de 1€/Wp zitten, en zelfs al lever ik alles terug, dan nog krijg ik momenteel 0,23€ /kWh. Dat brengt de terugverdientermijn een stuk onder de 4j. Waarschijnlijk moet ik wel de installatie omzetten van monofase (1x40A) naar driefase 3x25A.
Dat zal ook nog wat geld kosten, maar dat wil ik wel investeren, ook omdat ik dan iets comfortabeler zit met de laadpaal voor de auto.
Ik zoek zeker niet de laagste prijs, dus ik kom zeker het voorstel posten. Rendement, geluid en makkelijke bediening zijn mijn hoofdcriteria.
Tip dan alvast, wacht niet te lang met aanvragen van 3x25A, want de doorlooptijden zijn momenteel heel lang,..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
@Glashelder
Ook in België?
Ook in België?
Ow, dat weet ik niet, ik ga er eerlijk gezegd standaard vanuit dat ik tegen een Nederlander klets.. had niet door dat je in Belgie woont, sorry
* Glashelder gaat zich schamen
* Glashelder gaat zich schamen
Ik heb een vraag over de capaciteit in mijn huis, dit zou voor ons de eerste airco zijn. Het huis komt uit 1980 en recentelijk nieuwe kozijnen met HR++ ingezet. Wij hebben 2 ruimtes beneden die verbonden zijn middels een boogdoorgang (80cm breed) (eet- en woonkamer). Ik heb een totale m3 van 75m3 + 50m3 = 125m3. Wij hebben de verwarming op 19,5 graad staan alleen bij visite wat hoger
. Totale gasverbruik dit jaar is 900m3 voor de verwarming en 100m3 voor warm water en de hele dag verwarming aan gezien ik thuis werk. Ik wil in de boogdoorgang aan de eetkamer de binnenunit hangen. Ik zat zelf te denken aan Daikin Stylish 3,5kw aangezien in niet exact weet of de warmte van de binnenunit makkelijk door de boogdoorgang gaat. Ik kan de airco niet door de doorgang laten blazen alleen als hij erboven hangt en dan de luchtstroom recht naar beneden, met de hoop dat de warmte zich over beide kamers verspreid. Daarom dacht ik dat een 5kw niet het meest geschikt is. Als het minder warm wordt in de woonkamer verwarm ik dan bij met de CV ketel (waar ook de thermostaat hangt).
Dus eigenlijk ga ik er niet vanuit dat ik volledig van het gas afga maar dit voor een deel wil compenseren door met een airco.
Wij zijn overigens ook geen koelmensen als de temperatuur met een hittegolf binnen tot 28 graden komt zijn wij al blij met een beetje verkoeling van 2 graden.
Is het slim om een zwaardere unit van 4,2kw of 5kw te hangen of is de 3,5kw ook goed (mede ook gezien het toenemende geluid (DB van 19 naar 21 resp 24) en de COP van 5,15 naar 4,6 gaat)?
Bedankt voor jullie advies
Dus eigenlijk ga ik er niet vanuit dat ik volledig van het gas afga maar dit voor een deel wil compenseren door met een airco.
Wij zijn overigens ook geen koelmensen als de temperatuur met een hittegolf binnen tot 28 graden komt zijn wij al blij met een beetje verkoeling van 2 graden.
Is het slim om een zwaardere unit van 4,2kw of 5kw te hangen of is de 3,5kw ook goed (mede ook gezien het toenemende geluid (DB van 19 naar 21 resp 24) en de COP van 5,15 naar 4,6 gaat)?
Bedankt voor jullie advies
[ Voor 9% gewijzigd door RHorst op 30-03-2022 15:30 ]
*knip*, hou het gezellig. Dit soort posts voegen niets toe.
