Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.431 views

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ronald.42 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:00:
[...]
Geen idee hoeveel water een vaatwasser pakt voor een run maar dat is wel uit te vinden natuurlijk.
Reken op een liter of 10.
Je kan van een gewone vaatwasser ook niet zomaar een hotfill maken. Je hebt dan immers maar één aanvoerleiding en spoelt ook met warm water.
Een vaatwas doet een deel gewoon met koud water want dat werkt beter dan warm water om zetmeel op te lossen. En de tweede stroompiek van een vaatwasser gaat naar het droogproces en daar kan je met je warmwater toevoer ook al niet op besparen.
typische cyclus van een vaatwas ecostand 50°C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEAolGA5Sr_QnM7pFv1NxQ0GstA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnthEYGEM0aEDYS7TyzhTn3p.jpg?f=fotoalbum_large
typische cyclus van een vaatwas autostand 45-65°C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8NdILdQHjLpLffQMpdkwAUGM8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmQHlbiUpCRjiWNdnp92NlEi.jpg?f=fotoalbum_large

Op de tweede piek kan je met hotfill dus niet besparen want dat is het droogproces.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2022 19:39 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:35:
Wat zijn nou eigenlijk de getallen?
Ik lees 1m3 gas *2 zou het verbruik in kWh zijn.
Hierboven staat *8 is de warmtebehoefte.
En minimaal *(COP)3 nodig om gelijk uit te komen.
Wat is het (en wanneer)?
Gas levert 8kWh en kostte 0.75 Euro.
Bij een elektraprijs van 0.25 Euro kon je voor hetzelfde geld 3 kWh kopen, waarmee je thermisch 3*COP opwekt. Breakeven point is dus COP=8/3 wat pakweg 3 is.

Bij andere energieprijzen verschuift het breakeven point (in het voordeel van de wp).

When life gives you lemons, start a battery factory

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

ds23man schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Zou me niet teveel van de interconnectors voorstellen. Op dit moment ligt sinds mei de HVDC kabel tussen Nederland en Noorwegen er weer eens uit vanwege een kabelfout. Praktijk leert dat reparatie zo een half tot een jaar kan duren. Dus we kunnen op dit moment 700MW minder aan Hydro importeren.
Net even gekeken, draait as we speak 700 MW richting Nederland.

https://en.energinet.dk/ (ietsje naar beneden scrollen...)

Tijdje terug waren we wel problemen. https://www.hoogspanningsnet.com/tag/cobra/

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 26-07-2022 19:49 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Gasschuif schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:44:
[...]

Net even gekeken, draait as we speak 700 MW richting Nederland.

https://en.energinet.dk/ (ietsje naar beneden scrollen...)

Tijdje terug waren we wel problemen. https://www.hoogspanningsnet.com/tag/cobra/
Er zijn meerdere kabels die aanlanden in de Eemshaven.

Deze ligt er toch echt nog een tijdje uit:

https://www.tennet.org/bs...d_transport_capacity.html

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:25:
[...]

Een vaatwas doet een deel gewoon met koud water want dat werkt beter dan warm water om zetmeel op te lossen.
Wut? Zetmeel is niet oplosbaar in water en dat zal zeker niet beter zijn bij koud water. Dit is waarom er amylase in wasmiddel zit. Die enzymen werken ook harder bij wat hogere temperatuur dus ook geen reden om specifiek koud water te gebruiken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ds23man

ds23man

Eenum

Uit jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren onderzoek is gebleken dat een gevulde vaatwasser zuiniger is met water en energie dan een hand afwas, hotfill of niet.

Waarom moeten we deze discussie opnieuw voeren?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ds23man schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:04:
Uit jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren onderzoek is gebleken dat een gevulde vaatwasser zuiniger is met water en energie dan een hand afwas, hotfill of niet.

Noouuuu jaaaaah johhh

De discussie ging over hotfil of koud.
En mijn bestaande vaatwasser is er niet geschikt voor na nader onderzoek.
En ik ben niet geschikt voor handwas >:)

Als ik dat ding moet vervangen zal ik eens kijken naar wat er dan eventueel kan komen.
De leidinginhoud is ongeveer 1 liter dus dat is te overzien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Termy

Termy

Hotfill heeft natuurlijk ook alleen zin als je in het beetje water dat ie pakt ook daadwerkelijk al warm water hebt.

Die 0.9 kWh die onze vaatwasser in de Ecostand verbruikt lijkt me niet de moeite om water voor te verspillen om te kunnen hotfillen met daadwerkelijk warm water.

Wat dat betreft is het wel leuk natuurlijk dat men wast en zo overdag ivm zonnepanelen, maar echt boeien dat het natuurlijk niet. Gemiddeld wek ik in de goede maanden 30+ kWh per dag op. Om daar een deuk in te slaan moet ik dagelijks meerdere keren (vaat)wassen en (WP)drogen.

Zodra ik een laadpaal heb zal overdag laden op sommige dagen mogelijk boeien, maar als ik echt het net wil ontlasten kan ik eigenlijk niks zinnigs. Misschien met een redelijke batterij zodat ik kan peak shaven van m'n opwek en verbruik (koken). Maar ja, zonder capaciteitstarief en uitfasering van salderen is dat financieel achterlijk, hoe cool het me ook lijkt om het te hebben.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17

Seafarer

XXX

Ronald.42 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:13:
Ik stuur hier toch wel aan op stroom gebruiken als de panelen hun werk doen.
Dus overdag de vaatwasser, wasmachine en wasdroger gebruiken.
De wp en wpb wil ik ook zoveel mogelijk tijdens de opbrengst uren laten draaien.

Het is voor mijn gevoel gewoon een beetje raar om overdag vermogens van 8000 watt het net op te drukken om dan vervolgens gedurende de nacht al je apparaten te gaan gebruiken.

Ik zit daar niet heel strak op maar probeer er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden en wat op te sturen.
Maar als miep ineens savonds bedenkt dat bepaalde kleren morgen aan moeten en dus nu nog even door de was moeten dan is dat maar even zo.
Die centrales moeten ook een beetje rendement halen s'avonds. Dus zo erg is een wasje in de avond niet.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Ronald.42
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:34:
Hotfill heeft natuurlijk ook alleen zin als je in het beetje water dat ie pakt ook daadwerkelijk al warm water hebt.

Die 0.9 kWh die onze vaatwasser in de Ecostand verbruikt lijkt me niet de moeite om water voor te verspillen om te kunnen hotfillen met daadwerkelijk warm water.

Wat dat betreft is het wel leuk natuurlijk dat men wast en zo overdag ivm zonnepanelen, maar echt boeien dat het natuurlijk niet. Gemiddeld wek ik in de goede maanden 30+ kWh per dag op. Om daar een deuk in te slaan moet ik dagelijks meerdere keren (vaat)wassen en (WP)drogen.

Zodra ik een laadpaal heb zal overdag laden op sommige dagen mogelijk boeien, maar als ik echt het net wil ontlasten kan ik eigenlijk niks zinnigs. Misschien met een redelijke batterij zodat ik kan peak shaven van m'n opwek en verbruik (koken). Maar ja, zonder capaciteitstarief en uitfasering van salderen is dat financieel achterlijk, hoe cool het me ook lijkt om het te hebben.
Ik sla er ook niet echt een deuk in... maar daarom kan het geen kwaad om hier en daar eens over na te denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrWPveixZzRmt5tT6sO8JhooIRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMebzFg5FMmyKHgCKDaE01Mk.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 11:07
@Ronald.42 Er is wel eens iemand op tweakers die een bestaande vaatwasser hoftill heeft aangesloten (die vaatwasser is dus niet gemaakt voor hotfill) en dat bleek helemaal niet zuiniger uit te komen, zelfs ietsje onzuiniger dacht ik te herinneren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:56
ds23man schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:04:

Inderdaaad.
En de zuinigste wasdroger is geen wasdroger.

• Ronald.42
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:03:
@Ronald.42 Er is wel eens iemand op tweakers die een bestaande vaatwasser hoftill heeft aangesloten (die vaatwasser is dus niet gemaakt voor hotfill) en dat bleek helemaal niet zuiniger uit te komen, zelfs ietsje onzuiniger dacht ik te herinneren.
De theorie was dat mijn wp boiler het water voordeliger warm kon maken dan het element in de vaatwasser.
En dat klopt natuurlijk.

Maar er komt eerst 1 liter koud water voor het warme water er is en dan moet de leiding zelf ook nog opwarmen voor de temperatuur echt 50 graden is bij de vaatwasser.
Dan blijft er vervolgens na het vullen warm water achter in de leiding onder de vloer, daar heb je verder ook geen plezier van.
Dan komt nog het punt van drogen dat wordt geholpen door het condenseren van de warme damp op een koude wand in de vaatwasser middels koud water dat er dan niet meer is.

Al met al geen zinvolle actie in mijn geval.

Al leek het in eerste instantie geen gek idee.

• Ronald.42
  • Niet online
Surfari schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:10:
[...]

Inderdaaad.
En de zuinigste wasdroger is geen wasdroger.
Ik ben blij dat we een wasdroger hebben.
Anders kun je mij wel afvoeren in de hooikoorts hoogtij dagen.

Op het moment dat de voor mij vervelende toestanden weer uit de lucht zijn mag de boel weer aan de lijn.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:23
Ronald.42 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:11:
[...]

De theorie was dat mijn wp boiler het water voordeliger warm kon maken dan het element in de vaatwasser.
En dat klopt natuurlijk.

Maar er komt eerst 1 liter koud water voor het warme water er is en dan moet de leiding zelf ook nog opwarmen voor de temperatuur echt 50 graden is bij de vaatwasser.
Dan blijft er vervolgens na het vullen warm water achter in de leiding onder de vloer, daar heb je verder ook geen plezier van.
Dan komt nog het punt van drogen dat wordt geholpen door het condenseren van de warme damp op een koude wand in de vaatwasser middels koud water dat er dan niet meer is.

Al met al geen zinvolle actie in mijn geval.

Al leek het in eerste instantie geen gek idee.
In mijn vorige huis had ik een zonneboiler, ik had twee kranen bij de vaatwasser, in de winter was hij op koud water aaneengesloten, in de zomer op warm, omdat ik dan ruim voldoende warm water in de boiler had.
Nu heb ik alleen de wasmachine nog op warm water, deze staat vlak naast de warmtepomp, dus weinig leidingverlies. Ik heb een wasmachine met twee water aansluitingen.
Ik weet niet of ik als hij aan vervanging toe is dat weer zo ga doen, bij een warmtepompboiler is het voordeel kleiner dan bij een zonneboiler.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

ds23man schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Er zijn meerdere kabels die aanlanden in de Eemshaven.

Deze ligt er toch echt nog een tijdje uit:

https://www.tennet.org/bs...d_transport_capacity.html
Misverstand mijnerzijds, inderdaad er lopen er meer...

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-11 11:49
Andrehj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:57:
[...]

10.000 kWh voor de warmtepompen à 80 ct.
Al mijn stroomverbruik is op dit moment gedekt door zonnepanelen.
Verder heb ik heb een contract voor 0,38 ct/kWh.
Waarschijnlijk is dat door alle correcties voor energiebelasting enzo lager, kan me niet boeien.
Dus het is of 0, of ik krijg misschien zelfs iets terug begin volgend jaar.
Volgend jaar ga ik nog meer van die panelen op het dak neerleggen, ik heb er nog een heleboel.
Verder, als ik bij Vattenfall kijk, dan is het nu 0,64 ct/kWh tot 10.000 kWh bij een nieuw contract.
Boven de 10.000 iets minder, al maakt dat niet veel uit.
Dus 0,80 ct?

Tot slot, als ik die 15.000 kWh terug zet naar gas, dan is het globaal 1500 m3 gas.
Voor een vrijstaande woning van 1950 zou volgens Vattenfall 1850 m3 normaal zijn.
En ik verwarm twee panden, en af en toe laden er elektrische auto's.
Dus ik bespaar al heel veel, al kan het uiteraard altijd beter.

• annespruit1980
Franciesco schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:00:
[...]

Volgens mij wordt er niet gedacht dat je veder niets doet. Iig ik niet.
Ik reageerde op je uitspraak dat je geen rekening houdt met de (mogelijke) afbouw van de salderingsregeling. Ik zie juist wel de meerwaarde van hier rekening mee (gaan) houden. Maar daar kunnen we uiteraard van mening over verschillen. :)

Ben het met je eens dat voor een wp niet perse super isolatie etc nodig is. Mijn woning uit 1936 heb ik wat jaren terug gerenoveerd. O.a. alles geisoleerd (het dak was al gedaan) maar voor hedendaagse begrippen absoluut niet top om over de kierdichting en koudebruggen nog maar te zwijgen. Verbetering van kierdichting ben ik mee bezig en ook overweeg ik het dak nog verder te isoleren (had ik achteraf gezien tijdens de renovatie direct moeten verbeteren).
Wel heb ik vloerverwarming en nu sinds het voorjaar een wp. Dus de eerste winter moet nog komen, maar ik heb er vertrouwen in.
Tja, hoe kan je rekening houden met iets waar je geen controle over hebt?
Het enige dat ik zeker weet is dat tot 2025 er niets veranderd.
Dus tot die tijd ga ik lekker mijn gang, en daarna zie ik het wel.
Denk maar aan de boeren die nu ineens alle investeringen kunnen weggooien.......

• IvoB2
Termy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Wut? Zetmeel is niet oplosbaar in water en dat zal zeker niet beter zijn bij koud water. Dit is waarom er amylase in wasmiddel zit. Die enzymen werken ook harder bij wat hogere temperatuur dus ook geen reden om specifiek koud water te gebruiken.
Nee, het wordt in de tweede fase van de cyclus onder hoge druk door de sproeiarmen met de eerste helft van het water (koud) afgespoeld en daarna meermaals door de filters onderaan gezogen. De filters doen hier het werk. En dat gebeurt met koud water.
Slechts in de volgende fase wordt het water geleidelijk opgewarmd tot de gevraagde temperatuur en de zeepdosis gelost.
De volgende fases gebeuren terug met koud water (en in sommige gevallen nog een korte opwarming voor de fase met spoelglansmiddel om nadien het drogen te bevorderen).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2022 22:52 ]

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:03:
Dat is de logica zelve.
Het warm water dat er via de hotfill ingaat is eerst ook ergens opgewarmd moeten worden.
En wanneer je weet dat het opwarmen van warm water IN een moderne vaatwasser slechts een deel van het energieverbruik van de totale cyclus is ligt het voor de hand dat er daar weinig te rapen valt.

• IvoB2
deejeebv schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:11:
[...]

Nu heb ik alleen de wasmachine nog op warm water, deze staat vlak naast de warmtepomp, dus weinig leidingverlies. Ik heb een wasmachine met twee water aansluitingen.
Ik weet niet of ik als hij aan vervanging toe is dat weer zo ga doen, bij een warmtepompboiler is het voordeel kleiner dan bij een zonneboiler.
Een wasmachine verbruikt nog minder energie dan een vaatwasser.
En de meeste moderne wasmiddelen zijn ontworpen om efficiënt te zijn op een lage temperatuur.
De meeste wasbeurten gebeuren hier op 40°C met eens een uitzondering op 60°C en 20°C.
Bij een leidingwatertemperatuur die meestal tussen de 15 en 22°C ligt moet het water dus nog maar weinig verwarmd worden.

• IvoB2
annespruit1980 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:33:
[...]
Tja, hoe kan je rekening houden met iets waar je geen controle over hebt?
Door zoveel mogelijk energieonafhankelijk te worden => productie, verbruik en opslag op elkaar afstemmen.
Ik betaal al 10 jaar netto geen energierekening meer en sinds ik zelf gekozen heb om van de saldering over te stappen naar directe afrekening op afname en injectie krijg ik er zelfs nog geld bovenop (Vlaanderen).
Tezamen met alle overheidspremies en door op een gunstig moment in te stappen (telkens nog weinig vraag en genoeg aanbod) zou ik dat zeker niet als verloren investeringen beschouwen. Integendeel.
Nu doe ik pas echt lekker mijn zin. :)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

IvoB2 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:50:
Nee, het wordt in de tweede fase van de cyclus onder hoge druk door de sproeiarmen met de eerste helft van het water (koud) afgespoeld en daarna meermaals door de filters onderaan gezogen. De filters doen hier het werk. En dat gebeurt met koud water.
Filters? Welke filters? Buiten een zeef heb ik nog geen filters in vaatwassers gezien...

• IvoB2
De filters zitten bij een normale vaatwasser onder de zeef.
Hoog tijd dat je de zeef dan eens oplicht en de filters reinigt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2022 23:50 ]

• Termy

Termy

Er zit toch echt gewoon amylase in om zetmeel af te breken..

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De verduurzaming zou door de gasprijsontwikkelingen eigenlijk een boost kunnen krijgen
en hiermee ook de exorbitante stijgingen van de gasprijs kunnen modereren.
Helaas zijn er verschillende belemmeringen welke de verduurzaming nog op langere termijn vertragen:
Capaciteiten installatiebranche, kennis & kunde, schaarste aan materieel etc..
Het is om te huilen, proost!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:40
dunklefaser schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:55:
De verduurzaming zou door de gasprijsontwikkelingen eigenlijk een boost kunnen krijgen
en hiermee ook de exorbitante stijgingen van de gasprijs kunnen modereren.
Helaas zijn er verschillende belemmeringen welke de verduurzaming nog op langere termijn vertragen:
Capaciteiten installatiebranche, kennis & kunde, schaarste aan materieel etc..
Het is om te huilen, proost!
Vergeet de diverse overheden niet. We willen minder olie gaan verbruiken (komt immers ook voor een groot deel uit Rusland) maar vervolgens gaan vele landen de accijns op benzine en diesel verlagen. :? 8)7 |:( .
Dat mensen eenzelfde besparing kunnen behalen door korte afstanden gewoon op de fiets te doen en op de snelweg niet 130 te rijden, maar gewoon 90 met de vrachtwagens mee is blijkbaar te logisch.
Wie het snapt mag het me uitleggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Andrehj schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Vergeet de diverse overheden niet. We willen minder olie gaan verbruiken (komt immers ook voor een groot deel uit Rusland) maar vervolgens gaan vele landen de accijns op benzine en diesel verlagen. :? 8)7 |:( .
Dat mensen eenzelfde besparing kunnen behalen door korte afstanden gewoon op de fiets te doen en op de snelweg niet 130 te rijden, maar gewoon 90 met de vrachtwagens mee is blijkbaar te logisch.
Die accijnsverlaging is gewoon politiek. Torenhoge autobrandstofprijzen = sociale unrust -> stemgedrag verandert naar extreme splinterpartijen -> gedoe. Maar het is korte termijn denken, de kop in het zand steken.

Dat men bij hoge brandstofprijzen niet minder of in ieder geval zuiniger gaat rijden begrijp ik ook niet. Als ik me mijn economieles van hert VWO nog herinner dan weet ik nog dat de leraar tabak en autobrandstoffen als voorbeelden gaf van inelastische goederen. Dat doet me denken dat we er praktisch bekeken verslaafd aan zijn, en daarmee is het een psychologisch probleem. Kijk naar de heisa als er weer eens een verlaging van de maximumsnelheid wordt voorgesteld en je ziet wat er mis is met ons.

Vooral naar mijn werk zoek ik een vrachtwagen uit die 90-95 rijdt en ga daar lekker achter hangen (niet te dicht). Als ik mensen dan met 130+ voorbij zie jakkeren denk ik bij mezelf "aha, de brandstof is kennelijk toch nog niet duur genoeg...." Ik begrijp het ook niet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ds23man

ds23man

Eenum

Met de huidige dieselprijzen kan het voor mij niet eens meer uit om even naar de stad te rijden met mijn LaRo, kost me 9 euro aan brandstof op 45km retour. Dat doe ik alleen nog maar als ik meerdere dingen kan combineren qua inkopen en de rest bestel ik gewoon online.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
En wij maar denken dat je in een DS23 reed...

• ds23man

ds23man

Eenum

Gramser schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:21:
En wij maar denken dat je in een DS23 reed...
Die heb ik ook nog, staat in de garage vanwege een verrotte bodem. Met een volle LPG tank trouwens :(

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Mooi spul, hier een voorliefde voor Land Rovers, jarenlang een 109 ex-defensie gehad. En mijn vader een DS20 Pallas. Allebei weg nu (en sssst... het is de duurzame kroeg...)

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30
Andrehj schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Zodra het een inbreuk op privacy of cultuur betreft gaat de deur op slot bij de meeste mensen. Denk aan de opmerking ' je moet toch gewoon je gehaktballetje kunnen eten?'. Nee, dat is over twintig jaar niet meer gewoon, eerder bij uitzondering op een speciaal moment. (Geen slecht woord over @Ronald.42 trouwens).

Maar door die gehaktbal belandt je in de duurzaamheidsdiscussies met gesprekpartners niet op hetzelfde gespreksniveau . Dan praat je over elkaar heen. Datzelfde geldt voor 130 vs. 90 km/h en het aantal rijminuten per jaar. Dat verschil in rijminuten is verwaarloosbaar t.o.v. brandstofbesparing tenzij je twee keer per week 's nachts van Dresden naar Berlijn spoedritten maakt met een orgaan aan boord ofzo.

Gewoontes en cultuur laten zich slecht top-down veranderen, tenzij het simpelweg niet meer kan.

Vergeet niet dat een flexibele en analytische (c.q. praktisch-analytische) mindset erg lastig is om aan te leren, te onderhouden en te blijven toepassen. Ik werk in het onderwijs en fixed mindset is een thema waarvoor er nog geen gouden ei is gevonden. Daar wordt in de pedagogie en psychologie veel onderzoek naar gedaan. Dit speelt op alle opleidingsniveaus en bij alle mensen trouwens, echter de mate waarin en op welke thema's verschilt.

Tot die tijd kunnen we het beste goed blijven voordoen. En goed analyseren of wij wel het 'juiste doen'. Anderen zullen dan vanzelf het gewenste gedrag eigen gaan maken. Geduld is een schone zaak.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• IvoB2
Spijtig genoeg blijkt uit ieder rapport en de omstandigheden in de praktijk weer dat "geduld" geen schone zaak was maar eerder verloren tijd die niet meer in te halen valt.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:34

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

JeroenH schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Vooral naar mijn werk zoek ik een vrachtwagen uit die 90-95 rijdt en ga daar lekker achter hangen (niet te dicht). Als ik mensen dan met 130+ voorbij zie jakkeren denk ik bij mezelf "aha, de brandstof is kennelijk toch nog niet duur genoeg...." Ik begrijp het ook niet.
Ik wel. Leasebakken hebben geen prikkel om zuiniger te rijden.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11 10:10

Superbeagle

Always smile

joezzt schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:37:
Hier is net vanochtend de gasleiding "verbeterd" om in de toekomst waterstof te kunnen gebruiken. En bij mij hebben ze de gasleiding weggehaald omdat ik dat eerder Enexis gevraagd had, hoefde ook maar 1 keer de stoep open, dingen lopen soms wel eens goed. En de warmtepomp is nu onderweg uit Spanje, 1 maand eerder dan verwacht.
De doorstroomverwarmer doet z'n werk nu ook al 2 weken uitstekend.
Welke doorstroomverwarmer heb je? Gezinsgrootte? Waterverbruik?

• Seafarer

Seafarer

XXX

joezzt schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:37:
Hier is net vanochtend de gasleiding "verbeterd" om in de toekomst waterstof te kunnen gebruiken. En bij mij hebben ze de gasleiding weggehaald omdat ik dat eerder Enexis gevraagd had, hoefde ook maar 1 keer de stoep open, dingen lopen soms wel eens goed. En de warmtepomp is nu onderweg uit Spanje, 1 maand eerder dan verwacht.
De doorstroomverwarmer doet z'n werk nu ook al 2 weken uitstekend.
Ik ben ook benieuwd naar je doorstromer. Gebruik je die zonder DWTW of boiler ervoor?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:44
JeroenH schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:12:
[...]
Dat (en vooral hoeveel) het zuiniger is, is wellicht ook niet bij iedereen bekend. Het achter de vrachtwagen hangen kende ik niet.
En komt bij dat alles en iedereen inhalen ook een 'prettig gevoel' geeft.

• Surfari
Termy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 00:14:
Er zit toch echt gewoon amylase in om zetmeel af te breken..
Net nog eens goed gekeken. Of het overal zo zit?: Hier in een Miele zit aan de bovenkant een zeef, met daaronder en er aan vast een (conische? Geen idee hoe het heet) cylinder vormige fijne zeef. Had het ook nog niet bedacht maar ja dat is ook een filter. Deze is aan de onderkant deels open.
In de bodem zitten twee aanzuigopeningen. Tijdens spoelen draait er een pomp die het water door de zeef en het filter trekt. Met stilstand kunnen de zinkende delen nu uit het filter naar beneden zakken en daar wordt ook het water weggezogen als het afgepompt wordt.
Wat die voorspoeltemperatuur betreft zal het met lauw water best goed komen, maar met warmer water stollen de eiwitten voor dat ze losgespoeld zijn.
Jullie zullen het allebei goed hebben. Tijdens voorspoelen verdwijnt het meeste zetmeel. Met wassen is het daarna wel handig dat de zetmeel resten die nog vastzitten of in de machine zitten aangepakt worden. Als het aankoekt kan het hardnekkig zijn.
Maar ja zo wordt het meer wat voor een vaatwasmachine topic.
Lang leve de duurzaamheid. Proost. Ik neem deze keer een Belgisch pintje.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:34

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Surfari schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Net nog eens goed gekeken. Of het overal zo zit?: Hier in een Miele zit aan de bovenkant een zeef, met daaronder en er aan vast een (conische? Geen idee hoe het heet) cylinder vormige fijne zeef. Had het ook nog niet bedacht maar ja dat is ook een filter. Deze is aan de onderkant deels open.
In de bodem zitten twee aanzuigopeningen. Tijdens spoelen draait er een pomp die het water door de zeef en het filter trekt. Met stilstand kunnen de zinkende delen nu uit het filter naar beneden zakken en daar wordt ook het water weggezogen als het afgepompt wordt.
Wat die voorspoeltemperatuur betreft zal het met lauw water best goed komen, maar met warmer water stollen de eiwitten voor dat ze losgespoeld zijn.
Jullie zullen het allebei goed hebben. Tijdens voorspoelen verdwijnt het meeste zetmeel. Met wassen is het daarna wel handig dat de zetmeel resten die nog vastzitten of in de machine zitten aangepakt worden. Als het aankoekt kan het hardnekkig zijn.
Maar ja zo wordt het meer wat voor een vaatwasmachine topic.
Lang leve de duurzaamheid. Proost. Ik neem deze keer een Belgisch pintje.
Denk dat het in de toekomst belangrijker wordt om met domotica dit soort apparaten te kunnen aansturen om te gaan draaien als de stroomprijs laag is of al je zonnepanelen hebt wanneer te weinig krijgt voor de teruglevering.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
niki_lauda schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Denk dat het in de toekomst belangrijker wordt om met domotica dit soort apparaten te kunnen aansturen om te gaan draaien als de stroomprijs laag is of al je zonnepanelen hebt wanneer te weinig krijgt voor de teruglevering.
Ik denk het niet, in absolute zin zet het geen zoden aan de dijk. En praktisch is het ook niet, tenzij de domotica de machine ook voor je in- en uitlaadt.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Seafarer @Superbeagle de doorstromer is een clage dcx13 next , staat nu op 13 kw. Tijdelijk zonder dwtw, want ik heb een joulia douchegoot met wtw liggen om in een nieuwe douche te zetten. Op dit moment verbruikt ie zo’n 8-9 kw met temperatuur ingesteld op max 55 graden. De koudwaterleiding is nu 20 graden, geen boiler ervoor. Ook heb ik een spaardouchekop van 5-6 l/min.
In de warmwaterleiding zit een doorstroombeperker die je eruit kan halen, maar dat heb ik niet gedaan nu, het is nu dus ook een goede electrische vermogensbeperker. Ben benieuwd wat de winter en wtw doet straks! De wtw retour sluit ik aan op de thermostaatkraan en doorstromer ingang.
Edit: 7.5 kW bij douchen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• IvoB2
Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Dat (en vooral hoeveel) het zuiniger is, is wellicht ook niet bij iedereen bekend. Het achter de vrachtwagen hangen kende ik niet.
En komt bij dat alles en iedereen inhalen ook een 'prettig gevoel' geeft.
Dat laatste zal dan toch een persoonlijk gegeven zijn.
Ik krijg vooral een "prettig gevoel" wanneer ik het gemiddeld verbruik van de auto onder het opgegeven verbruik kan krijgen. Zelfs met een "leasebak". In tijd scheelt het meestal ook niet veel. Dat laatste geeft me dan een dubbel prettig gevoel want het is veel ontspannender rijden tegen een aan te houden snelheid dan voortdurend van rijstrook te moeten veranderen en de snelheid op te drijven en terug af te remmen.
Ik begrijp dat "prettig gevoel" van alles en iedereen inhalen dus ook niet goed. :+

• IvoB2
Surfari schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:58:
[...]
Net nog eens goed gekeken. Of het overal zo zit?:
Met een Siemens werkt het ook zo hoor. Alleen zitten de filters dan beneden en is het onder de zeef een dubbele filter die in elkaar schuift (en je ook regelmatig moet reinigen om resten te verwijderen).
En het spoelen gebeurt, toch in dit toestel, wel degelijk met koud leidingwater, ook niet opgewarmd tot lauw.
Pas tijdens de fase waarbij er heet water wordt aangemaakt lost de zeephouder (meestal in de deur) zijn inhoud en kunnen de samengestelde producten dan hun werk doen.
De volgende verwarmingsfase is het drogen (na toevoegen van de spoelglans welke het drogen moet bevorderen).
Het punt in de discussie was niet hoe en op welke manier de vaat gereinigd wordt maar of het economisch nut heeft om met een hotfill te werken. Met een hotfill kan je maar echt energiebesparen tijdens de eerste opwarmfase en die duurt meestal niet langer dan 10 min. waardoor de besparing relatief klein is (en de energie gebruikt om het aanvoerwater van de hotfill op te warmen moet je er ook nog eens aftrekken, tezamen met de stilstandsverliezen en leidingverliezen tussen boiler en vaatwas met hotfill).
Van een bestaande vaatwasser zelf een hotfill maken heeft al helemaal geen zin want je hebt dan geen koudwateraanvoer meer en geen controle over de aanvoertemperatuur van het warm water.

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2022 09:57 ]

• IvoB2
niki_lauda schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Dat heeft alleen zin wanneer je een elektrisch toestel hebt dat niet in cycli werkt. Zoals een elektrische weerstandsboiler. Een toestel zoals een vaatwasser of wasmachine verbruikt het grootste deel van het programma nauwelijks iets en heeft slechts twee of drie korte pieken waarbij het gedurende een 10 minuten echt stroom trekt. Lijkt me al een hele opgave voor domotica om die pieken te bepalen en dan te gaan afstemmen op de beschikbare zonne-stroom of dynamische prijszetting.
Om je een idee te geven, ik heb al geen saldering meer en een volledige cyclus met de wasmachine kost me, afhankelijk van het gebruikte programma tussen de 2 c€ en 16 c€. De vaatwasser tussen de 22 en 32 c€.
Dat zou dus de kostprijs zijn wanneer ik GEEN gebruik zou maken van zonne-energie maar zuiver tijdens de piek via het net zou werken (en alle kosten all in dus niet alleen de energiecomponent waarop je kan besparen). .
Ik doe nu mee aan een proefproject voor dynamische tarieven (Epex-DA prijs). Ook daar zit nauwelijks voordeel in en het is vooral niet praktisch. Het venster voor ultra lage tarieven is nl. nogal smal waardoor je meer capaciteit nodig hebt (wat in de toekomst voor extra vergoedingen gaat zorgen) en de leverancier vraagt uiteraard een extra vergoeding voor afname en injectie. Je krijgt dus nooit de zuivere DA-prijs (in mijn geval 2,3 c€ extra voor afname en minus voor injectie bij een normale 24/7 prijs van 11 c€/kWh voor de energiecomponent.

• Surfari
IvoB2 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:14:
[...]

En het spoelen gebeurt, toch in dit toestel, wel degelijk met koud leidingwater, ook niet opgewarmd tot lauw.
Dat laue is een reactie op waar jullie het over hadden. Mocht iemand(nee nee nee Ivo ik schrijf niet dat je het zo moet doen maar het lag op tafel) vullen met lauw water dan levert dat geen probleem op met zetmeel.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Wat is het (en wanneer)?

Scandinavische landen stoken toch echt voornamelijk hout en elektrisch. En die zijn en gaan niet massaal over naar WP. 25 op 1000 is niet massaal.
En zal ik wat verklappen; ze gaan voornamelijk in het (warmere!) zuiden over naar WP.
Grote reden is wel de hogere prijs voor stroom.
(En in het zuiden wonen meer mensen, dus ook dat helpt om de verhouding wat scheef te trekken.)
eens kijken.
1m3 Nederlands gas is grofweg 9,2-9,6kWh aan warmte.
het is een natuurlijk product en het 1ne veld is iets zuiverder/beter als het andere veld, dus er zit wat verschil in hoeveel energie er in zit. ;)

alleen dan stook je gas, zoals je dat doet met een kooktoestel doet anders haal je die 9,2-9,6kWh niet.
voor het beetje koken is dit niet heel gevaarlijk, de verbranding rest gassen vervuilen dan je huis niet te veel.
maar wil je verwarmen dan gebruik je veel meer, en dan maak je de lucht in huis ook snel giftig.
(om je een idee te geven, ik gebruik +/-3,5m3 gas per maand in de zomer voor alleen koken.
dus per jaar zit ik op +/-45m3 gas voor puur koken, en ja ik kook veel.)
dus heb je een schoorsteen op je CV ketel zitten om die lucht naar buiten af te voeren.

dan heb je een gasketel (zeg maar even simpel een HR ketel) die heeft ook lucht nodig om de vlam te laten branden. (ja verbranding daar is zuurstof voor nodig)
die lucht word aan gezogen van buiten, door die buiten lucht langs de lucht te laten lopen die al gebruikt is voor de verbranding word de laatste restjes warmte uit de verbrande lucht gehaald.
(verbranding gaat gewoon beter als je warme lucht gebruikt als dat je het doet met koude lucht.)
dit is die speciale pijp die je HR ketel uit komt en door je dak gaat.
dit levert 10% extra warmte uit een gasvlam op, en zo noemen we HR ketels soms wel 110% rendement vol.

die 110%, dat is wel een beetje marketing b.s.
meet simpel bij je schoorsteen en dan zul je merken dat de aan gezogen lucht veel kouder is als de afgeblazen rookgassen.
zou de 110% kloppen dan zou ook de rookgas afvoer 10% kouder moeten zijn als wat je er in zuigt.
en dat is niet zo.
in werkelijkheid is je gasketel maar een 70-80% effectief, je verliest dus een 20-30% van de warmte.
die 70-80%, die maken ze 100% en daar tellen ze de 10% die je terug wint uit de schoorsteen weer even bij op om zo 110% te krijgen.
laat je niet bedotten dus. ;)
(hier zit dus ook een stukje condensring van het water in, wat gebeurd tussen de vlam en het uiteinde van de schoorsteen, willen sommige graag over piepen of dit nu zo belangrijk is. >:) .).

maar dan nog een 80% - 90% van de energie uit aardgas halen, het blijft een nette prestatie.
(we doen het niet slecht in nederland, dit is best goed te noemen, een resultaat waar de gas branche best trots op mag zijn, de HR ketels zijn dus eigenlijk best goed. ;) )
9,2 - 9,6 en daar een 80% - 90% van is grofweg een 8kWh.

dan heb je nog wel een paar kleine problemen.
1m3 = 8kWh, maar dat is voor verwarmen van je huis, en alleen als je gasketel in de laagste modus brand.
dan doen de meeste 5-6kW aan warmte leveren(met een grof gasgebruik van +/-0,6m3 per uur), en draait hij vaak in zijn hoogste rendement.
maar maak je warm tap water voor het bad of douche, dan gaat hij naar zijn hoogste stand rond de 24kW.
het rendement dondert dan ook flink omlaag. (je kunt dit gewoon voelen met de hand als je op dak zit aan de schoorsteen, je voelt de warmte er uit vliegen.)
dit maakt soms een 60-70% maar aan rendement.
dit maakt dus voor een gedeelte van je gebruik 1m3 = 6kWh.
(veel mensen denken dan dit is on effectief, maar een douche is vaak maar een paar minuten per dag en per jaar gebruik je dus ook maar een 200-250m3 gas voor de douche voor een geheel gezin.
dus het valt wel mee hoeveel verlies je er van hebt.)
dit maakt een boiler of doorstroom verwarmer met een cop van 1, eigenlijk nog best effectief.
het is iets duurder, maar het valt best mee op het geheel.
een warmtepompboiler met een cop van 3, is natuurlijk nog veel leuker.

maar dan heb je nog niet alles, mijn gasketel heeft ook stroom nodig.
anders kan hij geen lucht aanzuigen van buiten of water rond pompen door mijn huis.
en per jaar gebruikt mijn ketel toch nog een 300kWh met een 600m3 gas gebruik.
(inc stand-by gebruik ontsteking en zo, gemeten aan de stekker dus.)
dit is toch stiekem een 0,5kWh per mr gas.
dus eigenlijk 1m3 gas + 0,5kWh = 8kWh warmte of 1m3 = 8 - 0,5 = 7,5kWh warmte
en als je een COP 1 vloerverwarming hebt, dan hoef je niet te pompen en is dat meer je getal.
(ga niet voor COP 1 vloerverwarming, dat is echt dom is een voorbeeld.)
en dit is eigenlijk nog extremer, door dat je heel simpel allen de ruimte verwarmt waar je bent.
(je kunt heel makkelijk de slaapkamer of andere ruimtes uit zetten)
kun je wel eens stuk effectiever stoken, ten koste van een beetje luxe.
dan kom je nog een stuk lager uit.
(nog steeds doe geen cop1 verwarming, echt blijf er van weg als kan.
@ericplan doet dit op zijn appartement en die krijgt het aardig voor elkaar en nog effectief ook.
maar dat mag hij vertellen)

ik heb een warmtepomp die volgens de fabrikant een cop van 4,2 haalt.
alle cijfers en metingen die ik er aan doe ,laten toch zien dat dit een 4+ is, dus het zal vast kloppen, maar ik houd even een COP van 4 aan als voorbeeld.
het mooie van mijn warmtepomp is dat hij in de lente/zomer/herfst en in de winter een cop van 4 haalt, deze warmtepomp is niet afhankelijk van de buiten temperatuur.
dit maakt dat 1m3 gas = 8kWh / 4 cop = 2kWh.
dan mag je zelf uit rekenen hoeveel 1m3 kost en hoeveel 2kWh.
(dit is de theorie, praktijk is nog iets anders, ik meet extern aan de warmtepomp dat ik per jaar een 1600-1700kWh gebruik en hier vervang ik een 600m3 gas mee.
maar dit is dus inclusief de ventilatie van mijn huis +/-200kWh + 200kWh voor de pomp en een beetje warmteverlies van een boiler grofweg 200kWh, dus ik gebruik 1200kWh om 600m3 gas te vervangen.
dus een cop van 2,6 als je kijkt naar het totaal, maar dan moet je ook de 1m3=7,5kWh nemen - de stroom voor je ventilatie unit en dan ga je toch naar ruim de cop 3.)

mijn stroom gebruik voor warmtepomp (laatste jaar is + boiler voor tapwater):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
mijn gasgebruik zonder warmtepomp en met warmtepomp (en laatste jaar met boiler):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large

oud gebruik was 600-700m3 per jaar.
gebruik nu een 150m3 per jaar. (105m3 voor bij verwarming als de warmtepomp het niet red, en 45m3 voor koken.)

maar reken even een 1m3 = 8kWh en dan zit je aardig in de buurt.
1000m3 gas is dus 8000kWh.
1000m3 gas is voor mij een 1850€
8000kWh is voor mij een 3600€
maar een warmtepomp die een cop doet van 4 maakt het maar 2000kWh.
1000m3 = 2000kwh = 900€

gelukkig heb ik een set zonnepanelen, die allang terug zijn verdiend.
dus stroom gratis op het moment.
geen idee hoe ik het moet uitrekenen, maar eigenlijk draait mijn warmtepomp gratis.
heb hem al lang zat en eigenlijk is hij allang terugverdiend.
(alleen dat domme terugverdienen, dat is voor domme mensen, er is meer dan T.V.T.)
ik heb de warmtepomp gekocht toen de gasprijs een 0,55€/m3 was en stroom een 0,18€/kWh.
de TVT kon ik er niet echt mee rond breien, maar kijk ik nu naar de 1,80€/m3 dan lach ik me rot.
ik durf op dit moment niet naar de cijfers te kijken, ik log volledig hoeveel kWh de zonnepanelen doen.
en reken dat elke dag weer om naar de centen, maar de grafiek die ik er voor gebruik geeft nu een error.
hij kan de grote winst gewoon niet meer aan.
ik ga al over de 1600€ dit jaar en dan zitten we pas op de helft.
dit gaat een ruime 3k€ worden, en laat de warmtepomp me een 3k€ hebben gekost, maar ik kreeg er een 1k€ snoepsidie op. :X
dus alles is relatief. ;)

edit:
er zijn er altijd een paar die het niet helemaal begrijpen, dus ik pas het aan voor ze. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Surfari
IvoB2 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Van een bestaande vaatwasser zelf een hotfill maken heeft al helemaal geen zin want je hebt dan geen koudwateraanvoer meer en geen controle over de aanvoertemperatuur van het warm water.
Als je het doet moet je het goed doen. dus alleen warm vullen als er warm nodig is. Simpelweg de aansluiting omzetten op de warwaterleiding..... What's in a word, dat zou je hotfill kunnen noemen maar kom op zeg.
En nu maar hopen dat er weer niet iemand komt met lange leidingen bladibla dat is bekend.

• Seafarer

Seafarer

XXX

joezzt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:26:
@Seafarer @Superbeagle de doorstromer is een clage dcx13 next , staat nu op 13 kw. Tijdelijk zonder dwtw, want ik heb een joulia douchegoot met wtw liggen om in een nieuwe douche te zetten. Op dit moment verbruikt ie zo’n 8-9 kw met temperatuur ingesteld op max 55 graden. De koudwaterleiding is nu 20 graden, geen boiler ervoor. Ook heb ik een spaardouchekop van 5-6 l/min.
In de warmwaterleiding zit een doorstroombeperker die je eruit kan halen, maar dat heb ik niet gedaan nu, het is nu dus ook een goede electrische vermogensbeperker. Ben benieuwd wat de winter en wtw doet straks! De wtw retour sluit ik aan op de thermostaatkraan en doorstromer ingang.
Edit: 7.5 kW bij douchen.
vreemd met 5 ltr/min. en een delta van 55 - 20 kom ik aan 12 kW
Inlaat temperatuur van 20 graden is wel heel erg hoog.

Want jouw cijfers waren zonder DWTW?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 11:07
Wat betreft wasmachine en vaatwasser, je gaat gewoon zien dat mensen wel een kleine accu nemen, 5kwh oid, en het daarmee regelen.

Want mensen gaan echt niet voor 30ct de was op een ander tijdstip doen. Vaatwasser al helemaal niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@migjes Uitgebreid verhaal. Alleen haalt de HR-ketel de restwarmte uit waterdamp die vrijkomt uit de verbranding niet met lucht uit de pijp, maar met het retourwater via een warmtewisselaar.

Lucht heeft immers een lager warmtecapaciteit dan water en daarom recupereer je niet zoveel warmte mee.

Daar heeft PentaClover een mooie tabel voor opgesteld in PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

• Seafarer

Seafarer

XXX

migjes schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:00:
[...]
die lucht word aan gezogen van buiten, door die buiten lucht langs de lucht te laten lopen die al gebruikt is voor de verbranding word de laatste restjes warmte uit de verbrande lucht gehaald.
(verbranding gaat gewoon beter als je warme lucht gebruikt als dat je het doet met koude lucht.)
dit is die speciale pijp die je HR ketel uit komt en door je dak gaat.
dit levert 10% extra warmte uit een gasvlam op, en zo noemen we HR ketels soms wel 110% rendement vol.
10% uit dat korte stukje pijp met veel te weinig oppervlakte om warmte uit te wisselen? 7(8)7
Heb je daar bewijs van?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-11 17:53

Rzaan

Altijd zoekende

Omdat het hier volgens mij het drukste is nu, drop ik hier effe snel een vraag.
Ik ben voornemens een WTW unit te gaan bestellen.
Nu heb ik wat berekeningen gemaakt.
Volgens het bouwbesluit zou ik op een unit van 500 m³ uitkomen.
Het bouwbesluit geeft volgens mij de maximale capaciteit aan, dus stand 3.
Maar dit hoge getal komt vooral door een relatief grote woonkamer voor 2 personen.
En een sportruimte die redelijk groot is.

Ik heb ook een berekening gemaakt op basis van wat mensen aan lucht gebruiken en dan ga ik uit van 30 m³ per uur.
Voor de woonkamer reken in dan 4 personen, want er komt goddank af en toe bezoek.
masterbedroom 2 personen, sport met inspanning 1 persoon x 2, logeerkamers en kantoortjes ieder 1 persoon.
Dan kom ik uit op 300 m³.
Maar ik neem aan dat dit laatste getal dan door de WTW bereikt moet worden op stand 2.

Nu kan ik niet zo snel vinden wat het verschil is tussen stand 2 en 3.
Is stand 2 bijvoorbeeld 70% en stand 3 dan 100%?

• joezzt
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:04:
[...]

vreemd met 5 ltr/min. en een delta van 55 - 20 kom ik aan 12 kW
Inlaat temperatuur van 20 graden is wel heel erg hoog.

Want jouw cijfers waren zonder DWTW?
Bij 55 wordt er meer koud water toegevoegd en is de stroomsnelheid van het warme water lager dan 5L/min maar heb je in potentie dus meer stroomsnelheid of warmte uit de douchekop als iemand het nodig heeft, zoals een puberzoon ;) . Als ik de warm water kraan van de keuken openzet gaat het wel richting 10 kW, maar ik heb dus ook wel goed warm water in de keuken. Daar ga ik ook nog eens een waterbesparende kraan op monteren.
Is inderdaad zonder wtw nog.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-11 18:43
Rzaan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:28:
Omdat het hier volgens mij het drukste is nu, drop ik hier effe snel een vraag.
Ik ben voornemens een WTW unit te gaan bestellen.
Nu heb ik wat berekeningen gemaakt.
Volgens het bouwbesluit zou ik op een unit van 500 m³ uitkomen.
Het bouwbesluit geeft volgens mij de maximale capaciteit aan, dus stand 3.
Maar dit hoge getal komt vooral door een relatief grote woonkamer voor 2 personen.
En een sportruimte die redelijk groot is.

Ik heb ook een berekening gemaakt op basis van wat mensen aan lucht gebruiken en dan ga ik uit van 30 m³ per uur.
Voor de woonkamer reken in dan 4 personen, want er komt goddank af en toe bezoek.
masterbedroom 2 personen, sport met inspanning 1 persoon x 2, logeerkamers en kantoortjes ieder 1 persoon.
Dan kom ik uit op 300 m³.
Maar ik neem aan dat dit laatste getal dan door de WTW bereikt moet worden op stand 2.
Mijn ervaring is dat luchtverversing vaak onderbemeten is.

Bij een beetje moderne WTW kan je per stand het debiet instellen. Dus bij een grote WTW kan je stand 2 zo instellen dat het prettig en toch genoeg capaciteit hebben voor stand 3.

Zaken om op te letten: wordt je badkamer droog in augustus. Het is goed als je flink wat capaciteit hebt om de vochtige lucht af te voeren ook als de buitenlucht als een hoge relatieve luchtvochtigheid heeft.

Krijgen slaapkamers genoeg verse lucht met de ramen dicht.

• Surfari
Rzaan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:28:

Nu kan ik niet zo snel vinden wat het verschil is tussen stand 2 en 3.
Is stand 2 bijvoorbeeld 70% en stand 3 dan 100%?
Bij veel centrale wtw's is dat in te stellen en dat kan bijv goed met in bedrijfstellen/inregelen/lucht meten.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-11 17:53

Rzaan

Altijd zoekende

phicoh schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:41:

Bij een beetje moderne WTW kan je per stand het debiet instellen. Dus bij een grote WTW kan je stand 2 zo instellen dat het prettig en toch genoeg capaciteit hebben voor stand 3.

Zaken om op te letten: wordt je badkamer droog in augustus. Het is goed als je flink wat capaciteit hebt om de vochtige lucht af te voeren ook als de buitenlucht als een hoge relatieve luchtvochtigheid heeft.

Krijgen slaapkamers genoeg verse lucht met de ramen dicht.
Ik ga uit van 60 m³ per uur voor een slaapkamer van 2 personen.
Als ik het bouwbesluit zou volgen, zou ik voor die ruimte op ± 55 m³ uitkomen.
Andere slaapkamers en kantoortjes reken ik als 1 persoon = 30 m³
De woonkamer 4 personen is 120 m³

Ik wist niet dat je dit zelf in kon stellen. Dus dank daarvoor, ook @Surfari

Ik had me wat verrekend en ik kom op 360 m³ uit als ik uitga van 30 m³ per persoon, en dit dan voor de verschillende ruimtes opgeteld.
Maar dan neem ik dus aan dat die ik dan die 360 m³ ga instellen op stand 2 en dat ik er dan bijvoorbeeld nog 90 of 140 m³ bijreken voor stand 3 als ik het ga instellen.
Dus dan zou ik met een 450 of 500 m³ goed zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 28-07-2022 11:55 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

joezzt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Bij 55 wordt er meer koud water toegevoegd en is de stroomsnelheid van het warme water lager dan 5L/min maar heb je in potentie dus meer stroomsnelheid of warmte uit de douchekop als iemand het nodig heeft, zoals een puberzoon ;) . Als ik de warm water kraan van de keuken openzet gaat het wel richting 10 kW, maar ik heb dus ook wel goed warm water in de keuken. Daar ga ik ook nog eens een waterbesparende kraan op monteren.
Is inderdaad zonder wtw nog.
AH logisch. Ik ben dan verbaast dat je zo weinig vermogen nodig hebt.

• Crew One
  • Niet online
Zeg, stel, je verbruikt 1500m3 gas op jaarbasis.
De koevlaas formule geeft daarmee een WP capaciteit van +/- 8kwh. (7,2 om precies te zijn)

Er hangen op 3 kamers al L/L WP's en er is een goede houtkachel in de woonkamer. Met andere woorden: come hell or high water (we wonen in valkenburg); koud gaan we't niet krijgen.

Oppervlakte vloerverwarming is <100m2. Daarnaast nog een paar grote design radiatoren.

En iemand brengt dan een warmtepomp offerte uit met een unit van 16kw. (Een ERLA16DW unit van Daikin)

Dat is toch overkill? Ik ga uiteraard even in dialoog met de betreffende partij, maar gewoon even ter dubbel-check hier.

• IvoB2
Surfari schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Dat laue is een reactie op waar jullie het over hadden. Mocht iemand(nee nee nee Ivo ik schrijf niet dat je het zo moet doen maar het lag op tafel) vullen met lauw water dan levert dat geen probleem op met zetmeel.
Ah, dan ben ik mee.
Een koude cyclus vullen met lauw water (dus eerst elders opgewarmd) is economisch dus nog grotere onzin. :+

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Crew One schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:17:
De koevlaas formule geeft daarmee een WP capaciteit van +/- 8kwh. (7,2 om precies te zijn)

Er hangen op 3 kamers al L/L WP's en er is een goede houtkachel in de woonkamer. Met andere woorden: come hell or high water (we wonen in valkenburg); koud gaan we't niet krijgen.

Oppervlakte vloerverwarming is <100m2. Daarnaast nog een paar grote design radiatoren.

En iemand brengt dan een warmtepomp offerte uit met een unit van 16kw. (Een ERLA16DW unit van Daikin)

Dat is toch overkill? Ik ga uiteraard even in dialoog met de betreffende partij, maar gewoon even ter dubbel-check hier.
Is inderdaad overkill. Ik zou als ik jou was niet eens de moeite nemen en een leverancier nemen die er wel verstand van heeft.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat is het (en wanneer)?
1 m3 aardgas (bij nominale condities, wordt aangegeven als Nm3) van Groningse kwaliteit (en dat hebben we in ons aardgasnet zitten) bevat 35,17 MJ aan energie op bovenwaarde. Een kWh is 3,6 MJ.In 1 Nm3 gas zit dus 9.769 kWh aan (warmte)energie in.
Scandinavische landen stoken toch echt voornamelijk hout en elektrisch. En die zijn en gaan niet massaal over naar WP. 25 op 1000 is niet massaal.
Scandinavische landen hebben vooral heel veel warmtenetten. Hout wordt voornamelijk in de buitengebieden gebruikt door een gebrek aan goede infrastructuur, alsook deeltijdbewoning.
En zal ik wat verklappen; ze gaan voornamelijk in het (warmere!) zuiden over naar WP.
Grote reden is wel de hogere prijs voor stroom.
In het zuiden zien we veel warmtepompen, omdat deze in de zomermaanden als airco fungeert, iets dat een noodzaak is landen als Spanje en Italie.

In Frankrijk stapt men ook over naar de warmtepomp, als vervanging van elektrische verwarming, met name om de piekbelasting op het net te verlagen. Nu de prijs in Frankrijk op bijna 1000 euro/MWh ligt vanwege de nucleaire problemen, is dat overigens ook een stuk voordeliger voor de portemonnee.

• Crew One
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:32:
[...]

Is inderdaad overkill. Ik zou als ik jou was niet eens de moeite nemen en een leverancier nemen die er wel verstand van heeft.
Tja. Daar kom je pas achter na een offerte he....

(Desalniettemin, dank voor de dubbel-check.)

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
IvoB2 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Ah, dan ben ik mee.
Een koude cyclus vullen met lauw water (dus eerst elders opgewarmd) is economisch dus nog grotere onzin. :+
Spoelen doet ie met hooguit twee liter,en dan is je leiding nog koud hoor,dus op het juiste moment krijg je warm water

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Iemand ooit gehoord van het bedrijf Qwantica Benelux BV?
Ze claimen met hun ‘warmtepasta’, die binnenkort op de markt komt, het volgende:

Als je de pasta met andere warmtesystemen zoals warmtepompen of het traditionele gas en olie gaat vergelijken, is het ongeveer 50 procent goedkoper.
Nogal een claim lijkt mij.

Op Cobouw (achter inlog) wordt een ‘COP van 8’ geclaimd.

• annespruit1980
Superbeagle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:09:
Iemand ooit gehoord van het bedrijf Qwantica Benelux BV?
Ze claimen met hun ‘warmtepasta’, die binnenkort op de markt komt, het volgende:

[...]

Nogal een claim lijkt mij.

Op Cobouw (achter inlog) wordt een ‘COP van 8’ geclaimd.
Iets van een jaar geleden van gehoord.
Wat mij betreft totale oplichting, gewoon een COP=1 verwarming.
Maar misschien door straling een wat beter gevoel.

• JeroenH
Superbeagle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:09:

Lijken me gewoon IR-panelen, overgoten met een pasta waarvan het voornaamste ingrediënt "marketing" is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ds23man

ds23man

Eenum

Is het op plantaardige of dierlijke basis?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:44
JeroenH schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Lijken me gewoon IR-panelen, overgoten met een pasta waarvan het voornaamste ingrediënt "marketing" is.
Misschien dat die pasta iets langer de warmte blijft vasthouden en verspreiden. Kan me er verder weinig bij voorstellen, tenzij het ook nog in de fik vliegt en je die warmte nog hebt...

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
We kunnen hier op DEI wel een top 30 maken van (COP) oplichters.
Ik herinner mij de 'super zuinige' zwakstroom vloerverwarming nog, 2 weken geleden de inductieketel en nu hete pasta panelen...hoe kun je het bedenken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Surfari

Lijkt idd nogal overdreven.
Maar heb je wensen of eisen t.o.v. warmwater neergelegd(standaard combiketeltjes zijn ca 24kW, om voldoende ww te kunnen leveren).
Of een korte termijn(kleine l/w warmtepompen slecht leverbaar).
Ach wat maakt het uit je hebt zelf al in de gaten dat dit qua verwarming erg veel is.
Die 1500m3 is dat puur verwarmen? Dan lijkt 8kW wat iel, maar je hebt al 3x luchtverwarming dus zou moeten kunnen.
Die designradiatoren, kan van alles zijn. Maar een standaard dubbele plaat met convectorprofiel geeft bij lagetemp verwarming meer warmte af dan een bijv een handdoekradiator(dus bij 90 Gr c hetzelfde afgifte vermogen, bij bijv 40 Gr c niet). En als het tegenvalt kan er een rijtje ventilatoren onder om het te boosten.

• JeroenH
natural colour schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:10:
Ik herinner mij de 'super zuinige' zwakstroom vloerverwarming nog, 2 weken geleden de inductieketel en nu hete pasta panelen...hoe kun je het bedenken.
Woord van het jaar in, zeg, 2025: COPlichters ;)

-edit-

En wie moeten daarop handhaven? Juist: de COPs!

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 28-07-2022 18:11 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:40

Voor warmtepompen (uitgaande van L/W) is een speciaal topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
en voor de faq:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Maar die WP is idd veel te groot. Ten eerste omdat je het vermogen niet nodig hebt, en ten tweede omdat je dat vermogen in je afgiftesysteem helemaal niet kwijt kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:56
Ze werken het best op 15V uit windwokkels:

https://www.vandenpol.com...zonne-energie/windwokkel/

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-11 09:59
Ik vind die windwokkels zo irritant, mijn hoofd wil zo graag een aanvulling op PV, dat ik al 3 keer heb uitgezocht of het uitkan... Terugverdienen is daar niet de primaire drijfveer maar als die krengen potentieel niet eens de co2 uitstoot van de productie kunnen compenseren gaat er echt iets grandioos mis

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• ds23man

ds23man

Eenum

Het enige bedrijf wat aan wokkels verdient is PepsiCo.

• annespruit1980
Dat is een idee, een top zoveel lijst van milieu oplichters.
Types ( bedrijven ) die alleen maar voor het geld lopen te doen alsof ze 'de' oplossing hebben.
De meeste mensen hebben totaal geen idee hoe het werkt met energie.
Dat die niet 'gemaakt' kan worden, maar alleen omgezet.
En eerlijk gezegd is het bij de overheid niet echt veel beter ( persoonlijke mening ).

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
annespruit1980 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Dat is een idee, een top zoveel lijst van milieu oplichters.
Types ( bedrijven ) die alleen maar voor het geld lopen te doen alsof ze 'de' oplossing hebben.
De meeste mensen hebben totaal geen idee hoe het werkt met energie.
Dat die niet 'gemaakt' kan worden, maar alleen omgezet.
En eerlijk gezegd is het bij de overheid niet echt veel beter ( persoonlijke mening ).
Bij overheid lopen echt wel mensen rond met zeer goede kennis van zaken op allerlei gebieden, anders zijn er nog de verschillende onderzoek en advies instellingen zoals TNO en Tennet...
Het is vaak de politiek van de overheid om problemen niet -volgens de adviezen- bij de wortel aan te pakken maar ergens halverwege of selectief.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• annespruit1980
natural colour schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:06:
[...]

Bij overheid lopen echt wel mensen rond met zeer goede kennis van zaken op allerlei gebieden, anders zijn er nog de verschillende onderzoek en advies instellingen zoals TNO en Tennet...
Het is vaak de politiek van de overheid om problemen niet -volgens de adviezen- bij de wortel aan te pakken maar ergens halverwege of selectief.
Dat van de overheid is bij mij gebaseerd op o.a. die klimaattafels en de subsidies die gegeven worden zonder te kijken hoe dat uitpakt.
Neem nu het feit dat de warmtepompen hier in Nederland globaal het bedrag van de subsidie duurder waren dan in Duitsland ( waar ik ze dus kocht ).
Dan spek je alleen de verkopers hier, niet de mensen die een warmtepomp willen hebben.
Wat mij betreft dus geen kennis van zaken.
Maar ok, persoonlijke mening.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:56
annespruit1980 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Dat van de overheid is bij mij gebaseerd op o.a. die klimaattafels en de subsidies die gegeven worden zonder te kijken hoe dat uitpakt.
Neem nu het feit dat de warmtepompen hier in Nederland globaal het bedrag van de subsidie duurder waren dan in Duitsland ( waar ik ze dus kocht ).
Dan spek je alleen de verkopers hier, niet de mensen die een warmtepomp willen hebben.
Wat mij betreft dus geen kennis van zaken.
Maar ok, persoonlijke mening.
Een van de subdoelen van de overheid was het vergroten van de kennis van warmtepompen onder installateurs, adviseurs, fabrikanten en importeurs. Dus het was de bedoeling dat de subsidies (ook) daar terecht kwamen. Natuurlijk wordt niet gecontroleerd of het doel ook wordt bereikt. Of de subsidie en de daardoor veroorzaakte grotere winst in de branche is uitgegeven aan scholing voor het personeel of Tesla's voor de directie. Maar door de subsidie én de goedkope warmtepompen uit Duitsland is wel de kennis van warmtepompen hier gestegen, en tweakers zit niet zoals kennisportalen van fabrikanten en installateurs achter een betaalmuur.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
De warmtepomp van Vaillant die ik sinds kort heb was niet goedkoper in Duitsland. De adviesprijs in België en Nederland was ook ongeveer gelijk.
Uiteindelijk heb ik hem "gewoon" in Nederland besteld tegen een nette (internet)prijs.

Maar bovenstaande zal vast per merk/model variëren.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 22:48
Het kan ook zijn dat de toenemende vraag van de laatste jaren, én materiaal en personeelstekorten ten gevolge van Corona, (en toenemende warmte?) ervoor hebben gezorgd dat de prijzen een stuk hoger liggen dan een aantal jaar terug.

Installatieprijzen is soms inderdaad wel wat op af te dingen.

De topics hier op Tweakers zijn een mooie bron van informatie die de kennis over WP-installaties een stuk toegankelijker maken. En veel handvaten bieden voor de DHZ-ers. Uit al die ervaringen voor specifieke situaties kunnen installateurs hier ook weer voordeel uit trekken.

• annespruit1980
FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Een van de subdoelen van de overheid was het vergroten van de kennis van warmtepompen onder installateurs, adviseurs, fabrikanten en importeurs. Dus het was de bedoeling dat de subsidies (ook) daar terecht kwamen. Natuurlijk wordt niet gecontroleerd of het doel ook wordt bereikt. Of de subsidie en de daardoor veroorzaakte grotere winst in de branche is uitgegeven aan scholing voor het personeel of Tesla's voor de directie. Maar door de subsidie én de goedkope warmtepompen uit Duitsland is wel de kennis van warmtepompen hier gestegen, en tweakers zit niet zoals kennisportalen van fabrikanten en installateurs achter een betaalmuur.
Tja, dan hadden ze dat niet op die manier moeten doen.
Het lijkt ( mij ) alsof de gewone man ( ik ) subsidie krijgt om een warmtepomp te installeren.
Maar als ik jouw verhaal hoor, dan is die subsidie eigenlijk voor de installateurs.
Als die subsidie voor de installateurs is, dan zouden die installateurs de subsidie moeten aanvragen en krijgen, niet degene waar de pomp wordt neergezet.
Effect van deze subsidie is dat iemand als ik 2000 euro meer moet betalen voor die pomp, en dan ( omdat ik hem zelf neer heb gezet ) bijna geen subsidie heeft aangevraagd, dus 2000 euro duurder uit is.
Tenminste als ik hem in Nederland had gekocht.
Goed beschouwd betalen de gewone mensen dan die subsidie aan de installateurs, en als je geluk hebt, dan krijg je dat weer terug van de overheid.
Hetzelfde met de subsidie van 2000 euro voor een tweedehands elektrische auto.
Krijg je alleen als je die auto koopt bij een garage.
Effect: auto's bij garages zijn 2000 euro duurder geworden.

• Keesvdzanden
annespruit1980 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Tja, dan hadden ze dat niet op die manier moeten doen.
Het lijkt ( mij ) alsof de gewone man ( ik ) subsidie krijgt om een warmtepomp te installeren.
Maar als ik jouw verhaal hoor, dan is die subsidie eigenlijk voor de installateurs.
Als die subsidie voor de installateurs is, dan zouden die installateurs de subsidie moeten aanvragen en krijgen, niet degene waar de pomp wordt neergezet.
Effect van deze subsidie is dat iemand als ik 2000 euro meer moet betalen voor die pomp, en dan ( omdat ik hem zelf neer heb gezet ) bijna geen subsidie heeft aangevraagd, dus 2000 euro duurder uit is.
Tenminste als ik hem in Nederland had gekocht.
Goed beschouwd betalen de gewone mensen dan die subsidie aan de installateurs, en als je geluk hebt, dan krijg je dat weer terug van de overheid.
Hetzelfde met de subsidie van 2000 euro voor een tweedehands elektrische auto.
Krijg je alleen als je die auto koopt bij een garage.
Effect: auto's bij garages zijn 2000 euro duurder geworden.
Maar de mensen trappen er wel mooi in,en het financiële balletje gaat rollen.
En de subsidie krijgt de staat weer via de handelaren en installateurs terug in de vorm van extra omzet belasting,inkomsten belasting van hun personeel,accijns van de brandstof van de bedrijfsbus etc....

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb €1000,- subsidie (provinciaal) op mijn eerste zonnepanelenset gehad, 2500Wp voor €3500,- plus 5 jaar later nog eens €558,- BTW teruggave. Op de tweede set van 2000Wpa €1600,- BTW terug a €255,-
Warmtepompboiler 270ltr. voor €1900 kreeg ik €1250,- subsidie op en op de Panasonic monoblock 5kW voor €2950,- kreeg ik €2700,- subsidie op. Tussendoor nog 3600Wp zonnepanelen tweedehands geplaatst voor €900,-
Nu alleen nog een inductiekookplaat en het gas gratis (was €776,-) laten verwijderen.
Heb alleen op de spouwmuur isolatie in 2006 a €1600,- voor 100m2 geen subsidie gehad maar dat was er met de gasbesparing binnen 5 jaar terugverdiend.
Al met al dadelijk na 10 jaar voor totaal ongeveer €7000,- 8780Wp zonnepanelen liggen en van het gas af en dat voor een hoekhuis uit 1952 met gewoon dubbel glas en alleen radiatoren. Alles dhz, uitgezonderd de spouwmuur.
Ik weet niet of ik zonder subsidie dit allemaal gedaan had.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• annespruit1980
klump4u schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:06:
Ik heb €1000,- subsidie (provinciaal) op mijn eerste zonnepanelenset gehad, 2500Wp voor €3500,- plus 5 jaar later nog eens €558,- BTW teruggave. Op de tweede set van 2000Wpa €1600,- BTW terug a €255,-
Warmtepompboiler 270ltr. voor €1900 kreeg ik €1250,- subsidie op en op de Panasonic monoblock 5kW voor €2950,- kreeg ik €2700,- subsidie op. Tussendoor nog 3600Wp zonnepanelen tweedehands geplaatst voor €900,-
Nu alleen nog een inductiekookplaat en het gas gratis (was €776,-) laten verwijderen.
Heb alleen op de spouwmuur isolatie in 2006 a €1600,- voor 100m2 geen subsidie gehad maar dat was er met de gasbesparing binnen 5 jaar terugverdiend.
Al met al dadelijk na 10 jaar voor totaal ongeveer €7000,- 8780Wp zonnepanelen liggen en van het gas af en dat voor een hoekhuis uit 1952 met gewoon dubbel glas en alleen radiatoren. Alles dhz, uitgezonderd de spouwmuur.
Ja, zoiets is het bij mij ook, alleen op de zonnepanelen heb ik geen subsidie gehad ( waren 10 jaar oud ), en niet op de spouwmuurisolatie.
Maar wij zijn niet de 'normale' mensen.
De normale mensen doen het niet zelf, maar laten het doen.
En voor die mensen is het dan globaal het subsidiebedrag duurder dan zonder subsidie.
Dus, zonder subsidie zou het plaatsen van een warmtepomp 8.000 zijn ( ik noem maar een dwarsstraat ).
Met subsidie is het dan 10.000 ( andere dwarsstraat ).
Heeft die subsidie dan zin, of werkt het juist tegen?

• Ronald.42
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:06:
Hier op de eerste set panelen 9 jaar geleden ook subsidie gehad.
De tweede set 3 jaar terug vergeten btw terug te vragen door omstandigheden.
De set van dit jaar wel btw terug toevallig ook vandaag ontvangen.

De warmtepomp 3000 euro subsidie dit jaar
En de warmtepomp boiler deze week binnengekomen moet ik nog aanvragen maar ook subsidie.

De beide laatsten heb ik/ moet ik zelf plaatsen maar met factuur erbij voor plaatsen/ inbedrijfstelling.

Is dat fraude? Ja het zal maar ik steek die installateur uren liever in mijn eigen zak.
En mocht ik al wat verknoeien dan noemen we dat maar leergeld of hobby.

Feit is wel dat de prijzen omhoog knallen, ik had gelukkig net op tijd de wp en de laatste set panelen besteld, dezelfde spullen zijn nu zomaar 20% duurder.

De warmtepomp boiler was meer een moetje omdat de ketel verrot is.
Ik heb daar gelukkig nog wel een redelijk aanbod voor gekregen maar ook die was een paar maanden terug een stuk goedkoper geweest met dezelfde subsidie.

• annespruit1980
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:36:
[...]

Hier op de eerste set panelen 9 jaar geleden ook subsidie gehad.
De tweede set 3 jaar terug vergeten btw terug te vragen door omstandigheden.
De set van dit jaar wel btw terug toevallig ook vandaag ontvangen.

De warmtepomp 3000 euro subsidie dit jaar
En de warmtepomp boiler deze week binnengekomen moet ik nog aanvragen maar ook subsidie.

De beide laatsten heb ik/ moet ik zelf plaatsen maar met factuur erbij voor plaatsen/ inbedrijfstelling.

Is dat fraude? Ja het zal maar ik steek die installateur uren liever in mijn eigen zak.
En mocht ik al wat verknoeien dan noemen we dat maar leergeld of hobby.

Feit is wel dat de prijzen omhoog knallen, ik had gelukkig net op tijd de wp en de laatste set panelen besteld, dezelfde spullen zijn nu zomaar 20% duurder.

De warmtepomp boiler was meer een moetje omdat de ketel verrot is.
Ik heb daar gelukkig nog wel een redelijk aanbod voor gekregen maar ook die was een paar maanden terug een stuk goedkoper geweest met dezelfde subsidie.
Of dat in jouw geval fraude is kan ik niet beoordelen, zoals het klinkt lijkt het me niet, het ligt aan die factuur.
Ik heb bij de laatste warmtepomp hetzelfde gedaan, mijn bedrijf heeft mij een factuur gestuurd.
Die subsidie is er om te zorgen dat er meer warmtepompen komen ( ik hou het even bij de pompen ) en bij mij werken die uitstekend, ik ben nu van het gas af, zeg maar nul op meter en nul op rekening huis.
Maar mijn punt is dus dat het in mijn optiek zo niet werkt, gevolg van gebrek aan kennis van degene die de sbusidie instelt en uitreikt plus ( alweer mijn optiek ) misbruik maken van die subsidie door verkopers en installateurs.
Om het nog wat extremer te zeggen wat betreft mijn eerste warmtepomp met zelf plaatsen:
1) ik had hem hier in Nederland kunnen kopen voor 5000 zonder subsidie ( ik wist niet dat ik dan die subsidie kon krijgen ).
2) ik had hem in het buitenland kunnen kopen voor 3000 zonder subsidie.
3) ik had en heb hem in Duitsland gekocht voor 3000 en 2000 subsidie gekregen.
Dus voor 1000 netto.

Had ik niet toevallig hier op tweakers gezien dat mogelijkheid 3 er was, had ik 5 keer !!!! zoveel moeten betalen voor het van het gas af gaan ( wat toch de bedoeling is van die subsidie? ).
En ik heb nu voor 15.000 euro totaal 3 warmtepompen en 3 WP boilers gekocht om van het gas af te gaan.
Nog steeds heel veel minder dan de bedragen die ik in de bladen lees, maar wel een kleine 12.000 euro meer dan het me echt heeft gekost.
Ik had er niet eens 1 ( een !!! ) warmtepomp voor kunnen kopen.

Getallen even afgerond zoals ik altijd graag doe.

• joezzt
  • Niet online
Bij 1 merk , Mitsubishi, liet mij een hele vriendelijke, erg geschrokken, f gassen monteur zien dat zijn inkoopprijs meer dan € 2000 hoger is dan wij als consument in de rest van de EU betalen. Dus bij de importeur blijft wel wat aan de strijkstok hangen, ik vraag me af wat daarmee gedaan wordt. In ieder geval schiet daar de consument niets mee op.
Heb net gisteren ook mijn Mitsubishi warmtepomp binnen gekregen die eind april besteld is.

• annespruit1980
joezzt schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:28:
Bij 1 merk , Mitsubishi, liet mij een hele vriendelijke, erg geschrokken, f gassen monteur zien dat zijn inkoopprijs meer dan € 2000 hoger is dan wij als consument in de rest van de EU betalen. Dus bij de importeur blijft wel wat aan de strijkstok hangen, ik vraag me af wat daarmee gedaan wordt. In ieder geval schiet daar de consument niets mee op.
Heb net gisteren ook mijn Mitsubishi warmtepomp binnen gekregen die eind april besteld is.
Wie er precies hoeveel aan verdient mag b.v. Follow The Money eens uitzoeken ( en misschien dat ze dat al gedaan hebben ).
In ieder geval is die subsidie niet bij het merendeel van de mensen ( wij, gewoon volk ) waar die voor bedoeld is gekomen.
En dat jaar na jaar na jaar,......

• ds23man

ds23man

Eenum

Maak je borst maar nat:

https://www.netbeheernede...mte-energietransitie-1547

https://www.acm.nl/nl/pub...g-van-hoge-energieprijzen

Ga maar uit van een sterke stijging van de transportkosten in 2023.

[ Voor 25% gewijzigd door ds23man op 30-07-2022 10:56 ]

• Keesvdzanden
Niet alleen het transport ben ik bang.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
annespruit1980 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:49:
[...]

In ieder geval is die subsidie niet bij het merendeel van de mensen ( wij, gewoon volk ) waar die voor bedoeld is gekomen.
En dat jaar na jaar na jaar,......
Daar is die subsidie ook helemaal niet voor, anders kon je wel als DHZ-er subsidie aanvragen ;)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

joezzt schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:28:
Panasonic hetzelfde.

Gelukkig vrij verkeer van goederen. Ook installateurs kunnen slim inkopen. Alhoewel Panasonic Nederland dat liever niet heeft :P

Ik weet niet of installateurs nog achteraf kwantum korting krijgen. Bestel 100 warmtepompen en betaal er maar 50?

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 30-07-2022 15:48 ]

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 20:59
Ok interessante uitdaging hier.

Familielid is installateur en wil wel een L/W warmtepomp installeren in het najaar/winter. Daagt mij uit om er zelf een te vinden, van Bosch/Nefit. 'Dat gaat je in NL al niet meer lukken'.

Ik geef mezelf ook niet veel kans maar wil er best een paar middagen bellen/googlen aan wijden. Wie heeft er tips met shops v Frankrijk e.d.?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:46
@Dzine Bosch/Nefit hebben het probleem dat hun controller ic dezelfde is als die in ABS systemen gebruikt wordt (Bosch he) en dat ivm met chiptekort die nou even niet naar de warmtepompen gaan. Dus ik denk overal uitverkocht. Nibes waren wel leverbaar toen ik voor iemand wat moest uitzoeken begin juni, weet niet wat nu de status is. Maar ik zou even niet teveel aan het merk hangen en gewoon heel blij worden als ik iets morgen op de stoep had staan…

• ds23man

ds23man

Eenum

Morgen is wel een heel ruim begrip in WP land momenteel.

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 20:59
@Lochnes Thanks, klinkt logisch. Echter is het de eis van deze installateur. 'Dit ken en vertrouw ik', wat opzich ook wel weer vertrouwen geeft. Ik zal er een balletje over op gooien.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• JeroenH
Ik was nog niet van plan een huisaccu aan te schaffen tot het salderen voor minimaal 50% verdwenen was, want dan pas zal het ook financieel interessant (beginnen te) worden. Maar nu viel mijn oog op dit:

Sessy

Het is een crowdfundingproject, voor een kleine huisaccu. Relevante specs:

Vermogen: 2 kW
Energie-inhoud: 5 kWh usable
Accu type: ijzerfosfaat

Prijs: met een aanbetaling van € 560 (€ 150 extra als je er een installateur bij wil) kost deze accu € 2800. Daar kan nog wat vanaf als je meer aanbetaalt.

Ik zit hier nu toch wel serieus aan te denken. Ik begrijp heel goed dat dit een crowdfundingproject is, en wat de risico's daarvan zijn (ben ook wel eens het schip in gegaan) maar ik durf hiervoor wel €560 "op de roulettetafel te gooien".

Een leuk aspect hiervan vind ik dat de accu open standaarden zoals MQTT ondersteunt, waardoor hij bv goed in te passen is in Home Assistant (wat ik heb) of andere home automation systemen.

Had iemand dit al eens gezien en hier over nagedacht? Wat vinden jullie er van?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
@JeroenH : in het thuisaccu topic is de Sessy besproken.
Zie onderstaande pagina: vanaf het bericht van woensdag 6 juli 2022 12:54 en de daarop volgende pagina's gaat het er ook nog af en toe over..

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2126922/3
Pagina: 1 ... 79 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.