Wat ik merk is dat ik al snel het knopje naar stand 1 of 2 schuif, omdat hij niet snel genoeg detecteert dat er regen is. Of dit anders is dan een paar weken geleden weet ik even niet.Hein66 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:17:
Bij mij werkt de automatisch stand van de ruitenwisser niet meer. Sinds minimaal een week. Nu het weer regent merk ik het pas. In stand 1en 2 werkt de ruiterwisser wel. Lijkt dus een sensor probleem. Herkent iemand dit?
Interessante en heldere analyse van het laadproces en de temperatuur van de batterij (vanaf ongeveer 4 minuten): YouTube: Ioniq 5: Driving, Charging, Battery Heating
Hier dezelfde ervaring.kor952 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:48:
[...]
Hij doet het bij mij wel maar nmm is ie het slechter gaan doen, het duurt langer voor hij start en wist te weinig voor de hoeveelheid regen.
Nee, werkt bij mij zoals het hoort.Hein66 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:17:
Bij mij werkt de automatisch stand van de ruitenwisser niet meer. Sinds minimaal een week. Nu het weer regent merk ik het pas. In stand 1en 2 werkt de ruiterwisser wel. Lijkt dus een sensor probleem. Herkent iemand dit?
Grappig is dat de laadtijden calculaties in de video afkomstig zijn van mij (17:58 minuten)Driekussie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:32:
Interessante en heldere analyse van het laadproces en de temperatuur van de batterij (vanaf ongeveer 4 minuten): YouTube: Ioniq 5: Driving, Charging, Battery Heating

[BMS] CALC Estimated time xxx kW 80% charge
Uitgaande van de huidige SOC % en laadsnelheid wordt een berekening gedaan hoelang het duurt totdat 80% bereikt wordt, uitgaande van de evdatabase laadsnelheden. Zie deze post.
Hier een foto van het internet (Lounge in Galactic Grey):amw82 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:12:
[...]
Hier een in het donker (lounge versie, maar dat maakt voor de kleur niet uit) [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/cNPIh8WH1SaUn2HtkgRpixbh.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je ook al eens het interval verkleind met de draaiknop?Wat ik merk is dat ik al snel het knopje naar stand 1 of 2 schuif, omdat hij niet snel genoeg detecteert dat er regen is. Of dit anders is dan een paar weken geleden weet ik even niet.
De regensensor is nogal langzaam van begrip, met name als je afremt. Ik rijd vanaf een 80 km zone de bebouwde kom in en naarmate ik meer vertraag - bijvoorbeeld in de aanloop naar een rijtje auto's voor een stoplicht - gaat de ruitenwisser ineens met tijdelijk pensioen. Alsof hij ineens vergeet dat hij aan het werk moet terwijl het op het 80 stuk best goed ging.kor952 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:48:
[...]
Hij doet het bij mij wel maar nmm is ie het slechter gaan doen, het duurt langer voor hij start en wist te weinig voor de hoeveelheid regen.
De officiële versie wordt ook gewoon door een onafhankelijke fabrikant gemaakt, alleen heeft Hyundai hier een deal gemaakt met een minder bekende/gerenommeerde fabrikant dan bijv. Thule.Cozm0 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:11:
[...]
Wel geinig dat de officiele Hyundai dakdragers fors goedkoper zijn dan de 3rd party concurrentie (Yakima / Thule)
Ik twijfel zelf nog over deze dragers. Ik heb wel een dakbox, maar zou het liever zonder doen ivm verbruik en range. Ik heb de trekhaak en daarop kunnen de fietsen. Alleen is de surfplank wel een beetje een ding als het gezin ook meegaat. Nog even puzzelen voor de zomer...
Ruitenwissers. Hier hetzelfde maar vanaf eerste dag. Kon vergelijken met Kona ev.
[ Voor 3% gewijzigd door hunter3315nl op 08-04-2022 10:43 ]
Dank voor deze praktijk ervaring! Ik sta op het punt om de style met WP te bestellen. Enige twijfel is dat ik vaak naar Friesland heen en weer ga (retourtje 228 km - 180km over snelweg + n wegen ). Denk je dat dit met deze combinatie in 90% van de gevallen te halen is (misschien met uitzondering van harde wind / kou / nattigheid)? Ik reken dan op gewoon 100kmph. Ik mag van de leasemaatschappij ook nog naar 73kwh connect upgraden, maar de extra bijtelling + eigen bijdrage maken dat significant duurder..Jbee81 schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:08:
[...]
Ik heb een 58 kWh met WP. Voor mij is de range voor dagelijks gebruik meer dan genoeg. Ik rij, binnen Nederland, zoals ik altijd heb gereden. Langste rit binnen Nederland was 230 km. Tijdens de afspraak kon ik laden en na twee uur laden alweer terug.
Langste rit naar het buitenland was maar 400 km en met één keer 25 min laden ook prima te doen. Vorig jaar reed ik, in m'n oude auto, nog 400 km in één keer bij 130 km/u. Dan was je er binnen 4 uur. Nu kostte me dat dus 5 uur. Snel rijden tijdens lange reizen is er ook niet meer bijWanneer je het bij 110 km/u houdt kom je het verst.
Het grootste probleem blijft de mogelijkheid tot snelladen. In Noord-Nederland bijvoorbeeld zijn de snelladers enorm schaars. Verder heb ik in het buitenland nog geen ervaring verder richting het zuiden.
De vakantie deze zomer zal in etappes richting Italië zijn. Heel andere manier van reizen.
Voor dagelijks gebruik is er voor mij dus weinig veranderd. Ik kan thuis laden, dat scheelt natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door koerskii op 08-04-2022 11:58 ]
Je gaat dat makkelijk halen. Met echt winterse, stormachtige omstandigheden is het misschien billenknijpen, maar dat is niet meer zo vaak in Nederland.koerskii schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:42:
[...]
Dank voor deze praktijk ervaring! Ik sta op het punt om de style met WP te bestellen. Enige twijfel is dat ik vaak naar Friesland heen en weer ga (retourtje 228 km - 180km over snelweg + n wegen ). Denk je dat dit met deze combinatie in 90% van de gevallen te halen is (misschien met uitzondering van harde wind / kou / nattigheid)? Ik reken dan op gewoon 100kmph. Ik mag van de leasemaatschappij ook nog naar 73kwh connect upgraden, maar de extra bijtelling + eigen bijdrage maken dat significant duurder..
Thanks :-) fijn om dat vanuit jouw ervaring te horen!Jbee81 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:30:
[...]
Je gaat dat makkelijk halen. Met echt winterse, stormachtige omstandigheden is het misschien billenknijpen, maar dat is niet meer zo vaak in Nederland.
Zelf heb ik de 58kWh Connect sinds december en ik ben nog geen 1 keer onder een GOM van 260km gekomen. Dus ook in de winter moet die afstand gewoon lukken. Wij hebben ook vaak genoeg 210km retour in de winter gereden zonder te hoeven billen knijpenkoerskii schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:42:
[...]
Dank voor deze praktijk ervaring! Ik sta op het punt om de style met WP te bestellen. Enige twijfel is dat ik vaak naar Friesland heen en weer ga (retourtje 228 km - 180km over snelweg + n wegen ). Denk je dat dit met deze combinatie in 90% van de gevallen te halen is (misschien met uitzondering van harde wind / kou / nattigheid)? Ik reken dan op gewoon 100kmph. Ik mag van de leasemaatschappij ook nog naar 73kwh connect upgraden, maar de extra bijtelling + eigen bijdrage maken dat significant duurder..
ik heb deze week gemerkt dat als ik in de file niet harder ga dan 25 KM/H, je geen hand aan je stuur hoeft te houden en dat als je gedurende een langere tijd gestopt bent, je niet het pedaal of knop op je stuur hoeft te gebruiken om weer verder te rijden.
Dat was mij niet eerder opgevallen, volgens mij het resultaat van een update, of vergis is mij?
Dat was mij niet eerder opgevallen, volgens mij het resultaat van een update, of vergis is mij?
Dat van het pedaal is al sinds ik 'm heb op die manier. Logica is dat zodra je op de snelweg bent, en HDA actief is, je het pedaal niet hoeft te gebruiken zodra het verkeer weer begint te rijden. Zonder HDA moet je altijd handmatig optrekken via pedaal of knop op het stuur en geeft de auto een melding zodra je dit te laat doet.Tallguy2719 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:47:
ik heb deze week gemerkt dat als ik in de file niet harder ga dan 25 KM/H, je geen hand aan je stuur hoeft te houden en dat als je gedurende een langere tijd gestopt bent, je niet het pedaal of knop op je stuur hoeft te gebruiken om weer verder te rijden.
All I had to do was follow the damn train.
Was en is altijd al zo geweest.Tallguy2719 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:47:
9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2
https://www.youtube.com/watch?v=4Cr1gzi8G2E
Kijk, dat zijn toch interessante tips die voor mij waardevol zijn en die ik zeker ga toepassen mocht Hyundai niet zelf op die gedachten komen. Zoveel zaken staan er nu al op mijn wish list met dank aan dit forum en overige kanalen dat ik al bijna niet meer het geduld kan opbrengen om nog x-aantal weken te moeten wachten
Kijk, dat zijn toch interessante tips die voor mij waardevol zijn en die ik zeker ga toepassen mocht Hyundai niet zelf op die gedachten komen. Zoveel zaken staan er nu al op mijn wish list met dank aan dit forum en overige kanalen dat ik al bijna niet meer het geduld kan opbrengen om nog x-aantal weken te moeten wachten
Bij Allego laadpaal gestaan vannacht. Toen ik vanochtend bij mijn i5 kwam, bleek de laadkabel uit de auto getrokken, afdekkapje lag er ook niet op. De laadcyclus was gelukkig wel voltooid. Kabel lag er gewoon los naast. Maar dat kan eigenlijk niet, toch? Hij blijft toch op slot tot je met de kaart van het slot haalt? Laadklep was ook gesloten: dus iemand heeft aan mijn auto zitten rommelen. 😔
Je kunt instellen of dit op slot wordt gezet en of dit op slot blijft zodra de auto vol is. Het is dus de moeite om even je instellingen te controleren.GoodPeople schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:05:
Bij Allego laadpaal gestaan vannacht. Toen ik vanochtend bij mijn i5 kwam, bleek de laadkabel uit de auto getrokken, afdekkapje lag er ook niet op. De laadcyclus was gelukkig wel voltooid. Kabel lag er gewoon los naast. Maar dat kan eigenlijk niet, toch? Hij blijft toch op slot tot je met de kaart van het slot haalt? Laadklep was ook gesloten: dus iemand heeft aan mijn auto zitten rommelen. 😔
Inderdaad een aanrader, duidelijke uitleg!Hengelo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:34:
https://www.youtube.com/watch?v=4Cr1gzi8G2E
Vanmorgen in 10 min die 3 antieke lampjes vervangen door 31 mm LED bulb.
(besteld bij Jeff Besoz voor een knaak per stuk, de andere dag in huis)
Kun je een link naar de lampjes posten, mogelijk samen met een foto van jouw auto met nieuwe led lampjes? Wat is het wattage van het oude en het nieuwe lampje?BobDeRooy schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:26:
Vanmorgen in 10 min die 3 antieke lampjes vervangen door 31 mm LED bulb.
(besteld bij Jeff Besoz voor een knaak per stuk, de andere dag in huis)
Alvast bedankt.
[ Voor 6% gewijzigd door Amersfoort op 09-04-2022 13:43 ]
Tjonge, weer iets geleerd. Net weer even door de instellingen menu van de auto gelopen. Er is nog zoveel dat ik alweer was vergeten of wat ik had gemist! Super bedankt voor je antwoord.-CJ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:11:
[...]
Je kunt instellen of dit op slot wordt gezet en of dit op slot blijft zodra de auto vol is. Het is dus de moeite om even je instellingen te controleren.
Volgens mij mag je op een forum geen linkjes naar producten zetten, ik heb je een PM gestuurd.Amersfoort schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:40:
[...]
Kun je een link naar de lampjes posten, mogelijk samen met een foto van jouw auto met nieuwe led lampjes? Wat is het wattage van het oude en het nieuwe lampje?
Alvast bedankt.
Zoek op LED bulb 31mm bij Ali of Bezos, let op: er zijn meerdere kleuren te bestellen.
De mijne zijn fel wit, 6000 lm met 3watt, dus geen romantisch sfeer licht!
Dit is ter vervanging van de halogeen lampjes in de knipper lichten bijvoorbeeld, toch?BobDeRooy schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:48:
[...]
Volgens mij mag je op een forum geen linkjes naar producten zetten, ik heb je een PM gestuurd.
Zoek op LED bulb 31mm bij Ali of Bezos, let op: er zijn meerdere kleuren te bestellen.
De mijne zijn fel wit, 6000 lm met 3watt, dus geen romantisch sfeer licht!
Moet je voor de knipperlichten dan niet een gekleurde aanschaffen? Of is er een oranje kapje voor…
Nee, dit gaat over de make-up spiegel lampjes en die in de kofferbak.GoodPeople schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:01:
[...]
Dit is ter vervanging van de halogeen lampjes in de knipper lichten bijvoorbeeld, toch?
In onze Lounge versie zitten verder overal LED lampen, denk ik…
[ Voor 10% gewijzigd door BobDeRooy op 09-04-2022 18:26 ]
Handschoenenkastje heeft ook een gloeilampje denk ik, wordt althans flink warm.BobDeRooy schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:24:
[...]
Nee, dit gaat over de make-up spiegel lampjes en die in de kofferbak.
In onze Lounge versie zitten verder overal LED lampen, denk ik…
Iemand enig idee of dat een zelfde lampje is? Vergeten te kijken vanmiddag en inmiddels staat de auto weer in de parkeergarage

Zelf nog even iets verder gekeken dan mijn neus lang is. Handschoenenkastje lijkt een T10-lampje. Ook verkrijgbaar bij ome Jeff. Wel alleen per 10 voor €10,- zo te zien. Wie interesse heeft mag er een oppikken in Utrecht Zuid voor €1,-lackaday schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:52:
[...]
Handschoenenkastje heeft ook een gloeilampje denk ik, wordt althans flink warm.
Iemand enig idee of dat een zelfde lampje is? Vergeten te kijken vanmiddag en inmiddels staat de auto weer in de parkeergarage
Vandaag terug gekomen uit Straatsburg. Heerlijke rit. Alle assistent systemen zorgen ervoor dat je zeer ontspannen achter het stuur zit en er ook niet te vermoeid uitstapt.
Steeds getankt bij ionity. Ook een keer naar 90%. Stoel plat, dekentje erover en een heerlijke powernap gemaakt. Heerlijk.
Overigens op de heen weg, donderdag avond, was er veel wind, te veel voor zowel de LKA en de LFA . Je moest deze regelmatig handmatig corrigeren.
Steeds getankt bij ionity. Ook een keer naar 90%. Stoel plat, dekentje erover en een heerlijke powernap gemaakt. Heerlijk.
Overigens op de heen weg, donderdag avond, was er veel wind, te veel voor zowel de LKA en de LFA . Je moest deze regelmatig handmatig corrigeren.
Vandaag bij ionity Apeldoorn moeten laden omdat alle New Motion laders in een parkeergarage in Amsterdam het vertikten...
Een ronduit beschamende 0,9 kwh per minuut gehaald. Beginnen op 68kw voor een minuutje of 2 en dan inkakken naar 42-44 om pas na een kwartier richting de 85 te gaan
17 kwh in 19 minuten. Van ongeveer 41 naar 64%.
Wat een prut product is die IONIQ toch.... LFA is nog in de beta fase en laat mijn auto zwalken als een dronken zeeman, de accu kan niet voorverwarmen en haalt amper 30-40% van de beloofde snelheid
Een ronduit beschamende 0,9 kwh per minuut gehaald. Beginnen op 68kw voor een minuutje of 2 en dan inkakken naar 42-44 om pas na een kwartier richting de 85 te gaan

Wat een prut product is die IONIQ toch.... LFA is nog in de beta fase en laat mijn auto zwalken als een dronken zeeman, de accu kan niet voorverwarmen en haalt amper 30-40% van de beloofde snelheid

Misschien ligt het aan mij, maar meen toch steeds meer berichten (niet alleen in NL trouwens) voorbij te zien komen met het feit dat mensen toch niet zo tevreden zijn over de Ioniq 5.de meester01 schreef op zondag 10 april 2022 @ 03:11:
Vandaag bij ionity Apeldoorn moeten laden omdat alle New Motion laders in een parkeergarage in Amsterdam het vertikten...
Een ronduit beschamende 0,9 kwh per minuut gehaald. Beginnen op 68kw voor een minuutje of 2 en dan inkakken naar 42-44 om pas na een kwartier richting de 85 te gaan![]()
Hyundai lijkt toch de auto te snel op de markt gezet te hebben met idd een aantal grote minpunten.
De update wat betreft het voorverwarmen en LFA hadden er toch al moeten zijn mijns inzien.
Ik zelf begin nu naar drie maanden steeds meer rammeltjes en kraken te ervaren wat ik niet kan loskoppelen van het trillen en de slechte wegligging. Het lijkt op sommige momenten wel een kart en als je dan een verkeersdrempel of klinkerweg moet nemen dan is dat niet bevorderlijk voor de auto.
Heb ondertussen bij de geschillencommissie ook aangegeven dat aangezien er volgens Hyundai/dealer geen probleem is met de auto, ik de koop ongedaan wil laten maken. Hoop echt dat het proces snel verwerkt wordt bij de geschillencommissie, want begin mij steeds meer te ergeren aan de auto.
[ Voor 6% gewijzigd door Stephan_haarlem op 10-04-2022 09:04 ]
Ja dit duurt allemaal veel te lang, het is bizar dat er nog steeds geen firmware update is voor de "zwabberende" HDA2 en accupack voorverwarming. Ik heb 60K betaald omdat ik de vorige al had ingeleverd en niet opnieuw 4 maanden wou wachten, maar nu denk ik pfffff ik had heel wat andere auto's kunnen kopen.Stephan_haarlem schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:02:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar meen toch steeds meer berichten (niet alleen in NL trouwens) voorbij te zien komen met het feit dat mensen toch niet zo tevreden zijn over de Ioniq 5.
Hyundai lijkt toch de auto te snel op de markt gezet te hebben met idd een aantal grote minpunten.
De update wat betreft het voorverwarmen en LFA hadden er toch al moeten zijn mijns inzien.
Ik zelf begin nu naar drie maanden steeds meer rammeltjes en kraken te ervaren wat ik niet kan loskoppelen van het trillen en de slechte wegligging. Het lijkt op sommige momenten wel een kart en als je dan een verkeersdrempel of klinkerweg moet nemen dan is dat niet bevorderlijk voor de auto.
Heb ondertussen bij de geschillencommissie ook aangegeven dat aangezien er volgens Hyundai/dealer geen probleem is met de auto, ik de koop ongedaan wil laten maken. Hoop echt dat het proces snel verwerkt wordt bij de geschillencommissie, want begin mij steeds meer te ergeren aan de auto.
Stomme vraag misschien maar staan Hyundai en de dealers het toe dat je de auto bij dealer x koopt om dan bij dealer y aan te kloppen met problemen/onderhoud? Ik woon nu in de buurt van Oostendorp (heeft niet zulke goede reviews op google zag ik..) maar ga over +/- 2 jaar verhuizen naar een nieuwbouw en daar is de dichtsbijzijnste "Content" dus twijfel bij welke ik een offerte op zal vragen.
Ook afhankelijk of je leased of prive aankoopt.Haodeyoude schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:20:
Stomme vraag misschien maar staan Hyundai en de dealers het toe dat je de auto bij dealer x koopt om dan bij dealer y aan te kloppen met problemen/onderhoud? Ik woon nu in de buurt van Oostendorp (heeft niet zulke goede reviews op google zag ik..) maar ga over +/- 2 jaar verhuizen naar een nieuwbouw en daar is de dichtsbijzijnste "Content" dus twijfel bij welke ik een offerte op zal vragen.
Verder mag je dat helemaal zelf bepalen toch?
Sorry gaat over prive aankoop. Zelf bepalen ja, maar vraag me af hoe flexibel Hyundai/dealers hier normaal gesproken in zijn.ernestalmere schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:29:
[...]
Ook afhankelijk of je leased of prive aankoopt.
Verder mag je dat helemaal zelf bepalen toch?
En dan ben ik nog vergeten op te merken dat de auto in Zombie mode (sleuteltje linksonder) ging na het ladenStephan_haarlem schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:02:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar meen toch steeds meer berichten (niet alleen in NL trouwens) voorbij te zien komen met het feit dat mensen toch niet zo tevreden zijn over de Ioniq 5.
Als de auto rijdt is hij prima op de belabberde LFA na maar dit soort dingen hoort toch gewoon niet bij zo'n dure auto. Ik ben voor €57.500 als beta tester de weg opgestuurd

Geen idee, ik heb wel ervaren met andere (lease)auto's dat ik vaak de auto elders moest ophalen maar gewoon in Almere liet onderhouden. Prima service (toen nog Peugeot). Zal verschillen denk ik.Haodeyoude schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:49:
[...]
Sorry gaat over prive aankoop. Zelf bepalen ja, maar vraag me af hoe flexibel Hyundai/dealers hier normaal gesproken in zijn.
Blijkbaar is er ook een nieuwe melding van draadloze update van update.hyundai.com.
Ook staat er dat er dus nog een USB update gedaan moet worden

Maar er is geen nieuwe update
Helaas begint het model van auto's in Europa NEAE (S is voor Zuid Korea)[Standard Gen5W Navigation] Gids Draadloze Update (Alleen voor het beoogde model)
....
Lijst van compatibele voertuigen voor draadloze updates
NEAS.S5BLC.AEU

Ook staat er dat er dus nog een USB update gedaan moet worden

Koop ontbinden is 1 ding, maar een 2e is dan welke auto koop je dan en wat ga je doen in de komende 6+ maanden die de levertijd van de nieuwe auto weer is (tenzij je mazzel hebt met een voorraad auto?Stephan_haarlem schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:02:
[...]
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Dan wordt het zoeken naar een voorraad auto inderdaad, zal in ieder geval geen Hyundai meer worden. Dan maar tijdelijk vaker de fiets en thuiswerken maar met deze auto valt soms gewoon niet comfortabel te rijden.Tiggy80 schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:16:
[...]
Koop ontbinden is 1 ding, maar een 2e is dan welke auto koop je dan en wat ga je doen in de komende 6+ maanden die de levertijd van de nieuwe auto weer is (tenzij je mazzel hebt met een voorraad auto?
Kan dus ook direct op het lijstje van @de meester01ZuinigeRijder schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:03:
Blijkbaar is er ook een nieuwe melding van draadloze update van update.hyundai.com.
[...]
Helaas begint het model van auto's in Europa NEAE (S is voor Zuid Korea)
Ook staat er dat er dus nog een USB update gedaan moet worden![]()
Wat een niet professioneel gestuntel toch weer iedere keer.
3000Wp op 't dak
Jongens, gras is zeker niet groener aan de overkant. Elk ander auto heeft weer zijn eigen problemen
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Als je naar het aantal ioniq5’s in Nederland kijkt, klagen hier minder dan 1% van de eigenaren. Ook op dit forum zijn er naast klagers ook die tevreden zijn, waaronder ik zelf. Ja, problemen moeten opgelost worden maar het gaat mij te ver om te stellen dat iedereen ontevreden is en klaagt. Als het je dan toch hoog zit dan verkoop je hem toch ? Bedenk wel dat elk merk problemen heeft en Hyundai zeker geen uitzondering is.de meester01 schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:41:
[...]
En dan ben ik nog vergeten op te merken dat de auto in Zombie mode (sleuteltje linksonder) ging na het ladenDe auto wilde niet uit, rolde gewoon vooruit bij het loslaten van de rem en na een paar pogingen ging de auto uiteindelijk uit en konden we herstarten
![]()
Als de auto rijdt is hij prima op de belabberde LFA na maar dit soort dingen hoort toch gewoon niet bij zo'n dure auto. Ik ben voor €57.500 als beta tester de weg opgestuurd
Mijn ervaring was dat als je te lang stilstond, je dan met het pedaal op op je stuur moest drukken om weer verder te gaan. Ook dat je geen handen aan het stuur hoeft te houden is nieuw voor mij. Normaliter is dat na x minuten, maar dus niet als je beneden die 25 blijft.-CJ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:10:
[...]
Dat van het pedaal is al sinds ik 'm heb op die manier. Logica is dat zodra je op de snelweg bent, en HDA actief is, je het pedaal niet hoeft te gebruiken zodra het verkeer weer begint te rijden. Zonder HDA moet je altijd handmatig optrekken via pedaal of knop op het stuur en geeft de auto een melding zodra je dit te laat doet.
Volgens mij haal je de uitlatingen van anderen aan en reageer je op mijn bericht? Ik stel nergens dat ik een paar honderd of het merendeel van de ioniq 5 bezitters vertegenwoordig, ik geef alleen aan dat een auto die wordt verkocht als de snelst ladende auto in het segment dat gewoon niet waarmaakt. Het was gisteren 8 C, niet -18.Luft schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:31:
[...]
Als je naar het aantal ioniq5’s in Nederland kijkt, klagen hier minder dan 1% van de eigenaren. Ook op dit forum zijn er naast klagers ook die tevreden zijn, waaronder ik zelf. Ja, problemen moeten opgelost worden maar het gaat mij te ver om te stellen dat iedereen ontevreden is en klaagt. Als het je dan toch hoog zit dan verkoop je hem toch ? Bedenk wel dat elk merk problemen heeft en Hyundai zeker geen uitzondering is.
Het is gewoon ronduit bezopen dat een fabrikant / grote speler in de EV markt dit niet zsm oplost.
Het ding had inderdaad al lang op MP gestaan als we dagelijks of meerdere keren per week zouden moeten snelladen. Dit langzame laden is gewoon een aanfluiting en het argument 'de concurrentie doet het niet veel beter' is je reinste b#llshit. Ik heb niks te maken met VAG of Nissan, ik heb gekozen voor een Hyundai omdat die de belofte van supersnel snelladen deden. Juist dat was 1 vd 2 factoren die ons tot een aankoop hebben doen besluiten en op het moment van aankoop was het 22 graden in september.
ik heb een keer met 175kW geladen bij 6 graden, dus er zullen meer factoren meespelen. Hyundai gaat het echt wel oplossen. Met hier krachttermen te spuien komen we er nietde meester01 schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:55:
[...]
Volgens mij haal je de uitlatingen van anderen aan en reageer je op mijn bericht? Ik stel nergens dat ik een paar honderd of het merendeel van de ioniq 5 bezitters vertegenwoordig, ik geef alleen aan dat een auto die wordt verkocht als de snelst ladende auto in het segment dat gewoon niet waarmaakt. Het was gisteren 8 C, niet -18.
Het is gewoon ronduit bezopen dat een fabrikant / grote speler in de EV markt dit niet zsm oplost.
Het ding had inderdaad al lang op MP gestaan als we dagelijks of meerdere keren per week zouden moeten snelladen. Dit langzame laden is gewoon een aanfluiting en het argument 'de concurrentie doet het niet veel beter' is je reinste b#llshit. Ik heb niks te maken met VAG of Nissan, ik heb gekozen voor een Hyundai omdat die de belofte van supersnel snelladen deden. Juist dat was 1 vd 2 factoren die ons tot een aankoop hebben doen besluiten en op het moment van aankoop was het 22 graden in september.
Niemand stelt dat iedereen ontevreden is en klaagt, gaf alleen aan dat ik de laatste tijd het gevoel had dat er op diverse fora meer ontevreden posters zich melden. Is een constatering en geen vaststelling dat iedereen ontevreden is.Luft schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:31:
[...]
Als je naar het aantal ioniq5’s in Nederland kijkt, klagen hier minder dan 1% van de eigenaren. Ook op dit forum zijn er naast klagers ook die tevreden zijn, waaronder ik zelf. Ja, problemen moeten opgelost worden maar het gaat mij te ver om te stellen dat iedereen ontevreden is en klaagt. Als het je dan toch hoog zit dan verkoop je hem toch ? Bedenk wel dat elk merk problemen heeft en Hyundai zeker geen uitzondering is.
En lekker makkelijk met dan verkoop je hem maar, als een auto van begin af aan een probleem heeft dan mag de dealer dat oplossen desnoods met dwang na een uitspraak.
Een auto verkopen en verlies pakken omdat de importeur/dealer een auto met probleem aflevert gaat natuurlijk niemand doen. Zeker niet als iemand er zijn eigen geld heeft ingestoken, dan mag je klagen totdat de auto is zoals hij hoort te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Stephan_haarlem op 10-04-2022 17:34 ]
De negatieve sentimenten snap ik wel. Ook mijn gevoel is dat ik nu een dure auto heb die maar voor 85% af is...
Soms zijn het de kleine dingen, zoals dat als je eerst de auto ontgrendelt en daarna pas de laadpaal, dan moet je de auto nog een keer ontgrendelen om de laadkabel los te krijgen 🙄 Het is bovendien idioot dat de standaardinstelling is dat de laadkabel ontgrendelt als het opladen klaar is. Dat is alleen nuttig in het geval dat je binnen in de garage een wallbox hebt met vaste kabel.
Grootste euvel (voor mij) is zeker de swabberende LFA: daar moet deze maand écht een update voor komen!!
De geadverteerde supersnellaadsnelheid heb ik tot nu toe maar 50% van gezien.
Ondertussen krijgen wel elke 3 weken een update van de gebruikersvoorwaarden 😅
Ik reed eerder Duitse auto's, en die zijn doordachter.
Al met al vind ik de Ioniq 5 wel een hele fijne auto en zou ik 'm wel aanraden. Grote MAAR is dat er echt updates moeten komen voor de grote en kleine problemen. En daar tijd ik steeds meer aan. Gelukkig zijn de privacy voorwaarden wél elke maand up-to-date bij Ioniq.
Soms zijn het de kleine dingen, zoals dat als je eerst de auto ontgrendelt en daarna pas de laadpaal, dan moet je de auto nog een keer ontgrendelen om de laadkabel los te krijgen 🙄 Het is bovendien idioot dat de standaardinstelling is dat de laadkabel ontgrendelt als het opladen klaar is. Dat is alleen nuttig in het geval dat je binnen in de garage een wallbox hebt met vaste kabel.
Grootste euvel (voor mij) is zeker de swabberende LFA: daar moet deze maand écht een update voor komen!!
De geadverteerde supersnellaadsnelheid heb ik tot nu toe maar 50% van gezien.
Ondertussen krijgen wel elke 3 weken een update van de gebruikersvoorwaarden 😅
Ik reed eerder Duitse auto's, en die zijn doordachter.
Al met al vind ik de Ioniq 5 wel een hele fijne auto en zou ik 'm wel aanraden. Grote MAAR is dat er echt updates moeten komen voor de grote en kleine problemen. En daar tijd ik steeds meer aan. Gelukkig zijn de privacy voorwaarden wél elke maand up-to-date bij Ioniq.
Dat was geen krachtterm maar een (dis)kwalificatie van jouw mening. Een discussie doodslaan met de opmerking 'dan verkoop je hem toch' zorgt dan wel dat we er komen? Het lijkt wel alsof je hier alleen maar hosanna mag roepen. Zodra er kritiek naar voren komt komen er altijd wel een paar lieden die het recht praten.Luft schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:08:
[...]
Met hier krachttermen te spuien komen we er niet
Lieden die in mijn beleving een soort van automotive Stockholm syndroom lijken te hebben. LFA werkt niet goed - oplossing: stevig worstelen met het stuurwiel, dan wordt het na een paar weken of maanden wel minder ....

Ik heb de aankoop van mijn Ioniq5 geannuleerd (wacht al +10 maanden en is zelfs nog niet in produktie) en heb kritiek durven geven op de leveringstijden en ben daarvoor ook afgemaakt in het leveringtopic
[ Voor 17% gewijzigd door Gump op 10-04-2022 19:12 ]
De mijne komt over een week of 2 (voorraadmodel uit DLD). Heel benieuwd of ik ook een criticaster wordt of een tevreden gebruiker...
Ik hou een beetje de concurrenten topics in de gaten (EV6, Q4 e-tron, Cupra, Enyaq) en overal is wel wat mee....Elektrisch rijden is een beetje pionieren. maar ook ICE auto's kennen natuurlijk hun problemen (van slechte kettingen in VW TSI's en BMW's tot aan falende DSG's etc).
Wat is het alternatief? Alles wat ik nu zou willen kopen is alweer veel duurder geworden (ik kan geen 73KWh Ioniq met <3k km en het hoogste uitrustingsniveau vinden voor minder dan 57-58k incl. BTW). Of je moet er nog minstens een jaar op wachten.
Ik hoop maar dat mijn exemplaar lekker bevalt en dat we genieten van 'het nieuwe rijden'.
Ik hou een beetje de concurrenten topics in de gaten (EV6, Q4 e-tron, Cupra, Enyaq) en overal is wel wat mee....Elektrisch rijden is een beetje pionieren. maar ook ICE auto's kennen natuurlijk hun problemen (van slechte kettingen in VW TSI's en BMW's tot aan falende DSG's etc).
Wat is het alternatief? Alles wat ik nu zou willen kopen is alweer veel duurder geworden (ik kan geen 73KWh Ioniq met <3k km en het hoogste uitrustingsniveau vinden voor minder dan 57-58k incl. BTW). Of je moet er nog minstens een jaar op wachten.
Ik hoop maar dat mijn exemplaar lekker bevalt en dat we genieten van 'het nieuwe rijden'.
Tsjonge wat een korte lontjes hier, gelukkig hebben jullie geen last meer van me want ik verlaat het forum. Elke week en/of maand worden alle bekende onderwerpen meerdere keren herhaald en daar ben ik helemaal klaar mee.de meester01 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:38:
[...]
Dat was geen krachtterm maar een (dis)kwalificatie van jouw mening. Een discussie doodslaan met de opmerking 'dan verkoop je hem toch' zorgt dan wel dat we er komen? Het lijkt wel alsof je hier alleen maar hosanna mag roepen. Zodra er kritiek naar voren komt komen er altijd wel een paar lieden die het recht praten.
Lieden die in mijn beleving een soort van automotive Stockholm syndroom lijken te hebben. LFA werkt niet goed - oplossing: stevig worstelen met het stuurwiel, dan wordt het na een paar weken of maanden wel minder ....
Vraagje...omdat ik dus nog niet in een IO5 rij en dus ook de 600 pagina dikke handleiding bijbel nog niet heb kunnen doornemen...maar gezien bovenstaande meldingen over een (nog) niet goed werkende LFA het volgende:
1) Kan de LFA uit gezet worden en blijft die ook uit na elke start (niet terug in standaardinstelling)
2) Zo ja, wat vinden de meeste berijders belangrijk aan die functie (los van het feit dat het inderdaad zou moeten functioneren bij een model als de IO5, die niet budget is)
Ik vraag dit omdat ik zelf geen belang "voel" bij LFA en dit het liefste uit zou zetten, maar misschien komt dit omdat ik het ook nog nooit heb gehad of ervaren wat de dagelijkse voordelen ervan zijn.
Zou het zwabberen in mijn toekomstige IO5, dan is het systeem gewoonweg nog niet volwassen en zou ik er geen gebruik van maken. scheelt weer ergernis.
1) Kan de LFA uit gezet worden en blijft die ook uit na elke start (niet terug in standaardinstelling)
2) Zo ja, wat vinden de meeste berijders belangrijk aan die functie (los van het feit dat het inderdaad zou moeten functioneren bij een model als de IO5, die niet budget is)
Ik vraag dit omdat ik zelf geen belang "voel" bij LFA en dit het liefste uit zou zetten, maar misschien komt dit omdat ik het ook nog nooit heb gehad of ervaren wat de dagelijkse voordelen ervan zijn.
Zou het zwabberen in mijn toekomstige IO5, dan is het systeem gewoonweg nog niet volwassen en zou ik er geen gebruik van maken. scheelt weer ergernis.
Volgens mij gaan de klachten met name over de HDA / HDA2. De LFA zorgt dat je binnen de lijntjes blijft en doet dit volgens mij netjes. De problemen met HDA/HDA2 lijken te verschillen per auto, ik heb er niet al teveel last van maar dit komt misschien omdat ik het stuur niet loslaat.Ook verschilt het volgens mij van auto tot auto en kun je pech of mazzel ermee hebben. De consistentie is wat dat betreft ver te zoeken.Hengelo schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:57:
Vraagje...omdat ik dus nog niet in een IO5 rij en dus ook de 600 pagina dikke handleiding bijbel nog niet heb kunnen doornemen...maar gezien bovenstaande meldingen over een (nog) niet goed werkende LFA het volgende:
Wat ik sowieso aanraad is om bij scherpe bochten in bijvoorbeeld de snelweg, de HDA even uit te schakelen want dan zitten de twee systemen - HDA en LFA - elkaar soms in de weg en dat is niet fijn.
Beide systemen kun je uitschakelen maar gaan wel automatisch weer aan.
Na vier maanden IONIQ 5 weet ik wanneer ik op moet letten en de HDA uit moet schakelen. De LFA heb ik zoals gezegd geen problemen mee, maar ik heb begrepen dat berijders in een meer landelijke omgeving wel eens problemen hebben op smalle wegen met fietsstrook. Dan kun je deze - door het ingedrukt houden van de knop op het stuur - uitschakelen. Het is even wennen, maar bij mij is het inmiddels een automatisme.
[ Voor 3% gewijzigd door cvanmansom op 10-04-2022 20:16 ]
De HDA kun je ook permanent uitzetten en desgewenst tijdens het rijden inschakelen. Bij mij is de ondersteuning ook wat onrustig maar als ik het stuur vasthoud is het geen al te storende kwestie.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar die LFA kan ronduit gevaarlijk zijn. Ik rijd regelmatig tussen Apeldoorn en Hoenderloo (via de Berg en Dalweg) en daar stuurt hij je met alle gemak tegen een andere auto aan. Maar inderdaad, dan zet je hem toch even uit.cvanmansom schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:15:
[...]
Volgens mij gaan de klachten met name over de HDA / HDA2. De LFA zorgt dat je binnen de lijntjes blijft en doet dit volgens mij netjes. De problemen met HDA/HDA2 lijken te verschillen per auto, ik heb er niet al teveel last van maar dit komt misschien omdat ik het stuur niet loslaat.Ook verschilt het volgens mij van auto tot auto en kun je pech of mazzel ermee hebben. De consistentie is wat dat betreft ver te zoeken.
Wat ik sowieso aanraad is om bij scherpe bochten in bijvoorbeeld de snelweg, de HDA even uit te schakelen want dan zitten de twee systemen - HDA en LFA - elkaar soms in de weg en dat is niet fijn.
Beide systemen kun je uitschakelen maar gaan wel automatisch weer aan.
Na vier maanden IONIQ 5 weet ik wanneer ik op moet letten en de HDA uit moet schakelen. De LFA heb ik zoals gezegd geen problemen mee, maar ik heb begrepen dat berijders in een meer landelijke omgeving wel eens problemen hebben op smalle wegen met fietsstrook. Dan kun je deze - door het ingedrukt houden van de knop op het stuur - uitschakelen. Het is even wennen, maar bij mij is het inmiddels een automatisme.
@ckoopmanschap : dat doet mijn Tesla Model 3 en BMW 3-serie ook op wegen met alleen aan de zijkant belijning. Dus is niks specifieks voor de IONIQ 5. Maar ik ben met je eens dat je hier wel op bedacht moet zijn en/of het systeem op dat soort wegen uit moet zetten.
LFA - die je in het midden van de rijstrook moet houden - kun je permanent uitzetten. De LKA - die zorgt dat je niet over de streep gaat - moet je bij het aanzetten van de auto handmatig uitzetten met een lange druk op een knop op het stuur.Hengelo schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:57:
Dus op zich geen probleem maar het zou wel fijn zijn als het in een Ioniq net zo goed werkt als in een Tucson oid waar het wel goed gaat.
Ik rijd bijna standaard met LFA aan en weet na enige tijd precies wat ik er aan heb. Het werkt voor mij prima en rijdt heel relaxt.Hengelo schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:57:
Binnen de bebouwde kom moet je wel opletten. Als de bocht te scherp is stopt de auto met sturen binnen de lijnen. En dat is zo ongeveer het enige waar de auto niet voor piept...
Verder is het zwabberen wellicht in sommige auto's erger, danwel hebben anderen een andere beleving. Wat essentieel is: dit is een Level 2 systeem en dat betekent dat je te allen tijde je handen aan het stuur moet houden. Als je een lichte draaiende druk uitoefent (eigenlijk net als bij Tesla vereist is) rijdt de auto prima soepel tussen de lijnen. Zeker op N wegen en snelwegen.
Ik rijd zelf met mijn handen op schoot en houd het stuur zachtjes vast tussen duimen en wijsvinger met af en toe een zachte weerstand op het stuur. Anderen noemen dit wellicht worstelen, maar dat vind ik schromelijk overdreven. Een andere optie is 1 hand in het stuur laten hangen en dan werkt het ook.
Laat je het stuur helemaal los, of geef je geen weerstand, dan gaat de auto lichtjes heen en weer. Zou ook zomaar een maatregel kunnen zijn om de bestuurder bij de les te houden.
In de Tesla Community zijn er een soort hacks dat mensen een flesje met wat water in het stuur hangen en dan rijden ze wel hands free. Ik raad dat zelf af, maar het zou ook kunnen werken. Ik schat al met al wel in dat het Tesla systeem competenter is dan Hyundai, zeker met Navigate on Autopilot. Aan de andere kant vind ik de bediening bij Hyundai duidelijker.
Overigens: LFA is heel simpel aan en uit te zetten met het stuurwielknopje. Je moet het actief inschakelen en staat dus niet standaard aan. LKA (het noodsysteem wanneer je uit de baan dreigt te rijden) vereist een lange druk op dat knopje om uit te zetten, maar staat bij opnieuw starten weer aan omdat het een veiligheidssysteem is, geen comfort zoals LFA. .
De Smart Cruise Control SCC moet je ook actief inschakelen en dit kan dus los van het sturen door de. LFA.
HDA is een combinatie van systemen die alleen op de snelweg samen werken. Dan zijn er extra functies zoals de Lane Change (HDA2) en automatische snelheidsaanpassing. Dit gaat automatisch aan als je op de snelweg zowel de SCC als de LFA aan hebt.
Denk dat het dan met name verschilt van auto tot auto. Offff mijn spierkracht is zo minimaal dat het voor mij worstelen lijkt, terwijl Rico Verhoeven hier z'n pink nog niet voor omdraaitbilgy_no1 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:01:
[...]
Verder is het zwabberen wellicht in sommige auto's erger, danwel hebben anderen een andere beleving. Wat essentieel is: dit is een Level 2 systeem en dat betekent dat je te allen tijde je handen aan het stuur moet houden. Als je een lichte draaiende druk uitoefent (eigenlijk net als bij Tesla vereist is) rijdt de auto prima soepel tussen de lijnen. Zeker op N wegen en snelwegen.
Ik rijd zelf met mijn handen op schoot en houd het zachtjes vast tussen duimen en wijsvinger met af en toe een zachte weerstand op het stuur. Anderen noemen dit wellicht worstelen, maar dat vind ik schromelijk overdreven. Een andere optie is 1 hand in het stuur laten hangen en dan werkt het ook.
Hoe dan ook, mijn beleving is dat met beide handen aan het stuur, de auto zwabbert tussen de lijnen in zo'n hoedanigheid dat passagiers vragen of ik rustiger aan wil doen.
Overigens rijdt ie 80% van de tijd goed, en de rest als een stuiterbal op rechte, goedbelijnde wegen.
Klopt, ik bedoelde overigens de LKA (dat je niet over de lijn heen gaat), die moet je echt via de settings uit zetten. Maar dat hebben ook alle auto's uiteraardFranciesco schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:51:
@ckoopmanschap : dat doet mijn Tesla Model 3 en BMW 3-serie ook op wegen met alleen aan de zijkant belijning. Dus is niks specifieks voor de IONIQ 5. Maar ik ben met je eens dat je hier wel op bedacht moet zijn en/of het systeem op dat soort wegen uit moet zetten.
Dat heeft er wellicht mee te maken dat de bekende problemen al die maanden keer op keer niet opgelost worden en mensen zich bekocht voelen. Fijn dat jij in jouw beleving een prima auto hebt maar het telkens wegwuiven of negeren van problemen die anderen wél ervaren getuigt nou niet van een hele sociale insteek en zo'n tantrum overigens ook niet.Luft schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:51:
[...]
Elke week en/of maand worden alle bekende onderwerpen meerdere keren herhaald en daar ben ik helemaal klaar mee.
Druk eens een seconde of 5-6 op het stuurwiel knopje op de rechterzijde van je stuurwielckoopmanschap schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:30:
[...]
Klopt, ik bedoelde overigens de LKA (dat je niet over de lijn heen gaat), die moet je echt via de settings uit zetten. Maar dat hebben ook alle auto's uiteraard. Zou wel handig zijn als daar gewoon een knopje voor zou zijn.
Ik ben van het weekend naar Duitsland geweest en heb voor het eerst aan Ionity snellader gestaan. vanaf 37 naar 74% in circa 20 minuten met een max van 125 kW. Niet wat beloofd is maar toch een redelijke snelheid. Mijn maatje met een model3 kwam niet hoger dan 48 kW. Heerlijke reisauto, lekker stil.
Van zwabberen heb ik weinig last omdat ik mijn handen aan het stuur hou.
Ik heb wel een irritant kraakje ergens rechts bij de middenstijl, dat valt op omdat die auto zo stil is.
Topsnelheid 191 op de teller was ook even leuk om te proberen, maar je bent gelijk 30 km rijbereik kwijt
Dus ik ben best tevreden met mij 73 RWD style
Toch nog een beetje positiviteit tussen al de klagers op dit forum.
Ik heb wel een irritant kraakje ergens rechts bij de middenstijl, dat valt op omdat die auto zo stil is.
Topsnelheid 191 op de teller was ook even leuk om te proberen, maar je bent gelijk 30 km rijbereik kwijt
Hoe voelt de auto bij dat soort hoge snelheden? Ikzelf heb nog niet zo hard gereden maar bij hard accelererenPeMo1965 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:55:
Ik ben van het weekend naar Duitsland geweest en heb voor het eerst aan Ionity snellader gestaan. vanaf 37 naar 74% in circa 20 minuten met een max van 125 kW. Niet wat beloofd is maar toch een redelijke snelheid. Mijn maatje met een model3 kwam niet hoger dan 48 kW. Heerlijke reisauto, lekker stil.
vond ik hem een beetje zoekerig... al was dat op de winterbanden...
Mijn ervaring is dat in de winter het echte snelle laden pas op je 2e of 3e snellaadstop lukt, omdat de accu dan goed op temperatuur is en blijft. (dit was op weg naar Val Thorens dus 6x stoppenPeMo1965 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:55:
Ik heb drie weken geleden weer een keer snel geladen bij Fastned, toen de buitentemperatuur ongeveer 18 graden was. Ongeveer van 15% naar 70%, 33 kW geladen in 14 minuten. Gelijk vanaf het begin naar de max van 175kw, en vanaf de 50% nog op 145kw.
Hij spoort prima op topsnelheid en ligt strak op de weg. Je hebt niet het idee dat je al zo "hard" rijdtcooper_s1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:08:
[...]
Hoe voelt de auto bij dat soort hoge snelheden? Ikzelf heb nog niet zo hard gereden maar bij hard accelereren
vond ik hem een beetje zoekerig... al was dat op de winterbanden...
Dit weekend een retourtje Groningen Bergen op Zoom.
Heerlijke auto. Geen problemen. Alles zoals het hoort. HDA werkt ook lekker. Ik ben al maanden blij met de overstap van een Tesla model 3 naar deze auto.
Blijkbaar zijn de I5's toch erg verschillend.
Heerlijke auto. Geen problemen. Alles zoals het hoort. HDA werkt ook lekker. Ik ben al maanden blij met de overstap van een Tesla model 3 naar deze auto.
Blijkbaar zijn de I5's toch erg verschillend.
Shit happens.
Hier in het Duits (vanaf ongeveer 39 minuten) een vergelijkingstest tussen de Hyundai IONIQ 5, Tesla Model Y en Volvo XC40 Recharge. Vooral de vergelijking tussen het comfort tussen IONIQ 5 en Model Y is interessant te kijken (pas op, schokkende beelden
)
[ Voor 16% gewijzigd door ZuinigeRijder op 11-04-2022 11:50 ]
Verrassende testuitslagZuinigeRijder schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:49:
Hier in het Duits (vanaf ongeveer 39 minuten) een vergelijkingstest tussen de Hyundai IONIQ 5, Tesla Model Y en Volvo XC40 Recharge. Vooral de vergelijking tussen het comfort tussen IONIQ 5 en Model Y is interessant te kijken (pas op, schokkende beelden)
Afgelopen dagen 1300km gedaan op vakantie naar Zuid-Duitsland. Gemiddeld 22 kw/u verbruikt (72kw, RWD, 19 inch, 5 man + volle koffer). Ik heb me altijd aan de max. snelheid gehouden behalve een stuk van 80km waar ik 160 à 170 heb gereden. Ik kan bevestigen dat het nefast is voor het verbruik.
Opdat de auto op de snelweg zelf de snelheid zou aanpassen, moet je deze eerst instellen op de maximum snelheid. Als het in Duitsland onbeperkt is, wordt het in de praktijk 130km/u voor Hyundai. Wel jammer dat je dat niet kan aanpassen naar 110 of 120 om wat minder te verbruiken. Je kan je CC uiteraard lager instellen, maar dan past hij dus de snelheid niet meer automatisch aan.
Bij elke laadbeurt de 220kw aangetikt. Temperatuur gemiddeld zo'n 8°. Ik had afgelopen maanden ook last van coldgate wanneer ik testte: niet boven de 70kw geraken. Maar dat was dan telkens na een heel korte rit.
Eerst 300km rijden zorgt er blijkbaar wel voor dat de batterij van zichzelf genoeg warm wordt om die hoge laad snelheden te kunnen halen. Ik weet dat de batterij niet heel hard opwarmt van te rijden, maar toch net genoeg blijkbaar. Ik zat ook quasi onmiddellijk aan 180kw. Dat was een dikke meevaller want het was buiten toch kouder dan ik gehoopt had. Op de terugweg had de auto eerst heel de nacht buiten gestaan bij vries temperaturen. Ook dan na 300km rijden aan het maximum kunnen laden (tegen dan was het rond de 8° buiten).
Ik heb gereden met ABRP via CarPlay en een iCar Pro OBD dongle. Mixed results...:
Opdat de auto op de snelweg zelf de snelheid zou aanpassen, moet je deze eerst instellen op de maximum snelheid. Als het in Duitsland onbeperkt is, wordt het in de praktijk 130km/u voor Hyundai. Wel jammer dat je dat niet kan aanpassen naar 110 of 120 om wat minder te verbruiken. Je kan je CC uiteraard lager instellen, maar dan past hij dus de snelheid niet meer automatisch aan.
Bij elke laadbeurt de 220kw aangetikt. Temperatuur gemiddeld zo'n 8°. Ik had afgelopen maanden ook last van coldgate wanneer ik testte: niet boven de 70kw geraken. Maar dat was dan telkens na een heel korte rit.
Eerst 300km rijden zorgt er blijkbaar wel voor dat de batterij van zichzelf genoeg warm wordt om die hoge laad snelheden te kunnen halen. Ik weet dat de batterij niet heel hard opwarmt van te rijden, maar toch net genoeg blijkbaar. Ik zat ook quasi onmiddellijk aan 180kw. Dat was een dikke meevaller want het was buiten toch kouder dan ik gehoopt had. Op de terugweg had de auto eerst heel de nacht buiten gestaan bij vries temperaturen. Ook dan na 300km rijden aan het maximum kunnen laden (tegen dan was het rond de 8° buiten).
Ik heb gereden met ABRP via CarPlay en een iCar Pro OBD dongle. Mixed results...:
- route planning is prima, houdt echt met alles rekening
- UI en CarPlay navigatie zijn bagger: bugs, gestotter, vast lopen, route ineens niet meer beschikbaar. Dit is bovendien een betalende dienst. Teleurstellend.
- connectie met dongle valt soms weg, herstel zichzelf soms
- je hebt eigenlijk een passagier nodig die de ABRP app kent en kan assisteren/bijsturen
- hopelijk gaat Hyundai wat doen aan de planner en laadpaal database (Fastned Hoeselt zit er al zeker niet in) tezamen met de batterij voorverwarm update (eerste helft 2022 was gezegd...)
- auto verlichting gaat niet automatisch aan bij regen, die gebruikt enkel een lichtsensor. Mijn vorige Skoda deed dat wel. Nu moet je er telkens aan denken van je verlichting zelf aan te zetten wanneer het regent terwijl er nog genoeg licht is. Ik wil dat mijn achterlichten branden wanneer het regent.
- rijstrook wissel assistent uit gezet wegens veel te traag. Blijft ook veel te lang pinken als je al op je nieuwe rijstrook bent. Vooral vervelend als je bij 3 rijstroken naar de middelste gaat. Andere weg gebruikers zien dan niet of het daarbij gaat blijven.
- lendensteun loopt leeg, moet je bij elke rit opnieuw 'oppompen'
- track wisselen via knop op stuur i.c.m. CarPlay: naar beneden is volgende en naar boven is vorige. Omgekeerd dus.
- mét CC kan de auto volledig tot stilstand komen, zonder CC en in de Auto recuperatiestand remt de auto ook automatisch als de voorligger remt, maar komt niet volledig tot stilstand. Dat is soms gevaarlijk als je dacht dat de CC nog aan stond.
- op de snelweg automatisch van bv. 80 naar de ingestelde 120km/u accelereren via de CC: dat gaat dan telkens van 80 naar 100 tergend langzaam om dan van 100 naar 120 ineens flink door te stomen. Ik heb op dat moment geen voorligger meer.
- ik krijg letterlijk om de 2 minuten de melding dat ik mijn handen op het stuur moet houden
- LKA doet hier ook constant heel kleine stuurcorrecties
- gelukkig geen enkele trilling
Leuk verhaal waarbij Jürgen Bloch wel een beetje een fan van de IONIQ 5 is als je naar eerdere tests kijkt maar de feiten spreken hier. Lijkt me heerlijk om zo snel te kunnen laden met de IONIQZuinigeRijder schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:49:
Hier in het Duits (vanaf ongeveer 39 minuten) een vergelijkingstest tussen de Hyundai IONIQ 5, Tesla Model Y en Volvo XC40 Recharge. Vooral de vergelijking tussen het comfort tussen IONIQ 5 en Model Y is interessant te kijken (pas op, schokkende beelden)

Zo zie ik het ook. Het zijn assistent systemen en het duurt even voor je de sterke en zwakke punten kent. Daarna kun je er goed mee rijden. Ik heb de afgelopen maand 2 lange ritten gemaakt. Naar Oostenrijk en naar Straatsburg. De LFA werkt dan prima op de Duitse/Nederlandse/Oostenrijkse/Franse snelwegen. ik heb daar geen problemen ondervonden. Op provinciale wegen blijf ik altijd een stuk allerter omdat dit idd niet altijd goed gaat.Franciesco schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:51:
Zeker na de firmware update van jan/feb 2022 is het allemaal een stuk beter geworden in vergelijking met de firmware update van novermber 2021
Ik heb de laatste tijd last van het feit dat als de medepassagier uitstapt dat de Ioniq 5 begint te piepen en de volgende melding geeft: Sleutel niet in het voertuig. De sleutel zit dan gewoon in mijn zak en is dus in de auto. Uiteindelijk stopt het gepiep en verdwijnt de melding wel weer, maar het is wel irritant dat steeds als er iemand uitstapt de auto begint te piepen. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
Wazig? Mijn auto heeft daar geen last van... Misschien heeft je medepassagier de reserve sleutel bij zich?DKOR schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:33:
Ik heb de laatste tijd last van het feit dat als de medepassagier uitstapt dat de Ioniq 5 begint te piepen en de volgende melding geeft: Sleutel niet in het voertuig. De sleutel zit dan gewoon in mijn zak en is dus in de auto. Uiteindelijk stopt het gepiep en verdwijnt de melding wel weer, maar het is wel irritant dat steeds als er iemand uitstapt de auto begint te piepen. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
Die ligt gewoon thuis/binnencooper_s1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:01:
[...]
Wazig? Mijn auto heeft daar geen last van... Misschien heeft je medepassagier de reserve sleutel bij zich?

Ik stap wel eens uit als passagier met de 2e sleutel in de zak en nul meldingen.cooper_s1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:01:
[...]
Wazig? Mijn auto heeft daar geen last van... Misschien heeft je medepassagier de reserve sleutel bij zich?
Zou inderdaad ook niet moeten lijkt me...de meester01 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:30:
[...]
Ik stap wel eens uit als passagier met de 2e sleutel in de zak en nul meldingen.
In mijn I5 op weg naar Straatsburg heb ik vrijdag rond 00:15 geladen bij ENBW :A65, Raststätte Pfälzer Weinstrasse West, Edesheim. Daarvoor heb ik mijn ANWB/Eneco pas gebruikt
Ik kijk nu in mijn en zie tot mijn vreugde dat er geen kosten aan verbonden zijn. Zie hieronder. Snapt iemand dat? Is dit standaard of een mazzeltje.
Datum hoeveelheid kosten adres
vrijdag 08 april 37,973 kWh € 0,00 A65, Raststätte Pfälzer Weinstrasse West, Edesheim
Ik kijk nu in mijn en zie tot mijn vreugde dat er geen kosten aan verbonden zijn. Zie hieronder. Snapt iemand dat? Is dit standaard of een mazzeltje.
Datum hoeveelheid kosten adres
vrijdag 08 april 37,973 kWh € 0,00 A65, Raststätte Pfälzer Weinstrasse West, Edesheim
Ik ontvang sinds enige tijd geen pushmeldingen meer vanuit Bluelink. Vervelend, vooral diegene die aangeeft dat het laden is voltooid mis ik. In de app staan al deze pushmeldingen op “aan”, maar ik ontvang ze niet meer. Een zoekopdracht in dit forum bracht me niet verder. Iemand enig idee?
Alvast dank.
Alvast dank.
Nu met wat screenshots:Matdehaas schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:51:
Ik ontvang sinds enige tijd geen pushmeldingen meer vanuit Bluelink. Vervelend, vooral diegene die aangeeft dat het laden is voltooid mis ik. In de app staan al deze pushmeldingen op “aan”, maar ik ontvang ze niet meer. Een zoekopdracht in dit forum bracht me niet verder. Iemand enig idee?
Alvast dank.
/f/image/tuEnZpAd5i5GLDzJuRhUzzj9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lBnlaUPrqmzfSpl38lFbiuq3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8khjgWvn4h8A9QEtomJBdH9S.png?f=fotoalbum_large)
Hier idem (iOS).Matdehaas schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:51:
Alvast dank.
@Matdehaas soms wel, soms niet (Android 11). Kan te maken hebben met de ontvangst van de SIM in de auto? 3G is trouwens bij veel telecom aanbieders uitgezet. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?
[ Voor 74% gewijzigd door ZuinigeRijder op 11-04-2022 17:00 ]
Geen problemen mee (Android 11), werkt perfect.
Het kan nog veel gekker. Mijn I5 nu 13.000 km gereden en zeker de 1e 6.000 km met regelmaat uitgezet. Zo storend en af en toe zelfs gevaarlijk.Astronaut schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:09:
[...]
Denk dat het dan met name verschilt van auto tot auto. Offff mijn spierkracht is zo minimaal dat het voor mij worstelen lijkt, terwijl Rico Verhoeven hier z'n pink nog niet voor omdraait![]()
Hoe dan ook, mijn beleving is dat met beide handen aan het stuur, de auto zwabbert tussen de lijnen in zo'n hoedanigheid dat passagiers vragen of ik rustiger aan wil doen.
Overigens rijdt ie 80% van de tijd goed, en de rest als een stuiterbal op rechte, goedbelijnde wegen.
en nu komt het..... Het systeem is de laatste 2 maanden steeds beter gaan werken. En de laatste 4weken werkt het systeem bijna voorbeeldig. Slingert niet meer, neemt geen hoekige bochten meer maar rond ze redelijk netjes (heel af en toe nog een "hazenslag"). Als je niet beter wist zou je denken dat het systeem zelflerend is (niet dus). Geeeen idee waarom hij het inmiddels wel goed doet. In ieder geval niet door updates, want die zijn niet uitgevoerd. Dus misschien is er hoop voor de andere rijders die met het welbekende slinger probleem kampen.
Melding maken van zaken die gewoon niet worden opgelost is legitiem, ik zie ook positieve dingen maar dat HDA gezwabber en niet de belofte nakomen van accupack voorverwarming zijn relevante dingen waar Hyundai vaart achter moet zetten. Als hier alleen hosanna verhalen mogen verschijnen is dat bizar. Mijn ding kost 60K en de opmerking dan verkoop je hem toch slaat nergens op. Heb zelfs al een tweede omdat de eerste zwaar trilde.de meester01 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:38:
[...]
Dat was geen krachtterm maar een (dis)kwalificatie van jouw mening. Een discussie doodslaan met de opmerking 'dan verkoop je hem toch' zorgt dan wel dat we er komen? Het lijkt wel alsof je hier alleen maar hosanna mag roepen. Zodra er kritiek naar voren komt komen er altijd wel een paar lieden die het recht praten.
Ik heb ergens het gevoel dat als het buiten lichter is (meer zon etc) een en ander beter werkt... en gezien het weer de laatste tijd zonniger is en het nu lente is etc... is echt een gut-feeling..Sjoerdvt schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:18:
[...]
Het kan nog veel gekker. Mijn I5 nu 13.000 km gereden en zeker de 1e 6.000 km met regelmaat uitgezet. Zo storend en af en toe zelfs gevaarlijk.
en nu komt het..... Het systeem is de laatste 2 maanden steeds beter gaan werken. En de laatste 4weken werkt het systeem bijna voorbeeldig. Slingert niet meer, neemt geen hoekige bochten meer maar rond ze redelijk netjes (heel af en toe nog een "hazenslag"). Als je niet beter wist zou je denken dat het systeem zelflerend is (niet dus). Geeeen idee waarom hij het inmiddels wel goed doet. In ieder geval niet door updates, want die zijn niet uitgevoerd. Dus misschien is er hoop voor de andere rijders die met het welbekende slinger probleem kampen.
Nog even een positief berichtje dat ik nu bijna 6000km heb afgelegd in mijn Style en zeer zeer tevreden ben. Snel laden met een koude accu gaat niet zo snel als geadverteerd (Max 90-100kwh op piekmomenten en dan weer naar zo’n 60kwh). Op lange ritten gaat het bij de tweede laadstop pas lekker snel, dan zijn de batterijen lekker op temperatuur.
Ik hoop wel dat dit gefixt wordt, want ik heb die warmtepomp niet voor niks gekocht natuurlijk.
Toch doet dit niks af aan de auto; uiteindelijk laadt ie alsnog sneller als de concurrentie en rijdt hij echt zeer lekker op de weg.
Elke keer als ik instap denk ik, wat is dit toch een fantastische auto.
Ik hoop wel dat dit gefixt wordt, want ik heb die warmtepomp niet voor niks gekocht natuurlijk.
Toch doet dit niks af aan de auto; uiteindelijk laadt ie alsnog sneller als de concurrentie en rijdt hij echt zeer lekker op de weg.
Elke keer als ik instap denk ik, wat is dit toch een fantastische auto.
[ Voor 6% gewijzigd door GoodPeople op 11-04-2022 22:20 ]
Dan zou simkaart in de auto alleen 3G aan moeten kunnen.ZuinigeRijder schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:57:
@Matdehaas soms wel, soms niet (Android 11). Kan te maken hebben met de ontvangst van de SIM in de auto? 3G is trouwens bij veel telecom aanbieders uitgezet. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?
Als toekomstig IO5 rijder begon ik me toch een heel klein beetje zorgen te maken of ik wel de juiste EV had uitgekozen om mee te starten na eindeloze kilometers in diesel en benzine auto's te hebben gereden.
Dat EV's in de historie van de hedendaagse automobiliteit nog in de kinderschoenen staan is mij nu ook wel duidelijk. Ik heb mij vandaag in de diverse andere "het grote...topic" ingelezen en elke EV heeft schijnbaar zijn eigen kwaaltjes en heeft behoefte aan broodnodige updates, of het nu VW, Jaguar, Skoda, Audi, Renault of welk andere EV dan ook betreft. Overal in de diverse fora zijn er bezwaren, klachten en zijn er verschillen aan te wijzen met "uitgerijpte brandstofauto's" Aan de ene kant dus storend voor diegene die er last van heeft, aan de andere kant zie ik toch ook de trots om deelgenoot te zijn van de transitie die onze mobiliteit nu doormaakt.
Ja..ik maak me nog steeds een beetje zorgen over de betrouwbaarheid van dagelijks rijden zonder teveel problemen met de IO5, maar ik besef ook dat wij, hier in dit forum, gezamenlijk zoveel ervaring uit de "kwaaltjes" opdoen dat het niet meer als een grote verassing zal komen mocht het voorkomen.
Ik weet nu bijvoorbeeld dat ik een steeksleutel 10 in de auto moet hebben
Dat EV's in de historie van de hedendaagse automobiliteit nog in de kinderschoenen staan is mij nu ook wel duidelijk. Ik heb mij vandaag in de diverse andere "het grote...topic" ingelezen en elke EV heeft schijnbaar zijn eigen kwaaltjes en heeft behoefte aan broodnodige updates, of het nu VW, Jaguar, Skoda, Audi, Renault of welk andere EV dan ook betreft. Overal in de diverse fora zijn er bezwaren, klachten en zijn er verschillen aan te wijzen met "uitgerijpte brandstofauto's" Aan de ene kant dus storend voor diegene die er last van heeft, aan de andere kant zie ik toch ook de trots om deelgenoot te zijn van de transitie die onze mobiliteit nu doormaakt.
Ja..ik maak me nog steeds een beetje zorgen over de betrouwbaarheid van dagelijks rijden zonder teveel problemen met de IO5, maar ik besef ook dat wij, hier in dit forum, gezamenlijk zoveel ervaring uit de "kwaaltjes" opdoen dat het niet meer als een grote verassing zal komen mocht het voorkomen.
De auto is voor 95% afHengelo schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:14:
Als toekomstig IO5 rijder begon ik me toch een heel klein beetje zorgen te maken of ik wel de juiste EV had uitgekozen om mee te starten na eindeloze kilometers in diesel en benzine auto's te hebben gereden.
Er zijn voor mij 2 zaken die in de resterende 5% vallen waarvan er 1 binnen het concern bewezen wel goed kan werken. Voor de rest is het gewoon een erg fijne auto die veel comfort biedt.
Die steeksleutel kun je thuislaten als je een start hulp meeneemt
Zal ik gewoon beide meenemen? Ook een start hulp kan kuren hebben...een steeksleutel nietde meester01 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:33:
[...]
Die steeksleutel kun je thuislaten als je een start hulp meeneemt
Maar inderdaad staat de starthulp ook op de lijst van "noodzakelijke hulp attributen" , al was het maar om doodgevallen brandstofauto's weer verder te helpen
Wat jij wil, het is tenslotte jouw feestje
Bij jullie ook Bluelink plat ? (IOS) ?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
@rvdgaag bij mij werkt het nog steeds (Android 11).
Ik lees nog niet zo lang mee, mag volgende week mn IO5 bestellen (lease)Hengelo schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:14:
Wat mis ik met de steeksleutel 10?
Edit: zoek en gij zult vinden:
Een andere oplossing (voor de zombie mode) is om de 12 Volt accu even los te halen en weer vast te maken. Daarvoor heb je wel een steeksleutel 10 nodig, dus handig om die dan bij je te hebben.
Wel grappig dat de volvo C40 in deze (Duitstalige) test de zelfde oplossing nodig had. (scrollen naar einde deel twee)
https://www.tvnow.de/show..._Home&utm_term=auto-mobil
[ Voor 49% gewijzigd door Cozm0 op 12-04-2022 08:40 . Reden: eerst zoeken dan vragen ]
| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |
Bluelink voor IOS werkt gewoon bij mijrvdgaag schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:11:
Bij jullie ook Bluelink plat ? (IOS) ?
Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic