Ervaring rijden met Ioniq5 en (volle) bagagewagen naar Auvergne- Frankrijk.
(Bagagewagen: Ansems750, normale uitvoering).
Wij zijn paragliding piloten (vandaar mijn nickname) en hebben veel spullen. Met bagagewagen naar Frankrijk. De eerste test. Alleen maar positief. Heel licht stijgen en dalen vertoont zich wel gelijk in het verbruik. Vanuit het Gooi richting Breda was het verbruik tot na Antwerpen slechts 18 kwh. Ook tot aan Parijs bleef het verbruik heel mooi 19 a 20. Na Parijs begint het vals-plat richting de Auvergne. Dat heb je zelf niet zo snel in de gaten maar de auto duidelijk wel. Het verbruik steeg naar 21 a 22. Niet dat het er allemaal écht toe doet, want je hebt nauwelijks tijd om even een pauze te houden of de auto staat alweer vol op je wachten. hahaha
We zijn echt tot in het hart van de Auvergne geweest. Geen snelladers. Echt 0. Maar elk dorp in Frankrijk heeft een laadpaal. Dus - Ioniq aan de laadpaal en lekker wandelen. Na het wandelen een terrasje - auto weer lekker bijgeladen.
Erg leuk was om te zien hoe de auto regenereert in de bergen. Vanaf de camping bij Lac de Chambon namen we de col naar Mont-Dore en vandaar naar Puy de Sancy (erg mooi daar trouwens). Toen we 's avonds terug kwamen op de camping stond er 2 km meer op de teller

Gratis ritje dus! Ook leuk om even te vermelden was het verbruik op de terugweg bij de ring Parijs. Vanaf het zuiden loopt die ring blijkbaar continu omlaag - want er ging gedurende de hele ring echt geen één km van de range af.
Wij zien de zomervakantie dus helemaal zitten. En met het nieuws van afgelopen week, dat het aantal laadpalen in de eu met 44% gestegen is, in mijn achterhoofd - ga ik de zomervakantie lachend tegemoet. En alle azijnzeikers over EV rijden die ik nog steeds op social media tegenkom negeer ik maar.
Tot zover maar even mijn verslag van onze eerste échte grote proefrit.
Nadelen gevonden tot dusver ? Nee. niet echt. We moesten wel flink wennen aan het instellen van laadstations in het systeem (om te profiteren van de batterijverwarming -het was fris die week). Bij regen blijft de achterruit lang bruikbaar. Ik heb dat spul van Turtle er op gedaan. De rijbaan correctie vind ik soms wat agressief en de adaptive cruisecontrol vergt wat handigheid. Soms zet ik hem maar uit als het wat drukker is.
Oh ja...wel jammer dat de ramen niet automatisch dicht gaan als je de auto afsluit. Het gebeurt me regelmatig dat ik de auto weer aan moet doen om de ramen dicht te doen. Of zie ik iets over het hoofd ?
Groet, Marc