vergeet de foto van de instalatie nietKeesvdzanden schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:52:
[...]
In het eerste jaar was de installatie verplichting er nog niet.
Aankoop factuur met daarop meld code was genoeg.
Heb ik bij mijn 5 apparaten niet gedaan,alleen factuur en bank afschrift.
Da was nog de goeie ouwe tijd...
Ik weet niet wat nu de regels zijn, die veranderen nogal eens.President schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:53:
[...]
Misschien dat ik het mis heb hoor, maar jullie frauderen daar toch wel deels mee? Want volgens mij voldoen jullie niet 100% aan de regels die gesteld worden voor installatie?
Maar op het moment dat ik de mijne ( 3 stuks totaal ) neerzette was een foto van de installatie, een aankoopfactuur met de code en de eis dat hij een jaar moest blijven staan genoeg.
Dus geen fraude, daar doe ik niet aan.
De 4e ( ik wilde er een als reserve, plus het koelmiddel was anders ) ging iets moeilijker, toen moest er ook een factuur van een bedrijf dat hem neergezet had opgestuurd worden.
Daar ik een eigen bedrijf heb was dat voor mij geen probleem.
Die 4e was de vervanging van de eerste die er meer dan een jaar had gestaan, dus ik heb echt voldaan aan alle eisen.
Huis van gas af, en nul op de meter wat volgens mij de bedoeling was van de subsidie.
Deze subsidie kwam goed terecht, iets wat ik van de meeste subsidies niet kan zeggen ( volgens mij dan ).
Ik heb ook geen enkele foto mee gestuurd.Keesvdzanden schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:40:
[...]
Heb ik bij mijn 5 apparaten niet gedaan,alleen factuur en bank afschrift.
Da was nog de goeie ouwe tijd...
Alleen bewijs van aankoop en plaatsing plus een bewijs van betaling
De eerste was de wp in Mei dit jaar en die was heel snel afgehandeld zelfs meer subsidie dan in de lijst stond 3k ipv 2850 euro.
En wpb heb ik vorige week aangevraagd dat is dus nog even afwachten. Maar dat zou 750 euro moeten zijn.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik ben nu bezig voor een kennis een grote T-CAP WP te installeren.Ronald.42 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:31:
[...]
Ik heb ook geen enkele foto mee gestuurd.
Alleen bewijs van aankoop en plaatsing plus een bewijs van betaling
De eerste was de wp in Mei dit jaar en die was heel snel afgehandeld zelfs meer subsidie dan in de lijst stond 3k ipv 2850 euro.
En wpb heb ik vorige week aangevraagd dat is dus nog even afwachten. Maar dat zou 750 euro moeten zijn.
Ik heb hem gezegd dat hij waarschijnlijk geen subsidie krijgt, maar proberen kan geen kwaad.
Hoe zit het met die subsidie nu?
Dus, zelf neergezet, en factuur van installatiebedrijf nodig?
Je moet een bewijs van aankoop,bewijs van betaling en een bewijs van plaatsing door een erkend installateur hebben.annespruit1980 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:39:
[...]
Ik ben nu bezig voor een kennis een grote T-CAP WP te installeren.
Ik heb hem gezegd dat hij waarschijnlijk geen subsidie krijgt, maar proberen kan geen kwaad.
Hoe zit het met die subsidie nu?
Dus, zelf neergezet, en factuur van installatiebedrijf nodig?
En het apparaat moet in de isde lijst staan natuurlijk.
Gezien je al aan het plaatsen bent moet je dus op zoek naar iemand die een factuur maakt voor inbedrijfstelling of plaatsing.
Mischien dat er een tweaker rondloopt die dat laatste kan en wil verzorgen tegen een net bedrag.
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 07-08-2022 09:54 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ok, bedankt voor de info.Ronald.42 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:53:
[...]
Je moet een bewijs van aankoop,bewijs van betaling en een bewijs van plaatsing door een erkend installateur hebben.
En het apparaat moet in de isde lijst staan natuurlijk.
Gezien je al aan het plaatsen bent moet je dus op zoek naar iemand die een factuur maakt voor inbedrijfstelling of plaatsing.
Mischien dat er een tweaker rondloopt die dat laatste kan en wil verzorgen tegen een net bedrag.
Misschien dat ik dan toch de subsidie kan regelen voor hem, de laatste heb ik ook zelf mogen plaatsen.
Voorwaarde was toen ( ik dacht twee jaar geleden ) ook dat een installatiebedrijf hem moest plaatsen.
En deze komt op een heel ander adres te staan, ook geleverd door mij.
Maak ik kan er naast zitten, in ieder geval de moeite om te proberen.
Scheelt hem iets van 4000 euro.
Let wel op, je moet ingeschreven staan onder de juiste code bij de kvk. (die code kan je gewoon laten toevoegen bij je al bestaande inschrijving.)annespruit1980 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:10:
[...]
Ok, bedankt voor de info.
Misschien dat ik dan toch de subsidie kan regelen voor hem, de laatste heb ik ook zelf mogen plaatsen.
Voorwaarde was toen ( ik dacht twee jaar geleden ) ook dat een installatiebedrijf hem moest plaatsen.
En deze komt op een heel ander adres te staan, ook geleverd door mij.
Maak ik kan er naast zitten, in ieder geval de moeite om te proberen.
Scheelt hem iets van 4000 euro.
2 jaar geleden moest de pomp vakkundig geplaats worden (veder geen eisen van wie dat deed, mocht je ook zelf doen) Uiteraard mag je geen werkzaamheden doen waar je een stek certificaat voor nodig hebt, dus het moet een monoblock zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 07-08-2022 10:23 ]
Ja, ik zat ook al te denken om eens te kijken onder welke code's ik sta ingeschreven.twain4me schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
Let wel op, je moet ingeschreven staan onder de juiste code bij de kvk. (die code kan je gewoon laten toevoegen bij je al bestaande inschrijving.)
2 jaar geleden moest de pomp vakkundig geplaats worden (veder geen eisen van wie dat deed, mocht je ook zelf doen) Uiteraard mag je geen werkzaamheden doen waar je een stek certificaat voor nodig hebt, dus het moet een monoblock zijn.
En hoe ik eventueel de juiste code(s) er aan kan toevoegen.
Dat zijn ook dingen die ik heel lang geleden eens gedaan heb, en nooit meer aan heb gedacht.
Het kan ook 1 jaar geleden zijn geweest dat ik die subsidie aanvroeg.
Ik moest een factuur als bewijs van installatie toevoegen, de drie daarvoor alleen een foto als bewijs van installatie ( plus aankoop natuurlijk ), en ik kreeg de subsidie, dus toen zat het kennelijk goed.......
Het zijn allemaal monoblocks, ik heb geen fgassen certificaat.
Korte reactie hier dan:JeroenH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
"het is algemeen bekend dat"
Daar kan ik niet zo veel mee.
[...]
Welicht zijn ze erg voorzichtig? In mijn Plugin Prius zit iets van 9 kWh, maar Toyota geeft maar 4,4 kWh als usable op. Daardoor gaat de accu voor eeuwig mee. Dit zou net zoiets kunnen zijn?
[...]
We zouden het één van de initiatiefnemers achter Sessy, @Legan2, kunnen vragen.
[...]
Met een specificatie van 2 kW in en 2 kW uit zou het me verbazen als er zo'n overmaat aan BMS in zou zitten. Bij 48V hoeft er hooguit 42A te stromen. Als de overige componenten begroot (en afzekert) op 100A ben je er wel.
[...]
Je zou gelijk kunnen hebben, maar dat wil ik graag zelf ondervinden. Ik denk cq hoop dat het niet zo slecht is als jij beweert. Als mijn hoop uitkomt, extra fijn, als jouw vrees uitkomt, ook mooi, heb ik weer wat geleerd.
[list]
• In Sessy zit een 55A BMS. Meer Ampères is duurder en niet nodig, omdat de Sessy max 2200W doet.
• Roundtrip efficiency van Sessy (230V AC -> 48V DC -> 230V AC) is ongeveer 88%. Iets meer bij optimaal vermogen, minder bij lage vermogens.
• In Sessy zit ook meer kWh dan de 5kWh die we opgeven. Dat is om degradatie te verminderen en op te vangen en zo de user experience zo lang mogelijk gelijk te houden.
Meer vragen? info@sessy.nl
Is er ook een subdietip voor het plaatsen van een WP in een nieuwe woning? Volgens mij lopen we hier heel grondig elk stukje subsidie mis tot nu toe.
Als de vergunning van de woning is verleend na 30 juni 2018 krijg je geen subsidie voor een warmtepomp in een nieuwe woning. Die moet verplicht van het gas af, dus waarom zou er dan nog subsidie verleend moeten worden?Karp schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:44:
Is er ook een subdietip voor het plaatsen van een WP in een nieuwe woning? Volgens mij lopen we hier heel grondig elk stukje subsidie mis tot nu toe.
Zie https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp.
Of doorwerken tot je 75ste.Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:51:
Etf aandelen was 35 procent winst,gedaald naar 4 vanwege oorlog gvd,maar laatste maand weer gestegen naar 12 procent in nu 3 jaar tijd.ben nog steeds harstikke tevreden.
Alle winst van PV gaat zo de aandelen in,met 55 pensioen....
Aandelen zijn geen zekerheid.
Als dat zo was, werkten er bij de banken geen oudere beleggingsadviseurs.
Want als het een zekerheid was, dan hadden ze de eerste 10 jaar hun hele salaris in aandelen gestopt en konden ze dan stoppen met werken.
Beleggingsadviseurs werken er dan ook alleen maar om sukkels hun geld afhandig te maken want ze verslaan de index toch niet. En sukkels zijn er in grote getalen.Rzaan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Want als het een zekerheid was, dan hadden ze de eerste 10 jaar hun hele salaris in aandelen gestopt en konden ze dan stoppen met werken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Soms verslaan ze de index wel.
Aandelen is niet gelijk aan gokken, maar er zijn zoveel onvoorziene factoren dat er in ieder geval geen zekerheidjes bestaan.
Aandelen is niet gelijk aan gokken, maar er zijn zoveel onvoorziene factoren dat er in ieder geval geen zekerheidjes bestaan.
Dat zijn mensen die van de winst alleen maar vaker op vakantie gaan,grotere auto kopen,en vooral groter huis kopen,dus ja dan blijf je werken tot je sterft.Rzaan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Of doorwerken tot je 75ste.
Aandelen zijn geen zekerheid.
Ikke niet hoor,met 55 heb ik zat op de bank staan.
'Soms' heb je geen zak aan als je 10+ jaar belegt, laat staan 30+ jaar. Ik denk dat het niet voor niks is dat Warren Buffet een miljoen dollar gewed heeft dat niemand de S&P 500 kan verslaan over 10 jaar en dat hij won.Rzaan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:42:
Soms verslaan ze de index wel.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nee hoor.Keesvdzanden schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:45:
[...]
Dat zijn mensen die van de winst alleen maar vaker op vakantie gaan,grotere auto kopen,en vooral groter huis kopen,dus ja dan blijf je werken tot je sterft.
Dat zijn gewone beleggers.
Het is nu eenmaal inherent aan aandelen dat ze kunnen stijgen én dalen.
En dat er rampen gebeuren en bedrijven omvallen.
Ook de bank waar jouw geld staat kan omvallen.
En wat te denken van inflatieRzaan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:50:
[...]
Nee hoor.
Dat zijn gewone beleggers.
Het is nu eenmaal inherent aan aandelen dat ze kunnen stijgen én dalen.
En dat er rampen gebeuren en bedrijven omvallen.
Ook de bank waar jouw geld staat kan omvallen.
I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.
Zal ik je even uit je droom helpen. De rijken zijn dat niet geworden door te beleggen. Beleggen is is een manier om geldontwaarding te ontwijken.Keesvdzanden schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:45:
[...]
Dat zijn mensen die van de winst alleen maar vaker op vakantie gaan,grotere auto kopen,en vooral groter huis kopen,dus ja dan blijf je werken tot je sterft.
Zelfs voor iemand die fulltime belegt is de kans om daarmee rijk te worden niet zo heel groot.
Je hoeft mij niet uit de droom te helpen,ik heb zicht op mijn eigen rekeningen.Superbeagle schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:06:
[...]
Zal ik je even uit je droom helpen. De rijken zijn dat niet geworden door te beleggen. Beleggen is is een manier om geldontwaarding te ontwijken.
Zelfs voor iemand die fulltime belegt is de kans om daarmee rijk te worden niet zo heel groot.
Dank je.
Nou, dan wens ik je veel succes met rijk worden.Keesvdzanden schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:19:
[...]
Je hoeft mij niet uit de droom te helpen,ik heb zicht op mijn eigen rekeningen.
Dank je.
Hoef ik niks voor te doen,ik zit erbij en ik kijk ernaar.Superbeagle schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:29:
[...]
Nou, dan wens ik je veel succes met rijk worden.
Ah, je hebt het geheim van slapend rijk worden gevonden…Keesvdzanden schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:33:
[...]
Hoef ik niks voor te doen,ik zit erbij en ik kijk ernaar.
Nou dat gebeurt momenteel eigenlijk beter met de opbrengsten van de zonnepanelen,dat gaat helemaal als een speer.Superbeagle schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
Ah, je hebt het geheim van slapend rijk worden gevonden…
Ooit gehoord van rente op rente?Superbeagle schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
Ik doe nu iedere middag even een dutje en laat de zon(nepanelen) het werk doen...Superbeagle schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:40:
Met de huidige rente en de huidige inflatie verlies je dan elk jaar een paar procent.
Voordat we in herhaling vallen, dat schreef ik eerder al als reden om te beleggen…Rzaan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:36:
[...]
Met de huidige rente en de huidige inflatie verlies je dan elk jaar een paar procent.
Op de spaar rekening wel ja.Rzaan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:36:
[...]
Ik doe eerst duurzaam stroom opwekken en verkopen,en dat geld gaat in duurzame aandelen,en die doen 17 procent,dus ik lach om die nep inflatie,aangezien die grotendeels gebaseerd is op dure energie die ik niet verbruik haha.
Mag ik vragen welke fondsen dat o.a. zijn? Ik beleg ook al een tijd (conservatief en min of meer passief) en 17% per jaar (ik neem althans aan dat je dat bedoelt) haal ik nergens mee, althans niet langdurig.Keesvdzanden schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:46:
duurzame aandelen,en die doen 17 procent
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 08-08-2022 20:11 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Gewoon heel simpel uitbesteden,mijn vrouw heb wat bij robeco,maar die doet toch minder. En ik heb het meeste bij fit vermogen.JeroenH schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Mag ik vragen welke fondsen dat o.a. zijn? Ik beleg ook al een tijd (conservatief en min of meer passief) en 17% per jaar (ik neem althans aan dat je dat bedoelt) haal ik nergens mee, althans niet langdurig.
De laatste maanden is even wat minder dat snap je wel....maar ik had een daling(op de winst) van 25k en daar is in laatste twee weken alweer 10k van terug gekomen.
Er is maar een iemand die echt kan eten van aandelen, dat is diegene die ze voor je koopt en verkoopt en daar provisie voor rekent.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
We hebben ook wel een beleggingstopic van jawel deel 11 alweer.
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11
Niemand in de hele wereld haalt jaar op jaar 17% per jaar met aandelen. Ook Buffet niet.
Grote onzin.
Geklets.
Kinderprietpraat.
Grote onzin.
Geklets.
Kinderprietpraat.
Mensen die pas een paar jaar beleggen kunnen wel eens een optimistisch beeld krijgen. MSCI world index met dividend geherinvesteerd;Rzaan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:57:
Niemand in de hele wereld haalt jaar op jaar 17% per jaar met aandelen. Ook Buffet niet.
Grote onzin.
Geklets.
Kinderprietpraat.
- 2019 28.40%
- 2020 16.50%
- 2021 22.35%
De genoemde 17% heeft geen enkele basis.
[ Voor 38% gewijzigd door assje op 09-08-2022 07:02 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Deze mening heb je denk ik gevormd zonder je er ooit in te verdiepenmartijn v o schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:23:
Er is maar een iemand die echt kan eten van aandelen, dat is diegene die ze voor je koopt en verkoopt en daar provisie voor rekent.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik had in 2014 aandelen van ASML en Randstad gekocht (via De Giro)... beide zonder koerswinst verkocht
, Randstad na 4 jaar verkocht, wel dividend
Moest ze verkopen wegens financiering nieuwe woning.
Moest ze verkopen wegens financiering nieuwe woning.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Zeker interessant,reclame voor maken is niet nodig want word al massaal gebruikt wereld wijdGudZ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:57:
Is dit werkelijk interessant voor appartementen?
Of kunnen we sociale huurflats beter knap isoleren met een paar flinke wp's op het dak en een kleine wp boiler op de plek waar nu de ketel hangt...
Deze heeft me nu in 4 jaar 50% opgeleverdJeroenH schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Mag ik vragen welke fondsen dat o.a. zijn? Ik beleg ook al een tijd (conservatief en min of meer passief) en 17% per jaar (ik neem althans aan dat je dat bedoelt) haal ik nergens mee, althans niet langdurig.
https://www.triodos.nl/be...-europe-fund/NL0013908700
Tegelijkertijd heeft deze natuurlijk, vanwege de mix met bio, weer last van de huidige tijd, maar niet zo heftig:
https://www.triodos.nl/be...fonds#rendement-en-kosten
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dat beeld had ik ook inderdaad!deejeebv schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:53:
[...]
Als de vergunning van de woning is verleend na 30 juni 2018 krijg je geen subsidie voor een warmtepomp in een nieuwe woning. Die moet verplicht van het gas af, dus waarom zou er dan nog subsidie verleend moeten worden?
Zie https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp.
Als we het over rendement hebben praten we meestal over een percentage per jaar, ik neem aan dat jij 50% in vier jaar bedoeld, dan heb je het dus over zo'n 10-11% op jaarbasis.joezzt schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:54:
[...]
Deze heeft me nu in 4 jaar 50% opgeleverd
https://www.triodos.nl/be...-europe-fund/NL0013908700
Tegelijkertijd heeft deze natuurlijk, vanwege de mix met bio, weer last van de huidige tijd, maar niet zo heftig:
https://www.triodos.nl/be...fonds#rendement-en-kosten
Ja natuurlijk , maar van 50% waardestijging word ik wel heel blij, naast heel veel andere dingen die me ook heel blij maken.deejeebv schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:12:
[...]
Als we het over rendement hebben praten we meestal over een percentage per jaar, ik neem aan dat jij 50% in vier jaar bedoeld, dan heb je het dus over zo'n 10-11% op jaarbasis.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Beleggen? Hier eea lezen, bekijken, vergelijken, vooral ook naar lange termijn grafieken bekijken. En dan keuzes maken.
Gisterenavond is het internet aangesloten. De dagopbrengsten van een week oud staan netjes online, ouder dan een week zijn het inderdaad alleen de totalen.twain4me schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:06:
[...]
ik vermoed dat de data gewoon over wordt gepiept als er weer internet is. de sma heeft een geheugen voor de dagopbrengsten alleen op een bepaald moment onthoud hij alleen nog de totalen. mijn sma weet nieteens dat er internet bestaatdoor het lokale ip te gebruiken van de omvormer kan je erin kijken.
Weet iemand hoe je een elektrische boiler het beste extra kunt isoleren? Welk materiaal is het beste, hoe bevestig je het en hoe zorg je ervoor dat het goed blijft zitten en niet naar beneden zakt?
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
@Klaver 4 Is de boiler rond of vierkant?
Ik heb beide gedaan. Voor een ronde boiler, 15 cm glas wol eromheen wikkelen met veel ducttape, en daar weer wit plastic omheen voor de mooi.
Het helpt wel als je glaswol hebt met iets stevigheid. Ik heb Knauf 037 gebruikt wat best goed werkte maar er is ook nog wel stuggere volgens mij.
Voor vierkant, ik heb er een 10 cm PIR box omheen gebouwd.
Ik heb bij beide het standby verlies ongeveer gehalveerd.
Pics van beide staan wel ergens hier online, ik kan het linkje later wel even opzoeken.
Ik heb beide gedaan. Voor een ronde boiler, 15 cm glas wol eromheen wikkelen met veel ducttape, en daar weer wit plastic omheen voor de mooi.
Het helpt wel als je glaswol hebt met iets stevigheid. Ik heb Knauf 037 gebruikt wat best goed werkte maar er is ook nog wel stuggere volgens mij.
Pics van beide staan wel ergens hier online, ik kan het linkje later wel even opzoeken.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Als het je eigen foto's zijn, dan kan je ze wellicht ook terugvinden door boven in een nieuwe post op het 2de icoontje van rechts te klikken (het 'berglandschap')Gerco-M schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:19:
Hij is rond en hij zit ingebouwd in een kast dus het witte plastic kan ik achterwege laten.Gerco-M schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:19:
Ik ga het proberen met stug glaswol.
Dank voor de snelle reactie.
Als je een foto kunt sturen via DM zou dat mooi zijn.
De kast vol storten met piepschuim bolletjes? Sluit lekker af ook de aansluitingen.Klaver 4 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:23:
[...]
Hij is rond en hij zit ingebouwd in een kast dus het witte plastic kan ik achterwege laten.
Ik ga het proberen met stug glaswol.
Dank voor de snelle reactie.
Als je een foto kunt sturen via DM zou dat mooi zijn.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Kast is een groot woord. Eigenlijk is het een omkasting met een deur maar zonder bodem. Dus da's geen optie...
Okee ik heb je wat pics gestuurd, moet vast lukkenKlaver 4 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:28:
Kast is een groot woord. Eigenlijk is het een omkasting met een deur maar zonder bodem. Dus da's geen optie...
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ik heb straks een WarmtePompBoiler.Gerco-M schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:19:
Zou dat hiervoor ook werken?
Heb je nog een specifieke tip/oplossing om goed bij de anode te kunnen voor periodieke vervanging? Of heb je RVS of koperen boiler waarbij dat niet speelt?Gerco-M schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:19:
Voor een ronde boiler, 15 cm glas wol eromheen wikkelen met veel ducttape, en daar weer wit plastic omheen voor de mooi.
[...]
Ja hoor, als je het deel van de WPB waar de boiler zelf zit goed insluit met isolatie dan helpt dat altijd om het standby verlies te reduceren. En uitsparingen maken voor de lucht aanvoer / afvoer buizen en dergelijke. En ook voor onderhouds mogelijkheden en eventueel display. Het is dus wel iets lastiger dan mijn E boiler zonder display of andere dingen waarvoor uitsparingen nodig zijn.Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:28:
[...]
Ik heb straks een WarmtePompBoiler.
Zou dat hiervoor ook werken?
Mijn E boiler (Tesy Modeco ceramic) is ge emailleerd volgens mij en heeft geen enkele anode of wat dan ook dus die kon ik eenvoudig volledig inpakken.rupie99 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:28:
[...]
Heb je nog een specifieke tip/oplossing om goed bij de anode te kunnen voor periodieke vervanging? Of heb je RVS of koperen boiler waarbij dat niet speelt?
Maar een uitsparing maken in de glaswol met wat duct tape en plastic is altijd wel te doen denk ik. Je kunt er een soort van deurtje in maken
Wij nemen voor het werk wel eens apparatuur mee in het vliegtuig. Dat gaat in goede kisten, maar toch.Gerco-M schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:18:
[...]
Ja hoor, als je het deel van de WPB waar de boiler zelf zit goed insluit met isolatie dan helpt dat altijd om het standby verlies te reduceren. En uitsparingen maken voor de lucht aanvoer / afvoer buizen en dergelijke. En ook voor onderhouds mogelijkheden en eventueel display. Het is dus wel iets lastiger dan mijn E boiler zonder display of andere dingen waarvoor uitsparingen nodig zijn.
Soms pakken we dan een doos (die later precies in de kist past.
Daar spuiten we dan een laag pur-schuim in en leggen daar dan plastic folie op.
Terwijl het schuim nog niet is uitgehard, druk je daar dan het apparaat voorzichtig in.
Effe wachten en dan boven het apparaat wederom folie.
Weer pur spuiten met de doos open (anders drukt de pur het apparaat kapot)
Pur boven wegsnijden en doos dicht.
Wellicht zou je op die manier met folie e.d. ook voor een boiler een schil kunnen maken die je met tie wraps bij elkaar houdt.
Weet nog niet hoe precies
Weet je dit zeker? Handleiding van Tesy zegt hierover:Gerco-M schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:23:
[...]
Mijn E boiler (Tesy Modeco ceramic) is ge emailleerd volgens mij en heeft geen enkele anode of wat dan ook dus die kon ik eenvoudig volledig inpakken.
Maar een uitsparing maken in de glaswol met wat duct tape en plastic is altijd wel te doen denk ik. Je kunt er een soort van deurtje in maken
Op de flens staat er een elektrische verwarmer
gemonteerd. Bij de boilers met glas-keramische coating is
eveneens een magnesiumanode ingebouwd.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ik weet zeker dat er aan de buitenkant geen mogelijkheid is om de anode te onderhouden of vervangen of wat dan ookArjoK schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:09:
[...]
Weet je dit zeker? Handleiding van Tesy zegt hierover:
Op de flens staat er een elektrische verwarmer
gemonteerd. Bij de boilers met glas-keramische coating is
eveneens een magnesiumanode ingebouwd.
Ik kan de manual er wel eens op naslaan om te zien of het via de onderkant kan waar ook de verwarmings elementen zitten maar dan wordt het wel een hele klus.
Dat zal idd aan de onderkant bij het verwarmingselement zitten, net als bij mijn Ferroli boiler.Gerco-M schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:38:
[...]
Ik weet zeker dat er aan de buitenkant geen mogelijkheid is om de anode te onderhouden of vervangen of wat dan ook![]()
Ik kan de manual er wel eens op naslaan om te zien of het via de onderkant kan waar ook de verwarmings elementen zitten maar dan wordt het wel een hele klus.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Wanneer komt er het grote airco-kWh-verbruikstopic?
Hier redden we het nog steeds zonder airco met screens, een groen dak en een koele witte wijn. Buiten 31, binnen 26 graden. Het terugleveren staat in de turbo-stand.
Hier redden we het nog steeds zonder airco met screens, een groen dak en een koele witte wijn. Buiten 31, binnen 26 graden. Het terugleveren staat in de turbo-stand.
A'dam PVOutput
Hier was het even 33 buiten en binnen hangen we rond de 27 zonder airco.ericplan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:24:
Vanacht ventileren en vanmorgen toen binnen en buiten de temperatuur gelijk was de boel potdicht gedaan.
Boven staat wel een airco te brullen daar is het 22 graden dus we hebben wel een soort van plafond koeling
Staat dat niet in het grote L/L-warmtepomp draadje? Ik denk in ieder geval dat degene die hun airco aangeschaft hebben voor de warmte hem in de zomer niet veel zullen gebruiken. Alleen degene die 'm echt ter verkoeling gekocht hebben (en er dan dankbaar in de winter gebruik van (gaan) maken om gas te besparen.ericplan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:24:
Ben op zich nu wel nieuwsgierig gemaakt naar of x graden koelen net zoveel verbruikt als x graden verwarmen.
Hier nu ook 26gr, geen screens, maar een dubbel plissé gordijn en een koele Desperados.
Het terugleveren gaat inderdaad lekker!
In vergelijking met verwarmen vraagt koelen nauwelijks vermogen.
Je moet, in een normaal huis, uiteraard ook veel minder graden koelen dan opwarmen.
Je moet, in een normaal huis, uiteraard ook veel minder graden koelen dan opwarmen.
22 graden met airco, gekocht om te koelen en te verwarmen of om te verwarmen en te koelen, ik heb geen voorkeur. @Truus01
Misschien een idee om niet-verhandelbaar energiebudget in te voeren. Beetje zoals het CO2-verhaal. Mag je naar eigen keuze besteden.
A'dam PVOutput
Op een hele koude winterdag ben ik 20 kwh kwijt.Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:32:
[...]
Staat dat niet in het grote L/L-warmtepomp draadje? Ik denk in ieder geval dat degene die hun airco aangeschaft hebben voor de warmte hem in de zomer niet veel zullen gebruiken. Alleen degene die 'm echt ter verkoeling gekocht hebben (en er dan dankbaar in de winter gebruik van (gaan) maken om gas te besparen.
Ben op zich nu wel nieuwsgierig gemaakt naar of x graden koelen net zoveel verbruikt als x graden verwarmen.
Hier nu ook 26gr, geen screens, maar een dubbel plissé gordijn en een koele Desperados.
Het terugleveren gaat inderdaad lekker!
Op een hele warme zomerdag 8 kwh.
Maar meestal is het in de zomer 1 tot 3 kwh per dag.
Wat bedoel je met een niet-verhandelbaar energiebudget?ericplan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:41:
Misschien een idee om niet-verhandelbaar energiebudget in te voeren. Beetje zoals het CO2-verhaal. Mag je naar eigen keuze besteden.
Wanneer het niet verhandelbaar is kan je het toch niet naar eigen keuze besteden?
Hier vandaag buiten 34 graden en nog prima zonder airco.
Met screens, witte lakens waar groen nog te klein is en met ventilator gebooste zomernachtventilatie (slechts 300Wh) binnen 25 graden.
Met screens, witte lakens waar groen nog te klein is en met ventilator gebooste zomernachtventilatie (slechts 300Wh) binnen 25 graden.
Binnen je eigen huishouden wel. En anders blijft er iets over voor volgend jaar.IvoB2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:24:
[...]
Wat bedoel je met een niet-verhandelbaar energiebudget?
Wanneer het niet verhandelbaar is kan je het toch niet naar eigen keuze besteden?
A'dam PVOutput
Zal dan wel iets typisch voor NL zijn want als BE begrijp ik er eerlijk gezien niets van.
Je blaast dan gewoon gedurende de nacht buitenlucht binnen om terug af te koelen tegen de ochtend en dan warmt het door de dag binnen terug op tot 25°C?rupie99 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:36:
Hier vandaag buiten 34 graden en nog prima zonder airco.
Tot welke temperatuur is het tegen de morgen dan afgekoeld?
En is de buitentemperatuur gemeten in de schaduw (thermometerhut) of in de zon?
Een huis in de schaduw of volle zon op veel m² glas maakt uiteraard ook een groot verschil in opwarming.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2022 19:54 ]
Hier is de airco nog niet aan geweest voor te koelen dit jaar. Binnen is het 23 graden, buiten nog 30. De leibomen op het zuiden nemen veel zonnewarmte weg (natuurlijke zonwering) en ook de zonnepanelen op mijn dak zuid-west helpen de zolder koeler te houden. En natuurlijk 's nachts alle ramen open om weer iets af te koelen.
16 Graden ‘s nachts is ook wel uitzonderlijk voor deze warme dagen. Schijnt dat dit door de lage luchtvochtigheid komt, hier 30%. Normaal zou het ‘s nachts 20 graden of meer zijn voor deze regio. Dat is ook wel weer zo, met meer hitte in de zomer komt misschien ook lagere luchtvochtigheid.
Was het klimaat in Parijs ook zo?
Was het klimaat in Parijs ook zo?
Vandaag kwam ik er achter dat de Velux dakramen (ca op het zuiden) flink veel warmte doorgeven. Ondanks rolgordijntjes aan de binnenkant voel je de warmte er flink afkomen. De ruiten zijn erg warm en opvallend was ook dat de metalen behuizing van de Velux binnenhorren hierdoor (?) heet zijn.
Ik heb eens van die handmatige buitenzonwering besteld. Ik ben benieuwd of dat helpt de hitte beter buiten te houden.
Ik heb eens van die handmatige buitenzonwering besteld. Ik ben benieuwd of dat helpt de hitte beter buiten te houden.
Bij mij helpt dat flinkFranciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:38:
Vandaag kwam ik er achter dat de Velux dakramen (ca op het zuiden) flink veel warmte doorgeven. Ondanks rolgordijntjes aan de binnenkant voel je de warmte er flink afkomen. De ruiten zijn erg warm en opvallend was ook dat de metalen behuizing van de Velux binnenhorren hierdoor (?) heet zijn.
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Fijn om te lezen @BarryH! Als het een beetje meezit heb ik ze begin volgende week en kan ik ze nog uitproberen.
Die heb ik ook aan de buitenkant bij 2 velux ramen op zolder. Omdat er niemand op zolder verblijft, heb ik piepschuim platen met tonzon radiatorfolie eromheen (had ik beide nog liggen) ter grootte van het raam aan de binnenkant zitten. Daar kan geen zon meer naar binnen en warmte wordt gereflecteerd en blijft grotendeels buitenFranciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:38:
:strip_exif()/f/image/OvayCMfIsULbmVpZrQpcPLpl.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier met zonwering:
@Franciesco Ik denk ook dat dat flink helpt!
Ik liep gisteren eens rond bij ons op zolder met de FLIR om te zien hoe de warmte nu naar binnen komt. Op onze “ooit” na geisoleerde zolder met 40mm gele glaswol platen. Ik zie bij de nok veel warmte, bij de balken (gordingen) en ook enorm veel warmte rond de grote velux dakramen. Zelfs met de witte zonwering aan de binnenkant. 40 tot 50 C heb ik gezien. Terwijl het buiten 35 graden is, zo op het dak. En binnen was het ca 25 graden.
De airco moest daarvoor wel flink werken. Wilde eens zien of we het hele (1000 m3) huis zo overdag goed konden koelen en met 35 kwh totaal kwamen we een aardig eind.
Naisoleren op zolder is in de planning, en dan weer eens dezelfde test doen en zien wat het verschil is
Ik liep gisteren eens rond bij ons op zolder met de FLIR om te zien hoe de warmte nu naar binnen komt. Op onze “ooit” na geisoleerde zolder met 40mm gele glaswol platen. Ik zie bij de nok veel warmte, bij de balken (gordingen) en ook enorm veel warmte rond de grote velux dakramen. Zelfs met de witte zonwering aan de binnenkant. 40 tot 50 C heb ik gezien. Terwijl het buiten 35 graden is, zo op het dak. En binnen was het ca 25 graden.
De airco moest daarvoor wel flink werken. Wilde eens zien of we het hele (1000 m3) huis zo overdag goed konden koelen en met 35 kwh totaal kwamen we een aardig eind.
Gisteravond was het binnen 24°C, vanmorgen 22,5 °C. Minimum afgelopen nacht was 19 °C, dus dat koelt niet zo hard. Temperatuur van lokaal meetstation.IvoB2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:51:
Je blaast dan gewoon gedurende de nacht buitenlucht binnen om terug af te koelen tegen de ochtend en dan warmt het door de dag binnen terug op tot 25°C?
Tot welke temperatuur is het tegen de morgen dan afgekoeld?
En is de buitentemperatuur gemeten in de schaduw (thermometerhut) of in de zon?
Een huis in de schaduw of volle zon op veel m² glas maakt uiteraard ook een groot verschil in opwarming.
Tevreden mee voor vrijstaand huis met redelijk wat massa en behoorlijk wat glas op zuid (12m2), oost (12m2) en west (4,5m2). Daarom buitenzonwering.
Dat is wel een leuk idee om met de warmtebeeldcamera rond te kijken @Gerco-M. Ga ik morgen misschien ook eens doen.
Mijn dak is ook maar matig geisoleerd (EPS dakplaten van ca 9cm dik). En ik overweeg hem na te isoleren. Als ik dat ga doen, dan wordt het waarschijnlijk met houtvezelplaten omdat die de warmte in de zomer beter buiten houden dan PIR etc. Dat ze voor de winter iets minder isoleren vind ik niet zo’n probleem want met houtvezel i.c.m. de huidige isolatie kan ik toch een Rc halen van 5 tot 5,5.
Mijn dak is ook maar matig geisoleerd (EPS dakplaten van ca 9cm dik). En ik overweeg hem na te isoleren. Als ik dat ga doen, dan wordt het waarschijnlijk met houtvezelplaten omdat die de warmte in de zomer beter buiten houden dan PIR etc. Dat ze voor de winter iets minder isoleren vind ik niet zo’n probleem want met houtvezel i.c.m. de huidige isolatie kan ik toch een Rc halen van 5 tot 5,5.
Zonwering, de naam zegt het al: weer de zon. En behoort dus aan de buitenkant te zitten.Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:38:
[Afbeelding]
Ik heb ongeveer hetzelfde als op jouw afbeelding.Die zijn na 25 jaar wel versleten. Als ik de dak ramen ga vervangen voor een betere isolatie dan komen er rolluiken op. De buren hebben deze en dat houd echt veel tegen jammer genoeg ook het licht.
Fase verschuiving bedoel je? Isolatie is toch isolatie?Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:06:
Dat is wel een leuk idee om met de warmtebeeldcamera rond te kijken @Gerco-M. Ga ik morgen misschien ook eens doen.
Ja, faseverschuiving. In de Ubakus tool kun je het verschil zien. Warmte binnen of juist buiten houden is niet hetzelfde.
Die hadden wij in onze vorige woning, en die bevielen prima. Die hadden we ervoor van mei - september, en hielden gevoelsmatig ca 2/3 van de hoeveelheid warmte (en licht) tegen. Werkten ook na 10 jaar nog prima. Alleen bij het jaarlijkse oprollen even met de stofzuiger goed schoonmaken, meer deden we niet aan onderhoud ervan.Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:38:
[Afbeelding]
Zonwering aan de binnenkant is gewoon ruk, dat moet je inderdaad aan de buitenkant van je glas doen.
In de huidige woning hebben we Velux ramen met opgebouwde rolluiken, dat houdt nog meer warmte tegen (maar helaas ook alle licht...
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 13-08-2022 12:05 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Warmte, althans infra-rood straling, gaat niet door glas, zichtbaar licht wel, en dat kan ook gereflecteerd worden. Als je ook IR wilt reflecteren, moet je aluminium aan de buitenkant hebben.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
Die heb ik ook aan de buitenkant bij 2 velux ramen op zolder. Omdat er niemand op zolder verblijft, heb ik piepschuim platen met tonzon radiatorfolie eromheen (had ik beide nog liggen) ter grootte van het raam aan de binnenkant zitten. Daar kan geen zon meer naar binnen en warmte wordt gereflecteerd en blijft grotendeels buitenOp de foto zie je er nog 1 zitten aan het binnenkant van het dakraam.......zonder de handmatige buitenzonwering naar beneden.
[Afbeelding]
En hier met zonwering:
[Afbeelding]
EPS van 9cm dik heeft een Rc van 2,25. Hoeveel en welke houtvezelplaten wil je er tegenaan spijkeren om een Rc van 5 tot 5,5 te halen?Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:06:
Ik heb in de woonkamer dubbele witte plissé voor de ramen hangen, als in de middag de zon vol op het westelijke raam 'inbrand' en de plissé is dicht komt er amper warmtestraling vanaf, terwijl op de slaapkamer waar donker-rood rolgordijnen voor de westelijke ramen hangen de warmtestraling vanaf het gordijn over-duidelijk voelbaar is en de isolatie nul is.Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:07:
[...]
Zonwering aan de binnenkant is gewoon ruk, dat moet je inderdaad aan de buitenkant van je glas doen.
Het beste -maar niet het mooiste- zijn aluminium jaloezieën aan de buiten kant, die weerkaatsen perfect de warmtestraling maar laten wel licht door als de lamellen wat schuin gezet worden.
vraag:
Ik vraag mij wel af hoe goed donkere buiten-screens zijn om de warmtestraling tegen te houden, als die met dezelfde stof zijn gemaakt als mijn rode rolgordijnen dan laten ze vrijwel alle warmtestraling door en wordt het glas én binnenshuis nog steeds warm.
[ Voor 14% gewijzigd door natural colour op 13-08-2022 07:34 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Stel dat de zon schijnt op uw witte zonwering. Dan wordt bij witte zonwering het grootste deel gereflecteerd (58%) een kleiner deel wordt geabsorbeerd (30%) en het kleinste deel (12%) komt ondanks de zonwering nog steeds uw woning binnen.
Als je lichtdoorlatende buitenzonwering wilt, kies je dus beter voor een donkere kleur als alles verder gelijk blijft.Stel dat de zon schijnt op uw zwarte zonwering. Dan wordt bij zwarte zonwering het grootste deel geabsorbeerd (91%), een klein deel reflecteert (5%) en het kleinste deel komt alsnog de woning binnen (4%).
Bron: suncircle
12cm houtvezelplaten met een warmteweerstand van 0,036 geeft een Rd van 3,3 m²*K)/W. Samen met de bestaande isolatie (Rc van ca 2,66 m²*K)/W) geeft dat dan een Rc van ca 5,5 m²*K)/W (uitgerekend met Ubakus).FransvWoerkom schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:59:
[...]
EPS van 9cm dik heeft een Rc van 2,25. Hoeveel en welke houtvezelplaten wil je er tegenaan spijkeren om een Rc van 5 tot 5,5 te halen?
Ok, dus gemeten onder thermometerhut.rupie99 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:04:
[...]
Gisteravond was het binnen 24°C, vanmorgen 22,5 °C. Minimum afgelopen nacht was 19 °C, dus dat koelt niet zo hard. Temperatuur van lokaal meetstation.
Tevreden mee voor vrijstaand huis met redelijk wat massa en behoorlijk wat glas op zuid (12m2), oost (12m2) en west (4,5m2). Daarom buitenzonwering.
Hier was, op dezelfde wijze gemeten, de ochtendtempertuur heden (07:35 uur) overigens 13°C en liep de dagtemperatuur gisteren op tot 32,7°C.
:strip_exif()/f/image/bar39xCf32KmIKLN6kdBjBT3.jpg?f=fotoalbum_large)
In het hoofdgebouw (leefruimte) liep gisteren de binnentemp. op tot 22,1°C en was het deze morgen afgekoeld tot 21,2°C. Betreft een gebouw zonder verdieping (onbewoonde zolderruimte met 26 cm rotswolisolatie in de zoldervloer). Op de zuidgevel zijn wel de hele dag de volhouten luiken gesloten.
Daar is dus geen airco nodig (stenen binnenmuren en houten buitenmuren met daartussen 14 cm PIR).
In het thuiskantoor/zomerleefruimte echter wel. Bestaat 100% uit 0.6 glas op oost, zuid en west met een dak voor 50% uit 1.0 zonnewerend veiligheidsglas (het dak zelf 6 cm PIR en 15 cm rotswol). Alhoewel tussen 09:00 en 19:00 volledig afgesloten met buitenscreens warmt het daar zonder airco nog op tot 28°C (zonder screens tot boven de 40°C bij dit aanhoudend warm weer). Wordt dan met L/L WP gekoeld tot 24-25°C. 's nachts koelt het er (met ramen op oosten volledig open) slechts af tot 22°C (met gesloten screen).
Vandaag geen airco (gezien geen thuiswerk) dus eens meten heoveel de temp dan oploopt met deuren open op het westen maar gesloten screens op oost en zuid, west heeft een oversteek van 1,5 meter).
Is wel een uitzonderlijke situatie. Vorig jaar geen enkele dag airco nodig gehad en dit jaar zitten we al aan dag 7. Werkt dan gedurende een 6-7 uur en verbruikt dan 1,5 tot 2 kWh (buitenunit staat tussen 11:00 en 17:00 wel in de volle zon op een zwart pdm dak).
Houten screens zuid - geweven screens oost
:strip_exif()/f/image/76BwAZqS7tn5e83cH7TAjxHp.jpg?f=fotoalbum_large)
Geweven buitenscreens zuid:
:strip_exif()/f/image/peiCLxLDFqzjMS3KEfXYHyZM.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit 13:45 uur:
Binnentemperatuur woning (zonder airco): 21,9°C
Binnenttempratuur zomerdeel glas (zonder airco): 28°C
Buitentemperatuur onder thermometerhut: 31,3°C (33°C om 12:00 uur)
Buitentemperatuur op schaduwterras: 37°C (buitenscreens zonder glas en metalen dak op ventilatiestand)
Buitentemperatuur op zonneterras: 49°C (zonder beschutting, stenen vloer - niet accuraat meter gaat maar tot 50°C).
Buitentemperatuur op zonneterras: 34°C (beschutting wit zeildoek, stenen vloer)
Buitentemperatuur op schaduwterras °32°C (houten overkapping met 6 cm PIR en houten vloer aan rand water).
[ Voor 95% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2022 14:03 ]
In de vorige post wordt de buitentemperatuur gemeld op het zonneterras...
Nu is het de trend om op een zonneterras keramische tegels en dan ook nog liefst donker/ zwarte te plaatsen...
Ik denk dat je met de hittegolf zoals nu er wel een eitje op kan bakken...
Ik heb om die reden voor lichte kleuren gekozen, kunnen kinderen (en iedereen) gewoon op blote voeten overheen lopen, straalt in de avond ook niet warm uit.
Nu is het de trend om op een zonneterras keramische tegels en dan ook nog liefst donker/ zwarte te plaatsen...
Ik denk dat je met de hittegolf zoals nu er wel een eitje op kan bakken...
Ik heb om die reden voor lichte kleuren gekozen, kunnen kinderen (en iedereen) gewoon op blote voeten overheen lopen, straalt in de avond ook niet warm uit.
Aha. Bij houtvezelplaten denk ik aan houtvezelcementplaat. Maar het is dus eigenlijk zachtboard.Franciesco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
12cm houtvezelplaten met een warmteweerstand van 0,036 geeft een Rd van 3,3 m²*K)/W. Samen met de bestaande isolatie (Rc van ca 2,66 m²*K)/W) geeft dat dan een Rc van ca 5,5 m²*K)/W (uitgerekend met Ubakus).
Nee.FransvWoerkom schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:38:
[...]
Aha. Bij houtvezelplaten denk ik aan houtvezelcementplaat. Maar het is dus eigenlijk zachtboard.
Het is niet hetzelfde als zachtboard, maar ik snap de verwarring want het lijkt wel wat op elkaar als je de ingrediënten bekijkt.FransvWoerkom schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:38:
[...]
Aha. Bij houtvezelplaten denk ik aan houtvezelcementplaat. Maar het is dus eigenlijk zachtboard.
De houtvezelplaten die ik bedoel zijn oa de Steicoflex van Steico en de Pavaflex van Pavatex. Gutex is nog een 3de merk die soortgelijke isolatieplaten of dekens heeft.
Lijkt me best mooi spul.
Ik had het ook nog nooit gezien. Erg interessant. Zit ook te overwegen om de zolder na te isoleren maar met glaswol zag ik dat niet zo zitten. Dank je voor de tip.Franciesco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:45:
[...]
Het is niet hetzelfde als zachtboard, maar ik snap de verwarring want het lijkt wel wat op elkaar als je de ingrediënten bekijkt.
De houtvezelplaten die ik bedoel zijn oa de Steicoflex van Steico en de Pavaflex van Pavatex. Gutex is nog een 3de merk die soortgelijke isolatieplaten of dekens heeft.
Lijkt me best mooi spul.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
:strip_exif()/f/image/BtMn9ICCWy2rGZfv3t8bHaPD.jpg?f=fotoalbum_large)