De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.959 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:19
Vraag voor de ervaringsdeskundigen (andere topics zijn een beetje stil):
Spouwmuur na-isoleren, woning eind jaren zeventig met reeds 2 cm glaswol tegen de huiszijde. Lege ruimte 4-5cm.
Een aanbieder stelt, er is glaswol dus aanvullen met vlokken (juist geen schuim gebruiken), supafil. Voordeel goedkoopste, iets onder de €16 m2. Glaswol is milieuvriendelijk en recyclebaar, RD van 2,05)
Andere aanbieder stel, schuim geen probleem (aminotherm) drukt het oude glaswol in. (RC 1.69 RD 1,33 bij 6cm) En vult alles. Prijs €24,5 m2. Is duurder, minder recyclebaar maar beter dan PUR.

De laatste meet de oppervlakte ook 8m2 meer, dat vind ik op zich al merkwaardig, maar ik zal het zelf ook even nameten, scheelt 15 procent aan vierkante meters. Supfafil optie heeft een hogere RD=beter? als ik het een beetje teruglees, komt die waarde overeen met 7cm spouw. Drukt supafil bij het inspuiten alles plat, wordt dit onder genoeg druk gedaan?
En bij Aminotherm wordt dit op een warme muur geen pulver na een jaar of 15, waarschijnlijk is het materiaal nog te kort in omloop om dit te zeggen, maar wellicht is er ergens een duurtest geweest met hoge temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:51
pep_82 schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:07:
Spouwmuur na-isoleren, woning eind jaren zeventig met reeds 2 cm glaswol tegen de huiszijde. Lege ruimte 4-5cm.
Een aanbieder stelt, er is glaswol dus aanvullen met vlokken (juist geen schuim gebruiken), supafil. Voordeel goedkoopste, iets onder de €16 m2. Glaswol is milieuvriendelijk en recyclebaar, RD van 2,05)
Andere aanbieder stel, schuim geen probleem (aminotherm) drukt het oude glaswol in. (RC 1.69 RD 1,33 bij 6cm) En vult alles. Prijs €24,5 m2. Is duurder, minder recyclebaar maar beter dan PUR.

De laatste meet de oppervlakte ook 8m2 meer, dat vind ik op zich al merkwaardig, maar ik zal het zelf ook even nameten, scheelt 15 procent aan vierkante meters. Supfafil optie heeft een hogere RD=beter? als ik het een beetje teruglees, komt die waarde overeen met 7cm spouw. Drukt supafil bij het inspuiten alles plat, wordt dit onder genoeg druk gedaan?
En bij Aminotherm wordt dit op een warme muur geen pulver na een jaar of 15, waarschijnlijk is het materiaal nog te kort in omloop om dit te zeggen, maar wellicht is er ergens een duurtest geweest met hoge temperatuur?
Voor zover ik weet nooit na isoleren als er al glaswol in zit, dat is namelijk niet in staat om het condens af te voeren wat gaat ontstaan.

Het materiaal wat ingespoten word kan dat wel, maar die gaat het nu juist afvoeren naar het glaswol.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Hier is tien jaar geleden de spouw van 10cm waar al 5cm glaswol in zat volgespoten met pur. Het glaswol is tot 2.5cm ingedrukt. Geen rare dingen gebeurt naderhand. In de trapkast waar altijd schimmel op de muur zat 's winters, is dit na het naisoleren niet meer teruggekomen. Verder ook geen vochtproblemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:08
Mijn woning uit 1976 precies idem, 5-6cm spouw en 2-3cm glaswol reeds aanwezig. Eerste aanbieder die over de vloer kwam was van mening dat het niet kon, daarna gesproken met twee aanbieders met voorstel Enverifoam en Aminotherm en uiteindelijk voor het laatste gegaan.

Positieve van dat schuim lijkt ook wel dat ieder kiertje zeker gedicht is. Ik heb net voor het isoleren ook mijn kozijnen laten vervangen en stond er echt van te kijken waar dat schuim allemaal vandaan kwam, dat scheelt een hoop kiertjes.

Verder durf ik niet te zeggen hoe het zich over een aantal decennia gaat houden, het reclamepraatje is dat dit schuim de tand des tijds veel beter zou moeten gaan doorstaan dan de vorige UF schuimen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-10 14:54
Heeft het zin om je badkuip te isoleren? Ik heb dit gepost in het Badkamer-topic, maar ik signaleer het ook even in de Duurzame Kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Bij ons zit het bad ruim boven de vloer op een houten stellage dus er zit in principe al een isolerende luchtlaag tussen ombouw en bad en verder ook volledig binnen de thermische schil van het huis. Als dat bij jou niet het geval is heeft het vast zin, anders niet, gok ik.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
assje schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:35:
[...]

Positieve van dat schuim lijkt ook wel dat ieder kiertje zeker gedicht is. Ik heb net voor het isoleren ook mijn kozijnen laten vervangen en stond er echt van te kijken waar dat schuim allemaal vandaan kwam, dat scheelt een hoop kiertjes.
Hoor ik inderdaad vaker. Ik heb geen cijfers, enkel buikgevoel. Maar aminotherm/enverifoam lijkt een effectieve manier om de luchtdichtheid van oude huizen te verbeteren. Je levert wat in in isolatiewaarde tov bv hr++ isolatieparels, maar je wint wel in luchtdichtheid doordat er zoveel meer keren gedicht worden. Maar dan moet je wel zorgen dat je je ventilatie op orde hebt ;)

Edit: zie deze blog-post van Bertha 15 over spouwisolatie met aminotherm, en voor foto's over hoe het schuim uit alle kieren komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl692UbOssZKVpfYb7VAymjoD3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rkyyYqCn84ijY9oCMqSJZY2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JarF5B_zePRvStFB-kuvdYET7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUGOxb3yJr4F8oEqsQfcKvp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bdYE4codXccauMWENSvky-d6Fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PH3fVsqf1zecNJOFJXC1F7xl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihinjZm7CSTvscnlUgFnLNtBaQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgomSDkF8w4SFM5tTbnVfDIi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door marvel27 op 28-09-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
marvel27 schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:28:
Hoor ik inderdaad vaker. Ik heb geen cijfers, enkel buikgevoel. Maar aminotherm/enverifoam lijkt een effectieve manier om de luchtdichtheid van oude huizen te verbeteren. Je levert wat in in isolatiewaarde tov bv hr++ isolatieparels, maar je wint wel in luchtdichtheid doordat er zoveel meer keren gedicht worden.
Dit is ook ons dilemma m.b.t. na-isoleren van de spouw in een 1978 huis. Degene die de kieren kwam opsporen had nog nooit van deze schuimen gehoord (maar was wel nieuwsgierig).

Heeft iemand meer info (vergelijk) beschikbaar, m.b.t. voor maximale R-waarde of voor zo'n schuim gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

marvel27 schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:18:
Heeft het zin om je badkuip te isoleren? Ik heb dit gepost in het Badkamer-topic, maar ik signaleer het ook even in de Duurzame Kroeg.
Ja, zeker in de winter is het best merkbaar dat je water langer warm blijft. Zou ipv PUR wel gewoon steen- of rotswol rondom doen; dat zal beter werken (want dikkere laag) en is minder milieubelastend dan PUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Gwaihir schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:43:
[...]

Dit is ook ons dilemma m.b.t. na-isoleren van de spouw in een 1978 huis. Degene die de kieren kwam opsporen had nog nooit van deze schuimen gehoord (maar was wel nieuwsgierig).

Heeft iemand meer info (vergelijk) beschikbaar, m.b.t. voor maximale R-waarde of voor zo'n schuim gaan?
Ik heb er geen info over, maar ik denk dat het ook afhangt van wat je met je wandisolatie van plan bent. Als je ook nog isolerende voorzetwanden zal plaatsen, maakt die licht mindere isolerende werking van Aminotherm tov bv hr++ isolatieparels wat minder uit, en is de extra luchtdichtheid wellicht juist een pré. Als je enkel je spouw gaat isoleren zonder voorzetwanden is het minder duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
assje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:32:
Onze tussenwoning uit 1976 is gewoon nog 22,5 graden, afgelopen week al wel bewust de screens open gelaten aangezien het er op lijkt dat het niet meer warm wordt. Vorig jaar zijn we september ook doorgekomen zonder stoken, eens kijken of dat er dit jaar ook in zit.

Thermische massa is wel aanzienlijk voor onze woning denk ik, een tussenwoning met alle verdiepingsvloeren beton. Ik ben wel benieuwd, wat zou gemiddeld nou ongeveer de verhouding zijn tussen thermische capaciteit van de lucht in de woning versus de massa? Dit is natuurlijk uit te rekenen maar een grove inschatting vinden om een idee te hebben vond ik nog lastig.
Inmiddels bijna 6 weken verder en het is nog altijd 22 graden, toch weer gehaald met dank aan een nazomer in september :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Gwaihir schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:43:
Toen ik de overweging maakt vond ik ook verschillen tussen de geclaimde isolatiewaarde tussen aanbieders volgend verschillende standaarden.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat correcte/volledige manier van aanbrengen veel belangrijker gaat zijn dan verschillen tussen isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Termy schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:27:
Bij ons zit het bad ruim boven de vloer op een houten stellage dus er zit in principe al een isolerende luchtlaag tussen ombouw en bad en verder ook volledig binnen de thermische schil van het huis. Als dat bij jou niet het geval is heeft het vast zin, anders niet, gok ik.
Je wil toch juist isoleren om te voorkomen dat je die "isolerende luchtlaag" opwarmt? Inderdaad blijft de warmte binnen de thermische schil en is dus niet verloren maar het probleem hier is vooral comfort.

Ik heb mijn bad destijds niet geisoleerd en heb daar wel spijt van. Ik zou hem nu altijd vullen met steenwol, kost nauwelijks iets dus weinig reden het niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:32

Insula geeft aan dat en met minerale wol gevulde spouw alleen met minerale wol gevuld mag worden om vochtproblemen te voorkomen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

assje schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:01:
Je wil toch juist isoleren om te voorkomen dat je die "isolerende luchtlaag" opwarmt? Inderdaad blijft de warmte binnen de thermische schil en is dus niet verloren maar het probleem hier is vooral comfort.

Ik heb mijn bad destijds niet geisoleerd en heb daar wel spijt van. Ik zou hem nu altijd vullen met steenwol, kost nauwelijks iets dus weinig reden het niet te doen.
Tja, in ons geval zit die luchtlaag ingesloten door de vloer en geïsoleerde muren met een klein stukje betegelde ombouw. Het zou mij verbazen als daar veel te winnen valt aangezien de badkamer nooit onder de 20 graden komt. Volgende keer dat m'n vriendin in bad gaat eens voelen of de tegels van de ombouw warmer worden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pep_82
No Hands schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:02:
[...]

Insula geeft aan dat en met minerale wol gevulde spouw alleen met minerale wol gevuld mag worden om vochtproblemen te voorkomen.
Insula is een instantie die onafhankelijk isolatiebedrijven audit:
Even hun document erbij genomen: THERMISCH NA-ISOLEREN VAN SPOUWMUREN MET MINERALE WOLVLOKKEN
2.2.3 BIJ-ISOLEREN
Spouwmuren, die vanuit de bouw geïsoleerd zijn met isolatieplaten/-dekens respectievelijk
folie, kunnen, onder de voorwaarde dat deze platen/dekens respectievelijk folie vlak tegen
het binnenspouwblad bevestigd zijn/is en dat er voldoende brede vrije luchtspouw aanwezig
is, door middel van na-isolatie volledig gevuld worden. Zie sub paragrafen 2.2.1.6 en 2.2.1.7.
Het na-isoleren van deze spouw biedt het voordeel dat de warmteweerstand van de
spouwmuur toeneemt. Bovendien kunnen hierdoor ook de eventuele luchtstromingen ten
gevolge van de slordige uitvoering van de oorspronkelijke isolatieplaten (en de hiermee
gepaard gaande warmteverliezen) verhinderd worden.

2.2.4 AANVULLEND NA-ISOLEREN
Spouwmuren die eerder na-geïsoleerd zijn en niet langer voldoen aan de hedendaagse
eisen betreffende de na-isolatie van de spouwmuurconstructies, kunnen vaak aanvullend
na-geïsoleerd worden. Voor dit ‘aanvullend na-isoleren’ gelden dezelfde randvoorwaarden
als voor het gebruikelijke na-isoleren.
Oud materiaal Nieuw (aanvullend) materiaal
Steenwolvlokken Steenwolvlokken
Glaswolvlokken Glaswolvlokken

Ze stellen hier dat als er al na geïsoleerd is met glaswol het alleen aangevuld mag worden met glaswol. Indirect leg ik hier wel de link dat het beter is dan schuim toevoegen aan het bestaande glaswol.

Maar ook in hun schuim document staat: THERMISCH NA-ISOLEREN VAN SPOUWMUREN MET UF-SCHUIM
2.2.3 BIJ-ISOLEREN
Spouwmuren, die vanuit de bouw geïsoleerd zijn met isolatieplaten/-dekens respectievelijk
folie, kunnen, onder de voorwaarde dat deze platen/dekens respectievelijk folie vlak tegen
het binnenspouwblad bevestigd zijn/is en dat er voldoende brede vrije luchtspouw aanwezig
is, door middel van na-isolatie volledig gevuld worden. Zie sub paragrafen 2.2.1.7 en 2.2.1.8.
Het na-isoleren van deze spouw biedt het voordeel dat de warmteweerstand van de
spouwmuur toeneemt. Bovendien kunnen hierdoor ook de eventuele luchtstromingen ten
gevolge van de slordige uitvoering van de oorspronkelijke isolatieplaten (en de hiermee
gepaard gaande warmteverliezen) verhinderd worden.

2.2.4 AANVULLEND NA-ISOLEREN
Spouwmuren die eerder na-geïsoleerd zijn en niet langer voldoen aan de hedendaagse
eisen betreffende de na-isolatie van de spouwmuurconstructies, kunnen vaak aanvullend
na-geïsoleerd worden. Voor dit ‘aanvullend na-isoleren’ gelden dezelfde randvoorwaarden
als voor het gebruikelijke na-isoleren.
Spouwmuren die eerder met UF-schuim zijn na-geïsoleerd, waarbij nog delen UF-schuim
aanwezig zijn, mogen alleen aanvullend na-geïsoleerd worden met UF-schuim.

En dat is een voldoende brede spouw 4cm voor vlokken en 3cm voor schuim.
Het komt er wel op neer dat als er eenmaal een maatregel is genomen, de daarop volgende maatregel van hetzelfde type moet worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

pep_82 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:38:
Insula is een instantie die onafhankelijk isolatiebedrijven audit:
Even hun document erbij genomen: THERMISCH NA-ISOLEREN VAN SPOUWMUREN MET MINERALE WOLVLOKKEN
Buiten "het mag niet" staat er geen uitleg/reden bij... Waarom dan?
Ik zie in se weinig problemen met buitenmuur - schuim - glaswol - binnenmuur?
We wonen in een klimaat waarbij ik er vanuit mag gaan de de koude zijde buiten is, toch?

Je wil vermijden dat er vocht in de glaswol komt, ok, dat is logisch.

Ofwel komt het vocht van buiten, door de buitenmuur, dan zou het door het schuim moeten om tot in de glaswol te raken. Dat is al een extra barriere voor vocht dat anders sowieso tot in je wol zou komen. (Is dat schuim dampopen of dampdicht? Als het dampopen is, kan het vocht uiteindelijk ook weer weg)

Ofwel komt het vocht van binnen, dan kan het condenseren in de wol voordat het bij het schuim raakt... maar de kans op condensatie is kleiner naarmate je (schuim)isolatie aan de koude zijde dikker wordt want dat betekent immers dat het warmer wordt in de wol?

Mis ik iets? Hoe introduceer je in dit scenario een probleem? Of hoe worden bestaande problemen hierdoor erger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
vocht is niet persé het enige probleem. Een expanderend schuim kan minerale wol platdrukken waardoor de isolerende werking daarvan juist slechter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
Slonzo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:55:
[...]

Buiten "het mag niet" staat er geen uitleg/reden bij... Waarom dan?
Ik zie in se weinig problemen met buitenmuur - schuim - glaswol - binnenmuur?
We wonen in een klimaat waarbij ik er vanuit mag gaan de de koude zijde buiten is, toch?

Je wil vermijden dat er vocht in de glaswol komt, ok, dat is logisch.

Ofwel komt het vocht van buiten, door de buitenmuur, dan zou het door het schuim moeten om tot in de glaswol te raken. Dat is al een extra barriere voor vocht dat anders sowieso tot in je wol zou komen. (Is dat schuim dampopen of dampdicht? Als het dampopen is, kan het vocht uiteindelijk ook weer weg)

Ofwel komt het vocht van binnen, dan kan het condenseren in de wol voordat het bij het schuim raakt... maar de kans op condensatie is kleiner naarmate je (schuim)isolatie aan de koude zijde dikker wordt want dat betekent immers dat het warmer wordt in de wol?

Mis ik iets? Hoe introduceer je in dit scenario een probleem? Of hoe worden bestaande problemen hierdoor erger?
Aminotherm is dan dampopen, dus in dat opzicht is er geen enkel probleem om het te gebruiken.
De isolatiewaarden ontlopen elkaar ook niet veel:
Minerale wol 0.034
Aminotherm 0.035
R = d / λ
R = Warmteweerstand in m²K/W
d = Dikte van het materiaal in meters
λ = Lambdawaarde (warmtegeleidingscoëfficiënt)

Laten we gek doen we nemen een spouw van 10 centimeter (dat is fors voor een jaren 70 woning)
R = 0.1 / 0,034 R: 2.94
R = 0.1 / 0.035 R: 2.86

Dus qua isolatie is het niet zo een groot verschil. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat schuim overal komt maar ook Supafil wordt onder druk ingespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
mcDavid schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:24:
vocht is niet persé het enige probleem. Een expanderend schuim kan minerale wol platdrukken waardoor de isolerende werking daarvan juist slechter wordt.
Door het samendrukken zal de isolerende werking juist verbeteren. Ja, de isolatiewaarde van het pakket daalt maar per mm dikte gezien wordt hij juist beter.

Dit was een gedachtekronkel waar ik destijds ook even over na moest denken.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 28-09-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Door de snel stijgende energieprijzen wordt er ook bij de omroepen meer aandacht aan de energierekening besteed. Zo heb ik net nog op de Duitse WDR3 een "expert" over de (moeilijke?) keuze van een nieuwe energieleverancier gehoord.
- Krijgen we binnenkort in heel Europa een hete herfst met nog hetere discussies over de energieprijzen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of het met de huidige energieprijzen financieel gezien nut heeft de woonkamer van een vrijwel helemaal niet geïsoleerde jaren 30 rijtjeswoning (alleen dubbel glas van >25j oud in de woonkamer) met een elektrische kachel te verwarmen om het gasverbruik dat nu +/- ¾ van de totale energierekening beslaat wat naar beneden te krijgen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:24
@Raven
Zodra een kWh elektrisch minder dan een achtste kost van een m3 gas.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Raven
Aardgas stoken is overigens veel milieuvriendelijker dan een elektrische kachel

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:10

Seafarer

XXX

Raven schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:29:
Weet iemand toevallig of het met de huidige energieprijzen financieel gezien nut heeft de woonkamer van een vrijwel helemaal niet geïsoleerde jaren 30 rijtjeswoning (alleen dubbel glas van >25j oud in de woonkamer) met een elektrische kachel te verwarmen om het gasverbruik dat nu +/- ¾ van de totale energierekening beslaat wat naar beneden te krijgen?
Hoeveel gas verstook je?

Die ramen zijn eenvoudig te vervangen door hr++ het resultaat is meestal schokkend.
Comfort verhoging en veel lager gasverbruik.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

busscherski schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:46:
@Raven
Zodra een kWh elektrisch minder dan een achtste kost van een m3 gas.
Ik heb net wat zitten rekenen, volgens de jaarafrekening van eind vorig jaar was het toen in totaal (dus incl belasting, netbeheerkosten) 14ct/kWh en €1,12/m3 oftewel precies 1/8e
busscherski schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:55:
@Raven
Het gaat mij puur om het financiële aspect ;)
Oorspronkelijk 1400-1600m3/jaar, sinds de ketel niet meer op fabrieksinstellingen draait ( Gas besparen door middel van CV tuning deel III O-) ) en mijn moeder eerst een dikke trui aan doet voor aan de thermostaat te zitten, schommelt het tussen de 700 en 900m3, wat volgens mij best netjes is voor een niet geïsoleerde jaren 30 woning :)
Seafarer schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:57:
Die ramen zijn eenvoudig te vervangen door hr++ het resultaat is meestal schokkend.
Comfort verhoging en veel lager gasverbruik.
Daar hebben we hier niets over te zeggen, sociale huur...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Raven schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:04:
[...]

Ik heb net wat zitten rekenen, volgens de jaarafrekening van eind vorig jaar was het toen in totaal (dus incl belasting, netbeheerkosten) 14ct/kWh en €1,12/m3 oftewel precies 1/8e

[...]

Het gaat mij puur om het financiële aspect ;)

[...]

Oorspronkelijk 1400-1600m3/jaar, sinds de ketel niet meer op fabrieksinstellingen draait ( Gas besparen door middel van CV tuning deel III O-) ) en mijn moeder eerst een dikke trui aan doet voor aan de thermostaat te zitten, schommelt het tussen de 700 en 900m3, wat volgens mij best netjes is voor een niet geïsoleerde jaren 30 woning :)

[...]

Daar hebben we hier niets over te zeggen, sociale huur...
Gewoon doen merkt niemand. ;) Alleen met 900 kuub per jaar oei, ik had verwacht dat je veel hoger zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Raven
Je hebt gemiddeld inclusief teruggave energie belasting 0.14 betaald denk ik. Maar 1 extra kWh verbruiken kost ongeveer 0.25 euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Raven €0.14/kWh is niet in Nederland, of niet goed berekend ;)
De post vermindering energiebelasting is bijvoorbeeld per dag en niet per kWh.

Edit wat constructiefs: een split-inverterairco van een bouwmarkt levert meer warmte voor een kWh stroom en is dus duurzamer en goedkoper. Die kan je desnoods American style uit een open raam hangen om zonder bouwkundige aanpassingen te gebruiken (vooral een optie bij ramen die omhoog schuiven).
Het raam dan wel kierdicht maken met piepschuim en ducttape.

[ Voor 61% gewijzigd door Proton_ op 28-09-2021 19:33 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Met andere woorden, je moet de marginale kWh & m3 prijs vergelijken, niet de gemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Raven Als ik je oorspronkelijke post en de diverse antwoorden hier de revue laat passeren
is het lezen en correct interpreteren van de energierekening blijkbaar/helaas nog steeds een wetenschap op zich.
Motto: Makkelijker kunnen we het niet maken . . .

Serieus: Zonder een schatting van de (jaar)efficiency van de cv-installatie (hoeveel kWh warmte uit een m³ gas) en je huidige tarieven van het energiecontract blijft het gissen. - Marginale tarieven blijven natuurlijk marginaal, dus bij grotere veranderingen . . .
Een goed spreadsheet voor de jaarrekening (met alle relevante informatie) is dat wat je nodig hebt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

busscherski schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:21:
@Raven
Je hebt gemiddeld inclusief teruggave energie belasting 0.14 betaald denk ik. Maar 1 extra kWh verbruiken kost ongeveer 0.25 euro.
Proton_ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:22:
@Raven €0.14/kWh is niet in Nederland, of niet goed berekend ;)
De post vermindering energiebelasting is bijvoorbeeld per dag en niet per kWh.
dunklefaser schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:53:
@Raven Als ik je oorspronkelijke post en de diverse antwoorden hier de revue laat passeren
is het lezen en correct interpreteren van de energierekening blijkbaar/helaas nog steeds een wetenschap op zich.
Motto: Makkelijker kunnen we het niet maken . . .
De totaalbedragen van het stroom- en gasverbruik staan (sinds een paar jaar) apart op het voorblad van de energierekening, hoe kan ik dat verkeerd interpreteren? :?
2018:
2106kWh, totaalprijs €329,64
862m3, totaalprijs €779,97

2019:
2101kWh, totaalprijs €433,42
691m3, totaalprijs €746,67

2020:
1960kWh, totaalprijs €267,53
801m3, totaalprijs €896,55

Oscar Wilde

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:22
Gok dat je nog zonnepanelen heb?
Dit zul je ook nog los van je berekening moeten halen.

(Of zit hier het vastrecht, belastingen, etc. nog niet bijgeteld?)

Kijk bijv. ook even hier

[ Voor 27% gewijzigd door SjorsC op 29-09-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Dit zijn prima realistische bedragen, maar inderdaad inclusief de vermindering energiebelasting die je per dag uitgekeerd krijgt en niet per kWh.

Kortom, precies wat busscherski zegt:
busscherski schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:21:
@Raven
Waarbij opgemerkt mag worden dat een kWh inmiddels meer richting de €0,30 gaat voor nieuwe contracten.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 29-09-2021 10:00 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nope, gewoon goed op het verbruik letten en aanpakken waar mogelijk, oorspronkelijk zaten we (ma en ik) ruim boven de 3000kWh en rond de 1500m3, totdat ik er wat aan ging doen.
mcDavid schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:59:
Dit zijn prima realistische bedragen, maar inderdaad inclusief de vermindering energiebelasting die je per dag uitgekeerd krijgt en niet per kWh.

