Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.453 views

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
assje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Fors overdimensioneren is toch ook gewoon wenselijk? Zou natuurlijk wel beter zijn als dit te bereiken is zonder iets te verplichten.
Ik neem aan dat je bedoelt 'onwenselijk'. Het punt specifiek met omvormers is dat het niet je nestcongestie oplost. Als ik bijv. zou kiezen voor een 4 kWp systeem en ik moet verplicht onderdimensioneren met een 2 kW omvormer, dan leg ik gewoon 6 kWp aan panelen neer met een 3 kW omvormer. Meer zonnepanelen zonder extra gedoe met groepen in huis, en het congestieprobleem is nog steeds niet opgelost.

Dit soort 'oplossingen' zijn technisch gedreven symptoombestrijdingen.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Ik ben het met je eens dat we niet ontkomen aan capaciteitsuitbreiding. Dat het een gebrek aan geld is, ben ik het niet mee eens. Netbeheerders hebben de afgelopen tien jaar met geld gesmeten. Waar denk je dat de financiering voor warmtenetten door NetVerder, Firan en Enpuls vandaan komt?
Nepnieuws. Netbeheerders ( stroom) mogen niet eens deelnemen in warmtenetten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Skyaero
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Maar, mits wat voorbereidingen is hun daar ook de baas.
Het probleem begint wat er voor en bij de meter gebeurt.
De wooneigenaar is immers geen beheerder noch eigenaar van het net noch de meter.
Nee, je moet afspreken wat er de voorwaarden zijn bij de meter. Je vergeet even de juridische verantwoordelijkheid. Als de netbeheerder een killswitch mag plaatsen op mijn warmtepomp/pv whatever, dan is men ook verantwoordelijk als er iets mis gaat, bijvoorbeeld een kapotte omvormer. Men zal dan moeten aantonen dat het gebruik van een killswitch niet leidt tot een hogere mean-time-of-failure

En wat als er iets mis gaat met de killswitch en de warmtepomp gaat niet meer aan? Gesprongen waterleiding, oma doodgevroren in bed?

Er wordt echt veel te makkelijk over dit soort dingen gedaan.

• Skyaero
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Nepnieuws. Netbeheerders ( stroom) mogen niet eens deelnemen in warmtenetten.
Netverder is een 100% dochtondernemeng van Stedin en investeert in warmtenetten. Ik heb nota bene het voorstel hier voor een klant van mij voor mijn neus liggen. Enpuls, 100% dochter van Enexis heeft Mijnwater, een volwaardig warmtebedrijf, vorig jaar opgekocht. En Firan is 100% dochter van Alliander en heeft meerdere warmtenetten (in aanleg) in haar bezit?

Ga weg met je nepnieuws. :(

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ds23man schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:18:

Ten tweede hebben we totaal geen infrastructuur om dit te implementeren.
Absoluut wel. Toonfrequent wordt op veel plekken nog gebruikt en anders kan dit met GPRS gedaan worden. Het enige wat je nodig hebt is een kastje in de meterkast bij de burger.
Het probleem daarvan is dat dit na de meter hangt en wat je terecht aangeeft: daarvoor is geen regelgeving.

Signatures zijn voor boomers.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:07
Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt 'onwenselijk'. Het punt specifiek met omvormers is dat het niet je nestcongestie oplost. Als ik bijv. zou kiezen voor een 4 kWp systeem en ik moet verplicht onderdimensioneren met een 2 kW omvormer, dan leg ik gewoon 6 kWp aan panelen neer met een 3 kW omvormer. Meer zonnepanelen zonder extra gedoe met groepen in huis, en het congestieprobleem is nog steeds niet opgelost.

Dit soort 'oplossingen' zijn technisch gedreven symptoombestrijdingen.
Toen ik vorig jaar het elektriciteitsgebruik van mijn nieuwe warmtepomp wilde compenseren, koos ik voor een jaarlijkse opbrengst van 5500kWh in een oost-west opstelling. Volgens het ontwerpprogramma van SMA ging dat optimaal met 2 x 4000Wp aan panelen en een 5kW omvormer. Nee hoor. Volgens mijn installateur moest er een 8kW omvormer aan. "Nieuwe wetgeving en betere service door GW ten opzichte van SMA". Nu zie ik geregeld pieken van 7kW gedurende zo korte tijd dat ze de jaaropbrengst niet beïnvloeden. Met dank aan het installateursgilde.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

FransvWoerkom schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Toen ik vorig jaar het elektriciteitsgebruik van mijn nieuwe warmtepomp wilde compenseren, koos ik voor een jaarlijkse opbrengst van 5500kWh in een oost-west opstelling. Volgens het ontwerpprogramma van SMA ging dat optimaal met 2 x 4000Wp aan panelen en een 5kW omvormer. Nee hoor. Volgens mijn installateur moest er een 8kW omvormer aan. "Nieuwe wetgeving en betere service door GW ten opzichte van SMA". Nu zie ik geregeld pieken van 7kW gedurende zo korte tijd dat ze de jaaropbrengst niet beïnvloeden. Met dank aan het installateursgilde.
Tsja het is ook nooit goed denk ik. Er zullen ook klanten zijn die dan gaan klagen over afgetopte pieken en een niet volledige opbrengst.

'optimaal' hangt af van je doelstelling, en de belangen ;)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Nee, je moet afspreken wat er de voorwaarden zijn bij de meter. Je vergeet even de juridische verantwoordelijkheid. Als de netbeheerder een killswitch mag plaatsen op mijn warmtepomp/pv whatever, dan is men ook verantwoordelijk als er iets mis gaat, bijvoorbeeld een kapotte omvormer. Men zal dan moeten aantonen dat het gebruik van een killswitch niet leidt tot een hogere mean-time-of-failure

En wat als er iets mis gaat met de killswitch en de warmtepomp gaat niet meer aan? Gesprongen waterleiding, oma doodgevroren in bed?

Er wordt echt veel te makkelijk over dit soort dingen gedaan.
Ik doe daar helemaal niet gemakkelijk over, integendeel.
De netbeheerder mag met zijn net en meter doen wat hij wil want het is zijn eigendom. Ik ben daar maar gebruiker van.
Wanneer hun in de toekomst willen ingrijpen op mijn na de meter geplaatste elektrische toestellen zal ik dat met de nodige argwaan bestuderen en zien wat voor mij, als ik toestemming geef, de juridische gevolgen zijn.
Ben ik het daar niet mee eens gaat de hoofdzekering richting net gewoon om en blijf ik baas over alles achter de meter.

Ik weet niet hoe het in NL zit maar in België ben je (nog) niet verplicht om op een particulier adres een aansluiting op het elektrisch net te hebben. Er is aan aansluitverplichting tov de netbeheerder aar niet ten opzichte van de gebruiker.

Oma en opa kunnen tegenwoordig best voor zichzelf zorgen en zullen heus niet doodvriezen in hun bed.
Ik neem aan dat een woning waar men een WP in plaats ook zodanig geïsoleerd is dat ook zonder bijkomende verwarming de interne waterleidingen niet zullen kapotvriezen noch dat na uitval van een toestel overnacht de binnentemperatuur onder het vriespunt zal dalen?

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 18-07-2022 13:22 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:56
Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Ik heb het op LinkedIn voorbij zien komen (ik heb mensen van W+B) in mijn netwerk zitten. De algemene tendens is dat het bericht negatief wordt ontvangen en weer een gooi is naar het vertragen van de energietransitie.

Overigens niet het eerste rare voorstel dat tevoorschijn is gekomen nu congestie een serieus probleem is (een paar weken geleden riep CE Delft nog in opdracht van Netbeheer Nederlands dat omvormers maar 50% van het PV vermogen zou moeten zijn).

Wat mij opvalt is dat er veel naar technische oplossingen wordt gekeken, zonder naar de sociaal-juridische impact ervan. In mijn ogen zou de basis moeten zijn: achter de meter is de woningeigenaar de baas.
De benaming killswitch is ook vrij negatief, en klinkt alsof het een aan/uit ding is.

Wat echter jammer is, is dat we niet al een tijd inzetten op een standaard waarin warmtepompen regelbaar zijn. Dat gewoon vereisen.
Met elektrische auto's is men al wat verder, echter kun je nog steeds "domme" laadpalen neerzetten, wat ook gedaan wordt.

Achter de meter is woningeigenaar de baas en de netbeheerder moet maar kunnen leveren. Echter weten we ook wel dat dit de komende jaren gewoon problemen gaat geven en we iets moeten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ds23man

ds23man

Eenum

Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:45:
[...]

Netverder is een 100% dochtondernemeng van Stedin en investeert in warmtenetten. Ik heb nota bene het voorstel hier voor een klant van mij voor mijn neus liggen. Enpuls, 100% dochter van Enexis heeft Mijnwater, een volwaardig warmtebedrijf, vorig jaar opgekocht. En Firan is 100% dochter van Alliander en heeft meerdere warmtenetten (in aanleg) in haar bezit?

Ga weg met je nepnieuws. :(
Dat zijn dochterondernemingen die zijn opgestart vanuit de vraag vanuit de overheid en door hen worden gefinancierd. Een netbeheerder die meerdere soorten netten heeft mag geen "geld" van het ene net in het andere overpompen. Daar ziet de ACM streng op toe. Je suggereert dat er geld voor investeringen in het stroomnet gebruikt worden om warmtenetten aan te leggen. Dat mag dus niet. Hier in de stad Groningen wordt een warmtenet aangelegd ( een debacle trouwens), de gemeente heeft het waterbedrijf gevraagd als netbeheerder. Er gaat geen euro van de tak drinkwater naar dit project, alles wordt betaald door de gemeente. Zou trouwens niet best zijn dat ik hier op het Groninger platteland zou moeten meebetalen via mijn waterrekening....

Vandaar mijn opmerking nepnieuws.

• ds23man

ds23man

Eenum

Maasluip schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Absoluut wel. Toonfrequent wordt op veel plekken nog gebruikt en anders kan dit met GPRS gedaan worden. Het enige wat je nodig hebt is een kastje in de meterkast bij de burger.
Het probleem daarvan is dat dit na de meter hangt en wat je terecht aangeeft: daarvoor is geen regelgeving.
TF is zo goed als dood. En wat betreft een extra kastje achter de meter, dat gaat hem nooit worden. Privacy wetgeving. Laten we het verhaal van de slimme meter maar even als voorbeeld nemen icm de afbouw salderingsregeling.

• ds23man

ds23man

Eenum

IvoB2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:19:
[...]

Ik doe daar helemaal niet gemakkelijk over, integendeel.
De netbeheerder mag met zijn net en meter doen wat hij wil want het is zijn eigendom. Ik ben daar maar gebruiker van.
Wanneer hun in de toekomst willen ingrijpen op mijn na de meter geplaatste elektrische toestellen zal ik dat met de nodige argwaan bestuderen en zien wat voor mij, als ik toestemming geef, de juridische gevolgen zijn.
Ben ik het daar niet mee eens gaat de hoofdzekering richting net gewoon om en blijf ik baas over alles achter de meter.

Ik weet niet hoe het in NL zit maar in België ben je (nog) niet verplicht om op een particulier adres een aansluiting op het elektrisch net te hebben. Er is aan aansluitverplichting tov de netbeheerder aar niet ten opzichte van de gebruiker.

Oma en opa kunnen tegenwoordig best voor zichzelf zorgen en zullen heus niet doodvriezen in hun bed.
Ik neem aan dat een woning waar men een WP in plaats ook zodanig geïsoleerd is dat ook zonder bijkomende verwarming de interne waterleidingen niet zullen kapotvriezen noch dat na uitval van een toestel overnacht de binnentemperatuur onder het vriespunt zal dalen?
Zolang een netbeheerder nog steeds een leveringsplicht heeft en een compensatie moet uitkeren als een stroomstoring langer duurt...

In Belgie gaat het ook omgekeerd:

https://solarmagazine.nl/...0-euro-per-kilovoltampere

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:40:
Ik neem aan dat je bedoelt 'onwenselijk'.
Edit: ik snap nu de verwarring; ik bedoelde natuurlijk "onderdimensioneren"

Nee, ik bedoelde juist wenselijk. Het is niet zinvol een aansluiting te dimensioneren op pieken die slechts sporadisch voorkomen op momenten dat energie waardeloos is. Extra panelen hebben meerwaarde op alle momenten dat er geen maximale opbrengst is, de laatste piekjes het net in duwen is zinloos.
Het punt specifiek met omvormers is dat het niet je nestcongestie oplost. Als ik bijv. zou kiezen voor een 4 kWp systeem en ik moet verplicht onderdimensioneren met een 2 kW omvormer, dan leg ik gewoon 6 kWp aan panelen neer met een 3 kW omvormer. Meer zonnepanelen zonder extra gedoe met groepen in huis, en het congestieprobleem is nog steeds niet opgelost.
Nu beschrijf je toch precies waarom het wél zinvol is? Bijna het dubbele aan opwek op jaarbasis op dezelfde aansluitcapaciteit.

Op dit moment is er nog een incentive om panelen op zuid te leggen (als gevolg van salderen). Idealiter stimuleren we PV bezitters zo veel mogelijk panelen oost-west op een zo klein mogelijke omvormer te leggen.

"Verplichten" om te onderdimensioneren lijkt me wel een paardenmiddel; idealiter zorgen we gewoon voor de juiste incentives (om te beginnen met afschaffen van saldering):
Start afbouw salderingsregeling zonnepanelen uitgesteld tot 2025
1.Beloon ochtend- en avondmensen
Salderen levert het meest op als panelen pal op het zuiden staan. Dan piekt de zonnestroom rond het middaguur. Huishoudens verbruiken echter vooral elektriciteit in de ochtend en de avond, als de zon in het oosten, respectievelijk het westen staat. Draai de panelen richting het oosten en het westen en verbruik je eigen zonnestroom zoveel mogelijk zelf.

2.Beloon strategische verspilling
Salderen beloont elke piek maar zonnepanelen leveren hun piekvermogen maar enkele zeer zonnige uren per jaar. De rest van het jaar is de omvormer en alle schaarse capaciteit daarachter onderbenut. Offer 5 procent van de jaaropbrengst per paneel op en plaats tot 43 procent meer vermogen op dezelfde omvormer en aansluiting.

3.Beloon volle daken
Meer opwekken dan je verbruikt is met salderen niet lucratief. En voor wie fors meer dan 10.000 kilowattuur per jaar verbruikt, is salderen sowieso niet echt aantrekkelijk. Zo belemmert salderen de optimale benutting van daken op woningen en blijven de daken van veel scholen, ziekenhuizen, zwembaden en kantoren überhaupt volledig onbenut.

4.Beloon energiezuinigheid
Wie saldeert, plaats idealiter precies zoveel zonnepanelen dat zijn jaarverbruik precies gedekt is. Als zonnepanelen eenmaal op het dak liggen, is het vervolgens minder aantrekkelijk om nog elektriciteit te besparen. Zo belemmert salderen mogelijk de installatie van bewegingsmelders, LED-lampen, zuinige wasmachines en ander efficiënter witgoed.

5.Beloon flexibiliteit
Op de elektriciteitsmarkt fluctueren de prijzen de hele dag, afhankelijk van vraag en aanbod. De salderende thuisconsument merkt er echter niets van als hij zijn overschot op de markt brengt op een moment dat de markt al verzadigd is. Salderen verstoort de markt, terwijl de consument juist kan bijdragen aan een betaalbare elektriciteitsvoorziening.

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 18-07-2022 14:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ds23man

ds23man

Eenum

Een incentive is gewoon niet nuttig voor een particulier. Je hebt een over het algemeen een puntdak noord-zuid of oost-west, dan heb je dus niet zoveel keuze. Een ander verhaal zijn zonneparken of platte daken, daar kan je veel gemakkelijker een oost/west opstelling kiezen. In mijn geval heb ik een vrije veld opstelling pal op zuid, oost-west had betekend dat de paardenbak opgeofferd had moeten worden.

• Skyaero
  • Niet online
assje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:06:
[...]
Nu beschrijf je toch precies waarom het wél zinvol is? Bijna het dubbele aan opwek op jaarbasis op dezelfde aansluitcapaciteit.
Alleen is die aansluitcapaciteit niet beschikbaar.

De letterlijke redenering van Netbeheer Nederland was dat als mensen gemiddeld 4 kWp neerleggen (doorgaans met een 3600 W omvormer, zo dat het precies op 1 fase past), dat met de 50% regeling, de piekbelasting nog maar 2000 W is. Voila, congestie opgelost.

Waar Netbeheer Nederland volledig aan voorbij ging is dat mensen nog altijd die 3600 W omvormer kopen, maar dan 7.2 kWp neerleggen. Heb je a) het congestieprobleem niet opgelost en b) de congestie wordt door de langer durende piek alleen maar erger.

Oftewel medicijn is erger dan de kwaal en het tast ook nog eens de autonomie van een wooneigenaar aan.

• Skyaero
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:19:
[...]
Dit is niet juist, de netbeheerder is een publiek orgaan die de maatschappij ten dienste staat. Wat de netbeheerder wel/niet mag is vastgelegd. Een netbeheerder mag bijvoorbeeld geen voorrang geven aan een ziekenhuis ten opzichte van een datacenter.

Die gelijkheid is een hele belangrijke basis. Een basis die bijvoorbeeld bij warmtenetten op dit moment ontbreekt. En de gevolgen daarvan zijn zichtbaar.
Wanneer is het de laatste keer dat je de algemene voorwaarden van een contract hebt gelezen? Wanneer heb je je verzekeringspolis voor het laatst gelezen?

Feit is: 99% van de mensen leest geen overeenkomst en is al helemaal niet in staat om juridische afwegingen te maken. Individuen moet je beschermen.

[/quote]
[/quote]
Idem dito.
"Assumption are the mother of all fuck-ups". Een aanname die duizenden levens kan kosten. Ook in een geïsoleerd huis kunnen je doodvriezen als de verwarming kapot is.

• assje
  • Nu online
Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:26:
Ah juist, mijn reactie was niet zo specifiek op de inhoud van dat artikel gericht.
De letterlijke redenering van Netbeheer Nederland was dat als mensen gemiddeld 4 kWp neerleggen (doorgaans met een 3600 W omvormer, zo dat het precies op 1 fase past), dat met de 50% regeling, de piekbelasting nog maar 2000 W is. Voila, congestie opgelost.
Lijkt me lekker kortzichtig, nu is de uitdaging de capaciteit van PV opwek maar wat later hebben we dezelfde uitdaging m.b.t. verwarming.

Als we even uitgaan van gemiddeld 1.500m3 gas per woning voor verwarming huidig. Door verbeteringen isolatie wordt dit teruggebracht naar 1.000m3. Volgens de Koevlaas formule dan 4,8kW nodig bij -10grC. Bij die temperatuur om veilig te zitten maar rekenen met een COP van 2 dus 2,4kW.

Zeg een gelijktijdigheid van 90% dus een benodigde capaciteit van 2,2kW die bovenop de huidige 2kW komt.

Een capaciteit van ca. 4kW (gemiddeld) heb je in de winter toch al nodig dus dan kunnen we ons daar voor de zomer ook wel op instellen....(en laten we daar dan vooral 8kWp panelen op aansluiten in oost-west :> )

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Skyaero
  • Niet online
!null schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:36:
[...]
Wat echter jammer is, is dat we niet al een tijd inzetten op een standaard waarin warmtepompen regelbaar zijn. Dat gewoon vereisen.
Met elektrische auto's is men al wat verder, echter kun je nog steeds "domme" laadpalen neerzetten, wat ook gedaan wordt.

Achter de meter is woningeigenaar de baas en de netbeheerder moet maar kunnen leveren. Echter weten we ook wel dat dit de komende jaren gewoon problemen gaat geven en we iets moeten.
Mijn inziens kunnen dynamische capaciteitstarieven daarbij helpen. Ik heb daar wel eens een keer een stukje over geschreven (in MO omdat ik dat onder mijn echte naam heb gedaan)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Skyaero
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:37:
[...]
Dat zijn dochterondernemingen die zijn opgestart vanuit de vraag vanuit de overheid
Vraag vanuit de overheid? _O-

Het was de overheid die in het oorspronkelijke warmtewet 2.0 de warmtenetten in commercieel beheer wilde hebben (opwekking, levering + netbeheer) en open warmtenetten (opsplitsing tussen opwekking/levering en netbeheer) wilde verbieden. Gelukkig is dat voorstel afgeschoten.

Deze dochterondernemingen zijn ontstaan omdat netbeheerders van mening zijn dat alle energienetten in hun beheer moet komen. Omdat de overheid daar juist niets in zag, hebben ze dat zelf geïnitieerd. En de enorme start-up verliezen die daarbij gemaakt worden, komen gewoon uit de holding waar ook de e/g onder vallen.

• Sjamo
  • Laatst online: 20:07
Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:26:
[...]

Waar Netbeheer Nederland volledig aan voorbij ging is dat mensen nog altijd die 3600 W omvormer kopen, maar dan 7.2 kWp neerleggen. Heb je a) het congestieprobleem niet opgelost en b) de congestie wordt door de langer durende piek alleen maar erger.

Oftewel medicijn is erger dan de kwaal en het tast ook nog eens de autonomie van een wooneigenaar aan.
Ik heb dat anders begrepen.

Het gaat juist om heel korte heftige pieken, maar ze moeten hun systeem aanpassen op die pieken, waarmee "het systeem" de rest van de dag maar op halve kracht draait.
Door de pieken er af te halen krijgen ze een systeem wat de hele dag door voor een hoger percentage benut wordt. Juist door zo'n ingreep blijft er ruimte voor meer gebruik van zonnepanelen, buiten de pieken om.

Ik begrijp het systeem wel, maar ik ben het er niet mee eens als men dit gaat doen.
Wij hebben omvormers van 295W op panelen van 395W. En dat gaat best goed. Daarmee zitten wij eigenlijk al op 75%. En ja, ik weet dat dat niet betekent dat we dan 25% minder opbrengst hebben.

Maar verder terug daar zou ik toch goed de buik van vol hebben. We kunnen niet zelf onze dakkant kiezen. We hebben geen ruimte voor meer dan de huidige 8 panelen, en hebben er fors voor betaald. Geld dat wij niet zo snel terug gaan verdienen. Verder zijn we hier erg fanatiek op het overdag stroom verbruiken etc. Maar met deze maatregel zou ik het gevoel hebben gestraft te worden voor de overheid en de netbeheerders die de boel hebben laten versloffen.
Het lijkt of ze afgelopen jaar pas wakker zijn geworden, en nu in een paniekreactie de oplossing bij de kleine gebruikers neer willen leggen.

Ik hoop oprecht dat deze maatregel er niet door gaat komen. Het zou bij mij alle verdere goodwill wegnemen voor de energie-transitie.

• ds23man

ds23man

Eenum

Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Vraag vanuit de overheid? _O-

Het was de overheid die in het oorspronkelijke warmtewet 2.0 de warmtenetten in commercieel beheer wilde hebben (opwekking, levering + netbeheer) en open warmtenetten (opsplitsing tussen opwekking/levering en netbeheer) wilde verbieden. Gelukkig is dat voorstel afgeschoten.

Deze dochterondernemingen zijn ontstaan omdat netbeheerders van mening zijn dat alle energienetten in hun beheer moet komen. Omdat de overheid daar juist niets in zag, hebben ze dat zelf geïnitieerd. En de enorme start-up verliezen die daarbij gemaakt worden, komen gewoon uit de holding waar ook de e/g onder vallen.
Wel even het onderscheid maken tussen een netbeheerder en een energieleverancier. Blijkt toch een moeilijk principe te zijn.

• Skyaero
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:42:
[...]
Het lijkt of ze afgelopen jaar pas wakker zijn geworden, en nu in een paniekreactie de oplossing bij de kleine gebruikers neer willen leggen.

Ik hoop oprecht dat deze maatregel er niet door gaat komen. Het zou bij mij alle verdere goodwill wegnemen voor de energie-transitie.
Bingo!

• Skyaero
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Wel even het onderscheid maken tussen een netbeheerder en een energieleverancier. Blijkt toch een moeilijk principe te zijn.
Volgens mij begrijp jij de huidige warmtemarkt niet helemaal.

Een warmtebedrijf bestaat uit warmteopwekking, warmtelevering EN de gehele infrastructuur (pijpen e.d.). Die worden allen COMMERCIEEL geëxploiteerd, doorgaans tegen 7-8% rendement. Daarbij heeft een warmtebedrijf op alle aspecten een MONOPOLIE in een gebied.

Bij elektriciteit en gas is opwekking en levering uitbesteed aan een commerciele partijen in een VRIJE MARKT. De infrastructuur is echter in publieke handen.

Een drinkwaterbedrijf heeft meestal zowel het genereren van drinkwater, leveren van drinkwater en de gehele infrastructuur, echter zijn drinkwaterbedrijven geheel PUBLIEK.

Nu was het oorspronkelijke voorstel van Warmtewet 2.0 dat de huidige status quo behouden zou worden, terwijl velen, inclusief de netbeheerders E&G hebben voorgesteld om het E&G systeem te gebruiken: pijpen in publieke handen, opwekking en levering in een vrije commerciële markt.

Er is ook een groep die het Deense model aanhangt. Dan zou een warmtebedrijf opereren zoals drinkwaterbedrijven dat doen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:34
Goede illustratie van opwarming van het huis. Door collega Lars Boelen. Dan weet je ook waar je dus op moet letten. En natuurlijk zomernacht ventilatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6yvK7i110-Lu4BFiFosUR0T2Xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9hNt5TBsAnTzLmiVZsshhlS.jpg?f=fotoalbum_large

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Skyaero schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:32:
[...]
Dit is niet juist, de netbeheerder is een publiek orgaan die de maatschappij ten dienste staat. Wat de netbeheerder wel/niet mag is vastgelegd. Een netbeheerder mag bijvoorbeeld geen voorrang geven aan een ziekenhuis ten opzichte van een datacenter.

Die gelijkheid is een hele belangrijke basis. Een basis die bijvoorbeeld bij warmtenetten op dit moment ontbreekt. En de gevolgen daarvan zijn zichtbaar.
Het leek me nogal voor de hand te liggen dat in de context van deze discussie de netbeheerder met zijn net en meter doet wat vastgelegd is binnen de wetgeving.
Het punt is dat wat tot en met de meter gebeurt (tot het verlenen van toegangsrecht op private eigendom tot de meter) onder de bevoegdheid van de netbeheerder valt. Alles wat daar achter gebeurt dient al dan niet met toestemming van de consument te gebeuren.
Uiteraard kan een netbeheerder, op netniveau, voorrang geven aan deze of gene gebruiker(sgroep).
Dat heet het afschakelplan.

[...]
Wanneer is het de laatste keer dat je de algemene voorwaarden van een contract hebt gelezen? Wanneer heb je je verzekeringspolis voor het laatst gelezen?
Wat heeft dat er nu mee te maken? Ik ken mijn rechten en plichten.
Juist daarom zal ik de netbeheerder pas toegang geven tot toestellen in mijn woning wanneer ik daar ook voordeel aan heb en het toebrengen van schade geregeld is. Zoniet krijgt hij geen toestemmng.
Feit is: 99% van de mensen leest geen overeenkomst en is al helemaal niet in staat om juridische afwegingen te maken. Individuen moet je beschermen.
Ja en? Volgens mij verzin je dat cijfer van 99% gewoon om te kunnen overdrijven in de feiten en dat heeft dan geen invloed op het beslissingsrecht van individuen die wel voor zichzelf kunnen beslissen en handelen.
Ipv als doel beschermen lijkt je opmerking meer in de richting van het overdreven betuttelen op te schuiven.
=> 99% van de mensen zijn dom en wij zullen wel, in al onze wijsheid, beslissen wat al dan niet goed voor hen is". :? Begrijp ik je nu goed en wil je ook dat men voor de consumenten gaat beslissen welk energiecontract en verzekering ze afsluiten want ze zijn niet snugger genoeg om begrijpend te lezen?
"Assumption are the mother of all fuck-ups". Een aanname die duizenden levens kan kosten. Ook in een geïsoleerd huis kunnen je doodvriezen als de verwarming kapot is.
Ook weer een overdrijving die je met een oneliner niet kan rechtvaardigen. Het ging om een warmtepomp die het eventueel zou kunnen begeven. Dat merk je vroeg genoeg. Ik heb wel een idee over de winters in NL maar ga me er niet over uitspreken. Maar hier in Vlaanderen vries je heus overnacht niet dood wanneer de WP het begeeft. En al heel zeker niet bij duizenden. De meeste "oma's" zijn wel wat meer gewoon dan een WP die het door een technisch mankement laat afweten. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 18-07-2022 16:39 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:31:
Goede illustratie van opwarming van het huis. Door collega Lars Boelen. Dan weet je ook waar je dus op moet letten. En natuurlijk zomernacht ventilatie.

[Afbeelding]
Zolang het 's nachts maar afkoelt gaat het goed. Vannacht ramen open gehad morgen vroeg alles open gegooid, daarna alle zonwering en ramen gesloten. Na het eten koeken was het 22.4 °, zonder koeling.
Als een een goed geïsoleerd huis hebt en de zon er uit weet te houden en wtw hebt voor de ventilatie is het in huis prima uit te houden.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
FransvWoerkom schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:25:
warmtepompen worden gedimensioneerd en ingesteld alsof het gasketels zijn met nachtverlaging en aan/uit thermostaten.
Ehm, er is niks tegen nachtverlaging en aan/uit thermostaten bij warmtepompen. Als je dat goed doet (met vooral een "strak" afgestelde watertemperatuur, goede isolatie en een hele dikke thermische buffer) kun je enorm hoge rendementen halen. Ik haalde met die nachtverlaging én een aan/uit thermostaat afgelopen stookseizoen een sCOP (voor verwarmen) van 6.0.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Vaevictis_
Andrehj schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:42:
[...]

Ehm, er is niks tegen nachtverlaging en aan/uit thermostaten bij warmtepompen. Als je dat goed doet (met vooral een "strak" afgestelde watertemperatuur, goede isolatie en een hele dikke thermische buffer) kun je enorm hoge rendementen halen. Ik haalde met die nachtverlaging én een aan/uit thermostaat afgelopen stookseizoen een sCOP (voor verwarmen) van 6.0.
Als ik naar mijn huis kijk dan verliest de woonkamer 0,8 graden in de winter per dag zonder verwarming door goede isolatie en luchtdichtheid. Ik laat thermostaat dan ook jaarrond op 21 staan. Haal ook SCOP van 6 met water/water warmtepomp is ook aan/uit. Voor de rest naregeling per ruimte met ruimtethermostraat.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:51
Even heel ander onderwerp. Wat zijn inductiefornuizen duur!

Een 6-pits gasfornuis met oven heb je voor rond de 1000 euro.

Als er al een prijs staat bij 6-zone inductiefornuizen, dan zit je al op >4000 euro. :o Waarom zijn die dingen zo belachelijk duur, en 6-zones moeilijk te krijgen?

Met dergelijke prijzen heeft het geen zin om van het gas af te gaan. Op basis van vastrecht duurt het 20 jaar voor je je fornuis eruit hebt, mits ze 20 jaar meegaan.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zwartoog schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:46:

Als er al een prijs staat bij 6-zone inductiefornuizen, dan zit je al op >4000 euro. :o Waarom zijn die dingen zo belachelijk duur, en 6-zones moeilijk te krijgen?

Met dergelijke prijzen heeft het geen zin om van het gas af te gaan. Op basis van vastrecht duurt het 20 jaar voor je je fornuis eruit hebt, mits ze 20 jaar meegaan.
Ik merk wel dat er minder aanbod is ja, zeker als je een bepaalde maat of eigenschap nodig hebt.

Zelf waren wij dacht ik 400 of 600 euro kwijt voor 5 zones 11kW, door geen hele harde eisen te stellen.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:40

Goeie vraag, het was mij ook al opgevallen. Wij hebben net een 90cm Lofra inductie met dubbele oven aangeschaft en die is zo maar 1400€ duurder dan de gas uitvoering. Geen idee waar hem dat in zit, al zijn inductiekookplaten volgens mij ook altijd duurder dan gas.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

Afgelopen jaar een vierpits inductiekookplaat bij de grote blauw-gele blokkendoos gehaald. Kostte ons nog geen driehonderd euro.

Geheel gesubsidieerd gekregen trouwens, lang leve verduurzaamingssubsidies in DH.

Als ik zoek op 6-pitters met courante maten lukt dit vanaf zevenhonderd.

Je stapt niet alleen op basis van een ROI calculatie over op inductie, wat mij betreft. Er wegen veel meer dingen mee. Zo is het oppervlak met twee vegen schoon, kun je het als werkblad gebruiken en is de pan/pot sneller warm. Vergeet ook de esthetiek niet! Ohja en het feit dat de energie potentieel duurzaam opgewekt kan worden...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Zwartoog
Aziraphale schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:57:
[...]

Goeie vraag, het was mij ook al opgevallen. Wij hebben net een 90cm Lofra inductie met dubbele oven aangeschaft en die is zo maar 1400€ duurder dan de gas uitvoering. Geen idee waar hem dat in zit, al zijn inductiekookplaten volgens mij ook altijd duurder dan gas.
Wat duurder is ook geen principiëel probleem, maar qua fornuizen zijn het veelvouden. En het 6-pits aanbod is enorm beperkt, zeker in vergelijking tot gasmodellen.
GudZ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:23:
[...]

Afgelopen jaar een vierpits inductiekookplaat bij de grote blauw-gele blokkendoos gehaald. Kostte ons nog geen driehonderd euro.

Geheel gesubsidieerd gekregen trouwens, lang leve verduurzaamingssubsidies in DH.

Als ik zoek op 6-pitters met courante maten lukt dit vanaf zevenhonderd.

Je stapt niet alleen op basis van een ROI calculatie over op inductie, wat mij betreft. Er wegen veel meer dingen mee. Zo is het oppervlak met twee vegen schoon, kun je het als werkblad gebruiken en is de pan/pot sneller warm. Vergeet ook de esthetiek niet! Ohja en het feit dat de energie potentieel duurzaam opgewekt kan worden...
Ik denk dat je voor die 700,- alleen een kookplaat voor 6 zones hebt, zonder oven. Daarom verbaas ik mij ook zo over de prijzen. Een oven onder het gaspit is hetzelfde als een oven onder een inductieplaat, dus waarom er geen 6-zone inductiefornuizen zijn (met oven) voor onder de 2000 euro?

Qua maat ben ik niet kritisch: het is een losstaand fornuis, kan tot 105 cm breedte :)

Die andere punten die je noemt zijn interessant om jezelf over de streep te trekken, maar dat gaat niet op als het alternatief het drievoudige kost zonder duidelijke gebruikswinst.

Voornaamste gebruikswinst in inductie zou hem voor mij zitten in het veel sneller warm krijgen van een pannetje, en deels in het verdwijnen van een open verbrandingsapparaat in huis.

Gas heeft ook voordelen: als er gas is en geen elektra, kun je wel koken. Is puur mechanisch, gaat eigenlijk niets aan stuk. (En als er geen gas is maar wel elektra, dan hebben we de waterkoker voor de studentenchef :P)

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zwartoog schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Wat duurder is ook geen principiëel probleem, maar qua fornuizen zijn het veelvouden. En het 6-pits aanbod is enorm beperkt, zeker in vergelijking tot gasmodellen.

[...]

Ik denk dat je voor die 700,- alleen een kookplaat voor 6 zones hebt, zonder oven. Daarom verbaas ik mij ook zo over de prijzen. Een oven onder het gaspit is hetzelfde als een oven onder een inductieplaat, dus waarom er geen 6-zone inductiefornuizen zijn (met oven) voor onder de 2000 euro?
Bij gas zijn die apparaten gecombineerd zodat je maar 1 gasleiding nodig hebt lijkt me.

In geval van elektrisch is er niet echt noodzaak om een combi-apparaat te hebben. Stekkertje extra is geen probleem. dat maakt het exotisch denk ik?

• Zwartoog
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Bij gas zijn die apparaten gecombineerd zodat je maar 1 gasleiding nodig hebt lijkt me.

In geval van elektrisch is er niet echt noodzaak om een combi-apparaat te hebben. Stekkertje extra is geen probleem. dat maakt het exotisch denk ik?
Ik ben de laatste decennia geen gasovens meer tegen gekomen in Nederland. Alleen hele oude in een bungalopark :) Ofwel: praktisch alle moderne ovens zijn elektrisch, dus met stekker, en aparte gasaansluiting voor de pitten.

Maar misschien dat dat wel een oorzaak is: inbouw is tegenwoordig "de norm". Gas wordt veel geleverd waar inbouw niet de norm is. Losstaande inductiefornuizen is hier misschien gewoon weinig vraag naar.

Ik zal eens in het buitenland kijken :)

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb hier een 6 pits Boretti gasfornuis staan met dubbele oven. Het kleine oventje is elektrisch. Als ik dan kijk wat ik kwijt ben voor inductie ga je echt janken. Nog even afgezien dat ik een meter of 40 krachtstroom naar de hoofdmeterkast moet gaan trekken en alweer een extra groepenkast moet bijplaatsen. En dan is het zelfs nog de vraag of ik nog wel ga uitkomen met mijn 3x35A aansluiting met de 3 warmtepompen.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:51
ds23man schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:37:
Heb hier een 6 pits Boretti gasfornuis staan met dubbele oven. Het kleine oventje is elektrisch. Als ik dan kijk wat ik kwijt ben voor inductie ga je echt janken. Nog even afgezien dat ik een meter of 40 krachtstroom naar de hoofdmeterkast moet gaan trekken en alweer een extra groepenkast moet bijplaatsen. En dan is het zelfs nog de vraag of ik nog wel ga uitkomen met mijn 3x35A aansluiting met de 3 warmtepompen.
Ben je je ervan bewust dat je hier "gestrand" bent in de duurzame kroeg??
Welk deel van deze bijdrage is duurzaam?
(ok, warmtepompen, maar dan 3?????)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Zwartoog
ds23man schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:37:
Als je kookt, kan je WP uit: koken genereert zoveel warmte :)

Maar jouw situatie is vrij speciaal. Blijkbaar is een 6 zoneinductiefornuis met oven dat ook. Ik kom heel snel uit bij horeca-leveranciers. Die hebben wat ik wil, kost alleen 18k :+

Ik vermoed dat er (nog) te weinig consumentenvraag is naar grote losstaande inductietoestellen.

• !null
Vrienden van me hebben dat ook, was duur maar geen 18K betaald.
Wat handig is in 1 apparaat dat het dan 1x 11kW is ipv 11kW + 3kW.

Maar sowieso, sommige keukens in luxe huizen hebben zelf al een 3x25A nodig, laat staan de rest van het huis :+

Wij hebben een 3.5kW inductiekookplaat en een 2kW oven / stoomoven. En ik draai het allemaal op een omvormer die 5 a 6kW kan doen max. (Daar draait het hele huis op)

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 19-07-2022 10:02 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

CvP_tweakers schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb 3 gescheiden cv systemen.

• ds23man

ds23man

Eenum

Zwartoog schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Als je kookt, kan je WP uit: koken genereert zoveel warmte :)

Maar jouw situatie is vrij speciaal. Blijkbaar is een 6 zoneinductiefornuis met oven dat ook. Ik kom heel snel uit bij horeca-leveranciers. Die hebben wat ik wil, kost alleen 18k :+

Ik vermoed dat er (nog) te weinig consumentenvraag is naar grote losstaande inductietoestellen.
Boretti heeft al jaren dat soort fornuizen in het assortiment, startprijzen vanaf 2,5K. Als ik iets vergelijkbaars wil met wat ik al heb, ga je zo naar de 5K. Het huidige fornuis ging ook al die richting.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

!null schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:02:
Wij hebben een 3.5kW inductiekookplaat en een 2kW oven / stoomoven. En ik draai het allemaal op een omvormer die 5 a 6kW kan doen max. (Daar draait het hele huis op)
Woon je off the grid?

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
CvP_tweakers schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Anti duurzaam is toch ook duurzaam 8)

• ds23man

ds23man

Eenum

Keesvdzanden schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Anti duurzaam is toch ook duurzaam 8)
Heb hier anders al een tijdje 60 zonnepanelen liggen die mijn stroomverbruik afdekken. Ik ben voorstander voor het van het gas afgaan, maar dat moet wel kunnen. Zie op dit forum genoeg voorbeelden voorbij komen waar dat gewoon niet realistisch is.

En dan woon ik nog bovenop de grote gasbel ook.

[ Voor 5% gewijzigd door ds23man op 19-07-2022 10:37 ]

• assje
  • Nu online
ds23man schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:36:
Ik ben voorstander voor het van het gas afgaan, maar dat moet wel kunnen. Zie op dit forum genoeg voorbeelden voorbij komen waar dat gewoon niet realistisch is.
Gas (of andere fossiele brandstoffen) blijven verbruiken is ook niet realistisch dus er zal toch iets moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 19-07-2022 11:20 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

Denk dat zoveel mogelijk van het gas of andere fosiele brandstoffen af veel realistischer is.

• Keesvdzanden
ds23man schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:30:
Denk dat zoveel mogelijk van het gas of andere fosiele brandstoffen af veel realistischer is.
Paar airco hangen en klaar, geen gas meer. Moet je wel tegen de wind kunnen.
Elektrische boiler kan iedereen kwijt.
En inductie hoeft ook niet veel te kosten, paar honderd euro. Die van een paar duizend zijn zelf denkend met ingebouwde kook programma's, dat hoeft niet perse

• ds23man

ds23man

Eenum

Keesvdzanden schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:34:
[...]

En inductie hoeft ook niet veel te kosten, paar honderd euro. Die van een paar duizend zijn zelf denkend met ingebouwde kook programma's, dat hoeft niet perse
Dit is wel heel kort door de bocht, waar haal je de stroom vandaan als het niet waait of het donker is?

Overigens is gas en kernenergie net door Europa als groen verklaard....

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ds23man schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:38:
Dit is wel heel kort door de bocht, waar haal je de stroom vandaan als het niet waait of het donker is?
Het rendement van de gas > elektriciteit > warmtepomp ketting ligt hoger dan thuis gas verbranden om te verwarmen, dus het helpt sowieso.

• ds23man

ds23man

Eenum

Daarom zeg ik zoveel mogelijk van het gas af. Maar er helemaal vanaf kunnen we voorlopig wel vergeten.

• Zwartoog
Keesvdzanden schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Dan hoor ik graag waar jij een 6-zone inductiefornuis (dus met oven) kan vinden voor een paar honderd euro? Niet-inbouw.

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens mij stelt Kees een Ikea tafel voor waarin je in blad een gat hakt voor je plaat en dan een oventje eronder zet op een kistje.......

• Zwartoog
Ja, dat hoeft niet veel te kosten. Hoewel, 6 zone inductieplaat + losse oven + gedeeltelijke verbouwing keuken om het in te laten passen, kost ook niet niks.

Technisch heeft hij wel gelijk: het hoeft niet veel te kosten. De oven is identiek als die onder een gasfornuis, 6 zone kookplaat moet voor 1000 te vinden zijn.

Nadeel van kookplaten is dat ze geen fysieke knoppen hebben, anders zou je zelf nog wat kunnen knutselen.

• Keesvdzanden
[...]

Bij Eneco, 100 procent wind

• Keesvdzanden
Zwartoog schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Dan hoor ik graag waar jij een 6-zone inductiefornuis (dus met oven) kan vinden voor een paar honderd euro? Niet-inbouw.
Inductie oven is luxe probleem, doe maar wat @ds23man voorstelt haha

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Je vergeet de nuance en voorwaarden: er moet beroerdere opwek voor offline.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Zwartoog
Keesvdzanden schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Inductie oven is luxe probleem, doe maar wat @ds23man voorstelt haha
Ovens werken niet op inductie :) Heeft ook geen voordelen. Vandaar ook mijn "frustratie" hier: er is totaal geen reden dat een groter inductiefornuis een veelvoud van een gasversie moet kosten.

Dan maar blijven gassen en kijken wat er komende jaren langs komt :)

• GudZ
Okay komt ie

Even op basis van assumpties: nog iemand die het vreemd vindt dat Nederland zo hoog eindigt op de duurzaamheidstransitie-index (duur woordje, overigens)?

Lopen IJsland, Zweden en Noorwegen en zelfs niet Duitsland niet voor op ons wat betreft energieopwekking en recycling/cradle to cradle, om maar twee aspecten te noemen?

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Je vergeet de nuance en voorwaarden: er moet beroerdere opwek voor offline.
Het was cynisch bedoeld. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de uitstoot wordt verminderd. Naar nul gaat nooit lukken, dan moeten we een heleboel varkens en koeienkonten dicht purren.

• ds23man

ds23man

Eenum

Keesvdzanden schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Bij Eneco, 100 procent wind
Honderd 100% gebakken lucht dus. Leuke marketing trouwens, ze garanderen alleen dat ze over de hele contractperiode wind voor je inkopen. Maar dat wil niet niet zeggen dat je ten alle tijde wind uit je stopcontact krijgt. Momenteel bestaat de grote kans dat je af en toe ook wat kolengruis meekrijgt.....

• ds23man

ds23man

Eenum

GudZ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:13:
Okay komt ie

Even op basis van assumpties: nog iemand die het vreemd vindt dat Nederland zo hoog eindigt op de duurzaamheidstransitie-index (duur woordje, overigens)?

Lopen IJsland, Zweden en Noorwegen en zelfs niet Duitsland niet voor op ons wat betreft energieopwekking en recycling/cradle to cradle, om maar twee aspecten te noemen?
Als je al getransiteerd bent kan je nooit meer hoog op deze index belanden. Kortom, Nederland is met een inhaalslag bezig.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Zwartoog Alles-in-één apparaten zijn doorgaans minder fijn dan losse.
Een losse oven met daarop of ernaast een werkblad is het meest flexibel, dan kan je zelf je eigen 6pits kookplaat samenstellen met 3x een tweepits opbouwplaat - meer prepping area, makkelijk voor buiten koken, per stuk in te wisselen voor een frituurpan/teppan yaki/grill/wok, ook te krijgen met draaiknoppen, grote pannen staan elkaar niet in de weg :)
Fornuizen zijn duidelijk een overblijfsel van hout/kolenstook en eigenlijk gewoon onhandig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:47:
@Zwartoog Alles-in-één apparaten zijn doorgaans minder fijn dan losse.
Een losse oven met daarop of ernaast een werkblad is het meest flexibel, dan kan je zelf je eigen 6pits kookplaat samenstellen met 3x een tweepits opbouwplaat - meer prepping area, makkelijk voor buiten koken, per stuk in te wisselen voor een frituurpan/teppan yaki/grill/wok, ook te krijgen met draaiknoppen, grote pannen staan elkaar niet in de weg :)
Fornuizen zijn duidelijk een overblijfsel van hout/kolenstook en eigenlijk gewoon onhandig.
Niet iedereen heeft een Vinex keuken. Hier een originele schouw (rijksmonument) waar je gewoon een echt fornuis in wilt plaatsen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat het punt ondersteunt dat het concept 'fornuis' in het museum thuishoort :)
De mensen die in een museum willen wonen mogen van mij best financieel gesteund worden om oude meuk in stand te houden, een modern gasfornuis past daar ook niet (imo).

In mijn ouderlijk huis, een boerderij uit ca 1900, werd zo lang ik me kan herinneren elektrisch gekookt.

Maar goed, een fornuis is zo omgebouwd naar flessengas en op die schaal is dat prima duurzaam te doen.

• !null
Niet helemaal. Ik kan tot 3/4e van het jaar zelfvoorzienend zijn. Dit kan ik nog wat uitbreiden.
Wellicht lukt 100%, maar dan zal ik nog niet offgrid zijn want ik wil alle overtollige PV energie verkopen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

!null schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:13:
[...]

Niet helemaal. Ik kan tot 3/4e van het jaar zelfvoorzienend zijn. Dit kan ik nog wat uitbreiden.
Wellicht lukt 100%, maar dan zal ik nog niet offgrid zijn want ik wil alle overtollige PV energie verkopen.
Oke, ik vond de opmerking wat vreemd dat je hele huis op een omvormer draait. Maar je bedoelt als er zon is? 's avonds neem je gewoon af van het net of een accu?

• !null
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Oke, ik vond de opmerking wat vreemd dat je hele huis op een omvormer draait. Maar je bedoelt als er zon is? 's avonds neem je gewoon af van het net of een accu?
Ah sorry, wellicht niet helemaal duidelijk inderdaad.

Ik draai op een 12kWh accu systeem met omvormer die bij de 6kW vermogen erbij ophoudt.
PV laad direct het accu systeem met gelijkstroom en de omvormer besluit welke kant op hij vermogen gooit (dus huis in of bij overtollige capaciteit, het net op)

• Skyaero
  • Niet online
Okay komt ie

quote uit het artikel:
The Netherlands scored a 57.4 GTI rating. The Dutch performed strongest on the grounds of waste management – rated at 75.2 – due to its policies on waste generation of households, its high circularity and recycling rate, and approaches to landfill and waste disposal.
En dat klopt dan wel weer aardig. Wij verbranden bijna al het afval (= beter dan storten), en gebruiken de verbrandingsenergie voor warmte en elektriciteit. Daarnaast recyclen wij relatief veel.

Hier vind je de gehele methode. Dan wordt ook wel duidelijk waarom wij relatief goed scoren
https://www.oliverwyman.c...on-index/methodology.html

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:48
!null schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:49:
Ah sorry, wellicht niet helemaal duidelijk inderdaad.

Ik draai op een 12kWh accu systeem met omvormer die bij de 6kW vermogen erbij ophoudt.
PV laad direct het accu systeem met gelijkstroom en de omvormer besluit welke kant op hij vermogen gooit (dus huis in of bij overtollige capaciteit, het net op)
Met een dergelijk systeem schat ik in dat ik ook zo'n 3/4 van het jaar nauwelijks stroom af hoe te nemen. Heel soms komt ons piekverbruik wel boven de 6kW uit, vnl als we wat ingewikkelds koken, vier pitten + oven aan, zoiets. Of ik denk niet na, de wasmachine staat aan, de auto staat te laden en ik ga dan koken oid. Met wat denkwerk en/of wat planning zijn veel van die pieken wel te voorkomen.

Als het salderen er gedeeltelijk uit is zie ik dat ook wel voor me.

-edit-

Ik draai overigens net een paar dagen een Raspberry Pi met Home Assistant er op. Die heeft sinds vorig jaar een heel leuke energie-module, wat heel makkelijk inzichtelijk maakt hoeveel van onze zonnestroom we direct zelf verbruiken, hoeveel we van het net halen, en hoeveel zonnestroom aan het net geleverd wordt. Dat soort cijfers gaan heel nuttig worden om de capaciteit van een huisaccu te begroten.

En energiegrafiekjes zijn gewoon leuk :P

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 19-07-2022 14:57 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• !null
@Skyaero Hoezo is het verbranden eigenlijk beter dan storten? Ik kan het me helemaal voorstellen, vooral vervuiling van de bodem. Maar vanuit CO2 oogpunt zou storten beter kunnen zijn. Maarja, dan zet je er wellicht gas of kolen tegenover.

@JeroenH Ja zoals ik zei, 3/4e lukt ongeveer wel. Ik heb er dus 5000Wp bij liggen, dat ligt alleen vrij vlak en er zijn wat bomen in de ochtend. Dus het zou al beter presteren op een regulier huis met een hoek van 30 a 40 graden, en dan zonder de bomen.
Windmolentje erbij is een steeds serieuzere optie (ik woon ook vrij op een winderige plek).

Edit:

Meer dan 10kWh heeft ook niet veel zin. @Skyaero heeft dat al eens voorgerekend, 5kWh is eigenlijk ideaal meest effectief.

Vanuit meer autarkie gedachte wil ik nog wel eens denken, had ook 30kWh ofzo mogen zijn.
Maar als het donker / langdurige bewolkt wordt, eind November, en je hebt ook warmte nodig middels warmtepomp, dan zou je ineens gigantische accu's nodig hebben. 500kWh en meer, dat gaat natuurlijk nergens over.

[ Voor 27% gewijzigd door !null op 19-07-2022 15:00 ]

• deejeebv
  • Nu online
!null schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:57:
@Skyaero Hoezo is het verbranden eigenlijk beter dan storten? Ik kan het me helemaal voorstellen, vooral vervuiling van de bodem. Maar vanuit CO2 oogpunt zou storten beter kunnen zijn. Maarja, dan zet je er wellicht gas of kolen tegenover.

@JeroenH Ja zoals ik zei, 3/4e lukt ongeveer wel. Ik heb er dus 5000Wp bij liggen, dat ligt alleen vrij vlak en er zijn wat bomen in de ochtend. Dus het zou al beter presteren op een regulier huis met een hoek van 30 a 40 graden, en dan zonder de bomen.
Windmolentje erbij is een steeds serieuzere optie (ik woon ook vrij op een winderige plek).

Edit:

Meer dan 10kWh heeft ook niet veel zin. @Skyaero heeft dat al eens voorgerekend, 5kWh is eigenlijk ideaal meest effectief.

Vanuit meer autarkie gedachte wil ik nog wel eens denken, had ook 30kWh ofzo mogen zijn.
Maar als het donker / langdurige bewolkt wordt, eind November, en je hebt ook warmte nodig middels warmtepomp, dan zou je ineens gigantische accu's nodig hebben. 500kWh en meer, dat gaat natuurlijk nergens over.
Ik merk dat mijn panelen op platdak (15°) in de zomer meer opleveren dan het schuine dak van 55°.
Uit oogpunt van zelfvoorziening heb je inderdaad meer aan hogere opbrengst in de winter.

• Skyaero
  • Niet online
Storten leidt tot grote hoeveelheden methaanemissies en methaan is een sterker broeikasgas dan CO2.

• Skyaero
  • Niet online

Ik kwam op 1200 kWh opslagcapaciteit uit om 100% autarkisch te zijn. Met 5 kWh opslagcapaciteit zat ik al op bijna 70% autarkie. Die laatste 30% doen echt pijn. Ik moet nog steeds sommetjes te maken om te kijken of wind iets kan oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Skyaero op 19-07-2022 15:32 ]

• JeroenH
Yep, bij een huisccu geldt heel hard de wet van de afnemende meeropbrengsten. Bij mij zou de eerste 2-3kWh de grootste deuk maken, afhankelijk van op welk optimum je mikt (financieel, energetisch, per dag/maand/jaar, enz) bij zo 5-6kWh zouden de meeste optimums hier wel afgedekt zijn, en als vooroploper zal het overwegen denk ik bij mij rond de 10kWh ook wel ophouden.
Als je warmte ook mee moeten nemen is het in Nederland nog niet goed te doen. Ik heb een warmtenetaansluiting, en wat daar verder de nadelen ook van zijn, ik hoef er qua opwek, opslag e.d. niet over na te denken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Keesvdzanden
Zwartoog schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Ovens werken niet op inductie :) Heeft ook geen voordelen. Vandaar ook mijn "frustratie" hier: er is totaal geen reden dat een groter inductiefornuis een veelvoud van een gasversie moet kosten.

Dan maar blijven gassen en kijken wat er komende jaren langs komt :)
Of gas flessen, zoveel verbruikt het niet

• JeroenH
Keesvdzanden schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:36:
Of gas flessen, zoveel verbruikt het niet
Zo'n enorme OK gas gastank op je oprit, kun je je woning op propaan verwarmen ;)

Afbeeldingslocatie: https://okgas.nl/files/uploads/2021/11/Met-propaangas-gevulde-propaangastank-in-een-buitenwijk.jpg

Gaat in een woonwijk niet gebeuren natuurlijk, maa ik ben wel benieuwd wat daar de economics van zijn vergeleken met aardgasaansluiting.

• Keesvdzanden
JeroenH schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:40:
[...]

Zo'n enorme OK gas gastank op je oprit, kun je je woning op propaan verwarmen ;)

[Afbeelding]

Gaat in een woonwijk niet gebeuren natuurlijk, maa ik ben wel benieuwd wat daar de economics van zijn vergeleken met aardgasaansluiting.
Het valt duurder uit, maar als het alleen dient om gas fornuis te voeden dan is het financieel niet zo spannend

• Proton_

Proton_

Team Welles

@JeroenH met zo'n tank kan je wel je inkoopmoment plannen :)
Maar propaan moet je niet opstoken, dat is zonde.
Op de 900 gram propaan (R290) die in mijn tuin staat kom ik de hele winter door. (Sorry, inkoppertje)

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 19-07-2022 15:46 ]

• !null
JeroenH schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Yep, bij een huisccu geldt heel hard de wet van de afnemende meeropbrengsten. Bij mij zou de eerste 2-3kWh de grootste deuk maken, afhankelijk van op welk optimum je mikt (financieel, energetisch, per dag/maand/jaar, enz) bij zo 5-6kWh zouden de meeste optimums hier wel afgedekt zijn, en als vooroploper zal het overwegen denk ik bij mij rond de 10kWh ook wel ophouden.
Ja maar vergis je niet in dat de installatieprijs uit veel meer bestaat dan de kWh prijs. Sterker nog, als je 2 a 3 kWh wil doen maar wel met 5kW vermogen, dan kan dat niet altijd (vindt LFP niet zo leuk).
Dus dan bespaar je een paar honderd euro op een commerciele installatie van duizenden euro's.

Ik zie liever gewoon 1 ding, die dan ergens tussen de 5 a 10kWh is (Tesla Powerwall is al 14kWh) die je gewoon plaatst en klaar. Ik hou normaal gesproken wel van modulair, maar voor Nederland is er wel 1 maat te maken. En de villa neemt er dan maar een paar.
Dat modulaire per 2kWh schiet niet op.
[...]

Als je warmte ook mee moeten nemen is het in Nederland nog niet goed te doen. Ik heb een warmtenetaansluiting, en wat daar verder de nadelen ook van zijn, ik hoef er qua opwek, opslag e.d. niet over na te denken.
Ja ik doe er dus warmte bij. Afgelopen winter begon ik alweer zelfvoorzienend te zijn vanaf eind februari en in maart, toen het nog net zo koud was maar de zon tenminste hoger kwam.
Dus zonnehoek is belangrijker dan de warmtevraag zelf. Of in ieder geval in mijn situatie.

Zet je mijn huis een stuk zuidelijker in Europa neer dan kun je al wel offgrid.

• !null
Skyaero schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:32:
[...]

Ik kwam op 1200 kWh opslagcapaciteit uit om 100% autarkisch te zijn. Met 5 kWh opslagcapaciteit zat ik al op bijna 70% autarkie. Die laatste 30% doen echt pijn. Ik moet nog steeds sommetjes te maken om te kijken of wind iets kan oplossen.
Leuk om daar te rekenen. Ik zit dus niet ver bij jou vandaan en het waait hier vaak genoeg. Ik zat te denken aan een 1.5kW windmolen op circa 7 a 8 meter hoogte?
Mag dan vast weer niet, maar ik zie niet erg in het zicht. Dat moet ik nog even checken.

Overigens zijn de verschillen groot. Afgelopen winter was er niet zoveel wind, of in ieder geval niet toen in November dat ik het had kunnen gebruiken.
Winter daarvoor waaide het zoveel dat er altijd wel een paar honderd watt zou zijn om de boel aan de gang te houden, incl het huis warmhouden middels de airco. Die winter zou het echt gigantisch zijn geweest qua zelfredzaamheid. Ondanks de -10 die er toen een volle week was.

Daarnaast vind ik alternatieven ook interessant. Eigenlijk zou ik gewoon van die algenpanelen willen kopen, nu lekker algendiesel maken, en dan van de winter in een klein diesel aggregraatje weer opstoken, en daarbij de warmte ook opslaan/gebruiken voor het douchen en verwarming.

Ik ben niet echt fan van aggregraten, en zal altijd het grid verkiezen boven aggregraat. Maar als ik zelf de diesel kan maken, dan is dat een leuke manier van zomer/winter overbruggen, want de energie is er wel door het jaar heen.

• Vaevictis_
Goed onderwerp ik kijk al wat langer naar inductiekookplaat voor mijn moeder waar ik tegenaan loop ik dat ik geen partij kan vinden die ook een extra groep wil installeren en gastoestel wil afsluiten. Iemand tips ? Zie veel inbouwen als elektra aansluiting er al zit

• !null
Skyaero schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Storten leidt tot grote hoeveelheden methaanemissies en methaan is een sterker broeikasgas dan CO2.
Oh methaan had ik niet direct aan huiselijk grofvuil gekoppeld, maar kan ik me voorstellen.

Methaan is erg, en helaas ook weer een lekkend bijproduct van de LNG schepen die nu ingezet (gaan) worden.

• ds23man

ds23man

Eenum

Hoezo is methaan erg? Als je met je partner in bed ligt komt er genoeg methaan voorbij.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Wat zouden jullie doen. Zolder is geisoleerd via een nieuw dak met 10cm EPS, maar wordt verder niet gebruikt. Ik kan de zoldervloer nog isoleren, ik heb 14cm hoogte tussen de balken (er ligt geen vloer). Kan er makkelijk glaswol tussen leggen.

Maar heeft het veel zin? Ga ik dat merken?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vaevictis_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:02:
Goed onderwerp ik kijk al wat langer naar inductiekookplaat voor mijn moeder waar ik tegenaan loop ik dat ik geen partij kan vinden die ook een extra groep wil installeren en gastoestel wil afsluiten. Iemand tips ? Zie veel inbouwen als elektra aansluiting er al zit
Toestel afsluiten kun je toch even zelf doen? Gaskraan dicht draaien en slang lostrekken. klaar :-)

en dan gewoon een lokale klusjesman even een nieuwe groep laten installeren als je daar zelf niet handig in bent.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 19-07-2022 16:09 ]

• !null
ds23man schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:07:
Hoezo is methaan erg? Als je met je partner in bed ligt komt er genoeg methaan voorbij.
Naast jou in bed is 1 ding, maar zwart wit gevlekt en veel groter en allemaal massaal in een schuur is nog veel erger!

Methaan is vrij ernstig, het is een veel sterker broeikasgas dan CO2. Het vervliegt wel weer, dus het is een tijdelijk probleem van rond de 10 jaar zeggen ze.
Maar laten de aankomende 10 jaar nou best belangrijk zijn.

• JeroenH
Mijn ouders hebben een huurwoning, en die is twee jaar geleden grondig gerenoveerd, inclusief echt een heel goede duurzaamheidsslag. Mijn moeder zat al wel eens te denken om elektrisch te gaan koken, en ik heb haar toen aangeraden om eens te vragen of één van die loodgieters en/of elektriciens er *ahem* *kuch* na werktijd geen trek in had om een extra groep te plaatsen, een kabel naar de keuken te trekken en daar een Perilex contactdoos te plaatsen. Iemand was daar in ruil voor een paar stukjes gekleurd papier wel toe bereid.

Daarna heb ik een elektrisch fornuis voor ze besteld, inclusief montage, en toen mijn moeder weer iets dergelijks geadviseerd: om die monteur te vragen of hi misschien de gasaansluiting in het keukenkastje kon afdoppen, Dat wilde de beste man wel, en daarmee was het geregeld.

Dus, gewoon eens rondvragen/bellen? Kijk of je een "full service" installatiebedrijf kunt vinden, want deze werkzaamheid overlapt electricien/loodgieter-werkzaamheden. In mijn woonplaats Hilversum zou ik het bv eens bij een bedrijf als deze vragen. Anders in de kennisenkring rondvragen, denk ik.

• ds23man

ds23man

Eenum

!null schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Naast jou in bed is 1 ding, maar zwart wit gevlekt en veel groter en allemaal massaal in een schuur is nog veel erger!

Methaan is vrij ernstig, het is een veel sterker broeikasgas dan CO2. Het vervliegt wel weer, dus het is een tijdelijk probleem van rond de 10 jaar zeggen ze.
Maar laten de aankomende 10 jaar nou best belangrijk zijn.
Gelukkig liggen mijn twee koeien, twee paarden, twee schapen en twee geiten niet bij ons in bed. :+

• !null
ds23man schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Gelukkig liggen mijn twee koeien, twee paarden, twee schapen en twee geiten niet bij ons in bed. :+
Die zitten in de ark? :+

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij mij is de gasaansluiting in de keuken gewoon met een dicht kraantje in een keukenkastje opgeleverd (projectbouw, gasaansluiting weglaten was duurder dan ongebruikt laten).
Dat heeft zo drie jaar gezeten, nu zit het er nog alleen is de kraan in de meterkast nu ook dicht.
Is afdoppen verplicht?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@psy er is geen open trapgat?
Ik zou met ubakus.de uitzoeken hoeveel je kunt isoleren zonder vochtproblemen in het houtwerk.

• GudZ
psy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:07:
Wat zouden jullie doen. Zolder is geisoleerd via een nieuw dak met 10cm EPS, maar wordt verder niet gebruikt. Ik kan de zoldervloer nog isoleren, ik heb 14cm hoogte tussen de balken (er ligt geen vloer). Kan er makkelijk glaswol tussen leggen.

Maar heeft het veel zin? Ga ik dat merken?
10cm EPS is zo ongeveer Rd 3. De rest van de constructie weet ik natuurlijk niet.

Een ongebruikte zolder is op zichzelf een isolatieschil met een enorme luchtspouw die je nu voor niks warmhoudt. Isoleren van de zoldervloer kan zeker geen kwaad. Je kunt berekenen hoeveel warmtetransmissie er is naar je zolder door de Rc van de zoldervloer door te rekenen en hoe 14cm glaswol dit verbetert en of het je dan aan stookkosten scheelt.

Of je bestelt vandaag die aantal m2 glaswol met installatiemateriaal/gipsplaatjes/verf/pleister en plempt het ertussen. Dan zie je volgend jaar wel wat het met je rekening doet en is het afgehandeld. Mooi kluske.

Zo'n vaart met vochtproblemen zal het niet lopen denk ik, het is immers allemaal binnen je waterdichte schil. Maargoed ik ben geen expert, alleen iemand met een lange zomervakantie en klusdrift.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:30
Is stoken op hout duurzaam? Dat gebeurt in ieder geval volop in die landen. En in Duitsland zelfs nog op olie en kolen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:55
Zelf doen? Of in delen:
1/ kookgroep met leiding en stopcontact
2 / plaat plaatsen ( kan je vaak zelf, bv gat in keukenblad is redelijk gestandaardiseerd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Zwartoog
Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:33:
Bij mij is de gasaansluiting in de keuken gewoon met een dicht kraantje in een keukenkastje opgeleverd (projectbouw, gasaansluiting weglaten was duurder dan ongebruikt laten).
Dat heeft zo drie jaar gezeten, nu zit het er nog alleen is de kraan in de meterkast nu ook dicht.
Is afdoppen verplicht?
Als er geen gasaansluiting is, hoef je ook niet af te doppen lijkt me.

Ik zou er een bierfust op aansluiten. Heb je stromend koud water, stromend warm water, en stromend bier in de keuken :)

Leuke use-case voor de bierbrouwers in studentensteden als iedereen van het gas af is. Gasnetwerk gebruiken voor bierstransport.

• psy

psy

GudZ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:47:
[...]

10cm EPS is zo ongeveer Rd 3. De rest van de constructie weet ik natuurlijk niet.

Een ongebruikte zolder is op zichzelf een isolatieschil met een enorme luchtspouw die je nu voor niks warmhoudt. Isoleren van de zoldervloer kan zeker geen kwaad. Je kunt berekenen hoeveel warmtetransmissie er is naar je zolder door de Rc van de zoldervloer door te rekenen en hoe 14cm glaswol dit verbetert en of het je dan aan stookkosten scheelt.

Of je bestelt vandaag die aantal m2 glaswol met installatiemateriaal/gipsplaatjes/verf/pleister en plempt het ertussen. Dan zie je volgend jaar wel wat het met je rekening doet en is het afgehandeld. Mooi kluske.

Zo'n vaart met vochtproblemen zal het niet lopen denk ik, het is immers allemaal binnen je waterdichte schil. Maargoed ik ben geen expert, alleen iemand met een lange zomervakantie en klusdrift.
Ik wilde het eigenlijk alleen op maat snijden/zagen en ertussen stoppen. That's all. Er liggen alleen wat OSB platen om de zolder te kunnen belopen maar dat zijn er niet zoveel.

Over vochtproblemen, ik dacht er hetzelfde over. Ik heb al een dampremmende schil in de vorm van het gipsplafond. Veel vocht zal daar niet komen. En als er onverhoopt toch nog vocht wil condenseren, de ruimte is enigszins belucht door twee ventilatieroosters.

Knauf Naturoll 37 = 3,75
Knauf Naturoll 35 = 4
Knauf Naturoll 32 = 4,35

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• psy

psy

Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:35:
@psy er is geen open trapgat?
Ik zou met ubakus.de uitzoeken hoeveel je kunt isoleren zonder vochtproblemen in het houtwerk.
Er is alleen een vlizotrap die moeilijk te isoleren is (zal 1 m2 zijn).
Maar we praten over een totaal oppervlak van 100m2, dus ik denk niet dat dat veel uitmaakt.

• deejeebv
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:37:
[...]

Zelf doen? Of in delen:
1/ kookgroep met leiding en stopcontact
2 / plaat plaatsen ( kan je vaak zelf, bv gat in keukenblad is redelijk gestandaardiseerd
Er zijn ook iductiekookplaten voor een fase die met normale stekker aangesloten kunnen worden. Heb zaterdag nog bij schoonzus een inbouw gaskookplaat vervangen door een inductie kookplaat. Er zat gelukkig al een wandcontactdoos op aparte groep, dus dat was in 15 imnuten gepiept.
De contactdoos werd alleen gebruikt voor de vonkontsteking, maar misschien met het ook op de toekomst al door de vorige bewoner aangelegd.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46

twain4me

deejeebv schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Er zijn ook iductiekookplaten voor een fase die met normale stekker aangesloten kunnen worden. Heb zaterdag nog bij schoonzus een inbouw gaskookplaat vervangen door een inductie kookplaat. Er zat gelukkig al een wandcontactdoos op aparte groep, dus dat was in 15 imnuten gepiept.
De contactdoos werd alleen gebruikt voor de vonkontsteking, maar misschien met het ook op de toekomst al door de vorige bewoner aangelegd.
15 min om een stekker in het stopcontact te steken en een paar klemmentjes vastschroeven? volgens zijn jullie begonnen met het bier ipv geproost op het afronden van het project. :+
ik heb er zelf ook 1 en werkt opzich prima soms mis ik wel wat vermogen, maar icm een waterkoker of quooker is het goed te doen tot de hele keuken aan de beurt is.. als het makkelijk aanpassen is zou ik toch de moeite nemen (hier zit de keuken nogal ver bij de meterkast vandaan en ik heb geen kruipruimte) grappig is dat ik de plaat gratis heb kunnen ophalen (marktplaats) en de reden was exact wat ik net omschreef, afentoe wat vermogen tekort.

• psy

psy

Even wat in zitten vullen. Ik heb geen idee hoe ik de zolderruimte moet visualiseren, maar da's niet erg. Die zit dus onder laag 4.
Originele situatie
Hier zie je duidelijk dat het vocht net onder de dakpannen zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YU8YypweohG8u5f_FDGL8IaMgDI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/y4kmPF1w4vCGZyNAwg5MISng.png?f=fotoalbum_medium

Nieuwe situatie
Hier verplaatst het vochtpunt zoals verwacht naar net boven de nieuwe isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhuB7n4CZnoHNDW6hrTBNwkHHLk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZBDjWMS2ZKGhJysF2rqG6XNa.png?f=fotoalbum_medium

Maar volgens mij valt dat wel mee, omdat dat een enorme ruimte is met ventilatie? Hoe moet ik me dat voorstellen?

UPDATE
Ik kan ook een luchtlaag (de zolder) toevoegen. Alleen de RC waarde blijft nu gelijk :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV3ZFCuty_kb5gx6yI37gVkdX8c=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Gqw6qK1JcGDD7mgOsjPcE4Rd.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 17% gewijzigd door psy op 19-07-2022 19:18 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.