Ik heb hier thuis nu sinds een kleine week alles draaien.
Even een stukje info:
Huisaansluiting = 1 fase 40A. All electric huis, verwarmen met L/L warmtepompen en (voor comfort) infrarood vloerverwarming. Watervoorziening via een warmtepomp boiler van 200 L.
Dit alles draait al jaren naar volle tevredenheid.
Sinds 2008 zonnepanelen op het dak (oude SDE subsidie), al meerdere keren geupgrade, nu 20x 320 Wp op een SMA Sunny Boy 5.0 met een dakhelling van 20 graden op het Z-W. Daarnaast nog 3x 230 Wp paneeltjes op de schuur en uitbouw via micro omvormers.
Ik heb een Sunny Boy Storage 5.0 met een LG Chem RESU 10H gecombineerd en een Sunny Home Manager 2.0 in de meterkast.
Voeding is een 4.0 mm
2 kabel achter een 20A aardlekautomaat, idem voor de omvormer. Op deze manier heeft de "rest" van de meterkast geen problemen met evt. uitval van een aardlekschakelaar.
Om de verbruikers en de bijbehorende aardlekschakelaars te beschermen tegen te hoge stromen bij evt. problemen zijn deze achter een eigen 40A automaat geplaatst, hiermee is de achterliggende bedrading ook goed beschermd tegen evt. hoge stromen. Er zou in theorie 80A kunnen lopen naar de verbruikers (20A PV omvormer, 20A batterij omvormer en 40A input van het net). Op deze manier is het goed beveiligd.
Waarom voor deze SMA constructie gekozen? Ik gebruik al jaren SMA en ken het product goed. Daarnaast is de samenwerking tussen alle componenten op deze manier ook goed op elkaar ingeregeld.
Ook geeft de SMA enery app alle informatie duidelijk weer:
To-Do:
* Black Start functie instellen, hiermee kan je off the grid draaien (voor een beperkte tijd) zonder gebruik te maken van een dure automatische switch box (> 1600,- euro).
* Slimmer maken door diverse apparaten te koppelen aan de Home Manager zodat slim omgegaan kan worden met de elektriciteit.
Waarom hiervoor gekozen? Beetje pionieren, net zoals met de zonnepanelen, van gas af, etc. Met die kennis kan ik mensen ook goed informeren en assisteren wanneer ze hier ook toe zijn. in NL staat dit allemaal nog in de kinderschoenen maar in België wordt het al veel gebruikt, vooral voor peak shaving.
Alle onderdelen heb ik ook in België opgehaald, in NL was dit allemaal niet te krijgen. Gelukkig is het universeel en stel je alles in via de software.