Kortom, precies wat busscherski zegt:
Jup, dat is ermee verrekenend, staat verderop in de rekening vermeld. De bedragen die ik noemde is wat overblijft na alles wat erbij/eraf gaat.
mcDavid schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:59:
Waarbij opgemerkt mag worden dat een kWh inmiddels meer richting de €0,30 gaat voor nieuwe contracten.
Heb je het dan over contracten met vaste prijzen? Hier hebben we al jaren een variabel contract.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 29-09-2021 10:13 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:53
@Raven: in je 0,14ct/kwh zit dan je teruggave energiebelasting verrekend (een vast bedrag van ca. eur 500 per jaar).
dus als je 1 kWh extra gaat verbruiken, verandert dat bedrag per jaar niet. Dus 1 kWh extra = ca. 21 tot 25 cent.

Je kan nog wel de ramen isoleren met zogenaamde raamfolie:

https://www.gamma.nl/klusadvies/a/raamfolie-aanbrengen

of een voorzetruit plaatsen op het kozijn aan de binnenzijde.
https://kunststofplatensh...zelf-maken-van-plexiglas/

of dikke gordijnen die dan niet over de radiatoren heen moeten hangen.

[ Voor 41% gewijzigd door BarryH op 29-09-2021 10:47 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• busscherski
@Raven
Voorbeeld
Als je op jaarbasis 1 kWh verbruikt en geen gas hebt is je jaarrekening ongeveer -250 euro. (Dankzij teruggave energiebelasting)
Betekent dat dat je meer geld krijgt als je meer energie verbruikt?

Vul je huidig jaarverbruik anders een in in gaslicht.com en dan een situatie met 500 m3 gas minder maar 4000 kWh extra. Dan zul je zien dat het veel duurder wordt.

• busscherski
Het zal dan ongeveer 500 euro per jaar duurder worden.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@BarryH Ah, die 21-25ct is dan denk ik variabele leveringskosten + vaste leveringskosten? Die is in het geval van 't dagtelwerk 0,2806/kWh en nachttelwerk (die sinds 2 maanden niet meer gebruikt wordt) 0,26317/kWh en gas 0,50529/m3 (uitgaand van tarieven van jaarafrekening vorig jaar), of zit ik er nu weer naast :P

Oscar Wilde

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:55:
@Raven
Het ironische is dat ondanks dat iedereen dit intuitief wel snapt, het in het huidige regulering niet dat effect heeft: electriciteitsproductie valt nl binnen de harde CO2 uitstoot grenzen van het ETS (dus hoeveel electriciteit je individueel ook verbruikt, er gaat geen kilo extra CO2 de lucht in), terwijl de CO2 uitstoot van aardgas door consumenten op het moment buiten het ETS valt en geen harde grens kent.

Switchen van aardgas naar electrisch verwarmen met een radiator is qua CO2 uitstoot positief (in elk geval totdat de warmte-sector in 2026 ook binnen het ETS gaat vallen), maar uiteraard vanuit een kosten perspectief, voor zowel de gebruiker en de rest van de samenleving, niet erg zinnig: je verhoogt het energieverbruik van het totale systeem.

De berekening wordt weer complexer als je groen gas gebruikt, of je aardgasverbruik met EUAs afdekt.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dreamvoid Citaat: "Switchen van aardgas naar elektrisch verwarmen met een radiator is qua CO2 uitstoot positief". Bedoel je hiermee dat de CO2 uitstoot hiermee toeneemt of juist afneemt?
Wat je dan tussen haakjes hebt gezet: "in elke geval totdat de warmte-sector in 2026 ook binnen het ETS gaat vallen" is voor mij op dit moment dus niet eenduidig.
Hoe kan het ETS invloed op de CO2 uitstoot van aardgas vs. stroom voor de warmteproductie hebben?

Volgens mij gaat "milieuvriendelijk", zoals @busscherski vermoedelijk bedoelt, uitsluitend om de CO2 uitstoot per kWh aan geproduceerde warmte.

Dit ziet voor stroom in de winter anders uit dan in de zomer i.v.m. een andere reale! stroommix.
Het ETS heeft hier als administratief verrekeningssysteem niet direct iets mee te maken, of wel?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:41:
[...]

Switchen van aardgas naar electrisch verwarmen met een radiator is qua CO2 uitstoot positief
Een kubieke meter aardgas verbranden levert 1890 gram CO2 op voor 8,792 - 9,769 kWh (onderwaarde/bovenwaarde) dus 193 - 214 gram CO2/kWh.

De uitstoot van grijze stroom is 556 gram CO2/kWh en in Nederland met een energiemix van 11% hernieuwbare energie stoot onze stroom dus gemiddeld 495 gram CO2/kWh uit.

Pas als je met een warmtepomp gaat verwarmen is de CO2-uitstoot lager.

Signatures zijn voor boomers.

• BarryH
Raven schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:14:
@BarryH Ah, die 21-25ct is dan denk ik variabele leveringskosten + vaste leveringskosten? Die is in het geval van 't dagtelwerk 0,2806/kWh en nachttelwerk (die sinds 2 maanden niet meer gebruikt wordt) 0,26317/kWh en gas 0,50529/m3 (uitgaand van tarieven van jaarafrekening vorig jaar), of zit ik er nu weer naast :P
Zou kunnen, maar dan is het gastarief wel heel scherp qua tarief en electra duidelijk minder scherp.
Voor je kosten komende winter wordt het bepaald door je lopende contract (vast of variabel en einddatum).

Als je nu 1jr vast afsluit is het 25-30 ct per kWh en ruim 1 euro per m3

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:41:
[...]

electriciteitsproductie valt nl binnen de harde CO2 uitstoot grenzen van het ETS (dus hoeveel electriciteit je individueel ook verbruikt, er gaat geen kilo extra CO2 de lucht in),
Dit is bij mijn weten niet juist. De elektriciteitsindustrie zal meer ETS credits moeten opkopen om hun eigen uitstoot af te dekken. Die credits moeten ergens vandaan komen, bijvoorbeeld dat een bakstenenfabrikant minder aardgas gaat gebruiken en daardoor ETS credits overhoudt.

Binnen de totale ETS markt blijft de CO2 uitstoot inderdaad gelijk (of wordt kleiner doordat er minder credits op de markt zijn). Maar binnen een specifieke branche, zoals de elektriciteitsproductie, kan CO2 wel degelijk toenemen.

Dan wordt de volgende vraag, kijk je naar marginaal of gemiddeld? Kun je hele lange discussies over voeren.

Feit is op dit moment dat gemiddeld genomen voor een kWh elektriciteit bijna een halve kg CO2 wordt uitgestoten, terwijl een m3 gas (bijna 10 kWh) bijna 2 kg CO2 uitstoot oplevert.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Weet iemand of de ecoflap brievenbustochtklep nog ergens te krijgen is? Of hoeveel een ecoflap scheelt met een 'bouwmarkt borstel+klep'?

Ik weet van het bestaan de van homebox af, maar die vind ik eigenlijk iets de duur, de ecoflap was met z'n 35 euro acceptabel geprijsd. En een afdekplaat met borstel en klep koop ik voor 7 euro bij de Gamma.

Ik wil deze weken gaan beginnen met tocht en kierafdichting in ons jaren 30 huis. Wij hebben momenteel een achterdeur zonder tochtstrips, een raam zonder tochtstrips, een voordeur zonder brievenbusklep. lijken me allemaal zaken die voor een paar tientjes wel te fixen zijn.

Iemand nog tips voor usual suspects met betrekking tot tochtwering? grootschalige isolatie staat voor een later tijdstip op het programma.

Interpolis, glashelder!

• Dreamvoid
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:30:
[...]

Dit is bij mijn weten niet juist. De elektriciteitsindustrie zal meer ETS credits moeten opkopen om hun eigen uitstoot af te dekken. Die credits moeten ergens vandaan komen, bijvoorbeeld dat een bakstenenfabrikant minder aardgas gaat gebruiken en daardoor ETS credits overhoudt.

Binnen de totale ETS markt blijft de CO2 uitstoot inderdaad gelijk (of wordt kleiner doordat er minder credits op de markt zijn). Maar binnen een specifieke branche, zoals de elektriciteitsproductie, kan CO2 wel degelijk toenemen.
Exact, maar dat is precies wat ik zeg: meer electriciteitsverbruik betekent geen extra CO2 uitstoot, want de extra CO2 in de eletriciteits sector moet 1:1 gecompenseerd worden door evenveel minder in andere sectoren.

• Dreamvoid
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:29:
[...]

Een kubieke meter aardgas verbranden levert 1890 gram CO2 op voor 8,792 - 9,769 kWh (onderwaarde/bovenwaarde) dus 193 - 214 gram CO2/kWh.

De uitstoot van grijze stroom is 556 gram CO2/kWh en in Nederland met een energiemix van 11% hernieuwbare energie stoot onze stroom dus gemiddeld 495 gram CO2/kWh uit.

Pas als je met een warmtepomp gaat verwarmen is de CO2-uitstoot lager.
Dit is enkel zo als er geen ETS zou zijn - maar electriciteitsproductie valt binnen het ETS, en de CO2 uitstoot van die sectoren is een vast aantal tonnen, wie dit ook uitstoot.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:55:
[...]

Dit is enkel zo als er geen ETS zou zijn - maar electriciteitsproductie zit binnen het ETS, en de CO2 uitstoot van die sectoren is een vast aantal tonnen, wie dit ook uitstoot.
Dat lijkt me een volstrekt theoretisch verhaal. Hoe wil je met emissiehandel de uitstoot van kolencentrales verlagen. Dat gaat alleen als je de uitstoot "op papier" toekent aan iets anders. De praktijk (lees: de uitstoot) verandert er niet door.

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit is juist niet theoretisch, dat is hoe het praktisch werkt. Reken het zelf maar door. Doordat er binnen het ETS een gelimiteerde hoeveelheid CO2 uitstoot is, zullen kolencentrales minder moeten draaien om binnen dezelfde grenzen te blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 30-09-2021 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Dreamvoid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:53:
[...]

Exact, maar dat is precies wat ik zeg: meer electriciteitsverbruik betekent geen extra CO2 uitstoot, want de extra CO2 in de eletriciteits sector moet 1:1 gecompenseerd worden door evenveel minder in andere sectoren.
Op papier ja, in de praktijk?

Die ETS punten komen van bijvoorbeeld de eerdergenoemde baksteenfabriek. Wat gaat die fabriek doen? De helft van zijn bakstenen buiten Europa produceren, daar zijn immers geen ETS punten voor nodig. Leuk voor de Europese statistieken, maar de wereld heeft er geen fuck aan.

• Dreamvoid
  • Niet online
"Carbon leakage" wordt voorkomen door het importeren van dat soort producten tegen te gaan en/of de fabrikanten van die producten te beschermen tegen dit soort acties. Voor de liefhebbers, wat EU informatie over carbon leakage.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:00:
Dit is juist niet theoretisch, dat is hoe het praktisch werkt. Reken het zelf maar door. Doordat er binnen het ETS een gelimiteerde hoeveelheid CO2 uitstoot is, zullen kolencentrales minder moeten draaien om binnen dezelfde grenzen te blijven.
De cijfers met uitstoot die ik geef komen van het CBS. Ik neem aan dat dat de gerealiseerde uitstoot is met de energiemix zoals gedraaid is. Dat je door de ETS de kolencentrales minder kunt laten draaien betekent niet dat je de gerealiseerde uitstootcijfers nog eens moet gaan aanpassen, dat betekent gewoon dat de gerealiseerde uitstootcijfers lager zijn dan wanneer er geen ETS was.

• Dreamvoid
  • Niet online
Het CBS gaat alleen uit van Nederland, het ETS werkt over de hele EU. Het heeft geen zin om in dit geval met gemiddelden te rekenen.

Re: carbon leakage: om de uiteindelijke impact vast te stellen zal je moeten kijken hoeveel carbon leakage er werkelijk in de praktijk gebeurt - als je een ton EUAs weghaalt uit het ETS, hoeveel kilo's lekken er dan weg naar de rest van de wereld, is dat 5, 10, 100, of 1000? Zolang dit kleiner is dan ~50% zorgt de eerdergenoemde verschuiving van gas naar electriciteit dus voor lagere CO2 uitstoot, maar uiteraard ook voor extra krapte op de EUA markt.

In deze voorbeelden is het nuttig om door te rekenen wat er daadwerkelijk gebeurt in het grote geheel, niet enkel op micro niveau. Overstappen van gas naar electriciteit is inderdaad in principe een slecht idee, maar in de praktijk zoals de regelgeving binnen de EU nu is, zorgt het wel voor minder uitstoot.

Dit is ook de reden dat de EU zo aan het pushen is om de warmte/gebouwen (aardgas) en transport (benzine/diesel) sectoren ook binnen het ETS te trekken (2026 is het voorstel), zodat je dit soort rare bij-effecten niet meer hebt. Die zijn nl overal: vluchten binnen de EU = binnen het ETS, vluchten naar buiten de EU = buiten het ETS. Auto op electriciteit = binnen het ETS, auto op benzine, diesel of gas = buiten het ETS. Je huis verwarmen met warmtepomp of electrische radiator = binnen het ETS, verwarmen op gas of olie = buiten het ETS. Electriciteitsproductie = binnen het ETS, landbouw = buiten het ETS

[ Voor 45% gewijzigd door Dreamvoid op 30-09-2021 14:36 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:22:
Het CBS gaat alleen uit van Nederland, het ETS werkt over de hele EU. Het heeft geen zin om in dit geval met gemiddelden te rekenen.
Dan nog maakt het niet uit. De uitstootcijfers gaan over de gerealiseerde uitstoot. Als die vanwege ETS lager is dan is dat goed, maar het cijfer dat er ligt hoeft je niet nog een keer te corrigeren voor wat via ETS gaat.
Als de energiesector een vast aantal ton CO2 mag uitstoten vanwege ETS is dat prima. Maar dat is dan de CO2 uitstoot van de energieproductie en als je dat deelt op het aantal kWh dat is geproduceerd krijg je de uitstoot van CO2/kWh.
Of probeer je te zeggen dat de uitstoot op papier gemaximaliseerd is en in de praktijk hoger is maar dat via boekhoudkundige truukjes (ETS) op een andere sector wordt afgewenteld?

De enige reden waarom je dit groter dan Nederland zou moeten bekijken is dat je moet kijken naar de CO2 van de productie voor binnenlands verbruik. Ons verbruik kan ook in het buitenland opgewekt zijn en wat wij opwekken kan ook in het buitenland verbruikt worden.
Maar ik neem even aan dat het CBS dit meeneemt.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

https://www.nu.nl/wonen/6...-duurder-dan-vandaag.html

Yikes! Prijzen zijn nu al fors. Bij Greenchoice voor een eenjarig contract respectievelijk 33 en 118cent voor een kWh en een m3.

Waar gaat dat heen met de energieprijzen?

Auw

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• busscherski
mkleinman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:21:
https://www.nu.nl/wonen/6...-duurder-dan-vandaag.html

Yikes! Prijzen zijn nu al fors. Bij Greenchoice voor een eenjarig contract respectievelijk 33 en 118cent voor een kWh en een m3.

Waar gaat dat heen met de energieprijzen?

Auw
Volledig CO2 neutraal (dus ook in de winter als het koud is) is denk ik nog veel duurder dan het gas nu is. Ik verwacht dat de huidige prijzen de komende jaren normaal worden.

Zelf heb ik er vooralsnog geen last van (geen gasaansluiting meer en voldoende zonnepanelen)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

busscherski schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:26:
[...]

Volledig CO2 neutraal (dus ook in de winter als het koud is) is denk ik nog veel duurder dan het gas nu is. Ik verwacht dat de huidige prijzen de komende jaren normaal worden.

Zelf heb ik er vooralsnog geen last van (geen gasaansluiting meer en voldoende zonnepanelen)
Gelukkig hier in huis zoveel gedaan dat het ook hier meevalt. En mijn contract loopt nog 2 jaar voor 21cent/ 75cent.
Maar man,man,man, je zal nu een nieuw contract af moeten sluiten en 4000kWh en 2000m3 verbruiken. Dan betaal je je straks helemaal scheel.

En nog steeds zijn er hordes mensen die vinden dat energiebesparing, LED lampen, zonnepanelen etc niet uit kunnen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• busscherski
mkleinman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:32:
[...]

Gelukkig hier in huis zoveel gedaan dat het ook hier meevalt. En mijn contract loopt nog 2 jaar voor 21cent/ 75cent.
Maar man,man,man, je zal nu een nieuw contract af moeten sluiten en 4000kWh en 2000m3 verbruiken. Dan betaal je je straks helemaal scheel.

En nog steeds zijn er hordes mensen die vinden dat energiebesparing, LED lampen, zonnepanelen etc niet uit kunnen.
Genoeg mensen die al meer dan 5 jaar over zonnepanelen twijfelen.

Of mensen die met de oude electriciteit prijzen en all electric huis nog prima uit kwamen met een voorschot van 100 euro (+/- 7000 kWh verbruik per jaar). Dan denken ze dat zonnepanelen maximaal 100 euro per maand kunnen opbrengen. Terwijl een aansluiting in Nederland die op jaarbasis het verbruik ook weer opwekt op dit moment maandelijks omgerekend 25 euro toe krijgt. (dus 125 euro voordeel)

En dan nog heb je een boel mensen die niet weten hoeveel ze betalen en het ook niet uitmaakt. Ze kunnen het toch gemakkelijk missen.

Mensen die oprecht moeite hebben met het betalen van de energierekening heb je natuurlijk ook. Al zullen die niet vaak 4000 kWh en 2000 m3 gas verbruiken. (goedkoopste aanbieder voor dat verbruik is momenteel Vatenvall en die rekent er 2977 euro / jaar voor (248 euro / maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:48:
[...]

