Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.400 views

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:45:
[...]

Het is niet hetzelfde als zachtboard, maar ik snap de verwarring want het lijkt wel wat op elkaar als je de ingrediënten bekijkt.
De houtvezelplaten die ik bedoel zijn oa de Steicoflex van Steico en de Pavaflex van Pavatex. Gutex is nog een 3de merk die soortgelijke isolatieplaten of dekens heeft.
Lijkt me best mooi spul.
Ik heb in 1 kamer op een ongeisoleerde enkelsteens buitenmuur oude spijkerbroeken gebruikt, metisse. Ook goeie faseverschuiving, maar in de audio wereld spreken we eerder van tijdconstante. Want alleen faseverschuiving verandert niets aan de toppen en dalen.
Eigenlijk is de warmteopslag een integrator met tijdconstante waardoor een 1ste orde laagdoorlaat filter, met 0 Hz afsnijfrequentie, gecreeerd wordt. Dan beïnvloeden de bewoners het filter nog niet-lineair op een positieve manier door de ramen ‘s nachts open te zetten!
Het is wel moeilijk om te beoordelen of het geweldig helpt, ik heb geen tijd om op een wetenschappelijke manier eea te meten, voor en na etc. In ieder geval heeft die kamer, nog met ongeisoleerd plat dak in de zon, nu wel een prettige temperatuur om in te werken. Zeker als er ook nog een plafondventilator met 4 W zachtjes staat te draaien….

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-11 15:20

Rzaan

Altijd zoekende

joezzt schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Ik heb in 1 kamer op een ongeisoleerde enkelsteens buitenmuur oude spijkerbroeken gebruikt, metisse. Ook goeie faseverschuiving, maar in de audio wereld spreken we eerder van tijdconstante. Want alleen faseverschuiving verandert niets aan de toppen en dalen.
Eigenlijk is de warmteopslag een integrator met tijdconstante waardoor een 1ste orde laagdoorlaat filter, met 0 Hz afsnijfrequentie, gecreeerd wordt. Dan beïnvloeden de bewoners het filter nog niet-lineair op een positieve manier door de ramen ‘s nachts open te zetten!
Het is wel moeilijk om te beoordelen of het geweldig helpt, ik heb geen tijd om op een wetenschappelijke manier eea te meten, voor en na etc. In ieder geval heeft die kamer, nog met ongeisoleerd plat dak in de zon, nu wel een prettige temperatuur om in te werken. Zeker als er ook nog een plafondventilator met 4 W zachtjes staat te draaien….
Kan er geen touw aan vast knopen.

• joezzt
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:50:
[...]

Ja, dat was de bedoeling :)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Houtvezel Heeft daarnaast als voordeel dat het akoustisch gelijk of beter dan steenwol is, geen nare vezels/kriebels, veel betere warmtecapaciteit en faseverschuiving en kan als de rest van de constructie het toelaat dampopen toegepast worden. Nadeel: het is duurder.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Rzaan rest assured dat het niet helemaal bullshit is :)
Alleen is de 1e orde laagdoorlaat-benadering minder goed dan het als transmissielijn beschouwen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:21
joezzt schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Oude spijkerbroeken in de vorm van katoenisolatie? Want die optie ben ik ook tegengekomen. Maar isoleert thermisch minder goed dan houtvezel.
Met de faseverschuiving in warmtedoorgang wordt toch niet veel anders bedoeld dan in audio. Want de warmte komt er uiteindelijk door heen (laten we zeggen de piek), het duurt alleen langer dan met bv PIR of minerale wol. Maar als de faseverschuiving groot genoeg is, dan koelt het buiten weer af en zal de piek er nog steeds geweest zijn, maar in dit geval wel lager. Dat zou je een verschil tov audio kunnen noemen.

• joezzt
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Oude spijkerbroeken in de vorm van katoenisolatie? Want die optie ben ik ook tegengekomen. Maar isoleert thermisch minder goed dan houtvezel.
Met de faseverschuiving in warmtedoorgang wordt toch niet veel anders bedoeld dan in audio. Want de warmte komt er uiteindelijk door heen (laten we zeggen de piek), het duurt alleen langer dan met bv PIR of minerale wol. Maar als de faseverschuiving groot genoeg is, dan koelt het buiten weer af en zal de piek er nog steeds geweest zijn, maar in dit geval wel lager. Dat zou je een verschil tov audio kunnen noemen.
Ja, katoenisolatie inderdaad, vond ik wel cool …. mooie manier van hergebruik. Duurzaam^2. Hergebruiken om te isoleren.
Zelfde als audio, de hoge frequenties worden gefilterd ( gemiddeld als je wil), in dit geval de 12 uur durende pieken en dalen. Mijn “een”steensmuur van 23 cm heeft eigenlijk ook al een behoorlijke tijdconstante, tel daar nog eens de metisse bij op en de muur doet niets meer, behalve als ik de ramen openzet waardoor de “output” van het filter beïnvloedt wordt… naast de input die sowieso van de buitenlucht komt.
Vergelijk het met een kerk, door de gigantische muren is de tijdconstante zo hoog dat een hittegolf wel heel lang moet duren voor er warmte door komt. En voor het de kans heeft koelt het al weer af. Dat maken wij nu dagelijks mee en we helpen een handje door het openzetten van de ramen ‘s nachts.
Bij een medemuzikant is het nu binnen constant 21 graden, zonder airco…

[ Voor 16% gewijzigd door joezzt op 13-08-2022 20:39 ]

• joezzt
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:45:
@Rzaan rest assured dat het niet helemaal bullshit is :)
Alleen is de 1e orde laagdoorlaat-benadering minder goed dan het als transmissielijn beschouwen.
Hmm, de metisse/houtvezel isolatie is een warmte-accumulator, een transmissielijn is geen accumulator maar een… transmissielijn.

• Franciesco
Volledig off topic, maar bij het woord transmissielijn denk ik aan de goede herinneringen van vroegah met Synthese 1 luidsprekers. 🎶

• joezzt
  • Niet online
Ik denk aan radio, maar ook aan printontwerpen met hf dingen om rekening mee te houden…
Niet echt een positief gevoel over, was niet mijn favoriet. Synthesizers wel, lf…

[ Voor 32% gewijzigd door joezzt op 13-08-2022 21:12 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

joezzt schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Hmm, de metisse/houtvezel isolatie is een warmte-accumulator, een transmissielijn is geen accumulator maar een… transmissielijn.
Een transmissielijn is (oa) een weerstand en condensator in één, niet discreet (zoals in een RC filter) maar continu verdeeld over een lengte.
Een plaat cellulose is warmteweerstand en accumulator in één, continu verdeeld over een lengte.
Ik zie wel parallellen :)

De condensator-werking is bv een reden dat boven de ~1000 km HVDC interessant wordt.
:9B

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 13-08-2022 22:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• joezzt
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Een transmissielijn is (oa) een weerstand en condensator in één, niet discreet (zoals in een RC filter) maar continu verdeeld over een lengte.
Een plaat cellulose is warmteweerstand en accumulator in één, continu verdeeld over een lengte.

De condensator-werking is bv een reden dat boven de ~1000 km HVDC interessant wordt.
Precies, de weerstand is “rc” van isolatie en de accumulator is wat het verschil maakt.
Maar alsnog heeft het niet veel overeenkomst met een transmissielijn waar lengte een factor is. Er zit gewoon een weerstandsdeler tussen.
Aaah, de condensator werking… en men dacht dat de internet latency tussen de us en eu eenvoudig lichtsnelheid afhankelijkheid was. Niet dus bij electrische verbindingen (naast de routers) ivm de condensatorwerking, daarom is er glasvezel uitgevonden. Grappig is het trouwens dat lichtsnelheid (3e8 m/s, dus 3.3 ns per meter) echt niet oneindig snel is, dat kun je gewoon meten met een paar meter glasvezel en een oscilloscoop.

[ Voor 6% gewijzigd door joezzt op 13-08-2022 23:02 ]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Rzaan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:50:
[...]

Het was de Franse natuurkundige Fourier die zich als eerste met warmtegeleiding bezig hield. Hij kwam trouwens op 2e orde partiële differentiaalvergelijkingen uit. Warmtegeleiding als golfverschijnsel. Geruchten dat hij op het idee kwam op het schoolplein bij het touwtjespringen zijn tot dusverre onbewezen ;)

Wikipedia: Joseph Fourier

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:41
joezzt schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

Precies, de weerstand is “rc” van isolatie en de accumulator is wat het verschil maakt.
Maar alsnog heeft het niet veel overeenkomst met een transmissielijn waar lengte een factor is. Er zit gewoon een weerstandsdeler tussen.
Aaah, de condensator werking… en men dacht dat de internet latency tussen de us en eu eenvoudig lichtsnelheid afhankelijkheid was. Niet dus bij electrische verbindingen (naast de routers) ivm de condensatorwerking, daarom is er glasvezel uitgevonden. Grappig is het trouwens dat lichtsnelheid (3e8 m/s, dus 3.3 ns per meter) echt niet oneindig snel is, dat kun je gewoon meten met een paar meter glasvezel en een oscilloscoop.
Ik ben niet de enigste die verondersteld dat de lichtsnelheid niet zó snel is, voor het hele universum zelfs traag, wat houd het licht tegen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Proton_

Proton_

Team Welles

@natural colour het is een elektromagnetische golf, dus moet er lading en flux veranderen. De snelheid waarmee dat kan, is afhankelijk van de permeabiliteit en diëlektrische constante van het medium (bv vacuüm) en die is niet onbegrensd.

