Hyundai Ioniq 5 probleem ‘trilling’

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
WannesVa schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:40:
Zo grappig is het niet, dat Hyundai eerst trillingsvrij egmp platform maakt, uit test en daar dan een stijlvolle carrosserie overzet, maar dat lukt hen niet echt blijkbaar voor de volle 100 %
Nee het is ook niet grappig als je de trillingen hebt maar beetje luchtigheid mag ook wel.
Gisteren is de auto weer bij de dealer geweest om te kijken of wellicht de bodemplaat trilt tijdens bepaalde omstandigheden maar deze zat straks en vast op zijn plek.
Dealer gaat toch weer contact zoeken met Hyundai om te kijken wat er nog gedaan kan worden omdat het nu zeer onregelmatig is wanneer de trillingen optreden. Soms rijd de auto redelijk goed, maar dag later op hetzelfde stuk weg, trillen de stoelen en het stuur weer wel.
Dealer doet echt wel zijn best (misschien ook onder druk omdat de zaak bij de geschillencommissie ligt), maar helaas zit er geen schot in verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-07-2023
Stephan_haarlem schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:13:
[...]

Nee het is ook niet grappig als je de trillingen hebt.
Gisteren is de auto weer bij de dealer geweest om te kijken of wellicht de bodemplaat trilt tijdens bepaalde omstandigheden maar deze zat straks en vast op zijn plek.
Dealer gaat toch weer contact zoeken met Hyundai om te kijken wat er nog gedaan kan worden omdat het nu zeer onregelmatig is wanneer de trillingen optreden. Soms rijd de auto redelijk goed, maar dag later op hetzelfde stuk weg, trillen de stoelen en het stuur weer wel.
Dealer doet echt wel zijn best (misschien ook onder druk omdat de zaak bij de geschillencommissie ligt), maar helaas zit er geen schot in verder
Heel herkenbaar hier. Ik ga ook weer de dealer bellen om aan te geven dat de nieuwe banden niet hebben geholpen.

Heb jij ook het idee dat het met name rechtsachter vandaan komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
HJ92 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:06:
[...]

Heel herkenbaar hier. Ik ga ook weer de dealer bellen om aan te geven dat de nieuwe banden niet hebben geholpen.

Heb jij ook het idee dat het met name rechtsachter vandaan komt?
Kan het niet met zekerheid zeggen, maar naar mijn idee komt voornamelijk uit de rechteronderkant van de auto bij de voorwielophanging.
Passagiersstoel trilt ook veel meer dan de bestuurderstoel (maar daar zit ik natuurlijk in dus wellicht dat de 85 kg een dempende werking heeft :-) ) en de auto heeft naar mijn idee ook moeite om de oneffenheden aan de rechterkant weg te werken terwijl dit links beter gaat.

Hoofd van de serviceafdeling zou mij vandaag of morgen bellen over eventuele verdere stappen. En mocht dit niks worden dan loopt de zaak verder via de geschillencommissie.

[ Voor 5% gewijzigd door Stephan_haarlem op 22-03-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:22
Zou het toepassen van een product zoals https://www.ride-on.com/nl wellicht kunnen werken?
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar het wordt ook gebruikt op motorfietsen. Als balans ergens belangrijk is, is het wel daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
SniperGuy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:39:
Zou het toepassen van een product zoals https://www.ride-on.com/nl wellicht kunnen werken?
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar het wordt ook gebruikt op motorfietsen. Als balans ergens belangrijk is, is het wel daarbij.
Lijkt mij niet. Banden zijn bij de meeste ondertussen al vervangen, opnieuw gebalanceerd, soms zelf Road Force balanceren gedaan.
Dus de kans dat het aan de banden ligt is heel erg klein ondertussen, vermoedelijk moet er meer in het chassis of de dempers gezocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
Nog een overweging, aangezien ik gisteren op een rit van 280km ook weer de heenreis prettiger ervoer dan de terugreis. Zou de wind, wanneer die onder een bepaalde hoek onder de auto komt, zorgen voor het onprettige en onrustige gevoel in de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
HJ92 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:08:
Nog een overweging, aangezien ik gisteren op een rit van 280km ook weer de heenreis prettiger ervoer dan de terugreis. Zou de wind, wanneer die onder een bepaalde hoek onder de auto komt, zorgen voor het onprettige en onrustige gevoel in de auto?
Dat idee had ik dus ook vanwege het feit dat ik het op dezelfde route soms wel en soms niet heb.
Daarom heeft de dealer maandag gekeken of de bodemplaat goed vastzat, maar dat was het niet.
Ik had namelijk ook het idee dat er bij tegenwind en als de luchtinlaten aan de voorkant openstaan dat de trillingen erger worden. Neemt niet weg dat mijn middenconsole al trilt zodra ik het parkeerterrein afrijd.
Dus of het echt de wind is weet ik niet, maar kan zeker bijdragen aan versterking van het effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-07 22:15
Hier even een ervaring van afgelopen weekend met een Tesla Model S. Ook hier waren af en toe trillingen te voelen, ook in het stuur, op bepaalde stukken weg. Voor mijn gevoel grotendeels trillingen vanaf het contact tussen band en weg. Soms ook het gevoel dat er bij regeneratief remmen ook wat trillingen door het chassis gingen.

Vandaag weer in de Ioniq 5 en daar merkte ik deels het gelijke, maar deels ook iets anders. Op de Haarlemse randweg bijvoorbeeld hoor en voel ik bij het optrekken naar 70 km/h een soort 'flopflopflopflopflopflop...'.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het bij anderen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Gister eindelijk het trillen van de stoel redelijk goed op beeld gekregen.
Dit was bij een snelheid van 110km/h en op vrij glad wegdek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-07 18:18
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:15:

[Video]
je moet de massage stand even uitzetten ;) maar zonder dollen, dat trilt behoorlijk ja, dit heb ik gelukkig nog niet geconstateerd bij mij

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• igor4all
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-01 21:11
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:15:

[Video]
Jeetje, ja dat is echt wel behoorlijk.

Ik ervaar dat echte trillen op die manier niet, zeker niet op hoge snelheid.

Ik moet sowieso zeggen dat nu met warmer weer en een lagere bandenspanning het over het algemeen wel stukken beter gaat. Ik merk nu zelf ook duidelijker op bepaalde stukken asfalt echt onrust, dan ligt het dus ook wel aan de eigenschappen van het asfalt. Maar met mijn vorige auto's heb ik op diezelfde stukken dat nooit ervaren. Het lijkt wel alsof er dan een bepaalde cadans in komt die het onderstel niet kan wegwerken. Alsof het ritme waarop die hobbeltjes elkaar opvolgen precies de deining in de vering in de weg zit waardoor de auto gaat stuiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJ92
igor4all schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Ik moet sowieso zeggen dat nu met warmer weer en een lagere bandenspanning het over het algemeen wel stukken beter gaat. Ik merk nu zelf ook duidelijker op bepaalde stukken asfalt echt onrust, dan ligt het dus ook wel aan de eigenschappen van het asfalt. Maar met mijn vorige auto's heb ik op diezelfde stukken dat nooit ervaren. Het lijkt wel alsof er dan een bepaalde cadans in komt die het onderstel niet kan wegwerken. Alsof het ritme waarop die hobbeltjes elkaar opvolgen precies de deining in de vering in de weg zit waardoor de auto gaat stuiteren.
Dat is ook precies wat ik ervaar inderdaad.. hoewel mijn passagiersstoel af en toe ook zo tekeer gaat als op het filmpje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
igor4all schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Het niet kunnen wegwerken van de oneffenheden heb ik ook erbij. Alleen dat is niet op film vast te leggen.
Mijn vorige auto een Peugeot 5008 deinde ook wel wat de Ioniq soms ook doet, maar kon oneffenheden perfect wegwerken. Hier heeft de Ioniq regelmatig grote problemen mee.
Heb het filmpje ook naar de dealer gestuurd en die gaat het nu ook voorleggen aan hun directeur.
Blijkbaar hebben ze dit zelf nooit gezien tijdens de proefritten.

[ Voor 7% gewijzigd door Stephan_haarlem op 26-03-2022 17:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joeroen
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-01 16:21
Mensen die trilling ervaren zijn waarschijnlijk de early adopters van
https://topgear.nl/autoni...om-benzinemotor-te-faken/

Nee zonder gekheid, gisteren was ik bij de dealer om een bestelling te plaatsen, 's-avonds trof ik deze thread. Ik heb vanochtend meteen de dealer gebeld en geannuleerd. Geen zin om m'n geluk of pech af te wachten. Voorlopig toch nog maar de Kona Electric blijven rijden. Intussen zal ik hier regelmatig even een oogje in het zeil houden.

Succes allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H_I5
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-04-2022
Heb nieuwe banden gehad (de oude zouden hoogteslag hebben), maar het heeft helemaal niets verbeterd. Nu opmaken voor het gevecht met Hyundai, het maakt de auto tot een nachtmerrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Ik zou graag willen weten van degene die de klachten hebben in welke maand de auto is geproduceerd.
Aangezien mijn zaak bij de geschillencommissie ligt, lijk mij dit handig om wellicht aan te kunnen tonen of de auto's met het probleem wellicht uit dezelfde productieperiode komen.
Die van mij komt uit oktober 2021.

Mocht je niet weten hoe dit op te zoeken:
Via https://service.hyundai-m...oginCommon.tiles?siteCd=H kan je op basis van je VIN nummer het nakijken. Even gratis account aanmaken en je kan het opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H_I5
  • Laatst online: 03-04-2022
Stephan_haarlem schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:29:
Ik zou graag willen weten van degene die de klachten hebben in welke maand de auto is geproduceerd.
Aangezien mijn zaak bij de geschillencommissie ligt, lijk mij dit handig om wellicht aan te kunnen tonen of de auto's met het probleem wellicht uit dezelfde productieperiode komen.

Via https://service.hyundai-m...oginCommon.tiles?siteCd=H kan je op basis van je VIN nummer het nakijken. Even gratis account aanmaken en je kan het opzoeken.
Mijn auto is gemaakt in november 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB1962
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:22

Productiedatum 13-10-2021. Bij mij zijn de voorbanden opnieuw gebalanceerd maar dit maakte geen verschil. Tijdens de iets hogere temperaturen die we een paar weken geleden hadden leek het iets beter maar nu het weer onder 10 graden is zijn de trillingen weer terug.

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02
Mijn auto heeft productiedatum 29 november 2021

Mijn auto heeft ook trillingen (zie eerdere posts). Vandaag komen er nieuwe banden onder. Ik hoop dat dit gaat helpen. De dealer is i.i.g. zeer actief in het proberen op te lossen.

[ Voor 66% gewijzigd door portefam op 04-04-2022 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:06

-CJ

Not remastered

Mijn productiedatum is 15 september en ook trillingen. Wielen al 2x gebalanceerd maar biedt geen soelaas.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
MB1962 schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:53:
[...]

Productiedatum 13-10-2021. Bij mij zijn de voorbanden opnieuw gebalanceerd maar dit maakte geen verschil. Tijdens de iets hogere temperaturen die we een paar weken geleden hadden leek het iets beter maar nu het weer onder 10 graden is zijn de trillingen weer terug.
Dat was bij mij ook het geval, met de hogere temperaturen waren de trillingen aanzienlijk minder.
Dag na de sneeuwval en rond de 0 graden waren de trillingen echter al vanaf 50km/h te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImreD
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-07 19:32
Productiedatum: 2021-09-04
Verder dezelfde klachten als hier beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80

2021-08-23 lichte trillingen (op dit moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
September 2021 geproduceerd... Nieuwe banden hebben het niet opgelost.
Ik ga steeds vaker aan de EPCU denken bijv.... Want als het aan andere onderdelen ligt zoals dempers of vering, zou het altijd aanwezig moeten zijn en niet de ene keer erger dan de andere keer.

Heeft iemand van jullie ook al eens gemerkt dat de auto soms 'stottert'? Dus bij dezelfde stand van de voet op het gaspedaal lijkt het of de aandrijving iets hapert. Subtiel, maar aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
HJ92 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:29:
Ik ga steeds vaker aan de EPCU denken bijv.... Want als het aan andere onderdelen ligt zoals dempers of vering, zou het altijd aanwezig moeten zijn en niet de ene keer erger dan de andere keer.

Heeft iemand van jullie ook al eens gemerkt dat de auto soms 'stottert'? Dus bij dezelfde stand van de voet op het gaspedaal lijkt het of de aandrijving iets hapert. Subtiel, maar aanwezig.
Ik weet het niet meer, kan wat mij betreft van alles zijn en misschien is het iets heel klein wat een hoop gezeur veroorzaakt.
Enige wat ik weet is dat mijn middenconsole al trilt zodra ik wegrij en dan de zware vibraties afhankelijk van de temperatuur zijn op welke snelheden die ontstaan.
Stotteren heb ik geen last van, wel hoge pieptoon rond de 90-100 km//h maar ook deze is niet constant aanwezig.
Begin langzamerhand de auto te vermijden qua rijden en hoop echt dat de geschillencommissie snel onderzoek en uitspraak doet. Maak mij wel zorgen dat als ik ongelijk krijg wat het trillen voor effect heeft op de inruilwaarde van de auto, want denk dat niemand zo'n auto zal willen kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Stephan_haarlem op 04-04-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80

Ik heb dat gevoel weleens tijdens gebruik van de SCC. lastig te meten natuurlijk, maar ik herken je gevoel wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
Tiggy80 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:54:
[...]

Ik heb dat gevoel weleens tijdens gebruik van de SCC. lastig te meten natuurlijk, maar ik herken je gevoel wel
Inderdaad lastig te meten en ook aanwezig tijdens SCC. Dus ligt niet aan de voet;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
zijn er trouwens meer mensen die deze klacht hebben gemeld bij de dealer in almere? ze zijn vandaag bij mij de hoogteslag aan het controleren en het voelde alsof ze meer meldingen hadden over trillingen, maar zeker ben ik er niet van. niet dat ik veel verwacht van die hoogteslag meting na de meldingen hier, maar als hij erin zit moeten er sowieso andere banden op dus ik laat ze gewoon even het protocol aflopen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igor4all

Ja zeker, dat herken ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igor4all
Tiggy80 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:55:
zijn er trouwens meer mensen die deze klacht hebben gemeld bij de dealer in almere? ze zijn vandaag bij mij de hoogteslag aan het controleren en het voelde alsof ze meer meldingen hadden over trillingen, maar zeker ben ik er niet van. niet dat ik veel verwacht van die hoogteslag meting na de meldingen hier, maar als hij erin zit moeten er sowieso andere banden op dus ik laat ze gewoon even het protocol aflopen.....
Ik denk dat alle dealers inmiddels wel op de hoogte zijn. Ze lezen dit ook, dat merk ik wanneer ik de dealer bezoek. Wellicht voelt iemand in die kringen zich een keer geroepen om er hier (anoniem) over mee te praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igor4all

Production Date 2021-07-02

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
igor4all schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat alle dealers inmiddels wel op de hoogte zijn. Ze lezen dit ook, dat merk ik wanneer ik de dealer bezoek. Wellicht voelt iemand in die kringen zich een keer geroepen om er hier (anoniem) over mee te praten?
ik heb nog nooit enige vorm van herkenning gehad bij de dealer als ik het over dit forum had, ik heb ze er wel op gewezen (en de klanten"service" van HMNL ook).

Ik zou het opzich wel logisch vinden dat dealers op de hoogte zou zijn van de problemen die er landelijk spelen, maar goed, ik zou ook verwachten dat ze iets met planningen doen in de werkplaats en dat idee heb ik ook al lang laten varen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
igor4all schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:41:
[...]

Ongetwijfeld dat de dealers op de hoogte zijn van deze forums en Hyundai NL ook. Ben alleen bang dat ze niet weten waar het probleem vandaan komt en dat vooral Hyundai NL het maar afdoet als product eigenschap totdat ze het wellicht ooit gevonden hebben.
En de dealers mogen lekker de "lastige" klant proberen af te wimpelen met het verhaaltje van Hyundai NL.
Zou mooi zijn als een insider zich zou melden hier maar schat de kans erg klein in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
HJ92 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Dat is ook precies wat ik ervaar inderdaad.. hoewel mijn passagiersstoel af en toe ook zo tekeer gaat als op het filmpje.
Toch wel apart dat iedereen die ik het filmpje laat zien de trilling duidelijk ziet, maar dealer en Hyundai NL vonden het maar lastig te zien of nauwelijks waarneembaar :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenOnderweg
  • Laatst online: 03-06 11:50

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

igor4all schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:54:
[...]

Production Date 2021-07-02
Ik heb al eerder voorgesteld in dit forum om gezamenlijk alle gegevens van de EV's met trillingen te verzamelen: soort trilling, wanneer vindt het plaats, type auto, productiedatum... Voordeel is dat het voor dealers en Hyundai NL gemakkelijker wordt een patroon te ontdekken. Daarnaast sta je als groep sterker in je claim dan ieder zijn individuele strijd met zijn dealer. Helaas heeft nog niemand iets gestart. Ikzelf heb (nog) geen Ioniq dus nog geen ervaringen die ik kan delen.

[ Voor 6% gewijzigd door BenOnderweg op 07-04-2022 21:53 ]

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Stephan_haarlem schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:33:
[...]

Toch wel apart dat iedereen die ik het filmpje laat zien de trilling duidelijk ziet, maar dealer en Hyundai NL vonden het maar lastig te zien of nauwelijks waarneembaar :?
wellicht nog een video maken met een gopro aan de bestuurderstoel gemonteerd, dan is de beweging van je telefoon iig weg (de bewegende camera maakt het iets lastiger te zien, maar nog steeds duidelijk naar mijn mening).

je zou ook nog met een aantal trillingsensoren kunnen gaan rijden (moet je die natuurlijk wel ter beschikking hebben). dan zou je bijv bij de hoofdsteun, middenconsole en de vloer (meest vaste vlak) een snesor kunnen plaatsen en vervolgens de verschillen naast elkaar leggen. maar eigenlijk vind ik deze taak wel bij de dealer/importeur liggen om aan te tonen wat de trillingen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Tiggy80 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:49:
[...]

wellicht nog een video maken met een gopro aan de bestuurderstoel gemonteerd, dan is de beweging van je telefoon iig weg (de bewegende camera maakt het iets lastiger te zien, maar nog steeds duidelijk naar mijn mening).

je zou ook nog met een aantal trillingsensoren kunnen gaan rijden (moet je die natuurlijk wel ter beschikking hebben). dan zou je bijv bij de hoofdsteun, middenconsole en de vloer (meest vaste vlak) een snesor kunnen plaatsen en vervolgens de verschillen naast elkaar leggen. maar eigenlijk vind ik deze taak wel bij de dealer/importeur liggen om aan te tonen wat de trillingen zijn....
Denk niet dat we dat van de importeur hoeven te verwachten, die doen alleen een testrit en dat is het dan qua onderzoeken.
Maar neem aan dat de expert die de geschillencommissie zal sturen iets verder zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:56:
[...]

Denk niet dat we van de importeur hoeven te verwachten, die doen alleen een testrit en dat is het dan qua onderzoeken.
Maar neem aan dat de expert die de geschillencommissie zal sturen iets verder zal gaan.
idd, de hoop is op die expert gevestigd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein66
  • Laatst online: 21-06 18:19
Hein66 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Vandaag zijn de banden voor de 2e keer gebalanceerd. De Dealer merkte zelf ook dat het probleem er in zat. Ze hebben de banden op slag gecontroleerd, dat hadden ze niet, Daarna de banden leeg laten lopen en op de velg gedraaid, het lood verwijderd en opnieuw gebalanceerd.

En ik moet zeggen dat het nu goed aanvoelt. Ik heb geen trillingen meer.
Ik heb er nu slechts 20 km mee gereden dus het is misschien voorbarig. Als het terug komt, dan laat ik het hier weer weten.

voor nu _/-\o_
Ik ben nu vele duizenden kilometers met de nieuwe band instellingen gereden. 1x naar Oostenrijk en afgelopen dagen naar Straatsburg. Ik ben tevreden. De trillingen zijn weg. Wat ik nog wel merk is dat ik soms bij snelheden boven 100, bij de eerste rit vd dag, na een koude nacht, toch nog even trillingen voel. Maar dat duurt nooit lang. Max 2 minuten. In de garage gaven ze al aan dat de I5 een gevoelige auto was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Hein66 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:43:
[...]

Ik ben nu vele duizenden kilometers met de nieuwe band instellingen gereden. 1x naar Oostenrijk en afgelopen dagen naar Straatsburg. Ik ben tevreden. De trillingen zijn weg. Wat ik nog wel merk is dat ik soms bij snelheden boven 100, bij de eerste rit vd dag, na een koude nacht, toch nog even trillingen voel. Maar dat duurt nooit lang. Max 2 minuten. In de garage gaven ze al aan dat de I5 een gevoelige auto was.
Dat de temperatuur ook invloed heeft dat heb ik ook gemerkt. Bij de dagen dat de temperatuur hoger was waren de trillingen minder aanwezig en de dag na de sneeuwval laatst was de auto gewoon niet fatsoenlijk te besturen. Hobbelde en trilde op bijna elke snelheid.
Kan best zijn dat het een gevoelige auto is maar dit heb ik nog met geen enkel merk meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Stephan_haarlem schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:16:
[...]

Dat de temperatuur ook invloed heeft dat heb ik ook gemerkt. Bij de dagen dat de temperatuur hoger was waren de trillingen minder aanwezig en de dag na de sneeuwval laatst was de auto gewoon niet fatsoenlijk te besturen. Hobbelde en trilde op bijna elke snelheid.
Kan best zijn dat het een gevoelige auto is maar dit heb ik nog met geen enkel merk meegemaakt.
Je zou bijna denken dat er water in de schokbrekers zit....

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
kor952 schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:27:
[...]

Je zou bijna denken dat er water in de schokbrekers zit....
Het trillen en de oneffenheden niet kunnen wegwerken heeft wel alle kenmerken van een defect aan een schokdemper. Deze zijn echter door de dealer nagekeken en deze zouden goed moeten zijn.
Ga het deze week weer in de gaten houden als het warmer wordt, kijken of het trillen inderdaad weer minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:31
Ik had dinsdag voor het eerst gevoel van trilling (of eigenlijk meer het gevoel dat 1 band (rechtsvoor) niet helemaal rond was. Zag ook dat de spanning op 3,1 bar stond (blijkbaar zijn ze bij Profile dol op harde banden...). Dat wat leeg laten lopen en vervolgens weer nergens last van.
Hopelijk was dat inderdaad het probleem en is het geen voorbode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Stephan_haarlem schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:14:

Het trillen en de oneffenheden niet kunnen wegwerken heeft wel alle kenmerken van een defect aan een schokdemper. Deze zijn echter door de dealer nagekeken en deze zouden goed moeten zijn.
Ga het deze week weer in de gaten houden als het warmer wordt, kijken of het trillen inderdaad weer minder wordt.
Trillingen die dan wel en dan weer niet optreden zijn IMO symptomen van resonantiefrequenties die af en toe worden aangesproken,
Pas als goed bekend is waar de bron/onbalans o.i.d. zitten kan er gedacht worden aan effectief bestrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
en ja hoor, ik heb ook de bevestiging dat ik eind mei nieuwe bandjes mag halen, zal het bij mij dan wel een oplossing bieden?? eerst maar even 2600km op de vierkante banden naar vakantie rijden, scheelt weer aan slijtage straks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Hmm vanochtend bij het wegrijden op de Haarlemse randweg merkte ik opeens best wel heftige trillingen. Meer dan ik eerder heb gemerkt. Dus waar het bij anderen minder wordt met warmer weer, heb ik nu juist meer last lijkt het.

Nu is het wel zo dat het later, op andere wegen, veel minder was. Nu vroeg ik me af of @Stephan_haarlem ook vooral op de randweg last heeft.

Ik rijd nog op de winterbanden: 19" Hankook op Duitse Hyundai velgen. Over 3 weken worden de winterbanden zomerbanden op de originele 20" gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:07:
Hmm vanochtend bij het wegrijden op de Haarlemse randweg merkte ik opeens best wel heftige trillingen. Meer dan ik eerder heb gemerkt. Dus waar het bij anderen minder wordt met warmer weer, heb ik nu juist meer last lijkt het.

Nu is het wel zo dat het later, op andere wegen, veel minder was. Nu vroeg ik me af of @Stephan_haarlem ook vooral op de randweg last heeft.

Ik rijd nog op de winterbanden: 19" Hankook op Duitse Hyundai velgen. Over 3 weken worden de winterbanden zomerbanden op de originele 20" gemonteerd.
Bij mij was het toevallig vandaag ook weer meer dan voorgaande dagen.
Terwijl ik toch elke dag dezelfde route rij.
Ik denk soms ook dat het te maken kan hebben met de wind/windrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39
Niet toevallig iets met bandprofiel en onze prachtige hollandse wegen?

Ik heb sinds een paar weken Goodyear Vector Gen3 banden onder mijn oude barrel, voorheen altijd Vredestein Quatrac of Michelin Crossclimate gehad. Volgens bandenlabel zijn de goodyears stiller... nou soms dan, maar meestal niet. Op sommige wegen oorverdovend en trillingen door de auto, op andere wegen dan weer trillingsvrij en weinig geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:07:

Gek genoeg zijn de trillingen juist nu met de iets hogere temperaturen echt aanzienlijk minder en heel soms zo goed als niet voelbaar. Alleen nog bij hogere snelheden.
Wel heb ik nu continu het gevoel dat geen enkel wegdek glad aanvoelt, echt elke kleine oneffenheid is voelbaar. Dus ook op de randweg of de drie merenweg richting Hoofddorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 04:19:
[...]

Gek genoeg zijn de trillingen juist nu met de iets hogere temperaturen echt aanzienlijk minder en heel soms zo goed als niet voelbaar. Alleen nog bij hogere snelheden.
Wel heb ik nu continu het gevoel dat geen enkel wegdek glad aanvoelt, echt elke kleine oneffenheid is voelbaar. Dus ook op de randweg of de drie merenweg richting Hoofddorp.
Ik heb 10 dagen geleden nieuwe banden gehad. Bij warmer weer zijn de trillingen (beduidend) minder maar zeker nog niet weg. Ik kijk het nog een weekje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb78tweakers
  • Laatst online: 16-11-2023
Sinds eind februari rijd ik een Hyundai Ionic 5 Connect+ met standaard 19 inch velgen met Michelin Primacy 4 banden. Direct bij het verlaten van de dealer en de eerste kilometers op de snelweg merkte ik tussen ca. 105-120kmh een enorme trilling. Het hele stuur trilde, de middenconsole en de stoelen. Direct weer een afspraak gemaakt bij de dealer. Deze constateerde een afwijking aan 3 banden. Er zijn 3 nieuwe Michelin Primacy 4 banden besteld en deze zijn er 2 weken geleden onder gegaan. De dealer gaf aan de auto uitgebreid getest te hebben en dat het probleem zou zijn opgelost. Het extreme trillen van de auto is deels weg. Wat voornamelijk is gebleven is het trillen van het stuur. Bij snelheden boven de 105kmh begint het stuur 9 van de 10 keer enorm te trillen. Ik heb geprobeerd dit op video vast te leggen.

Volgende week vrijdag gaat de auto weer terug naar de dealer, maar gezien alle verhalen hier heb ik weinig goede hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:07
mb78tweakers schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:07:
Sinds eind februari rijd ik een Hyundai Ionic 5 Connect+ met standaard 19 inch velgen met Michelin Primacy 4 banden. Direct bij het verlaten van de dealer en de eerste kilometers op de snelweg merkte ik tussen ca. 105-120kmh een enorme trilling. Het hele stuur trilde, de middenconsole en de stoelen. Direct weer een afspraak gemaakt bij de dealer. Deze constateerde een afwijking aan 3 banden. Er zijn 3 nieuwe Michelin Primacy 4 banden besteld en deze zijn er 2 weken geleden onder gegaan. De dealer gaf aan de auto uitgebreid getest te hebben en dat het probleem zou zijn opgelost. Het extreme trillen van de auto is deels weg. Wat voornamelijk is gebleven is het trillen van het stuur. Bij snelheden boven de 105kmh begint het stuur 9 van de 10 keer enorm te trillen. Ik heb geprobeerd dit op video vast te leggen.

Volgende week vrijdag gaat de auto weer terug naar de dealer, maar gezien alle verhalen hier heb ik weinig goede hoop.

[YouTube]

[YouTube]
offtopic:
Je video’s staan op privé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem

[YouTube]

[YouTube]
Trillen van het stuur is vaak kwestie van goed laten balanceren, liefst op de Road Force manier.
Kans is aanwezig dat je dealer niet weet wat het is, wist die van mij namelijk ook niet.
Als je trilling in het middenconsole en de stoel weg is, dan vermoed ik niet dat je het echte trilling probleem hebt.

En inderdaad je videos staan op prive ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb78tweakers
Capacitor schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:12:
[...]

offtopic:
Je video’s staan op privé ;)
Als het goed is nu niet meer 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb78tweakers
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:19:
[...]

Trillen van het stuur is vaak kwestie van goed laten balanceren, liefst op de Road Force manier.
Kans is aanwezig dat je dealer niet weet wat het is, wist die van mij namelijk ook niet.
Als je trilling in het middenconsole en de stoel weg is, dan vermoed ik niet dat je het echte trilling probleem hebt.

En inderdaad je videos staan op prive ;)
De dealer heeft aangegeven juist gebalanceerd te hebben via ''road force''. Althans ze hebben aangegeven dat ze een druk en krachtmeting gedaan hebben om zo de afwijkingen in de banden te constateren. Ik ga er dan even vanuit dat dit hetzelfde is. Maar volgende week vrijdag weet ik weer meer :)

En video's moeten nu openbaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
mb78tweakers schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:53:
[...]

De dealer heeft aangegeven juist gebalanceerd te hebben via ''road force''. Althans ze hebben aangegeven dat ze een druk en krachtmeting gedaan hebben om zo de afwijkingen in de banden te constateren. Ik ga er dan even vanuit dat dit hetzelfde is. Maar volgende vrijdag weet ik weer meer :)

En video's moeten nu openbaar staan.
Aha ok als dat inderdaad al gedaan is dan is dat top. Tenminste een dealer die op de hoogte is haha.
Is je wegligging trouwens wel goed of voel je ook elke oneffenheid in de weg?

Stuur trilt inderdaad flink, dat had ik dus bij het koudere weer ook, maar nu bijna niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Stephan_haarlem op 22-04-2022 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb78tweakers
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:59:
[...]

Aha ok als dat inderdaad al gedaan is dan is dat top. Tenminste een dealer die op de hoogte is haha.
Is je wegligging trouwens wel goed of voel je ook elke oneffenheid in de weg?

Stuur trilt inderdaad flink, dat had ik dus bij het koudere weer ook, maar nu bijna niet meer.
Wegligging is echt dramatisch. Het voelt alsof ik altijd over een klinkerweg rijd. Snelweg rijden is hierdoor echt heel onprettig.
Ik kom uit een Skoda Octavia diesel die juist op de snelweg als een zonnetje reed. Terwijl dit een ''rammelende diesel'' was .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
mb78tweakers schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:03:
[...]

Wegligging is echt dramatisch. Het voelt alsof ik altijd over een klinkerweg rijd. Snelweg rijden is hierdoor echt heel onprettig.
Ik kom uit een Skoda Octavia diesel die juist op de snelweg als een zonnetje reed. Terwijl dit een ''rammelende diesel'' was .....
Ja klinkt heel erg bekend. Hier hebben meerdere mensen hier op het forum last. Hou ons op de hoogte of de dealer iets vind.
Die van mij kan namelijk niks vinden bij hetzelfde probleem en Hyundai NL vindt het een product eigenschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb78tweakers
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:06:
[...]

Ja klinkt heel erg bekend. Hier hebben meerdere mensen hier op het forum last. Hou ons op de hoogte of de dealer iets vind.
Die van mij kan namelijk niks vinden bij hetzelfde probleem en Hyundai NL vindt het een product eigenschap.
Problemen die ik hier lees zijn inderdaad voor mij ook zeer herkenbaar. Zodra ik weer een stap verder ben bij de dealer laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenOnderweg

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Euh, verkeerde topic: verplaatst. :)

[ Voor 122% gewijzigd door BenOnderweg op 23-04-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WannesVa
  • Laatst online: 20-06-2022
Zelfs in Canada zijn er ontevreden eigenaars
https://www.ioniqforum.co...ntre-console.38014/page-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-07 22:37
Ik zag in een YouTube video een item over trillingen bij de KIA EV6 die erg lijken op die van de Ionic 5.
Het schijnt (daar) te gaan om geluidswerende foam in de banden die los kan laten als je bijvoorbeeld door een diepe kuil rijdt.
Die loszittende foam brengt uiteraard een onbalans in de wielen….
De dealer heeft in dit geval de foam uit de banden verwijderd en de trillingen waren weg.

Zie het YouTube filmpje vanaf 6:26:
YouTube: PROBLEMS With My BRAND NEW Kia EV6!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
CharlieBulldog schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:14:
Ik zag in een YouTube video een item over trillingen bij de KIA EV6 die erg lijken op die van de Ionic 5.
Het schijnt (daar) te gaan om geluidswerende foam in de banden die los kan laten als je bijvoorbeeld door een diepe kuil rijdt.
De dealer heeft in dit geval de foam uit de banden verwijderd en de trillingen waren weg.

Ik heb alleen nog maar gereden op Hankook winterbanden, zonder schuim, en heb ook af en toe last van vibraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
CharlieBulldog schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:14:

Ja klopt dat dit bij de Kia een probleem is. Echter de Ioniq 5 wordt op banden geleverd zonder foam voor zover ik gezien heb.
En als ze het al hadden dan is het probleem ook met nieuwe banden nog steeds aanwezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• igor4all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Stuur gaat aardig tekeer zeg. Voel je trillingen ook in de rest van de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igor4all
Stephan_haarlem schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:27:
[...]

Stuur gaat aardig tekeer zeg. Voel je trillingen ook in de rest van de auto?
Ja het is weer aanzienlijk. Trilling niet echt merkbaar in de voorstoelen of middenconsole als bij jou.

Wel verder gewoon onrustig rijgedrag.

Edit: Ik neem het terug, net even wat beter op de passagiersstoel gelet en die trilde ook behoorlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door igor4all op 26-04-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
igor4all schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:05:
[...]

Ja het is weer aanzienlijk. Trilling niet echt merkbaar in de voorstoelen of middenconsole als bij jou.

Wel verder gewoon onrustig rijgedrag.

Edit: Ik neem het terug, net even wat beter op de passagiersstoel gelet en die trilde ook behoorlijk.
Trillen lijkt bij mij wat minder te zijn de laatste tijd, of in ieder geval in het stuur nog maar sporadisch merkbaar, stoelen zie je echt nog duidelijk bewegen.
Wel is de wegligging voor mijn gevoel steeds slechter aan het worden, echt geen weg voelt meer glad aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Stephan_haarlem schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:48:
[...]

Ja klopt dat dit bij de Kia een probleem is. Echter de Ioniq 5 wordt op banden geleverd zonder foam voor zover ik gezien heb.
En als ze het al hadden dan is het probleem ook met nieuwe banden nog steeds aanwezig.
De 20 inch Michelin Pilot Sport EV heeft in ieder geval wel foam in de banden, om het geluid terug te dringen.

