Aangezien er behoefte is aan verduidelijking van de schaal van het probleem en omdat dit topic het algemene ioniq 5 topic niet moet overschaduwen een seperaat topic over de trillingen, bonkige rijgedrag en al met al oncomfortabele rijden bij de Ioniq 5.
Was destijds bij de Kia e-Niro ook zo’n ding waar een aantal last van hadden of dachten te hebben. Nu hoor je daar weinig meer over.
Vergeet niet wat het gewicht van het accupakket doet, als je vorige auto een ICE was dan is dat even wennen.
https://www.kiaclub.nl/topic/23532-trillingen staat een en ander, heel vergelijkbaar.
Daar bleek het soms “hoogteslag” in de banden te zijn en soms speling in de aandrijfas.
Mazzel hebben met een dealer die het probleem serieus neemt is nodig..
Vergeet niet wat het gewicht van het accupakket doet, als je vorige auto een ICE was dan is dat even wennen.
https://www.kiaclub.nl/topic/23532-trillingen staat een en ander, heel vergelijkbaar.
Daar bleek het soms “hoogteslag” in de banden te zijn en soms speling in de aandrijfas.
Mazzel hebben met een dealer die het probleem serieus neemt is nodig..
[ Voor 34% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2022 23:42 ]
Hier dus ook.
Ioniq 5 LR RWD Lounge, Nederlands, 19 inch zomerbanden met de standaard geleverde Michelin banden, geproduceerd september 2021, geleverd december 2021.
Probleem: geen één wegdek voelt glad. Elk wegdek is hobbelig. Soms meer, soms minder aanwezig.
Vaak ook rond bepaalde snelheden.
Ook trillingen in portieren, vooral bij rijden over keitjes.
Bij aantrekken van portier lijkt het weg.
Dealer heeft via speciale manier van balanceren data verzameld en naar Hyundai opgestuurd. Ik wacht nog op reactie.
Ioniq 5 LR RWD Lounge, Nederlands, 19 inch zomerbanden met de standaard geleverde Michelin banden, geproduceerd september 2021, geleverd december 2021.
Probleem: geen één wegdek voelt glad. Elk wegdek is hobbelig. Soms meer, soms minder aanwezig.
Vaak ook rond bepaalde snelheden.
Ook trillingen in portieren, vooral bij rijden over keitjes.
Bij aantrekken van portier lijkt het weg.
Dealer heeft via speciale manier van balanceren data verzameld en naar Hyundai opgestuurd. Ik wacht nog op reactie.
[ Voor 40% gewijzigd door HJ92 op 22-02-2022 00:17 ]
Thx Igor, nu de gedeputeerden hier bij mekaar krijgen.
@Stephan_haarlem heeft dus zo'n 'tril'-auto en heeft zijn auto vergeleken met de demo-auto van de garage en mijn auto die laatste hebben dat probleem dus niet en het is volgens hem echt een wereld van verschil. Het is niet alleen het afwezig zijn van de trillingen maar ook het gevoel dat je geen contact hebt met het wegdek.CyBeRSPiN schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:46:
Was destijds bij de Kia e-Niro ook zo’n ding waar een aantal last van hadden of dachten te hebben. Nu hoor je daar weinig meer over.
Ik heb een brief aan Hyundai Motor Europe GmbH opgesteld waarin ik om een oplossing vraag voor het trillen. Ik heb er bij verteld dat het inderdaad bij velen aan de banden heeft gelegen maar dat er (ooit hier door iemand uitgerekend) 4% van de auto's is waarbij het verwisselen of balanceren van de banden niet helpt om van de trillingen af te komen.
Tevens heb ik gevraagd of er een oplossing komt voor de 'zig-zag' problemen van HDA2.
En last but not least vraag ik ze om over problemen eindelijke eens open te communiceren en niet alles te ontkennen of te bagatelliseren.
Ik heb weinig hoop dat het wat uit haalt maar niet schieten is altijd mis......
3000Wp op 't dak
Lounge, productie 1 September 2021, levering November 2021.
Ik heb af en toe de indruk dat er iets trilt, rond 80 km/h, bijv op de N200. Maar het zou ook aan de weg kunnen liggen. Ik heb echter ook wel eens op 104 km/h wat gemerkt. Ook daar niet echt te pinpointen waar het aan ligt.
Op de randweg hier, max 70 km/h voel ik geen trillingen, maar hoor ik op sommige stukken wel een soort 'floepfloepfloepfloep'.
Verder wat trillende geluiden vanuit de achterportieren.
Ik heb echter nog niet op de standaard wielen gereden. De auto is afgeleverd op de winterbanden en - velgen. Kan dus zijn dat het na de bandenwissel erger wordt.
Al met al, lijkt het bij mij dus mee te vallen en ik ben dus ook erg benieuwd naar de mate waarin dit bij anderen speelt.
Ik heb af en toe de indruk dat er iets trilt, rond 80 km/h, bijv op de N200. Maar het zou ook aan de weg kunnen liggen. Ik heb echter ook wel eens op 104 km/h wat gemerkt. Ook daar niet echt te pinpointen waar het aan ligt.
Op de randweg hier, max 70 km/h voel ik geen trillingen, maar hoor ik op sommige stukken wel een soort 'floepfloepfloepfloep'.
Ik heb echter nog niet op de standaard wielen gereden. De auto is afgeleverd op de winterbanden en - velgen. Kan dus zijn dat het na de bandenwissel erger wordt.
Al met al, lijkt het bij mij dus mee te vallen en ik ben dus ook erg benieuwd naar de mate waarin dit bij anderen speelt.
Nederlands, heb mijn bericht aangepast en uitgebreid.WannesVa schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:49:
@ hj92 Belg of Nederlander, ?
Om eerlijk te zijn, ik heb nog nergens last van, en hoop nergens last van te hebben als mijn wagen afgeleverd wordt. Vind het alleen niet kunnen dat mensen, wie zelf aankoop doen, zoiets meemaken, wat hun auto, indien trillingen vertoont, zo goed als waardeloos wordt.
Ik, Belg van Leuven, heb op 14/01/22 een balance vision type. 19 inch rwd model uitvoering besteld. (=lounge uitvoering met panoramisch dak).
Aflevering voorzien 1/5/2022.
Ik, Belg van Leuven, heb op 14/01/22 een balance vision type. 19 inch rwd model uitvoering besteld. (=lounge uitvoering met panoramisch dak).
Aflevering voorzien 1/5/2022.
Hier dus ook dus trillingen zoals @HJ92 ze beschrijft.
Ioniq 5 RDW Lounge, 19 inch originele velgen, geproduceerd begin oktober, geleverd eind december.
Probleem: Afgeleverd met hoogteslag in de banden, deze zijn onder garantie vervangen. Nu zitten er door twee lekke banden Conti PremiumContact onder
Geen wegdek voelt glad aan alsof de ophanging zich totaal geen raad weet met de oneffenheden in het wegdek, continu gevoel alsof je op een klinkerweg aan het rijden bent. Bij lagere snelheden valt het nog mee maar zodra de snelheid omhoog gaat wordt het erger.
Hierdoor ontstaat er een vibratie in de auto waardoor bij lage snelheden het middenconsole al gelijk trilt en bij hogere snelheden ook de voorstoelen mee gaan doen.
Krijg steeds meer de indruk dat de trilling dan ook door het hele chassis heen gaat.
Na diverse proefritten met andere Ioniq 5 het probleem nog niet tegengekomen, behalve hier en daar een licht trillend middenconsole.
Banden zijn ook via Road Force gebalanceerd en auto is ondertussen naar Hyundai NL geweest.
Deze gaven doodleuk aan dat het een eigenschap van de auto is en dat het komt door het afrollen van de banden.
Op argumenten dat het voornamelijk vanaf de rechterkant komt en dat trillingen/vibratie nooit een eigenschap kunnen zijn van een auto wordt totaal niet gereageerd. Elke keer wordt hetzelfde bandje afgespeeld.
Ioniq 5 RDW Lounge, 19 inch originele velgen, geproduceerd begin oktober, geleverd eind december.
Probleem: Afgeleverd met hoogteslag in de banden, deze zijn onder garantie vervangen. Nu zitten er door twee lekke banden Conti PremiumContact onder
Geen wegdek voelt glad aan alsof de ophanging zich totaal geen raad weet met de oneffenheden in het wegdek, continu gevoel alsof je op een klinkerweg aan het rijden bent. Bij lagere snelheden valt het nog mee maar zodra de snelheid omhoog gaat wordt het erger.
Hierdoor ontstaat er een vibratie in de auto waardoor bij lage snelheden het middenconsole al gelijk trilt en bij hogere snelheden ook de voorstoelen mee gaan doen.
Krijg steeds meer de indruk dat de trilling dan ook door het hele chassis heen gaat.
Na diverse proefritten met andere Ioniq 5 het probleem nog niet tegengekomen, behalve hier en daar een licht trillend middenconsole.
Banden zijn ook via Road Force gebalanceerd en auto is ondertussen naar Hyundai NL geweest.
Deze gaven doodleuk aan dat het een eigenschap van de auto is en dat het komt door het afrollen van de banden.
Op argumenten dat het voornamelijk vanaf de rechterkant komt en dat trillingen/vibratie nooit een eigenschap kunnen zijn van een auto wordt totaal niet gereageerd. Elke keer wordt hetzelfde bandje afgespeeld.
[ Voor 9% gewijzigd door Stephan_haarlem op 22-02-2022 08:15 ]
Ioniq 5, 73 kwh, Lounge, RWD , 19 Inch Brigdestone 4 seizoenen. Geproduceerd in september/oktober. uitgeleverd 8 december.
Banden zijn al een keer gebalanceerd. 4 maart wordt er verder gekeken naar de trillingen.
Trillingen zijn duidelijk waarneembaar vanaf 110 km/h . Maar het varieert ook in die zin dat ik ze niet altijd voel
Voel ze het duidelijkst in het stuur en midden console maar soms ook in het portier.
Banden zijn al een keer gebalanceerd. 4 maart wordt er verder gekeken naar de trillingen.
Trillingen zijn duidelijk waarneembaar vanaf 110 km/h . Maar het varieert ook in die zin dat ik ze niet altijd voel
Voel ze het duidelijkst in het stuur en midden console maar soms ook in het portier.
[ Voor 7% gewijzigd door Hein66 op 22-02-2022 09:22 ]
Ook hier trillen bij snelheden >70 KM/H. Vergelijkbaar met @HJ92, alsof alle wegen in NL klinkerwegen zijn.
Ioniq 5 LR AWD Lounge, Nederlands, 19 inch zomerbanden met de standaard geleverde Michelin banden, geproduceerd november 2021, geleverd februari 2022. Na balanceren van de banden is het trillen minder erg geworden, maar onacceptabel voor een auto van deze klasse.
Ioniq 5 LR AWD Lounge, Nederlands, 19 inch zomerbanden met de standaard geleverde Michelin banden, geproduceerd november 2021, geleverd februari 2022. Na balanceren van de banden is het trillen minder erg geworden, maar onacceptabel voor een auto van deze klasse.
Voorlopig zie ik hier alleen maar 19 inch staan, zoals ook al meerdere keren benoemd in het algemene topic.
Ik heb er zelf gelukkig (nog) geen last van. Zowel op de zomer als winterbanden 20 inch. Begin toch een beetje opgelucht te worden dat de dealer/leasemaatschappij de 19 inch niet meer kon garanderen in 2021 en ik dus akkoord ben gegaan met 20....
Ik heb er zelf gelukkig (nog) geen last van. Zowel op de zomer als winterbanden 20 inch. Begin toch een beetje opgelucht te worden dat de dealer/leasemaatschappij de 19 inch niet meer kon garanderen in 2021 en ik dus akkoord ben gegaan met 20....
Idd allemaal 19" maar zijn het allemaal ook de originele 19" velgen, zeg maar de zwarte met het bloemblad effect in zilver?amw82 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:54:
Voorlopig zie ik hier alleen maar 19 inch staan, zoals ook al meerdere keren benoemd in het algemene topic.
3000Wp op 't dak
ik ervaar inmiddels ook trillingen in de auto (lichte trilingen in het middenconsole en de bestuurderstoel, andere stoelen zit ik nooit, dus geen idee) het valt mij vooral op dat wanneer ik mijn hoofd tegen de hoofdsteun leg, het lijkt als of de trilling van voor naar achter beweegt aangezien mijn hoofd niet op/tegen de steun blijft liggen, maar er tegenaan stuitert. hoe ervaren ullie dat? ik heb de trillingen tussen 60 en 120 km/u. soms lijkt de trilling ook erger dan andere keren (wellicht dat het wegdek dan wel een oorzaak is). de trilling is niet super heftig en zonder de meldingen hier had ik er misschien niet eens aandacht aan gegeven doordat ik niet anders gewend ben met mijn vorige 2e hands autos (die trilde ook altijd wel wat) maar dat referentiekader kan natuurlijk niet van toepassing zijn op een gloednieuwe auto besef ik mij nu.
Ik rijd sinds 12 november een RWD lounge 19" (duitse winterwielen nog, originele zijn er na 2 weken onder vandaan gegaan) nu rond 4300km,
de auto gaat volgende week naar de dealer ivm vervangen van de roze deurpanelen en dan gaan ze ook naar de trilling kijken (zal waarschijnlijk niets uitkomen).
hopelijk kunnen we zo samen wat bewerkstelligen richting Hyundai
Ik rijd sinds 12 november een RWD lounge 19" (duitse winterwielen nog, originele zijn er na 2 weken onder vandaan gegaan) nu rond 4300km,
de auto gaat volgende week naar de dealer ivm vervangen van de roze deurpanelen en dan gaan ze ook naar de trilling kijken (zal waarschijnlijk niets uitkomen).
hopelijk kunnen we zo samen wat bewerkstelligen richting Hyundai
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Mijn ervaring: aflevering begin december vorig jaar. Na heftige teleurstelling over geen flush handles (ander topic) verliet ik de garage in Tiel trots op mijn AWD lounge 73KW 20" (geen winterbanden). Op de N320 mocht ik 100 en hij trilde als een gek. Bij stoplicht omgedraaid, auto teruggebracht en verklaard dat ik hem zo niet ging accepteren. Mannen stukje sturen en jahoor, ik kreeg gelijk. Op de brug, beetje met de banden draaien, opnieuw balanceren weer eenstukje rijden en niet goed. Ik kreeg de demo mee en een paar dagen later kreeg ik de auto terug met nieuwe banden Michelin Pilot Sport EV en de trillingen waren voorbij.
Ik heb nog wel een irritante rammel achterin op klinkerweg, maar verder geen problemen meer.
Mi, zijn er op zijn minst 2 verschillende oorzaken: 1 de banden (die krengen hebben langdurig flink vastgesjord op een boot gestaan danwel hoogteslag in slechte serie michelins of zo) en de oplossing is nieuwe banden
2. de constructie/aandrijving. en dat zou dan een karakteristiek van de auto moeten zijn?
Ik zeg never nooit niet accepteren en desnoods de koop ontbinden
PS. in USA zit ene Sandy Munroe en die hebben net een hele doorzaag van de Ioniq5 gedaan. Die gasten zijn wel legit. Ik heb daar eens een commentaar geschreven over trillingen. Maar eens zien of dat gelezen wordt.....
Ik heb nog wel een irritante rammel achterin op klinkerweg, maar verder geen problemen meer.
Mi, zijn er op zijn minst 2 verschillende oorzaken: 1 de banden (die krengen hebben langdurig flink vastgesjord op een boot gestaan danwel hoogteslag in slechte serie michelins of zo) en de oplossing is nieuwe banden
2. de constructie/aandrijving. en dat zou dan een karakteristiek van de auto moeten zijn?
Ik zeg never nooit niet accepteren en desnoods de koop ontbinden
PS. in USA zit ene Sandy Munroe en die hebben net een hele doorzaag van de Ioniq5 gedaan. Die gasten zijn wel legit. Ik heb daar eens een commentaar geschreven over trillingen. Maar eens zien of dat gelezen wordt.....
[ Voor 9% gewijzigd door suffuhrt op 22-02-2022 10:57 ]
De eerste klacht met trillingen op 20 inch banden is binnen, dit is niet de enige, in het forum zijn er meerdere opgedoken. Hebben deze ondertussen een oplossing gekregen door Hyundai, in de vorm van nieuwe banden.?
Een andere optie was fout in de19 inch bloem vormige velg? Nu blijken zowel 19 als 20 inch velgen problemen te geven en zijn de banden, eerste montage af fabriek de schuldige.
Een andere optie was fout in de19 inch bloem vormige velg? Nu blijken zowel 19 als 20 inch velgen problemen te geven en zijn de banden, eerste montage af fabriek de schuldige.
Heb geen trillingen op de originele 20” met Michelin banden en ook niet op de HMD040EV 19” met Hankook winterbanden.kor952 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:01:
[...]
Idd allemaal 19" maar zijn het allemaal ook de originele 19" velgen, zeg maar de zwarte met het bloemblad effect in zilver?
9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2
Goed initiatief dit separate topic!
Is het een idee om de Kia EV6 er ook bij te betrekken?
Is het een idee om de Kia EV6 er ook bij te betrekken?
Hier een 73kwh RWD Lounge, geleverd in december met klachten vanaf het begin. Dit is een leaseauto.
Ook bij mij voelt geen enkele asfalt weg glad, eerder als een soort klinkerweg.
Heb inmiddels de originele michelins gehad, daarna een nieuwe set van dezelfde banden en nu liggen er winterbanden onder.
Bij de eerste banden was het altijd aanwezig. 2e set leek het wat minder, maar heel sterk rond 105 op de teller - inclusief trillende console en stoel. Winterbanden voelen wat anders qua weggedrag (natuurlijk) en zijn vooral erg oncomfortabel rond 70, maar nooit echt prettig.
Ook bij mij voelt geen enkele asfalt weg glad, eerder als een soort klinkerweg.
Heb inmiddels de originele michelins gehad, daarna een nieuwe set van dezelfde banden en nu liggen er winterbanden onder.
Bij de eerste banden was het altijd aanwezig. 2e set leek het wat minder, maar heel sterk rond 105 op de teller - inclusief trillende console en stoel. Winterbanden voelen wat anders qua weggedrag (natuurlijk) en zijn vooral erg oncomfortabel rond 70, maar nooit echt prettig.
Hier een 58kwh met 19" zomerbanden, GEEN trillingen...maar de demoauto waarmee ik heb gereden met 20" en AWD had EN de trillingen als ook het gezwabber. Dus niet alleen 19" heeft er last van.
Ik sta open om ev. ook EV6 eigenaars hier hun problemen met trillingen weer te geven.
Is zelfde EGMP platform, waarop de wagens zijn gebouwd.
Wat denken andere forumlezer omtrent toestemming EV6 eigenaars toe te laten?
dan moet het "het grote EGMP platform probleem trillingen" gaan hetenWannesVa schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:03:
Ik sta open om ev. ook EV6 eigenaars hier hun problemen met trillingen weer te geven.
De standaard geleverde Michelins.WannesVa schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:04:
@ Pinotweak, welk merk banden heeft u?
Heb een lounge RWD 72 op 20" michelin winterbanden. Ik voel de onrust momenteel vooral rond de 60km/u. Maar eerlijk gezegd lijkt het ook te wisselen. Ik heb het idee dat het ook nog wel eens kan verschillen in welke rijmodus en regeneratie modus je rijdt.
Auto gefabriceerd op 29-11-2021 en geleverd op 19-02-2022.
Lounge AWD long range. 20 inch wielen.
Heb vanaf het begin af aan veel last van trillen. Zo'n beetje bij elke snelheid.
Vandaag bij de dealer teruggeweest en ze hebben alle 4 de banden (opnieuw) gebalanceerd. Daarna is het nog steeds hetzelfde. Dealer neemt contact op met Hyundai Nederland. Dealer belde terug dat er eerst een road force balance zou moeten plaatsvinden. Dit gebeurt deze week nog. Mijn dealer neemt de zaak serieus op. Wordt vervolgd.
Heb vanaf het begin af aan veel last van trillen. Zo'n beetje bij elke snelheid.
Vandaag bij de dealer teruggeweest en ze hebben alle 4 de banden (opnieuw) gebalanceerd. Daarna is het nog steeds hetzelfde. Dealer neemt contact op met Hyundai Nederland. Dealer belde terug dat er eerst een road force balance zou moeten plaatsvinden. Dit gebeurt deze week nog. Mijn dealer neemt de zaak serieus op. Wordt vervolgd.
Dit traject klinkt erg bekend. Allemaal stappen die mijn dealer ook heeft uitgevoerd.portefam schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:27:
Auto gefabriceerd op 29-11-2021 en geleverd op 19-02-2022.
Vandaag bij de dealer teruggeweest en ze hebben alle 4 de banden (opnieuw) gebalanceerd. Daarna is het nog steeds hetzelfde. Dealer neemt contact op met Hyundai Nederland. Dealer belde terug dat er eerst een load balance zou moeten plaatsvinden. Dit gebeurt deze week nog. Mijn dealer neemt de zaak serieus op. Wordt vervolgd.
Auto is al bij Hyundai NL geweest en die doen de trillingen af als product eigenschap, dealer kan verder dus niet veel, tenzij zij opeens iets vinden waar het in zit.
Wellicht interessant maar dit was de reactie van Hyundai op de test met mijn auto
▣ Klacht waargenomen
De IONIQ 5 is door Hyundai dealer aangeboden aan Hyundai Motor Nederland voor een beoordeling van de eerder genoemde klachten, deze beoordeling heeft op 7 februari 2022 plaatsgevonden.
Er zijn 2 verschillende proefritten uitgevoerd, één met hogere snelheid (>110km/u) en één met rijden over klinkerwegen met verkeersdrempels.
Bij beide proefritten zijn geen afwijkende trillingen of bijgeluiden waargenomen.
▣ Diagnose
Het voertuig is gecontroleerd op afwijkende geluiden en/of trillingen, daarbij is er vooral extra aandacht besteed aan het trillen van het stuur, middenconsole en beide voorstoelen.
Tijdens deze proefritten zijn alleen trillingen/vibraties waargenomen welke als normaal worden gezien en gevolg zijn van het contact tussen wegdek en band. Het afrollen van een band zal afhankelijk van de wegdekcondities, snelheid en de dempingseigenschappen van het voertuig waarneembaar zijn als trilling/vibraties. Wanneer er over “glad” asfalt gereden werd waren er geen trillingen waarneembaar, dit is bij verschillende snelheden getest.
▣ Conclusie
Voertuig voldoet aan de fabrieksspecificaties, verdere reparaties worden niet noodzakelijk geacht.
[ Voor 42% gewijzigd door Stephan_haarlem op 22-02-2022 14:38 ]
Voor de volledigheid:bilgy_no1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:20:
Lounge, productie 1 September 2021, levering November 2021.
Auto op 19" Duitse velgen (officieel Hyundai accessoire daar) en op Hankook winterbanden die daar officieel worden geleverd.
Heb dus nog niet op de originele 20" met Michelin zomerbanden gereden.
Dit speelt ook bij een klein aantal aurissen. Niet om het daarheen te trekken, ik heb trouwens ook geen van de genoemde auto's, maar ik noem het omdat dat verhaal al veel langer loopt. En waar het heel lang op blijft hangen is het feit dat trillen zonder feiten als subjectief gezien wordt.
Dat zie je ook in de reactie van hyundai na die test op de testbank waarin gesteld wordt dat hij inderdaad trilt maar dat het wel meevalt. Het lukt zo niet goed om het in perspectief te zetten.
Dit is tweakers. Zou het geen idee zijn om een zeg maar trillings-logger in elkaar te knutselen? Als je daarmee kunt aantonen dat zo'n splinternieuwe auto veel harder trilt dan een bejaarde golf heb je veel betere argumenten in handen om iets gedaan te krijgen. Als het al niet bij de dealer is dan wel bij de rechter.
Dat zie je ook in de reactie van hyundai na die test op de testbank waarin gesteld wordt dat hij inderdaad trilt maar dat het wel meevalt. Het lukt zo niet goed om het in perspectief te zetten.
Dit is tweakers. Zou het geen idee zijn om een zeg maar trillings-logger in elkaar te knutselen? Als je daarmee kunt aantonen dat zo'n splinternieuwe auto veel harder trilt dan een bejaarde golf heb je veel betere argumenten in handen om iets gedaan te krijgen. Als het al niet bij de dealer is dan wel bij de rechter.
[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 23-02-2022 07:28 ]
Bij mij beginnen de trillingen in stuur en middenconsole bij ca 75 km/h. Daarvoor ga ik binnenkort naar de dealer. Dit is een Lounge AWD met de originele 20 inch Michelin zomerbanden, productiedatum 13-10-2021.
Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22
58kw, Connect, 19 inch winterbanden van Pirello Scorpion op standaard velgen (bloem met zilveren details)
Lichte vibraties bij 107-110, voor de rest weinig vibraties.
Lichte vibraties bij 107-110, voor de rest weinig vibraties.
Lounge 73 KWh RWD, geleverd 19-11-2021
origineel 20 “ velg + zomerband: trilling bij va 90 km/u
Origineel 19 “ velg + winterband: soms trilling bij aanvang rit
origineel 20 “ velg + zomerband: trilling bij va 90 km/u
Origineel 19 “ velg + winterband: soms trilling bij aanvang rit
[ Voor 6% gewijzigd door Bodioniq5 op 25-02-2022 09:04 . Reden: Aanpassing ]
Update van mijn proces, nu ook een afspraak bij de dealer gemaakt. Na lang aandringen, ze wilde eigenlijk me wederom terugsturen naar de bandenleverancier.
Ik verwacht daar geen wonderen van maar wil wel dat het geconstateerd wordt.
Daarnaast heb ik contact opgenomen met leaseplan om het hele verhaal te vertellen, hopelijk doen zoveel mogelijk mensen dat om zo een dossier te kunnen opbouwen. Leaseplan wil uiteraard de dealer een kans geven om dit specifieke geval op te lossen maar indien er geen oplossing uit voort komt nemen ze het dossier over.
Ik verwacht daar geen wonderen van maar wil wel dat het geconstateerd wordt.
Daarnaast heb ik contact opgenomen met leaseplan om het hele verhaal te vertellen, hopelijk doen zoveel mogelijk mensen dat om zo een dossier te kunnen opbouwen. Leaseplan wil uiteraard de dealer een kans geven om dit specifieke geval op te lossen maar indien er geen oplossing uit voort komt nemen ze het dossier over.
Autoweek gebruikersreview van IONIQ 5 58 kWh Lounge
Tijdens testrit echt gereden met een heerlijke auto, echter mijn eigen auto bevalt helaas tot nu toe niet zo goed.
Bij hogere snelheden een duidelijke vibratie voelbaar in de auto, dan voornamelijk in de voorstoelen en middenconsole. Schijnt een bekend probleem te zijn bij zowel de Ioniq 5 als de EV6, echter heeft Hyundai geen oplossing en doet het af als product eigenschap. Banden zijn al vervangen en opnieuw gebalanceerd, niets helpt echter. Hierdoor dus op de snelweg geen comfortabele rijervaring tov de proefrit.
Helaas ben ik niet enthousiast over de rijeigenschappen, maar dit komt echt de trillingen in de auto.
Binnenkort nogmaals de banden en velgen laten controleren om afwijkingen maar als dit geen oplossing bied dan is de kans groot dat de auto binnen redelijk korte termijn toch weer de deur uitgaat.
Hahah dat is mijn review. Dus dit is al bekend op het forum :-)ZuinigeRijder schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:54:
Autoweek gebruikersreview van IONIQ 5 58 kWh Lounge
[...]
[...]
Beetje spammen op diverse kanalen, wellicht dat er meer reacties komen van lotgenoten of wellicht Hyundai.
[ Voor 13% gewijzigd door Stephan_haarlem op 24-02-2022 15:38 ]
Vooruit, nog een dan (Ioniq 5 73kWh AWD Lounge)
Het grootste probleem is het weggedrag. De auto stuitert over glad asfalt alsof je over een boerenweg rijdt. Gek genoeg af en toe niet, dan rijdt hij zoals bij de proefrit, maar meestal is het heel onrustig. Na contact met de dealer zijn de banden nagekeken. Maar dat veranderde niets. Hopelijk komt er snel een oplossing.
Vandaag de road force balance uitgevoerd. Toen ik mijn auto terugkreeg, bleek al na enkele honderen meters dat er niets aan verbeterd was. Dealer gaat contact met Hyundai zoeken om te kijken wat de verdere stappen moeten zijn.Wordt wederom vervolgd.
Ben benieuwd of ze bij jou anders gaan reageren dan dat ze tot nu toe gedaan hebben.portefam schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:35:
Vandaag de road force balance uitgevoerd. Toen ik mijn auto terugkreeg, bleek al na enkele honderen meters dat er niets aan verbeterd was. Dealer gaat contact met Hyundai zoeken om te kijken wat de verdere stappen moeten zijn.Wordt wederom vervolgd.
Hou ons op de hoogte als je een reactie hebt.
Ik heb getracht de trilling/ vibratie in beeld te brengen. Dit omdat de dealer aangeeft niks te merken bij de door hun uitgevoerde testritten.
Model: Ioniq 5 Connect+
Velg: origineel 19”
Meeste vibratie merkbaar bij 105-117km/h.
[ Voor 11% gewijzigd door TOMm1e op 19-07-2022 19:38 ]
Dat is wel heel heftig. Zeker niet wat ik merk. Maar zoals gezegd heb ik nog niet op de originele 20" met Michelin gereden. Dat zal binnenkort wel gebeuren.TOMm1e schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:47:
Ik heb getracht de trilling/ vibratie in beeld te brengen. Dit omdat de dealer aangeeft niks te merken bij de door hun uitgevoerde testritten.
https://youtube.com/shorts/yrOEtXXMDtI?feature=share
Mooi voorbeeld van slager die zijn eigen vlees keurtStephan_haarlem schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:32:
[...]
Dit traject klinkt erg bekend. Allemaal stappen die mijn dealer ook heeft uitgevoerd.
Auto is al bij Hyundai NL geweest en die doen de trillingen af als product eigenschap, dealer kan verder dus niet veel, tenzij zij opeens iets vinden waar het in zit.
Wellicht interessant maar dit was de reactie van Hyundai op de test met mijn auto
▣ Klacht waargenomen
De IONIQ 5 is door Hyundai dealer aangeboden aan Hyundai Motor Nederland voor een beoordeling van de eerder genoemde klachten, deze beoordeling heeft op 7 februari 2022 plaatsgevonden.
Er zijn 2 verschillende proefritten uitgevoerd, één met hogere snelheid (>110km/u) en één met rijden over klinkerwegen met verkeersdrempels.
Bij beide proefritten zijn geen afwijkende trillingen of bijgeluiden waargenomen.
▣ Diagnose
Het voertuig is gecontroleerd op afwijkende geluiden en/of trillingen, daarbij is er vooral extra aandacht besteed aan het trillen van het stuur, middenconsole en beide voorstoelen.
Tijdens deze proefritten zijn alleen trillingen/vibraties waargenomen welke als normaal worden gezien en gevolg zijn van het contact tussen wegdek en band. Het afrollen van een band zal afhankelijk van de wegdekcondities, snelheid en de dempingseigenschappen van het voertuig waarneembaar zijn als trilling/vibraties. Wanneer er over “glad” asfalt gereden werd waren er geen trillingen waarneembaar, dit is bij verschillende snelheden getest.
▣ Conclusie
Voertuig voldoet aan de fabrieksspecificaties, verdere reparaties worden niet noodzakelijk geacht.
Vanochtend de nieuwe banden ook via Road Force machine laten balanceren en toen ik wegreed de eerste paar km geen trilling/onrustig weggedrag (alleen in het middenconsole)
Ik blij natuurlijk, dacht het is opgelost, maar helaas. De eerste de beste verkeersdrempel over en daar was het vibreren weer.
Voorzichtige conclusie lijkt mij dan dat het toch echt in de ophanging/demping zit. Auto heeft op de brug gestaan dus dempers worden dan iets uitgerekt bij het omhoog zetten van de brug en bij de verkeersdrempel weer indrukt.
Ga dit toch maar weer melden bij de dealer, ondanks dat zij aangeven dat ze ook de ophanging hebben gecontroleerd.
Ik blij natuurlijk, dacht het is opgelost, maar helaas. De eerste de beste verkeersdrempel over en daar was het vibreren weer.
Voorzichtige conclusie lijkt mij dan dat het toch echt in de ophanging/demping zit. Auto heeft op de brug gestaan dus dempers worden dan iets uitgerekt bij het omhoog zetten van de brug en bij de verkeersdrempel weer indrukt.
Ga dit toch maar weer melden bij de dealer, ondanks dat zij aangeven dat ze ook de ophanging hebben gecontroleerd.
dat ze de ophanging controleren zegt natuurlijk niets, als alle onderdelen in orde zijn maar simpelweg niet voldoen, dan lost het dus ook geen probleem op. beetje zoals de dansende erasmusbrug; de onderdelen voldoen wel, maar het ontwerp nietStephan_haarlem schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:52:
Vanochtend de nieuwe banden ook via Road Force machine laten balanceren en toen ik wegreed de eerste paar km geen trilling/onrustig weggedrag (alleen in het middenconsole)
M.b.t. het probleem met je 360 graden camera's; zover ik weet hou je altijd vertekend beeld langs te randen, wat het meest zichtbaar is als je naast andere objecten staat zoals auto's. Wat ik op de foto's zie in je review komt mij niet als onbekend of raar over.igor4all schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:13:
Ja die is van mij 😂
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Dan lijkt Hyundai toch ergens te weten wat er scheelt, vermits ze bij update anders dempers gaan plaatsen nl.Smart Frequency Dampers.
Nee het klopt inmiddels echt van geen kant meer. Ik ga binnenkort wel even een video maken. Belangrijkste is dat het ook echt heel anders/slechter is dan voorheen.Freekers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:01:
[...]
M.b.t. het probleem met je 360 graden camera's; zover ik weet hou je altijd vertekend beeld langs te randen, wat het meest zichtbaar is als je naast andere objecten staat zoals auto's. Wat ik op de foto's zie in je review komt mij niet als onbekend of raar over.
Diverse EV6 rijders hebben ook klachten met de trillingen, en die auto’s zijn al uitgerust met de Smart Freq dempers. Oftewel: geen garantie voor een oplossing en waarschijnlijk ook niet de (enige) reden van het probleem.WannesVa schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:48:
Dan lijkt Hyundai toch ergens te weten wat er scheelt, vermits ze bij update anders dempers gaan plaatsen nl.Smart Frequency Dampers.
Om de vier camerabeelden softwarematig samen te voegen wordt het systeem gecalibreerd op een speciale "vloermat", in deze Koreaanse video op 09:37 zie je kort hoe dat gaat.Freekers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:01:
[...]
M.b.t. het probleem met je 360 graden camera's; zover ik weet hou je altijd vertekend beeld langs te randen, wat het meest zichtbaar is als je naast andere objecten staat zoals auto's. Wat ik op de foto's zie in je review komt mij niet als onbekend of raar over.
YouTube: 아이오닉5 3D어라운드뷰가 드디어.. 어 근데 CAN 프로그램 또 다시 ㅋㅋ
Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22
Mooi voorbeeld van slager die zijn eigen vlees keurtStephan_haarlem schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:32:
[...]
Dit traject klinkt erg bekend. Allemaal stappen die mijn dealer ook heeft uitgevoerd.
▣ Klacht waargenomen
▣ Diagnose
▣ Conclusie
Via een zoekactie kwam ik hier terecht. Sinds november rijd ik een Ioniq 5 Connect+ met de standaard 19 inch velgen en standaard Michelin banden. Meteen na de aflevering merkte ik dat de auto op de snelweg trilde. Banden een week de tijd gegeven, maar de trilling blijft. Het zure is dat ik bewust niet de 20 inch velgen wilde, juist omdat die meestal minder comfortabel zijn. Hiervoor heb ik ruim 4 jaar in een Ioniq gereden, nooit problemen mee gehad.
Na contact met de dealer zijn de banden gebalanceerd, maar de dealer gaf direct al aan dat ze nog niet tevreden waren. Ik ook niet. Op de snelweg is er eigenlijk niet mee te rijden.
Auto weer terug naar de dealer. Via de bluelink kon ik zien dat de auto de hele dag bij een bandenspecialist heeft gestaan (toevallig ken ik die). Ook nu is het probleem niet opgelost. De dealer geeft verder geen info, maar de bandenspecialist bevestigt dat er in ieder geval hoogteslag in de banden zit. Ze hadden alles geprobeerd, ook draaien van de banden op de velg, maar het was niet gelukt de onbalans er uit te krijgen.
De dealer heeft contact opgenomen met de importeur, en die wil nu weer dat Michelin er naar kijkt. Michelin geeft aan dat er geen banden leverbaar zijn, en dat het nu dus geen zin heeft om er naar te kijken. Dat duurt nu al maanden. Ondertussen heb ik maar winterbanden laten monteren (we zijn inmiddels drie maanden verder). Het trillen is wel minder geworden, maar helemaal weg is het niet.
Ik vermoed dat het onderstel ook een rol speelt waardoor het moeilijk in balans te krijgen is. Hierdoor komen kleine trillingen harder door, ook kleine trillingen uit de banden. Dat verklaart waarschijnlijk ook dat er nu al een upgrade komt voor het model, met onder andere andere dempers die trillingen beter dempen.
Het hele probleem doet me een beetje denken aan de problemen die ik in een grijs verleden heb gehad met een Volvo 360 GLT. Ook die was bijna niet gebalanceerd te krijgen doordat er te stugge dempers waren gebruikt ivm het hogere vermogen ten opzichte van de standaarduitvoering.
Aangezien ik de auto particulier heb aangeschaft ga ik nu aangeven dat ze wat mij betreft meer dan voldoende tijd hebben gehad om het op te lossen. Er zijn trouwens meer zaken niet goed, ook de HDA2 werkt bijvoorbeeld voor geen meter, slingert als een dronkenman over de weg. Dat was in de vorige Ioniq ook al geen topper, maar die was nog beter dan deze versie. Verder rijd ik al 2 maanden met een barst in de voorruit die is ontstaan bij een balanceerbezoek, er schijnt nog steeds geen voorruit leverbaar te zijn. Dat kan toch niet?
In het uiterste geval zal ik de koop ontbinden. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat het wordt opgelost, en de inspanningen van zowel de dealer als de importeur vallen me tegen.
Na contact met de dealer zijn de banden gebalanceerd, maar de dealer gaf direct al aan dat ze nog niet tevreden waren. Ik ook niet. Op de snelweg is er eigenlijk niet mee te rijden.
Auto weer terug naar de dealer. Via de bluelink kon ik zien dat de auto de hele dag bij een bandenspecialist heeft gestaan (toevallig ken ik die). Ook nu is het probleem niet opgelost. De dealer geeft verder geen info, maar de bandenspecialist bevestigt dat er in ieder geval hoogteslag in de banden zit. Ze hadden alles geprobeerd, ook draaien van de banden op de velg, maar het was niet gelukt de onbalans er uit te krijgen.
De dealer heeft contact opgenomen met de importeur, en die wil nu weer dat Michelin er naar kijkt. Michelin geeft aan dat er geen banden leverbaar zijn, en dat het nu dus geen zin heeft om er naar te kijken. Dat duurt nu al maanden. Ondertussen heb ik maar winterbanden laten monteren (we zijn inmiddels drie maanden verder). Het trillen is wel minder geworden, maar helemaal weg is het niet.
