Hyundai Ioniq 5 probleem ‘trilling’

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:40
ImreD schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:48:
[...]

Goede timing van de vraag dan :-)
Wat fijn om te horen dat het merkbaar verschil maakt. Is/lijkt het nu beter dan het ooit was?
Ben benieuwd naar je ervaringen met meer km’s en hogere snelheden. Vooral omdat jouw auto beter reed elke keer nadat die op de brug had gestaan en omdat bij mij het rijgedrag ook snel weer slechter werd.
Afgelopen dagen wat meer kilometers gemaakt en ook op hogere snelheden.
Wereld van verschil over hoe de auto nu aanvoelt vergeleken met hiervoor. Auto ligt veel strakker op de weg en ook bij drempels en remmen blijft de auto veel beter in balans.
Alleen bij slecht wegdek voel je nog wat trillingen maar dat komt nu echt vanuit de Michelin Crossclimates. Wellicht deze binnenkort nog een keertje laten RoadForce balanceren om te kijken of dit helpt.
Het is nou eenmaal een gevoelig onderstel vergeleken met mijn vorige auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImreD
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:12
Stephan_haarlem schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:51:
[...]

Afgelopen dagen wat meer kilometers gemaakt en ook op hogere snelheden.
Wereld van verschil over hoe de auto nu aanvoelt vergeleken met hiervoor. Auto ligt veel strakker op de weg en ook bij drempels en remmen blijft de auto veel beter in balans.
Alleen bij slecht wegdek voel je nog wat trillingen maar dat komt nu echt vanuit de Michelin Crossclimates. Wellicht deze binnenkort nog een keertje laten RoadForce balanceren om te kijken of dit helpt.
Het is nou eenmaal een gevoelig onderstel vergeleken met mijn vorige auto's.
@Stephan_haarlem dank voor het delen. Ik hoop dat de schokbreker het dan was, samen met het gevoelige onderstel. Is het nog steeds goed?

Voor mijn auto heb ik over 2 weken een afspraak staan en gaan ze o.a. naar het onderstel en de schokbrekers kijken (+ sw updates) - hoop dat het dan daarna ook rustig rijdt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
ImreD schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:44:
[...]

@Stephan_haarlem dank voor het delen. Ik hoop dat de schokbreker het dan was, samen met het gevoelige onderstel. Is het nog steeds goed?

Voor mijn auto heb ik over 2 weken een afspraak staan en gaan ze o.a. naar het onderstel en de schokbrekers kijken (+ sw updates) - hoop dat het dan daarna ook rustig rijdt…
Laat ik het ok noemen zoals het nu is. Blijf het ongelooflijk vinden dat een auto zo gevoelig kan zijn, en heb al aardig wat auto's versleten in 22 jaar.
Ben beetje aan het kijken om wellicht toch een Model Y RWD of LR te gaan aanschaffen, zeker met de huidige prijsdaling een stuk interessanter geworden. Blijft wel een beetje afhankelijk van de inruilprijs die ik voor de Ioniq 5 nog kan krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stephan_haarlem op 19-01-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:36
@ImreD Kun je nog ervaringen delen over je bezoek aan de Hyundai garage zoals je een maand geleden hebt gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImreD
  • Laatst online: 12:12
@Amersfoort ik blijf het een lastig verhaal vinden. Communicatie met deze dealer was wel een stuk prettiger dan bij degene die de auto heeft geleverd.

Ze hebben voornamelijk de LFA update en pre-conditioning update uitgevoerd. Eerder is al eens een update aan de stuurkolom uitgevoerd vanwege het hevig trillen van het stuur. Verder hebben ze niets aan onderstel opgemerkt en volgens mij wel de uitlijning gecontroleerd. Ben net terug van trip naar Oostenrijk.
De auto rijdt zeker een stuk rustiger en de LKA (HDA) reageert rustig. Ook zijn er toch nog steeds momenten dat het stuur wil trillen en rammelt de middenarmsteun als daar een doosje snoepjes in ligt. Flesjes trillen behoorlijk in de middenconsole. Heb het idee dat er nu weer meer trilling/schudden is vanuit de achterkant. Zal de uitlijningsgegevens eens opvragen, misschien is het verschil achter weer groter gemaakt tussen L en R.
Ik heb nog steeds het idee dat er iets niet helemaal klopt, het is gewoon niet zo smooth als je verwacht. Het is ook geen drama op dit moment. Maar heb wel het gevoel dat ik nog sta na te trillen/schudden na een lange rit..
Richting het onderhoud maar weer eens aangeven en in detail naar de resultaten van afgelopen bezoek kijken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:13

-CJ

Not remastered

Inmiddels na flink klagen en mailen uitsluitsel van Hyundai Nederland; het is een producteigenschap en volgens hen niet software of hardwarematig op te lossen. Twijfel zeer wat te doen, vind het nogal makkelijk uitgesproken zo.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
-CJ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:35:
Inmiddels na flink klagen en mailen uitsluitsel van Hyundai Nederland; het is een producteigenschap en volgens hen niet software of hardwarematig op te lossen. Twijfel zeer wat te doen, vind het nogal makkelijk uitgesproken zo.
Hyundai NL doet alles af als product eigenschap. Ik heb ze nog geconfronteerd met het feit dat het uiteindelijk dus de schokdemper bleek te zijn, maar blijft tot nu toe heel erg stil vanuit Hyundai NL.
Gelukkig is het probleem bij mij zo goed als weg, heel soms merk ik nog wel een lichte trilling maar dat mag haast geen naam meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:13

-CJ

Not remastered

Stephan_haarlem schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Hyundai NL doet alles af als product eigenschap. Ik heb ze nog geconfronteerd met het feit dat het uiteindelijk dus de schokdemper bleek te zijn, maar blijft tot nu toe heel erg stil vanuit Hyundai NL.
Gelukkig is het probleem bij mij zo goed als weg, heel soms merk ik nog wel een lichte trilling maar dat mag haast geen naam meer hebben.
Ik heb even gezocht maar zijn de schokdempers uiteindelijk vervangen bij jou? Zo ja, maakt het verschil en door wie is het vervangen?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
-CJ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:18:
[...]

Ik heb even gezocht maar zijn de schokdempers uiteindelijk vervangen bij jou? Zo ja, maakt het verschil en door wie is het vervangen?
Ik ben uiteindelijk bij Ursem Barten terecht gekomen en die ontdekte dat de schokdemper aan rechtervoorkant lek was, ondanks dat de dealer waar de auto gekocht is en ook Hyundai NL aangeven dat ze dit gecontroleerd hadden.
Deze hebben ze vervangen, sindsdien is het echte trillen zoals de auto deed zo goed als weg.
Heb nu zo nu en dan nog wel iets van trillingen maar heb nu het idee dat met de allseasonbanden in combinatie wegdek te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
Ik heb nog steeds een dribbelende, onrustige auto met mijn 2022 AWD model; ook na vernieuwing van de Michelin banden (garantie), road force balancing en meermaals balanceren van de wielen.
Na berichten in fora, dat het vervangen van achter schokbrekers, het weggedrag en de demping van de auto er een stuk op vooruit is gegaan, heb ik navraag bij mijn dealer gedaan.
Advies van dealer: 4x vernieuwde 2023 veren + 4x vernieuwde 2023 schokdempers. Prijs inclusief arbeidsloon: €2400!. Ik ga eerst een testrit maken in 2023 model met 77 kW, om te beoordelen wat het verschil is.

Ik was de eerste klant bij deze dealer die hierom vroeg. Pakt de dealer het (te?) rigoureus aan? Heeft iemand al ervaringen met verbetering van het onrustige, stuiterige en dribbelende weggedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Amersfoort schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:48:
Ik heb nog steeds een dribbelende, onrustige auto met mijn 2022 AWD model; ook na vernieuwing van de Michelin banden (garantie), road force balancing en meermaals balanceren van de wielen.
Na berichten in fora, dat het vervangen van achter schokbrekers, het weggedrag en de demping van de auto er een stuk op vooruit is gegaan, heb ik navraag bij mijn dealer gedaan.
Advies van dealer: 4x vernieuwde 2023 veren + 4x vernieuwde 2023 schokdempers. Prijs inclusief arbeidsloon: €2400!. Ik ga eerst een testrit maken in 2023 model met 77 kW, om te beoordelen wat het verschil is.

Ik was de eerste klant bij deze dealer die hierom vroeg. Pakt de dealer het (te?) rigoureus aan? Heeft iemand al ervaringen met verbetering van het onrustige, stuiterige en dribbelende weggedrag?
Ik heb er een setje Eibach veren onder laten zetten. Daarmee is het deinen en nadribbelen verdwenen. Auto wordt er wel iets harder van en staat ook zon 4cm lager. Ik vind dat prettig trouwens :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerardbergen
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09-2023
Hierbij een mogelijke oplossing voor de trilling in de Ioniq5, zeker het proberen waard.
Wij hebben een nieuwe Ioniq5 model 2023.
Plots zonder aanwijsbare reden een giga trilling in het stuur en door de hele auto heen. Rijden was niet fijn meer zeg maar.
Dealer had op korte termijn geen tijd. Dit forum lezende was ik bang voor...
Auto naar euromaster gebracht. Bleek heel groot onbalans in 1 wiel te zitten. Band gedemonteerd en daar kwam de aap uit de mouw. Ter reductie van geluid is de band aan de binnenzijde beplakt met een strook schuimrubber. Strook was losgeslagen en zat op een prop, rest laat zich raden. Schuimrubber verwijderd, balanceren en het probleem is echt verholpen.
Bij ons was het echt een prop met giga onbalans bij controle. Kan natuurlijk zo zijn dat anderen hetzelfde probleem hebben maar dat dit niet aan het licht komt omdat;
-kleine onbalans verhelpen ze met een loodje maar het schuimrubber verplaatst zich weer in No time en terug bij af
-schuimrubber zit los en niet op een prop. Balanceerapparaat simuleert een snelheid van ?? laten we zeggen 50 kilometer per uur maar bij 100 komt schuimrubber los en geeft probleem.
Afijn verwijderen van schuimrubber is dus zeker het proberen waard, bij ons was het DE oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@gerardbergen moet die band dan niet terug naar de fabrikant (via het bedrijf dat de band/auto met band geleverd heeft)? Want het schuim hoor niet los te gaan lijkt me. En zit er ook vanwege een reden: geluidsreductie.

Overigens is deze oorzaak volgens mij bij iemand anders hier (of in het IONIQ 5 topic) ook geconstateerd. Dus het komt vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
@gerardbergen Bedankt voor het delen. In welke mate merk je een verschil in rijgeluiden tussen mèt en zonder schuimrubber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerardbergen
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09-2023
Ik merk niet echt verschil in rolgeluiden hoor, ben blij dat het is opgelost want het blijft wat mij betreft een hele fijne auto.
Ik heb Hyundai Nederland op de hoogte gebracht van dit verhaal en mijn kenteken doorgegeven. Wellicht kunnen ze in de productielijn vaststellen of er iets is gewijzigd, andere lijn of ander schuimrubber wat dit probleem kan veroorzaken. Mocht dat zo zijn dan kunnen ze er wellicht een terugroepactie van maken.
OK de auto is met schuim geleverd maar ik mis het niet. Verder vraag ik mij af of ze bij vervanging van versleten banden de nieuwe weer gaan voorzien van schuimrubber.... Ik denk vast niet.
Zou best kunnen dat meer auto's hier last van hebben of dat er maar een stukje los in de band zit. Je kunt balanceren wat je wilt maar daarmee kun je niet elke (rij) snelheid simuleren, meetapparaat draait namelijk met een vaste snelheid. Afijn ik hoop dat meer mensen hier hun voordeel mee kunnen doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:28
Dat schuimrubber wordt door de bandenfabrikant aangebracht bij de productie van de band. Is niet iets wat er achteraf door Hyundai in is geplakt.
En ja, die troep komt vaker los, bij meerdere merken banden op verscheidene elektrische auto's.

Grote kans dat de andere kant binnenkort hetzelfde krijgt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob2u
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik ervaar (helaas) dezelfde problemen met trillingen (standaard geleverde Michelin zomerbanden om de standaard Hyundai 19" velgen). Auto al meerdere keren los gebalanceerd en ook een keer aan de auto. Resultaat is wisselend, soms iets beter maar nog steeds niet fijn rijdend op de snelweg.

Reactie van de, overigens behulpzame dealer: een zware auto als een Ioniq 5 is heel moeilijk (of zelfs niet) helemaal trillingsvrij te krijgen...

Daarbij vraag ik me af bij welke velgen én vooral bij welk bandenmerk hebben jullie trillingen?

ps. ik overweeg naar een ander bandenmerk over te stappen en zeker een zonder schuimvulling (..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 21:04
Rob2u schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:00:
Ik ervaar (helaas) dezelfde problemen met trillingen (standaard geleverde Michelin zomerbanden om de standaard Hyundai 19" velgen). Auto al meerdere keren los gebalanceerd en ook een keer aan de auto. Resultaat is wisselend, soms iets beter maar nog steeds niet fijn rijdend op de snelweg.

Reactie van de, overigens behulpzame dealer: een zware auto als een Ioniq 5 is heel moeilijk (of zelfs niet) helemaal trillingsvrij te krijgen...

Daarbij vraag ik me af bij welke velgen én vooral bij welk bandenmerk hebben jullie trillingen?

ps. ik overweeg naar een ander bandenmerk over te stappen en zeker een zonder schuimvulling (..)
Ik heb een Lounge met 20 inch en Michelin Pilot Sport banden en geen last van trillingen.
Wat ik inderdaad vaak als oorzaak lees is het loslaten van de schuimrand van de band….
De garage of bandenhal kan dat natuurlijk eenvoudig controleren door de band van de velg te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
-CJ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:35:
Trillen als "producteigenschap". Een heel aparte manier van "probleem oplossen". Wel de voor hen goedkoopste benadering..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rob2u schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:00:

Ja Rolls Royces, Bentley's, Audi A8s, BMW 7s en Sklasses staan er ook bekend om hard te trillen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koek78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-11-2023
2023 model hier, 77kwh style. Vandaag bij de dealer opgehaald, trillen rond de 110kmh. Waren zo vriendelijk om meteen alle 4 de banden te balanceren. Bij naar huis rijden wederom trillend stuur. Gelukkig rijd je in Nederland bijna nooit 110, aangezien de max 100 is... :(

In het weekend jullie tips en trucs eens verzamelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderma
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-03 11:11
Jup, idem. 2023 Connect+ die ook trilt bij +/- 100-110. Bizarre ervaring bij zo’n comfortabele wagen.
3 wielen hadden 20gram onbalans wat verholpen is. Helaas nog steeds een resonantie in armsteun, aldanwel een stuk minder.

Nu geen tijd meer om het te fixen, na de vakantie (1100 km rijden) komen we er vast achter dat de oplossing zo eenvoudig is als het rubbertje verwijderen 🙉🙈🙊

Nog steeds een top auto, en kan me echt niet voorstellen dat die trillingen niet op te lossen zijn. Wiel is al een poos geleden uitgevonden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miguelli85
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-02-2024
Nou Halleluja, ik ben dus niet gek!

Ik heb een style levering feb 23.
Vanaf het begin problemen met trillingen, niet serieus genomen.
Ook standaard 19inch velgen.

Heen en weer stuiteren van HDA en lane assist. Extreem rechts afgesteld bij HDA.

Poh ga er toch meer weer eens over klagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Miguelli85 op 28-11-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:56
Er komt een update aan voor de Ioniq 5. Het 2025 model krijgt o.a. een achterruit wisser en verbeteringen mbt wegligging, vering en trillingen in het stuur. Bijna alle klachten, zoals gemeld in dit forum, blijken terecht!
Hieronder het officiële Hyundai bericht, inclusief een google vertaling.

Wat de chassisopstelling betreft, hebben Hyundai-ingenieurs de schokdempers aangepast voor een soepelere rit en de stijfheid van de dwarsbalk van de kap vergroot voor minder trillingen in het stuur. Ze verdubbelden ook de versterkingen aan de achterwielen en het onderlichaam, verhoogden de stijfheid van het lichaam en verbeterden de geluidsisolatie van de aan de achterkant gemonteerde motor. Ten slotte zouden versterkingen op de deuren en B-stijlen de bescherming tegen zijdelijke botsingen verbeteren, in combinatie met de zijairbags op de tweede rij (inbegrepen in een totaal van acht airbags). Over het algemeen wordt verwacht dat het facelift-model betere NVH-referenties heeft en een meer verfijnde rit biedt in vergelijking met zijn voorganger, terwijl het veiliger is.

In terms of the chassis setup, Hyundai engineers tweaked the shock absorbers for a smoother ride, and increased the rigidity of the cowl crossbar for reduced vibrations in the steering wheel. They also doubled the reinforcements at the rear wheels and the underbody, increased the body stiffness, and improved the sound insulation of the rear-mounted motor. Finally, reinforcements on the doors and B-pillars are said to improve side collision protection, in combination with the second-row side airbags (included in a total of eight airbags). Overall, the facelifted model is expected to have better NVH credentials and offer a more refined ride compared to its predecessor, while being safer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igor4all
  • Laatst online: 02-01 21:11
irab schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:33:
Er komt een update aan voor de Ioniq 5. Het 2025 model krijgt o.a. een achterruit wisser en verbeteringen mbt wegligging, vering en trillingen in het stuur. Bijna alle klachten, zoals gemeld in dit forum, blijken terecht!
Hieronder het officiële Hyundai bericht, inclusief een google vertaling.

Wat de chassisopstelling betreft, hebben Hyundai-ingenieurs de schokdempers aangepast voor een soepelere rit en de stijfheid van de dwarsbalk van de kap vergroot voor minder trillingen in het stuur. Ze verdubbelden ook de versterkingen aan de achterwielen en het onderlichaam, verhoogden de stijfheid van het lichaam en verbeterden de geluidsisolatie van de aan de achterkant gemonteerde motor. Ten slotte zouden versterkingen op de deuren en B-stijlen de bescherming tegen zijdelijke botsingen verbeteren, in combinatie met de zijairbags op de tweede rij (inbegrepen in een totaal van acht airbags). Over het algemeen wordt verwacht dat het facelift-model betere NVH-referenties heeft en een meer verfijnde rit biedt in vergelijking met zijn voorganger, terwijl het veiliger is.

In terms of the chassis setup, Hyundai engineers tweaked the shock absorbers for a smoother ride, and increased the rigidity of the cowl crossbar for reduced vibrations in the steering wheel. They also doubled the reinforcements at the rear wheels and the underbody, increased the body stiffness, and improved the sound insulation of the rear-mounted motor. Finally, reinforcements on the doors and B-pillars are said to improve side collision protection, in combination with the second-row side airbags (included in a total of eight airbags). Overall, the facelifted model is expected to have better NVH credentials and offer a more refined ride compared to its predecessor, while being safer.
Bekend verhaal, helaas is het niet mogelijk om bestaande auto's aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
igor4all schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Bekend verhaal, helaas is het niet mogelijk om bestaande auto's aan te passen.
Inderdaad. Aanpassen lijkt niet mogelijk.
Heb wel begrepen dat andere banden een rustiger weggedrag op kunnen leveren.
Het betreft de Hankook ion evo suv. Extra stil. Heeft ook een schuimrubberen laag intern.

Momenteel heb ik Michelin Primacy 4 acoustic in gebruik. Dat zijn de originele banden. Vraag me af of de hankook’s meer comfort kunnen geven.
(Mijn ioniq 5 staat op 235/55/19 banden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
Ah, ik heb net dit topic gevonden...
In het algemene ioniq5-topic heb ik al meerdere posts staan over trillingen in de auto, betreft een connect rwd 77kw, geleverd eind nov 2023.

Het voelt bij lagere snelheden alsof ik altijd over ribbels rij, of van die snoeren over de weg bij verkeersmetingen.

Banden al meerdere malen uitgebalanceerd, zomerbanden of winterbanden maken geen verschil. Bij 106km/u is het goed merkbaar, stuur slaat zo'n 3mm uit, constant. Bij 113km/u slaat het stuur soms wel meer dan een halve cm uit.

M'n auto trek ook sterk naar rechts, en de LFA stuurt mij regelmatig in een flauwe bocht naar links over de streep.

Deze week afspraak staan bij de dealer en de monteur gaat met mij mee een ritje maken.

Hier nog wat filmpjes hoe dit in mijn auto er uit ziet (en, nee, ik heb geen parkinson ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door tomhier op 18-05-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
Het onderstel vd ioniq 5 geeft contactgeluiden (band tegen wegdek) extreem hard door naar het interieur.
Met name dwarsrichels. Geeft een wat onrustig gevoel.
Daar komt nog bij dat bij een bepaalde snelheid (ongeveer 107 km/u) de vering de resonantiefrekwentie bereikt.
Heeft een vd wielen een beetje onbalans, dan gaat de auto bij 107 km/u trillen. En geeft dat via het stuur aan de bestuurder door.
Mijn ioniq had die onbalans ook. Na balanceren was het trilprobleem zo goed als verdwenen. Als de wagen wat langer heeft stil gestaan dan voel ik die trilling weer tgv flat spotting.
HDA werkt wel probleemloos.
Met mijn winterbanden ervaar ik het probleem iets minder.
Verder blijkt dat de ervaring sterk persoonsgebonden is. Zelf voel ik iedere oneffenheid en trilling. (Mijn gehoor/evenwichtsorgaan is extreem gevoelig, vooral voor erg lage frekwenties.)
Anderen hebben nog nooit in zo’n fijne auto gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
tomhier schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:14:
Ah, ik heb net dit topic gevonden...
In het algemene ioniq5-topic heb ik al meerdere posts staan over trillingen in de auto, betreft een connect rwd 77kw, geleverd eind nov 2023.

Het voelt bij lagere snelheden alsof ik altijd over ribbels rij, of van die snoeren over de weg bij verkeersmetingen.

Banden al meerdere malen uitgebalanceerd, zomerbanden of winterbanden maken geen verschil. Bij 106km/u is het goed merkbaar, stuur slaat zo'n 3mm uit, constant. Bij 113km/u slaat het stuur soms wel meer dan een halve cm uit.

M'n auto trek ook sterk naar rechts, en de LFA stuurt mij regelmatig in een flauwe bocht naar links over de streep.

Deze week afspraak staan bij de dealer en de monteur gaat met mij mee een ritje maken.

Hier nog wat filmpjes hoe dit in mijn auto er uit ziet (en, nee, ik heb geen parkinson ;) )
Ook laten balanceren en uitlijnen bij verschillende bandengarages? Mijn ervaring is dat de ene de andere niet is, zelfs bij een standaard klusje als balanceren.

Daarnaast lijken jouw klachten op die van @Stephan_haarlem en daar bleek een lekke schokdemper uiteindelijk de boosdoener…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
RambOo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:21:
[...]

Ook laten balanceren en uitlijnen bij verschillende bandengarages? Mijn ervaring is dat de ene de andere niet is, zelfs bij een standaard klusje als balanceren.

Daarnaast lijken jouw klachten op die van @Stephan_haarlem en daar bleek een lekke schokdemper uiteindelijk de boosdoener…
Ja, auto werd afgeleverd op winterbanden, toen bij dealer uitgebalanceerd. Daarna heb ik gewacht op zomerbanden, bij euromaster, 1x terug geweest en nogmaals uitgebalanceerd. Daarna naar dealer geweest, nòg een keer uitbalanceren. Volgens de dealer had de euromaster het niet op de goede manier gedaan 🤷. Dus nu in totaal 4x uitgebalanceerd, sinds de auto is afgeleverd.

Het heeft allemaal niet geholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
tomhier schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:03:
[...]

Ja, auto werd afgeleverd op winterbanden, toen bij dealer uitgebalanceerd. Daarna heb ik gewacht op zomerbanden, bij euromaster, 1x terug geweest en nogmaals uitgebalanceerd. Daarna naar dealer geweest, nòg een keer uitbalanceren. Volgens de dealer had de euromaster het niet op de goede manier gedaan 🤷. Dus nu in totaal 4x uitgebalanceerd, sinds de auto is afgeleverd.

Het heeft allemaal niet geholpen...
Gisteren de auto weer terug gekregen.
De dealer heeft er andere banden, andere wielen op gehad en nog eens laten uitlijnen.
Het mag allemaal niet baten.

Nu een nieuwe afspraak gaan maken, waarbij ze er een andere I5 naast zetten en per onderdeel gaan vervangen/vergelijken.

The saga continues...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
tomhier schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:52:
[...]

Gisteren de auto weer terug gekregen.
De dealer heeft er andere banden, andere wielen op gehad en nog eens laten uitlijnen.
Het mag allemaal niet baten.

Nu een nieuwe afspraak gaan maken, waarbij ze er een andere I5 naast zetten en per onderdeel gaan vervangen/vergelijken.

The saga continues...
En de schokdempers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomhier
Ik vermoed dat ze dat bij de volgende afspraak gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
Heb mijn banden vervangen.
Had Michelin Primacy 4 met acoustic foam. 235/55/19
Vervangen door Hankook Ion Evo Suv
Een hele verbetering. De auto is minder onrustig. Stiller. Minder last van wegcontactgeluiden. De auto zoeft nu over de weg. Zoals een limousine ;-)
De specificaties van beide banden zijn bijna identiek. Toch is de “experience” echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjlv
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-07-2024
Sinds twee weken eigenaar van een nieuwe ioniq5 connect plus. Tijdens de proefrit van de demo op de snelweg voelde ik een trillend stuur bij ca 105 km/u.
Verder reed die Ioniq prima. Ik meldde dit bij de verkoper. Deze reageerde met de mededeling dat er dan wel een loodje van een vd wielen af zou zijn. Helaas heb ik bij aflevering van onze nieuwe auto niet over een snelweg gereden. Gisteren wèl. Toen bleek dat onze nieuwe Ioniq 5 ook trilde in het stuur. Bij aflevering bleken alle 4 banden op 3.1 atm ipv 2.9 en 2.6. De monteur gaf aan dat alle Autos vanaf de fabriek op zo n hoge spanning staan. Kennelijk wordt dit dan niet bij de aflevering aan de klant gecontroleerd...
De banden zijn toen op de juiste spanning gezet. Later heb ik voor een rit met belading en 2 e bikes op de trekhaak de banden spanning weer verhoogd tot ca 3 atm. En merkte ik het trillen weer enigszins.
Vraag, zou een te hoge bandenspanning ook een oorzaak kunnen zijn van de trillingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
irab schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:05:
Een hele verbetering. De auto is minder onrustig. Stiller. Minder last van wegcontactgeluiden. De auto zoeft nu over de weg. Zoals een limousine ;-)
De specificaties van beide banden zijn bijna identiek. Toch is de “experience” echt anders.
Ik zit ook aan de Hankook te denken om mijn huidige Michelin CrossClimates te vervangen.
Begreep van de dealer al dat zij niet zo'n fan zijn van Michelin, had iets met zachtheid te maken van de wangen bij Michelin waardoor de banden veel meer doorgeven naar het chassis.
En bijkomende voordeel is dat de Hankook Ion veel goedkoper zijn dan de Michelins :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igor4all
  • Laatst online: 02-01 21:11
irab schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:05:
Klinkt goed. Ben benieuwd of meer deze ervaring hebben. Vraag me af of de wintervariant dan ook een beter effect heeft, daar ondervind ik vaak meer onrust van dan van de zomerband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffke0022
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-05 12:15
Hallo allemaal,
Ik kom ook even mijn verhaal delen. Ik heb mijn Ioniq 5 Core sinds juli 2023 en ben al een heel jaar bezig met dit probleem. Ik startte met de michelin primacy 4 banden die standaard op de auto liggen. Na melding van het probleem kreeg ik 4 nieuwe primacy 4 banden. Nog steeds hetzelfde effect vibratie in heel de wagen rond de 100km/h. Na onderzoek van Michelin hebben ze me de michelin pilot sport 4 SUV 105 gegeven maar tevergeefs nog steeds hetzelfde probleem. Volgende stap is dat ze 4 nieuwe e-primacy Mercedes Only 105 banden gaan opleggen. Deze komen vandaag op te liggen. Als het weer hetzelfde is ga ik vragen dat ze in de auto gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
Jeffke0022 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:33:
Hallo allemaal,
Ik kom ook even mijn verhaal delen. Ik heb mijn Ioniq 5 Core sinds juli 2023 en ben al een heel jaar bezig met dit probleem. Ik startte met de michelin primacy 4 banden die standaard op de auto liggen. Na melding van het probleem kreeg ik 4 nieuwe primacy 4 banden. Nog steeds hetzelfde effect vibratie in heel de wagen rond de 100km/h. Na onderzoek van Michelin hebben ze me de michelin pilot sport 4 SUV 105 gegeven maar tevergeefs nog steeds hetzelfde probleem. Volgende stap is dat ze 4 nieuwe e-primacy Mercedes Only 105 banden gaan opleggen. Deze komen vandaag op te liggen. Als het weer hetzelfde is ga ik vragen dat ze in de auto gaan zoeken.
Bij mij heeft dit allemaal niet geholpen.
Zie ook mijn posts hier.
Andere suggestie is nog om naar de bandenspecialist te gaan en daar de banden te laten uitbalanceren met een apparaat dat "roadforce" heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
tomhier schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:59:
[...]

Bij mij heeft dit allemaal niet geholpen.
Zie ook mijn posts hier.
Andere suggestie is nog om naar de bandenspecialist te gaan en daar de banden te laten uitbalanceren met een apparaat dat "roadforce" heet.
Vorige week heeft de auto de hele week bij de dealer gestaan.
Ze hebben allerlei onderdelen (ik weet niet precies welke) gewisseld, maar dat had geen effect.
Uiteindelijk toch weer iets met banden gedaan en uitgelijnd.

Ik twijfelde al of dit de oplossing zou zijn, omdat ik het probleem ook had met winterbanden.
Helaas na een paar km rijden begon m'n stuur toch weer te trillen.

Helaas hebben ze geen idee wat het probleem dan kan zijn en gaat een monteur nog een keer een rondje met mij rijden, om een beter idee te krijgen wat er nu optreedt.

Daarnaast met de leasemaatschappij in gesprek dat de auto blijkbaar niet te fixen is en dat er een oplossing moet komen.

• irab
Blijkbaar vinden ze het bij Hyundai ook een probleem.
In hun press-release van 4-3-2024 staat:

The new IONIQ 5 has a shock absorber that helps to alleviate vibrations from the road, providing a smoother driving experience. The rigidity of the cowl crossbar has also been increased to reduce vibrations in the steering wheel. Reinforcements at the rear wheel and lower part of the vehicle has been doubled, resulting in improved stability and agility. The stiffness of the vehicle body has been strengthened to reduce low-frequency booming noise, and motor noise control has been optimized. Additional sound insulation for the rear wheel motor enhances overall quietness.

Zoals eerder gemeld heb ik mijn banden vervangen door Hankook’s.
Ben nu wel tevreden en stap niet over op BYD.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste