Afgelopen dagen naar midden Italië gereden, dus heb de nieuwe software - en dan met name de automatische laadplanning - aan de tand kunnen voelen. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Tot de Italiaanse grens had ik als voorkeur Ionity en Fastned ingesteld, maar aangezien beide wat minder in Italië aanwezig zijn, heb ik vanaf de grens gewoon "alles" geselecteerd. En natuurlijk alleen HPC laders.
- De gekozen laadplekken waren logisch, en werden dynamisch aangepast als ik opeens toch meer (of minder) verbruikte dan gemiddeld. Met name in de bergen zie je dat gebeuren, daar houd hij dus initieel geen rekening mee maar hij past zich er wel netjes op aan.
- Als je bij vertrek voldoende prik hebt, maar onderweg opeens toch meer verbruikt vraagt hij netjes of er alsnog laadplekken ingepland moeten worden
- Andersom werkt ook, als je opeens zuiniger rijd en je opeens niet meer hoeft te laden dan zal hij de geplande laadplek verwijderen.
- Hoeveel range er over is op de plek van bestemming lijkt niet relevant, ook als dat (nagenoeg) nul is. Als je de volgende dag weer verder wilt is het verstandig die bestemming ook vast in te voeren zodat hij daar wel rekening mee kan houden
- Of hij rekening houd met bezetting weet ik niet, alle laadplekken hadden voldoende plekken toen ik aankwam
De laatste keer dat ik elektrisch naar Italië ben gereden (zomer 2019) had ik een auto met ongeveer een kwart minder range en een laadsnelheid van gemiddeld 80 (max 100) kW. Toen was het plannen, zoeken naar laadplekken, geklooi met passen en veel geduld.
Nu zonder enige planning, met alleen de Shell Recharge laadpas, en zonder enige stress aangekomen en zonder echte vertraging door het laden. Ja inderdaad, het laden gaat sneller dan je een WC kunt vinden en een bak koffie kunt drinken. En ik vind het prettig niet meer dan 2 uur te rijden, terwijl je best nog een stukje verder kunt met de I5 (ik heb de 2023 LR RWD versie), dus ik heb af en toe ook handmatig een laadplek toegevoegd, iets wat ook best handig werkt.
Nespresso meenemen is trouwens ideaal. Erg jammer (maar wel begrijpelijk) dat je niet de stekker onder de achterbank kunt gebruiken tijdens het laden...