Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.249 views

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Flatisa schreef op zondag 20 maart 2022 @ 16:27:
Kan het kwaad om de buitenunit onder een overkapping te zetten die aan de zijkanten dicht is, maar aan de voorkant open?

Ik kan me voorstellen dat het broeikaseffect in de zomer niet zo best is voor het rendement.
Geadviseerd word een koele plek, zodat met name in de zomer je meer rendement hebt. Zelf staat die van mij net buiten de veranda.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:22
Kan het kwaad om de buitenunit onder een overkapping te zetten die aan de zijkanten dicht is, maar aan de voorkant open?

Ik kan me voorstellen dat het broeikaseffect in de zomer niet zo best is voor het rendement.
Gaat ie gegarandeerd z'n eigen uitgeblazen lucht aanzuigen. Levert je in zowel de zomer als winter een hoger verbruik op. Kan je niet een rooster maken in de zijkant van de overkapping?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Waar heb je die handleiding gevonden want wou die andere parameters ook wel weten.
Die instelling SU+7+x lijkt inderdaad invloed te hebben ik heb hem -1c gezet op moment.

Heb jij hem nou +1 gegeven of -1 ?
Ik heb de voeler 2 meter buiten de unit hangen omdat de binneunit (voeler) zich zelf ging opwarmen als er hogere warmtevraag was dan zag ik ineens 25 graden in de app... en duurde het opwarmen lang.

Deze periode van het jaar heb ik er sowieso geen last meer van gezien de woning niet meer zo ver afkoelt en de unit sowieso niet zoveel warmte meer geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jXELukUGfqNUXsd90NRAuelMiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEV4yT6ehOIlubRwJXhJIRI2.png?f=fotoalbum_large

@mr_evil08
Ik heb denk ik ook ervaren wat jij steeds hebt, dat de temperatuur te hoog aangeeft. Vanmiddag zette ik de temperatuur eens op 21 ipv 21,5 om eens te kijken hoe dat voelt na een poosje. Complete flipmodus ging aan 8)7
Unit starte steeds opnieuw op, stookte hoog op zonder blazen en ramde door richting 400 watt en ging dan uit. Binnenunit gaf natuurlijk daardoor een hogere temperatuur aan. Even powermodus geprobeerd maar dat hielp niks. Settings weer terugzet naar 2 in de afstandsbediening en probleem was weg. Kabbelt nu weer rustig rond 150/175watt Nu is 20 graden setpoint dus 21 kamertemperatuur. Nou ja ook prima ;)

Kan het zijn dat het iets met de setpoint calibratie te maken heeft dat jij dit ook ervaart?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:16

Of dat acceptabel is staat in de installatiehandleiding van de buitenunit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:23
CyrielCC schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:08:
[...]

Komt het niet gewoon door het warmere weer dat je de fluittoon minder hoort? Of merk je daadwerkelijk een verschil ook in kouder weer?
Maar aanleiding van dit bericht nog eens kritisch geluisterd de afgelopen dagen, en het geluid is er wel degelijk nog, ik denk alleen dat we er nu meer aan gewend zijn. Ik denk dat de stilte heel goed gaat bevallen wanneer het warm genoeg is dat het ding uit kan. Koud/warm weer heb ik niet veel verschil kunnen ontdekken maar de fluittoon lijkt er vooral wanneer de unit grofweg tussen de 350 en 400 watt draait. Hier is dat niet bijzonder koud.

In bredere context over airco en verwarmen; ja het blijft deze winter prima warm hier, maar met name het geluid vind ik behoorlijk oncomfortabel. Ja het went maar blijft toch.
Moet erbij zeggen dat ik vrij gevoelig voor geluid ben, en dat we hier weinig achtergrondgeluid hebben.
Huishoudens waar de televisie de hele dag aanstaat of ander achtergrondlawaai is hebben er waarschijnlijk weinig last van. Maar als je in stilte wat wilt lezen oid dan vind ik een airco meer geruis maken dan prettig is.

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-01 07:38
Ruud888 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:23:
[...]
Je kan de leidingen ook laten aansluiten door een erkende monteur. Dan behoud je ook je garantie ;)
Dat is wat ik gedaan heb bij mijn Daikin installatie. En de compressor ging stuk na een half jaar in februari. Als je Daikin zelf vraagt verwijzen die naar de installateur. Echter die had het alleen aangesloten en gaat mij geen garantie op de installatie geven. De leverancier lag niet in mijn regio en ik mocht het terugsturen. Daar ik geen gas heb wilde ik een snelle oplossing dus heeft de installateur een nieuwe buitenunit geplaatst. Weg voordeel van zelf installeren.
Twee jaar geleden kon ik geen installateur vinden die een kanaal installatie wilde plaatsen vandaar dat ik het zelf heb gedaan.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:00
Kan de nieuwe WF-RAC Wifi module alleen buiten de indoorunit gehangen worden??
Zou deze liever erin willen hebben namelijk. Zou dan gaan om de ZS-W binnenunits.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36
loyske schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:18:
Zou deze liever erin willen hebben namelijk. Zou dan gaan om de ZS-W binnenunits.
Afgaande op de plaatjes is dat zo, maar wellicht dat je binnenin wat ruimte kunt vinden om hem weg te proppen.

Alternatief: bovenop de unit rechts leggen (als kabeltje lang genoeg is, anders verlengen of extra opening maken in behuizing)? Daar heb ik nu ook diverse sensoren en IR transmitter liggen.

* Rukapul heeft geen WF-RAC maar wel een zelfbouw WiFi module die wel intern blijft.

• Rukapul
MarkV6 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Dat is wat ik gedaan heb bij mijn Daikin installatie. En de compressor ging stuk na een half jaar in februari. Als je Daikin zelf vraagt verwijzen die naar de installateur. Echter die had het alleen aangesloten en gaat mij geen garantie op de installatie geven. De leverancier lag niet in mijn regio en ik mocht het terugsturen. Daar ik geen gas heb wilde ik een snelle oplossing dus heeft de installateur een nieuwe buitenunit geplaatst. Weg voordeel van zelf installeren.
Dat is toch nog steeds een prima risk/reward?

Laten we wel wezen: dit is een bedrijfstak die sowieso garantie uit de weg gaat en als het dus iets later stuk was gegaan dan had je het ook zelf moeten betalen.

Je kunt prima een afschatting maken wat garantie waard is voor deze productcategorie en dat is bar weinig.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 21-03-2022 11:41 ]

• loyske
  • Laatst online: 15:00
Rukapul schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Afgaande op de plaatjes is dat zo, maar wellicht dat je binnenin wat ruimte kunt vinden om hem weg te proppen.

Alternatief: bovenop de unit rechts leggen (als kabeltje lang genoeg is, anders verlengen of extra opening maken in behuizing)? Daar heb ik nu ook diverse sensoren en IR transmitter liggen.

* Rukapul heeft geen WF-RAC maar wel een zelfbouw WiFi module die wel intern blijft.
Zou wel een showstopper zijn voor mij! Dan liever ook de zelfbouw wifi module!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:30
loyske schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Zou wel een showstopper zijn voor mij! Dan liever ook de zelfbouw wifi module!
Hij past we gewoon in, zelf heb ik het achter het zwarte klepje gedaan deze kan dan nog net dicht. Heb bij 2 units geprobeerd een 2 kw en een 5 kw zs-w.

[ Voor 5% gewijzigd door prakka op 21-03-2022 12:37 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
Servee schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:34:
[...]

[Afbeelding]

@mr_evil08
Ik heb denk ik ook ervaren wat jij steeds hebt, dat de temperatuur te hoog aangeeft. Vanmiddag zette ik de temperatuur eens op 21 ipv 21,5 om eens te kijken hoe dat voelt na een poosje. Complete flipmodus ging aan 8)7
Unit starte steeds opnieuw op, stookte hoog op zonder blazen en ramde door richting 400 watt en ging dan uit. Binnenunit gaf natuurlijk daardoor een hogere temperatuur aan. Even powermodus geprobeerd maar dat hielp niks. Settings weer terugzet naar 2 in de afstandsbediening en probleem was weg. Kabbelt nu weer rustig rond 150/175watt Nu is 20 graden setpoint dus 21 kamertemperatuur. Nou ja ook prima ;)

Kan het zijn dat het iets met de setpoint calibratie te maken heeft dat jij dit ook ervaart?
Dat hoekerig verwarmen lag hier puur aan de sensor de binnenunit warmte zat te registreren met name als er hogere warmtevraag is zie je dan ineens 25c en ging de unit weer terug in warmte, dit was opgelost toen ik de sensor 2 meter verderop heb geplaatst(kabel langer gemaakt).

De SU instellingen wijzigen kan ik prima en heeft direct effect op de ingestelde setpoint, de binnentemperatuur meter in de App bleef wel hetzelfde aantonen maar de setpoint klopt hier gewoon.

Echt perfect krijg je de setpoint niet, bij kouder weer wijkt het af naar beneden en bij warmer weer naar boven.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Dat hoekerig verwarmen lag hier puur aan de sensor de binnenunit warmte zat te registreren met name als er hogere warmtevraag is zie je dan ineens 25c en ging de unit weer terug in warmte, dit was opgelost toen ik de sensor 2 meter verderop heb geplaatst(kabel langer gemaakt).

De SU instellingen wijzigen kan ik prima en heeft direct effect op de ingestelde setpoint, de binnentemperatuur meter in de App bleef wel hetzelfde aantonen maar de setpoint klopt hier gewoon.

Echt perfect krijg je de setpoint niet, bij kouder weer wijkt het af naar beneden en bij warmer weer naar boven.
Ok, dat heb ik hier nog niet gezien maar wel vreemd dat na aanpassen van SU instellingen het setpoint op 21,5 perfect werkt en na aanpassen naar 21 in een flipstand komt. Maar goed werkt nu weer prima.

Heb idd gemerkt dat setpoint afwijkt bij kouder weer met name zie ik dat bij een koude start. Heb bij Daikin opgevraagd of er een externe thermostaat te krijgen is, op internet lees je bij sommige aanbieders dat die optioneel is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
Servee schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:26:
[...]

Ok, dat heb ik hier nog niet gezien maar wel vreemd dat na aanpassen van SU instellingen het setpoint op 21,5 perfect werkt en na aanpassen naar 21 in een flipstand komt. Maar goed werkt nu weer prima.

Heb idd gemerkt dat setpoint afwijkt bij kouder weer met name zie ik dat bij een koude start. Heb bij Daikin opgevraagd of er een externe thermostaat te krijgen is, op internet lees je bij sommige aanbieders dat die optioneel is.
De Daikin Perfera FTXM35 (niet R variant) heeft geen mogelijkheid tot externe voeler was de reactie toen ik gevraagd had dus ik moest zelf aan de slag met soldeerapparaat om die optie toe te voegen, voeler zit met een klein weerstandje op de printplaat waar ook de IR ontvanger en ledjes op zitten, om die reden kon ik 10 draadjes solderen en de gehele printplaat verplaatsen, printplaat zit hier in een kleine PVC buis en wonderbaarlijk werkt de AB ook nog.

Dat "klapperen" kan je ook behoorlijk verminderen door energiebespaarstand op 40-50% te zetten binnen de App, hiermee pas je zijn gedrag ook aan en zal de binnenunit niet meer hoog starten.

Doorgaans zet ik dat ook aan in het voor en najaar, naarmate het echt weer koud wordt zet ik het hoger of uit.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2022 18:06 ]

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-11-2025
Hebben meer mensen last van onjuiste ruimte temperatuur waarden van de LG airconditioning? Ik weet dat warme lucht naar boven stijgt maar de meting blijft naar mijn idee ook lang 'hangen'. En wijkt zo best veel af. Hij 'meet' bijvoorbeeld nu dat de woonkamer 23 graden is. Ruimte temperatuur staat ingesteld op 20 graden maar het is 'maar' 18,5 graad.
Natuurlijk kan je de in te stellen waarde hoger instellen maar dan pompt ie er ook veel meer warme lucht in wat meer elektriciteit kost dan eigenlijk hoeft.
Hebben jullie daar ook last van en hoe gaan jullie hier mee om?

• franssie
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

@K!aus Ik heb een Daikin Muur aircon en een HWI vloermodel en bij beide kloppen de temperaturen niet met wat ik extern meet. Ik weet nu ongeveer hoe ik ze moet instellen, prima.
Natuurlijk kan je de in te stellen waarde hoger instellen maar dan pompt ie er ook veel meer warme lucht in wat meer elektriciteit kost dan eigenlijk hoeft.
Dat stukje snap ik niet. Als je meer verwarmt (of koelt) dan kost dat gewoon meer energie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• K!aus
franssie schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:48:
@K!aus Ik heb een Daikin Muur aircon en een HWI vloermodel en bij beide kloppen de temperaturen niet met wat ik extern meet. Ik weet nu ongeveer hoe ik ze moet instellen, prima.

[...]

Dat stukje snap ik niet. Als je meer verwarmt (of koelt) dan kost dat gewoon meer energie.
Ik zie op de slimme meter dat als de Airco een beetje bijstuurt hij ongeveer 500W vraagt. Stel ik de ruimte temperatuur nu in op 24 graden dan denkt ie ojee, ik moet aan de bak en ramt er 1500-2000W in. Zo bedoel ik het

• franssie

franssie

Save the albatross

K!aus schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:52:
[...]

Ik zie op de slimme meter dat als de Airco een beetje bijstuurt hij ongeveer 500W vraagt. Stel ik de ruimte temperatuur nu in op 24 graden dan denkt ie ojee, ik moet aan de bak en ramt er 1500-2000W in. Zo bedoel ik het
Oh dat doet ie alleen om het verschil te overbruggen, eens de temperatuur bereikt is zou die weer terug moeten schakelen. 500W voor een beetje bijsturen is al fors in dit weer overigens. 1500W kan als je een forse unit hebt. Ik zie dat bij mijn 2,5 modellen nooit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:59:
[...]

De Daikin Perfera FTXM35 (niet R variant) heeft geen mogelijkheid tot externe voeler was de reactie toen ik gevraagd had dus ik moest zelf aan de slag met soldeerapparaat om die optie toe te voegen, voeler zit met een klein weerstandje op de printplaat waar ook de IR ontvanger en ledjes op zitten, om die reden kon ik 10 draadjes solderen en de gehele printplaat verplaatsen, printplaat zit hier in een kleine PVC buis en wonderbaarlijk werkt de AB ook nog.

Dat "klapperen" kan je ook behoorlijk verminderen door energiebespaarstand op 40-50% te zetten binnen de App, hiermee pas je zijn gedrag ook aan en zal de binnenunit niet meer hoog starten.

Doorgaans zet ik dat ook aan in het voor en najaar, naarmate het echt weer koud wordt zet ik het hoger of uit.
Ja ik zag je foto’s laatst voorbij komen. Ik heb nog geen reactie van Daikin maar wat je zegt zal het antwoord nee zijn gezien ik nergens echt info tegen kom over de externe thermostaat.

Ik heb al eens zitten zoeken in de app maar ik kan de procentuele aanpassing niet vinden in de Onecta omgeving, las al onder de knop powermodus maar als ik die ingedrukt houd en kort indruk gaat alleen de powermodus aan. Gebruik jij nog een oude omgeving wellicht?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
K!aus schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:38:
Hebben meer mensen last van onjuiste ruimte temperatuur waarden van de LG airconditioning? Ik weet dat warme lucht naar boven stijgt maar de meting blijft naar mijn idee ook lang 'hangen'. En wijkt zo best veel af. Hij 'meet' bijvoorbeeld nu dat de woonkamer 23 graden is. Ruimte temperatuur staat ingesteld op 20 graden maar het is 'maar' 18,5 graad.
Hebben jullie daar ook last van en hoe gaan jullie hier mee om?
De gemeten waarde (zgn kamertemperatuur) is altijd paar graden hoger dan setpoint, die waarde gebruikt deze samen met setpoint om warmte verlies te berekenen.

Die afwijkende waardes kunnen verschillende oorzaken hebben.
1. Is de airco opbrengst voldoende voor de ruimte?
Als de ruimte (iets) te groot is dan komt deze nooit of langzaam op temperatuur.
2. Hoe lang is de airco bezig met verwarmen?
Systeem heeft wel even (aantal uur) nodig afhankelijk van je vermogen om de kamer op temperatuur te krijgen. Als de unit op 500 watt draait is de unit, afhankelijk van het systeem nog aan het opwarmen lijkt me.
3. Warmteverlies is te groot?
Isolatie op orde?

Laat de unit eens 24 uur aan en kijken wat er dan gebeurt met je setpoint.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
Servee schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:05:
[...]

Ja ik zag je foto’s laatst voorbij komen. Ik heb nog geen reactie van Daikin maar wat je zegt zal het antwoord nee zijn gezien ik nergens echt info tegen kom over de externe thermostaat.

Ik heb al eens zitten zoeken in de app maar ik kan de procentuele aanpassing niet vinden in de Onecta omgeving, las al onder de knop powermodus maar als ik die ingedrukt houd en kort indruk gaat alleen de powermodus aan. Gebruik jij nog een oude omgeving wellicht?
In Onecta heet dat vraagbesturing, staat boven planning en onder streamer bij mij.
Econo kan ook effect geven als je vraagbesturing niet kan vinden, echter Econo moet je iederkeer zelf aanzetten volgensmij.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2022 19:23 ]

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:23:
[...]

In Onecta heet dat vraagbesturing, staat boven planning en onder streamer bij mij.
Econo kan ook effect geven als je vraagbesturing niet kan vinden, echter Econo moet je iederkeer zelf aanzetten volgensmij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8O4uXgRd-G5RE9wyWXu9Ns-4Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5XOm41AvnJbWDGRLNnjoNHO.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn variant alleen deze. Econo staat hier altijd aan, idd als je de unit uitgeschakeld hebt van stroom moet je deze elke keer aanzetten. Per schakelmoment kun je deze wel aan/uitzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 21-03-2022 19:27 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• K!aus
Servee schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:15:
[...]

De gemeten waarde (zgn kamertemperatuur) is altijd paar graden hoger dan setpoint, die waarde gebruikt deze samen met setpoint om warmte verlies te berekenen.

Die afwijkende waardes kunnen verschillende oorzaken hebben.
1. Is de airco opbrengst voldoende voor de ruimte?
Als de ruimte (iets) te groot is dan komt deze nooit of langzaam op temperatuur.
2. Hoe lang is de airco bezig met verwarmen?
Systeem heeft wel even (aantal uur) nodig afhankelijk van je vermogen om de kamer op temperatuur te krijgen. Als de unit op 500 watt draait is de unit, afhankelijk van het systeem nog aan het opwarmen lijkt me.
3. Warmteverlies is te groot?
Isolatie op orde?

Laat de unit eens 24 uur aan en kijken wat er dan gebeurt met je setpoint.
Dank voor je reactie.
De airco staat altijd aan maar s nachts ingesteld op 16 graden, overdag op 18/19 graden en 's avonds, omdat we dan stil zitten meestal, omhoog naar 21. Woonkamer+keuken (één ruimte) meet 170m3. Hangt een 5Kw model. Huis uit 2008. Constante temperatuur instellen dag en dag 21 graden vind ik 's nachts zonde en overdag veel te warm.

Probleem wat ik heb is dat de ruimte temperatuur te lang blijft hangen. Met andere woorden; de ruimte koelt af maar de waarde van het apparaat blijft hoog 'hangen'.

Een LG airconditioning pruttelt niet de hele dag door zoals ik bij jullie wel lees met een MHI. De LG slaat echt uit en verbruikt dan dus ook niks.

• Servee
  • Niet online
K!aus schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:27:
[...]

Dank voor je reactie.
De airco staat altijd aan maar s nachts ingesteld op 16 graden, overdag op 18/19 graden en 's avonds, omdat we dan stil zitten meestal, omhoog naar 21. Woonkamer+keuken (één ruimte) meet 170m3. Hangt een 5Kw model. Huis uit 2008. Constante temperatuur instellen dag en dag 21 graden vind ik 's nachts zonde en overdag veel te warm.

Probleem wat ik heb is dat de ruimte temperatuur te lang blijft hangen. Met andere woorden; de ruimte koelt af maar de waarde van het apparaat blijft hoog 'hangen'.

Een LG airconditioning pruttelt niet de hele dag door zoals ik bij jullie wel lees met een MHI. De LG slaat echt uit en verbruikt dan dus ook niks.
Ik denk dat daar je probleem zit, als je in de avond opstookt met een continue vermogen van 500watt dan gaat afhankelijk van je scop dus uitgaande van 3? 1500 watt warmte richting je plafond. Als dat een uurtje of twee staat te stoken dan blijft idd het boven in je kamer warmer
Beter kun je een gulden middenweg zoeken van 20 graden constant? Kijken of die dan niet gaat pendelen.
Verschil tussen dag en nacht is 5 graden dat is niet echt zuinig stoken al denk je van wel, zeker niet voor een warmtepomp en zal dan veel meer gebruiken dan een juist setpoint te vinden met een constante temperatuur. Dit verklaart ook de warmte die dan blijft hangen dan werk je eigenlijk het systeem tegen.

Edit: ik zie nu dat je een ruimte van 170m3 moet verwarmen dan zou ik zeker één temperatuur aanhouden zoveel mogelijk en Max 1 graad nachtverlaging toepassen, dan is ook avondverhoging ook geen berenklus voor je systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Servee op 21-03-2022 19:45 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben naar een Daikin Perfera setup aan het kijken. Bij voorkeur 2 vloer units. Best wel wat te vinden hier over het correct dimensioneren van de capaciteit en pendelen.

Ergens zag ik een link voorbij komen naar het minimale verwarmingsvermogen per unit, maar kan deze niet meer vinden. Iemand die me op weg kan helpen?

Als ik nu zou gokken dan denk ik dat ik voor een 3,5 kW unit zou gaan (FVXM35A+RXM35R).

[ Voor 16% gewijzigd door sloth op 21-03-2022 20:04 ]

• K!aus
Servee schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Ik denk dat daar je probleem zit, als je in de avond opstookt met een continue vermogen van 500watt dan gaat afhankelijk van je scop dus uitgaande van 3? 1500 watt warmte richting je plafond. Als dat een uurtje of twee staat te stoken dan blijft idd het boven in je kamer warmer
Beter kun je een gulden middenweg zoeken van 20 graden constant? Kijken of die dan niet gaat pendelen.
Verschil tussen dag en nacht is 5 graden dat is niet echt zuinig stoken al denk je van wel, zeker niet voor een warmtepomp en zal dan veel meer gebruiken dan een juist setpoint te vinden met een constante temperatuur. Dit verklaart ook de warmte die dan blijft hangen dan werk je eigenlijk het systeem tegen.

Edit: ik zie nu dat je een ruimte van 170m3 moet verwarmen dan zou ik zeker één temperatuur aanhouden zoveel mogelijk en Max 1 graad nachtverlaging toepassen, dan is ook avondverhoging ook geen berenklus voor je systeem.
Even uit proberen dus. Dank u wel

• Servee
  • Niet online
sloth schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:01:
Ik ben naar een Daikin Perfera setup aan het kijken. Bij voorkeur 2 vloer units. Best wel wat te vinden hier over het correct dimensioneren van de capaciteit en pendelen.

Ergens zag ik een link voorbij komen naar het minimale verwarmingsvermogen per unit, maar kan deze niet meer vinden. Iemand die me op weg kan helpen?

Als ik nu zou gokken dan denk ik dat ik voor een 3,5 kW unit zou gaan (FVXM35A+RXM35R).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn9YEAFKw5JTGUjlCVQC0lBF3lw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fUOWNPEfAUZg0r5SiLA4lEkl.png?f=fotoalbum_large

Deze?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
Servee schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]

In mijn variant alleen deze. Econo staat hier altijd aan, idd als je de unit uitgeschakeld hebt van stroom moet je deze elke keer aanzetten. Per schakelmoment kun je deze wel aan/uitzetten.
De knop buitenunit geluidloos heb ik hier niet in de App(Wel op AB), daar staat bij mij de Vraagbesturing knop in de app.

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik zie hier regelmatig de vraag voorbij komen mbt inbouw vd WF-RAC module. Ik heb 2 van deze modules ingebouwd in mijn beide MHI ZSX airco's. Of het de juiste plaats is weet ik niet maar net boven de electronica aan de rechterkant heb ik ze ingebouwd. Hier passen ze precies liggend tussen. Stekkertje aangesloten en overtollige kabel erachter weggewerkt. Zie foto's. Let op ik heb de ZSX series en weet dus niet of dit ook bij de ZS versie zo past.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaxkikcb42nn198kcXmQE46bjrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JEtdAP1eHd4RwuPrANWuLE6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO-ixARkN3sbJGiCONujgoBKkAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRLMlYCHxMMxKtl8KaePFDap.jpg?f=fotoalbum_large

• sloth
  • Niet online
Nee het was nog een andere tabel of datasheet. In de link die je meegeeft staat er een minimale verwarmingscapaciteit die voor 2.5kW 3.5kW en 5kW hetzelfde is.

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:37:
[...]

De knop buitenunit geluidloos heb ik hier niet in de App(Wel op AB), daar staat bij mij de Vraagbesturing knop in de app.
Ah ok dat zal dan wel model afhankelijk zijn, misschien later weer na een update hou t wel ff in de gaten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03-2025
Hoeveel geluid maakt de buitenunit van een lucht/lucht warmtepomp ongeveer (als we niet voor het allergoedkoopste gaan), zeg 50 decibel? Weet iemand of je een geluidsdempende omkasting hiervoor kan kopen en zo ja, hoeveel dit kost? We willen graag een buitenunit plaatsen maar die zal niet heel ver van de erfgrens en een raam staan, dus het zou fijn zijn als deze relatief stil is

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-01 11:51
sloth schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Nee het was nog een andere tabel of datasheet. In de link die je meegeeft staat er een minimale verwarmingscapaciteit die voor 2.5kW 3.5kW en 5kW hetzelfde is.
Niet helemaal gelijk; daar staat wat betreft minima bij verwarmen 1,3-1,3-1,4 en ik geloof wel dat dit klopt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Team-RiNo
FelixForte schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:19:
Hoeveel geluid maakt de buitenunit van een lucht/lucht warmtepomp ongeveer (als we niet voor het allergoedkoopste gaan), zeg 50 decibel? Weet iemand of je een geluidsdempende omkasting hiervoor kan kopen en zo ja, hoeveel dit kost? We willen graag een buitenunit plaatsen maar die zal niet heel ver van de erfgrens en een raam staan, dus het zou fijn zijn als deze relatief stil is
Het verschilt erg per tuin/situatie maar dat gaat waarschijnlijk niet stil genoeg zijn (en ook de duurste niet), zeker niet als er iemand slaapt bij dat raam of op een andere manier van zijn rust geniet. Geluidsdempende omkastingen zijn te verkrijgen maar vrij prijzig, o.a. bijv. Merford DICE en de Climeleon.

Zelf heb ik hier de Merford DICE op de erfgrens staan, buiten wat airflow hoor je niks meer.

Buitenunits maken over het algemeen wel flink meer geluid bij verwarmen (compressorgeluid) dan koelen dus als het doel enkel koelen is kom je er wellicht wel mee weg.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Servee
  • Niet online
Ik denk dat je gaat schrikken 8)7 rond de €1500/ €2000,- kost zo’n omkasting als snel dus beter een duurdere versie kopen heb je op alle vlakken veel meer plezier van

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik kan met de beste wil van de wereld mijn buitenunit (die recht onder een raam hangt) niet horen, tenzij ik met mijn hoofd uit het raam ga hangen. Het (maximale) geluidsvermogen is wellicht 50-55dB, maar de geluidsdruk door een muur heen, is écht geen 50dB. Nu zal het natuurlijk wel per muur verschillen hoeveel er precies van die geluidsdruk overblijft.

Ik zou me meer zorgen maken over de erfgrens, want daar hoeft het geluid niet door een muur heen dus is de kans wel aanwezig dat je de wettelijke norm overschrijdt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03-2025
Helder, dan weet ik dat ik daar rekening mee moet houden! Ik vraag mij af waar jullie de buitenunit zouden zetten? We zitten te denken aan 1 binnenunit in de woonkamer en nog 1 op eerste etage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzXDpj2LitJYYXLLeKSWZFWcs78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRc6LP5K1iNMWz8yjft6JR6M.png?f=fotoalbum_large

Het linker dakraam van de twee is de slaapkamer, de rechter een kantoor. Binnenunit boven zou gebruikt worden zowel voor verwarmen als voor koelen. Zoals jullie zien is er vrij veel raam en dus weinig mogelijkheden om het aan de muur te monteren. Voor schaal, tuin is 5.37 meter breed.

Ik zat zelf te denken aan het plattere deel van het dak en dan iets links van ons slaapkamerraam (mogelijk wel wat verder richting de tuin). We zouden het dan met een beugel op het schuine dak monteren. Ik denk dat hij dan op zo'n 1.5 meter van de erfgrens af staat?

Of zouden jullie hem in de tuin op de grond zetten? Ik heb hem liever niet voor een raam, maar eventueel kan in de lengte tegen de muur tussen het raam van woonkamer en het raam van de uitbouw (dus je zou de breedte van 30 van de buitenunit dan daar tegen de muur hebben). Ik heb echter geen idee of dit allemaal technisch mogelijk is met buizen en dergelijken.

• Servee
  • Niet online
FelixForte schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:53:
Helder, dan weet ik dat ik daar rekening mee moet houden! Ik vraag mij af waar jullie de buitenunit zouden zetten? We zitten te denken aan 1 binnenunit in de woonkamer en nog 1 op eerste etage.

[Afbeelding]

Het linker dakraam van de twee is de slaapkamer, de rechter een kantoor. Binnenunit boven zou gebruikt worden zowel voor verwarmen als voor koelen. Zoals jullie zien is er vrij veel raam en dus weinig mogelijkheden om het aan de muur te monteren. Voor schaal, tuin is 5.37 meter breed.

Ik zat zelf te denken aan het plattere deel van het dak en dan iets links van ons slaapkamerraam (mogelijk wel wat verder richting de tuin). We zouden het dan met een beugel op het schuine dak monteren. Ik denk dat hij dan op zo'n 1.5 meter van de erfgrens af staat?

Of zouden jullie hem in de tuin op de grond zetten? Ik heb hem liever niet voor een raam, maar eventueel kan in de lengte tegen de muur tussen het raam van woonkamer en het raam van de uitbouw (dus je zou de breedte van 30 van de buitenunit dan daar tegen de muur hebben). Ik heb echter geen idee of dit allemaal technisch mogelijk is met buizen en dergelijken.
Ik weet niet hoe de verhouding is met je buren maar ik zou de unit nooit op het dak neerzetten zoals je wilt, zelfs met een omkasting denk ik dat je buren last krijgen van de unit omdat de klapramen direct naast danwel met een 1,5 meter naast de unit zijn. Daarnaast weet ik niet zeker of dat überhaupt mag. Ik zou de unit in de tuin neerzetten, een installateur kan je het beste een plek aanwijzen waar je de buitenunit het beste neer kunt zetten.

De afstand tussen binnen en buitenunit is bij de betere merken 15-20 meter leiding maar dat gaat wel ten koste van de efficiëntie.

Heb je aan de voorkant geen ruimte op de grond? Of schuurdak/carport?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• K!aus
Volgens mijn installateur moet de buitenunit sinds 2021 minimaal vijf meter van de erfgrens staan als er mensen wonen aan de andere kant van de erfgrens. 'k Heb het niet gecheckt....

• K!aus

• Servee
  • Niet online
K!aus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:09:
Volgens mijn installateur moet de buitenunit sinds 2021 minimaal vijf meter van de erfgrens staan als er mensen wonen aan de andere kant van de erfgrens. 'k Heb het niet gecheckt....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0JeLxvpU1pFVrttCHsbublfVo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NdwtZjlMlr1HjZ2PJzF2bf6X.png?f=fotoalbum_large
Per 1 april 2021 heeft de Nederlandse overheid een strengere norm doorgevoerd dan op Europees niveau is vastgelegd.
Die eis voor geluidsdruk is maximaal 45 dB (A) overdag (7.00 tot 19.00u) en 40 dB (A) in de nacht op de 'erfgrens van de woning'.
(De erfgrens is de grens met de buren / het eind van het perceel van de woning)
Volgens mij worden die regels zelfs nog strenger in de toekomst.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:10
K!aus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:09:
Voordeel is dat een lucht/lucht warmtepomp (vaak) minder vermogen heeft als een lucht/water. En dus ook minder lawaai maakt.

De buitenunit die ik op het oog heb (SRC35ZSX-W) is 48dB(A)
Is er een simpele rekentool om te berekenen wat het dan op X meter is? O-)

• Team-RiNo
Waah schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Voordeel is dat een lucht/lucht warmtepomp (vaak) minder vermogen heeft als een lucht/water. En dus ook minder lawaai maakt.

Die 48dB is geluidsdruk, dus een meting op een bepaalde afstand en onder bepaalde omstandigheden (kan per fabrikant verschillen). Als je er een db meter naast zou houden ga je gewoon 61-62dB gaan meten.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Waah schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Ho ho, ik zou je niet rijk rekenen! Ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat die 48 dB(A) de geluidsdruk is, waarschijnlijk op een meter, misschien 3, wie weet.

Volgens de specs is het geluidsvermogen (sound power level), dus op 0m afstand, 61/62 dB(A).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Waah
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Ho ho, ik zou je niet rijk rekenen! Ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat die 48 dB(A) de geluidsdruk is, waarschijnlijk op een meter, misschien 3, wie weet.

Volgens de specs is het geluidsvermogen (sound power level), dus op 0m afstand, 61/62 dB(A).
Jep, verkeerd gelezen :D my bad :+

• Servee
  • Niet online
Voorbeeld uit Google;
De geluidsdruk, ofwel het ervaren geluid, is op 1 meter afstand van de warmtepomp groter dan op 5 meter. Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
Zoals ik het lees is het tot de erfgrens. Dan wordt het sowieso al lastig om dat te halen in een rijtjeswoning.

Als het tot de buren zou zijn, zou het nog wel lukken bij ons (hoekhuis). Maar de perceelgrens is lastiger

• MarkV6
  • Laatst online: 12-01 07:38
Een 7.2Kw unit Daikin FBA71 maakt bij vollast 62 db. Dat doet hij alleen bij temperaturen onder de 5 graden. Dan staat hij ook 2 Kw te verbruiken. Bij koelen is hij een stuk stiller. Ze geven in de datasheet 2 waardes op, het is wel de hoogste! Wat je hoort is het gebrom van de compressor. De MHI 2.5Kw is een stuk stiller.
Die eisen zijn wel leuk maar 40db heb je al aan omgevings geluid overdag.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Servee
  • Niet online
Geluidsdruk word gemeten op 1 meter vanaf de erfgrens doorgaans. Ik heb mijn Daikin 3,5kw (geluidsdruk 49 db vollast) op drie meter uit het huis geplaatst. Dichtstbijzijnde raam is 5 meter verder dus dat gaat net goed. Al hoor je m amper ook als het kouder is, ik heb geen lastige buren en zelf ook een paar keer buiten wezen luisteren op powermodus bij -1 maar geluid valt reuze mee.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:13
Renkie schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:21:
[...]

En bleef wat stil, omdat we de 1e offertes vrij hoog vonden zijn we verder gaan kijken.

Het huis is van 2007, goed geïsoleerd, muren van +- 50cm dik.
Ik heb nu ook een partij die een offerte gaat maken voor een multizone kanaal unit. En nu ik er wat meer er naar gekeken heb vind ik het wel een hele mooie optie.
Het bedrijf kwam hier zelf mee omdat het netter lijkt en je bijvoorbeeld ook geen leidingen over de buitenmuren hebt behalve op 1 hoek van het huis.

Qua gasverbruik: dit jaar +- 1450m3 verwacht ik. Maar de CV ketel was nog niet goed afgesteld (stookte op 85 graden etc).

We hebben inderdaad een bergzolder, dus ruimte genoeg voor die buizen. Men leek nu uit te gaan van een systeem met alle 4 aan 1 bedienunit, maar er schijnt wel gemeten te worden per ruimte.

Maar hoe comfortabel in zo'n kanaal unit systeem? Het lijkt mij een heel mooi systeem namelijk.Wat zijn bijvoorbeeld de nadelen? En waarom worden in het algemeen multisplit unit systemen veel meer aangeboden?

En dat kanaalsysteem zou dan zijn voor de 4 slaapkamers boven. In de woonkamer en slaapkamer beneden komt dan een multisplit systeem.
1450 m3 per jaar => misschien 1000 m3 nodig voor verwarming is een nette score, daar hoef je geen hele grote units voor te kopen. Ik ben van 500 m3 naar 0 gegaan met 1x 5.3 kW multisplit voor het hele huis en de unit had niet veel te doen dit jaar, ook niet toen het goed vroor. Mijn highscore is 33% capaciteit gebruikt in een dag, 16 kWh stroom van de 48 kWh als hij op max draaide (24hx2kW).

Hoe comfortabel een kanaal unit is is helemaal afhankelijk van hoe je inblaast. In een kleine ruimte had je toch alleen 1 radiator bij het raam, dat moet niet heel veel verschillen van 1 inblaaspunt / spleet voor je gordijnen, hele grote temperatuurverschillen zou ik niet verwachten in een slaapkamer.

Als de unit heel zachtjes kan draaien, wat veel makkelijker gaat met 1 unit voor 4 kamers dan 4 aparte 2.0/2.5 wandmodellen, merk je er helemaal niks van, weinig tocht en geen geluid van de ventilator / sissende leidingen en expansieklep, die zitten een paar meter verderop. Ik ben er nu aan gewend maar dat wandunit op de slaapkamer is best wel luid, ook op comfort stand, totaal niet vergelijkbaar met de WTW die mechanisch afzuiging + toevoer is. Het valt ook meer op dan de decibelmeter aangeeft, het is geen white noise maar een ssssstsststststt plus een (licht) tonale ruis van de ventilator (~ low RPM case fan, maar een hele grote die 390m3 per uur aan lucht op laagste stand verplaatst). Mijn oplossing is om het 1 keer per dag op te stoken en 's nachts uit te laten in de winter, in de zomer had ik het vaak wel ook 's nachts aan voor koelen, straks kijken of dat anders kan dit seizoen; met een kanaal unit heb je hier geen last van.

Als laatste, een vaak voorkomend probleem is dat de thermometer in de wandunit onhandig is gemonteerd, te hoog meet, last heeft van tocht of zijn eigen hitte, etc etc, daar heb je met een wandbediening nul last van.

Installateurs willen vaak geen kanaalunit installeren niet omdat het heel veel werk is t.o.v. een standaard wandmodel, paar gaatjes boren en wat leidingen trekken en plastic kap overheen klikken vs luchtkanalen en roosters wegwerken in plafonds en koof van gips bouwen. Je hebt naast je STEK ook wat interieurbouw skills nodig om dat goed te doen. En je moet de ruimte voor hebben, in mijn huis gaat dat gewoon niet of ik moet de WTW leidingen voor misbruiken, die zijn alleen erg klein met 100mm diameter rond.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19
Die nieuwe regels zijn wel een ramp voor (mijn) "nieuwbouw" hoor....

Ik woon in "nieuwbouw" (2017). En uiteraard wordt alles steeds kleiner....
Wij hebben een rijtjeshuis. Het huis zelf is 5 meter breed. De tuin is 5 meter diep (begane grond uitbouw van 2.4m). De schuifpui achter neemt hiervan de middelste 4m in beslag. Dus aan beide erfgrenzen is er 50cm vrij.
Ik gebruik 300m3 gas per jaar voor alles. Ideaal dus om een airco/warmtepomp te plaatsen. Jammer dat ie (officieel) nergens mag staan. (er zijn meerdere buren die meerdere buitenunits op de uitbouw hebben gezet)

Komt hier ooit een oplossing voor? Ik dacht aan op het dak in zo'n schoorsteen kap plaatsen, zie ik in de buurt wel vaker. Maar heb je dan nog steeds die erfgrens eis?

[ Voor 31% gewijzigd door Kodess op 22-03-2022 12:35 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:55
Wij hebben een buitenunit van mhi, 6.0, in de tuin geplaatst, rijtjeswoning.

Omdat we zonder omkasting niet aan de officiële regels konden voldoen, hebben we de unit in een speciale geluidsdempende omkasting geplaatst.

Die omkasting kan je niet tegen de muur of schutting zetten, daar zijn aanwijzingen voor vanuit de fabrikant/leverancier hoeveel ruimte de omkasting rondom moet hebben.

Het ding was duur. Ik vind het lomp en lelijk. Standaard is die van ons zink-kleur, in ral spuiten kostte nog 700 euro meer.

Maar toch is het ons alles waard.

Je hoort buiten de kast niet of de unit werkt of niet. Dat betekent dat we hier zonodig met een gerust hart de unit in de zomer kunnen laten draaien, ook overdag wanneer de buren aan de andere kant van de schutting zitten. Maar ook in de winter wanneer hij schijnbaar behoorlijk wat meer herrie kan maken wanneer hij hard moet werken, of bij een defrost. We zagen hier een keer een defrost in de winter, door alle damp/stoom die uit de gleuven in de kast kwam, maar je hoorde niets.

• Baggio666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01 17:01
Baggio666 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:58:
Na het afgelopen jaar al een aantal keer in dit topic rondgestruind te hebben nu toch ook maar even mijn voorleggen. Momenteel heb ik nog een garage naast het huis, maar hier komt een verdieping bovenop. Het liefst wil ik daarna die nieuwe kamer, en de andere kamer aan de zijkant van het huis (de zuidkant) voorzien van een split airco. Volgens mij is voor beide kamers 2,5 kW en een 4,0 kW buitenunit meer dan genoeg. Voor de nieuwe kamer is het de bedoeling ook te verwarmen. Ik zie echter een aantal problemen. Maar eerst de tekeningen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Probleem 1: De nieuwe kamer blokkeert de zijgevel volledig waardoor het pad tussen de plek waar ik de buitenunit wil plaatsen aan de achtergevel (gele blok op 2e plaatje) en de kamer aan de voorzijde geblokkeerd is. De meest directe routes zijn of via het dak van de nieuw te bouwen kamer, of via het bestaande dak en wellicht deels vliering. De vraag of of dat kan, en of je dat überhaupt moet willen.

Probleem 2: Het plafond is vrij laag (lager dan 2,3m), vooral in de bestaande kamer waar we airco willen is dat een probleem. Nu zijn er ook cassette units voor in het plafond. Boven de kamer is en vliering, dus dat is wellicht nog een optie. De langwerpige varianten leken nog wel aardig. Ik kan me echter niet herinneren dat iemand dit hier aangeschaft had. Volgens mij zijn de belangrijkste nadelen: meer lawaai (altijd condenspomp), duurder en wellicht iets mindere SCOP/SEER. Mis ik hier nog iets en moet je dit eigenlijk niet willen?

Probleem/vraag: in mijn wijk zijn (vrijwel) alle kozijnen en waterafvoeren bosgroen (RAL6009). Het liefst heb ik de airco en kanalen dus ook deze kleur, kan je dit achteraf zelf doen? Ik zag dat er helaas maar een beperkt aantal aanbieders is dat materiaal in deze kleur (sowieso anders dan wit) kan aanleveren.

De ideale situatie is wellicht split unit achter voor de kamer aan de achterzijde en de nieuwe kamer en split unit aan de voorzijde voor kamers aan de voorzijde en woonkamer. Helaas lijkt dat iets te begrotelijk i.c.m. de rest van de verbouwing.
Iemand die hier nog iets over kan zeggen? O-)

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-01 08:56
w00key schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:08:
[...]

1450 m3 per jaar => misschien 1000 m3 nodig voor verwarming is een nette score, daar hoef je geen hele grote units voor te kopen. Ik ben van 500 m3 naar 0 gegaan met 1x 5.3 kW multisplit voor het hele huis en de unit had niet veel te doen dit jaar, ook niet toen het goed vroor. Mijn highscore is 33% capaciteit gebruikt in een dag, 16 kWh stroom van de 48 kWh als hij op max draaide (24hx2kW).

Hoe comfortabel een kanaal unit is is helemaal afhankelijk van hoe je inblaast. In een kleine ruimte had je toch alleen 1 radiator bij het raam, dat moet niet heel veel verschillen van 1 inblaaspunt / spleet voor je gordijnen, hele grote temperatuurverschillen zou ik niet verwachten in een slaapkamer.

Als de unit heel zachtjes kan draaien, wat veel makkelijker gaat met 1 unit voor 4 kamers dan 4 aparte 2.0/2.5 wandmodellen, merk je er helemaal niks van, weinig tocht en geen geluid van de ventilator / sissende leidingen en expansieklep, die zitten een paar meter verderop. Ik ben er nu aan gewend maar dat wandunit op de slaapkamer is best wel luid, ook op comfort stand, totaal niet vergelijkbaar met de WTW die mechanisch afzuiging + toevoer is. Het valt ook meer op dan de decibelmeter aangeeft, het is geen white noise maar een ssssstsststststt plus een (licht) tonale ruis van de ventilator (~ low RPM case fan, maar een hele grote die 390m3 per uur aan lucht op laagste stand verplaatst). Mijn oplossing is om het 1 keer per dag op te stoken en 's nachts uit te laten in de winter, in de zomer had ik het vaak wel ook 's nachts aan voor koelen, straks kijken of dat anders kan dit seizoen; met een kanaal unit heb je hier geen last van.

Als laatste, een vaak voorkomend probleem is dat de thermometer in de wandunit onhandig is gemonteerd, te hoog meet, last heeft van tocht of zijn eigen hitte, etc etc, daar heb je met een wandbediening nul last van.

Installateurs willen vaak geen kanaalunit installeren niet omdat het heel veel werk is t.o.v. een standaard wandmodel, paar gaatjes boren en wat leidingen trekken en plastic kap overheen klikken vs luchtkanalen en roosters wegwerken in plafonds en koof van gips bouwen. Je hebt naast je STEK ook wat interieurbouw skills nodig om dat goed te doen. En je moet de ruimte voor hebben, in mijn huis gaat dat gewoon niet of ik moet de WTW leidingen voor misbruiken, die zijn alleen erg klein met 100mm diameter rond.
Ja qua kanaalunit valt het mij bij ons. We hebben een zolder van 100m2 over het hele huis. Dus er hoeven alleen maar gaten in het plafond gemaakt te worden voor de leidingen.

Het lijkt mij dan ook de mooiste keus, we gaan eens zien waar het hele feest op uit komt.

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-01 19:51

manon

het leven gaat niet over rozen

Ik leg de module onder de lekbak.
Als je de status wilt weten hoef je niet de hele kap eraf halen

• Rooie teun
  • Laatst online: 15-05-2022
Bij ons rijtjeshuis staat een 35zsx direct voor onder het raam,en binnen hoor je niets
Ook niets van de buren gehoord over enig geluid.

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 11:23
HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:10:
[...]

Ik denk dat hij met Auto 3D eerst naar de ideale stand zoekt om te blazen, daarna blaast hij hier op de laagste stand door, soms gaat hij even iets harder als er bijv. een deur is open geweest en de temperatuur iets is gezakt. Het verbruik daalt dan gestaag in een aantal uur naar zo’n 200W.
Als ik ‘m op 20° instel dan is het hier binnen zo’n 20,2° als het buiten veel kouder is dan komt die temperatuur iets lager uit.
Heb het een een tijdje aangekeken op 3D en heb dezelfde ervaringen, het lijkt alleen of het stationair op een hogere stand blijft draaien dan op de 'auto' stand (waarbij de bereikte temperatuur ook wat lager is).

@Servee de unit hangt een kleine 2 meter uit de hoek, dat zou het dus niet mogen zijn lijkt me.

Nu ik wat meer omhoog heb gekeken naar de binnenunit valt me opeens op dat ik niet een SRK50ZSX-W maar een SRK60ZSX-W blijk te hebben, op een SZRC50ZSX-W1. Kan dat kwaad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15-veoqrywIxfyGlTn1PDoumEo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqvpaEvgaN4ctmz70dO1hL6j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf7b2LVGxCKxlAaGYqjHbjG2jXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XCyJnrCy5KOe2J1ZJE8nD46.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Niet online
rlat52 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Heb het een een tijdje aangekeken op 3D en heb dezelfde ervaringen, het lijkt alleen of het stationair op een hogere stand blijft draaien dan op de 'auto' stand (waarbij de bereikte temperatuur ook wat lager is).

@Servee de unit hangt een kleine 2 meter uit de hoek, dat zou het dus niet mogen zijn lijkt me.

Nu ik wat meer omhoog heb gekeken naar de binnenunit valt me opeens op dat ik niet een SRK50ZSX-W maar een SRK60ZSX-W blijk te hebben, op een SZRC50ZSX-W1. Kan dat kwaad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat staat er in je offerte of op je factuur? Ik heb verder weinig nohow van MHI maar zou vast een goede reden voor zijn, maar wat is je totale te verwarmen inhoud m3? dat je zo’n zware unit hebt gekozen?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Edit: delete

[ Voor 99% gewijzigd door Blue-eagle op 23-03-2022 12:28 ]

• Servee
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:52:
Nu heb ik meer informatie gekregen over de warmte/koudepomp in mijn nieuwbouwwoning :)

Gek detail: Een gezin met 6 kinderen betaalt net zoveel aan de huur van een warmtepomp als een alleenstaande persoon. Die eerste groep gebruikt de pomp toch veel meer zou je zeggen? Dus meer slijtage? Waarom is de prijs voor de huur niet afhankelijk van het gebruik? Waarom betaal ik voor een pomp als ik een maand op vakantie ben en hem niet gebruik? :?

Anyway...

De warmtepomp in onderstaand voorbeeld betreft een WPU55 met een opslagvat van 200 liter.

Bij het huren van de pomp + opslag ben je verplicht het service en onderhoudspakket af te nemen, bovenop alle andere kosten.

Bij het kopen van de pomp + opslag ben je niet verplicht het service en onderhoudspakket af te nemen.

Huur pomp en opslag: €105 per maand.
Vastrecht warm en koud: grofweg €54 euro per maand.
Onderhoud: grofweg €24 euro per maand (optioneel bij koop)
Elektriciteit: grofweg €40 euro per maand (voor de warmtepomp)
Water via waterleverancier: onbekend.

Totaal huur: €223 euro per maand (excl. waterrekening).
Totaal koop: €118 euro per maand (excl. waterrekening).
Totaal koop: €94 euro per maand (excl. waterrekening en excl. onderhoud).

(Ik zou hem dus kopen en in de hypotheek opnemen.)

Dus dan zit ik met tenminste 3 maandelijkse betalingen voor deze woning (geen appartement):

Hypotheek netto per maand €2100
Warmtepomp vastrecht en elektriciteit: €94
2 VVE's in totaal (buiten en parkeren): €50

Totaal €2.244 per maand

Maar ik weet niet hoeveel onderhoud een warmtepomp nodig heeft en of ik hier een andere aanbieder voor kan vinden die het onderhoud jaarlijks voor minder dan (12*24)=€288 kan doen.

En dan heb ik nog een rits met vragen waar jullie misschien mee kunnen helpen :D Laat ik beginnen met de energiebehoefte van een moderne warmtepomp:

Ik heb de optie op zonnepanelen (4, 6, 8, of 10 stuks) waar ieder paneel een vermogen van 365Wp heeft. In mijn energierekening van het afgelopen jaar (een appartement van 90m2) kom ik jaarlijks uit op ongeveer 2000kWh in gebruik.

Is dat een kwestie van 2000 delen door 365? Dan zou ik aan 5,47 (dus 6) panelen genoeg hebben om in mijn eigen energieverbruik te voorzien. Maar dat is zonder de warmtepomp. Gemiddeld kost dat voor een gezin €40 euro per maand zeggen ze. Dat is wel veel denk ik.

Met het oog op de toekomst (elektrische auto of motor thuis opladen?) denk ik dat het wel handig is om daar op vooruit te plannen. Dus dan heb ik nu het idee om 8 zonnepanelen te willen, dan wek ik meer op dan wat ik nodig heb in het begin, en mettertijd zal ik er mogelijk 2 extra panelen bij moeten willen plaatsen.

Klinkt dat logisch?

Als de zonnepanelen de warmtepomp 100% kunnen voeden met energie dan neemt dat €40 weg uit de totaalsom van €94, dan kost het mij nog maar €54 per maand (vastrecht).
Volgens mij moet je hier zijn dit draadje gaat over lucht lucht warmtepomp ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• sloth
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:53:
@GORby De Perfera gaat veel lager in praktijk, volgens boekje zou het minimaal 269 watt opgenomen vermogen moeten zijn idd, praktijk is hier 160 watt voordat pendelen gaat optreden, de max opgenomen vermogen is 1600 watt hoger is mij ook nooit gelukt.

De enige toegevoegde waarde van de Ururu is luchtbevochtiging en een iets betere SCOP/SEER idd, maar daar staat wel bijna dik 1000 euro extra tegenover(toen ik offertes heb opgevraagd vroeger tussen de Perfera en Ururu).

Jaarverbruik hier 800 kwh als hoofdverwarming standje 22c, dit huis is dan niet zo groot en goed geisolleerd.
Hier ook naar een Daikin Perfera aan het kijken (3,5kW). Wel met vloermodel binnenunit FVXM35A.
Maak me wat zorgen over pendelen. Waar heb je de minimale 269 watt opgenomen vermogen uit gehaald, is de 160 watt ook voor de 3,5 kW unit toevallig?

Ik heb gezocht in het technische data book van de RXM-R maar daar kan ik deze cijfers niet meteen vinden.

De 3,5 kW capaciteit is een guestimate, zou het interessant vinden of een 2,5 of 5 kW unit gelijkaardige waarden heeft of daar grote verschillen tussen zitten. Ook mbt (S)COP waarden.

@Servee @Team-RiNo deze post bedoelde ik dus :)

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 11:23
Servee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Wat staat er in je offerte of op je factuur? Ik heb verder weinig nohow van MHI maar zou vast een goede reden voor zijn, maar wat is je totale te verwarmen inhoud m3? dat je zo’n zware unit hebt gekozen?
De offerte ging over een MHI SRK50ZSX-W / SRC50ZSX-W1. M'n woonruimte is ca. 155 m3, indertijd ging ik eigenlijk voor een 3,5 KW opstelling maar heb me laten verleiden tot een 5.0 uitvoering.

De MHI SRK50ZSX-W / SRC50ZSX-W1 draait hier zonder problemen sinds 2019 lijkt alleen dat al die flappen beetje een eigen leven leiden.

In de praktijk gebruik ik alle luxe opties van de ZSX serie nauwelijks. Hij staat op auto, 's nachts en wanneer we aan het werk zijn laat ik hem op 18 graden pruttelen. Ik ben me nu aan het oriënteren om ook het slaap gedeelte van een dergelijke warmtepomp te voorzien, Gezien m'n ervaringen was ik dus aan het kijken of ik hiervoor niet toe kan met een eenvoudiger model. Vandaar dat me nu wat zaken opvallen..

• Team-RiNo
sloth schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Hier ook naar een Daikin Perfera aan het kijken (3,5kW). Wel met vloermodel binnenunit FVXM35A.
Maak me wat zorgen over pendelen. Waar heb je de minimale 269 watt opgenomen vermogen uit gehaald, is de 160 watt ook voor de 3,5 kW unit toevallig?

Ik heb gezocht in het technische data book van de RXM-R maar daar kan ik deze cijfers niet meteen vinden.

De 3,5 kW capaciteit is een guestimate, zou het interessant vinden of een 2,5 of 5 kW unit gelijkaardige waarden heeft of daar grote verschillen tussen zitten. Ook mbt (S)COP waarden.

Die 1,4kW is het verwarmingsvermogen geen opgenomen vermogen. Voor zover ik kan zien ligt het minimum opgenomen vermogen op 0,31kW voor de 3,5kW variant. Bij mij en anderen hier is de ervaring dat Daikin over het algemeen lager gaat dan de opgegeven minimum opgenomen vermogens, ik vermoed dat dit door hoge COP komt bij bepaalde temperaturen. Het minimum verwarmingsvermogen zal niet lager zijn dan de opgegeven 1,4kW.

https://content.wasco.nl/...DAIKIN_2021_CLICKABLE.pdf

• Lieuwe15
  • Laatst online: 22:35
Het verwarmingsvermogen kan wel lager dan 1.4kw.
Hier heb ik een stylish 3.5kw en die heeft dezelfde buitenunit als de 3.5 perfera buitenunit.
Vanmorgen stond hij even met een cmpfrq van 12 te draaien wat een opgenomen vermogen van ~150w was.
Lager dan de specificaties kan zeker wel.

• Team-RiNo
Lieuwe15 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:06:
Hier heb ik een stylish 3.5kw en die heeft dezelfde buitenunit als de 3.5 perfera buitenunit.
Vanmorgen stond hij even met een cmpfrq van 12 te draaien wat een opgenomen vermogen van ~150w was.
Maar die 150w is dus niet het verwarmingsvermogen maar het opgenomen vermogen dus daaruit kan je niet concluderen dat de unit met minder dan 1.4kW kan verwarmen.

• Waah
Team-RiNo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Maar die 150w is dus niet het verwarmingsvermogen maar het opgenomen vermogen dus daaruit kan je niet concluderen dat de unit met minder dan 1.4kW kan verwarmen.
Dat zou een COP van 9,33 zijn O-) nice! (1400w/150w)

• Servee
  • Niet online
Als de unit hier op 100/150 watt draait geeft die echt geen 1,4 kw aan warmte hoor. Eerder 500/750 Max! Die 1,4 is op mijn unit op basis van 300/320 watt “minimaal” vermogen dus bij scop 5 tussen de 1.5 en 1.6 kw verwarmen. Bij 120 watt opgenomen vermogen bij scop 5 zou dat 600 watt verwarmen zijn. Uiteraard afhankelijk van buitentemperatuur maar als het echt kouder word tik je de 120 watt ook niet meer aan

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Team-RiNo
Servee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:02:
Als de unit hier op 100/150 watt draait geeft die echt geen 1,4 kw aan warmte hoor. Eerder 500/750 Max! Die 1,4 is op mijn unit op basis van 300/320 watt “minimaal” vermogen dus bij scop 5 tussen de 1.5 en 1.6 kw verwarmen. Bij 120 watt opgenomen vermogen bij scop 5 zou dat 600 watt verwarmen zijn. Uiteraard afhankelijk van buitentemperatuur maar als het echt kouder word tik je de 120 watt ook niet meer aan
De geteste COP bij jouw unit is 6.43@7c en 8+ bij 12c dus je kan niet zomaar met 5 rekenen.

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:13:
[...]

De geteste COP bij jouw unit is 6.43@7c en 8+ bij 12c dus je kan niet zomaar met 5 rekenen.
Daar heb je helemaal gelijk in, daarom afhankelijk van buitentemperatuur. ;) gebaseerd op de huidige ochtendtemperaturen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• henry84
  • Laatst online: 18-12-2025
@Lieuwe15 Waar kan je de cmpfrq inzien?

• Lieuwe15
  • Laatst online: 22:35
http://<<ip-airco>>/aircon/get_sensor_info
Alleen geld dit voor de oudere pre 2021 modellen (de niet -R modellen)

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:21
BigSurf schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:33:
Afgelopen week is er bij ons een MHI Heavy systeem geïnstalleerd. 4.5kW buitenunit en twee 2.5kW binnenunits (SRK25ZS-W). 1 unit doet het prima maar de andere kan niet verwarmen, koelen doet ie wel goed.

Als de unit op verwarmen gezet wordt (andere unit staat dan uit of staat ook op verwarmen) gaan wel de lamellen open en komt er een klein beetje (geen warme) lucht uit. De fan instelling heeft geen effect. De installateur komt woensdag kijken maar heeft iemand dit eerder gezien?

De units zijn uitgerust met Wifi, in de App heb ik in het begin een keer E42 en later een E36 bij beide units gehad. Nu geen foutmeldingen in de App meer.
Installateur is langs geweest. Bleek dat er 1 van de vier leidingen op de buitenunit nog dicht stond. Dus 1 unit leek te koelen maar blies alleen lucht (fan draaide) en verwarmde niet (fan draaide in dit geval helemaal niet).

• mr_evil08
sloth schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Mijn 3,5kW kan tot minimaal 120 watt opgenomen vermogen in praktijk, op papier was dat niet lager dan 180 watt dacht ik.

Ik stook met deze hoge buitentemperaturen alleen ad-hoc en niet 24/7.
Kwa minimaal vermogen liggen de 2,5 3,5 en 4,2 heel dicht op elkaar bij Daikin, de 5kw versie is totaal anders en een flink smak hoger minimaal vermogen.

Edit: let op ik spreek hier over de singlesplit modellen en niet multisplit.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 23-03-2022 18:00 ]

• vinom
  • Laatst online: 23:00
mr_evil08 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:32:
[...]

Mijn 3,5kW kan tot minimaal 120 watt opgenomen vermogen in praktijk, op papier was dat niet lager dan 180 watt dacht ik.

Ik stook met deze hoge buitentemperaturen alleen ad-hoc en niet 24/7.
Kwa minimaal vermogen liggen de 2,5 3,5 en 4,2 heel dicht op elkaar bij Daikin, de 5kw versie is totaal anders en een flink smak hoger minimaal vermogen.
De 4.2kW versie ligt weer net wat hoger dan de 3.5kW. Mijn laagst gemeten vermogen schommelt rond de 280Watt. Nog steeds zeer netjes overigens!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
Hier een 2MXM50N (5kW) met een minimum verbruik van 250w (volgens spec én zelf gemeten).
Daar zou je dan theoretisch gezien nog 8w standby-verbruik vanaf kunnen halen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
Weet iemand binnenunits die niet zo hoog zijn?

De units die ik tegenkom zijn allemaal 280~310mm. De plek waar hij zou moeten hangen heeft zo'n 200mm ruimte, daaronder zit een raam. Of kom je dan uit op plafondunits?

Bij plafond units kom ik alleen monosplit tegen en niet multisplit. Bijvoorbeeld de PCA-M35KA.
Mooiste zou zijn om eenmaal een normale wandunit te hebben en eenmaal plafond unit(of een wandunit met geringe hoogte).

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 23-03-2022 21:34 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• franssie

franssie

Save the albatross

@LED-Maniak niet helemaal zeker wat je precies bedoeld, maar al eens aan een vloermodel gedacht? Die heb ik (omdat ik geen ruimte had op de plek waat ik 'm wilde) en dat bevalt prima met verwarmen. Met koelen moet ik nog zien maar dat is iets minder dringend in mijn woonkamer.

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:26
Lieuwe15 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:06:
Zo'n binnenunit kan ook totaal niet weten hoeveel 'vermogen' die mag of kan afgeven. Het enige wat de unit doet is vermogen (watt) opnemen en lucht circuleren met een bepaalde snelheid. Dat bepaalt het afgegeven verwarmingsvermogen. Softwaretechnisch kun je alleen deze 2 factoren beperken en anders instellen.

Bij extreme koude kan de unit dan in theorie 150 watt opnemen en misschien maximaal 500 watt afgeven, veel lager dan die 1.4kw uit de folder. Bij zeer hoge temperaturen krijg je dan veel hoger dan die 1.4kw.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:29
LED-Maniak schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:26:

De units die ik tegenkom zijn allemaal 280~310mm. De plek waar hij zou moeten hangen heeft zo'n 200mm ruimte, daaronder zit een raam. Of kom je dan uit op plafondunits?

Bij plafond units kom ik alleen monosplit tegen en niet multisplit. Bijvoorbeeld de PCA-M35KA.
Mooiste zou zijn om eenmaal een normale wandunit te hebben en eenmaal plafond unit(of een wandunit met geringe hoogte).
Minder dan 20cm en je hebt ook nog ruimte boven een unit nodig, dat gaat nooit lukken/bestaan natuurlijk :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 12:17

TommyGun

Stik er maar in!

Bard1982 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:31:
Ik overweeg een mobiele split airo aan te schaffen voor mijn appartement. De buitenunit komt dan op het dakterras met de tuindeur een klein beetje open.

Het gaat om deze: https://nl.trotec.com/sho...conditioner-pac-4600.html
Wat heb je uiteindelijk gedaan?

Ik overweeg zelf ook de Trotec PAC 4600 aan te schaffen. Een "gewone" mobiele airco voldoet niet en een vaste split unit kan/mag niet van de verhuurder.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:25
TommyGun schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:38:
[...]

Wat heb je uiteindelijk gedaan?

Ik overweeg zelf ook de Trotec PAC 4600 aan te schaffen. Een "gewone" mobiele airco voldoet niet en een vaste split unit kan/mag niet van de verhuurder.
Ben voor een vaste airco gegaan.. Toestemming gekregen van de VVE. Hoef ik tenminste niet mijn balkondeur open te laten staan. Is toch wel een stuk makkelijker.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:08

Je zou voor een MHI FDE kunnen gaan, al is die ook al 21cm hoog.
https://www.stulz-benelux...t_Koeling_2022_1.0_GP.pdf (vanaf pagina 155)

• Servee
  • Niet online
@mr_evil08

Zojuist bericht terug van Daikin, bij de FTXM-R is het mogelijk om de brc073a1 bedrade afstandsbediening te laten monteren. Deze heeft een eigen temperatuur sensor dus in theorie zou het moeten werken. Echter in de praktijk begreep ik dat de adapter voor deze afstandsbediening in de plek komt voor de WiFi module 😬 daar moet ik nog heel even over nadenken of ik dat wel wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsJ2ZAdyi6NBMTORiUI4JF0v5xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ozKeWAYuYkzLnqi2DJ0oXGNM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Servee op 24-03-2022 12:53 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:22

En een vloerunit voor het raam?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• venzi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:23
Vorig jaar december heb ik dus een SRK50 opgehangen om mijn woonkamer te verwarmen. Nu ben ik van mening dat mijn compressor altijd wel erg veel lawaai maakt, of overdrijf ik en is dit normaal voor deze units?

SRK50
temp 30
Handmatig op fanstand 2

linkje naar youtube video

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden, kan het ook komen doordat hij aan beugels zwevend gemonteerd is? Dat gewoon op de grond op massief steen het verschil gaat maken?

Bedankt alvast!

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

• Team-RiNo
venzi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:42:
Vorig jaar december heb ik dus een SRK50 opgehangen om mijn woonkamer te verwarmen. Nu ben ik van mening dat mijn compressor altijd wel erg veel lawaai maakt, of overdrijf ik en is dit normaal voor deze units?

SRK50
temp 30
Handmatig op fanstand 2

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden, kan het ook komen doordat hij aan beugels zwevend gemonteerd is? Dat gewoon op de grond op massief steen het verschil gaat maken?

Bedankt alvast!
Het lijkt een beetje te resoneren op iets maar op zich is het verder een normaal geluid.

• Rukapul

SRK50
temp 30
Handmatig op fanstand 2

Bedankt alvast!
Ik heb 'm ook en vind het ook een lawaaiig k*tding, maar zo erg als bij jouw is het geloof ik ook weer niet.

Op laagste compressorniveau van 20% genereert mijn unit zelfs nog een laag frequent bijgeluid dat zich door de lucht verplaatst.

In dit geval is er mogelijk nog wel wat te winnen: grond vs beugel, rekje achterop, leiding die op unit/beugel ligt?

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 24-03-2022 15:56 ]

• Servee
  • Niet online

SRK50
temp 30
Handmatig op fanstand 2

Bedankt alvast!
Nou op de video lastig te horen maar dit klinkt echt niet goed lijkt me? Mijn Daikin maar dit geluid echt niet. Lijkt wel of de compressor te weinig vloeistof heeft te verplaatsen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online

SRK50
temp 30
Handmatig op fanstand 2

Bedankt alvast!
Temp op 30, fanstand twee? Zet m s voluit op blazen lijkt wel of de unit de warmte niet kwijt kan en de buitenunit vol gas staat te stampen tegen een geknepen binnenunit?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• venzi
Rukapul schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Ik heb 'm ook en vind het ook een lawaaiig k*tding, maar zo erg als bij jouw is het geloof ik ook weer niet.

Op laagste compressorniveau van 20% genereert mijn unit zelfs nog een laag frequent bijgeluid dat zich door de lucht verplaatst.

In dit geval is er mogelijk nog wel wat te winnen: grond vs beugel, rekje achterop, leiding die op unit/beugel ligt?
Het is inderdaad maar een bak met lawaai vaak, erg nadelig.

Wat betreft de leidingen zijn die niet het probleem wat betreft resonatie. Het klepje wat ter afdichting werk resoneert ook erg veel, dit heb ik kunnen verhelpen met wat schuim.

• venzi
Servee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:01:
[...]

Temp op 30, fanstand twee? Zet m s voluit op blazen lijkt wel of de unit de warmte niet kwijt kan en de buitenunit vol gas staat te stampen tegen een geknepen binnenunit?
Als ik mijn fanstand op automatisch zet met temp op 26 is het geluid ook al zo goed als weg.

Maar ik ben niet zo fan van de automatische fanstand, unit gaat dan nog al snel pendelen met deze temperaturen, ene kant van de kamer is goed warm maar de andere kant blijft steken op 20.5 graden zegmaar.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30

SRK50
temp 30
Handmatig op fanstand 2

Bedankt alvast!
HIer kan ik vrij kort over zijn, dit is niet normaal. Hier staat een SRC35 buiten, maar je moet soms je hand er voor houden om te testen of ie het wel doet (in elk geval overdag met meer omgevingsgeluid)

En misschien is de 50 toch een beetje overbemeten voor je ruimte? Mijn SRC35 pruttelt lekker op 190 watt en gaat niet pendelen.

[ Voor 7% gewijzigd door maharens op 24-03-2022 16:11 . Reden: pendelen toegevoegd ]

• Servee
  • Niet online
venzi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:05:
[...]

Als ik mijn fanstand op automatisch zet met temp op 26 is het geluid ook al zo goed als weg.

Maar ik ben niet zo fan van de automatische fanstand, unit gaat dan nog al snel pendelen met deze temperaturen, ene kant van de kamer is goed warm maar de andere kant blijft steken op 20.5 graden zegmaar.
Ja snap ik, maar is nu beetje hetzelfde als met je handrem aan naar 100 Kmph gaan :S
Weet niet wat slechter is voor je compressor, pendelen of zwaar begrenzen

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 24-03-2022 16:11 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Rukapul
maharens schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:09:
[...]

HIer kan ik vrij kort over zijn, dit is niet normaal. Hier staat een SRC35 buiten, maar je moet soms je hand er voor houden om te testen of ie het wel doet (in elk geval overdag met meer omgevingsgeluid)
Die ervaringen kennen we allemaal wel denk ik. Ik heb voor mega units gestaan waar ik alleen aan de beweging van de fan of de luchtstroom kon merken dat hij werkte. Dat doet echter weinig af aan het feit dat er exemplaren zijn die afwijkend storend geluid produceren, al dan niet onder bepaalde omstandigheden / installatie / exemplaar.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
Rukapul schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Die ervaringen kennen we allemaal wel denk ik. Ik heb voor mega units gestaan waar ik alleen aan de beweging van de fan of de luchtstroom kon merken dat hij werkte. Dat doet echter weinig af aan het feit dat er exemplaren zijn die afwijkend storend geluid produceren, al dan niet onder bepaalde omstandigheden / installatie / exemplaar.
De initiële vraag was: is dit normaal? Als je zelf een afwijkend exemplaar hebt kun je het nergens mee vergelijken. Nu weet ie dat het niet normaal is en vanaf daar maar zoeken naar oplossingen/vervanging lijkt me.

• venzi
Servee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Ja snap ik, maar is nu beetje hetzelfde als met je handrem aan naar 100 Kmph gaan :S
Weet niet wat slechter is voor je compressor, pendelen of zwaar begrenzen
Heb hem zojuist ook even op volle bak blazen met de temp op 30 graden gezet. Nu is de buitenunit wat dat betreft ook vrij stil, ventilator van de buitenunit draait ook amper.

Is het dan toch zo dat hij met de handmatige fanstand gewoon volle bak gaat stampen maar zijn warmte niet kwijt kan? Apart ontwerp dan in mijn optiek, zeker met deze temperaturen

• Team-RiNo
venzi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Heb hem zojuist ook even op volle bak blazen met de temp op 30 graden gezet. Nu is de buitenunit wat dat betreft ook vrij stil, ventilator van de buitenunit draait ook amper.

Is het dan toch zo dat hij met de handmatige fanstand gewoon volle bak gaat stampen maar zijn warmte niet kwijt kan? Apart ontwerp dan in mijn optiek, zeker met deze temperaturen
Niet alle units doen het maar de theorie is lage fanstand > hogere temps nodig om doeltemperatuur te bereiken > meer compressor inspanning nodig.

Ik zie dit bij mijn daikin niet echt terug, lagere fan zorgt er gewoon voor dat alles langer duurt of de doeltemperatuur helemaal niet bereikt wordt.

• Servee
  • Niet online
venzi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Klopt deels wel wat je zegt, alleen is 30 graden setpoint wel een enorme warmtevraag, de buitenuit gaat dan volgas aan en is zo ingeregeld dat met de nodige luchtdebiet deze de warmte ook kwijt kan. Zodra je dan het luchtdebiet gaat begrenzen op je binnenunit dan kan deze idd z’n warmte niet kwijt. Probeer anders eens stand 5 lucht, bij Daikin moduleert de unit sowieso ook terug bij hoog ingestelde fanstand zodra setpoint benaderd word, ik weet niet hoe dat bij jouw unit werkt maar wellicht het proberen waard zodat de hele ruimte beter verwarmd word. Tis wel ff een uurtje oren dicht maar zou dan ook setpoint naar beneden zetten anders wordt t een sauna :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Niet alle units doen het maar de theorie is lage fanstand > hogere temps nodig om doeltemperatuur te bereiken > meer compressor inspanning nodig.

Ik zie dit bij mijn daikin niet echt terug, lagere fan zorgt er gewoon voor dat alles langer duurt of de doeltemperatuur helemaal niet bereikt wordt.
Je theorie klopt ook zeker wel, alleen als je 30 graden vraagt en fan knijpt zeker als je meerdere graden moet overbruggen zal ook Daikin gaan steigeren denk ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-01 19:54
Heren,
Op welke ventilatie modus mag de MHI ZSX staan met verwarming? Ik heb nu 3D. Hebben jullie de ventilatie kracht op laag of op automatisch staan

[ Voor 35% gewijzigd door StormRider op 24-03-2022 17:18 ]

Pagina: 1 ... 119 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic