Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Een auto uitkiezen vanwege vakantie? Heb je een sleurhut? Je kunt met een trein/huurauto/taxi ook ver komen hoor.!null schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:13:
[...]
Hij komt ook wel deze kant op uiteindelijk, al is het maar via import.
Maar dan moet hij wat meer geproduceerd zijn.
Zelf rijden wij best weinig auto, dat het wel uit zou kunnen om 1 wat grotere auto te hebben zodat we ook vakantietrips etc elektrisch kunnen doen.
En ja, hem dan inzetten op V2H/V2G. Met V2H is wat meer zelf voorzienend zijn, maar met V2G is meer het handelen in uurprijzen.
Alleen, net als de Rivian, zijn het toch best grote auto's om in Nederland te hebben. Parkeren is vaak een ding. Wen je wel wat aan, maar toch.
Ik vind de Rivian overigens veel leuker en beter in het terrein (een hobby van mij die ik graag elektrisch zou doen) maar de F150 is wat aantrekkelijker in prijs en dus V2H/V2G
Als je weinig autorijdt en toch een auto aanhoudt voor vakantie zou je eens kunnen terugrekenen wat die vakantiekilometers je kosten. Ter illustratie: Ik reed afgelopen 365 dagen zo'n 18.000 km, met een totale kostenpost voor de auto van zo'n €5.300. Dat is €0,295 per km en verdeeld over een periode waarin ik twee auto's bezat: een Toyota Aygo (2007) en een Suzuki Baleno (2016). Hiervan waren 3.000 voor vakantie. Dan kom je al bijna op €900 voor de vakantie. Rijd je minder dan mijn genoemde 18.000 km per jaar, is je vakantie alleen maar duurder.
Nu woon ik in de stad maar heb ook al eens ruim een half jaar autoloos in een dorp gewoond, ging prima met speed-pedelec en hier en daar een ritje met de bus of auto lenen (ja, daar heb je uiteindelijk ook iemands auto voor nodig). In december 16x natgeregend, maar als dat het enige is!
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Sorry hoor ben na 2,5 min gestopt met kijken wat een kwal. Waarom wou je ons dat niet onthouden?Skyrunner schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:40:
Wil jullie deze video over warmtepompen niet onthouden.
Valide punten of niet?
Meneer stelt dat l/w wp's een cop 2 a3 hebben . Misschien moet hij eens wat aan zijn instellingen doen of heeft hij een Chinese zwembadpomp.
Ook stelt hij er zijn mensen die tevreden zijn met hun warmtepomp MAAR veel Britten wonen nog in een ongeïsoleerd tochtig huis. Een tweaker weet toch al dat dat niet ideaal is voor een wp. Nu maar hopen dat ze daar ook subsidie op isolatie kunnen krijgen.
Is al een oud filmpje en bijzonder negatief. En zijn COP-cijfers slaan ook nergens op. Voor echte cijfers zijn er de overzichten die @Tomexergie maandelijks (in het stookseizoen) in het L/W WP topic publiceert.Skyrunner schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:40:
Valide punten of niet?
Voor een hoge COP moet je gewoon zorgen voor een fatsoenlijk afgiftesysteem (dus liefst VVW). Als je een WP installeert op onderbemeten radiatoren kan het inderdaad wel eens tegenvallen, maar dan nog hoef je dat niet met zo'n verschrikkelijk negatief filmpje te brengen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Laten we beginnen met alle nieuwbouw passief te bouwen.
En huizen niet 50 jaar en langer met lapmiddelen recht houden. Maar afschrijven op 50 jaar en dan volledig renoveren naar nieuwstaat of herbouwen. Lijkt me veel sneller energie besparen.
Zijn verhaal heeft resultaat opgeleverd: Na een consultatieronde van een jaar is er in het VK nu het programma ECO4 met ook subsidies voor isolatie en speciale aandacht voor lage inkomens en tochtige woningen.Skyrunner schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:40:
Valide punten of niet?
https://www.gov.uk/govern...obligation-eco4-2022-2026
Zeker. Ik bekijk dat altijd zo.GudZ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:26:
[...]
Een auto uitkiezen vanwege vakantie? Heb je een sleurhut? Je kunt met een trein/huurauto/taxi ook ver komen hoor.
Als je weinig autorijdt en toch een auto aanhoudt voor vakantie zou je eens kunnen terugrekenen wat die vakantiekilometers je kosten. Ter illustratie: Ik reed afgelopen 365 dagen zo'n 18.000 km, met een totale kostenpost voor de auto van zo'n €5.300. Dat is €0,295 per km en verdeeld over een periode waarin ik twee auto's bezat: een Toyota Aygo (2007) en een Suzuki Baleno (2016). Hiervan waren 3.000 voor vakantie. Dan kom je al bijna op €900 voor de vakantie. Rijd je minder dan mijn genoemde 18.000 km per jaar, is je vakantie alleen maar duurder.
Nu woon ik in de stad maar heb ook al eens ruim een half jaar autoloos in een dorp gewoond, ging prima met speed-pedelec en hier en daar een ritje met de bus of auto lenen (ja, daar heb je uiteindelijk ook iemands auto voor nodig). In december 16x natgeregend, maar als dat het enige is!
Auto's zijn wel een hobby van me, en nu doe ik dat op een manier dat ik iets koop en het voor meer weer verkocht wordt.
Maar ik heb ook even autoloos gedaan in de stad, met trein of elektrische scooter naar het werk etc. Alleen de familie/vrienden dingen enkele keer auto geleend.
Nu wonen we ver buiten de stad maar fietsen we nog steeds veel. EV voor alle ritten binnen Nederland (kan 400km), liefst nog op eigen zonnestroom.
Voor vakantie wil ik het ook simpeler maken. Dus tent in de EV, dat soort dingen. Of eens een 4x4 huren voor een week.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Is niks gek aan hoor. Dat doe ik ook. Woon/werk gaat met de fiets (zo'n echte, waarbij je nog normaal moet trappen, zonder hulpmotor). Boodschappen doen ook.GudZ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:26:
Een auto uitkiezen vanwege vakantie? Heb je een sleurhut? Je kunt met een trein/huurauto/taxi ook ver komen hoor.
De auto (die dus meestal werkloos in de garage niemand in de weg staat) gebruik ik alleen in bijzondere situaties, voor als we met het gezin erop uit gaan en in de vakantie. Dan is het best handig als dat gezin er ook fatsoenlijk in past en de caravan er veilig achter kan. Met mijn lengte valt de keuze dan gemakkelijk op een Skoda Superb.
Ondanks de 185 paardjes onder motorkap ligt het verbruik meestal maar op zo'n 6 l/100 km, behalve met de caravan, dan is het eerder 12.
In totaal rijdt die auto slechts zo'n 8 à 10.000 km per jaar, dus dit levert altijd nog veel minder CO2-uitstoot op als bij de meeste gezinnen, die veel meer benzine verbruiken en bovendien nog vaak met het vliegtuig op vakantie gaan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb dus al sinds levering van m'n huidige set zonnepanelen in maart een gebarsten paneel in de schuur staan. Dit paneel was gebarsten in transport (lag onderop een stapel van 16) maar werkt 'gewoon' nog. Voc klopt en als ik hem op een YC600 aansluit dan wekt die ook gewoon stroom op. Helaas kan ik hem zelf niet meer kwijt, tenzij ik niet helemaal netjes via een micro in het stopcontact in de schuur ga en het paneel zelf op de schuur leg, al dan niet in een frame. Dat zou ik op zich wel gedaan hebben als m'n schuur niet pal naast het huis van een ander staat op het zuiden waardoor er bijzonder weinig direct licht op valt buiten de zomer.
Omdat ie gebarsten is kan ik hem ook niet gebruiken als tafel zoals we hier recent een paar keer voorbij zagen komen, ook al zou hij daar prima voor geschikt zijn met z'n 2,1 bij 1 meter.
De winkel wil hem niet terug hebben want transport is te duur/te druk en het voelt ook zonde om hem maar gewoon naar de stort te brengen. Dus ik dacht, die verkoop ik wel voor een paar tientjes op Marktplaats of zo (hij doet het tenslotte gewoon). Maar bij Marktplaats is de categorie zonnepanelen een betaalde categorie en aangezien ik niet bepaald verwacht dat er een run op komt leek het me ook weer vrij matig om daar voor te betalen. Dus dan maar op Tweakers V&A dacht ik. Maar hier is er geen bijpassende categorie dus geen idee of het überhaupt zichtbaar wordt. Dan moet je echt op zonnepaneel zoeken en aangezien die er hier eigenlijk niet zijn: wie doet dat? Waarom zijn er nog steeds geen zonnepanelen in de pricewatch? DEI is zo groot maar er is verdacht weinig van te zien in de pricewatch
Dus tja, dit schiet niet op zo. Het was wel leuk om even mee te kloten en testen maar nu staat ie alweer een paar maanden in de schuur stof te happen aangezien ik te lui was een advertentie aan te maken maar blijkbaar wordt het ook niet echt makkelijk om er vanaf te komen.
/rant
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zoek er op Ali een geschikte accu lader bij, zet hem in algemene elektra rubriek of tuin artikelen. Heel veel mensen die in de moestuin een accu met wat licht willen hebben.Termy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:27:
Tijd voor een beklag in de kroeg.
Ik heb dus al sinds levering van m'n huidige set zonnepanelen in maart een gebarsten paneel in de schuur staan. Dit paneel was gebarsten in transport (lag onderop een stapel van 16) maar werkt 'gewoon' nog. Voc klopt en als ik hem op een YC600 aansluit dan wekt die ook gewoon stroom op. Helaas kan ik hem zelf niet meer kwijt, tenzij ik niet helemaal netjes via een micro in het stopcontact in de schuur ga en het paneel zelf op de schuur leg, al dan niet in een frame. Dat zou ik op zich wel gedaan hebben als m'n schuur niet pal naast het huis van een ander staat op het zuiden waardoor er bijzonder weinig direct licht op valt buiten de zomer.
Omdat ie gebarsten is kan ik hem ook niet gebruiken als tafel zoals we hier recent een paar keer voorbij zagen komen, ook al zou hij daar prima voor geschikt zijn met z'n 2,1 bij 1 meter.
De winkel wil hem niet terug hebben want transport is te duur/te druk en het voelt ook zonde om hem maar gewoon naar de stort te brengen. Dus ik dacht, die verkoop ik wel voor een paar tientjes op Marktplaats of zo (hij doet het tenslotte gewoon). Maar bij Marktplaats is de categorie zonnepanelen een betaalde categorie en aangezien ik niet bepaald verwacht dat er een run op komt leek het me ook weer vrij matig om daar voor te betalen. Dus dan maar op Tweakers V&A dacht ik. Maar hier is er geen bijpassende categorie dus geen idee of het überhaupt zichtbaar wordt. Dan moet je echt op zonnepaneel zoeken en aangezien die er hier eigenlijk niet zijn: wie doet dat? Waarom zijn er nog steeds geen zonnepanelen in de pricewatch? DEI is zo groot maar er is verdacht weinig van te zien in de pricewatch.
Dus tja, dit schiet niet op zo. Het was wel leuk om even mee te kloten en testen maar nu staat ie alweer een paar maanden in de schuur stof te happen aangezien ik te lui was een advertentie aan te maken maar blijkbaar wordt het ook niet echt makkelijk om er vanaf te komen.
/rant
Ik verwarm mijn woning sinds een jaar al met lucht-warmtepompen oftewel airco's. Die zijn efficiënter dan verwarmen met een CV ketel. De CV ketel gebruikt ik nu alleen nog voor warm tapwater in de badkamer, want ik de keuken beneden had ik al een 10 liter close-in boilertje.
Er wordt hier binnenkort een 200 liter Vaillant aroSTOR warmtepompboiler geplaatst waarna ik Liander opdracht kan geven de gasaansluiting te verwijderen, wat dit jaar nog kosteloos is.
Door al die duizenden barstjes in het glas kan er gemakkelijk vocht bij de cellen komen. Hij is in principe toch al total loss om het zo maar te zeggen. Ik heb dit zelf ook wel eens aan de hand gehad en heb toen een blik met vernis over het glas uit gegoten. Hiermee voorkom je dan dat er vocht bij die cellen komt. Als je hem langere tijd buiten wilt gebruiken zou ik dit wel doen.Termy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:27:
Tijd voor een beklag in de kroeg.
De winkel wil hem niet terug hebben want transport is te duur/te druk en het voelt ook zonde om hem maar gewoon naar de stort te brengen. Dus ik dacht, die verkoop ik wel voor een paar tientjes op Marktplaats of zo (hij doet het tenslotte gewoon). Maar bij Marktplaats is de categorie zonnepanelen een betaalde categorie en aangezien ik niet bepaald verwacht dat er een run op komt leek het me ook weer vrij matig om daar voor te betalen. Dus dan maar op Tweakers V&A dacht ik. Maar hier is er geen bijpassende categorie dus geen idee of het überhaupt zichtbaar wordt. Dan moet je echt op zonnepaneel zoeken en aangezien die er hier eigenlijk niet zijn: wie doet dat? Waarom zijn er nog steeds geen zonnepanelen in de pricewatch? DEI is zo groot maar er is verdacht weinig van te zien in de pricewatch.
/rant
De glasplaat die nu gebroken is bij je staat wat bol in het frame. Die cellen zitten met een vacuumproces tegen de glasplaat aan gedrukt en zijn eigenlijk ook allemaal gebroken. De spanning kun je vaak nog wel halen maar qua stroom hou je vaak echt niet veel meer over. Misschien inderdaad gebruiken om een accu of iets dergelijks op te laden.
In diezelfde tijd die je nu hebt besteed aan het typen van dit stukje had ook een advertentie kunnen maken...Termy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:27:
aangezien ik te lui was een advertentie aan te maken maar blijkbaar wordt het ook niet echt makkelijk om er vanaf te komen.
Daarom wordt het ook steeds interessanter om van het gas af te gaan. Natuurlijk stijgt elektriciteit ook, maar nooit zo veel als gas, simpelweg omdat elektriciteit van verschillende bronnen komt zoals wind- en zonne-energie, kolen- en kerncentrales. Gas daarentegen wordt steeds schaarser, gaat Groningen dicht en zorgt de situatie in Rusland/Oekraïne er voor dat de prijs vermoedellijk alleen nog maar één kant op zal gaan en dat is omhoog.stin00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:15:
[...]
Ik denk zelf echter dat variabel gokken momenteel niet loont. De prijzen gaan 100% zeker stijgen, de vraag is alleen met hoeveel. Volgens mij staan we er als Europa erger voor dan ooit.. weinig gas leveringen en dit is de eerste keer ooit dat ik lees over collectief gasverbruik terugbrengen met 15%.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Je krijgt een standaard mailtje , bedankt dat u uw installatie heeft aangemeld. Vergeet geen nieuwe meter aan te vragen (en dan de link om op hun website een nieuwe meter aan te vragen). Daarna heb ik geen mailtje of contact gehad over dat mijn meter niet geschikt zou zijn.FransvWoerkom schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:54:
[...]
Stedin schrijft op de website:
"Wij controleren direct na uw registratie of uw energiemeter geschikt is voor teruglevering. U ontvangt van ons een bevestiging van de registratie. Hierin staat of u een nieuwe (slimme) meter nodig heeft. Als u die nodig heeft, kunt u een afspraak met ons maken om de meter te vervangen. Hoe u een afspraak met ons maakt, vindt u ook in deze e-mail."
https://www.stedin.net/du...-opwekken-en-terugleveren
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
@Keesvdzanden meh, niet zo'n behoefte om er nog meer moeite in te steken. De boel destijds regelen met de verkoper was al moeite genoeg.
@zonnefreak tja, hij leek het nog prima te doen maar ik kon de stroom niet meten en ik weet alleen dat de omvormer het normaal deed, maar uitlezen kon ik niet. Mijn multimeter kan niet tot zo'n hoge stroom meten, helaas.
@Truus01 wel aan gedacht maar vraag me af of ze dat dan niet gewoon weghalen of blokkeren.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Warmtepomp moet nog steeds aangesloten en opgehangen, drukdrukdruk hebben ze het.
Maar heb geen haast, hij draait nu op 18 x400 wpiek panelen, en heb net ff gekeken wat dat ding nou verbruikt per dag.
We zijn al compleet electrische koken,dikke oven enzenz. Ons vaste verbruik is 10.4 kwh per dag, en de pomp pakt exact 10 kwh voor warm water.
Dit is dan wel een scop 1 op 1 omdat dit via de spiraal gebeurt. Zodra de pomp hangt ga ik uit van scop 5 met deze tempratuur en gaat het me een 2 kwh kosten voor warm water, en nog wat kwh voor de pomp.
Het vat is 220 liter,(viessmann vitocal 222) en kan er 2 achter elkaar in bad en nog iemand douchen.
Das best goed. Sorry voor de lange reactie.
Gascontract is opgezegd, stond nog 3.5 jaar vast voor 25 cent de kuub, maar wilde poetin niet sponsoren, en scheelt me toch een 1300 of 1400 aan gaskosten netwerkosten leveringkosten odekosten belasting op belastingkosten en btw over de belasting
Was onlangs in gesprek met een techneut en toen ik vertelde dat ik overweeg om in de toekomst een warmtepomp te gaan (laten) installeren in mij jaren 70 woning zei hij dat ik er niet aan moest beginnen omdat warmtepompen ‘best veel elektriciteit verbruiken in de winter’ en ‘niet werken als je geen vloerverwarming of zonnepanelen hebt’.
Hij bleef sceptisch toen ik vertelde dat het verbruik wel mee zal vallen als ik maar ervoor kan zorgen dat de watertemperatuur beperkt blijft tot zo’n 35 tot 40 graden, ik wel vloerverwarming hebt op de begane grond, maar dat het ook met radiatoren kon mits ze voldoende groot zijn en dat zonnepanelen er niets mee te maken hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 24-07-2022 15:40 ]
Hij gaat zijn huis uit de jaren 30 beter isoleren (glas, vloer, muren) maar zowel de aannemer als een energie-adviseur van de gemeente, gaven aan dat hij nog maar beter eerst voor een hybride systeem kon gaan.
En dat zal alleen maar toenemen, de ontwikkeling van warmtepompen voor de verschillende toepassingen is in volle gang, als een installateur die ontwikkeling niet op de voet volgt zal hij/ zij binnen een paar jaar de verkeerde adviezen geven of verouderde wp (cv/ SWW) installeren.Superbeagle schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:17:
Over warmtepompen bestaan nog altijd veel misverstanden en niet enkel bij de gemiddelde persoon.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik heb op dit moment alleen de Blueheart ontwikkeling op mijn netvlies.natural colour schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:12:
[...]
En dat zal alleen maar toenemen, de ontwikkeling van warmtepompen voor de verschillende toepassingen is in volle gang, als een installateur die ontwikkeling niet op de voet volgt zal hij/ zij binnen een paar jaar de verkeerde adviezen geven of verouderde wp (cv/ SWW) installeren.
Denk dat de belangrijkste ontwikkeling uit de installatiebranche moet komen op de WP sneller en goedkoper te plaatsen.
Een CV maakt ook SWW dus heeft brute overkill aan vermogen voor verwarmen. Dat is bij een warmtepomp niet zo dus moet je veel specifieker gaan kijken naar hoeveel vermogen je nodig hebt en of je afgiftesysteem dat wel bij voldoende lage temperatuur kan. Dat is blijkbaar een te ingewikkelde stap op het moment.
Als je wat aandacht besteedt aan isolatie, dan kan het gasverbruik naar beneden en kost de vervangende warmtepomp ook goedkoper.
Maar ook moet je warmtevraag aanpassen zodat deze redelijk constant is i.p.v. steeds piekmomenten aan warmte vragen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat wil nog steeds niet zeggen dat je isolatie nodig hebt. 6000 kWh is wat mij betreft prima voor 3000 kuub gas.Onbekend schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:10:
Isolatie maakt wel een groot verschil. Als je nu 3000 kuub per jaar wegstookt aan gas, dan heb je een enorme warmtepomp (of meerdere) nodig om dat bij te kunnen benen.
Als je wat aandacht besteedt aan isolatie, dan kan het gasverbruik naar beneden en kost de vervangende warmtepomp ook goedkoper.
Maar ook moet je warmtevraag aanpassen zodat deze redelijk constant is i.p.v. steeds piekmomenten aan warmte vragen.
Kan niet zonder inlog.AUijtdehaag schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:27:
Alle omvormers van het internet af..NU
https://www.ftm.nl/artike...elen-bedreiging-stroomnet
Maar je hebt toch geen chinees? En ook zijn die dingen toch niet op internet te krijgen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
https://www.rtlnieuws.nl/...nnepanelen-saboteren-door
Ah chips, dubbel woeps/dubbel post. Excuus, ik moet ook niet posten vanaf mijn telefoon.
[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 24-07-2022 20:10 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 24-07-2022 19:15 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
3000 kuub gas betekent een WP van ca 15 kW. Dan heb je ook al minimaal 150 m² vloerverwarming nodig (of héél veel radiatoroppervlak) om dat vermogen kwijt te raken. Daar (in het afgiftesysteem dus) zit meestal het grootste probleem. Verder moet je bij zo'n joekel van een WP al redelijk je best doen om binnen de 3x25A te blijven. Als dat niet lukt, moet je naar 3x40, en dat kost ook weer ca € 800 per jaar extra.Keesvdzanden schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:19:
Dat wil nog steeds niet zeggen dat je isolatie nodig hebt. 6000 kWh is wat mij betreft prima voor 3000 kuub gas.
En dan nog de stroomprijs: Ik betaal nu 82 ct/kWh (als ik geen PV-overschot zou hebben), dan kost die 6000 kWh al bijna 5000 euro. Alleen dat lijkt me al voldoende motivatie om de energievraag flink naar beneden te brengen.
En het einde van de stijging van de energieprijzen is nog niet in zicht...
Ja dat zou ik ook zeggen.Keesvdzanden schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:19:
[...]
Dat wil nog steeds niet zeggen dat je isolatie nodig hebt. 6000 kWh is wat mij betreft prima voor 3000 kuub gas.
3000 m3 gas voor 6000 kWh betekent een COP van 5. Een COP van 5 kun je alleen halen als je laag watertemperatuur stookt, en laag temperatuur stoken kun je alleen als je goed geïsoleerd bent.
als je niet geisoleerd bent en je stook hoger dan haal je een COP van 3 en dat is 10000 kWh.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
leuk he alles online, en met huidige snelheden gaat het ook nog snel. Tv's, home cinema's, ovens, wasmachines, thermostaten, enz enzDre schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:57:
Altijd fijn die over-the-air updates en andere verbindingen. Straks veranderd je omvormer in een stoomoven
Ja dat lijkt het, maar blijft wel iets online, alleen gaat de productie wel door als ze die op afstand slopen.Pulsen tellen van de kWh-meter en uploaden naar PV-output is dan een stuk minder kwetsbaar.
@JeroenH
Dat is toch van omnik, solarman?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja jullie hebben helemaal gelijk.martijn v o schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:49:
[...]
Ja dat zou ik ook zeggen.
3000 m3 gas voor 6000 kWh betekent een COP van 5. Een COP van 5 kun je alleen halen als je laag watertemperatuur stookt, en laag temperatuur stoken kun je alleen als je goed geïsoleerd bent.
als je niet geisoleerd bent en je stook hoger dan haal je een COP van 3 en dat is 10000 kWh.
En hosolaRol-Co schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:56:
[...]
leuk he alles online, en met huidige snelheden gaat het ook nog snel. Tv's, home cinema's, ovens, wasmachines, thermostaten, enz enz
[...]
Ja dat lijkt het, maar blijft wel iets online, alleen gaat de productie wel door als ze die op afstand slopen.
@JeroenH
Dat is toch van omnik, solarman?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Waar het dus op neer komt is of je afgiftesysteem je warmteverlies kan halen op een redelijke temperatuur. Ja -> WP kan prima, nee -> WP kan niet/is duur.
Er draaien nu twee pompen van 5 kW die het huis perfect op temperatuur houden.
Verbruik op jaarbasis is 15.000 kWh, maar dat is incl een derde pomp die een ander gebouw warm houd inmiddels ( dus verbruik zou meer dan 4000 m3 zijn geworden ).
Tevens elektrische boiler en inductiekoken erbij gekomen.
Er is ook nog een laadpaal ( nu bijna niet gebruikt omdat ik een S85 met gratis laden heb gekocht ).
Alles op 3x25 A.
Het kan echt wel met een warmtepomp en radiatoren ( bijna geen vloerverwarming ).
En het antwoord is altijd ja het kan.Termy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:15:
Ja, dat zei ik al.
Waar het dus op neer komt is of je afgiftesysteem je warmteverlies kan halen op een redelijke temperatuur. Ja -> WP kan prima, nee -> WP kan niet/is duur.
Ieder huis is zonder aanpassingen met 40 graden of minder warm te houden.
Geeft een cop van 3, dus geen probleem.
Een wp plaatsen is goedkoper dan extra isoleren, dus dat kan altijd nog na wat gespaard te hebben.
Nog steeds met die twee tegen elkaar in op hetzelfde CV systeem?annespruit1980 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:18:
Even ter info, mijn huis had een verbruik van 4000 m3 per jaar.
Er draaien nu twee pompen van 5 kW die het huis perfect op temperatuur houden.
Verbruik op jaarbasis is 15.000 kWh, maar dat is incl een derde pomp die een ander gebouw warm houd inmiddels ( dus verbruik zou meer dan 4000 m3 zijn geworden ).
Tevens elektrische boiler en inductiekoken erbij gekomen.
Er is ook nog een laadpaal ( nu bijna niet gebruikt omdat ik een S85 met gratis laden heb gekocht ).
Alles op 3x25 A.
Het kan echt wel met een warmtepomp en radiatoren ( bijna geen vloerverwarming ).
Jup.Keesvdzanden schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:26:
[...]
Nog steeds met die twee tegen elkaar in op hetzelfde CV systeem?
Verschil met vroeger is dat gas nu helemaal afgesloten is.
En dat er een extra gebouw bijgekomen is die nu van dinsdag tot vrijdag op 22 gehouden wordt.
( thuiswerken he...... ).
Ik geloof dat dit jaar de nota op 0 uit gaat komen, op dit moment al 3800 kWh negatief, dus in de winter redelijk wat over.
Dat veronderstelt dat je 10m3 warmte uit 1 m3 gas haalt.martijn v o schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:49:
[...]
Ja dat zou ik ook zeggen.
8 is meer gangbaar. Om 10 te halen heb je ook zltv nodig en geen sww. Veel ketels hebben een te hoog minimum vermogen om zltv te kunnen werken en gaan dan heel vaak aan/uit, wat vooral de leidingen onder de vloer en in de koog verwarmt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nou harstikke mooi, vond het destijds een leuk out of the box gedachte. Goed dat het werktannespruit1980 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:29:
[...]
Jup.
Verschil met vroeger is dat gas nu helemaal afgesloten is.
En dat er een extra gebouw bijgekomen is die nu van dinsdag tot vrijdag op 22 gehouden wordt.
( thuiswerken he...... ).
Ik geloof dat dit jaar de nota op 0 uit gaat komen, op dit moment al 3800 kWh negatief, dus in de winter redelijk wat over.
Het was uiteraard niet vanaf het begin mijn idee het zo te doen.Keesvdzanden schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:35:
[...]
Nou harstikke mooi, vond het destijds een leuk out of the box gedachte. Goed dat het werkt
Ik wilde eerst eigenlijk alleen in de lente en herfst die CV ketel kunnen vervangen door een WP.
Soort van hybride, maar dan handmatig.
Vandaar dat ik aan het andere uiteinde van de CV leiding begon, plus al die kranen.
Maar gaandeweg merkte ik dat die verhalen over dat het niet kon,vloerverwarming nodig, goed geisoleerd moeten zijn, enz. helemaal niet klopte.
En hier zag ik die weer terugkomen, vandaar mijn opmerking.
Voor alle twijfelaars ( getallen even afgerond ):
Mijn huis uit 1950 of ouder verwarm ik nu met twee warmtepompen van 5 kW dus 10 kW totaal.
In de lente en herfst staat er een aan, in de winter allebei.
Gasverbruik was 4000 m3 gas, en 5000 kWh stroom.
Nu geen gas meer, wel veel stroom n.l. 15000 kWh ( in mijn geval gedekt door heel veel zeer oude zonnepanelen ).
Als ik niets had gedaan zou ik nu op globaal 15000 euro voor energie gezeten hebben.
En het huis is wel wat geisoleerd ( zelf korrels in de spouw gespoten ), maar geen HR+++ glas of zo, oud dubbel glas uit 1998 zover ik het kan zien.
Geen vloerverwarming ( op 3 m2 in de badkamer na ), geen LTV maar gewoon T radiatoren.
En het heeft me niet zoals ik nu in de kranten lees 130.000 euro gekost, maar 14.500 als ik op de zonnepanelen en subsidie na alles meereken ( 3 WP plus 3 x WPB voor zeg maar twee huizen ).
Subsidie was 12.000 totaal, maar die is geloof ik nu moeilijker te krijgen, net als een WP.
Uiteraard is dit niet voor ieder huis/appartement mogelijk maar super isolatie HR+++, vloerverwarming, WTW, enz is niet altijd nodig.
Eens met deze conclusie.annespruit1980 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:05:
[...]
Het was uiteraard niet vanaf het begin mijn idee het zo te doen.
Ik wilde eerst eigenlijk alleen in de lente en herfst die CV ketel kunnen vervangen door een WP.
Vandaar dat ik aan het andere uiteinde van de CV leiding begon, plus al die kranen.
Maar gaandeweg merkte ik dat die verhalen over dat het niet kon,vloerverwarming nodig, goed geisoleerd moeten zijn, enz. helemaal niet klopte.
Mijn huis uit 1950 of ouder verwarm ik nu met twee warmtepompen van 5 kW dus 10 kW totaal.
Nu geen gas meer, wel veel stroom n.l. 15000 kWh ( in mijn geval gedekt door heel veel zeer oude zonnepanelen ).
Als ik niets had gedaan zou ik nu op globaal 15000 euro voor energie gezeten hebben.
En het huis is wel wat geisoleerd ( zelf korrels in de spouw gespoten ), maar geen HR+++ glas of zo, oud dubbel glas uit 1998 zover ik het kan zien.
Geen vloerverwarming ( op 3 m2 in de badkamer na ), geen LTV maar gewoon T radiatoren.
En het heeft me niet zoals ik nu in de kranten lees 130.000 euro gekost, maar 14.500 als ik op de zonnepanelen en subsidie na alles meereken ( 3 WP plus 3 x WPB voor zeg maar twee huizen ).
Subsidie was 12.000 totaal, maar die is geloof ik nu moeilijker te krijgen, net als een WP.
Uiteraard is dit niet voor ieder huis/appartement mogelijk maar super isolatie HR+++, vloerverwarming, WTW, enz is niet altijd nodig.
Wij hebben zelf met onze kleine woning uit 1957 de route van airco, warmtepompboiler en decentrale ventilatie gekozen, maar ook met gemiddelde isolatie zijn wij erg tevreden met onze, inmiddels, all electric-status.
Ja, airco zit ik ook nog aan te denken.Sjamo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:54:
[...]
Eens met deze conclusie.
Wij hebben zelf met onze kleine woning uit 1957 de route van airco, warmtepompboiler en decentrale ventilatie gekozen, maar ook met gemiddelde isolatie zijn wij erg tevreden met onze, inmiddels, all electric-status.
Alleen mag ik die dan niet zelf aanleggen.
En de prijzen van die installateurs zijn op zijn zachts gezegd niet echt laag.
Die airco mis ik dan ook alleen de afgelopen dagen toen het zo warm was, koelen met de WP gaat wel iets maar niet super uiteraard ( ik had ze op 10 graden gezet, radiatoren waren erg nat, maar voor die paar dagen was dat voor mij geen probleem ).
Ik ben het ook eens met jou conclusie, mijn huis ook van 1900 etc, kopie van jou verhaal.annespruit1980 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:05:
[...]
Het was uiteraard niet vanaf het begin mijn idee het zo te doen.
Ben twee jaar geleden op het wp forum gestopt met mensen te overtuigen. Werd doodmoe van al die professors met formules die beweerden dat het allemaal niet kon.
Airco mag je wel zelf aanleggen. Heb ik ook gedaan. Alleen de laatste stap, vacumeren en in bedrijf stellen moet je uit besteden. Daar was ik 200 euro voor kwijt.annespruit1980 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:18:
[...]
Ja, airco zit ik ook nog aan te denken.
Die airco mis ik dan ook alleen de afgelopen dagen toen het zo warm was, koelen met de WP gaat wel iets maar niet super uiteraard ( ik had ze op 10 graden gezet, radiatoren waren erg nat, maar voor die paar dagen was dat voor mij geen probleem ).
Dus 1100 voor de airco en 200 euro voor de aircoman en ik kon van het gas af.
Ik kan me best voorstellen dat loodgieters helemaal geen zin hebben in het aanleggen van een warmtepomp in een bestaand huis. Dat heeft natuurlijk een groot risico van gezeur achteraf.ApexAlpha schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:32:
Ligt het aan mij of is er iemand in Nederland die alle loodgieters influisterd dat waterstof de toekomst is. Ik ben nu al de 3e loodgieter tegen gekomen die zegt dat warmtepompen totaal geen goede investering zijn want over X jaar komt er gewoon waterstof door de huidige gasleiding.
Dat waterstofverhaal slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Over een paar jaar moeten ze toch aan de slag met hybride, dus hopelijk krijgen ze dan wat meer ervaring met warmtepompen in een bestaande situatie.
Bij de eerste had ik er nog zin in en vroeg ik waar de waterstof dan vandaan zou komen. Toen zei die wind op zee, dus ik vroeg dan kun je die electriciteit toch ook direct gebruiken.phicoh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:43:
[...]
Ik kan me best voorstellen dat loodgieters helemaal geen zin hebben in het aanleggen van een warmtepomp in een bestaand huis. Dat heeft natuurlijk een groot risico van gezeur achteraf.
Over een paar jaar moeten ze toch aan de slag met hybride, dus hopelijk krijgen ze dan wat meer ervaring met warmtepompen in een bestaande situatie.
Maar hij vond van niet. Hij zei ook dat het net op de vakbeurs was geweest en 'de CV ketels op waterstof' staan al klaar.
Heb maar achterwege gelaten dat de WP al besteld is.
Ik vraag me wel af wat er in de toekomst met de woningmarkt gaat gebeuren. Een de ene kant heb je woningen met een warmtepomp en veel PV. Die hebben een groot deel van het jaar geen of vrijwel geen energie kosten.ApexAlpha schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:45:
[...]
Bij de eerste had ik er nog zin in en vroeg ik waar de waterstof dan vandaan zou komen. Toen zei die wind op zee, dus ik vroeg dan kun je die electriciteit toch ook direct gebruiken.
Maar hij vond van niet. Hij zei ook dat het net op de vakbeurs was geweest en 'de CV ketels op waterstof' staan al klaar.
En dan heb je etagewoningen, flats, etc. waar een individuele warmtepomp geen optie is, en PV ook niet. Die zitten dan vast aan waterstof (als dat hoe dan ook doorgaat) of een warmtenet. En betalen dus een kapitaal aan energie.
Bij de meeste flats zal er wel ergens plek zijn voor een buiten unit, op het balkon of aan de muur aan de achterkant. Het voordeel van een flat is weer dat je geen betere isolatie kan hebben dan buren tegen je aan die ook stoken.phicoh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:51:
[...]
Ik vraag me wel af wat er in de toekomst met de woningmarkt gaat gebeuren. Een de ene kant heb je woningen met een warmtepomp en veel PV. Die hebben een groot deel van het jaar geen of vrijwel geen energie kosten.
En dan heb je etagewoningen, flats, etc. waar een individuele warmtepomp geen optie is, en PV ook niet. Die zitten dan vast aan waterstof (als dat hoe dan ook doorgaat) of een warmtenet. En betalen dus een kapitaal aan energie.
Dus in de meeste flats kom je wel uit met een lucht/lucht en dan een boiler op de plek van de CV, zou ik denken.
Een warmtenet heb ik ooit in Amsterdam gehad dat was echt verschikkelijk. Ik gebruikte in mijn eentje 0,0 verwarming en slechts paar liter warm water en mocht toch tientallen euro's aftikken aan vastrecht waar ik nooit om heb gevraagd. Verschrikkelijk.
Ok, dat is ook een mogelijkheid. Nog helemaal niet aan gedacht.de Peer schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:39:
[...]
Airco mag je wel zelf aanleggen. Heb ik ook gedaan. Alleen de laatste stap, vacumeren en in bedrijf stellen moet je uit besteden. Daar was ik 200 euro voor kwijt.
Dus 1100 voor de airco en 200 euro voor de aircoman en ik kon van het gas af.
Gaat ook tegen mijn praktische ervaring in eigenlijk.
Vacumeren kan ik vele malen beter dan zo'n kerel, maar dat telt natuurlijk niet.
Ik heb geen ( geloof Fgassen? ) certificering.
Maar ik heb nog een jaar om te overdenken of ik dat ga doen.
Dat is natuurlijk aan de verhuurder of VVE's. PV's kun je op het dak leggen, en warmtevoorziening kun je centraliseren in een technische ruimte.phicoh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:51:
[...]
Ik vraag me wel af wat er in de toekomst met de woningmarkt gaat gebeuren. Een de ene kant heb je woningen met een warmtepomp en veel PV. Die hebben een groot deel van het jaar geen of vrijwel geen energie kosten.
Groter probleem is dat als je de warmtevoorziening wilt centaliseren waar dat niet is, dit niet eenvoudig gaat met alle gesloten CV-systemen. Ander probleem is dat als je overgaat op LTV, dat alle appartementen hiervoor ook geschikt (gemaakt) moeten zijn.
Er is dus best wel mogelijk, maar niet eenvoudig en veel hangt af van de langetermijnsvisie van de VVE en bewoners samen. En is linksom of rechtsom een behoorlijke investering.
De VvE kan best een langetermijnvisie (willen) hebben, maar met buy to let heb je een groep die voor rendement op de korte termijn gaat. Bovendien is er een behoorlijke doorstroming bij kleinere appartementen.Zwartoog schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:39:
[...]
Dat is natuurlijk aan de verhuurder of VVE's. PV's kun je op het dak leggen, en warmtevoorziening kun je centraliseren in een technische ruimte.
Groter probleem is dat als je de warmtevoorziening wilt centaliseren waar dat niet is, dit niet eenvoudig gaat met alle gesloten CV-systemen. Ander probleem is dat als je overgaat op LTV, dat alle appartementen hiervoor ook geschikt (gemaakt) moeten zijn.
Er is dus best wel mogelijk, maar niet eenvoudig en veel hangt af van de langetermijnsvisie van de VVE en bewoners samen. En is linksom of rechtsom een behoorlijke investering.
A'dam PVOutput
Hoe komt het dat mijn variabele tarieven bij Greenchoice een stuk lager zijn dan de variabele tarieven die energievergelijkers bij Greenchoice opvragen voor het modelcontract?
Energievergelijkers melden voor Greenchoice voor het modelcontract per 1 juli 2022 een prijs van €0.49 incl btw en belastingen. Mijn huidige variabele contract zit daar ruim 30% onder met de ook per 1 juli 2022 geactualiseerde tarieven incl btw en belastingen.
Er zit soms verschil tussen een model en variabel contract, en er is verschil tussen bestaande en nieuwe klantenFrisian1206 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:03:
Een korte vraag waarvan ik niet zo goed wist waar ik die het beste kon stellen:
Hoe komt het dat mijn variabele tarieven bij Greenchoice een stuk lager zijn dan de variabele tarieven die energievergelijkers bij Greenchoice opvragen voor het modelcontract?
Energievergelijkers melden voor Greenchoice voor het modelcontract per 1 juli 2022 een prijs van €0.49 incl btw en belastingen. Mijn huidige variabele contract zit daar ruim 30% onder met de ook per 1 juli 2022 geactualiseerde tarieven incl btw en belastingen.
Goed te weten, want ik zit ook bij GC en vroeg me hetzelfde af, ook tarief rond de 35 eurocent ipv de 48 die ik langs zie komen. Niet dat het veel uitmaakt voor de kosten want op een paar kWh na saldeer ik zo'n beetje alles weg. Ben wel een hele 'trouwe' klant van GC (>13jr), dat dan weer wel.Keesvdzanden schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:05:
[...]
Er zit soms verschil tussen een model en variabel contract, en er is verschil tussen bestaande en nieuwe klanten
edit: BTW is wel verlaagd naar 9% dus dat scheelt ook.
[ Voor 5% gewijzigd door masermex op 25-07-2022 12:20 ]
Waarom vraag je het de loodgieter?phicoh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:43:
[...]
Ik kan me best voorstellen dat loodgieters helemaal geen zin hebben in het aanleggen van een warmtepomp in een bestaand huis. Dat heeft natuurlijk een groot risico van gezeur achteraf.
Ik blijf van mening dat waterstof helemaal niet de toekomst is. Waterstof is een energierDRAGER, geen energieBRON. Het kost ontzettend veel elektriciteit om waterstof te produceren waarbij er veel verlies optreedt. Dan kun je inderdaad, zoals je zelf al zegt, die elektriciteit beter direct zelf gebruiken.ApexAlpha schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:45:
[...]
Bij de eerste had ik er nog zin in en vroeg ik waar de waterstof dan vandaan zou komen. Toen zei die wind op zee, dus ik vroeg dan kun je die electriciteit toch ook direct gebruiken.
Elektriciteit is ook veel makkelijker te transporteren dan waterstof. Dat waterstof "gewoon" via de bestaande aardgasleiding kan is een fabeltje. Er zijn enorme aanpassingen voor nodig. Ik verwarm nu zo'n jaar mijn huis met airco's en dat bevalt mij prima. Binnenkort komt er een warmtepompboiler voor het SWW en dan kan Liander de gasaansluiting komen verwijderen.
misschien ook bedoelt als "de cv-monteur" maar zij zijn natuurlijk voor veel mensen een aanspreekpunt. En er is superveel desinformatie en wensdenken rondom waterstof, dus dat kom je helaas vaak tegen. Snap ook wel dat al die loodgieters/cv-monteurs geen energie-experts zijn. Jammer is het wel alleen.
Waterstofgas kan prima door de bestaande leidingen worden getransporteerd.
Of dat gaat gebeuren weet ik ook niet, maar het voordeel van waterstof is dat je gigantische hoeveelheden kunt opslaan en dat bij de opslag de energiehoeveelheid gelijk blijft, terwijl dit met accu's niet mogelijk is.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Maar filter zijn antwoorden. De cv monteur zou wel iets van gastoestellen moeten weten.Fr33z schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:45:
[...]
misschien ook bedoelt als "de cv-monteur" maar zij zijn natuurlijk voor veel mensen een aanspreekpunt. En er is superveel desinformatie en wensdenken rondom waterstof, dus dat kom je helaas vaak tegen. Snap ook wel dat al die loodgieters/cv-monteurs geen energie-experts zijn. Jammer is het wel alleen.
En dat weet hij. De grote fabrikanten kunnen prima combiketeltjes op waterstof maken. En mocht het een mengsel aardgas/waterstof worden dan kan de huidige generatie daar vaak op aangepast worden.
Puur waterstof door het net moet ik nog zien gebeuren. Energieinhoud versus druk, kleinere moleculen. Ik ga ervan uit dat het een mengsel wordt, oftewel deels fossiel, Klinkt als een gemiste kans maar waar moet idd de waterstof vandaan komen.
Nee, al die dingen komen er helemaal niet.Waterstof is voor 95% van de woningen echt een compleet zinloos luchtkasteel. Maar die pipedream is hier toch al 20x afgeserveerd en begraven hoop ik? Ja je kunt CV-ketels aanpassen qua branders enzo, maar dat is helemaal niet het issue. Waar gaat al die waterstof vandaan komen en waarom gaan we zo bizar veel energie verspillen? We moeten naar MINDER energie, niet meer.Surfari schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:00:
[...]
Maar filter zijn antwoorden. De cv monteur zou wel iets van gastoestellen moeten weten.
En dat weet hij. De grote fabrikanten kunnen prima combiketeltjes op waterstof maken. En mocht het een mengsel aardgas/waterstof worden dan kan de huidige generatie daar vaak op aangepast worden.
Puur waterstof door het net moet ik nog zien gebeuren. Energieinhoud versus druk, kleinere moleculen. Ik ga ervan uit dat het een mengsel wordt, oftewel deels fossiel, Klinkt als een gemiste kans maar waar moet idd de waterstof vandaan komen.
Natuurlijk zit bijv. Remeha sterk te lobbyen richting o.a. de cv-monteurs en dat zie je dus terug in dit soort dingen.
Het is een fabeltje dat het de fabel een fabeltje ismartijn v o schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:45:
Het is een fabeltje dat dit een fabeltje is.
Ik vind dit nogal stellig en zie graag onderbouwing. Wellicht hangt het er vanaf wat je "prima" vindt....
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Waterstof is net als aardgas: met een warmtepomp is het efficienter om de brandstof (aardgas of waterstof) eerst om te zetten in electriciteit dan dat je die brandstof direct gebruikt voor verwarming.martijn v o schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:45:
Het is een fabeltje dat dit een fabeltje is.
Of dat gaat gebeuren weet ik ook niet, maar het voordeel van waterstof is dat je gigantische hoeveelheden kunt opslaan en dat bij de opslag de energiehoeveelheid gelijk blijft, terwijl dit met accu's niet mogelijk is.
Enige puntjes zijn dat als er veel warmtepompen zijn, het electriciteitsnet verzwaard moet worden. En dat er woningen zijn waar een warmtepomp moeilijk te plaatsen is.
hier:
https://nos.nl/artikel/23...waterstof-uit-windenergie
hier:
https://allesoverwatersto...door-dezelfde-gasleiding/
hier:
https://www.energielevera...g/gasleidingen-waterstof/
of hier:
https://www.feenstra.com/...opvolger-van-het-aardgas/
En hier de fabrieken:
https://www.topsectorener...terstof%20per%20jaar%20op.
Mensen moeten eens ophouden met roepen dat het niet kan, ik heb de meest grote onzin hier al voorbij zien komen. Het kan wel, of het gaat gebeuren dat weet ik niet.
maar het staat je geheel vrij om je uit te leven met googlen.
[ Voor 28% gewijzigd door martijn v o op 25-07-2022 13:15 ]
Maar waterstof uit elektriciteit maken is 80% efficient geloof ik. Terwijl electriciteit naar warmte met een WP is 300% tot 500% efficient. Dus voor huisehoudens lijkt het me redelijk duidelijk.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
10 is wel heel koud, redt je het niet met 16/18? Dan blijf je in principe boven het dauwpunt.annespruit1980 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:18:
[...]
Ja, airco zit ik ook nog aan te denken.
Nee, dan was het niet echt kouder in huis.Erasmo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:32:
[...]
10 is wel heel koud, redt je het niet met 16/18? Dan blijf je in principe boven het dauwpunt.
De hele inrichting hier is niet echt super, en om te koelen schiet het duidelijk te kort.
Maar met 10 graden was het wel te merken, al werden de handdoeken in de badkamer niet meer droog.
Eerder natter.
Verder is het hier niet zo erg als de vloer door het druipen van het water wat nat wordt.
Dus vandaar die 10 graden.
Misschien volgend jaar 5 graden proberen, als er nog geen airco is tegen die tijd.
Al ga ik dan denk ik wel wat onder de radiatoren zetten, iets van halve regenpijpen of zo om het water op te vangen.
Is maar een idee.
Maar net zo goed moeten we voorzichtig zijn met claimen wat er wel kan en zinvol is. Omtrent waterstof zie ik meer onzin die het promoot dan onzin die problemen ziet. Lekker in het rond googlen geeft volop ruimte voor confirmation bias.martijn v o schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:11:
Mensen moeten eens ophouden met roepen dat het niet kan, ik heb de meest grote onzin hier al voorbij zien komen. Het kan wel, of het gaat gebeuren dat weet ik niet.
Er spelen allerlei belangen en voor een leek is het niet eenvoudig om artikelen die een lab-schaal experiment beschrijven te onderscheiden van bewezen technieken. Er zijn wel degelijk volop grote uitdagingen in het toepassen van waterstof voor verwarming.
Van mijn kant dan maar een linkje naar een bron die ik doorgaans als goed geinformeerd en gebalanceerd zie:
https://www.wattisduurzaa...-waterstof-in-aardgasnet/
In opdracht van de European Climate Foundation schreef het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer een uitgebreid rapport over het bijmengen van groene waterstof in Europese gasnetten. Conclusie: doe het niet.
En een link naar het rapport:In het uitgebreide onderzoek van Fraunhofer, waar Recharge over schrijft, stelt het onderzoeksinstituut ook vraagtekens bij het veronderstelde gemak waarmee gasnetten en eindverbruikers kunnen omschakelen naar de mix van waterstof en aardgas. Investeringen in de leidingen, compressors, afdichtingen en meetinstallaties zullen vaak toch nodig zijn.
THE LIMITATIONS OF HYDROGEN BLENDING IN THE EUROPEAN GAS GRID
[ Voor 56% gewijzigd door assje op 25-07-2022 15:02 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De doorstroomverwarmer doet z'n werk nu ook al 2 weken uitstekend.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
.Fr33z schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:03:
[...]
Nee, al die dingen komen er helemaal niet.Waterstof is voor 95% van de woningen echt een compleet zinloos luchtkasteel. Maar die pipedream is hier toch al 20x afgeserveerd en begraven hoop ik? Ja je kunt CV-ketels aanpassen qua branders enzo, maar dat is helemaal niet het issue. Waar gaat al die waterstof vandaan komen en waarom gaan we zo bizar veel energie verspillen? We moeten naar MINDER energie, niet meer.
Natuurlijk zit bijv. Remeha sterk te lobbyen richting o.a. de cv-monteurs en dat zie je dus terug in dit soort dingen.
Er staat ook e.e.a. over mengsel.
Oh, feenstra heeft het over de waterstof in CV-ketels, wat een bijzonder betrouwbare bronmartijn v o schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:11:
@assje
hier:
https://nos.nl/artikel/23...waterstof-uit-windenergie
hier:
https://allesoverwatersto...door-dezelfde-gasleiding/
hier:
https://www.energielevera...g/gasleidingen-waterstof/
of hier:
https://www.feenstra.com/...opvolger-van-het-aardgas/
En hier de fabrieken:
https://www.topsectorener...terstof%20per%20jaar%20op.
Je linkjes laten zien dat JA we kunnen waterstof maken, dat is niet nieuw. We weten een paar dingen:
1. het is energieintensief want de round-trip efficiency is 50-70% ofzo (van stroom --> H2 --> stroom).
2. het wordt langzaam een beetje opgeschaald zoals die 200MW van Shell. Dat is mooi en ook logisch voor de industrie, die hebben namelijk weinig echte alternatieven voor hoge temperatuur processen.
3. Als je dit naar woningen wilt sturen moet je EN de leidingen aanpassen EN andere branders in je CV-ketels zetten. Zet daarnaast de bizarre energievraag en het is duidelijk: waterstof gebruik je alleen als het echt niet anders kan WANT het is kostbaar en zeer veelzijdig in te zetten. Het dan in huizen verbranden is complete bullshit.
Energieintensief: neem een standaard huis met 1200 m3 aardgas/jaar. Laat dat eens 8 kWh/m3 zijn aan thermische energie dan heb je het over 9600 kWh/jaar. Dan de round-trip efficiency van 50% --> tadaa 19.200 kWh / jaar nodig om voor een gewone rijtjeswoning 1200 m3 gas te vervangen
"Voor huishoudens komt het neer op 5 à 10 euro voor het ombouwen."
Tuurlijk joh, voor 5 a 10 euro gaan je leidingen gecontroleerd en aangepast worden.
Voorrijkosten al heel lang niet meer gehad, maar dat zat vroeger al op 40 a 50 euro.
Zal nu vast niet minder zijn......
En uurloon?
Da's een SUZ-SWM40VA en ERSD-VM2D bij climamarket.eu
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
ja ik had ook Remeha kunnen noemen als je dat betrouwbaarder vindt.
Het gaat erom dat het kan, of het verstandig is, dat zal te toekomst uitwijzen.
Verder ga je erop van stroom waterstof te maken en daarna weer stroom.
De vraag was of er waterstof door de bestaande leidingen kon stromen en daarmee je CV ketel kunt voeden en dat kan.
Maar dat komt mischien ook weer door mijn ervaring met een ontploffende accu waarvan een lood pakket in het dak zat naderhand....
Ik ga voor gasloos volgend jaar, dit jaar al de wp voor verwarming en een beetje onvoorzien de wp boiler deze week binnen ( ketel is op)
Dan volgens jaar alleen nog het fornuis door de WAF zie te krijgen en dan is het klaar.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
De leveranciers kunnen de ketel laten stoken op ieder werkbaar gas. Dat is het probleem niet.
Wat een onzin advies!Rzaan schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:38:
Gisteren was ik op bezoek bij een vriend van me.
Hij gaat zijn huis uit de jaren 30 beter isoleren (glas, vloer, muren) maar zowel de aannemer als een energie-adviseur van de gemeente, gaven aan dat hij nog maar beter eerst voor een hybride systeem kon gaan.
Beter isoleren is altijd de beste eerste stap.
Zonder isoleren zul je een (hybride) warmtepomp altijd moeten overdimensioneren t.o.v. de eindsituatie.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Als je dan ook bedenkt dat waterstof een redelijke optie is om toekomstige enorme overschotten duurzame energie (wind/zon) op te slaan voor langere tijd en dat de Nederlandse havens bezig zijn hun olie- en gasoverslag in te richten voor waterstof, dan is het niet zo'n gekke gedachte dat dit in NL zou kunnen gebeuren.
Voor iedereen gaat gillen over energieverspilling: ja, het is minder efficiënt om waterstof te maken en weer om te zetten in elektriciteit, maar niet als je van gekkigheid niet weet wat je met de stroom moet op een winderige/zonnige dag in de toekomst.
Zolang dat het uitgangspunt is en niet waterstof uit aardgas maken en dat in de leidingen knallen zou ik niet weten waarom je per se overal een WP in moet vrotten of COP1 elektrisch. Voor auto's lijkt het me ruim niet efficiënt genoeg tov een BEV, maar waterstof zal nodig zijn voor allerlei processen en mogelijk groot transport, dus maken gaan we het toch wel.
Een argument tegen waterstof verbranden is natuurlijk dat het wel andere uitstoot dan CO2 geeft dus wat dat betreft niet zo schoon voor de omgeving als een WP.
Goed bezig geweest, maar aangezien de salderingsregeling eindig is, en de inkoop van 15.000 kWh erg duur wordt (contracten gaan nu naar de 80 ct/kWh), zou ik dan toch maar wat energie stoppen in extra isolatie en een beter (lagere temperatuur) afgiftesysteem. Met € 8000 aan verwarmingskosten per jaar lijkt me dat daar gemakkelijk een positieve business case van gemaakt kan worden. En vergeet niet dat een beter geïsoleerd huis ook comfortabeler wordt!annespruit1980 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:05:
Helaas weer een installateur die niet kan rekenen. Het rendement van een warmtepomp is een factor 8 à 10 hoger dan het verbranden van door elektrolyse opgewekte waterstof.ApexAlpha schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:32:
Ligt het aan mij of is er iemand in Nederland die alle loodgieters influisterd dat waterstof de toekomst is. Ik ben nu al de 3e loodgieter tegen gekomen die zegt dat warmtepompen totaal geen goede investering zijn want over X jaar komt er gewoon waterstof door de huidige gasleiding.
Waterstof zal voor speciale gevallen, hogetemperatuur-industrie of vervoer worden gebruikt. Niet voor huizen.
Wat dan? Mijn scheikunde is wat roestig, maar was dit niet de reactievergelijking?Termy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:49:
Een argument tegen waterstof verbranden is natuurlijk dat het wel andere uitstoot dan CO2 geeft dus wat dat betreft niet zo schoon voor de omgeving als een WP.
2H2 + O2 -> 2H2O
Ofwel, gewoon water?
Tja, dat zien we wel als het zover is.Andrehj schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:57:
[...]
Goed bezig geweest, maar aangezien de salderingsregeling eindig is, en de inkoop van 15.000 kWh erg duur wordt (contracten gaan nu naar de 80 ct/kWh), zou ik dan toch maar wat energie stoppen in extra isolatie en een beter (lagere temperatuur) afgiftesysteem. Met € 8000 aan verwarmingskosten per jaar lijkt me dat daar gemakkelijk een positieve business case van gemaakt kan worden. En vergeet niet dat een beter geïsoleerd huis ook comfortabeler wordt!
Dat verhaal van einde salderen hoor ik ook al heel lang, en een keer zal het gaan gebeuren.
Geloof dat het nu op jan 2025 staat, daarvoor zou het 1-1-2023 ingaan.
Tot die tijd gaat het uitstekend zo.
En het huis is al comfortabel, 24 uur per dag warm op 22 graden.
Heel wat beter dan toen ik nog nachtverlaging instelde en af en toe 's nachts opstond in een koud huis.
Maar er valt wel wat te verbeteren, dus ik ga echt wel verder.
Inmiddels bezig met een douche WTW, de boiler gaat een keer aangesloten worden op de WP buiten, er komen nog meer zonnepanelen op het dak, enz.
Maar ik heb nu niet meer echt haast, ik denk dat als de rekening dit jaar echt 0 wordt ik wel weer dingen ga doen. Dat is een soort van stimulans die ik nodig heb, zien dat het werkt.
nee, alsjeblieft hou nou eens op met deze complete onzin zeg. Er komt geen toekomst met extreme energieoverschottenTermy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:49:
Ik weet even niet meer waar ik het las maar schijnbaar is gasunie (of een netbeheerder) ergens in Limburg aan het testen geweest met waterstof door bestaande gasleidingen en dat ging prima. Voordeel van Nederland is ook dat er erg veel parallele leidingen lopen waardoor je stapsgewijs over kunt van aardgas naar waterstof, wat in vrijwel geen ander land het geval is.
Als je dan ook bedenkt dat waterstof een redelijke optie is om toekomstige enorme overschotten duurzame energie (wind/zon) op te slaan voor langere tijd en dat de Nederlandse havens bezig zijn hun olie- en gasoverslag in te richten voor waterstof, dan is het niet zo'n gekke gedachte dat dit in NL zou kunnen gebeuren.
Voor iedereen gaat gillen over energieverspilling: ja, het is minder efficiënt om waterstof te maken en weer om te zetten in elektriciteit, maar niet als je van gekkigheid niet weet wat je met de stroom moet op een winderige/zonnige dag in de toekomst.
Zolang dat het uitgangspunt is en niet waterstof uit aardgas maken en dat in de leidingen knallen zou ik niet weten waarom je per se overal een WP in moet vrotten of COP1 elektrisch. Voor auto's lijkt het me ruim niet efficiënt genoeg tov een BEV, maar waterstof zal nodig zijn voor allerlei processen en mogelijk groot transport, dus maken gaan we het toch wel.
Ja we gaan situaties krijgen waarin we in de zomer en als het waait meer stroom hebben dan we op dat moment gebruiken. Ja waterstof maken kan dan een goede oplossing zijn en gaat ook echt wel op grotere schaal gebeuren, maar dan wel voor toepassingen zoals de chemische industrie en andere plekken waar je niet zonder hoogwaardige energie kunt. Huizen staat op de 11e plaats ofzo in de meeste rankings met de vraag "waar zet ik het best mijn waterstof in" (zie ook de waterstofladder van https://www.wattisduurzaa...aam-wat-mag-op-waterstof/ bijv)
NEE we hebben dat echt in geen miljoen jaar genoeg om daar ook nog die stomme tochthutten waar we in wonen mee te verwarmen. Er komt geen paradijs met gratis energie voor iedereen
Het enige dat ons ook maar een beetje in de buurt gaat brengen is reductie van de energievraag. Dat kun je doen door te vraag te verkleinen (isoleren) en de opwek efficienter te maken (vet fucking veel warmtepompen dus).
[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 25-07-2022 21:08 ]
Ben benieuwd wat de wijktrafo's van de piekspanning vinden als iedereen in de een buurt dit doet.Keesvdzanden schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:19:
[...]
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Onder andere daarom is het verbranden van waterstof een van de domste dingen om te doen om een huis op 20°C te houden: dat lukt bijvoorbeeld ook met de restwarmte van een brandstofcel, en dan kan je met de elektriciteit daaruit nóg twee huizen warm houden en heb je bovendien geen verbrandingsproducten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Tja, prima, maar ik denk dat je er bruut naast zit en het er over 10 jaar heel anders uit ziet. Niks zo moeilijk voor mensen om te snappen als exponentiële groei. De studies hiernaar zijn al meerdere keren langsgekomen in dit topic. Waar we nu zitten is niet zo relevant als de trend en Poetin jaagt het alleen maar meer aan.Fr33z schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:07:
[...]
nee, alsjeblieft hou nou eens op met deze complete onzin zeg. Er komt geen toekomst met extreme energieoverschotten![]()
We zitten nu rond de 33% van alle elektriciteit die duurzaam is opgewekt en zo'n 12% van alle energie (https://www.hier.nu/thema...-er-in-nederland-opgewekt ). En kijk eens hoeveel land en zee we al vol hebben met windturbines en zonnepanelen. Er is echt geen enkele mogelijkheid om 8x zoveel windmolens en zonnepanelen neer te zetten.
Ja we gaan situaties krijgen waarin we in de zomer en als het waait meer stroom hebben dan we op dat moment gebruiken. Ja waterstof maken kan dan een goede oplossing zijn en gaat ook echt wel op grotere schaal gebeuren, maar dan wel voor toepassingen zoals de chemische industrie en andere plekken waar je niet zonder hoogwaardige energie kunt. Huizen staat op de 11e plaats ofzo in de meeste rankings met de vraag "waar zet ik het best mijn waterstof in" (zie ook de waterstofladder van https://www.wattisduurzaa...aam-wat-mag-op-waterstof/ bijv)
NEE we hebben dat echt in geen miljoen jaar genoeg om daar ook nog die stomme tochthutten waar we in wonen mee te verwarmen. Er komt geen paradijs met gratis energie voor iedereensorry
![]()
Het enige dat ons ook maar een beetje in de buurt gaat brengen is reductie van de energievraag. Dat kun je doen door te vraag te verkleinen (isoleren) en de opwek efficienter te maken (vet fucking veel warmtepompen dus).
@Zwartoog Stikstofoxiden door verbranding bij hoge temp in stikstofhoudende atmosfeer. Dit is waarom auto's geen 130 meer mogen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.