Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:02:
[...]
Niet iedereen krijgt zomaar een lening.
Vraag me ook af of jij representatief bent voor de middenklasse.
Jij hebt alle cijfers in je hoofd en je maakt een zeer rationele afweging.
Maar mensen zullen wellicht ook gaan vrezen voor hun baan, of dat ze hun hypotheek nog wel kunnen betalen.
Daarnaast bestaat de inflatie uit meer dan enkel hogere energieprijzen.
Mijn punt is dat wanneer de rente lager is dan de inflatie je meer dan gratis kan lenen.
En wie er jaar na jaar in slaagt om steeds hogere energieprijzen af te betalen kan ook een lening afbetalen (voor een eindige investering in zichzelf ipv voor derden zonder einde). Op termijn zal dat eerste zelfs makkelijker zijn dan het laatste.
Uiteraard krijgt niet iedereen zomaar een lening.
Maar als je bij alles vanuit het negatieve moet gaan vertrekken en alleen initiatieven neemt die iedereen tot de laatste man kan nemen geraak je uiteraard nergens.
Ik zit ergens op de mediaan met mijn netto inkomen uit loon. Dus een gedegen middenklasser. Moet je ook niet veel voor kunnen want ik ben maar tot 18 jaar naar school geweest wat tegenwoordig het minimum is en iedereen, die wil, gegeven is zonder grote kosten.
Ik heb niet alle cijfers in mijn hoofd. Ik zoek ze gewoon op en noteer mijn eigen cijfers voor latere raadpleging.
Kan iedereen die kan lezen en schrijven. Redelijk basic dus.
Daar zijn ook weer uitzonderingen op maar die zijn zeker niet representatief voor de middenklasse.
Niet zeuren dus, maar handen uit de mouwen, de prioriteiten stellen voor basic comfort en lot in eigen handen nemen.
Niets mis met andere keuzes en andere prioriteiten maar draag dan ook (later) manmoedig de gevolgen van en steek de schuld niet op anderen. Ieder keuze heeft zijn eigen gevolgen, voor- en nadelen.
12 jaar geleden werd ik vierkant uitgelachen dat ik die lelijke zwarte dingen op mijn dak wou. Je moest wel gek zijn. Mijn vriendin wordt bij aankomst op het werk meewarrig aangekeken omdat ze WW (50 km) met de fiets doet ipv met de aangeleverde salarisauto. Vorig jaar (en nu nog) verklaarden ze me gek omdat ik een thuisaccu koppelde aan de PV installatie en al aan het uitkijken en rekenen ben voor off grid.
Laat ze maar lachen denk ik dan. Die zonnepanelen zijn al lang terugbetaald, de accu is deels gesubsidieerd en voor de rest gefinancierd met de overwinsten van PV van de laatste 10 jaar en mijn huishoudelijke energie van de voorbije en komende 10 jaar daarbovenop nog gratis.
Ik heb wel nooit geleend voor een reis, luxe, auto.... maar wel voor de eerste PV-installatie waar ik ocharme 500 € eigen middelen heb moeten insteken in een tijd dat ik eerder tot de lagere middenklasse behoorde dan de echte midden-middenklasse.
Ik kijk wel iedere dag met stijgende verbazing naar de nieuwsberichten wanneer ze nog eens de energiekost van een "gemiddeld" gezin voorrekenen.
Wie een normale job en inkomen heeft kan een euro uiteraard meerdere keren uitgeven. Ze komen nl. iedere maand terug. Een normale representatieve middenklasser heeft normaal een inkomen.
Uiteraard zijn er mensen die uit de boot vallen. Daarvoor dient het systeem van herverdeling waarvoor ook de middenklasse zijn steentje bijdraagt.
[
Voor 34% gewijzigd door
IvoB2 op 17-08-2022 17:36
]