Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 4 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Als er meer mensen geïnteresseerd zijn, zal ik alles wat verder documenteren en kijken of ik die kits kan gaan maken.
@Kr3Kr Zeker geïnteresseerd. Heb DIY ervaring met groepenkast, PV en airco bouwen/installeren. Thuisbatterij kan imo aan dat lijstje toegevoegd worden.
Ben nog wel opzoek naar een handleiding/filmpjes hoe jij de kit in elkaar zet.

En past de DIY thuisbatterij op mijn StorEdge SE4000H hybride omvormer?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
KaasOmelet schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:56:
[...]

@Kr3Kr Zeker geïnteresseerd. Heb DIY ervaring met groepenkast, PV en airco bouwen/installeren. Thuisbatterij kan imo aan dat lijstje toegevoegd worden.

Als je zelf die vraag niet kan beantwoorden lijkt het me niet zo slim dat je hier mee aan de slag gaat.

Maar laat ik het dan toch maar voorkauwen: is je omvormer geschikt voor een LV of HV accu?

• KaasOmelet
bbbrumbrum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 00:16:
[...]

Als je zelf die vraag niet kan beantwoorden lijkt het me niet zo slim dat je hier mee aan de slag gaat.

Maar laat ik het dan toch maar voorkauwen: is je omvormer geschikt voor een LV of HV accu?
ik vroeg het aan @Kr3Kr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jij hebt een hv accu nodig en ik denk dat dat niet gaat passen met de oplossing van @Kr3Kr

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
KC27 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:30:
[...]

Er zijn niet veel leveranciers die 25 ct of meer betalen voor wat je "teveel" teruglevert. Ik kreeg van Greenchoice een schamele 8 ct en die hebben ze op 1 juli opgehoogd naar 11ct. Diezelfde kWh leveren ze aan hun andere klanten door voor 50 ct.
Maar als je het gedoe vindt moet je er sowieso niet aan beginnen. Maar ik vond het als tweaker wel heel leuk om zelf zo'n accu op te bouwen en de stuursoftware daarvoor te programmeren. Wat wil je nog meer: een hobby die geld opbrengt.
Afgelopen jaar heb ik toch teruggeleverd voor ruim 60 cent gemiddeld, wellicht nog hoger. Nu daalt de tlv van veel leveranciers en als de overheid daar geen stokje voor steekt zal het op korte termijn wel gedaan zijn met die pret. Met een ruim overschot op jaarbasis wordt het dan interessant om naar de dynamische markt te gaan kijken. Maar dan wel icm een thuisbatterij.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
mightym schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:50:
[...]

Afgelopen jaar heb ik toch teruggeleverd voor ruim 60 cent gemiddeld, wellicht nog hoger. Nu daalt de tlv van veel leveranciers en als de overheid daar geen stokje voor steekt zal het op korte termijn wel gedaan zijn met die pret. Met een ruim overschot op jaarbasis wordt het dan interessant om naar de dynamische markt te gaan kijken. Maar dan wel icm een thuisbatterij.
Precies,alleen met een accu.
Want als je gehele dag terug levert kom je gemiddeld ook niet boven 40 cent uit de laatste dagen.
Een daling in gas prijs geeft gelijk een daling in prijs van stroom. Ook de lange termijn prognose is hard gezakt naar 40/45 cent ipv 75 wat ze drie weken geleden nog voorspelde

1 PVoutput . Dongen NB

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00
Jazsie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:13:
Maar we salderen nog in NL, waarom 8k investeren terwijl je met 1000kWh overschot x 0,25ct (effe voor het gemak) = 250,-- eur per jaar "verdien" zonder het hele gedoe?

Pas wanneer we niet meer of gaan afbouwen met salderen gaat het verhaal spelen wat je zegt.

Maar dit is hoe ik het zie...

Verder wel leuk om mee te experimenteren, leuk om geen verbruikt te zien op je meter terwijl je een slaap vebruik heb van 500W 😋.
Mijn calculatie is zonder zonnepanelen.
Dus puur inspelen op inkoop/verkoop van stroomprijs per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Ben benieuwd welke impact de EU interventie gaat hebben dat kWh's van zonPV alleen nog tegen max 18ct/kWh * verhandeld mogen worden

*) bron
Edit: het EU voorstel

[ Voor 21% gewijzigd door Domba op 14-09-2022 15:25 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
KC27 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:30:
[...]

Er zijn niet veel leveranciers die 25 ct of meer betalen voor wat je "teveel" teruglevert. Ik kreeg van Greenchoice een schamele 8 ct en die hebben ze op 1 juli opgehoogd naar 11ct. Diezelfde kWh leveren ze aan hun andere klanten door voor 50 ct.
Maar als je het gedoe vindt moet je er sowieso niet aan beginnen. Maar ik vond het als tweaker wel heel leuk om zelf zo'n accu op te bouwen en de stuursoftware daarvoor te programmeren. Wat wil je nog meer: een hobby die geld opbrengt.
Ohh als experiment zeker leuk, heb het zelf ook daar niet van.

Echter is het zolang we salderen niet rendabel.

Hobby zijde is dan eigenlijk het enige, maar om dan 8K te investeren zoals @KC27 doet.... helaas is mijn potje niet zo groot :o.
Ronald.42 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:40:
[...]
Ik zie het ook als een leuk experiment.
We hebben nu nog ruim de tijd om een beetje te klooien met eigen verbruik afstemmen op de solar opbrengst en de rest via een accu systeem op te vangen.
Hoe leuk is het als de saldering wegvalt en je alles al gewoon draaiend hebt voor weinig.

En tegen die tijd hele volksstammen staan te dringen voor een thuisaccu net als nu met de warmtepompen etc.
Daar ben ik het helemaal met je eens.
buiter schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:17:
[...]

Mijn calculatie is zonder zonnepanelen.
Dus puur inspelen op inkoop/verkoop van stroomprijs per uur.
Was ook reactie op @KC27 waarbij hij 1000kWh als overschot heeft maar toch 8K geïnvesteerd heeft...

Wellicht heb ik jouw berekening zonder zonnepanelen gemist...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Jazsie
Het is een hobby die inderdaad geld kost maar dat geld rendeert fantastisch met (momenteel) een jaarlijks rendement van bijna 20% t.o.v. een situatie met een reguliere leverancier (variabel contract) zonder accu. Alleen een day ahead leverancier zonder accu maakt dat ik op uren met een laag tarief veel teruglever en dus ook niet dit rendement behaal.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
KC27 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:52:
@Jazsie
Het is een hobby die inderdaad geld kost maar dat geld rendeert fantastisch met (momenteel) een jaarlijks rendement van bijna 20% t.o.v. een situatie met een reguliere leverancier (variabel contract) zonder accu. Alleen een day ahead leverancier zonder accu maakt dat ik op uren met een laag tarief veel teruglever en dus ook niet dit rendement behaal.
Ik heb eerst mijn stroom verkocht voor 60 cent,en vervolgens de winst van 10000 euro in duurzame energie beleggingen gestopt,en die hebben de laatste zes weken alleen al 17 procent rendement gehaald.

Dus je hebt niet perse accu nodig om geld te verdienen

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 15-09-2022 07:44 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Zit net even in een boekje te bladeren..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONEZZx_eZ2hWxnVDBZfeKPKrpZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unkkW8s08oCXEURVqN2V7JfD.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Jazsie
KC27 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:52:
@Jazsie
Maar je hebt een overschot van 1000 kWh per jaar.... stel met 25ct TLV heb je 250,-- verdiend zonder investering van 8K te doen...

20% is leuk maar dat moet je dus 5 jaar lang halen om je 8K investering eruit te halen en dan pas begint het "besparen".

Begrijp mij niet verkeerd, vind het tof dat je dit doet maar behalve hobby/experiment is het niet rendabel zolang we salderen...

En hier houd ik het bij :+, antwoord voor TS is wel duidelijk inmiddels denk ik zo :o.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:45
Een beetje vreemd dit. Waarom zou dit "moeten"?

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 10:50
In België is registratie van een thuisbatterij altijd al verplicht geweest. Zal er wel mee te maken hebben dat men dan beter kan inschatten hoeveel stroom men het net op moet sturen, denk ik?

• Domba
tlpeter schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:06:
[...]
Een accu hoef sinds dit jaar niet meer gezien te worden als belasting voor het net.
Bijv Limburg en Noord-Brabant had een congestieonderzoek (door Tennet&Enexis samen) en zat "op slot", daar is weer ca 1700MW transportruimte gevonden door Tennet.
Een flink deel daarvan, ik geloof 500MW, zijn accu's die niet langer als alleen belasting gezien worden, maar eerder als hulp voor het netwerk nu mogen zien.
Ik heb dan off-grid en dat is een B16 in C-AR (centraal aansluitregister), dat kan ook de energieleverancier zien, naast de aangemelde zonnepanelen (wat alleen netgebonden deel is,)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:19

Kr3Kr

Melpomene

Ronald.42 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:40:
Ik zie het ook als een leuk experiment.
We hebben nu nog ruim de tijd om een beetje te klooien met eigen verbruik afstemmen op de solar opbrengst en de rest via een accu systeem op te vangen.
Hoe leuk is het als de saldering wegvalt en je alles al gewoon draaiend hebt voor weinig.