Mensen die oprecht moeite hebben met het betalen van de energierekening heb je natuurlijk ook. Al zullen die niet vaak 4000 kWh en 2000 m3 gas verbruiken. (goedkoopste aanbieder voor dat verbruik is momenteel Vatenvall en die rekent er 2977 euro / jaar voor (248 euro / maand)
Met zo'n verbruik zou je vandaag zeker € 1.000 per jaar extra betalen. Gasprijs bij Vattenfall is vandaag € 1,45/m³, dus 2000 m³ kost je al € 2.900/jaar (bij een 1 jarig contract).
Wij verbruiken circa 3500 kWh en 1500m³. Dit jaar tegen € 0,21/kWh en € 0,70/m³. Contract loopt nog t/m december... Ik ga maar eens offertes opvragen voor lucht/water warmtepomp of hybride warmtepomp en zonnepanelen. Anders gaat onze elektriciteitsnota van circa € 1.800 naar € 3.000 per jaar.

Ik had gisteren wel gelezen dat vandaag de gasprijzen zouden stijgen, maar toen ik gisteravond keek was de prijs voor gas al bijna € 1/m³ dus ik dacht dat de stijging daar al in zat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10 20:35
Ligt het aan mij, of kun je bij veel leveranciers de huidige variabele prijs (als ke nu een contract zou sluiten) niet eens meer zien? Greenchoice lijkt 5 jaar en variabel van hun site te hebben gehaald, bij bv. Essent ligt de site plat die de werkelijke tarieven zou moeten laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Wilke Zelfs als ik bij Greenchoice op 'modelcontract' klik, onderaan, krijg ik de tarieven inderdaad niet meer te zien. Dat is best vreemd, want voor zover ik weet wettelijk verplicht (voor snel, uniform vergelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Kan iemand een gat schieten in mijn bierviltjesberekening?
Huidig verbruik 3500kWh/jaar. Stel ik leg voor 5,5k (netto) een zonnepaneleninstallatie op 't dak die 3.000kWh/jaar opwekt. Daarmee bespaar ik bij het huidige energietarief van € 0,33/kWh circa € 750 per jaar aan kosten. Over 10 jaar is dat een besparing van 7,5k, wat uitkomt op een rendement van 14%/jaar op de investering?? Aannemende dat salderen blijft bestaan.

Berekening 2, Huidig gasverbruik 1.400m³:
Bovenstaande + hybride (buiten)lucht/water warmtepomp. Elektraverbruik +3.000 kWh, gasverbruik -1.000m³ (is dat realistisch??). Per saldo blijft er dus 3.500 kWh en 400m³ over. Bij gasprijzen van 1,45/m³ en elektra van 0,33/kWh zou dat ook uitkomen op >10% rendement over 10 jaar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Tehh Kan best kloppen... Beetje rekenen opent de ogen van veel mensen nogal wagenwijd over het nut en betaalbaarheid van de energietransitie.

Doe de berekening ook eens zonder gas. Probeer ook met elke vierkante mm van het dak gevuld met panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 01-10-2021 11:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tehh ik ben van ca. 1500 m3 naar 200m3 gegaan. NB. ik heb ook een zonneboiler. Dus in de 1500m3 zat weinig voor SWW. Daarnaast stook ik 24x7 20 graden. En heb de hybride WP zo aangesloten dat de gasketel pas bij vorst bijspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Tehh schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:36:
Huidig verbruik 3500kWh/jaar. Stel ik leg voor 5,5k (netto) een zonnepaneleninstallatie op 't dak die 3.000kWh/jaar opwekt. Daarmee bespaar ik bij het huidige energietarief van € 0,33/kWh circa € 750 per jaar aan kosten. Over 10 jaar is dat een besparing van 7,5k, wat uitkomt op een rendement van 14%/jaar op de investering?? Aannemende dat salderen blijft bestaan.

Bovenstaande + hybride (buiten)lucht/water warmtepomp. Elektraverbruik +3.000 kWh, gasverbruik -1.000m³ (is dat realistisch??). Per saldo blijft er dus 3.500 kWh en 400m³ over. Bij gasprijzen van 1,45/m³ en elektra van 0,33/kWh zou dat ook uitkomen op >10% rendement over 10 jaar??
Zolang je nog niet meer hebt bespaard dan de panelen gekost hebben heb je negatief rendement. Dus wanneer je na 10 jaar 7.5 kEUR hebt bespaard heb je slechts 2 kEUR winst gemaakt (als je afschrijving niet meetelt) dus dat is zeker geen 14% rendement per jaar. Met 100% saldering en precies evenveel gebruik als opwekking bereken ik een fictief rendement over 10 jaar van 6.0%.

Alsnog niet slecht, maar 5.5 k netto betalen voor een systeem dat slechts 3000 kWh per jaar oplevert is ook wel vrij insane duur. Onze set levert zo'n 4000 kWh op en heeft de helft gekost (wel zelf gelegd, maar dan nog).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Je rendement is 3,6% per jaar (2k winst op een investering van 5.5k). Maar 3.000 kWh/jaar zou je zo'n 3,5k aan PV moeten kosten. Is je rendement 7% :).
460 euro per jaar besparing => 4600 euro over 10 jaar. hybride kost iets van 3k, zit je op 5%.

Ga je wel van uit dat gas en elektriciteitsprijzen zo hoog blijven. De Dutch TTF (aardgas) futures voor zomer 22 liggen nog steeds op minder dan de helft van de prijs dan nu in oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 13:34
BarryH schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:58:
@Tehh ik ben van ca. 1500 m3 naar 200m3 gegaan. NB. ik heb ook een zonneboiler. Dus in de 1500m3 zat weinig voor SWW. Daarnaast stook ik 24x7 20 graden. En heb de hybride WP zo aangesloten dat de gasketel pas bij vorst bijspringt.
Kan je zo'n hybride warmtepomp nu gewoon tussen je verwarmingsinstallatie en CV zetten? Klinkt wel aantrekkelijk als ik eerlijk ben. Verbruik nu ook 1500m³ voor ongeveer 180m² en enige manier om dat significant terug te brengen is om de gasketel eruit te doen. Maar die is nog maar 2 jaar oud :). Zeker met deze prijzen is dat bijna zinvol om te gaan overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@koentjuh

ja, lees maar in het
Lucht/Water WP om te verwarmen

topic.
Overigens is volledig WP niet zo'n grote extra stap. Maar daar kan je daar alles over lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Grappig om te zien hoe snel de afgelopen weken en maanden de daken in mijn buurt pv-panelen kregen.
Vaak relatief kleine, snel te plaatsen (suboptimale), installaties, maar toch.
"Hey de buurman heeft nu ook zonnepanelen, misschien moeten we ook?
Anders lopen we achter bij de buurt."

6 jaar geleden had ik als enige pv-panelen in de straat, vandaag is er weer een installatie bij gekomen.
Totaal nu 22 installaties en ik gok op nog enkele meer de komende weken.
Ook het aantal airco's neemt toe, warmtepompen heb ik nog niet waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16
Deze berekening klopt alvast niet.
5.5 k afschrijven in 10 jaar is 550 per jaar.
Opbrengst is 750 per jaar.
Winst dus 200 per jaar.
Rendement is winst/inleg = 200/5500 = 3.6%. Dat is weliswaar meer dan je op een spaarrekening krijgt, maar zeker geen 14%.
Zonder een afschrijvingsbedrag (en overige kosten) mee te nemen klopt van deze berekening evenmin iets.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10 20:35
dunklefaser schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:47:
Ook het aantal airco's neemt toe, warmtepompen heb ik nog niet waargenomen.
Airco's zijn warmtepompen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wilke Echt waar? - Ik dacht altijd dat het omgedraaide koelkasten waren O-) .
Motto: "Pomp warmte, geen gas!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13

Proton_

Team Welles

Mijn warmtepomp houdt met 900 gram propaan mijn huis de hele winter warm B)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50

lol, ik reken het voor mij zelf net even uit wat het kost om:
4200kWh + 700m3 gas te kopen.
kom op ongeveer +/-2000€ uit.

maar heb zonnepanelen die 6000kWh opleveren(en 500kWh van de schuur).
en een warmtepomp + boiler die 550m3 gas vervangen.
kom ik op een grove 800kWh + 120m3 gas uit wat ik afreken.
en dat kost nu met de huidige prijzen 300€
dus gerekend met de goedkoopste aanbieder vs de goedkoopste aanbieder.

1700€ verschil, dus ik kan komend jaar onbetaald verlof voor 4 weken pakken en lekker in de tuin gaan lummelen. mmm niet slecht.

ik reken niet meer in rendement, ben de TVT nu bijna voorbij.
alles is van af nu 100% rendement.
(oke ik moet nog eigenlijk nog 200€, dat lukt wel met de huidige prijzen).
dit is wel een klusje geweest van een 10 jaar tijd, stapje hier stapje daar.
en aardig wat kosten zo onderweg (denk dat ik wel over de 15k€ ga, maar panelen 10 jaar geleden waren ook een stuk duurder.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
busscherski schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:48:
Het gaat hard. Vattenfall zit bij 4000 kWh + 2000 m3 nu op 3804 euro / jaar. Engie de goedkoopste met 3695 euro. 0.325 euro / kWh en 1.22 euro / m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Vorig jaar juni ging het in “De duurzame kroeg” over het 5 jarig contract van Greenchoice.

De Duurzame Kroeg Deel 3

Omdat GC de saldering ging versoberen vanaf 1 juli 2020 (8 ct t/m 2.000 kWh en kale leveringtarief over meerdere tot 10.000 kWh) zijn er een aantal tweakers, waaronder ik overgestapt naar dit 5 jarig contract. Groengarantie 5 jaar (ov)
Tot 31-10-2025 in mijn geval krijg ik 11 cent terugleververgoeding.

Op basis van vorig jaar kreeg ik €. 909,— netto terug
Na saldering 6.400 kWh teruglevering.
Gas: n.v.t.

Mijn “stroomgegevens”
Normaaltarief (per kWh) € 0,22287
Daltarief (per kWh) € 0,20217

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dUTI1UlpAbVeoEQUKnPTZXZVic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANtl2puzcgXzPRaMzLnCiHiO.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan ik wat meer terugkrijgen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck_TIcSwIoTc0C7DRC9gJQxEtfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBjlCjR1x0HNvfFDuFsnGm2P.jpg?f=fotoalbum_large

De opzegvergoeding in ons geval is langer dan 30 maanden dus €.125,— mits je alleen elektriciteit afneemt. https://www.greenchoice.n...oengarantie-5-jaar-ov.pdf

Ik zie op vergelijkingssites dat overstappen loont zolang saldering loopt.
De elektriciteitsprijzen zijn flink aan het stijgen, waardoor je meer terugleververgoeding krijgt.
Nu zijn er terugleververgoedingen van 16 cent en hoger per kWh. De stroom kost wel ruim 35 cent. 8)7

Toch een voordeeltje in mijn geval van €. 350,—/400,—, op basis van 1 jarig contract ex opzegvergoeding.

Wat doen jullie? @reneeke1970 @twain4me @RvV @Chielos en andere tweakers :+

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:28

RvV

Hmm, ik weet het niet. Al met al gaat mijn verbruik nog wel wat toenemen met L/L wp'en en sinds dit jaar een IR paneeltje erbij. Het gas is deze zomer afgesloten en daarvoor in de plaats is er een warmtepompboiler gekomen. Misschien volgend jaar nog een keer een elektrisch autotje etc..
Over de toekomst van salderen is zeker nog niets bekend?

Voor nu gok ik erop dat deze energie crisis een tijdelijk dingetje is. Het zou ook wel weer zonde zijn als je 1 jaar lang 16ct terugleververgoeding krijgt en de jaren daarna weer op 5ct zit ofzo.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16
JoKo schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:59:
Vorig jaar juni ging het in “De duurzame kroeg” over het 5 jarig contract van Greenchoice.

De Duurzame Kroeg Deel 3

Deze discussie voeren in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Andrehj op 02-10-2021 10:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

RvV schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:14:
Hmm, ik weet het niet. Al met al gaat mijn verbruik nog wel wat toenemen met L/L wp'en en sinds dit jaar een IR paneeltje erbij. Het gas is deze zomer afgesloten en daarvoor in de plaats is er een warmtepompboiler gekomen. Misschien volgend jaar nog een keer een elektrisch autotje etc..
Over de toekomst van salderen is zeker nog niets bekend?

Voor nu gok ik erop dat deze energie crisis een tijdelijk dingetje is. Het zou ook wel weer zonde zijn als je 1 jaar lang 16ct terugleververgoeding krijgt en de jaren daarna weer op 5ct zit ofzo.
Is je gasmeter al gratis verwijderd?
We wachten af wat het “nieuwe” kabinet gaat doen qua saldering anders gaan we afbouwen met 11% per jaar vanaf 1 Jan 2023, maar dat wist je wel ;)

Of de crisis tijdelijk wordt? Geen idee. In China kampen ze al met stroomtekort.
Stroom stopt niet bij de landsgrenzen.
https://www.rtlnieuws.nl/...room-tekort-elektriciteit

Zonnepanelen mogelijk duurder https://www.hln.be/nieuws...korten-in-china~a6ca95bc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JoKo schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:42:
We wachten af wat het “nieuwe” kabinet gaat doen qua saldering anders gaan we afbouwen met 11% per jaar vanaf 1 Jan 2023, maar dat wist je wel ;)
Nee, dat klopt niet. We wachten af wat het nieuwe kabinet gaat doen en anders verandert er helemaal niets.

Die afbouwregeling beginnend 1/1/'23 was een kabinetsvoorstel wat nooit behandeld is. Gezien de voortschrijdende tijd, is het hoogst onwaarschijnlijk dat het in die vorm per die datum nog in zal gaan.

Mede gezien al het commentaar erop én de klimaatdoelen die nieuw toegevoegd zijn, verwacht ik een latere afbouw. Anderzijds verwacht de salderingsregeling van de energiebedrijven dat ze stroom aannemen op momenten dat die weinig waard is en weer teruggeven op momenten dat ze er flink voor moeten dokken. Gezien de huidige prijsontwikkelingen, zouden ze daar best 'ns over kunnen gaan steigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

De Duurzame Kroeg Deel 3

Omdat GC de saldering ging versoberen vanaf 1 juli 2020 (8 ct t/m 2.000 kWh en kale leveringtarief over meerdere tot 10.000 kWh) zijn er een aantal tweakers, waaronder ik overgestapt naar dit 5 jarig contract. Groengarantie 5 jaar (ov)

Mijn “stroomgegevens”

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De opzegvergoeding in ons geval is langer dan 30 maanden dus €.125,— mits je alleen elektriciteit afneemt. https://www.greenchoice.n...oengarantie-5-jaar-ov.pdf

De elektriciteitsprijzen zijn flink aan het stijgen, waardoor je meer terugleververgoeding krijgt.
Nu zijn er terugleververgoedingen van 16 cent en hoger per kWh. De stroom kost wel ruim 35 cent. 8)7

Toch een voordeeltje in mijn geval van €. 350,—/400,—, op basis van 1 jarig contract ex opzegvergoeding.

In het heel kort: ik kijk het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

De Duurzame Kroeg Deel 3

Mijn “stroomgegevens”

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik neem mijn drie jaar nog 11 cent, als prijzen volgend jaar weer zakken dan zit je mooi te kijken. En in de komende winter zul je weinig terug leveren zeker?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Andere vraag: Wat doet tegenwoordig de markt van boilers?
Vroeger was het veel koper, tegenwoordig meer RVS en categorie die wellicht het hardst marktaandeel heeft gewonnen is geemailleerd staal. Echter, dit is altijd met een anode.
Buiten EU zie ik wel fabrikanten voorbij komen die op ge-emailleerd staal 10 jaar garantie bieden op grotere boilers.
Wat ik hier in EU zie zijn vooral de goedkope boilers met minder garantie. En als je een anode iedere paar jaar moet vervangen, dan betwijfel ik in hoeverre iedereen dat weet/doet. Dus levensduur zou heel goed kunnen zijn, maar in de praktijk wellicht niet.
Maar de vraag is dus eigenlijk of een RVS tank zijn meerprijs waar maakt door gewoon 20 jaar probleemloos te functioneren, om maar wat te noemen.
Sommigen claimen echter dat levensduur vabln de verschillende types vergelijkbaar is, maar dat vind ik moeilijk te geloven.
Volgens mij hebben sommige rvs boiler vaten trouwens wel een anode, dus dan zou je alsnog hetzelfde probleem kunnen hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@!null
Er is nog een optie. Mijn Atlantic Explorer 3 warmtepompboiler voorkomt corrosie door een kleine spanning op het vat te zetten. Dat kost natuurlijk wel constant een beetje energie maar voorkomt dat je een anode moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@JoKo
Al een tijdje niet in de kroeg geweest zeker? ;)

Rol-Co in "De Duurzame Kroeg deel 4"

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@reneeke1970
Vanaf november tm februari geen overschot kWh’s
Ik heb geen gehoorzaamheidspas :P

Wat een prijzen 7(8)7
Ik wist wel dat gas duurder werd, maar stroom? Dat rijst de pan uit.

Als ik niks had aangelegd (wp-wpb-pv) zou ik komend jaar € 2600,— aan energie kwijt zijn.
Tel daar de € 900,— bij op die ik van GC krijg, dan schiet de tvt lekker op zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JoKo schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:37:
@reneeke1970
Vanaf november tm februari geen overschot kWh’s

[...]

Ik heb geen gehoorzaamheidspas :P

Wat een prijzen 7(8)7
Ik wist wel dat gas duurder werd, maar stroom? Dat rijst de pan uit.

Als ik niks had aangelegd (wp-wpb-pv) zou ik komend jaar € 2600,— aan energie kwijt zijn.
Tel daar de € 900,— bij op die ik van GC krijg, dan schiet de tvt lekker op zo.
Ja tvt gaat hard nu, en het koste al niets meer. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@!null
heb deze boiler:
https://www.oeg.net/tapwa...warmtewisselaar-516005203
de anode is vervangen voor een elektrische variant.
lijkt hier op, maar dan een stuk goedkoper.
https://www.warmteservice...rigin=-tl009-10095-11012-
na een jaar nog geen enkel probleem, maar heb ook nog niet in de boiler zelf gekeken.
wil ik volgend jaar pas doen. (heb al wel een extra pakking zodat ik hem kan openen en weer dicht maken.)

[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 02-10-2021 14:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Rol-Co schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

Ja tvt gaat hard nu, en het koste al niets meer. >:)
Ben blij dat ik toendertijd met adviezen van jou en @AUijtdehaag het roer omgegooid heb.
Eind 2022 staat er nog € 3.600,— tvt open voor 2023.

Echt geen spijt van.
Dakkie vol levert geld op…..komop @MatsuMatsu85 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
JoKo schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:46:
[...]
Eind 2022 staat er nog € 3.600,— tvt open voor 2023.
Gaat toch wel sneller nu, zonder gasaansluiting en met 2 warmtepompen?
(3 warmtepompen als je de amerikaanse koelkast meerekent)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2021 15:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online

De Duurzame Kroeg Deel 3

Mijn “stroomgegevens”

[Afbeelding]

[Afbeelding]

heb zojuist contract afgesloten bij eneco voor 3 jaar, opzegvergoeding betaalt eneco :*)
terugleververgoeding energie-direct van (1 jaar) 5 ct naar (3 jaar) 12.5 ct bij eneco.
nadeel bij eneco is maand termijnbedrag van minimaal 16 euro, bij energie-direct was maand termijnbedrag bij ons nul euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lS5iUWGDIJbpSKCb6S1EFqEpKmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/glKNWCkPzJRV9ivh7Q1OFNg6.png?f=fotoalbum_large

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

yingli405 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:34:
[...]

heb zojuist contract afgesloten bij eneco voor 3 jaar, opzegvergoeding betaalt eneco :*)
terugleververgoeding energie-direct van (1 jaar) 5 ct naar (3 jaar) 12.5 ct bij eneco.
nadeel bij eneco is maand termijnbedrag van minimaal 16 euro, bij energie-direct was maand termijnbedrag bij ons nul euro
[Afbeelding]
3 jaar doe ik sowiezo niet, met een 0 rekening is de jaarlijkse bonus leuk en maakt de prijs per kWh niet uit. :)
Dus kijken naar:

Bonus
Vaste levering kosten
Teruglevering prijs
Dan ben je bij budgetenergie beter af :)

@JoKo lol Greenchoice

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIktWvFeNnbLxsFR_wR8IchsUl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEpbZ0ZnIaGBpfDxa4mYvAFy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 02-10-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

3 jaar doe ik sowiezo niet, met een 0 rekening is de jaarlijkse bonus leuk en maakt de prijs per kWh niet uit. :)
Dus kijken naar:

Bonus
Vaste levering kosten
Teruglevering prijs
Dan ben je bij budgetenergie beter af :)
2 sites bezocht - pricewise&gaslicht - en budgetenergie komt niet als beste uit de bus voor ons

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

yingli405 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

2 sites bezocht - pricewise&gaslicht - en budgetenergie komt niet als beste uit de bus voor ons
Nee zie dat ze de bonus weer gestopt hebben, toen ik keek elke dag anders en heb bij 150 bonus afgesloten, ook vaste kosten maar 38,-
Maar eneco lijkt me ook sterk als goedkoopste, staat hier op 4.

@reneeke1970

Je 18 cent teruglevering :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vDdu3-vxE0eiPijcNgIrHEDt1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfAN37ppUr5ZnLLcCPUmKySa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Nee zie dat ze de bonus weer gestopt hebben, toen ik keek elke dag anders en heb bij 150 bonus afgesloten, ook vaste kosten maar 38,-
Maar eneco lijkt me ook sterk als goedkoopste, staat hier op 4.

@reneeke1970

Je 18 cent teruglevering :+
[Afbeelding]
Ja ja maar dan krijg ik boete, als ze dit nu ook voor 3 jaar doen.... Zal toch eens neuzen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

migjes schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:40:
@!null
heb deze boiler:
https://www.oeg.net/tapwa...warmtewisselaar-516005203
de anode is vervangen voor een elektrische variant.
Zit daar ook een alarm melding op? Mocht het niet meer functioneren?
lijkt hier op, maar dan een stuk goedkoper.
https://www.warmteservice...rigin=-tl009-10095-11012-
na een jaar nog geen enkel probleem, maar heb ook nog niet in de boiler zelf gekeken.
wil ik volgend jaar pas doen. (heb al wel een extra pakking zodat ik hem kan openen en weer dicht maken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@yingli405
Terugleververgoeding is toch niet belangrijk met die “paar” kWh extra die jij opwekt :+
Stroomprijs lijkt me voor jou relevanter.

@AUijtdehaag fictief loop ik en meerdere tweakers die all electric zijn een beetje “binnen” met die warmtepompen. Heerlijk gevoel als ik de nieuwsberichten over energieprijzen zie.

@reneeke1970 Neus jij maar eens rond en als je wat vind horen we t wel…..mij wel ff taggen.
Ik moet TVT ;w (testen voor toegang) voor de kroeg :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Seafarer schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:54:
[...]
Zit daar ook een alarm melding op? Mocht het niet meer functioneren?

[...]
ja, maar dat is een groen lampje, die rood word als er iets niet klopt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
JoKo schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:14:
@yingli405
Terugleververgoeding is toch niet belangrijk met die “paar” kWh extra die jij opwekt :+
Stroomprijs lijkt me voor jou relevanter.

@AUijtdehaag fictief loop ik en meerdere tweakers die all electric zijn een beetje “binnen” met die warmtepompen. Heerlijk gevoel als ik de nieuwsberichten over energieprijzen zie.

@reneeke1970 Neus jij maar eens rond en als je wat vind horen we t wel…..mij wel ff taggen.
Ik moet TVT ;w (testen voor toegang) voor de kroeg :9B
Heb me toch maar aangemeld bij kernion voor 17.93 cent met max 25000 kWh. Kan nog veertien dagen dubben.

Budget energie is exact als nle ,maar die hebben het gezeur met normaal en dal tarief ook voor terug leveren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

!null schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:10:
Andere vraag: Wat doet tegenwoordig de markt van boilers?
Vroeger was het veel koper, tegenwoordig meer RVS en categorie die wellicht het hardst marktaandeel heeft gewonnen is geemailleerd staal. Echter, dit is altijd met een anode.
Buiten EU zie ik wel fabrikanten voorbij komen die op ge-emailleerd staal 10 jaar garantie bieden op grotere boilers.
Wat ik hier in EU zie zijn vooral de goedkope boilers met minder garantie. En als je een anode iedere paar jaar moet vervangen, dan betwijfel ik in hoeverre iedereen dat weet/doet. Dus levensduur zou heel goed kunnen zijn, maar in de praktijk wellicht niet.
Maar de vraag is dus eigenlijk of een RVS tank zijn meerprijs waar maakt door gewoon 20 jaar probleemloos te functioneren, om maar wat te noemen.
Sommigen claimen echter dat levensduur vabln de verschillende types vergelijkbaar is, maar dat vind ik moeilijk te geloven.
Volgens mij hebben sommige rvs boiler vaten trouwens wel een anode, dus dan zou je alsnog hetzelfde probleem kunnen hebben.
Mijn ventilatie-warmtepomp heeft een anode bewaking. Die controleert of de anode nog voldoende spanning/stroom heeft. Geëmailleerde boiler.
Gemaakt in slovenie, door Gorenje. Panasonic plakt er vervolgens hun label op :P
[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie
Panasonic levert deze niet meer.

Corrosie van een tank lijkt me ook afhangen van hoeveel vers water je erin tapt.
Pagina: 1 ... 27 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.