Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Mede-auteur:
  • ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

Matched: zwabberen

Prijslijsten en informatie IONIQ 5N

mei 2024
Laatste online prijslijst
Handleiding

Prijslijsten en informatie IONIQ 5

Project45
Mei 2021
Maart 2022
Mei 2022
September 2022
Januari 2023
Juli 2024 (Model 2025 PE Product Enhancement) Youtube video 1 en Youtube video 2
Laatste online prijslijst

Hyundai IONIQ 5 accessoirebrochure
IONIQ 5 brochure
Gelekte informatie van technische informatie van de IONIQ 5 in het Frans vertaald naar Nederlands
Service manual

Handleidingen en tips

De Nederlandstalige online manual
Nederlandse instructieboekje van de IONIQ 5 tot en met model 2024 (ook handig om in te zoeken).
Nederlandse instructieboekje van de IONIQ 5 model 2025 PE Product Enhancement
Onderhoudsinterval boekje (digitaal paspoort) om de 30.000 km of 2 jaar en deze bijdrage
Engelstalige multimedia/navigatie handleiding van de Elantra 2021, bijna hetzelfde als IONIQ 5.
Batterij conditionering handleiding
Spraakcommando's
Adviesprijzen onderhoud IONIQ 5
Extra garantie kopen
Gratis technische informatie m.b.v. VIN opvragen (Hokus-Pokus truc werkt niet meer sinds 2024)
Overzicht van terugroep- en service-acties
Opvragen van terugroep- en service-acties m.b.v. VIN EDIT: nieuwe URL
Dealer mode/engineering mode
Zelf kaarten/infotainment via USB updaten en tips voor Mac gebruikers
Gebruikt de onboard navigatie Tom Tom kaarten?

Laat de auto niet te lang onder de 20% SOC staan, want dan wordt de 12 volt batterij niet meer bijgeladen
Verschil tussen HDA 1.5 en HDA 2.0 en wel/niet automatische deurgrepen
Automatische deurgrepen uitgelegd
Niet automatische deurgrepen: drukken op vierkantje!
Verbruik op infotainment systeem uitgelegd
(Auto) regeneratie levels
Vragen m.b.t. regeneratie levels en tips voor laag verbruik
Remote de auto voor en achteruit laten rijden/inparkeren
Wanneer gaan de remlichten aan
Laadkabel ontgrendelen
Verschillen in grootte van IONIQ 5 t.o.v. andere modellen
Afmetingen kofferruimte
Verzekeringen
Voorkom diefstal via de sleutel en voorkom diefstal via gameboy door deur en achterklep sensoren uit te zetten en deze bijdrage voor uitgebreidere informatie over diefstal preventie.
Trekhaak, achteruitrijden, (tijdelijk) de parkeersensoren uitzetten
Line Follow Assist (LFA) en Line Keep Assist (LKA) tijdelijk uitzetten en bij lastige bochten of smalle wegen kun je beter LKA uitzetten.
i-Pedal wordt niet onthouden bij start
Hoe werkt de noodhamer?
Help, ik heb een USB-C aansluiting nodig
Help, bij spelen van muziek vanaf USB wordt bij shuffle vaak hetzelfde nummer gespeeld
Help, mijn relax functie doet het niet
Help, mijn gordels achter maken tikkend geluid
Help, mijn auto doet het niet en eventueel pechhulp bellen
Help, de werkplaats heeft de batterij conditionering firmware update niet (goed) geupdate
Hoe kan ik automatisch de achterklep sluiten bij pakken spullen
Hoe kan ik met de achterklep open rijden, zonder waarschuwingen
Dagrijverlichting vóór én achter aanzetten
De auto voorverwarmen, terwijl deze niet aan de laadpaal staat
Het energie submenu wordt niet getoond in infotainment
Wanneer gaat de spiegelverwarming aan?
Hoe kan ik de buitenspiegels automatisch naar beneden klappen laten klappen bij achteruitrijden?
Breedte auto met spiegels uitgeklapt
Vragen m.b.t. Stoel/Spiegel/HUD instellingen
Batterijtemperatuur en laadsnelheid
Het is beter voor de batterijen om niet standaard tot 100% op te laden
Balanceren van de cellen van de batterij
Goedkope oplossing in plaats van intelligente laadpaal voor zonnepanelen
Laadsnelheid permanent tonen in bestuurdersdisplay
3 kinderzitjes achterin (2 met isofix), kan dat?
Gaat de verlichting automatisch uit na uitstappen?
Afdekzeil omhooggeklapt vastzetten
Geluidsinstellingen Bose systeem verbeteren, inclusief subwoofer
Verwijderen subwoofer
Met de hand wassen van de auto (vooral voor Mat lak geadviseerd)
Door de wasstraat met de IONIQ 5
OBDII uitlezen met Apps
Waar zit die OBDII poort?
Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink
Voorkom lege accu door altijd start/stop knop te drukken met rempedaal goed ingedrukt
Voorkom zombie mode door pas in P of D te zetten nadat Ready verschenen is
Auto gaat niet meer in P of D, alleen in N
12V batterij even loskoppelen, waar zit die
Kopsteunen verstellen
Bluelink problemen? Infotainment resetten of vreemde bluelink problemen of opnieuw update draaien of bluelink opnieuw activeren.
Sleutel batterij verwisselen
Interieurfilter vervangen en beter actief koolstoffilter welke past
Ruitenwissers omhoog zetten voor wassen en vervangen door betere ruitenwissers Bosch Aerotwin AR813S
Hoe kun je netflix kijken in de auto
Dashcam inbouwen, constante 12V en geschakelde 12V in zekeringenkastje voor model 2025 en voor ouder model.

(veel) voorkomende problemen

Voor diegene die problemen ondervinden is dat heel zuur. Maar het merendeel heeft geen problemen of ervaart het niet als een probleem.

ICCU stuk
Trillingen in het stuur/console
Kantelen van de bestuurdersstoel
Geen automatische handgrepen geleverd
zombie mode (er is een service actie hiervoor, alhoewel ik de laatste tijd niet vaak meer iets van hoor.)
leeglopende 12V accu (er is een service actie hiervoor: Steuergerät Ladeklappen Modul (CDM) aktualisieren)
onrustige HDA/zwabberen automatisch sturen (bij sommige onacceptabel)
laadsnelheid bij koude temperaturen
levertijd, hoewel dat bij andere merken mogelijk ook zo is, wanneer het geen voorraadmodel is
zwarte folie gaat los bij de (achter)deuren

Video's met tips

De paperclip-reset
Automatisch kantelbare zijspiegels
Pictogrammen op het startscherm opnieuw ordenen
Raambediening op afstand
Vervangen van het cabineluchtfilter
Middendekselsluetel voor 20 inch wielen
Verborgen niveaus voor automatisch regenereren
De laadpoort ontgrendelen
Handmatig duwen om laaddeur te openen
Utiliteitsmodus
Opnieuw opstarten na stoppen met HDA/HDA2
Info over omringende voertuigen met HDA2

Video's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdWSj19zL2-fayCt2HgS9m9xOHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/9Dzft0imiP9e1GQ70nLZbdRL.gif?f=user_large

Er zijn ook instructievideo's in het Nederlands.

Onderwerpen/filmpjes:
  • Zo verstel je spiegels, stoel en stuur in de IONIQ 5
  • Waarvoor dienen de knoppen op stuurwiel van de IONIQ 5?
  • Zo gebruik je Apple Carplay, Android Auto en Bluetooth in de IONIQ 5
  • Alles over het opladen van de IONIQ 5
  • Hoe vul ik vloeistoffen bij in de IONIQ 5?
  • Haal het maximale uit Bluelink en LIVE Services in de IONIQ 5
  • Zo werken Actieve rijbaanassistentie en Smart Cruise Control in de IONIQ 5
  • Hiervoor dienen Blind-Spot Collision-Avoidance Assist en Driver Attention Warning in de IONIQ 5
Dashboard review

Hyundai Bluelink OTA update

Hyundai Nederland heeft een video van de Werkspoorkathedraal in Utrecht op joeptjoep gezet.

Hyundai IONIQ 5: de officiële full review 2021 | IONIQ 5 | Hyundai NL

Alles wat je wil weten over de Heads Up Display:

Hier zijn alle (verborgen) Sangl video's:

Hyundai Ioniq 5 Deel 1: Opladen & Co.

Hyundai Ioniq 5 Deel 2: Bestuurderskant uitgelegd

Hyundai Ioniq 5 Deel 3: Infotainment systeem

Eerste post, ver voordat de IONIQ 5 leverbaar was door Jan Treur

De Hyundai Ioniq 5 is inmiddels wat uitgebreider beschreven en er is aangekondigd dat hij begin 2021 op de markt komt, vanaf maart gebouwd wordt en vanaf juni/juli afgeleverd kan worden. In dit topic kan er informatie over uitgewisseld worden.

De Ioniq 5 wordt de eerste binnen de nieuwe lijn (of submerk) van Hyundai's EV modellen, die Ioniq genoemd wordt; zie ook hier. De Ioniq 6 en 7 staan gepland voor 2022 en daarna.

[ Voor 255% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-08-2025 08:36 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:29
Whoohoo, vandaag mijn Lounge Cyber Grey 19" mogen ophalen. Wát een fijne wagen :)

In het kort mijn eerste ervaringen (van Hilversum naar Utrecht gereden en vanuit Utrecht op en neer naar Amersfoort). Mijn referentiekader is een Nissan Leaf uit 2018 (Tekna, dus alles er op en er aan).

- HDA vind ik erg goed werken. Merk niets van de "ping pong" of het zwabberen waar ik veel over lees. Zou dit dan toch per exemplaar verschillen? Vergeleken met de Leaf vind ik zowel LFA als ACC soepeler en natuurlijker werken.
- Geluid: ik ben geen audiofiel en vind het meer dan prima klinken, kan hiermee zeker wel van mijn muziek genieten. Volume ook prima, wel wat gek dat 75 de max is, of mis ik een instelling?
- Vandaag ongeveer 2/3 autoweg en 1/3 bebouwde kom gereden met een verbruik van 18kwh/100km waar ik best tevreden mee ben. In de Leaf was dat heel gortig, nu ben ik blij met alles onder de 20 :)
- Erg tevreden met de zit en het zicht rondom. Zeker vergeleken met de Leaf, waar het zicht eigelijk best slecht is imho.
- Nog geen echte nadelen kunnen ontdekken, behalve dat ik de kofferbak toch wel behoorlijk shallow (ondiep?) vind en dat ik even moet wennen aan de draaicirkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-04-2023
lackaday schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:35:
Whoohoo, vandaag mijn Lounge Cyber Grey 19" mogen ophalen. Wát een fijne wagen :)

In het kort mijn eerste ervaringen (van Hilversum naar Utrecht gereden en vanuit Utrecht op en neer naar Amersfoort). Mijn referentiekader is een Nissan Leaf uit 2018 (Tekna, dus alles er op en er aan).

- HDA vind ik erg goed werken. Merk niets van de "ping pong" of het zwabberen waar ik veel over lees. Zou dit dan toch per exemplaar verschillen? Vergeleken met de Leaf vind ik zowel LFA als ACC soepeler en natuurlijker werken.
- Geluid: ik ben geen audiofiel en vind het meer dan prima klinken, kan hiermee zeker wel van mijn muziek genieten. Volume ook prima, wel wat gek dat 75 de max is, of mis ik een instelling?
- Vandaag ongeveer 2/3 autoweg en 1/3 bebouwde kom gereden met een verbruik van 18kwh/100km waar ik best tevreden mee ben. In de Leaf was dat heel gortig, nu ben ik blij met alles onder de 20 :)
- Erg tevreden met de zit en het zicht rondom. Zeker vergeleken met de Leaf, waar het zicht eigelijk best slecht is imho.
- Nog geen echte nadelen kunnen ontdekken, behalve dat ik de kofferbak toch wel behoorlijk shallow (ondiep?) vind en dat ik even moet wennen aan de draaicirkel.
Gefeliciteerd! Nog een met een Cyber Grey!

Geniet van de wagen en lees graag nog meer ervaringen als voorpret voor ik die van mijzelf mag ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022

gefeliciteerd! Heb je standaard geluid of BOSE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guia
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-04 11:00
ArtiKing schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:34:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Wiebelend stuur en continu zoekend. Rijd echt waardeloos. De Kona waar ik hiervoor in reed stuurde echt strak. Ik ben toch bang dat we moeten wachten op een software update. Dit is ongelofelijk slecht.
Heb hierover een klacht ingediend bij klantenservice@hyundai-motor.nl En in ieder geval in het onderwerp klacht gezet, anders wordt het soms niet als klacht behandeld bij klantenservices. Ga ook bij de dealer klagen , wie weet helpt het als we dat allemaal gaan doen?
Begint er inderdaad op te lijken dat het erg per auto verschilt. Zijn er meer rijders die absoluut geen gezwabber ervaren? Misschien is het wel kalibratie van de camera's die apart per auto ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55
Het stuur zoekt soms weerstand op om te controleren of je het nog vast hebt. Houd je het stuur tegen /tegendruk geven, dan houdt het stuur zichzelf daarna weer rustig. Laat je langere tijd los, dan gaat het zwabberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-10 12:47
ditbenikecht schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:00:
Het stuur zoekt soms weerstand op om te controleren of je het nog vast hebt. Houd je het stuur tegen /tegendruk geven, dan houdt het stuur zichzelf daarna weer rustig. Laat je langere tijd los, dan gaat het zwabberen.
Is dit echt zo? Dit herken ik niet namelijk, zou ook gewoon gevaarlijk zijn als het expres gaat zwabberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-10 20:38
Mijn nieuwe Ioniq 5 staat bij de dealer (sinds 3 december) en wordt nog onderzocht op de trilling die er in zit als je boven de 100 rijdt.

De vreugde die ik had om de auto te rijden is inmiddels compleet weg. Ik lees overigens veel negatieve reacties over de Highway Driving Assist II. Veel meer eigenaren hebben het over het heen en weer zwabberen en zetten het maar uit, het ping-pongen is zeer irritant.

Ik rijdt nu als leenwagen een Santa Fe, die het probleem niet heeft, ook mijn collega's waarvan 1 een Kona rijd en twee een Niro hebben het probleem ook niet.

De dealer wist me te vertellen dat hun demo model ook "zwabbert" en dat het een eigenschap is van het model. (dus ik moet het maar accepteren dat het feitelijk niet werkt)

Het is dus vreemd dat de Hyundai IONIQ 5, de eerste Hyundai met HDA II, dit probleem heeft. Met alle respect maar vindt het niet acceptabel dat je het maar uit moet zetten, je koopt dus iets wat niet werkt.
Ben me aan het bezinnen wat ik hier me aan moet, want het staat me helemaal niet aan.

De dealer is zich al aan het indekken door me te vertellen dat niemand er last van heeft en dat ze het voor het eerst horen.

[ Voor 7% gewijzigd door Naaldhak op 07-12-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine449
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-07-2024
Naaldhak schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:04:
Mijn nieuwe Ioniq 5 staat bij de dealer (sinds 3 december) en wordt nog onderzocht op de trilling die er in zit als je boven de 100 rijdt.

De vreugde die ik had om de auto te rijden is inmiddels compleet weg. Ik lees overigens veel negatieve reacties over de Highway Driving Assist II. Veel meer eigenaren hebben het over het heen en weer zwabberen en zetten het maar uit, het ping-pongen is zeer irritant.

Ik rijdt nu als leenwagen een Santa Fe, die het probleem niet heeft, ook mijn collega's waarvan 1 een Kona rijd en twee een Niro hebben het probleem ook niet.

De dealer wist me te vertellen dat hun demo model ook "zwabbert" en dat het een eigenschap is van het model. (dus ik moet het maar accepteren dat het feitelijk niet werkt)

Het is dus vreemd dat de Hyundai IONIQ 5, de eerste Hyundai met HDA II, dit probleem heeft. Met alle respect maar vindt het niet acceptabel dat je het maar uit moet zetten, je koopt dus iets wat niet werkt.
Ben me aan het bezinnen wat ik hier me aan moet, want het staat me helemaal niet aan.

De dealer is zich al aan het indekken door me te vertellen dat niemand er last van heeft en dat ze het voor het eerst horen.
Ach ja, het is daarom lastig dealers serieus te nemen door dit soort uitspraken. Als er geen oplossing voor het probleem is dan is het een eigenschap van de auto. 8)7 Nooit accepteren en er gewoon een halszaak van maken. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023

Ben ik dan de enige die er totaal geen last van heb ? Rijd gewoon strak tussen de lijnen. Ook nu met de winterbanden.

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matdehaas
  • Laatst online: 16-02 16:18
Luft schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:19:
[...]

Ben ik dan de enige die er totaal geen last van heb ? Rijd gewoon strak tussen de lijnen. Ook nu met de winterbanden.
Nee hoor, ik herken het wel. Ik heb de auto nu 3 weken en naast 2x een zombiemode (in het begin en opgelost met een update) en wat laadproblemen herken ik dat zwabberen wel. Ik moet wel zeggen dat het voor de update veel erger was. Wel balen. Ik word overigens bij de Hyundaidealer in Nijmegen prima geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naaldhak
Ik hoop dat alle Ioniq 5 berijders die het zwabberen moe zijn een klacht indienen over de falende HDA2.

De snelste weg is de facebook pagina van Hyundai Nederland daar reageren ze direct.

[ Voor 10% gewijzigd door Naaldhak op 07-12-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMm1e
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-08 10:06

Ik herken dit. HDA2 vind ik niet optimaal, continu zwabberen tussen de lijnen. Gebruik het niet meer.

Evenals de SCC het automatisch afstand houden vind ik niet anticiperend werken. Hij laat op de korste afstand nog veel ruimte waardoor er in de spitsuren nog even snel een auto ervoor wordt geplemd. Hierdoor grijpt het systeem in en trapt op de rem. Volgens de dealer is dit niet uit te schakelen en “ouderwets” cruise control te rijden (zonder automatische afstand)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:43

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

TOMm1e schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:16:
[...]

Ik herken dit. HDA2 vind ik niet optimaal, continu zwabberen tussen de lijnen. Gebruik het niet meer.

Evenals de SCC het automatisch afstand houden vind ik niet anticiperend werken. Hij laat op de korste afstand nog vee ruimte waardoor er in de spitsuren nog even snel een auto ervoor wordt geplemd. Hierdoor grijpt het systeem in en trapt op de rem. Volgens de dealer is dit niet uit te schakelen en “ouderwets” cruise control te rijden (zonder automatische afstand)??
Toch 2 keer op de cruise control knop of 1 x lang? Dan heb je ouderwetse cruise control zonder adaptive gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Laatst online: 13:51

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

bilgy_no1 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:04:
[...]

Ik was vorige week op wintersport, maar met 3 personen waarvan 1 die bijna 5 is. Wij hadden de bank rechts (40% gedeelte) plat en daar de ski's gelegd. Geen dakkoffer gebruikt dus. Verbruik op hoge snelheid (130-140 km/h) ging naar 280-300 Wh/km, dit was bij lage temperatuur (3°C), regen, wind. Dus echt heel slechte omstandigheden. Bereik is dan 250-275 km obv 100%.

Met een dakkoffer weet ik niet wat er precies zou gebeuren, maar dan ga je misschien wel richting de 350 Wh/km in dezelfde omstandigheden en is je bereik 200 km.

Maar zoals je schrijft: ga je langzamer rijden dan daalt het verbruik hard. Ga je in de zomer rijden en zijn de omstandigheden gunstiger, dan daalt het verbruik nog meer. Ik denk dus dat je die 200-250 km wel kunt halen met een dakkoffer in de winter als je de snelheid beperkt tot 100-110 km/h. In de zomer moet dat nog veel makkelijker lukken.

Als je met 3 grote pubers gaat (dus 5 personen met eigen koffer/tas, rugzakje etc) wordt het wel erg krap denk ik. Ik heb zelf de achterbank getest met mijn 1,80 en als het helemaal naar voren staat heb ik genoeg beenruimte. In/uitstappen is dan iets lastiger, maar wel te doen. Desondanks is met 5 personen in totaal een dakkoffer of andere oplossing eigenlijk wel nodig voor een langere reis denk ik.

EDIT:
Nog even ter verduidelijking over de kilometers. Onderweg rijd je meestal niet op 100% van de batterij. De meeste auto's laden na 80% erg langzaam, maar de Ioniq 5 kun je prima tot 90% laden (is alsnog sneller dan een ID.4 tot 80%). Dus als je plant om met 5% aan te komen bij de lader en dan laadt tot 90% heb je in totaal 85% van de batterij beschikbaar.

Maar het makkelijkst is om gewoon A Better Routeplanner te gebruiken en de route uit te laten rekenen. En dan de betreffende laadstop steeds in te voeren in de navigatie. Mijn ervaring is dat dit programma een beetje te conservatief is qua bereik (ik hield altijd wel meer over dan berekend). Dan hoef je ook niet vast te houden aan een bepaalde afstand tussen de stops; soms zal het iets korter zijn, soms iets langer.
Dank voor je reactie. Het wordt denk ik inderdaad een combinatie van dakkoffer, ietsje schuiven met de achterbank maar vooral de discipline dat je in een huisje met wasmachine en droger misschien iets minder nodig hebt ;-). Als ik afga op ABRP en een heel voorzichtige planning volg, is het goed te doen met elke 1,5 uur een stop = 4x.

Ik rijd inmiddels een paar dagen in een Galactic Grey Lounge op 20 inch (hoewel dat volgens het typenummer bij RDW 19 inch zou zijn). Heb deze ongezien besteld - en ook zonder proefrit - als leaseauto en moet zeggen dat deze blind date me goed bevalt. Ben ook erg tevreden met zowel de kleur aan de buitenkant als het two-tone grijs in het interieur. Geen problemen met trillingen, zwabberen, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqFVtLuPDMev0Gcpqkz7PCFaU6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pu39avqjNaXTUNjMwX3lZ0pJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Vwb het zwabberen met HDA2...Mijn auto heeft gisteren de updates, die je niet zelf kunt uitvoeren, bij de dealer gehad. Heb vanmiddag/vanavond 2 x 10km snelweg gedaan met HDA2 actief, voor mijn gevoel is het zwabberen verdwenen.
Op het Duitse GoingElectric.de forum was het meerdere mensen opgevallen dat dealer update plus update 20211117 het zwabberen doet verdwijnen op zijn minst sterk verbeteren, er was één iemand die suggereerde dat het ook wellicht met 'goed zicht' te maken heeft. Het was hier vanmiddag/vanavond helder en geen al te natte wegen.
Tot zover ben ik tevreden hoop dat dat zo blijft.
De beloofde OTA update die op 16 december zou worden gereleased heb ik helaas nog niet kunnen downloaden.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
cvanmansom schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:25:
[...]

Dank voor je reactie. Het wordt denk ik inderdaad een combinatie van dakkoffer, ietsje schuiven met de achterbank maar vooral de discipline dat je in een huisje met wasmachine en droger misschien iets minder nodig hebt ;-). Als ik afga op ABRP en een heel voorzichtige planning volg, is het goed te doen met elke 1,5 uur een stop = 4x.

Ik rijd inmiddels een paar dagen in een Galactic Grey Lounge op 20 inch (hoewel dat volgens het typenummer bij RDW 19 inch zou zijn). Heb deze ongezien besteld - en ook zonder proefrit - als leaseauto en moet zeggen dat deze blind date me goed bevalt. Ben ook erg tevreden met zowel de kleur aan de buitenkant als het two-tone grijs in het interieur. Geen problemen met trillingen, zwabberen, etc.
[Afbeelding]
Mooie wagen! Ik zou hier best wat meer foto’s voorbij willen zien komen:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
kor952 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:07:
Vwb het zwabberen met HDA2...Mijn auto heeft gisteren de updates, die je niet zelf kunt uitvoeren, bij de dealer gehad. Heb vanmiddag/vanavond 2 x 10km snelweg gedaan met HDA2 actief, voor mijn gevoel is het zwabberen verdwenen.
Op het Duitse GoingElectric.de forum was het meerdere mensen opgevallen dat dealer update plus update 20211117 het zwabberen doet verdwijnen op zijn minst sterk verbeteren, er was één iemand die suggereerde dat het ook wellicht met 'goed zicht' te maken heeft. Het was hier vanmiddag/vanavond helder en geen al te natte wegen.
De beloofde OTA update die op 16 december zou worden gereleased heb ik helaas nog niet kunnen downloaden.
Hier ook totaal geen problemen met HDA2. Rijdt voortreffelijk met de assistentiesystemen, minimale stuurcorrecties. Auto heeft alle dealerupdates al gehad voordat wij hem geleverd kregen. Wellicht zit daar verschil. Ik heb vervolgens zelf direct 211117 erop gezet.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killemall
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-10 20:03

Killemall

Can you say Moooh !!??

Gisteren mijn I5 opgehaald en de eerste 180 km gereden. Superrelaxte auto om mee te rijden. Heb helaas wel het trekken en zwabberen, met name op de snelweg, ervaren. Jammer maar dan hoeft het voor mij niet :|

Iemand een idee of/hoe het volume van de navi omhoog kan ? Wordt aardig overstemt door de radio andere media. Kon het zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Killemall schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:51:
Gisteren mijn I5 opgehaald en de eerste 180 km gereden. Superrelaxte auto om mee te rijden. Heb helaas wel het trekken en zwabberen, met name op de snelweg, ervaren. Jammer maar dan hoeft het voor mij niet :|

Iemand een idee of/hoe het volume van de navi omhoog kan ? Wordt aardig overstemt door de radio andere media. Kon het zo snel niet vinden.
Bij de meeste auto's kun je het Navi volume aanpassen door tijdens een uitgesproken Navi instructie aan de volumeknop te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-10 16:29

in het navigatie scherm op het speakertje klikken, daar kun je het volume van de instructies en waarschuwingen aanpassen. je kunt ook aanvinken dat de radio moet worden gedempt (dat heb ik weer uitgezet, vond het irritant)

het tijdelijk muten van instructies (bijv als je net weg bent; mijn wijk ken ik wel namelijk) heb ik nog niet gevonden, dus als iemand anders dat weer weet.... :+

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 12:08
kor952 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:07:
Toch heel bijzonder dit. Ik heb alle updates die er te krijgen zijn en de auto zwabbert nog net zo erg als toen ik hem 2 maanden geleden kreeg. Lijkt dus toch op exemplarische verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrz_
  • Laatst online: 17-04-2024
cvanmansom schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]
Toevallig in de omgeving van Almere??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Sjoerdvt schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:12:
[...]

Toch heel bijzonder dit. Ik heb alle updates die er te krijgen zijn en de auto zwabbert nog net zo erg als toen ik hem 2 maanden geleden kreeg. Lijkt dus toch op exemplarische verschillen.
Hier precies hetzelfde heb de Ioniq 5 RWD 73KW Lounge 3 weken waarbij meer dan een week bij de dealer, zwabberen blijft, en nog een belangrijk nieuw probleem waar ik nu achter kom is het niet werken bij snelladers met name die van Shell Recharge al twee keer een vreemde situatie alles lijkt goed te gaan, betaal proces etc. en dan gebeurt er na de communicatie niets meer en gaan de laadpoort leds knipperen. Ook haal ik niet meer dan 40-50KW op bij de snelladers, ik weet niet waar dit aan ligt, heb ik een slecht exemplaar waar niks werkt?

Eerst al ernstige trillingen vanwege vervormde banden dan dat HDA2 gezwabber en nu ook nog problemen met laden. Ik ben niet blij met deze situatie. En deze komt er ook nog bij, soms krijg ik de wagen niet in Drive, en moet ik hem aan en uitzetten om na lang proberen de wagen weer in Drive te krijgen. Het schiet niet op.

[ Voor 9% gewijzigd door Naaldhak op 21-12-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Geen matches
Sjoerdvt schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:57:
[...]

Laat svp weten of het hierna goed is opgelost, ik heb hetzelfde probleem maar dan zonder de trilling. Mocht jouw dealer het weten op te lossen dan breng ik de mijne ook terug. En mochten ze het idd oplossen, zou je dan willen vragen wat de remedie is bij jouw dealer? In mijn ervaring kennen ze niet allemaal dezelfde tips en trucs.
nee het is niet opgelost de zwabber mode is knap irritant en ik moet hem steeds weer uitzetten, de dealer geeft geen oplossing want is waarschijnlijk een software issue.(hoop ik) ze hebben een ticket ingeschoten bij Hyundai NL nadat ik ze eindelijk kon overtuigen dat dit niet aan mij ligt en door er zelf honderden kilometers mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
  • Laatst online: 17-07-2023
Naaldhak schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:47:
[...]

Hier precies hetzelfde heb de Ioniq 5 RWD 73KW Lounge 3 weken waarbij meer dan een week bij de dealer, zwabberen blijft, en nog een belangrijk nieuw probleem waar ik nu achter kom is het niet werken bij snelladers met name die van Shell Recharge al twee keer een vreemde situatie alles lijkt goed te gaan, betaal proces etc. en dan gebeurt er na de communicatie niets meer en gaan de laadpoort leds knipperen. Ook haal ik niet meer dan 40-50KW op bij de snelladers, ik weet niet waar dit aan ligt, heb ik een slecht exemplaar waar niks werkt?

Eerst al ernstige trillingen vanwege vervormde banden dan dat HDA2 gezwabber en nu ook nog problemen met laden. Ik ben niet blij met deze situatie. En deze komt er ook nog bij, soms krijg ik de wagen niet in Drive, en moet ik hem aan en uitzetten om na lang proberen de wagen weer in Drive te krijgen. Het schiet niet op.
Allemaal herkenbare dingen.
Zijn bij jouw de trillingen inmiddels verholpen? Zo ja, hoe? Want ik heb daarvoor een afspraak staan bij de dealer.
Daarnaast merk ik ook trillingen in de voor portieren. Hou je de deur vervolgens strak vast, is het over.
Ben dat op Duitse forum ook tegengekomen, maar wellicht heeft hier ook iemand daar last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanmansom

cvanmansom

bilgy_no1 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:18:
[...]

De beleving ervan is ook heel subjectief. Waar de ene er nauwelijks last van heeft vindt een ander het verschrikkelijk.

Ik ben dan ook benieuwd of er werkelijk technische variatie is tussen de auto's, of dat het puur de beleving is.

En het maakt in mijn ervaring verschil of je het stuur z'n gang laat gaan, of een beetje in toom houdt door lichte tegendruk te geven.
Ik heb het vermoeden dat het - net als bij de trillingen die sommige berijders ervaren - een technische variatie kan zijn. Het zwabberen bij gebruik van HDA2 herken ik eerlijk gezegd niet. Mijn auto is geproduceerd in juni 2021 en vorige week uitgeleverd.

Ander topic: Is er iemand in deze groep die al de zomerbanden rond de 20 inch wielen heeft laten vervangen door winterbanden bij Profile of één van de andere bandenleveranciers? Ik vraag me af of ze weten hoe ze de velgen moeten losmaken... Kon er niets over vinden in de handleiding ook.
Mijn leasemaatschappij stuurt me naar Profile, liever had ik het bij de dealer laten doen (zoals bij mijn vorige leaseauto).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naaldhak
cvanmansom schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:24:
[...]

Ik heb het vermoeden dat het - net als bij de trillingen die sommige berijders ervaren - een technische variatie kan zijn. Het zwabberen bij gebruik van HDA2 herken ik eerlijk gezegd niet. Mijn auto is geproduceerd in juni 2021 en vorige week uitgeleverd.

Ander topic: Is er iemand in deze groep die al de zomerbanden rond de 20 inch wielen heeft laten vervangen door winterbanden bij Profile of één van de andere bandenleveranciers? Ik vraag me af of ze weten hoe ze de velgen moeten losmaken... Kon er niets over vinden in de handleiding ook.
Mijn leasemaatschappij stuurt me naar Profile, liever had ik het bij de dealer laten doen (zoals bij mijn vorige leaseauto).
Helemaal geen technische variatie, de trilling is een "known issue" ik krijg dan ook 4 nieuwe banden daarvoor en heb tijdelijk de 20" wielen van een demo wagen. Dit kost een vermogen maar de dealer heeft vervorming in de banden geconstateerd.

Jullie gaan wel lekker kort door de bocht hier met het suggestieve weerleggen van keiharde constateringen. Mijn auto is geen lease wagen hij is prive betaald en ik wil ook een auto zonder issues zoals jullie die denk ik hebben. Ik heb in 43 jaar tijd miljoenen kilometers gereden en sommige wagens zelfs tegen de 400K opgereden.

Ga me hier niet aankomen met die bullshit over dat het een persoonlijke perceptie is, die auto trilde extreem en de HDA2 is een compleet drama, en voelt zelfs gevaarlijk. Snelladen gaat maar tot 50KW en soms helemaal niet zoals bij Shell Recharge en dan ook nog die zombie mode waarbij de auto niet meer in de D wil en je niet meer weg kan rijden.

Allemaal perceptie of niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Naaldhak op 22-12-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
cvanmansom schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:24:
[...]

Heb het zelf gedaan. Er zit een haakje in de bandenkit waarmee je het deksel van de velg er aftrekt. Of bedoel je dat niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanmansom

cvanmansom

Naaldhak schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:32:
[...]

Helemaal geen technische variatie, de trilling is een "known issue" ik krijg dan ook 4 nieuwe banden daarvoor en heb tijdelijk de 20" wielen van een demo wagen. Dit kost een vermogen maar de dealer heeft vervorming in de banden geconstateerd.

Jullie gaan wel lekker kort door de bocht hier met het suggestieve weerleggen van keiharde constateringen. Mijn auto is geen lease wagen hij is prive betaald en ik wil ook een auto zonder issues zoals jullie die denk ik hebben. Ik heb in 43 jaar tijd miljoenen kilometers gereden en sommige wagens zelfs tegen de 400K opgereden.

Ga me hier niet aankomen met die bullshit over dat het een persoonlijke perceptie is, die auto trilde extreem en de HDA2 is een compleet drama, en voelt zelfs gevaarlijk. Snelladen gaat maar tot 50KW en soms helemaal niet zoals bij Shell Recharge en dan ook nog die zombie mode waarbij de auto niet meer in de D wil en je niet meer weg kan rijden.

Allemaal perceptie of niet?
Allereerst mijn comment was bedoeld om aan te geven dat je volledig in je recht staat om hier achteraan te gaan dus een steunbetuiging. Met technische variatie rondom de HDA2 bedoel ik dat veel mensen klagen over zwabberen bij gebruik van HDA2 en ik ga ervan uit dat dit terecht is, maar het vreemde is dat niet iedereen hier last van heeft. Vandaar het gebruik van het woord 'variatie'. Dit kan komen door de softwareversie van de auto (ik heb de recenste) of misschien wel iets in de hardware/auto. Zeker achteraan gaan want het hoort niet! Over de banden heb ik ook gelezen dat er een probleem met een bepaalde batch was, goed dat dit in ieder geval is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystici5
  • Laatst online: 22-10 11:08
cvanmansom schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:36:
[...]

Allereerst mijn comment was bedoeld om aan te geven dat je volledig in je recht staat om hier achteraan te gaan dus een steunbetuiging. Met technische variatie rondom de HDA2 bedoel ik dat veel mensen klagen over zwabberen bij gebruik van HDA2 en ik ga ervan uit dat dit terecht is, maar het vreemde is dat niet iedereen hier last van heeft. Vandaar het gebruik van het woord 'variatie'. Dit kan komen door de softwareversie van de auto (ik heb de recenste) of misschien wel iets in de hardware/auto. Zeker achteraan gaan want het hoort niet! Over de banden heb ik ook gelezen dat er een probleem met een bepaalde batch was, goed dat dit in ieder geval is opgelost.
Bij mij helaas nog niet. Wel twee nieuwe banden gekregen maar niet alle vier. Het is wel iets minder slecht maar nog steeds niet goed. Ik probeer de dealer in beweging te krijgen maar het lijkt wel trekken aan een dood paard. Dit heeft alleen maar zin bij de rendac (destructie bedrijf😃).
Auto al 2 maand in bezit. Ik blijf porren en zoeken naar de juiste touwtjes om aan te trekken. Een trillende armsteun bij 110 tot 125 km/uur dat mag gewoon niet. Hier ook de 19 inch wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suffuhrt
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-06-2023

Op de kaartweergave links een balk waarin ook een volumeicoontje, druk en schuif, klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Zijn er al software updaters die het verschil tussen 211117 en de nieuwe 211214 sofware vwb HDA2 getest hebben en wat is jouw ervaring?
Ik heb net weer twee keer het stukje A9 - A2 - A10 en weer terug A10 - A2 - A9 gereden en ik ervaar het stuur iets onrustiger dan bij de vorige software, maar van zwabberen is geen sprake. De bocht van A2 naar A9 gaat stukken beter al moet je de auto nog steeds corrigeren maar niet meer zo heftig als eerder.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
kor952 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:04:
Zijn er al software updaters die het verschil tussen 211117 en de nieuwe 211214 sofware vwb HDA2 getest hebben en wat is jouw ervaring?
Ik heb net weer twee keer het stukje A9 - A2 - A10 en weer terug A10 - A2 - A9 gereden en ik ervaar het stuur iets onrustiger dan bij de vorige software, maar van zwabberen is geen sprake. De bocht van A2 naar A9 gaat stukken beter al moet je de auto nog steeds corrigeren maar niet meer zo heftig als eerder.
Is het überhaupt mogelijk dat de software update invloed heeft op deze systemen?
Heb zo'n 45 kilometer gereden met de nieuwe versie maar kon niet echt verschil merken. Nog steeds van links naar rechts, soms wat sterker dan de andere keer. Vind het niet een heel verfijnd systeem om het zachtjes uit te drukken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

HJ92 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:23:
[...]

Is het überhaupt mogelijk dat de software update invloed heeft op deze systemen?
Heb zo'n 45 kilometer gereden met de nieuwe versie maar kon niet echt verschil merken. Nog steeds van links naar rechts, soms wat sterker dan de andere keer. Vind het niet een heel verfijnd systeem om het zachtjes uit te drukken;)
Ik denk van wel omdat bij versie 211112 het zwabberen heel duidelijk merkbaar was en bij versie 211117 was het wel heel erg rustig, en nu is het stuur weer iets onrustiger (niet het weggedrag) maar niet zo erg als de versie uit maart die er origineel op zat.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
kor952 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:31:
[...]

Ik denk van wel omdat bij versie 211112 het zwabberen heel duidelijk merkbaar was en bij versie 211117 was het wel heel erg rustig, en nu is het stuur weer iets onrustiger (niet het weggedrag) maar niet zo erg als de versie uit maart die er origineel op zat.
Het zijn updates voor het infotainment systeem. Ik denk niet dat Hyundai veiligheidssystemen via zelf update of OTA doet. Persoonlijk heb ik totaal geen enkel verschil gemerkt tussen welke versie dan ook. Zover ik het hier lees ben ik waarschijnlijk de enige waarvan de P45 zonder problemen functioneert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:20

MicheldeGoey

Project 45

kor952 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:04:
Als in een flipperkast op de A77 de afrit laten nemen en op het het laatste moment de auto uit de vangrail moeten redden.

Werkt.Echt.Niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naaldhak
[...]

Ik had ook de hoop dat HDA2 zou zijn verbeterd maar helaas de upgrade gaat daar niet over, het zijn bug fixes binnen de navi en UI. Dat zie je ook als je naar de inhoud kijkt, echte systeem firmware laat nog op zich wachten en die moet er toch echt komen.

En ik hoop dan ook dat er in de auto's met slechte HDA2 geen andere hardware (lees chips) in zit, het blijft raar dat met name de P45 series geen problemen hebben met de HDA2. Ik zie YouTube video' s met voorbeeldige rij assistentie en geen gezwabber.

[ Voor 4% gewijzigd door Naaldhak op 23-12-2021 07:22 ]

• Luft
Naaldhak schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:26:
[...]

ik kan dat bevestigen, same here, flipperkast toestanden en onrust.
Als ik zo de problemen met het zwabberen lees dan ligt het niet aan de software ( omdat er I5’s zijn die er geen last van hebben ) maar meer aan de hardware. De camera’s zijn misschien slecht of niet goed gekalibreerd of zitten niet stevig genoeg vast, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 18:32
Heeft iemand die het zwabberen ervaart toevallig al een keer een filmpje ofzo gemaakt. Ik ben namelijk wel benieuwd wat jullie precies ervaren (gewoon uit interesse, niet omdat ik het niet geloof).

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:20
MicheldeGoey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:12:
[...]

Als in een flipperkast op de A77 de afrit laten nemen en op het het laatste moment de auto uit de vangrail moeten redden.

Werkt.Echt.Niet.
De auto kan nog helemaal niet automatisch afritten nemen. Dan is het niet zo gek dat het mis gaat.

In bepaalde bochten laat de auto het sturen regelmatig afslaan. Het stuursymbool wordt dan grijs ipv groen. Dat ondsrvind ik bij sommige afritten en klaverblad, maar vooral binnen de bebouwde kom. Erg irritant en ook gevaarlijk, want in deze situatie is er juist ping (voor zowat alles een ping, maar niet als ie stopt met sturen...).

Maar dat is wat anders dan het "nerveuze stuur" of "flipperkast" effect. En gezien bovenstaande voorbeeld is mij nog steeds niet duidelijk of er nu sprake is van technische verschillen tussen de auto's, of verschillende verwachtingen/belevingen van de bestuurders, of een combinatie van beide.

Begrijp me niet verkeerd, in beide gevallen klopt het niet. Ook het nerveuze stuur rijdt niet altijd aangenaam en moet worden verbeterd. Als het echt zwabberen wordt is het gevaarlijk en nog urgenter.

Zoals gezegd, in mijn geval duid ik het meer als nerveus en kan ik het in toom houden door het stuur wat lichte tegendruk te geven.

Het systeem is niet bedoeld om heel licht twee vingers tegen het stuur aan te houden. In dat geval wordt het heftiger en krijg je heel snel de waarschuwing "handen aan het stuur".

Als je uit een Tesla komt snap ik dat je andere verwachtingen hebt...

• Naaldhak
Luft schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:13:
[...]

Als ik zo de problemen met het zwabberen lees dan ligt het niet aan de software ( omdat er I5’s zijn die er geen last van hebben ) maar meer aan de hardware. De camera’s zijn misschien slecht of niet goed gekalibreerd of zitten niet stevig genoeg vast, etc.
Nou dat is ook een aanname, stel dat er series zijn met andere hardware zou dit ook een issue kunnen zijn. Het is nog steeds niet duidelijk waarom een groot aantal I5 rijders er echt last van hebben en anderen haast niet of helemaal niet (met name de P45 eigenaren)

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
bilgy_no1 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:31:
[...]

De auto kan nog helemaal niet automatisch afritten nemen. Dan is het niet zo gek dat het mis gaat.

In bepaalde bochten laat de auto het sturen regelmatig afslaan. Het stuursymbool wordt dan grijs ipv groen. Dat ondsrvind ik bij sommige afritten en klaverblad, maar vooral binnen de bebouwde kom. Erg irritant en ook gevaarlijk, want in deze situatie is er juist ping (voor zowat alles een ping, maar niet als ie stopt met sturen...).

Maar dat is wat anders dan het "nerveuze stuur" of "flipperkast" effect. En gezien bovenstaande voorbeeld is mij nog steeds niet duidelijk of er nu sprake is van technische verschillen tussen de auto's, of verschillende verwachtingen/belevingen van de bestuurders, of een combinatie van beide.

Begrijp me niet verkeerd, in beide gevallen klopt het niet. Ook het nerveuze stuur rijdt niet altijd aangenaam en moet worden verbeterd. Als het echt zwabberen wordt is het gevaarlijk en nog urgenter.

Zoals gezegd, in mijn geval duid ik het meer als nerveus en kan ik het in toom houden door het stuur wat lichte tegendruk te geven.

Het systeem is niet bedoeld om heel licht twee vingers tegen het stuur aan te houden. In dat geval wordt het heftiger en krijg je heel snel de waarschuwing "handen aan het stuur".

Het zwabberen is bij mij van de eerdere update naar de laatste versie wel minder geworden (voor mijn gevoel..)

Bovendien heeft hij meer last van correcties als je op de middenbaan van een 3 baans weg rijdt, dan gaat de auto erg lekker op alle losse streepjes.

Als je naast een doorgetrokken lijn rijdt is het voor mijn gevoel minder.

• Naaldhak
[...]

Ik kom uit een Mercedes C350E uit 2016, die had ook HDA en bleef netjes in het midden van de rijbaan. Ik had dat ook gewoon minimaal verwacht van de I5, zeker omdat we inmiddels in 2021 zijn aangekomen en Hyundai in zijn marketing uitingen HDA2 aanprijst als de eerste Hyundai die de HDA2 ondersteunt.

Het is echt een serieus probleem en hij gaat heen en weer als een gek. Ik wil er een YouTube video van maken maar mijn partner durft niet meer naast me te zitten als ik dat stuurtje aanzet. Het is zo vervelend want als je CCS aanzet gaat gelijk die flippermode ook weer aan en krijg je van de DAW meldingen over vermoeidheid, het is gewoon K*T. (sorry voor de negativiteit maar dit zit me zo dwars, de dealer kan er niets aan doen en wijst naar Hyundai)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
HJ92 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:00:
https://photos.app.goo.gl/vvPW3Xs2ALMbvjfC6

Hier zie je wellicht dat hij ook niet in het midden centreert maar veel te veel tegen de middenlijn zit.

De ene keer is het storender dan de andere keer maar de auto gaat wel heen en weer en dat zeggen mijn gasten wel;)..
Geeft gewoon een wat onveilig en zenuwachtig gevoel.
Hopelijk is het na kalibratie van de camera beter.
Dank voor het posten van deze video's. Dat maakt het veel helderder waar we het over hebben.

Dit is namelijk precies wat ik ook heb. Alleen ik duid het als een 'nerveus systeem' en anderen als zwabberen of flipperen. Onder dat laatste versta ik echter 'heen en weer kaatsen tussen de lijnen' en dat is hier niet aan de orde.

Dus mensen als bijv. @MicheldeGoey kunnen aangeven of dit filmpje ook laat zien wat zij ervaren dan hebben we iets meer duidelijkheid. Als dit het namelijk niet is, maar er ook echt wordt geflipperd, is er namelijk sprake van twee verschillende problemen.

Wat ondertussen wel helpt is om het stuur wat steviger vast te houden en iets tegendruk te geven (sowieso zul je van Hyundai de feedback krijgen dat je te allen tijde de handen aan het stuur moet houden...). Dan rijdt het wel iets rustiger. Ook merkte ik op de Franse Autoroute bij 140 km/h dat het systeem wat rustiger werd. Maar dat is natuurlijk geen oplossing in Nederland...

Hoe dan ook, wat hier te zien is, voldoet niet aan wat je mag verwachten van zo'n systeem. En heel goed dus om dit te melden bij Hyundai. Ik doe alleen niets op Facebook, dus erg irritant dat ze alleen daar hun feedback ophalen. De route via de dealer levert in mijn ervaring met de handgrepen weinig op bij Hyundai. Wellicht moeten we Carmaniac nog maar eens activeren op dit onderwerp.

Als we via Linkedin rechtstreeks bij de Nederlandse CEO terecht kunnen, dan gebruik ik die route ook graag. Niet alleen voor dit onderwerp, maar ook voor de ontbrekende handgrepen, roze uitgeslagen panelen, irritante resonantie in de portier rechtsachter, ontbrekende navigatie met laadstop planning, kleinere koffer dan geadverteerd, etc. Dit brengt het merk Hyundai namelijk ernstige schade toe, en ik zal voor een volgende auto niet snel weer een Hyundai kiezen als deze zaken niet snel en goed worden opgelost.

• Sjoerdvt
[...]

Die ervaring heb ik in het geheel niet bij de verschillende infotainment software versies. Sterker nog; het zijn bijna dagkoersen (ongeacht de software versie). Soms werkt het zoals het zou moeten maar meestal is het zwabberen. Wat bijzonder is; op hetzelfde stuk weg kunnen de ervaringen bij mij echt per dag verschillen.

• Sjoerdvt
[...]

Ik kom uit een Hyundai Kona Electric. Dus dat is mijn referentiekader, werkte daar perfect. En het zwabberen van de I5 is gewoonweg belachelijk en soms ronduit gevaarlijk, met name de rare stuurcorrecties in flauwe bochten.
Wat verder opvalt is dat het groene stuurtje veel minder snel ook de B wegen belijning pakt. Soms zelf niet de snelweg belijning, ook dit deed de Kona stukken beter, inclusief het langer vasthouden van autosteer in bochten. Op de I5 is de combinatie hardware/software voor deze functie alles behalve volwassen.
Of er zit idd een productiefout in, want het blijft merkwaardig dat voornamelijk P45 rijders dit probleem schijnbaar niet hebben.

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Sjoerdvt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:18:
[...]

Die ervaring heb ik in het geheel niet bij de verschillende infotainment software versies. Sterker nog; het zijn bijna dagkoersen (ongeacht de software versie). Soms werkt het zoals het zou moeten maar meestal is het zwabberen. Wat bijzonder is; op hetzelfde stuk weg kunnen de ervaringen bij mij echt per dag verschillen.
Omdat het iedere keer anders is heb ik het aan de verschillende software versies opgehangen, mijn ervaring komt redelijk over één met de filmpjes die hier gepost zijn. Ik heb ook wel gehad dat de slinger beweging nog veel erger was als in deze filmpjes ik moest echt voorkomen dat ie een halve meter over de strepen ging, zo wel links als rechts. Ondanks ik zelf niets doe op FB zal ik een proberen met de account van mijn vrouw daar ook een reactie achter te laten. En voor alle duidelijkheid ik heb een P45.

3000Wp op 't dak

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:23
Sjoerdvt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:24:
[...]

Ik kom uit een Hyundai Kona Electric. Dus dat is mijn referentiekader, werkte daar perfect. En het zwabberen van de I5 is gewoonweg belachelijk en soms ronduit gevaarlijk, met name de rare stuurcorrecties in flauwe bochten.
Wat verder opvalt is dat het groene stuurtje veel minder snel ook de B wegen belijning pakt. Soms zelf niet de snelweg belijning, ook dit deed de Kona stukken beter, inclusief het langer vasthouden van autosteer in bochten. Op de I5 is de combinatie hardware/software voor deze functie alles behalve volwassen.
Of er zit idd een productiefout in, want het blijft merkwaardig dat voornamelijk P45 rijders dit probleem schijnbaar niet hebben.
Ik heb niet het idee dat het aan de Project 45 ligt. Ik heb een Style en nauwelijks last van. Het lijkt ietjes meer met winterbanden, maar gewoon prima. Verschil tussen de banden lijkt mij aannemelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanmansom

cvanmansom

Sjoerdvt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:24:
[...]

Ik heb een IONIQ 5 uit Juni 2021 - dus eerste serie na de P45. Ik heb geen referentiekader zoals de oud-Kona berijders, maar ik heb het gevoel dat het bij mij aardig goed werkt. Zal het in de vakantie wat uitgebreider testen - ik houd tot nog toe mijn stuur altijd nog vast.

• ezi70
  • Niet online
Sjoerdvt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:38:
[quote]HJ92 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:00:
https://photos.app.goo.gl/vvPW3Xs2ALMbvjfC6

Hier zie je wellicht dat hij ook niet in het midden centreert maar veel te veel tegen de middenlijn zit.

Die ervaring heb ik alleen bij dubbele midden belijning. En... eerlijk is eerlijk, dat probleem had de Kona electric ook.
Mijn huidige Leaf 2.0 rijdt precies hetzelfde, continu lichte stuurcorrecties en vanuit de bestuurder gezien tegen de middellijn aan, dat vind ik geen zwabberen. Ik hoop wel dat het systeem is uit te schakelen aangezien ik er een hekel aan heb, ik rijd het liefst zonder die onzin aan mijn stuur, bij de Leaf staat het ook uit.

• Luft
Geen matches
-CJ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:45:
[...]

Mijn auto (19") is afgeleverd met 3,0 bar.
Vindt dat vreemd, in de deuropening zit toch echt een sticker met max. 2,5 bar!

Tijdens het rijden loopt de druk nog 0,2 bar op, dan rijd je met 3,2 bar op ballonnen. Lijkt me niet goed.

Kunnen de trillers en zwabbers ook eens kijken naar de druk en eens verlagen om te voelen of dat wst brengt ?

[ Voor 13% gewijzigd door Luft op 23-12-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luft schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:41:
[...]

Vindt dat vreemd, in de deuropening zit toch echt een sticker met max. 2,5 bar!

Tijdens het rijden loopt de druk nog 0,2 bar op, dan rijd je met 3,2 bar op ballonnen. Lijkt me niet goed.

Kunnen de trillers en zwabbers ook eens kijken naar de druk en eens verlagen om te voelen of dat wst brengt ?
Het instructieboekje schrijft (pagina 83, 2-12):
Max Vóór 2.6 Bar, 260 kPa (38 psi)
Max Achter: 2.9 Bar, 290 kPa (42 psi)

Normale belasting Vóór en achter: 2.5 Bar, 250 kPa (36 psi)

Buitentemperatuur beïnvloedt de bandenspanning (ongeveer 7kPa (psi) per 7°C (12°F) verschil). Als er lagere temperaturen worden verwacht, is het toelaatbaar om de koude-bandenspanning te verhogen tot 20 kPa (3 psi) boven de specificatie. Als er extreme temperatuurveranderingen worden verwacht, moet u de bandenspanning controleren en daarop aanpassen.
Ik heb ze zelf trouwens ook op 2.7 Bar opgepompt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:20
Mijn bereik wisselt tussen de 300 en 350. Ik rijd doorgaans 85 km snelweg (100 tot 130 kmh) en 15 km provinciaal. Vandaag reed ik niet zo heel bijzonder hard maar was 300 km krap.

Connect 73Kw + WP op 19 inch velgen. Ik verwarm de auto meestal in de ochtend voor.

Ik vind het maar lastig om achteraf goed inzicht te krijgen hoeveel het verbruik exact is geweest op een bepaald moment en welke factoren hier invloed op hadden.

Dat "zwabberen" heb ik overigens ook, maar ik dacht dat het zo hoorde. Mijn vriendin wordt er misselijk van.

[ Voor 4% gewijzigd door ckoopmanschap op 24-12-2021 09:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cvanmansom

cvanmansom

Ik heb vandaag even een testje gedaan met mijn HDA2 op verschillende snelheden en rijstroken. Over het algemeen heb ik niet de klachten ervaren die anderen hadden, op wat uitzonderingen na. Ik stap echter uit een ICE zonder HDA over in de IONIQ 5 en mijn verwachtingen kunnen hierdoor wat lager zijn.
Mijn ervaringen:
- Bij 80-84km/h op een provinciale tweebaansweg: Houdt netjes het midden van de strook aan, corrigeert af en toe, maar niet zoals in de videos.
- Bij 100-104 km/h op de snelweg: Eigenlijk vergelijkbaar met 80-84 km/h, hele lichte correcties - wel continue voor mijn gevoel en niet storend
- Bij 107-110 km/h op de rechterbaan op de snelweg: Hier kom ik in een situatie die volgens mij vergelijkbaar is met de video. Het is nog niet echt zwabberen, maar het stuur gaat flink heen en weer. Als ik het stuur tegendruk geef, is het minder storend.
- Bij 107-110 km/h op de linkerbaan op de snelweg: Beduidend meer correcties nog dan op de rechterbaan. Dit voelt als storend en ik vond dat ik het stuur stevig vast moest houden.

Hogere snelheden stond de situatie niet toe, maar als IT-er denk ik dat er nog wel wat aan de software verbeterd kan worden. Wat ik me daarbij afvraag is in hoeverre het systeem zelflerend is, dus leert van de kleine correcties / het tegenstuur dat je zelf geeft. Ik verwacht dat de software gaandeweg steeds beter zal worden; weet niet hoe het bij de Kona was bij de eerste release.
Ik heb gelijk ook even gelet op eventuele trillingen na het vervangen van de 20 inch zomerbanden door winterbanden, maar daar is gelukkig geen sprake van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BCol
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-12-2024
Eerste dag met ervaringen achter de rug. Wat een geweldige auto zeg. Ik had al geregeld dat bij aflevering de all-seasons er al onder zaten op de 19" (volgens mij Michelin). Ik twijfelde of ik een kleine trilling voelde of dat dit net een specifiek stuk wegdek was. Maar 1x opgevallen namelijk en in de kilometers erna niet meer.

Het zwabberen van de HDA is in heel erg lichte vorm aanwezig. Dusdanig weinig dat als je je hand op het stuur laat rusten (zoals het zou moeten wettelijk gezien) dat dit het zwabberen vrijwel opheft. Dit is trouwens al wel die ....17 software die er bij aflevering al op zat. Het zou zomaar eens de sensor kalibratie dan kunnen zijn als de ervaringen zo verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4r1UzdGJ3lkJ8WdzoKoXRk4gWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOeVEFQeMJ8E7rIgRSHIffqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds9HlPwZ5vx7e8ohkpJ88MIHR1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68Dpc5NDw8cUuLwqaia4FM6u.jpg?f=fotoalbum_large

NB: Ik heb ook de High Beam Assist goed kunnen proberen. Mijn laatste ervaring daarmee was een Mercedes C-klasse uit 2011. Daarbij was het een kwestie van zelf ook alert blijven. Bij de Ioniq5 werkt het echt perfect!

[ Voor 6% gewijzigd door BCol op 24-12-2021 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdvt
ezi70 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:05:
[...]

Mijn huidige Leaf 2.0 rijdt precies hetzelfde, continu lichte stuurcorrecties en vanuit de bestuurder gezien tegen de middellijn aan, dat vind ik geen zwabberen. Ik hoop wel dat het systeem is uit te schakelen aangezien ik er een hekel aan heb, ik rijd het liefst zonder die onzin aan mijn stuur, bij de Leaf staat het ook uit.
Het systeem laat zich eenvoudig permanent uitschakelen. Alleen de hinderlijke piepjes bij het kruisen van de belijning zonder richtingaanwijzer gebruik moet telkens bij starten opnieuw uitgezet worden. Dat had de Kona ook alleen was het daar een "one click" knopje en hier moet je helaas een aantal seconden de knop op het stuurwiel ingedrukt houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

bilgy_no1 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:49:
[...]

Dank voor het posten van deze video's. Dat maakt het veel helderder waar we het over hebben.

Dit is namelijk precies wat ik ook heb. Alleen ik duid het als een 'nerveus systeem' en anderen als zwabberen of flipperen. Onder dat laatste versta ik echter 'heen en weer kaatsen tussen de lijnen' en dat is hier niet aan de orde.

Dus mensen als bijv. @MicheldeGoey kunnen aangeven of dit filmpje ook laat zien wat zij ervaren dan hebben we iets meer duidelijkheid. Als dit het namelijk niet is, maar er ook echt wordt geflipperd, is er namelijk sprake van twee verschillende problemen.

Wat ondertussen wel helpt is om het stuur wat steviger vast te houden en iets tegendruk te geven (sowieso zul je van Hyundai de feedback krijgen dat je te allen tijde de handen aan het stuur moet houden...). Dan rijdt het wel iets rustiger. Ook merkte ik op de Franse Autoroute bij 140 km/h dat het systeem wat rustiger werd. Maar dat is natuurlijk geen oplossing in Nederland...

Hoe dan ook, wat hier te zien is, voldoet niet aan wat je mag verwachten van zo'n systeem. En heel goed dus om dit te melden bij Hyundai. Ik doe alleen niets op Facebook, dus erg irritant dat ze alleen daar hun feedback ophalen. De route via de dealer levert in mijn ervaring met de handgrepen weinig op bij Hyundai. Wellicht moeten we Carmaniac nog maar eens activeren op dit onderwerp.

Als we via Linkedin rechtstreeks bij de Nederlandse CEO terecht kunnen, dan gebruik ik die route ook graag. Niet alleen voor dit onderwerp, maar ook voor de ontbrekende handgrepen, roze uitgeslagen panelen, irritante resonantie in de portier rechtsachter, ontbrekende navigatie met laadstop planning, kleinere koffer dan geadverteerd, etc. Dit brengt het merk Hyundai namelijk ernstige schade toe, en ik zal voor een volgende auto niet snel weer een Hyundai kiezen als deze zaken niet snel en goed worden opgelost.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Richard-I5 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:54:
Eerder op de A50 (vanaf A15 richting Arnhem) wel gemerkt dat de auto wat haperend door de bochten over de Rijn navigeerde. Als in de HDA2 bleef werken, maar het stuur nam steeds 'happen' uit de bocht. Alsof de wagen lang een geometrisch object reeds ipv. vloeiend door de bocht.
Ja, dit herken ik wel. Wat ik zelf doe om het vloeiender te krijgen is dit:
- vb bocht naar links
- de auto stuurt de bocht in naar links
- als de auto een bepaalde 'weerstand' heeft bereikt wil hij weer iets naar de rechterkant van de baan uitlopen
- op dat moment geef ik lichte tegendruk naar links.
- Ik houd het stuur als het ware op zijn plaats door het zachtjes tegen de 'weerstand' aan te houden.

En zo ook bij rechtuit rijden om het 'zwabberen' tegen te gaan (hoewel ik zwabberen een te groot woord vind).

Dit kost nauwelijks kracht en is prima te doen met de handen op schoot en de duimen in de hoeken van het stuur. Zo krijg ik ook geen waarschuwing over handen aan het stuur, maar wel relaxt rijden.
Op de 80 en 50 km per uur wegen heeft de HDA2 het een stuk lastiger. Valt wel eens weg, rotondes kan de auto helemaal niets mee en vluchtheuvels zijn ook niet zijn ding.
Eens. Officieel is het buiten de snelweg niet HDA2 dat werkt, maar gewoon de Lane Follow Assistant.

Ik vind dat ie er snel de brui aan geeft als het maar een beetje op een bocht begint te lijken. Wat me er vooral aan stoort is dat hij midden in de bocht het stuur loslaat en dat je hier alleen maar heel subtiel voor wordt gewaarschuwd doordat het stuurwiel grijs wordt ipv groen. Overal word je voor gewaarschuwd met bliepjes en pingeltjes, maar niet voor: "ik stop halverwege de bocht met sturen, neem het even over"...

Aan de andere kant: het gebeurt zo frequent dat het totaal onwerkbaar zou zijn door continu gepiep. Gelukkig is het in de gaten te houden via de HUD, alleen heeft niet iedere versie die optie.
Voor mijzelf geen punt ik ben op dit moment vooral aan het uitzoeken waar de grens van de auto ligt. Zo ben ik ook nog op zoek naar een goede manier om tot stilstand te komen. Ik zat met 30 km per uur al bijna op een voorganger. Dan krijg je een rode driehoek met uitroepteken, die de hele HUD beslaat. Niet te missen en erg effectief kan ik je zeggen.
iPedal is in mijn ervaring helemaal niet intelligent (wat zo'n i meestal impliceert). Hij stopt niet voor een stoplicht, stoplijn of voorligger. Je moet echt zelf aanvoelen wanneer je los moet laten om op de juiste plek tot stilstand te komen.

De Smart Cruise Control stopt wel als je voorligger afremt. Je moet alleen we opletten als die nog net door groen gaat en je zelf moet remmen, want ook dit systeem herkent geen stoplichten.
Ik heb nu de recuperatie in Auto stand 1 staan en denk dat ik van daaruit verder ga verfijnen. Ik wil eigenlijk alles met de linker flipper kunnen doen. Maar regelmatig is de rem toch handiger en effectiever. Bovendien kan ik de rem goed doseren en daarmee de auto geleidelijk tot stilstand brengen. Ik heb nog veel te oefenen.
Je kunt ook de linker flipper ingedrukt houden om volledig tot stilstand te komen.

Zelf rijd ik meestal in SCC overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard-I5
  • Laatst online: 16-06 16:28
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:57:

Ja, dit herken ik wel. Wat ik zelf doe om het vloeiender te krijgen is dit:
- vb bocht naar links
- de auto stuurt de bocht in naar links
- als de auto een bepaalde 'weerstand' heeft bereikt wil hij weer iets naar de rechterkant van de baan uitlopen
- op dat moment geef ik lichte tegendruk naar links.
- Ik houd het stuur als het ware op zijn plaats door het zachtjes tegen de 'weerstand' aan te houden.

En zo ook bij rechtuit rijden om het 'zwabberen' tegen te gaan (hoewel ik zwabberen een te groot woord vind).

Dit kost nauwelijks kracht en is prima te doen met de handen op schoot en de duimen in de hoeken van het stuur. Zo krijg ik ook geen waarschuwing over handen aan het stuur, maar wel relaxt rijden.
Bedankt voor de tip. Gelukkig heb ik geen last van het zwabberen, wat ik vooral associeer met geforceerd heen en weer bewegen van de auto op een recht stuk weg.
iPedal is in mijn ervaring helemaal niet intelligent (wat zo'n i meestal impliceert). Hij stopt niet voor een stoplicht, stoplijn of voorligger. Je moet echt zelf aanvoelen wanneer je los moet laten om op de juiste plek tot stilstand te komen.
iPedal is idd. niet intelligent. Het rijdt makkelijk, het verbruik is echter ook hoger. De vertraging van de auto vind ik bij iPedal dan weer minder. Ik ben duidelijk nog zoekende ;)
De Smart Cruise Control stopt wel als je voorligger afremt. Je moet alleen we opletten als die nog net door groen gaat en je zelf moet remmen, want ook dit systeem herkent geen stoplichten.
Tja, dat is iets waar ik dus een oplossing in zoek. Bij elke situatie heb ik weer andere knoppen nodig. Ik wil eigenlijk naar een stand met SCC en een stand zonder SCC. Zonder rem en iPedal.
Je kunt ook de linker flipper ingedrukt houden om volledig tot stilstand te komen.

Zelf rijd ik meestal in SCC overigens.
Klopt, alleen werkt die linker flipper weer niet als SCC staat ingesteld. Ik geloof dat ik toch meer met de SCC moet gaan rijden. Wellicht ook van 2 afstandsstreepjes naar 3, wellicht dat de auto dan rustiger tot stilstand komt.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoerdvt
Vielleicht schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Waar zit het onderscheid in? Want de enige updates die ik uitvoer zijn mbv de Update Installer en een USB stick. Wat update ik dan?
Ik heb het systeem omgezet van adaptief naar rijmodus (zoals iemand hier eerder heeft getipt) en het maakt tot dusver een flink verschil. Het zware zwabberen is eruit, kots zakjes niet meer nodig. Nog steeds niet goed genoeg, met name in de bochten niet; neemt happen uit de bocht, beetje hoekerig corrigeren en soms stuurt hij te scherp in bij een bocht op een dikke witte streep en schakelt dan uit. Dat zijn de echt gevaarlijke situaties.
Zo is het wel bruikbaar maar graag snel die echte fix.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naaldhak
de meester01 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Ik ga toch niet de hele weg worstelen met het stuurwiel.... :|

Als de concurrentie het kan en Hyundai het in een vorig model wel op orde heeft dan moet het gewoon werken zonder dat de bestuurder als een soort van rij-instructeur het systeem permanent moet corrigeren. Dit is gewoonweg niet acceptabel.
Helemaal mee eens, en ik heb zat ervaring met HDA om te weten dat dit gewoon niet klopt. De Santa Fe en Tucson die ik mee had van de dealer maar ook mijn vorige auto een Mercedes C 350 E uit 2016 hebben dit allemaal niet en riijden voorbeeldig.

Er zijn hier berijders die het gewoon niet hebben of in zeer geringe mate. Wel wordt steeds de maat genomen met de bestuurders die er echt last van hebben. Met alle respect maar dit is geen geen perceptie of kleinigheidje,zoals gewoon je stuur vast houden geloof ons nu een keer en ga niet steeds dit echte probleem bagatelliseren, dat deed mijn dealer ook in het begin, totdat ook zij het constateerden dat dit extreme zwabberen niet correct is. je koopt een auto en geen flipperbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-10 11:32
MicheldeGoey schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:35:
HDA2 vervolg.
Auto terug van de dealer. Sensoren laten kalibreren. Daar zat 'm dus het probleem. Nu rijdt de auto strak midden op de rijstrook en minutenlang zonder een voelbare correctie. In bochten wordt de radius niet opgedeeld in 10 stukjes, maar gewoon vloeiend gevolgd. Op de provinciale weg is het gedrag ook veel minder nerveus.
Morgen testen of nu afritten autonoom kunnen worden genomen.
Klinkt goed. Ik zal dit ook eens mijn mijn dealer gaan bespreken als mogelijke oplossing voor de zwabberende HDA2 van mijn auto.
Over welke sensoren hebben we het dan precies?

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
Stephan_haarlem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Nee helaas niet met een ander merk. Beide auto's hadden Michelin Pilot Sport (eigen auto de SUV versie en de P45 de EV). Op de Michelin banden staat trouwens GEO, dus banden zijn speciaal voor de Genesis, Hyundai, Kia auto geschikt.
Wellicht dat iemand anders een ander merk onder zijn/haar auto heeft liggen en dat de trillingen dan minder of anders zijn dan met de originele Michelin banden, dan horen wij dat graag natuurlijk :-)

Zou niet continu met zo'n lage bandenspanning rijden, lijkt mij niet goed voor de slijtage van zowel de banden als ophanging. Ga het de komende dagen kijken of er ook verschil merkbaar is met bijvoorbeeld 2.3 bar i.p.v. de 2.5 bar, aangezien je met rijden toch snel 0,2 bar erbij rijdt als de banden warmer worden.
Ben benieuwd inderdaad, kijken waar 'mijn' dealer mee komt morgen.
Was jij ook bij de dealer voor het zogenaamde 'zwabberen' en kalibreren van de camera/ sensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 19:08
HJ92 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Ben benieuwd inderdaad, kijken waar 'mijn' dealer mee komt morgen.
Was jij ook bij de dealer voor het zogenaamde 'zwabberen' en kalibreren van de camera/ sensoren?
Nee was er puur alleen voor de vibratie.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog tot nu toe weinig problemen heb met zwabberen tijdens de enkele keren dat ik het systeem heb gebruikt.
Moet dat nog flink gaan testen maar nog geen tijd voor gehad ivm de problemen met de banden in het begin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HJ92
Net belletje vanuit de dealer gehad.
Ze voelen, na balanceren, inderdaad een lichte trilling in de banden. Ze hebben dit richting Hyundai gemeld, op basis van chassisnummer.
Ze willen de auto tot vrijdag hebben want dan gaat hij naar een bedrijf die kijkt of de band vlak is. (Zal wel de hier op het forum al eerder genoemde handeling zijn)
Trilling in portieren gaf hij aan dat het waarschijnlijk komt door de banden ook en eerst dat probleem verholpen moet zijn alvorens daar naar te kijken.. Aangegeven dat ik dat niet waarschijnlijk vind en ze beter even een stukje kunnen rijden met de auto om het te traceren.

Wat betreft het 'zwabberen', hun zegt kalibratie niet iets. Ze wijden het aan de software, en geven aan ook dit op basis van chassisnummer aan Hyundai doorgegeven te hebben en denken dat daar op termijn een software update voor komt.

Al met al volgens mij nog niet veel verder..?!

Vrijdag hopelijk weer nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
HJ92 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:36:
Net belletje vanuit de dealer gehad.
Ze voelen, na balanceren, inderdaad een lichte trilling in de banden. Ze hebben dit richting Hyundai gemeld, op basis van chassisnummer.
Ze willen de auto tot vrijdag hebben want dan gaat hij naar een bedrijf die kijkt of de band vlak is. (Zal wel de hier op het forum al eerder genoemde handeling zijn)
Trilling in portieren gaf hij aan dat het waarschijnlijk komt door de banden ook en eerst dat probleem verholpen moet zijn alvorens daar naar te kijken.. Aangegeven dat ik dat niet waarschijnlijk vind en ze beter even een stukje kunnen rijden met de auto om het te traceren.

Wat betreft het 'zwabberen', hun zegt kalibratie niet iets. Ze wijden het aan de software, en geven aan ook dit op basis van chassisnummer aan Hyundai doorgegeven te hebben en denken dat daar op termijn een software update voor komt.

Al met al volgens mij nog niet veel verder..?!

Vrijdag hopelijk weer nieuws.
Ik heb precies zo een traject door gelopen en was de auto 2 weken kwijt en ze hebben er duizend km mee gereden zonder oplossing overigens.

Kreeg eerst een Santa Fe en daarna een Tucson mee dit niet trilden en ook nog beide een werkende HDA hadden. ben er als ik terug kijk nog boos over, steeds maar horen dat het maar een perceptie van mij was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdvt

Dealer gesproken die hetzelfde zegt. Kalibreren niet bekend wel dat de laatste LKA update van plusminus 6-8 weken geleden bij sommige auto's effect heeft en bij anderen niet. Het lijkt erop dat sommige dealers een LKA update ook als "kalibreren" zien, wellicht "taal verwarring". Hun eigen demo auto heeft het probleem ook en ze krijgen het er niet uit. Mijn auto heeft ook de LKA update gehad en het maakt bij mij helaas ook niet uit. Volgens hem heeft de importeur het probleem erkent en is het wachten op de volgende update (geen planning bekend). Tot slot gaf hij aan dat de nieuwe Tucson met hetzelfde LKA systeem nagenoeg foutloos werkt. Dus hij verwacht dat het met de I5 ook moet lukken. Naar zijn mening is de I5 net wat te snel op de markt gebracht en duurt het even voordat alle kinderziektes eruit zijn.

Voor het trillings probleem werken zij nu alleen nog met een extern bedrijf voor road forcing balanceren (hebben Hyundai dealers niet in de regel) en daar worden de beste resultaten mee geboekt maar ook niet altijd volledig 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Sjoerdvt schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:53:

Dealer gesproken die hetzelfde zegt. Kalibreren niet bekend wel dat de laatste LKA update van plusminus 6-8 weken geleden bij sommige auto's effect heeft en bij anderen niet. Het lijkt erop dat sommige dealers een LKA update ook als "kalibreren" zien, wellicht "taal verwarring". Hun eigen demo auto heeft het probleem ook en ze krijgen het er niet uit. Mijn auto heeft ook de LKA update gehad en het maakt bij mij helaas ook niet uit. Volgens hem heeft de importeur het probleem erkent en is het wachten op de volgende update (geen planning bekend). Tot slot gaf hij aan dat de nieuwe Tucson met hetzelfde LKA systeem nagenoeg foutloos werkt. Dus hij verwacht dat het met de I5 ook moet lukken. Naar zijn mening is de I5 net wat te snel op de markt gebracht en duurt het even voordat alle kinderziektes eruit zijn.

Voor het trillings probleem werken zij nu alleen nog met een extern bedrijf voor road forcing balanceren (hebben Hyundai dealers niet in de regel) en daar worden de beste resultaten mee geboekt maar ook niet altijd volledig 100%.
En toch bestaat er iets als kalibreren, ik had ooit een schade aan de voorkant van mijn MB C350e en toen moest dat schadebedrijf de auto ook opnieuw kalibreren door er mee te rijden en waardes in te geven in een speciaal menu. Ze vertelden me dat toen ik de auto kwam ophalen dat ze dat nog nooit hadden meegemaakt maar dat dat moest voor de radar sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
In deze post 2 onderwerpen
1. Nieuwe LKA storing (voor mij in ieder geval)
2. Enquête importeur

ad 1. Had gisteren voor de 2e keer het probleem dat de LKA op de snelweg (a12) op geen enkele manier groen (pictogram stuurtje) wilde worden, bleef dus grijs. HDA2 functioneerde wel gewoon. Pas na 38 km werd het opeens groen en functioneerde weer. Heel bijzonder. Vorige keer was dit ook op de A12, zelfde deel route en ging het iets eerder weer functioneren. Maar lijkt mij stug dat het iets met locatie te maken heeft. Vuile camera of sensoren zal het ook niet zijn, zo vies was hij niet en waarom functioneert het daarna opeens probleemloos?? (niet over het zwabberen beginnen, dat is er ook nog steeds 😒).

ad 2. Verder vandaag de (NPS)enquête ingevuld die door de importeur is toegezonden. Alle klachten nog eens op een rijtje gezet, was wel schrikken. Gelukkig zijn er ook nog steeds veel positieve zaken over deze auto te melden en ben ik er per saldo zeker blij mee.
Ik heb aangegeven dat voor mij de niet geleverde automatische deurgrepen en de niet correct werkende LKA de grootste irritaties zijn. Trillingen ook gemeld maar die zijn bij mij een stuk minder dan bij een aantal andere forum leden. Natuurlijk ook o.a. het gebrekkig laadvermogen in de winter en het tegenvallende bereik, naast de vele software storingen.
Zijn er meer leden die deze enquête hebben ontvangen en ingevuld? Ben zeer benieuwd of de importeur en/of dealer contact opneemt nalv de enquête. Zo niet dan is er weer een kans gemist. Niets zo erg als een enquête waar geen feedback op komt in welke vorm dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
ZuinigeRijder schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Omdat mogelijk de stuurbewegingen in deze versie minder zijn? Ik heb er trouwens niet echt last van, dus ik heb deze (1 dag beschikbaar januari) versie niet geïnstalleerd.
Ik draai hem ook maar de HDA2 is nog steeds niet goed hij blijft zoeken en zwabberen. Ook was de tijd vanmorgen verkeerd en dat werd opgelost toen ik de navi activeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55
Net bij de dealer de HDA2 laten kalibreren. Bleek niet meer te zijn dan software. Er waren drie software updates beschikbaar, voor de stuurkolom, LF of HDA en de ingebouwde kalibratiesoftware?
Op de terugweg naar huis direct getest, maar het groene stuurtje gaat weer helemaal de mist in. Echt een stuk slechter dan de afgelopen twee dagen met de januari update.
Ik heb de P45 dus misschien hebben recenter afgeleverde auto's deze software al. De 5 updates op de Duitse terugroepwebsite had ik al een paar maanden eerder laten installeren.
Willen we HDA/LFA vergelijken qua problemen met stuuruitslag/ zwabberen dan hebben we dus eigenlijk ook de softwareversie daarvan nodig. Dan kunnen we meer zeggen dan demo auto met band x werkte wel goed.

Helaas brengt de januari update ook een bug naar voren. Het welkomstscherm die je bij het starten altijd moet bevestigen wil niet meer weg. Ik kan heel vaak drukken, maar gaat niet weg, ook niet na een uur rijden.
De eerste twee dagen geen last gehad van de bug, dus misschien moet ik maar een reset proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
ditbenikecht schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:58:
Net bij de dealer de HDA2 laten kalibreren. Bleek niet meer te zijn dan software. Er waren drie software updates beschikbaar, voor de stuurkolom, LF of HDA en de ingebouwde kalibratiesoftware?
Op de terugweg naar huis direct getest, maar het groene stuurtje gaat weer helemaal de mist in. Echt een stuk slechter dan de afgelopen twee dagen met de januari update.
Ik heb de P45 dus misschien hebben recenter afgeleverde auto's deze software al. De 5 updates op de Duitse terugroepwebsite had ik al een paar maanden eerder laten installeren.
Willen we HDA/LFA vergelijken qua problemen met stuuruitslag/ zwabberen dan hebben we dus eigenlijk ook de softwareversie daarvan nodig. Dan kunnen we meer zeggen dan demo auto met band x werkte wel goed.

Helaas brengt de januari update ook een bug naar voren. Het welkomstscherm die je bij het starten altijd moet bevestigen wil niet meer weg. Ik kan heel vaak drukken, maar gaat niet weg, ook niet na een uur rijden.
De eerste twee dagen geen last gehad van de bug, dus misschien moet ik maar een reset proberen.
Jammer zeg.

Ik draai op de december versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanmansom

cvanmansom

Ik heb hetzelfde probleem gehad en draai nog gewoon de December-versie. Sowieso duurt het vaak tamelijk lang voordat ik het scherm kan Bevestigen, maar één keer ging het helemaal niet weg. Ik heb uiteindelijk de boel gereset om het te fixen. Daarbij ging helaas ook een deel van mijn instellingen verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suffuhrt
  • Laatst online: 02-06-2023

Ik heb vandaag bij de dealer ook de laatste SW versie meegekregen. HDA is nu een stuk slechter dan hiervoor. Wat een klotesysteem zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImreD
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:10
Ben benieuwd wat er uit de vergelijking gaat komen…
Heb vandaag ook mijn dealer geschreven over alle grote en kleine dingen - trillen, zwabberen, piep vanuit motor >95km/h, ‘plakkend’ sturen, traag laden bij kou, update app voor mac die alleen hdd accepteerd voor download.
Ben benieuwd, heb vooral aangegeven dag ze dit het Hyundai moeten bespreken.

De reactie lijkt mij meer te zijn in de lijn; we weten het ook niet, dus dan moet het wel kloppen en aan de bestuurder liggen. Maar dat kan niet als er meerdere zijn, inclusief Kia EV6…

Bij mijn wissel naar winterbanden was er een EV6 bestuurder die ook trillingen had en hoopte dat de banden dat zouden oplossen..

Nu op winterbanden heb ik meeste trilling 70-90 ipv 100-110. Ook is het wat minder heftig, de banden zijn zachter en vangen meer op, ook hebben ze meer weerstand (C ipv A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
Ben benieuwd naar de uitkomst van vergelijking tussen de Ioniq's... Zit zelf in Elburg dus wordt lastig om even die kant op te komen;).

Vandaag de dealer aan de telefoon gehad n.a.v. een mail door mij gestuurd met daarin de bekende problematiek gemeld.
Ze geven aan dat de problemen bekend zijn (voornamelijk zwabberen LKA en trillingen in de banden).. Zij denken dat het toch de banden zijn en dan voornamelijk de 'schuimvulling' daarin. Omdat de Kia EV6 ook deze problemen lijkt te hebben. Zij het wel ander merk banden, maar ook met schuimvulling.
Maar het probleem is nu bij Hyundai in progress en die spreken weer met de bandenleverancier.
Hij verwacht dat er een bandenwissel gaat komen, hetzij individueel of met terugroepactie. Maar het is nu echt even wachten op Hyundai. Wat betreft LKA denk hij dat een software-update verschil moet gaan maken.
Als het bandenprobleem opgelost is, gaat hij kijken naar de trillingen in de portieren.

Heb het idee dat ze het wel serieus nemen en onderkennen, maar de officiële procedure moeten volgen en daarom nog niet hét antwoord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 19:08
HJ92 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:40:
Ben benieuwd naar de uitkomst van vergelijking tussen de Ioniq's... Zit zelf in Elburg dus wordt lastig om even die kant op te komen;).

Vandaag de dealer aan de telefoon gehad n.a.v. een mail door mij gestuurd met daarin de bekende problematiek gemeld.
Ze geven aan dat de problemen bekend zijn (voornamelijk zwabberen LKA en trillingen in de banden).. Zij denken dat het toch de banden zijn en dan voornamelijk de 'schuimvulling' daarin. Omdat de Kia EV6 ook deze problemen lijkt te hebben. Zij het wel ander merk banden, maar ook met schuimvulling.
Maar het probleem is nu bij Hyundai in progress en die spreken weer met de bandenleverancier.
Hij verwacht dat er een bandenwissel gaat komen, hetzij individueel of met terugroepactie. Maar het is nu echt even wachten op Hyundai. Wat betreft LKA denk hij dat een software-update verschil moet gaan maken.
Als het bandenprobleem opgelost is, gaat hij kijken naar de trillingen in de portieren.

Heb het idee dat ze het wel serieus nemen en onderkennen, maar de officiële procedure moeten volgen en daarom nog niet hét antwoord hebben.
Welke banden heb jij nu onder de auto zitten dan? Bij mij zitten er nu Michelin Pilot Sport 4 SUV (originele Primacy 4 banden zijn door de dealer al vervangen) onder en deze hebben beide volgens mij geen schuimvulling. Dan moet je echt de EV variant hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Stephan_haarlem op 28-01-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
Sjoerdvt schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:24:
In deze post 2 onderwerpen
1. Nieuwe LKA storing (voor mij in ieder geval)
2. Enquête importeur

ad 1. Had gisteren voor de 2e keer het probleem dat de LKA op de snelweg (a12) op geen enkele manier groen (pictogram stuurtje) wilde worden, bleef dus grijs. HDA2 functioneerde wel gewoon. Pas na 38 km werd het opeens groen en functioneerde weer. Heel bijzonder. Vorige keer was dit ook op de A12, zelfde deel route en ging het iets eerder weer functioneren. Maar lijkt mij stug dat het iets met locatie te maken heeft. Vuile camera of sensoren zal het ook niet zijn, zo vies was hij niet en waarom functioneert het daarna opeens probleemloos?? (niet over het zwabberen beginnen, dat is er ook nog steeds 😒).

ad 2. Verder vandaag de (NPS)enquête ingevuld die door de importeur is toegezonden. Alle klachten nog eens op een rijtje gezet, was wel schrikken. Gelukkig zijn er ook nog steeds veel positieve zaken over deze auto te melden en ben ik er per saldo zeker blij mee.
Ik heb aangegeven dat voor mij de niet geleverde automatische deurgrepen en de niet correct werkende LKA de grootste irritaties zijn. Trillingen ook gemeld maar die zijn bij mij een stuk minder dan bij een aantal andere forum leden. Natuurlijk ook o.a. het gebrekkig laadvermogen in de winter en het tegenvallende bereik, naast de vele software storingen.
Zijn er meer leden die deze enquête hebben ontvangen en ingevuld? Ben zeer benieuwd of de importeur en/of dealer contact opneemt nalv de enquête. Zo niet dan is er weer een kans gemist. Niets zo erg als een enquête waar geen feedback op komt in welke vorm dan ook.
Helaas op punt 2 tot op heden nul reactie van importeur of dealer. Zijn er anderen die de enquete hebben ingevuld? Zou mooi zijn indien meer hun ervaringen ook op deze manier kenbaar maken. Bij een serieus gebruik van NPS enquêtes pak je ook als eerste de echt lage reacties op. Iin theorie zit daar het “ laag hangend fruit”, indien je een negative reactie goed opvolgt heb je redelijke kans dat je die klant alsnog tot ambassadeur maakt. Tot zover de theorie ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Ik heb een aantal klachten naar de Hyundai klantenservice gezonden:

Naast mijn problemen zijn er andere eigenaren die ook met deze problemen worden geconfronteerd:

1. Vervelende trilling in het chassis waarbij of de 19" wielen of de banden een rol spelen.
2. HDA2 stoort door zwabberen en daardoor niet bruikbaar
3. Getril en gerommel in de achterportieren

Ik vindt dit allemaal niet kunnen voor premium geprijsde auto's.
Wanneer kunnen we oplossingen verwachten van Hyundai?.

En daar komt Hyundai, de call center agent meld dat de verkoper een goed product moet afleveren!! Tja dus Hyundai vindt zichzelf helemaal geen partij in deze problemen.

Vervelend dat u over uw nieuwe aankoop opmerkingen heeft. Voor eventuele klachten over uw aankoop, verwijzen wij u naar de leverende partij. Zij dienen u natuurlijk een goed product af te leveren. Wij adviseren u om zich te melden bij uw verkoper. Voor eventuele reparaties die onder de fabrieksgarantie vallen, kunt u zich uiteraard melden bij de officiële Hyundai-dealer.

Met vriendelijke groet,

Demi (achternaam weg gehaald)
Klantenservice

En zo gaan we weer door.

• Naaldhak
Vielleicht schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:36:
[...]

Is dat niet hoe vooruitgang werkt? Apple is toch ook niet gestopt na het maken van de eerste iPhone? Tuurlijk wordt het product verbeterd en worden er verbeteringen in gestopt. Wat had je dan verwacht?
Wat denk jezelf, ik verwacht dat ze de huidige problemen oplossen, dit zijn premium geprijste autos die kunnen toch niet trillend en zwabberend rondrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Laatst online: 25-09 14:29
Naaldhak schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:56:
[...]

Wat denk jezelf, ik verwacht dat ze de huidige problemen oplossen, dit zijn premium geprijste autos die kunnen toch niet trillend en zwabberend rondrijden.
Ik heb geen last van een trillende auto, en jij als het goed is nu ook niet meer. En dat zwabberen, ik ga er even vanuit dat ze bezig zijn met een oplossing, geheel zoals je verwacht.
bilgy_no1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:03:
[...

Maar misschien is er iets van te maken met een gezamenlijke actie. Die hele spoiler is duidelijk slecht ontworpen en het feit dat er nu een digitale spiegel wordt aangeboden is toch een soort erkenning van dat feit.
Waarom zou je verwachten dat Hyundai hier iets mee zou doen? Op het moment van jouw proefrit was dit al zo, en toch heb je hem besteld. Dan kan je achteraf niet verwachten dat je gecompenseerd wordt voor iets, terwijl de auto compleet naar specificaties is afgeleverd.
Om nog maar even mijn iPhone analogie aan te halen: als jij een iPhone weetikveelwelknummer koopt, en een jaar later komt er eentje uit met een Retinascherm, zou je dan ook verwachten dat Apple alle oude modellen terugroept om het scherm te vervangen? Nee, want je weet dat ontwikkeling ervoor zorgt dat nieuwere modellen beter zijn dan de oude.
En als je een heeeeeeeel eerlijk bent, had je echt verwacht dat de rijwind de achterruit schoon zou houden? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naaldhak
Geen matches
Heb nog niets nieuws kunnen ontdekken aan deze nieuwe 211 update, het is donker dus de zwabber test kan niet worden uitgevoerd :)

Vandaag wel goede verbruikscijfers, over 90 km, verwarming op 19.5 alleen snelweg.
I5 RWD 73KW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKj7-YcvnFsB_F_-Db7rSMxTcwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xgqt3IhBszFkIlHtvbrO9ZQn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
cooper_s1 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:46:
De update duurt wel ff... en het lijkt wel of het 2 keer gedaan wordt.
Alleen de 2de keer gaat het wel vlot...
Tussendoor melding over de lane change assist
Hier hetzelfde inderdaad .
Verder op OTA optie na geen andere dingen kunnen ontdekken.
Ook zwabberen is nog aan de orde van de dag helaas.
Wellicht is dit de voorbereidende update, i hope;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

cooper_s1

MINI's rule

HJ92 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:08:
[...]

Hier hetzelfde inderdaad .
Verder op OTA optie na geen andere dingen kunnen ontdekken.
Ook zwabberen is nog aan de orde van de dag helaas.
Wellicht is dit de voorbereidende update, i hope;)
De update was klaar, heel even gekeken maar ik d8 dat de icoontjes er weer een fractie anders uitzagen en ieder geval het verbruikers scherm zag er wat anders uit.
Verder heb ik toch nog steeds de melding onder algemene instellingen bij de OTA updates:
Geen updates beschikbaar (Abonnement voor optionele functies vereist.)

Geen idee wat dat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:42
Geen matches
Naaldhak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:16:
Heb nog niets nieuws kunnen ontdekken aan deze nieuwe 211 update, het is donker dus de zwabber test kan niet worden uitgevoerd :)

Vandaag wel goede verbruikscijfers, over 90 km, verwarming op 19.5 alleen snelweg.
I5 RWD 73KW

[Afbeelding]
Wauw, ligt het aan mij of is er iets met je lcd backlight? De foto doet me denken aan de flexgate issues bij macbooks (Strepen licht en strepen donker onderaan het scherm).

[ Voor 3% gewijzigd door Kratos op 14-02-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Wat ik niet begrijp is dat er nog geen update is voor dat gezwabber, het is gewoon erg irritant dat je dat systeem niet kunt gebruiken en ook telkens moet uitzetten (reactivatie cruise control).
Alle andere auto's zelfs die van Hyundai hebben een goed werkende HDA feature.

Het is juist de bedoeling dat je lekker relaxed rijd en het systeem de auto mooi in het midden houd en met de weg mee stuurt. Mijn Mercedes van 2016 kon dat ook gewoon goed en dat reed heel relaxed.

Steeds wordt er door de dealers maar wat geroepen maar tot nu toe totaal geen verandering, ben het aardig zat.

Ben blij voor de rijders die het zwabberen niet kennen want het is een voortdurende ergernis als je het wel hebt. Wat mij betreft heeft dit, naast het trillen de hoogste prioriteit want het is een echte faal. Een waardeloze situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Naaldhak op 18-02-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Laatst online: 25-09 14:29
Naaldhak schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:35:
Wat ik niet begrijp is dat er nog geen update is voor dat gezwabber, het is gewoon erg irritant dat je dat systeem niet kunt gebruiken en ook telkens moet uitzetten (reactivatie cruise control).
Alle andere auto's zelfs die van Hyundai hebben een goed werkende HDA feature.

Het is juist de bedoeling dat je lekker relaxed rijd en het systeem de auto mooi in het midden houd en met de weg mee stuurt. Mijn Mercedes van 2016 kon dat ook gewoon goed en dat reed heel relaxed.

Steeds wordt er door de dealers maar wat geroepen maar tot nu toe totaal geen verandering, ben het aardig zat.

Ben blij voor de rijders die het zwabberen niet kennen want het is een voortdurende ergernis als je het wel hebt. Wat mij betreft heeft dit, naast het trillen de hoogste prioriteit want het is een echte faal. Een waardeloze situatie.
Heb jij daar ook last van dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Als dealers en HMNL de trillingen en het zwabberen afdoen als “as designed” en er ook I5’s zijn die dat niet hebben (zoals mijn P45), hoe is dat dan bij de Noorse, Engelse, Franse en Duitse auto’s ? Deze landen behoren allen tot de early adopters. Is er iemand die daar contacten heeft ? Je zou ook bijvoorbeeld Asian Petrolhead kunnen vragen of deze issues ook bekend zijn in Korea. Kortom, hier alleen het tegen elkaar vertellen heeft maar beperkt zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Stephan_haarlem schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:02:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar meen toch steeds meer berichten (niet alleen in NL trouwens) voorbij te zien komen met het feit dat mensen toch niet zo tevreden zijn over de Ioniq 5.
Hyundai lijkt toch de auto te snel op de markt gezet te hebben met idd een aantal grote minpunten.
De update wat betreft het voorverwarmen en LFA hadden er toch al moeten zijn mijns inzien.

Ik zelf begin nu naar drie maanden steeds meer rammeltjes en kraken te ervaren wat ik niet kan loskoppelen van het trillen en de slechte wegligging. Het lijkt op sommige momenten wel een kart en als je dan een verkeersdrempel of klinkerweg moet nemen dan is dat niet bevorderlijk voor de auto.
Heb ondertussen bij de geschillencommissie ook aangegeven dat aangezien er volgens Hyundai/dealer geen probleem is met de auto, ik de koop ongedaan wil laten maken. Hoop echt dat het proces snel verwerkt wordt bij de geschillencommissie, want begin mij steeds meer te ergeren aan de auto.
Ja dit duurt allemaal veel te lang, het is bizar dat er nog steeds geen firmware update is voor de "zwabberende" HDA2 en accupack voorverwarming. Ik heb 60K betaald omdat ik de vorige al had ingeleverd en niet opnieuw 4 maanden wou wachten, maar nu denk ik pfffff ik had heel wat andere auto's kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hengelo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05-2024
Vraagje...omdat ik dus nog niet in een IO5 rij en dus ook de 600 pagina dikke handleiding bijbel nog niet heb kunnen doornemen...maar gezien bovenstaande meldingen over een (nog) niet goed werkende LFA het volgende:
1) Kan de LFA uit gezet worden en blijft die ook uit na elke start (niet terug in standaardinstelling)
2) Zo ja, wat vinden de meeste berijders belangrijk aan die functie (los van het feit dat het inderdaad zou moeten functioneren bij een model als de IO5, die niet budget is)

Ik vraag dit omdat ik zelf geen belang "voel" bij LFA en dit het liefste uit zou zetten, maar misschien komt dit omdat ik het ook nog nooit heb gehad of ervaren wat de dagelijkse voordelen ervan zijn.
Zou het zwabberen in mijn toekomstige IO5, dan is het systeem gewoonweg nog niet volwassen en zou ik er geen gebruik van maken. scheelt weer ergernis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cvanmansom

cvanmansom

Hengelo schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:57:
Vraagje...omdat ik dus nog niet in een IO5 rij en dus ook de 600 pagina dikke handleiding bijbel nog niet heb kunnen doornemen...maar gezien bovenstaande meldingen over een (nog) niet goed werkende LFA het volgende:
1) Kan de LFA uit gezet worden en blijft die ook uit na elke start (niet terug in standaardinstelling)
2) Zo ja, wat vinden de meeste berijders belangrijk aan die functie (los van het feit dat het inderdaad zou moeten functioneren bij een model als de IO5, die niet budget is)

Ik vraag dit omdat ik zelf geen belang "voel" bij LFA en dit het liefste uit zou zetten, maar misschien komt dit omdat ik het ook nog nooit heb gehad of ervaren wat de dagelijkse voordelen ervan zijn.
Zou het zwabberen in mijn toekomstige IO5, dan is het systeem gewoonweg nog niet volwassen en zou ik er geen gebruik van maken. scheelt weer ergernis.
Volgens mij gaan de klachten met name over de HDA / HDA2. De LFA zorgt dat je binnen de lijntjes blijft en doet dit volgens mij netjes. De problemen met HDA/HDA2 lijken te verschillen per auto, ik heb er niet al teveel last van maar dit komt misschien omdat ik het stuur niet loslaat.Ook verschilt het volgens mij van auto tot auto en kun je pech of mazzel ermee hebben. De consistentie is wat dat betreft ver te zoeken.
Wat ik sowieso aanraad is om bij scherpe bochten in bijvoorbeeld de snelweg, de HDA even uit te schakelen want dan zitten de twee systemen - HDA en LFA - elkaar soms in de weg en dat is niet fijn.
Beide systemen kun je uitschakelen maar gaan wel automatisch weer aan.

Na vier maanden IONIQ 5 weet ik wanneer ik op moet letten en de HDA uit moet schakelen. De LFA heb ik zoals gezegd geen problemen mee, maar ik heb begrepen dat berijders in een meer landelijke omgeving wel eens problemen hebben op smalle wegen met fietsstrook. Dan kun je deze - door het ingedrukt houden van de knop op het stuur - uitschakelen. Het is even wennen, maar bij mij is het inmiddels een automatisme.

[ Voor 3% gewijzigd door cvanmansom op 10-04-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

LFA - die je in het midden van de rijstrook moet houden - kun je permanent uitzetten. De LKA - die zorgt dat je niet over de streep gaat - moet je bij het aanzetten van de auto handmatig uitzetten met een lange druk op een knop op het stuur.

Dus op zich geen probleem maar het zou wel fijn zijn als het in een Ioniq net zo goed werkt als in een Tucson oid waar het wel goed gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1

Ik rijd bijna standaard met LFA aan en weet na enige tijd precies wat ik er aan heb. Het werkt voor mij prima en rijdt heel relaxt.

Binnen de bebouwde kom moet je wel opletten. Als de bocht te scherp is stopt de auto met sturen binnen de lijnen. En dat is zo ongeveer het enige waar de auto niet voor piept...

Verder is het zwabberen wellicht in sommige auto's erger, danwel hebben anderen een andere beleving. Wat essentieel is: dit is een Level 2 systeem en dat betekent dat je te allen tijde je handen aan het stuur moet houden. Als je een lichte draaiende druk uitoefent (eigenlijk net als bij Tesla vereist is) rijdt de auto prima soepel tussen de lijnen. Zeker op N wegen en snelwegen.

Ik rijd zelf met mijn handen op schoot en houd het stuur zachtjes vast tussen duimen en wijsvinger met af en toe een zachte weerstand op het stuur. Anderen noemen dit wellicht worstelen, maar dat vind ik schromelijk overdreven. Een andere optie is 1 hand in het stuur laten hangen en dan werkt het ook.

Laat je het stuur helemaal los, of geef je geen weerstand, dan gaat de auto lichtjes heen en weer. Zou ook zomaar een maatregel kunnen zijn om de bestuurder bij de les te houden.

In de Tesla Community zijn er een soort hacks dat mensen een flesje met wat water in het stuur hangen en dan rijden ze wel hands free. Ik raad dat zelf af, maar het zou ook kunnen werken. Ik schat al met al wel in dat het Tesla systeem competenter is dan Hyundai, zeker met Navigate on Autopilot. Aan de andere kant vind ik de bediening bij Hyundai duidelijker.

Overigens: LFA is heel simpel aan en uit te zetten met het stuurwielknopje. Je moet het actief inschakelen en staat dus niet standaard aan. LKA (het noodsysteem wanneer je uit de baan dreigt te rijden) vereist een lange druk op dat knopje om uit te zetten, maar staat bij opnieuw starten weer aan omdat het een veiligheidssysteem is, geen comfort zoals LFA. .

De Smart Cruise Control SCC moet je ook actief inschakelen en dit kan dus los van het sturen door de. LFA.

HDA is een combinatie van systemen die alleen op de snelweg samen werken. Dan zijn er extra functies zoals de Lane Change (HDA2) en automatische snelheidsaanpassing. Dit gaat automatisch aan als je op de snelweg zowel de SCC als de LFA aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:01:
[...]

Verder is het zwabberen wellicht in sommige auto's erger, danwel hebben anderen een andere beleving. Wat essentieel is: dit is een Level 2 systeem en dat betekent dat je te allen tijde je handen aan het stuur moet houden. Als je een lichte draaiende druk uitoefent (eigenlijk net als bij Tesla vereist is) rijdt de auto prima soepel tussen de lijnen. Zeker op N wegen en snelwegen.

Ik rijd zelf met mijn handen op schoot en houd het zachtjes vast tussen duimen en wijsvinger met af en toe een zachte weerstand op het stuur. Anderen noemen dit wellicht worstelen, maar dat vind ik schromelijk overdreven. Een andere optie is 1 hand in het stuur laten hangen en dan werkt het ook.
Denk dat het dan met name verschilt van auto tot auto. Offff mijn spierkracht is zo minimaal dat het voor mij worstelen lijkt, terwijl Rico Verhoeven hier z'n pink nog niet voor omdraait :7

Hoe dan ook, mijn beleving is dat met beide handen aan het stuur, de auto zwabbert tussen de lijnen in zo'n hoedanigheid dat passagiers vragen of ik rustiger aan wil doen.
Overigens rijdt ie 80% van de tijd goed, en de rest als een stuiterbal op rechte, goedbelijnde wegen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Ik ben van het weekend naar Duitsland geweest en heb voor het eerst aan Ionity snellader gestaan. vanaf 37 naar 74% in circa 20 minuten met een max van 125 kW. Niet wat beloofd is maar toch een redelijke snelheid. Mijn maatje met een model3 kwam niet hoger dan 48 kW. Heerlijke reisauto, lekker stil.
Van zwabberen heb ik weinig last omdat ik mijn handen aan het stuur hou.
Ik heb wel een irritant kraakje ergens rechts bij de middenstijl, dat valt op omdat die auto zo stil is.
Topsnelheid 191 op de teller was ook even leuk om te proberen, maar je bent gelijk 30 km rijbereik kwijt ;)
Dus ik ben best tevreden met mij 73 RWD style
Toch nog een beetje positiviteit tussen al de klagers op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

cooper_s1

MINI's rule

PeMo1965 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:55:
Ik ben van het weekend naar Duitsland geweest en heb voor het eerst aan Ionity snellader gestaan. vanaf 37 naar 74% in circa 20 minuten met een max van 125 kW. Niet wat beloofd is maar toch een redelijke snelheid. Mijn maatje met een model3 kwam niet hoger dan 48 kW. Heerlijke reisauto, lekker stil.
Ik heb wel een irritant kraakje ergens rechts bij de middenstijl, dat valt op omdat die auto zo stil is.
Topsnelheid 191 op de teller was ook even leuk om te proberen, maar je bent gelijk 30 km rijbereik kwijt ;)
Hoe voelt de auto bij dat soort hoge snelheden? Ikzelf heb nog niet zo hard gereden maar bij hard accelereren
vond ik hem een beetje zoekerig... al was dat op de winterbanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
PeMo1965 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:55:
Mijn ervaring is dat in de winter het echte snelle laden pas op je 2e of 3e snellaadstop lukt, omdat de accu dan goed op temperatuur is en blijft. (dit was op weg naar Val Thorens dus 6x stoppen :9 )

Ik heb drie weken geleden weer een keer snel geladen bij Fastned, toen de buitentemperatuur ongeveer 18 graden was. Ongeveer van 15% naar 70%, 33 kW geladen in 14 minuten. Gelijk vanaf het begin naar de max van 175kw, en vanaf de 50% nog op 145kw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Makkelijk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:04:
[...]
Bij Hyundai zijn het meer de complete systemen waar ik me zorgen om maak. Gewoon dit topic lezen geeft me het gevoel dat er toch wel veel problemen zijn met HDA, laadsnelheid en allerlei andere zaken rondom de rijsystemen.
Voor diegene die problemen ondervinden is dat heel zuur. Maar het merendeel heeft geen problemen of ervaart het niet als een probleem.

Dit zijn problemen die gemeld worden, niet iedereen heeft er last van:

Trillingen in het stuur/console
Geen automatische handgrepen geleverd
zombie mode (er is een service actie hiervoor, alhoewel ik de laatste tijd niet vaak meer iets van hoor.)
leeglopende 12V accu (er is een service actie hiervoor: Steuergerät Ladeklappen Modul (CDM) aktualisieren)
onrustige HDA/zwabberen automatisch sturen (bij sommige onacceptabel)
laadsnelheid bij koude temperaturen
levertijd, hoewel dat bij andere merken mogelijk ook zo is, wanneer het geen voorraadmodel is

Ik heb geen last van trillingen in het stuur/console. Heb een PROJECT45 met automatische handgrepen. Zombie mode eenmaal last van gehad na snelladen, maar makkelijk kunnen oplossen. Geen last gehad van leeglopende 12V accu. Met de HDA/automatisch sturen is de filosofie van Hyundai dat je het stuur (lichtjes) vast moet houden, anders gaat het systeem heel vaak melden dat je het stuur niet vasthoudt. En bij (lichtjes) vasthouden is bij mij niet het gedrag wat sommige anderen ervaren. Laadsnelheid bij lage temperaturen heb ik geen last van, want het snelladen heb ik tot nu toe alleen maar bij 50 kW laders gedaan (LIDL) en dan laadt de IONIQ 5 gewoon met 49 kW, ook bij lage temperaturen. En bij lage temperaturen is het laden nog steeds veel sneller dan andere EV's. En op lange ritten zal de tweede en derde laadpauze de accu wel op temperatuur zijn. De verwachting is dat er een update komt, waarbij het voorverwarmen geregeld is.

Wat voor mij (en vooral mijn vrouw) wennen was, was de grote draaicirkel, lange wielbasis, breedte van de auto, welke het parkeren en door smalle doorgangen rijden bemoeilijkt. Maar ja, wij reden hiervoor ook een kleinere Kia Soul EV.

[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-04-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Is er bij iemand nog via de dealer iets gedaan aan de HDA2, want vindt het niet kunnen dat dit zo lang duurt voor een auto in deze prijsklasse. De mijne blijft gewoon zwabberen en ik probeer het steeds opnieuw in de hoop dat er wat Machine Learning in zou zitten. Ook vreemd dat alle andere Hyundai modellen die ik heb gereden er totaal geen last van hebben, het is knap irritant.

Ik weet dat sommigen er geen last van hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Naaldhak op 01-05-2022 09:52 ]

Pagina: 1 2

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic