Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.400 views

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Denk je echt dat het, als we doorgaan zoals we bezig, in 2050 nog toe doet of propaan een invloed gaat hebben op de klimaatchaos?

Uiteraard altijd leuke bladvulling om een ver van mijn bedschow jaartal naar voor te schuiven. Niemand die het kan controleren of het ooit uitkomt.

Overigens treed ik je basisstandpunt bij. Isoleer en richt je woning zodanig in dat je niet moet koelen met een toestel dat energie verbruikt. Dat is een eenmalige investering die de ganse levensduur van de woning meegaat en verder geen kWh meer verbruikt.
Maar daar heeft iemand die in een warm land in een goedkoop gebouwde woonkazerne woont uiteraard niets aan. Zulke bouwvoorschriften moeten dan ook opgelegd worden door overheden. Tegen de korte termijn visie van hun kiezers in. Catch 22.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2022 14:08 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

GudZ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:58:
Ik lees hier dat er in 2050 zo'n 3,7 miljard airco's in gebruik zijn en het gebruik van propaan als koelmiddel een substantiele invloed kan hebben om de opwarming van de aarde te verminderen. Maar is het niet veel handiger om de koelbehoefte te verminderen?
Uiteraard, daar zal iedereen het mee eens zijn. Maar doe het maar eens.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe hoger de stroomprijzen, hoe groter de vraag naar warmtepompen, die dingen zijn niet aan te slepen. Idem voor zonnepanelen.

Hogere rente zou normaal gesproken de vraag inderdaad afnemen, maar de stroomprijzen stijgen nu zo hard, de economische case wordt alleen maar beter. Via mijn werk zit ik in de grootschalige duurzame projecten, en letterlijk elk project wat de afgelopen jaren bedacht is, is nu zinnig en wordt uitgevoerd als je de vergunningen rond kan krijgen en de hardware leverbaar is - wat idd niet zo makkelijk is. Ik sprak laatst met een PV projectontwikkelaar waar de Chinese paneel leverancier voor hun Oost-Europese PV park glashard zegt "die vaste paneelprijs die we vorig jaar afgesproken hebben, we veranderen de prijs eenzijdig. Je kan de hogere prijs betalen en je panelen op tijd krijgen, of een rechtszaak starten, die over vijf jaar winnen, maar dan is je project dood". Maar ja, de stroomprijzen zijn bijna 10x hoger dan vorig jaar, dus dat doe je dan maar.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:33
Ik lees hier dat er in 2050 zo'n 3,7 miljard airco's in gebruik zijn en het gebruik van propaan als koelmiddel een substantiele invloed kan hebben om de opwarming van de aarde te verminderen. Maar is het niet veel handiger om de koelbehoefte te verminderen?
Dat kan niet want de fabriek die onze warmtepompjes, accu's, boilers, omvormers, panelen en montagefreubels maakt draait overuren en daar moeten ze koelen😇.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:41
IvoB2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:06:
Uiteraard altijd leuke bladvulling om een ver van mijn bedschow jaartal naar voor te schuiven. Niemand die het kan controleren of het ooit uitkomt.
2050 lijkt zo ver...maar minimaal de helft van alle kinderen in Nederland zal het oudjaar van 2099 nog meemaken... wat zijn hun beste wensen voor de nieuwe eeuw? een tijdmachine?

edit; 1>0 :+

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

natural colour schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

maar minimaal de helft van alle kinderen in Nederland zal het oudjaar van 2199 nog meemaken
dat hoop ik niet voor ze...

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

Inderdaad dat hoop ik ook niet.
Ik vind 178 jaar oud worden ook best wel veel. Is mentaal ook niet te doen denk ik.

Op een gegeven moment ben je er wel een beetje klaar mee denk ik :9~

[ Voor 23% gewijzigd door Gerco-M op 18-08-2022 15:07 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• IvoB2
natural colour schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

2050 lijkt zo ver...maar minimaal de helft van alle kinderen in Nederland zal het oudjaar van 2099 nog meemaken... wat zijn hun beste wensen voor de nieuwe eeuw? een tijdmachine?

edit; 1>0 :+
Je hebt me verkeerd begrepen.
Ik zeg niet dat om te plannen 2050 nog ver is.
Ik wil zeggen dat als we NU niets doen en ten laatste tegen 2030 daar mee klaar zijn (ipv onze tijd te verspillen met "beraadslagen" wat we wel allemaal, lees zij die na ons komen, tegen 2050 gaan klaarspelen, het in 2050 allemaal niet veel meer zal uitmaken. Het hangt er dan van af of je oudjaar 2099 nog wel echt wil meemaken.

Dat is nu eenmaal beleidsmatig zo leuk aan doelstellingen vooruitschuiven "tegen 2050". Je moet er nu immers niet van wakker liggen noch veel voor doen. Tot nu toe werd in de praktijk geen enkele theoretische doelstelling (en die waren al aan de lage kant) gehaald terwijl de gevolgen steeds vroeger en erger waren dan de worst case scenario's. Erg? Neen hoor. Wat we tegen 2030 niet doen zullen diegenen na ons wel tegen 2050 inhalen.
Een onvoorzien (?) oorlogje en de gasprijzen werden duurder. En wat gingen we daar aan doen? Minder verbruiken? Nah, meer kolen stoken. 8)7 De gevolgen zien we in 2050 wel.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2022 15:37 ]

• natural colour
IvoB2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Ik wil zeggen dat als we NU niets doen en ten laatste tegen 2030 daar mee klaar zijn (ipv onze tijd te verspillen met "beraadslagen" wat we wel allemaal, lees zij die na ons komen, tegen 2050 gaan klaarspelen, het in 2050 allemaal niet veel meer zal uitmaken. Het hangt er dan van af of je oudjaar 2099 nog wel echt wil meemaken.

Dat is nu eenmaal beleidsmatig zo leuk aan doelstellingen vooruitschuiven "tegen 2050". Je moet er nu immers niet van wakker liggen noch veel voor doen. Tot nu toe werd in de praktijk geen enkele theoretische doelstelling (en die waren al aan de lage kant) gehaald terwijl de gevolgen steeds vroeger en erger waren dan de worst case scenario's. Erg? Neen hoor. Wat we tegen 2030 niet doen zullen diegenen na ons wel tegen 2050 inhalen.
Een onvoorzien (?) oorlogje en de gasprijzen werden duurder. En wat gingen we daar aan doen? Minder verbruiken? Nah, meer kolen stoken. 8)7 De gevolgen zien we in 2050 wel.
Mijn post was niet zozeer persoonlijk gericht, meer een algemene opmerking... over het feit dat voor mij bijvoorbeeld 2050 erg ver van mijn bed is -ik ben dan 86, en ik wil nu niet weten hoe ik er dan aan toe ben-... maar voor kinderen is 2050 een jaar om naar toe te leven.. zij denken 'hoe goed gaat het dan met mij, heb ik een flinke carrière gemaakt, woon ik in een groot huis enzovoorts.
Wat voor mij 2050 is voor kinderen het jaar 2100.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Dreamvoid
  • Niet online
Tis niet alsof je op korte termijn erg veel alternatieven hebt - extra offshore wind bouwen is voor na 2029, extra PV parken zijn door de paneelschaarste inmiddels ook 2025+, en extra kernenergie, dat wordt 2035+ en dan ben ik nog optimistisch. Op korte termijn is je keus voor electriciteitsproductie min of meer tussen extra kolen stoken, extra olie stoken of geforceerd stroomverbruikers afschakelen. Zeg het maar.

De geleidelijke afbouw naar nul in 2050, dat blijft gewoon doorgaan. Sterker nog, de uitbouw naar duurzaam gaat met deze prijzen harder dan ooit.

• Surfari
[...]

Ja Ivo het gaat veel te langzaam. Maar er gebeurt wel iets meer. In NL is er wetgeving in de maak. 'wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie'.
Het is nog een concept en ligt bij de raad van state of is daar al gepasseerd.
Uiterlijk eind 2026 moeten de gemeentes hun plan klaar hebben voor de 10 jaar daarna en daarna volgt een schema tot 2050 (wat betreft de burgers/woningen.)
Veel meer valt er niet te verwachten.

Als ik mijn ogen dichtdoen zie ik ze in Brussel 2050 met een toespraak van Angry Gretha; it has been more than 70 years and .......

Is op internet te vinden als BGIW op mijn overheid.
Ook is er consultatie: iedereen(of iedere nederlander?) kan hier opmerkingen plaatsen(dat kan nog een paar weken). Of er wat mee gebeurt, geen idee.
Dus NL'ers die het echt beter weten hoe Rutte&co het moet doen, hier is een inspraakmogelijkheid.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Surfari schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:59:
[...]
Is op internet te vinden als BGIW op mijn overheid.
Ook is er consultatie: iedereen(of iedere nederlander?) kan hier opmerkingen plaatsen(dat kan nog een paar weken). Of er wat mee gebeurt, geen idee.
Dus NL'ers die het echt beter weten hoe Rutte&co het moet doen, hier is een inspraakmogelijkheid.
Verplicht linkje:
https://www.internetconsultatie.nl/bgiw/b1

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Weet iemand een goed stopcontact plugging met WiFi en verbruiksmeter. Ik heb er nu een van smartify maar die is nu al kaduuk en meten was altijd al slecht.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Dreamvoid schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:50:
[...]
. Sterker nog, de uitbouw naar duurzaam gaat met deze prijzen harder dan ooit.
Daar ben ik het wel mee eens, al sta ik voor mezelf 'stil' qua mogelijkheden.

Ik heb inmiddels zonnepanelen liggen, verwarm nog wel op gas omdat dat financieel verstandiger is (verbruik van 450 kuub op jaarbasis vanwege inductie, qoocker, bouwjaar 2015, wtw en niet te heet stoken). Ik kan dus weinig meer doen. Een warmtepomp zou zonde zijn, de tvt is te hoog en daarmee is het ook lastig om in te schatten of er over een paar jaar geen beter alternatief is/komt. Waarschijnlijk hadden de eerste zonnepanelen mensen dit ook?

Maar: tegen die 3800kwh en 450 kuub zijn er ook huizen die nog geïsoleerd moeten worden. Het is alleen maar goed dat mensen dat nu bewuster aan het doen zijn, ik heb altijd al gevonden dat we amper worden beloond voor weinig gas verbruik of amper worden gestraft voor veel verbruik. Men zou de eerste 500 kuub bijvoorbeeld voor 100% moeten belasten, tussen 500 en 1.000 voor bijvoorbeeld 150%, etc. En dan meteen verbieden dat bedrijven maar iets van 50% betaalden... Tegelijkertijd voor stichtingen en non-profit een uitzondering maken, zodat we bijvoorbeeld wel gewoon zwembaden en bibliotheken kunnen behouden.

En nu winkels die de deuren dicht houden, helemaal prima natuurlijk want het is ook absurd warm in de gemiddelde winkel in de winter...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:17
@President waarom is de wp tvt te hoog?
3k vooor een 6kW ELGA en 1k voor een wpb.
Als je je verbruik kan onderverdelen kan je het nog scherper krijgen.
Of een 5kW monoblock met een losse boiler
Hoeft echt niet veel te kosten

Voor 1m3 gas krijg je 2-3kWh terug en je schrapt je vastrecht en een onderhoudscontract

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:35
Ook voor @wian @JeroenH
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Lekker boeiend,op iedere accu kun je op de plus en min een geschikte solar charger hangen.

Sessy is geld kloppery van verkoop van oude cellen,samen gevoegd met bms in een kastje
Pardon, heb je hier enige onderbouwing voor?

Dit slaat echt helemaal nergens op. Als jij een nieuw product maakt, ga je daar geen oude cellen in stoppen.

Ik kan niet voor @Legan2 spreken, maar ik had zo ongeveer letterlijk hetzelfde product bedacht :+ Maar dan ook echt met dezelfde specs (ook 5kWh met 2kW on-grid). Hier wilde ik een prototype van bouwen, wat dus niet meer hoeft haha.
Ik kwam op een vergelijkbare prijs uit voor dergelijke featureset en specificaties.
Prima mogelijk om hierbij nieuwe LFP cellen te kopen (van die blauwe van een aardig merk) voor die prijs.

@wian gebruikte EV cellen zijn het sowieso niet, misschien wel EVE cellen ;)
Het gaat hier om LFP accu's en elektrische auto's krijgen vrijwel altijd NMC chemie mee, er komen nu mondjesmaat enkele modellen met LFP uit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
!null schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:39:
Ook voor @wian @JeroenH

[...]

Pardon, heb je hier enige onderbouwing voor?

Dit slaat echt helemaal nergens op. Als jij een nieuw product maakt, ga je daar geen oude cellen in stoppen.

Ik kan niet voor @Legan2 spreken, maar ik had zo ongeveer letterlijk hetzelfde product bedacht :+ Maar dan ook echt met dezelfde specs (ook 5kWh met 2kW on-grid). Hier wilde ik een prototype van bouwen, wat dus niet meer hoeft haha.
Ik kwam op een vergelijkbare prijs uit voor dergelijke featureset en specificaties.
Prima mogelijk om hierbij nieuwe LFP cellen te kopen (van die blauwe van een aardig merk) voor die prijs.

@wian gebruikte EV cellen zijn het sowieso niet, misschien wel EVE cellen ;)
Het gaat hier om LFP accu's en elektrische auto's krijgen vrijwel altijd NMC chemie mee, er komen nu mondjesmaat enkele modellen met LFP uit.
Als @legan2 dit nou even bevestigd en ook de twijfel mbt garantie wegneemt kan ik er een bestellen ;)

• Proton_

Proton_

Team Welles

450 m³ is kosteneffectief te vervangen voor een warmtepomp, mits je het zelf installeert.
Met uitbesteden is het (nog) niet zinvol.
Dus het is vooral afhankelijk van het zelfvertrouwen van @President ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dreamvoid
  • Niet online
President schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:13:
Maar: tegen die 3800kwh en 450 kuub zijn er ook huizen die nog geïsoleerd moeten worden. Het is alleen maar goed dat mensen dat nu bewuster aan het doen zijn, ik heb altijd al gevonden dat we amper worden beloond voor weinig gas verbruik of amper worden gestraft voor veel verbruik. Men zou de eerste 500 kuub bijvoorbeeld voor 100% moeten belasten, tussen 500 en 1.000 voor bijvoorbeeld 150%, etc.
Dat is er feitelijk al min of meer, daar is de heffingskorting voor. Voor lage hoeveelheden betaal je geen (of zelfs negatieve) belasting.

Probleem is dat niet iedereen in een vergelijkbaar huis woont, dus straf je mensen voor iets waar ze weinig aan kunnen doen. Je zit nu al met de discussie over Teslasubsidies en rijke huiseigenaren die alle salderings belastingvoordelen kunnen opslurpen terwijl armere huurders niets anders kunnen doen dan de thermostaat lager en lager zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 18-08-2022 19:06 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dreamvoid probleem is dat de heffingskorting verbruikonafhankelijk is en de marginale kosten voor een kWh dus constant blijven.
Een progressieve belasting zou een kWh steeds duurder maken, een groot verschil.

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor de verbruiker zijn portemonnee gelden zijn totale kosten. Je kan idd een beetje spelen met progressieve kWh's en lagere heffingskortingen maar het wordt op een gegeven moment allemaal wel heel complex. Het is nu al een complete jungle qua tarieven, met regelmatig issues met correct uitrekenen van de facturen. Ga je dan ook nog dingen toevoegen als inkomenschecks en non-profits trek je al helemaal een doos van pandora open, en we hebben aan de toeslagenaffaire al gezien dat handhaving een hele andere dimensie aan ellende/complexiteit toevoegt.

[ Voor 37% gewijzigd door Dreamvoid op 18-08-2022 19:14 ]

• President
BarryH schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:34:
@President waarom is de wp tvt te hoog?
3k vooor een 6kW ELGA en 1k voor een wpb.
Als je je verbruik kan onderverdelen kan je het nog scherper krijgen.
Of een 5kW monoblock met een losse boiler
Hoeft echt niet veel te kosten

Voor 1m3 gas krijg je 2-3kWh terug en je schrapt je vastrecht en een onderhoudscontract
We hebben sowieso een bad voor de kinderen, dus we willen sowieso het bad kunnen vullen en dat twee volwassenen daarna nog kunnen douchen. Snap dat die wens wel luxe is!

Maar voor 4k ga ik die installatie echt niet hier in mijn huis krijgen, los van de huidige installatie verwijderen en eventuele aanpassingen die nodig zijn voor de vloerverwarming (moet nog uitzoeken welk systeem er achter de bekisting zit).
Proton_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:05:
450 m³ is kosteneffectief te vervangen voor een warmtepomp, mits je het zelf installeert.
Met uitbesteden is het (nog) niet zinvol.
Dus het is vooral afhankelijk van het zelfvertrouwen van @President ;)
@President heeft op electriciteit en installatie gebied 0,0 kennis (theoretisch opgeleid) en doet dit soort dingen dan ook niet zelf... Een wandcontactdoos openschroeven om te kunnen verven, een lamp ophangen en aansluiten of een gaatje boren voor een schilderij wel hoor ;)

• President
Dreamvoid schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:10:
Voor de verbruiker zijn portemonnee gelden zijn totale kosten. Je kan idd een beetje spelen met progressieve kWh's en lagere heffingskortingen maar het wordt op een gegeven moment allemaal wel heel complex. Het is nu al een complete jungle qua tarieven, met regelmatig issues met correct uitrekenen van de facturen. Ga je dan ook nog dingen toevoegen als inkomenschecks en non-profits trek je al helemaal een doos van pandora open, en we hebben aan de toeslagenaffaire al gezien dat handhaving een hele andere dimensie aan ellende/complexiteit toevoegt.
Nou, voor
Gas 0-500 kost 1,50
Gas 500-1000 kost 1,75
Gas 1000-1500 kost 2,00
Gas 1500-2500 kost 2,50
Hoeft toch niet onwijs moeilijk te zijn? Iemand met <500 kuub gas betaalt ook iets minder vastrecht (of weet ik veel hoe die post heet) dan iemand >500.

Als je dat aankondigt dat het per 2025 in gaat dan geef je iedere huiseigenaar de mogelijkheid om te gaan isoleren. Dat gecombineerd met bepaalde verplichte isolatie eisen voor huurwoningen en het gas verbruik door huishoudens zal echt wel gaan dalen ..

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-11 11:43
Rofdof schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:11:
Weet iemand een goed stopcontact plugging met WiFi en verbruiksmeter. Ik heb er nu een van smartify maar die is nu al kaduuk en meten was altijd al slecht.
HomeWizard Energy Socket?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Proton_

Proton_

Team Welles

Over de internetconsultatie:
(@Surfari)

Belangrijk voor huiseigenaren is
2.7 Gelijkwaardig alternatief
Woning- en gebouweigenaren (waaronder eigenaren van commercieel en maatschappelijk vastgoed) zijn niet verplicht om aan te sluiten op het (collectieve) alternatief voor aardgas dat de gemeente kiest. Zij kunnen kiezen voor een ander alternatief, mits dat minimaal even duurzaam is. In de Omgevingswet (artikel 4.7) is reeds geregeld dat een gebouweigenaar een gelijkwaardige invulling van een regel mag realiseren, als op die manier ook wordt voldaan aan het doel van de regel. In beginsel kunnen gemeenten de mogelijkheid van een gelijkwaardige invulling “uitzetten” op grond artikel 4.7, derde lid, van de Omgevingswet. Om de individuele keuzevrijheid te borgen, regelt dit besluit dat de keuzevrijheid niet kan worden ingeperkt op gemeentelijk niveau. Hiervoor zijn met dit besluit instructieregels gesteld in het Besluit kwaliteit leefomgeving (hierna: Bkl).
Daarnaast geldt dat door gelijkwaardigheid open te stellen er ook ruimte is voor innovatie. De Wgiw en dit besluit bevatten geen voorkeur voor een bepaalde techniek en beogen techniekneutraal te zijn en ruimte te bieden voor toekomstige ontwikkelingen en innovatie.
Een gebouweigenaar die een gelijkwaardig alternatief wil realiseren, doet hiervan vooraf een melding bij de gemeente. Daarnaast informeert de gebouweigenaar de gemeente over de ingebruikname van de gelijkwaardige maatregel, uiterlijk 6 maanden voor de datum dat het gebruik van gas wordt beëindigd die in het omgevingsplan is opgenomen. Zowel de melding vooraf als het informeren na realisatie geeft de gemeente de benodigde informatie om toe te zien dat woningen en gebouwen een aansluiting hebben op een duurzaam alternatief voordat het besluit over het stopzetten van het aardgas wordt geëffectueerd (zie paragraaf 2.9.2). Het kan overigens voorkomen dat voor een gelijkwaardig alternatief geen aansluiting op het net noodzakelijk is.
Het is me nog niet duidelijk of de pioniers die nu al gasloos zijn ook een gelijkwaardigheidsverklaring moeten regelen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:57

_Apache_

For life.

We kunnen er veel van vinden, maar de politiek gaat ons niet (snel) verder brengen. Te veel wikken, wegen, praten, bemiddelen, regels over een paar jaar, subsidie hier, potje daar. Terwijl er genoeg redenen zijn om tot actie over te gaan.
Maar flinke geo-politieke onrust zoals we die nu hebben gaat mensen veel harder raken. Er hoeft maar 1 jaarrekening binnen te vallen en het spreekwoordelijke kwartje valt bij een aantal mensen.

Er is geen goude antwoord, we moeten de beste oplossingen (vwb energie opwek, energie opslag, vervoer) met elkaar combineren om er beter van te worden.

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 18-08-2022 20:07 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Rofdof
Besteld. Ziet er goed uit. Ik verbruik ergens nog veel. Ik vermoed wtw, patchkast/switches en koelkasten. In mijn vriesvak koelkast zit veel ijs. Dat van weekend er eerst eens uithalen. Ff het huis goed doormeten en optimaliseren ;)

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit is erg discriminatoir tegen mensen met een oud huis, mensen die al significant duurder uit zijn (door de hoge prijzen), plus duurdere reparaties etc, en voordelig voor rijke mensen die nieuwe zuinige huizen kunnen kopen. Is maatschappelijk erg explosief.

• IvoB2
Rofdof schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

Besteld. Ziet er goed uit. Ik verbruik ergens nog veel. Ik vermoed wtw, patchkast/switches en koelkasten. In mijn vriesvak koelkast zit veel ijs. Dat van weekend er eerst eens uithalen. Ff het huis goed doormeten en optimaliseren ;)
Wel rekening mee houden dat je de energie socket alleen kan gebruiken op toestellen aangesloten op een stopcontact (dus geen vaste verbinding, dan heb je een kWh meter nodig) dat binnen het bereik van de Wifi valt.

• IvoB2
Dreamvoid schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:54:
Dit is erg discriminatoir tegen mensen met een oud huis, mensen die al significant duurder uit zijn (door de hoge prijzen), plus duurdere reparaties etc, en voordelig voor rijke mensen die nieuwe zuinige huizen kunnen kopen. Is maatschappelijk erg explosief.
En wie denkt je dat het eerst en hardst getroffen gaat worden wanneer men alles op zijn beloop laat?
Een oud huis kan je trouwens ook optimaliseren. Wanneer je het wat verstandig aanpakt, zelf een beetje de handen uit de mouwen wil steken en geen al te buitensporige eisen stelt komt het op het einde van de rit zelfs voordeliger uit dan een nieuw zuinig huis. Is dat de gemakkelijkste weg? Waarschijnlijk niet maar moeilijk gaat ook.
Het overgrote deel van de mensen die er beter voorstaan worden zo ook niet geboren maar door er hard voor te werken.
Mij maak je echt niet wijs dat al die mensen die nu "het licht zien" en en masse op PV, WP, isolatie,..... vliegen (en daardoor mede de prijzen opdrijven) een paar jaar geleden geen dak of budget hadden waar dat toen ook al mogelijk was. Prioriteiten stel je beter wanneer het rustig en niet echt nodig is. Niet met de rug tegen de muur.
Doet me gewoon telkens denken aan het sprookje van de drie biggetjes. :+

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2022 21:14 ]

• Rofdof
IvoB2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Wel rekening mee houden dat je de energie socket alleen kan gebruiken op toestellen aangesloten op een stopcontact (dus geen vaste verbinding, dan heb je een kWh meter nodig) dat binnen het bereik van de Wifi valt.
Dat gaat lukken. Ik heb tot ver in de tuin WiFi.
Eerste wat ik ga doen is alle groepen eruit behalve wcd waar kpn modem op zit met de enelogic. Dan weet ik wat verbruik is als alleen een modem en die powerplug draait.
En dan alles een voor een testen.

• IvoB2
Ik dacht in de eerste plaats niet aan de tuin maar aan inbouwtoestellen waar het stopcontact achter een elektrisch toestel/kast verborgen zit. Ik heb bv. wel wifi op het terras maar blijkbaar geen wifi ontvangst voor de stopcontacten achter de oven/microgolf/keukenkoelkast. Heb ik tijdelijk met een workaround moeten oplossen.

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar hier zit de modem en de wifi juist wel op een stopcontact. Die kan je met de energy socket dus ook (als eerste) meten. Dat verbruik is redelijk constant. Het eigenverbuik van de powerplug (minder dan 1W) wordt niet meegemeten. Je moet dan wel volgen in de real time modus en of over langere tijd meten want de socket meet wel tot minder dan een W nauwkeurig maar in de totaaloverzichten zie je in de HW app geen detailwaarden (alleen waarden tot één digit na de komma, dus telkens op 50/100 W afgerond).

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2022 21:25 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

_Apache_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:05:
We kunnen er veel van vinden, maar de politiek gaat ons niet (snel) verder brengen.
Er is geen goude antwoord, we moeten de beste oplossingen (vwb energie opwek, energie opslag, vervoer) met elkaar combineren om er beter van te worden.
Tis de kroeg; ik stel voor een mobilisatie te doen waar beddenfabrikanten geen bommenwerpers gaan bouwen maar warmtepompen, 3 kW monoblocks die in een venster geplaatst kunnen worden.
Iedereen mag er dan eentje ophalen bij de gemeente.
Dan kan iedereen gasloos een kamer warmhouden met redelijk acceptabele COP.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:19:
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar hier zit de modem en de wifi juist wel op een stopcontact. Die kan je met de energy socket dus ook (als eerste) meten. Dat verbruik is redelijk constant. Het eigenverbuik van de powerplug (minder dan 1W) wordt niet meegemeten. Je moet dan wel volgen in de real time modus en of over langere tijd meten want de socket meet wel tot minder dan een W nauwkeurig maar in de totaaloverzichten zie je in de HW app geen detailwaarden (alleen waarden tot één digit na de komma, dus telkens op 50/100 W afgerond).
Ik vind dat wel vervelend met die home wizzard.
Je kunt alleen per dag of real time kijken (en maand week en jaar)
Ik zou graag een tijd van en tijd tot ingeven zodat je een grafiekje krijgt van bijv 1 uur op het moment waarvan ik denk dat er iets gebeurt is.
Dat je dus het verbruik van 1 uur kunt zien op de schaal waar nu een hele dag op staat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Rofdof
Ik denk als ik een kwartier kan monitoren ik al heel veel kan zien met netwerkapparatuur. Dat kan ik namelijk bewust stressen.
Blijven koelkasten/diepvriezen en wtw over.

• IvoB2
Ik ook en ook de sockets naar nul kunnen resetten zodat ik met één socket meerdere toestellen kan meten zonder telkens manueel te moeten narekenen wat een ander gemeten toestel verbruikt of voor ieder toestel telkens een andere socket moet aankopen/installeren. Maar het is nu eenmaal niet anders.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2022 21:28 ]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

President schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

@President heeft op electriciteit en installatie gebied 0,0 kennis (theoretisch opgeleid) en doet dit soort dingen dan ook niet zelf... Een wandcontactdoos openschroeven om te kunnen verven, een lamp ophangen en aansluiten of een gaatje boren voor een schilderij wel hoor ;)
Ben ook theoretisch opgeleid, maar met affiniteit voor techniek. Daarom zit ik op GoT, en ik gok jij ook?
In het begin waren warmtepompen voor mij ook ‘rocket science’. Ik volg daarom ook de diverse warmtepomp-topics en ben inmiddels zover dat ik geloof dat ik zelf een monoblock kan aansluiten.
Alleen leidingentermen zoals ‘persen’, ‘knel’, ‘buigen’, etc klinken bij mij nog teveel als Chinees in de oren. Maar niet voor lang meer.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:00:
[...]

Ben ook theoretisch opgeleid, maar met affiniteit voor techniek. Daarom zit ik op GoT, en ik gok jij ook?
In het begin waren warmtepompen voor mij ook ‘rocket science’. Ik volg daarom ook de diverse warmtepomp-topics en ben inmiddels zover dat ik geloof dat ik zelf een monoblock kan aansluiten.
Alleen leidingentermen zoals ‘persen’, ‘knel’, ‘buigen’, etc klinken bij mij nog teveel als Chinees in de oren. Maar niet voor lang meer.
Al doende leert men.
En ik denk meestal maar zo, het uurtarief van een specialist kan ik wel wat materiaal voor verknoeien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:48

Airpower

Feel the Power!

182 panelen goed voor 48000KWH/jaar. Lekker met de huidige terugleververgoedingen...

https://www.funda.nl/koop...s-88277507-oeverzwaluw-14

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Airpower schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:09:
182 panelen goed voor 48000KWH/jaar. Lekker met de huidige terugleververgoedingen...

Hangt ervan af of je bij Vattenfall zit of Eneco.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Superbeagle schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:23:
[...]

Hangt ervan af of je bij Vattenfall zit of Eneco.
Nou per september krijg je nog maar 9 cent per kwh bij eneco.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Lekker inkomen voor de EUR0,61 die het was bij Eneco.

Ook nog Powerwalls... Mooi ook die omvormers op de gevel, en systeemplafond binnen. Heerlijk, die industriele touch. 8)7

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maar 3x40A vastrecht en je woont in rilland :S :O

Edit
Zo te zien legt deze persoon ook pv als beroep, er is op die zolder nog wel wat te knutselen kwa bedrading.

[ Voor 53% gewijzigd door Rol-Co op 19-08-2022 00:51 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11 21:55
IvoB2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Het overgrote deel van de mensen die er beter voorstaan worden zo ook niet geboren maar niet door er hard voor te werken.
Ik moet je hier tegen de haren instrijken. Opleidingsniveau en welvaart van de ouders zijn de grootste welvaartsvoorspeller. Met hard werken kun je aan de 'goede' kant raken maar dat is geen zekerheid. Het is natuurlijk wel een prettige overtuigende houding voor jezelf en je werkgever of klanten profiteren hier zeker van. So far for the American Dream. Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die in rap tempo de sociale ladder beklimmen of een demografische uitzondering vormen.

Onderwijs is momenteel juist een ongelijkheidsmotor. Als docent doe ik ook hieraan mee want ik wissel deze zomer van een gemengde school in Dordrecht (lees: arbeidersvoorstad) naar een witte school met technasium in Delft (lees: rijke tata's).

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Surfari
Proton_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:04:
Over de internetconsultatie:
(@Surfari)

Belangrijk voor huiseigenaren is
[...]

[...]

Het is me nog niet duidelijk of de pioniers die nu al gasloos zijn ook een gelijkwaardigheidsverklaring moeten regelen.
Ik denk dat dan art.5.131c(uitzonderingen warmtetransitie) van toepassing is:
b. het gebruik van gas voor verwarming of warmwatervoorziening van een gebouw al is stopgezet voor van inwerkingtreding van de bepaling, blablabla...

Art 2.7 is wat dit betreft ook interessant maar niet duidelijk hierover.

Volgens de toelichting op pag.42: Ook hoeven gebouweigenaren daarvoor niet meer aan te tonen dat de eerder gerealiseerde maatregel een gelijkwaardige maatregel is.

[ Voor 11% gewijzigd door Surfari op 19-08-2022 11:22 ]

• IvoB2
@GudZ
Tegen de haren instrijken behoort bij mij al lang niet meer tot de mogelijkheden. :+
Samengevat: jij jouw mening. Ik de mijne (uit de eigen praktijk).
Moest het niet off topic zijn zou ik de discussie niet uit de weg gaan. Maar gezien het off topic is zou dat verloren energie zijn (eerst hele teksten weerlegging met eigen praktijkervaring typen die daarna weggemodereerd worden, daar heb ik geen zin meer in).
Basisuitgangspunt: je moet het vooral zelf willen en vooral je leven niet door de meningen van anderen laten leiden en de schuld voor eigen "tegenspoed" niet voortdurend op "de anderen" afschuiven.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2022 10:30 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

We hebben het natuurlijk gewoon over warmtepompen die essentieel gaan zijn in de energietransitie. Of je nu koelt of niet het apparaat zal toch gebruikt gaan worden voor het verwarmen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• !null
Koelen met airco's is ook een fractie van energieverbruik van verwarmen van de woning. Tenzij je echt heel slecht hebt gebouwd wellicht.
Maar als de woning dan ook al vol ligt met PV is het ook wat minder boeiend.

Uiteraard kun je zeker bouwen om minder koelbehoefte nodig te hebben. En ik zou iedereen dat ook aan te raden. Sommige projecten focussen hier echt op en ook om stormbestendiger te zijn. Beide toekomst gericht.

• natural colour

182 panelen, wp met bron, 3x powerwalls, 3x80A aansluiting, centraal stofzuigsysteem, camera beveiliging, dubbele garage, bedrijfshal, traplift...
Wat denken jullie, (hoeveel) zal de eigenaar er op verliezen?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

natural colour schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

182 panelen, wp met bron, 3x powerwalls, 3x80A aansluiting, centraal stofzuigsysteem, camera beveiliging, dubbele garage, bedrijfshal, traplift...
Wat denken jullie, (hoeveel) zal de eigenaar er op verliezen?
Weinig, het is allemaal zakelijk.

Van klussen krijg je grijze haren

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:46
Ik ben in die hoek niet zo bekend, maar het gaat altijd 3 x om de locatie volgens makelaars.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tesla gaat huishoudens elektriciteit verkopen.
Lijkt me een interessante ontwikkeling, gezien Tesla's portfolio en mogelijkheden.
Stel je eens voor dat Tesla hier stroom gaat aanbieden en daarbij een powerwall neerzet. Zelfs vandaag was het verschil tussen laagste en hoogste uurtarief 16 cent. Hoe meer zonnepanelen er komen, hoe vaker je situaties zoals in het weekend krijgt waar het wel eens 40 of 50 cent kan zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

Maasluip schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:17:
Tesla gaat huishoudens elektriciteit verkopen.
Lijkt me een interessante ontwikkeling, gezien Tesla's portfolio en mogelijkheden.
Stel je eens voor dat Tesla hier stroom gaat aanbieden en daarbij een powerwall neerzet. Zelfs vandaag was het verschil tussen laagste en hoogste uurtarief 16 cent. Hoe meer zonnepanelen er komen, hoe vaker je situaties zoals in het weekend krijgt waar het wel eens 40 of 50 cent kan zijn.
Zeker een heel Interessant artikel en ontwikkeling:
Virtuele elektriciteitscentrale

Tesla test al langer met klanten in Californië een zogeheten virtuele elektriciteitscentrale. Eigenaren van een Tesla-thuisaccu voor de opslag van zonne-energie, de Powerwall, leveren daarbij samen elektriciteit aan het lokale stroomnetwerk. Dat kan bijvoorbeeld van pas komen bij storingen in het reguliere stroomnetwerk. Sinds kort krijgen de Tesla Powerwall-eigenaren daar ook een vergoeding voor: 2 dollar per kilowatt-uur.
Een malloot als Elon Musk is er rijk en dwaas genoeg voor om er eerst enkele jaren een paar miljard in te steken waarbij iedereen zegt dat het nooit kan, om het dan toch om te draaien in een winstgevende duurzame onderneming. Zie Tesla.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• !null
Daar hoeft helemaal geen miljarden in, eerder miljoenen.
Het concept Virtual Powerplant (VPP) bestaat al even en er zijn veel partijen mee bezig, niet alleen Tesla.

Het werkt het beste als het verticaal geïntegreerd is. Dus bijvoorbeeld een Tesla die je thuis accu en auto controleert, maar dat kan ook een Tibber zijn.
Er zijn meerdere markten om op te handelen met flexibiliteit.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En Tesla moet zo snel mogelijk hun voertuigen V2G geven. Nee, je auto staat niet 24 uur per dag op je oprit, maar met 50-100 kWh die al betaald zijn heb je veel meer mogelijkheden dan met 10 kWh die je nog moet betalen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tesla had dus al hun VPP in Californië. Volgens berichten heeft die zijn eerste grid-ondersteunende taak gedaan.

• IvoB2
Of omgekeerd.
Die 10 kWh 24/7 aan huis kost wel minder dan die mobiele opslag.
Hangt van de uitgangssituatie af. Indien je geen noodzaak hebt om te investeren in een blik op vier wielen en het dan alleen doet omdat er een accu inzit die je aan de woning kan koppelen is het ook weggegooid geld waar je zelf nog ieder jaar lopende kosten aan hebt (onderhoud, wegenbelasting,.....)

V2G in een auto stoppen is technisch ook niet zo moeilijk.
Het is het Grid en zijn beheerders welke nog niet echt mee zijn om het massaal te implementeren.

[ Voor 110% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2022 09:38 ]

• !null
Een elektrische auto zonder v2g kan al een voordeel zijn in grid stabilisatie, vooral bij overschotten groene energie.

• IvoB2
Zonder twijfel.
Maar daar heb je twee partijen voor nodig.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:39:
Koelen met airco's is ook een fractie van energieverbruik van verwarmen van de woning. Tenzij je echt heel slecht hebt gebouwd wellicht.
Maar als de woning dan ook al vol ligt met PV is het ook wat minder boeiend.

Uiteraard kun je zeker bouwen om minder koelbehoefte nodig te hebben. En ik zou iedereen dat ook aan te raden. Sommige projecten focussen hier echt op en ook om stormbestendiger te zijn. Beide toekomst gericht.
Iedereen roept dit altijd maar in onze epc 0.4 nieuwbouw is het stroomverbruik voor koelen op het totaal verbruik nog best aanzienlijk. Deze maand zit ik al op 143kWh, dat is amper een verschil met een wintermaand

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maasluip schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:43:
En Tesla moet zo snel mogelijk hun voertuigen V2G geven. Nee, je auto staat niet 24 uur per dag op je oprit, maar met 50-100 kWh die al betaald zijn heb je veel meer mogelijkheden dan met 10 kWh die je nog moet betalen.
Een EV met V2G zou voor onze autocratie de sleutel zijn, met twee EV's staat er het grootste gedeelte van de tijd een batterijpakket op de oprit

• IvoB2
revolution-nl schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
Iedereen roept dit altijd maar in onze epc 0.4 nieuwbouw is het stroomverbruik voor koelen op het totaal verbruik nog best aanzienlijk. Deze maand zit ik al op 143kWh, dat is amper een verschil met een wintermaand
Niet iedereen hoor.
Ik meet bijna alles in en rond de woning.
Actief koelen kost hier (over de situatie op een ander kan ik me niet uitspreken) is hier echt maar een fractie van verwarmen.
Deze maand zit ik voor actief koelen aan 8 kWh. Op een echte winterse 24 uur vriesdag zit ik aan 20 kWh elektrisch verwarmen per dag. Het is wel geen nieuwbouw. Het gedeelte waar ik actief moet koelen (volledig 0.6 glas) vraagt 1 tot 2 kWh per dag met gesloten buigtenscreens (bij een buitentemp +30°C, daaronder is actief koelen niet nodig).

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2022 13:47 ]

• IvoB2
revolution-nl schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:24:
Een EV met V2G zou voor onze autocratie de sleutel zijn, met twee EV's staat er het grootste gedeelte van de tijd een batterijpakket op de oprit
Voor ons is de omvang van het batterijpakket niet de sleutel tot autocratie maar het productievolume van PV tussen half november en half februari.
Onze thuisaccu van 15;3 kWh geraakt, met het huidige productievolume, tijdens deze periode al niet elke dag tot 100% gevuld. Met een BEV op de oprit met een hogere opslag zing je het dan een paar dagen langer uit maar ook niet meer dan dat. Met een hogere productiecpaciteit heb je dan weer geen groter batterijvolume nodig.
Voor onze off grid testrun ging ik in eerste instantie van een benodigde batterijcapaciteit van min. 30 kWh uit.
Na een winter praktich testen kwam ik al vlug tot het besluit dat 15 kWh ruim volstaat maar dat de productie moet verdubbeld worden en niet de opslag.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2022 13:53 ]

• !null
IvoB2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:25:
Zonder twijfel.
Maar daar heb je twee partijen voor nodig.
Wat bedoel je? Je hebt vrijwel altijd 2 partijen nodig, ook bij v2g.

• IvoB2
Net wat ik zeg. Bij V2G moet de andere partij (de netbeheerder) er ook klaar voor zijn.
Je hebt weinig aan een BEV met V2G functionaliteit wanneer het grid dit niet ten volle onderteund (geautomatiseerde sturing volgens vraag en aanbod).
Bij bv. V2H heb je maar één partij nodig en beslis je zelf.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Maasluip schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:54:
Tesla had dus al hun VPP in Californië. Volgens berichten heeft die zijn eerste grid-ondersteunende taak gedaan.
Leuk, maar dit gaat dus niet werken in de NL. Probeer maar eens je Powerwall geladen te krijgen in de winter.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoezo? Is er geen stroom in de winter? Of doel je er op dat je zonnepanelen in de winter niet meer opbrengen als wat je verbruikt? Of dat er in de winter geen grote verschillen in de uurprijzen over de dag heen zijn?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:17
[...]

Eigenlijk gunstig. In de zomer toch opbrengst zat van de pv.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ds23man

ds23man

Eenum

Maasluip schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:37:
Hoezo? Is er geen stroom in de winter? Of doel je er op dat je zonnepanelen in de winter niet meer opbrengen als wat je verbruikt? Of dat er in de winter geen grote verschillen in de uurprijzen over de dag heen zijn?
Met je zonnepanelen ga je het echt niet trekken. Verder is het zo dat als je stroom afneemt van bijvoorbeeld een overschot aan windstroom je transportkosten en belastingen betaald over elke kWh. Wat je teruglevert krijg je geen transportkosten en belastingen over vergoed. Dus heeft het geen zin om iets in te kopen voor 22 cent om daarna het weer te verkopen voor 5,5 cent, ik ga nu even uit van de tarieven van mijn vaste contract.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Heb je wel zonwering?
Ik zat in juli op 134 kWh voor koelen (door WP en airco), maar in december en januari zit ik rond de 400 kWh, dus ongeveer een factor 3 hoger. Dat alles in een EPC-0 woning.

Als je evenveel verbruikt voor koelen dan voor verwarmen komt er te veel warmte in je woning, en zou je dus kunnen kijken naar zonwering, eventueel in de vorm van leilindes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ds23man schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Met je zonnepanelen ga je het echt niet trekken. Verder is het zo dat als je stroom afneemt van bijvoorbeeld een overschot aan windstroom je transportkosten en belastingen betaald over elke kWh. Wat je teruglevert krijg je geen transportkosten en belastingen over vergoed. Dus heeft het geen zin om iets in te kopen voor 22 cent om daarna het weer te verkopen voor 5,5 cent, ik ga nu even uit van de tarieven van mijn vaste contract.
Een stroomleverancier (Tesla) kan zelf bepalen wat hij betaalt voor teruglevering. Zelfs in de winter heb je verschillen van 30 cent tussen de uurprijs op een dag. Daarmee kan een leverancier heel goed werken. Voor de afnemer is het transparant, iig zolang we salderen. En als we niet meer salderen kan er door de leverancier een mouw aan gepast worden.

Daarbij is belasting op stroom niet meer 16,5 cent bovenop 5,5 cent. Als de stroom 5,5 cent kost is de consumentenprijs 14,8 cent. 6,729 cent vaste opslag + 21% BTW.

Dat zonnepanelen in de winter minder opbrengst hebben zal iedereen duidelijk zijn (alhoewel ik ook in de winter dagen heb dat ik meer opwek dan ik gebruik). Maar dat verhindert een accuopslag er niet van ook in de winter effectief te kunnen zijn.

Maar dan maar even heel duidelijk: de stelling "Probeer maar eens je Powerwall geladen te krijgen in de winter." is geen enkel argument of een Powerwall wel of niet effectief kan zijn. Je begint al te proberen te stellen dat als het in de winter niet effectief kan zijn, het in het geheel niet effectief zal zijn. Dat is volkomen onzin. Daarbij krijg je de Powerwall ook in de winter zonder enkel probleem geladen, dus de stelling is onjuist.

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik weet niet hoor, maar ik heb 17,5kWpiek liggen die mijn verbruik afdekken op jaar basis van 15500kWh. Afgelopen december heb wel geteld 189kWh opgewekt terwijl mijn verbruik een slordige 1500kWh was. Alles wat uit mijn panelen kwam is direct door mij geconsumeerd.

• !null
ds23man schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:58:
Ik weet niet hoor, maar ik heb 17,5kWpiek liggen die mijn verbruik afdekken op jaar basis van 15500kWh. Afgelopen december heb wel geteld 189kWh opgewekt terwijl mijn verbruik een slordige 1500kWh was. Alles wat uit mijn panelen kwam is direct door mij geconsumeerd.
Je snapt het nog steeds niet volgens mij?

Je hoeft een Powerwall (of andere accu) helemaal niet met je eigen PV vol te laden, en dat kan ook vanaf het net. En er kan nog steeds gehandeld worden in kWhs.

• ds23man

ds23man

Eenum

!null schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Je snapt het nog steeds niet volgens mij?

Je hoeft een Powerwall (of andere accu) helemaal niet met je eigen PV vol te laden, en dat kan ook vanaf het net. En er kan nog steeds gehandeld worden in kWhs.
Ik snap het juist heel goed, voorbeeldje over wat grotere opslag:

https://solarmagazine.nl/...streert-uitrol-batterijen

• IvoB2
ds23man schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

+ nog rekening houden met de omzettingsverliezen van ong. 2 x 10%.
+ eventueel een capaciteitstarief voor netafname (wil je van gunstige lage tarieven genieten moet je dat binnen een bepaald tijdsvenster doen en dat vraagt capaciteit.
+ de marge die de leverancier neemt op de uurprijzen (hier momenteel 2.3 c€/kWh plus op afname en minus op injectie.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2022 09:02 ]

• IvoB2
Maasluip schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:17:
[...]
Daarbij krijg je de Powerwall ook in de winter zonder enkel probleem geladen, dus de stelling is onjuist.
Jij misschien wel maar niet iedereen beschikt over een dak met een voor de winter ideale hellingshoek (liefst zo steil mogelijk) en voldoende oppervlakte om genoeg panelen te leggen om ook nog eens een batterij te laden bovenop het direct verbruik van de PV.
Met een heel grote PV installatie en een batterij met een relatief kleine opslagcapaciteit is dat uiteraard geen probleem. Maar is dat de bedoeling dan?

Ik begrijp overigens wel wat je bedoelt want ik pas het zelf toe. Maar de praktijk is toch iets minder rooskleurig dan je theoretisch rijk rekenen. Ik denk ook dat Nederland redelijk uitzonderlijk is in het betalen van toch wel gek hoge teruglevertarieven. En bij handelen op de spotmark (bv. Epex DA) reken je toch best, om jezelf niet onnodig rijk te rekenen, de vaste kosten van je energiecontract mee, de winstmarge op de kWh prijs genomen door de e-leverancier en de dubbele verliezen bij omzetting van AC => DC en DC => AC.

Bovendien zitten we hier in de duurzame kroeg. Kan je je afvragen of het wel zo duurzaam is om minimaal 20% stroom te gaan verspillen uit persoonlijke economische overwegingen. :+

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2022 09:14 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Jij misschien wel maar niet iedereen beschikt over een dak met een voor de winter ideale hellingshoek (liefst zo steil mogelijk) en voldoende oppervlakte om genoeg panelen te leggen om ook nog eens een batterij te laden bovenop het direct verbruik van de PV.
Dus als het bij iemand niet werkt dan werkt het bij niemand? Is dat echt het argument? Je bent nu al de tweede die dat doet.
Met een heel grote PV installatie en een batterij met een relatief kleine opslagcapaciteit is dat uiteraard geen probleem. Maar is dat de bedoeling dan?
Ik vind van wel. Want dan kun je dit spelletje ook in de winter doen als ds23man zegt dat het niet werkt. Het is toch geen probleem om een overcapaciteit aan PV te hebben?
We hebben ook een overcapaciteit aan conventionele centrales. Die staan ook niet 24 uur per dag 100% te produceren.
Bovendien zitten we hier in de duurzame kroeg. Kan je je afvragen of het wel zo duurzaam is om minimaal 20% stroom te gaan verspillen uit persoonlijke economische overwegingen. :+
Als de stroomprijs naar 0 gaat of zelfs negatief wordt kun je je indenken dat er windmolens en grote PV parken afgeschakeld worden. Hoe duurzaam is dat en zou het niet duurzamer zijn om die energie even op te slaan en later weer af te geven?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:38
Maasluip schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:14:
Hoe duurzaam is dat en zou het niet duurzamer zijn om die energie even op te slaan en later weer af te geven?
Dat is dus bepaald niet vanzelfsprekend.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ds23man

ds23man

Eenum

[...]

Dus als het bij iemand niet werkt dan werkt het bij niemand? Is dat echt het argument? Je bent nu al de tweede die dat doet.

[...]

Ik vind van wel. Want dan kun je dit spelletje ook in de winter doen als ds23man zegt dat het niet werkt. Het is toch geen probleem om een overcapaciteit aan PV te hebben?
We hebben ook een overcapaciteit aan conventionele centrales. Die staan ook niet 24 uur per dag 100% te produceren.

[...]

Als de stroomprijs naar 0 gaat of zelfs negatief wordt kun je je indenken dat er windmolens en grote PV parken afgeschakeld worden. Hoe duurzaam is dat en zou het niet duurzamer zijn om die energie even op te slaan en later weer af te geven?
Ik weet niet hoeveel panelen je hebt liggen, maar ik heb er 60. Afgelopen december had ik een gemiddelde opwek van wel 6 kWh per dag. In theorie kan ik daar kleine thuisaccu mee vol krijgen maar dan moet ik overdag zo ongeveer alles in huis uitzetten.

• ds23man

ds23man

Eenum

• IvoB2
[...]

Om één of andere reden maak jij er dat van want dat zeg ik helemaal niet.
Ik begon net met te schrijven dat het bij jou dan wel kan, enz.
Het hangt van de individuele situatie af.
Ik schriijf of beweer nl. ook niet dat als het bij iemand werkt het bij iederen werkt. :+
Alleendat je beter op voorhand de eigen rekening maakt dat er van uit te gaan dat het altijd en overal werkbaar en lucratief is.
Bijna iedereen met een PV installatie heeft een groot deel van het jaar overcapaciteit.
Of het dan lucratief is om, rekening houdende met wat ik al voorheen heb opgesomd, zal ieder voor zich moeten berekenen.
Zelfs zit ik al enkele maanden in een profproject met mijn thuisaccu/PV. Tot nu toe, en dat waren toch de maanden met overcapaciteit tov eigen verbruik was dat een leuke hobby maar nu niet echt iets waar je financieel blij van zou worden.
Waarschijnlijk maar daar hangt ook een kostenplaatje aan.
Met een thuisaccu ben je ook beperkt in het lang bijhouden van je stroom. Zeker in aanhoudende periodes van overproductie. En in periodes van tekort aan HE heb je gewoon weinig op te slaan om terug te geven.
In periodes van overschot is er meestal weinig vraag naar deze overschot. En in de tussenseizoenen is het als eigenaar van een thuisaccu veel lucratiever de eigen productie zelf te benutten dan ze over en weer op het net te zetten tegen een lucratief kleine vergoeding.

In theorie zou het technisch wel kunnen wanneer je de netbeheerder via een sturing het heft in handen geeft over een deel van de capaciteit van je batterij en wanneer hij dan de prijzen bepaald (het is tenslotte zijn net dat je gaat gebruiken). Maar hoeveel gaan er eerst zelf investeren om nadien het heft en het commerciële aspect in handen van derden te geven?
Wanneer velen investeren in een thuisaccu en dan hun productie op en neer naar het net gaan sturen volgens eigen lucratief inzicht krijg je uiteraard weer heel andere problemen op het net.

Ik kan verkeerd zijn. Daarom dat ik de theorie test aan de praktijk.
Ik zal je in het voorjaar 2023 de eindconclusie laten geworden. :)

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2022 14:12 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Als het doel is ‘winstmaximalisatie’ is het de kunst om je accu op te laden met goedkoop(soms negatief) stroom. Vaak is dat ‘s-nachts en laad je ook gelijk je EV op en doe je vaatwas, was en droger.
Wat je overdag opwekt met je PV verkoop je aan de hoogste bieder.
Er zal vast al iemand zijn die daarvoor een scriptje in elkaar heeft geknutseld.

• ds23man

ds23man

Eenum

Superbeagle schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:23:
Als het doel is ‘winstmaximalisatie’ is het de kunst om je accu op te laden met goedkoop(soms negatief) stroom. Vaak is dat ‘s-nachts en laad je ook gelijk je EV op en doe je vaatwas, was en droger.
Wat je overdag opwekt met je PV verkoop je aan de hoogste bieder.
Er zal vast al iemand zijn die daarvoor een scriptje in elkaar heeft geknutseld.
Leuk, maar dan moet je een dynamisch contract hebben. Uitermate ongunstig als je PV hebt omdat je saldering wegvalt.

• IvoB2
@Superbeagle
Heb jij met je lokaal geproduceerde stroom dan toegang tot de vrije markt?
Ik weet niet hoe dat in NL geregeld is maar hier in Vlaanderen sluit je een energiecontract af met een energieleverancier (ook een dynamisch contract) en ben je dan gebonden aan de DA uurprijzen minus de fee voor de leverancier en voor afname idem + de kosten van de netwerkbeheerder en BTW.
Je staat helemaal niet op de energiemarkt te roepen dat de hoogste bieder je stroom mag komen opkopen. :)

De goedkoopste stroom voor mijn EV laad ik doorgaans in de zomer tussen 10:00 en 16:00 uur buiten het net om.

En zoals al meermaals gezegd, wanneer je jouw scenario zou toepassen (zowat alles gelijktijdig of binnen dezelfde tijdsvork doen wat veel gelijktijdig vermogen vraagt) zal je in Vlaanderen een mooi capaciteitstarief aangerekend krijgen ook al was de afname gratis.
En denk niet dat wat in NL nog niet van toepassing is voor altijd zal wegblijven. De netkosten blijven immers even groot en kunnen niet blijvend verdeeld worden over een steeds kleiner wordende groep.

Dacht je nu echt dat je in NL enerzijds kan blijven salderen en anderzijds die gesaldeerde stroom nog eens kan gaan verhandelen zoals het ieder individu het beste uitkomt? Mooie liedjes duren meestal niet lang.

Ik heb niets tegen afschaf salderen, thuisaccu's, dynamische tarieven want ik pas het allemaal al toe.
Maar een beetje realiteitszin is wel een beetje op zijn plaats. Ook al is het een kroeg.
Of zijn we al in het stadium van "toogpraat" aanbeland?

Een dag zoals vandaag (wisselend bewolkt) geeft eerder het echte doel van batterijen aan.
Niet is het hoog lucratief maar eerder kunnen we de boel draaiende houden.
Hoe meer PV-installaties geplaatst worden hoe meer wisselende piekbelasting er op het net zal zijn. Op een dag als vandaag tot een factor 5. Een net moet steeds in balans zijn en dat is met meer PV steeds moeilijker te realiseren. Daarvoor moeten batterijen (thuis of aan wijkcabines) in de eerste plaats voor ingezet worden.
Daar kan een vergoeding tegenoverstaan maar rijk ga je er niet echt van worden.
De netten zijn immers ontworpen en gebouwd voor een centraal aangestuurd systeem. Niet tienduizenden actoren die daar in twee richtingen op inwerken.

Gezien de kostprijs is een thuisaccu een investering voor de middellange termijn.
Je focust je dan ook best niet op een redelijk uitzonderlijke situatie zoals nu.
Ook PV-injectie zie ik nog evolueren naar spotprijzen volgens aanbod. e-Leveranciers gaan heus niet tot in de eeuwigheid hoge injectievergoedingen blijven betalen bij een stijgend gelijktijdig aanbod.

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2022 10:14 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Om één of andere reden maak jij er dat van want dat zeg ik helemaal niet.
Wat voor nut heeft het dan om dat te benoemen? Het eerste wat je ermee doet is twijfel zaaien of iets werkt. Steek je tijd dan liever in het zoeken naar oplossingen die volgens jou wel werken.

We weten allemaal dat niet elke situatie hetzelfde is en dat wat de een kan, de ander misschien niet kan. Het heeft geen enkel nut om bij elk idee te roepen "ja maar dat kan misschien bij jou maar niet bij iemand anders".

Daarbij ga je ook nog eens voorbij aan de stelling en waarschijnlijk de incompleetheid van het impliciete antwoord. Nogmaals: nee, het is geen enkel probleem om een powerwall in de winter te vullen. Maar blijkbaar denk ook jij dat de enige manier om een powerwall te vullen is door overproductie van PV.
Die gedachte is pertinent onjuist.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ik hoop eigenlijk dat de accu's van gecrasht EV's ingezet kunnen worden als thuisaccu.

Auto's zijn en blijven feitelijk verbruikswaar.
Vooral als ze total loss zijn is de accu (vaak nog in relatief goede staat) nog een hoop waard.

• ds23man

ds23man

Eenum

_Apache_ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:10:
Ik hoop eigenlijk dat de accu's van gecrasht EV's ingezet kunnen worden als thuisaccu.

Vooral als ze total loss zijn is de accu (vaak nog in relatief goede staat) nog een hoop waard.
Het laatste wat ik mijn huis wil hebben is een accu uit een sloopTesla. Zelfs niet eens in een schuurtje op 100 meter afstand op het erf. Denk dat mijn verzekeraar daar ook mee eens is...

• _Apache_

_Apache_

For life.

ds23man schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Het laatste wat ik mijn huis wil hebben is een accu uit een sloopTesla. Zelfs niet eens in een schuurtje op 100 meter afstand op het erf. Denk dat mijn verzekeraar daar ook mee eens is...
Liever een accupack uit een EV die zich kan conditioneren en koelen. Die voor elkaar gemaakt en op elkaar zijn afgestemd.
Dan duizenden 18650 batterijen en BMS van ome Ali.

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 21-08-2022 19:21 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
_Apache_ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Liever een accupack uit een EV die zich kan conditioneren en koelen. Die voor elkaar gemaakt en op elkaar zijn afgestemd.
Hahaha een vloeistofgekoelde thuisaccu?
Ik denk het niet, dat hoort bij de auto, niet de accu.
Scheelt dat je omvormer geen 200kW+ trekt zoals een accelererende Tesla.

En ik geloof niet dat er nog weldenkende mensen zijn die DIY 18650 accus met gekochte cellen maken, wát een werk tov de LifePO4’s…

• !null
Ik heb dus WEL gebruikte EV accu's. Markt is al sterk veranderd en financieel gezien koop je eerder nieuwe LiFePo4 accu's.
EV accu's zijn NMC type en die doe je liever niet in huis. Al heeft iedereen een telefoon of bijvoorbeeld e-bike accu die vaak vergelijkbaar zijn.

Thermisch management is in principe niet nodig omdat vermogens te laag liggen. Wel zet je het vanwege de accuchemie liever buiten en moet je het dan iets isoleren of warm houden. Maar goed NMC kan ook beter tegen kou dan LiFePo4 dus dat gaat lang goed.

Ik zet zelf de grenzen in het battery mamagement en die zet ik lekker conservatief in.

Vanuit milieuoogpunt is hergebruik EV accu's echter veel beter dan nieuwe LiFePo4 accu's, die weliswaar geen Cobalt hebben maar wel uit China komen en nog geproduceerd moeten worden.
Echter is dit logischer voor bedrijven om veel gebruikte EV accu's te combineren. Niet zo zeer bij huis.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:32
Het gaat al een tijdje over de thuisaccu. Heeft iemand al gekeken naar de zoutaccu. Die ik commercieel voor thuisgebruik heb gezien zijn nog wat groot qua volume. Ontwikkelingen op compacte zoutaccu's voor in auto's zie ik inmiddels ook voorbij komen. Voordelen van de zoutaccu zijn o.a. milieuaspect, grondstoffen die ruim beschikbaar, niet brandgevaarlijk, langere levensduur, kan probleemloos volledig worden ontlafen.... en prijspeil zpu 30-40% lager moeten zijn.
Iemand die hier al naar gekeken heeft of het al heeft staan?

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• natural colour
!null schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:57:
Ik heb dus WEL gebruikte EV accu's. Markt is al sterk veranderd en financieel gezien koop je eerder nieuwe LiFePo4 accu's.
EV accu's zijn NMC type en die doe je liever niet in huis. Al heeft iedereen een telefoon of bijvoorbeeld e-bike accu die vaak vergelijkbaar zijn.

Thermisch management is in principe niet nodig omdat vermogens te laag liggen. Wel zet je het vanwege de accuchemie liever buiten en moet je het dan iets isoleren of warm houden. Maar goed NMC kan ook beter tegen kou dan LiFePo4 dus dat gaat lang goed.

Ik zet zelf de grenzen in het battery mamagement en die zet ik lekker conservatief in.

Vanuit milieuoogpunt is hergebruik EV accu's echter veel beter dan nieuwe LiFePo4 accu's, die weliswaar geen Cobalt hebben maar wel uit China komen en nog geproduceerd moeten worden.
Echter is dit logischer voor bedrijven om veel gebruikte EV accu's te combineren. Niet zo zeer bij huis.
De markt voor gebruikte ev accu's is nu nog erg klein maar over 20+ jaar zal die markt heel groot worden met ettelijke miljoenen accu 's per jaar uit afgeschreven EV, die voor allerlei gebieden nog prima ingezet kunnen worden.
(De wereld auto en vrachtwagen productie van 2021 is was ongeveer 95 miljoen per jaar)
Die gebruikte accu is dan mss gemiddeld 20 jaar oud en heeft wellicht nog 60% van de capaciteit, maar kan in een toepassing waar de oplaad en ontlaad stromen veel kleiner zijn nog wel 20 jaar ingezet worden... alvorens de accu gerecycled wordt.

• IvoB2
Maasluip schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

Wat voor nut heeft het dan om dat te benoemen? Het eerste wat je ermee doet is twijfel zaaien of iets werkt. Steek je tijd dan liever in het zoeken naar oplossingen die volgens jou wel werken.

We weten allemaal dat niet elke situatie hetzelfde is en dat wat de een kan, de ander misschien niet kan. Het heeft geen enkel nut om bij elk idee te roepen "ja maar dat kan misschien bij jou maar niet bij iemand anders".

Daarbij ga je ook nog eens voorbij aan de stelling en waarschijnlijk de incompleetheid van het impliciete antwoord. Nogmaals: nee, het is geen enkel probleem om een powerwall in de winter te vullen. Maar blijkbaar denk ook jij dat de enige manier om een powerwall te vullen is door overproductie van PV.
Die gedachte is pertinent onjuist.
Nee, ik denk al zeker niet dat de enige manier om een powerwall (of een thuisaccu van welk merk dan ook) enkel te vullen is via PV. Dat kan bv. ook via het net en een aggregaat.
Ik heb nl. mijn tijd al gestoken in persoonlijke oplossingen (PV, thuisaccu, accu EV, aggregaat, biomassa, dynamisch netcontract). Maar daarom ga ik niet beweren dat dit voor iedereen ook zo werkt laat staan betaalbaar is of lucratief.
Het hangt gewoon af of het betaalbaar blijft, en dat is toch een punt waar de meeste mensen rekening willen mee houden, en van de individuele verhoudingen tussen productie, verbruik en opslag en het budget dat je daarvoor over hebt. En dat vraagt best wat rekenwerk.
Uiteraard, voor wie dat doel alleen uit principe wil bereiken boeit het economisch aspect niet zo.
Maar dat moet niemand tegenhouden om anderen, die toch eerst hun rekening sluitend willen krijgen, een goed idee te geven van de (economische) voor- en nadelen.
Dat het technisch kan is een no-brainer. Dat het economisch haalbaar is en individueel lucratief een totaal andere zaak waar je in de meeste gevallen niet aan voorbij kan.

• IvoB2
_Apache_ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:10:

Dan toch liever een recuperatie accu van het LFP type. Nu nog meestal de uitzondering op de regel want ze doen het gewicht van een BEV alleen nog maar meer toenemen. Wat stationair niet zo'n probleem is.

• IvoB2
_Apache_ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Ieder zijn ding maar ik plaats dan liever een thuisaccu met BMS en omvormer die voor dat gebruik op elkaar zijn afgesteld dan een accu met BMS die in de eerste plaats voor autogebruik op elkaar zijn afgesteld.
En dat moet daarom helemaal niet van bij "ome Ali" te komen. China en Nederland voldoen op dat vlak ook al. :+
Uiteraard is dat de situatie zoals ze zich nu voordoet. Hoe het over 15 jaar zal zijn zien we dan weer wel.
In een markt die zich nog zo snel ontwikkelt kan je daar nu niet echt uitspraken over doen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2022 10:39 ]

• IvoB2
ArjoK schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:35:
Iemand die hier al naar gekeken heeft of het al heeft staan?
Toen ik mijn vergelijkende studie heb gemaakt (2020-2021) was het, in vergelijking met dezelfde capaciteit in LFP, duurder en vooral veel omvangrijker zodat het gewoon niet meer praktisch uitvoerbaar was.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Diverse, relatief recente, overzichten van de "Rijksoverheid” van afgelopen weekend over de gasleveringszekerheid - Zie eventueel ook hier
Met deze prijsontwikkeling zou verduurzamen bijna geen discussiethema meer zijn,
alleen de capaciteiten ontbreken en geen verbetering in zicht?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Dreamvoid
  • Niet online
Is ook geen discussiethema meer idd, het is volle kracht vooruit. Probleem is voornamelijk de tijdslijn: elk extra duurzaam project sluit feitelijk achteraan de rij aan doordat de productie PV panelen, windturbines, vergisters, etc allemaal uitverkocht zijn voor de komende jaren, dus het lost het probleem voor de komende 2-3 winters niet op. Deze crisis is voor de verduurzaming eigenlijk bijzonder goed, maar het is een lange-termijn verhaal.

De IEA heeft berekend dat het versneld opleveren van wind en solar projecten die nu in aanbouw zijn zo'n 6 miljard kuub gas kan besparen binnen een jaar, maar op een totaal van 155 miljard kuub Russisch gas dat deels (of geheel) wegvalt is dat helaas maar een marginale impact.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Niet de meest efficiënte koeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QNRmIwmKyrMWv3KJfRzSVXIJbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jTs5a0oXv6a5TjTCZC1iizh7.png?f=fotoalbum_large

Koeling van een kapperszaak. Volgens de kapper was het er lekker koel binnen. Deur open en koelen maar met de mobiele airco's 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 24-08-2022 10:24 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.