• joezzt
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Het was de Franse natuurkundige Fourier die zich als eerste met warmtegeleiding bezig hield. Hij kwam trouwens op 2e orde partiële differentiaalvergelijkingen uit. Warmtegeleiding als golfverschijnsel. Geruchten dat hij op het idee kwam op het schoolplein bij het touwtjespringen zijn tot dusverre onbewezen ;)

Wikipedia: Joseph Fourier
Die fransen toch ! Zijn collega Laplace zijn ideeën gebruik ik al jaren om wiskundige natuurkunde om te zetten in source-code. Het is fascinerend hoe je met wiskunde natuurlijk gedrag kunt namaken als je de natuur (geluid) eenmaal in de rekenmachine hebt gevangen…
De wiskunde klopt vaak perfect.
Dus de spoeltjes , condensatoren, weerstanden etc worden wiskundig gemodelleerd waarna de wiskunde in de rekenmachine hetzelfde doet en verrek het werkt ook nog.
Dat touwtje springen zou best kunnen, met je verstand op nul kun je op allerlei mooie ideeën komen 8)

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:33
joezzt schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Die fransen toch ! Zijn collega Laplace zijn ideeën gebruik ik al jaren om wiskundige natuurkunde om te zetten in source-code. Het is fascinerend hoe je met wiskunde natuurlijk gedrag kunt namaken als je de natuur (geluid) eenmaal in de rekenmachine hebt gevangen…
De wiskunde klopt vaak perfect.
Dus de spoeltjes , condensatoren, weerstanden etc worden wiskundig gemodelleerd waarna de wiskunde in de rekenmachine hetzelfde doet en verrek het werkt ook nog.
Dat touwtje springen zou best kunnen, met je verstand op nul kun je op allerlei mooie ideeën komen 8)
Als je van muziek en wiskunde houdt is het warm aan te bevelen je te verdiepen in Fourier. Hij kan iedere golfvorm wiskundig kraken tot een sinusvormige grondtoon en een som van bovenliggende sinussen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:35
Franciesco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:45:
De houtvezelplaten die ik bedoel zijn oa de Steicoflex van Steico en de Pavaflex van Pavatex. Gutex is nog een 3de merk die soortgelijke isolatieplaten of dekens heeft.
Lijkt me best mooi spul.
Je hebt dan ook nog een harde persing en zachte persing.
Wij hebben ons huis gebouwd met beide varianten van Gutex.

Het is verder een heel licht huis van houtskelet. Ik moet nog meer begrijpen van de tijdsfactor, ik merk vooral last van weinig thermische massa.
Of nou ja, het kost echt heel weinig vermogen om het op temperatuur te houden, dus isoleert goed. Maar als je dat niet doet, dan koelt het vrij snel af.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
!null schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:34:
[...]
Of nou ja, het kost echt heel weinig vermogen om het op temperatuur te houden, dus isoleert goed. Maar als je dat niet doet, dan koelt het vrij snel af.
Waar gaat de warmte dan naar toe? Ventilatie?
En vraagt het weinig vermogen omdat je eerst geen maasa moet verwarmen of is er een andere reden?

En wat is het eindresultaat? Is er een groot verschil in energieverbruik (gemeten over een gans jaar) tussen eerst massa opwamren en dan op temperatuur houden of met minder energie gewoon op temperatuur houden?

Verwarm je dan ook de hele nacht door of is het energieverlies niet zo hoog dat je 's nachts niet hoeft te verwarmen?

• joezzt
  • Niet online
Surfari schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Als je van muziek en wiskunde houdt is het warm aan te bevelen je te verdiepen in Fourier. Hij kan iedere golfvorm wiskundig kraken tot een sinusvormige grondtoon en een som van bovenliggende sinussen.
Ja natuurlijk, al tientallen jaren geleden ;) Fast Fourier transformatie is een standaard gereedschap en zeer belangrijk inderdaad.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Het is verder een heel licht huis van houtskelet. Ik moet nog meer begrijpen van de tijdsfactor, ik merk vooral last van weinig thermische massa.
Dat laatste is in deze hittegolf geen slechte eigenschap.

A'dam PVOutput

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:33
Hier zit een gedeelte met de katoenisolatie van de gerecyclede spijkerbroeken. Mooi spul maar in tegenstelling tot wat aangeprezen wordt kriebelde het wel. Het blijkt voor 15% uit polyester vezel te bestaan. Dus hergebruik van katoen helemaal super maar helemaal eco of groen dus niet.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-11 13:48
[...]

Daarom is het aan te raden een houten huis te voorzien van een geisoleerde betonvloer met vloerverwarming.
Sowiezo is met het nederlandse zeeklimaat en vochtige bodemgesteldheid niet verstandig alleen een houten vloer te hebben.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Een transmissielijn is een zelfinductie (spoel) in serie en capaciteit (condensator) parallel. De ideale transmissielijn is verliesvrij dus heeft geen weerstand.

Het verschil tussen voortplanting van een warmtegolf enerzijds en een electromagnetische of akoustische golf anderzijds is het ontbreken van inwendige demping. Warmte gaat niet verloren, tenzij aan de randen van de geleider. Een ander verschil is dat warmte alleen van hoge naar lage temperatuur stroomt, dus heb je geen reflecties.

P.S. Overigens is in glasvezel of coax kabel met isolatie de voortplantingssnelheid lager dan in vacuum.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 14-08-2022 14:02 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]

Weinig massa is snel op temperatuur bij opwarmen, maar koelt ook snel af bij stoppen. Jammer in de winter fijn in de zomer. Belangrijk goede regeling (snel), ideaal luchtverwarming.
Veel massa is langzaam op temperatuur maar blijft ook lang hangen, fijn in de winter jammer in de zomer.
Regeling (snelheid en nauwkeurigheid) wat minder belangrijk koeling weer wat meer. ideaal vloerverwarming.

Kort door de bocht gesproken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• IvoB2
ericplan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Tijdens een hittegolf is het gewoon de kunst om de warmte buiten te houden.
Een goed geïsoleerde woning laat dan ook geen warmte binnen.
Het is dan ook, ongeacht de structuur, belangrijk isolatie te plaatsen die enerzijds warmte binnenhoudt en anderzijds warmte buiten.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

IvoB2 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:04:
[...]
Tijdens een hittegolf is het gewoon de kunst om de warmte buiten te houden.
Een goed geïsoleerde woning laat dan ook geen warmte binnen.
Het is dan ook, ongeacht de structuur, belangrijk isolatie te plaatsen die enerzijds warmte binnenhoudt en anderzijds warmte buiten.
We doen ons best. Sinds 1,5 jaar een groen dak met 10 cm. extra XPS-isolatie, screens, HR++glas, rolgordijnen enz. Het blijft ook koeler in huis, maar ons appartement onder het dak warmt toch langzaam op en koelt nauwelijks af met warme nachten zoals de afgelopen nacht.
Op dit soort dagen zijn alle luxaflexen omlaag en alle binnendeuren dicht. Met compartimenten houden we alles iets koeler. In de nacht zoveel mogelijk alles open, maar toch helaas niet alles vanwege kans op insluiping.
Veel meer mogelijkheden zijn er binnen onze VvE niet.

A'dam PVOutput

• !null
IvoB2 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Waar gaat de warmte dan naar toe? Ventilatie?
En vraagt het weinig vermogen omdat je eerst geen maasa moet verwarmen of is er een andere reden?

En wat is het eindresultaat? Is er een groot verschil in energieverbruik (gemeten over een gans jaar) tussen eerst massa opwamren en dan op temperatuur houden of met minder energie gewoon op temperatuur houden?

Verwarm je dan ook de hele nacht door of is het energieverlies niet zo hoog dat je 's nachts niet hoeft te verwarmen?
Nee het is gewoon een warmteverlies zoals vij ieder ander (goed geïsoleerd) huis.
Bij -10 had ik slechts 1000W nodig, thermisch vermogen, om het op temperatuur te houden. Prima waarde lijkt me.
Stoken afgelopen winter kostte me 550kWh ongeveer, middels airco.

Dus weinig warmteverlies, zelfs vergelijkbaar met ons vorige stenen rijtjeshuis.
Echter, als je snachts niet warmhoudt en beide huizen verliezen bijvoorbeeld 750W continu, dan is het in het stenen huis maar 1 graad afgekoeld en ons lichte houten huis 6 graden.

Echter, of thermische massa nou zoveel beter is weet ik niet. Want ik heb nog steeds weinig stookkosten. En ik kan het ook snel op temperatuur brengen.

• !null
ericplan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Mwah, het warmt dus ook zeer snel op.
Ondanks dat ik me best heb gedaan de grote pui op het noorden te zetten :+

Maar het is inderdaad veel minder dat het hele huis als massa te warm is en je daar langdurig moet vechten.

• !null
CvP_tweakers schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Daarom is het aan te raden een houten huis te voorzien van een geisoleerde betonvloer met vloerverwarming.
Sowiezo is met het nederlandse zeeklimaat en vochtige bodemgesteldheid niet verstandig alleen een houten vloer te hebben.
Ben ik opzich mee eens en zou ik volgende keer wellicht doen.

Echter had ik niet alles te kiezen in dit project.
En het project streeft ook naar ecologische bouwmaterialen. Een betonnen fundering is dat niet. En de beton sector wereldwijd is ook voor een gigantisch deel CO2 uitstoot verwantwoordelijk (9% o.i.d., vrij hoog)
Nu komen er wel alternatieven.

Mijn huis staat overigens net iets van de grond en constructie is verder goed.
Wind kan er dus ook wat onderdoor, wat ook weer meer verlies is. Maar zoals ik zei, niet mega hoge thermische verliezen dus het valt mee.
De vloer/bodem bestaat ook voornamelijk uit isolatie, en de vloer zelf is wat hout met marmoleum. Ook weer weinig massa.
Wat dan weer voordeel is dat dat de omgevingstemperatuur aanneemt. Dus hou je het huis warm wordt de vloer ook warm. Sommige mensen hebben zelfs gevraagd of we vloerverwarming hadden :+

• !null
martijn v o schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Weinig massa is snel op temperatuur bij opwarmen, maar koelt ook snel af bij stoppen. Jammer in de winter fijn in de zomer. Belangrijk goede regeling (snel), ideaal luchtverwarming.
Veel massa is langzaam op temperatuur maar blijft ook lang hangen, fijn in de winter jammer in de zomer.
Regeling (snelheid en nauwkeurigheid) wat minder belangrijk koeling weer wat meer. ideaal vloerverwarming.

Kort door de bocht gesproken.
Ik verwarm middels airco. En moet daar soms ook mee koelen in dit soort dagen.

Koelen middels vloerverwarming werkt maar ben ik niet kapot van, airco werkt veel beter.

• IvoB2
!null schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Nee het is gewoon een warmteverlies zoals vij ieder ander (goed geïsoleerd) huis.
Bij -10 had ik slechts 1000W nodig, thermisch vermogen, om het op temperatuur te houden. Prima waarde lijkt me.

Dus weinig warmteverlies, zelfs vergelijkbaar met ons vorige stenen rijtjeshuis.
Echter, als je snachts niet warmhoudt en beide huizen verliezen bijvoorbeeld 750W continu, dan is het in het stenen huis maar 1 graad afgekoeld en ons lichte houten huis 6 graden.

Echter, of thermische massa nou zoveel beter is weet ik niet. Want ik heb nog steeds weinig stookkosten. En ik kan het ook snel op temperatuur brengen.
Bedoel je dat je continue 1000W nodig had of dat je WP 1000 W leverde (dus met een COP van 3 een verbruik van continue 330W had, omdat je het verder over airco verwarming hebt en niet 1:1)?

Dat tweede bedoelde ik dus. In het stenen huis kan je 's nachts de verwarming (en zeker een WP want de COP is dan lager en PV produceert niets) afzetten want het koelt bijna niet af en in een volledig houten huis moet je blijven stoken (met op die uren geen PV dus rechtstreeks van net en lagere COP WP want doorgaans kouder). Wanneer je dan in de zomer minder moet gaan koelen (maar je hebt wel nog airco nodig?) dan in een klassiek stenen huis maar in de winter langduriger moet verwarmen (24/7) vraag ik me af of op jaarbasis het energetisch zoveel beter is?

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2022 17:44 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ga er maar eens aan rekenen met de wet behoud van energie. Volgens sommigen ook wel de wet van behoud van ellende genoemd....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
!null schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:23:
Volgens mij kan dat niet kloppen. Die twee getallen passen niet bij elkaar. Onze woning is ook erg energiezuinig, afgelopen stookseizoen 1084 kWh gebruikt voor verwarming van een grote vrijstaande woning incl garage (ongeveer twee maal zoveel als jij dus), maar toch heb ik bij -10 (gemiddelde etmaaltemperatuur) zo'n 130 kWh per dag nodig, wat neerkomt op een gemiddeld vermogen van 5.4 kW. Meer dan 5 maal zo veel als jouw 1000 W dus.
Weet je zeker dat die 1000 W niet het opgenomen elektrische vermogen van je airco was? Samen met een COP van 2.7 (klinkt redelijk bij -10) klopt het namelijk precies.
En as het het thermisch vermogen is, hoe meet je dat? Dat is mij nog niet gelukt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• joezzt
  • Niet online
Surfari schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:56:
Hier zit een gedeelte met de katoenisolatie van de gerecyclede spijkerbroeken. Mooi spul maar in tegenstelling tot wat aangeprezen wordt kriebelde het wel. Het blijkt voor 15% uit polyester vezel te bestaan. Dus hergebruik van katoen helemaal super maar helemaal eco of groen dus niet.
Kriebel heb ik niet gevoeld, 85% is natuurlijk al erg goed. Ik schaam me nu wel een beetje dat ik kingspan kooltherm voor de keuken-buitenmuur klaar heb staan… die had ik eerder gekocht.
De keuken is ook wel een aparte ruimte om te isoleren. Oven, inductie plaat, allemaal flinke warmtebronnen van binnen. De afzuiging is wel aangesloten op een oude schoorsteen, dus alle fijnstof en warme lucht gaat linea recta naar buiten , weg ermee.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:38

twain4me

Ik was vanmorgen even niet zo heel duurzaam aan het verven en had een bakje met Terpentine om de kwast schoon te maken.. nu ben ik dat bakje buiten vergeten en is nu dus geheel verdampt, en nu vroeg ik mij af welke vogelsoort oid ik daarmee heb vermoord, maar ik kan niets vinden over die schadelijkheid op deze manier wel om in te ademen in een afgesloten ruimte en ook als je het in het water of riool mikt. maar eigenlijk niet wat de schade is als het buiten verdampt, heeft iemand een idee? @route99 wellicht?

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-11 11:06
twain4me schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:44:
Ik was vanmorgen even niet zo heel duurzaam aan het verven en had een bakje met Terpentine om de kwast schoon te maken.. nu ben ik dat bakje buiten vergeten en is nu dus geheel verdampt, en nu vroeg ik mij af welke vogelsoort oid ik daarmee heb vermoord, maar ik kan niets vinden over die schadelijkheid op deze manier wel om in te ademen in een afgesloten ruimte en ook als je het in het water of riool mikt. maar eigenlijk niet wat de schade is als het buiten verdampt, heeft iemand een idee? @route99 wellicht?
https://www.google.com/ur...Vaw1GBkB0-wYbRqaYskDKJ74T

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

twain4me schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:44:
Als (bio)chemicus zou ik zeggen dat dit geen enkel probleem is. Bij verdamping verdund het zodanig uit dat dat echt heel weinig zal doen, itt wanneer je het zou lozen in de sloot waar het lokaal vervelend zal zijn. Het zijn gelukkig ook geen gehalogeneerde koolwaterstoffen. Mogelijk heb je wat bacteriën blij gemaakt met een koolstofbron.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@twain4me Ik kan me grotendeels achter @Termy scharen.
Wel jammer dat het gebeurd is en hopelijk waren er alleen in NL er geen 1 miljoen van zulke cases, das al een aardige plas bij omvallen of dampwolk zoals het nu gebeurd is........

Het is inderdaad vrij vluchtig omdat het agv gebrek aan attractie van de moleculen onderling een lage verdampingsenergie heeft (er zijn vnl zgn Van der Waals aantrekkingskrachten, geen attractie op basis van gepolariseerde binding/het heeft geen polaire groepen in de structuur).

Omdat het zo apolair is zal het heel slecht mengen met water (uit bovenstaande MSDS: Oplosbaarheid in water: Verwaarloosbaar) , dus zeker met dit weer als het op het water terecht komt, spreidt het zich snel en het meeste zal heel snel verdampen. Alleen de beestjes lokaal kort bij of op het wateroppervlak zullen er last van hebben gehad: Het is wel "Milieugevaarlijk"., als er veel meer Terpentine in het water zou komen.

Qua inademen door mensen, speelt het amper, het was 's nachts verdampt, als er veel spil was geweest in een slecht geventileerde ruimte dan is ethylbenzeen als kankerverwekkend zijnde, bepaald niet lekker.
En te vaak bootstelling aan terpentine geeft een verhoogd risico op het OPS syndroom (Organo Psycho Syndroom).
Typisch een beroepsziekte die o.a. bij schilders kan optreden die er langdurig risico mee nemen/lopen. Daarom mag je binnen als vakman normaliter niet meer met terpentine en andere organische oplosmiddel gebaseerde verven schilderen. Binnen moet er op water basis geschilderd worden. Uitzonderingen (restauratie e.d) alleen met speciale vergunningen.

Gelukkig. die ellende werd het allemaal niet zo te lezen met de beperkte uitstoot...

.

• !null
IvoB2 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Bedoel je dat je continue 1000W nodig had of dat je WP 1000 W leverde (dus met een COP van 3 een verbruik van continue 330W had, omdat je het verder over airco verwarming hebt en niet 1:1)?

Dat tweede bedoelde ik dus. In het stenen huis kan je 's nachts de verwarming (en zeker een WP want de COP is dan lager en PV produceert niets) afzetten want het koelt bijna niet af en in een volledig houten huis moet je blijven stoken (met op die uren geen PV dus rechtstreeks van net en lagere COP WP want doorgaans kouder). Wanneer je dan in de zomer minder moet gaan koelen (maar je hebt wel nog airco nodig?) dan in een klassiek stenen huis maar in de winter langduriger moet verwarmen (24/7) vraag ik me af of op jaarbasis het energetisch zoveel beter is?
Ik had maar 1000W warmte nodig bij -10. Dus een airco pakt dan maar 150W ofzo, bij -10 zal dat wellicht 250 a 300W zijn.

Linksom of rechtsom, je hebt een laag warmteverlies er mee te dekken. Ongeacht of je nou veel massa hebt of niet. Dus stop je in dat stenen huis 1000W of in dat houten huis, allebei blijven ze op temperatuur.
Echter zodra je daarmee stopt beginnen de verschillen. En de grote vraag is afhankelijk van je installatie, is het kostbaarder of juist voordeliger om hem langdurig te laten draaien?
Ik kan ook prima met een buffervat werken, ek vandaaruit ij de nacht pompen, en overdag het vat weer verwarmen met warmtepomp.

Langdurig op laag vermogen verwarmen is meestal beter met warmtepompen maar dat gaat weer niet op als je onder de minimum afgifte zakt.

• !null
Andrehj schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:07:
[...]

Volgens mij kan dat niet kloppen. Die twee getallen passen niet bij elkaar. Onze woning is ook erg energiezuinig, afgelopen stookseizoen 1084 kWh gebruikt voor verwarming van een grote vrijstaande woning incl garage (ongeveer twee maal zoveel als jij dus), maar toch heb ik bij -10 (gemiddelde etmaaltemperatuur) zo'n 130 kWh per dag nodig, wat neerkomt op een gemiddeld vermogen van 5.4 kW. Meer dan 5 maal zo veel als jouw 1000 W dus.
Weet je zeker dat die 1000 W niet het opgenomen elektrische vermogen van je airco was? Samen met een COP van 2.7 (klinkt redelijk bij -10) klopt het namelijk precies.
En as het het thermisch vermogen is, hoe meet je dat? Dat is mij nog niet gelukt...
Dat meten is heel simpel. Het was -10 en mijn huis was nog niet af, ik had dus alleen een elektrisch kacheltje :+
Dus ja, als ik die dan op 800W de hele tijd aan moet laten staan bij -10, dan weet ik hoeveel warmte er nodig is.
Nog steeds niet exact overigens, want je geeft zelf ook warmte af en je hebt wat koken etc. Daarom ga ik uit van circa 1000W.

Anyway, belangrijker is dat ik een heel klein huis heb, waarbij in de winter de zon ook pas rond 12 uur op het huis (woonkamer deel) gaat schijnen.
Daarbij staat het dus net iets van de grond op een winderige plek. Ik heb de woonkamer wel luchtdicht gebouwd tot aan de stopcontacten aan toe, echter zal wind nog steeds voor extra afkoeling zorgen.

Al deze factoren zorgen ervoor dat het niet zo deterministisch is. Je kunt dus niet een lineair grafiekje plotten van warmte vraag bij -10 naar boven toe etc. Bij jouw woning zal het wellicht wel wat voorspelbaarder zijn.

Onze woning is dus super goed geïsoleerd maar heeft wat factoren waardoor het verbruik wat relatief hoog uit komt.
Echter is 550kWh nog steeds laag en wordt misschien wel de helft ervan door mezelf opgewekt. Niet persee realtime, maar ik heb ook accu systeem, dus enige verschuiving op de dag is mogelijk.
Dat werkt goed vanaf eind februari. Zou ook in de winter kunnen maar mijn zonnepanelen liggen plat en ik zou wat bomen om moeten zagen.

• IvoB2
Zelfde probleem hier.
Tussen 14/2 en begin november geen probleem om "off grid" te leven op eigen productie (met PV en accu).
En dat in een niet optimaal geïsoleerde woning (maar dan weer wel met veel zoninval en glas op het zuiden).
Panelen liggen wel op 32° helling maar in de winter (ja, die bomen) maar instraling tussen 10:00 en 14:30 uur.
Er zijn er op het Z0 recent nu wel een paar op natuurlijke wijze omgevallen (omhakken, als dat al gewenst zou zijn, is geen optie want ze staan op meer dan 100 meter op andermans gronden).
Zien hoeveel zonne-voordeel deze omgevallen bomen volgende winter zullen geven. Bij 32° zal het verschil waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn.

• !null
@IvoB2 Ja wij proberen hier natuurinclusief te bouwen, dus bomen omzagen wordt niet gewaardeerd :+

Maar een windmolen wordt toch steeds serieuzer daarom.

Laatst wel een ijsvogel gespot op ons terrein 8)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:27
!null schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:19:
Ik vanmorgen in het park hier in de buurt!

• bbbrumbrum
  • Niet online
@IvoB2 Ja wij proberen hier natuurinclusief te bouwen, dus bomen omzagen wordt niet gewaardeerd :+

Waarom zou je een windmolen willen? Zolang die geen >30mtr hoog is gaat die nooit de energie opleveren die het heeft gekost om m te bouwen. Ondanks dat het groen lijkt, is een thuismolen dat dus júist niet.

• IvoB2

Een windmolen op een terrein met bomen op?
Een windmolen rendeert alleen op open terrein en vanaf een zekere hoogte. Een hoogte waar je hier in elk geval geen bouwvergunning voor krijgt.

Ijsvogels fladderen hier ook al jaren rond maar zitten zelden in de hoge bomen. :+
Reigers zie ik dan weer liever niet overvliegen (maar zijn spijtig genoeg hier wel een deel van het decor). De zonnepanelen hebben het daar niet zo op begrepen.

Niets mis met verantwoord bosbeheer. Ook de levensduur van een boom is eindig. Op tijd en stond moet hij er dus tijdig uit als je niet wil dat hij zijn eigen weg naar beneden zoekt.

Natuurinclusief bouwen? :) Iedere nieuwbouw is een bijkomende aanslag op de natuur. :+
Of bedoelde je natuurinclusief renoveren? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2022 17:50 ]

• !null
@IvoB2 Nou ja, er stond hier een asbest boerderij die helemaal is verwijderd. Toen wij er kwamen was het een dor grasveldje van klei. Op sommige plekken zat er helemaal geen bodemleven meer in.
Inmiddels staan er wat houten huizen, is er een watertje, en is er heel veel divers gepland. Er lijkt niet alleen meer bodemleven terug te komen, maar in ieder geval ook een hoop meer levendigheid bovengronds, voornamelijk insecten maar dus ook vogels. Geen gif tegen de vele slakken maar loopeenden.
Dus in totaal ja zeker een verbetering, maar het huis zelf is amper de reden inderdaad. Hooguit een groen dak.

Wat betreft windmolen @bbbrumbrum
Ik ben bekend met de natuurkunde, dat het altijd groter moet.
Zelf altijd van mening geweest dat het niet interessant was.
We hebben inderdaad ook nog bomen, maar die lijken juist een trechter te vormen.

Hoe dan ook, als ik uitga van een basislast van 200W de warmtepomp in om het op temperatuur te houden, dan zijn er vele dagen (en vooral ook nachten) dat dat makkelijk gehaald wordt door een windmolen op onze plek. Maar ik woon dan ook op eek winderige plek.
Nu komt daar ook nog de hoge energieprijs bij, zeker met flexibele tarieven.
Dus specifiek voor mij wordt het een steeds zinniger verhaal.
Voor de gemiddelde Nederlander is het nog steeds totaal niet interessant.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

!null schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:32:
@IvoB2 Nou ja, er stond hier een asbest boerderij die helemaal is verwijderd. Toen wij er kwamen was het een dor grasveldje van klei. Op sommige plekken zat er helemaal geen bodemleven meer in.
Inmiddels staan er wat houten huizen, is er een watertje, en is er heel veel divers gepland. Er lijkt niet alleen meer bodemleven terug te komen, maar in ieder geval ook een hoop meer levendigheid bovengronds, voornamelijk insecten maar dus ook vogels. Geen gif tegen de vele slakken maar loopeenden.
Dus in totaal ja zeker een verbetering, maar het huis zelf is amper de reden inderdaad. Hooguit een groen dak.

We hebben inderdaad ook nog bomen, maar die lijken juist een trechter te vormen.

Hoe dan ook, als ik uitga van een basislast van 200W de warmtepomp in om het op temperatuur te houden, dan zijn er vele dagen (en vooral ook nachten) dat dat makkelijk gehaald wordt door een windmolen op onze plek. Maar ik woon dan ook op eek winderige plek.
Ik hoop voor je dat je het echt heel goed doorrekent en checkt want een windmolen is wel even wat anders dan een zonnepaneel. Die zet je niet ff onderhoudsvrij neer om slapend rijk te worden. Hoe groot denk je te kunnen gaan? Toch niet zo'n mini verticale hoop ik?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd wat voor molen, na verliezen, op jaarbasis 200W gemiddeld kan leveren, wat toch een goeie 1750kWh per jaar is.

• !null
@Termy Een kleine verticale zou ik alleen doen als knutselproject van gebruikte materialen voor weinig. Gewoon om het knutselen.

Maar ik denk dan eerder aan een relatief grote van 1.5kW die dan wat hoger staat. In een winderige winter zou die een groot deel van de resterende 1000kWh (die ik te kort kom in de winter) op te brengen.

Maar goed, vergunning technisch mag dat allemaal niet. Ik zit wel wat van de weg af enzo, ik zou het best willen proberen en dan accepteren als ik het naar beneden moet halen.

Misschien dat ik wel al een verticale bouw voor paar tientjes met mijn dochter. Een kapotte hooverboard is geschikt qua motoren. En die verticale units hebben geloof ik ook geen remconstructie nodig, als je zelf een simpele (dus inefficiënte) bouwt. Een horizontale heeft dat altijd wel nodig.

• !null
bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:51:
Ik ben ook wel benieuwd wat voor molen, na verliezen, op jaarbasis 200W gemiddeld kan leveren, wat toch een goeie 1750kWh per jaar is.
Dan ga ik uit van een 1.5kW unit die op YouTube wel daadwerkelijk aardige vermogens haalt. Staat dan vaak op 10 meter.

Jaargemiddeld hoeft ook niet. Ik heb gewoon 3 maanden aanvulling nodig, en dan waait het best vaak. Als ik in die maanden vaak 200 tot 300W doe kan ik het warmteverlies alweer opwekken.
Sommige dagen zal hij veel meer opbrengen, zelfs accu's vol. Prima, dan gaat het mijn EV in of het net op.

• IvoB2
Ook benieuwd naar de praktische resultaten want ik geloof er ook niet in maar wil we best laten overtuigen door praktijktesten.

Zelf geloof ik meer in het verdubbelen van mijn PV-productiecapaciteit.
Uit mijn theoretische berekeningen bleek dat ik, om off grid te kunnen gaan, een 30 kWh batterij zou nodig hebben en een 9 kWp PV.
Maar uit de praktijktest blijkt tot nu toe dat ik met een accu van 15 kWh ruim toekom maar een 11 kWp aan panelen zal nodig hebben en de dakhelling van 32° best verhoog naar een 45° helling.
Ik kom op jaarbasis nu een 550 kWh tekort (bij 5,6 kWp) maar als ik de EV skip zakt het "tekort" naar een 350 kWh (zonder comfortverlies).
Windmolen is sowieso geen optie (als het al mocht maar dat is nu niet het geval) want op O-Z-W omringd door 20-25 meter hoge bomen. En dan heb je nog de voortschrijdende klimaatopwarming. De laatste jaren meer extreme winden hier. Ofwel loeihard ofwel dagenlang totaal niets. Vandaag is het bv. zwaar bewolkt maar ook geen zucht wind.
En PV produceert nu maar 149W bij een verbruik van 145W (thuiswerk, verbruikt al continue 60W).
We zitten dus nu al bijna 14 uur op de accu.

edit: vanaf 09:30 uur stijgt productie boven verbruik, accu laadt dus al terug bij (diepste punt 83%) terwijl er geen zucht wind is geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4fyoeetfqTWlL0pSHI8a-q2jxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKESU8FfwQG3fD41ivUdi46v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DY2g0V_WVAlLA_L7GhYcFJ7RUTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suhdF6WH6ZAOxfUGgIIT94K2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2022 09:59 ]

• Franciesco
@IvoB2 meer PV (+ thuisaccu) i.p.v. een windmolen is misschien wel logischer ja. Los van of het mag en of je de ruimte er voor hebt, is een beetje windmolen gauw €10k zag ik. Daar kun je ook flink wat extra PV voor neerleggen.

Interessant om wat praktijkcijfers van jouw situatie met thuisaccu te zien!

• joezzt
  • Niet online
We leggen natuurlijk oa zonnepanelen omdat alle dakruimte benut moet worden.
Windenergie lijkt me toch echt het beste om uit het net op te slurpen, en zelfs in te investeren, elke eigen windmolen is zo'n verspilling van energie en van de tijd van de maker, nog erger dan waterstof ?
Kijk eens naar de volumebeslag/energie verhouding ? Volumetype/energie verhouding ? Geluid/energie verhouding ?

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Legan2 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Korte reactie hier dan:
[list]
• In Sessy zit een 55A BMS. Meer Ampères is duurder en niet nodig, omdat de Sessy max 2200W doet.
• Roundtrip efficiency van Sessy (230V AC -> 48V DC -> 230V AC) is ongeveer 88%. Iets meer bij optimaal vermogen, minder bij lage vermogens.
• In Sessy zit ook meer kWh dan de 5kWh die we opgeven. Dat is om degradatie te verminderen en op te vangen en zo de user experience zo lang mogelijk gelijk te houden.

Meer vragen? info@sessy.nl
Heb serieuze interesse, maar had in je antwoord ook een stellige ontkenning verwacht op de aanteiging dat er gerecyclede accucellen inzitten. Ga er dus maar vanuit dat @Keesvdzanden het bij het juiste eind jeeft.

Ik wil graag een thuisaccu. Ik besef me dat de terugverdientijd erg lang is, dus wordt zenuwachtig van gerecycelde accu cellen. Hoelang geven jullie garantie op de cellen? Is het mogelijk om extra garantie te kopen?

• IvoB2
Ik dacht dat ze 10 jaar garantie gaven bij 6000 cycles (tot 80%, in dit geval dus 4 kWh) op de batterij en 5 jaar op de ingebouwde omvormer.
Wat een zeer hoog aantal cycles is en de standaard in jaren.
Wat de volledige garantievoorwaarden (gebruik bij C-waarden min. en max. temp. heb ik nog nergens kunnen vinden. Overigens is de technische info wel zeer beperkt).
Hoe komt men overigens aan die RTE van 88%? Theoretische berekeningen of langdurige praktijktesten?
Praktijk en marketing zijn 2 totaal verschillende zaken.
Ik zie ook nergens dat er garantie is op de RTE?
edit: net even nagerekend en over de laatste 10 maanden bedraagt de RTE van mijn LV systeem (excl. omvormerverliezen PV) 90,65% en de TVT momenteel 70 jaar :+ )
De verliezen op de laadpaal zit op 15%.

Los daarvan, wie geeft deze garantie? De fabrikant? Het NL-bedrijf achter de Sessy?
Garantie heb je natuurlijk alleen maar wanneer er nog een solvabel bedrijf achter zit (cfr. de beginjaren van de PV saga).
Extra geld geven aan garantie op zulke lange termijn (als het al zou kunnen wat ik betwijfel) +10 jaar zonder te weten wie die garantie verstrekt en onder welke preciese voorwaarden zou ik dus al zeker niet overwegen.

Als kritische consument stel ik me ook vragen bij het gezond verdienmodel van deze opzet.
Als ik het allemaal goed begrijp is het dus een start up (?) die zich in eerste instantie richt tot de NL markt waarbij je nu een bestelling (en aanbetaling) kan doen voor een product dat in 2023 op de markt komt in de hoop dat je er vanaf 2025 als consument geld kunt aan verdienen?

Wat betreft de praktijk: met een omvormer van 2 kW (voor welke duur?) moet je al geen al te grote PV installatie hebben (of je mist altijd een groot deel van de productie) en al geen AC verbruikers met een relatief hoog vermogen (zoniet ga je nog deels van het net afnemen).
Wat betreft de terugverdientijd moet je ook rekening houden dat elke kWh die je opslaat geen terugleveringvergoeding geeft.
En wanneer er geen net is dan werkt de batterij noch de gekoppelde PV installatie (standaard geen BU functie).

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2022 17:44 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het gas wordt weer duurder, de inflatie stijgt.
Natuurlijk het goede moment om te verduurzamen.
Maar daarvoor moeten mensen wel geld hebben.

Hoe lang zal het duren voordat de middenklasse (die als ik de deskundigen mag geloven) ook flink getroffen gaan worden, zal stoppen met investeren in duurzaamheid?

Want willen is 1, kunnen is 2.

[ Voor 0% gewijzigd door Rzaan op 17-08-2022 17:29 . Reden: werkwoordvervoeging ]

• IvoB2
Nou als ik als "middenklasser" moet kiezen tussen jaarlijks 5000 € te betalen aan een energieleverancier (Gas/elektro) of eenmalig 25000 € (bij een netto opbrengstrente van rond de 3,8%, een inflatie richting 10% en een leningkost lager dan de inflatie minus opbrengstrente) te investeren en dan minstens 10 jaar geen energiekosten meer te hebben weet ik het wel hoor.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:59:
Nou als ik als "middenklasser" moet kiezen tussen jaarlijks 5000 € te betalen aan een energieleverancier (Gas/elektro) of eenmalig 25000 € (bij een netto opbrengstrente van rond de 3,8%, een inflatie richting 10% en een leningkost lager dan de inflatie minus opbrengstrente) te investeren en dan minstens 10 jaar geen energiekosten meer te hebben weet ik het wel hoor.
Niet iedereen krijgt zomaar een lening.
Vraag me ook af of jij representatief bent voor de middenklasse.
Jij hebt alle cijfers in je hoofd en je maakt een zeer rationele afweging.
Maar mensen zullen wellicht ook gaan vrezen voor hun baan, of dat ze hun hypotheek nog wel kunnen betalen.
Daarnaast bestaat de inflatie uit meer dan enkel hogere energieprijzen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21
wian schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:03:
Heb serieuze interesse, maar had in je antwoord ook een stellige ontkenning verwacht op de aanteiging dat er gerecyclede accucellen inzitten. Ga er dus maar vanuit dat @Keesvdzanden het bij het juiste eind jeeft.
.... of je stelt de vraag per mail op het genoemde e-mail adres.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Andrehj
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:53:
Hoe lang zal het duren voordat de middenklasse (die als ik de deskundigen mag geloven) ook flink getroffen gaan worden, zullen stoppen met investeren in duurzaamheid?
Zolang een groot deel van die middenklasse nog op dure vliegvakantie ging, terwijl ik met mijn tentje op de camping zat, en mijn geld spaarde om daar vervolgens energiebesparende zaken (isolatie, drievoudig glas etc) van te kopen, kan ik je wel vertellen dat ik nog niet veel medelijden heb.
Velen lachten mij toen uit, dat ik druk bezig was met het aflossen van de hypotheek en zorgen dat ik veel spaarde. Maar inmiddels zijn de rollen aardig omgekeerd. Ik heb mijn schaapjes redelijk op het droge, lage woonlasten en een dik negatieve energierekening. Wie het laatst lacht, lacht het best.

De enige categorie waar ik wel over in zit zijn de mensen die door hun inkomen of sociale positie al decennia "opgesloten" zitten in slecht geïsoleerde (sociale) huurwoningen.
Maar met de meeste eigenaren van koopwoningen heb ik weinig medelijden.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 20-08-2022 09:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

Zolang een groot deel van die middenklasse nog op dure vliegvakantie ging, terwijl ik met mijn tentje op de camping zat, en mijn geld spaarde om daar vervolgens energiebesparende zaken (isolatie, drievoudig glas etc) van te kopen, kan ik je wel vertellen dat ik nog niet veel medelijden heb.
Velen lachten mij toen uit, dat ik druk bezig was met het aflossen van de hypotheek en zorgen dat ik veel spaarde. Maar inmiddels zijn de rollen aardig omgekeerd. Ik heb mijn schaapjes aardig op het droge, superlage woonlasten en een dik negatieve energierekening. Wie het laatst lacht, lacht het best.
Is vaak zo dat veel mensen er te laat achterkomen of verkeerde prioriteiten stellen.
Ik heb een hekel aan banken en daardoor ook al jaren geen hypotheek meer bij een bank.
Verduurzamen ben ik pas bij deze woning bezig.
(de vorige woning was een appartement en dat was al A)
Dan maar wat minder ver weg of minder duur uit eten.

Maar komende winter zullen velen toch met hun neus op de feiten gedrukt worden.
Dan zullen velen ws ook denken 'wellicht was Drenthe in de vakantie ook leuk geweest'.

Maar wanneer zul je de toenemende prijsstijgingen terugzien in de verkopen van dubbel glas, WP'en, vloeren, hout, verf, of minder inhuren van aannemers, stukadoors, loodgieters, etc?
Mensen moeten toch de boel warm stoken en je kunt niet blijven bezuinigen op eten.
Ook is de auto onmisbaar voor velen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:38

twain4me

Andrehj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

En terecht, met heel veel volk hoef je ook helemaal geen medelij te hebben
Ik heb ze echt zo vaak aan mijn bureau (gehad) , na alle plannen rond uitbouwen, keukens etc te hebben besproken. stelde ik altijd de vraag wat "we"aan duurzaamheid gingen doen? En dan was het antwoord heel erg vaak zoiets als: "dat zit mijn tijd wel uit."
Ze zullen natuurlijk straks een bailout gaan krijgen en dat op de kosten van de samenleving. Het trieste is dat er hele groepen mensen zijn die het echt niet kunnen betalen en over de rug van die mensen gaan ze nog gecompenseerd worden ook, wedden?

Ik had er een paar weken terug nog 1 die het allemaal maar onzin vond, hij had immers nog een 2 jarig goedkoop energie contract.. Dat we toch echt minimaal aan het bouwbesluit moesten voldoen, was volgens hem niet alleen stom, maar ook niet waar, het was immer geen nieuwbouw en het was vooral zijn huis en niemand had daar veder wat over te zeggen 8)7

• Andrehj
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:42:
Ook is de auto onmisbaar voor velen.
Dat is ook al zoiets. Zolang bij ons de receptioniste (die op 2.5 km van haar werk woont) nog met de auto naar het werk komt en mensen je nog met 130+ op de snelweg voorbij knallen, kan die accijnsverlaging best wel weer ongedaan worden gemaakt, zodat we het geld weer aan nuttiger zaken uit kunnen geven. Nu komt dat geld voor het grootste deel terecht bij de eigenaren van brandstofslurpers, juist de categorie die dit helemaal niet nodig heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 17-08-2022 17:06 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Allemaal waar, @twain4me en @Andrehj

Zelf verduurzaam ik zoveel dat ik dit in mijn eigen leven nooit meer terug ga verdienen.
Behalve wanneer ik mijn huis verkoop wellicht.
Toch doe ik het, en de makelaars verklaarden me voor gek.

De pest is alleen dat ik veel wil en ik op alles lang moet wachten.
Vandaar dat ik dacht: Er moet toch een moment komen dat mensen moeten kiezen 'broodbeleg of WP?'
Niet zo letterlijk, maar je kunt je € maar 1x uitgeven.

Wanneer gaan we dat in Nederland merken?

• IvoB2
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Niet iedereen krijgt zomaar een lening.
Vraag me ook af of jij representatief bent voor de middenklasse.
Jij hebt alle cijfers in je hoofd en je maakt een zeer rationele afweging.
Maar mensen zullen wellicht ook gaan vrezen voor hun baan, of dat ze hun hypotheek nog wel kunnen betalen.
Daarnaast bestaat de inflatie uit meer dan enkel hogere energieprijzen.
Mijn punt is dat wanneer de rente lager is dan de inflatie je meer dan gratis kan lenen.
En wie er jaar na jaar in slaagt om steeds hogere energieprijzen af te betalen kan ook een lening afbetalen (voor een eindige investering in zichzelf ipv voor derden zonder einde). Op termijn zal dat eerste zelfs makkelijker zijn dan het laatste.
Uiteraard krijgt niet iedereen zomaar een lening.
Maar als je bij alles vanuit het negatieve moet gaan vertrekken en alleen initiatieven neemt die iedereen tot de laatste man kan nemen geraak je uiteraard nergens.
Ik zit ergens op de mediaan met mijn netto inkomen uit loon. Dus een gedegen middenklasser. Moet je ook niet veel voor kunnen want ik ben maar tot 18 jaar naar school geweest wat tegenwoordig het minimum is en iedereen, die wil, gegeven is zonder grote kosten.
Ik heb niet alle cijfers in mijn hoofd. Ik zoek ze gewoon op en noteer mijn eigen cijfers voor latere raadpleging.
Kan iedereen die kan lezen en schrijven. Redelijk basic dus.
Daar zijn ook weer uitzonderingen op maar die zijn zeker niet representatief voor de middenklasse.

Niet zeuren dus, maar handen uit de mouwen, de prioriteiten stellen voor basic comfort en lot in eigen handen nemen.
Niets mis met andere keuzes en andere prioriteiten maar draag dan ook (later) manmoedig de gevolgen van en steek de schuld niet op anderen. Ieder keuze heeft zijn eigen gevolgen, voor- en nadelen.
12 jaar geleden werd ik vierkant uitgelachen dat ik die lelijke zwarte dingen op mijn dak wou. Je moest wel gek zijn. Mijn vriendin wordt bij aankomst op het werk meewarrig aangekeken omdat ze WW (50 km) met de fiets doet ipv met de aangeleverde salarisauto. Vorig jaar (en nu nog) verklaarden ze me gek omdat ik een thuisaccu koppelde aan de PV installatie en al aan het uitkijken en rekenen ben voor off grid.
Laat ze maar lachen denk ik dan. Die zonnepanelen zijn al lang terugbetaald, de accu is deels gesubsidieerd en voor de rest gefinancierd met de overwinsten van PV van de laatste 10 jaar en mijn huishoudelijke energie van de voorbije en komende 10 jaar daarbovenop nog gratis.
Ik heb wel nooit geleend voor een reis, luxe, auto.... maar wel voor de eerste PV-installatie waar ik ocharme 500 € eigen middelen heb moeten insteken in een tijd dat ik eerder tot de lagere middenklasse behoorde dan de echte midden-middenklasse.
Ik kijk wel iedere dag met stijgende verbazing naar de nieuwsberichten wanneer ze nog eens de energiekost van een "gemiddeld" gezin voorrekenen.

Wie een normale job en inkomen heeft kan een euro uiteraard meerdere keren uitgeven. Ze komen nl. iedere maand terug. Een normale representatieve middenklasser heeft normaal een inkomen.
Uiteraard zijn er mensen die uit de boot vallen. Daarvoor dient het systeem van herverdeling waarvoor ook de middenklasse zijn steentje bijdraagt.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2022 17:36 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@IvoB2
Zoals gezegd: Jij rekent, rekent nog eens, gaat op onderzoek uit en dan neem je een besluit.
Laat ik je zeggen dat je bij een zeer kleine minderheid hoort.

Onlangs nog een vriend van me die zijn huis gaat verbouwen.
Heeft nu de kans om het grondig aan te pakken maar neemt toch een hybride warmtepomp.
Want 'de aannemer zei dat een gewone WP niet kon en een meneer van de gemeente die over verduurzaming ging, zei dat ook'.
Kost hem 'slechts' € 20.000....

De meerderheid geeft dus geld uit aan vanalles en nog wat zonder na te denken of in ieder geval niet lang en ook niet diep.
Maar op een gegeven moment keert de wal het schip.
De spaarrekening raakt leger en leger.
De kosten van levensonderhoud nemen toe.
Waar gaan we bezuinigen?
Dat is dan vaak - hoe economisch onlogisch ook - op diepte-investeringen.

Dus ergens dit najaar of komend voorjaar moet je ergens teruglopende verkopen zien.
Waar zal dit zijn?

• IvoB2
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:12:

Zelf verduurzaam ik zoveel dat ik dit in mijn eigen leven nooit meer terug ga verdienen.
Je verdient het al minstens terug aan comfortverhoging.
Niet elke "terugverdien" moet in € uitgedrukt worden.
Wat is de TVT van een privéauto, reis, nieuwe keuken, badkamer,.... trouwens?

Sta ik altijd met verbazing naar te kijken.
Basisbehoeften moeten perse een goede TVT hebben.
Luxe-uitgaven blijkbaar niet en mogen best wat kosten. 8)7

Investeren in minder verbruik van energie (isolatie, WP,...) is een blijvende gemoedrust voor jaren.
Investeren in eigen productie en opslag maakt je (deels) onafhankelijk van energie geproduceerd door derden en in handen van onbetrouwbare partners die voor jou, volgens de waan van de dag, de eindprijs bepalen.
Dat alleen al vind ik persoonlijk onbetaalbaar. alle andere voordelen zijn mooi meegenomen maar niet de essentie.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2022 17:47 ]

• IvoB2
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:28:
@IvoB2
Zoals gezegd: Jij rekent, rekent nog eens, gaat op onderzoek uit en dan neem je een besluit.
Laat ik je zeggen dat je bij een zeer kleine minderheid hoort.
Je en, wat is je punt?
Iedereen met een basisopleiding kan rekenen en in deze tijden van het WWW kan bijna iedereen overal en altijd op onderzoek uit en alle info die voorhanden is bekomen.

Dat, volgens jou, een meerderheid andere prioriteiten stelt is de keuze van die meerderheid.
Eigen keuze => eigen gevolgen.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De olieprijzen zijn inmiddels weer terug naar semi-normaal, dus autorijden is niet het grote pijnpunt op het moment - maar electriciteit en aardgas is een ander verhaal.

Overigens, voor de liefhebbers van leedvermaak, er rollen inmiddels allemaal sappige details uit het absolute mega-verlies bij het Fins/Duitse Uniper (=de afgesplitste centrales/handelstak van het oude E.ON, die net voor de zomervakantie door de Duitse overheid gered moest worden). Een aantal zaken waren natuurlijk al bekend: ze zijn eigenaar van een aantal energiecentrales in Rusland, geinvesteerd in Nord Stream 1 en 2, plus een lading Russische gascontracten die deels/niet geleverd worden. Nu blijkt uit de presentatie van de halfjaarcijfers dat een enorme financiele klap ook is gevallen in hun duurzame energie portfolio: het bedrijf heeft ruim 4 GW aan waterkracht, wind, en kerncentrales in Scandinavie staan. Aangezien de markt daar niet erg liquide is (veel verkopers, maar niet veel kopers voor langere termijn stroom), hebben ze besloten om een groot deel van de 2022-2023 Scandinavische stroomproductie tijdelijk in de veel meer liquide en hoger geprijsde Duitse markt te verkopen, met het idee dat je later de boel weer kan terugkopen en dan in de 'juiste' Scandinavische kortere-termijn markt (<6 maanden) kan verkopen wanneer er wel veel kopers zijn. Beperkt risico toch? Want ja, die prijsverschillen liggen doorgaans vrij dicht bij elkaar. Nou ja, niet meer: Duitsland prijst nu zo'n 400 €/MWh hoger dan Scandinavie, en Uniper moet dus enkele TWh's aan stroom terugkopen met absoluut mega-verlies.

Uniper schijnt officieel een afkorting te zijn van "Unique Performance", en daar is blijkbaar geen woord van gelogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 17-08-2022 17:49 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

Je verdient het al minstens terug aan comfortverhoging.
Ik merk er niks van in comfort waar de stroom vandaan komt.
Of die nou uit mijn zonnepanelen komt of via een leiding uit de straat, stroom is stroom.
Dus daar moet je de terugverdientijd wel degelijk in €'s rekenen.
Maar dan doe je het voor een betere wereld of zoiets. Dat telt ook.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:57

_Apache_

For life.

IvoB2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:59:
Genoeg middenklassers die überhaupt geen 5k op de bank hebben staan.
Of die een mentaliteit hebben van "als het mij dit jaar niets oplevert doe ik het niet".

Maar natuurlijk wel twee weken op vliegreis naar Spanje. 8)7

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• IvoB2
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:13:
[...]

Ik merk er niks van in comfort waar de stroom vandaan komt.
Of die nou uit mijn zonnepanelen komt of via een leiding uit de straat, stroom is stroom.
Dus daar moet je de terugverdientijd wel degelijk in €'s rekenen.
Maar dan doe je het voor een betere wereld of zoiets. Dat telt ook.
Tot de dag dat er geen (betaalbare) stroom meer vanuit de straat komt. Dan ziet het er net iets anders uit. :+
Een verzekering sluit je best af voor de calamiteiten en in de hoop ze nooit nodig te hebben.
Best niet erna.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:01
_Apache_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:29:
Genoeg middenklassers die überhaupt 5k op de bank hebben staan.
Of die een mentaliteit hebben van "als het mij dit jaar niets oplevert doe ik het niet".

Vorig jaar door corona niet met het gezin en apart met vrienden op wintersport, geen verre zomervakantie. Van het uitgespaarde geld het dak vol laten leggen, tot mijn dood (25 jaar garantie) meer stroom dan ik jaarlijks op kan maken.

Achteraf gezien de beste 'vakantie' ooit... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

Tot de dag dat er geen (betaalbare) stroom meer vanuit de straat komt. Dan ziet het er net iets anders uit. :+
Een verzekering sluit je best af voor de calamiteiten en in de hoop ze nooit nodig te hebben.
Best niet erna.
Doet nog steeds niets af aan het comfort.
En daar ging het om.

Maar mijn vraag wordt niet echt beantwoord.

Wanneer gaan we iets merken in de bestedingen van mensen aan verbouwing en duurzaamheid?
Zal de vraag naar bijvoorbeeld warmtepompen stagneren?
Zullen mensen het neerleggen van zonnepanelen uitstellen?

Dus zal er de gekte op de verbouwings- en verduurzamingsmarkt gaan afnemen?
Niet of dit een dom besluit zou zijn, juist nu. Maar gaat het gebeuren?

[ Voor 33% gewijzigd door Rzaan op 17-08-2022 20:30 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_Apache_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Genoeg middenklassers die überhaupt geen 5k op de bank hebben staan.

De keuzes die veel huishoudens maken zijn heel primair en vaak weinig toekomst gericht, nu is onze buffer ook flink geslonken afgelopen jaren, maar dat heeft vooral te maken met onze nieuwbouwwoning en alle verduurzaming , daar plukken we nu de vruchten van.

Waar men ons twee jaar terug nog wegzette als gekke duurzame henkie is men nu ineens geïnteresseerd.

Nu rustig aan het voorbereiden op einde saldering, die gaat namelijk impact hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 17-08-2022 20:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• IvoB2
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Maar mijn vraag wordt niet echt beantwoord.

Wanneer gaan we iets merken in de bestedingen van mensen aan verbouwing en duurzaamheid?
Zal de vraag naar bijvoorbeeld warmtepompen stagneren?
Zullen mensen het neerleggen van zonnepanelen uitstellen?

Dus zal er de gekte op de verbouwings- en verduurzamingsmarkt gaan afnemen?
Niet of dit een dom besluit zou zijn, juist nu. Maar gaat het gebeuren?
Sorry de glazen bol is op vakantie. Geen idee en weinig interesse hoe anderen hun budgetten willen/kunnen besteden.
En wat is er zo gek aan duurzaam verbouwen?
Het is nu eerder de vraag hoe er tijdig aan te komen dan of men het wel of niet zou doen.
Ik kan niet spreken noch denken in de plaats van anderen maar zelf zie ik geen enkele reden om de plannen voor verdere verduurzaming en inzet op meer onafhankelijkheid in energie- en basisvoorzieningen af te remmen laat staan terug te schroeven.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2022 21:01 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Sorry de glazen bol is op vakantie. Geen idee en weinig interesse hoe anderen hun budgetten willen/kunnen besteden.
En wat is er zo gek aan duurzaam verbouwen?
Het is nu eerder de vraag hoe er tijdig aan te komen dan of men het wel of niet zou doen.
Ik kan niet spreken noch denken in de plaats van anderen maar zelf zie ik geen enkele reden om de plannen voor verdere verduurzaming en inzet op meer onafhankelijkheid in energie- en basisvoorzieningen af te remmen laat staan terug te schroeven.
En je punt is?

• IvoB2
Dat je vragen stelt die niet te beantwoorden zijn. ;w

• LinuZZ
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:12:

Behalve wanneer ik mijn huis verkoop wellicht.
Toch doe ik het, en de makelaars verklaarden me voor gek.

De pest is alleen dat ik veel wil en ik op alles lang moet wachten.
Vandaar dat ik dacht: Er moet toch een moment komen dat mensen moeten kiezen 'broodbeleg of WP?'
Niet zo letterlijk, maar je kunt je € maar 1x uitgeven.

Wanneer gaan we dat in Nederland merken?
ik denk: niet.

in een loon / prijs spiraal gevoed door stijgende energieprijzen zal de vraag naar energiebesparing en energieproductie niet afnemen, eerder verder toenemen.

om mensen uberhaupt op het werk te krijgen (of thuiswerk stroom te vergoeden) zal de kilometervergoeding of salaris gaan stijgen. dagjes uit / vakanties worden onbetaalbaar, net als stoken op een niet-thuiswerkdag (extreem uitvergroot). terugverdientijden worden korter en dus voor steeds meer mensen een no-brainer. en voor de lege spaarrekening: een duurzaamheidslening met een looptijd van 10 jaar en een terugverdientijd van 4-5 jaar is het nu al een no-brainer. voeg daar 10% inflatie aan toe en je lening is ineens aan 2 kanten goedkoper dan niet investeren. de groep mensen die dit gaat doen wordt dus alleen maar groter.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LinuZZ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

ik denk: niet.

in een loon / prijs spiraal gevoed door stijgende energieprijzen zal de vraag naar energiebesparing en energieproductie niet afnemen, eerder verder toenemen.

om mensen uberhaupt op het werk te krijgen (of thuiswerk stroom te vergoeden) zal de kilometervergoeding of salaris gaan stijgen. dagjes uit / vakanties worden onbetaalbaar, net als stoken op een niet-thuiswerkdag (extreem uitvergroot). terugverdientijden worden korter en dus voor steeds meer mensen een no-brainer. en voor de lege spaarrekening: een duurzaamheidslening met een looptijd van 10 jaar en een terugverdientijd van 4-5 jaar is het nu al een no-brainer. voeg daar 10% inflatie aan toe en je lening is ineens aan 2 kanten goedkoper dan niet investeren. de groep mensen die dit gaat doen wordt dus alleen maar groter.
Wellicht.
Maar ik denk dat je voor een deel voorbij gaat aan het menselijk brein.
Vele mensen nemen hun besluiten niet volgens logische stappen.
Emotie en korte termijn-denken overheerst bij grote groepen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:03:
Dat je vragen stelt die niet te beantwoorden zijn. ;w
Door jou niet nee.
Maar dat komt ook omdat je sommige zaken niet begrijpt.
Je haalt bijvoorbeeld 'gekte op de verduurzaamheidsmarkt' en 'verduurzamen is gek' door elkaar.
Dus wellicht ben jij niet de juiste om de vraag aan te stellen.
Een vraag is ook vaak bedoeld om de verschillende standpunten en zienswijzen te ontdekken.
Maar gelukkig weten we nu allemaal dat jij het wel op orde hebt.
Waarvoor dank.

• LinuZZ
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Wellicht.
Maar ik denk dat je voor een deel voorbij gaat aan het menselijk brein.
Vele mensen nemen hun besluiten niet volgens logische stappen.
Emotie en korte termijn-denken overheerst bij grote groepen.
Emotie veranderd vanzelf met de succesverhalen. Er zijn zat mensen die niet geloven in zonnepanelen door bijvoorbeeld het afbouwen van de saldering maar voorlopig zijn omvormers niet te krijgen. Ook in de zonnepanelen kopers groep zitten korte termijn emotie denkers (het is schaars nu wil ik het ook hebben?) Ik zou er niet op rekenen dat er over een half jaar ineens overschot is aan PV, wp of isolatie materiaal. En al helemaal niet als de energieprijs verder stijgt. Zullen er meer mensen zijn die het niet kunnen betalen? Zeker. Wordt het voor Jan Modaal verder onbereikbaar? Ik denk het tegendeel. De vliegtickets voor de once-in-a-lifetime reis naar Japan waar hij 5 jaar voor heeft gespaard zijn 3 keer zo duur geworden, droom in duigen, klagen bij iedereen die het niet horen wil. 3 jaar geleden was er niemand die zei: steek het geld in een warmtepomp. Nu vertellen 3 collega's hem: joh, steek het in verduurzaming van je huis of auto.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LinuZZ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Emotie veranderd vanzelf met de succesverhalen. Er zijn zat mensen die niet geloven in zonnepanelen door bijvoorbeeld het afbouwen van de saldering maar voorlopig zijn omvormers niet te krijgen. Ook in de zonnepanelen kopers groep zitten korte termijn emotie denkers (het is schaars nu wil ik het ook hebben?) Ik zou er niet op rekenen dat er over een half jaar ineens overschot is aan PV, wp of isolatie materiaal. En al helemaal niet als de energieprijs verder stijgt. Zullen er meer mensen zijn die het niet kunnen betalen? Zeker. Wordt het voor Jan Modaal verder onbereikbaar? Ik denk het tegendeel. De vliegtickets voor de once-in-a-lifetime reis naar Japan waar hij 5 jaar voor heeft gespaard zijn 3 keer zo duur geworden, droom in duigen, klagen bij iedereen die het niet horen wil. 3 jaar geleden was er niemand die zei: steek het geld in een warmtepomp. Nu vertellen 3 collega's hem: joh, steek het in verduurzaming van je huis of auto.
Ik denk ook niet dat er overschot gaat komen, maar ik verwacht een stagnering.
Merk het een beetje doordat ik in door verhuizing en werk verschillende kennissengroepen heb.
De ene groep heeft zonnepanelen, maar WP is nog een brug te ver.
Dan wat andere jongens die er wel mee bezig zijn.
En anderen weer die een zonnepaneel iets voor over 5 jaar vinden.
Denk dat het veel te maken heeft met in welke kringen (noem het een bubbel) je verkeert.

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
En toch, als je niet ziek of erg oud (70+) bent en in de schulden dreigt te komen: trek de stekker maar uit de cv ketel. Kleinste kamertje ergste kou eruit met 500 watt heater , veel naar buiten, wassen met de waterkoker en een kruik in bed. Niet fijn (vooral voor de kinderen) maar beter dan schulden toch?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Ik denk ook niet dat er overschot gaat komen, maar ik verwacht een stagnering.
Merk het een beetje doordat ik in door verhuizing en werk verschillende kennissengroepen heb.
De ene groep heeft zonnepanelen, maar WP is nog een brug te ver.
Dan wat andere jongens die er wel mee bezig zijn.
En anderen weer die een zonnepaneel iets voor over 5 jaar vinden.
Denk dat het veel te maken heeft met in welke kringen (noem het een bubbel) je verkeert.
Een stagnering gaat er echt niet komen. De huidige trend gaat echt wel doorzetten en zoals genoemd gaan steeds meer mensen “het licht” zien dat isolatie en energiebesparing en duurzaamheid meer noodzaak zijn dan saaie getallen en lange termijn planning.

Wat echt meer bekend zou moeten worden en wat de media ook best wat breder mag uitvergroten is dat je de duurzaamheids stap goed doet, je ook een stukje extra comfort en luxe krijgt in je huis. Nu met hier het dak vol met panelen en inbouw boilers en Quooker en veel meer isolatie en L/L verwarming zijn we er echt op vooruit gegaan en is het gewoon prettig om een kamer in huis binnen te stappen zonder gelijk met verwarming in de weer te gaan omdat het te warm / koud is. En in de badkamer kraan open en warm water. Geen 2 minuten meer wachten op de lange CV leiding. En ipv E1000 betalen per maand met de huidige tarieven gewoon -25 op de energie rekening. Als bonus ;)

En in de zomer gewoon lekker de airco gebruiken waar ie voor gemaakt is. En alsnog genoeg stroom de straat in sturen voor praktisch alle buren. Duurzaam toch?

Dat duurzaamheid niet saai is maar een stukje extra comfort en luxe kan geven zou echt veel meer mensen over de streep kunnen trekken om daar ook in te investeren denk ik. Zeker de mensen die het wel kunnen betalen maar het nu nog gewoon helemaal niet boeit.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Franciesco
Ik vind het eigenlijk wel een triest idee dat om duurzaamheid succesvol te promoten we moeten aangeven dat het ook meer comfort kan opleveren. Hebben we nog niet genoeg comfort en luxe? Is het verbeteren/minder vervuilen of belasten van het milieu niet voldoende reden?

De antwoorden op deze vragen kan ik zelf ook invullen…

• joezzt
  • Niet online
Ja, mensen… Op zoek naar “primaat mens egoisme” kwam ik dit tegen
https://decorrespondent.n...e-werd/328089630-82ffd9d8
Geeft mij in ieder geval een diepere kijk in de mens, weer iets geleerd!
Dus, doorgaan met “doen” zodat anderen gegarandeerd van ons gaan leren. De redenen van “leren” zijn misschien minder belangrijk dan de ingebouwde mechanismen.

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 15:37
!null schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:32:

Wellicht dubbel, maar had Tweakers niet hier laatst een leuk artikeltje over? reviews: Een kleine windmolen voor thuisgebruik

Speelt graag

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 19:12
wian schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Ik wil graag een thuisaccu. Ik besef me dat de terugverdientijd erg lang is, dus wordt zenuwachtig van gerecycelde accu cellen. Hoelang geven jullie garantie op de cellen? Is het mogelijk om extra garantie te kopen?
En zelf eentje maken? Heb ik ook gedaan, bevalt prima. Beetje verdiepen wel in hoe en wat :)
Heb een HYD5000EP omvormer aan de solar, en 16x 120Ah lifepo4 met een Daly BMS voor 75 of 100A. De HYD doet alles met max 5kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpvo6EgH_PnUwAuFKiw0E8_C_ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N93jLjxurtrAsxQmDmWRFICN.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op die kapton tape...

[ Voor 20% gewijzigd door PCJR op 18-08-2022 11:45 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:57

_Apache_

For life.

Duurzaamheid kan je natuurlijk met verschillende invalshoeken bekijken, voor is het ene zijn de ene argumenten sterker dan bij de ander.

- besparen op energiekosten, heel fijn.
- beter voor mens en natuur, dikke prima
- loskomen van de petrochemische industrie, hell yeah!
- met een EV loskomen van het brandstofprijzenkartel, liever gister dan vandaag!
- minder BTW betalen op energie, heel goed!

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

En zelf eentje maken? Heb ik ook gedaan, bevalt prima. Beetje verdiepen wel in hoe en wat :)
Heb een HYD5000EP omvormer aan de solar, en 16x 120Ah lifepo4 met een Daly BMS voor 75 of 100A. De HYD doet alles met max 5kW.
Dat vind ik veel te eng. Moet een veilige oplossing zijn zonder enig brandgevaar. Als er brand optreedt wil je de verzekering geen enkel argument geven om niet uit te betalen. Dat risico kan ik simpelweg niet nemen.

Voor mij alleen een veilige oplossing die geinstalleerd wordt door een professional, zoals de sessy. Vind het wel heel interessant en gaaf dat tweakers dit zelf maken!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gerco-M schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:13:
Een stagnering gaat er echt niet komen. De huidige trend gaat echt wel doorzetten en zoals genoemd gaan steeds meer mensen “het licht” zien dat isolatie en energiebesparing en duurzaamheid meer noodzaak zijn dan saaie getallen en lange termijn planning.

--//--

Dat duurzaamheid niet saai is maar een stukje extra comfort en luxe kan geven zou echt veel meer mensen over de streep kunnen trekken om daar ook in te investeren denk ik. Zeker de mensen die het wel kunnen betalen maar het nu nog gewoon helemaal niet boeit.
Meer mensen zien inderdaad 'het licht'.
Dat heeft gezorgd voor de run op WP. WPB's, zonnepanelen, etc.
Waarom ik denk dat er toch een afvlakking zou kunnen komen, is omdat veel mensen die dat licht zagen, zich ineens moeten gaan bezighouden met dagelijkse sores.
En dan wordt dat licht een beetje naar de achterzijde geschoven.
Misschien dat er wel een nieuwe groep gaat instappen. Dat is de groep die jij als laatste noemt:
Wel poen, maar geen zin in. Die zullen door de hoge energieprijzen wel sneller een stap gaan maken.
Dus zij vervangen dan misschien de mensen met een tekort aan geld.

• IvoB2
Franciesco schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:01:
Ik vind het eigenlijk wel een triest idee dat om duurzaamheid succesvol te promoten we moeten aangeven dat het ook meer comfort kan opleveren. Hebben we nog niet genoeg comfort en luxe? Is het verbeteren/minder vervuilen of belasten van het milieu niet voldoende reden?

De antwoorden op deze vragen kan ik zelf ook invullen…
Wanneer je de 2 kan combineren waarom niet?
En iedereen geeft een andere invulling aan de term "comfort".
Voor mij is bv. de zekerheid om door eigen productie en opslag energiezekerheid te creëren en niet langer afhankelijk te zijn een hoge mate van comfort.
En om die onafhankelijkheid te bekomen moet je wel eerst inzetten om zoveel mogelijk eerst je energieverbruik te beperken. Dat is dan weer goed voor het klimaat.
Het ene dient het andere dus niet uit te sluiten.
Het is een "en/en" verhaal. Geen "of" verhaal. Dat laatste krijg je toch niet verkocht dus kan je beter meer inzetten op het eerste om effectief resultaat te boeken.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-11 21:50

V-8

wian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

veilige oplossing zonder enig brandgevaar
Niet om te zeuren, maar een accu is nooit zonder enig brandgevaar. Uiteraard begrijp ik je volledig in dat je het risico daartoe (Terecht) zoveel mogelijk wil beperken ;)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• IvoB2
Je keuken, je verwarming, elektriciteitsaansluiting,... is ook niet 100% zonder brandgevaar en daar twijfelt niemand over. Een LiFePO4 batterij is niet gevaarlijker dan de voorgaanden.

• Franciesco
IvoB2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Wanneer je de 2 kan combineren waarom niet?
En iedereen geeft een andere invulling aan de term "comfort".
Voor mij is bv. de zekerheid om door eigen productie en opslag energiezekerheid te creëren en niet langer afhankelijk te zijn een hoge mate van comfort.
En om die onafhankelijkheid te bekomen moet je wel eerst inzetten om zoveel mogelijk eerst je energieverbruik te beperken. Dat is dan weer goed voor het klimaat.
Het ene dient het andere dus niet uit te sluiten.
Het is een "en/en" verhaal. Geen "of" verhaal. Dat laatste krijg je toch niet verkocht dus kan je beter meer inzetten op het eerste om effectief resultaat te boeken.
Natuurlijk: comfort is een subjectief begrip. En ik ben ook niet tegen "meer comfort" en als "en/en" prima kan heb ik daar geen problemen mee en is het zelfs mooi. Het ging mij er om dat (voor sommige) verduurzaming alleen interessant is mits het ook verhoging van comfort/luxe geeft. Die "mits", die vind ik triest.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:01
Franciesco schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Natuurlijk: comfort is een subjectief begrip. En ik ben ook niet tegen "meer comfort" en als "en/en" prima kan heb ik daar geen problemen mee en is het zelfs mooi. Het ging mij er om dat (voor sommige) verduurzaming alleen interessant is mits het ook verhoging van comfort/luxe geeft. Die "mits", die vind ik triest.
Dat is ook triest, maar ook hoe het werkt voor heel veel mensen. Helaas gaat dat nu eenmaal zo, ik zou dat graag anders zien maar zie het niet veranderen. Ik vind juist dat we onszelf erg moeilijk maken door altijd maar EN/EN oplossingen te proberen te vinden. Remt ontzettend af.

• IvoB2
Je spreekt jezelf nu wel tegen.
Enerzijds besef je hoe het werkt voor de massa.
Wanneer je dan plots iedereen in een of-verhaal duwt gaat je pas sterke tegenstand krijgen en blijft alles bij het oude. Het gaat nu al tergend langzaam en dan heb je nog de meerderheid niet mee.

Inzetten op één zaak (het of-verhaal) lijkt me persoonlijk ook niet het allerslimste.
Altijd een back up achter de hand (en/en) om tegengewicht te bieden wanneer het ene tegenvalt lijkt me veel slimmer.

En het is niet omdat anderen tegen zijn of niet mee willen dat het jezelf moet afremmen.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:19
Ik lees hier dat er in 2050 zo'n 3,7 miljard airco's in gebruik zijn en het gebruik van propaan als koelmiddel een substantiele invloed kan hebben om de opwarming van de aarde te verminderen. Maar is het niet veel handiger om de koelbehoefte te verminderen?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Pagina: 1 ... 82 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.