En tegen die tijd hele volksstammen staan te dringen voor een thuisaccu net als nu met de warmtepompen etc.
Voor iedereen die zich afvraagt of dit 'rendabel' is: nee, nu nog niet :) Maar dat was ook het geval bij zonnepanelen een tijdje geleden. Toen moest ik ook tegen iedereen zeggen "... bij de huidige energieprijzen.". Zoals al aangegeven gaat het salderen er op termijn af, en dan wordt het vanzelf rendabel. En ik verwacht dat de energie op termijn nog wel een beetje duurder zal worden.
Als we bij alle duurzame oplossingen alleen maar naar de financiële kant kijken dan komen we nergens met de energiewende. Geloof me, ik ben ook bezig met regenwateropslag en daar is de "ROI" nog enkele ordegroottes slechter ;)
KaasOmelet schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:56:

Leuk, fijn om te horen dat er verschillende mensen animo hebben. Handleiding en meer informatie volgt, ik wil het eerst zelf even goed draaiend hebben en de tijd pakken om het duidelijk te documenteren om te voorkomen dat ik heel veel vragen moet gaan beantwoorden.

Het is een AC-gekoppeld systeem, wat onafhankelijk werkt en dus niet aangesloten op een (bestaande) omvormer. Je kunt het dus combineren met PV-systemen van alle merken, types enz. (string, microomvormer, geen PV, noem maar op). De laders zijn verbruikers (net als bijvoorbeeld een wasmachine) die de energie die jouw PV opwekt verbruiken, waardoor de netto energieteruglevering wat de meter van de netbeheerder ziet omlaag gaat.

Nog een vraag; wie van de geïnteresseerden gebruikt de P1-poort al?

Edit; ik merk wel dat het er nogal hard aan toe gaat hier (over of het rendabel is, überhaupt kan werken enz), of ligt dat aan mij?

[ Voor 3% gewijzigd door Kr3Kr op 17-09-2022 10:03 ]

Gregor van Egdom Krekr

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:03
Kr3Kr schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:38:

Voor iedereen die zich afvraagt of dit 'rendabel' is: nee, nu nog niet :) Maar dat was ook het geval bij zonnepanelen een tijdje geleden.
Op dit moment zijn thuisaccu's netto slecht voor het millieu. Natuurlijk leuk om zelf aan te knutselen, maar niet echt iets om nu in te investeren (als het je om het millieu gaat).

Er is een goede kans dat thuisaccu's rendabel worden voordat ze het millieu gaan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 12:02
phicoh schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:18:
[...]

Op dit moment zijn thuisaccu's netto slecht voor het millieu. Natuurlijk leuk om zelf aan te knutselen, maar niet echt iets om nu in te investeren (als het je om het millieu gaat).

Er is een goede kans dat thuisaccu's rendabel worden voordat ze het millieu gaan helpen.
Heb je hier een bron van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Voor iedereen die zich afvraagt of dit 'rendabel' is: nee, nu nog niet :) Maar dat was ook het geval bij zonnepanelen een tijdje geleden. Toen moest ik ook tegen iedereen zeggen "... bij de huidige energieprijzen.". Zoals al aangegeven gaat het salderen er op termijn af, en dan wordt het vanzelf rendabel. En ik verwacht dat de energie op termijn nog wel een beetje duurder zal worden.
Als we bij alle duurzame oplossingen alleen maar naar de financiële kant kijken dan komen we nergens met de energiewende. Geloof me, ik ben ook bezig met regenwateropslag en daar is de "ROI" nog enkele ordegroottes slechter ;)

[...]

Leuk, fijn om te horen dat er verschillende mensen animo hebben. Handleiding en meer informatie volgt, ik wil het eerst zelf even goed draaiend hebben en de tijd pakken om het duidelijk te documenteren om te voorkomen dat ik heel veel vragen moet gaan beantwoorden.

Het is een AC-gekoppeld systeem, wat onafhankelijk werkt en dus niet aangesloten op een (bestaande) omvormer. Je kunt het dus combineren met PV-systemen van alle merken, types enz. (string, microomvormer, geen PV, noem maar op). De laders zijn verbruikers (net als bijvoorbeeld een wasmachine) die de energie die jouw PV opwekt verbruiken, waardoor de netto energieteruglevering wat de meter van de netbeheerder ziet omlaag gaat.

Edit; ik merk wel dat het er nogal hard aan toe gaat hier (over of het rendabel is, überhaupt kan werken enz), of ligt dat aan mij?
Ondank dat ik hier een test setup hebt, heb ik interesse :).

P1 loopt hier al...

Wellicht verder gaan in het Zelf een powerwall bouwen topic? Hier de de vraag al beantwoord van de TS :+.

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 12:02
Valide, zeker het artikel waarnaar verwezen wordt: https://www.wattisduurzaa...l-helemaal-geen-subsidie/

Opzich is het opbouwen met tweedehands accu's dan beter. In essentie is het inderdaad vooral voor de eigen portemonnee interessant. :)

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

[...]

Ik gebruik de p1 poort al met homewizard, maar dat zou met een splitter kunnen worden opgelost dacht ik.

Gaat het er hard aan toe? Valt mee dacht ik.
Je hebt mensen die het nu nog onzin en onrendabel vinden en dat graag overtuigend brengen...
Daar kun je tegen in gaan of je kunt denken van laat maar wezen ik ga lekker kijken of het voor mij werkt.

• reneeke1970
[...]

[...]

Ik denk wel,dat als je gebruik wilt maken van dal en piek uren om te laden en ontladen,je wel een groot vermogen nodig hebt om dat in hooguit twee uur te kunnen.
Dus jou 300 watt is niet zoveel dan denk ik....

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:38:
[...]

Ik denk wel,dat als je gebruik wilt maken van dal en piek uren om te laden en ontladen,je wel een groot vermogen nodig hebt om dat in hooguit twee uur te kunnen.
Dus jou 300 watt is niet zoveel dan denk ik....
Als ik 3 x 300 watt zou kunnen terug leveren gedurende de tijd dat mijn panelen niks doen en dan door een beetje slim de gebruikers aan of uit zet moet ik daar wel een heel eind mee komen.

Mijn nachten gebruiken nu ongeveer 200 watt per uur dus die kan ik makkelijk af dekken.
Dat geeft bij 10 uren 2kwh per nacht als ik dat dan keer 365 doe is het best wel leuk.

• KaasOmelet
[...]

Klinkt interessant. En ja ik gebruik de P1-poort van mijn 'slimme' meter. Ik heb de EnergyFlip energiemeter erop aangesloten. Werkt prima. Ik weet ook dat er P1 splitters op de markt zijn waarmee je extra P1 apparaten zou kunnen aansluiten. Vanwaar de vraag over het gebruik van de P1-poort?

Het gaat er hard aan toe omdat mensen gepassioneerd zijn over het onderwerp denk ik. Dat is niet per se slecht imo. Ik probeer daar doorheen te lezen en de, voor mij, leuke posts eruit te halen. Zoals die van jou.

[ Voor 6% gewijzigd door KaasOmelet op 17-09-2022 14:13 ]

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:44:
[...]

Als ik 3 x 300 watt zou kunnen terug leveren gedurende de tijd dat mijn panelen niks doen en dan door een beetje slim de gebruikers aan of uit zet moet ik daar wel een heel eind mee komen.

Mijn nachten gebruiken nu ongeveer 200 watt per uur dus die kan ik makkelijk af dekken.
Dat geeft bij 10 uren 2kwh per nacht als ik dat dan keer 365 doe is het best wel leuk.
Ik doel dan meer op de dynamische uur prijzen. Daar is momenteel al geld in te verdienen. Alleen zon goedkoop tijd venster duurt vaak maar twee uurtjes,zelfde geld voor piek tarief om dan terug te leveren,is vaak maar één of twee uur.
Met alleen je eigen gebruikers afdekken verdien je niet zoveel.

1 PVoutput . Dongen NB

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Maar in de laatste alinea schrijft hij dat het wel kan en dat is mijn plan.
Zo kan een thuisaccu toch

Volgens mij is er wel een manier waarop het toch mogelijk is een thuisaccu te gaan gebruiken. Eentje die wel gunstig is voor het milieu.
Je zou immers wel een accu kunnen gebruiken die zijn productie aan CO2 al terugverdient heeft. Bijvoorbeeld een thuisaccu gemaakt van hergebruikte accu's uit een auto.

• reneeke1970
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 18-09-2022 21:48 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 18-09-2022 21:49 ]

• rapidgorgon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-09 15:43

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

Op zich geen onzinnig punt, maar ik denk dat het subtieler is dan die artikels aangeven. Een kWh die ergens ver weg in een gascentrale is opgewekt, kent heel wat verliezen onderweg, vooraleer die bij jou thuis verbruikt kan worden. Hetzelfde geldt voor een kWh aan zonne-energie die je overdag het net op stuurt, om elders verbruikt te worden.

Voor EPC's in Vlaanderen wordt gerekend met een rendement van 0.4 voor elektrische energie die van het net komt. Met andere woorden: voor elke kWh die je van het net trekt, gaat er 1.5 kWh verloren in de distributie ervan. Als je energie thuis in een batterij kan opslaan, zal dat rendement eerder rond de 0.8 liggen, schat ik. Een kWh thuis opslaan, zou dan dubbel zo efficiënt zijn als een kWh die door het net gaat.

Als ik hier ergens de mist in ga, word ik graag gecorrigeerd. Zelf heb ik ook interesse in een thuisbatterij om ecologische redenen. Als die er niet zijn, dan verandert dat de zaak natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
rapidgorgon schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:27:
[...]

Op zich geen onzinnig punt, maar ik denk dat het subtieler is dan die artikels aangeven. Een kWh die ergens ver weg in een gascentrale is opgewekt, kent heel wat verliezen onderweg, vooraleer die bij jou thuis verbruikt kan worden. Hetzelfde geldt voor een kWh aan zonne-energie die je overdag het net op stuurt, om elders verbruikt te worden.

Voor EPC's in Vlaanderen wordt gerekend met een rendement van 0.4 voor elektrische energie die van het net komt. Met andere woorden: voor elke kWh die je van het net trekt, gaat er 1.5 kWh verloren in de distributie ervan. Als je energie thuis in een batterij kan opslaan, zal dat rendement eerder rond de 0.8 liggen, schat ik. Een kWh thuis opslaan, zou dan dubbel zo efficiënt zijn als een kWh die door het net gaat.

Als ik hier ergens de mist in ga, word ik graag gecorrigeerd. Zelf heb ik ook interesse in een thuisbatterij om ecologische redenen. Als die er niet zijn, dan verandert dat de zaak natuurlijk.
Het gemiddelde netverlies ligt ergens rond de 7 a 8% en dat is inclusief administratief verlies (fraude/diefstal). Dus zeker geen 1,5 kwh per geleverde kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
tlpeter schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:06:
[...]

Dit volgt uit europese regelgeving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
Domba schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:27:
[...]

Een accu hoef sinds dit jaar niet meer gezien te worden als belasting voor het net.
Bijv Limburg en Noord-Brabant had een congestieonderzoek (door Tennet&Enexis samen) en zat "op slot", daar is weer ca 1700MW transportruimte gevonden door Tennet.
Een flink deel daarvan, ik geloof 500MW, zijn accu's die niet langer als alleen belasting gezien worden, maar eerder als hulp voor het netwerk nu mogen zien.
Ik heb dan off-grid en dat is een B16 in C-AR (centraal aansluitregister), dat kan ook de energieleverancier zien, naast de aangemelde zonnepanelen (wat alleen netgebonden deel is,)
Het ligt wat genuanceerder. TenneT heeft de keuze gemaakt om deze opslag nu neutraal mee te nemen. Dit doen ze omdat er sprake is van congestiemanagement en congestiemanagement geeft de netbeheerder best wat middelen om producenten en verbruikers te verplichten hun profiel aan te passen. Zeker als het om opslag gaat staat de netbeheerder sterk.

Het komt in principe hier op neer: TenneT kijkt naar de worst case sommatie van alle belasting op het net en krijgt vervolgens extra vermogensaanvragen van grootschalige opslag. In principe heeft die opslag het recht om tijdens de worst case piek het volledige eigen piek vermogen te trekken en daarmee de piek behoorlijk te verergeren (kan bv een keer voorkomen door een bepaalde onbalans conditie waardoor het opslagsysteem een incentive heeft die hoge piek bovenop de bestaande piek te gooien). De worst case prognose voor de piekbelasting is hierdoor nog erger geworden en past niet meer binnen de beleidsgrenzen van het net (uitgaande van voldoende redundantie om één enkel- of dubbelvoudige storing op te vangen).

Als gevolg van deze rekensom kondigt TenneT congestiemanagement aan. De netbeheerder heeft nu het recht om het opslagsysteem op deze piek momenten te verbieden die hoge piek te trekken. Als gevolg hiervan kan het opslagdeel van het gevraagde vermogen als neutraal tov de totale capaciteitsvraag beschouwd worden.

In een normale netsituatie, zonder congestiemanagement heeft de netbeheerder dit recht niet, tenzij er vrijwillige afspraken gemaakt worden met de opslagpartij.

[ Voor 5% gewijzigd door Aurelium op 18-09-2022 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
Dit artikel gaat er wel aan voorbij dat er steeds vaker situaties gaan ontstaan waarbij er een overschot is. Dit levert negatieve prijzen op en steeds meer zonneparken en windparken zijn er op voorbereid om af te schakelen bij negatieve energieprijzen. Ze kunnen hier zelfs flink aan verdienen doordat ze eigenlijk gecompenseerd worden om plaats te maken op het net voor de productie van anderen (bv het grote volume aan consumenten PV wat sowieso het net op gaat). Door de piek van je eigen PV in je accu op te slaan en later te gebruiken kun je dus wel degelijk CO2 besparen doordat er in de avonduren minder gas centrales aan hoeven. Je voorkomt namelijk dat andere duurzame opwek eenheden in de middag afschakelen als gevolg het overschot.

Ook kan verwacht worden dat met de enorme toename van wind energie het in wintermaanden best kan voorkomen dat er negatieve (of lage) prijzen in de nacht ontstaan. Het kan dan voor het systeem best interessant zijn als deze wind energie zijn weg kan vinden naar batterijen en overdag gebruikt kan worden om wederom het aandeel van gascentrales te verkleinen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aurelium op 18-09-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Aurelium schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:51:
Dit levert negatieve prijzen op en steeds meer zonneparken en windparken zijn er op voorbereid om af te schakelen bij negatieve energieprijzen. Ze kunnen hier zelfs flink aan verdienen doordat ze eigenlijk gecompenseerd worden om plaats te maken op het net voor de productie van anderen (bv het grote volume aan consumenten PV wat sowieso het net op gaat). Door de piek van je eigen PV in je accu op te slaan en later te gebruiken kun je dus wel degelijk CO2 besparen doordat er in de avonduren minder gas centrales aan hoeven. Je voorkomt namelijk dat andere duurzame opwek eenheden in de middag afschakelen als gevolg het overschot.

Ook kan verwacht worden dat met de enorme toename van wind energie het in wintermaanden best kan voorkomen dat er negatieve (of lage) prijzen in de nacht ontstaan. Het kan dan voor het systeem best interessant zijn als deze wind energie zijn weg kan vinden naar batterijen en overdag gebruikt kan worden om wederom het aandeel van gascentrales te verkleinen.
Dat klinkt leuk in theorie. Maar de vraag is of die situatie (negatieve energieprijzen) vaak genoeg voorkomt dat je over de levenduur van de accu genoeg CO2 uitstoot kan voorkomen om de uitstoot bij de productie van de accu te compenseren.

Het tweede probleem: is er ook maar 1 thuisaccu die alleen actief wordt bij negative energieprijzen? De verleiding zal enorm groot zijn om die accu veel meer te gebruiken.

Voor een overschot met wind in de nacht moeten we eerst maar eens afwachten wat electrolyse gaat doen. Als die het overschot afromen, dan heb je geen accu nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
phicoh schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:34:
[...]

Dat klinkt leuk in theorie. Maar de vraag is of die situatie (negatieve energieprijzen) vaak genoeg voorkomt dat je over de levenduur van de accu genoeg CO2 uitstoot kan voorkomen om de uitstoot bij de productie van de accu te compenseren.

Het tweede probleem: is er ook maar 1 thuisaccu die alleen actief wordt bij negative energieprijzen? De verleiding zal enorm groot zijn om die accu veel meer te gebruiken.

Voor een overschot met wind in de nacht moeten we eerst maar eens afwachten wat electrolyse gaat doen. Als die het overschot afromen, dan heb je geen accu nodig.
Overschotten gaan zeker veel vaker voorkomen. Er zal wel een zekere concurrentie ontstaan tussen de verschillende vormen van demand response, waarbij de meest effectieve vorm uiteindelijk (deels) de marge gaat bepalen die hiermee verdient kan worden. De strijd zal gaan tussen grootschalige batterij opslag, de EV accu, de thuisbatterij, de electrolysers en warmte opslag / buffering (eboilers, WKO?)

Het is vooralsnog moeilijk te voorspellen hoe dit gaat uitpakken. Hoewel een bepaalde vorm van demand response technisch/financieel goede papieren kan hebben kunnen er soms weer regulatorische beperkingen zijn (mogelijk het geval bij de combi EV accu en openbare laadpalen). En soms regulatorische voordelen: Het ontwijken van energiebelasting geeft de thuisbatterij een voordeel tov andere vormen van demand response.

[ Voor 4% gewijzigd door Aurelium op 18-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Met interesse dit topic gelezen. Ik zit toch al wat langer na te denken over het volgende. Er zijn een aantal zaken die gaan spelen de komende jaren:

- salderingsregel wordt versoberd en afgebouwd. Je ziet nu al trucs van leveranciers die per maand gaan salderen waardoor je meerkosten gaat maken op de momenten dat stroom duurder is en minder terugkrijgt op het moment dat je levert. Met de afbouw van de saleringsregeling als geheel gaat zonnestroom heel erg weinig waard zijn op het moment dat je het opwekt en moet je het dus wel bijna zelf gaan verbruiken / opslaan. Er zijn nu al momenten dat hij onder 0 gaat en een groot deel van Nederland heeft nog geen zonnepanelen.

- de stroomprijzen gaan veel meer fluctueren. Ik denk dat het verschil tussen dag en nacht en zomer/winter alleen maar groter gaat worden.

- het stroomverbruik in de winter zal ook veel hoger worden dan in de zomer. In mijn huis met warmtepompen verbruik ik nu 80% van de strom in de periode oktober - maart. Ik wek 80% van mijn energie op in maart - september. Dit zal bovenstaande alleen maar versterken.

We moeten dus op zoek naar een oplossing om deze verschillen te dempen. Ik zie die oplossing in een thuisbatterij. Nu nog beperkt rendabel maar binnen een jaar of 5 absolute noodzaak als je nog iets terug wilt verdienen op je duurzame investeringen. Door over te stappen op een uurcontract met slimme thuisbatterij denk ik dat ik straks op 3 manieren geld kan besparen.
  • in de zomer mijn overtollige zonnestroom van overdag opslaan om 's avonds zelf te gebruiken. Hiermee bespaar ik de opslag die straks gaat gelden voor overdag terugleveren (laag tarief) en 's avonds terugkopen (hoog tarief)
  • de stroom die ik in de zomer op een dag nog over houd terugleveren op het moment dat de stroom het duurst is (op de meest zonnige dagen toch zomaar 20-30 kW per dag t.o.v. eigen gebruik)
  • in de winter de stroom kopen op de goedkope momenten (veel wind, 'warme' deel van de dag) en in mijn batterij stoppen. Op die manier betaal ik ook in de winter de goedkoopst mogelijke prijs voor het deel dat ik niet kan opwekken
ik denk dat dit alles bij elkaar toch snel rendabel kan worden de komende jaren. Ben van plan binnenkort de rekensom eens te gaan maken. Op basis van wat ik de laatste tijd zelf aan ESS gebouwd heb (voor op de boot) denk ik dat ik met 5000 euro een 15kW systeem kan bouwen waar dit mee kan.

Iemand de som al eens gemaakt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-08 10:02
Iemand de som al eens gemaakt?
Wie een day-ahead contract afsluit en een thuisbatterij installeert kan inmiddels best wat verdienen hoor. 500€/jr met een 10kWh batterij moet volgens mij mogelijk zijn.

Ik heb in een excelmodel een simulatie gemaakt van een accu die laadt/ontlaadt o.b.v. de dagprijzen. Zeker in juli en augustus dit jaar was dat lucratief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmkhoTkHz5cD3tSBc4RTKl9jkrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EGNs0EtDaHFrvftIR6vHx3Yo.png?f=fotoalbum_large

In de spreadsheet zit een simulatie voor de afbouw van de salderingsregeling.
https://docs.google.com/s...ihh-9b0s/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Bastardi schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:01:
[...]

Wie een day-ahead contract afsluit en een thuisbatterij installeert kan inmiddels best wat verdienen hoor. 500€/jr met een 10kWh batterij moet volgens mij mogelijk zijn.

Ik heb in een excelmodel een simulatie gemaakt van een accu die laadt/ontlaadt o.b.v. de dagprijzen. Zeker in juli en augustus dit jaar was dat lucratief.

[Afbeelding]

In de spreadsheet zit een simulatie voor de afbouw van de salderingsregeling.
https://docs.google.com/s...ihh-9b0s/edit?usp=sharing
Nice. Goed begin. Als ik het goed zie ga je voor afbouw salderingsregeling er nog vanuit dat het alleen de Energiebelasting, ODE en BTW kost om een kW weer terug te kopen van de energie-maatschappij? Daar maak ik me namelijk wel wat zorgen over aangezien we nu zien dat de EM nog maar 20% terugleververgoeding geeft. Jetten heeft wel gezegd dat hij naar minimaal 80% vergoeding wil maar dit is nog niet vastgelegd. Ook met 80% betaal je dus voor een kW die je terugkoopt nog 20% van je kale leveringstarief extra bovenop de belastingen. Klopt deze aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
Niltag schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:12:
[...]

Nice. Goed begin. Als ik het goed zie ga je voor afbouw salderingsregeling er nog vanuit dat het alleen de Energiebelasting, ODE en BTW kost om een kW weer terug te kopen van de energie-maatschappij? Daar maak ik me namelijk wel wat zorgen over aangezien we nu zien dat de EM nog maar 20% terugleververgoeding geeft. Jetten heeft wel gezegd dat hij naar minimaal 80% vergoeding wil maar dit is nog niet vastgelegd. Ook met 80% betaal je dus voor een kW die je terugkoopt nog 20% van je kale leveringstarief extra bovenop de belastingen. Klopt deze aanname?
Thanks! Je hebt m goed bekeken :-) Ik maak me geen zorgen. Als je nu een contract afsluit bij Tibber, Zonneplan, of een van de andere Day-Ahead aanbieders, dan is de verkoopprijs bij teruglevering gelijk aan de inkoopprijs van dat moment. Ik ga er niet vanuit dat daar iets in wijzigt. Het verdienmodel van deze aanbieders is namelijk niet 'stroom met winst verkopen', maar het handelsplatform bieden tegen een maandelijkse vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
Vraagje, zijn er mensen met ervaring met BMS+accu (in één) via Ali of vergelijkbaar?

Sommige mensen zijn iets minder geneigd om losse onderdelen aan te schaffen, samen te stellen + omkasting te maken e.d. Dit soort producten vind je ook wel bij Nederlandse (web)winkels, maar dan duidelijk duurder (of ik heb iets gemist ;) ). Gezien de reviews van zowel winkel als product zou ik toch denken dat de kwaliteit in orde is, of mis ik iets?

Voorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005003763480088.html

Dus, waarom zou dit minder zijn dan iets soortgelijks uit een NL winkel? Of minder dan iets wat zelf samengesteld is? Wellicht: onduidelijk merk accu's? Onduidelijk / minder goed BMS? Mogelijk al praktijkervaringen hier met zoiets? Beter toch los omdat de kwaliteit zekerder is?

Trouwens, goede uitwerking in Excel hierboven, echt mooi gedaan. :)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15

Freakie1NL

Grote Baas

zeegerd schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:54:
Vraagje, zijn er mensen met ervaring met BMS+accu (in één) via Ali of vergelijkbaar?

Sommige mensen zijn iets minder geneigd om losse onderdelen aan te schaffen, samen te stellen + omkasting te maken e.d. Dit soort producten vind je ook wel bij Nederlandse (web)winkels, maar dan duidelijk duurder (of ik heb iets gemist ;) ). Gezien de reviews van zowel winkel als product zou ik toch denken dat de kwaliteit in orde is, of mis ik iets?

Dus, waarom zou dit minder zijn dan iets soortgelijks uit een NL winkel? Of minder dan iets wat zelf samengesteld is? Wellicht: onduidelijk merk accu's? Onduidelijk / minder goed BMS? Mogelijk al praktijkervaringen hier met zoiets? Beter toch los omdat de kwaliteit zekerder is?
Omdat er in de afgelopen bijna 10 jaar weinig is veranderd wat dat betreft. ATS in "Kwaliteit Gacia vs Abb en Schneider installatie meterkast"

Idem qua keuring, de afgelopen 5 jaar geen significante aanpassingen
Verwijderd in "Kwaliteit Gacia vs Abb en Schneider installatie meterkast"

Laat mij de vraag omkeren, waarom stel je de vraag op Tweakers over een Ali batterij. Heb jij er NIET voldoende vertrouwen in dat dit jaren veilig mee zal gaan?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb hier thuis nu sinds een kleine week alles draaien.

Even een stukje info:
Huisaansluiting = 1 fase 40A. All electric huis, verwarmen met L/L warmtepompen en (voor comfort) infrarood vloerverwarming. Watervoorziening via een warmtepomp boiler van 200 L.

Dit alles draait al jaren naar volle tevredenheid.

Sinds 2008 zonnepanelen op het dak (oude SDE subsidie), al meerdere keren geupgrade, nu 20x 320 Wp op een SMA Sunny Boy 5.0 met een dakhelling van 20 graden op het Z-W. Daarnaast nog 3x 230 Wp paneeltjes op de schuur en uitbouw via micro omvormers.

Ik heb een Sunny Boy Storage 5.0 met een LG Chem RESU 10H gecombineerd en een Sunny Home Manager 2.0 in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iul4lEkyIWGg8w1u-D_UdFu8qaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiSgumdH7Upordp8tVBSKeaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WBLw3giRSKd4gcWUvjCeI4gUoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phwkrF406h8Nko39xOOs2fyE.jpg?f=fotoalbum_large

Voeding is een 4.0 mm2 kabel achter een 20A aardlekautomaat, idem voor de omvormer. Op deze manier heeft de "rest" van de meterkast geen problemen met evt. uitval van een aardlekschakelaar.

Om de verbruikers en de bijbehorende aardlekschakelaars te beschermen tegen te hoge stromen bij evt. problemen zijn deze achter een eigen 40A automaat geplaatst, hiermee is de achterliggende bedrading ook goed beschermd tegen evt. hoge stromen. Er zou in theorie 80A kunnen lopen naar de verbruikers (20A PV omvormer, 20A batterij omvormer en 40A input van het net). Op deze manier is het goed beveiligd.

Waarom voor deze SMA constructie gekozen? Ik gebruik al jaren SMA en ken het product goed. Daarnaast is de samenwerking tussen alle componenten op deze manier ook goed op elkaar ingeregeld.

Ook geeft de SMA enery app alle informatie duidelijk weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrPsFCrsz_k7kut4fsuKd21J0es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Vl7UPfaJQ49oMkGJlQFxIeS.jpg?f=fotoalbum_large

To-Do:
* Black Start functie instellen, hiermee kan je off the grid draaien (voor een beperkte tijd) zonder gebruik te maken van een dure automatische switch box (> 1600,- euro).
* Slimmer maken door diverse apparaten te koppelen aan de Home Manager zodat slim omgegaan kan worden met de elektriciteit.

Waarom hiervoor gekozen? Beetje pionieren, net zoals met de zonnepanelen, van gas af, etc. Met die kennis kan ik mensen ook goed informeren en assisteren wanneer ze hier ook toe zijn. in NL staat dit allemaal nog in de kinderschoenen maar in België wordt het al veel gebruikt, vooral voor peak shaving.
Alle onderdelen heb ik ook in België opgehaald, in NL was dit allemaal niet te krijgen. Gelukkig is het universeel en stel je alles in via de software.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

Velen zijn je voor gegaan, vooral in campers.
Alleen goed kijken naar wat ze bieden, sommige leveren gebruikte, en weer andere nleuwe grade a cellen, zelfs met test rapport als je wilt.
6000 cycles met 80 dod is toch wel het minimale.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wij hebben nu de tv en avond verlichting aan de pomp van de houtcv draait plus nog wat buitenverlichting.
Oejah en het aquarium is er ook nog natuurlijk.

Op zich valt dat qua verbruik nog best mee.

De warmtepomp boiler zou maximaal 350 watt gebruiken behalve bij een legionella run dan is het even 1200 watt.

Maar op zich met slim inzetten op overdag op de pv panelen de grootverbruikers aan zou ik al best wel een heel eind komen als ik de avond/ nacht 300 watt in het net kan proppen

En dan eventueel opschalen naar 600 of 900 watt als er wat meer actie nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUv8t2KRwEGOxw4y_GbPUUdU5HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivtRK1HZDHPmnpczdeRpemzY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Ik ben in de eindfase van de opbouw van mijn systeem:
  • 2 x 16 cellen 280 Ah LiFePO4, merk EVE, bruto opslag 29 kWh, rechtstreeks gekocht in China bij Docan Power
  • 2 x BMS JDB 16s, max 100A
  • 2 x messchakelaar Wohner, ieder met 2 x 100A smeltpatroon
  • 2 x busbar 5 polig
  • 3 x Victron Multiplus II 48 V / 3000 VA /35A, waarvan 1 met GX
  • Totale kosten incl bekabeling enz : 8.000 euro
  • Laden/ontladen zal gaan met ca 4,5 kW = 90 A totaal = 45 A per batterij: DOD = 15
  • Verwachte aantal cycles > 6000, aantal cycles per jaar = 500
  • Verwachte opbrengst per dag >=3 euro = >=1000 euro/jaar
  • Terugverdientijd <= 8 jaar
Status:
Inmiddels draaien beide batterijbanken en 2 Victrons.
De derde Victron wordt deze week aangesloten (eerste moet de derde fase worden doorgetrokken)

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:49
@The Wizard Interessante configuratie!
In welke zin is de black start functie anders dan een ATS?
En ga je hiermee zorgen dat alle apparatuur in huis puur op de batterij en losgekoppeld van het net kan draaien in het geval van een stroomstoring?

Andere vraag: is er in de Home Manager software in te stellen dat gedurende bepaalde laagtarief periodes de batterij automatisch vanuit het net geladen wordt? Zodat je deze energie overdag weer kunt gebruiken voor de woning? Ik denk daarbij aan b.v. donkere winterse dagen waarbij er (zeker met een WP) behoorlijk wat stroomverbruik is, maar weinig opwek overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

KC27 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:50:
Ik ben in de eindfase van de opbouw van mijn systeem:
  • 2 x 16 cellen 280 Ah LiFePO4, merk EVE, bruto opslag 29 kWh, rechtstreeks gekocht in China bij Docan Power
  • Verwachte aantal cycles > 6000, aantal cycles per jaar = 500
  • Verwachte opbrengst per dag >=3 euro = >=1000 euro/jaar
500 cycles per jaar, dat is gemiddeld ~1,4 cycle per dag of ~40kWh. Hoeveel PV heb je liggen dat je die 29kWh in de zomer 2x per dag vol krijgt (ik ga er van uit dat 1,4 niet lukt in de winter)? Of ga je gewoon bij dynamische tarieven laden als het laag staat? :)

Op zich wel interessant als je 'm effectief 12 jaar (of meer) kan gebruiken; na de TVT nog EUR ~4k winst bij de huidige tarieven.

edit:
Zie net op de vorige pagina dat je maar 1MWh overshot hebt per jaar, dus zal wel het 2de zijn :+

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 20-09-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
Freakie1NL schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:22:
[...]

Laat mij de vraag omkeren, waarom stel je de vraag op Tweakers over een Ali batterij. Heb jij er NIET voldoende vertrouwen in dat dit jaren veilig mee zal gaan?
Je adviseert dus eigenlijk tegen zulke producten, als ik het goed snap.

De vraag stel ik juist vanwege gebrekkige kennis, zodat eventueel voldoende vertrouwen kan ontstaan.
Maw, ik ga ervan uit dat bijv het genoemde systeem goed werkt. Hoe lang, geen idee, er zijn vast geen reviewers die na 5 of 10 jaar nog iets laten horen (voor zover het product al zo lang wordt verkocht). Dat is een onzekerheid en ik was benieuwd of er tweakers zijn die hierover iets kunnen zeggen. Waarom tweakers: spreekt voor zich lijkt me - grote interesse, veel ervaring, geen commerciële belangen. :)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
phicoh schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:34:
[...]Voor een overschot met wind in de nacht moeten we eerst maar eens afwachten wat electrolyse gaat doen. Als die het overschot afromen, dan heb je geen accu nodig.
Electrolysers hebben relatief veel tijd nodig om op gang te komen; ook zijn het erg dure installaties om 20 uur per dag stil te liggen wachtend op een overschotje. Verwacht dus niet dat electrolysers gaan opstarten bij overschot (misschien gaan ze even uit bij piekverbruik).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
naftebakje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:31:
Electrolysers hebben relatief veel tijd nodig om op gang te komen; ook zijn het erg dure installaties om 20 uur per dag stil te liggen wachtend op een overschotje.
Dat laatste is iets wat veel mensen onderschatten; een duur apparaat minimaal 75% van de tijd stil hebben staan kan gewoon zakelijk niet uit. (waar aan je kunt zien hoe niet-zakelijk mensen naar hun auto kijken; een gemiddelde privé-auto staat met gemak 90% vd tijd stil, maar dat terzijde)

Maar dat eerste wist ik niet. Ik zie natuurlijk de experimentjes voor me die ik als kind met een glas water en een 12V transformator deed, daar kwamen de belletjes* gelijk als ik de spanning erop zette. Maar op industriële schaal zal dat misschien niet zo werken.

* Chloorgas. Omdat ik keukenzout gebruikte om het water geleidend te maken. Ik ben van plan mijn kinderen dit soort dingen te leren, zodat ze dat soort fouten niet zelf hoeven te maken ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Franciesco schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:59:
@The Wizard Interessante configuratie!
In welke zin is de black start functie anders dan een ATS?
En ga je hiermee zorgen dat alle apparatuur in huis puur op de batterij en losgekoppeld van het net kan draaien in het geval van een stroomstoring?
Wat bedoel je met ATS? Automatische overschakeling? De Black start functie is een manuele functie die je kan activeren ipv dat het automatisch geschakeld wordt, dus met een simpele schakelaar.

Dat is idd de bedoeling :).
Andere vraag: is er in de Home Manager software in te stellen dat gedurende bepaalde laagtarief periodes de batterij automatisch vanuit het net geladen wordt? Zodat je deze energie overdag weer kunt gebruiken voor de woning? Ik denk daarbij aan b.v. donkere winterse dagen waarbij er (zeker met een WP) behoorlijk wat stroomverbruik is, maar weinig opwek overdag.
Ja, je kan periodes ingeven met de bijbehorende tarieven. Daarnaast kan je kiezen voor Economisch of Ecologisch, en schuiven tussen deze parameters. Ecologisch = zoveel zelf verbruik, Economisch = afhankelijk van je tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ah, ok @The Wizard! Met ATS bedoelde ik een Automatic Transfer Switch, dus automatische overschakeling van het net en terug.

Mooi dat je in bepaalde periodes de batterij van het net kan laden. Heb je een dynamisch energiecontract? Dan zou het wellicht financieel interessant kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Franciesco schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:48:
Ah, ok @The Wizard! Met ATS bedoelde ik een Automatic Transfer Switch, dus automatische overschakeling van het net en terug.

Mooi dat je in bepaalde periodes de batterij van het net kan laden. Heb je een dynamisch energiecontract? Dan zou het wellicht financieel interessant kunnen zijn.
Nee, lever meer terug dan ik gebruik op het moment, netto kom ik elk jaar al op -300 euro, en nog een jaar lang vast contract, daarna kijk ik wel weer, dan zal er wel zoveel veranderd zijn in het energielandschap vermoed ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
JeroenH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:41:
Dat laatste is iets wat veel mensen onderschatten; een duur apparaat minimaal 75% van de tijd stil hebben staan kan gewoon zakelijk niet uit.
Dat kan prima. Als je maar in die 25% van de tijd genoeg verdient.

Meest extreme is denk ik een UPS in Nederland: zo'n ding is 99% van de tijd niet nodig. En als ie wel nodig, dan is ie ook in 1 keer terug verdiend.

Natuurlijk gaat een electrolyse fabriek niet 75% van de tijd stil staan. Er wordt op dit moment veel gepraat over de combinatie van een windpark met electrolyse. Dan kan je wel een heel kleine electrolysor neerzetten dat je er maximaal gebruik van kan maken. Maar dan heb je ook maar heel weinig produktie (en moet je de stroom van je windpark ergens anders zien te slijten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
Kzat ff in het Belastingplan 2023, wat zojuist gepubliceerd is, te grasduinen in de hoop ook wat te lezen over thuisbatterijen.
Het plan voor BTW-nultarief op de levering en installatie van zonnepanelen is daadwerkelijk opgenomen, maar helaas staat er ook in dat thuisbatterijen niet onder het BTW-nultarief gaan vallen. Jammer!

Het blijft natuurlijk een belastingplan welke nog kan veranderen, maar ik vrees dat er in 2023 nog geen aanschafsubsidie in welke vorm dan ook gaat komen.

https://www.rijksoverheid...tingplan%202023%20MvT.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00
Voor wie zelf aan de slag wil gaan.
Een reeks filmpjes over het opzetten van een thuisaccu.
YouTube: DIY thuisbatterij deel 1

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 16:00
Bastardi schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:01:
[...]

Interessante berekening. Thanks.

Maar als ik dan verder reken met een Sessy thuisbatterij met een capaciteit van 5kWh, dan zou ik ongeveer per jaar 250 Euro 'verdienen'.
De aanschaf van de Sessy is 3300Euro (inclusief installatie en EarlyBird korting).
Dan zou ik pas na 13.2 jaar breakeven zijn bij een technische levensduur van 10 jaar.
Dus dat is nog niet heel interessant, wellicht pas als er een subsidieregeling komt.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:29
LastSamurai schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:18:
[...]

Interessante berekening. Thanks.

Maar als ik dan verder reken met een Sessy thuisbatterij met een capaciteit van 5kWh, dan zou ik ongeveer per jaar 250 Euro 'verdienen'.
De aanschaf van de Sessy is 3300Euro (inclusief installatie en EarlyBird korting).
Dan zou ik pas na 13.2 jaar breakeven zijn bij een technische levensduur van 10 jaar.
Dus dat is nog niet heel interessant, wellicht pas als er een subsidieregeling komt.
Heb je in die berekening van 13,2 jaar rekening gehouden met de salderingsregeling? Anders wordt deze periode natuurlijk een stuk korter.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 16:00
danny.s schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:04:
[...]

Heb je in die berekening van 13,2 jaar rekening gehouden met de salderingsregeling? Anders wordt deze periode natuurlijk een stuk korter.
Salderen van zonnestroom bedoel je ? Ik heb maar een paar paneeltjes en doorgaans gebruiken we dat zelf.
Ik verwacht de stroom uit de batterij ook grotendeels zelf te gebruiken.

• Bastardi
danny.s schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:04:
[...]

Dat is, vrees ik, een inschattingsfout. Het afbouwen van de salderingsregeling zorgt er voor dat je energiebelasting moet betalen voor de stroom die je afneemt, maar vanaf 2025 steeds minder energiebelasting terug krijgt voor de stroom die je teruglevert. In 2031 'kost' dat 7,5ct per kWh. Naast plm 10% conversieverlies blijft er dan nog wat minder marge over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben me aan het inlezen over het eventueel gebruiken van een thuisaccu. Voor nu voornamelijk om de avond en de nachten de overbruggen om in die tijd niets van het net te hoeven "kopen".
Mijn situatie:
2 sets zonnepanelen:
set 1: 4800Wp op een SMA 3 fase omvormer.
set 2: 2920 Wp op APS micro omvormers.verdeeld over 3 fase.
Beide sets gaan rechtstreeks naar de meterkast op een eigen groep.
Op het moment heb ik een flinke overcapaciteit overdag wat nu terug geleverd word naar het net.
Maar over de hele dag/nacht gezien "koop" ik nog steeds iedere dag 5 kW. Dit word op het moment met de salderingsregeling natuurlijk tegen elkaar weggestreept.
Die 5 kW wil ik dus overbruggen met een thuisaccu zodat ik zo goed als niets meer "koop". In de winter maar even afwachten hoe dat gaat worden, want de panelen liggen er pas 4 maanden op.

Ik ben redelijk electro technisch. Maar ik heb nog nergens een goede uitleg gevonden hoe het simpel in elkaar zit. Voornamelijk de vraag hoe weet de thuisaccu wanneer die moet gaan leveren aan mijn huisinstallatie?
Er komt een moment op de dag dat de zonnepanelen niet genoeg vermogen leveren om het huis op te draaien. Wanneer neemt de thuisaccu het dan over? En hoe doet ie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Gratje schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:04:
Ik ben me aan het inlezen over het eventueel gebruiken van een thuisaccu. Voor nu voornamelijk om de avond en de nachten de overbruggen om in die tijd niets van het net te hoeven "kopen".
Mijn situatie:
2 sets zonnepanelen:
Op het moment heb ik een flinke overcapaciteit overdag wat nu terug geleverd word naar het net.
Maar over de hele dag/nacht gezien "koop" ik nog steeds iedere dag 5 kW. Dit word op het moment met de salderingsregeling natuurlijk tegen elkaar weggestreept.
Die 5 kW wil ik dus overbruggen met een thuisaccu zodat ik zo goed als niets meer "koop". In de winter maar even afwachten hoe dat gaat worden, want de panelen liggen er pas 4 maanden op.

Ik ben redelijk electro technisch. Maar ik heb nog nergens een goede uitleg gevonden hoe het simpel in elkaar zit. Voornamelijk de vraag hoe weet de thuisaccu wanneer die moet gaan leveren aan mijn huisinstallatie?
Er komt een moment op de dag dat de zonnepanelen niet genoeg vermogen leveren om het huis op te draaien. Wanneer neemt de thuisaccu het dan over? En hoe doet ie dat?
Hier leesvoer en al je antwoorden https://www.victronenergy...nstallation_manual-en.pdf

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Mijn situatie:
2 sets zonnepanelen:

Simpelweg gezegd: De P1 meter in je meterkast uitlezen. Daar kan je dit precies uitlezen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
@prein2 Dank, lekker lezen vanmiddag.
@TFHfony Dat word al gedaan. Maar met alleen de P1 uitlezen gaat het niet werken. Neem aan dat er dan ook iets als Home Assistant moet draaien om de "trigger" te geven om om te schakelen?
Tevens draait HA hier ook al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Gratje schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:23:
@prein2 Dank, lekker lezen vanmiddag.
@TFHfony Dat word al gedaan. Maar met alleen de P1 uitlezen gaat het niet werken. Neem aan dat er dan ook iets als Home Assistant moet draaien om de "trigger" te geven om om te schakelen?
Daarom zeg ik ook "simpel gezegd". Je zal dus die data uit moeten lezen en verwerken. Hier zijn natuurlijk verschillende opties voor. Je zal er in ieder geval iets voor moeten programmeren.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

_Arthur

blub

Gratje schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:23:
Dan zou je deze simulatie eens kunnen draaien om te zien of een thuis-accu interessant is voor je; https://github.com/hif2k1/battery_sim

Hiermee simuleer ik zelf nu 3 accus met verschillende capaciteit. Heb ik tzt een idee welke capaciteit het meest interessante is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Mijn situatie:
2 sets zonnepanelen:

Thuisaccu kan op verschillende manieren, AC of DC gekoppeld.
Bij omvormer en accu of omvormer met accu parallel met de verbruikers aan de netaansluiting wordt gebruik gemaakt van een meter of CT-sensoren na de hoofdschakelaar of de P1 uitgang van de slimme meter

Een bepaalde catogorie omvormers kunnen de verbruikers ook op een aparte uitgang van de omvormer en is de thuisaccu meestal op de DC ingang van de omvormer aangesloten en bepalen de instelling van omvormer hoe om te gaan met de energiestromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
Domba schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:27:
[...]

Thuisaccu kan op verschillende manieren, AC of DC gekoppeld.
Bij omvormer en accu of omvormer met accu parallel met de verbruikers aan de netaansluiting wordt gebruik gemaakt van een meter of CT-sensoren na de hoofdschakelaar of de P1 uitgang van de slimme meter

Een bepaalde catogorie omvormers kunnen de verbruikers ook op een aparte uitgang van de omvormer en is de thuisaccu meestal op de DC ingang van de omvormer aangesloten en bepalen de instelling van omvormer hoe om te gaan met de energiestromen.
Ik heb geen hybride omvormer. Het is een SMA tripower. Dus de optie om de accu rechtstreeks op de omvormer aan te sluiten heb ik niet.
En weet dat er dan een SMA sunny island tussen kan (batterij omvormer). Maar het word er allemaal niet duidelijker op voor me.
Maar kortaf, er is dus geen systeem dat automatisch detecteerd dat je energiemeter boven de 0 komt en meteen schakelt naar de accu's? Dat is iets wat je zelf moet regelen via automatisering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
@Gratje Heb jij de Sessy al gezien? https://sessy.nl/
Een AC gekoppelde plug 'n play thuisbatterij. Van een relatief nieuwe Nederlandse partij.
De Sessy kun je zelf aansturen. Dat noemen ze bij Sessy 'Open modus.'

Of je laat deze sturing over aan de Sessy zelf in de 'nul modus' of 'dynamische modus.' Bedoel jij dit laatste?

[ Voor 3% gewijzigd door KaasOmelet op 25-09-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Gratje schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:34:
[...]

Ik heb geen hybride omvormer. Het is een SMA tripower. Dus de optie om de accu rechtstreeks op de omvormer aan te sluiten heb ik niet.
En weet dat er dan een SMA sunny island tussen kan (batterij omvormer). Maar het word er allemaal niet duidelijker op voor me.
Maar kortaf, er is dus geen systeem dat automatisch detecteerd dat je energiemeter boven de 0 komt en meteen schakelt naar de accu's? Dat is iets wat je zelf moet regelen via automatisering?
Ja dat kunnen de meeste systemen die ess ondersteunen. Zoals victron multiplus (gx), sessy, growatt etc. Je geeft ze p1 data, geeft aan op welk setpoint je wilt sturen en het systeem doet de rest.

Daarna wil je nog obv tarief een moment kiezen waarin je gaat laden (indien geen/onvoldoende zon). Daar is wat domotica voor nodig, omdat je ergens de day ahead prijzen vandaan moet halen etc.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
@Gratje Eerder omgekeerd, je vind vast geen thuisbatterij die niet automatisch op-en ontlaadt mee met opwek/verbruik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
@naftebakje sorry maar die snap ik even niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Kr3Kr schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:59:
Ik verplaats even een post hierheen op verzoek van de TS van het originele topic. Ik hoop wel dat we het hier gezellig kunnen houden.

Onderstaand mijn uitleg over een zelfbouwsysteem van ±6kWh voor ± €1500;

[...]

Bijgaand een screenshot die het terugleveren 's nachts laat zien, na een zonnige dag (Trust via P1):
[Afbeelding]

[...]

Leuk dat je interesse hebt! Laden via drie fasen zou inderdaad kunnen, maar dat maakt het systeem iets duurder, voornamelijk vanwege extra bekabeling (lees; tientjes). Terugleveren over meerdere fasen betekent 1 of twee extra inverters (a €200/s). Die zijn overigens 300W per stuk. Mag ik vragen waarom je dat wilt? Wil je graag de fasen in balans houden?

Als er meer mensen geïnteresseerd zijn, zal ik alles wat verder documenteren en kijken of ik die kits kan gaan maken.
Ben je inmiddels al wat verder met je project?
Anders ga ik zelf komende winter aan de knutsel zou zonde zijn als ik een handvol geld verknoei en dat jij dan met iets leuks komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Ben je inmiddels al wat verder met je project?
Anders ga ik zelf komende winter aan de knutsel zou zonde zijn als ik een handvol geld verknoei en dat jij dan met iets leuks komt..
Zou maar snel bestellen, anders red je de winter niet. Zit twee maanden levertijd op de cellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Zou maar snel bestellen, anders red je de winter niet. Zit twee maanden levertijd op de cellen
Mjah eerst maar eens wat laderij en ontladerij uitzoeken.
Het hoeft op zich ook niet heel moeilijk te zijn als ik mijn nachtverbruik eerst eens kan neutraliseren.

Dat houd in dat ik vooral warmte moet bufferen in mijn huis en de rest van het stroomverbruik minimaliseren.

Er staan hier nog een aantal lifepo4 accu's daar kan ik eerst wel eens wat mee rotzooien om te kijken hoe het gaat.

Ik wil of kan nog niet voor mezelf rechtvaardigen om 10k in een thuisaccu te dumpen zonder enig gevoel van hoe dat uitpakt.

Eerst kijken wat ik minimaal nodig heb door snoeien en slim gebruiken en dan zien we daarna wel verder.

Voorlopig..... salderen weet je wel dus nog even tijd om wat om te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Mjah eerst maar eens wat laderij en ontladerij uitzoeken.
Het hoeft op zich ook niet heel moeilijk te zijn als ik mijn nachtverbruik eerst eens kan neutraliseren.

Dat houd in dat ik vooral warmte moet bufferen in mijn huis en de rest van het stroomverbruik minimaliseren.

Er staan hier nog een aantal lifepo4 accu's daar kan ik eerst wel eens wat mee rotzooien om te kijken hoe het gaat.

Ik wil of kan nog niet voor mezelf rechtvaardigen om 10k in een thuisaccu te dumpen zonder enig gevoel van hoe dat uitpakt.

Eerst kijken wat ik minimaal nodig heb door snoeien en slim gebruiken en dan zien we daarna wel verder.

Voorlopig..... salderen weet je wel dus nog even tijd om wat om te klooien.
Nou laders verkopen ze hele bergen bij Ali.
En ontladen met een aps500 lijkt me dan voldoende voor je sluip verbruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:37:
[...]

Nou laders verkopen ze hele bergen bij Ali.
En ontladen met een aps500 lijkt me dan voldoende voor je sluip verbruik.
Iets in die trend zal het worden ja.
Alleen dan niet van ome alie daar doe ik niks meer mee.

Het is ook meer het laden op het juiste moment.
En op een dag als vandaag is dat moment er gewoon niet eens..

4,3 kwh opgewekt en nog eens 11,4kwh ingekocht tot nu toe.

Heb dan maar een blokje hout in de kachel gemikt om de waf warm te houden...

24 graden hier nu.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Iets in die trend zal het worden ja.
Alleen dan niet van ome alie daar doe ik niks meer mee.

Het is ook meer het laden op het juiste moment.
En op een dag als vandaag is dat moment er gewoon niet eens..

4,3 kwh opgewekt en nog eens 11,4kwh ingekocht tot nu toe.

Heb dan maar een blokje hout in de kachel gemikt om de waf warm te houden...

24 graden hier nu.. 8)7
Ali heb anders prima spul hoor.

Heb je dynamisch contract vanwege het moment te moeten kiezen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Ali heb anders prima spul hoor.

Heb je dynamisch contract vanwege het moment te moeten kiezen?
Nee ik heb nog een half jaar te gaan van mijn driejarig contract voor een vaste prijs.
Maar zover ik kan zien op dynamische energie prijzen is de afgelopen dagen ook steevast rond de zelfde tijd de prijs zo ongeveer het laagst.

Dus in eerste instantie wil ik sturen op zoveel mogelijk laden van eigen opwek.
Dan moet die opwek er wel zijn natuurlijk want zoals gister schiet het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 05:04:
[...]

Nee ik heb nog een half jaar te gaan van mijn driejarig contract voor een vaste prijs.
Maar zover ik kan zien op dynamische energie prijzen is de afgelopen dagen ook steevast rond de zelfde tijd de prijs zo ongeveer het laagst.

Dus in eerste instantie wil ik sturen op zoveel mogelijk laden van eigen opwek.
Dan moet die opwek er wel zijn natuurlijk want zoals gister schiet het niet op.
Heb je geen optie om met je panelen je accu rechtstreeks te laden?
Dan heb je minder verlies en de laders zijn goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 05:48:
[...]

Heb je geen optie om met je panelen je accu rechtstreeks te laden?
Dan heb je minder verlies en de laders zijn goedkoper
Ja en nee.
De 3 omvormers van de setjes panelen hangen boven op de overloop in huis en gaan met een 5x6 kwadraat naar de meterkast en een eventuele accu opstelling moet in de schuur.
Van de schuur naar de meterkast loopt overigens ook een 5x6 kwadraat kabel.

Maar om van de plaats waar de bekabeling van de panelen naar binnen komt in huis naar de schuur te geraken wordt nogal al wat een gedoe plus dat het nog wel een afstand is.

Dus gewoon gebruik maken van een lader van het net is verreweg het eenvoudigst en goedkoopst denk ik.
De kosten die ik moet maken om rechtstreeks vanuit de panelen te laden zal ik niet terug zien in het verbeterde rendement vermoed ik.

Ooit zou ik mischien die 14 panelen op het pannendak kunnen vervangen door een nieuwe set van 30 en dan is het mischien wel een optie om meteen een hybride met accu in huis te hangen, maar dan wel een gekocht spulletje en geen zelfbouw knutsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:47:
[...]

Ja en nee.
De 3 omvormers van de setjes panelen hangen boven op de overloop in huis en gaan met een 5x6 kwadraat naar de meterkast en een eventuele accu opstelling moet in de schuur.
Van de schuur naar de meterkast loopt overigens ook een 5x6 kwadraat kabel.

Maar om van de plaats waar de bekabeling van de panelen naar binnen komt in huis naar de schuur te geraken wordt nogal al wat een gedoe plus dat het nog wel een afstand is.

Dus gewoon gebruik maken van een lader van het net is verreweg het eenvoudigst en goedkoopst denk ik.
De kosten die ik moet maken om rechtstreeks vanuit de panelen te laden zal ik niet terug zien in het verbeterde rendement vermoed ik.

Ooit zou ik mischien die 14 panelen op het pannendak kunnen vervangen door een nieuwe set van 30 en dan is het mischien wel een optie om meteen een hybride met accu in huis te hangen, maar dan wel een gekocht spulletje en geen zelfbouw knutsel.
Rendement winst is tien procent denk.
Hybride is peperduur, dat heb geen zin.
Gewoon simpele lader van 1000 watt voor 200 euro ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nou maar even experimenteren dan.

4 dikke accu's met lader en loadbalancer van marktplaats voor een prikkie.
Een micro omvormer van de alie.
En voila het werkt, voorlopig begrenst op 100 watt even kijken of er niks oprookt.
Grappig zo een beetje om knoeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0EJH7H7BGnFShAXLcihIy6i3kE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZNOsAfZV5FWWHQArw8IFpW4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU8ZGLltxnd1rb4vfgOsYrTxw-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFkpWen1RE5UB0PShK8xbEWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8ebdi7zchOlahxp3rqtqjsUpL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETmoMFEhtpliykvvrVqYqiOK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:18:
Nou maar even experimenteren dan.

4 dikke accu's met lader en loadbalancer van marktplaats voor een prikkie.
Een micro omvormer van de alie.
En voila het werkt, voorlopig begrenst op 100 watt even kijken of er niks oprookt.
Grappig zo een beetje om knoeien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
48 volt vanuit accu zo aan de micro?
En hoe heb je het begrenst?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

48 volt vanuit accu zo aan de micro?
En hoe heb je het begrenst?
Als de accu's vol zijn tegen de 50 volt.
En idd de micro zo aan de accu's, die zijn daarmee volgens mij ook niet meer aanraakveilig wegens gebrek aan galvanische scheiding.

Begrenzen doe ik nu doormiddel van weerstanden tussen de accu en omvormer.
1 is 33watt
2 parallel is 68 watt
3 parallel is 102 watt

Efficiënt is het allemaal niet maar wel grappig.
En de energie die niet in de accu of het net komt wordt omgezet in warmte dus bijverwarming cop1 van de schuur :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
Bij directe aansluiting van een omvormer aan accu's begrenst de omvormer toch zelf (op zijn max vermogen) ?

Is toch niet anders dan een omvormer met teveel paneelvermogen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
hannibal2206 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:22:
Bij directe aansluiting van een omvormer aan accu's begrenst de omvormer toch zelf (op zijn max vermogen) ?

Is toch niet anders dan een omvormer met teveel paneelvermogen ?
Maar ik wil geen 500 watt terug leveren.
Gedurende de nacht wil ik wat rond de 250 watt terugeleveren.
Dat is namelijk wat er snachts bij pieken doorgaat.
Schommelt tussen de 75 en 250 watt afhankelijk van koelkasten, vriezer, aquarium etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voor dit soort gebruik zijn loodaccu's nou niet echt geschikt, door hun lage maximaal aantal cycli, zeker bij diep ontladen.

Ik zit ook wel eens te denk om zoiets te bouwen (goed om te zien dat het in principe gewoon kan werken), maar ik zou dan wel voor LiFePO4 accu's gaan. Is duurder - maar niet meer zo absurd duur.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:51:
Voor dit soort gebruik zijn loodaccu's nou niet echt geschikt, door hun lage maximaal aantal cycli, zeker bij diep ontladen.

Ik zit ook wel eens te denk om zoiets te bouwen (goed om te zien dat het in principe gewoon kan werken), maar ik zou dan wel voor LiFePO4 accu's gaan. Is duurder - maar niet meer zo absurd duur.
Het zijn loodgel accu's uit een elektra auto. (Maxmobiel wel een geinig concept)
Die zijn op zich wel redelijk bestand tegen dit gebruik denk ik.
De inhoud zou 6,24 kwh zijn waarvan ik 4kwh wil gebruiken.
Ik zie wel hoe het gaat.

Is ook meer een experiment nu gewoon voor de leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ronald.42 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:01:
Is ook meer een experiment nu gewoon voor de leuk.
En dat is altijd goed hier op Tweakers! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:32:
[...]

En dat is altijd goed hier op Tweakers! (y)
Ik zat even te kijken op 130 ah lifepo maar 1 zo'n lifepo daar koop ik 8 tot 12 van deze accu's voor.. incl 3 laders en loadbalancers..
Beetje afhankelijk van welk merk en waar..

Eerst maar eens zien hoe lang dit standhoud :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 06:02:
[...]

Als de accu's vol zijn tegen de 50 volt.
En idd de micro zo aan de accu's, die zijn daarmee volgens mij ook niet meer aanraakveilig wegens gebrek aan galvanische scheiding.

Begrenzen doe ik nu doormiddel van weerstanden tussen de accu en omvormer.
1 is 33watt
2 parallel is 68 watt
3 parallel is 102 watt

Efficiënt is het allemaal niet maar wel grappig.
En de energie die niet in de accu of het net komt wordt omgezet in warmte dus bijverwarming cop1 van de schuur :+
Beetje warme weerstanden haha.
En als je de micro op max laat draaien, word ie dan te heet?
Een aps600 heeft er geen moeite mee, word 55 graden en met fan erachter nog maar 45 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Beetje warme weerstanden haha.
En als je de micro op max laat draaien, word ie dan te heet?
Een aps600 heeft er geen moeite mee, word 55 graden en met fan erachter nog maar 45 graden.
Geen idee eigenlijk heb nog niet zonder weerstanden geprobeerd.
Ik zal vanavond eens meten hoeveel vermogen ik wegstook in die weerstanden.
Spul staat nu te laden en dan vanavond eens richting de 200 watt proberen terug te leveren.
En dan voor de hele nacht en morgen weer kijken hoeveel ik terug geleverd heb en hoeveel ik weer moet laden.
Leuk een beetje prutsen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ronald.42 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:48:
en dan vanavond eens richting de 200 watt proberen terug te leveren.
Kon je de omvormer maar dusdanig manipuleren zodat je met een microcontroller het afgegeven vermogen kon bepalen. Ik zie dan wel mogelijkheden om bv met iets als Home Assistant en een ESPHOME bordje de omvormer je opgenomen vermogen (ongeveer) te laten volgen.

-edit-

Zelfde geldt voor de lader, zou mooi zijn om variabele overschotten in je accu's te pompen.

Maar dat zal niet zo makkelijk gaan denk ik zo.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 27-10-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Geen idee eigenlijk heb nog niet zonder weerstanden geprobeerd.
Ik zal vanavond eens meten hoeveel vermogen ik wegstook in die weerstanden.
Spul staat nu te laden en dan vanavond eens richting de 200 watt proberen terug te leveren.
En dan voor de hele nacht en morgen weer kijken hoeveel ik terug geleverd heb en hoeveel ik weer moet laden.
Leuk een beetje prutsen :9
Wat voor lader heb je?
Denk dat je totaal 20/25 procent verliest.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
Ronald.42 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Maar ik wil geen 500 watt terug leveren.
Gedurende de nacht wil ik wat rond de 250 watt terugeleveren.
Dat is namelijk wat er snachts bij pieken doorgaat.
Schommelt tussen de 75 en 250 watt afhankelijk van koelkasten, vriezer, aquarium etc.
Dan zou je een aantal inverters van ca 100 tot 300 (?) W kunnen aansluiten, via een 220Vac relay in/uitschakelbaar ; en daarmee je 'opwekking' 's nachts kunnen regelen ?
Serie weerstanden is alleen maar verlies ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Wat voor lader heb je?
Denk dat je totaal 20/25 procent verliest.
Dit staat er op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWLpYoAo0QU56cd_B_GtNbheDFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dmhy48fMzOEhjlh4bJdkQkIX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVtXfCzHodyLLRYYvEs0Ctnvzkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJkWBC3uGM0eqJHPgXT7vjKx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
hannibal2206 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Dan zou je een aantal inverters van ca 100 tot 300 (?) W kunnen aansluiten, via een 220Vac relay in/uitschakelbaar ; en daarmee je 'opwekking' 's nachts kunnen regelen ?
Serie weerstanden is alleen maar verlies ..
Iets van 100 watt dat met 50 volt kan omgaan zou leuk zijn.
Van elk van de drie fasen een lader en op elk van de driefasen 100 watt na gelang de vraag terug leveren.
De meter saldeerd intern het verschil wel.

Voorlopig nog even met dit experiment verder en dan maar zien wat we doen.

Pagina: 1 ... 4 ... 76 Laatste