Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.392 views

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Andrehj schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:58:
[...]
8 kW. Dat is een hele dikke generator.
Op stookolie hè, uiteraard niet op diesel.
En dient alleen om, in nood, de 15 kWh accu geladen te houden.
Alles loopt hier via de back up accu en in nood verbruikt CV en SWW hoogstens 40-80 Wh per 36 uur.
Ik woon dan ook in het land dat zijn kernreactoren gaat sluiten, de heropstart volledig in buitenlandse handen heeft gegeven en doet of ze nog een jaar of 10 hebben om dat op orde te krijgen. :+
Hopelijk nooit in de praktijk nodig maar een verzekering sluit je beter af voor de crisis dan erna. :)

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:19
ericplan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:44:
Maar even hier, geen idee uit welke krant.
[Afbeelding]
Dan worden JUIST die lage inkomens met slecht geïsoleerde huizen 4 dubbel genaaid.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:11
IvoB2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:40:
[...]

Waarom zou dat superlangzaam moeten gaan? Met 1F-8 kVA kom je al een heel eind hoor.
Ik kom hier zelden boven de 5 kVA uit.
En je maakt er elektriciteit mee aan 25 c€/kwh. :)
Waarom, dan moet ik een grotere duurder aggregraat kopen.

Ik heb al accupakket mer omvormer die voldoende vermogen kan leveren voor ons huis.
Die kan prima met 1000W geladen worden en dan red ik het wel.

Ik vind het eigenlijk belangrijk om de efficiëntste belasting van een aggregraat te vinden zodat die het zuinigst loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 25-08-2022 19:19 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• !null
Proton_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:53:
@!null we hebben inderdaad al een poosje geen winter gehad, en een dun laagje rijp zal geen probleem zijn.
Maar als hij in een winter één defrost moet doen maar dat niet kan, heb je dagenlang een probleem.
In het archief vind ik bijvoorbeeld zo'n foto:
[Afbeelding]
Als je thermoschutting er zo uitziet kan je maar beter nog een straalkachel als backup hebben.
En @Karp

Waarom zou er geen defrost kunnen plaats vinden?

Volgens mij is voornaamste dat glycol gebaseerde systemen stroperig kunnen worden, en dan gaat alles bevriezen aan buitenkant en weinig doorstroming meer vanwege stroperigheid.

Er zijn ook gewoon systemen (zoals van Climer) die panelen met koelmiddel hebben, die achter zonnepanelen gaan. Dan heb je in ieder geval niet het probleem van stroperig wordende glycol.

• IvoB2
Andrehj schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

8 kW. Dat is een hele dikke generator.
Valt mee hoor. Een 150 kf op wielen en dus mobiel. Dus komt alleen uit de berging wanneer echt nodig.

• IvoB2
Lijkt de logica zelve maar hiet in Vlaanderen zijn ze het tegenovergestelde van plan. Hoe meer kWh je verbruikt hoe goedkoper het wordt per kWh.

• !null
Ik zoi dan een diesel aggregraat willen omdat je dan hernieuwbare diesel kan gebruiken ipv uit de olie gewonnen. Echter zit je dan meteen aan krachtigere exemplaren.

Eigenlijk moet je dan ook nog warmte er af kunnen tappen zodat je daarmee het buffervat opwarmt, dan heb ik echt weinig (hernieuwbare) diesel nodig om de winter door te komen.

Toch ook maar eens kijken naar een kleine windmolen :+
Ditmaal niet vanuit een of andere rekensom (waarin een kleine windmolen altijd in het nadeel is), maar meer vanuit "overleven" gedachte waarin alles helpt.

[ Voor 54% gewijzigd door !null op 25-08-2022 19:48 ]

• IvoB2
Ik heb een verticaal SWW buffervat van 300L waarbij slechts de bovenste 150 L verwarmd wordt door de WP (zelfde buitenunit als voor koeling en CV) en die neemt maar max. 4,1 kW op wat nog onder het vermogen van de accu zit. De 300L zit dan nog eens onderaan aangesloten aan een afzonderlijke pomp die warmte ontrekt via een warmtewisselaar geplaatst in de rug van de speksteenkachel van 2,7 ton. SWW is dan gewoon een bijproduct van CV via de kachel. En die pomp verbruikt maar een 4 W gedurende een 10-tal uur in een tijdsvork van 36 tot 48 uur. Hout uiteraard uit eigen bosbeheer (meer dan ik kan verzetten want ik gebruik zo veel mogelijk de WP op PV en rechtstreekse zonne-instraling via een op het ZZO gerichte glazen wand.
Kan in nood dus meerdere richtingen uit.
Zoals eerder gezegd is een windmolen hier geen optie (als het al zou renderen) wegens op drie windrichtingen ingesloten door bomen tot 25 meter hoogte.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:03
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:46:
Ik zoi dan een diesel aggregraat willen omdat je dan hernieuwbare diesel kan gebruiken ipv uit de olie gewonnen. Echter zit je dan meteen aan krachtigere exemplaren.

Eigenlijk moet je dan ook nog warmte er af kunnen tappen zodat je daarmee het buffervat opwarmt, dan heb ik echt weinig (hernieuwbare) diesel nodig om de winter door te komen.

Toch ook maar eens kijken naar een kleine windmolen :+
Ditmaal niet vanuit een of andere rekensom (waarin een kleine windmolen altijd in het nadeel is), maar meer vanuit "overleven" gedachte waarin alles helpt.
Heb je nog een fossiele vierwieler? Hier zou het ecodieseltje ingezet worden als aggregaat. Vanwege het start/stop systeem zit er ook nog eens een dikke agm accu in en een behoorlijke dynamo.

• Surfari
Surfari schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Heb je nog een fossiele vierwieler? Hier zou het ecodieseltje ingezet worden als aggregaat. Vanwege het start/stop systeem zit er ook nog eens een dikke agm accu in en een behoorlijke dynamo.
Ach nee ik lees het nu je rijdt E👍.

• IvoB2
En dat geeft over een jaar of twee weer extra accu opslagcapaciteit in tijden van nood.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2022 20:09 ]

• !null
Surfari schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Ik zou dit niet aanraden, want de gemiddelde dynamo is nog steeds erg inefficient en kan bij stationair weinig leveren zonder zichzelf kapot te maken.

Wel kan dit misschien een stuk beter met een 48V mild-hybrid. Die heeft een goede efficiënte borstelloze elektromotor. Ik heb naar die van VAG gekeken, daar zit een ~10kW elektromotor bij (op 48V) en een 48V naar 12V converter van 2000W. Maar goed, geen idee hoe hij er op reageert.

Voor de backup zou ik best een benzine aggregraat kunnen nemen, dan is het betaalbaar. Ik heb nog een 20 liter jerrycan, kan ik een week mij uitzingen.
Voor iets langer termijns is diesel interessanter omdat ik dan in warmere tijden algendiesel kan maken, of gerecyclede diesel kan kopen.

@IvoB2 Als je voor een liter brandstof 3kWh stroom krijgt en 7kWh warmte dan hoeft de warmtepomp wellicht niet eens zoveel te draaien.
Ik wil ook naar een buffervat toe denk ik, dus wel interessant om mee te nemen.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb in een grijs verleden al eens een 1 cilinder diesel gekoppeld aan een 7,5kw elektromotor.
Dat ding liep op gebruikte frituur olie en drukte 5 kw het net in.
Het nadeel was wel dat het een geweldige schijtherrie was en de hele buurt stinkt naar patat.
In de uitlaat had ik een warmtewisselaar waarmee ik water kon verwarmen.
Het werkte op zich prima, maar duurzaam of gezellig voor de buren wil ik het niet noemen.

Later heb ik nog eens 1 gebouwd voor iemand anders met een 3 cilinder deutz en een 15Kw motor die draait nog steeds af en toe als hij weer een voorraad " brandstof" heeft.
Dat ding doet 12Kw het net op.

Het kan allemaal, maar doe mij maar een dak vol panelen dat is een stuk stiller en minder onderhoud.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zijn er hier gebruikers van de website UMeter? Ik krijg sinds 23 augustus de melding '008 De verzoekende partij is niet geautoriseerd'.
Nu zijn ze dat al wel bijna 2 jaar, dus mogelijk een foutje die bij iedereen speelt. Als er hier mensen zijn die de afgelopen dagen wel gewoon data zichtbaar hebben dan neem ik even contact met ze op.

• !null
@Ronald.42 Hoe krijg/kreeg je dat netjes het net op dan? Moet ik dat voor me zien dat je een motor echt matcht op de 50hz en 3 fase AC motor?
Of een andere vorm waarmee je de stroom het net op krijgt?
Standaard aggregraat gaat natuurlijk gewoon zijn eigen 50hz maken.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:02
Janpietertje89 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

Dan worden JUIST die lage inkomens met slecht geïsoleerde huizen 4 dubbel genaaid.
Alleen als die in een heel groot huis wonen.

Stel: het energie budget is afhankelijk van het aantal personen in het huishouden, iets van a*n+b, waarbij a de energie is die men nodig heeft voor het verwarmen van de slaapkamer, kort te douchen en de laptop en licht te laten draaien per persoon. B is dan de energie om überhaupt het huis een beetje warm te houden, de kookplaat warm te krijgen etc. En die setting voor een matig geïsoleerd rijtjeshuis.

Die energie uit dat budget, kun je dan heel voordelig kopen. Heb je meer nodig omdat je vrijstaand maar slecht geïsoleerd woont? Of je jacuzzi wilt warm houden in de winter of de airco op 19 graden zet in de zomer? Dan mag dat, maar betaal je er dik voor.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Tehh Die gebruik ik.
. en ik zie dezelfde melding (voor meerdere / alle adressen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Surfari
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Ik zou dit niet aanraden, want de gemiddelde dynamo is nog steeds erg inefficient en kan bij stationair weinig leveren zonder zichzelf kapot te maken.

Het is maar voor een noodgevalletje. De stroom valt hier zelden uit. Via een dc converter kan ik een omvormer aansluiten en heb ik 120 watt beschikbaar. Genoeg voor laptop, telefoon etc laden, router, radio.
In een extreem geval zou ik de twee accu's van mijn mini offgridsysteem individueel op kunnen laden en daarna is er via de omvormer 2400 Watt beschikbaar. Circa 2 kWh(3 a 4 kWh kan ook maar dan gaan de accu's kapot.)
Het is niet dat ik promoot om het zo te doen. Ik heb de wagen en ik heb een omvormertje. In een noodgeval kan ik mezelf van wat netspanning voorzien.

[ Voor 9% gewijzigd door Surfari op 26-08-2022 00:08 ]

• Ronald.42
  • Niet online
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:39:
@Ronald.42 Hoe krijg/kreeg je dat netjes het net op dan? Moet ik dat voor me zien dat je een motor echt matcht op de 50hz en 3 fase AC motor?
Of een andere vorm waarmee je de stroom het net op krijgt?
Standaard aggregraat gaat natuurlijk gewoon zijn eigen 50hz maken.
Gewoon een driefasen ac motor.
Je zorgt dat de diesel dichtbij het elektromotor toerental draait. Plus minus 10rpm in de buurt.
Dan aan het net koppelen met een ster driehoek dan zal de motor synchroniseren met het net.
En dan voorzichtig gas bijgeven tot de gewenste terugleverstroom.

Als het net wegvalt zal de ac motor ook stoppen met leveren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06
big bang schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Alleen als die in een heel groot huis wonen.

Stel: het energie budget is afhankelijk van het aantal personen in het huishouden, iets van a*n+b, waarbij a de energie is die men nodig heeft voor het verwarmen van de slaapkamer, kort te douchen en de laptop en licht te laten draaien per persoon. B is dan de energie om überhaupt het huis een beetje warm te houden, de kookplaat warm te krijgen etc. En die setting voor een matig geïsoleerd rijtjeshuis.

Die energie uit dat budget, kun je dan heel voordelig kopen. Heb je meer nodig omdat je vrijstaand maar slecht geïsoleerd woont? Of je jacuzzi wilt warm houden in de winter of de airco op 19 graden zet in de zomer? Dan mag dat, maar betaal je er dik voor.
Toen wij verhuisde van een 50 jaar oude eengezinswoning naar een 20 jaar oude 2-onder-1 kap ging ons gasverbruik van 2000 naar 1500m3. We hadden niets veranderd aan ons gedrag (eerder meer verwarming door thuiswerken)

Zet je dit energiebudget dus op 16000kwh voor mijn gas deel en 2000kwh voor elektra, dan hoef ik voorlopig niets te veranderen en gaat mijn energierekening omlaag.

Voor een alleenstaande met 3 kinderen in een slecht geïsoleerde huurwoning gaat de energierekening omhoog om mijn 'goede gedrag' (wat in mijn geval alleen het geluk is geweest dat ik een beter geïsoleerd huis kon financieren)te belonen

Wil je dit goed doen dan zul je het energielabel van de woning mee moeten nemen in de berekening, en voor je het weet ontstaat er een lucratieve handel in G-label energielabels. Dit kunnen we vervolgens geautomatiseerd filteren met fraude bescherming mechanisme bij de belastingdienst en we hebben toeslagenaffaire 2.0 gecreëerd. Daarnaast is er het nadeel dat isoleren financieel oninteressant wordt aangezien je een beter energielabel krijgt en dus een lager energiebudget.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:23

ericplan

5180 Wp PV

Uit het oogpunt van het klimaat is een energiebudget natuurlijk wel eerlijk, we hebben immers maar een aarde. De uitwerking van zo’n budget is inderdaad wel super ingewikkeld want, zoals eerder gesteld, het heeft flinke inkomensinvloeden.

A'dam PVOutput

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06
Misschien is het meest eenvoudige nog wel om, vergelijkbaar aan de 15% gasreductie in Europa, voor iedereen het individuele energieverbruik van de afgelopen 5 jaar te middellen en dat als budget te geven, en dan jaarlijks met x% reduceren. Ga je isoleren dan ben je spekkoper. Wil je een jacuzzi dan zul je ook iets anders moeten doen.

En voor de verhuurders: doe je niets aan verduurzaming, dan mag je de huur niet indexeren

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
LinuZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:29:
Misschien is het meest eenvoudige nog wel om, vergelijkbaar aan de 15% gasreductie in Europa, voor iedereen het individuele energieverbruik van de afgelopen 5 jaar te middellen en dat als budget te geven, en dan jaarlijks met x% reduceren. Ga je isoleren dan ben je spekkoper. Wil je een jacuzzi dan zul je ook iets anders moeten doen.

En voor de verhuurders: doe je niets aan verduurzaming, dan mag je de huur niet indexeren
Eenvoudig? Ik verhuis later dit jaar van een matig geïsoleerde woning naar een prima geïsoleerde woning. Ik zal alvast een jacuzzi bestellen! :+

• IvoB2
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:38:
Als je voor een liter brandstof 3kWh stroom krijgt en 7kWh warmte dan hoeft de warmtepomp wellicht niet eens zoveel te draaien.
Ik wil ook naar een buffervat toe denk ik, dus wel interessant om mee te nemen.
De bedoeling van de aggregaat is niet om er het huishouden op te laten draaien maar louter een noodvoorziening tussen half november en half februari.
Ik kom nu, berekend op de grauwe winter van 2021-2022, een 350 kWh te kort met een PV installatie van 5,6 kWp en een dubbele AC/DC omzetting. Plan is om eenmaal off grid de PV installatie te upgtaden naar minimaal 12 kWp en uiteraard dan een omvorming DC/AC minder wat nog eens een lager verlies geeft. (van nu 90% naar dan 98%). Dan zal de aggregaat nog minder moeten draaien.
Het is en blijft diesel (fossiel) dus zoveel mogelijk te mijden.

• !null
@IvoB2 Maar hoe erg is diesel als je in warmere tijden je eigen algendiesel aanmaakt?
Je hebt ook 100% blauwe diesel trouwens.

Liever begin ik er ook niet aan hoor, ik verbrand liever helemaal niks, ook geen hout.

Maar juist diesel maakt hernieuwbaar mogelijk, benzine niet echt.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maar waarom zou je off-grid willen gaan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:23

ericplan

5180 Wp PV

Komende winter niet thuiswerken maar gewoon lekker naar kantoor, zo suggereert deze column in het FD. Daar is het lekker warm zonder dat je hoofdpijn van de gasrekening krijgt. Gratis lezen na registratie.
https://fd.nl/opinie/1449676/warm-kantoor-jzh2ca2zFajL

A'dam PVOutput

• IvoB2
Ronald.42 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:00:
Het kan allemaal, maar doe mij maar een dak vol panelen dat is een stuk stiller en minder onderhoud.
Volledig mee eens.
Het is dan ook maar de laatste schakel in de back up bestemd voor uitzonderlijk gebruik.
Een dak vol panelen vol sneeuw of met weken zwaar overtrokken weer is ook maar dat, een dak. :)
Maar gaat al meer de kant van "preppers" op dan "duurzaam". :)

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 09:50 ]

• IvoB2
Ik schrijf helemaal niets over benzine.
Het gaat over een dieselaggregaat. Voor nood. Dus te mijden indien niet echt nodig.
En hout uit eigen bosbeheer, elektrisch en manueel verzaagd, manueel gekliefd en gedroogd en vervolgens volgens de regels van de kunst verstookt in een hoogrendements massakachel met filter op de schoorsteen is ook maar gewoon biobrandstof hoor waar bovendien geen enkel transport aan te pas gekomen is.
Hoe je zelf biodiesel uit lokaal gekweekte algen kan maken hoor ik ook graag. Met dit warme weer algen in overvloed maar ben (nog) niet thuis in deze materie.

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Tehh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:09:
Zijn er hier gebruikers van de website UMeter? Ik krijg sinds 23 augustus de melding '008 De verzoekende partij is niet geautoriseerd'.
Nu zijn ze dat al wel bijna 2 jaar, dus mogelijk een foutje die bij iedereen speelt. Als er hier mensen zijn die de afgelopen dagen wel gewoon data zichtbaar hebben dan neem ik even contact met ze op.
Heb ik ook sinds 23-08.

Heb jij al een oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door MP3-Junky op 26-08-2022 11:23 ]

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:33

En toen kreeg je kinderen en daarom ben je meer thuis, zit je dan met je gasbudget gebaseerd op je tweepersoonshuishouden waarbij je allebei de hele dag weg was.

Bovendien wordt je dan gestraft als je de laatste 5 jaar al zuinig probeerde te zijn. Als er nu een strenge winter komt heeft iemand die de afgelopen jaren al netjes op 19 graden stookte bijna geen ruimte om extra te verbruiken zonder de hoofdprijs te betalen. Iemand die de afgelopen 5 winters 5 keer per week in de jacuzzi ging met de terrasverwarmers aan hoeft dat in een strenge winter enkel wat af te bouwen om nog steeds goedkoop te kunnen verwarmen.

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 15:51
ericplan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:33:
Komende winter niet thuiswerken maar gewoon lekker naar kantoor, zo suggereert deze column in het FD. Daar is het lekker warm zonder dat je hoofdpijn van de gasrekening krijgt. Gratis lezen na registratie.
kwam deze vanmorgen toevallig ook tegen, geen woord over de benodigde energie voor het verplaatsen (auto fiets, OV, weet ik veel), of het afkoelen en opnieuw opwarmen van je huis.

• IvoB2
Erasmo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:17:
Maar waarom zou je off-grid willen gaan?
Tja, waarom willen sommige mensen voor hun eigen beginnen te werken en niet hun heel leven zich uitsloven voor de winst van de baas en maken anderen daar dan weer geen punt van?
Sommige mensen zien het wel zitten om eerst te investeren om daar later de vruchten van te kunnen plukken en andere mensen zijn dan weer afkerig van iedere vorm van zelfredzaamheid en laten het initiatief graag aan anderen over. Niets goed of verkeerd aan. Andere keuzes met andere gevolgen.
Toch voor wie die keuze heeft en kan maken.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 12:00 ]

• Tehh
  • Niet online
MP3-Junky schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Heb ik ook sinds 23-08.

Heb jij al een oplossing?
Nee, aangezien alle gebruikers er last van lijken te hebben doe ik even de aanname dat ze dit bij UMeter ook wel weten. Ik kijk het dus nog even een paar dagen aan.
Mocht jij (of bijv. @BarryH ) een nieuwtje te horen komen dan houd ik mij aanbevolen om getagd te worden.

• IvoB2
MJ1986 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

kwam deze vanmorgen toevallig ook tegen, geen woord over de benodigde energie voor het verplaatsen (auto fiets, OV, weet ik veel), of het afkoelen en opnieuw opwarmen van je huis.
Inderdaad.
Heb het onlangs nog nagemeten. Thuiswerk kost ons bij een extra gevraagd vermogen van 60W een 60 Wh per werkuur.
Via PV "kost" dat dan per dag 600 Wh* x 6,04 c€ = 0,0384 € per werkdag.
Via het net kost dat dan per werkdag 0,6 kWh x 27 c€ = 0,162 € per werkdag.
Op een werkjaar van 225 dagen kom je dan, in het slechtste geval - alles via net, aan een jaarlijkse meerkost van 36,35 €. Als je daar 225 keer voor in de fille wil gaan staan, het OV voor wil nemen of door weer en wind met de fiets wil gaan werken moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
Dan nog in de veronderstelling dat je WW-vervoer je niets kost. Die uren verplaatsing zie je in elk geval nooit meer terug. Of je zou ook dat moeten beschouwen als een vorm van ontspanning.

* In werkelijkheid is dat al teruggedrongen door de powerline te skippen en te vervangen door een acces point dat minder verbruikt en nog eens een hogere snelheid en range heeft. Op een werkdag van 07:00 tot 17:35 uur komt dat dus neer op een gemeten meerverbruik van 500 Wh.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 12:15 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Tja, waarom willen sommige mensen voor hun eigen beginnen te werken en niet hun heel leven zich uitsloven voor de winst van de baas en maken anderen daar dan weer geen punt van?
Sommige mensen zien het wel zitten om eerst te investeren om daar later de vruchten van te kunnen plukken en andere mensen zijn dan weer afkerig van iedere vorm van zelfredzaamheid en laten het initiatief graag aan anderen over. Niets goed of verkeerd aan. Andere keuzes met andere gevolgen.
Je schrijft wel leuk over algendiesel maar hoeveel liter heb je daadwerkelijk zelf al gemaakt? En wat wil je gaan doen met de duizenden kWh's die over zijn tijdens je zomer? Voorheen kon je die aan het net verkopen maar nu kun je er niks mee.

Dit heeft niks met zzp-schap te maken maar met efficiëntie en solidariteit. In plaats van miljoenen eilandbedrijfjes is een een groot verbonden net efficiënter en beter voor iedereen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:10:
[...]
Heb het onlangs nog nagemeten. Thuiswerk kost ons bij een extra gevraagd vermogen van 60W een 60 Wh per werkuur.
Ik zeg niet dat het niet klopt, maar dat lijkt mij toch nogal optimistisch. Dat is het verbruik van 1 laptop die niet intensief gebruikt wordt, of misschien maximum 2 kleinere laptops. Daarnaast tel je dus de verwarming, verlichting, koffiezet, magnetron, VoIP telefoon, etc. allemaal niet mee? Die staan ook niet aan als je naar kantoor gaat.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Erasmo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Je schrijft wel leuk over algendiesel maar hoeveel liter heb je daadwerkelijk zelf al gemaakt? En wat wil je gaan doen met de duizenden kWh's die over zijn tijdens je zomer? Voorheen kon je die aan het net verkopen maar nu kun je er niks mee.
heel veel bitterballen frituren om de algendiesel met frituurolie aan te kunnen vullen :+

• BarryH
  • Nu online
Tehh schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Nee, aangezien alle gebruikers er last van lijken te hebben doe ik even de aanname dat ze dit bij UMeter ook wel weten. Ik kijk het dus nog even een paar dagen aan.
Mocht jij (of bijv. @BarryH ) een nieuwtje te horen komen dan houd ik mij aanbevolen om getagd te worden.
Ik heb melding aangemaakt bij ze. Ze hebben ook een telegram groep waar je direct met de developers kan communiceren, maar ik zit niet op telegram.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
Erasmo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Je verwart me met iemand anders.
Ik schrijf helemaal niets over algendiesel. Ik vroeg er net bijkomende info over.
Dit heeft niks met zzp-schap te maken maar met efficiëntie en solidariteit. In plaats van miljoenen eilandbedrijfjes is een een groot verbonden net efficiënter en beter voor iedereen.
Ja, ja "solidariteit" met anderen zolang men tegen een vergoeding kan salderen. :+
Wanneer die vergoeding wegvalt is voor de meesten het kot te klein en verdwijnt de "solidariteit" als sneeuw voor de zon en stoken ze hun overproductie zonder tegenvergoeding nog liever op in de eigen jacuzzi en zwembad. 8)7
En dat ze dan maar eens eerst dat grote verbonden net technisch klaarstomen voor de grote solidariteitsactie van al die individuele PV bezitters die dan hun overproductie gratis op dat net gaan zetten. 8) Met een net dat deze altruïstische actie niet kan dragen ben je ook niet veel hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 12:47 ]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

@!null Als je het enge betekenis van zelf verbranden bedoelt dan heb je gelijk, maar aangezien elektronen niet discrimineren kun je nooit uitsluiten dan jouw elektriciteit niet voorkomt uit een verbrandingsproces als je het ruim bekijkt.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

ericplan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:33:
Je kunt zo ook besparen op koffie-, verlichting- en toiletkosten.

• IvoB2
Slonzo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Ik zeg niet dat het niet klopt, maar dat lijkt mij toch nogal optimistisch. Dat is het verbruik van 1 laptop die niet intensief gebruikt wordt, of misschien maximum 2 kleinere laptops. Daarnaast tel je dus de verwarming, verlichting, koffiezet, magnetron, VoIP telefoon, etc. allemaal niet mee? Die staan ook niet aan als je naar kantoor gaat.
Nee dat is meten = weten* op alles wat gebeurt aan het werkstation. Aan schattingen doe ik bij voorkeur niet.
Dat is dus een laptop die voortdurend in combinatie gebruikt wordt met een afzonderlijk BENQ breedbeeldscherm en koptelefoon en af en toe opladen van de laptop (die meestal in het net zit) en smartphone aan hetzelfde werkstation (voor VoWifi wanneer nodig) en een Android Tablet om af en toe te testen.

De verwarming tel ik in ons geval inderdaad niet mee want wij houden ons thuiskantoor/leefruimte bij voorkeur 24/7 op dezelfde temperatuur. Eigenlijk moet ik er de afgifte van extra aanwezige lichaamswarmte in de winter dan nog aftrekken. :)

Toegegeven, de ledverlichting die voor zonsopgang en na zonsopgang voor het werkstation gebruikt wordt (1 tot 9W) werden niet meegeteld (ik zal de meting tijdens de peridoe van de kortste dagen nog eens herhalen) en het stroomverbruik van de 2 extra lattes via de inductie Bialetti ook niet. Al betwijfel ik of het aanmaken van 1 latte zoveel goedkoper is dan 2 lattes. Maar dit punt gun ik je wel.

Het grootste financieel verlies zit eigenlijk in het wegvallen van het WW-verkeer. Maar dat heeft weinig met het energieverbruik van de woning an sich te maken. Maar ik krijg mijn partner voor die paar euro extra echt niet meer richting kantoor. O-)

Een magnetron hebben wij niet nodig om te kunnen werken.

*
50-60 W continue verbruik werkstation.
90W continue verbruik bij laden batterij laptop.
Zonder laptop in net: 41W.
Opladen tablet S7: 18-7W - totaal 5-100%: 40 Wh.
Internet extender Telenet + Accespoint Linksys WAP300N: continue 4-5 W (1,5 + 3W continue)
Totaal verbruik werkdag 07:00 - 17:35 uur gemeten dd 19/8/22: 510Wh

Dat is onze situatie.
Uiteraard kan dit voor iedereen anders zijn en kan het voor hen voordeliger zijn uit te gaan werken.

edit: een extra pot thee van 1,5 liter nog vergeten => 1 zakje thee + 90 Wh (aan 70°C).

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MJ1986 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Welk kantoor? 40% van die kantoren moeten (wettelijk, maar de soep zal niet zo heet gegeten worden) per 1 januari 2023 dicht omdat zij geen energielabel C of beter hebben.

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 15:51
Skyaero schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Welk kantoor? 40% van die kantoren moeten (wettelijk, maar de soep zal niet zo heet gegeten worden) per 1 januari 2023 dicht omdat zij geen energielabel C of beter hebben.
ja ik ben heel benieuwd of en hoe daar iets aan gehandhaafd wordt. Sluiten zal lastig worden, misschien maar afsluiten van het gas/elektra dan........

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De olieprijs zit min of meer op normaal niveau, dus wie er nog een huisbrandolietank onder de tuin heeft liggen, die is spekkoper nu.

Overigens voor het grote plaatje in Europa - ik zag vandaag langskomen dat de kunstmest industrie in Europa (voornamelijk Duitsland/Polen) naar halve productie is teruggeschakeld, en dat bespaart maar liefst 15 miljard kuub gas op jaarbasis. Ter vergeljiking, dat is ongeveer equivalent aan het afschakelen van alle huishoudens in Nederland en Belgie samen.

[ Voor 57% gewijzigd door Dreamvoid op 26-08-2022 15:09 ]

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-11 19:21
Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Lekker boeiend,op iedere accu kun je op de plus en min een geschikte solar charger hangen.

Sessy is geld kloppery van verkoop van oude cellen,samen gevoegd met bms in een kastje
Dat is niet aardig van je Kees. Natuurlijk zitten er nieuwe cellen van de hoogste kwaliteit in Sessy. En ja... natuurlijk ook een BMS. Niet te vergeten ook een bi-directionele omvormer.

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-11 19:21
wian schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Heb serieuze interesse, maar had in je antwoord ook een stellige ontkenning verwacht op de aanteiging dat er gerecyclede accucellen inzitten. Ga er dus maar vanuit dat @Keesvdzanden het bij het juiste eind jeeft.

Ik wil graag een thuisaccu. Ik besef me dat de terugverdientijd erg lang is, dus wordt zenuwachtig van gerecycelde accu cellen. Hoelang geven jullie garantie op de cellen? Is het mogelijk om extra garantie te kopen?
Ik denk niet eens dat het mag, gerecyclede cellen in een product stoppen. Dat doen we dus niet. Dat ik het niet ontken had met tijd te maken, niet met of het waar is of niet. Tegen beter weten in heb ik dus maar gereageerd op Kees. :X

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-11 11:43

Dit artikel van een econoom vond ik wel mooi: https://www.volkskrant.nl...e-te-bestrijden~b458f217/

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:07

Proton_

Team Welles

@wheli die zit achter een paywall, maar is gebaseerd op https://esb.nu/blog/20071...t-energiezuinige-woningen
Zonder nieuw beleid zullen de huren in de sociale huursector volgend jaar gematigd stijgen, en in de vrije sector vermoedelijk meer. In de sociale huursector was er vorig jaar een algemene huurbevriezing. Dit jaar mogen de (meeste) sociale huren maximaal met 2,3 procent stijgen en de volgende drie jaar ligt de stijging van de sociale huren 0,5 procent onder de CAO-loonontwikkeling, zo hebben minister en woningcorporaties in juni afgesproken. In de vrije sector zullen de huren vermoedelijk sterker stijgen. Als de inflatie eind dit jaar nog steeds op 10 procent ligt, mogen in 2023 de vrije huren wettelijk met 11 procent stijgen.

In deze context is een huurbevriezing in 2023 voor alle huurwoningen met energielabel D of lager naar mijn mening zinvol. Dit scheelt de huurders flink wat geld. Bovendien worden de verhuurders geprikkeld om in isolatie te investeren: als het huis energielabel C krijgt, kan de huur immers wel verhoogd worden. De isolatie van huizen met label D of lager is een van de goedkoopste manieren van energie besparen, en dit laaghangende fruit moet zo snel mogelijk worden geplukt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-11 11:43
Oh ja sorry, vergeten. Maar inderdaad, samenvattend als je een slecht energielabel heb mag de huur niet omhoog.
Wat mij betreft zou je zelfs een wettelijk plafond in moeten voeren (ook voor kamerverhuur) op basis van energielabel.
Als je maximaal 100 euro per maand voor een label F woning/kamer mag vangen dan is alles zo vervangen en geïsoleerd.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Dat is wel een heel zuur antwoord, geen antwoord op de vraag en vergelijkt daarnaast appels 🍎 met 🍐.
Zoiets als NL Limburg vergelijken met de Haspengouw.
Mijn duit in de zak, ik zou niet off-grid willen gaan in NL omdat de stroom zelden uitvalt en ik andere hobby’s heb. En dan heb ik ook nog nooit voor een “baas” gewerkt en ben al 30+ jaar zelf de “baas”.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:40

twain4me

joezzt schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:36:
[...]

Dat is wel een heel zuur antwoord, geen antwoord op de vraag en vergelijkt daarnaast appels 🍎 met 🍐.
Zoiets als NL Limburg vergelijken met de Haspengouw.
Mijn duit in de zak, ik zou niet off-grid willen gaan in NL omdat de stroom zelden uitvalt en ik andere hobby’s heb. En dan heb ik ook nog nooit voor een “baas” gewerkt en ben al 30+ jaar zelf de “baas”.
In nederland wordt je betaald om aan dat super stabiele E-net te zitten. De voordelen zijn duidelijk, maarja ik ben dan ook ondernemer :+

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:41:
[...]

In nederland wordt je betaald om aan dat super stabiele E-net te zitten. De voordelen zijn duidelijk, maarja ik ben dan ook ondernemer :+
Oef, dit gaat wel heel erg diep…

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• IvoB2
joezzt schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:36:
[...]

Dat weten we dan ook al weer.
En zo heeft iedereen zijn persoonlijke redenen om iets wel of niet te doen en heeft een ander er weinig aan want de uitgangssituatie is weer anders.
Om geen appelen met peren te vergelijken en gezien ik niet in NL-Limburg noch 'de Haspengouw" woon: omdat het kan, ik er niets anders voor moet laten en het mijn andere hobby's/activiteiten niet in de weg staat. Maar ook dat gaat niemand over de streep trekken om van gedacht te veranderen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 20:19 ]

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:15:
[...]

Dat weten we dan ook al weer.
En zo heeft iedereen zijn persoonlijke redenen om iets wel of niet te doen en heeft een ander er weinig aan want de uitgangssituatie is weer anders.
Om geen appelen met peren te vergelijken en gezien ik niet in NL-Limburg noch 'de Haspengouw" woon: omdat het kan en ik er niets anders voor moet laten. Maar dat gaat niemand anders over de streep trekken om van gedacht te veranderen. :)
Dat hele offgrid idee spreekt mij wel aan, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Maar voorlopig zit ik met een gezin die geen jota om techniek geeft en een heel betrouwbaar elektriciteit net plus dat we nog gewoon kunnen salderen.

Tegen de tijd dat de thuisaccu economisch verkoopbaar is aan de WAF en ik daar 24 uur opslag in kwijt kan, ga ik weer kijken naar mijn patat diesel.

• IvoB2
Hoeveel opslag je er in kwijt kan hangt uiteraard niet alleen van de capaciteit van de accu af maar ook van je eigen (basisverbruik) en hoeveel je PV levert (zolang er PV productie is wordt een accu uiteraard continue aangevuld). In de winter ben ik al blij (indien de WP moet verwarmen) dat ik de 24 uur rondkom, zonder WP een dikike 48 uur en tussen half februari en eind september onafgebroken.

Ik had wel het bijkomende voordeel (waar een ander niets aan heeft) dat mijn huidige partner voor 50% mee geïnvesteerd heeft in de thuisaccu. Zoniet had ik het gewoon alleen gedaan.
Wat dat ding verder wel of niet doet interesseert haar verder ook geen jota.
Salderen konden we hier ook nog jaren. Maar de saldering werkt hier blijkbaar toch iets anders dan in NL waardoor - voor onze situatie - kiezen voor een digitale meter en opgeven saldering economisch voordeliger was. En door te kiezen voor een DM kregen we dan weer een retroactieve premie voor een WP van 8 jaar oud + een premie voor een thuisaccu. Het gekende matheuseffect in het kwadraat.

Hier in Vlaanderen ook een heel betrouwbaar net hoor. Tot de dag dat het dat niet meer blijkt te zijn.
Ik heb ook zelden een ongeval met vervoermiddelen maar ben toch maar verzekerd voor die keer dat het tegenzit.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 20:51 ]

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:45:
Hoeveel opslag je er in kwijt kan hangt uiteraard niet alleen van de capaciteit van de accu af maar ook van je eigen (basisverbruik) en hoeveel je PV levert (zolang er PV productie is wordt een accu uiteraard continue aangevuld). In de winter ben ik al blij (indien de WP moet verwarmen) dat ik de 24 uur rondkom, zonder WP een dikike 48 uur en tussen half februari en eind september onafgebroken.

Ik had wel het bijkomende voordeel (waar een ander niets aan heeft) dat mijn huidige partner voor 50% mee geïnvesteerd heeft in de thuisaccu. Zoniet had ik het gewoon alleen gedaan.
Wat dat ding verder wel of niet doet interesseert haar verder ook geen jota.
Salderen konden we hier ook nog jaren. Maar de saldering werkt hier blijkbaar toch iets anders dan in NL waardoor - voor onze situatie - kiezen voor een digitale meter en opgeven saldering economisch voordeliger was. En door te kiezen voor een DM kregen we dan weer een retroactieve premie voor een WP van 8 jaar oud + een premie voor een thuisaccu. Het gekende matheuseffect in het kwadraat.

Hier in Vlaanderen ook een heel betrouwbaar net hoor. Tot de dag dat het dat niet meer blijkt te zijn.
Ik heb ook zelden een ongeval met vervoermiddelen maar ben toch maar verzekerd voor die keer dat het tegenzit.
Zo staat er hier ook wel een kleine 2500 watt generator voor als..
En we hebben een hout cv naast de wp en wpb dus warm krijgen we het altijd.

Maar ik zie het parlement hier niet met snoeren en generatoren stoeien, dus het moet dan iets worden dat zonder gedoe doordraait.

Komt er op neer dat ik genoeg opslag moet hebben voor de noodzakelijke dingen.
Koelkast, vriezer, eten bereiden de hout cv moet kunnen draaien dat soort zaken.
En dat moet dan zonder ingrijpen van de mens gaan.

De houtkachel aansteken doet ze gelukkig wel *O*

Genoeg opslag voor de wp en wpb heb ik nog geen idee van, die moeten de eerste winter nog meemaken maar eens zien wat er op een dag doorgaat.

Maar dat is meer prepper materiaal dan duurzaam materiaal...

• IvoB2
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Zo staat er hier ook wel een kleine 2500 watt generator voor als..
En we hebben een hout cv naast de wp en wpb dus warm krijgen we het altijd.

Maar ik zie het parlement hier niet met snoeren en generatoren stoeien, dus het moet dan iets worden dat zonder gedoe doordraait.
Dan ben je er al bijna.
Gewoon kwestie van, wanneer je eenmaal de andere zijde zover krijgt, een compatibele batterijomvormer te kiezen. Zoals bv. jullie eigen Victron. Is al voorgeconfigureerd om een generator op aan te sluiten. Tezamen met PV heb je dan een sluiten systeem dat 24/7 voldoende stroom kan leveren aan je huishouden. De kleine generator kan dan, indien nodig, langzaam de accu op peil houden (wanneer onvoldoende zon en geen net) en de sterkere omvormer kan dan, via de accu, voldoende W leveren aan de woning.
Omschakeling tussen net en accu (generator) werkt dan ook volledig geautomatiseerd (mits in off grid geconfigureerd en je volledige automatenkast daar op aangesloten en niet alleen de critical loads).
Komt er op neer dat ik genoeg opslag moet hebben voor de noodzakelijke dingen.
Koelkast, vriezer, eten bereiden de hout cv moet kunnen draaien dat soort zaken.
En dat moet dan zonder ingrijpen van de mens gaan.
Dat is geen probleem. Zie hiervoor. Bv. de Victron MPII schakelt bij netuitval op < 0.2 sec over naar de accu. Je ziet de lichten niet eens flikkeren. Het enige wat je fysiek ziet is de omvormer van PV die zichzelf uitschakelt (gaat van het net af) en bij ontvangst van de zuivere sinus uit de accuomvormer zichzelf terug opstart (denkt dan dat er een virtueel net aanwezig is). PV ligt er dan hooguit een minuutje uit.
Wel best een manuele nulswitch voorzien tussen accu-omvormer en net zodat bij een defect aan de accu/accu-omvormer je manueel kan terugschakelen naar het net/aggregaat tot deze verbinding herstelt is.
Je, of de ander zijde, krijgen wel een push up melding van de statuswijziging (kwestie van in de winter je accu niet onnodig leeg te trekken en te weten dat er iets mis is met het net).
De houtkachel aansteken doet ze gelukkig wel *O*
_/-\o_
Maar dat is meer prepper materiaal dan duurzaam materiaal...
Bwa, je wil toch niet dat de inhoud van je vriezer onnodig naar de filistijnen gaat en dat al die beschikbare zonne-energie verloren gaat? Dat is ook niet echt duurzaam. En al zeker niet als hij vol vlees steekt dat al veel CO2 geproduceerd heeft. :)

• TWCRay
  • Laatst online: 01:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mUWGAqpn9troVcjYF3mS17K3_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vE76DvwgzIqUAZFmoTw9W9yn.jpg?f=user_large

Doeiii!

(Nu nog een warmtepomp regelen :+ )

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 19:39
Iemand nog een tip voor 2 of 3 plug in zonnepanelen, die nog betaalbaar zijn? Dus echt voor een dummi.
Ik ga die wel ergens creatief neerleggen in mijn tuin om de hoge energieprijzen iets te compenseren. Ik ga straks 600 euro in de maand betalen...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Cobb Dit topic al helemaal doorgelezen? Energieleveranciers aanbiedingentopic

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Cobb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:42:
Iemand nog een tip voor 2 of 3 plug in zonnepanelen, die nog betaalbaar zijn? Dus echt voor een dummi.
Ik ga die wel ergens creatief neerleggen in mijn tuin om de hoge energieprijzen iets te compenseren. Ik ga straks 600 euro in de maand betalen...
Ter info : plug in is niet toegestaan

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 19:39
@de Peer er zijn wel sets te koop, maar behoorlijk prijzig.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Cobb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:15:
@de Peer er zijn wel sets te koop, maar behoorlijk prijzig.
Dat staat los van dat het niet toegestaan is.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:02
de Peer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:03:
Ter info : plug in is niet toegestaan
Is dat zo? Dus iets als drie panelen op een Soladin 600 of een StecaGrid 500 mag niet meer?

Met dat soort sets ben ik rond 2006 begonnen B)

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 27-08-2022 22:34 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JeroenH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Is dat zo? Dus iets als drie panelen op een Soladin 600 of een StecaGrid 500 mag niet meer?

Met dat soort sets ben ik rond 2006 begonnen B)
Ja als sinds een jaar of 5 niet meer volgens bouwbesluit /NEN

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:02
de Peer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:56:
OK dat wist ik niet. Wel een goede zaak denk ik. Als ik er op terug kijk met de blik van nu waren het hobbysysteempjes. Ook geen enkele mogelijkheid tot monitoring enz.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
Off grid wordt wel interessanter natuurlijk als we deze winter met periodes van afschakeling te maken krijgen door de regering. Bijvoorbeeld van 8 tot 20 geen stroom of gas. Eenvoudig omdat het er niet is of het elektriciteitsnet het niet aankan.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

mv_ak schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:16:
Off grid wordt wel interessanter natuurlijk als we deze winter met periodes van afschakeling te maken krijgen door de regering. Bijvoorbeeld van 8 tot 20 geen stroom of gas. Eenvoudig omdat het er niet is of het elektriciteitsnet het niet aankan.
Ik zou je stopcontacten maar heel snel gaan afplakken, het apenpokkenvirus wordt nl verspreid via stroomkabels. :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06
liever niet reageren op offtopic berichten

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 28-08-2022 18:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Ja. In jouw (vrij uitzonderlijke) geval is je huis verwarmen op gas aanzienlijk goedkoper. En douchen helemaal, want dan haal je hooguit cop 3.
Maar waar krijg je nu nog een terugleververgoeding van 78 cent?
Bij Innova krijg je 91ct per kWh met een jaarcontract. United Consumers zit ook boven de 80 cent per kWh en Engie ook .

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-08-2022 14:42 ]

• Tehh
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Ik heb melding aangemaakt bij ze. Ze hebben ook een telegram groep waar je direct met de developers kan communiceren, maar ik zit niet op telegram.
@MP3-Junky Bij mij is alle data weer geladen. Toch mooi dat ze alles weer meer terugwerkende kracht tot leven hebben gewekt :)

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

de Peer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Alleen zijn het bouwbesluit en de NEN niet bij elke wijziging ineens met terugwerkende kracht van toepassing zijn op bestaande bouw. Dat zou erg raar zijn.

Dus of het mag hangt af van de geldende wet en regelgeving ten tijde van de bouw van betreffende woning.

Of het verzekeringstechnisch en economisch verantwoord is, daar kan over gediscussieerd worden.

Zie ook Plug and play zonnepanelen + NEN:1010

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-11 11:46
Als je zelf aanpassingen doet heb je sowieso niets met een bouwbesluit of NEN-norm te maken. Alleen je opstalverzekering eist waarschijnlijk een "deugdelijke installatie". En daar kun je natuurlijk nogal discussie over krijgen met dit soort constructies.

• Karp
  • Laatst online: 14:56
Mijn pv-opstelling is eerder dit jaar opgeleverd. Ik heb nog geen idee wat voor productie ik in de winter mag verwachten. Hebben jullie een idee hoe zich dat verhoudt?
Het is een O/W-opstelling. Zakt dat straks naar 10% productie in December, of wat kan ik -ongeveer- verwachten?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:45

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Karp Dit soort vragen komt erg veel voorbij, dus in de PV topics is dat makkelijk te vinden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:17
Karp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:08:
Mijn pv-opstelling is eerder dit jaar opgeleverd. Ik heb nog geen idee wat voor productie ik in de winter mag verwachten. Hebben jullie een idee hoe zich dat verhoudt?
Het is een O/W-opstelling. Zakt dat straks naar 10% productie in December, of wat kan ik -ongeveer- verwachten?
Dat kun je hier berekenen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• pxltrx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-11 21:37
Karp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:08:
deze is ook een handige tool: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
uitleg: https://www.zonstraal.be/wiki/PVcalc

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:03
@tomc0112
ps. off-topic maar het electrisch rijden is zowat nog duurder dan op benzine rijden...
Reactie maar even hier, als je rekent met die 9 ct TLV natuurlijk niet, maar als je met 90 ct rekent wel. Ik zit nu (nog) met goede TLV bij Engie, die hoger ligt dan de €0.35 die ik aan de paal betaal, indien mogelijk laad ik dus aan de paal.
Ik heb een contract afgesloten bij Innova ingaande 26-2 met een TLV van €0.90, dan ga ik zeker zoveel mogelijk aan de openbare paal laden.

• Karp
  • Laatst online: 14:56
Ik dacht al niet dat het een onbekende vraag zou zijn, maar die linkjes nog niet eerder gebruikt. Thanks!

• tomc0112
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-04-2024
deejeebv schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:00:
@tomc0112
[...]

Reactie maar even hier, als je rekent met die 9 ct TLV natuurlijk niet, maar als je met 90 ct rekent wel. Ik zit nu (nog) met goede TLV bij Engie, die hoger ligt dan de €0.35 die ik aan de paal betaal, indien mogelijk laad ik dus aan de paal.
Ik heb een contract afgesloten bij Innova ingaande 26-2 met een TLV van €0.90, dan ga ik zeker zoveel mogelijk aan de openbare paal laden.
Inderdaad jij hebt hem door. Mocht je in brabant wonen, neem een Vattenfall laadpas, dan laad je bij de laadpalen van Vattenfall voor ongeveer 23cent/kwh. Stuk voordeliger als thuis laden met die idiote stroom tarieven.

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

• IvoB2
tomc0112 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:29:
Inderdaad jij hebt hem door. Mocht je in brabant wonen, neem een Vattenfall laadpas, dan laad je bij de laadpalen van Vattenfall voor ongeveer 23cent/kwh. Stuk voordeliger als thuis laden met die idiote stroom tarieven.
Wat is er zo idioot aan die stroomtarieven?
Je kan toch niet verwachten dat e-leveranciers enerzijds terugleververgoedingen betalen van +30 c€/kWh en gelijktijdig stroom gaan verkopen aan 23 c€/kWh? Het zijn nog altijd geen liefdadigheidsinstellingen.

• tomc0112
IvoB2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Je kan toch niet verwachten dat e-leveranciers enerzijds terugleververgoedingen betalen van +30 c€/kWh en gelijktijdig stroom gaan verkopen aan 23 c€/kWh? Het zijn nog altijd geen liefdadigheidsinstellingen.
Het feit dat ze 100% Nederlandse wind energie aanbieden. En van 23 cent naar bijna 1€ Per kwh gestegen zijn bij Eneco. Vind ik al eigenaardig.

En dat ze mij over mijn teveel geleverde stroom 9cent geven en vervolgens voor 1€ doorverkopen aan mijn buurman is ook raar.
Helemaal te bedenken dat ik het contract ben aangegaan voor 58cent terugleververgoeding, en deze nu dus zomaar word aangepast naar 9 cent. Maargoed dat is weer een andere discussie.

De 23cent is overigens enkel bij de Vattenfall laadpalen met een Vattenfall laadpas.

Als rekenvoorbeeld voor wat betreft het elektrisch rijden waarom ik de opmerking maakte:
Stroom 1€ per kwh (modelcontract tarief Eneco)
Elektrische auto doet 16kw/100km voorbeeld
Ofwel 16€ per 100km

Benzine auto: stel: 1 op 12.5 100/12.5= 8 liter benzine per 100km
Benzine kost nu ongeveer 2.20 voor e5
8x2.20= 17,60€

(En ja de ene auto rijd zuiniger of minder zuinig, wil enkel laten zien dat het grote voordeel, toen de stroom nog maar 23cent was weg is)

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

• tomc0112
Goede tip! Hele handige link, zelf ook gebruikt en accuraat!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-11 15:20

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Vattenfall: Helaas kun je door grote drukte even geen laadpas bestellen.

Maar waarom specifiek Brabant? Die dingen staan toch overal?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

Mijn bijdrage om airco’s te promoten om van het gas af te gaan.

https://energielokethaarlemmermeer.nl/verhalen/

Hopelijk inspireerd het anderen om ook aan de L/L warmtepomp te gaan.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• TWCRay
@Rzaan , want daar brandt nog licht :+

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-11 15:20

Rzaan

Altijd zoekende

Vroeger. Met deze energieprijzen ook niet meer

• TWCRay
Dan moet Guus gauw dat liedje herschrijven.

@Gerco-M , leuk stukje, ik ben op dit moment bezig met verduurzamen van mijn nieuwe oude woning, maar alleen L/L durf ik eigenlijk niet, hoewel het wel ideaal zou zijn. Ik krijg nu 2 binnenunits (woonkamer & boven het trapgat) en heb vvw met L/W in de planning voor de benedenverdieping.

Praat me om ;)

• Andrehj
Maar even een reactie in de Duurzame kroeg omdat we anders enorm OT gaan:
Nee hoor, ik profiteer er enorm van. Maar eigenlijk slaat ie nergens op, want de regeling zorgt ervoor dat de mensen zonder PV (vaak mensen mensen met smalle beurs of bewoners van huurwoningen) de energierekening betalen voor de PV-bezitters.
Bovendien is met de huidige stroomprijzen het voordeel voor de PV-bezitters exorbitant hoog. De stroomprijzen zitten momenteel rond de € 1 / kWh, terwijl de meeste begrotingen voor PV-systemen zijn gemaakt op kWh-prijzen van 20 cent.
Je verdient in 1 jaar dus voor 5 jaar terug.
Wat mij betreft moet de regeling dus z.s.m. worden afgeschaft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Termy

Termy

Andrehj schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:59:

[...]

Nee hoor, ik profiteer er enorm van. Maar eigenlijk slaat ie nergens op, want de regeling zorgt ervoor dat de mensen zonder PV (vaak mensen mensen met smalle beurs of bewoners van huurwoningen) de energierekening betalen voor de PV-bezitters.
Bovendien is met de huidige stroomprijzen het voordeel voor de PV-bezitters exorbitant hoog. De stroomprijzen zitten momenteel rond de € 1 / kWh, terwijl de meeste begrotingen voor PV-systemen zijn gemaakt op kWh-prijzen van 20 cent.
Je verdient in 1 jaar dus voor 5 jaar terug.
Is natuurlijk niet écht waar. De saldering werkt alleen op de belastingen. Dat doet dus vrij weinig met de daadwerkelijke prijs voor energie. Als een leverancier, zoals Eneco voor 5 september, het kale tarief geeft als TLV dan zou dat zonder de saldering precies hetzelfde doen, behalve dat je dan wat meer belasting en opslag betaalt dan nu met saldering.

Zeker nu met 1 euro/kWh doet salderen weinig. Met een lomp lage TLV van 9 ct weer wel, maar dat is ook weer ruim onderbetaald voor de stroom waar ze geen centrale voor hoeven onderhouden. En ja, op momenten is de spotmarkt laag of negatief, maar het gros van de tijd dat PV opwekt is dat ruim niet zo dus kom niet aan met dat PV overschot waardeloos is, aangezien de meeste huizen veel minder continuvermogen trekken dan de PV opwekt

Wordt er nog gas verbrandt voor electriciteit? Zo ja, dan ligt er nog niet genoeg PV, staan er nog niet genoeg windmolens en is er nog niet genoeg opslag en elke incentive om daar zo breed mogelijk meer van te maken is nuttig.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-11 21:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[...]

Bij sommige zelfs voor 19 cent _/-\o_ geldt ook voor Limburg trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door niki_lauda op 29-08-2022 21:27 ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-11 21:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

IvoB2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Subsidie van provincie etc

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

TWCRay schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:44:
Dan moet Guus gauw dat liedje herschrijven.

@Gerco-M , leuk stukje, ik ben op dit moment bezig met verduurzamen van mijn nieuwe oude woning, maar alleen L/L durf ik eigenlijk niet, hoewel het wel ideaal zou zijn. Ik krijg nu 2 binnenunits (woonkamer & boven het trapgat) en heb vvw met L/W in de planning voor de benedenverdieping.

Praat me om ;)
Als je al 2 binnenunits krijgt dan kan je al ervaren hoe het is om te verwarmen met L/L units. Het reageerd snel, je kan makkelijk per kamer temperatuur instellen, en is zeer efficient. Ik heb hier enigzins oversized units en doe niet eens aan “dag thermostaat” maar zet het systeem even op vol vermogen terwijl ik koffie of een broodje maak en dan is het al aardig op temperatuur. Ligt natuurlijk wel enorm aan je isolatie en grootte en dergelijke. Hete lucht verwarming vind niet iedereen fijn, maar het werkt hier wel zeer prettig. En in de VS is dit altijd standaard dus mijn vriendin (Amerikaanse) vind het ook helemaal perfect ;)

Woonkamer zal wel goed bevallen, en trapgat (hal?) zal voor verwarmen ook wel goed willen maar let op dat warmte stijgt en koud daald. Dus daar de temperatuur de kamers in krijgen werkt alleen goed over langere tijd en met de deur open. En bij redelijk goede isolatie.

Het is ook wel belangrijk dat je goed A merk hebt, zodat je een zeer efficiente en stille unit hebt die een prettige soepele regeltechniek heeft. Dan hoor je weinig, en heb je er geen omkijken naar. Hier bevallen de MHI units zeer goed, vooral de ZSX (4 van de 5 units hier)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Andrehj
Termy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:22:
Is natuurlijk niet écht waar. De saldering werkt alleen op de belastingen.
Dat klopt al niet. De salderingsregeling werkt over de hele stroomprijs.
Je mag dus in de zomer je stroom terugleveren (als die maar een paar cent waard is) en die krijg je in de winter voor dezelfde prijs terug (als die prijs richting de 1 euro gaat, zoals nu).
Uiteindelijk zal iemand die dure stroom in de winter moeten betalen, en bovendien heeft de energieleverancier ook nog kosten. Iemand zal die ook moeten betalen.
Degene met evenveel PV-opbrengst als stroomverbruik doet dat niet, want die betaalt niks.
De enige mogelijke conclusie is dus dat de dure stroom in de winter van de PV-bezitters wordt betaald door de niet-PV bezitters. En dat zijn bovengemiddeld vaak mensen met een huurwoning en/of een smalle beurs. Hoe je het ook wendt of keert, dat is sociaal gezien gewoon niet bepaald eerlijk.
Dat doet dus vrij weinig met de daadwerkelijke prijs voor energie. Als een leverancier, zoals Eneco voor 5 september, het kale tarief geeft als TLV dan zou dat zonder de saldering precies hetzelfde doen, behalve dat je dan wat meer belasting en opslag betaalt dan nu met saldering.
Dat klopt, maar die hoge TLV is niet voor niets niet meer houdbaar bij klanten die elektrisch verwarmen en in de winter veel stroom verbruiken .

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
Andrehj schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Je mag dus in de zomer je stroom terugleveren (als die maar een paar cent waard is) en die krijg je in de winter voor dezelfde prijs terug (als die prijs richting de 1 euro gaat, zoals nu).
Uiteindelijk zal iemand die dure stroom in de winter moeten betalen, en bovendien heeft de energieleverancier ook nog kosten. Iemand zal die ook moeten betalen.
Degene met evenveel PV-opbrengst als stroomverbruik doet dat niet, want die betaalt niks.
De enige mogelijke conclusie is dus dat de dure stroom in de winter van de PV-bezitters wordt betaald door de niet-PV bezitters. En dat zijn bovengemiddeld vaak mensen met een huurwoning en/of een smalle beurs. Hoe je het ook wendt of keert, dat is sociaal gezien gewoon niet bepaald eerlijk.

[...]

Dat klopt, maar die hoge TLV is niet voor niets niet meer houdbaar bij klanten die elektrisch verwarmen en in de winter veel stroom verbruiken .
Helemaal mee eens, en zo is het systeem oneerlijk en onhoudbaar. Zo snel mogelijk over op salderen per maand en een TLV van 9ct voor iedereen. Dan nog blijven PV bezitters binnen de bandbreedte van een terugverdientijd van 7 jaar, dus deze maatregelen zijn zeker te rechtvaardigen.

• BarryH
  • Nu online
Zonnestroom is ca. 20% minder waard dan de gemiddelde stroommix (door relatief veel productie op goedkope momenten).

Anderzijds zorgt de salderingsregeling voor consumentenvertrouwen en dus meer capaciteit (en dus E aanbod) in de markt. Dit drukt de marktprijs van E.
Ik heb geen idee met hoeveel. Net als dat niemand weet hoeveel mensen zonder de salderings regeling toch/evenveel panelen hadden gelegd.

Als/zodra de saldering verdwijnt dan is het belangrijk dat er voldoende consumenten zekerheid blijft dat PV lonend is.

• Termy

Termy

Andrehj schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

[...]

Salderen streept kWh tegen kWh weg ja, dus nu met wisselende tarieven is dat bijkomend voordeel, maar dat is alleen nu relevant met de gekte in de markt (die geen zak met PV te maken heeft, behalve dan dat we niet genoeg hebben). Die leveranciers kopen energie in voor lange termijn, niet (alleen) op de spotmarkt. De winter is niet per se duurder dan de zomer (zie de zowel dalende als stijgende tarieven van 1 juli). Er is nu eenmaal paniek op de markt met dank aan Putin.

Maar goed, je kunt wel piepen dat het niet eerlijk is maar als investering geen voordeel mag opleveren dan doet niemand dat en hadden we navenant meer gas nodig gehad. Netto zorgt al die PV er gewoon voor dat er minder gas nodig is en dus ook de mensen zonder PV minder hoeven te betalen.
Laten we de situatie doortrekken: alle daken liggen vol PV en alle >2-3xmodaal huishoudens hebben een warmtepomp. Hoeveel minder gas is er dan nodig in de winter? Is het dan nog krap om genoeg te hebben voor alle sociale huur met doortochtwoning en gasketel? Of is er dan zo weinig vraag dat we het met 2 vingers in de neus doen en blijven de prijzen redelijk?

Ik snap dat haten op mensen die kunnen investeren niet. Uiteindelijk is dit bij uitstek iets waar iedereen beter van wordt.

• IvoB2
Andrehj schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:59:
Naar Vlaanderen verhuizen? :+
Pagina: 1 ... 85 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.