Afbeeldingslocatie: https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://dcadprod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckl7nixs302ra01kz91som4iq-benefit-4.jpg?w=888&h=888&org_if_sml=1&func=crop

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-04-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb78tweakers

[YouTube]

[YouTube]
Vandaag mijn auto wederom bij de Hyundai dealer in Zwolle neergezet. Ik zou in eerste instantie een rit gaan maken met de chef werkplaats. Na het aanhoren van mijn verhaal gaf hij echter direct aan bekend met het fenomeen te zijn van de trillingen. Dat is dus gelukkig wel een stap in de goede richting. Hij gaf echter aan zelf de ervaring te hebben dat indien de banden vervangen zijn het probleem verholpen is. Bij mij zijn dus 3 van de 4 banden enkele weken geleden vervangen en desondanks nog steeds het probleem.

Zonder gezamenlijk een ritje gemaakt te hebben gaf hij aan vandaag wederom een road force test te gaan doen en alle 4 de banden opnieuw te gaan balanceren. Vanmiddag kan ik de auto weer ophalen. Dus ik laat mij verrassen.

Overigens als leenauto een Kona meegekregen. Het viel mij direct op dat ik net als bij de Ionic 5 vrijwel alle kleine hobbels in het wegdek voel. Ook bij de Kona voelt het wegdek dus vrijwel nergens ''glad'' aan.

En even off topic: de Kona was volledig vol geladen en gaf een actieradius aan van 448km. Mijn Ionic 5 met 73kWh + warmtepomp op 19 inch wielen krijg ik niet verder opgeladen dan 380km actieradius. Verschil tussen de opgegeven wltp en de werkelijkheid vind ik nog behoorlijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
mb78tweakers schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:59:
[...]

Vandaag mijn auto wederom bij de Hyundai dealer in Zwolle neergezet. Ik zou in eerste instantie een rit gaan maken met de chef werkplaats. Na het aanhoren van mijn verhaal gaf hij echter direct aan bekend met het fenomeen te zijn van de trillingen. Dat is dus gelukkig wel een stap in de goede richting. Hij gaf echter aan zelf de ervaring te hebben dat indien de banden vervangen zijn het probleem verholpen is. Bij mij zijn dus 3 van de 4 banden enkele weken geleden vervangen en desondanks nog steeds het probleem.

Zonder gezamenlijk een ritje gemaakt te hebben gaf hij aan vandaag wederom een road force test te gaan doen en alle 4 de banden opnieuw te gaan balanceren. Vanmiddag kan ik de auto weer ophalen. Dus ik laat mij verrassen.

Overigens als leenauto een Kona meegekregen. Het viel mij direct op dat ik net als bij de Ionic 5 vrijwel alle kleine hobbels in het wegdek voel. Ook bij de Kona voelt het wegdek dus vrijwel nergens ''glad'' aan.

En even off topic: de Kona was volledig vol geladen en gaf een actieradius aan van 448km. Mijn Ionic 5 met 73kWh + warmtepomp op 19 inch wielen krijg ik niet verder opgeladen dan 380km actieradius. Verschil tussen de opgegeven wltp en de werkelijkheid vind ik nog behoorlijk groot.
Weet niet meer waar ik het gelezen had maar het schijnt vaker voor te komen bij diverse modellen van Hyundai. Ene auto rijdt heerlijk en ander is een soort stuiterbal.
Blijft toch heel vreemd en niet te verklaren. Hou ook mijn hart vast als de geschillencommissie mijn auto gaat onderzoeken.
Straks staat er een Ioniq 5 tegenover die het ook heeft.

Wat betreft wltp, gister auto helemaal opgeladen op mijn werk en kreeg 341km bereik. Ik heb dan wel de 58kWh accu dus mag niet klagen qua verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb78tweakers
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:04:
[...]

Weet niet meer waar ik het gelezen had maar het schijnt vaker voor te komen bij diverse modellen van Hyundai. Ene auto rijdt heerlijk en ander is een soort stuiterbal.
Blijft toch heel vreemd en niet te verklaren. Hou ook mijn hart vast als de geschillencommissie mijn auto gaat onderzoeken.
Straks staat er een Ioniq 5 tegenover die het ook heeft.

Wat betreft wltp, gister auto helemaal opgeladen op mijn werk en kreeg 341km bereik. Ik heb dan wel de 58kWh accu dus mag niet klagen qua verschil.
Hopelijk ga ik vandaag merken dat mijn auto in ieder geval niet meer trilt. Dat zou al een hele stap in de goede richting zijn.

341km bereik met 58 kWh lijkt mij heel netjes. Straks toch nog maar even bij de dealer checken of er niet ergens een instelling in een menu niet helemaal juist staat bij mij. Zelf bij de eco stand en op standje zondagsrijder kom ik bij een gangbare rit met zowel 80 kmh wegen als snelweg waarbij ik niet harder dan 100 kmh rijd niet onder 20 kWh/100km uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:31
mb78tweakers schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:55:
[...]

Hopelijk ga ik vandaag merken dat mijn auto in ieder geval niet meer trilt. Dat zou al een hele stap in de goede richting zijn.

341km bereik met 58 kWh lijkt mij heel netjes. Straks toch nog maar even bij de dealer checken of er niet ergens een instelling in een menu niet helemaal juist staat bij mij. Zelf bij de eco stand en op standje zondagsrijder kom ik bij een gangbare rit met zowel 80 kmh wegen als snelweg waarbij ik niet harder dan 100 kmh rijd niet onder 20 kWh/100km uit.
Afhankelijk van je rechtervoet bij optrekken moet je de afgelopen periode met betere temperaturen en door jouw genoemde snelheden toch ruim boven de 400 km uit komen. Gisterenmiddag met voornamelijk snelweg (100 km/h) en wat files zo'n verbruik van 15 kWh/100km.
Gisteravond laat met 120 km/h zat ik op de 20+ die jij aangeeft.

Dit overigens met 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
Bij mij zijn ze ook in Zwolle bezig geweest met de 'trillingen' en hebben de banden vervangen.
Heeft niet de oplossing geboden die ik zocht. Nu met warmer weer lijkt alles wat beter maar het blijft vaag.
Zelfde stuk wegdek, ene keer hobbelend, andere keer 'glad'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMm1e
  • Laatst online: 11-07 13:47
Ben inmiddels toe aan mijn derde set banden. Michelin-Bridgestone-Vredestijn. Geen verschil waarneembaar, blijf trillingen ervaren. M.i. heeft het probleem helemaal niets met type band te maken. Hoop snel op een oplossing…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 18:23

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

ZuinigeRijder schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:44:
[...]

De 20 inch Michelin Pilot Sport EV heeft in ieder geval wel foam in de banden, om het geluid terug te dringen.

[Afbeelding]
Mijn 19 inch Premacy's ook, zelf waargenomen bij de wissel van zomer naar CrossClimates. Ik heb ze toen van Kwikfit naar mijn eigen dorpsgarage gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb78tweakers
mb78tweakers schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:59:
[...]

Gister is ook de 4e band vervangen en opnieuw volledig opnieuw gebalanceerd. En de trillingen in het stuur zijn nu inderdaad helemaal weg. Elke oneffenheid op de weg voelen is echter nog steeds aanwezig. Ook niet prettig, maar in vergelijk tot het trillen van vrijwel de hele auto valt dat nog mee. Ben nu benieuwd of de trillingen ook wegblijven.

[ Voor 20% gewijzigd door mb78tweakers op 30-04-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb78tweakers
amw82 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:39:
[...]

Afhankelijk van je rechtervoet bij optrekken moet je de afgelopen periode met betere temperaturen en door jouw genoemde snelheden toch ruim boven de 400 km uit komen. Gisterenmiddag met voornamelijk snelweg (100 km/h) en wat files zo'n verbruik van 15 kWh/100km.
Gisteravond laat met 120 km/h zat ik op de 20+ die jij aangeeft.

Dit overigens met 20"
Op de snelweg met netjes 100 kmh op de cruisecontrol rijden is het mij tot op heden nog niet gelukt om onder de 19 kWh/100km uit te komen. En daarvoor moet ik dan echt extreem mijn best doen. Heb geen stuur- of stoelverwarming aan staan. Wel de automatische airco op de 1e stand op 21 graden. Gister nog met de dealer besproken en die kan niet verder komen dan dat het met rijgedrag te maken heeft en met het gebruiken van verwarming etc etc.
Uiteraard maak ik wel eens gebruik van de fijne acceleratie, maar gezien mijn woonwerk (85km waarvan ca. 65km snelweg) en de drukte op de weg kan ik niet anders dan rustig met het verkeer meerijden.
Na het ophalen bij de dealer eind februari kwam ik direct bij de 1e volledige laadbeurt niet verder dan 325km actieradius. Nu 3 maanden verder en de afgelopen weken prima weer is dat niet verder opgelopen dan max 375km. Al met al vrij teleurstellend gezien ik bewust voor de Ionic 5 gekozen heb met groter accupakket ivm de ruime actieradius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
mb78tweakers schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:48:
[...]

Op de snelweg met netjes 100 kmh op de cruisecontrol rijden is het mij tot op heden nog niet gelukt om onder de 19 kWh/100km uit te komen. En daarvoor moet ik dan echt extreem mijn best doen. Heb geen stuur- of stoelverwarming aan staan. Wel de automatische airco op de 1e stand op 21 graden. Gister nog met de dealer besproken en die kan niet verder komen dan dat het met rijgedrag te maken heeft en met het gebruiken van verwarming etc etc.
Uiteraard maak ik wel eens gebruik van de fijne acceleratie, maar gezien mijn woonwerk (85km waarvan ca. 65km snelweg) en de drukte op de weg kan ik niet anders dan rustig met het verkeer meerijden.
Na het ophalen bij de dealer eind februari kwam ik direct bij de 1e volledige laadbeurt niet verder dan 325km actieradius. Nu 3 maanden verder en de afgelopen weken prima weer is dat niet verder opgelopen dan max 375km. Al met al vrij teleurstellend gezien ik bewust voor de Ionic 5 gekozen heb met groter accupakket ivm de ruime actieradius
Ja, dat is met het soort rit dat je beschrijft niet bijster veel. Ik heb nu na de laatste paar laadbeurten steeds 450-462 km range gezien. Dat was wel obv zuinig rijden (veel uitrollen) en max 100 op de snelweg en een mix van stad, provinciaal en snelweg (ongeveer 40%).

Gisteren 400 km (waarvan >300 snelweg met hele stukken 130 in NL, 120 in B en 110 in F) gereden en toen kwam ik net iets onder 200 Wh/km uit.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik erg gespitst ben op zuinig rijden. Dus heel langzaam optrekken, anticiperen op files en stoplichten door al vroeg naar niveau 0 regeneratie (=uitrollen) te flipperen, etc.

Zie voor meer info hier: bilgy_no1 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Dat brengt ons dan meteen naar het topic waar verbruik wél on topic is... >:)

[ Voor 11% gewijzigd door bilgy_no1 op 30-04-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
TOMm1e schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:57:
Ben inmiddels toe aan mijn derde set banden. Michelin-Bridgestone-Vredestijn. Geen verschil waarneembaar, blijf trillingen ervaren. M.i. heeft het probleem helemaal niets met type band te maken. Hoop snel op een oplossing…
Het ligt ook niet aan de banden of in ieder geval niet volledig aangezien sommige er na een bandenwissel er geen last meer van hebben, maar zit ergens in de ophanging of chassis.
Ik heb nu Michelin (Primacy en Pilot Sport SUV) en Continental (PremiumContact 6) banden eronder gehad en heb bij alle drie de types er last van.

[ Voor 8% gewijzigd door Stephan_haarlem op 03-05-2022 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flybywire123
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-08-2024
HI5 LR RWD Connect+, 19 inch banden, produktie datum 2021-10-9, lease.
Eind december geleverd op winterbanden en reed eigenlijk goed.
Hierna overgegaan op zomerbanden Michelin Primacy 4.
Hierop korte tijd gereden en 1 keer bij de Euromaster aangegeven dat er toch sprake is van enige ( niet overmatige) trilling.
Tot mijn verbazing kon ik (zonder verdere toelichting) 2 week later langskomen voor nieuwe banden.
ik rijd nu op Michelin Latitude Sport 3.
Op mijn opmerking hoe dit zo soepel opgepakt werd, reageerde men op een manier dat de materie hun niet onbekend is.
De trillingen lijken nu minder.
Wel maken deze banden meer lawaai.
Komende donderdag een rit van 400 km, dus dan kan ik het beter beoordelen.

Bandenspanning is ingesteld op 2.5 bar ( is op dashboard 2.7 bar).
Ik blijf het idee houden dat de auto erg gevoelig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• igor4all
Hier ook maar weer even een update van mijn kant. Na de wissel naar zomerbanden Michel Pilot Sport EV dus flinke trillingen ( zie ook filmpje) na opnieuw balanceren is dat weer stukken beter. Maar het onrustige rijgedrag blijft en ik voel op de zomerbanden ook de belijning op de weg bijvoorbeeld veel meer. Bandenspanning afhankelijk van de buitentemperatuur zo rond de 2.4-2.5.

Dat de auto gewoon heel erg gevoelig is staat wel vast. Ik vraag me erg af op wat voor banden ze de auto eigenlijk getest hebben voordat deze in de productiefase kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 09:13

mdeiman

Projet 45

Jouw auto is erg gevoelig en een aantal andere ook. Merendeel heeft nergens last van. Blijft raar. Hopelijk komt de oorzaak nog eens aan het licht. Erg vervelend voor jullie.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flybywire123
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-08-2024
Vandaag 400 km op de teller erbij gezet .
Rustig gereden 110 km/u op de cruise control, alleen maar snelweg.
Geen problemen met het trillen gehad.
De trillingen in het stuur zijn verdwenen.
Na zo'n rit is niet meer goed vast te stellen of het bandengeluid echt meer is bij het nieuw gemonteerde type.
Ben dus toch blij met de nieuwe set banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Kleine update wat betreft mijn lopende zaak bij de geschillencommissie.
Maandag mail gehad dat de dealer is benaderd en binnen twee weken een reactie moeten geven over hun visie op het probleem trillingen/onrustig weggedrag.\
Wel benieuwd wat ze gaan aangeven, ook vanuit Hyundai.
Zit dus nu schot in de zaak, dus wordt weer vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Bij mijn auto zijn deze week de banden verwisseld van 19" Hankook winterbanden naar de 20" Michelin Pilot Sport EV.

Ik heb er nog niet veel op gereden, maar eerste indruk is dat het trillen wat ik eerder op de Haarlemse randweg voelde een stuk minder is. Ook is het met deze banden hoorbaar stiller in de cabine. Qua verbruik merk ik weinig verschil tov de Hankooks. En de wegligging is in het algemeen een stuk rustiger.

