phicoh schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:22:
[...]
En nu de Nederlandse situatie. Als we de hoeveelheid PV willen verdubbelen, waar gaan we die panelen dan leggen? Weilanden zijn lekker goedkoop, maar er is geen draagvlak voor, en er is niet genoeg capaciteit om ze aan te sluiten.
Daken van particulieren. Dat wordt alleen maar moeilijker. Veel gunstig gelegen daken hebben al PV. Dus blijven relatief moeilijke daken met slechte opbrengst over.
Het capaciteitstarief is helemaal geen vervanging voor betalen per kWh. Het is een andere manier om te betalen voor je aansluiting. In het verleden was het genoeg om te betalen voor de piek capaciteit van de aansluiting (bijv. 3x25A). Nu wordt het ook nodig om te betalen voor de piek van het gebruik.
Kijk als iedereen z'n eigen geld steekt in waterstof dan heb ik er niet zoveel moeite mee. Als iemand nog jaren lang de hoofdprijs wil betalen voor gas in de hoop dat er ooit waterstof komt. Terwijl de buurman veel minder betaalt voor een warmtepomp. Prima.
De praktijk leert dat iedereen die iets doet met waterstof naar de overheid kijkt voor subsidie. En dan is het wel geld van ons allemaal dat over de balk gegooid wordt.
(Er zijn natuurlijk ook heel veel nuttige toepassingen van waterstof. Dus niet alle subsidies zijn onzin)
Ten eerste is er behoorlijk veel wind mogelijk op de Noordzee in ons gebied, maar ten tweede, en eigenlijk belangrijkste, is het natuurlijk idioot om dit op puur NL niveau te willen doen terwijl je een EU hebt met bergen opties tot hydro, wind en zon, het hele jaar door. Er is dus nu een initiatief gaande van 4 landen voor 300 GW wind op zee, maar het lijkt me duidelijk dat je op EU-niveau dingen gaat doen als zon in Zuid Europa met goede interconnects naar het noorden. In deze wereld denken dat je het op kan lossen als klein land in je 1tje is sowieso vrij kansloos, gezien de enorme afhankelijkheid van globale toelevering van goederen. Wat dat betreft is het (wederom) tragisch dat het VK uit de EU is gestapt, maar goed.
Zelfs op NL schaal valt er nog een hoop te winnen door alle bedrijfspanden en huizen van PV te voorzien. Ik weet niet waar je vandaan hebt dat "het meeste" al gebruikt is, want dat strookt niet bepaald met de cijfers. 1,5 miljoen huishoudens is maar 19% van het totaal en dan hebben we het nog niet eens over de legio bedrijfspanden die nog geen PV hebben omdat dat verzekeringstechnisch of w/e niet kan. Hier in de buurt, in Lage Weide, staan wel een aantal bedrijfspanden, en ook hoge flatgebouwen en een ziekenhuis, waar meer panelen op liggen dan vele, vele huishoudens bij elkaar.
Laten we eens kijken naar wat we kunnen bereiken met domweg het hele oppervlak van bebouwd NL gebruiken voor PV. Volgens de bronnen die ik online vind gebruikt NL zo'n 3000-3500 PJ energie per jaar (3,5*10^18 J, dus niet alleen elektra, alles) en is het bebouwde oppervlak van NL 363526 ha, oftewel 3,63 *10^9 m2 (ongeveer een 11de van het totaal).
Hoeveel moet je dan gemiddeld opwekken om aan die energievraag te voldoen? Vermogen is J/s dus 3,5*10^18 / (365*24*60) = 6,66 *10^12 W, oftewel 6,66 TW. Dat moet dan gedaan worden door 3,63*10^9 m2, kortom elke m2 moet 6,66*10^12 / 3,63*10^9=1831 W opwekken, gemiddeld constant het hele jaar door.
Wat doet een paneel nu per m2? Zo'n 200 Wp en zoals eerder genoemd heeft zon iets van 25% duty cycle (wanneer de zon er is en zo), dan houd je dus 50 W/m2 over. Dat is een factor ~36 te laag, dus dat betekent dat je 36x meer oppervlak nodig hebt als je het puur met PV en perfecte opslag wilt doen. Zoveel landoppervlak heeft NL niet dus zul je gebruik moeten maken van water (voor bv wind) en efficiëntere panelen. Maar zoals gezegd: waarom moet NL dit 100% autonoom doen? Dat kan voor materialen tenslotte ook niet en we zitten al in een stevige unie met minder dichtbevolkte landen om ons heen, die ook nog eens gunstiger liggen voor zonnepanelen.
Maar! De huidige energievraag is op basis van ons huidige gebruik van fossiele brandstoffen en bv transport en verwarmen kan veel efficiënter door elektrificatie. Verwarmen zo'n 4x (gemiddelde COP van 4), wegtransport zo'n 5x (well-to-wheel efficiëntie van ICE vs BEV). Het is wat lastiger voor me om in te schatten hoeveel minder de industrie in het geheel zou kunnen gebruiken, maar het feit blijft dat hetzelfde gedaan kan worden met minder energie. Slechts 1 orde grootte af zitten van volledige autonomie in een klein land als NL zonder gebruik te maken van wind op zee geeft wmb al aan hoe makkelijk het is de nabije toekomst is om daadwerkelijk volledig op hernieuwbare bronnen te draaien.
Ik heb nu wind volledig genegeerd maar gezien de bouwplannen zal wind op zee sterk uitgebreid worden in de komende jaren waardoor het niet ondenkbaar is dat NL zelf in z'n energie kan voorzien. De grote truc zal worden om dit met voldoende opslag te doen om het jaar rond te kunnen werken. Waterstof kan daarbij helpen, maar gezien de lage efficiëntie daarvan kan het waarschijnlijk voor volledige autonomie vooralsnog niet uit. Maar ja, wederom, dat is ook helemaal niet nodig.
Overigens, als je terugrekent met het bebouwde oppervlak kom je op een potentieel geïnstalleerd vermogen van 200*3,63*10^9=727 GW. Nogal een verschil met de 18 GW of zo die er nu is. Puur de elektravraag dekken met PV is dus niet bepaald een probleem.
@
joezzt Lees even waar ik op reageerde. Daar werden de kosten genoemd, niet de hoeveelheid opwek.