Net als bij zoveel andere voertuigelectronica is het belangrijk dat de gebruiker weet hoe zijn voertuig reageert en waarom. Dan weet je ook waarom je voertuig anders reageert op SCC, dan wanneer je zelf zou doorrijden tot aan de bumper van je voorligger, om vervolgens naar links te schuiven, zodra de auto die jou inhaalt voorbij is. Zolang je de SCC dat niet verteltweet die niet dat je naar links gaat schuiven.
Ik heb hierboven best wat verkeerde veronderstellingen gelezen, dus doe graag een poging om duidelijkheid te verschaffen. Je kan SCC instellen op afstand 1-4. Dat is geen vaste afstand in meters, maar een afstand in tijd. Bij een vaste stand (bijvoorbeeld 1) zal de afstand op lage snelheid wellicht 1 a 2 meter zijn en op de snelweg 25-40 meter zijn. (als je aan 150 meter zit moet je hem gauw van standje 4 afhalen, minder hard rijden, realistischer afstanden inschatten of toch maar naar de dealer) Dat gezegd hebbende zal standje 1 bij benadering resulteren in een afstand van 1 seconde en bij standje 4 wellicht oplopen naar een afstand van 4 seconden. De werkelijke tijd weet ik niet, maar doet er voor mij ook niet toe. 36 km/h = 10 m/s. Uitgaande van 1 seconde afstand bij 1 streepje heb je dus een afstand van 1 m bij 3,6 km/h, een afstand van 20 m bij 72 km/h, een afstand van 30 m bij 108 km/h, etc.
De afstand die de auto wil houden is nominaal, dus géén minimale afstand. Als je op de snelweg ingehaald wordt en een auto vlak voor je invoegt (bijvoorbeeld een halve seconde), dan gaat je auto niet afremmen als je voorligger harder rijdt dan jou. De voorligger zal de ruimte vergroten en de SCC accepteert kortstondig een te korte afstand. Als de auto heel kort voor je neus terugsteekt, of langzamer gaat rijden dan jezelf, dan grijpt SCC uiteraard wel in.
Omgekeerd werkt het net zo...Stel je rijdt 108 km/h op de rechter baan op een vrachtauto af en de SCC wil nominaal 30 meter afstand houden, dan zal de SCC bij een afstand van 40 a 50 meter al gaan inhouden om te voorkomen dat deze op een afstand van 30 meter abrupt vol in de ankers moet. Dat kan irritant zijn als je van plan was om de vrachtwagen in te gaan halen, maar moet wachten op degene die jou aan het inhalen is. Maar ja, de auto weet niet dat je wilt gaan inhalen en kortstondig 0,5 seconden afstand ook zat vindt. De auto denkt dat je achter die vrachtwagen wilt blijven rijden op 1 seconde afstand, oftwel 30 meter afstand. Dát is wat je de auto immers verteld hebt! Echter als je vroegtijdig je richting naar links aangeeft zal je merken dat de auto niet meer inhoudt. Door richting aan te geven vertel je niet alleen je medeweggebruikers dat je van baan wilt wisselen, maar ook je auto. Toch wel een "smart" systeem he? (door richting aan te geven schakel je tevens LKA en LFA uit, verbluffend he?)
Zolang de auto niet autonoom mag beslissen om van baan te wisselen zal je dit dus blijven houden. Maar als je weet hoe het systeem werkt kan je ermee spelen en anticiperen en dan is het minder vaak storend. Bij andere, niet autonoom rijdende voertuigen werkt dit net zo en je kan niet anders. Zolang je auto niet zelf kan/mag beslissen moet je hem het één en ander vertellen.
Ik vergelijk het met het snel inhalen met een auto met automatische versnellingsbak. Als je dat opeens doet zonder de auto voor te bereiden kakt je auto in om eerst 2 versnellingen terugschakelen en vervolgens weg te spuiten. Komt dit je bekend voor.... je kan je automaat vertellen dat je wilt inhalen door van "D" naar "S" te schakelen en als je het gaspedaal laat vieren zet je hem natuurlijk weer terug in "D".
Tip van flip: op de snelweg heb ik de SCC vrijwel altijd op 1 streepje. Doe je dat niet, dan wordt de afstand te groot en blijven auto's invoegen en blijft de SCC extra afstand nemen. Als het heel rustig is zet ik hem soms op 2 streepjes. Je moet dan wel vroeger anticiperen als je op een voertuig inloopt, maar met 2 streepjes geef je de SCC meer "nominale" marge, waardoor de reactie minder heftig is. Buiten de snelweg heb ik hem vaker op 2 streepjes om toch wat meer ruimte te houden en het systeem minder agressief te laten reageren. Standje 3 en 4 gebruik ik zelden.