Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.399 views

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
Ja die mobiele airco's met 1 luchtslang moeten echt verboden worden. Echt maf hoeveel moeite EU doet om TV's en koelkasten zuiniger te maken (goed initiatief overigens), terwijl deze dingen gooien zo 10x zoveel stroom in de sloot.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-11 15:20

Rzaan

Altijd zoekende

mdvmine schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:29:
Ja die mobiele airco's met 1 luchtslang moeten echt verboden worden.
Moeten ze helemaal niet verbieden.
Moet alleen beter uitgelegd worden hoe ze goed werken.

2 weken geleden in Duitsland gewerkt in een portacabin bij 35 graden.
Mobiele airco erin.
Slang naar buiten.
Rolluiken naar beneden.
Openingen afplakken met vuilniszak.
Functioneerde perfect.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
Dat is precies het probleem. Het functioneert ook wel, maar het is veel minder efficient dan met 2 slangen. Je zuigt ergens toch warme lucht naar binnen, als je ook lucht naar buiten blaast. En dan heb jij het nog goed afgeplakt, de meeste mensen zijn daar te lui voor en staat er een raam open.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mdvmine schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:41:
Dat is precies het probleem. Het functioneert ook wel, maar het is veel minder efficient dan met 2 slangen. Je zuigt ergens toch warme lucht naar binnen, als je ook lucht naar buiten blaast. En dan heb jij het nog goed afgeplakt, de meeste mensen zijn daar te lui voor en staat er een raam open.
Klopt allemaal, maar je moet ze ook beperkt inzetten.
Voor ons was er geen andere mogelijkheid.
Portacabins met vaste airco bestaan wel, maar zijn reteduur om te huren.
En meestal kapot getrild tijdens transport, of de buitenunit is beschadigd.

De voorlichting moet veel beter.
Denk dat die kapper ook liever minder stroom betaald en het nog kouder wil hebben.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-11 13:48
Rzaan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Moeten ze helemaal niet verbieden.
Moet alleen beter uitgelegd worden hoe ze goed werken.

2 weken geleden in Duitsland gewerkt in een portacabin bij 35 graden.
Mobiele airco erin.
Slang naar buiten.
Rolluiken naar beneden.
Openingen afplakken met vuilniszak.
Functioneerde perfect.
[boos aan]
Moeten wel verboden worden!
We zijn bezig met een energietransitie waarbij we ondertussen is er een schreeuwend tekort aan mensen,middelen en materialen hebben.

En ergens staan fabrieken die aan de lopende band die energieslurpende ondingen produceren waardoor er stapels bij de bouwmarkten te koop staan.
Die vervolgens uit pure luxe door landgenoten gekocht worden omdat het 10 dagen warm is in nederland.
Diezelfde landgenoten die vrijwillig, vanwege "het zomerse weer", wel naar warme landen op vakantie gaan!

Laat ze de schaarse mensen,middelen en materialen inzetten om fatsoenlijke warmtepompen te produceren!
[boos uit]

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:10
CvP_tweakers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

[boos aan]
We zijn bezig met een energietransitie waarbij we ondertussen is er een schreeuwend tekort aan mensen,middelen en materialen hebben.

En ergens staan fabrieken die aan de lopende band die energieslurpende ondingen produceren waardoor er stapels bij de bouwmarkten te koop staan.
Die vervolgens uit pure luxe door landgenoten gekocht worden omdat het 10 dagen warm is in nederland.
Diezelfde landgenoten die vrijwillig, vanwege "het zomerse weer", wel naar warme landen op vakantie gaan!

Laat ze de schaarse mensen,middelen en materialen inzetten om fatsoenlijke warmtepompen te produceren!
[boos uit]
Minder zuinig, meer herrie dan "normale" airco's, klopt. Maar zo zwart als je het nu schetst is het beslist niet.

Wij hebben zelf een seizoen mobiele airco's gebruikt en ik vond het heerlijk. Het verbruik viel na al waarschuwingen etc reuze mee. Dat zal rond de 100 a 150 kWh hebben gelegen voor 2 stuks. En dat was een vrij warme zomer. Onze vaste airco zit qua verbruik dit jaar ook al op 100 kWh.

Misschien ligt het aan het merk/type? Misschien ligt het aan de manier van gebruiken? Ik weet het niet, maar ik vond het fantastisch.

Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we konden opschalen naar "normale" vaste airco. En ja, die zijn stiller. Ook fijn dat je niet zo'n lelijk ding in je kamer hebt staan en dat je niet elke keer bij gebruik die slang weer naar buiten hoeft te leggen.

Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. En voor die mensen is dit, zolang er geen beter alternatief op de markt is, vaak een zegen.
Niet alle mensen die deze dingen gebruiken zijn dezelfde mensen die naar warme landen op vakantie gaan. Wat een beperkte blik op mensen in deze wereld.

Zou de situatie er hier weer naar zijn, dan zou ik met plezier weer een mobiele airco gaan gebruiken. Heerlijke koelte, en net zo snel als onze vaste airco.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:33
Dre schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:23:
Niet de meest efficiënte koeling:

[Afbeelding]

Koeling van een kapperszaak. Volgens de kapper was het er lekker koel binnen. Deur open en koelen maar met de mobiele airco's 8)7
Vraag me af of hij 's winters met de deur open staat te knippen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bedankt voor de zeeeeer genuanceerde bijdrage.

Ik moest werken en was er maar wat blij mee.
En volgend jaar staat ie er weer.
Ik ga ook naar Thailand op reis en dan ben ik soms ook blij met airco.

Maar ik ga nu snel mijn laptop afzetten, want jeetje, energie naar de klote!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Van ongenuanceerde uitspraken gesproken.
Je kan het verbruik van een laptop helemaal niet vergelijken met het verbruik van een airco.

• IvoB2
Sjamo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:33:
[...]
Minder zuinig, meer herrie dan "normale" airco's, klopt. Maar zo zwart als je het nu schetst is het beslist niet.

Wij hebben zelf een seizoen mobiele airco's gebruikt en ik vond het heerlijk. Het verbruik viel na al waarschuwingen etc reuze mee. Dat zal rond de 100 a 150 kWh hebben gelegen voor 2 stuks. En dat was een vrij warme zomer. Onze vaste airco zit qua verbruik dit jaar ook al op 100 kWh.
Toont vooral aan hoe weinig mensen echt bezig zijn met het energieprobleem en hoe relatief eigen verbruik wordt ingeschat. Het is niet omdat je al veel verbruikt dat het dan niet uitmaakt dat je er nog een schepje bijdoet.
Het omgekeerde zou waar moeten zijn.
Ter info: onze vaste airco (in de glazen kantoorruimte aan de woning) heeft dit jaar al zo'n 8 kWh verbruikt. En nog eens allemaal lokaal geproduceerd ook.
Zal wel hoofdzakelijk door het verschil in levenstijl en het aanvoelen van urgentie komen.

• Sjamo
IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Toont vooral aan hoe weinig mensen echt bezig zijn met het energieprobleem en hoe relatief eigen verbruik wordt ingeschat. Het is niet omdat je al veel verbruikt dat het dan niet uitmaakt dat je er nog een schepje bijdoet.
Het omgekeerde zou waar moeten zijn.
Ter info: onze vaste airco (in de glazen kantoorruimte aan de woning) heeft dit jaar al zo'n 8 kWh verbruikt. En nog eens allemaal lokaal geproduceerd ook.
Zal wel hoofdzakelijk door het verschil in levenstijl en het aanvoelen van urgentie komen.
Als je vindt dat dit dat aantoont, dan ben je naar mijn mening ietwat bevooroordeeld. Het is maar waar je de lat legt waar je iemand mee vergelijkt denk ik.

Nee, wij draaien onze huishouding niet zoals de elite-troepen (en dat is niet sarcastisch bedoeld) hier op Tweakers. Maar in het geheel draaien wij nu voor energie inclusief alles, op minder dan 3000kWh per jaar, bij een eigen productie van tussen de 3000 en 4000kWh zonne-energie per jaar. Voor 2 personen met altijd iemand in huis. In een jaren '50 woning.

Mijn prioriteiten zullen niet de jouwe zijn, maar ik ben hier binnen onze mogelijkheden erg tevreden mee.

Ja wij hebben nog verdere plannen voor de toekomst (betere ramen en kozijnen), maar daarvoor mag onze spaarrekening eerst weer groeien.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:41:
Van ongenuanceerde uitspraken gesproken.
Je kan het verbruik van een laptop helemaal niet vergelijken met het verbruik van een airco.
Echt niet?
En van een zaklamp?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[boos aan]

[boos uit]
"Ik heb er geen last van dus moeten onzuinige 'luxe'apparaten die 10 dagen per jaar gebruikt verboden worden"

Begrijp mij niet verkeerd, er is inderdaad een energiecrisis en iedereen doet er goed aan -zowel voor de natuur als voor de portemonee- om zeer weloverwogen om te gaan met elektriciteit, gas, benzine, etc... En ik vind mobiele airco's ook ondingen. Maar om nu 'boos' te worden voor wat mobiele airco's die staan te draaien op die paar hete dagen met absolute PV piekproductie, want hey, jij hebt toch een 'goede' airco... Dan zie je door de bomen het bos toch niet meer. Alle beetjes helpen, maar roepen om een verbod op dit artikel is toch een beetje te makkelijk en kort door de bocht.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:59
Over mobiele airco's; ik neem aan dat de meesten dit filmpje wel kennen?

Indien niet, dan echt even helemaal kijken en op je in laten laten werken.

Mede (maar niet uitsluitend) op basis van bovenstaande video, hebben wij twee jaar terug een split airco in onze woonkamer laten plaatsen, met de verwachting dat grotendeels thuis werken wel aan de orde zou blijven. Dat is tot nu toe waar gebleken, en dat maakt die situatie op warme dagen flink prettiger. Wij zijn tegelijk wel en niet zuinig met onze airco.

We zijn er wel zuinig mee in die zin dat we hem niet op 17 graden oid zetten, maar een paar graden onder de buitentemperatuur, en dat maakt het al zeer veel prettiger in de woonkamer. Niet alleen door de koeling maar ook door de droging van de lucht. Hierdoor verbruikt de airco niet veel energie. Tegelijk zijn we er niet zuinig mee, in die zin dat we hem vaak en lang aan hebben staatn. Met 4.7kWp aan PC op het dak volgt het verbruik redelijk het productieverloop van de zonnepanelen, en daarmee lijkt het me relatief duurzaam te noemen. De airco verbruikt nauwelijks stroom van het net, en hij dempt onze productiepiek die het net op stroomt. Ik kan er mee leven :)

Ik heb het eerste stookseizoen geprobeerd de airco als (bij)verwarming te gebruiken, maar omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, werd de rest van het huis steenkoud. Dat was dus niet zo'n succes.

Sinds 9 auagustus heb ik een aantal Shelly meetpluggen in huis geïnstalleerd, w.o. op de airco, dat ziet er op dit moment (24 augustus) zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/mKScTzhPjbWwtInAKzN2cpZ7.png

(Niet alle pluggen zijn tegelijkertijd geïnstalleerd, dus alleen de airco en EV zijn vergelijkbaar)

Over de meetperiode heeft onze airco gemiddeld per dag net geen 4 kWh geconsumeerd.

Hier, als voorbeeld, 16 augustus. We waren hier de hele dag thuis, en het was die dag zo'n 28 graden buiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fB5m7qw93J0iDqfxuWeOLFOM.png

Volgens mij zijn we hele dag niet aan de instellingen van de airco gekomen, en dan is te zien dat het verloop van het opgenomen vermogen globaal de dag volgt (met pieken/dalen agv koken, afwezigheid, enz).

Bovenstaande over het energieverbruik. Ik vind het meevallen, en het comfort die het oplevert weegt voor mij op tegen het (in ons geval netto lage) energieverbruik. Ik denk dat een mobiele airco het afgelegd had op het vlak van energieverbruik, geluidsniveau, enz.

Maar er is nog een aspect: luchtkwaliteit. Als we de airco aan hebben houden we ramen dicht, en zuigt de luchtafzuiging dus alleen door de roosters aan. Sinds een paar weken heb ik ook een CO2-meter in de woonkamer, en die laat zien dat de CO2-concentratie in die situatie best hoog oploopt als er meerdere mensen in woonkamer zijn (dit is ook 16 augustus 2022):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UxYeGWXTPmFro5TF4mmEexaa.png

Tussen ± 11:00 en ± 15:00 is de concentratie flink hoger dan 1000ppm, en hoewel dat niet direct gevaarlijk is, hebben concentraties boven de 1000 ppm al wel een negatief effect op concentratie enz. Als ik het me goed herinner zijn diverse gezinsleden na 15:00 weg gegaan, en je ziet de concentratie dan ook dalen.

(grappig is dat als je het vergelijkt met de vermogensopname van de airco, je ook ziet dat dat die ook na 15:00 daalt)

Als we thuis werken (één of twee personen in de woonkamer die zich lichamelijk vrij kalm houden) loopt de concentratie niet zo hoog op, dan komt het niet vaak boven de 800ppm, wat acceptabel is.

Dat is wel iets om over na te denken. Een mobiele airco met één slang is energetisch onvoordeliger en maakt meer lawaai, maar kon wel eens zorgen voor een betere luchtkwaliteit.

Discuss........

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Sjamo
JeroenH schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:37:

[YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them]

Mede (maar niet uitsluitend) op basis van bovenstaande video, hebben wij twee jaar terug een split airco in onze woonkamer laten plaatsen, met de verwachting dat grotendeels thuis werken wel aan de orde zou blijven. Dat is tot nu toe waar gebleken, en dat maakt die situatie op warme dagen flink prettiger. Wij zijn tegelijk wel en niet zuinig met onze airco.

We zijn er wel zuinig mee in die zin dat we hem niet op 17 graden oid zetten, maar een paar graden onder de buitentemperatuur, en dat maakt het al zeer veel prettiger in de woonkamer. Niet alleen door de koeling maar ook door de droging van de lucht. Hierdoor verbruikt de airco niet veel energie. Tegelijk zijn we er niet zuinig mee, in die zin dat we hem vaak en lang aan hebben staatn. Met 4.7kWp aan PC op het dak volgt het verbruik redelijk het productieverloop van de zonnepanelen, en daarmee lijkt het me relatief duurzaam te noemen. De airco verbruikt nauwelijks stroom van het net, en hij dempt onze productiepiek die het net op stroomt. Ik kan er mee leven :)

Ik heb het eerste stookseizoen geprobeerd de airco als (bij)verwarming te gebruiken, maar omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, werd de rest van het huis steenkoud. Dat was dus niet zo'n succes.

Sinds 9 auagustus heb ik een aantal Shelly meetpluggen in huis geïnstalleerd, w.o. op de airco, dat ziet er op dit moment (24 augustus) zo uit:

[Afbeelding]

(Niet alle pluggen zijn tegelijkertijd geïnstalleerd, dus alleen de airco en EV zijn vergelijkbaar)

Over de meetperiode heeft onze airco gemiddeld per dag net geen 4 kWh geconsumeerd.

Hier, als voorbeeld, 16 augustus. We waren hier de hele dag thuis, en het was die dag zo'n 28 graden buiten:

[Afbeelding]

Volgens mij zijn we hele dag niet aan de instellingen van de airco gekomen, en dan is te zien dat het verloop van het opgenomen vermogen globaal de dag volgt (met pieken/dalen agv koken, afwezigheid, enz).

Bovenstaande over het energieverbruik. Ik vind het meevallen, en het comfort die het oplevert weegt voor mij op tegen het (in ons geval netto lage) energieverbruik. Ik denk dat een mobiele airco het afgelegd had op het vlak van energieverbruik, geluidsniveau, enz.

Maar er is nog een aspect: luchtkwaliteit. Als we de airco aan hebben houden we ramen dicht, en zuigt de luchtafzuiging dus alleen door de roosters aan. Sinds een paar weken heb ik ook een CO2-meter in de woonkamer, en die laat zien dat de CO2-concentratie in die situatie best hoog oploopt als er meerdere mensen in woonkamer zijn (dit is ook 16 augustus 2022):

[Afbeelding]

Tussen ± 11:00 en ± 15:00 is de concentratie flink hoger dan 1000ppm, en hoewel dat niet direct gevaarlijk is, hebben concentraties boven de 1000 ppm al wel een negatief effect op concentratie enz. Als ik het me goed herinner zijn diverse gezinsleden na 15:00 weg gegaan, en je ziet de concentratie dan ook dalen.

(grappig is dat als je het vergelijkt met de vermogensopname van de airco, je ook ziet dat dat die ook na 15:00 daalt)

Als we thuis werken (één of twee personen in de woonkamer die zich lichamelijk vrij kalm houden) loopt de concentratie niet zo hoog op, dan komt het niet vaak boven de 800ppm, wat acceptabel is.

Dat is wel iets om over na te denken. Een mobiele airco met één slang is energetisch onvoordeliger en maakt meer lawaai, maar kon wel eens zorgen voor een betere luchtkwaliteit.

Discuss........
Ik laat me niet uit over de mogelijk positieve bijkomstigheid van de verversing van de lucht :)

Maar wat ik nav je post wel wil opmerken is dat bij ons het verwarmen met airco in de winter in zekere zin gehinderd werd door de opbouw van co2 in de leefruimte.

Wij ventileerden via natuurlijke ventilatie (raamroosters, ramen, kieren en gaten), maar dat werkte voor ons niet prettig met de airco. Nu we co2-gestuurde decentrale ventilatie met wtw hebben kijk ik met meer vertrouwen uit naar de winter.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Discuss........
Weinig aan te discussieren, dat zijn 2 aparte zaken...

Als je CO2 concentratie te hoog oploopt, is je ventilatiedebiet simpelweg niet afdoende. De oplossing daarvoor is niet een mobiele airco, maar je mechanische ventilatie goed (laten) afstellen. Dat je door de onderdruk van een mobiele airco meer 'verse' lucht binnenzuigt, is in die situatie een 'gelukkig toeval' en geen structurele oplossing.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14

[YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Discuss........
Je verhaal toont mooi aan waarom WTW ventilatie ook in de zomer erg veel bijdraagt aan een gezond binnenklimaat, tegen lage energiekosten. Hier komt de CO2-ppm in de woonkamer overdag nooit boven de 1000, meestal zit het rond de 800, 's nachts gaat het naar de 600.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
https://nos.nl/artikel/24...n-zonnestroom-flink-terug

Hehe gelukkig de 1e over de streep. Saldering in tijdsblokken, hopelijk per maand. En TLV naar een meer realistische 8-9 ct wat eigenlijk nog teveel is gezien de daytarieven als er veel opwek / zonneschijn is.

Kunnen de energielasten wat omlaag komende winter voor de niet-zonnepaneel bezitters.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mv_ak schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:08:

Hehe gelukkig de 1e over de streep. Saldering in tijdsblokken, hopelijk per maand. En TLV naar een meer realistische 8-9 ct wat eigenlijk nog teveel is gezien de daytarieven als er veel opwek / zonneschijn is.

Kunnen de energielasten wat omlaag komende winter voor de niet-zonnepaneel bezitters.
Want jij denkt serieus dat de stroom duur is vanwege zonnepaneelbezitters die een hoge TLV krijgen? :D

• mv_ak
Niet alleen maar voor zeg 10-15% vast ja. Vandaar deze maatregel. En dat gedeelte wordt nu doorberekend in de tarieven voor niet-zonnepaneel bezitters en de mensen zonder vast contract…

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor een oriëntatie op de (openbare) uurprijzen voor energie zijn er ondertussen een aantal websites.
Dynamische energieprijzen als voorbeeld - er zijn zeker nog meer. - YMMV

P.S.: Altijd zoekende? Ik ook, maar soms vind ik iets.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2022 14:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Sjamo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:55:
[...]
Wij ventileerden via natuurlijke ventilatie (raamroosters, ramen, kieren en gaten), maar dat werkte voor ons niet prettig met de airco.
[...]
Kun je dat toelichten? Had je tochtklachten?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

wat ik wel eens deed in mijn L/L + CVketel periode was smorgens het huis opwarmen met de cv ketel, dan kan je ook douchen (en afdrogen) zonder ijspegels aan je neus en dan daarna de ruimte waar we verbleven (keuken/woonklamer/thuiswerkplek) alleen verwarmen met de L/Lwp scheelde nogsteeds een boel gas en het comfort is iets beter :+

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm. De quote
betekent de maatregel dat zonnepaneeleigenaren met een duur energiecontract op jaarbasis honderden euro's minder krijgen voor hun stroomoverschot
getuigt ook van weinig historisch besef. In de tijd voordat de stroomprijzen zo omhoogschoten (en dat is een jaar geleden) kreeg je ook maar 7 cent terug. Want dat was zo'n beetje de kale stroomprijs.

En niet vergeten: dit geldt voor stroom dat je teruglevert voorbij de salderingsgrens. Dus als je jaarafrekening negatief is.

Signatures zijn voor boomers.

• Sjamo
ThinkPad schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Kun je dat toelichten? Had je tochtklachten?
Ik kan proberen het toe te lichten, maar dan moet ik er dingen bij noemen die misschien wel/geen invloed hadden.

Wij hebben dus een woning uit de jaren '50. Scheef, kieren gaten.
Isolatie van vloer, zolder, spouwmuur en afwerking zoldervloer (je keek zo naar buiten), maakten dat een heel stuk natuurlijke ventilatie wegviel.

Wij hadden geen mechanische of andere ventilatie. Alleen op het toilet, gelijk geschakeld met de verlichting. Maar dus ook geen mechanisme dat frisse lucht naar binnen trok.

Bij het gebruik van de cv hebben we nooit in detail opgelet hoeveel we wanneer verbruikten. En de kieren en gaten hielden de lucht fris denk ik.

We hebben onze airco voor het eerst gebruikt voor verwarmen in het seizoen nadat we alle isolatie hebben gekregen/aangebracht.

Ik ben de hele dag thuis, maar opgegroeid met een cv-ketel die een paar keer per dag 15 minuten aan mocht om het huis wat op te warmen. Ik ben dus opgegroeid met ad hoc stoken.

Ik zette de airco aan voor verwarmen, voornamelijk, bijna alleen, overdag, wanneer er zonne-energie was. Er werd hier dus niet continue gestookt wat over het algemeen voor de meeste mensen een beter en meer comfortabel klimaat zal scheppen.

De co2 hield ik goed door, afhankelijk van de wind, te spelen met raamroosters, open raam boven, en evt de verbinding daartussen door het meer of minder openzetten van de kamerdeur. Bij windstil weer moest ik trek creeren door de verbinding tussen raamroosters beneden en open raam boven, evt plafondventilator. Maar vooral met een open kamerdeur had stoken met de airco weinig zin voor mijn gevoel. Ik heb dus (vind ik) extreem weinig stroom verbruikt voor verwarmen (232kW voor het seizoen), en dat gaf zeker een twijfelachtig comfort).

Centrale ventilatie vonden we geen goede optie omdat we daarmee onze manier van verwarmen (heel plaatselijk in de woning, ook niet nodig in de badkamer), zouden verstoren.
Nu decentrale ventilatie met wtw climarad sensa v2x), en dat werkt in de zomer al perfect. Houdt hier de co2 in de woonkamer goed op peil, zelfs met alles dicht.

Ik verwacht en hoop komende winter wat meer comfort te kunnen creeren door de ventilatie. Ik verwacht (gok) dat het verbruik voor verwarmen van 232kWh (7 maanden) zal oplopen naar ongeveer 400 tot 600kWh. Maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.

• mv_ak
twain4me schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

wat ik wel eens deed in mijn L/L + CVketel periode was smorgens het huis opwarmen met de cv ketel, dan kan je ook douchen (en afdrogen) zonder ijspegels aan je neus en dan daarna de ruimte waar we verbleven (keuken/woonklamer/thuiswerkplek) alleen verwarmen met de L/Lwp scheelde nogsteeds een boel gas en het comfort is iets beter :+
Dat effect treedt bij ons ook een beetje op met vloerverwarming > ochtend 6u een boost, rest van de dag daalt temp iets. Kleine tussenboost rond 17u. En Opentherm dus gaat sowiezo gradueel het bijverwarmen. Verder elke deur en raam een sensor zodat direct afgeschakeld kan worden bij open.

• mv_ak
Maasluip schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Hmm. De quote

[...]

getuigt ook van weinig historisch besef. In de tijd voordat de stroomprijzen zo omhoogschoten (en dat is een jaar geleden) kreeg je ook maar 7 cent terug. Want dat was zo'n beetje de kale stroomprijs.

En niet vergeten: dit geldt voor stroom dat je teruglevert voorbij de salderingsgrens. Dus als je jaarafrekening negatief is.
Ook het salderen zelf is niet meer op te brengen door leveranciers. De kale elektriciteitsprijs fluctueert nu ergen s rond e 50ct gemiddeld tegen 7 ct mei vorig jaar en 17 ct september vorig jaar. Dus als de 1,2 miljoen zonnepaneelbezitters buiten de winter zeg 3000 kWu onbenut opwekken, moeten de leveranciers die in de winter inkopen tegen 50ct voor zo’n 900 miljoen euro. Dan kun je beter per maand salderen, en kan de klant in de winter kopen tegen realistisch tarief.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je zou het exact moeten uitrekenen natuurlijk, maar ik denk dat het wel meevalt. De prijs komt morgen ook niet onder de 40 cent uit en dat is de laagste prijs van de hele week.

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
Sjamo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Ik kan proberen het toe te lichten, maar dan moet ik er dingen bij noemen die misschien wel/geen invloed hadden.

Wij hebben dus een woning uit de jaren '50. Scheef, kieren gaten.
Isolatie van vloer, zolder, spouwmuur en afwerking zoldervloer (je keek zo naar buiten), maakten dat een heel stuk natuurlijke ventilatie wegviel.

Wij hadden geen mechanische of andere ventilatie. Alleen op het toilet, gelijk geschakeld met de verlichting. Maar dus ook geen mechanisme dat frisse lucht naar binnen trok.

Bij het gebruik van de cv hebben we nooit in detail opgelet hoeveel we wanneer verbruikten. En de kieren en gaten hielden de lucht fris denk ik.

We hebben onze airco voor het eerst gebruikt voor verwarmen in het seizoen nadat we alle isolatie hebben gekregen/aangebracht.

Ik ben de hele dag thuis, maar opgegroeid met een cv-ketel die een paar keer per dag 15 minuten aan mocht om het huis wat op te warmen. Ik ben dus opgegroeid met ad hoc stoken.

Ik zette de airco aan voor verwarmen, voornamelijk, bijna alleen, overdag, wanneer er zonne-energie was. Er werd hier dus niet continue gestookt wat over het algemeen voor de meeste mensen een beter en meer comfortabel klimaat zal scheppen.

De co2 hield ik goed door, afhankelijk van de wind, te spelen met raamroosters, open raam boven, en evt de verbinding daartussen door het meer of minder openzetten van de kamerdeur. Bij windstil weer moest ik trek creeren door de verbinding tussen raamroosters beneden en open raam boven, evt plafondventilator. Maar vooral met een open kamerdeur had stoken met de airco weinig zin voor mijn gevoel. Ik heb dus (vind ik) extreem weinig stroom verbruikt voor verwarmen (232kW voor het seizoen), en dat gaf zeker een twijfelachtig comfort).

Centrale ventilatie vonden we geen goede optie omdat we daarmee onze manier van verwarmen (heel plaatselijk in de woning, ook niet nodig in de badkamer), zouden verstoren.
Nu decentrale ventilatie met wtw climarad sensa v2x), en dat werkt in de zomer al perfect. Houdt hier de co2 in de woonkamer goed op peil, zelfs met alles dicht.

Ik verwacht en hoop komende winter wat meer comfort te kunnen creeren door de ventilatie. Ik verwacht (gok) dat het verbruik voor verwarmen van 232kWh (7 maanden) zal oplopen naar ongeveer 400 tot 600kWh. Maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.
Ben benieuwd, hoeveel geluid maakt zo'n ClimaRad eigenlijk? Merk je daar veel van? Ik adviseer het wel eens aan mensen waar ik als energiecoach langs ga maar heb zelf geen enkele ervaring met zo'n apparaat, dus dat is wel fijn om iets meer van te weten. Zou je ook toevallig een foto van de unit willen delen voor een impressie?

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:21:
Je zou het exact moeten uitrekenen natuurlijk, maar ik denk dat het wel meevalt. De prijs komt morgen ook niet onder de 40 cent uit en dat is de laagste prijs van de hele week.
Maar die 40 cent is niet de kale stroomprijs, maar de all-in stroomprijs inclusief energiebelasting, ODE en BTW. De kale prijs zal dus eerder iets van 25 cent zijn.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Morgen is de laagste uur-SPOT prijs exclusief belastingen 40,1 cent. Ja, dat is de kale stroomprijs.

https://www.epexspot.com/...0&data_mode=graph&period=

[ Voor 49% gewijzigd door Maasluip op 24-08-2022 15:42 ]

• Tehh
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:37:
Morgen is de laagste uur-SPOT prijs exclusief belastingen 40,1 cent. Ja, dat is de kale stroomprijs.
Ik snap het denk ik niet. Ik zie hier dat de prijs exclusief BTW 40 cent is. De prijs inclusief BTW is 44 cent.

Ik dacht dat ODE iets van 4 cent was en de energiebelasting >10 cent, beide per kWh. Hoe gaan dynamische energieprijzen daar mee om? Komt er dan een opslag/nacalculatie over alle kWh die je verbruikt op een dag/periode?

• mv_ak
Zie voor de kale stroomprijs ook de informatieve link van dunklerfase hierboven!

Maar we weten allemaal dat in December/ Januari de kans dat die prijs hoger ligt zeer groot is: geen aanbod zonneenergie, wind misschien, hele gasleveringsvraagstuk uit Rusland etc etc. Stel het schiet naar 80 ct op piekmomenten dan moet de leverancier dat ‘gratis’ leveren aan de 1,2 miljoen Zonnepaneelbezitters met saldering…

Update: oh ik zie dat het piekmoment voor vandaag al op 0,93 ct kale stroomprijs zit…en dan staan de warmtepompen nog niet aan.

[ Voor 13% gewijzigd door mv_ak op 24-08-2022 15:52 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tehh schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Ik snap het denk ik niet. Ik zie hier dat de prijs exclusief BTW 40 cent is. De prijs inclusief BTW is 44 cent.
Dat zijn de prijzen van vandaag. Geen idee hoe ze daar de prijs inclusief BTW berekenen, 12:00-13:00 ex BTW is € 0,46 (klopt, € 0,457) en incl. BTW € 0,50. Dan zou de BTW 8,7% moeten zijn. Misschien dat ze al 9% BTW rekenen? Daar was wel een plan voor, maar is dat daadwerkelijk van kracht gegaan?
Ik dacht dat ODE iets van 4 cent was en de energiebelasting >10 cent, beide per kWh. Hoe gaan dynamische energieprijzen daar mee om? Komt er dan een opslag/nacalculatie over alle kWh die je verbruikt op een dag/periode?
Energiebelasting is € 0,03679 en ODE is € 0,03050 en daar betaal je ook BTW over. Die wordt hier dus niet meegerekend.

• Sjamo
RulazZ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Ben benieuwd, hoeveel geluid maakt zo'n ClimaRad eigenlijk? Merk je daar veel van? Ik adviseer het wel eens aan mensen waar ik als energiecoach langs ga maar heb zelf geen enkele ervaring met zo'n apparaat, dus dat is wel fijn om iets meer van te weten. Zou je ook toevallig een foto van de unit willen delen voor een impressie?
Ja, hij maakt, wanneer hij niet in "stand by" staat best veel geluid. En dat merk je. Sterker nog, in het begin schrok ik daar een beetje van. Hij maakt zeker meer geluid dan onze airco binnenunit wanneer die rustig draait. De nachtventilatie maakt voor mijn gevoel nog iets meer geluid maar dat kan zo lijken. Nachtventilatie houdt in dat 8 uur lang de buitentemperatuur langs de binnentemperatuur wordt gelegd, en wanneer buiten > 2 graden lager dan binnen, wordt actief buitenlucht naar binnen geblazen.

De andere kant van het verhaal is dat het geluid altijd tijdelijk is (alleen wanneer het systeem geactiveerd wordt door te hoge co2) en redelijk stabiel. Daarmee bedoel ik dat het geluid niet per minuut verandert zoals met een aantal andere decentrale ventilatie-units het geval is die met 1 kanaal naar buiten werken, en waarbij aanzuigen en uitblazen dus wisselen.

Eerlijk gezegd stoort het me nu niet meer. Maar voor mensen die gevoelig zijn op geluid is het verstandig eerst eens ergens te gaan luisteren.

Ik zou het apparaat niet meer willen missen :)
Hoge aanschafkosten, maar lage verbruikskosten en een grote impact op comfort en luchtkwaliteit hier in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFwbgUFtKy47dsmxJPJf4xteJKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pku1eJK5FFRYLo8EDRYyZQqn.jpg?f=fotoalbum_large

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:03
Sjamo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Ik zou het apparaat niet meer willen missen :)
Hoge aanschafkosten, maar lage verbruikskosten en een grote impact op comfort en luchtkwaliteit hier in huis.

[Afbeelding]
@RulazZ Kijk ook eens op marktplaats, er zijn geregeld mensen die geen bebul hebben van ventilatie en hem uit hun nieuwbouwwoning slopen.
In mijn vorige woning had ik er twee geïnstalleerd die beide van marktplaats kwamen.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mv_ak schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:47:
Maar we weten allemaal dat in December/ Januari de kans dat die prijs hoger ligt zeer groot is: geen aanbod zonneenergie, wind misschien, hele gasleveringsvraagstuk uit Rusland etc etc. Stel het schiet naar 80 ct op piekmomenten dan moet de leverancier dat ‘gratis’ leveren aan de 1,2 miljoen Zonnepaneelbezitters met saldering…
Inderdaad, dat soort klanten kosten Eneco een bak geld. Ik verwacht dat alle leveranciers de terugleververgoeding omlaag gaat schroeven, misschien wel naar nul of zelfs negatief (hoewel, mag dat?) - immers, je krijgt nu een sneeuwbaleffect dat alle klanten met salderingsoverschot naar de volgende leverancier met nog leuke teruglevertarieven rennen.

Blijft toch een uniek probleem dat Nederland voor zichzelf heeft gecreeerd, die salderingsregeling.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 24-08-2022 16:36 ]

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:46
Dreamvoid schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

Inderdaad, dat soort klanten kosten Eneco een bak geld. Ik verwacht dat alle leveranciers de terugleververgoeding omlaag gaat schroeven, misschien wel naar nul of zelfs negatief (hoewel, mag dat?) - immers, je krijgt nu een sneeuwbaleffect dat alle klanten met salderingsoverschot naar de volgende leverancier met nog leuke teruglevertarieven rennen.
Het day-ahead tarief van vandaag heeft een minimum van 46 cent ex BTW. Natuurlijk is 46 cent veel minder dan wat Eneco eerder boodt op het modelcontract, maar er is geen enkele reden om nu onder de 10 cent uit te komen.

Als stroom uit PV echt niets waard was, dan waren de day-ahead tarieven wel bijna 0 of negatief in de middag. Maar dat is totaal niet het geval.

Het lijkt een beetje mode te zijn om te roepen dat zonnestroom niets waard is.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-11 23:01

Hehe gelukkig, want onze energiemix heeft totaal geen behoefte aan meer/nieuwe panelen. 8)7

• Dreamvoid
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:38:
Het day-ahead tarief van vandaag heeft een minimum van 46 cent ex BTW. Natuurlijk is 46 cent veel minder dan wat Eneco eerder boodt op het modelcontract, maar er is geen enkele reden om nu onder de 10 cent uit te komen.
Dan bekijk je alleen de overschot-stroom, maar je moet de stroom die gesaldeerd wordt met je verbruik ook meerekenen. Als je bv met je PV installatie 4000 kWh stroom produceert en teruglevert die Eneco voor 10 ct kan verkopen, en Eneco koopt de 3000 kWh stroom die je verbruikt voor 50 ct in, dan is zelfs een teruglevertarief van nul voor de netto 1000 kWh teruglevering nog niet genoeg voor Eneco om uit de kosten te komen.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:46
Dreamvoid schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Dan bekijk je alleen de overschot-stroom, maar je moet de stroom die gesaldeerd wordt met je verbruik ook meerekenen. Als je bv met je PV installatie 4000 kWh stroom produceert en teruglevert die Eneco voor 10 ct kan verkopen, en Eneco koopt de 3000 kWh stroom die je verbruikt voor 50 ct in, dan is zelfs een teruglevertarief van nul voor de netto 1000 kWh teruglevering nog niet genoeg voor Eneco om uit de kosten te komen.
Salderen staat hier los van. Het klopt dat iedereen mee betaalt aan de salderingsregeling. Maar met een lage terugleveringsvergoeding jaag je de mensen die alleen salderen niet weg.

• Dreamvoid
  • Niet online
Idd, je jaagt alleen de mensen met netto overschotten weg, maar dat is (vanuit Eneco) in elk geval iets. Mensen die precies naar nul salderen, daar valt niks aan te doen, tenminste onder de huidige wetgeving. Dat is verlies slikken en hopen dat de rest van je klanten genoeg opleveren.

• mv_ak
Ik dacht dat er nu per blok gesaldeerd gaat worden, ergo wat je in de zomer opwekt moet je in de zomer verrekenen met je verbruik en zo verder. En je mag dat per blok salderen wel per jaar verrekenen op de jaarafrekening, zodat het salderen per jaar heet, maar effectief doe je het met 4 blokken. Anders is de regeling zoals boven aangegeven onbetaalbaar voor bv Eneco.

Hiermee houdt de overheid zich ook aan de richtlijn dat de investering terugverdientijd in zonnepanelen in 7 jaar gaat, met de eerdere riante saldering is al behoorlijk ingelopen op die termijn, de rest smeer je uit tot de 7 jaar. (dus dat je de zomeropbrengst niet kunt wegstrepen tegen het wintergebruik).

Ander voordeel is dat voor alle energieafnemers de elektriciteitsprijs omlaag kan omdat ook zonnepaneel bezitters in de winter het reguliere tarief moeten betalen zoals iedereen. Tevens scheelt het faillissementen.

Per blok kan ook per maand inderdaad dat houdt het overzichtelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door mv_ak op 24-08-2022 17:43 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dreamvoid schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:02:
Idd, je jaagt alleen de mensen met netto overschotten weg, maar dat is (vanuit Eneco) in elk geval iets. Mensen die precies naar nul salderen, daar valt niks aan te doen, tenminste onder de huidige wetgeving. Dat is verlies slikken en hopen dat de rest van je klanten genoeg opleveren.
Jawel hoor, je kunt bijvoorbeeld per maand salderen, zoals budget energie doet. En er zullen nog wel meer mazen in de wet zitten die benut kunnen worden.

• mv_ak
Dreamvoid schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:02:
Het mes snijdt voor Eneco aan 2 kanten: want de mensen met netto overschotten gaan weg en dat zijn dus ook de mensen die naar 0 salderen. Dus een x % van de groep zonnepaneelbezitters die ze kunnen missen als kiespijn. Bij de nieuwe aanbieder: "oh u heeft zonnepanelen? Sorry wij kunnen u niet van dienst zijn".

[ Voor 6% gewijzigd door mv_ak op 24-08-2022 17:59 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dre schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:23:
Niet de meest efficiënte koeling:

[Afbeelding]

Koeling van een kapperszaak. Volgens de kapper was het er lekker koel binnen. Deur open en koelen maar met de mobiele airco's 8)7
Ha, dat ziet er bekend uit. Terwijde? Heb ik me ook al een paar keer over verbaasd..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:07
Omdat ik niet een heel nieuw topic wil openen en er hier vast veel kundige mensen zitten .... ik kan (België) een zonneboiler aanschaffen met een premie van 40% (max 2.750 euro) + 1.250 euro (derde energiebesparing). Als ik zo een beetje kijk op verkopers reken ik circa 4.000 aanschaf + 1.000 (?) Installatie voor een 350 liter zonneboiler. Volgens deze simpele bierviltjes berekening betaal ik dan 1.750 euro. Hierbij heb ik een paar vraagjes:
Kan ik beter voor een hoger rendement gaan?

Gezin van 4p, vrijstaande woning, vrouw die een koukleun is en kinderen die veeeel douchen. Deels radiatoren en vloerverwarming.

Kan ik dit gewoon aansluiten op mijn HR ketel (net nieuw....) of niet?

Bespaar ik hier serieus wat gas maar of is het dweilen met de kraan open?

Heb ik echt warme douches? Vrienden van mij hebben het 5 jaar geleden geïnstalleerd en zijn er niet super tevreden over....

Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen :)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Andrehj
Zorg schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 04:07:
Omdat ik niet een heel nieuw topic wil openen en er hier vast veel kundige mensen zitten .... ik kan (België) een zonneboiler aanschaffen met een premie van 40% (max 2.750 euro) + 1.250 euro (derde energiebesparing).

Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen :)
Je zou zelf kunnen beginnen met het stellen van deze vraag in het juiste topic:
Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2

[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 25-08-2022 08:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
(I.v.m. zero tolerance maar even in de Duurzame Kroeg)
bmoorman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:14:
Begrijp trouwens niet waarom uurprijzen rond het middaguur zó hoog zijn. Er zou toch zoveel goedkope zonnestroom zijn?
Dat baart mij ook flink zorgen. Als die uurprijzen nu, zonder vraag van warmtepompen, deel van het land heeft nog vakantie en de zonnepanelen wekken erg veel op, al zo hoog liggen, wat gaat die uurprijs in december dan doen? Dan gaat die richting de 2 euro... :o

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:21
Andrehj schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:29:
(I.v.m. zero tolerance maar even in de Duurzame Kroeg)

[...]

Dat baart mij ook flink zorgen. Als die uurprijzen nu, zonder vraag van warmtepompen [...]
Ik vrees dat je, met deze temperaturen, de L/L warmtepompen even vergeet, die behoorlijk staan te draaien overal. -5°C en het plaatje zou er zo maar eens heel anders uit kunnen zien.

[ Voor 8% gewijzigd door big bang op 25-08-2022 10:35 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Andrehj
big bang schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:35:
Ik vrees dat je, met deze temperaturen, de L/L warmtepompen even vergeet, die behoorlijk staan te draaien overal.
Dat klopt (ik dacht vooral aan de energievraag van verwarmen), maar het verbruik van L/L staat toch in geen verhouding tot de opbrengst van PV?
Ik gebruik hier momenteel zo'n 7 kWh per dag voor koeling, maar mijn PV-systeem harkt ongeveer 60 kWh per dag binnen. Netto blijft er nog veel over dus.
Geen idee trouwens hoe die verhouding landelijk is (met veel PV-velden die enorm opbrengen, maar daartegenover staan de kantoren zonder PV, maar met enorme airco-installaties). Weet iemand dat?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:17
@bmoorman @Andrehj
Eens met de zorgen. Vooral omdat de discussie ervoor vaak nog is:
"De prijs gaat zo omhoog, dit maandbedrag kan ik echt niet betalen"

En nog maar weinig:

"waar gaat mijn energie (kWh/m3) eigenlijk aan op.."

Ik denk dat die prijs rond het middaguur van eur 400/mWh een reflectie hiervan is.

Terwijl je nog zoveel kan doen, ook puur op gedrag.

Hier toch nog weer wat afgesnoept van het standby verbruik, nog een paar ledlampen geplaatst ipv halogeen en 90km/u ipv 100-120km/u (nl. een BEV), echt de droger niet meer aan
En het scheelt alles bij elkaar toch flink ( nu al 1000kWh op ~10.000 incl warmtepomp en EV)

En nu voor mn schoonvader van 88 (die al netto teruglevert) toch maar weer aan het kijken naar een extra PV setje voor 2,9x5,5m2 schuurdak.
Want inderdaad: die kWh zullen deze winter wel flink duur worden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ASW1
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Dat klopt (ik dacht vooral aan de energievraag van verwarmen), maar het verbruik van L/L staat toch in geen verhouding tot de opbrengst van PV?
Particulier gebruik zal nauwelijks een factor zijn, maar het energieverbruik voor koeling zal toch enorm zijn op dit soort warme dagen. Kantoren en andere grote gebouwen, winkels, opslag- en distributiecentra met gekoelde waren, datacentra. Denk dat het er op zonnige dagen met 15 graden buiten heel anders uitziet.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Particulier gebruik zal nauwelijks een factor zijn, maar het energieverbruik voor koeling zal toch enorm zijn op dit soort warme dagen. Kantoren en andere grote gebouwen, winkels, opslag- en distributiecentra met gekoelde waren, datacentra. Denk dat het er op zonnige dagen met 15 graden buiten heel anders uitziet.
Ik zit hier net even op mijn schermpje (werk) te kijken.
Er staan hier drie koelcompresoren.
Nummer 1 staat 300 ampere weg te stoken
Nummer 2 is net bijgekomen en draait op halflast.
Vanmiddag op het hoogtepunt staan ze alledrie te brullen.

En dan zwerven er nog een 20/25 splitjes op het dak rond.
Er staat nog een warmtepomp op het dak met 4 compressoren geen idee wat die dingen doen ik dacht dat ze met 65 ampere per stuk afgezekerd waren.
En er staat nog een co2 compressor op de koelcel te brullen die gaat met dit weer ook echt niet uit omdat de temperatuur behaalt is.

Dat opgeteld moet ik heel wat uurtjes zonnestroom opwekken omdat te compenseren met mijn 8,92kwp

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:59
Ronald.42 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Er staat nog een warmtepomp op het dak met 4 compressoren geen idee wat die dingen doen ik dacht dat ze met 65 ampere per stuk afgezekerd waren.
En er staat nog een co2 compressor op de koelcel te brullen die gaat met dit weer ook echt niet uit omdat de temperatuur behaalt is.

Dat opgeteld moet ik heel wat uurtjes zonnestroom opwekken omdat te compenseren met mijn 8,92kwp
Hoeveel (k)Wp aan PV staat er op het dak van je werk?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Ronald.42
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

Hoeveel (k)Wp aan PV staat er op het dak van je werk?
0,0.. 7(8)7

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zojuist kwam ik op een Nederlandse nieuwssite de zogeheten 'energieschutting' tegen. Helaas een premium artikel. Wat vinden jullie: gebakken lucht, of mooie innovatie? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1qmRh26NORIXQq7JGLJwfZRgBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0h1TUUtB1ZmK1tEMC5rCR3y.jpg?f=fotoalbum_large
"Vanaf de schutting gaan 2 leidingen die in de grond worden gelegd naar de warmtepomp die hiermee de woning verwarmd en warm tapwater maakt. Het voordeel van dit systeem is dat het geen geluid maakt en een goed rendement heeft door de instraling van het zonlicht.

Voor bestaande woningen die al een gasaansluiting hebben is voor de configuratie te kiezen hybride opstelling. Voor dit type woning is een Energieschutting van 4 strekkende meter nodig en zal 60% aan gas worden bespaard.

Voor goed geïsoleerde woningen of nieuwbouw is 6 meter schutting nodig en kan worden verwarmd zonder gas."

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Squawk schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:34:
Zojuist kwam ik op een Nederlandse nieuwssite de zogeheten 'energieschutting' tegen. Helaas een premium artikel. Wat vinden jullie: gebakken lucht, of mooie innovatie? :)

[Afbeelding]

[...]
Gewoon een hele inefficiente zonneboiler is het dan toch? Ik zou er mijn geld niet insteken.

Er zijn altijd huizen die geen gunstig dak hebben, voor wie dit misschien nog wat zoden aan de dijk zet.

• Squawk
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Gewoon een hele inefficiente zonneboiler is het dan toch? Ik zou er mijn geld niet insteken.

Er zijn altijd huizen die geen gunstig dak hebben, voor wie dit misschien nog wat zoden aan de dijk zet.
Dat is ook mijn eerste indruk. Als ik naar mijn eigen tuin kijk, met de achtertuin op het noorden, valt er gedurende de hele dag veel schaduw op mijn erfafscheiding. Zonneboilers en -panelen liggen niet voor niets vaak op een dak. Hoe doe je dat met je buren? Zij mogen de schutting niet afschermen, maar profiteren niet van de opbrengst als het alleen aan jouw warmtepomp is aangesloten. In het midden van je eigen tuin een schutting plaatsen? :D

Aan de andere kant..., mochten de kosten van een dergelijke schutting laag zijn én valt er weinig schaduw op de erfafscheiding, dan is het wellicht een extra optie om het gasverbruik terug te dringen. Wat daadwerkelijk de kosten van een energieschutting zijn is mij onbekend.

[ Voor 10% gewijzigd door Squawk op 25-08-2022 14:03 ]

• hood
  • Laatst online: 14-11 19:47

[Afbeelding]

[...]
Best interessant, enige verschil met een gewone warmtepomp is de verdamper. Deze is groot uitgevoerd (schutting) en zal zijn warmte passief uit de lucht moeten halen. Normaal is de verdamper een radiator die met een geforceerde luchtstroom opgewarmd wordt.

Voordeel:
Als de zon de schutting opwarmt zal de COP hoger zijn dan bij een normale WP

Nadeel:
Als er geen wind staat in de winter zal de COP lager zijn dan bij een normale WP
Ik vermoed de prijs, je zal heel wat oppervlakte moeten creëren om genoeg warmte uit de lucht te kunnen halen.

Never fall in love with your own design!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Squawk schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Dat is ook mijn eerste indruk. Als ik naar mijn eigen tuin kijk, met de achtertuin op het noorden, valt er gedurende de hele dag veel schaduw op mijn erfafscheiding. Zonneboilers en -panelen liggen niet voor niets vaak op een dak. Hoe doe je dat met je buren? Zij mogen de schutting niet afschermen, maar profiteren niet van de opbrengst als het alleen aan jouw warmtepomp is aangesloten. In het midden van je eigen tuin een schutting plaatsen? :D
Ja dan zet je hem op jouw deel van de grond. 2 schuttingen naast elkaar dus. Ieder betaalt zijn eigen schutting.
Aan de andere kant..., mochten de kosten van een dergelijke schutting laag zijn
:D :D :D ;)
én valt er weinig schaduw op de erfafscheiding, dan is het wellicht een extra optie om het gasverbruik terug te dringen. Wat daadwerkelijk de kosten van een energieschutting zijn is mij onbekend.
Tsja, warmtepompboiler is dan toch handiger, en goedkoper.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Squawk schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Dat is ook mijn eerste indruk. Als ik naar mijn eigen tuin kijk, met de achtertuin op het noorden, valt er gedurende de hele dag veel schaduw op mijn erfafscheiding. Zonneboilers en -panelen liggen niet voor niets vaak op een dak.

Aan de andere kant..., mochten de kosten van een dergelijke schutting laag zijn én valt er weinig schaduw op de erfafscheiding, dan is het wellicht een extra optie om het gasverbruik terug te dringen. Wat daadwerkelijk de kosten van een energieschutting zijn is mij onbekend.
zonneboilers en zonnepanelen liggen ook op daken omdat je ze daar op een fatsoenlijke manier goedkoop op kan plaatsen, een schutting ervan maken kan prima, maar wordt al heel erg snel heel erg duur omdat het naast moet werken ook constructief in orde moet zijn en het ook nog om aan te gleuren moet wezen. Het is natuurlijk ook niet handig dat je beperkt ben in het kiezen van je plantjes e.d. in de tuin. het is goed dat dit soort dingen er zijn, maar mijn verwachting is dat het voorlopig net zo niche is als zonnepanelen geintegreerd in de gevel.

het is trouwens wel een groot voordeel dat die potencieel lekkende dingen niet op het dak liggen >:)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 25-08-2022 14:08 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hood schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Best interessant, enige verschil met een gewone warmtepomp is de verdamper.
Het is geen warmtepomp. Het is niets anders dan buizen waar water (of andere vloeistof) doorheen loopt. En ja die kun je aansluiten op een warmtepomp (met verdamper).

Het gaat dan natuurlijk vooral om zonlicht opvangen, niet opwarming door convectie.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 25-08-2022 14:11 ]

• Karp
  • Laatst online: 19:19
Misschien waardevoller (maar lastiger te ontwerpen) als gevelbekleding?

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Karp schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:10:
Misschien waardevoller (maar lastiger te ontwerpen) als gevelbekleding?
probleem is dat een gebouw veel langer mee gaat dan dergelijke techniek. je moet je er dus bewust van zijn dat je waarschijnlijk een gevel maakt voor 15-30 jaar dat is ook de reden dat panelen op gevels niet echt wil aanslaan. leuk om en jaren 60 flat te vergroenen, maar die zitten in zijn geheel al in de herfst van hun leven, dus dan is een gevel toevoegen met een beperkte levensduur zo raar niet. Op nieuwbouw is dergelijke montage erg onderhouds/vervang kosten verhogend, je moet immers over X jaar opzoek naar iets wat past terwijl het product wat jij had inmiddels niet meer bestaat of andere maten heeft.

• Andrehj
hood schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:05:
Voordeel:
Als de zon de schutting opwarmt zal de COP hoger zijn dan bij een normale WP
Als de zon schijnt heb ik nauwelijks warmte nodig....
Nadeel:
Als er geen wind staat in de winter zal de COP lager zijn dan bij een normale WP
Ik vermoed de prijs, je zal heel wat oppervlakte moeten creëren om genoeg warmte uit de lucht te kunnen halen.
En in de winter staat de zon veel te laag en schijnt ie te kort, zodat dat ding altijd in de schaduw staat... |:(
Een typisch geval van gebakken lucht. Als al die koekenbakkers die hun tijd met dit soort slecht renderende onzin verdoen gewoon L/W of L/L warmtepompen zouden bouwen en installeren zouden ze veel nuttiger zijn.

• ASW1
  • Nu online
Wel machtig mooi om zo'n schutting een defrost te zien doen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:35
de Peer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Het is geen warmtepomp. Het is niets anders dan buizen waar water (of andere vloeistof) doorheen loopt. En ja die kun je aansluiten op een warmtepomp (met verdamper).

Het gaat dan natuurlijk vooral om zonlicht opvangen, niet opwarming door convectie.
Het kan zeker wel de buitenunit van de warmtepomp zijn.

Dit wordt ook gedaan met panelen achterzonnepanenelen waar dan koelmiddel doorheen loopt. Een soort PVT systeem, maar dan niet met glycol en iets praktischer (kan met ieder zonnepaneel)

COP is dan in de basis niet veel anders dan andere systemen maar kan in heel veel omstandigheden (zon/wind) flink verbeteren.

Ik geloof heel erg in allerlei oplossingen om zonder reguliere buitenunit (met lawaai) te gaaj werken.
Een schutting is wellicht iets te ingrijpend in veel gevallen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Team Welles

@Squawk leuk idee, totdat het sneeuwt en hij een defrost moet doen.
Veel succes met het oogsten van warmte in dat geval :)

Bij PVT glijdt de sneeuw er tenminste nog af, hierbij niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Squawk
  • Niet online
Ik zie nu dat Hardware Info er recent ook een kort berichtje over heeft gepubliceerd. De gemeente Amersfoort wees de bedrijven onlangs nog 50.000 euro uit het Toekomstfonds voor Duurzame Ontwikkeling toe.

Ze zoeken in elk geval goed de publiciteit de afgelopen weken...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[Afbeelding]

[...]
Ik zag het ook maar ik had er niet goed naar gekeken, ik dacht dat het de buitenunit voor een WP was.
Maar als het een zonneboiler is, kun je dan niet beter je schutting volhangen met zonnepanelen? Dan heb je iig geen verlies van warmte door de leidingen en dan heb je in de zomer ook nog wat aan de stroom die opgewekt wordt.

• Tehh
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

De HVAC installatie waar ik werk verbruikt ook zo'n 250.000 kWh per maand. Oftewel, mijn jaarverbruik in de 8 uur die ik hier zit :)
Het is maar goed dat ik hier niet in mijn eentje werk.

• Squawk
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Ik zag het ook maar ik had er niet goed naar gekeken, ik dacht dat het de buitenunit voor een WP was.
Maar als het een zonneboiler is, kun je dan niet beter je schutting volhangen met zonnepanelen? Dan heb je iig geen verlies van warmte door de leidingen en dan heb je in de zomer ook nog wat aan de stroom die opgewekt wordt.
Ik heb zelf geen interesse in deze schutting. Zag het bericht op een nieuwssite en dacht laat ik het eens delen en ter discussie stellen in de Duurzame Kroeg. :)

• Ronald.42
  • Niet online
Tehh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

De HVAC installatie waar ik werk verbruikt ook zo'n 250.000 kWh per maand. Oftewel, mijn jaarverbruik in de 8 uur die ik hier zit :)
Het is maar goed dat ik hier niet in mijn eentje werk.
Mjah het zijn grote getallen.
Ik krijg 1 maand hier van mijn levensdagen niet op denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNbaYdwBI8xnrSjE48ifh_p4R44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqvdw5s4ic6yOCutsXcBJrul.jpg?f=fotoalbum_large

Gas is helemaal absurd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHP2EPKgtd6HSkDdOqLepkUjeGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fivmhb83u0NiqPWlQiiQ35xI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald.42 op 25-08-2022 15:24 ]

• !null
Proton_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:51:
@Squawk leuk idee, totdat het sneeuwt en hij een defrost moet doen.
Veel succes met het oogsten van warmte in dat geval :)

Bij PVT glijdt de sneeuw er tenminste nog af, hierbij niet.
Hoe bedoel je, het is verticaal dus er blijft geen sneeuw op. Sneeuw er tegen aan onderaan zal vast iets invloed hebben maarja.

Overigens is dit waarschijnlijk iets van een 5kW systeem o.i.d., dus dat wil zeggen heel veel oppervlakte met weinig vermogen.
Mij lijkt dat defrosts amper nodig zijn maar kan dat niet beargumenteren.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:12

[Afbeelding]

[...]
Ze zijn van Optisolar. Prijs op aanvraag. Ik zou ze laten ingraven. Dan vangen ze over het jaar evenveel warmte, maar je kunt die warmte er dan ook in de winter nog uit halen. En op de erfgrens een diervriendelijke heg planten.

• Karp
  • Laatst online: 19:19
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Het kan zeker wel de buitenunit van de warmtepomp zijn.

Dit wordt ook gedaan met panelen achterzonnepanenelen waar dan koelmiddel doorheen loopt. Een soort PVT systeem, maar dan niet met glycol en iets praktischer (kan met ieder zonnepaneel)

COP is dan in de basis niet veel anders dan andere systemen maar kan in heel veel omstandigheden (zon/wind) flink verbeteren.

Ik geloof heel erg in allerlei oplossingen om zonder reguliere buitenunit (met lawaai) te gaaj werken.
Een schutting is wellicht iets te ingrijpend in veel gevallen.
Het zal je niet verbazen dat het bedrijf ook PVT maakt!

• BarryH
Ik begrijp niet dat netbeheerders hier niet iets over zeggen.
Deze "PVT" achtige systemen hebben allemaal het aanvries-en-geen-defrost probleem.
Oftewel bij vorst snel verwarmen op het elektrisch element.
Waar de netbeheerder zo bevreest voor is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Team Welles

@!null we hebben inderdaad al een poosje geen winter gehad, en een dun laagje rijp zal geen probleem zijn.
Maar als hij in een winter één defrost moet doen maar dat niet kan, heb je dagenlang een probleem.
In het archief vind ik bijvoorbeeld zo'n foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg6IUguAF9PVtO-VhVJ4HCNZ4ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gH8FxQBD9aFfdTuvuxkgj2lg.jpg?f=fotoalbum_large
Als je thermoschutting er zo uitziet kan je maar beter nog een straalkachel als backup hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hood
  • Laatst online: 14-11 19:47
Ronald.42 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Mjah het zijn grote getallen.
Ik krijg 1 maand hier van mijn levensdagen niet op denk ik.

[Afbeelding]

Gas is helemaal absurd...
[Afbeelding]
Hier ook zoiets, 1,5 MWh en 500.000m3 gemiddeld per maand. Maar goed dan heb je ook wel heel veel lekkere kaas }:O

Never fall in love with your own design!

• Andrehj
Stel:
  1. Het gas kost 2 (of 3!) euro per kuub
  2. De meesten mensen in dit land hebben geen warmtepomp.
  3. Er zijn veel PV-bezitters met een overschot aan PV-opbrengst (zeker na zo'n goede zomer).
  4. De terugleververgoeding die ze krijgen is rond de 9 cent.
  5. De mensen willen toch hun huis verwarmen, en liefst zo goedkoop mogelijk.
Als je dan uitrekent dat een kWh uit gas 25 à 40 cent kost (en dat wordt nog elke dag meer), dan weet ik wel wat er komende winter gaat gebeuren...
Men gaat massaal met straalkacheltjes verwarmen.

Drie keer raden wat dat met de stabiliteit van het net gaat doen. ;w Ik denk dat de netbeheerders peentjes zweten, en dat is niet vanwege de warmte.

Toch maar eens kijken waar ik nog een drie-fasen dieselgenerator op de kop kan tikken....

• IvoB2
De PV bezitters hebben doorgaans een aanzienlijk energieoverschot in de zomer en niet in de winter.
Tegen de tijd dat men zijn woning wil verwarmen is die overschot al lang opgesoupeerd.
Er bestaat, spijtig genoeg, nog steeds niet zoiets als seizoensopslag voor individuele PV-opwekking.

Waarom een driefase generator?
Mijn thuisaccu wordt perfect, indien nodig - dus alleen bij een noodscenario zoals jij schetst - met een 1F aggregaat van 8 kVA.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2022 16:51 ]

• deejeebv
IvoB2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:49:
De PV bezitters hebben doorgaans een aanzienlijk energieoverschot in de zomer en niet in de winter.
Tegen de tijd dat men zijn woning wil verwarmen is die overschot al lang opgesoupeerd.
Er bestaat, spijtig genoeg, nog steeds niet zoiets als seizoensopslag voor individuele PV-opwekking.
Ja hoor, dat heet saldering :)

• IvoB2
Echt?
Saldering is een euro gegeven, geen kWh gegeven.
Je dacht toch niet echt dat je in de winter te stroom kreeg teruggeleverd die je zelf in de zomer hebt geproduceerd? Die komt dan grotendeels uit dezelfde centrales al voor iemand zonder PV.
Of bedoel je misschien dat je je gesladeerde euro's, bij een netuitval, gaat omzetten in andere brandstof om tijdens de winter te verstoken?

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2022 16:54 ]

• deejeebv
IvoB2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:52:
Echt?
Je dacht toch niet echt dat je in de winter te stroom kreeg teruggeleverd die je zelf in de zomer hebt geproduceerd? Die komt dan grotendeels uit dezelfde centrales al voor iemand zonder PV.
Nee, natuurlijk niet, maar voor die gebruikers van de elektrische kacheltjes werkt het wel zo, niet duurzaam voor milieu, maar wel voor hun portemonnee.

• IvoB2
Dan heb je het punt van Andrehj toch niet goed begrepen vrees ik.
Elektrische kacheltjes, toch diegene die ik ken, werken gewoon op netstroom.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2022 16:56 ]

• big bang
IvoB2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:52:
Echt?
Rekenvoorbeeld:
Je hebt 4000kWh geproduceerd en in december slechts 3000kWh verbruikt. Dan kun je voor die laatste 100kWh 9ct/ kWh terugkrijgen, of je kunt ze met COP 1 opstoken en minder m3 gas gebruiken.

• IvoB2
Ja, zolang het scenario van Andrehj zich niet volstrekt.
Een individuele elektrische kachel heeft netstroom nodig.
Een CV op gas heeft meestal een pomp op elektriciteit. Zonder netstroom, voor diegenen die daar niet op voorzien zijn, dus ook geen CV in de winter. :+

[ Voor 66% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2022 17:06 ]

• big bang
Andrehj schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:39:

Als je dan uitrekent dat een kWh uit gas 25 à 40 cent kost (en dat wordt nog elke dag meer), dan weet ik wel wat er komende winter gaat gebeuren...
Je overschat de gemiddelde consument denk ik; die gaat daar namelijk helemaal niet aan rekenen maar doet gewoon wat ze altijd doen, en zijn al lang blij dat ze (een deel van) de energielasten terugkrijgen via hun PV.

• IvoB2
Mee eens.
De gemiddelde consument gaat pas nadenken wanneer hun voor voldongen feiten worden gesteld en vraagt dan doorgaans de overheid om een oplossing.

• BarryH
Kortom: isoleren, isoleren, extra PV (om in de winter eigen opwek te hebben), en nog eens kritisch naar je verbruik kijken

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BarryH Je bedoelt zeker je zelf isoleren (2 truien, dikke sokken, elektrische warmtedeken etc.) :Y

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• IvoB2
@BarryH Inderdaad en nog beter een back up er bovenop.
Je hebt niets aan PV wanneer er een laag hardbevroren sneeuw op je PV ligt of het is, zoals vorige winter, weken aan een stuk donker en grijs weer.
De tendens is er eentje van geblokkeerde weersystemen die wekenlang aanhouden.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2022 17:11 ]

• !null
Andrehj schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:39:
Stel:
  1. Het gas kost 2 (of 3!) euro per kuub
  2. De meesten mensen in dit land hebben geen warmtepomp.
  3. Er zijn veel PV-bezitters met een overschot aan PV-opbrengst (zeker na zo'n goede zomer).
  4. De terugleververgoeding die ze krijgen is rond de 9 cent.
  5. De mensen willen toch hun huis verwarmen, en liefst zo goedkoop mogelijk.

Drie keer raden wat dat met de stabiliteit van het net gaat doen. ;w Ik denk dat de netbeheerders peentjes zweten, en dat is niet vanwege de warmte.

Toch maar eens kijken waar ik nog een drie-fasen dieselgenerator op de kop kan tikken....
Ja ik zie het soms ook wat somber in. Al zal het wel meevallen in de praktijk.

Ik heb nog iets van 500 tot 1000kWh te kort en dat kan al op 1 fase super langzaam 500W of 1000W ofzo.
Misschien dan diesel, dan kan ik dat (in toekomst) op eigen algendiesel laten lopen (over seizoensopslag gesproken)
En op de blauwe diesel gemaakt van afvalstromen.

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik heb inmiddels al 65-plussers gesproken die dezelfde conclusie hebben getrokken en straalkacheltjes hebben gekocht om hun PV-stroom overschot te gebruiken, dat gaat idd nog leuk worden.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:33

ericplan

5180 Wp PV

Dreamvoid schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:29:
Ik heb inmiddels al 65-plussers gesproken die dezelfde conclusie hebben getrokken en straalkacheltjes hebben gekocht om hun PV-stroom overschot te gebruiken, dat gaat idd nog leuk worden.
Het enige voordeel is dat die 65-plussers zich ook nog van voor het aardgas herinneren dat er alleen in de woonkamer gestookt werd en de rest van het huis koud was. Ze zullen dus niet overal tegelijk met elektrische kachels gaan stoken, maar alleen waar ze verblijven.

A'dam PVOutput

• Andrehj
IvoB2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:49:

Waarom een driefase generator?
Dan kan ik mijn warmtepomp ook aan zetten. Maar ik kom er net achter dat een 3-fasen inverter generator best zeldzaam en erg duur is.
Dus het zal wel een 1-fase invertermodelletje worden. Dan zet ik alle fasen in huis parallel, en moet ik alleen WP en PV uit zetten.
Mijn thuisaccu wordt perfect, indien nodig - dus alleen bij een noodscenario zoals jij schetst - met een 1F aggregaat van 8 kVA.
8 kW. Dat is een hele dikke generator.

• mv_ak
Dreamvoid schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:29:
Mag toch aannemen dat de overheid hier een stokje voor steekt. Salderen per maand, dan is het snel klaar en het gebeurt al alleen heeft niet iedereen het door. Of verrekening in euro's van het salderingstegoed à 9ct/kWh. En mag je van dat tegoed of gas of elektriciteit kopen.

• IvoB2
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

Ja ik zie het soms ook wat somber in. Al zal het wel meevallen in de praktijk.

Ik heb nog iets van 500 tot 1000kWh te kort en dat kan al op 1 fase super langzaam 500W of 1000W ofzo.
Misschien dan diesel, dan kan ik dat (in toekomst) op eigen algendiesel laten lopen (over seizoensopslag gesproken)
En op de blauwe diesel gemaakt van afvalstromen.
Waarom zou dat superlangzaam moeten gaan? Met 1F-8 kVA kom je al een heel eind hoor.
Ik kom hier zelden boven de 5 kVA uit.
En je maakt er elektriciteit mee aan 25 c€/kwh. :)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:33

ericplan

5180 Wp PV

Maar even hier, geen idee uit welke krant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLldtrPtoRgGnQvuHOKuRgMRPTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2JBr5uN3zgMUezLiCjITiAa.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 84 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.