Update over geluid bij rijden boven 95 km/u.. Heeft drie dagen bij dealer gestaan en hebben van Hyundia NL te horen gekregen dat dit geluid er nou eenmaal bij hoort. Heb je de 58 kWh versie dan produceert de auto meer geluid dan de andere versies. Kortom doe het er maar mee. WTF. Inmiddels richting jurist. Kijken of hij er iets mee kan..ernestalmere schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:53:
[...]
Die vervanging heeft helaas niet geholpen.. Ik zal ze het meegeven. Bedankt.
Ehh... mijn auto komt vrijdag pas dus ik heb geen idee hoe die bus er uitziet.Cloud schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:36:
[...]
Voor de zekerheid hier ook meteen maar gedaanDie bus vloeistof in een extra plastic zak gedaan en deze stevig dichtgeknoopt. Dus dat is een beetje 'waterdicht' en de tas maar in de frunk geplaatst.
Maar... als dat een spuitbus onder druk is moet die de druk wel kwijt kunnen. Dus een zak met een flinke knoop is dan niet handig.
mhhh... hoe krijg je daar nu weer een ontluchtings snorkel op die niet verstopt raakt......
misschien in een doek wikkelen en dan een zak erom heen met ontluchting via een rietje ???
[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 03-07-2023 14:01 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Volgens mij staat de bus zelf niet onder druk, je gebruikt een ander apparaat (een soort elektrische bandenpomp) met de bus als tussenstuk, om de materie mee in de band te spuiten. Als ik de plaatjes op de kit in elk geval goed interpreteer.Stefannn schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:00:
[...]
Ehh... mijn auto komt vrijdag pas dus ik heb geen idee hoe die bus er uitziet.
Maar... als dat een spuitbus onder druk is moet die de druk wel kwijt kunnen. Dus een zak met een flinke knoop is dan niet handig.
Los daarvan lijkt uit de beschrijving van mensen dat de bus gewoon lekt, niet echt een ontploffing onder druk. Maar daar kan ik me uiteraard in vergissen, dan is het misschien niet handig of althans: dan helpt die plastic zak gewoon helemaal niet want die houdt natuurlijk geen X aantal bar
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Is gewoon een lekkende plastic fles van 660ml, staat niet onder druk oid.Cloud schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:04:
[...]
Los daarvan lijkt uit de beschrijving van mensen dat de bus gewoon lekt, niet echt een ontploffing onder druk. Maar daar kan ik me uiteraard in vergissen, dan is het misschien niet handig of althans: dan helpt die plastic zak gewoon helemaal niet want die houdt natuurlijk geen X aantal bar
| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |
Bij mij kreeg ik op een gegeven moment het klepje niet eens meer dicht, alleen wegrijden hielp. Conclusie van de garage: vocht in de unit en deze is daarom vervangen.Razwer schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:34:
[...]
Deze had ik recent ook, eenmalig. Daarna niet meer gehad. Geen idee waardoor dat kwam.
Het eerste wat ik gedaan heb toen de auto afgeleverd was, thuis die hele tas in de kliko gesodemieterd.Cloud schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:36:
[...]
Voor de zekerheid hier ook meteen maar gedaanDie bus vloeistof in een extra plastic zak gedaan en deze stevig dichtgeknoopt. Dus dat is een beetje 'waterdicht' en de tas maar in de frunk geplaatst.
De auto heeft een mobiliteits verzekering.... na een lekke band die mensen bellen.
Ze komen, halen het wiel eraf, en rijden naar de dichtbijzijndste garage, daar laten maken, een prop erin, of een sticker aan de binnenkant (het beste), en terug het wiel erop..... 9 van de 10 gevallen gaat het zo, kosten, rond € 10. rijden weer.
Mocht de band zodanig kapot zijn, een nieuwe band erom (zomaar € 200, rijden weer.
Bij zo'n spuitbus weet je zeker dat je een nieuwe band nodig hebt, de oude is niet meer te gebruiken.
Exact, bij uitlevering vd auto was dat wat de verkoper ook zei: "lekke band = Hyundai mobiliteit bellen en niet die kit gebruiken"wim1955 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Het eerste wat ik gedaan heb toen de auto afgeleverd was, thuis die hele tas in de kliko gesodemieterd.
De auto heeft een mobiliteits verzekering.... na een lekke band die mensen bellen.
Ze komen, halen het wiel eraf, en rijden naar de dichtbijzijndste garage, daar laten maken, een prop erin, of een sticker aan de binnenkant (het beste), en terug het wiel erop..... 9 van de 10 gevallen gaat het zo, kosten, rond € 10. rijden weer.
Mocht de band zodanig kapot zijn, een nieuwe band erom (zomaar € 200, rijden weer.
Bij zo'n spuitbus weet je zeker dat je een nieuwe band nodig hebt, de oude is niet meer te gebruiken.
Dan maar hopen dat ze de trekhaak niet aan de voorkant monteren. 😁Gallus schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:53:
Mijn I5 staat momenteel bij de garage voor o.a. een trekhaak en hopelijk een fix voor Android Auto. Wel leuk om mee te krijgen dat ze ermee bezig zijn, want Bluelink gaf net de melding dat de motorkap niet gesloten is.
In theorie kan een elektrische auto net zo snel voor- als achteruit, dus het maakt niet zoveel uit.edvanleeuwen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:10:
[...]
Dan maar hopen dat ze de trekhaak niet aan de voorkant monteren. 😁
De USB-poort blijkt defect te zijn en moet vervangen worden. Voor de vakantie tijdelijk toch maar een telefoonhoudertje scoren.
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Volgens de specs zou de max snelheid 185kmh moeten zijn. Vandaag op de autobahn 191kmh behaald, hij wilde ook echt niet meer verder 
https://www.instagram.com/p/CuPmCqPo1EG/
Nu weet ik niet of ze het over de gps snelheid hebben of die in het instrumentenpaneel. Kan gps snelheid zijn gezien de correctie 191/185.
Ps. In ongeveer de minuut op deze snelheid verloor de auto 6%.
https://www.instagram.com/p/CuPmCqPo1EG/
Nu weet ik niet of ze het over de gps snelheid hebben of die in het instrumentenpaneel. Kan gps snelheid zijn gezien de correctie 191/185.
Ps. In ongeveer de minuut op deze snelheid verloor de auto 6%.
[ Voor 9% gewijzigd door Xmoo op 03-07-2023 19:38 ]
De Project45 heeft dus wél alles wat de specificaties aangeven? En zijn er bij Lounge versies nog dingen die tijdens de leveringen 'stiekem' veranderd zijn? Want de ene Lounge is blijkbaar niet de andere Loungekor952 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 01:40:
De P45 versies hebben alles, het enige waar je op moet letten is dat ze alle updates uit voeren voor ze hem afleveren. Bv de LFA update zorgt er voor dat hij bij Smart Cruise Control niet gaat slingeren (echt een must).

Goed puntwim1955 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Deurhandeltjes die automatisch naar buiten staan als je unlocked of naast de auto loopt. Heb ik op mijn Lounge niet maar de p45 heeft het wel.redah schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:04:
[...]
De Project45 heeft dus wél alles wat de specificaties aangeven? En zijn er bij Lounge versies nog dingen die tijdens de leveringen 'stiekem' veranderd zijn? Want de ene Lounge is blijkbaar niet de andere Lounge.
Eerdere exemplaren van de Lounge hebben dat ook, bij de mijne (productie datum uit mijn hoofd juni 2021) komen ze netjes naar buiten. Dacht dat dat eind 2021 gewijzigd is.Xmoo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:08:
[...]
Deurhandeltjes die automatisch naar buiten staan als je unlocked of naast de auto loopt. Heb ik op mijn Lounge niet maar de p45 heeft het wel.
Mijn MY23 heeft ze jammer genoeg nietlackaday schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:34:
[...]
Eerdere exemplaren van de Lounge hebben dat ook, bij de mijne (productie datum uit mijn hoofd juni 2021) komen ze netjes naar buiten. Dacht dat dat eind 2021 gewijzigd is.
Daarover gesproken; hoe snel gaat de Ioniq 5 maximaal achteruit?Gallus schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:24:
[...]
In theorie kan een elektrische auto net zo snel voor- als achteruit, dus het maakt niet zoveel uit.
De USB-poort blijkt defect te zijn en moet vervangen worden. Voor de vakantie tijdelijk toch maar een telefoonhoudertje scoren.
All I had to do was follow the damn train.
De 20" Michelin kost alleen de band al minimaal €250 en dan komen er nog kosten voor wissel bovenop.wim1955 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
dat ligt toch een beetje aan de situatie; waar zit het lek, hoelang duurt het voor de anwb-er er is en waar ben ik naar opweg? heb ik de tijd, dan kan ik rustig wachten op de pechhulp, als ik ergens op tijd moet zijn of het lek zit niet in (de buurt van) het midden van het loopvlak, dan ram ik gewoon die kit erop hoor. werkt prima (wel de houdbaarheidsdatum van dat goedje in de gaten houden). De band plakken/proppen is ook niet gegarandeerd mogelijk.wim1955 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Het eerste wat ik gedaan heb toen de auto afgeleverd was, thuis die hele tas in de kliko gesodemieterd.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Je legt precies uit waar die set voor bedoeld isTiggy80 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:09:
[...]
dat ligt toch een beetje aan de situatie; waar zit het lek, hoelang duurt het voor de anwb-er er is en waar ben ik naar opweg? heb ik de tijd, dan kan ik rustig wachten op de pechhulp, als ik ergens op tijd moet zijn of het lek zit niet in (de buurt van) het midden van het loopvlak, dan ram ik gewoon die kit erop hoor. werkt prima (wel de houdbaarheidsdatum van dat goedje in de gaten houden). De band plakken/proppen is ook niet gegarandeerd mogelijk.
Het zou een "last resort" optie moeten zijn. Het is natuurlijk ook heel persoonlijk of je kan (of wilt) wachten op hulp en of je (letterlijk) je handen vuil wilt maken. Let wel dat je maar max 80km/h mag rijden en max 100km afstand voordat je alsnog je band moet vervangen.
Overigens, wanneer de band niet te plakken of te proppen is, zal de tire fix kit hoogst waarschijnlijk ook niet het gewenste resultaat opleveren.
Hoe dan ook, met die meuk in je band is het een straf om dat weer schoon te maken naderhand en daarom raadt bijna iedereen het af om het te gebruiken. Het kan een dure oplossing zijn. De velg moet grondig schoon gemaakt worden, er zal een nieuwe TPMS sensor in moeten en (mogelijk) een nieuwe band.
[ Voor 20% gewijzigd door Razwer op 04-07-2023 09:39 ]
en als het een import auto is (zoals de onze) dan krijg je ook combi's die in NL niet bestaan (Connect+ achtig, maar wel met de automatische deurgrepen en de geïntegreerde knipperlichten bijvoorbeeld, en volgens mij ook iets met de styling aan de buitenkant, maar dat interesseert mij niet ;-)))lackaday schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:34:
[...]
Eerdere exemplaren van de Lounge hebben dat ook, bij de mijne (productie datum uit mijn hoofd juni 2021) komen ze netjes naar buiten. Dacht dat dat eind 2021 gewijzigd is.
Bij mij nu ook de front radar in storing af en toe hersteld hij zich maar dan gaat het weer dagen fout en werkt ook de cruisecontrol niet meer. Daarnaast blijft de auto slingeren met de HDA2, ik snap niet dat het niet wordt opgelost, ben een jaar verder en er is al 3 keer naar gekeken.
Heb nu een afspraak voor 10 augustus bij de dealer in Harderwijk om de radar en HDA2 opnieuw te bekijken. Maar weer afwachten of de auto van 60K een keer normaal gaat functioneren, wordt er moedeloos van.
Zeker omdat je bij elke rit die rommel moet uitzetten.
Heb nu een afspraak voor 10 augustus bij de dealer in Harderwijk om de radar en HDA2 opnieuw te bekijken. Maar weer afwachten of de auto van 60K een keer normaal gaat functioneren, wordt er moedeloos van.
Balen dat het slingeren met HDA2 niet is opgelost. Ik heb twee weken geleden de update laten uitvoeren en auto opnieuw laten uitlijnen, merk nu wel dat de auto vele malen minder corrigeert en bepaalde bochten die hij eerst echt niet nam, nu opeens vrij goed neemt.Naaldhak schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:03:
Bij mij nu ook de front radar in storing af en toe hersteld hij zich maar dan gaat het weer dagen fout en werkt ook de cruisecontrol niet meer. Daarnaast blijft de auto slingeren met de HDA2, ik snap niet dat het niet wordt opgelost, ben een jaar verder en er is al 3 keer na gekeken.
Lijkt dus helaas niet bij elke auto te werken.
Als ik het zo hoor, ben ik blij dat ik alleen die trilling zo nu en dan nog ervaar maar verder nergens last van heb qua de bekende problemen. Maar kan nog komen wellicht, mijn auto is geproduceerd in oktober 2021.
Denk alleen wel dat mijn volgende auto niet opnieuw een Hyundai gaat worden, nu ik beetje aan het rondkijken ben naar een andere auto dat Hyundai toch wel achterloopt in sommige dingen, voornamelijk de software.
[ Voor 8% gewijzigd door Stephan_haarlem op 04-07-2023 11:18 ]
Die van mij is ook geproduceerd in oktober 2021, hij trilt overigens niet.
Dat trillen had mijn eerste I5 extreem, die kregen ze niet goed en die heb ik toen ingeleverd en de koop ontbonden.
Dat trillen had mijn eerste I5 extreem, die kregen ze niet goed en die heb ik toen ingeleverd en de koop ontbonden.
[ Voor 60% gewijzigd door Naaldhak op 04-07-2023 11:21 ]
wat zijn dan je alternatieven? ik wil nog niet van mijn Ioniq 5 af, maar ik vind het wel leuk om met een half oog rond te kijken voor over een paar jaar en kom dan toch wel tot de conclusie dat andere vooral op het gebied van snelladen en trekgewicht toch wel echt achterblijft. mijn buren hebben nu een audi e-tron q4 gekregen en als ik dan naar de specs kijk valt dat mij wel wat tegen. (zeker voor de 10k die je meer betaald)Stephan_haarlem schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:14:
[...]
Balen dat het slingeren met HDA2 niet is opgelost. Ik heb twee weken geleden de update laten uitvoeren en auto opnieuw laten uitlijnen, merk nu wel dat de auto vele malen minder corrigeert en bepaalde bochten die hij eerst echt niet nam, nu opeens vrij goed neemt.
Lijkt dus helaas niet bij elke auto te werken.
Als ik het zo hoor, ben ik blij dat ik alleen die trilling zo nu en dan nog ervaar maar verder nergens last van heb qua de bekende problemen. Maar kan nog komen wellicht, mijn auto is geproduceerd in oktober 2021.
Denk alleen wel dat mijn volgende auto niet opnieuw een Hyundai gaat worden, nu ik beetje aan het rondkijken ben naar een andere auto dat Hyundai toch wel achterloopt in sommige dingen, voornamelijk de software.
en ik vind de ioniq 5 toch echt zoveel gaver qua ontwerp dan de andere modellen die op dit moment worden uitgebracht
[ Voor 4% gewijzigd door Tiggy80 op 04-07-2023 11:38 ]
Heb naar verschillende merken gekeken maar twijfel nog beetje of ik weer richting SUV of toch gewoon richting een sedan model ga overstappen. Heb de ruimte niet nodig van een SUV maar de hogere zit bevalt wel goed.Tiggy80 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:37:
[...]
wat zijn dan je alternatieven? ik wil nog niet van mijn Ioniq 5 af, maar ik vind het wel leuk om met een half oog rond te kijken voor over een paar jaar en kom dan toch wel tot de conclusie dat andere vooral op het gebied van snelladen en trekgewicht toch wel echt achterblijft. mijn buren hebben nu een audi e-tron q4 gekregen en als ik dan naar de specs kijk valt dat mij wel wat tegen. (zeker voor de 10k die je meer betaald)
en ik vind de ioniq 5 toch echt zoveel gaver qua ontwerp dan de andere modellen die op dit moment worden uitgebracht
Denk hierbij dus aan Tesla Model Y, Xpeng P7 of G9 maar ook de Zeekr 001 en BYD Seal staan op het lijstje. Helaas is het nog even wachten op deze modellen.
En ja voornamelijk de Chinese merken, de Europese/Japanse merken hebben op dit moment absoluut geen goed alternatief, zowel qua prestaties/uiterlijk/binnenkant/prijs.
Dit zijn echt wel merken die qua software voorlopen op Hyundai en qua prestaties/comfort net zo goed zijn of wellicht beter.
Trekgewicht boeit mij niet, heb niet de behoefte om een caravan/aanhanger enz achter mijn auto te gaan hangen haha.
Kan het zien dat ik jou gisteravond rond half 6 heb gezien bij Rastanlage Ohligser bij de Ionity lader?L-VIS schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:31:
Vandaag met de Ioniq5 vanuit de regio Arnhem naar de f1 in Oostenrijk gereden. Met de nieuwe Navi update is het echt effortless. Die plant alles lekker voor je uit, ook toen het verbruik steeg en we een laadstops niet gingen halen, plande hij een nieuwe in. Met dakkoffer en 130km/u steeg het verbruik wel naar 23-25 kWh. Maar de snelle laadstops waren perfect. Mijn mede reizigers waren verbaasd over de korte stops. Ook de rijhulpsystemen maken de trip echt heel erg prettig. De files wat minder, maar goed. Dat is niet het probleem van de auto. Nu staat hij op campingstroom te laden. Nog 65uur 😜
Ik was helaas met een benzine auto en ging net weg maar had graag even een babbeltje gedaan over de ervaring.
Hehe, bingo!simplemouse schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:41:
[...]
Kan het zien dat ik jou gisteravond rond half 6 heb gezien bij Rastanlage Ohligser bij de Ionity lader?
Ik was helaas met een benzine auto en ging net weg maar had graag even een babbeltje gedaan over de ervaring.
Ik had dit kunnen schrijven....maar wat me echt irriteert zijn de dealer en de importeur, vergeleken met 2 jaar geleden is de verstandhouding met de dealer wel wat verbeterd maar nog niet wat ik van een A-merk verwacht. Misschien is Hyundai geen A-merk maar ze pretenderen het wel te zijn, ze moeten nog wel een paar flinke passen maken.....Tiggy80 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:37:
[...]
wat zijn dan je alternatieven? ik wil nog niet van mijn Ioniq 5 af, maar ik vind het wel leuk om met een half oog rond te kijken voor over een paar jaar en kom dan toch wel tot de conclusie dat andere vooral op het gebied van snelladen en trekgewicht toch wel echt achterblijft. mijn buren hebben nu een audi e-tron q4 gekregen en als ik dan naar de specs kijk valt dat mij wel wat tegen. (zeker voor de 10k die je meer betaald)
3000Wp op 't dak
Ik denk dat het niveau van de dealers een algemeen beeld is in heel NL en voor alle merken. Ik noem het de "Broekhuisificatie" van de dealers. Waarbij "Broekhuis" kan worden ingewisseld voor de andere mega-dealers. Persoonlijk contact gaat ververloren. Als je belt krijg je een landelijk callcenter....kor952 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:22:
[...]
Ik had dit kunnen schrijven....maar wat me echt irriteert zijn de dealer en de importeur, vergeleken met 2 jaar geleden is de verstandhouding met de dealer wel wat verbeterd maar nog niet wat ik van een A-merk verwacht. Misschien is Hyundai geen A-merk maar ze pretenderen het wel te zijn, ze moeten nog wel een paar flinke passen maken.....
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
tja ik denk dat mijn dealer mij minstens zo irritant vind als ik hemkor952 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:22:
[...]
Ik had dit kunnen schrijven....maar wat me echt irriteert zijn de dealer en de importeur, vergeleken met 2 jaar geleden is de verstandhouding met de dealer wel wat verbeterd maar nog niet wat ik van een A-merk verwacht. Misschien is Hyundai geen A-merk maar ze pretenderen het wel te zijn, ze moeten nog wel een paar flinke passen maken.....

Is die trilling vergelijkbaar met de klachten die andere gebruikers ook hebben op snelwegsnelheden?Tiggy80 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:04:
[...]
tja ik denk dat mijn dealer mij minstens zo irritant vind als ik hemmorgen wordt bij mijn auto een aandrijfas vervangen en ik hoop dat ik dan ook het trillinkje kwijt ben wat ik al na 3 maanden heb aangekaart. als dat zo is dan hebben we nog een leuk gesprek in het verschiet, we gaan het zien
Ben benieuwd naar het resultaat.
Als de dealer zijn klanten netter behandelt zullen diens klanten ook minder irritant worden. Maar als de dealer alles probeert af te wuiven moet je wel aanhouden en dat is irritant voor de dealer. Eigen schuld, dikke....Tiggy80 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:04:
[...]
tja ik denk dat mijn dealer mij minstens zo irritant vind als ik hem
volgens mij niet, ik heb een heel lichte trilling in het middenconsole en ik voel hem ook in de stoel wel, maar iemand die het niet weet merkt het niet op, pas als ik ze erop wijs. uiteraard weet ik het dus ik irriteer mij er soms wel aan-CJ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:16:
[...]
Is die trilling vergelijkbaar met de klachten die andere gebruikers ook hebben op snelwegsnelheden?
Ben benieuwd naar het resultaat.

nu was een klacht van een knerpend geluidje bij het optrekken in een bocht naar rechts en van een drempel af. zo doende is men op de kromme aandrijfas gekomen. maar ik heb dus een kleine 30000km met een kromme aandrijfas doorgebracht omdat het in 1e instantie niet te vinden was door de monteurs, nu gelukkig wel
Is het normaal dat een dealer een voertuig niet enkel "aanneemt" voor deze serviceactie? Men zegt dat dit bij de volgende beurt vanzelf aan bod komt als ze hem inprikken. Echter die beurt duurt nog bijna 2 jaar aangezien er pas 3500km op de teller staat. Ik ervaar overigens niet bewust een probleem met de auto.
Tips? Is deze serviceactie noodzakelijk?
:strip_exif()/f/image/4xu3Uwxhj66yHujS6nnYaaZj.jpg?f=fotoalbum_large)
@Pimmetje223 Ja, service acties worden pas uitgevoerd bij een beurt of reparatie. Terugroepacties worden wel gedaan na afspraak. En inderdaad kan een service actie dus bijna 2 jaar duren. De update VCU is om de elektronische handrem ook te activeren bij het zetten in P.
Tijd voor een zomercheck bij de dealerPimmetje223 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:13:
Is het normaal dat een dealer een voertuig niet enkel "aanneemt" voor deze serviceactie? Men zegt dat dit bij de volgende beurt vanzelf aan bod komt als ze hem inprikken. Echter die beurt duurt nog bijna 2 jaar aangezien er pas 3500km op de teller staat. Ik ervaar overigens niet bewust een probleem met de auto.
[Afbeelding]
Voor diegene die meer willen weten over de technische specificaties van de AV/Navigatie, die is hier te vinden. En de specificaties van Wifi worden gegeven, maar niet in de software ondersteund

:strip_exif()/f/image/AkzA8tcHkAA8tX5J9yDuFcZF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-07-2023 10:45 ]
Voor diegene die wachten op de OTA deployment van de laatste update. Hier in België is mijn auto aan het downloadproces begonnen...

Naar welke versie gaat hij nu ? Ik heb mijn auto afgelopen vrijdag opgehaald.Creokr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:35:
Voor diegene die wachten op de OTA deployment van de laatste update. Hier in België is mijn auto aan het downloadproces begonnen...
Zit hier die automatische planning van chargers in ?
Ik heb mazzel met een nagenoeg probleemloze auto en kennelijk ook met mijn dealer. De auto is vanochtend om 07:00 uur opgehaald voor een 2-jaarlijkse beurt en wordt vanavond weer voor de deur afgeleverd. Tot nu toe alleen positieve ervaringen met Oostendorp Nijmegen.
is het mogelijk een adressenbestand te kopiëren naar het navigatie systeem? Vcard herkent het systeem niet
Dat zit er inderdaad in, de laatste versie is nu:Razorh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:17:
[...]
Naar welke versie gaat hij nu ? Ik heb mijn auto afgelopen vrijdag opgehaald.
Zit hier die automatische planning van chargers in ?
:strip_exif()/f/image/lassiqSAcIMtyUVFcJAlvKp9.jpg?f=fotoalbum_large)
Thx net handmatig geupdate naar deze versie via usb.cooper_s1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:09:
[...]
Dat zit er inderdaad in, de laatste versie is nu:
[Afbeelding]
Mijn laadpoort sluit nog steeds niet via de knop en zag ook vocht achter het onderste lichtje zitten. Dus zal vast de oorzaak zijn. Vrijdag ga ik voor de 1jaars beurt. Dan maar melden.
nog even opgezocht. maar dit is dus de levertijd van een Frontradar bij Broekhuis Zwolle. van 18 april naar 5 juli. Hoewel de oude het dus 1 week na de diagnose het weer is gaan doen (thank god; zo lang zonder ACC?), toch maar de nieuwe laten monteren vandaag.jrk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:18:
Nadat mijn defecte ICCU na 6 weken wachten 3 weken geleden is hersteld, heeft zojuist Broekhuis Zwolle de diagnose gesteld dat nu mijn frontradar kapot is. Broekhuis geeft aan dat ze geen idee hebben hoe lang de levertijd is, maar wel dat een andere klant als sinds eind januari op eentje wacht.....
Ik heb heel lang op dit prachtige forum deze auto verdedigd tegen notoire klagers als Spidertje, maar ik ben er nu óók klaar mee. Die verdediging deed ik vanuit de optiek dat het mijn mooiste en fijnste auto ooit was, maar sinds vandaag is het ook mijn slechtste auto ooit. Jammer.....
Ik heb mijn leasemaatschappij Athlon gevraagd om actie op gang te zetten richting dealer en Hyundai Nederland. Bezwaar maken tegen deze slechte kwaliteit, maar bovenal de veel te lange levertijden van onderdelen. Ik moet het nu waarschijnlijk maandenlang gaan stellen zonder veiligheidssystem en cruisecontrol en het gaat met te ver om dat zomaar lijdzaam te accepteren. Ik wil genoegdoening of anders moet Athlon deze auto maar uit het leasepakket nemen (heb ik ze geadviseerd).
Vanaf heden zal ik minder actief zijn op dit forum., Passief lees ik nog wel mee, maar zal minder reageren. Wel beloof ik dat ik niet voortdurend zal klagen op dit forum, want daar heb ik zelf ook een bloedhekel aan..... Het zal dus blijven bij deze ultieme klaagzang.
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Vraagje voor de andere eigenaren:
Ik zie regelmatig als ik op kantoor zit (en naar de parkeerplaats kijk) dat de ventilatiekleppen aan de voorzijde open staan, en dan later zijn ze weer dicht. Mijn thuiskantoor zit bij de oprit en daar hoor ik ze ook regelmatig open en dichtgaan als de auto daar staat. Tijdens het laden zou ik kunnen begrijpen maar het gebeurt ook gewoon als de auto niet ingeplugd staat.
Weet iemand waar de auto dat voor doet?
Ik zie regelmatig als ik op kantoor zit (en naar de parkeerplaats kijk) dat de ventilatiekleppen aan de voorzijde open staan, en dan later zijn ze weer dicht. Mijn thuiskantoor zit bij de oprit en daar hoor ik ze ook regelmatig open en dichtgaan als de auto daar staat. Tijdens het laden zou ik kunnen begrijpen maar het gebeurt ook gewoon als de auto niet ingeplugd staat.
De ventilatiekleppen gaan open als de 12v accu bijgeladen wordt, dat is wat de dealer mij verteld heeft.Cloud schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:36:
Vraagje voor de andere eigenaren:
Niets om je zorgen over te maken dus.
...en de 12V accu wordt dan - op de oprit - bijgeladen vanuit de EV-accu? Bijzonder, daar had ik geen rekening mee gehouden.Stephan_haarlem schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:00:
[...]
De ventilatiekleppen gaan open als de 12v accu bijgeladen wordt, dat is wat de dealer mij verteld heeft.
Niets om je zorgen over te maken dus.
Ja, hier in Europa. Daarom moet de auto ook niet onder 20% SOC voor langere tijd weggezet worden, want dan laadt de 12 volt accu niet meer bij. Iedere keer (ongeveer 1x à 2x per dag bij alleen stilstaan) dat de 12 volt accu bijgeladen wordt, gaan de ventilatiekleppen vóór open. In Amerika hebben ze op het dashboard een oranje indicator. Weet niet of de kleppen daar dan óók opengaan.jrk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:06:
[...]
...en de 12V accu wordt dan - op de oprit - bijgeladen vanuit de EV-accu? Bijzonder, daar had ik geen rekening mee gehouden.
geloof het of niet, de linker aandrijfas is vervangen maaar.......... het geluid is er nog en dus moet ook de rechter aandrijfas worden vervangenTiggy80 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:04:
[...]
volgens mij niet, ik heb een heel lichte trilling in het middenconsole en ik voel hem ook in de stoel wel, maar iemand die het niet weet merkt het niet op, pas als ik ze erop wijs. uiteraard weet ik het dus ik irriteer mij er soms wel aan![]()
nu was een klacht van een knerpend geluidje bij het optrekken in een bocht naar rechts en van een drempel af. zo doende is men op de kromme aandrijfas gekomen. maar ik heb dus een kleine 30000km met een kromme aandrijfas doorgebracht omdat het in 1e instantie niet te vinden was door de monteurs, nu gelukkig welben wel benieuwd naar die aandrijfas, wil hem morgen middag wel eens zien en ik hoop dat dit ook de juiste diagnose is natuurlijk

de VCU is wel geupdate
trilling heb ik niet op gelet op het terugritje, had haast en was wat gefrustreerd over bovenstaand feit
Eerst vond ik het gek dat de ventilatiekleppen voor zoiets als het bijladen van de 12 volt accu open zouden moeten gaan. Maar misschien is het wel gewoon zo simpel als: indien het hoogspanningssysteem actief is, dan werkt het accuventilatiesysteem ook. En dus gaan de kleppen open. Of dat nu voor rijden, DC-laden of 12 volt laden is.ZuinigeRijder schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:16:
[...]
Ja, hier in Europa. Daarom moet de auto ook niet onder 20% SOC voor langere tijd weggezet worden, want dan laadt de 12 volt accu niet meer bij. Iedere keer (ongeveer 1x à 2x per dag bij alleen stilstaan) dat de 12 volt accu bijgeladen wordt, gaan de ventilatiekleppen vóór open. In Amerika hebben ze op het dashboard een oranje indicator. Weet niet of de kleppen daar dan óók opengaan.
Dat klinkt dan weer niet zo raar
Dit klopt, ik heb hem een keer 1 dag laten staan op 5% en ik kon meteen weer aan de slag met mijn starthulp/powerbank. Ik zou aanraden om hem nooit onder de 20% langer dan 1 dag te parkeren.ZuinigeRijder schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:16:
[...]
Ja, hier in Europa. Daarom moet de auto ook niet onder 20% SOC voor langere tijd weggezet worden, want dan laadt de 12 volt accu niet meer bij. Iedere keer (ongeveer 1x à 2x per dag bij alleen stilstaan) dat de 12 volt accu bijgeladen wordt, gaan de ventilatiekleppen vóór open. In Amerika hebben ze op het dashboard een oranje indicator. Weet niet of de kleppen daar dan óók opengaan.
Heb sinds april 2023 een lounge geproduceerd op 9 jan 2023 en nu 3000 km gereden na bijladen tot 80% met granny lader gaf vanochtend de auto geen teken van leven heb uiteindelijk de sleutel gebruikt om binnen te komen en met noodstart batterij de granny lader losgehaald en de auto "gestart" alles werkt nu weer ik dacht dat dat het bij het 2023 opgelost was en dit niet meer voorkwam? grote batterij was 80%.??
@bour12 er kunnen natuurlijk meer oorzaken zijn dat de 12 volt batterij leegraakt. Bijvoorbeeld via Bluelink, third party apps of Home Assistent heel vaak geforceerd de huidige status van de auto opvragen. ICCU stuk, etc.
P.S. ik laad thuis ook altijd met granny charger op, tot nu toe geen probleem mee gehad.
P.S. ik laad thuis ook altijd met granny charger op, tot nu toe geen probleem mee gehad.
@ZuinigeRijder Hé, dat dacht ik dus ook te doen. Gij hebt daar dus al ervaring mee. Heb jij een blauwe CEE stekker gezet of gebruik je echt de gewone stekker? Wordt die niet warm? Hoeveel KW levert het ding aan je auto ? Thanks.ZuinigeRijder schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:22:
....
Zonde van je geld met de laadverliezen van de granny lader.ZuinigeRijder schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:22:
Zo doe je je nick geen eer aan
De granny charger kun je instellen. Ik heb deze op de hoogste stand staan (12A) en levert dan rond de 2600 Watt. Ik heb deze op een geaard stopcontact zitten, deze wordt niet warm. Er moet dan wel natuurlijk goede bedrading (rechtstreeks) naar de meterkast lopen. Zelfs heb ik er nog een energie meter tussen zitten, die kan tot 3600 Watt aan en kan ik via Wifi uitlezen en aan/uitzetten.PhilippeJoris schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:36:
[...]
@ZuinigeRijder Hé, dat dacht ik dus ook te doen. Gij hebt daar dus al ervaring mee. Heb jij een blauwe CEE stekker gezet of gebruik je echt de gewone stekker? Wordt die niet warm? Hoeveel KW levert het ding aan je auto ?
Zie ook deze post.
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
@de meester01
Ik heb gemeten wat de laadverliezen zijn en die zit in de orde grootte van 12%. En met opladen van eigen zonnepanelen is dat beetje verlies niet erg, een thuislaadpaal heeft ook verliezen. Aangezien ik zonnepanelen heb, die in het algemeen niet boven de 4000 Watt leveren (behalve op de piek maximaal 5600 Watt) en ik ook in de middag vaatwasser en/of wasmachine aangezet kan worden, is het hebben van een 3 fase laadpaal thuis (zeker na salderen) minder interessant, de snelheid van opladen heb ik toch niet nodig. De groepen zijn netjes verdeeld, dus loadbalancing is ook niet nodig. Ook al zou ik 5% meer laadverlies hebben dan een thuislaadpaal, dan nog kan ik heel veel laden voor die 1000 euro of meer voor laadpaal en aanpassing meterkast. Ik kom met een snelle berekening erop uit (weet niet of ik goed reken), dat de laadpaal dan na 480.000 km goedkoper wordt dan de granny chargerIn week 38 heb ik in totaal 78.4 kWh thuis geladen, echter dit was volgens mijn slim stopcontact 88.88 kWh. Dit is een verlies van 11.7% Je ziet ook dat het gemiddelde verbruik in die week 6.2 km/kWh of 16.3 kWh/100 km is geweest. Dat is exclusief het laadverlies.

spoiler: berekening
1000 euro à 25 cent per kWh = 4000 kWh
4000 kWh x 6 km/kWh = 24.000 km
5% verlies = 1200 km verlies
24.000 km * 20 = 480.000 km
Misschien ben ik toch een zuinige rijder
Heeft iemand hier gemeten wat het laadverlies is op een thuislaadpaal? Hoeveel kW laadt de auto dan? 1-fase of 3-fase?
Ik weet niet of dat kleine beetje méér verliezen van de granny charger t.o.v. een laadpaal het grote verschil gaan maken. Maar, in België zijn we gezegend met iets dat capaciteitstarief heet. Ga je boven de 2.5 kW vermogen, betaal je extra. En aangezien ik dikwijls de 100 km niet haal op een dag en de auto dikwijls thuis staat (mijn specifiek geval weliswaar), wil ik wel een granny charger gebruiken aan 2 kW (effectief) om na 10 uren een opgeladen auto te hebben. Verder kan dit dan ook nog door de zonnepanelen getrokken worden, een laadpaal niet.de meester01 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:40:
[...]
Zonde van je geld met de laadverliezen van de granny lader.
Zo doe je je nick geen eer aan
Moest de nood hoog worden, er staan 14 x 350 kW laadpalen op minder dan 5 km van thuis.
Weer € 2000 - 3000 bespaard.
Hier bijna hetzelfde verhaal. Maar dan na nog geen 400km.bour12 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:30:
Heb sinds april 2023 een lounge geproduceerd op 9 jan 2023 en nu 3000 km gereden na bijladen tot 80% met granny lader gaf vanochtend de auto geen teken van leven heb uiteindelijk de sleutel gebruikt om binnen te komen en met noodstart batterij de granny lader losgehaald en de auto "gestart" alles werkt nu weer ik dacht dat dat het bij het 2023 opgelost was en dit niet meer voorkwam? grote batterij was 80%.??
Kon de auto alleen openen met de Bluelink app. Niet met het knopje op de sleutel. Heb de fysieke sleutel niet gebruikt. Kon wel mijn laadkabel probleemloos ontkoppelen.
met stand 10A op granny charger kom je op bijna 2200 Watt uit.PhilippeJoris schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:32:
[...]
Ga je boven de 2.5 kW vermogen, betaal je extra.
Goed om weten. Ik plaats sowieso overal SHELLY's om de stroom / het vermogen te monitoren. Deze is voor de zonnepanelen.ZuinigeRijder schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:02:
[...]
met stand 10A op granny charger kom je op bijna 2200 Watt uit.
:strip_exif()/f/image/huApFleAnFWkx1AluJWwsJmK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zag laatst wat testen op YT voorbijkomen en daar was het verlies met een wallbox 6-9% en met een Granny charger 12 tot 24%, afhankelijk van de auto.PhilippeJoris schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:32:
[...]
Ik weet niet of dat kleine beetje méér verliezen van de granny charger t.o.v. een laadpaal het grote verschil gaan maken. Maar, in België zijn we gezegend met iets dat capaciteitstarief heet. Ga je boven de 2.5 kW vermogen, betaal je extra. En aangezien ik dikwijls de 100 km niet haal op een dag en de auto dikwijls thuis staat (mijn specifiek geval weliswaar), wil ik wel een granny charger gebruiken aan 2 kW (effectief) om na 10 uren een opgeladen auto te hebben. Verder kan dit dan ook nog door de zonnepanelen getrokken worden, een laadpaal niet.
Moest de nood hoog worden, er staan 14 x 350 kW laadpalen op minder dan 5 km van thuis.
Weer € 2000 - 3000 bespaard.
Dus als je maar genoeg kwh's traag laadt schiet je er aardig bij in.
Dat is niet erg objectief met 110 Volt in Amerika. Zoals genoemd in mijn post, ik heb een verlies van 11.7% gemeten bij 2600 Watt laden met de granny charger. En met een laadpaal zal het ook in de orde grootte van 8% zijn?de meester01 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:35:
Best aanzienlijk: hoe trager je laadt hoe groter het verlies
[YouTube: Save Money & Stop Using 110V Chargers! | Hyundai Ioniq 5 | EV6 | GV60][Afbeelding]
Mijn eerste baas zei altijd "Meten is weten en wie het niet doet, doet het niet goed." Dus ik zal meten en dan wel zien.de meester01 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:30:
[...]
Ik zag laatst wat testen op YT voorbijkomen en daar was het verlies met een wallbox 6-9% en met een Granny charger 12 tot 24%, afhankelijk van de auto.
Dus als je maar genoeg kwh's traag laadt schiet je er aardig bij in.
Misschien hetzelfde aan de hand als op goingelectric gemeldojb schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:58:
Beste forumleden,
Sinds Februari dit jaar heb ik een Ioniq5, Connect+, 77kw, RWD, en tot afgelopen week eigenlijk altijd tot volle tevredenheid.
Afgelopen week ben ik op en neer naar Straatsburg gereden, en had toen een paar keer een 'vervelend' incident. Plotseling werd de cruise control uitgeschakeld, verscheen de melding ‘vermogen beperkt’ met een schildpadje op mijn display (‘turtle mode’) en kon ik geen 'gas' meer geven. Vermogen was dus niet allen beperkt, maar ook volledig weg. Ik kon niets anders doen dan de auto op vluchtstrook parkeren. De accu was in alle gevallen ruim voldoende opgeladen ( tussen de 38 en 50%), en ik reed nooit hard (max 120 op de cc). Het gebeurde steeds na een paar uur non-stop rijden, en nooit direct na vertrek of laden. De eerste keren was het warm buiten (27C) en was het een heuvelachtig landschap, wat mogelijk wat meer vermogen van de accu vroeg. Nadat ik de auto voor de eerste keer op de vluchtstrook moest stilzetten, heb ik na een paar minuten stilstaan de auto weer aangezet en kon toen aanvankelijk weer doorrijden. Echter, een paar minuten later kwam dezelfde mededeling weer terug, en moest ik opnieuw naar de vluchtstrook. Na een paar minuten ben ik weer heel rustig (eerst 90 km/u, later voorzichtig weer naar 100) doorgereden, en trad het probleem (op deze route) niet meer op.
Een dag later gebeurde het weer terwijl het buiten een stuk koeler was (20C), en ik ook uit voorzorg (en bang voor herhaling) al rustiger was gaan rijden (110 op de cc). Toevallig reed ik wel net de staart een file in, waardoor ik al gas moest terugnemen, en deze keer verdween de melding eigenlijk vrij snel, terwijl ik nog reed, en kon dit keer wel gewoon doorrijden. Daarna heb ik niet meer sneller dan 100 km/u gereden, en is het probleem ook niet meer terug gekeerd.
Heeft iemand op dit forum een dergelijke ervaring, of een idee wat er hier aan de hand kan zijn ? Ik heb niet echt een technische achtergrond, maar het lijkt mij dat de accu door wat van reden dan ook onvoldoende vermogen kan of wil leveren. Ik zal in ieder geval een afspraak met mijn garage inplannen, maar ik kan me voorstellen dat de oorzaak van zoiets lastig is te achterhalen als zoiets pas gebeurd na enige uren rijden....
Alvast bedankt !
De IONIQ 5 staat nu in de werkplaats. Het bleek dat na ongeveer 70 km de motor temperatuur 100 graden was. De dealer heeft een nieuwe motor besteld.
Het gaat om de kwh's die erin gaan vs de kwh's die opgeslagen worden. kw is toch gewoon volt x amp ?ZuinigeRijder schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:38:
[...]
Dat is niet erg objectief met 110 Volt in Amerika. Zoals genoemd in mijn post, ik heb een verlies van 11.7% gemeten bij 2600 Watt laden met de granny charger. En met een laadpaal zal het ook in de orde grootte van 8% zijn?
Niet of de bron 110V 230V of 400V is.
Vorig jaar heb ik een keer gemeten door alle stroomverbruikers in huis plat te gooien behalve de laadpaal/meterkast vs wat in de auto komt (met zo'n OBD dongle) naar aanleiding van wat ik overal hoorde. Ik kwam toen op ongeveer 6.xx% verlies @ 11 kwh.
Dan is bijna het dubbele wel veel relatief gezien. Bij jou altijd nog factor 1,5. Afhankelijk van je jaarverbruik zou je daar nog wat kunnen winnen.
Je kunt dus nog gaan voor de nick 'nog ZuinigereRijder'
Zie mijn voorlaatste reactiePhilippeJoris schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:16:
[...]
Mijn eerste baas zei altijd "Meten is weten en wie het niet doet, doet het niet goed." Dus ik zal meten en dan wel zien.
bijna goed. het vermogen is inderdaad spanning maal stroom.de meester01 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:10:
[...]
Het gaat om de kwh's die erin gaan vs de kwh's die opgeslagen worden. kw is toch gewoon volt x amp ?
Niet of de bron 110V 230V of 400V is.
----------------
ga je de spanning verlagen van 230 V naar 110 V, heb je om hetzelfde vermogen te krijgen, 2 maal zoveel stroom nodig.
het verlies in kW is stroom in quadraat maal weerstand van de kabel, apparatuur etc.
ga je de stroom dubbelen, is het verlies dus 4 keer zoveel.
Ik geef je helemaal gelijk!ZuinigeRijder schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:09:
[...]
De granny charger kun je instellen. Ik heb deze op de hoogste stand staan (12A) en levert dan rond de 2600 Watt. Ik heb deze op een geaard stopcontact zitten, deze wordt niet warm. Er moet dan wel natuurlijk goede bedrading (rechtstreeks) naar de meterkast lopen. Zelfs heb ik er nog een energie meter tussen zitten, die kan tot 3600 Watt aan en kan ik via Wifi uitlezen en aan/uitzetten.
Zie ook deze post.
@de meester01
[...]
Ik heb gemeten wat de laadverliezen zijn en die zit in de orde grootte van 12%. En met opladen van eigen zonnepanelen is dat beetje verlies niet erg, een thuislaadpaal heeft ook verliezen. Aangezien ik zonnepanelen heb, die in het algemeen niet boven de 4000 Watt leveren (behalve op de piek maximaal 5600 Watt) en ik ook in de middag vaatwasser en/of wasmachine aangezet kan worden, is het hebben van een 3 fase laadpaal thuis (zeker na salderen) minder interessant, de snelheid van opladen heb ik toch niet nodig. De groepen zijn netjes verdeeld, dus loadbalancing is ook niet nodig. Ook al zou ik 5% meer laadverlies hebben dan een thuislaadpaal, dan nog kan ik heel veel laden voor die 1000 euro of meer voor laadpaal en aanpassing meterkast. Ik kom met een snelle berekening erop uit (weet niet of ik goed reken), dat de laadpaal dan na 480.000 km goedkoper wordt dan de granny chargerDaarnaast belast ik het elektriciteitsnetwerk minder
![]()
spoiler: berekening1000 euro à 25 cent per kWh = 4000 kWh
Misschien ben ik toch een zuinige rijder![]()
Heeft iemand hier gemeten wat het laadverlies is op een thuislaadpaal? Hoeveel kW laadt de auto dan? 1-fase of 3-fase?
Ik heb het ook overwogen, maar dan wil je toch een buitenstopcontact aanleggen. En dat kost dan weer buitenkabel.
Uiteindelijk heb ik toch voor een 11kW lader gekozen, maar……
Volledig zelf aangelegd, via “smart evse”, zie: Zelfbouw Laadpaal ervaringen
1x getest met de auto van een kennis. Morgen komt de Ioniq5.
Inclusief alle kabels en meterkast aanpassing kwam ik rond de 700euro uit. Een buitenstopcontact zou inclusief kabels op 150 a 200euro uitkomen. Dat is daarmee dus zeker geen 2000euro voor de laadpaal.
Uiteindelijk vind ik het dan toch prettig dat ik “als het moet” op 11kW kan laden. En dat ik het helemaal vanuit de home automation kan besturen. En het is gewoon fun.
Maar…
Ik geef je gelijk.
Ik heb heel serieus overwogen om gewoon op de granny te blijven laden.
Sowieso snap ik niet waarom je ooit 22kW zou willen aanleggen. Met 11kW kan je volledig leeg om 11 uur Savonds thuiskomen en de volgende dag om 7 uur met 100% accu alweer weg. Zou niet weten waarom dat nog sneller zou moeten.
En yep… als het salderen wegvalt dan wil je met lagere vermogens laden.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik kom tot max 190km/h, maar daarna bleef mijn 'gas' hangen, ik moest remmen om snelheid te verminderen - best even eng. Bleek dat regeneratie naar level 0 was gegaan - soort veilige modus?
Xmoo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:36:
Volgens de specs zou de max snelheid 185kmh moeten zijn. Vandaag op de autobahn 191kmh behaald, hij wilde ook echt niet meer verder
Ik had van te voren regen naar 0 gezet en auto in sportmode.PEC schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:24:
Ik kom tot max 190km/h, maar daarna bleef mijn 'gas' hangen, ik moest remmen om snelheid te verminderen - best even eng. Bleek dat regeneratie naar level 0 was gegaan - soort veilige modus?
[...]
Om nog maar eens een positief verhaal te brengen.. ben nu 15 weken in bezit van mijn IONIQ5, heb ruim 15.000 km gereden, en heb geen enkel noemenswaardig probleem gehad. Natuurlijk wel wat observaties en mogelijke verbeterpuntjes... Ter info, mijn vorige auto was een Jaguar I-Pace en ik rij regelmatig ook andere (al dan niet elektrische) auto's.
Zoals je ziet, niks schokkend, hoogstens wat suggesties
- De auto trilde best wel gelijk na het afhalen. Natuurlijk gemeld maar door tijdsgebrek niet gelijk teruggegaan. Het werd gelukkig steeds minder en na 10.000km volledig verdwenen
- De wegligging is prima. Het is geen Jaguar maar meer dan voldoende
- Bekerhouders zijn vreselijk. Normale drinkflesjes staan niet stabiel en/of trillen irritant
- Spraakknop op het stuur druk ik regelmatig per ongelijk in. Beetje overgevoelig?
- Helaas maar 2 profielen (en een gast profiel). Waarom... meer zou handiger zijn
- Opstarten en bevestigen profiel duurt irritant lang
- Deurhendels zijn onhandig. Jammer dat automatisch uitklappen niet meer kan in dit MY. En nee, het went niet
- Als je met meerdere personen een lange rit maakt en wisselt van bestuurder/profiel, kun je je route ook opnieuw instellen... erg onhandig
- Eenmaal een laadpaal (al dan niet automatisch) geselecteerd kan ik niet meer vinden hoe ik daar informatie over kan vinden (zoals aantal palen, beschikbaarheid etc)

Zoals je ziet, niks schokkend, hoogstens wat suggesties
[ Voor 5% gewijzigd door stefxx op 06-07-2023 21:12 ]
Ik heb het ding nu een paar dagen, wit met zwart bodypack:strip_exif()/f/image/YZviRgwXQ9L71dz3Mng91ssf.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder heel basic, wel met wp, v2l en afneembare trekhaak. Ik heb de afgelopen 5 jaar in een egolf gereden, super ding. Deze is wel een flinke maat groter binnen en ideaal om eventueel als digital nomad mee onderweg te zijn ;-)
Het rijdt wat onrustiger dan de egolf, maar dat maakt niet uit, met 6x potentieel groter
laadvermogen maakt het toch een perfecte reisauto. Op zijn langzaamst is het even snel als de egolf op zijn snelst (40 kW), terwijl de egolf over het jaar 14 kwh/100 km deed zal deze rond de 17 uitkomen denk ik, dus de geladen kilometers per minuut zijn dramatisch hoger.
Bedieningstechnisch is de Hyundai behoorlijk vergelijkbaar, de fabrikanten doen veel hetzelfde. Wat ik wel mis is de ronde km/h klok, nu zit ik weer in een citroen bx…
In de egolf had ik ook 2 schermen waarbij ik op het scherm bij het stuur ook een 2de navigatie scherm en veel andere mogelijkheden had. De thema keuze is erg beperkt nu.
Voor de vakantie nu ga ik echter 1400 km fietsen op een echte fiets, 1ste helft Santiago de Compostela, oostelijk.
:strip_exif()/f/image/YZviRgwXQ9L71dz3Mng91ssf.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder heel basic, wel met wp, v2l en afneembare trekhaak. Ik heb de afgelopen 5 jaar in een egolf gereden, super ding. Deze is wel een flinke maat groter binnen en ideaal om eventueel als digital nomad mee onderweg te zijn ;-)
Het rijdt wat onrustiger dan de egolf, maar dat maakt niet uit, met 6x potentieel groter
laadvermogen maakt het toch een perfecte reisauto. Op zijn langzaamst is het even snel als de egolf op zijn snelst (40 kW), terwijl de egolf over het jaar 14 kwh/100 km deed zal deze rond de 17 uitkomen denk ik, dus de geladen kilometers per minuut zijn dramatisch hoger.
Bedieningstechnisch is de Hyundai behoorlijk vergelijkbaar, de fabrikanten doen veel hetzelfde. Wat ik wel mis is de ronde km/h klok, nu zit ik weer in een citroen bx…
In de egolf had ik ook 2 schermen waarbij ik op het scherm bij het stuur ook een 2de navigatie scherm en veel andere mogelijkheden had. De thema keuze is erg beperkt nu.
Voor de vakantie nu ga ik echter 1400 km fietsen op een echte fiets, 1ste helft Santiago de Compostela, oostelijk.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
/f/image/JN3aDd5qd88AtbTcsZ32g88Z.png?f=fotoalbum_large)
Eindelijk! 11 maanden en 2 weken na bestelling (en de geforceerde andere kleur) maar hij is er dan toch echt!
Vanmiddag bij Zwolle opgehaald en direct samen met mn partner naar huis (Groningen) gereden.
Vanavond voor het eerst bij FastNed opgeladen (heb thuis geen paal) en een vriendelijke man in een ID4 heeft me even geholpen om te laten zien hoe 't allemaal werkt.
Geweldige auto. Absoluut een dikke upgrade (had eerst een renault clio uit 2010
Is dat lucid blue? Misschien komt het door de belichting op de foto, maar het ziet er beter uit dan ik dacht. Ik kan niet wachten om de mijne deze maand op te halen (hopelijk)_Quadro schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:07:
[Afbeelding]
Eindelijk! 11 maanden en 2 weken na bestelling (en de geforceerde andere kleur) maar hij is er dan toch echt!
Vanmiddag bij Zwolle opgehaald en direct samen met mn partner naar huis (Groningen) gereden.
Vanavond voor het eerst bij FastNed opgeladen (heb thuis geen paal) en een vriendelijke man in een ID4 heeft me even geholpen om te laten zien hoe 't allemaal werkt.
Geweldige auto. Absoluut een dikke upgrade (had eerst een renault clio uit 2010)
Jep! Ja de belichting is hier niet helemaal super. Hij is wel anders dan op de meeste promo plaatjes die ik heb gezien.elbad schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:14:
[...]
Is dat lucid blue? Misschien komt het door de belichting op de foto, maar het ziet er beter uit dan ik dacht. Ik kan niet wachten om de mijne deze maand op te halen (hopelijk)
In het echt is hij iets donkerder lijkt wel. Mwoa! Ik mag er in ieder geval graag naar kijken. Mooi ding.
Zo, factuur van de 2-jaarlijkse beurt is binnen: €169,-. Dat brengt de totale onderhoudskosten na 2 jaar op €300,-. Mijn vorige auto was een Audi RS6, die was onevenredig veel duurder in onderhoud.
Hebben meer mensen het probleem dat in Bluelink de laadlimieten iedere keer naar 50% gezet worden (ik heb ze op 80% gezet.
Bij doel in het menu staat staat dan vervolgens 10%, zie screenshot, dus het klopt helemaal niet.
Hierdoor stopt het laden iedere keer en moet ik dus opnieuw de limieten goedzetten (en dan blijft dit voor een uurtje of 2 ofzo staan en begint het verhaal opnieuw).
Bij doel in het menu staat staat dan vervolgens 10%, zie screenshot, dus het klopt helemaal niet.
Hierdoor stopt het laden iedere keer en moet ik dus opnieuw de limieten goedzetten (en dan blijft dit voor een uurtje of 2 ofzo staan en begint het verhaal opnieuw).
:strip_exif()/f/image/sNR0y8VL3VOg5u2HJAyYmcnI.jpg?f=fotoalbum_large)
Nooit gehad nee, maar nu wel (naar aanleiding van je bericht even gekeken). overigens was de time remaining wel hetzelfde als naar 80%....denk dat het dus om een app bugje gaat en dat de auto gewoon laad (hoop ik iig)amw82 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:48:
Hebben meer mensen het probleem dat in Bluelink de laadlimieten iedere keer naar 50% gezet worden (ik heb ze op 80% gezet.
[Afbeelding]
Man wat een week. Heerlijk genoten van de auto. Ik was namelijk om 6u in de ochtend vertrokken voor een lange rit, en ergens op de A9 was code rood ook echt code ROOD. De auto rijdt als een tank. Zeker, strak op de weg, weinig storm-geschud (ik was in de buurt van Haarlem), en scherp.
Dat was tegelijk wél een rit van 22kWh/100km... ondanks dat de gemiddelde snelheid voor 240km uiteindelijk 'slechts' 40km/u was. Ik zweer je: het was code geel toen ik vertrok.
Wel één mega-bonk op het dak gehad, en leuk genoeg (los van 2 telefoons en 3 kabels) hield Android Auto er ook weer mee op onderweg, maar de auto heeft serieus een vuurproef overleefd. Ook zonder krassen, scheuren, of zelfs lakschade. Ik had een paar blaadjes op de 'lichtsnor' voor maar verder goed.
De afgelopen twee dagen heeft de auto uiteraard z'n Android Auto functionaliteit weer goed weten te houden maar ik wordt er echt knettergek van. Ik ga het balletje hoger op spelen. Het ding is, omdat ik eigenlijk weet dat het probleem zich in de USB poort van de auto voor doet, dat ik eigenlijk die poort ook niet wil gebruiken om firmware te flashen.
Dit is letterlijk mijn ENIGE irritatie bij de auto, want qua bereik, zuinigheid, zitgemak, en betrouwbaarheid is het echt veruit de beste auto die ik heb gehad/gereden. Ik zit me nu al op te vreten voor over 3-4 jaar, als ik wéér een nieuwe auto "moet", want voor mij blijft de openheid aan de voorplek een van de fijnste dingen die er zijn. Ik wil nooit meer een middenbrug of tunnel eigenlijk.
Dat was tegelijk wél een rit van 22kWh/100km... ondanks dat de gemiddelde snelheid voor 240km uiteindelijk 'slechts' 40km/u was. Ik zweer je: het was code geel toen ik vertrok.
Wel één mega-bonk op het dak gehad, en leuk genoeg (los van 2 telefoons en 3 kabels) hield Android Auto er ook weer mee op onderweg, maar de auto heeft serieus een vuurproef overleefd. Ook zonder krassen, scheuren, of zelfs lakschade. Ik had een paar blaadjes op de 'lichtsnor' voor maar verder goed.
De afgelopen twee dagen heeft de auto uiteraard z'n Android Auto functionaliteit weer goed weten te houden maar ik wordt er echt knettergek van. Ik ga het balletje hoger op spelen. Het ding is, omdat ik eigenlijk weet dat het probleem zich in de USB poort van de auto voor doet, dat ik eigenlijk die poort ook niet wil gebruiken om firmware te flashen.
Dit is letterlijk mijn ENIGE irritatie bij de auto, want qua bereik, zuinigheid, zitgemak, en betrouwbaarheid is het echt veruit de beste auto die ik heb gehad/gereden. Ik zit me nu al op te vreten voor over 3-4 jaar, als ik wéér een nieuwe auto "moet", want voor mij blijft de openheid aan de voorplek een van de fijnste dingen die er zijn. Ik wil nooit meer een middenbrug of tunnel eigenlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Umbrah op 07-07-2023 11:26 ]
Ik ervaar de problemen met USB dus helemaal niet. Ik heb er een Carlinkit Tbox Plus aan hangen. Relatief een grote en zware dongle in vergelijking met andere AppleCarplay/Android Auto Wireless dongles. Af gelopen weekend 1320km gereden. Geen moment gehad dat de USB verbinding verbrak of andere problemen had.Umbrah schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:24:
Man wat een week. Heerlijk genoten van de auto. Ik was namelijk om 6u in de ochtend vertrokken voor een lange rit, en ergens op de A9 was code rood ook echt code ROOD. De auto rijdt als een tank. Zeker, strak op de weg, weinig storm-geschud (ik was in de buurt van Haarlem), en scherp.
My23 Lounge editie.
Over Android Auto gesproken; waar leggen jullie de telefoon neer als je de telefoon gekoppeld hebt? 
Ik heb zelf een Samsung S22+ en als ik die in dat vak onder de poort neerleg, dan leunt de telefoon op de aangesloten usb connector. Dat ziet er niet veilig uit want één keer verkeerd pakken en ik breek de usb-poort uit mijn telefoon. Ik kan de telefoon wel meer rechtop neerzetten zodat hij daar niet op leunt maar als je wat geremd hebt glijdt de telefoon toch weer naar de verkeerde positie. Ook niet echt ideaal. Ik zou de telefoon er gezien de lengte van de kabel ook wel andersom in kunnen leggen maar dan leunt de telefoon aan de andere kant alsnog op die usb connector.
Nu heb ik de telefoon maar meestal in de bekerhouder staan maar dat lijkt me niet echt dé plek, los van het feit dat hij in de bochten dan heen en weer vliegt
Ik heb zelf een Samsung S22+ en als ik die in dat vak onder de poort neerleg, dan leunt de telefoon op de aangesloten usb connector. Dat ziet er niet veilig uit want één keer verkeerd pakken en ik breek de usb-poort uit mijn telefoon. Ik kan de telefoon wel meer rechtop neerzetten zodat hij daar niet op leunt maar als je wat geremd hebt glijdt de telefoon toch weer naar de verkeerde positie. Ook niet echt ideaal. Ik zou de telefoon er gezien de lengte van de kabel ook wel andersom in kunnen leggen maar dan leunt de telefoon aan de andere kant alsnog op die usb connector.
Nu heb ik de telefoon maar meestal in de bekerhouder staan maar dat lijkt me niet echt dé plek, los van het feit dat hij in de bochten dan heen en weer vliegt
Mijn iphone ligt aan de kabel in het vak onder de bekerhouders, plat en bij forse rem actie gebeurt er niets.Cloud schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:56:
Over Android Auto gesproken; waar leggen jullie de telefoon neer als je de telefoon gekoppeld hebt?
| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |
Ik heb een houder op het magneetbord gemaakt en de kabel zit onder het dashboard weggewerkt, ideaal.
Hmm, ik zou kunnen kijken of ik dat red qua kabellengte. Ik heb die middentunnelconsole (of hoe je zo'n ding ook noemt) normaal gesproken vrij ver naar achteren staan maar het is het proberen waardCozm0 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:58:
[...]
Mijn iphone ligt aan de kabel in het vak onder de bekerhouders, plat en bij forse rem actie gebeurt er niets.
Ik heb een telefoonhouder die in de bekerhouder vast zit. Werkt voor mij ideaal (en kost weinigCloud schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:56:
Persoonlijk gekozen voor Belkin https://www.belkin.com/nl...-in-de-auto/P-F8J168.html
Maar er zijn voldoende alternatieven
HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23
Het probleem begon bij mij ook bij ~12000km... eerst één keer, kort. Toen wat vaker, en nu in 50% van de ritten bij elke verkeersdrempel. Ik heb de telefoon en kabels al lang uitgesloten, en het is een vaker voorkomend probleem bij de ioniq 5 waarbij de kabel áchter de USB poort niet goed/helemaal ingeplugd is. Je ziet het hier vaker. Overigens is Android Auto eigenlijk gewoon "een" OAA implementatie; er zijn er wel meer (wat je in die dongles ook ziet), het is een open protocol. Bij mij zou de draadloze "box" net zozeer problemen geven.Xmoo schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:47:
[...]
Ik ervaar de problemen met USB dus helemaal niet. Ik heb er een Carlinkit Tbox Plus aan hangen. Relatief een grote en zware dongle in vergelijking met andere AppleCarplay/Android Auto Wireless dongles. Af gelopen weekend 1320km gereden. Geen moment gehad dat de USB verbinding verbrak of andere problemen had.
My23 Lounge editie.
Draadloze dongles heb ik sowieso maar gelaten voor wat het is, de kwaliteit en het gemak van een kabel (= ook laden, en zonder het hitteprobleem wat je krijgt als je de draadloze lader gebruikt die bovendien minder efficiënt is en waarvoor je je telefoon alsnog uit de zak moet halen). Als ik draadloos ga, dan zal het via de auto zelf moeten gaan. Mijn MY23 lounge zit nu op 15000km, en eigenlijk is het nu wel écht een "probleem". Nu is de interne navigatie wel een redelijk plan-B, maar het niveau van Waze haalt het niet, en belangrijker: de audiokwaliteit van bluetooth is minder dan bekabelde Android Auto.
Nogmaals: ik ben nog steeds blij met de auto, maar deze dingen... kunnen beter. Het is begrijpelijk, vanuit Hyundai én de dealer (Van Mossel Groningen kwam niet verder dan met een handleiding komen over 'hoe koppel ik Android Auto', erg jammer dat hun garagekant zich zo opstelt, want hun verkoop-kant was érg capabel), immers, als PC-bouw-hobbyisten hebben we óók zo onze ruzies met USB-frontpanel connectors, maar het neemt niet weg dat het jammer is, en dat door de TomTom deal er geen "native" draadloze variant is (hoewel de audio daar wel weer minder is...). Een "bij mij werkt het wel" reactie is dan niet echt nuttig. De "probeer Apple" reactie ook niet van iemand anders (ik leef Apple-vrij en ook dat is gewoon een OAA implementatie zei het met een andere naam, de onderliggende protocollen zijn vrij gelijkwaardig). Ik realiseer me nogmaals: internet is niet een complete doorsnede, en ik ben misschien ook wat méér veeleisend naar m'n Android Auto (het was de eliminator toen ik ging kopen, de Mach-E was al afgevallen vanwege neuszicht en cockpit-ruimte, de Tesla knalde uit de overweging vanwege de vendor lockin en DLC-strategie). Nogmaals, ik heb een mega-stabiele bak die niet te mals gebruikt wordt en nog goed is, geen laadproblemen, geen lange ritten problemen, enorm bereik, enorm stil, maar dit ene dingetje (wat vaker voorkomt, ook hier) is wel een punt.
De communicatie met de dealer is ook wel een punt, echter.
Maar goed, met de snelheid dat ik kilometers vreet denk ik dat ik de 30k beurt eerder sneller dan later heb, maar met de drukte bij de garage... denk ik ook maar dat ik vast de winterbandenwissel ga plannen.
Pre-problemen: ik had een nette kabel geroute zodat hij in het vakje náást de draadloze lader kon (waar een andere telefoon dan laad of m'n draadloze headphones). Tijdens de problemen wat meer in handbereik dus de bekerhouder. Niet rechtop, maar plat in de twee. Ik heb een Galaxy Fold 2 die redelijk stabiel ligt dan.Cloud schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:56:
[ Voor 16% gewijzigd door Umbrah op 07-07-2023 12:12 ]
Fun!-CJ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:05:
Ik heb een houder op het magneetbord gemaakt en de kabel zit onder het dashboard weggewerkt, ideaal.
Foto?
Uitleg hoe, wat moet je er voor kopen?
Ben nu op vakantie dus kan even geen foto maken maar het is een verstelbare Brodit houder die ik op een stukje hout heb vastgemaakt en daarop heb ik 12 sterke ronde magneetjes gelijmd. Je ziet het amper en het blijft heel goed zitten, tenzij ik overdwars door een bocht ga.Stefannn schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:14:
[...]
Fun!
Foto?
Uitleg hoe, wat moet je er voor kopen?
en de kabel?-CJ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:57:
[...]
Ben nu op vakantie dus kan even geen foto maken maar het is een verstelbare Brodit houder die ik op een stukje hout heb vastgemaakt en daarop heb ik 12 sterke ronde magneetjes gelijmd. Je ziet het amper en het blijft heel goed zitten, tenzij ik overdwars door een bocht ga.

PJvI
Zit nu op 7K Kms sinds eind mei. Ik zal eens melden als ik op de 12K zit (waarschijnlijk eind september).Umbrah schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:10:
[...]
Het probleem begon bij mij ook bij ~12000km... eerst één keer, kort. Toen wat vaker, en nu in 50% van de ritten bij elke verkeersdrempel. Ik heb de telefoon en kabels al lang uitgesloten, en het is een vaker voorkomend probleem bij de ioniq 5 waarbij de kabel áchter de USB poort niet goed/helemaal ingeplugd is. Je ziet het hier vaker. Overigens is Android Auto eigenlijk gewoon "een" OAA implementatie; er zijn er wel meer (wat je in die dongles ook ziet), het is een open protocol. Bij mij zou de draadloze "box" net zozeer problemen geven.
Draadloze dongles heb ik sowieso maar gelaten voor wat het is, de kwaliteit en het gemak van een kabel (= ook laden, en zonder het hitteprobleem wat je krijgt als je de draadloze lader gebruikt die bovendien minder efficiënt is en waarvoor je je telefoon alsnog uit de zak moet halen). Als ik draadloos ga, dan zal het via de auto zelf moeten gaan. Mijn MY23 lounge zit nu op 15000km, en eigenlijk is het nu wel écht een "probleem". Nu is de interne navigatie wel een redelijk plan-B, maar het niveau van Waze haalt het niet, en belangrijker: de audiokwaliteit van bluetooth is minder dan bekabelde Android Auto.
Nogmaals: ik ben nog steeds blij met de auto, maar deze dingen... kunnen beter. Het is begrijpelijk, vanuit Hyundai én de dealer (Van Mossel Groningen kwam niet verder dan met een handleiding komen over 'hoe koppel ik Android Auto', erg jammer dat hun garagekant zich zo opstelt, want hun verkoop-kant was érg capabel), immers, als PC-bouw-hobbyisten hebben we óók zo onze ruzies met USB-frontpanel connectors, maar het neemt niet weg dat het jammer is, en dat door de TomTom deal er geen "native" draadloze variant is (hoewel de audio daar wel weer minder is...). Een "bij mij werkt het wel" reactie is dan niet echt nuttig. De "probeer Apple" reactie ook niet van iemand anders (ik leef Apple-vrij en ook dat is gewoon een OAA implementatie zei het met een andere naam, de onderliggende protocollen zijn vrij gelijkwaardig). Ik realiseer me nogmaals: internet is niet een complete doorsnede, en ik ben misschien ook wat méér veeleisend naar m'n Android Auto (het was de eliminator toen ik ging kopen, de Mach-E was al afgevallen vanwege neuszicht en cockpit-ruimte, de Tesla knalde uit de overweging vanwege de vendor lockin en DLC-strategie). Nogmaals, ik heb een mega-stabiele bak die niet te mals gebruikt wordt en nog goed is, geen laadproblemen, geen lange ritten problemen, enorm bereik, enorm stil, maar dit ene dingetje (wat vaker voorkomt, ook hier) is wel een punt.
De communicatie met de dealer is ook wel een punt, echter.
Maar goed, met de snelheid dat ik kilometers vreet denk ik dat ik de 30k beurt eerder sneller dan later heb, maar met de drukte bij de garage... denk ik ook maar dat ik vast de winterbandenwissel ga plannen.
[...]
Pre-problemen: ik had een nette kabel geroute zodat hij in het vakje náást de draadloze lader kon (waar een andere telefoon dan laad of m'n draadloze headphones). Tijdens de problemen wat meer in handbereik dus de bekerhouder. Niet rechtop, maar plat in de twee. Ik heb een Galaxy Fold 2 die redelijk stabiel ligt dan.
Ps. Australie heeft een nieuwe update ontvangen. Ben het nu aan het downloaden. Die kunnen wij foutloos in onze auto's installeren.
"+|23Q1|NE_E.AUS.S5W_L.001.001.230624|HM|2021_22_IONIQ_5_AU|1227|0"
Hmm, zijn er changenotes?Xmoo schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:42:
[...]
Zit nu op 7K Kms sinds eind mei. Ik zal eens melden als ik op de 12K zit (waarschijnlijk eind september).
Ps. Australie heeft een nieuwe update ontvangen. Ben het nu aan het downloaden. Die kunnen wij foutloos in onze auto's installeren.
"+|23Q1|NE_E.AUS.S5W_L.001.001.230624|HM|2021_22_IONIQ_5_AU|1227|0"
Even mezelf quoten (nee ben niet seniel maar mss heeft iemand anders er iets aan), als je in het route overzicht helemaal op het begin van de regel drukt (het vlaggetje) dan krijg je dus informatie over die lokatie. En dus ook laadpaal info indien het een charger betreft. Er kan er dus 1 van het lijstje 👍stefxx schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:07:
- Eenmaal een laadpaal (al dan niet automatisch) geselecteerd kan ik niet meer vinden hoe ik daar informatie over kan vinden (zoals aantal palen, beschikbaarheid etc)
Nee. Ik hoopte te zien dat wij nu net als de Ioniq6 kunnen zien met hoeveel % soc we aankomen bij de opladers en tot hoeveel % soc wij moeten opladen, maar nee
Lijkt op enkel bugfixes.
Geen remvloeistof vervangen?MicheldeGoey schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:16:
Zo, factuur van de 2-jaarlijkse beurt is binnen: €169,-. Dat brengt de totale onderhoudskosten na 2 jaar op €300,-. Mijn vorige auto was een Audi RS6, die was onevenredig veel duurder in onderhoud.
Gefeliciteerd!_Quadro schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:07:
[Afbeelding]
No contestAbsoluut een dikke upgrade (had eerst een renault clio uit 2010)
Die gaat vanaf de centrale USB-poort onder het dashboard, onder het stuur langs (vastgemaakt met trekbandjes) en komt er links naast het stuur, net onder het ventilatierooster, weer uit. Daardoor aan beide kanten maar 10cm kabel zichtbaar.
Staat niet op de factuur. Koelvloeistof wel.
Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic