Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.428 views

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
@JeroenH

edit: beter volg je @Franciesco zijn link

De capaciteit is volgens mij goed gekozen. ik schat zo in dat die 5kWh een mooi gemiddelde is van opwek capaciteit en dagelijks gebruik van gemiddelde huishoudens.
Verdere eigenschappen zijn niet meer dan beloftes natuurlijk. geven ze ook aan waarom ze dit zo veel goedkoper kunnen leveren dan anderen?

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 03-08-2022 11:07 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
blissard schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:00:
@JeroenH De capaciteit is volgens mij goed gekozen. ik schat zo in dat die 5kWh een mooie gemiddelde is van opwek capaciteit en dagelijks gebruik van gemiddelde huishoudens.
Verdere eigenschappen zijn niet meer dan beloftes natuurlijk. geven ze ook aan waarom ze dit zo veel goedkoper kunnen leveren dan anderen?
Van hun website:

"Dat kan door de inkoopactie, waarin we de benodigde componenten in bulk in kunnen kopen."

Je hebt gelijk met je opmerking over beloftes hoor, ik snap de risico's van een crowdfundingproject.
Franciesco schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:59:
@JeroenH : in het thuisaccu topic is de Sessy besproken.
Zie onderstaande pagina: vanaf het bericht van woensdag 6 juli 2022 12:54 en de daarop volgende pagina's gaat het er ook nog af en toe over..

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2126922/3
Ah super, ik wist niet van het bestaan van dit topic. Ik ga daar lezen, bedankt!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• blissard
  • Laatst online: 22:19
JeroenH schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Van hun website:

"Dat kan door de inkoopactie, waarin we de benodigde componenten in bulk in kunnen kopen."
Klinkt toch onwaarschijnlijk. Alsof die andere leveranciers hun boutjes per stuk bij de ijzerwinkel op de hoek gaan halen.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

pietje63

RTFM

We hebben nu glas in lood ramen met voorzetramen. Ik wil de isolatiewaarde verbeteren, maar het aanzicht zoveel mogelijk gelijk houden. We hebben twee jaar terug de meeste ramen vervangen (via optie 1 hieronder), maar een aantal nog niet.

De opties - zoals ik nu zie - zijn
  1. Glas in lood in dubbelglas
  2. Lood in HR++ glas
  3. Glas in lood met extra HR++ glas
@1
Dit is een veel aangeboden oplossing (glas - glas in lood - glas). Aan de prijs (ca. EUR 600 per raam), en isolatiewaarde is beperkt (wel isolatieglas, maar geen Argon).

@2
Dit is een voor mij nieuwe optie. Het verschil met 1 is dat er geen glas in het lood zit (glas - lood - glas), waardoor het raam wel met Argon gevuld kan worden. Isolatiewaarde is beter, kosten iets lager (minder complex middelste glas). Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee, maar kan me nauwelijks voorstellen dat de looks heel anders zijn dan 1 (waarbij zie je het glas niet echt).

Zie bijv. https://www.glasmaatje.nl...lood-messing-brons-zilver

@3
Een andere oplossing is het huidige glas in lood houden (kwalitiet is zo slecht nog niet) en hr++ glas plaatsen als een soort van voorzetraam (of achterzetraam). In plaats van een reguliere voorzetraamconstructie (aluminium profiel op raam schroeven), monteer je dit raam "tegen" het glas in lood aan, en werk je het af met glaslatten. De mogelijkheid hangt vooral af van de diepte van het kozijn (om de ramen achter elkaar te kunnen plaatsen). Vanaf binnen zal het er OK uit zien (want je ziet eerst het orginele glas in lood), vanaf buiten wel wat minder (dubbelglas voor je bij het lood aan komt). Voordeligst qua materiaalkosten ("gewoon" HR++ glas) en isolatiewaarde vergelijkbaar met 2.

Ik neig nu naar het volgende
- Optie 3 boven een erker (door gekleurd glas in lood valt optie 2 af; daarnaast zit je er niet met je neus bovenop waardoor de bezwaren qua looks meevallen).
- Optie 2 voor twee grote ramen in woonkamer (isolatiewaarde en looks belangrijk)
- Optie 1 voor klein raampje wc (door gekleurd glas in lood valt optie 2 af; gezien beperkte ruimte in kozijn lijkt optie 3 lastiger).

Ben benieuwd naar jullie gedachten / ervaringen met de verschillende oplossingen.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
@JeroenH

edit: beter volg je @Franciesco zijn link

De capaciteit is volgens mij goed gekozen. ik schat zo in dat die 5kWh een mooi gemiddelde is van opwek capaciteit en dagelijks gebruik van gemiddelde huishoudens.
Wel goedkoper dan anderen,maar niet goedkoper dan zelfbouw lfp,en dan heb je tenminste nieuwe cellen ipv gebruikte.
200 euro per kWh,nog een 800 voor inverter en lader en je bent klaar.

• Superbeagle
  • Laatst online: 16-11 10:10

Superbeagle

Always smile

@pietje63 Je hebt tegenwoordig ook vacuümglas.
https://www.agcnederland.nl/fineo-vacuumglas/

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:38
Hmm, ik weet niet waar het de juiste plaats is om te vragen dus maar even in een algemeen topic.

Van het gas af gaan: ooit zal het nodig zijn. Nu wil ik graag mijn energie behoefte qua gas de komende winter goed ik beeld gaan brengen, zodat ik uiteindelijk een installatie kan kiezen die voor ons huis werkt.

We hebben vloerverwarming beneden, koken op gas, elektrische qoocker voor tapwater... Dus het gaat vooral om gebruik bad + douche + verwarming (op 19 graden ingesteld, cv op 35 graden). Maar:
- als ik uit ga van 35 graden in de toekomst dan zou ik dus niet op 38 graden kunnen douchen?
- hoe kan ik goed per seconde/minuut mijn gas verbruik gaan loggen en uiteindelijk makkelijk over een jaar een overzicht bekijken? Waarbij ik dus in dat komende jaar in principe er geen omkijken naar heb?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:40
President schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:30:
Hmm, ik weet niet waar het de juiste plaats is om te vragen dus maar even in een algemeen topic.

Van het gas af gaan: ooit zal het nodig zijn. Nu wil ik graag mijn energie behoefte qua gas de komende winter goed ik beeld gaan brengen, zodat ik uiteindelijk een installatie kan kiezen die voor ons huis werkt.

We hebben vloerverwarming beneden, koken op gas, elektrische qoocker voor tapwater... Dus het gaat vooral om gebruik bad + douche + verwarming (op 19 graden ingesteld, cv op 35 graden). Maar:
- als ik uit ga van 35 graden in de toekomst dan zou ik dus niet op 38 graden kunnen douchen?
Lees even Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 en Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Temperatuur van SWW en verwarmen staan compleet los van elkaar. Hier staat het SWW op 47 graden en de aanvoertemperatuur van de VVW op 25 graden. (En bij koelen is het 18 graden). Gaat allemaal prima samen.
- hoe kan ik goed per seconde/minuut mijn gas verbruik gaan loggen en uiteindelijk makkelijk over een jaar een overzicht bekijken? Waarbij ik dus in dat komende jaar in principe er geen omkijken naar heb?
Gasverbruik loggen gaat niet per seconde, maar volgens mij per uur? Loggen kan met een P1 kabeltje aan je slimme meter (moet je wel hebben), en dan in een applicatie als Domoticz of HA op een Raspberry Pi. Maar kan ook via een website als bijvoorbeeld slimmemeterportal.nl

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:43
Een warmtepomp die zowel verwarmt als warm water levert zal in het algemeen een voorraad vat hebben voor warm water dat op een hogere temperatuur gehouden wordt dan het water dat voor verwarming gebruikt wordt. Je kan de temperatuur van die twee los instellen.

• Superbeagle
  • Laatst online: 16-11 10:10

Superbeagle

Always smile

@President En wat die P1 meter betreft. Deze van HomeWizard is plug-and-play. Afhankelijk van jouw slimme gasmeter met 5 minuten interval. Maar er bestaan ook wat meer ‘hands-on’ oplossingen.

HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17

Seafarer

XXX

Google eens op "koevlaas formule"

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-11 09:48
pietje63 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:02:
We hebben nu glas in lood ramen met voorzetramen. Ik wil de isolatiewaarde verbeteren, maar het aanzicht zoveel mogelijk gelijk houden. We hebben twee jaar terug de meeste ramen vervangen (via optie 1 hieronder), maar een aantal nog niet.

De opties - zoals ik nu zie - zijn
  1. Glas in lood in dubbelglas
  2. Lood in HR++ glas
  3. Glas in lood met extra HR++ glas
@1
Dit is een veel aangeboden oplossing (glas - glas in lood - glas). Aan de prijs (ca. EUR 600 per raam), en isolatiewaarde is beperkt (wel isolatieglas, maar geen Argon).

@2
Dit is een voor mij nieuwe optie. Het verschil met 1 is dat er geen glas in het lood zit (glas - lood - glas), waardoor het raam wel met Argon gevuld kan worden. Isolatiewaarde is beter, kosten iets lager (minder complex middelste glas). Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee, maar kan me nauwelijks voorstellen dat de looks heel anders zijn dan 1 (waarbij zie je het glas niet echt).

Zie bijv. https://www.glasmaatje.nl...lood-messing-brons-zilver

@3
Een andere oplossing is het huidige glas in lood houden (kwalitiet is zo slecht nog niet) en hr++ glas plaatsen als een soort van voorzetraam (of achterzetraam). In plaats van een reguliere voorzetraamconstructie (aluminium profiel op raam schroeven), monteer je dit raam "tegen" het glas in lood aan, en werk je het af met glaslatten. De mogelijkheid hangt vooral af van de diepte van het kozijn (om de ramen achter elkaar te kunnen plaatsen). Vanaf binnen zal het er OK uit zien (want je ziet eerst het orginele glas in lood), vanaf buiten wel wat minder (dubbelglas voor je bij het lood aan komt). Voordeligst qua materiaalkosten ("gewoon" HR++ glas) en isolatiewaarde vergelijkbaar met 2.

Ik neig nu naar het volgende
- Optie 3 boven een erker (door gekleurd glas in lood valt optie 2 af; daarnaast zit je er niet met je neus bovenop waardoor de bezwaren qua looks meevallen).
- Optie 2 voor twee grote ramen in woonkamer (isolatiewaarde en looks belangrijk)
- Optie 1 voor klein raampje wc (door gekleurd glas in lood valt optie 2 af; gezien beperkte ruimte in kozijn lijkt optie 3 lastiger).

Ben benieuwd naar jullie gedachten / ervaringen met de verschillende oplossingen.
Ik ben hier ook druk mee geweest en heb begrepen van mijn glaszetter dat optie 1 eigenlijk al gelijkwaardig is aan HR++ omdat je een dubbele luchtspouw hebt (dus feitelijk triple glas). Argon etc kan inderdaad niet.
Persoonlijk vind ik dit het mooiste (ik heb ook een nieuw paneel laten maken, het lood laten patineren zodat het oud lijkt, had achteraf ook moeten vragen om het glas te ontspiegelen).

Als het te duur is zou ik denk ik gewoon de voorzetramen houden en door sparen, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Optie 3 zou ik een beetje bang zijn voor vocht tussen de twee ruiten in maar die mening is niet gehinderd door enige kennis. Optie 2 ken ik ook niet maar dan mis je wel de mooie kleurtjes lijkt me.

@President Ken je www.mindergas.nl ook?
Zeker als je nu al begint met handmatig loggen heb je goed zicht op je SWW verbruik en kan je dat straks in de winter van je CV verbruik aftrekken.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• President
Superbeagle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:52:
@President En wat die P1 meter betreft. Deze van HomeWizard is plug-and-play. Afhankelijk van jouw slimme gasmeter met 5 minuten interval. Maar er bestaan ook wat meer ‘hands-on’ oplossingen.

HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Kijk, zoiets is makkelijk. In mijn Oxxio staat ook iets dergelijk, maar ik wissel nog wel eens van leverancier. Een dergelijk apparaatje zou dan voldoende moeten zijn voor elke 5 minuten!
Seafarer schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:43:
[...]

Google eens op "koevlaas formule"
Gedaan. Snap het idee, maar dat is puur op jaarverbruik. We verbruiken 500 gas, in januari 84 kuub en in mei 11 kuub bijvoorbeeld

Grofweg dus iets van 150-200 kuub voor bad/douche en de rest voor de CV.

Maar: een jaarverbruik houdt geen rekening met een bad opwarmen voor de kinderen en daarna pappa douchen en vervolgens mamma... Al is dat natuurlijk een stukje luchtpomp en een stukje boiler capaciteit!

Nu een winter meten met ook 24/7 de vloerverwarming aan op 19 graden, afgelopen winter ook regelmatig uit gehad wat natuurlijk niet handig is om een goed beeld te hebben in de toekomst.
wheli schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:45:
@President Ken je www.mindergas.nl ook?
Zeker als je nu al begint met handmatig loggen heb je goed zicht op je SWW verbruik en kan je dat straks in de winter van je CV verbruik aftrekken.
Handmatig zie ik niet zitten..

[ Voor 24% gewijzigd door President op 03-08-2022 21:15 ]

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-11 09:48
Er is ook een betaalde automatische upload service of als je technisch bent deze thread (Mindergas, upload automatiseren ???)

Het voordeel is het gebruik van graad dagen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Keesvdzanden
President schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Kijk, zoiets is makkelijk. In mijn Oxxio staat ook iets dergelijk, maar ik wissel nog wel eens van leverancier. Een dergelijk apparaatje zou dan voldoende moeten zijn voor elke 5 minuten!

[...]

Gedaan. Snap het idee, maar dat is puur op jaarverbruik. We verbruiken 500 gas, in januari 84 kuub en in mei 11 kuub bijvoorbeeld

Grofweg dus iets van 150-200 kuub voor bad/douche en de rest voor de CV.

Maar: een jaarverbruik houdt geen rekening met een bad opwarmen voor de kinderen en daarna pappa douchen en vervolgens mamma... Al is dat natuurlijk een stukje luchtpomp en een stukje boiler capaciteit!

Nu een winter meten met ook 24/7 de vloerverwarming aan op 19 graden, afgelopen winter ook regelmatig uit gehad wat natuurlijk niet handig is om een goed beeld te hebben in de toekomst.

[...]

Handmatig zie ik niet zitten..
Zo klein als dat jij een warmtepomp nodig hebt,die bestaan niet....
Probeer een panasonic h5 nog te vinden,die kan lekker laag terug moduleren.
Voor je bad zal je boiler nooit niet groot genoeg zijn,tenzij je bereid bent 500 liter te plaatsen.
Ik zou 300 nemen met als backup een doorstroom verwarmer er achter,dan krijg je nooit een koude douche.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Keesvdzanden schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Zo klein als dat jij een warmtepomp nodig hebt,die bestaan niet....
Probeer een panasonic h5 nog te vinden,die kan lekker laag terug moduleren.
Voor je bad zal je boiler nooit niet groot genoeg zijn,tenzij je bereid bent 500 liter te plaatsen.
Ik zou 300 nemen met als backup een doorstroom verwarmer er achter,dan krijg je nooit een koude douche.
Het is een ligbad, geen zwembad. En je doet er geen 65gr water in he. :+

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:56
Idd, een bad met 300L boiler gaat best. En douchen ook nog. Uiteraard moet je wel de stop in het bad doen en niet urenlang gaan douchen.
En met zo weinig gasverbruik moet een kleine WP (en grote boiler) prima kunnen zo lijkt me.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou met zo weinig gasverbruik de terugverdientijd maar eens gaan narekenen.

PS Pappa en mamma kunnen ook tegelijkertijd onder de douche trouwens.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:56
bbbrumbrum schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Het is een ligbad, geen zwembad. En je doet er geen 65gr water in he. :+
Met 10 a 20 kuub per maand valt dat toch wel mee met zijn viertjes..
Hoe krijg je het voor elkaar.
👍

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ds23man schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:04:

Zou ik mee uitkijken, voor je het weet zijn er nog meer van die kleine-in-de-weg-loop-wezens die ook in bad moeten.

• President
ds23man schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:04:

Tja, die berekening heb ik al eens gemaakt en de tvt was erg hoog vanwege het lage verbruik... Daarom loonde van het gas af gaan niet.

Nu met de hogere prijzen en zonnepanelen wordt de terugverdientijd wel kleiner als het goed is.

Punt is vooral dat ik uiteindelijk een eigen installatie wil hebben en niet afhankelijk wil zijn van een warmtenet of iets dergelijks, omdat dat helemaal duur is...

• President
Surfari schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:11:
[...]

Met 10 a 20 kuub per maand valt dat toch wel mee met zijn viertjes..
Hoe krijg je het voor elkaar.
👍
Een bad voor de kinderen is zo'n 0,4 kuub gas gok ik, gaat niet tot de bovenste rand. Doe dat 3x per week komt neer op 4x 1,2 = 4,8 kuub gas. Nou, dat is in de zomer, ik weet niet of het meer gas kost in de winter...

Een douche is zo'n 0,2-0,4 kuub gas. Met 2 personen 3x per week kom je uit op 1,2-2,4 per week. Dus dat is 9,6 kuub per maand aan 2 personen die douchen.

Komt opgeteld dus < 15 uit. Op de niet-douche dagen hebben we bochtige doekjes om te reinigen voor het slapen gaan.

Vergeet niet dat we verder nergens warm water voor gebruiken. Koken is op gas, warm water uit de kraan beneden gaat via de elektrische qoocker... En boven gebruiken we geen warm water bij tanden poetsen of iets dergelijks.

• ds23man

ds23man

Eenum

Hou er wel rekening mee dat het douchegedrag wel wat anders wordt zodra de puberleeftijd bereikt wordt.

Met de huidige energieprijzen valt het nog wel mee met de TVT, maar uiteindelijk zullen die wel gaan dalen. Ga je een aparte WPB gebruiken?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:06
twain4me schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 01:29:
[...]

Zou ik mee uitkijken, voor je het weet zijn er nog meer van die kleine-in-de-weg-loop-wezens die ook in bad moeten.
Die kunnen ook wel in één bad, een bodempje water is dan al genoeg.
Vroeger zat ik in een lavet, zat ook niet veel water in... was mss wel zuiniger dan een douche.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• ds23man

ds23man

Eenum

natural colour schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:21:
[...]

Die kunnen ook wel in één bad, een bodempje water is dan al genoeg.
Vroeger zat ik in een lavet, zat ook niet veel water in... was mss wel zuiniger dan een douche.
En daar hing een 60 liter E boiler boven. Wat zijn we verwend tegenwoordig.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ds23man schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:16:
Hou er wel rekening mee dat het douchegedrag wel wat anders wordt zodra de puberleeftijd bereikt wordt.

Met de huidige energieprijzen valt het nog wel mee met de TVT, maar uiteindelijk zullen die wel gaan dalen. Ga je een aparte WPB gebruiken?
Als ze van jongst af aan al weten dat ze bij lang douchen in de kou komen te staan dan bedenken ze zich wel een tweede of derde keer, kwestie van opvoeden en aanleren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• ds23man

ds23man

Eenum

klump4u schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Als ze van jongst af aan al weten dat ze bij lang douchen in de kou komen te staan dan bedenken ze zich wel een tweede of derde keer, kwestie van opvoeden en aanleren.
Dan gewoon een 60 liter boiler installeren. :+

• President
ds23man schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:16:

Klopt, dus als we in de komende winter bij wijze van 150 liter vat nodig hebben, dan zal ik eerder een 250 liter dan een 200 liter laten installeren... Liever iets ruimer dan straks spijt hebben van een te kleine.

Wat is een aparte wpb?

Dit hebben we nu (heb tapwater voorverwarmen uit gezet);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmv7nAk9djOQYVpwYaBkU5Prews=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqSjHMm56EfEPxcERqp7B6WF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjORQi0lnDEKac-wV5QXvmS66WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXrE04alIJOFdhf1BUES1SRT.jpg?f=fotoalbum_large

Moet nog een keer de omkasting in de trapkast weg halen om een foto te maken van de vloerverwarming installatie

• ds23man

ds23man

Eenum

Een WPB is een zelfstandige warmtepompboiler die niet afhankelijk is van je warmtepomp voor de verwarming.

• JeroenH
geven ze ook aan waarom ze dit zo veel goedkoper kunnen leveren dan anderen?
Om nog daar nog even op terug te komen, zo supergoedkoop (per kWh) is het toch niet? Zomaar een voorbeeld: een Huawei LUNA2000 10kWh (link) kost € 638 per kWh

De Sessy kost € 550 per kWh (welkomstaanbieding augustus) of € 650 (normale prijs). (link)

Ja hij is flink goedkoper dan bv die Huawei, maar is dan ook flink kleiner... Dus de prijs verontrust mij persoonlijk niet.

-edit-

Ik heb overigens zojuist een aanbetaling gedaan voor een Sessy. Ik ga ervoor!

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 04-08-2022 11:40 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:03
Ik ga pas over een batterij nadenken als de salderingsregeling er af gaat. Het is nu geld weggooien naar mijn mening, dit krijg je er volgens mij nooit uit.

• President
ds23man schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:20:
Een WPB is een zelfstandige warmtepompboiler die niet afhankelijk is van je warmtepomp voor de verwarming.
Ah ok. Ik heb mij daar nog niet zo in ingelezen om te zien wat het beste voor mij is, leek mij dat ik daarvoor eerst inzichtelijk moet hebben hoe het met mijn verbruik zit?
JeroenH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:01:
Waarom precies?
In Nederland heeft een batterij nog 0,0 nut, aangezien we hier nog saldering hebben

In België is er geen saldering, dan kan het wel helpen om energie zelf op te slaan. Maar: je komt er in de zomer dan de avond/nacht mee door, maar in bijvoorbeeld de winter wek je amper genoeg stroom op om je huis van energie te voorzien?
Want 70% van de stroom wordt namelijk opgewekt in de periode april tot en met september. Die andere 30% wordt opgewekt van oktober tot en met maart.
Gemiddeld dus 30% in de wintermaanden. Dat is dus gemiddeld 5% per maand. Stel dat je 4000kwh per jaar produceert.

Dat betekent dat je in oktober-december gemiddeld dus 200 kWh per maand produceert. Klopt niet, want januari/februari doen eigenlijk maar iets van 3%.

Maar: hoeveel bespaar je daar dan mee op jaarbasis? Ga je die investering er in 5 jaar uit halen? Of 20 jaar? Of nooit, gezien die accu's ook maar een beperkte levensduur hebben?

• big bang
  • Laatst online: 23:32
[b]President schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:13:
In Nederland heeft een batterij nog 0,0 nut, aangezien we hier nog saldering hebben
Tenzij je regelmatig last hebt van afschakelende inverter omdat de AC spanning in de wijk te hoog wordt?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:03
big bang schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:16:
[...]
Tenzij je regelmatig last hebt van afschakelende inverter omdat de AC spanning in de wijk te hoog wordt?
Dan kun je ook je accu niet laden...

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:30
Tenzij je een systeem hebt met noodstroomfunctie. :)

• Peet-je
  • Laatst online: 15-11 19:47
JeroenH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Om nog daar nog even op terug te komen, zo supergoedkoop (per kWh) is het toch niet? Zomaar een voorbeeld: een Huawei LUNA2000 10kWh (link) kost € 638 per kWh

De Sessy kost € 550 per kWh (welkomstaanbieding augustus) of € 650 (normale prijs). (link)

Ja hij is flink goedkoper dan bv die Huawei, maar is dan ook flink kleiner... Dus de prijs verontrust mij persoonlijk niet.

-edit-

De prijsvergelijking zou dan eigenlijk gelijkwaardiger zijn met de LUNA2000 5kWh, dus € 700 per kWh, imo.
Verder heb ik zojuist gezien dat de augustus voorverkoop inmiddels € 2.800 is (met optionele installatie € 150 extra).
Maakt de € 2.750 (incl. installeren) waar ik nog op in kan gaan mss. iets interessanter, maar ik ben er nog niet uit....

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• bbbrumbrum
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:29:
Tenzij je een systeem hebt met noodstroomfunctie. :)
Hoezo? De stroom valt niet uit.
Tranquility schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Tenzij je door deze load de opdrijving genoeg kan dempen om onder de bovenste spanningsgrens te blijven.
Maar dan kun je beter een >9kW verwarmingselement in je boilervat hangen

[ Voor 46% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-08-2022 12:41 ]

• Franciesco
@bbbrumbrum: sorry, verkeerd gelezen.
Ik denk dat @big bang bedoelde dat je icm het laden van een thuisbatterij er soms voor kunt zorgen dat de netspanning net onder de kritische waarde van 253V blijft en dat zodoende de PV omvormer blijft werken.

Soortgelijk aan b.v het laden van een elektrische auto waardoor de netspanning ook wat zakt. Uiteraard afhankelijk van de laadsnelheid: op 3,2kW laden daalt de netspanning nauwelijks, maar op 11kW is dit (proefondervindelijk) duidelijk meer.

• Keesvdzanden
Franciesco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:43:
@bbbrumbrum: sorry, verkeerd gelezen.
Ik denk dat @big bang bedoelde dat je icm het laden van een thuisbatterij er soms voor kunt zorgen dat de netspanning net onder de kritische waarde van 253V blijft en dat zodoende de PV omvormer blijft werken.

Soortgelijk aan b.v het laden van een elektrische auto waardoor de netspanning ook wat zakt. Uiteraard afhankelijk van de laadsnelheid: op 3,2kW laden daalt de netspanning nauwelijks, maar op 11kW is dit (proefondervindelijk) duidelijk meer.
En met 11 kW zit die sessy dus in twintig min vol.
Dus lekker boeiend om daar je net spanning mee te redden.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:33
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Het ging over 11 kW auto laden, niet 11 kW laden van je Sessy. Maar ik ben het met je eens dat het niet echt zoden aan de dijk zet wat betreft voorkomen van overbelasting van het net.

• Peet-je
  • Laatst online: 15-11 19:47
Sessy kan optioneel worden voorzien van hardware, heb geen idee wat dit qua kosten doet, maar goed, quote van de site:

"Maarr, met het oog op de toekomst en omdat het zonde zou zijn dat àls het net uit valt en je toch een accu hebt staan, deze niks kan doen. Maken wij een 48V poort op de Sessy zodat er op de Sessy een kleine off-grid omvormer aangesloten kan worden of andere externe features. Niet omdat het moet, maar omdat het kan"

https://sessy.nl/vragen-catogorie/werking/

[ Voor 4% gewijzigd door Peet-je op 04-08-2022 13:21 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• big bang
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Een volle acculading is een volle acculading, die je later kunt gebruiken.

Zijn er trouwens geen inverters die, bij een te hoge AC spanning, kunnen overschakelen op het laden van een thuisaccu?

• Keesvdzanden
big bang schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Een volle acculading is een volle acculading, die je later kunt gebruiken.

Zijn er trouwens geen inverters die, bij een te hoge AC spanning, kunnen overschakelen op het laden van een thuisaccu?
Dat kun je zelf maken natuurlijk.
Maar wat als vervolgens hele dag die spanning niet zo hoog komt?
Zit je avonds met lege accu...

• Keesvdzanden
Peet-je schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:20:
Sessy kan optioneel worden voorzien van hardware, heb geen idee wat dit qua kosten doet, maar goed, quote van de site:

"Maarr, met het oog op de toekomst en omdat het zonde zou zijn dat àls het net uit valt en je toch een accu hebt staan, deze niks kan doen. Maken wij een 48V poort op de Sessy zodat er op de Sessy een kleine off-grid omvormer aangesloten kan worden of andere externe features. Niet omdat het moet, maar omdat het kan"

https://sessy.nl/vragen-catogorie/werking/
Lekker boeiend,op iedere accu kun je op de plus en min een geschikte solar charger hangen.

Sessy is geld kloppery van verkoop van oude cellen,samen gevoegd met bms in een kastje

• Franciesco
deejeebv schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Het ging over 11 kW auto laden, niet 11 kW laden van je Sessy. Maar ik ben het met je eens dat het niet echt zoden aan de dijk zet wat betreft voorkomen van overbelasting van het net.
Een Sessy heeft een 2kW omvormer, dus duurt het minimaal ca 2,5 uur om 1 Sessy van leeg tot vol te laden. Maar tegen 2kW zal de netspanning nauwelijks verlaagd worden.

Het ging (in ieder geval mij) meer over het algemene principe.

Om de netspanning enigszins van betekenis te laten dalen zul je in mijn ervaring minimaal rond de 4-5kW moeten laden. Om dan een paar uur continu verlaging van de netspanning te bereiken zou je al snel een 15kWh batterij moeten hebben. Niet onmogelijk, maar of de tzt gemiddelde thuisbatterij en omvormer zoden aan de dijk zet hiervoor is inderdaad de vraag.
Maar goed, ook hiervoor geldt: al zou het maar iets van 2 uur werken, het kan nog steeds een prettige bijkomstigheid zijn. Net zoals een noodstroomfunctie etc.

• deejeebv
Franciesco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Een Sessy heeft een 2kW omvormer, dus duurt het minimaal ca 2,5 uur om 1 Sessy van leeg tot vol te laden. Maar tegen 2kW zal de netspanning nauwelijks verlaagd worden.

Het ging (in ieder geval mij) meer over het algemene principe.

Om de netspanning enigszins van betekenis te laten dalen zul je in mijn ervaring minimaal rond de 4-5kW moeten laden. Om dan een paar uur continu verlaging van de netspanning te bereiken zou je al snel een 15kWh batterij moeten hebben. Niet onmogelijk, maar of de tzt gemiddelde thuisbatterij en omvormer zoden aan de dijk zet hiervoor is inderdaad de vraag.
Maar goed, ook hiervoor geldt: al zou het maar iets van 2 uur werken, het kan nog steeds een prettige bijkomstigheid zijn. Net zoals een noodstroomfunctie etc.
Ik zie dat dan inderdaad als een prettige bijkomstigheid. Overigens hier totaal geen last van overbelasting. Maximaal wat ik hier gezien heb is 240V. Ik heb ook naar de Sessy gekeken, maar ik zie voor mij nog geen businesscase.
Wel leuk om ervaring mee op te doen maar financieel kan het (in Nederland) (nog?) niet uit.
Ik heb hier 11 kWp, met 8.4kW omvormer. Ik zou maar een klein deel van mijn overschot kwijt kunnen en aan 5 kWh waarschijnlijk nog te weinig hebben om eigen verbruik tijdens avond en nacht op te vangen, vooral omdat mijn panelen vooral pal zuid liggen en tijdens het koken vaak de opbrengst van de panelen al te weinig is.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
Tranquility schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Zo werkt het niet helemaal.
Door de accu te laden daalt in je huis (op betreffende fase) het voltage en is de kans kleiner dat je omvormer 253 volt meet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JeroenH
1) Ik vind het leuk. Ik ga hem koppelen aan mijn Home Assistant, en dan heb ik er weer een grafiekje bij oOo
2) Ondanks dat er in mijn wijk (nog) geen problemen met de netspanning e.d. zijn denk ik dat het matigen van productie- en consumptiepieken nu al een goed idee is.
3) Ik ben wel een early adopter met dit soort dingen. Tegen de tijd dat de massa er aan toe is weet ik al hoe het werkt, wat er wel en niet werkt, enz.
4) Misschien ga ik wel aan zo'n dynamisch contract, en ga ik al eerder (extra) geld verdienen. Daar ben ik nog niet uit, maar het is een optie.
5) Ik ga er van uit (maar snap heel goed dat dat lang niet zeker is) dat de accu het nog doet als de salderingsregeling begint met uitfaseren. Mijn investering ben ik dan al lang vergeten, maar ik ga wel geld verdienen (althans: verlies beperken).
6) Na 2½ jaar klooien met bitcoin heb ik dat experiment met verlies afgebroken, en dat geld heb ik beschikbaar voor deze investering.

Dat bovenstaande set niet voor iedereen (misschien voor bijna niemand) voldoende aanleiding zal zijn om een huisaccu te kopen is natuurlijk prima. Maar ik ga er voor :)
Tranquility schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:11:
Ik ga pas over een batterij nadenken als de salderingsregeling er af gaat. Het is nu geld weggooien naar mijn mening, dit krijg je er volgens mij nooit uit.
Geld weggooien? Daar zul je ongelijk in hebben, ik ga hier ongetwijfeld dingen van leren.
Dit krijg ik er nooit uit? Dat is goed mogelijk, dat gaan we zien.
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:45:
Sessy is geld kloppery van verkoop van oude cellen,samen gevoegd met bms in een kastje
"Sessy is geld kloppery van verkoop van oude cellen"

Heb je bewijs, of zelfs maar een aanwijzing, die deze opmerking onderbouwt?

• Keesvdzanden
@JeroenH het is algemeen bekend dat 90 procent van alle thuis accu gerecycled zijn vanuit oude elektrische auto's.
Van de kapotte accu worden de nog goeie cellen uitgehaald.
Maar je kunt het zien aan de laad cycles die ze opgeven,die is 6000,en nieuwe cellen zijn 8/9000.
Ik zou zeggen waag er een mail aan en vraag wel merk er in zit inclusief specificatie blad.
En vraag ook even gelijk welke bms er in zit,ik verwacht niet dat er een 300 ampère versie in zit.

Een accu kost alleen maar geld en levert niks op.
Je hebt wel 20/25 procent omzet verlies,ben er hier ook mee bezig maar het valt vies tegen,behalve warmte produceren,dat gaat prima.

• JeroenH
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:09:
@JeroenH het is algemeen bekend dat 90 procent van alle thuis accu gerecycled zijn vanuit oude elektrische auto's.
Van de kapotte accu worden de nog goeie cellen uitgehaald.
"het is algemeen bekend dat"

Daar kan ik niet zo veel mee.
Maar je kunt het zien aan de laad cycles die ze opgeven,die is 6000,en nieuwe cellen zijn 8/9000.
Welicht zijn ze erg voorzichtig? In mijn Plugin Prius zit iets van 9 kWh, maar Toyota geeft maar 4,4 kWh als usable op. Daardoor gaat de accu voor eeuwig mee. Dit zou net zoiets kunnen zijn?
Ik zou zeggen waag er een mail aan en vraag wel merk er in zit inclusief specificatie blad.
We zouden het één van de initiatiefnemers achter Sessy, @Legan2, kunnen vragen.
En vraag ook even gelijk welke bms er in zit,ik verwacht niet dat er een 300 ampère versie in zit.
Met een specificatie van 2 kW in en 2 kW uit zou het me verbazen als er zo'n overmaat aan BMS in zou zitten. Bij 48V hoeft er hooguit 42A te stromen. Als de overige componenten begroot (en afzekert) op 100A ben je er wel.
Een accu kost alleen maar geld en levert niks op.
Je hebt wel 20/25 procent omzet verlies,ben er hier ook mee bezig maar het valt vies tegen,behalve warmte produceren,dat gaat prima.
Je zou gelijk kunnen hebben, maar dat wil ik graag zelf ondervinden. Ik denk cq hoop dat het niet zo slecht is als jij beweert. Als mijn hoop uitkomt, extra fijn, als jouw vrees uitkomt, ook mooi, heb ik weer wat geleerd.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:44
JeroenH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:47:4) Misschien ga ik wel aan zo'n dynamisch contract, en ga ik al eerder (extra) geld verdienen. Daar ben ik nog niet uit, maar het is een optie.
6) Na 2½ jaar klooien met bitcoin heb ik dat experiment met verlies afgebroken, en dat geld heb ik beschikbaar voor deze investering.
Ik vind het sowieso leuk dat je het doet.
En 4) lijkt me ook nog best wel eens interessant, ja.
6) Uhm...experiment met verlies afbreken en dan geld beschikbaar hebben? Hoe dan?!

• JeroenH
Truus01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:48:
6) Uhm...experiment met verlies afbreken en dan geld beschikbaar hebben? Hoe dan?!
Ik ben niet ál mijn geld wat ik er in gestoken had kwijt, ik heb er alleen vanochtend minder uitgehaald dan dat ik er over de afgelopen 2½ jaar ingestoken heb.

• Keesvdzanden
JeroenH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

"het is algemeen bekend dat"

Daar kan ik niet zo veel mee.

[...]

Welicht zijn ze erg voorzichtig? In mijn Plugin Prius zit iets van 9 kWh, maar Toyota geeft maar 4,4 kWh als usable op. Daardoor gaat de accu voor eeuwig mee. Dit zou net zoiets kunnen zijn?

[...]

We zouden het één van de initiatiefnemers achter Sessy, @Legan2, kunnen vragen.

[...]

Met een specificatie van 2 kW in en 2 kW uit zou het me verbazen als er zo'n overmaat aan BMS in zou zitten. Bij 48V hoeft er hooguit 42A te stromen. Als de overige componenten begroot (en afzekert) op 100A ben je er wel.

[...]

Je zou gelijk kunnen hebben, maar dat wil ik graag zelf ondervinden. Ik denk cq hoop dat het niet zo slecht is als jij beweert. Als mijn hoop uitkomt, extra fijn, als jouw vrees uitkomt, ook mooi, heb ik weer wat geleerd.
Niks voorzichtig,iedere cel heeft zijn eigen specificatie blad,en daar zie je alles.
Advies laad stroom is bij slechte 0.5c en bij goeie 1.
Ontladen varieerd tussen 1 en 3 c.
Dus ja,als er een wasmachine even 2500 watt wil trekken,of je inductie kookplaat,moet het dat wel kunnen leveren,en ook de bms moet het aan kunnen continu,dus ook daar heb je over capaciteit voor nodig.dus 300 is wel minimaal.
Als je er geen 5000 watt uit kunt trekken heb je er geen donder aan in huis,zelfs campers doen dat al,daar heb ik ook de ervaring van,staat 6 kWh in mijn huisje op wielen,daar is het ook alleen nuttig,om met PV lekker zelfstandig of grid te zijn.
Maar in huis,weggegooid geld.
Steek die 2800 euro maar in extra zonnepanelen en lekker stroom verkopen,dat levert meer op,zelfs met tlv van 8 cent.

PS bitcoins ook 75 procent verlies.
Etf aandelen was 35 procent winst,gedaald naar 4 vanwege oorlog gvd,maar laatste maand weer gestegen naar 12 procent in nu 3 jaar tijd.ben nog steeds harstikke tevreden.
Alle winst van PV gaat zo de aandelen in,met 55 pensioen....

[ Voor 7% gewijzigd door Keesvdzanden op 04-08-2022 16:57 ]

• JeroenH
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:51:
Als je er geen 5000 watt uit kunt trekken heb je er geen donder aan in huis,
Ik geloof niet dat je helemaal snapt hoe een netgekoppelde accu, zoals een Sessy, werkt.

Stel dat mijn woning 5 kW trekt (wat wel eens gebeurt, we koken elektrisch, hebben een EV, enz) en het is medium zonnig, dan gebeurt het volgende:

De accu levert zijn maximum van 2 kW
De zonnepanelen leveren 2 kW
Het net levert de overige 1 kW

In bovenstaande situatie heeft de Sessy dus mijn verbruikspiek op het net verminderd van 3 kW naar 1 kW. Als meer mensen dat gaan doen wordt dan interessant.

Deze waarden zullen de hele dag door fluctueren, afhankelijk van verbruik, zonneschijn, laadtoestand van de accu, naar welk optimum de accu aan het streven is enz.

En zodoende is een vermogen van 2 kW al interessant. Heb ik liever een huisaccu die 10 kW uit en 3.6 kW in kan leveren (dat hebben we aan PV-omvormer), en 20 kWh aan energie op kan slaan? Natuurlijk. Maar met de prijs van een dergelijk systeem gaat mijn early-adopter-klier wat minder hard kriebelen.

Als de specs waargemaakt worden verwacht ik hier echt wel een leuke aanwinst aan te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 04-08-2022 17:00 ]

• big bang
Truus01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:48:
[...]
Speculeren doe je alleen met geld dat je kunt missen. Als je €2000 in een experiment stopt, en er na verkoop €1800 uit haalt, heb je €200 verloren, maar wel €1800 die je kunt missen voor je thuisbatterij.

• Keesvdzanden
JeroenH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Ik geloof niet dat je helemaal snapt hoe een netgekoppelde accu, zoals een Sessy, werkt.

Stel dat mijn woning 5 kW trekt (wat wel eens gebeurt, we koken elektrisch, hebben een EV, enz) en het is medium zonnig, dan gebeurt het volgende:

De accu levert zijn maximum van 2 kW
De zonnepanelen leveren 2 kW
Het net levert de overige 1 kW

In bovenstaande situatie heeft de Sessy dus mijn verbruikspiek op het net verminderd van 3 kW naar 1 kW. Als meer mensen dat gaan doen wordt dan interessant.

Deze waarden zullen de hele dag door fluctueren, afhankelijk van verbruik, zonneschijn, laadtoestand van de accu, naar welk optimum de accu aan het streven is enz.
Ik weet dat ie zo werkt,maar dat is voor mij halve bak,een accu moet ook 100 procent kunnen leveren,mag het voor dat geld.

Wel grappig dat je beschrijft hoe je je verbruik piek vermogen naar beneden brengt,en dat alleen omdat je te weinig PV hebt haha.

[ Voor 6% gewijzigd door Keesvdzanden op 04-08-2022 17:02 ]

• big bang
Ik bedenk me nog een situatie waarin een thuisaccu interessant kan zijn, namelijk als je d.m.v. peak shaving geen upgrade hoeft te doen van 3x 25a naar 3x 35a. Dat scheelt je €800 per jaar in Nederland.

• JeroenH
big bang schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:00:
Ik bedenk me nog een situatie waarin een thuisaccu interessant kan zijn, namelijk als je d.m.v. peak shaving geen upgrade hoeft te doen van 3x 25a naar 3x 35a. Dat scheelt je €800 per jaar in Nederland.
Yep, dat denk ik ook. Dat is bij mij niet van toepassing, maar als je in die situatie zit is dat zeker iets om aan te rekenen.

Ik denk ook dat dat op grotere schaal geldt. Als een wijk/bedrijventerrein tegen de capaciteit van de stroomkabel die er heen loopt aanloopt, dan kon het in sommige gevallen ook al eens interessant zijn (of over niet al te lange tijd worden) om een flinke accu neer te zetten in plaats van de schep in de grond te steken voor een dikkere kabel.

De tijd zal het leren.
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:00:
Ik weet dat ie zo werkt,maar dat is voor mij halve bak,een accu moet ook 100 procent kunnen leveren,mag het voor dat geld.

Wel grappig dat je beschrijft hoe je je verbruik piek vermogen naar beneden brengt,en dat alleen omdat je te weinig PV hebt haha.
Zeg, gaat-ie lekker? Ik heb een flink PV-jaaroverschot, dus jouw ongefundeerde aanname "te weinig PV" is niet echt van toepassing. Ik zie aankomen dat het veroorzaken van pieken (beide kanten op) op het net ontmoedigd gaat worden en dus geld gaat kosten. Op die toekomst wil ik me voorbereiden. En dit kleine accuutje is niet de eindoplossing, maar wel een leuk en leerzaam begin.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 04-08-2022 17:07 ]

• Keesvdzanden
big bang schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:00:
In wat voor accu denk jij die 3×10 kwijt te raken?
Dat is 7 kW vermogen,maal uurtje of 5,is35 kWh accu

En het omzet verlies kost je meer dan 800 per jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Keesvdzanden op 04-08-2022 17:06 ]

• Keesvdzanden
@JeroenH dat pieken een probleem zijn komt omdat er te laat is geïnvesteerd.in het algemeen is er gewoon stroom tekort.
Juli was een record,15 procent kwam van PV af.
Zodra de netbeheerder alles op orde heeft begint er niemand meer aan een accu,ik verdenk ze ook dat ze het expres wat traag doen.
Hier zit ik in een goed netwerk,kom niet boven 227 volt uit vandaag,dus waarom zou ik een accu nemen....
Maar iemand in een wijk waar regelmatig de omvormer uit gaat,die zal er bij zweren.

Wanneer is de levertijd ongeveer,ben wel nieuwsgierig naar je ervaring?

[ Voor 7% gewijzigd door Keesvdzanden op 04-08-2022 17:28 ]

• big bang
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

In wat voor accu denk jij die 3×10 kwijt te raken?
Dat is 7 kW vermogen,maal uurtje of 5,is35 kWh accu
Wanneer gebruik je nu 5 uur je piekvermogen? De oven, kookplaat en wasmachine gebruiken alleen hun piek tijdens het opwarmen. Een slijptol in de schuur zelf alleen tijdens het aanslingeren. Toch lullig als dan net in de eerste minuten je C25 er telkens uit klapt, dan wil je al snel naar 3x35 toe.

Of je koopt een thuisaccu voor die paar minuten dat je het water in de soeppan aan de kook brengt en tegelijk de oven voorverwarmt voor het knoflookbrood. Kijk eens naar je p1 grafiekjes (mocht je die loggen, anders gebruik andermans data) en kijk hoe vaak je in de bovenste 30% van je capaciteit zit. Dat is geen uren achter elkaar.
En het omzet verlies kost je meer dan 800 per jaar.
Omdat de pieken van korte duur zijn, is het aantal kWh vrij laag. De omzetverliezen zijn daardoor ook beperkt.

• Keesvdzanden
big bang schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Wanneer gebruik je nu 5 uur je piekvermogen? De oven, kookplaat en wasmachine gebruiken alleen hun piek tijdens het opwarmen. Een slijptol in de schuur zelf alleen tijdens het aanslingeren. Toch lullig als dan net in de eerste minuten je C25 er telkens uit klapt, dan wil je al snel naar 3x35 toe.

Of je koopt een thuisaccu voor die paar minuten dat je het water in de soeppan aan de kook brengt en tegelijk de oven voorverwarmt voor het knoflookbrood. Kijk eens naar je p1 grafiekjes (mocht je die loggen, anders gebruik andermans data) en kijk hoe vaak je in de bovenste 30% van je capaciteit zit. Dat is geen uren achter elkaar.

[...]

Omdat de pieken van korte duur zijn, is het aantal kWh vrij laag. De omzetverliezen zijn daardoor ook beperkt.
Dacht dat je het over 3×35 terug leveren had.
Maar jij wil verbruik pieken opvangen tot 35/40 ampère om zo een zwaardere aansluiting te voorkomen.
Tja ik denk dat korte pieken een automaat van 25 niet doen springen.dan heb je toch al minstens half uur 35 ampère nodig.
En dat kan ik niet voor elkaar krijgen in mijn huisje.zeker niet overdag als de PV de hoofd automaat ontlast van het verbruik.

Als jij dat wel voor elkaar krijgt heb je wel hele zware inverter nodig die op je accu zit,anders kan die de pieken ook niet aan

• big bang
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:10:
[...]

Dacht dat je het over 3×35 terug leveren had.
Maar jij wil verbruik pieken opvangen tot 35/40 ampère om zo een zwaardere aansluiting te voorkomen.
Tja ik denk dat korte pieken een automaat van 25 niet doen springen.dan heb je toch al minstens half uur 35 ampère nodig.
Klopt, maar ergens ga je over die grens heen, en er zijn toch vrij veel huizen die een 3x 35 aansluiting hebben. Als je die kunt verkleinen naar 3x 25 bespaar je €800 per jaar (boven op de andere winsten van een accu)
En dat kan ik niet voor elkaar krijgen in mijn huisje.zeker niet overdag als de PV de hoofd automaat ontlast van het verbruik.
De meeste lukt dat niet, maar ook genoeg mensen ook wel. En de PV helpen niet altijd mee helaas.
Als jij dat wel voor elkaar krijgt heb je wel hele zware inverter nodig die op je accu zit,anders kan die de pieken ook niet aan
Je hoeft niet die volledige piek op te vangen, slechts de (maximaal) 3x 10A die het verschil maken tussen een 3x25A en een 3x35A aansluiting. Als nog geen kattenpis natuurlijk.

• Keesvdzanden
big bang schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Klopt, maar ergens ga je over die grens heen, en er zijn toch vrij veel huizen die een 3x 35 aansluiting hebben. Als je die kunt verkleinen naar 3x 25 bespaar je €800 per jaar (boven op de andere winsten van een accu)

[...]

De meeste lukt dat niet, maar ook genoeg mensen ook wel. En de PV helpen niet altijd mee helaas.

[...]

Je hoeft niet die volledige piek op te vangen, slechts de (maximaal) 3x 10A die het verschil maken tussen een 3x25A en een 3x35A aansluiting. Als nog geen kattenpis natuurlijk.
Ben toch wel nieuwsgierig wat die mensen dan doen om 25 te laten springen.(met regelmaat )
Moet je toch al hele oude elektro motoren ofzo hebben.
Denk dat de elektrische huishouding moderniseren dan makkelijker en goedkoper is dan zo een zwaar accu systeem aan te schaffen.

• big bang
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:28:
[...]

Ben toch wel nieuwsgierig wat die mensen dan doen om 35 te laten springen.
Als je (structureel) 25 laat springen moet je naar 3x 35 of een thuisaccu kopen :9. 35 laten springen is dus geen noodzaak voor het door mij omschreven scenario.
Moet je toch al hele oude elektro motoren ofzo hebben.
Denk dat de elektrische huishouding moderniseren dan makkelijker en goedkoper is dan zo een zwaar accu systeem aan te schaffen.
Mee eens dat dat stap één zou moeten zijn, maar dan nog kan ik me het voorstellen in een all-electric huishouden, zeker als daar ook nog een klusschuur aan vast zit. En een nieuwe draaibank kan ook in de papieren lopen..

Opladen EV reken ik niet mee, want dan is een laadpaal met load balancing een beter idee.

• Seafarer
  • Laatst online: 22:17

Seafarer

XXX

big bang schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Als je (structureel) 25 laat springen moet je naar 3x 35 of een thuisaccu kopen :9. 35 laten springen is dus geen noodzaak voor het door mij omschreven scenario.

[...]

Mee eens dat dat stap één zou moeten zijn, maar dan nog kan ik me het voorstellen in een all-electric huishouden, zeker als daar ook nog een klusschuur aan vast zit. En een nieuwe draaibank kan ook in de papieren lopen..

Opladen EV reken ik niet mee, want dan is een laadpaal met load balancing een beter idee.
1x35 kan ook nog.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• big bang
Klopt maar valt volgens mij in de zelfde tariefgroep als 3x25. De investering van 1x35 nar 3x25 is dus éénmalig.

• twain4me

twain4me

Even een tussenstand waar we nu eigenlijk staan irl.

Gisteren stonden er wat mensen van stedin in de straat, welke eruit zagen alsof ze waren verdwaald. uiteraard is dan iedereen geintereseerd wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn, dus ik vroeg of ik ze ergens mee kon helpen. Wat bleek, ze gingen meten voor een gaslek. Op de opmerking dat ze dan niet bij mij hoefde te zijn, omdat we geen gas meer hebben. Antwoorden stedin meneer nr 2 "hebbie ut dan nie koud in de winter?" "Nee hoor, ik heb een warmtepomp" vertelde ik. "Oei Oei, Electrisch verwarmen is veel duurder dan gas ! Maargoed u heeft veel zonnepanelen, dat zal wel helpen..."
"Dat helpt niet alleen, eneco betaald mijn vakantie dit jaar, werkse!"

De weg naar gasloos in nog lang vrienden.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb een tijdje geen internet thuis (wel 4g), dus mijn SMA houd geen gegevens bij. Geen probleem hij levert gewoon terug immers. Maar het zou wel jammer zijn als ik straks onvolledige data heb over hoeveel er is opgewekt... Als ik straks weer internet heb, is dan nog wel te achterhalen hoeveel kWh er is opgewekt in de offline periode?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:27

Gerco-M

mijn tornado res.

ds23man schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

En daar hing een 60 liter E boiler boven. Wat zijn we verwend tegenwoordig.
En zulke boilers zijn tegenwoordig nog steeds niet duur en een erg goedkope en snelle manier om van het gas af te gaan! Als je een laag SWW verbruik hebt is dat een zeer economische optie om “gasloos” te worden. Werkt hier perfect met een 80 liter boiler.

En als over 5 jaar de situatie anders is dan kan er dan alsnog een L/W of WPB of wat dan ook komen. Die E400 E-boiler heeft zich dan aan vastrecht besparing al een paar keer terugverdiend.

@President Dus dat kan je ook overwegen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• twain4me

twain4me

Tehh schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:47:
Ik heb een tijdje geen internet thuis (wel 4g), dus mijn SMA houd geen gegevens bij. Geen probleem hij levert gewoon terug immers. Maar het zou wel jammer zijn als ik straks onvolledige data heb over hoeveel er is opgewekt... Als ik straks weer internet heb, is dan nog wel te achterhalen hoeveel kWh er is opgewekt in de offline periode?
ik vermoed dat de data gewoon over wordt gepiept als er weer internet is. de sma heeft een geheugen voor de dagopbrengsten alleen op een bepaald moment onthoud hij alleen nog de totalen. mijn sma weet nieteens dat er internet bestaat ;) door het lokale ip te gebruiken van de omvormer kan je erin kijken. :)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:53
Ja, inloggen met het ip adres van de omvormer, je kan dan dagopbrengsten zien en er zijn ook csv bestanden met seconden waarden van een aantal dagen terug.

• President
Gerco-M schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

En zulke boilers zijn tegenwoordig nog steeds niet duur en een erg goedkope en snelle manier om van het gas af te gaan! Als je een laag SWW verbruik hebt is dat een zeer economische optie om “gasloos” te worden. Werkt hier perfect met een 80 liter boiler.

En als over 5 jaar de situatie anders is dan kan er dan alsnog een L/W of WPB of wat dan ook komen. Die E400 E-boiler heeft zich dan aan vastrecht besparing al een paar keer terugverdiend.

@President Dus dat kan je ook overwegen.
Dan zou ik de CV/expansievat moeten vervangen door bijvoorbeeld https://electraboiler.nl/...DbECicxMwrdRoCUfYQAvD_BwE

En dan ben ik al gasloos? En wordt er met stroom water voor de CV + bad/douche opgewarmd?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:27

Gerco-M

mijn tornado res.

Nee alleen SWW. CV verwarming is weer heel wat anders. Maar kan je wel met een L/L systeem doen zoals hier ook perfect bevalt.
En een expansievat is heel wat anders dan een boilervat!

Als je CV en SWW als aparte systemen beschouwd kan je iets meer modulair zijn voor elke toepassing. Hoewel er ook goede L/W systemen zijn denk ik die SWW doen, maar vind die maar eens tegenwoordig…

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:56
Ik heb een oudere Sunny Boy 3000TL-21. Met Sunny Explorer op een Windows machine op het lokale netwerk kan ik alles van lange tijd terugzien. Te downloaden bij SMA.

https://www.sma-benelux.c...explorer-installeren.html

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
[...]

En zodoende is een vermogen van 2 kW al interessant. Heb ik liever een huisaccu die 10 kW uit en 3.6 kW in kan leveren (dat hebben we aan PV-omvormer), en 20 kWh aan energie op kan slaan? Natuurlijk. Maar met de prijs van een dergelijk systeem gaat mijn early-adopter-klier wat minder hard kriebelen.
Dat zal een beste klier zijn.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• deejeebv
[...]

Als de specs waargemaakt worden verwacht ik hier echt wel een leuke aanwinst aan te hebben.
Bij mij heeft wat betreft de Sessy ratio het gewonnen van de early-adapter-klier, maar hij heeft behoorlijk gekriebeld.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 21:30

aip

annespruit1980 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Hetzelfde met de subsidie van 2000 euro voor een tweedehands elektrische auto.
Krijg je alleen als je die auto koopt bij een garage.
Effect: auto's bij garages zijn 2000 euro duurder geworden.
Exact. En daardoor krijg ik onze Zoe niet voor een normaal bedrag verkocht, omdat het via een handelaar moet. Die weigert mij daarvoor een normaal bedrag te betalen, die subsidie moet toch echt volledig in zijn zak vloeien.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als dat zo is dan moeten de auto's nu dus gemiddeld 2k goedkoper worden nu de pot leeg is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• aip

aip

Termy schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:57:
Als dat zo is dan moeten de auto's nu dus gemiddeld 2k goedkoper worden nu de pot leeg is.
Is de pot voor tweedehandjes ook op dan? Dat is dan hard gegaan, die bleef namelijk nog over de laatste keer dat ik het checkte..... Voor nieuwe elektrische auto'd gaat het als een dolle, dat wel. Maar onze 8 jaar oude Zoe raak ik aan de straatstenen niet kwijt, terwijl de dealer ze wel weet te verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door aip op 06-08-2022 13:22 ]

• Keesvdzanden
aip schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Is de pot voor tweedehandjes ook op dan? Dat is dan hard gegaan, die bleef namelijk nog over de laatste keer dat ik het checkte..... Voor nieuwe elektrische auto'd gaat het als een dolle, dat wel. Maar onze 8 jaar oude Zoe raak ik aan de straatstenen niet kwijt, terwijl de dealer ze wel weet te verkopen.
Maar die stopt er zelf een nieuwe accu in.
Als jij dat ook doet kom ik jou auto kopen.
Maar met 8 jaar oude accu wil ik hem nog niet voor 500 euro,zo simpel is het

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Kees oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan, dan ook niet?

die accu's kan je toch testen om te kijken wat de conditie is?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Keesvdzanden
martijn v o schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:25:
Kees oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan, dan ook niet?

die accu's kan je toch testen om te kijken wat de conditie is?
Je kunt een capaciteit test doen ja,maar dan moet je eigenlijk ook de nieuwstaat capaciteit weten om te vergelijken.
En ik weet niet of de bms uit te lezen is,zodat je de status per cell kunt zien.
En dan nog is het zeer twijfelachtig.
Mijn elektrische fiets had na 5 jaar nog 90 procent capaciteit volgens uitlezen.
Na half jaar stopt ie ermee na 12 km fietsen.
Weer naar de fietsenmaker,meneer er zijn paar cellen kapot,u heeft nog dertig procent over. Nieuwe accu is 850 euro.
En wil je nou geloven dat ik in dat half jaar nog geen 1000 km heb gefietst. Terwijl ik in de eerste vijf jaar woon werk heb gefietst 22000 km.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:44
Keesvdzanden schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:37:
Weer naar de fietsenmaker,meneer er zijn paar cellen kapot,u heeft nog dertig procent over. Nieuwe accu is 850 euro.
En wil je nou geloven dat ik in dat half jaar nog geen 1000 km heb gefietst. Terwijl ik in de eerste vijf jaar woon werk heb gefietst 22000 km.
Accu's gaan kapot van te weinig gebruik? :S

• Keesvdzanden
Truus01 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Accu's gaan kapot van te weinig gebruik? :S
Ook weer een goede reden om geen 8 jaar oude accu te kopen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

Je kunt een capaciteit test doen ja,maar dan moet je eigenlijk ook de nieuwstaat capaciteit weten om te vergelijken.
En ik weet niet of de bms uit te lezen is,zodat je de status per cell kunt zien.
Mijn elektrische fiets had na 5 jaar nog 90 procent capaciteit volgens uitlezen.
Het lijkt er niet op alsof je echt weet waar je over praat. SoH kun je gewoon uitlezen, en klopt aardig. Fietsaccus zijn sowieso heel anders, en de fietsenmaker lijkt me sowieso geen expert op accugebied.
Op celniveau word een fietsaccu ook veel meer mishandeld, ze hebben geen mogelijkheid tot thermisch management, en wss de grootste reden, ze gebruiken 100% vd bruikbare capaciteit met als kers op de taart de “tip” om hem altijd te stekkeren, zodat je weer lekker snel die €850 komt ophoesten. Die prijs slaat ook nergens op trouwens.

• Keesvdzanden
bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Het lijkt er niet op alsof je echt weet waar je over praat. SoH kun je gewoon uitlezen, en klopt aardig. Fietsaccus zijn sowieso heel anders, en de fietsenmaker lijkt me sowieso geen expert op accugebied.
Op celniveau word een fietsaccu ook veel meer mishandeld, ze hebben geen mogelijkheid tot thermisch management, en wss de grootste reden, ze gebruiken 100% vd bruikbare capaciteit met als kers op de taart de “tip” om hem altijd te stekkeren, zodat je weer lekker snel die €850 komt ophoesten. Die prijs slaat ook nergens op trouwens.
Nou gelukkig heb jij er wel verstand van.

• twain4me

twain4me

Keesvdzanden schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Maar die stopt er zelf een nieuwe accu in.
Als jij dat ook doet kom ik jou auto kopen.
Maar met 8 jaar oude accu wil ik hem nog niet voor 500 euro,zo simpel is het
meestal heeft een zoe toch een huuraccu? ik heb trouwens nog nooit een advertentie gezien met een voor de verkoop nieuwe accu in een oude EV, heb je een voorbeeld, misschien moet ik toch eens ergens anders naar auto's gaan zoeken :+

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 06-08-2022 17:05 ]

• aip

aip

[...]

Je kunt de status van de accu per cel uitlezen via een app (CanZE) of bij de dealer. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken. En Veder: bij een huuraccu is dat toch uiteindelijk het probleem van de verhuurder.

• Keesvdzanden
twain4me schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

meestal heeft een zoe toch een huuraccu? ik heb trouwens nog nooit een advertentie gezien met een voor de verkoop nieuwe accu in een oude EV, heb je een voorbeeld, misschien moet ik toch eens ergens anders naar auto's gaan zoeken :+
Oh dat zou kunnen,maar dan is de huurprijs weer te hoog,kun je net zo goed benzine rijden.
Maar wat ik op marktplaats tegen kwam had vaak een nieuw pakket gekregen,of het was nog zo goed dat ze nog twee jaar garantie gaven. Maar dat was alleen bij jonge auto's.

Ik was in leder geval snel klaar met naar elektrische kijken,ben naar LPG gegaan en daar blijf ik ook bij.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-11 11:49
Termy schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:57:
Nee, want dat effect blijft een tijd na-ijlen.
Verder komt er dan het jaar erop weer een volle pot met geld.
En de dealers zorgen er wel voor dat de kopers denken dat ze nog steeds subsidie krijgen.
Maakt alles alleen maar duurder, tenzij je echt weet hoe het werkt en je aan de voorwaardes kan voldoen.
Zoals hier vele tweakers ( en ik ) een warmtepomp in het buitenland hebben gekocht en zelf de subsidie voor die pomp hebben aangevraagd en gekregen.
Maar voor de normale niet-tweaker is het effect dat het duurder i.p.v. goedkoper is geworden.
Sorry, maar die subsidies werken echt niet op deze manier.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Iemand zei ooit tegen mij: don't feed the trolls.

• President
annespruit1980 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:47:
Zoals hier vele tweakers ( en ik ) een warmtepomp in het buitenland hebben gekocht en zelf de subsidie voor die pomp hebben aangevraagd en gekregen.
Misschien dat ik het mis heb hoor, maar jullie frauderen daar toch wel deels mee? Want volgens mij voldoen jullie niet 100% aan de regels die gesteld worden voor installatie?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Team Welles

@President De letter van de voorwaarden stelt dat er een inbedrijfstelfactuur is van een bedrijf in de juiste branche.
De geest van de voorwaarden is dat de warmtepomp blijvend en efficiënt gas gaat vervangen.
Een handige Tweaker die een medetweaker met de goede papieren wat toestopt of Vaillant voor €200 langs laat komen voor controle voor de subsidie voldoet m.i. aan beide interpretaties en houdt de overwerkte installateurs gezond.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:09
Wat ik me meer afvraag is wat er gebeurt wanneer je de WP meeneemt? Al eens eerder ergens op tweakers gepost.

Wij kennen mensen en die hebben de woning verkocht maar afgesproken dat ze de WP meenemen. Willen ze neerzetten bij de nieuwe woning en die bevalt hun kennelijk erg goed en gezien de levertijden voor hun goede oplossing.

Maar benieuwd of die nieuwe bewoners dan nog eentje met subsidie kunnen aanschaffen :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:15
Dat klinkt een beetje als de ketel of keuken meenemen. Ja het zal best dat ie goed bevalt, maar je laat een incomplete woning achter. Dat zou ik als koper niet tof vinden

https://f1nerd.nl

• Keesvdzanden
President schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Misschien dat ik het mis heb hoor, maar jullie frauderen daar toch wel deels mee? Want volgens mij voldoen jullie niet 100% aan de regels die gesteld worden voor installatie?
In het eerste jaar was de installatie verplichting er nog niet.
Aankoop factuur met daarop meld code was genoeg.

• twain4me

twain4me

President schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Het was tot voor kort zelfs mogelijk om zelf subsidie aan te vragen toen was zelf plaatsen en aanvragen ook 100% legaal
nu moet er een factuur zijn van een bedrijf met de juiste "kvk code"

• twain4me

twain4me

Kees_frl schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:10:
Wat ik me meer afvraag is wat er gebeurt wanneer je de WP meeneemt? Al eens eerder ergens op tweakers gepost.

Wij kennen mensen en die hebben de woning verkocht maar afgesproken dat ze de WP meenemen. Willen ze neerzetten bij de nieuwe woning en die bevalt hun kennelijk erg goed en gezien de levertijden voor hun goede oplossing.

Maar benieuwd of die nieuwe bewoners dan nog eentje met subsidie kunnen aanschaffen :P
Ja dat kan, je kan zelf ook voor meerdere wp's subsidie aanvragen de enige eis is dat de wp 2 of 3 (weet het even niet meer uit mijn hoofd) geinstaleerd blijft staan.
Pagina: 1 ... 80 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.