Slonzo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:18:
[...]
Ik zeg niet dat het niet klopt, maar dat lijkt mij toch nogal optimistisch. Dat is het verbruik van 1 laptop die niet intensief gebruikt wordt, of misschien maximum 2 kleinere laptops. Daarnaast tel je dus de verwarming, verlichting, koffiezet, magnetron, VoIP telefoon, etc. allemaal niet mee? Die staan ook niet aan als je naar kantoor gaat.
Nee dat is meten = weten* op alles wat gebeurt aan het werkstation. Aan schattingen doe ik bij voorkeur niet.
Dat is dus een laptop die voortdurend in combinatie gebruikt wordt met een afzonderlijk BENQ breedbeeldscherm en koptelefoon en af en toe opladen van de laptop (die meestal in het net zit) en smartphone aan hetzelfde werkstation (voor VoWifi wanneer nodig) en een Android Tablet om af en toe te testen.
De verwarming tel ik in ons geval inderdaad niet mee want wij houden ons thuiskantoor/leefruimte bij voorkeur 24/7 op dezelfde temperatuur. Eigenlijk moet ik er de afgifte van extra aanwezige lichaamswarmte in de winter dan nog aftrekken.
Toegegeven, de ledverlichting die voor zonsopgang en na zonsopgang voor het werkstation gebruikt wordt (1 tot 9W) werden niet meegeteld (ik zal de meting tijdens de peridoe van de kortste dagen nog eens herhalen) en het stroomverbruik van de 2 extra lattes via de inductie Bialetti ook niet. Al betwijfel ik of het aanmaken van 1 latte zoveel goedkoper is dan 2 lattes. Maar dit punt gun ik je wel.
Het grootste financieel verlies zit eigenlijk in het wegvallen van het WW-verkeer. Maar dat heeft weinig met het energieverbruik van de woning an sich te maken. Maar ik krijg mijn partner voor die paar euro extra echt niet meer richting kantoor.
Een magnetron hebben wij niet nodig om te kunnen werken.
*
50-60 W continue verbruik werkstation.
90W continue verbruik bij laden batterij laptop.
Zonder laptop in net: 41W.
Opladen tablet S7: 18-7W - totaal 5-100%: 40 Wh.
Internet extender Telenet + Accespoint Linksys WAP300N: continue 4-5 W (1,5 + 3W continue)
Totaal verbruik werkdag 07:00 - 17:35 uur gemeten dd 19/8/22: 510Wh
Dat is onze situatie.
Uiteraard kan dit voor iedereen anders zijn en kan het voor hen voordeliger zijn uit te gaan werken.
edit: een extra pot thee van 1,5 liter nog vergeten => 1 zakje thee + 90 Wh (aan 70°C).