Ik vermoed dat het onderstel ook een rol speelt waardoor het moeilijk in balans te krijgen is. Hierdoor komen kleine trillingen harder door, ook kleine trillingen uit de banden. Dat verklaart waarschijnlijk ook dat er nu al een upgrade komt voor het model, met onder andere andere dempers die trillingen beter dempen.
Het hele probleem doet me een beetje denken aan de problemen die ik in een grijs verleden heb gehad met een Volvo 360 GLT. Ook die was bijna niet gebalanceerd te krijgen doordat er te stugge dempers waren gebruikt ivm het hogere vermogen ten opzichte van de standaarduitvoering.
Aangezien ik de auto particulier heb aangeschaft ga ik nu aangeven dat ze wat mij betreft meer dan voldoende tijd hebben gehad om het op te lossen. Er zijn trouwens meer zaken niet goed, ook de HDA2 werkt bijvoorbeeld voor geen meter, slingert als een dronkenman over de weg. Dat was in de vorige Ioniq ook al geen topper, maar die was nog beter dan deze versie. Verder rijd ik al 2 maanden met een barst in de voorruit die is ontstaan bij een balanceerbezoek, er schijnt nog steeds geen voorruit leverbaar te zijn. Dat kan toch niet?
In het uiterste geval zal ik de koop ontbinden. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat het wordt opgelost, en de inspanningen van zowel de dealer als de importeur vallen me tegen.
[ Voor 3% gewijzigd door JaapU op 27-02-2022 12:28 ]
Je hele verhaal komt mij zo bekend voor. Heb dit hele traject met de trillingen ook al doorlopen. Mijn Michelin banden zijn begin januari gewoon vervangen door de dealer onder de garantie. Dus de banden waren toen wel degelijk op voorraad.JaapU schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:20:
Via een zoekactie kwam ik hier terecht. Sinds november rijd ik een Ioniq 5 Connect+ met de standaard 19 inch velgen en standaard Michelin banden. Meteen na de aflevering merkte ik dat de auto op de snelweg trilde. Banden een week de tijd gegeven, maar de trilling blijft. Het zure is dat ik bewust niet de 20 inch velgen wilde, juist omdat die meestal minder comfortabel zijn. Hiervoor heb ik ruim 4 jaar in een Ioniq gereden, nooit problemen mee gehad.
Zal niet weer het hele verhaal gaan ophangen, maar Hyundai NL heeft na de auto te hebben beoordeeld het afgedaan onder product eigenschap. En hierdoor is het voor mijn dealer ook afgedaan en weigeren zij verder nog hiernaar te kijken.
Ik ben bezig om alles in te leveren bij de geschillencommissie zodat zij een hopelijk objectief oordeel kunnen vellen over de vibratie en onrustig weggedrag. Hier gaat helaas wel tig weken overheen maar ik kom er met de dealer verder niet uit.
Deze vindt de auto gewoon goed en voldoen aan de eigenschappen.
Vanaf het eerste moment dat ik de Ioniq 5 zag, wist ik dat ik mijn ev had gevonden. Ik heb er nog geen besteld (staat in de planning als ik binnenkort met pensioen ga) maar ben me de laatste maanden druk aan het inlezen, youtube demovideos en -instructiefilmpjes bekijken, vergelijkende test met andere ev's (waarbij die steeds beter uitkomt) aan het uitpluizen en wordt steeds enthousiaster. Maar sinds kort lees ik mee op dit forum en mijn mooie verhaal over deze auto begint door alle onverklaarbare trillingen steeds meer als een slecht aflopende t(h)riller te lezen. Ik lees jullie individuele strijd met dealers die niets kunnen vinden en een importeur dit het afdoet als de normale rij-eigenschappen van de auto waardoor jullie wanhoop soms nog hoger oploopt.
Ik weet niet of dit al eerder is voorgesteld maar is het een idee om gezamenlijk een overzicht te maken bijvoorbeeld in een spreadsheet?
Daarin zouden per Ioniq 5 rijder met deze ongewenste trillingen een heleboel gegevens kunnen worden verzamelt zoals bijvoorbeeld, type, aankoopdatum, de specifieke vibraties die worden ervaren, bij welke snelheden treden de trillingen op, met welke inch maten, merk en type velg en banden (zomer en winter) worden de trillingen waargenomen, al bij de dealer geweest ja/nee, conclusie en actie dealer, naar Hyundai Nederland geweest, conclusie en actie importeur...
En eventuele oplossingen natuurlijk.
Jullie individuele strijd met de dealer en Hyundai Nederland heeft blijkbaar weinig impact en niet een gewenste oplossing, maar wat als je straks de gegevens van 30, 40 of wel meer Ioniqrijders hebt? Dan zou je de pers, autobladen en/of sociale media kunnen inzetten als koevoet tussen de deur want op negatieve berichtgeving zit geen enkele leverancier te wachten.
Nu ben ik niet zo ervaren op fora en heb geen idee of een spreadsheet o.i.d. delen en invullen mogelijk is, maar wellicht heeft iemand daar wel een oplossing voor.
Ik weet niet of dit al eerder is voorgesteld maar is het een idee om gezamenlijk een overzicht te maken bijvoorbeeld in een spreadsheet?
Daarin zouden per Ioniq 5 rijder met deze ongewenste trillingen een heleboel gegevens kunnen worden verzamelt zoals bijvoorbeeld, type, aankoopdatum, de specifieke vibraties die worden ervaren, bij welke snelheden treden de trillingen op, met welke inch maten, merk en type velg en banden (zomer en winter) worden de trillingen waargenomen, al bij de dealer geweest ja/nee, conclusie en actie dealer, naar Hyundai Nederland geweest, conclusie en actie importeur...
En eventuele oplossingen natuurlijk.
Jullie individuele strijd met de dealer en Hyundai Nederland heeft blijkbaar weinig impact en niet een gewenste oplossing, maar wat als je straks de gegevens van 30, 40 of wel meer Ioniqrijders hebt? Dan zou je de pers, autobladen en/of sociale media kunnen inzetten als koevoet tussen de deur want op negatieve berichtgeving zit geen enkele leverancier te wachten.
Nu ben ik niet zo ervaren op fora en heb geen idee of een spreadsheet o.i.d. delen en invullen mogelijk is, maar wellicht heeft iemand daar wel een oplossing voor.
[ Voor 1% gewijzigd door BenOnderweg op 03-03-2022 17:56 . Reden: verbetering ]
BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )
Vandaag zijn de banden voor de 2e keer gebalanceerd. De Dealer merkte zelf ook dat het probleem er in zat. Ze hebben de banden op slag gecontroleerd, dat hadden ze niet, Daarna de banden leeg laten lopen en op de velg gedraaid, het lood verwijderd en opnieuw gebalanceerd.Hein66 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:21:
Ioniq 5, 73 kwh, Lounge, RWD , 19 Inch Brigdestone 4 seizoenen. Geproduceerd in september/oktober. uitgeleverd 8 december.
En ik moet zeggen dat het nu goed aanvoelt. Ik heb geen trillingen meer.
Ik heb er nu slechts 20 km mee gereden dus het is misschien voorbarig. Als het terug komt, dan laat ik het hier weer weten.
voor nu
Van mijn kant een kleine update: na een aantal malen geprobeerd te hebben de dealer te bereiken (3x gebeld en niet teruggebeld) ineens een mailtje in de mailbox: wil je maandag 14 maart langskomen voor het wisselen van de banden?..
Dus mijn vraag aan hen was vervolgens: welke banden?
Reactie: 235/55 WR19TL 105W Michelin primacy 4 SUV..
Met andere woorden: dezelfde als die er nu onder zitten.
Hoop dat het mijn probleem van het onrustige weggedrag oplost.. maar gezien ervaringen van anderen heb ik niet al teveel hoop. ..
Maar: ze hebben er werk van gemaakt. En het proces is gaande.. dat is goed om op te merken.
Dus mijn vraag aan hen was vervolgens: welke banden?
Reactie: 235/55 WR19TL 105W Michelin primacy 4 SUV..
Met andere woorden: dezelfde als die er nu onder zitten.
Hoop dat het mijn probleem van het onrustige weggedrag oplost.. maar gezien ervaringen van anderen heb ik niet al teveel hoop. ..
Maar: ze hebben er werk van gemaakt. En het proces is gaande.. dat is goed om op te merken.
Klinkt goed, maar vraag me wel af voor hoe lang..Hein66 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:11:
[...]
Vandaag zijn de banden voor de 2e keer gebalanceerd. De Dealer merkte zelf ook dat het probleem er in zat. Ze hebben de banden op slag gecontroleerd, dat hadden ze niet, Daarna de banden leeg laten lopen en op de velg gedraaid, het lood verwijderd en opnieuw gebalanceerd.
En ik moet zeggen dat het nu goed aanvoelt. Ik heb geen trillingen meer.
Ik heb er nu slechts 20 km mee gereden dus het is misschien voorbarig. Als het terug komt, dan laat ik het hier weer weten.
voor nu
Gedurende 7000 kilometer heb ik een probleemloze i5 gehad, Zelfs de HDA2 doet het best aardig. Maar vanochtend voegde ik in op de snelweg, en begon alles te trillen. Stuur, middenconsole, stoel, echt alles. Niet een klein beetje, maar heel erg.
Na een paar kilometer op de snelweg werd het minder. Nu is er een lichte trilling in het stuur over boven de 100. Nooit gehad.
Met banden kan dit weinig te maken hebben. (standaard Michelins, RWD 73, augustus geleverd). Ik ga dit maar eens goed in de gaten houden.
Na een paar kilometer op de snelweg werd het minder. Nu is er een lichte trilling in het stuur over boven de 100. Nooit gehad.
Met banden kan dit weinig te maken hebben. (standaard Michelins, RWD 73, augustus geleverd). Ik ga dit maar eens goed in de gaten houden.
Vandaag bericht gehad van de geschillencommissie dat mijn klacht in behandeling is genomen, dus nu afwachten.
Trillingen lijken de laatste tijd steeds meer variabel te worden, soms in mindere mate maar soms ook zo erg dat ik het liefst de auto gewoon aan de kant zet.
Kan het nog steeds niet goed plaatsen waar het vandaan komt, maar had iemand die zei dat het voelt alsof er iets los zit wat door druk begint te resoneren, aangezien het trillen toeneemt met het toenemen van de snelheid.
Trillingen lijken de laatste tijd steeds meer variabel te worden, soms in mindere mate maar soms ook zo erg dat ik het liefst de auto gewoon aan de kant zet.
Kan het nog steeds niet goed plaatsen waar het vandaan komt, maar had iemand die zei dat het voelt alsof er iets los zit wat door druk begint te resoneren, aangezien het trillen toeneemt met het toenemen van de snelheid.
Is het nog wel veilig? Makkelijke vraag, maar moeilijk antwoord natuurlijk. Ik vind het toch wel een risico.Stephan_haarlem schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:05:
Vandaag bericht gehad van de geschillencommissie dat mijn klacht in behandeling is genomen, dus nu afwachten.
Shit happens.
Ja het is nog wel veilig, gaat meer om feit dat het gewoon zwaar oncomfortabel is.mdeiman schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:28:
[...]
Is het nog wel veilig? Makkelijke vraag, maar moeilijk antwoord natuurlijk. Ik vind het toch wel een risico.
Of het fijn is voor de rest van de auto betwijfel ik ten zeerste, die trillingen zorgen toch voor meer slijtage ergens lijkt mij.
Merk wel dat zodra de trillingen heviger worden, HDA2 helemaal uit zijn dak gaat :-).
Dan blijft ie corrigeren.
[ Voor 13% gewijzigd door Stephan_haarlem op 08-03-2022 17:15 ]
Ja die link met HDA2 lijkt me logisch inderdaad. Aangezien het systeem ook overgevoelig is voor de kleinste afwijkingen en oneffenheden in het asfalt of belijning, wind en medeweggebruikers zal dit ongetwijfeld ook wel invloed hebben.Stephan_haarlem schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:14:
[...]
Ja het is nog wel veilig, gaat meer om feit dat het gewoon zwaar oncomfortabel is.
Of het fijn is voor de rest van de auto betwijfel ik ten zeerste, die trillingen zorgen toch voor meer slijtage ergens lijkt mij.
Merk wel dat zodra de trillingen heviger worden, HDA2 helemaal uit zijn dak gaat :-).
Dan blijft ie corrigeren.
Nog even een kleine observatie over HDA/SCC in de Classic Ioniq vs HDA2/SCC. Ik had vorige week de classic mee als leenauto tijdens het bevestigen van de trekhaak. Ik had hier gelezen dat sommigen het oude systeem meer capabel vinden.
Mijn ervaring is toch anders. Ik heb hem op een aantal ritjes maar een paar keer aan de praat gekregen. Op veel plekken was de boodschap 'Voorwaarden SCC' niet vervuld. Ook waar de Ioniq 5 met HDA2 moeiteloos inschakelt.
Op het stuk (N-weg met 70 km/h) waar de Ioniq wel zelf ging sturen werkte dat wel, maar niet beter dan de Ioniq 5 met HDA2. Hij had niet de zenuwachtige correcties, maar ik vond hem minder zeker in het midden van de baan rijden. Dus waar de Ioniq 5 neurotisch iedere millimeter afwijking van het midden corrigeert, zwalkte de Ioniq wat verder uit het midden.
Al met al is mijn afdronk wel dat de HDA substantieel beter is qua techniek, maar dat het algoritme een kleine aanpassing nodig heeft om de correcties wat minder nerveus te maken.
EDIT:
Oeps verkeerde forum....
Anyway, om het hier weer even on-topic te krijgen: het viel me wel achteraf op dat ik geen trillingen heb gevoeld in de classic. Toch nog maar eens gaan melden bij de dealer.
Mijn ervaring is toch anders. Ik heb hem op een aantal ritjes maar een paar keer aan de praat gekregen. Op veel plekken was de boodschap 'Voorwaarden SCC' niet vervuld. Ook waar de Ioniq 5 met HDA2 moeiteloos inschakelt.
Op het stuk (N-weg met 70 km/h) waar de Ioniq wel zelf ging sturen werkte dat wel, maar niet beter dan de Ioniq 5 met HDA2. Hij had niet de zenuwachtige correcties, maar ik vond hem minder zeker in het midden van de baan rijden. Dus waar de Ioniq 5 neurotisch iedere millimeter afwijking van het midden corrigeert, zwalkte de Ioniq wat verder uit het midden.
Al met al is mijn afdronk wel dat de HDA substantieel beter is qua techniek, maar dat het algoritme een kleine aanpassing nodig heeft om de correcties wat minder nerveus te maken.
EDIT:
Oeps verkeerde forum....
Anyway, om het hier weer even on-topic te krijgen: het viel me wel achteraf op dat ik geen trillingen heb gevoeld in de classic. Toch nog maar eens gaan melden bij de dealer.
[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 10-03-2022 16:34 ]
Hey owners/drivers, wanneer zijn jullie trillingsklachten begonnen? Is dat direct na de ontvangst al opgetreden of zijn die na weken of maanden pas begonnen?
BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )
Bij mij direct na de aflevering al, moet wel zeggen dat sinds het wat warmer is de trillingen ook minder lijken te worden. Weet niet of meer mensen dat opgemerkt hebben?BenOnderweg schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:57:
Hey owners/drivers, wanneer zijn jullie trillingsklachten begonnen? Is dat direct na de ontvangst al opgetreden of zijn die na weken of maanden pas begonnen?
Ik had het de eerste weken zeker, toen kreeg ik nieuwe winterbanden en leek het weg. Later kwam het weer terug. In recente weken wordt het steeds erger.Stephan_haarlem schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Bij mij direct na de aflevering al, moet wel zeggen dat sinds het wat warmer is de trillingen ook minder lijken te worden. Weet niet of meer mensen dat opgemerkt hebben?
Ik heb het idee dat het wanneer de auto voor het eerst rijdt na een dag of nacht stilstand het erger is.
Ook met warmer weer leek me eerst beter maar vanmiddag (14 graden) was het weer zeer aanwezig.
Het is gewoon best wel inconstant, en daarmee ook wel lastig uit te leggen.
Hier ook het geval
Eerste kilometer trilling alsnog asfalt geribbeld is
Daarna over
Rij op winterser 19”. Ichelin
Daarna over
Dit herken ik ook.. verklaring kan zijn dat banden wat uitzetten en dus 'zachter' rijgedrag.. bij koud weer tegenovergestelde. Rijdt nu naar de dealer voor nieuwe banden maar trillingen zijn juist nu minder met deze temperaturen. Maar goed, kijken wat nieuwe banden doen.Stephan_haarlem schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Bij mij direct na de aflevering al, moet wel zeggen dat sinds het wat warmer is de trillingen ook minder lijken te worden. Weet niet of meer mensen dat opgemerkt hebben?
Wel nieuwsgierig inderdaad of nieuwe banden helpen bij jou.HJ92 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:40:
[...]
Dit herken ik ook.. verklaring kan zijn dat banden wat uitzetten en dus 'zachter' rijgedrag.. bij koud weer tegenovergestelde. Rijdt nu naar de dealer voor nieuwe banden maar trillingen zijn juist nu minder met deze temperaturen. Maar goed, kijken wat nieuwe banden doen.
Die van mij gaat nog een keer naar de dealer op de 21ste om te kijken of er iets van speling in de luchtinlaten/bodemplaat zit, aangezien ik had opgemerkt dat als de luchtinlaten aan de voorkant openstaan de trillingen erger zijn dan als de luchtinlaten dicht zijn. Ook bij meer tegenwind zijn de trillingen erger, net alsof er iets vibreert omdat het niet goed vastzit.
Ben nu namelijk ook bang dat als er vanuit de geschillencommissie een expert wordt ingeschakeld dat de trillingen er niet of nauwelijks zijn en dus alles voor niks geweest is.
Ik heb normaal gesproken geen trillingen in mijn auto (Stephan uit Haarlem weet het want hij heeft mijn auto vergeleken met de zijne) maar er vallen me steeds vaker dingen op zoals...laatst reed ik over een in V patroon gelegde klinkerweg en had het idee dat ik iedere klinker voelde. Ook dwarsrichels komen behoorlijk hard door in het interieur. E.e.a. doet mij denken aan zachte veren die gecombineerd zijn met harde schokbrekers.
Waarom ik het nu steeds meer ga voelen? Ik denk omdat de temperatuur stijgt en daarom ook mijn bandenspanning. Ik heb ze van de winter op 2.5 bar gezet, er waren koude dagen bij waarop ze eigenlijk niet boven de 2.4 bar uitkwamen maar nu is 2.6 bar heel normaal en ik vrees dat hoe hoger de druk in de band hoe meer je het gaat voelen.
Hyundai heeft gekozen voor een relatief slappe vering (om de auto comfortabel te maken), meestal vind ik het wel prettig maar er zijn momenten met name als de auto aan de achterkant door zwiept dat ik het verafschuw, zeker als er dan ook op dat moment een verschil tussen links en rechts is. Om dit door zwiepen een beetje te onderdrukken hebben ze volgens mij er eigenlijk te harde schokbrekers ondergezet.
Misschien is de combinatie slappe veren met harde schokbrekers de oorzaak van de hier besproken trillingen.
Waarom ik het nu steeds meer ga voelen? Ik denk omdat de temperatuur stijgt en daarom ook mijn bandenspanning. Ik heb ze van de winter op 2.5 bar gezet, er waren koude dagen bij waarop ze eigenlijk niet boven de 2.4 bar uitkwamen maar nu is 2.6 bar heel normaal en ik vrees dat hoe hoger de druk in de band hoe meer je het gaat voelen.
Hyundai heeft gekozen voor een relatief slappe vering (om de auto comfortabel te maken), meestal vind ik het wel prettig maar er zijn momenten met name als de auto aan de achterkant door zwiept dat ik het verafschuw, zeker als er dan ook op dat moment een verschil tussen links en rechts is. Om dit door zwiepen een beetje te onderdrukken hebben ze volgens mij er eigenlijk te harde schokbrekers ondergezet.
Misschien is de combinatie slappe veren met harde schokbrekers de oorzaak van de hier besproken trillingen.
3000Wp op 't dak
Ik merk eigenlijk de laatste tijd juist meer trillingen. Misschien dat ik er eerst niet op lette en het me daardoor niet opviel, maar sinds ik hier mensen er over hoor ben ik er wellicht meer op gespitst.Stephan_haarlem schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:52:
[...]
Wel nieuwsgierig inderdaad of nieuwe banden helpen bij jou.
Die van mij gaat nog een keer naar de dealer op de 21ste om te kijken of er iets van speling in de luchtinlaten/bodemplaat zit, aangezien ik had opgemerkt dat als de luchtinlaten aan de voorkant openstaan de trillingen erger zijn dan als de luchtinlaten dicht zijn. Ook bij meer tegenwind zijn de trillingen erger, net alsof er iets vibreert omdat het niet goed vastzit.
Ben nu namelijk ook bang dat als er vanuit de geschillencommissie een expert wordt ingeschakeld dat de trillingen er niet of nauwelijks zijn en dus alles voor niks geweest is.
Het is een beetje ongrijpbaar wanneer wel/niet en ook lastig te vergelijken als je niet direct daarna een andere auto op hetzelfde stuk weg rijdt. Maar het voelt wel onrustig.
Ik moet ook steeds denken aan die 'on the hoist' video van Munro. Daar hebben ze het ook over 'dampers' tegen vibraties in het chassis en dan vraag ik me af of Hyundai voor de persauto's wat extra dingen heeft gedaan om het rustig te krijgen. Er is namelijk geen enkele review die de Ioniq 5 niet prijst voor de comfortabele wegligging.
Dat zou ook een heel aannemelijk verhaal kunnen zijn.kor952 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:57:
Ik heb normaal gesproken geen trillingen in mijn auto (Stephan uit Haarlem weet het want hij heeft mijn auto vergeleken met de zijne) maar er vallen me steeds vaker dingen op zoals...laatst reed ik over een in V patroon gelegde klinkerweg en had het idee dat ik iedere klinker voelde. Ook dwarsrichels komen behoorlijk hard door in het interieur. E.e.a. doet mij denken aan zachte veren die gecombineerd zijn met harde schokbrekers.
Zou de vering of schokdempers te vervangen zijn? Of is dat een te duur grapje..
Vanmiddag auto opgehaald met de nieuwe Michelin banden, zelfde als de originele. Monteur zegt: heb voor en na wissel gereden, echt een verschil. Deze banden zijn mooi rond en glijdt over de weg..
Ik met veel verwachting weggereden.........
Helaas, precies zelfde. Zo mogelijk erger. Waarschijnlijk door de te hard opgepompte banden dat het effect is versterkt. Bandenspanning staat op 2.6, tijdens rijden 2.7...
Morgen de spanning wat naar beneden halen (2.4?) en kijken wat het effect is...
Maar verhaal schokbrekers en dempers lijkt mij aannemelijker. Want ik denk dat we daardoor de kleine oneffenheden sterker voelen.
Ik heb dit hier al vaker gezegd dat bandenspanning heel belangrijk is. Ik hou hem altijd op 2.4..2.5 bar omdat de spanning toeneemt tijdens het rijden. Vergelijk het met je fiets: wat rijdt comfortabeler, hard opgepompte of zachtere band ? Banden zijn onderdeel van de vering en dus comfort. Ik weet dat er hier rijders zijn die 2.7..2.9 bar als bandenspanning hebben en als dat ook nog stugge zomerbanden zijn, tsja…kor952 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:57:
Dat klinkt meer als afgeplatte banden van het stilstaan. Komt vaker voor als de draagkracht van een band te laag is voor de auto waar ze onder liggen. Bijvoorbeeld 97 ipv 105.Bodioniq5 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:40:
Hier ook het geval
Daarna over
Ik heb het gehad met Dunlop's onder een Lexus van 1800kg. Precies wat jij beschrijft.
Banden spanning kan zeker verschil maken. Monteur had om te testen de bandenspanning op 1.9 bar gezet en toen reed de auto ook comfortabeler dan met 2.5.Luft schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:38:
[...]
Ik heb dit hier al vaker gezegd dat bandenspanning heel belangrijk is. Ik hou hem altijd op 2.4..2.5 bar omdat de spanning toeneemt tijdens het rijden. Vergelijk het met je fiets: wat rijdt comfortabeler, hard opgepompte of zachtere band ? Banden zijn onderdeel van de vering en dus comfort. Ik weet dat er hier rijders zijn die 2.7..2.9 bar als bandenspanning hebben en als dat ook nog stugge zomerbanden zijn, tsja…
Ik heb ze nu op 2.4 staan, ook omdat er nu Conti Premiumcontact 6 onder zitten. Deze zijn sowieso harder dan Michelin.
Auto ligt nu prettiger op de weg. Nu nog de trilling zien te vinden, ook al is die nu niet meer constant aanwezig met de iets hogere temperaturen.
hier heb ik ook wel eens aan gedacht, maar het wordt toch een gek verhaal dat ze vanuit de fabriek banden monteren die niet voldoende draagkracht hebben?? dan sla je wel echt een modderfiguur als fabrikant, ik heb de draagkracht van de banden overigens niet gechecked....de meester01 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:40:
[...]
Dat klinkt meer als afgeplatte banden van het stilstaan. Komt vaker voor als de draagkracht van een band te laag is voor de auto waar ze onder liggen. Bijvoorbeeld 97 ipv 105.
Ik heb het gehad met Dunlop's onder een Lexus van 1800kg. Precies wat jij beschrijft.
De fabrieks Michelins zijn speciaal voor EV’s en “heavy load”. Load capacity index is 105, dat is 925kg per band.Tiggy80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:08:
[...]
hier heb ik ook wel eens aan gedacht, maar het wordt toch een gek verhaal dat ze vanuit de fabriek banden monteren die niet voldoende draagkracht hebben?? dan sla je wel echt een modderfiguur als fabrikant, ik heb de draagkracht van de banden overigens niet gechecked....
[ Voor 5% gewijzigd door Luft op 14-03-2022 21:59 ]
Mijn vorige Lexus had hetzelfde probleem, ook altijd hobbelen de eerste kilometers.de meester01 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:40:
[...]
Even de 160km/u aantikken en het probleem was meteen weg

Ben wel benieuwd of de mensen die de trillingen ervaren eens geprobeerd hebben wat het effect van harder rijden is. Als er serieuze onbalans in de wielen en/of aandrijfassen zit, dan zou ik verwachten dat de trillingen op hogere snelheid alleen maar toenemen. Mochten de trillingen dan juist afnemen dan denk ik dat het probleem mogelijk in de banden zit. Zo'n Ionic is vrij zwaar met 1800kg en als zulke auto's dagen achter elkaar stil staan kan er mogelijk een platte kant aan de banden ontstaan.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Bodioniq schrijft dat hij winterbanden onder de auto heeft. Dat is dan niet af fabriek vermoed ik. Ik doelde ook meer op zijn specifieke situatie, niet als een brede oplossing voor de vibratie problemen.Tiggy80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:08:
[...]
hier heb ik ook wel eens aan gedacht, maar het wordt toch een gek verhaal dat ze vanuit de fabriek banden monteren die niet voldoende draagkracht hebben?? dan sla je wel echt een modderfiguur als fabrikant, ik heb de draagkracht van de banden overigens niet gechecked....
Ik heb die #%@€ Dunlops bij 4,5 mm vervroegd vervangen door Goodyear Efficient Grip banden met XL index. Een stuk stiller en geen gehobbel meer. Toen reed mijn LS430 weer als een limoDaWaN schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:02:
[...]
Mijn vorige Lexus had hetzelfde probleem, ook altijd hobbelen de eerste kilometers.
Even de 160km/u aantikken en het probleem was meteen weg![]()
Ben wel benieuwd of de mensen die de trillingen ervaren eens geprobeerd hebben wat het effect van harder rijden is. Als er serieuze onbalans in de wielen en/of aandrijfassen zit, dan zou ik verwachten dat de trillingen op hogere snelheid alleen maar toenemen. Mochten de trillingen dan juist afnemen dan denk ik dat het probleem mogelijk in de banden zit. Zo'n Ionic is vrij zwaar met 1800kg en als zulke auto's dagen achter elkaar stil staan kan er mogelijk een platte kant aan de banden ontstaan.
Het is eerder een soort resonantie die bij bepaalde snelheden (frequentie) optreedt. Heb wel eens gemerkt dat op een weg bij 80 km/h iets trilde, maar bij 84 km/h en stuk minder.DaWaN schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:02:
[...]
Mijn vorige Lexus had hetzelfde probleem, ook altijd hobbelen de eerste kilometers.
Ik snap je verhaal maar dit is het probleem niet.DaWaN schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:02:
[...]
Het is inderdaad meer een resonantie van iets, dat op bepaalde snelheiden erger of minder erg wordt.
En blijkbaar speelt de temperatuur bij sommige ook mee.
Ik heb soms dat ik wegrij en er nergens last van heb maar pas later in de rit opeens de trillingen krijg.
Inderdaad, heel lastig te verklaren..Stephan_haarlem schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 05:55:
[...]
Ik snap je verhaal maar dit is het probleem niet.
Het is inderdaad meer een resonantie van iets, dat op bepaalde snelheiden erger of minder erg wordt.
En blijkbaar speelt de temperatuur bij sommige ook mee.
Ik heb soms dat ik wegrij en er nergens last van heb maar pas later in de rit opeens de trillingen krijg.
Net ook, ik reed 85 km per uur over glad wegdek maar het voelt zo onrustig als wat.
Dan merk je niks van het comfortabele karakter van de auto.
Lijkt me toch gevalletje schokdempers/ vering.
Weet iemand of dat aanpasbaar/ vervangbaar is?
Dat lijkt me op z'n minst erg kostbaar. Wellicht dat die dempers van het nieuwe model achteraf in het oude model kunnen worden ingebouwd, maar dat weet ik ook niet zeker. Bovendien lijkt het niet te maken te hebben met het contact tussen wegdek en band, want daarvoor is het te variabel (wel bij 80 km/h, niet bij 84 km/h).HJ92 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:20:
[...]
Inderdaad, heel lastig te verklaren..
Net ook, ik reed 85 km per uur over glad wegdek maar het voelt zo onrustig als wat.
Het zijn echt vibraties in het frame van de auto, niet zoiets als dat je de oneffenheden van de weg door voelt komen in de carrosserie. Daar kan het onderstel wel een rol in spelen, maar het probleem zit hem erin dat die trillingen zo door de cabine heen gaan.
Vraag is waar die trilling begint. Het is sowieso iets wat met de snelheid samenhangt, maar niet lineair. Dat duidt dus op roterende onderdelen, maar niet zoiets als een niet perfect ronde band want dat zou weer lineair met de snelheid moeten variëren. Wat zijn de opties tot nu toe:
- banden: al diverse cases dat banden vervangen het probleem niet oplost (en diezelfde banden op een andere Ioniq 5 geen probleem geven)
- assen/lagers: zou waarschijnlijk ook een lineair effect hebben
- aandrijving (motor niet helemaal perfect getimed, minieme afwijking in gearbox): volgens mij nog niet naar gekeken; alleen wel een soortgelijk geval bekend bij een classic Ioniq.
- Combinatie van meerdere zaken die in resonantie elkaar soms opheffen of juist versterken???
- ...
Maar goed, wellicht is dat allemaal gewoon normaal en niet te voorkomen en is alleen de cabine niet goed gedempt/geïsoleerd van die trillingen.
Sorry, beetje een rant, maar ik zit hier mijn hersens op te kraken...
shokbrekers en vering zijn vervangbaar, de vraag is wat ga je erin zetten? in principe is een verlagingset van een of andere 3rd party leverancier niets anders dan een nieuwe schokbreker met nieuwe veer (met de bijbehorende rekening natuurlijk). maar als het echt een ontwerpfout zou zijn van hyundai, dan mogen zij dat fijn oplossen ipv dat wij allemaal gaan experimenteren; voor hetzelfde geld zit het namelijk niet in de schokbrekers maar in de aandrijfassen of de motor ophanging of de (eerder genoemde) motorcontroller....HJ92 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:20:
[...]
Inderdaad, heel lastig te verklaren..
Je zou eigenlijk willen meten met NVH (Noise, Vibration en Harshness) meetapparatuur. Heb online een aantal verhalen gevonden hoe dit bij ice auto’s wordt gebruikt om de oorzaak van trillingen te vinden.
Hiermee zou je het ook kunnen kwantificeren en vergelijken.
Hiermee zou je het ook kunnen kwantificeren en vergelijken.
Een veer met een schokbreker vormt een trillingskring, een trillingskring heeft een bepaalde resonantie frequentie. Als je of de schokbreker of de veer verandert verander je ook de frequentie van de trillingskring......alleen wat doet wat??? en in welke orde van grootte de resonantiefrequentie zich bevindt....geen idee.
Voor wie wil experimenteren Hyundaizubehoer.de verkoopt lagere veren voor de 5. Billstein, Koni of welke schokbreker fabrikant ook zullen wel vervangings schokbrekers verkopen neem ik aan.
Voor wie wil experimenteren Hyundaizubehoer.de verkoopt lagere veren voor de 5. Billstein, Koni of welke schokbreker fabrikant ook zullen wel vervangings schokbrekers verkopen neem ik aan.
3000Wp op 't dak
Enige vergelijkbare waar ik wel eens last van heb gehad bij een ICE-auto, was een cardanas met stroeve kruiskoppelingen. Die zorgde ook voor resonanties op lage snelheid (<100km/u). Op hoge snelheid waren de krachten in de as voldoende om kruiskoppeling weer op zijn plek te krijgen.bilgy_no1 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:00:
[...]
Het zijn echt vibraties in het frame van de auto, niet zoiets als dat je de oneffenheden van de weg door voelt komen in de carrosserie. Daar kan het onderstel wel een rol in spelen, maar het probleem zit hem erin dat die trillingen zo door de cabine heen gaan.
Vraag is waar die trilling begint. Het is sowieso iets wat met de snelheid samenhangt, maar niet lineair. Dat duidt dus op roterende onderdelen, maar niet zoiets als een niet perfect ronde band want dat zou weer lineair met de snelheid moeten variëren. Wat zijn de opties tot nu toe:
- banden: al diverse cases dat banden vervangen het probleem niet oplost (en diezelfde banden op een andere Ioniq 5 geen probleem geven)
- assen/lagers: zou waarschijnlijk ook een lineair effect hebben
- aandrijving (motor niet helemaal perfect getimed, minieme afwijking in gearbox): volgens mij nog niet naar gekeken; alleen wel een soortgelijk geval bekend bij een classic Ioniq.
- Combinatie van meerdere zaken die in resonantie elkaar soms opheffen of juist versterken???
Veren en schokbrekers verwacht ik geen problemen van, omdat die ontworpen zijn de weg te filteren. Als je de weg en de banden al kunt uitsluiten kun je verder weinig meer filteren met de veren en schokbrekers.
Persoonlijk denk ik eerder aan bijvoorbeeld de ophanging van de aandrijfunit, aandrijfassen of aansturing van de elektromotor.
Om zulke problemen op te lossen moet je denk beginnen met het kunnen reproduceren van het probleem. Volgende stap zou dan het meten van de frequenties van de trillingen. Geen idee of het in het hoorbare spectrum komt? Dan zou je met een smartphone al een meting kunnen doen.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Vandaag de bandenspanning van 2.5 naar 2.1 gezet. Lijkt een positief verschil te maken. Maar vandaag ook relatief warm en regelmatig korte ritten gemaakt. Dat zou ook kunnen helpen.
Heb de bandenspanning ook laten dalen naar 2.2 (koud)... vroeg me wel af of dat niet te zacht is voor deze combi banden/ auto. Aangeraden wordt namelijk 2.5
Spanning loopt tijdens rijden wel op naar 2.4.
Voel wel verschil (ten positieve) maar het is zeker nog niet weg. Neemt dus de oorzaak van trillingen die doorkomen niet weg. Heeft wel dempend effect.
Apart is ook. Vandaag twee ritten gemaakt. Ene rit merkte ik het voor mijn gevoel veel sterker dan andere rit.
Spanning loopt tijdens rijden wel op naar 2.4.
Voel wel verschil (ten positieve) maar het is zeker nog niet weg. Neemt dus de oorzaak van trillingen die doorkomen niet weg. Heeft wel dempend effect.
Apart is ook. Vandaag twee ritten gemaakt. Ene rit merkte ik het voor mijn gevoel veel sterker dan andere rit.
Ik zou wel uitkijken met een te lage bandenspanning. Dat verhoogt het verbruik en is slecht voor de wegligging, meer slijtage en verlengt de remweg.
Wel goed om te weten dat er dus toch iets uit die banden komt. Maar zogezegd betekent dat niet dat de banden abnormaal zijn. Als het chassis de trillingen niet effectief absorbeert kan dat ook het probleem zijn.
Wel goed om te weten dat er dus toch iets uit die banden komt. Maar zogezegd betekent dat niet dat de banden abnormaal zijn. Als het chassis de trillingen niet effectief absorbeert kan dat ook het probleem zijn.
Ik heb gisteren eens goed opgelet nadat ik wat getik in de auto hoorde, bleek een pakje kauwgom wat in een van de deurtjes zat wat nav trillen geluid maakte. Ik merkte zelf gisteren het trillen weer, wat ik sinds December bij eerste rit van de auto ook had. Ik merkte het vooral bij de bijrijderstoel. Die zag ik namelijk echt zichtbaar trillen. Kan mij niet herinneren dat het mij in de afgelopen maanden zo erg opgevallen is.
19” hier, Connect
19” hier, Connect
haha dat had ik met een vergeten zakje "wc muntjes" (voor duitsland) in het middenconsole, maar het feit dat ze rammelde geeft natuurlijk ook aan dat er trillingen zijn...HollovVpo1nt schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 06:39:
Ik heb gisteren eens goed opgelet nadat ik wat getik in de auto hoorde, bleek een pakje kauwgom wat in een van de deurtjes zat wat nav trillen geluid maakte. Ik merkte zelf gisteren het trillen weer, wat ik sinds December bij eerste rit van de auto ook had. Ik merkte het vooral bij de bijrijderstoel. Die zag ik namelijk echt zichtbaar trillen. Kan mij niet herinneren dat het mij in de afgelopen maanden zo erg opgevallen is.
19” hier, Connect
Ik weet nu waarom sommige modelen last hebben van de trillingen.
https://topgear.nl/autoni...om-benzinemotor-te-faken/
Ze zijn het stiekem aan het testen wat we ervan vinden
[ Voor 3% gewijzigd door Stephan_haarlem op 18-03-2022 11:28 ]
@Stephan_haarlem Het is weer bijna 1 april...
Haha..Stephan_haarlem schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:09:
Ben benieuwd waar topgear de inspiratie vandaan heeft gehaald.
Ongelooflijk. Dat ze hier tijd aan besteden zeg. Wie zit hier op te wachten? Net zoiets als een digitale draaischijf op je smartphone maken...Stephan_haarlem schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:09:
Zo grappig is het niet, dat Hyundai eerst trillingsvrij egmp platform maakt, uit test en daar dan een stijlvolle carrosserie overzet, maar dat lukt hen niet echt blijkbaar voor de volle 100 %