[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2022 10:47 ]
Edit: vanzelf opgelost
[ Voor 77% gewijzigd door Servee op 30-03-2022 21:20 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Advies zonder plattegrondje (liefst met opgave waar de meubels staan) is erg lastig.RHorst schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:16:
Ik heb een vraag over de capaciteit in mijn huis, dit zou voor ons de eerste airco zijn. Het huis komt uit 1980 en recentelijk nieuwe kozijnen met HR++ ingezet. Wij hebben 2 ruimtes beneden die verbonden zijn middels een boogdoorgang (80cm breed) (eet- en woonkamer). Ik heb een totale m3 van 75m3 + 50m3 = 125m3. Wij hebben de verwarming op 19,5 graad staan alleen bij visite wat hoger.
Plaats van de buitenunit is ook belangrijk.
Wat betreft koeling,
Niet de temperatuurdaling geeft het comfort in de zomer, maar de daling van de relatieve luchtvochtigheid.
Dus 2 graden temperatuurdaling in combinatie met een daling van luchtvochtigheid geeft het comfort.
Het vermogen dat daar voor nodig is is een fractie van het benodigde verwarmingsvermogen, in ons klimaat.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
:strip_exif()/f/image/pWtWXx0e8X2EXMRPTShp3c2V.jpg?f=fotoalbum_large)
@FD2 Het hartje zou de binnenunit zijn en het sterretje de buitenunit. Naar de roze cirkels niet kijken.
De maten van het huis die erbij staan zijn buitenmuur maten werkrlijke lengte van de woonkamer is dus 7,5 meter. Verder staan er normaal aantal meubel naar verhouding van het huis eettafel hoekbank salontafel buffetkast en boekenkast en kinderopberger.
Ik hoop dat dit plaatje helpt
[ Voor 22% gewijzigd door RHorst op 31-03-2022 07:43 ]
Matige opstelling, de unit in de woonkamer zou ik op het midden van de lange muur doen, op deze manier blijft de hele ruimte dezelfde temperatuur, dat zal dan waarschijnlijk 2x een single split worden.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 31-03-2022 09:15 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
ik heb hier sinds 15 maart volgende installatie ter vervanging van mijn elektrische accumulatie vloerverwarming:2 x wandmodel keuken en badkamer CS-MTZ16WKE
1 x wandmodel living Etherea CS-Z35XKEW en Buitenunit CU-3Z52TBE.
Ben nog wat aan het uitzoeken van instellingen, bv beste temperatuurinstelling gedurende de nacht enz maar wat me eigenlijk stoort is dat die Etherea CS-Z35XKEW zo om het kwartier als een een haardroger tekeer gaat gedurende iets van een minuut alhoewel de fan stand op 2 staat. Moet die zijn warmte kwijt of...die units in keuken en badkamer doen dat niet. Verder zie op de shelly plug verbruik van +-20w gedurende een vijftal minuten en dan weer naar 500 à 700w of zelfs iets meer , is dus "pendelen" veronderstel ik, was wel gedurende de zachte temperaturen de vorige weken. Is dat OK dat pendelen of meer slijtage, of hoger verbruik over 24u ?
Ben nog wat aan het uitzoeken van instellingen, bv beste temperatuurinstelling gedurende de nacht enz maar wat me eigenlijk stoort is dat die Etherea CS-Z35XKEW zo om het kwartier als een een haardroger tekeer gaat gedurende iets van een minuut alhoewel de fan stand op 2 staat. Moet die zijn warmte kwijt of...die units in keuken en badkamer doen dat niet. Verder zie op de shelly plug verbruik van +-20w gedurende een vijftal minuten en dan weer naar 500 à 700w of zelfs iets meer , is dus "pendelen" veronderstel ik, was wel gedurende de zachte temperaturen de vorige weken. Is dat OK dat pendelen of meer slijtage, of hoger verbruik over 24u ?
Als de unit maar 20w aangeeft is dat idd pendelen en staat deze uit, opstarten met een hoog vermogen om vervolgens weer uit te gaan. Kun je evt tussen deuren open zetten zodat de unit z’n warmte kwijt kan bij hogere temperaturen. Hoger verbruik zal om het even zijn denk ik omdat de unit ook uit staat tussendoor maar beter voor het systeem om te blijven draaien.duif13 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:41:
ik heb hier sinds 15 maart volgende installatie ter vervanging van mijn elektrische accumulatie vloerverwarming:2 x wandmodel keuken en badkamer CS-MTZ16WKE
Ik denk dat de software idd stand twee overruled omdat opgewekt vermogen even wat hoger is.
Wat ook kan dat stand 2 al teveel luchtverplaatsing is bij die buitentemperatuur, dan word de kamer al snel te warm, ken de unit verder niet maar zoiets is het wel mogelijk.
Eea is afhankelijk van evt zoninval, isolatie, oppervlakte woonkamer, locatie van de unit, hoeveel de unit kan terugmoduleren, minimaal vermogen en regelgedrag van de unit.
[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 31-03-2022 10:56 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Het verwarmen met de MHI 5KW ZSX gaat goed, en erg krachtig zelfs! En als ik de deuren boven open zet houd ik het overal op temperatuur. De 55m2 woonkamer lukt met gemak.
Een paar nadelen vind ik. De auto fan start na het pendelen steeds op een hoog niveau en schaalt dan af. Het geluid en de harde luchtstroom vind ik best wel hinderlijk. Kan het kwaad als ik de ventilator standaard op een lager niveau zet? Of gaat dit ten koste van de efficiëntie?
Ook wordt het in huis warmer dan hij op de afstandsbediening aangeeft. Altijd +1.5 graad afwijking. Kan ik een temperatuur correctie uitvoeren/foppen? Volgens de installateur komt dit doordat we geen bedraden thermostaat gebruiken op 1.8meter hoogte.
Huidige situatie: ik stel 18 graden in en het wordt maar zo 19.5/20. Deze afwijking is altijd gelijk.
Een paar nadelen vind ik. De auto fan start na het pendelen steeds op een hoog niveau en schaalt dan af. Het geluid en de harde luchtstroom vind ik best wel hinderlijk. Kan het kwaad als ik de ventilator standaard op een lager niveau zet? Of gaat dit ten koste van de efficiëntie?
Ook wordt het in huis warmer dan hij op de afstandsbediening aangeeft. Altijd +1.5 graad afwijking. Kan ik een temperatuur correctie uitvoeren/foppen? Volgens de installateur komt dit doordat we geen bedraden thermostaat gebruiken op 1.8meter hoogte.
Huidige situatie: ik stel 18 graden in en het wordt maar zo 19.5/20. Deze afwijking is altijd gelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door StormRider op 31-03-2022 14:53 ]
@StormRider
Ik heb een DIY wifi module in mijn ZSX gezet. Toen werd zichtbaar dat de airco de setpoint temperatuur + 2 graden als setpoint heeft. Waarschijnlijk omdat het in de buurt van de unit meestal iets warmer is. Ik heb het opgelost door via MQTT de ruimtetemperatuur van een externe sensor + 2 graden als Troom naar de ZSX te sturen. Nu regelt hij mooi naar de ingestelde temperatuur van de sensor die in het midden van de kamer hangt.
Ik heb een DIY wifi module in mijn ZSX gezet. Toen werd zichtbaar dat de airco de setpoint temperatuur + 2 graden als setpoint heeft. Waarschijnlijk omdat het in de buurt van de unit meestal iets warmer is. Ik heb het opgelost door via MQTT de ruimtetemperatuur van een externe sensor + 2 graden als Troom naar de ZSX te sturen. Nu regelt hij mooi naar de ingestelde temperatuur van de sensor die in het midden van de kamer hangt.
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Mooi opgelost! Mij wel iets te technisch hoorHartox schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:56:
@StormRider
Ik vind “auto” wel makkelijk, maar je moet deze een beetje leren kennen in je eigen situatie. Als de ingestelde temperatuur en de gemeten temperatuur erg verschillen begint deze inderdaad op een wat hoog nivo en schaalt dan langzaam af als de delta wat minder wordt. Je kan inderdaad de fan stand op een lager nivo zetten, maar dit kost zeker efficientie ja. Wat ik zelf gewoon doe is een beetje spelen met de delta en je setpoint gewoon in stapjes verhogen zodat de fan nooit op de hoge snelheid hoeft te draaien. En als je natuurlijk de ruimte de hele dag op constante tempertuur houd hebt je dit probleem ook niet. Maar dat kost misschien ook meer stroom, afhankelijk van of je aanwezig bent of niet.StormRider schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:50:
Het verwarmen met de MHI 5KW ZSX gaat goed, en erg krachtig zelfs! En als ik de deuren boven open zet houd ik het overal op temperatuur. De 55m2 woonkamer lukt met gemak.
Ja er is praktisch altijd wel een verschil tussen ingestelde en werkelijke temperatuur. Het is ook meer een “benadering” dan een werkelijke waarde
Dank voor je toelichting. Opzich vind ik de 'daadwerkelijke' temperatuur niet zo erg. Maar als het maar zo 19.5 graden wordt als ik hem op 18 zet. De ZSX kan namelijk niet lager dan 18 graden. Anders had ik hem uiteraard op 17 gezet en was er waarschijnlijk niks aan de hand. Het is nu wel erg warmGerco-M schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:34:
[...]
Ik vind “auto” wel makkelijk, maar je moet deze een beetje leren kennen in je eigen situatie. Als de ingestelde temperatuur en de gemeten temperatuur erg verschillen begint deze inderdaad op een wat hoog nivo en schaalt dan langzaam af als de delta wat minder wordt. Je kan inderdaad de fan stand op een lager nivo zetten, maar dit kost zeker efficientie ja. Wat ik zelf gewoon doe is een beetje spelen met de delta en je setpoint gewoon in stapjes verhogen zodat de fan nooit op de hoge snelheid hoeft te draaien. En als je natuurlijk de ruimte de hele dag op constante tempertuur houd hebt je dit probleem ook niet. Maar dat kost misschien ook meer stroom, afhankelijk van of je aanwezig bent of niet.
Ja er is praktisch altijd wel een verschil tussen ingestelde en werkelijke temperatuur. Het is ook meer een “benadering” dan een werkelijke waardeMaar hier ook, als je die een beetje leert kennen weet je wel welke temperatuur je moet instellen om een bepaalde temperatuur te krijgen. Bij sommige units kan je wel de setpoint delta instellen zelfs maar weet zo niet of dat op de ZSX ook kan. Ons boeit het hier niet verder eigenlijk.
Bedoel je de setpoint van de Auto mode? Kan je deze aanpassen?
Ja, het plaatje helpt
Mijn advies is afhankelijk van het gebruik van de eetkamer/serre. Als je daar 's winters uren doorbrengt, ja, dan zou ik daar wel een airco ophangen. Zit je daar niet iedere dag of alleen gedurende de maaltijd dan kan je het vermoedelijk met infrarood-panelen ook behagelijk krijgen. Over enige jaren gerekend schat ik in dat de kosten beide oplossingen vrijwel gelijk zijn.
Maar even uitgaand van 2 airco binnenunits:
Normaal adviseer ik om 2 single splits te gebruiken, maar na 2 jaar stoeien heb ik nu mijn Daikin multisplit met software kunnen temmen. Voor mij voldoet de multisplit nu, maar het is niet mijn eerste advies om een multisplit te kiezen. Over het algemeen gesproken geven multisplits vaker problemen bij het regelen.
De buitenunit(s) boven de schuur aan de gevel is een mooie plek natuurlijk, en dan de binnenunit aan de lange muur in de woonkamer, met een lekker korte leiding. Een vloermodel is de betere keuze voor verwarming. Als het een wandmodel wordt hoog aan de muur zorg dan dat hij niet in je nek staat te blazen, of op tafel. Voor verwarming moet hij naar beneden kunnen blazen, en dan de lucht verspreiden.
Mijn binnenunit hangt 4 meter verderop, en dat vind ik dichtbij genoeg
Een 3.5 kW model is voor je woonkamer vermoedelijk voldoende, maar ...
Een 5 kW model heeft ook een grotere condensor (oppervlak van de vinnen) in de unit zitten waardoor hij het bij een gelijke taak met een lagere luchtsnelheid kan doen. Het zijn allemaal compromissen.
Ik laat het hier even bij. Eerst maar eens wat keuzes maken.
Ik doe iets vergelijkbaars. Ik heb de software op de zelfbouw module aangepast om te corrigeren. Ook meteen daarmee een optie ingebouwd om veel nauwkeuriger de temperatuur te regelen ipv op 1 graad resolutie. En daarmee kan ik ook temperaturen onder de 18 graden instellen, want dat kun je ook verwerken in de offset.Hartox schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:56:
@StormRider
@Rukapul, Werkt dat ook nog als je de airco met de afstandsbediening instelt? Of wordt de 18 van de afstandsbediening dan ook 15 graden (bijvoorbeeld)?
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Kun je met de standaard AB van de ZSX wel temperaturen onder de 18° (19.5°) instellen? Ik heb er net eentje besteld, maar ze leveren er geen hawaii broek bij.
Nee, 18 graden is het minimum.
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Slik. Kan die ZSX ook niet handmatig op de laagste stand draaien? Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op een hoge stroomrekening waarbij de ramen open moeten om de temperatuur te regelen. Of lage stroomrekening maar dan handmatig pendelen met de AB.
[ Voor 14% gewijzigd door Martin7182 op 31-03-2022 16:07 ]
Hoe de offset is uit te schakelen.StormRider schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:38:
[...]
Dank voor je toelichting. Opzich vind ik de 'daadwerkelijke' temperatuur niet zo erg. Maar als het maar zo 19.5 graden wordt als ik hem op 18 zet. De ZSX kan namelijk niet lager dan 18 graden. Anders had ik hem uiteraard op 17 gezet en was er waarschijnlijk niks aan de hand. Het is nu wel erg warm
Bedoel je de setpoint van de Auto mode? Kan je deze aanpassen?
De offset is alleen voor in verwarmingsmode. Voordat je de aan/uit knop indrukt moet de installatie eerst een spanning reset hebben gehad (enkele minuten spanningsloos) Nadat de spanning erop komt de aan/uit knop op de binnenunit ingedrukt houden voor 30 seconden. Na 30 seconden geeft de binnenunit een aantal bleepjes. De offset is nu uitgeschakeld.
Dit heb ik kunnen vinden voor je
Terugkoelen :-)Martin7182 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:57:
Kun je met de standaard AB van de ZSX wel temperaturen onder de 18° (19.5°) instellen? Ik heb er net eentje besteld, maar ze leveren er geen hawaii broek bij.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Maar inderdaad, dit is ook een kleine verassing voor ons. Het is echt een sauna beneden. Want aan de grond is het 18.5 graden en bij het plafond 21.5.. Hier moeten we iets op bedenken xDMartin7182 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:01:
Slik. Kan die ZSX ook niet handmatig op de laagste stand draaien? Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op een hoge stroomrekening waarbij de ramen open moeten om de temperatuur te regelen. Of lage stroomrekening maar dan handmatig pendelen met de AB.
Ook zonde van de stroomrekening.
Bedankt voor je reactie. Maar wat kan ik hier precies doen, het is mij nog niet helemaal duidelijk. Dank voor alle snelle reacties tot nu toe.maharens schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:07:
[...]
Hoe de offset is uit te schakelen.
De offset is alleen voor in verwarmingsmode. Voordat je de aan/uit knop indrukt moet de installatie eerst een spanning reset hebben gehad (enkele minuten spanningsloos) Nadat de spanning erop komt de aan/uit knop op de binnenunit ingedrukt houden voor 30 seconden. Na 30 seconden geeft de binnenunit een aantal bleepjes. De offset is nu uitgeschakeld.
Dit heb ik kunnen vinden voor je
@StormRider Zie afbeelding in de quote.
GermanPivo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:45:
[...]
Heb je onderstaande al toegepast? Komt uit de handleiding van MHI.![]()
[Afbeelding]
Staat er een beetje vreemd. Maar gewoon de aan/uit knop indrukken tot je piep-piep hoort.
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 31-03-2022 16:20 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik ga het eens proberen.Dank voor de tip. Hopelijk ook voor de ZSX toepasbaar.GermanPivo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:20:
@StormRider Zie afbeelding in de quote.
[...]
Dat was zojuist alweer de derde defrost van vandaag... Het is een koude en witte wereld hier in het noorden.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Bedankt @maharens en @GermanPivo, dat scheelt al iets. Maar wat een enorme blunder om een "zuinige" kachel te verzinnen die niet lager dan 18° kan. Een bereik van 18° tot 30°
Ik gebruik naast mijn LG airco nog een plafond ventilator erbij, kent zomer en winterstand.StormRider schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:10:
[...]
Maar inderdaad, dit is ook een kleine verassing voor ons. Het is echt een sauna beneden. Want aan de grond is het 18.5 graden en bij het plafond 21.5.. Hier moeten we iets op bedenken xD
Ook zonde van de stroomrekening.
Draait nu in de winterstand de warmere lucht bovenin de kamer voor betere gelijkmatige kamer temperatuur door mijn hele appartement.
Zo is er stuk gelijkmatiger temperatuur verdeling met de koudere dagen.
Van de zomer bij tropen temperatuur net tegenover gesteld.
En bij matige zomer temperaturen kan de plafond ventilator het mooi koeler houden zonder direct de airco te moeten bijschaven.
Zojuist de instelingen geprobeerd aan de passen volgens de afbeelding. Echter reageert de aan/uit knop niet eens. Een stomme vraag wellicht? Is dit een fysieke knop of een touch knop? Ik wil er niet te hard op drukken en je hoort namelijk geen 'klik'
Edit:
Net nog voorzichtig doorgedrukt maar geen klik te voelen.
Ook geen reactie van het systeem.
Edit:
Net nog voorzichtig doorgedrukt maar geen klik te voelen.
[ Voor 17% gewijzigd door StormRider op 31-03-2022 17:28 ]
@StormRiderMartin7182 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:38:
Bedankt @maharens en @GermanPivo, dat scheelt al iets. Maar wat een enorme blunder om een "zuinige" kachel te verzinnen die niet lager dan 18° kan. Een bereik van 18° tot 30°
Het ligt natuurlijk wel heel erg aan de ruimte wat de werkelijke offset is. Mijn single split 35 ZSX heeft ook een soortgelijk verschil bij het verwarmen, maar dit is gemeten bij de unit zelf. Ik gebruik deze in een werk kamer van 9 x 3M waarbij de unit aan de muur bij de 3M kant zit. Maar je kan raden dat als de unit een ruimte temperatuur heeft van 20C dat het dan 9 M verderop nog geen 20C is… Als ik het sochtends warm wil hebben moet ik hem ook even op de hoge fan stand laten draaien om de warmte goed te verspreiden.
Dus dit verschil in gemeten en werkelijke temperatuur verschild wel per ruimte.
Wat ook enorm helpt, een plafond ventilator! Wij hadden ze hier al in het hele huis voor de L/L units er waren want het is zowiezo wel fijn in de zomer maar voor een goede verdeling van de warmte met L/L werken ze ook perfect. Zodat je een mooie gelijkmatige temperatuur hebt ipv 21.5C bij het plafond en nog ehhh koude voeten.
Hallo,
Ik ben sinds vorige week eigenaar van een mitshubishi 5 kw heavy industries. Vandaag bij nat en koud weer 3 defrosts gehad. Unit stopt dan 5 a 10 min en gaat dan verder. Valt zoiets deels te voorkomen of is dit afwijkend? Hier is vast al vaak antwoord op gegeven maar er zijn erg veel pagina's om door te spitten.
Vriendelijke groet Thomas.
Ik ben sinds vorige week eigenaar van een mitshubishi 5 kw heavy industries. Vandaag bij nat en koud weer 3 defrosts gehad. Unit stopt dan 5 a 10 min en gaat dan verder. Valt zoiets deels te voorkomen of is dit afwijkend? Hier is vast al vaak antwoord op gegeven maar er zijn erg veel pagina's om door te spitten.
Dit is zeker normaal en probeer dit zeker niet te voorkomen. Dan moet er een monteur komen die de buitenunit handmatig ontdooit(Bij blijvende vorst). Vrienden van ons hadden dit met een Lucht/water warmtepomp tijdens de koude winter van vorig jaar.thomasijspeert schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:22:
Hallo,
[ Voor 15% gewijzigd door StormRider op 31-03-2022 17:31 ]
Ja dit is te voorkomen hoor, als je de unit de hele dag niet gebruikt heb je ook geen defroststhomasijspeert schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:22:
Hallo,
Maar anders dan dat… Is er weinig aan te doen en heb ik vandaag ook al hetzelfde hier, ook met de MHI units. Nog geen ijs te bespeuren volgens mij maar de units zijn redelijk fanatiek in “Ik denk dat er een kleine minieme kans is dat er ijs is, dus ik ga voor de zekerheid toch maar een defrost doen”
Het is mij wel gelukt met onze 35ZSX unit. Je voelt inderdaad geen klik. Wat uiteindelijk werkte, eerst een keer de knop indrukken, toen ging het onderste klepje een beetje open staan en daarna 30 seconden ingedrukt houden. Toen hoorde ik een PiPi en is het setpoint 2 graden lager geworden.StormRider schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:51:
Zojuist de instelingen geprobeerd aan de passen volgens de afbeelding. Echter reageert de aan/uit knop niet eens. Een stomme vraag wellicht? Is dit een fysieke knop of een touch knop? Ik wil er niet te hard op drukken en je hoort namelijk geen 'klik'
Edit:
Net nog voorzichtig doorgedrukt maar geen klik te voelen.Ook geen reactie van het systeem.
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Kan een MHI via wifi ook niet lager? ME gaat tot 10 graden via wifi.
Mhi heeft volgens mij een soort van stand voor bescherming tegen vorst, welke de temperatuur op 10 graden houdt. Maar volgens mij is er geen schaal tussen die 10 en 18 graden.Glashelder schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:09:
Kan een MHI via wifi ook niet lager? ME gaat tot 10 graden via wifi.
Wanneer wij het niet te warm willen hebben zetten we de airco een uurtje, of 2, op 18 graden en daarna uit. Werkt voor ons goed. Daarna koelt het meestal 1, soms 2 graden af, afhankelijk van de omstandigheden.
Hè? Hoezo heb je daar een monteur voor nodig? Stroom er af, tuinslang (voorzichtig) op de radiator aan de achterkant? IJs verdwijnt dan als sneeuw voor de zon hoor, kraanwater is rond de 10 graden (in de winter) en heeft een grote warmtecapaciteit.StormRider schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:27:
Dit is zeker normaal en probeer dit zeker niet te voorkomen. Dan moet er een monteur komen die de buitenunit handmatig ontdooit(Bij blijvende vorst).
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic