Truus01 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:35:
Wat zijn nou eigenlijk de getallen?
Ik lees 1m3 gas *2 zou het verbruik in kWh zijn.
Hierboven staat *8 is de warmtebehoefte.
En minimaal *(COP)3 nodig om gelijk uit te komen.
Wat is het (en wanneer)?
Scandinavische landen stoken toch echt voornamelijk hout en elektrisch. En die zijn en gaan niet massaal over naar WP. 25 op 1000 is niet massaal.
En zal ik wat verklappen; ze gaan voornamelijk in het (warmere!) zuiden over naar WP.
Grote reden is wel de hogere prijs voor stroom.
(En in het zuiden wonen meer mensen, dus ook dat helpt om de verhouding wat scheef te trekken.)
eens kijken.
1m3 Nederlands gas is grofweg 9,2-9,6kWh aan warmte.
het is een natuurlijk product en het 1ne veld is iets zuiverder/beter als het andere veld, dus er zit wat verschil in hoeveel energie er in zit.
alleen dan stook je gas, zoals je dat doet met een kooktoestel doet anders haal je die 9,2-9,6kWh niet.
voor het beetje koken is dit niet heel gevaarlijk, de verbranding rest gassen vervuilen dan je huis niet te veel.
maar wil je verwarmen dan gebruik je veel meer, en dan maak je de lucht in huis ook snel giftig.
(om je een idee te geven, ik gebruik +/-3,5m3 gas per maand in de zomer voor alleen koken.
dus per jaar zit ik op +/-45m3 gas voor puur koken, en ja ik kook veel.)
dus heb je een schoorsteen op je CV ketel zitten om die lucht naar buiten af te voeren.
dan heb je een gasketel (zeg maar even simpel een HR ketel) die heeft ook lucht nodig om de vlam te laten branden. (ja verbranding daar is zuurstof voor nodig)
die lucht word aan gezogen van buiten, door die buiten lucht langs de lucht te laten lopen die al gebruikt is voor de verbranding word de laatste restjes warmte uit de verbrande lucht gehaald.
(verbranding gaat gewoon beter als je warme lucht gebruikt als dat je het doet met koude lucht.)
dit is die speciale pijp die je HR ketel uit komt en door je dak gaat.
dit levert 10% extra warmte uit een gasvlam op, en zo noemen we HR ketels soms wel 110% rendement vol.
die 110%, dat is wel een beetje marketing b.s.
meet simpel bij je schoorsteen en dan zul je merken dat de aan gezogen lucht veel kouder is als de afgeblazen rookgassen.
zou de 110% kloppen dan zou ook de rookgas afvoer 10% kouder moeten zijn als wat je er in zuigt.
en dat is niet zo.
in werkelijkheid is je gasketel maar een 70-80% effectief, je verliest dus een 20-30% van de warmte.
die 70-80%, die maken ze 100% en daar tellen ze de 10% die je terug wint uit de schoorsteen weer even bij op om zo 110% te krijgen.
laat je niet bedotten dus.

(hier zit dus ook een stukje condensring van het water in, wat gebeurd tussen de vlam en het uiteinde van de schoorsteen, willen sommige graag over piepen of dit nu zo belangrijk is.

.).
maar dan nog een 80% - 90% van de energie uit aardgas halen, het blijft een nette prestatie.
(we doen het niet slecht in nederland, dit is best goed te noemen, een resultaat waar de gas branche best trots op mag zijn, de HR ketels zijn dus eigenlijk best goed.

)
9,2 - 9,6 en daar een 80% - 90% van is grofweg een 8kWh.
dan heb je nog wel een paar kleine problemen.
1m3 = 8kWh, maar dat is voor verwarmen van je huis, en alleen als je gasketel in de laagste modus brand.
dan doen de meeste 5-6kW aan warmte leveren(met een grof gasgebruik van +/-0,6m3 per uur), en draait hij vaak in zijn hoogste rendement.
maar maak je warm tap water voor het bad of douche, dan gaat hij naar zijn hoogste stand rond de 24kW.
het rendement dondert dan ook flink omlaag. (je kunt dit gewoon voelen met de hand als je op dak zit aan de schoorsteen, je voelt de warmte er uit vliegen.)
dit maakt soms een 60-70% maar aan rendement.
dit maakt dus voor een gedeelte van je gebruik 1m3 = 6kWh.
(veel mensen denken dan dit is on effectief, maar een douche is vaak maar een paar minuten per dag en per jaar gebruik je dus ook maar een 200-250m3 gas voor de douche voor een geheel gezin.
dus het valt wel mee hoeveel verlies je er van hebt.)
dit maakt een boiler of doorstroom verwarmer met een cop van 1, eigenlijk nog best effectief.
het is iets duurder, maar het valt best mee op het geheel.
een warmtepompboiler met een cop van 3, is natuurlijk nog veel leuker.
maar dan heb je nog niet alles, mijn gasketel heeft ook stroom nodig.
anders kan hij geen lucht aanzuigen van buiten of water rond pompen door mijn huis.
en per jaar gebruikt mijn ketel toch nog een 300kWh met een 600m3 gas gebruik.
(inc stand-by gebruik ontsteking en zo, gemeten aan de stekker dus.)
dit is toch stiekem een 0,5kWh per mr gas.
dus eigenlijk 1m3 gas + 0,5kWh = 8kWh warmte of 1m3 = 8 - 0,5 = 7,5kWh warmte
en als je een COP 1 vloerverwarming hebt, dan hoef je niet te pompen en is dat meer je getal.
(ga niet voor COP 1 vloerverwarming, dat is echt dom is een voorbeeld.)
en dit is eigenlijk nog extremer, door dat je heel simpel allen de ruimte verwarmt waar je bent.
(je kunt heel makkelijk de slaapkamer of andere ruimtes uit zetten)
kun je wel eens stuk effectiever stoken, ten koste van een beetje luxe.
dan kom je nog een stuk lager uit.
(nog steeds doe geen cop1 verwarming, echt blijf er van weg als kan.
@
ericplan doet dit op zijn appartement en die krijgt het aardig voor elkaar en nog effectief ook.
maar dat mag hij vertellen)
ik heb een warmtepomp die volgens de fabrikant een cop van 4,2 haalt.
alle cijfers en metingen die ik er aan doe ,laten toch zien dat dit een 4+ is, dus het zal vast kloppen, maar ik houd even een COP van 4 aan als voorbeeld.
het mooie van mijn warmtepomp is dat hij in de lente/zomer/herfst en in de winter een cop van 4 haalt, deze warmtepomp is niet afhankelijk van de buiten temperatuur.
dit maakt dat 1m3 gas = 8kWh / 4 cop = 2kWh.
dan mag je zelf uit rekenen hoeveel 1m3 kost en hoeveel 2kWh.
(dit is de theorie, praktijk is nog iets anders, ik meet extern aan de warmtepomp dat ik per jaar een 1600-1700kWh gebruik en hier vervang ik een 600m3 gas mee.
maar dit is dus inclusief de ventilatie van mijn huis +/-200kWh + 200kWh voor de pomp en een beetje warmteverlies van een boiler grofweg 200kWh, dus ik gebruik 1200kWh om 600m3 gas te vervangen.
dus een cop van 2,6 als je kijkt naar het totaal, maar dan moet je ook de 1m3=7,5kWh nemen - de stroom voor je ventilatie unit en dan ga je toch naar ruim de cop 3.)
mijn stroom gebruik voor warmtepomp (laatste jaar is + boiler voor tapwater):
:strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large)
mijn gasgebruik zonder warmtepomp en met warmtepomp (en laatste jaar met boiler):
oud gebruik was 600-700m3 per jaar.
gebruik nu een 150m3 per jaar. (105m3 voor bij verwarming als de warmtepomp het niet red, en 45m3 voor koken.)
maar reken even een 1m3 = 8kWh en dan zit je aardig in de buurt.
1000m3 gas is dus 8000kWh.
1000m3 gas is voor mij een 1850€
8000kWh is voor mij een 3600€
maar een warmtepomp die een cop doet van 4 maakt het maar 2000kWh.
1000m3 = 2000kwh = 900€
gelukkig heb ik een set zonnepanelen, die allang terug zijn verdiend.
dus stroom gratis op het moment.
geen idee hoe ik het moet uitrekenen, maar eigenlijk draait mijn warmtepomp gratis.
heb hem al lang zat en eigenlijk is hij allang terugverdiend.
(alleen dat domme terugverdienen, dat is voor domme mensen, er is meer dan T.V.T.)
ik heb de warmtepomp gekocht toen de gasprijs een 0,55€/m3 was en stroom een 0,18€/kWh.
de TVT kon ik er niet echt mee rond breien, maar kijk ik nu naar de 1,80€/m3 dan lach ik me rot.
ik durf op dit moment niet naar de cijfers te kijken, ik log volledig hoeveel kWh de zonnepanelen doen.
en reken dat elke dag weer om naar de centen, maar de grafiek die ik er voor gebruik geeft nu een error.
hij kan de grote winst gewoon niet meer aan.
ik ga al over de 1600€ dit jaar en dan zitten we pas op de helft.
dit gaat een ruime 3k€ worden, en laat de warmtepomp me een 3k€ hebben gekost, maar ik kreeg er een 1k€ snoepsidie op.

dus alles is relatief.
edit:
er zijn er altijd een paar die het niet helemaal begrijpen, dus ik pas het aan voor ze.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)