Twee pits plaat op normaal stopcontact 16A?Vaevictis_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:02:
Goed onderwerp ik kijk al wat langer naar inductiekookplaat voor mijn moeder waar ik tegenaan loop ik dat ik geen partij kan vinden die ook een extra groep wil installeren en gastoestel wil afsluiten. Iemand tips ? Zie veel inbouwen als elektra aansluiting er al zit
Het is idd niet alleen de veeteelt .ds23man schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:07:
Hoezo is methaa nun erg? Als je met je partner in bed ligt komt er genoeg methaan voorbij.
[ Voor 6% gewijzigd door Surfari op 19-07-2022 19:17 ]
Ik heb dus een 4 pits plaat op een stekker. En die pakt veel vaker minder dan de 3.6kW beschikbaar. Misschien ook vanwege de stekker (is meer bedoeld voor 10A continu)
Iets langzamer dan de 7.2kW in ons vorige huis, maar eigenlijk totaal geen ramp.
En beter voor het net.
Mijn ouders hebben een 11kW. Verbruiken maar een fractie meeste van de tijd. Totdat het verjaardag is, en ze vragen waarom dat ene cijfertje omlaag gaat als ze de andere omhoog drukken
met 5 grote soeppannen. Gelukkig is dat niet iedere dag.
Iets langzamer dan de 7.2kW in ons vorige huis, maar eigenlijk totaal geen ramp.
En beter voor het net.
Mijn ouders hebben een 11kW. Verbruiken maar een fractie meeste van de tijd. Totdat het verjaardag is, en ze vragen waarom dat ene cijfertje omlaag gaat als ze de andere omhoog drukken
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
@ds23man Bij lang niet iedere mens heeft methanogene "bacteriën" (archaea) in zijn darmflora, het is eerder de uitzondering dan de regel.
Herkauwers hebben deze archaea weer wel en ook nodig.
Herkauwers hebben deze archaea weer wel en ook nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 19-07-2022 19:38 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@psy je zolder is niet sterk geventileerd toch? Als je er stilstaande lucht van maakt zal het beter modelleren.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ah jaProton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:38:
@psy je zolder is niet sterk geventileerd toch? Als je er stilstaande lucht van maakt zal het beter modelleren.
/f/image/Cj8So17WRw27cbSWG4pG0xba.png?f=fotoalbum_medium)
RC wordt duidelijk gunstiger nu.
Dus nu komt het tegen mijn dakbalken aan waar de EPS platen op liggen. Blijft de vraag natuurlijk. Hoeveel vocht kan je daar nu eigenlijk verwachten?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Het punt is meer dat al het vocht dat er is, niet lekker weg kan en dus je hout kan laten rotten.
Een dampdicht folie onder de Knauf geeft de zolder de absolute luchtvochtigheid van buiten en omdat hij warmer is krijg je nooit condens. Aldus de theorie
Kan je dus ook modelleren.
Een dampdicht folie onder de Knauf geeft de zolder de absolute luchtvochtigheid van buiten en omdat hij warmer is krijg je nooit condens. Aldus de theorie
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat voor programma is dit?
Dat is helaas onmogelijk, een dampdichte folie onder de Knauf. Het plafond is rechtstreeks op de balken gemonteerd. Als ik dat dus zou willen doen zou dat overal tussen moeten. Hmmmmm.Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:50:
Het punt is meer dat al het vocht dat er is, niet lekker weg kan en dus je hout kan laten rotten.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
https://www.ubakus.com/!null schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:56:
Wat voor programma is dit?
Mission impossible.psy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:57:
[...]
Dat is helaas onmogelijk, een dampdichte folie onder de Knauf. Het plafond is rechtstreeks op de balken gemonteerd. Als ik dat dus zou willen doen zou dat overal tussen moeten. Hmmmmm.
Ik heb ongeveer dezelfde situatie. Met nog 100 huizen waarvan er zeker 80 geisoleerd zijn, nergens een probleem. Ik ben niet zo'n voorstander van glas wol en zeker niet op gecomprimeerde rollen. Neem steenwol tussen de balken dat sluit beter aan. En zakt niet zo makkelijk in. Opvullen tot bovenkant balk. En dan overdwars een laag er compleet overheen leggen.
Succes verzekert.
Of isofloc. (oude kranten tot vlokken gemaakt) heb ik met de hand boven de badkamer aangebracht. Hoofd reden: dit is het enige materiaal wat je overal tussen krijgt. Ik heb daar heel veel leidingen zitten. Glas of steenwol hadden dit nooit goed kunnen vullen.
Het aan brengen met de hand, aan kloppen en weer vullen enz.enz. is een bewerkelijke k...... klus. Maar met resultaat.
[ Voor 21% gewijzigd door Seafarer op 20-07-2022 00:07 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Jawel kan het wel zelf doen, weet alleen niet of er een aparte gas(stop)kraan bij het fornuis zit. Dan kan de leiding gewoon blijven zitten. Extra groep aansluiten is het probleem is en plaatsten kookplaat al helemaal niet. Vooral tijdgebrek want is niet mijn huis.de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:08:
[...]
Toestel afsluiten kun je toch even zelf doen? Gaskraan dicht draaien en slang lostrekken. klaar :-)
en dan gewoon een lokale klusjesman even een nieuwe groep laten installeren als je daar zelf niet handig in bent.
Die aparte kraan zit er eigenlijk altijd, want het gaat van een starre leiding over naar een flexibele slangVaevictis_ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:40:
[...]
Jawel kan het wel zelf doen, weet alleen niet of er een aparte gas(stop)kraan bij het fornuis zit. Dan kan de leiding gewoon blijven zitten. Extra groep aansluiten is het probleem is en plaatsten kookplaat al helemaal niet. Vooral tijdgebrek want is niet mijn huis.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
'Ben zelf al 17 jaar gasloos dus geen kennis van gasinstallaties maar goed om te weten!BarryH schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:38:
[...]
Die aparte kraan zit er eigenlijk altijd, want het gaat van een starre leiding over naar een flexibele slang
Nou, dat heeft niet heel lang geduurd voordat dit nodig was. Stroomstoring op mijn werk, volgens Liander aangekondigd, maar we hebben de brief niet gehad, en de paar bedrijven om ons heen waar ik het heb rondgevraagd ook niet. Lekker dan.JeroenH schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:44:
Noodstroom, omvormer, plug Prius
Hoe dan ook, ik moet hier een kritisch netwerkapparaat koste wat het kost in werking houden, dus ik ben in de auto gestapt, naar huis gereden en ik heb de omvormer opgehaald. Op het moment van de stroomuitval was de accu van de auto alweer bijna volgeladen, dus ik ben in hybrid mode (niet EV mode) naar huis gereden, om de accucapaciteit te behouden.
Nu draait het netwerkapparaat alweer ruim drie uur op de stroom uit de Prius, en de tractie accu is nu zover ontladen dat ik denk dat hij elk moment zijn benzinemotor kan gaan starten om die weer bij te laden.
Hopen dat Liander hun klus snel afmaakt zodat de airco en het koffiezetapparaat het ook weer doen
En nog wat: de 108 zonnepanelen op het dak staan er nu werkloos
[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 20-07-2022 12:52 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
ze hebben niet gewoon een UPS voor dat kritische netwerkapparaat? beetje vreemd.JeroenH schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:51:
[...]
Nou, dat heeft niet heel lang geduurd voordat dit nodig was. Stroomstoring op mijn werk, volgens Liander aangekondigd, maar we hebben de brief niet gehad, en de paar bedrijven om ons heen waar ik het heb rondgevraagd ook niet. Lekker dan.
Hoe dan ook, ik moet hier een kritisch netwerkapparaat koste wat het kost in werking houden, dus ik ben in de auto gestapt, naar huis gereden en ik heb de omvormer opgehaald. Op het moment van de stroomuitval was de accu van de auto alweer bijna volgeladen, dus ik ben in hybrid mode (niet EV mode) naar huis gereden, om de accucapaciteit te behouden.
Nu draait het netwerkapparaat alweer ruim drie uur op de stroom uit de Prius, en de tractie accu is nu zover ontladen dat ik denk dat hij elk moment zijn benzinemotor kan gaan starten om die weer bij te laden.
Hopen dat Liander hun klus snel afmaakt zodat de airco en het koffiezetapparaat het ook weer doen![]()
En nog wat: de 108 zonnepanelen op het dak staan er nu werkloos, en ik heb collega's al moeten uitleggen waarom het kantoor bij stroomuitval niet op de zonnepanelen kan werken.....
[Afbeelding]
Mooie use case voor een grotere UPS installatie een batterij oplossing. Kan het iedereen aanbevelen, bij stroom onderbreking gewoon door kunnen draaien in huis/werk.JeroenH schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:51:
[...]
Nou, dat heeft niet heel lang geduurd voordat dit nodig was. Stroomstoring op mijn werk, volgens Liander aangekondigd, maar we hebben de brief niet gehad, en de paar bedrijven om ons heen waar ik het heb rondgevraagd ook niet. Lekker dan.
Hopen dat Liander hun klus snel afmaakt zodat de airco en het koffiezetapparaat het ook weer doen![]()
En nog wat: de 108 zonnepanelen op het dak staan er nu werkloos, en ik heb collega's al moeten uitleggen waarom het kantoor bij stroomuitval niet op de zonnepanelen kan werken.....
[Afbeelding]
Yep we hebben gewoon een UPS voor dit kritische netwerkapparaat, maar die houdt 'm niet in de lucht voor - op dit moment - 4 uur and counting.de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:55:
ze hebben niet gewoon een UPS voor dat kritische netwerkapparaat? beetje vreemd.
Als je het breder trekt en zou zeggen dat dit een proces is wat wel wat verbetering zou kunnen gebruiken dan zou ik je gelijk geven
* Ik ben oud, dus gebruik het woord letterlijk hier precies waar ik het voor bedoel.
We hebben 32 kWp aan zonnepanelen op het dak, ik denk nu misschien wel een leuke business case te vinden is voor een netgekoppelde accuVaevictis_ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:03:
Mooie use case voor een grotere UPS installatie een batterij oplossing. Kan het iedereen aanbevelen, bij stroom onderbreking gewoon door kunnen draaien in huis/werk.
[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 20-07-2022 13:49 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Koppel dat dan in één beweging ook aan een omvormer die een zuivere sinus kan opwekken en bij een netuitval blijft de PV-installatie, bij voldoende zon, gewoon verder produceren voor de AC verbruikers en de accu.JeroenH schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:47:
[...]
We hebben 32 kWp aan zonnepanelen op het dak, ik denk nu misschien wel een leuke business case te vinden is voor een netgekoppelde accu
Ik mag hopen dat hij dat bedoelde en niet puur op de batterij wil draaien bij uitval. Waarom zou hij anders de panelen noemen?IvoB2 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:45:
[...]
Koppel dat dan in één beweging ook aan een omvormer die een zuivere sinus kan opwekken en bij een netuitval blijft de PV-installatie, bij voldoende zon, gewoon verder produceren voor de AC verbruikers en de accu.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Jazeker. Hoewel ik betwijfel dat het er daadwerkelijk van komt, ga ik zeker eens een hengeltje uitwerpen om te kijken of een accu tot de mogelijkheden behoort, met inderdaad de mogelijkheid een bepaald vermogen ook zonder aanwezigheid van het net aan de praat te houden. Met (zeg) 10kWh kunnen we dagen vooruit (lang niet de gehele normale load natuurlijk).Termy schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:50:
Ik mag hopen dat hij dat bedoelde en niet puur op de batterij wil draaien bij uitval. Waarom zou hij anders de panelen noemen?
Overigens duurde de stroomstoring gisteren bijna 11 uur, Liander liet een graafmachine en mannen met scheppen aanrukken. De Prius heeft ongeveer 6 uur generator staan spelen, bij het zien arriveren van de graafmachine heb ik een generatortje laten aanrukken, want ik wilde op een gegeven moment ook naar huis.
Heeft ons trouwens ook een niet onaanzienlijke hoeveelheid opgewekte zonnestroom gekost:
Deze man kon tenminste nog thuis een boterhammetje eten:
https://www.rtvnoord.nl/n...jn-eigen-woning-ook-treft
https://www.rtvnoord.nl/n...jn-eigen-woning-ook-treft
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
@JeroenH Het is maar net hoe groot je de installatie maakt. Moet het hele kantoor blijven werken of een paar kritische dingen?
En als je daadwerkelijk volledig 32kWp een accu systeem in wil kunnen voeren moet dat ook al een flink systeem zijn om dat te kunnen verwerken, grote omvormer en grote accu.
En als je daadwerkelijk volledig 32kWp een accu systeem in wil kunnen voeren moet dat ook al een flink systeem zijn om dat te kunnen verwerken, grote omvormer en grote accu.
Alleen een paar kritische dingen, wat netwerkapparatuur, de koelkasten (gewoon twee consumentenkoelkasten) zouden fijn zijn. Ik denk ook niet dat het er van gaat komen. Zolang we kunnen salderen, is er op dat vlak geen businesscase van te maken. Voor die ene stroomuitval in 3 jaar... sja. Dat proces rondom het netwerkapparaat moet gewoon anders, dan is een stroomuitval geen probleem. De rest van ons pand kan prima een paar uur zonder stroom. Wat broodbeleg moeten weggooien is geen drama, en dat het wat warm of koud in het gebouw wordt ook niet.!null schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:45:
@JeroenH Het is maar net hoe groot je de installatie maakt. Moet het hele kantoor blijven werken of een paar kritische dingen?
Voor een stroomstoring in de 10 jaar gemiddeld ga je niet een heel grote investering doen. Je kunt er wel lering uit trekken voor de toekomst. In de toekomst staan er voor dat bedrijf een aantal EV's die een heel wat grotere accu hebben dan de Prius. Je hoeft alleen maar zo'n omvormer te kopen en ergens in een kast te leggen. Misschien die dan wat groter kopen dan die 500 W, zodat er met wat verlengsnoeren ook de koelkast nog van spanning voorzien kan worden.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
We zitten natuurlijk in de Duurzame kroeg dus; we gaan even uit van energiekosten van 50kWh per kWh accu. De productie van die 10kWh accu kost dan dus 500kWh aan energie.JeroenH schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:34:
Heeft ons trouwens ook een niet onaanzienlijke hoeveelheid opgewekte zonnestroom gekost:
Hoe vaak moet de stroom uitvallen voordat die energetisch terugverdiend is?
[ Voor 49% gewijzigd door assje op 21-07-2022 11:40 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje Je denkt verkeerd
Ten eerste kun je gebruikte EV accu's nemen, dat heb ik ook gedaan (maar is eigenlijk niet aan te raden voor de gemiddelde consument natuurlijk)
Ten tweede gaat het erom hoeveel co2 je kunt besparen door iets te verplaatsen in tijd. Daar is zeker CO2 mee te besparen en dan vooral in de toekomst met meer renewables.
Edit: Overigens denk ik dat er ook verschil in zit of je NMC of LFP accu's hebt (en nog transport), qua CO2 per kWh
Ten eerste kun je gebruikte EV accu's nemen, dat heb ik ook gedaan (maar is eigenlijk niet aan te raden voor de gemiddelde consument natuurlijk)
Ten tweede gaat het erom hoeveel co2 je kunt besparen door iets te verplaatsen in tijd. Daar is zeker CO2 mee te besparen en dan vooral in de toekomst met meer renewables.
Edit: Overigens denk ik dat er ook verschil in zit of je NMC of LFP accu's hebt (en nog transport), qua CO2 per kWh
[ Voor 14% gewijzigd door !null op 21-07-2022 12:28 ]
Heb je enig idee hoeveel kWh je dan zou willen opvangen?JeroenH schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:22:
[...]
Alleen een paar kritische dingen, wat netwerkapparatuur, de koelkasten (gewoon twee consumentenkoelkasten) zouden fijn zijn. Ik denk ook niet dat het er van gaat komen. Zolang we kunnen salderen, is er op dat vlak geen businesscase van te maken. Voor die ene stroomuitval in 3 jaar... sja. Dat proces rondom het netwerkapparaat moet gewoon anders, dan is een stroomuitval geen probleem. De rest van ons pand kan prima een paar uur zonder stroom. Wat broodbeleg moeten weggooien is geen drama, en dat het wat warm of koud in het gebouw wordt ook niet.
Wellicht loont het om dan zo'n accu erbij te zetten met een paar eigen zonnepaneeltjes, en dan omvormer te kiezen die ook terug kan leveren dat je er nog wat aan hebt.
Overigens wordt er teveel geleund op salderen. En dan bedoel ik vooral dat de markt sneller zal gaan dan de overheid met hun salderen. Salderen gaat over de energiebelasting, en dat is een groot deel en dus heel belangrijk.
Echter, dat wordt veel minder belangrijk als energieleveranciers helemaal geen zin meer hebben in vaste prijzen het jaar door (omdat het voor hun te veel risico is) en je uurprijzen krijgt. Nog los van lokale of landelijke netproblemen als er teveel duurzame opwek is.
Echter, dat wordt veel minder belangrijk als energieleveranciers helemaal geen zin meer hebben in vaste prijzen het jaar door (omdat het voor hun te veel risico is) en je uurprijzen krijgt. Nog los van lokale of landelijke netproblemen als er teveel duurzame opwek is.
Dat valt behoorlijk tegen! Niet de grootte van de accu's maar het kunnen gebruiken ervan.Gerardus1956 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:35:
In de toekomst staan er voor dat bedrijf een aantal EV's die een heel wat grotere accu hebben dan de Prius. Je hoeft alleen maar zo'n omvormer te kopen en ergens in een kast te leggen. Misschien die dan wat groter kopen dan die 500 W, zodat er met wat verlengsnoeren ook de koelkast nog van spanning voorzien kan worden.
Ik heb sinds kort een Renault Zoe met een 52 kWh accu en ben op zoek naar dergelijke mogelijkheden maar dat blijkt tegen te vallen.
Daar haal je niet zomaar wat uit.
Er beginnen nu wel wat auto's te komen waar je rechtstreeks uit kunt tappen (MG ZS, Hyunday Ionic, beiden het nieuwste model).
Daarvoor is een dergelijke stekker beschikbaar:
Dit moet wel helemaal soft- en hardware matig geregeld zijn in de auto.
De Zoe kan ik wel iets op de "sigaretten" aansteker aansluiten maar dat is max 120 watt. En dan is het nog de vraag wanneer de auto bijlaadt vanuit de grote accu.
Andere mogelijkheid zou zijn een 400V dc naar 220V ac omvormer.
Maar aansluiten op de 400 volt batterij is serieuze shit....
Ik ben nog zoekende....
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Volgens mij was het juist renault die met een bepaald type zoe aan het testen was voor V2G/V2H toepassingen.CvP_tweakers schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Dat valt behoorlijk tegen! Niet de grootte van de accu's maar het kunnen gebruiken ervan.
Ik heb sinds kort een Renault Zoe met een 52 kWh accu en ben op zoek naar dergelijke mogelijkheden maar dat blijkt tegen te vallen.
Daar haal je niet zomaar wat uit.
Er beginnen nu wel wat auto's te komen waar je rechtstreeks uit kunt tappen (MG ZS, Hyunday Ionic, beiden het nieuwste model).
Daarvoor is een dergelijke stekker beschikbaar:
[Afbeelding]
Dit moet wel helemaal soft- en hardware matig geregeld zijn in de auto.
De Zoe kan ik wel iets op de "sigaretten" aansteker aansluiten maar dat is max 120 watt. En dan is het nog de vraag wanneer de auto bijlaadt vanuit de grote accu.
Andere mogelijkheid zou zijn een 400V dc naar 220V ac omvormer.
[Afbeelding]
Maar aansluiten op de 400 volt batterij is serieuze shit....
Ik ben nog zoekende....
Tijd zal in deze alles duidelijk maken, ik heb de aanschaf van een Ev om die onduidelijkheid (en veel minder gaan rijden) nog even vooruit geschoven.
V2G/V2H komt er nu aan, er wordt nu echt wat mee gedaan. Ook Amerikaanse markt, de F150 kan het al.
Backup mogelijkheid is echter gewoon V2L (load) en dat is niks meer dan een omvormer. Dat zit zo af en toe al op EVs of hybrides.
Overigens is Muxsan hier volgens mij ook mee bezig, een extra optie als je bij hun je elektrische Nissan laat uitbreiden.
Daarbij komt dat al de Nissans en Mitsubishis met de Chademo stekker het altijd al hebben ondersteund vanaf 2011 (400v accu wordt open gezet, omvormer buiten de auto). Alleen waren er amper palen die het konden. En die zijn er inmiddels ook.
Backup mogelijkheid is echter gewoon V2L (load) en dat is niks meer dan een omvormer. Dat zit zo af en toe al op EVs of hybrides.
Overigens is Muxsan hier volgens mij ook mee bezig, een extra optie als je bij hun je elektrische Nissan laat uitbreiden.
Daarbij komt dat al de Nissans en Mitsubishis met de Chademo stekker het altijd al hebben ondersteund vanaf 2011 (400v accu wordt open gezet, omvormer buiten de auto). Alleen waren er amper palen die het konden. En die zijn er inmiddels ook.
Door verschillende, tegelijkertijd plaatsvindende ontwikkelingen in Europa op het gebied van de elektriciteitsproductie en -distributie gaan de prijzen overal sterk omhoog, m.n. in Frankrijk waar bijna de helft van de kerncentrales voor gepland en ongepland onderhoud (o.a. scheuren in de drukvaten) buiten werking is gesteld.
Baseload prijzen:
Op dit moment in Frankrijk nog € 455/MWh, in Duitsland € 360/MWh
en in Nederland voorlopig met ca. € 320/MWh nog relatief laag.
Maar de Franse futures voor het vierde kwartaal staan al op € 860/MWh (kale inkoopprijs),
wat € 0,860!! per kWh is.
(Helaas produceren in december ook in Frankrijk de zonnepanelen minder.)
Baseload prijzen:
Op dit moment in Frankrijk nog € 455/MWh, in Duitsland € 360/MWh
en in Nederland voorlopig met ca. € 320/MWh nog relatief laag.
Maar de Franse futures voor het vierde kwartaal staan al op € 860/MWh (kale inkoopprijs),
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wow dat is serieus hoog.
Anyway, bevestigs mijn gedachte alleen maar. Ik heb echt het idee dat energieleveranciers geen zin meer in jaarcontracten hebben. En de markt sneller gaat veranderen dan de overheid (salderen)
Anyway, bevestigs mijn gedachte alleen maar. Ik heb echt het idee dat energieleveranciers geen zin meer in jaarcontracten hebben. En de markt sneller gaat veranderen dan de overheid (salderen)
Het is jammer dat die auto te lomp is voor Nederland en niet verkrijgbaar is.!null schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:36:
V2G/V2H komt er nu aan, er wordt nu echt wat mee gedaan. Ook Amerikaanse markt, de F150 kan het al.
Eigenlijk een ideale auto, groot accupakket voor een schappelijke prijs (vanaf $40.000,-).
Hij komt ook wel deze kant op uiteindelijk, al is het maar via import.FabianGTI schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:51:
[...]
Het is jammer dat die auto te lomp is voor Nederland en niet verkrijgbaar is.
Eigenlijk een ideale auto, groot accupakket voor een schappelijke prijs (vanaf $40.000,-).
Maar dan moet hij wat meer geproduceerd zijn.
Zelf rijden wij best weinig auto, dat het wel uit zou kunnen om 1 wat grotere auto te hebben zodat we ook vakantietrips etc elektrisch kunnen doen.
En ja, hem dan inzetten op V2H/V2G. Met V2H is wat meer zelf voorzienend zijn, maar met V2G is meer het handelen in uurprijzen.
Alleen, net als de Rivian, zijn het toch best grote auto's om in Nederland te hebben. Parkeren is vaak een ding. Wen je wel wat aan, maar toch.
Ik vind de Rivian overigens veel leuker en beter in het terrein (een hobby van mij die ik graag elektrisch zou doen) maar de F150 is wat aantrekkelijker in prijs en dus V2H/V2G
In een kroeg mag je ook klagen toch? Ik heb wat om over te klagen: de installatie van mijn 14 zonnepanelen, volgende week, gaat niet door. De omvormer (SMA TriPower) is er nog niet, belden ze net over. Ja potver, ik heb maanden geleden al akkoord gegeven. Nou ja, zo is de markt geloof ik. Ziel in lijdzaamheid bezitten dan maar...
Dat is inderdaad wel flink balen voor je. Is het anders geen optie dat de panelen alvast op dak worden gelegd en eventueel de meterkast ook word klaargemaakt hiervoor? Dan hoeft er naderhand maar 1 persoon te komen die met een paar uur werk dan ook wel weer klaar is. Maar goed ik denk misschien te simpel.Gramser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:37:
In een kroeg mag je ook klagen toch? Ik heb wat om over te klagen: de installatie van mijn 14 zonnepanelen, volgende week, gaat niet door. De omvormer (SMA TriPower) is er nog niet, belden ze net over. Ja potver, ik heb maanden geleden al akkoord gegeven. Nou ja, zo is de markt geloof ik. Ziel in lijdzaamheid bezitten dan maar...
Ik dacht net zo simpel en heb dat ook voorgesteld, maar ze geven er de voorkeur aan om alles in een keer af te ronden. Ik denk dat ze het liefst in teams werken, en zo ook worden ingepland. Nou ja, ik heb toch nog niet betaald...zonnefreak schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:45:
[...]
Dat is inderdaad wel flink balen voor je. Is het anders geen optie dat de panelen alvast op dak worden gelegd en eventueel de meterkast ook word klaargemaakt hiervoor? Dan hoeft er naderhand maar 1 persoon te komen die met een paar uur werk dan ook wel weer klaar is. Maar goed ik denk misschien te simpel.
Oh en wat helemaal stom is: ik belde hén vanmorgen op om even zeker te weten dat het doorging. Was tenslotte al even geleden dat ik contact had gehad. Misschien had ik dat beter niet kunnen doen, en ben ik nu een soort uitweg geworden omdat ze achterlopen met werk ofzo. Maar laat ik positief proberen te blijven.
[ Voor 19% gewijzigd door Gramser op 21-07-2022 15:52 ]
@Gramser Wat ben ik blij met mijn 1-fase aansluiting
,
de 1-fase omvormers blijven (voorlopig) beter leverbaar.
Gelukkig konden mijn 13(14) panelen op zuid nog net met een 5kW omvormer op 1-fase.
En alles was binnen 5 weken geregeld.
Gelukkig konden mijn 13(14) panelen op zuid nog net met een 5kW omvormer op 1-fase.
Nou laten we allemaal bij jou taart komen eten om het te vierendunklefaser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:52:
@Gramser Wat ben ik blij met mijn 1-fase aansluiting,
Tsja een 1-fase omvormer was hier geen optie - en ik wilde natuurlijk weer per se een bepaald merk he. Dan krijg je dat...
Staan der wel een stuk of vier op marktplaats, ook nieuwe, dus als je snel bent kun je zelf al wat voorbereiden.Gramser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:54:
[...]
Nou laten we allemaal bij jou taart komen eten om het te vieren![]()
Tsja een 1-fase omvormer was hier geen optie - en ik wilde natuurlijk weer per se een bepaald merk he. Dan krijg je dat...
Dat is voor daar wel bizar, ik kan me van een jaar of 10 terug een Franse elektriciteitsrekening herinneren te hebben gezien, daar stond ook de bron bij: 90+% nukes. De prijs was, mede door overvloedige kernenergie, meen ik inclusief alle belastingen enzovoorts toen in de orde van 10 ct/kWh. Als je daar aan gewend bent, en dus COP=1 verwarming enz., dan gaat een kale prijs van 90 ct heeeeeeeeeeel veel pijn doen.dunklefaser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:40:
Mja, de Fransen lopen nu tegen hetzelfde probleem als Belgen al eerder deden... Grote overschotten 's nachts van de kerncentrales --> de wonderoplossing COP 1 verwarming [met accumulatieverwarming] tegen een goedkoop 'exclusief nacht' tarief. Na het afbouwen van de kernenergie lekker importeren vanuit FR, want die hebben meer dan genoeg. En de laatste jaren wordt dat uiteraard allemaal weer afgeschaft want alle kerncentrales gaan dicht/draaien aan verminderde capaciteit --> iedereen in dat systeem heeft een probleem.Wilke schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:54:
Dat is voor daar wel bizar, ik kan me van een jaar of 10 terug een Franse elektriciteitsrekening herinneren te hebben gezien, daar stond ook de bron bij: 90+% nukes. De prijs was, mede door overvloedige kernenergie, meen ik inclusief alle belastingen enzovoorts toen in de orde van 10 ct/kWh. Als je daar aan gewend bent, en dus COP=1 verwarming enz., dan gaat een kale prijs van 90 ct heeeeeeeeeeel veel pijn doen.
Ik heb zelf mijn accumulatieverwarming weggedaan vorig jaar in de zomer, en vervangen door L/L warmtepompen + zonnepanelen gelegd. Ik durf er zelfs niet aan te denken wat voor absurde bedragen ik zou moeten aftikken voor mijn (toen) +15MWh/jaar rekeningen. Maar om die kosten te ontlopen heb ik natuurlijk wel eerst bijna een aderlating gehad van EUR ~20k voor mijn 'investeringen'
Komende winter wordt een echte nachtmerrie voor iedereen die geen duurzame investeringen heeft gedaan, of niet kan/wil doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 21-07-2022 17:14 ]
Ja doei, daar gaan we niet aan beginnen, daar betaal ik hen voorKeesvdzanden schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:02:
[...]
Staan der wel een stuk of vier op marktplaats, ook nieuwe, dus als je snel bent kun je zelf al wat voorbereiden.
@Slonzo 20k lijkt veel maar is niet zoveel als je jaarlijks 15000kWh x 90 cent moet doen. Dat is het natuurlijk niet, het is goedkoper in de zomer etc. Maar valt dus mee.
Dan wijs hen daarop, misschien heb je je installatie dan toch nog volgende week.Gramser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:21:
[...]
Ja doei, daar gaan we niet aan beginnen, daar betaal ik hen voor
Bedenk ook even wat je het oplevert, nu de installatie hebben liggen en opbrengst ipv? Wanneer wel?
De installatie is pas echt “nodig” als ik weer meer ga verbruiken, en dat is pas vanaf oktober als de WP komt. Het doet nu geen pijn in de portemonnee, gelukkig😄
Portemonnee aanvullen met 1000 per maand is ook lekkerGramser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:34:
De installatie is pas echt “nodig” als ik weer meer ga verbruiken, en dat is pas vanaf oktober als de WP komt. Het doet nu geen pijn in de portemonnee, gelukkig😄
Wat je nu opbrengst kun je tegen je verbruik in oktober salderen (althans, afhankelijk van je periode).Gramser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:34:
En anders, zoals Keesvdzanden aangeeft, kun je nu tegen een mooi TLV je portemonnee spekken.
Je zegt het - de kale groothandels inkoop prijs - enig idee wat dan de consumentenprijs wordt?Wilke schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:54:
[...]
Dat is voor daar wel bizar, ik kan me van een jaar of 10 terug een Franse elektriciteitsrekening herinneren te hebben gezien, daar stond ook de bron bij: 90+% nukes. De prijs was, mede door overvloedige kernenergie, meen ik inclusief alle belastingen enzovoorts toen in de orde van 10 ct/kWh. Als je daar aan gewend bent, en dus COP=1 verwarming enz., dan gaat een kale prijs van 90 ct heeeeeeeeeeel veel pijn doen.
Dat gaat met mijn huidige contract niet lukken 🫢Keesvdzanden schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:45:
[...]
Portemonnee aanvullen met 1000 per maand is ook lekker
Die moet je ook per direct opzeggen natuurlijkGramser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:15:
[...]
Dat gaat met mijn huidige contract niet lukken 🫢
Weet ik hoor. Gelukkig heb ik al wat panelen liggen en speel ik jaarring nu quitte.Truus01 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:50:
[...]
Wat je nu opbrengst kun je tegen je verbruik in oktober salderen (althans, afhankelijk van je periode).
En anders, zoals Keesvdzanden aangeeft, kun je nu tegen een mooi TLV je portemonnee spekken.
Ach ja, ik zal daar nog eens een berekening op los moeten laten, maar of ik netto leverancier word, betwijfel ik nog. Ik profiteer nu in elk geval van lage stroomprijzen.de Peer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:15:
[...]
Die moet je ook per direct opzeggen natuurlijk
In Frankrijk geen idee, jij?dunklefaser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:07:
[...]
Je zegt het - de kale groothandels inkoop prijs - enig idee wat dan de consumentenprijs wordt?
Vraagje voor de kroeg denk ik:
Ik heb in 2018 2320 wattpiek panelen op Zuidwest laten leggen. Op dit moment wordt het dak gerenoveerd, ik kan nu kiezen om ze terug te leggen op ZW of op Noordoost. Ik ben ook van plan als de BTW er af gaat (2x ondernemer) nog een set panelen aan te schaffen, zal dan 3200 wp maximaal worden.
Wat zouden jullie doen?
- oude panelen op ZW geeft minder piekbelasting op het laagspanningsnet. Dus minder kans op afschakelen
- nieuwe panelen op ZW geeft in totaal stuk hogere opbrengst omdat ze minder degradatie hebben en natuurlijk op een betere positie liggen...
Ik heb in 2018 2320 wattpiek panelen op Zuidwest laten leggen. Op dit moment wordt het dak gerenoveerd, ik kan nu kiezen om ze terug te leggen op ZW of op Noordoost. Ik ben ook van plan als de BTW er af gaat (2x ondernemer) nog een set panelen aan te schaffen, zal dan 3200 wp maximaal worden.
Wat zouden jullie doen?
- oude panelen op ZW geeft minder piekbelasting op het laagspanningsnet. Dus minder kans op afschakelen
- nieuwe panelen op ZW geeft in totaal stuk hogere opbrengst omdat ze minder degradatie hebben en natuurlijk op een betere positie liggen...
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
@wheli voor netbelasting is het relevanter om een wat kleinere omvormer te nemen en goed na te denken over 1fase of 3fase. En een model wat terugregeld bij te hoog Ac voltage
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik krijg waarschijnlijk twee omvormers @BarryH. Het bedrijf voor de nieuwe zonnepanelen wil de oude niet aansluiten omdat ze met hun eigen materiaal willen werken. Ik heb een twintigtal bedrijven gebeld voor het verwijderen van de oude panelen maar niemand wilde het doen, alleen het oorspronkelijke bedrijf.
@Ronald thanks, neigde ik ook naar maar 10 jaar in de toekomst kijkend begon ik te twijfelen ;-)
@Ronald thanks, neigde ik ook naar maar 10 jaar in de toekomst kijkend begon ik te twijfelen ;-)
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
@BarryH Dat eerste is zinnig, dat laatste verergert het juist.
Terug van twee weken vakantie. Nagenoeg alles in huis stond uit, alleen de koelkast (2jr oud), HR ketel (wel.op spaarstand) , modem en wat led lampjes op een timer niet. Ondanks de onlangs aangelegde 7 zonnepanelen op mijn dak (zuiden) is de Feraris meter van 55957 naar 55967 geklommen. De panelen hebben geen storing gehad en volgens de app (ruwweg) gemiddeld 1kwh uur per dag hebben opgeleverd. Dan kan mijn meter toch niet kloppen?
Het is een model dat terug zou moeten kunnen draaien.
[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 21-07-2022 21:53 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Die ongeveer 1kwh is ongeveer 42 watt gemiddeld. Heb wel eens vernomen dat zo'n teller ca 12 watt zou verbruiken(heb ik niet gechecked) . Wat doen je koelkast en modem en cv? Het zou best kunnen kloppen.Cobb schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:51:
Terug van twee weken vakantie. Nagenoeg alles in huis stond uit, alleen de koelkast (2jr oud), HR ketel (wel.op spaarstand) , modem en wat led lampjes op een timer niet. Ondanks de onlangs aangelegde 7 zonnepanelen op mijn dak (zuiden) is de Feraris meter van 55957 naar 55967 geklommen. De panelen hebben geen storing gehad en volgens de app (ruwweg) gemiddeld 1kwh uur per dag hebben opgeleverd. Dan kan mijn meter toch niet kloppen?
Maar 7 panelen en dan 1 kWh per dag, klopt dat wel??Surfari schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:04:
[...]
Die ongeveer 1kwh is ongeveer 42 watt gemiddeld. Heb wel eens vernomen dat zo'n teller ca 12 watt zou verbruiken(heb ik niet gechecked) . Wat doen je koelkast en modem en cv? Het zou best kunnen kloppen.
Euh 14 kWh gemiddeld per dag. Ik zat verkeerd te kijken.Surfari schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:06:
[...]
Maar 7 panelen en dan 1 kWh per dag, klopt dat wel??
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
@Cobb
Dan denk ik toch dat je meter niet terugdraait of dat veel langzamer doet. Alles kan, hij is er immers niet op ontworpen, getest of geijkt.
Tussen 12:00 en 14:00 zou je met mooi weer niet alleen de schijf terug moeten zien draaien, maar ook uiteindelijk het telwerk. De meeste terugloopbeveiligingen zitten niet op de draaischijf maar alleen op het telwerk.
Dan denk ik toch dat je meter niet terugdraait of dat veel langzamer doet. Alles kan, hij is er immers niet op ontworpen, getest of geijkt.
Tussen 12:00 en 14:00 zou je met mooi weer niet alleen de schijf terug moeten zien draaien, maar ook uiteindelijk het telwerk. De meeste terugloopbeveiligingen zitten niet op de draaischijf maar alleen op het telwerk.
Even rekenen. 2 weken = 14 dagen. Volgens de ferrarismeter heb je 10kWh gebruikt.
Dat is dan 10K / 14 = 714 Wh per dag. Dat is dan 29,75 Wh per uur, dus gemiddeld verbruik van zo'n 30 watt.
Het is wel een beetje aan de lage kant voor een een koelkast, cv-ketel, modem en ledlampen, maar komt wel in de buurt. Misschien mogelijk wel een afwijking van kWh-meter.
De zonnepanelen lijken daarom niets terug te hebben geleverd. In ieder geval wordt er geen teruglevering geregistreerd. Als de zonnepanelen maar de helft van de tijd hebben teruggeleverd, zou jouw gemiddelde verbruik 60 watt zijn.
Stel je voor dat je op dit moment alles uit zet in jouw huis, net alsof je op vakantie bent. Hoe snel draait nu de kWh-meter nu de zonnepanelen helemaal geen stroom leveren?
Dat is dan 10K / 14 = 714 Wh per dag. Dat is dan 29,75 Wh per uur, dus gemiddeld verbruik van zo'n 30 watt.
Het is wel een beetje aan de lage kant voor een een koelkast, cv-ketel, modem en ledlampen, maar komt wel in de buurt. Misschien mogelijk wel een afwijking van kWh-meter.
De zonnepanelen lijken daarom niets terug te hebben geleverd. In ieder geval wordt er geen teruglevering geregistreerd. Als de zonnepanelen maar de helft van de tijd hebben teruggeleverd, zou jouw gemiddelde verbruik 60 watt zijn.
Stel je voor dat je op dit moment alles uit zet in jouw huis, net alsof je op vakantie bent. Hoe snel draait nu de kWh-meter nu de zonnepanelen helemaal geen stroom leveren?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik ga morgen of overmorgen er even voor zitten. Na een lange reis lukt mij dat niet meer.
Cobb schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:51:
Ik zat net even te kijken, ik vind het verbruik hoog.Onbekend schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:27:
Even rekenen. 2 weken = 14 dagen. Volgens de ferrarismeter heb je 10kWh gebruikt.
Ik had na een vakantie van 2 maanden (feb & mrt) maar een verbruik van 42kWh. Oude inbouwkoelkast met diepvries (2 aparte deurtjes), en de HR-ketel (7 jr oud) heel laag (die is niet gaan verwarmen). Modem had ik ook aangelaten. Verschillende stekkers gewoon in contact. Geen lampen of zo aan, maar ledlampen verbruiken toch niet zoveel? (En ik heb nog geen zonnepanelen, wel een ferrarismeter.)
Oh wacht, jouw koelkast heeft natuurlijk in een warme periode toch een hoger verbruik dan de mijne in die koude periode (verwacht ik).
[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 22-07-2022 09:28 ]
Hoe kijken jullie tegen het volgende aan?
In het kader van het terugdringen van energieverbruik wordt vaak aangegeven om kieren in huizen op te sporen en af te dichten. Nu is een luchtdicht huis prima als je een ventilatiesysteem hebt wat daarop gebaseerd is. Maar veel huizen (ook het onze) hebben nog natuurlijke ventilatie. Bij ons op de begane grond in de vorm van luchtroosters boven de ramen. In hoeverre heeft het dan zin om kieren af te dichten? je moet immers toch continu ventileren. Ik zie geen verschil in een kiertje of een luchtrooster.
In het kader van het terugdringen van energieverbruik wordt vaak aangegeven om kieren in huizen op te sporen en af te dichten. Nu is een luchtdicht huis prima als je een ventilatiesysteem hebt wat daarop gebaseerd is. Maar veel huizen (ook het onze) hebben nog natuurlijke ventilatie. Bij ons op de begane grond in de vorm van luchtroosters boven de ramen. In hoeverre heeft het dan zin om kieren af te dichten? je moet immers toch continu ventileren. Ik zie geen verschil in een kiertje of een luchtrooster.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Het hangt er vanaf waar de luchtinlaat zit. Mensen hebben last van tocht en zetten dan de verwarming hoger, waardoor de tocht (door temperatuurverschillen) toeneemt. Als de binnenlucht wordt afgezogen in verblijfsruimten en wordt aangevuld door roosters in verkeersruimten of keuken, heb je minder last van tocht.hansvk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:52:
Luchtroosters heb je nog controle over, kieren niet. Het is wat lullig als je in de winter in je woonkamer zit en een kaars onder een hoek van 45 graden brandt bij een harde wind met de roosters dicht.
Wij hadden wel interesse in de nieuwe Ford Explorer.!null schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:36:
Maar dat is nog een hybride.
Zou mooi zijn als alle Ford's die mogelijkheden gaan krijgen.
De roosters zitten vrijwel altijd boven radiatoren. Hierdoor verwarm je dus direct de koude lucht die binnen komt in de winter.hansvk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:52:
Voor kieren geldt dit niet en kun je vervelende tocht krijgen.
Zeker doen. En daarna dan soms ergens een raampje open.hansvk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:52:
Bv in combinatie met een co2 meter als signaal functie.
Met kieren heb je teveel ventilatie , met name bij harde wind.
Hier hetzelfde probleem in de woonkamer. Centrale wtw ventilatie gaat het in mijn huis niet worden. Het zijn twee roosters boven de twee vensters aan de voorkant. Ik overweeg om er lokaal een wtw te plaatsen. Lucht in via het ene rooster en lucht uit via de andere. Dat gaat dus wel een zichtbare 'bak' aan de binnenkant opleveren.hansvk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:52:
In mijn vorige huis had ik in de woonkamer twee Climarad units. Aangekocht via marktplaats. Dit zou je ook kunnen overwegen.Surfari schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:47:
[...]
Hier hetzelfde probleem in de woonkamer. Centrale wtw ventilatie gaat het in mijn huis niet worden. Het zijn twee roosters boven de twee vensters aan de voorkant. Ik overweeg om er lokaal een wtw te plaatsen. Lucht in via het ene rooster en lucht uit via de andere. Dat gaat dus wel een zichtbare 'bak' aan de binnenkant opleveren.
Er zit een rem op vrees ik. Ik heb zojuist alle groepen uit gegooid behalve die van de panelen en dan draait ie terug tot het zwarte streepje in het midden staat, daarna stopt de schijf met draaien.Onbekend schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:27:
Wat moet ik nu doen, contact opnemen met de energieleverancier voor een nieuwe meter?
Je zonnepanelen aanmelden bij energieleveren.nl. Krijg je vanzelf bericht van de netbeheerder. Plaatsing van nieuwe meter is dan kosteloos
Dat heb ik inderdaad overwogen, en om deze dan boven de vensters te plaatsen met aanpassingen om de luchtroosters als doorvoer te gebruiken. Heb ik van afgezien.deejeebv schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:19:
[...]
In mijn vorige huis had ik in de woonkamer twee Climarad units. Aangekocht via marktplaats. Dit zou je ook kunnen overwegen.
Soms is een oude meter niet zo "slim". Als je je panelen had aangemeld (wettelijk verplicht!) dan had de netbeheerder contact met je opgenomen om de meter te vervangen. Hoop dat je in gebied zit waar ze nog tijd en meters hebben.Cobb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:22:
[...]
Er zit een rem op vrees ik. Ik heb zojuist alle groepen uit gegooid behalve die van de panelen en dan draait ie terug tot het zwarte streepje in het midden staat, daarna stopt de schijf met draaien.
Wat moet ik nu doen, contact opnemen met de energieleverancier voor een nieuwe meter?
Ik heb nog geen panelen, maar als ik die aanmeld, krijgt dat ook de energieleverancier bericht, of alleen de netbeheerder?Skyaero schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:43:
Je zonnepanelen aanmelden bij energieleveren.nl. Krijg je vanzelf bericht van de netbeheerder. Plaatsing van nieuwe meter is dan kosteloos
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Bij een hybride heeft het allemaal niet zoveel zin.Rzaan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:11:
[...]
Wij hadden wel interesse in de nieuwe Ford Explorer.
Maar dat is nog een hybride.
Zou mooi zijn als alle Ford's die mogelijkheden gaan krijgen.
Te weinig capaciteit om mee te spelen, want je hebt al weinig kWh om op te rijden.
En het zijn wel lompe auto's he, je zit zo op 250Wh per km. En in benzine al helemaal niet leuk meer.
Wij rijden niet zo veel. Dus het is voor ons meer een herinnerings-auto omdat we deze steeds huren in de VS.!null schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Bij een hybride heeft het allemaal niet zoveel zin.
Te weinig capaciteit om mee te spelen, want je hebt al weinig kWh om op te rijden.
En het zijn wel lompe auto's he, je zit zo op 250Wh per km. En in benzine al helemaal niet leuk meer.
En dan voelen we ons echt prins en prinses.
Wij rijden ook niet veel, maar als we rijden is het meteen langere afstand waardoor je PHEV range voorbij gaat, en onzuinig op benzine gaat.Rzaan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:19:
[...]
Wij rijden niet zo veel. Dus het is voor ons meer een herinnerings-auto omdat we deze steeds huren in de VS.
En dan voelen we ons echt prins en prinses.
Heb toen gekeken naar Outlander PHEV maar dat zou toch wel aantikken.
Heb nu 4x4 campers er naast maar dat is ook niet goedkoop. Wel waardevast.
En leuk.
En dat is het belangrijkste!
En dat is het belangrijkste!
Als panelen bij de netbeheerder niet zijn aangemeld dan krijg je geen vergoeding over je productie, dus lijkt het me zinvol om de panelen aan te melden bij de netbeheerder voor je je afrekening krijgt.Truus01 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:57:
[...]
Ik heb nog geen panelen, maar als ik die aanmeld, krijgt dat ook de energieleverancier bericht, of alleen de netbeheerder?
Ik zit namelijk bij Budget en dat is het denk ik makkelijker om eerst de meter terug te laten draaien en achteraf de discussie aan te moeten wanneer het opgewekt zou zijn, dan om de discussie aan te gaan dat ze niet per tariefperiode mogen salderen, maar het er jaar moeten doen...
@Rzaan Precies! Dit is de Lang Leve de Lol Kroeg
.
@deejeebv Als @Truus01 een terugdraaiende Ferrarismeter heeft (moet je wel zeker weten dat het telwerk terug kan draaien) dan is dat toch niet relevant? Althans, zolang het niet naar een netto lagere stand draait dan de vorige meting want als dat wel gebeurt heb je wel wat uit te leggen, uiteraard.
@deejeebv Als @Truus01 een terugdraaiende Ferrarismeter heeft (moet je wel zeker weten dat het telwerk terug kan draaien) dan is dat toch niet relevant? Althans, zolang het niet naar een netto lagere stand draait dan de vorige meting want als dat wel gebeurt heb je wel wat uit te leggen, uiteraard.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik bedoelde inderdaad het laatste, dit overkwam mijn zoon en daar deed de energieleverancier moeilijk over omdat op zijn adres geen zonnepanelen waren geregistreerd.Termy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:10:
@Rzaan Precies! Dit is de Lang Leve de Lol Kroeg.
Netjes aangemeld begin juni. Niks vernomen van Stedin.ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:35:
[...]
Soms is een oude meter niet zo "slim". Als je je panelen had aangemeld (wettelijk verplicht!) dan had de netbeheerder contact met je opgenomen om de meter te vervangen. Hoop dat je in gebied zit waar ze nog tijd en meters hebben.
Dan zou ik maar eens gaan bellen...Cobb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:41:
[...]
Netjes aangemeld begin juni. Niks vernomen van Stedin.
@ds23man gedaan en moest maar een nieuwe meter aanvragen via hun website.
En zo werkt het dus niet, zodra je je aanmeld voor teruglevering krijgt de netbeheerder een bericht en behoren te controleren of je meter geschikt is. Zou een klacht indienen.Cobb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:29:
Naar de netbeheerder bellen, niet de leverancierCobb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:29:
Stedin schrijft op de website:Cobb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:29:
"Wij controleren direct na uw registratie of uw energiemeter geschikt is voor teruglevering. U ontvangt van ons een bevestiging van de registratie. Hierin staat of u een nieuwe (slimme) meter nodig heeft. Als u die nodig heeft, kunt u een afspraak met ons maken om de meter te vervangen. Hoe u een afspraak met ons maakt, vindt u ook in deze e-mail."
https://www.stedin.net/du...-opwekken-en-terugleveren
Termy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:10:
Precies hier gaat het me om.deejeebv schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:30:
Ik bedoelde inderdaad het laatste, dit overkwam mijn zoon en daar deed de energieleverancier moeilijk over omdat op zijn adres geen zonnepanelen waren geregistreerd.
Budget is bezig maandelijks te salderen. Mijn jaarnota krijg ik pas in oktober/november.
Als alles goed gaat (tijdens de technische schouw zojuist was alles OK bevonden, maar toch), krijg ik volgende week panelen.
Dan inderdaad heel goed kijken of de meter en het telwerk ook daadwerkelijk teruglopen.
Maar dan wil ik zeker wel op energieleveren.nl doorgeven dat ik panelen heb, maar liever nog niet aan Budget, want dan kunnen ze als het ware een eindafrekening maken tot nu en dan maandelijks proberen te salderen.
Als ik niks zeg, kan ik tot oktober/november de meter terug laten lopen. En op een bepaald punt (desnoods begin oktober) aangeven dat ik panelen heb.
Op zich kan ik me voorstellen dat er discussie komt over een negatief verbruik, zonder te melden dat er zonnepanelen zijn, maar eerlijk gezegd ga ik die discussie liever aan dan dat ik de discussie aan moet dat ze wat ik aug, sept, okt opwek nog moeten salderen met de rest van het jaar. Die discussie wordt namelijk al gevoerd en ligt bij ACM die niks doen.
De discussie over 'oeps, ik heb -10 kWh verbruikt over het jaar, sorry, vergeten te vertellen dat ik panelen heb laten leggen' en dat zij juist daardoor niet maandelijks kunnen salderen, lijkt me 'makkelijker'. Makkelijker in de zin van, dan zoeken zij het zich maar uit. Dan ligt het probleem bij hun. Bij de andere discussie ligt het probleem bij mij (en ACM/rechter).
Maar begrijp ik het goed, dat je je panelen moet melden op Energieleveren.nl. Dat dan de netbeheerder op de hoogte wordt gesteld. Maar de energieleverancier moet je zelf op de hoogte brengen?
Nee (nu wel), maar wel vergelijkbaar van de Consumentenbond en het draadje over salderen (en TLV).
Daarom dus dat ik het liever 'andersom' aan zou willen pakken.
Ik had ook zelf even op de site kunnen kijken.. Duh!Truus01 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:15:
Maar begrijp ik het goed, dat je je panelen moet melden op Energieleveren.nl. Dat dan de netbeheerder op de hoogte wordt gesteld. Maar de energieleverancier moet je zelf op de hoogte brengen?
Uw energieleverancier krijgt een bericht als u zich hebt aangemeld op energieleveren.nl.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.