Ik was een beetje gespannen van tevoren, maar die 20" is een vooruitgang tov de 19". Gaat een beetje in tegen de algemene regel dat grotere wielen minder comfortabel zijn.

Ik geloof dat de meeste klachten met trillen spelen bij auto's op 19", dus potetntieel is een overstap naar 20" in sommige gevallen een oplossing. Ik geloof echter dat dit echter ook wel eens is getest bijv. bij Stephan en het daar geen soelaas bood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
bilgy_no1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:27:
Bij mijn auto zijn deze week de banden verwisseld van 19" Hankook winterbanden naar de 20" Michelin Pilot Sport EV.

Ik heb er nog niet veel op gereden, maar eerste indruk is dat het trillen wat ik eerder op de Haarlemse randweg voelde een stuk minder is. Ook is het met deze banden hoorbaar stiller in de cabine. Qua verbruik merk ik weinig verschil tov de Hankooks. En de wegligging is in het algemeen een stuk rustiger.

Ik was een beetje gespannen van tevoren, maar die 20" is een vooruitgang tov de 19". Gaat een beetje in tegen de algemene regel dat grotere wielen minder comfortabel zijn.

Ik geloof dat de meeste klachten met trillen spelen bij auto's op 19", dus potetntieel is een overstap naar 20" in sommige gevallen een oplossing. Ik geloof echter dat dit echter ook wel eens is getest bijv. bij Stephan en het daar geen soelaas bood.
Klopt inderdaad. Dealer heeft de 20 inch banden van het demo model onder mijn auto gemonteerd en dat mocht helaas niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

bilgy_no1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:27:

Heb vorige week ook de 19" met Michelin CrossClimate2 weer laten vervangen door de originele 20" wielen met dezelfde banden als hierboven en het rijdt stukken stiller en rustiger wat met name opvalt is dat het slaan op overdwarse richels en naden stukken stiller is. Het is nu helemaal een aangenaam verposen in de auto.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenOnderweg

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Ik zie de laatste tijd gelukkig weinig posts op dit forum gepubliceerd worden. (y)

Betekent dat dat er minder (nieuwe) trillingen worden waargenomen of bijkomen _/-\o_ , de huidige problemen door dealers beter worden opgelost *O* of de strijd met de dealers afneemt? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
BenOnderweg schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:05:
Ik zie de laatste tijd gelukkig weinig posts op dit forum gepubliceerd worden. (y)

Betekent dat dat er minder (nieuwe) trillingen worden waargenomen of bijkomen _/-\o_ , de huidige problemen door dealers beter worden opgelost *O* of de strijd met de dealers afneemt? :?
Is bij mij niets veranderd aan de klachten helaas. Zit nu te wachten tot de onafhankelijk expert van de geschillencommissie contact opneemt om de auto te onderzoeken.
Dealer had ook gereageerd, gaf in hun antwoord aan dat als de expert concludeert dat het trillen en onrustige weggedrag inderdaad niet binnen de eigenschappen vangt dat ze de auto terugnemen. Dus ze gaan niet op zoek naar een oplossing van de klachten.

Laatst weer iemand die mee reed en wagenziek werd in de auto vanwege het onrustige weggedrag en vibratie :( En die persoon rijdt zelf een oudere Tesla Model S dus is wel iets gewend qua rijgedrag.
Denk dat er ook heel weinig auto's afgeleverd worden momenteel dus er geen nieuwe klachten bijkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Stephan_haarlem op 22-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik heb inmiddels een paar weken mijn ioniq 5. Bouwjaar okt 2021 en eigenlijk nauwelijks last van trillingen. Afhankelijk van wegdek heel licht bij 107 en 108 km per uur voelbaar in de middenarmsteun.

Rijhulp systemen werken prima, ondanks dat de auto nog niet is geüpdatet sinds fabricage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandje06
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-07 14:47
Bij mijn P45 had ik ook trillingen in stuur en middenconsole met mijn eerste banden. Daarna gebalaceerd door dealer en trillingen verhuisden naar bestuurdersstoel en middenconsole. Vervorgens is er een meting bij externe partij gedaan en banden bleken niet rond. Eerst winterbanden (hankook) op laten leggen en geen trillingen meer. Deze week nieuwe zomerbanden (michelin pilot sport ev) en ook geen trillingen. Het lag dus wel degelijk aan de originele banden bij mijn auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

BenOnderweg schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:05:

Zolang er nog complete radiostilte is vanuit zowel de dealer als Hyundai Nederland verandert er weinig. Ondertussen trilt de auto nog steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
nou, bij mij zijn afgelopen woensdag de bandjes vervangen door ronde exemplaren, maar helaas geen verbetering (beetje zoals verwacht), dus dadelijk het slechte nieuws even brengen aan de dealer.
to be continued zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Tiggy80 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:19:
nou, bij mij zijn afgelopen woensdag de bandjes vervangen door ronde exemplaren, maar helaas geen verbetering (beetje zoals verwacht), dus dadelijk het slechte nieuws even brengen aan de dealer.
to be continued zeg maar
Was er ook iets geconstateerd bij de banden of was het gewoon als suggestie vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
ze zijn nagemeten en toen on-rond bevonden, zodoende kreeg de dealer ook goedkeur vanuit michelin en HMNL om de banden te vervangen. theoretisch zou er dus iig minder trilling moeten zijn, maar helaas. wellicht dat er bij een bepaalde snelheid wel minder trilling is, maar overall trilt de auto nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJ92
Herkenbaar verhaal. Helaas na het melden geen bericht meer gekregen vanuit de dealer.
Denk dat ze zelf ook niet meer goed weten wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Contact gehad met de dealer; vanuit technische dienst Hyundai Nederland nog geen uitsluitsel of erkenning. Men gaf aan dat het vervangen van banden (naar ander merk of zomer/winter) inderdaad niet helpt bij de probleemgevallen.

Heeft iemand al contact gezocht met Hyundai Nederland hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
-CJ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:59:
Contact gehad met de dealer; vanuit technische dienst Hyundai Nederland nog geen uitsluitsel of erkenning. Men gaf aan dat het vervangen van banden (naar ander merk of zomer/winter) inderdaad niet helpt bij de probleemgevallen.

Heeft iemand al contact gezocht met Hyundai Nederland hierover?
Ja mijn auto is al bij Hyundai NL geweest. Deze doen het af als producteigenschap en het afrollen van de banden.
Heb ergens in dit topic hun reactie gepost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
Stephan_haarlem schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Ja mijn auto is al bij Hyundai NL geweest. Deze doen het af als producteigenschap en het afrollen van de banden.
Heb ergens in dit topic hun reactie gepost.
ik kreeg vanuit mijn dealer ook een dergelijke reactie. vanmiddag in een "buur" ioniq5 gereden en deze heeft een gelijke trilling in de auto. zoals ik al eerder melde is de trilling in mijn auto vrij subtiel (als je het weet is het uiteraard irritant), maar ik ga mijn energie er verder niet aan verspillen. mocht het erger worden of iemand een oorzaak ontdekken dan meld ik mij weer bij de dealer, het staat iig nu in het syteem dat er een trilling in de auto zit. zo kan er iig niet worden gezegd dat ik het niet (optijd) heb gemeld.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste