Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:04
Cozm0 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:20:
[...]

Ik lees nog niet zo lang mee, mag volgende week mn IO5 bestellen (lease)
Wat mis ik met de steeksleutel 10?

Edit: zoek en gij zult vinden:
Een andere oplossing (voor de zombie mode) is om de 12 Volt accu even los te halen en weer vast te maken. Daarvoor heb je wel een steeksleutel 10 nodig, dus handig om die dan bij je te hebben.

Wel grappig dat de volvo C40 in deze (Duitstalige) test de zelfde oplossing nodig had. (scrollen naar einde deel twee)
https://www.tvnow.de/show..._Home&utm_term=auto-mobil
om de accu los te koppelen in geval van een zombi momentje

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:07
GoodPeople schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:06:
Snel laden met een koude accu gaat niet zo snel als geadverteerd (Max 90-100kwh op piekmomenten en dan weer naar zo’n 60kwh). Op lange ritten gaat het bij de tweede laadstop pas lekker snel, dan zijn de batterijen lekker op temperatuur.
Ik hoop wel dat dit gefixt wordt, want ik heb die warmtepomp niet voor niks gekocht natuurlijk.
Voor zover ik het begrepen heb staat de warmtepomp volledig los van batterijverwarming. Die laatste is wsl niet veel meer dan een simpele PTC heater. Ik zou dus ook niet teveel verwachten van een toekomstige update. Een batterijpack van honderden kilo's verwarmen met een PTC heater kost heel veel energie en tijd. De enige die dit momenteel echt in de vingers heeft is Tesla met hun fraaie integrale koelcircuit met octovalve distributiesysteem. Wat dat betreft zijn de Hundai/KIA's en andere OEMs echt nog een stuk primitiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
marcel3 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:09:
[...]

Voor zover ik het begrepen heb staat de warmtepomp volledig los van batterijverwarming. Die laatste is wsl niet veel meer dan een simpele PTC heater. Ik zou dus ook niet teveel verwachten van een toekomstige update. Een batterijpack van honderden kilo's verwarmen met een PTC heater kost heel veel energie en tijd. De enige die dit momenteel echt in de vingers heeft is Tesla met hun fraaie integrale koelcircuit met octovalve distributiesysteem. Wat dat betreft zijn de Hundai/KIA's en andere OEMs echt nog een stuk primitiever.
Ik heb de "Hyundai IONIQ 5 Style met Warmtepomp + Batterijverwarming" gekocht. Misschien haal ik dan nu dingen door elkaar. Ik weet niet goed wat die warmtepomp doet en/of wat dan die batterij verwarming is en waarom deze het dan nu (nog) niet goed doet. Daar zou - meende ik gelezen te hebben - een software update voor komen. Die bedoel ik in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-12-2024
Klantenservice van Bluelink kent het probleem nog niet, heeft het intern doorgegeven.

Gaf wel de tip om bluelink van je toestel te halen en vervolgens weer opnieuw te installeren en opnieuw in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-08 11:50

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Hi allen, sinds een maandje trotse eigenaar van een 12% voorraad modelletje via het werk. IONIQ 5 Connect. Ik had alleen wat summiere informatie van de leasemaatschappij betreffende dit voorraad model. Hij heeft namelijk de catalogus prijs van een connect+ maar het is geen +. Dus wat zit er nu wel en niet op? Iemand een idee hoe ik dit kan checken. bijvoorbeeld de warmtepomp?

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@P86 zie deze post waar je deze informatie kunt opzoeken met jouw VIN nummer:

ZuinigeRijder in "Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic"

De folder laat trouwens ook de verschillen tussen Connect en Connect+ zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

@ZuinigeRijder ah top! ja er staat heatpump - Heat pump en BATTERY ACCESSORY BATTERY HEATING SYSTEM. Dus ik ga ervan uit dat ik een warmte pomp heb dan? Want er staat ook Rectractable Tow bar maar die heb ik niet. TRAILER WIR'G - W/ RETRACKTABLE TOW BAR

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@P86 Ja, dan heb je een warmtepomp. De rectractable towbar is alleen een indicatie dat een aansluiting al aanwezig is, de trekhaak zelf niet. Dus niet alle kabels hoeven meer getrokken te worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:54
P86 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:35:
@ZuinigeRijder ah top! ja er staat heatpump - Heat pump en BATTERY ACCESSORY BATTERY HEATING SYSTEM. Dus ik ga ervan uit dat ik een warmte pomp heb dan? Want er staat ook Rectractable Tow bar maar die heb ik niet. TRAILER WIR'G - W/ RETRACKTABLE TOW BAR
Ik heb zelf ook een Connect met Warmtepomp en Cyber Grey als kleur. Hierdoor is het verschil met de catalogus prijs van een Connect+ met de gratis kleur erg klein btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

@ZuinigeRijder dat vind ik een genot om te horen, zit namelijk te denken om toch een trekhaak eronder te laten zetten dus als dat grotendeels al voorzien is is gunstig. Thanks voor de hulp, ben nog zeer zoekende!

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

@AkakoMinami ja daar lijkt het wel op! Ik had bij deze dealer een Connect (52.505) en de Connect+ (52.505) exact hetzeflde... Heb zelf Black met Black kunstof wat ik heerlijk undercover vindt.

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 12:08
PeMo1965 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:06:
[...]

Bluelink voor IOS werkt gewoon bij mij
Bij mij ook, met IOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matdehaas
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-02 16:18
MBam schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:05:
[...]

Klantenservice van Bluelink kent het probleem nog niet, heeft het intern doorgegeven.

Gaf wel de tip om bluelink van je toestel te halen en vervolgens weer opnieuw te installeren en opnieuw in te loggen.
Gedaan: werkt weer, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel3 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:09:
[...]

De Hyundai warmtepomp onttrekt ook warmte aan (oa) de batterij om de cabine te verwarmen.

Het voorverwarmen zal ongetwijfeld zo werken dat de warmtepomp dan niet de batterij als bron gebruikt. De batterij wordt warm door het gebruik en dat kan worden ondersteund met elektrische batterij verwarmer. Overigens geldt dit wsl precies zo voor Tesla (zeker het argument over het gewicht van de batterij).

Ik denk wel dat Tesla dit beter heeft geïntegreerd in 1 circuit. Voornaamste voordelen zijn simpeler productie, minder leidingen, en minder gewicht. Wellicht ook iets efficiënter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
cooper_s1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:32:
[...]

Ik heb ergens het gevoel dat als het buiten lichter is (meer zon etc) een en ander beter werkt... en gezien het weer de laatste tijd zonniger is en het nu lente is etc... is echt een gut-feeling..
Dat idee kreeg ik ook! De LFA werkt nu veel smoother dan voorheen. En mijn USB poort is defect, dus ik heb sinds januari al geen update meer gehad :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Laatst online: 15:07
bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:21:
[...]

De Hyundai warmtepomp onttrekt ook warmte aan (oa) de batterij om de cabine te verwarmen.

Het voorverwarmen zal ongetwijfeld zo werken dat de warmtepomp dan niet de batterij als bron gebruikt. De batterij wordt warm door het gebruik en dat kan worden ondersteund met elektrische batterij verwarmer. Overigens geldt dit wsl precies zo voor Tesla (zeker het argument over het gewicht van de batterij).

Ik denk wel dat Tesla dit beter heeft geïntegreerd in 1 circuit. Voornaamste voordelen zijn simpeler productie, minder leidingen, en minder gewicht. Wellicht ook iets efficiënter.
Die integratie zal zeker helpen bij de kosten, maar het geeft ook veel meer mogelijkheden om een uitruil te realiseren tussen warmte aanbod en vraag. Voor zover ik het begrepen heb verwarmt een Tesla 3/Y tot -10grC (!) de batterij mede met restwarmte van de motor. Bij Hyundai/Kia lijkt het erop dat de accuverwarming alleen met PTC heater werkt. In ieder geval zijn er 2 koelcircuits, wat per definitie minder mogelijkheden biedt om warmte uit te ruilen. Maar nou moet ik wel zeggen, dat is allemaal een stuk minder goed gedocumenteerd tov Tesla. Misschien moeten Munro & Associates maar eens een IONIQ 5/EV6 uit elkaar trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel3 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:58:
[...]

Die integratie zal zeker helpen bij de kosten, maar het geeft ook veel meer mogelijkheden om een uitruil te realiseren tussen warmte aanbod en vraag. Voor zover ik het begrepen heb verwarmt een Tesla 3/Y tot -10grC (!) de batterij mede met restwarmte van de motor. Bij Hyundai/Kia lijkt het erop dat de accuverwarming alleen met PTC heater werkt. In ieder geval zijn er 2 koelcircuits, wat per definitie minder mogelijkheden biedt om warmte uit te ruilen. Maar nou moet ik wel zeggen, dat is allemaal een stuk minder goed gedocumenteerd tov Tesla. Misschien moeten Munro & Associates maar eens een IONIQ 5/EV6 uit elkaar trekken ;)
Geen tear down, wel een discussie over de verwarming en koeling:

YouTube: Hyundai IONIQ 5 | Under the Hood

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:43
Zojuist de Ioniq 5 style 58 kwh besteld met warmtepomp in cyber grey! Volgens de leasemaatschappij komt hij waarschijnlijk pas in 2023. Ik hoop stiekem toch nog net in 2022 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guia
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-04 11:00
Sjoerdvt schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:18:
[...]

Het kan nog veel gekker. Mijn I5 nu 13.000 km gereden en zeker de 1e 6.000 km met regelmaat uitgezet. Zo storend en af en toe zelfs gevaarlijk.
en nu komt het..... Het systeem is de laatste 2 maanden steeds beter gaan werken. En de laatste 4weken werkt het systeem bijna voorbeeldig. Slingert niet meer, neemt geen hoekige bochten meer maar rond ze redelijk netjes (heel af en toe nog een "hazenslag"). Als je niet beter wist zou je denken dat het systeem zelflerend is (niet dus). Geeeen idee waarom hij het inmiddels wel goed doet. In ieder geval niet door updates, want die zijn niet uitgevoerd. Dus misschien is er hoop voor de andere rijders die met het welbekende slinger probleem kampen.
Ik zit rond dezelfde km stand en heb precies dezelfde ervaring. Wordt steeds beter, in het begin idd behoorlijk geslinger maar nu eigenlijk helemaal niet meer. Nog niet zo goed als de Kona deed, maar heb vertrouwen dat het goed komt op termijn.

Ook in het donker of schemer sterke verbetering in de laatste 2 maand. Maar blijft vreemd, dat wel. Moet gewoon vanaf dag 1 minimaal op Kona niveau zitten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 07:01
Gisteren net als BobDeRooy interieurverlichting vervangen door LED. Onbegrijpelijk dat dat niet standaard wordt gedaan, voor die paar euro.

Naast de lampjes in kofferbak en achter de linker en rechter zonneklep heb ik ook het lampje in het handschoenenkastje vervangen. De eerste drie leveren véél meer licht op, handschoenenkastje blijft ongeveer gelijk maar dat zonder dat het er meteen nogal warm wordt :)

LED voor handschoenenkastje (T10) kocht ik in een zakje van 10st. Dus wie er een wil hebben mag die voor een piek ophalen in Utrecht Zuid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Dat is niet hetzelfde lampje als in de kofferbak, toch?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lackaday
-CJ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:23:
Dat is niet hetzelfde lampje als in de kofferbak, toch?
Klopt. Deze zitten in kofferbak en achter de zonnekleppen: (Festoon 31mm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzJJAKSPWZnWFyBM8KA64EsVJvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgvHn4IGXkGEUwc2U6e7NUG0.jpg?f=fotoalbum_large

En dit in handschoenenkastje: (T10)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwOq6ffRN3yQ3NQUzReJKEQa6Nk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QBR7SLPHlWqb0sBztiA7G0Ww.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernestalmere
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
koerskii schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:54:
Zojuist de Ioniq 5 style 58 kwh besteld met warmtepomp in cyber grey! Volgens de leasemaatschappij komt hij waarschijnlijk pas in 2023. Ik hoop stiekem toch nog net in 2022 ;-)
Verkeerde topic, hoort in "Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic"
Maar leuk, nu wachten. Dat is dan minder leuk ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-06 11:50

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Bodioniq5 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:40:
[...]

Nul komma nul korting
Maar ook geen toeslag _/-\o_
Niets ingeruild
Ik heb uiteindelijk 3% van de totaalprijs aan korting gekregen. De aankoopprijs lag bijna €3000,00 lager dan die van de concurrent. ;)

En dat inclusief inruil.

[ Voor 4% gewijzigd door BenOnderweg op 13-04-2022 08:35 ]

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKOR
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
lackaday schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:53:
[...]

Klopt. Deze zitten in kofferbak en achter de zonnekleppen: (Festoon 31mm)

[Afbeelding]

En dit in handschoenenkastje: (T10)

[Afbeelding]
Heb je voor mij een link naar deze lampjes? (mag in een PM) Dank alvast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Als er nog iemand van die led lampjes overheeft: ik wil ze in mijn autootje ook graag vervangen! PM's worden geaccepteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
Vielleicht schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:39:
[...]

Dat idee kreeg ik ook! De LFA werkt nu veel smoother dan voorheen. En mijn USB poort is defect, dus ik heb sinds januari al geen update meer gehad :O
Hahaa, creatief bedacht! Maar ik heb mijn auto al sinds september en de nodige mooie dagen sindsdien mee gemaakt. Maakte toen in ieder geval geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
DKOR schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:11:
[...]

Heb je voor mij een link naar deze lampjes? (mag in een PM) Dank alvast _/-\o_
Ditto! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:17

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobDeRooy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-09-2024
Vandaag heeft onze I5 eindelijk coating en software updates gekregen, die waren vergeten bij de aflevering :)

Ook hebben ze nog wat kleine dingen gefixed:
1. De deurklinken van de voorportieren mechanisch aangepast omdat ze beiden 1,5 en 2,5 mm naar binnen stonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIpwCUeTCpF51Fv6hZacZfNyxb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mozq4VkgVA4RA7bEriFBTZkp.jpg?f=fotoalbum_large

2. De motorkap (3 keer open gehad) is ook opnieuw uitgelijnd met het spatbord.

3. Ook is er een ontwerpfout in de afdichtingsstrip van de B stijl, die mist daar een dopje. Dit hebben ze met dubbelzijdig tape netjes gefixed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qx0o5TVJ3trWvMHBS8guyvMiZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84ys6jYhjAK3wOlu0EjfnvmX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22
Morgen een proefrit in een Ioniq 5. Ook de ID.4 getest maar vond het een beetje karige auto voor dit geld. Ook de Enyaq nog even proberen. Op specs kom ik absoluut niet uit deze keuze. Voelt een beetje kiezen tussen meerdere betaproducten.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 19:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Vandaag gewisseld van de CrossClimates SUV naar de Michelin zomerbanden die er bij aflevering onder zaten (19") en hoppa - van 20-22 kwh naar 16-17,5 kwh / 100 km.

Flink verschil wel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:20

ibrator

ondertitel

https://www.autoblog.nl/n...-of-the-year-2022-3335805

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4DYmN01rzCklX-XlEXlnKVbehM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r951lKfyi7tfbyL3mnCx1iAs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUwF30U8LBL12cSQEtZf6v4k5wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ciLm9dw0yNbuUVCPCLJ13TI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0ZKXQaoLfuNLhky4GeU_Z9zRus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIShQ1Np5NKD9UglRYzuzulj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door ibrator op 13-04-2022 21:19 ]

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ook nog twee andere prijzen. Bron.
The list of winners is as follows:

Overall World Car of the Year: Hyundai Ioniq 5
World Electric Vehicle: Hyundai Ioniq 5
World Car Design: Hyundai Ioniq 5

World Performance Car: Audi E-Tron GT
World Luxury Car: Mercedes-Benz EQS
World Urban Car: Toyota Yaris Cross
Ah, de 2 plaatjes van vorige post zijn toegevoegd _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 13-04-2022 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
de meester01 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:11:
Vandaag gewisseld van de CrossClimates SUV naar de Michel zomerbanden die er bij aflevering onder zaten (19") en hoppa - van 20-22 kwh naar 16-17,5 kwh / 100 km.

Flink verschil wel
Herkenbaar inderdaad, al helpen de hogere temperaturen ook wel mee gok ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

MBam schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:45:
[...]
Herkenbaar inderdaad, al helpen de hogere temperaturen ook wel mee gok ik ;)
Gisteren naar kantoor en terug en vandaag dezelfde route maar 1,5 km meer maar gisteren was het nog een graad of 2 warmer dan vandaag dus dat zou niet heel veel moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:14:
Morgen een proefrit in een Ioniq 5. Ook de ID.4 getest maar vond het een beetje karige auto voor dit geld. Ook de Enyaq nog even proberen. Op specs kom ik absoluut niet uit deze keuze. Voelt een beetje kiezen tussen meerdere betaproducten.
Zijn alledrie prima, maar het hangt een beetje af van waarvoor je de auto nodig hebt en wat je belangrijk vindt, zoals bijv.

Bagageruimte: Enyaq
Performance: Ioniq 5
Bereik: Enyaq
Laden onderweg: Ioniq 5

Look and feel is ook heel anders. ID.4 denk ik het minste. Ioniq 5 en Enyaq beide goed, maar heel verschillende uitstraling.

Ik denk dat ze alledrie inmiddels geen bêta meer zijn. Als je nu bestelt krijg je sowieso een auto die vele maanden later wordt geproduceerd. Ioniq 5 heeft al een flink aangepast modeljaar 23 bekend gemaakt (oa grotere batterij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
bilgy_no1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat ze alledrie inmiddels geen bêta meer zijn. Als je nu bestelt krijg je sowieso een auto die vele maanden later wordt geproduceerd. Ioniq 5 heeft al een flink aangepast modeljaar 23 bekend gemaakt (oa grotere batterij).
Mijn angst bij de VAG auto's is de software. Apps die slecht zijn, maar ook angst dat dingen ineens slechter worden. Ik heb nu een Seat en ik ken de problemen een beetje bij het concern :X

Bij Hyundai zijn het meer de complete systemen waar ik me zorgen om maak. Gewoon dit topic lezen geeft me het gevoel dat er toch wel veel problemen zijn met HDA, laadsnelheid en allerlei andere zaken rondom de rijsystemen.

De ID.4 had hele goeie rij-eigenschappen maar de bedieningselementen in de auto zijn plasticjes en vervelend. Enige voordeel is leverbaarheid dit jaar t.o.v. de andere 2. Ioniq 5 vind ik een prachtige auto van binnen dus ik ben benieuwd hoe hij rijdt. En hopelijk zijn de problemen die ik hier boven noem in 2023 inderdaad opgelost. De 220kW trekt me enorm t.o.v. de alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Dan moet je gewoon de zuinigste nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Pierz schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:10:
[...]

Dan moet je gewoon de zuinigste nemen ;)
Volgens de specs of in het echt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:20

ibrator

ondertitel

bilgy_no1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:49:
[...]

Zijn alledrie prima, maar het hangt een beetje af van waarvoor je de auto nodig hebt en wat je belangrijk vindt, zoals bijv.

Bagageruimte: Enyaq
Performance: Ioniq 5
Bereik: Enyaq
Laden onderweg: Ioniq 5

Look and feel is ook heel anders. ID.4 denk ik het minste. Ioniq 5 en Enyaq beide goed, maar heel verschillende uitstraling.

Voor mij was het maximum aanhangergewicht ook bepalend. De Enyaq en ID4 mogen maar 1.000kg tot 1.100kg trekken bij de zwaarste uitvoering.

De Ioniq mag 1.600kg trekken. Ik haal elk jaar 10m3 brandhout op met een grote tandemasser en ik ga met de caravan weekendjes weg binnen Nederland. Begin mei van Groningen naar Noord-Brabant met 1.500kg caravan (250km), ik zal mijn ervaring hier later delen.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Makkelijk schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:34:
[...]

Volgens de specs of in het echt?
Bij je eigen gebruik uiteraard ;)

Hier een handige spreadsheet van Bjørn, onder ‘range’ vind je ook het verbruik:
https://docs.google.com/s...2echMVJH37kwgjE/htmlview#

Zowieso een goeie sheet voor de keuze van een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 09:45
de meester01 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:11:
Vandaag gewisseld van de CrossClimates SUV naar de Michel zomerbanden die er bij aflevering onder zaten (19") en hoppa - van 20-22 kwh naar 16-17,5 kwh / 100 km.

Flink verschil wel
Ik merkte wel verschil, maar niet zo extreem (paar weken geleden gewisseld van Bridgestone winterbanden (type week ik ff niet) naar de standaard Michelin zomerbanden (beide 20").
Gisteren wel voor het eerst onder de 15 kWh op een rit van 75 km (voornamelijk snelweg, A2 met trajectcontrole en verder spits dus SCC op 100km/h)).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Makkelijk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:04:
[...]
Bij Hyundai zijn het meer de complete systemen waar ik me zorgen om maak. Gewoon dit topic lezen geeft me het gevoel dat er toch wel veel problemen zijn met HDA, laadsnelheid en allerlei andere zaken rondom de rijsystemen.
Voor diegene die problemen ondervinden is dat heel zuur. Maar het merendeel heeft geen problemen of ervaart het niet als een probleem.

Dit zijn problemen die gemeld worden, niet iedereen heeft er last van:

Trillingen in het stuur/console
Geen automatische handgrepen geleverd
zombie mode (er is een service actie hiervoor, alhoewel ik de laatste tijd niet vaak meer iets van hoor.)
leeglopende 12V accu (er is een service actie hiervoor: Steuergerät Ladeklappen Modul (CDM) aktualisieren)
onrustige HDA/zwabberen automatisch sturen (bij sommige onacceptabel)
laadsnelheid bij koude temperaturen
levertijd, hoewel dat bij andere merken mogelijk ook zo is, wanneer het geen voorraadmodel is

Ik heb geen last van trillingen in het stuur/console. Heb een PROJECT45 met automatische handgrepen. Zombie mode eenmaal last van gehad na snelladen, maar makkelijk kunnen oplossen. Geen last gehad van leeglopende 12V accu. Met de HDA/automatisch sturen is de filosofie van Hyundai dat je het stuur (lichtjes) vast moet houden, anders gaat het systeem heel vaak melden dat je het stuur niet vasthoudt. En bij (lichtjes) vasthouden is bij mij niet het gedrag wat sommige anderen ervaren. Laadsnelheid bij lage temperaturen heb ik geen last van, want het snelladen heb ik tot nu toe alleen maar bij 50 kW laders gedaan (LIDL) en dan laadt de IONIQ 5 gewoon met 49 kW, ook bij lage temperaturen. En bij lage temperaturen is het laden nog steeds veel sneller dan andere EV's. En op lange ritten zal de tweede en derde laadpauze de accu wel op temperatuur zijn. De verwachting is dat er een update komt, waarbij het voorverwarmen geregeld is.

Wat voor mij (en vooral mijn vrouw) wennen was, was de grote draaicirkel, lange wielbasis, breedte van de auto, welke het parkeren en door smalle doorgangen rijden bemoeilijkt. Maar ja, wij reden hiervoor ook een kleinere Kia Soul EV.

[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-04-2022 10:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 22:13
Zo, de eerste servicebeurt (30.000 km) zit erop.
Gelijk laten combineren met de wissel naar de wielen met zomerbanden.
Heb mijn koplampen laten bijstellen, die stonden wat te hoog gericht.
De achterklep rammelde weer (terugkerend fenomeen), daar is weer wat aan bijgesteld en gesmeerd.
Het luchtfilter had ik zelf al vervangen door een betere koolstofvariant op basis van een tip in dit topic.
Vanuit de dealer is zoals voorgeschreven de remvloeistof vervangen.
Verder geen bijzonderheden.

Als we de komende winter kunnen beschikken over het beloofde voorverwarmen van de accu bij navigatie naar de snellader, dan ben ik happy. Als ze er ook nog in slagen het gezwabber van de HDA op te lossen, dan zou dat subliem zijn.

Verder heb ik genoten van elk van de 30.000 kilometers. Ik ben er heel wijs mee!

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:04
WilliamGeluk schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:10:
Gelijk laten combineren met de wissel naar de wielen met zomerbanden.
Heb mijn koplampen laten bijstellen, die stonden wat te hoog gericht.
De achterklep rammelde weer (terugkerend fenomeen), daar is weer wat aan bijgesteld en gesmeerd.
Het luchtfilter had ik zelf al vervangen door een betere koolstofvariant op basis van een tip in dit topic.
Vanuit de dealer is zoals voorgeschreven de remvloeistof vervangen.
Verder geen bijzonderheden.

Als we de komende winter kunnen beschikken over het beloofde voorverwarmen van de accu bij navigatie naar de snellader, dan ben ik happy. Als ze er ook nog in slagen het gezwabber van de HDA op te lossen, dan zou dat subliem zijn.

Verder heb ik genoten van elk van de 30.000 kilometers. Ik ben er heel wijs mee!
dat heb je lekker vlot voor elkaar ;)

weet iemand wanneer de navigatie omslag naar tomtom zou zijn? ik reed gisteren almere-veghel en werd toch wel gek van het feit dat alke iets grotere afslag (naar een N-weg) de navigatie aangeeft dat je links aan moet houden, wat feitelijk betekend gewoon niet de afslag nemen. dus ipv zeg 30km rechtdoor, krijg je nu elke 5km links aanhouden. gevolg; die tetterende juffrouw maar de mond gesnoerd, en op een gegeven moment toch een afslag gemist omdat de pijltjes in de HUD "gewoon"waren geworden en het even niet opviel dat ie nu de andere kant op stond 8)7

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn ook instructievideo's in het Nederlands.

Onderwerpen/filmpjes:
  • Zo verstel je spiegels, stoel en stuur in de IONIQ 5
  • Waarvoor dienen de knoppen op stuurwiel van de IONIQ 5?
  • Zo gebruik je Apple Carplay, Android Auto en Bluetooth in de IONIQ 5
  • Alles over het opladen van de IONIQ 5
  • Hoe vul ik vloeistoffen bij in de IONIQ 5?
  • Haal het maximale uit Bluelink en LIVE Services in de IONIQ 5
  • Zo werken Actieve rijbaanassistentie en Smart Cruise Control in de IONIQ 5
  • Hiervoor dienen Blind-Spot Collision-Avoidance Assist en Driver Attention Warning in de IONIQ 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WilliamGeluk schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:10:
Ik zie nu dat ook de adviesprijzen onderhoud voor de IONIQ 5 genoemd worden:

IONIQ 5 Electric (2021 - heden): 30.000km / 2 jaar, € 293

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
  • Laatst online: 20-08 14:27
Ik ervaar dat als ik de verwarming op 19,5 zet of in elk geval onder de 22 dat er wel hele koude lucht de auto binnenkomt. Als het buiten onder de 10 is dan krijg je hele koude voeten en handen. Wat is jullie ervaring? Ik heb nog nooit een auto gehad die dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40

cooper_s1

MINI's rule

Naaldhak schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:01:
Ik ervaar dat als ik de verwarming op 19,5 zet of in elk geval onder de 22 dat er wel hele koude lucht de auto binnenkomt. Als het buiten onder de 10 is dan krijg je hele koude voeten en handen. Wat is jullie ervaring? Ik heb nog nooit een auto gehad die dit doet.
Kijk eens als je op "climate" drukt of de airco aan staat, het lijkt erop dat zodra je boven een ingestelde temperatuur komt en airco staat aan dat hij meteen begint te koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
  • Laatst online: 20-08 14:27
cooper_s1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:06:
[...]

Kijk eens als je op "climate" drukt of de airco aan staat, het lijkt erop dat zodra je boven een ingestelde temperatuur komt en airco staat aan dat hij meteen begint te koelen...
Nee hij staat dan op heat, en alleen als ik de temp echt naar 22 of meer breng wordt het behaaglijk. Ik zet het soms maar helemaal uit om in elk geval niet die koude lucht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 09:45
Ik vind juist dat als de temp boven 19 graden instelt dat het heel warm wordt. Maar dat zal wel persoonlijk zijn.

Ik heb wel veel problemen met navigatie adressen naar de auto sturen, dit gaat vaker niet dan wel goed. Maar aangezien het soms wel goed gaat, lijkt het me dat ik het wel goed doe. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Laatst online: 30-01-2024
Blij met de achterklep-verlichting!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRzJp2Ps6LsK1267rrTX05A1Llk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCQrmnrzgJg888PYnLjyoPSu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amw82 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:11:
[...]

Ik vind juist dat als de temp boven 19 graden instelt dat het heel warm wordt. Maar dat zal wel persoonlijk zijn.

Ik heb wel veel problemen met navigatie adressen naar de auto sturen, dit gaat vaker niet dan wel goed. Maar aangezien het soms wel goed gaat, lijkt het me dat ik het wel goed doe. Meer mensen hier last van?
Mijn eerste gedachte qua temperatuur is dat het nu (buiten temperatuur 15°C +, zonnig weer) snel warmer wordt dan de ingestelde temperatuur van 19°C. Als de airco op Auto staat gaat deze koelen en krijg je dus koude lucht in de cabine. Ik heb zelf de temperatuur van standaard 17°C (voor korte ritten in de winter) wat hoger ingesteld om te voorkomen dat de airco te hard aan de slag gaat...

Maar goed, als je hem op Verwarmen hebt staan (dus niet Auto) en het gaat al bij 10°C buiten zo met koele lucht, dan is het wellicht wat anders. Misschien even de niveaus van de koelvloeistof checken? Of systeem weer op Auto zetten en kijken of het dan wel werkt? Anders even langs de dealer?

Versturen van de navi adressen werkt eigenlijk wel goed. Hangt echter wel af van netwerkbereik.

Ik erger me wel kapot aan de spraak 'herkenning' van adressen in de auto. Echt erbarmelijk soms hoe adressen worden vermangeld. En andere adressen gaan dan weer goed. Moet je toch weer op het scherm klooien... 🤯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Zo hee, daar kun je letterlijk een boek bij lezen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Naaldhak schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:16:
[...]

Nee hij staat dan op heat, en alleen als ik de temp echt naar 22 of meer breng wordt het behaaglijk. Ik zet het soms maar helemaal uit om in elk geval niet die koude lucht te krijgen.
Ik had het onlangs ook een keer en toen had ik kennelijk met mijn worstevingers de kachel uitgezet/de koeling aangezet. Bij ons staat de kachel meestal rond de 20 graden ingesteld en dat was de enige keer dat er aan het einde van de straat geen warme lucht de cabine in kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
Ja die heb ik ook. Dat is echt top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -CJ
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Ja ik ben er ook blij mee, super duidelijk en makkelijk. Voetenruimteverlichting is ook wel handig maar meer een gimmick.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Met de laatste Koreaanse software update is Android Auto full screen mogelijk geworden op de IONIQ 5. Hopelijk komt dit ook naar de EU versies voor diegene die Android Auto gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/9c4ln2y6art81.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=1fadf6c622fb00d6c19f5b8dbcbf983208452fa6

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 16-04-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Dat ervaren wij ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Nu online

-CJ

Not remastered

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:20:
Met de laatste Koreaanse software update is Android Auto full screen mogelijk geworden op de IONIQ 5. Hopelijk komt dit ook naar de EU versies voor diegene die Android Auto gebruikt.

[Afbeelding]
Dat zou mooi zijn! Eindelijk Maps en Spotify naast elkaar, werkte in de vorige auto ook heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Als 1 iemand in je huishouden carplay gebruikt en de ander android auto, wat is dan de handigste manier om daar mee om te gaan bij een i5? Wij hebben nu een auto met 2 data poorten, en dus 2 permanente aansluitingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
Makkelijk schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:18:
Als 1 iemand in je huishouden carplay gebruikt en de ander android auto, wat is dan de handigste manier om daar mee om te gaan bij een i5? Wij hebben nu een auto met 2 data poorten, en dus 2 permanente aansluitingen...
Maar die gebruik je niet tegelijkertijd toch? Of gaat het om de kabel die je om moet pluggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hengelo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05-2024
Beetje aan het lezen op dit en buitenlandse fora betreffende " dalend" verbruik door warmere temperaturen.
https://www.ioniqforum.co...efficiency-driving.41153/

Zie daar nu toch echt flinke waardes qua afgelegde kilometers (in dit geval Miles) per KW waarbij de situatie dan ook " ideaal" is qua temperatuur, vlakke wegen en Eco mode rijden.

Maar als daar uit de IO5 opeens +500KM geperst kan worden ziet het er opeens toch heel wat rooskleuriger uit dan in een koude Nederlandse winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTCrugged
  • Laatst online: 03-03 22:13
Je kunt met één van de knopjes bepalen waar de luchtstromen uit moeten komen. Wanneer je dit verandert blijft AUTO gewoon actief. Dit was bij mijn vorige auto’s volgens mij niet het geval. Ik heb de stand dus veranderd en nu is de verwarming/koeling super aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
lackaday schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:52:
[...]

Maar die gebruik je niet tegelijkertijd toch? Of gaat het om de kabel die je om moet pluggen?
Ja, daar gaat het om. Mijn vriendin gebruikt een Brodit houder en ik heb een ander kabeltje waarmee ik m'n iPhone los inplug. Sowieso vind ik de locatie van deze USB erg onhandig, laat staan als je steeds kabeltjes moet swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Laatst online: 30-01-2024
De metertjes in CarScanner even onder handen genomen. Lichte en donkere versie bijpassend bij de rest van de Ioniq 5 schermen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE6ulwbm703HZmHkt66jyQ_a5RU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Af5j2ahaCSml8DJlTy1xorqp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H7d5LVoL8JF-wqhFyOY4qF0VHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KCROqNofL1VvIKtYNay4H1r8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Makkelijk schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:36:
[...]

Ja, daar gaat het om. Mijn vriendin gebruikt een Brodit houder en ik heb een ander kabeltje waarmee ik m'n iPhone los inplug. Sowieso vind ik de locatie van deze USB erg onhandig, laat staan als je steeds kabeltjes moet swappen.
Ik heb vandaag na een mislukt experiment met een Ottocast wireless carplay adapter een usb 3.0 verlengkabel getrokken onder de matten door naar de middenconsole. USB C kabel voor de Android phone van mijn vrouw en daarnaast de Ottocast die ik kan inpluggen in de verlengkabel als ik met de auto op pad ga (mijn vrouw legt 80-90% van de Ioniq kilometers af).

Probleem is dat de Ottocast 'iets' doet met de Bluetooth telefonie waardoor mijn vrouw's Android niet meer via de Bluetooth van de ioniq werkt. Lang verhaal kort leidde tot bovenstaande.

Maar een usb 3.0 verlengkabel zorgt er iig voor dat je de enige poort in de auto makkelijker kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
Makkelijk schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:36:
[...]

Ah, begrijpelijk. Meen wel eens ergens gelezen te hebben dat er usb-hubs zijn die CarPlay en AA ondersteunen. Lijkt me sowieso goede kans van werken als telkens maar één van de twee actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

lackaday schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:02:
[...]

Ah, begrijpelijk. Meen wel eens ergens gelezen te hebben dat er usb-hubs zijn die CarPlay en AA ondersteunen. Lijkt me sowieso goede kans van werken als telkens maar één van de twee actief is.
Apple Carplay via een hub kun je vergeten. Android auto werkt wel via een hub.

Ik heb in eerste instantie een usb kabel met de usb c en lightning adapter gebruikt. Dat ging best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:46
Als mijn hond op de achterbank ligt aan een gordel, dan gaat soms het geluid af wanneer hij ook op de naastgelegen plek ligt. Is daar nog iets aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
Auto rijdt erg goed. Ik kan moeilijk wennen aan het hele SUV gevoel t.o.v. mijn huidige Seat Leon station. Maar dat een EV met batterijen onderin per definitie een SUV is, is logisch. Ik vond het infotainment systeem ook meteen irritant, maar dat vind ik ook bij elke VAG auto en een mercedes kan ik niet betalen. Het mag wel wat minimalistischer, maar het zal wel wennen. Then again, de auto rijdt erg goed.

Pluspunten:
- Rijdt erg goed
- Is mooi (subjectief)
- Stoelen zitten goed
- Veel speeltjes
- Vlot (RWD)
- Ik snap wat elke reviewer bedoelt met "it's a nice place to be in"
- We hebben er nu niks aan, maar man wat zit je achterin goed :P
- Rijdt erg goed

Minpunten:
- Lag tussen knoppen en wat er gebeurt. Net als in ongeveer elke andere auto.
- De deurknoppen, serious, WTF. Als je niet vanzelf naar buiten komt, doe dit dan niet.
- 1 data USB op een gekke plek
- Geluid vond ik niet fantastisch (lounge)
- Waarom is er een startknop
- De plastic-zilveren elementen doen enorm afbreuk aan de rest van de afwerking. Dan bedoel ik die hele rare drive mode knop die er uit ziet als een draaiknop maar dat niet is. Plus die hele rare D/N/R knop.
- Duidelijk minder ruimte dan de Enyaq qua kofferbak

Conclusie: voorkeur gaat wel uit naar deze auto maar de deurknoppen houden me oprecht tegen :+. Overweeg nu koop uit te stellen in de hoop dat er een nieuwe prijslijst komt waar de lounge weer "gewoon" knoppen heeft die naar buiten komen. Is er überhaupt nog sprake van keyless entry op de lounge?

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 16-04-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Waarom een startknop? Wil je ouderwets de sleutel omdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Makkelijk schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:30:
[...]

Omdat een auto nog steeds niet via mind control aangezet kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
de meester01 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:38:
[...]

Omdat een auto nog steeds niet via mind control aangezet kan worden?
Wel met een drive schakelaar? Zoals een id4.

[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 16-04-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Ik snap wel wat @Makkelijk bedoeld: auto kan al volledig aangaan zodra je de deur opentrekt. Voet op de rem, rijrichtingsschakelaar naar b.v. D en rijden maar. Zo gaat het bij Tesla ook, daar zit ook geen knop in om de auto “aan” te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
Franciesco schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:43:
Ik snap wel wat @Makkelijk bedoeld: auto kan al volledig aangaan zodra je de deur opentrekt. Voet op de rem, rijrichtingsschakelaar naar b.v. D en rijden maar. Zo gaat het bij Tesla ook, daar zit ook geen knop in om de auto “aan” te zetten.
Precies. Mijn Leon heeft een startknop omdat er een moment moet zijn waarop je de benzinemotor start. Maar op een EV lijkt me dat een beetje een rare manier om te doen alsof het "zoals vroeger" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 21:15

mdeiman

Projet 45

CarPlay werkte, inderdaad, werkte perfect. Sinds een paar dagen start het wel netjes op, maar alles is vertraagd. Waze loopt bijvoorbeeld achter en na een aantal minuten knalt de boel en start opnieuw op.

Mogelijk gaat het niet goed meer na de laatste iOS update. Meer mensen last van? Een echte oplossing nog niet gevonden.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Makkelijk schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:30:
[...]

Auto rijdt erg goed. Ik kan moeilijk wennen aan het hele SUV gevoel t.o.v. mijn huidige Seat Leon station. Maar dat een EV met batterijen onderin per definitie een SUV is, is logisch. Ik vond het infotainment systeem ook meteen irritant, maar dat vind ik ook bij elke VAG auto en een mercedes kan ik niet betalen. Het mag wel wat minimalistischer, maar het zal wel wennen. Then again, de auto rijdt erg goed.

Pluspunten:
- Rijdt erg goed
- Is mooi (subjectief)
- Stoelen zitten goed
- Veel speeltjes
- Vlot (RWD)
- Ik snap wat elke reviewer bedoelt met "it's a nice place to be in"
- We hebben er nu niks aan, maar man wat zit je achterin goed :P
- Rijdt erg goed

Minpunten:
- Lag tussen knoppen en wat er gebeurt. Net als in ongeveer elke andere auto.
- De deurknoppen, serious, WTF. Als je niet vanzelf naar buiten komt, doe dit dan niet.
- 1 data USB op een gekke plek
- Geluid vond ik niet fantastisch (lounge)
- De plastic-zilveren elementen doen enorm afbreuk aan de rest van de afwerking. Dan bedoel ik die hele rare drive mode knop die er uit ziet als een draaiknop maar dat niet is. Plus die hele rare D/N/R knop.
- Duidelijk minder ruimte dan de Enyaq qua kofferbak

Conclusie: voorkeur gaat wel uit naar deze auto maar de deurknoppen houden me oprecht tegen :+. Overweeg nu koop uit te stellen in de hoop dat er een nieuwe prijslijst komt waar de lounge weer "gewoon" knoppen heeft die naar buiten komen. Is er überhaupt nog sprake van keyless entry op de lounge?
- bagageruimte in de Enyaq is inderdaad ruimer, maar... als je de achterbanken van de Ioniq 5 helemaal naar voren schuift en het rolgordijn weghaalt, heb je alsnog veel ruimte. Ik kan dan nog steeds goed achter mezelf zitten (1,80 m).
- voor zover ik weet zit het niet op Modeljaar 2023. Eerste kans is dat het op Modeljaar 2024 komt. Die kun je dan begin 2023 bestellen en waarschijnlijk ergens tegen het eind van dat jaar of begin 2024 geleverd krijgen. Als het er dan al op zit...

Andere optie is importeren uit een land waar dit wel tot de uitrusting behoort. Weet niet of dat zo is in Duitsland, maar daar wordt veel uit geïmporteerd (en gunstig ivm de subsidie daar).

Ben het wel met je eens: pure armoede dat ze dit in Nederland uit de specificatie van de Lounge hebben geschrapt. In sommige andere landen zit het in veel lagere uitrustingsniveaus en dan moet je het hier bij een auto van >€55k zonder doen...

Aan de andere kant, er valt na enige tijd wel aan te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
mdeiman schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:53:
CarPlay werkte, inderdaad, werkte perfect. Sinds een paar dagen start het wel netjes op, maar alles is vertraagd. Waze loopt bijvoorbeeld achter en na een aantal minuten knalt de boel en start opnieuw op.

Mogelijk gaat het niet goed meer na de laatste iOS update. Meer mensen last van? Een echte oplossing nog niet gevonden.
Apple is de laatste updates wel enorm aan het kloten met carplay. Ik heb vandaag iOS geüpdatet. Zal morgen eens kijken of alles nu kapot is in m'n Seat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:47
Ik begrijp de startknop ergens wel. Het voelt vertrouwd aan, al zou ik liever zien dat je optioneel inderdaad zou kunnen instellen dat de wagen gewoon start als je instapt zodat je je voet op de rem kunt zetten en hem in Drive kunt plaatsen om dan bij uitstappen en vergrendelen de wagen uit te zetten.

Erger ik mezelf aan zulke dingen? Niet echt, maar zou het zelf ook leuk vinden als meet EV fabrikanten zoiets (optioneel) zouden toepassen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
mdeiman schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:53:

Ik heb sinds recent (laatste iOS update?) dat mijn iPhone bij het gebruik van Carplay oververhit raakt. Carplay reageert traag en op de iPhone komt de melding dat de telefoon moet afkoelen. Gebruik Apple Maps, icm wireless charging en Ottocast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Henri2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04 23:08
Even voorstellen : Henri2, omgeving Antwerpen en sinds januari Ioniq 5 AWD met solardak . Probleemloos tot nu toe!
Vorige week eerste roadtrip naar London gewaagd , via Eurotunnel .afstand is 301 km en dat ging probleemloos op 1 volle batterij ; nog meer dan100 km over!
Terugweg was langer wegens enorme vrachtwagenfile naar Dover. Vertrokken aan 95% en nog 70km over of 20%soc bij aankomst.
5 inzittenden, snelheid rond 100 km/ u.
De laadinfrastructuur in Londen is slecht onderhouden : van de drie 50 KW laders in de buurt waren er twee defect .
Positief is dat je aan laadpalen kan betalen met kredietkaart , alle nieuwe moeten met dit systeem uitgerust zijn.
Je kunt aan Eurotunnel gratis laden ,maar van de twee laadpunten werkte er maar 1 . Als dat bezet is kun je dus wachten .
Wat er mooi is aan de snelheidsborden herkenning : in UK zijn die in mijlen ,maar de Ioniq zet dat mooi om in kilometer. 70 miles wordt dan 112 km .
Zo, hopelijk is dit verhaal nuttig voor andere rijders die naar UK willen .
Henri .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40

cooper_s1

MINI's rule

Henri2 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:11:
Even voorstellen : Henri2, omgeving Antwerpen en sinds januari Ioniq 5 AWD met solardak . Probleemloos tot nu toe!
Vorige week eerste roadtrip naar London gewaagd , via Eurotunnel .afstand is 301 km en dat ging probleemloos op 1 volle batterij ; nog meer dan100 km over!
Terugweg was langer wegens enorme vrachtwagenfile naar Dover. Vertrokken aan 95% en nog 70km over of 20%soc bij aankomst.
De laadinfrastructuur in Londen is slecht onderhouden : van de drie 50 KW laders in de buurt waren er twee defect .
Positief is dat je aan laadpalen kan betalen met kredietkaart , alle nieuwe moeten met dit systeem uitgerust zijn.
Je kunt aan Eurotunnel gratis laden ,maar van de twee laadpunten werkte er maar 1 . Als dat bezet is kun je dus wachten .
Wat er mooi is aan de snelheidsborden herkenning : in UK zijn die in mijlen ,maar de Ioniq zet dat mooi om in kilometer. 70 miles wordt dan 112 km .
Henri .
Goed om te horen, ikzelf ga in juli eerst naar Londen en daarna een2 weekjes in het zuiden ronddarren.
Ik zal m'n bevindingen ook wel hier neerzetten.
Er zijn nog niet veel posts verder over laden in de UK..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB1962
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 21:09
Henri2 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:11:
Henri .
Nog een roadtrip, de andere kant op: vanuit de Nederlandse randstad naar het Duitse Koblenz.

Omdat de onboard navigatie nog geen laadstops kan plannen heb ik dat thuis zelf gedaan. De eerste etappe de accu van 100% naar 8% verbruikt, geladen bij Ionity Ohligser Heide West waar verder alleen een andere Nederlandse Ioniq5 stond te laden. Het was op dat moment met 6 graden wat te koud voor echt snel laden maar de 144 kW wel aangetikt, niet slecht. Op de terugweg bij Ionity aan de overkant geladen, inmiddels was het 17 graden en ging het van 15% naar 80% in 18 minuten met bij 35% een tijdje 220kW: heel mooi. Wel hoorde ik een tikkend geluid terwijl de accu koeling aan was, alsof de ventilator aanliep.

De navigatie moet echt beter: ik kreeg bij bijna alle afslagen "links aanhouden". Die melding heeft alleen zin als er een rijstrook verandert in een afrit. Dat deed mijn TomTom twintig jaar geleden beter. De geldende snelheidslimieten komen blijkbaar uit de navigatie, die waren vaak fout. In Nederland weet de auto geen raad met 19:00-06:00 onderborden.

Verder alleen maar positief: laden ging probleemloos en de auto voelt zich prima thuis op de Autobahn. Ik zie alvast uit naar de zomervakantie, dan wil ik naar Beieren.

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTCrugged
  • Laatst online: 03-03 22:13
Astronaut schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:26:
[...]

Ik heb sinds recent (laatste iOS update?) dat mijn iPhone bij het gebruik van Carplay oververhit raakt. Carplay reageert traag en op de iPhone komt de melding dat de telefoon moet afkoelen. Gebruik Apple Maps, icm wireless charging en Ottocast.
Je moet de Ottocast updaten, is een geheugen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hengelo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05-2024
Wel grappig hoor deze ochtend. Leek net of ik allerlei IO5 van een club meeting zag terugkomen. Op de N302 van Harderwijk naar Apeldoorn kwam ik vanmorgen rond 11 uur in dat kleine stukje rijden in totaal 5 stuks tegen 😁
1 atlas wit exemplaar, 1 teal exemplaar en 2 olijf kleurige. De 5e zag ik pas te laat om de kleur te herkennen, maar het was een mooie serie IO5's 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbroekma
  • Laatst online: 01-02-2023
koerskii schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:54:
Ik heb dezelfde, 58KWH +WP in Cyber Grey. januari 2022 besteld en in maart geleverd, kan dus wel redelijk snel, mits je geen bijzondere opties hebt. (de 58 KWH heeft een mindere langere levertijd dan de 73KWH)

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even verbruiksupdate met het mooie weer... En een vraag.

Nu met 49% van de batterij 235 km gereden. Resterende 51% geeft 215 km bereik aan. Totaal dus ongeveer 450 km.

Verbruik 'na het laden' staat op 142 Wh/km. Dit maal 450 km impliceert een batterijcapaciteit van ongeveer 64 kWh. Waar is de resterende 8,6 kWh gebleven???

Nu vermoed ik dat Hyundai een deel van de netto capaciteit onder 0 op de GOM heeft. Diverse tests laten zien dat de Ioniq 5 voorbij dat punt nog tientallen kilometers verder komt. Als dat er met dit verbruik 30 km zijn, zou daar nog 4,3 kWh zitten oftewel de helft van de missende capaciteit.

Iemand een idee?

Ik ga proberen zo zuinig mogelijk te blijven rijden tot zo dicht mogelijk bij 0%. Dan maar eens kijken hoeveel kWh er daadwerkelijk in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tot 0% leegrijden is in ieder geval slechter voor de batterij. En dan weet je nog niks |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbroekma
  • Laatst online: 01-02-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0JpbZygsMb6It31wMogBmgfi7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/RVvxrZoBZMKeMNxsuAHSpFdE.gif?f=user_large

Kijk eens wat het scheelt met zo'n mooi dagje van rond de 18 graden, theoretisch met een 58KWH dus een kleine 600 kilometer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

ZuinigeRijder schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:51:
tot 0% leegrijden is in ieder geval slechter voor de batterij. En dan weet je nog niks |:(
Ja idd want hoe weet je wat je laadverliezen zijn om maar eens wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

Een rit over snelwegen van 400 km met bij vertrek een voorspeld rijbereik van 451 km. Heenweg 15 °C bij weinig wind, terugweg 21 °C met inmiddels flinke tegenwind. Ik zag die beloofde resterende 50 km gestaag kleiner worden. Uiteindelijk met 19 km over en 4% batterijlading weer thuis in de garage. Bij 10% restlading de eerste waarschuwing. Bij 5% restlading dwingende meldingen en beperkt vermogen.
In 6 uur en 40 minuten weer opgeladen met 67,31 kWh naar 90% bij ca. 11,8 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:41:
[...]

Ja idd want hoe weet je wat je laadverliezen zijn om maar eens wat te noemen.
Bij 11 kW zijn die verliezen niet zo groot en als er idd maar 64 kWh in gaan én er zijn laadverliezen, dan is het duidelijk dat er een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

GTCrugged schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:41:
[...]

Je moet de Ottocast updaten, is een geheugen issue.
De update heeft helaas niet geholpen. Ben bang dat het toch aan iOS ligt.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

mdeiman schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:21:
[...]

De update heeft helaas niet geholpen. Ben bang dat het toch aan iOS ligt.
Hier iOS 15.4.1 en Ottocast. Geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

MicheldeGoey schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:15:
[...]

Hier iOS 15.4.1 en Ottocast. Geen problemen.
Probleem is helder bij mij nu. Alleen bij gebruik van Waze werkt het niet goed meer. De boel gaat in vertraging en knalt uiteindelijk c.q. er volgt een reset.

Met Google maps en Kaarten geen probleem.

Waze heeft een update op 11 april gehad. Zou best kunnen dat dit de oorzaak is.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:43
jbroekma schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:24:
[...]

Ik heb dezelfde, 58KWH +WP in Cyber Grey. januari 2022 besteld en in maart geleverd, kan dus wel redelijk snel, mits je geen bijzondere opties hebt. (de 58 KWH heeft een mindere langere levertijd dan de 73KWH)

Jeroen
Wow dat is snel! Tof om te horen, we rekenen er niet op, maar zou leuk zijn! Thanks voor je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:33
Eind deze week ga ik naar Zuid-Frankrijk in twee ettapes met de Ioniq 5 2WD Long Range, de eerste rit 700km, de tweede rit zo'n 600km. Hebben jullie nog tips welke laders wel te pakken en welke niet? We wilden vooral lekker rustig aan doen dus laders met iets van faciliteiten in de buurt is beter dan een snellader ergens op een leeg industrieterrein.
Pagina: 1 ... 91 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic