De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.997 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maar idd, het wordt kantje boord deze winter voor veel kleine energieleveranciers, marges zijn daar super dun, en weinigen overleven het als ze in een koude winter 20-25% extra gas moeten bijkopen tegen een prijs die 3x hoger ligt dan waar ze het tegen verkopen.

Ze hebben allemaal al een gigantische klap te verwerken gehad in warme winter 19/20 toen het omgekeerde gebeurde en ze zo'n 15% van hun ingekochte volume moesten terugverkopen aan de markt tegen prijzen die op de helft lagen van de inkoopprijs, en in dit voorjaar toen het lang koud bleef en er tegen hoge prijzen bijgekocht moest worden.

Bij de Britten is het al volop gaande, en het is nog niet eens winter.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 19-09-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Termy schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:42:
[...]

Wij zitten nu bij Pure Energie en daar kon ik (telefonisch) na enig aandringen het voorschot op 5 euro pm zetten.

@Ronald Ik kan geen Erasmusstraat vinden in Heerhugowaard..?
Ik ga er net weg en had ook 5,- dacht niet dat ik vorig jaar moeite moest doen maar misschien nu wel omdat alles zo duur wordt, budget waar ik heen ga kan minimaal 22,- dus moet ik wel bellen helaas, al 3 mails gedaan maar helpt niet. :(

@busscherski
Ik ga 2 oktober over naar budget, 13 cent teruglevering en 150,- bonus voor 1 jaar vast geen gas, 38,- vaste levering.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:43
Rol-Co schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:05:
[...]

Ik ga er net weg en had ook 5,- dacht niet dat ik vorig jaar moeite moest doen maar misschien nu wel omdat alles zo duur wordt, budget waar ik heen ga kan minimaal 22,- dus moet ik wel bellen helaas, al 3 mails gedaan maar helpt niet. :(

@busscherski
Ik ga 2 oktober over naar budget, 13 cent teruglevering en 150,- bonus voor 1 jaar vast geen gas, 38,- vaste levering.
Ja die is bij mij ook het goedkoopst.
In 2017 had NLE/Budget energie een solvabiliteit van 19%, in 2018 12%. (ik heb geen nieuwere cijfers kunnen vinden)
https://cloudfront.consum...oek-energiemarkt-2019.pdf
Ik zie overigens ook energieleveranciers met een negatieve solvabiliteit. Bijvoorbeeld Naked Energy -4009% in 2018. Solvabiliteit zegt wellicht niet zoveel.

De eerste die in 2018 boven 20% komt is bij mij dan Greenchoice (32% in 2018). Maar die betaalt gedurende het contract dan weer 78 euro minder dan Budget Energie.
Met een voorschot van 5 euro (als dat al kan) kan ik in geval van faillissement 475 euro (jaar opbrengst + 11 * 5 euro = 530 euro schade hebben als ze failiet gaan in oktober 2022. Een failissement voor april zal een veel minder groot probleem zijn omdat ik op dat moment nog meer verbruikt heb dan opgewekt.

Rationeel gezien zou ik dus indien de kans op failissement van Budget Energie groter is dan 1 / (530 / 78) = 1 / 6.8 beter kunnen kiezen voor Greenchoice. Al is een eerder failissement dus minder erg dus misschien ligt het omslagpunt eerder rond 1/10.

Hoe zie jij dit @Dreamvoid?

edit: ik zie dat Vandebron inmiddels van Essent is, dus nu dan wellicht ook een goede solvabiliteit. Betaalt 31 euro minder dan Budget Energie.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 19-09-2021 23:19 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski

Bijzondere manier van vergelijken, daar kijk ik niet naar, het is een 50/50 kans dat het gebeurd en geld kost/oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:49
Als de kleine leveranciers in Nederland net zo kwetsbaar zijn als in het VK: https://www.theguardian.c...t-to-collapse-this-winter

Dan gaat het een interessante winter worden... Daar lijkt de overheid zowaar voorbereidingen te treffen... Om ze zonder extreme consequenties voor de burgers en masse om te laten vallen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wat betreft faillissementen: op zich zit je met een dochterbedrijf van een grote speler relatief veilig (zeker veiliger dan die kleine energiebedrijven met nul eigen productie assets en magere reserves), maar dat is niet 100 procent zeker.

Ruim tien jaar geleden zette Trianel, een behoorlijk groot Duits energiebedrijf uit Aken dat eigendom is van lokale overheden uit die regio (qua grootte min of meer vergelijkbaar met Eneco hier), een steenworp verderop in Maastricht een Nederlandse dochter op, Trianel BV, die energie ging verkopen aan voornamelijk bedrijven maar ook wat consumenten. Dat ging eventjes goed maar na een tijdje kregen ze grote financiele klappen (als ik me niet vergis ging een grote klant failliet), en de erg geschrokken Duitse gemeentes wilden hun handen volledig af trekken van dit enge buitenlandse avontuur en lieten Trianel BV zonder pardon failliet gaan, ook al had het Duitse moederbedrijf geld zat.

Moraal: ook al kan het moederbedrijf de klappen van hun dochters opvangen, dat betekent niet altijd dat ze dat altijd ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zover ik weet is het hier in NL alleen met energieflex geweest, gelukkig net na dat mijn contract af liep, toch de 250 geïncasseerd :)
Verder draaien de bekende EL al even mee, denk niet dat het zo'n vaart loopt.

Ik heb zelf pas een beetje overschot na de zomer net voor einde contract, dus 80% van de tijd zou ik er beter uit komen bij faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:46:
Zover ik weet is het hier in NL alleen met energieflex geweest, gelukkig net na dat mijn contract af liep, toch de 250 geïncasseerd:)
Verder draaien de bekende EL al even mee, denk niet dat het zo'n vaart loopt.

Ik heb zelf pas een beetje overschot na de zomer net voor einde contract, dus 80% van de tijd zou ik er beter uit komen bij faillissement.
Faillissement betekent niet dat vorderingen van de energieleverancier op klanten verdwijnen. Dat moet je alsnog betalen en dat geld gaat dan naar de belastingdienst of de bank.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:51:
[...]

Faillissement betekent niet dat vorderingen van de energieleverancier op klanten verdwijnen. Dat moet je alsnog betalen en dat geld gaat dan naar de belastingdienst of de bank.
Dat is prima toch, heb geen geld uit staan wat ik dan niet krijg omdat die belasting en bank eerst krijgen. Betalen voor wat ik gekregen heb is normaal, andere leverancier en de rest komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die energie retail business met vaste energieprijs contracten voor consumenten is een ontzettend klote business eigenlijk, elke winter is weer een nieuwe loterij: je koopt namelijk vooraf de hoeveelheid energie in wat je verwacht dat de klanten verbruiken, is het kouder dan koop je bij (maar dan liggen de prijzen ws hoger), is het warmer dan verkoop je teveel gekochte stroom en gas (maar dan liggen de prijzen waarschijnlijk in het putje), dus je weet dat je op je inkooppositie altijd aan de verkeerde kant zit en geld gaat verliezen, je weet alleen niet hoeveel.

Je prijst dus een risicopremie in die vaste prijs naar je klanten die hopelijk genoeg is zodat je die verliezen kan opvangen, maar ja - die premie kan niet erg royaal zijn want als je concurrenten een lagere risicopremie inprijzen dan krijg je geen klanten.

De hele markt verschuift dus langzaam naar de spelers die de laagste risicopremies inprijzen, en als resultaat dus ook de kleinste financiele buffer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:13
busscherski schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:43:
[...]

Waar is dat een oplossing voor?

Ik moet binnen 2 weken van verlopen vast contract de meterstanden doorgeven. Na het doorgeven begint het variabele contract (met de prijzen van 1 juli 2021?) maar dan is het koud weer en verbruik ik meer dan ik opwek.
En als je dan in het voorjaar de meter weer op nul hebt stap je over.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:58:
Die energie retail business met vaste energieprijs contracten voor consumenten is een ontzettend klote business eigenlijk,
Jarenlang hebben we dit soort partijen niet gehoord hierover omdat gas en elektriciteit tegen lage prijzen op de markt werden gedumpt waar men goed van profiteerde. En lagere inkoopprijzen dan begroot en de risicopremie in je zak steken. Maar zodra het de andere kant opgaat direct gaan huilen.

De industrie, die jarenlang dwars heeft gelegen met energiebesparingsmaatregelen, want die waren niet 'rendabel', nu direct roepen dat ze het allemaal niet meer trekken.

Deze hoge prijzen zijn precies wat we nodig hadden om de energietransitie los te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:24:
[...]

Beste @Skyaero, dank je voor de bevestiging, heb je misschien nog een update over de diverse activiteiten m.b.t. "tijdelijke opslag van energie" m.n. van netbeheer NL? (of geassocieerde partijen)
Liander was recentelijk aan het lobbyen voor subsidie op een thuisbatterij. Liander heeft als probleem dat zij zelf de eerder genoemde buurtbatterij niet mogen exploiteren, omdat het om handel in elektriciteit gaat. Zij moeten dat dus externe partijen voor contacteren.

De proefballonnetje liggen dus allemaal in de ijskast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 20 september 2021 @ 05:51:
[...]

Slechte ervaring mee, na de zomer op 0 en de rekening krijgen is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@reneeke1970 @Rol-Co
Op de website van GreenChoice en ook op gaslicht is de eerste 2000 kWh tegen maar 8 cent. Die oude 11 cent is zo gek nog niet voor de kleine opwekker. Boven de 2000 kWh gaat het wel hard met 14,8 cent.
Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan tot 2.000 kWh een vergoeding van 8 cent per kWh voor de netto teruglevering. Lever je netto meer terug dan 2.000 kWh dan ontvang je een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-10 16:00
Even een vraag hier neer leggen over laatste stap van gas af gaan:
(1) we hebben een monobloc warmtepomp voor CV. Deze kan niet goed gebruikt worden voor SWW door lastige locatie en leiding trajecten.
(2) We gebruiken nu nog de CV-ketel voor SWW. We hebben geen bad en douchen met Niebla douchekop die 5l/m doet. Op jaarbasis nog grofweg 200m3 gas voor SWW. We zijn met 4, twee tieners en twee volwassenen.

Om helemaal van gas af te gaan kan ik op zolder een ventilatie warmtepomp boiler plaatsen van 200liter. De ruimte om dat dat te doen is echter erg beperkt... Moet best veel gebeuren om dit mogelijk te maken.

Andere optie is een 11/13kW doorstroomverwarmer. Wel 1op1 maar ook een flink stuk goedkoper in aanschaf, installatie en onderhoud. Ik heb een loze leiding liggen naar de ketel waar een krachtstroomgroep heen kan.

De vraag die ik vooral heb: welk rendement heeft een CV-ketel in SWW maken? Dat om te berekenen hoeveel kWh ik nodig heb om SWW met een doorstroomverwarmer te doen?

Ik weet dat omrekenfactor vaak met 10 wordt gewerkt --> 2.000kWh stroom voor SWW. Maar ik denk dat een CV ketel een lager rendement op gas heeft dan een doorstroomverwarmer op stroom? Kan iemand daar iets over zeggen?

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 20-09-2021 14:40 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ruwweg 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:03
En even narekenen of je met 13kW 5l/min van 10-12 graden naar ca 40 graden kan krijgen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Een vraag, want ik heb geen idee waar ik verstandig aan doe.

Ik heb een huis met een (gedeeltelijk) geïsoleerde spouw en overal HR++ glas. Ik zag van de week echter dat er bij een aantal ramen de voegen in de muur niet mooi aansluiten op het kozijn. Er zit dus op sommige plek een gat waarin je zo de spouw in kijkt. Verlief ik hierdoor veel warmte? en hoe kan ik dit dicht maken? Of moet ik dit juist niet dichtmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:54:
En even narekenen of je met 13kW 5l/min van 10-12 graden naar ca 40 graden kan krijgen.
5 liter/min / 60 s/min x 4,2 kJ/liter/K * (42-8) K = 11,9 kW. Ja dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
BThomas schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:23:

Ik heb een huis met een (gedeeltelijk) geïsoleerde spouw en overal HR++ glas. Ik zag van de week echter dat er bij een aantal ramen de voegen in de muur niet mooi aansluiten op het kozijn. Er zit dus op sommige plek een gat waarin je zo de spouw in kijkt. Verlief ik hierdoor veel warmte? en hoe kan ik dit dicht maken? Of moet ik dit juist niet dichtmaken?
De spouw is in principe niet dicht, die moet ventileren. Idealiter zou de isolatie luchtdicht aan moeten sluiten op het kozijn.

Een opening tussen buitenblad en kozijn hoeft dus geen probleem te zijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
BThomas schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:23:

Veel is een relatief begrip.
Als dit gat in contact is met het niet-geisoleerde deel van de spouw is, krijg je ongewenste luchtstromingen in de spouw, waardoor deze minder goed isoleerd. Kijk je in dit gat tegen het isolatiemateriaal aan, dan is de gevel niet meer dampdicht, waardoor vocht het isolatiemateriaal kan intrekken. Dit leidt tot een slechtere isolatiewaarde van het materiaal, maar ook tot mogelijk schimmelproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:40:
[...]

De spouw is in principe niet dicht, die moet ventileren. Idealiter zou de isolatie luchtdicht aan moeten sluiten op het kozijn.

Een opening tussen buitenblad en kozijn hoeft dus geen probleem te zijn.
@BThomas Precies, naar buiten toe moet hij ventileren, naar binnen toe niet. Dus zeker de aansluiting aan de buitenzijde niet beter maken dan aan de binnenzijde.

Dat was bij ons wel gebeurd: houten buitengevel alle afdekkende latten aan elkaar gekit en aan de kozijnen gekit. Kennelijk zat daar van binnenuit wél lekkage van damp, dus de schilder heeft alles weer losgekrapt en kon flinke rotte plekken bijwerken rondom de kozijnen |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
Dank voor de reacties. Ik ga onderzoeken of je inderdaad tegen de isolatie aankijkt.

Ik had altijd nog het idee om de spouw extra te isoleren, maar dan is ventileren niet meer mogelijk. Als ik dat hier zo lees, kan ik de extra isolatie beter achter wegen laten...

[ Voor 52% gewijzigd door BThomas op 20-09-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BThomas schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:46:
Ik had altijd nog het idee om de spouw extra te isoleren, maar dan is ventileren niet meer mogelijk. Als ik dat hier zo lees, kan ik de extra isolatie beter achter wegen laten...
Daar is geen eenduidig antwoord op (oftewel da's een vraag voor een expert). Traditioneel ging men altijd uit van een geventileerd buitenblad. Tegenwoordig niet meer altijd. Of het een zich in het ander laat omzetten zonder vochtproblemen (door vocht van binnen, buiten, of onder) valt te bezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:09:
@reneeke1970 @Rol-Co
Op de website van GreenChoice en ook op gaslicht is de eerste 2000 kWh tegen maar 8 cent. Die oude 11 cent is zo gek nog niet voor de kleine opwekker. Boven de 2000 kWh gaat het wel hard met 14,8 cent.

[...]
Bij andere leveranciers is alles het kale levering tarief, wat inmiddels 13 cent of hoger is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
Rol-Co schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:35:
Omdat ze dan 80 zijn als het terugverdiend is, en niet op eigen huis, lijkt me zaak voor de verhuurder.
Jij legt ook niets voor de volgende bewoner toch?
Voor huurders niet heel interessant wellicht, maar je kunt het ook doen voor de toekomst? Ook al maak je die zelf misschien niet meer mee. Ik snap dat terugverdien argument niet helemaal. Heb in mijn klushuis alles gedaan wat kon qua verduurzamen en nergens naar terugverdientijd gekeken. Puur naar comfort en zo laag mogelijke maandlasten.

@busscherski, ik zit tot 12 januari bij greenchoice en heb daar nu al 9 maanden lang 0 euro betaald. Dus je kunt ook daar heen gaan.

Heb zelf het faillissement van Energieflex meegemaakt en dat koste wel een paar honderd euro. Toen geen zonnepanelen en aan het einde veel geld terugkrijgen leek me wel wat :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:59
vandermark schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:27:
(1) we hebben een monobloc warmtepomp voor CV. Deze kan niet goed gebruikt worden voor SWW door lastige locatie en leiding trajecten.
(2) We gebruiken nu nog de CV-ketel voor SWW. We hebben geen bad en douchen met Niebla douchekop die 5l/m doet. Op jaarbasis nog grofweg 200m3 gas voor SWW. We zijn met 4, twee tieners en twee volwassenen.

Om helemaal van gas af te gaan kan ik op zolder een ventilatie warmtepomp boiler plaatsen van 200liter. De ruimte om dat dat te doen is echter erg beperkt... Moet best veel gebeuren om dit mogelijk te maken.

Andere optie is een 11/13kW doorstroomverwarmer. Wel 1op1 maar ook een flink stuk goedkoper in aanschaf, installatie en onderhoud. Ik heb een loze leiding liggen naar de ketel waar een krachtstroomgroep heen kan.

De vraag die ik vooral heb: welk rendement heeft een CV-ketel in SWW maken? Dat om te berekenen hoeveel kWh ik nodig heb om SWW met een doorstroomverwarmer te doen?

Ik weet dat omrekenfactor vaak met 10 wordt gewerkt --> 2.000kWh stroom voor SWW. Maar ik denk dat een CV ketel een lager rendement op gas heeft dan een doorstroomverwarmer op stroom? Kan iemand daar iets over zeggen?
je gebruikt nu ongeveer 1500 kWhs aan thermische energie voor douchen per jaar.

de 2 opties:

doorstromer
aanschaf en installeren-500 euro ofzo
gebruikskosten 0,25 X 1500 = 375 euro/jaar

wp boiler
aanschaf + instal - 2000 ongeveer
gebruikskosten circa 0,25 x 600 = 150 euro per jaar

vooral je stroomprijs maakt of breekt dit sommetje;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Krilo_89 schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:07:
[...]

Voor huurders niet heel interessant wellicht, maar je kunt het ook doen voor de toekomst? Ook al maak je die zelf misschien niet meer mee. Ik snap dat terugverdien argument niet helemaal. Heb in mijn klushuis alles gedaan wat kon qua verduurzamen en nergens naar terugverdientijd gekeken. Puur naar comfort en zo laag mogelijke maandlasten.
Begrijp me niet verkeerd hoor, gaat niet om mij, ik heb al bijna 10 jaar panelen. Maar ik hoor dat bij ouderen vaak, "zal mijn tijd wel uit duren"
@busscherski, ik zit tot 12 januari bij greenchoice en heb daar nu al 9 maanden lang 0 euro betaald. Dus je kunt ook daar heen gaan.
Greenchoice betaald slecht voor teruglevering.
Heb zelf het faillissement van Energieflex meegemaakt en dat koste wel een paar honderd euro. Toen geen zonnepanelen en aan het einde veel geld terugkrijgen leek me wel wat :(.
Dan had je geen last als je geen pv had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
Rol-Co schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:55:
[...]

Begrijp me niet verkeerd hoor, gaat niet om mij, ik heb al bijna 10 jaar panelen. Maar ik hoor dat bij ouderen vaak, "zal mijn tijd wel uit duren"

[...]

[...]

Dan had je geen last als je geen pv had.
Ik dacht serieus dat Greenchoice de enige was die vorig jaar nog redelijk terugbetaalde, maar jij zegt dus dat iedereen terugbetaald?

Als ik op mijn oude huis PV zou hebben, zou het niet uit maken idd. Maar ik heb een klushuis gekocht, en daar bestaat mijn dak uit alleen nog maar uit panelen. Daar woon ik nu, maar twee jaar terug nog niet ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Krilo_89 schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:04:
[...]

Ik dacht serieus dat Greenchoice de enige was die vorig jaar nog redelijk terugbetaalde, maar jij zegt dus dat iedereen terugbetaald?
Inmiddels wel ja, aangezien een kWh 31 cent kost, ook vorig jaar betaalde pure energie ook al beter.
Als ik op mijn oude huis PV zou hebben, zou het niet uit maken idd. Maar ik heb een klushuis gekocht, en daar bestaat mijn dak uit alleen nog maar uit panelen. Daar woon ik nu, maar twee jaar terug nog niet ;).
Als je pv hebt juist wel, dan kan een faillissement je geld kosten, maar zonder pv is geen probleem als de tent falliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:54:
[...]

Dat is prima toch, heb geen geld uit staan wat ik dan niet krijg omdat die belasting en bank eerst krijgen. Betalen voor wat ik gekregen heb is normaal, andere leverancier en de rest komt goed.
Betalen voor wat ik gekregen heb ik normaal. Maar op jaarbasis is het in mijn geval dat de energieleverancier mij moet betalen wat ik geleverd heb. Maar verlangt daarvoor vaak wel een voorschot vanaf mijn kant die mijn mogelijke schade alleen maar vergroot.
reneeke1970 schreef op maandag 20 september 2021 @ 05:51:
Misschien wel verstandig, moet het nog eens narekenen.
Rol-Co schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:59:
Slechte ervaring mee, na de zomer op 0 en de rekening krijgen is beter.
Ja dat denk ik eigenlijk ook omdat met een energiecontract dat in november begint, ik de eerste paar maanden weinig of geen schade heb van een failissement. Als het energiecontract in het voorjaar begint heb ik het hele jaar schade als dat gebeurt.
Krilo_89 schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:07:

Klinkt als een behoorlijk veilig en niet heel duur compromis gedurende deze onzekere tijden voor energieleveranciers. Vandebron kwam nog wel iets beter uit maar dan moet ik erop vertrouwen dat Essent die niet laat vallen.
Ik vind het vervelend voor je dat het faillissement van Energieflex je geld heeft gekost.
Rol-Co schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:55:
In mijn geval met slechts 1000 tot 1500 kWh jaarlijks overschot kwam GC toch nog relatief gunstig uit qua totale jaarlijkse kosten.
Rol-Co schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:22:
Als je pv hebt juist wel, dan kan een faillissement je geld kosten, maar zonder pv is geen probleem als de tent falliet gaat.
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:26:
[...]

Betalen voor wat ik gekregen heb ik normaal. Maar op jaarbasis is het in mijn geval dat de energieleverancier mij moet betalen wat ik geleverd heb. Maar verlangt daarvoor vaak wel een voorschot vanaf mijn kant die mijn mogelijke schade alleen maar vergroot.
Ach die 6 tientjes in het jaar is niet spannend, gaat het mis ben ik die kwijt, boeie toch, is weekje benzine.
Maar ook het faillissement is niet precies op de dag van de rekening, het kan ook een half jaar zijn en dan op dat moment krijgen ze nog geld van jou. :)
Ja dat denk ik eigenlijk ook omdat met een energiecontract dat in november begint, ik de eerste paar maanden weinig of geen schade heb van een failissement. Als het energiecontract in het voorjaar begint heb ik het hele jaar schade als dat gebeurt.
Ja precies, hier ook de laatste maanden dat ik pas in de min gaat, en net zoals boven beschreven minder risico. (Als het je daar om gaat)
Klinkt als een behoorlijk veilig en niet heel duur compromis gedurende deze onzekere tijden voor energieleveranciers. Vandebron kwam nog wel iets beter uit maar dan moet ik erop vertrouwen dat Essent die niet laat vallen.
Van de bron heeft 105,- vaste leveringskosten, geen koopje, en betalen 10 cent teruglevering.
In mijn geval met slechts 1000 tot 1500 kWh jaarlijks overschot kwam GC toch nog relatief gunstig uit qua totale jaarlijkse kosten.
Vorig jaar? Nu kan niet met huidige prijs zonder gas. Staat ergens onderaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@vandermark Volgens onderstaande bron en het daaruit geknipte plaatje hangt het seizoens tapwaterrendement sterk van de warmwaterbehoefte af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk_A5MG9v9mS8oETqx8A_x8hYKQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WwptKQSWyp2X7gTEw92mrohc.jpg?f=user_large
YMMV

Bron: https://www.internetconsu...mteregeling/document/1316

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:36:
[...]

@vandermark Volgens onderstaande bron en het daaruit geknipte plaatje hangt het seizoens tapwaterrendement sterk van de warmwaterbehoefte af.
[Afbeelding]
YMMV

Bron: https://www.internetconsu...mteregeling/document/1316
Het hangt uiteindelijk van veel factoren af. Het EnergyMatters rapport praat over stilstandverliezen, maar die verschillen per woning.

De leidinglengte speelt daar een rol in (hoe langer, hoe meer warm water ongebruikt), maar ook het aantal tapbeurten. Met name de 'kleine' tapbeurten. Daarnaast kun je ook nog een comfortstand hebben op de CV ketel en daardoor verliezen in een boilertje/warmtewisselaar.

Maar zoals ik hierboven al liet zien, voor het bepalen van het vermogen heb je het niet nodig, alleen voor de jaarlijkse vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Je noemt alle factoren welke relevant zijn voor het totale tapwaterrendement.
En idd. het werkelijke rendement is heel erg afhankelijk van het individuele tap-patroon voor warm water
i.c.m. de invloedfactoren van de installatie uit jouw opsomming.

Er zijn wel ondertussen wat combi-ketels welke bij warmwaterbereiding efficiënter te werk gaan,
Intergas eXtreme en ATAG bijvoorbeeld. Deze blazen niet meer zoveel warmte door de rookgasafvoer
als m.n. de combiketels met boilervaatje.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:15

Seafarer

XXX

vandermark schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:27:

Had je al een DWTW? Dat beperkt heel goed je benodigd vermogen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:13:
Jarenlang hebben we dit soort partijen niet gehoord hierover omdat gas en elektriciteit tegen lage prijzen op de markt werden gedumpt waar men goed van profiteerde. En lagere inkoopprijzen dan begroot en de risicopremie in je zak steken. Maar zodra het de andere kant opgaat direct gaan huilen.
Zo werkt het niet, de combinatie lage prijzen en warme winters (zoals 19/20) waren ook financieel slecht. Je moet dan je teveel ingekochte energie lager verkopen dan je het ingekocht hebt. Energie retailers willen vooral stabiele prijzen, dan kunnen ze die risicopremie in de zak steken. Dat is buiten een korte periode in 2012-2014 niet meer het geval geweest.

Energie verkopen aan consumenten is al zeker vijftien jaar een marginale business, veel admin, grote risico’s, lage marges. De grote spelers houden hun consumenten biz voornamelijk nog aan voor de naamsbekendheid en maatschappelijke binding, en hebben voldoende financiele buffer vanuit hun wel winstgevende productie/trading biz. Het enige echte verdienmodel dat werkt voor de kleine spelers is klanten opbouwen, hopen op een paar stabiele jaren, en de tent goed verkopen aan een grote speler, het is geen lange termijn business building - je kan in de goede jaren nooit genoeg buffer opbouwen om de onvermijdelijke slechte jaren te overleven. Het eindigt vroeg of laag altijd met ofwel een forse cash injectie van teleurgestelde eigenaren, of een verkoop/ontmanteling.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 20-09-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-10 16:00
Seafarer schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:18:
[...]

Had je al een DWTW? Dat beperkt heel goed je benodigd vermogen.
Nee, heb ik bij de (project)bouw nog gevraagd maar kon niet...
Nu begreep ik wel dat een dwtw bij een niebla handdouche van 5l/m (veel) minder rendement heeft omdat er flink minder warm water langs stroomt. Sowieso is een 11/13kW doorstroomverwarmer genoeg om de 5 l/m Niebla te vullen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:02:
[...]

Daar is geen eenduidig antwoord op (oftewel da's een vraag voor een expert). Traditioneel ging men altijd uit van een geventileerd buitenblad. Tegenwoordig niet meer altijd. Of het een zich in het ander laat omzetten zonder vochtproblemen (door vocht van binnen, buiten, of onder) valt te bezien.
Dan komen we alleen bij de hamvraag, waar vind je een goede expert.

Ik heb twee partijen over de vloer gehad en die zeiden direct dat het kon. Ze hebben het ventileren van de spouw niet eens benoemd. Aangezien ik zelf een leek ben op dat gebied vind ik het best spannend om te laten doen (je kan het immers niet zo maar herstellen en de garantie is vaak ook korter dan de periode dat ik in dit huis wil blijven wonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
vandermark schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:28:
[...]

Nu begreep ik wel dat een dwtw bij een niebla handdouche van 5l/m (veel) minder rendement heeft omdat er flink minder warm water langs stroomt. Sowieso is een 11/13kW doorstroomverwarmer genoeg om de 5 l/m Niebla te vullen.
Als je een buffer vaatje met spiraal in je CV systeem plaatst dan is je koude water alvast wat voor verwarmt door je wp.
Scheelt aanzienlijk in het vermogen wat je daarna nog nodig hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
busscherski schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:16:
[...]

Ja die is bij mij ook het goedkoopst.
In 2017 had NLE/Budget energie een solvabiliteit van 19%, in 2018 12%. (ik heb geen nieuwere cijfers kunnen vinden)
https://cloudfront.consum...oek-energiemarkt-2019.pdf
Ik zie overigens ook energieleveranciers met een negatieve solvabiliteit. Bijvoorbeeld Naked Energy -4009% in 2018. Solvabiliteit zegt wellicht niet zoveel.

De eerste die in 2018 boven 20% komt is bij mij dan Greenchoice (32% in 2018). Maar die betaalt gedurende het contract dan weer 78 euro minder dan Budget Energie.
Met een voorschot van 5 euro (als dat al kan) kan ik in geval van faillissement 475 euro (jaar opbrengst + 11 * 5 euro = 530 euro schade hebben als ze failiet gaan in oktober 2022. Een failissement voor april zal een veel minder groot probleem zijn omdat ik op dat moment nog meer verbruikt heb dan opgewekt.

Rationeel gezien zou ik dus indien de kans op failissement van Budget Energie groter is dan 1 / (530 / 78) = 1 / 6.8 beter kunnen kiezen voor Greenchoice. Al is een eerder failissement dus minder erg dus misschien ligt het omslagpunt eerder rond 1/10.

Hoe zie jij dit @Dreamvoid?

edit: ik zie dat Vandebron inmiddels van Essent is, dus nu dan wellicht ook een goede solvabiliteit. Betaalt 31 euro minder dan Budget Energie.
Ik heb ook net een contract afgesloten voor BudgetEnergie. 14.5 ct per kWh teruglevering kon ik niet laten liggen.

Heb ook even mijn risico in kaart gebracht qua faillisement op basis van mijn gebruik/opwek van 2020, daarbij heb ik de verminderde energiebelasting buiten beschouwing gelaten, want weet niet hoe dat verrekend wordt halverwege een contract.

Mijn contract start eind december, maar reken vanaf 1 januari. Dan heb ik in maart de grootste schuld aan de energieleverancier van ongeveer 475 euro aan het eind van maart, wat gedurende de zomermaanden snel minder wordt. In september is mijn risico het kleinst met 45 euro. Tel ik 1/12e deel per maand mee voor de verlaagde energiebelasting, dan is mijn risico eind maart maar 360 euro, wat vanaf juli voor mij een vordering op de energieleverancier oplevert. 1 oktober is de vordering het hoogst met 300 euro. Plus dat ik de welkomstkorting van 110 euro misloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Gasprijs zorgt voor kaalslag onder energiebedrijven in Engeland" kopt NRC vandaag in het economiegedeelte.
Een aantal van de genoemde factoren, welke de gasprijs verhogen en de marges onder druk zetten, gelden volgens mij algemeen en dus ook in NL.
De een of andere "energieleverancier" komt misschien ook hier in de problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Hebben wij in Nederland ook zo'n cap? Dat de gas- en stroomprijs niet hoger mag worden dan een vast bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

We hebben ook geen cap op benzine, diesel of lpg, in tegendeel :/
In belastingland hebben we zelfs een toeslag op gas, you do the math :z

Doekje voor het bloeden:
https://nos.nl/artikel/23...in-europa-duurt-nog-jaren

[ Voor 31% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-09-2021 12:11 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Kortom: zsm over naar electric...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
BarryH schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:51:
Ach, de gasprijs is van € 0,80 naar € 1,10 per m3 gegaan en stroom van €0,22 naar €0,33 per kWh gegaan. Stroom is 50% duurder geworden, gas maar 37%.

Hoewel full electric met veel zonnepanelen natuurlijk het beste blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ep Woody schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:26:
[...]

Ach, de gasprijs is van € 0,80 naar € 1,10 per m3 gegaan en stroom van €0,22 naar €0,33 per kWh gegaan. Stroom is 50% duurder geworden, gas maar 37%.

Hoewel full electric met veel zonnepanelen natuurlijk het beste blijft...
Minima kunnen best 1500 m3 gas en 2000 kWh per jaar verbruiken. Dan komt er 450 euro en 220 euro bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:52
busscherski schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:44:
[...]

Minima kunnen best 1500 m3 gas en 2000 kWh per jaar verbruiken. Dan komt er 450 euro en 220 euro bij.
Zo moeilijk haal je dat niet in een wat minder geisoleerd huis. Wij gebruiken veel electronica en kijken TV via de PS5. 250 kWh is zo haalbaar in een maand (huurhuis zonder zonnepanelen helaas), dus 3000 kWh in 1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Santee schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:46:
[...]

Zo moeilijk haal je dat niet in een wat minder geisoleerd huis. Wij gebruiken veel electronica en kijken TV via de PS5. 250 kWh is zo haalbaar in een maand (huurhuis zonder zonnepanelen helaas), dus 3000 kWh in 1 jaar.
Overkapping maken of schuurtje met 6 panelen en je hebt zo 1500 kWh ieder jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

vandermark schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:28:
[...]

Ik heb nu ook zo'n douchekop maar vraag me af waarom dit een DWTW zoveel minder rendement zou laten opleveren. Er stroomt minder water doorheen, ja, maar je vraagt ook veel minder water. Iemand enig idee of dit echt een ding is en zo ja, waarom?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ep Woody schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb ook net een contract afgesloten voor BudgetEnergie. 14.5 ct per kWh teruglevering kon ik niet laten liggen.

Heb ook even mijn risico in kaart gebracht qua faillisement op basis van mijn gebruik/opwek van 2020, daarbij heb ik de verminderde energiebelasting buiten beschouwing gelaten, want weet niet hoe dat verrekend wordt halverwege een contract.

Mijn contract start eind december, maar reken vanaf 1 januari. Dan heb ik in maart de grootste schuld aan de energieleverancier van ongeveer 475 euro aan het eind van maart, wat gedurende de zomermaanden snel minder wordt. In september is mijn risico het kleinst met 45 euro. Tel ik 1/12e deel per maand mee voor de verlaagde energiebelasting, dan is mijn risico eind maart maar 360 euro, wat vanaf juli voor mij een vordering op de energieleverancier oplevert. 1 oktober is de vordering het hoogst met 300 euro. Plus dat ik de welkomstkorting van 110 euro misloop.
Ja ik weet ook niet hoe dat zit met vermindering energiebelasting maar dat is bij mij juist het merendeel van de eventuele schade. Die 1000 tot 1500 kWh jaarlijks overschot is niet zoveel geld.

Maar je post brengt me wel op het idee om nog eens te proberen om daar achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

busscherski schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:29:
[...]

Ja ik weet ook niet hoe dat zit met vermindering energiebelasting maar dat is bij mij juist het merendeel van de eventuele schade. Die 1000 tot 1500 kWh jaarlijks overschot is niet zoveel geld.

Maar je post brengt me wel op het idee om nog eens te proberen om daar achter te komen.
De Vermindering EnergieBelasting (VEB) wordt per dag uitgekeerd en met de elektrarekening verrekend.
De energieleverancier speelt hierbij eigenlijk alleen een soort doorgeefluik namens de overheid,
dus bij een faillissement zou de VEB buiten het hele gebeuren moeten blijven.
Just my 2 cts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:51:
Electrisch verplaatst het probleem voornamelijk (de onverwacht grote gasvraag komt voornamelijk door de hoge stroomvraag), de grootste focus zou moeten liggen op besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:47:
[...]

Overkapping maken of schuurtje met 6 panelen en je hebt zo 1500 kWh ieder jaar
In een huurflatje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dreamvoid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:52:
[...]

(de onverwacht grote gasvraag komt voornamelijk door de hoge stroomvraag),
Raar verhaal, het aandeel van gas voor stroom productie (opvang van pieken) is echt niet zo groot.
Waar vind ik die informatie?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-10 21:58

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Speedy-Andre schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:37:
[...]

Raar verhaal, het aandeel van gas voor stroom productie (opvang van pieken) is echt niet zo groot.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...in-2020-naar-recordhoogte
Wel een stijging. Maar grote stijging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die heeft geen dak?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daar staat dat het verbruik in 2020 daalde en dat we (mede daarom) meer stroom exporteerden.
Ik doel meer op de bewering dat gas duurder wordt doordat er veel vraag naar stroom is.
Als je dat zegt dan zou je moeten weten hoeveel gas er in verhouding tot het totaal naar stroomcentrales gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Jewel, maar wil hier asap weg wegens hoge huurprijzen (alleen jaja huizenmarkt, alles wat 3 jaar terug 2ton was is nu 3ton vraagprijs). Ik zou eventueel aan de verhuurder kunnen vragen of ik zonnepanelen mag leggen óf dat zij panelen leggen die mijn meterkast inkunnen en dat ik een extra 'huur' hiervoor betaal. Dan moet ik ze alleen zien te overtuigen van de investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Balkon dan pff.
Nou dan gebruik je in ieder geval weinig gas en lage huur, dus geen paniek

1 PVoutput . Dongen NB

• Santee
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:57:
[...]

Balkon dan pff.
Nou dan gebruik je in ieder geval weinig gas en lage huur, dus geen paniek
In theorie zou een dak met zonnepanelen op het balkon kunnen inderdaad, als het een los te halen constructie is. Lage huur? Wie wat waar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
of aan het balkonhek (vertikaal b.v.)

[ Voor 29% gewijzigd door BarryH op 22-09-2021 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:37:
[...]

Iets onder de 60 procent van de stroom in NL komt uit aardgas, je kan de cijfers bij het CBS vinden. Gas is ook de marginale brandstof voor stroom en zet dus (samen met CO2) grotendeels de prijs.

We hebben deze zomer in Europa tegenvallende windstroom productie gehad, sterke stroomvraag door het economisch herstel, en door de lange winter waren de gasopslagen bijna leeg dus ook daaruit veel vraag. Kwam ook nog bij dat in China er grote schandalen waren over veiligheid in kolenmijnen waardoor er een aantal stilgelegd werden, met als resultaat extra gas import voor stroomproductie. Resultaat: onverwacht veel vraag naar gas, en dat trekt de stroomprijzen (vrijwel) gelijk mee omhoog.

Besparing op stroomverbruik zorgt rechtsteeks voor minder gasverbruik, en dus lagere prijzen. Besparing op gasverbruik ook natuurlijk.

Groningen tijdelijk verder open trekken helpt ook, en de Noren hebben ook al aangekondigd om de productie wat verder op te schroeven, al zijn die velden normaal gesproken niet erg flexibel qua productievolume. In principe ziet het er op langere termijn niet zo slecht uit maar op de korte termijn (als in: afgelopen zomer en komende winter) is het een behoorlijke gekte.

Het is natuurlijk wel een ietwat logisch gevolg als iedereen over de hele wereld tegelijk kernenergie, kolen, bruinkool en oliestook zo snel mogelijk probeert uit te faseren (niet alleen vanwege CO2, ook lokale luchtkwaliteit met NOx/SOx/fijnstof), en sneller dan dat er aan wind/zon bijgebouwd kan worden, er dan vanuit alle kanten extra vraag naar aardgas komt. Dat is op zich geen slechte ontwikkeling vanuit klimaat oogpunt en luchtkwaliteit, maar dan moet dat extra aardgas er wel zijn.

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vermoed dat onze overheid met 'ons' Groningse gas, onze nationale gasprijs tot voor kort behoorlijk stabiel hield? Koude winters zijn er wel vaker geweest. En dan werd 't geruisloos weer aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:58:
Ik vermoed dat onze overheid met 'ons' Groningse gas, onze nationale gasprijs tot voor kort behoorlijk stabiel hield? Koude winters zijn er wel vaker geweest. En dan werd 't geruisloos weer aangevuld.
En zo koud was het afgelopen winter niet. 1963 taferelen heb ik niet gezien.

Probleem is dat de reserves laag zijn en dat de markt nu bang is dat het gas opraakt in de volgende winter. Reserves worden aangevuld, maar er wordt ook veel gespeculeerd.

Daar komt bij dat met name Rusland de export aan het knijpen is. De Nord Stream 2 pijp van Rusland naar Duitsland is bijna af, en omzeilt daarmee Oekraine en Polen. Er is veel weerstand tegen de NS2, dus op deze wijze kan Rusland straks zeggen "deze pijplijn is de redding van Europa".

En geen politicus in Europa die over deze vieze praktijken zijn mond open durft te doen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Woensdag zijn al weer 2 Britse energiebedrijven failliet gegaan, in totaal nu 7 bedrijven sinds begin augustus.
Meer dan 1,5 miljoen huishoudens hebben inmiddels een andere energieleverancier. (ANP)
En als het dan echt koud wordt . . .

Northstream 2 is trouwens af, maar natuurlijk nog niet in bedrijf gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
britten-kampen-met-ongekend-hoge-gasprijzen-hoe-gaat-dat-met-verwarming-deze-winter
hier gelukkig gasloos :)

[ Voor 5% gewijzigd door yingli405 op 24-09-2021 01:21 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@Skyaero Helemaal mee eens. Ik snap de lage of zelfs afwezige weerstand niet tegen Russisch gas. Vooral in Duitsland.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hoe realistisch is het om daar op korte termijn van af te komen? Als zo'n 60% van de elektriciteit wordt opgewekt in gascentrales en een berg huizen verwarmd worden met gas, dan lijkt me dat niet bepaald triviaal om te veranderen.

Wat ik overigens nooit begrepen heb aan het Groningse gas is dat er niet gewoon gecompenseerd wordt voor de aardbevingschade. De baten moeten toch (vele) ordes groter zijn dan de schade? Als je nu max gaat pompen en dat levert x miljard op waarmee je de energietransitie kunt financieren + schade kunt compenseren, dan klinkt dat als iets dat we moeten doen ipv a la Duitsland kernenergie stoppen en kolen gaan stoken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:10:
Wat ik overigens nooit begrepen heb aan het Groningse gas is dat er niet gewoon gecompenseerd wordt voor de aardbevingschade. De baten moeten toch (vele) ordes groter zijn dan de schade? Als je nu max gaat pompen en dat levert x miljard op waarmee je de energietransitie kunt financieren + schade kunt compenseren, dan klinkt dat als iets dat we moeten doen ipv a la Duitsland kernenergie stoppen en kolen gaan stoken.
Den Haag - Groningen is als Den Haag - Brussel, het ligt in een ander land.
De aardgasbaten zijn allemaal al uitgegeven, relatief veel in de randstad, er is niets gereserveerd. Noord-Oost Groningen krijgt nu de rekening voor politiek beleid van de afgelopen 40 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja dat het in het verleden niet handig aangepakt is zou kunnen. Ik bedoel, achteraf is het makkelijk praten als je niet echt weet wat er met dat geld gedaan is. Wat ik online vind geeft overigens aan dat het voornamelijk in zorg, onderwijs en sociale uitkeringen is gestopt. Vanuit m'n academische kant heb ik al eerder gehoord dat overheidsgeld voor onderzoek uit aardgasbaten kwam. Ik vraag me af waarom dat "relatief veel in de Randstad" zou zijn geweest. De meeste activiteit in NL zit nou eenmaal daar dus dat zal ook wel het meest in het oog springen.

Ik heb ook geen idee of aardbevingen in't begin al verwacht werden, maar stel dat dat niet zo is en we moeten nu doen alsof we dat veld net gevonden hebben (wetende dat het aardbevingen zal veroorzaken) dan klinkt het een stuk logischer om daar maximaal van te profiteren op een manier zodanig dat we er niet meer afhankelijk van zijn (als dat kan, uiteraard), rekening houdend met de mogelijk schade.

Domweg de kraan dichtdraaien, gas importeren en de Groningers alsnog met de shit laten zitten lijkt me het slechtste van alle opties.

Overigens vraag ik me af of Groningen het zoveel beter had gehad als dat gasveld er niet lag. NL is zo rijk o.a. door die gasbel en ik geloof niet dat Groningen daar helemaal niks aan heeft gehad. Zeker als daar met relatief weinig werkgelegenheid relatief veel uitkeringen betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:14:
[...]
En zo koud was het afgelopen winter niet. 1963 taferelen heb ik niet gezien.
Afgelopen winter was niet koud op piekmomenten maar wel uitzonderlijk lang, we hadden lage temperaturen (met dus warmtevraag) tot diep in Mei. Ik zag onlangs de cijfers, en het (cumulatieve) gasverbruik van Noordwest Europa ligt stukken hoger dan voorgaande jaren, en het verschil groeide met name in April en Mei.
Probleem is dat de reserves laag zijn en dat de markt nu bang is dat het gas opraakt in de volgende winter. Reserves worden aangevuld, maar er wordt ook veel gespeculeerd.

Daar komt bij dat met name Rusland de export aan het knijpen is. De Nord Stream 2 pijp van Rusland naar Duitsland is bijna af, en omzeilt daarmee Oekraine en Polen. Er is veel weerstand tegen de NS2, dus op deze wijze kan Rusland straks zeggen "deze pijplijn is de redding van Europa".

En geen politicus in Europa die over deze vieze praktijken zijn mond open durft te doen.
Elke politicus in Europa is ermee bezig, het is zo'n beetje het hotste topic op het moment.

Het hele Nordstream 2 issue is complexer dan dat overigens - er is op het moment geen gebrek aan transportcapaciteit (zowel de Polen and Oekraine route hebben nog volop capaciteit), maar aan gas zelf. Op het moment leveren de Russen wat ze contractueel verkocht hebben aan Europa, maar weinig extra. Binnen Rusland zijn de gasopslagen ook leeg (die hebben ook een lange winter gehad), dus ook al zou Nordstream 2 operationeel zijn, het is de vraag of Gazprom wel genoeg extra gas beschikbaar heeft om erin te stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:03

vliegnerd

Nintendo fan.

Termy schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:10:
Er is (wordt) niet gestopt met gaswinning uit groningenveld vanwege de schade, maar vanwege de dreiging dat er binnenkort een dode gaat vallen als we door zouden gaan. De politiek heeft het aantal acceptabele doden van gaswinning op 0 per jaar gezet. (10k per jaar door luchtvervuiling, voornamelijk in randstad). Staatstoezicht op de mijnen heeft bepaald dat nu doorgaan met winnen het risico op slachtoffers te groot maakt. Dus politiek einde verhaal.

Het valt nu eenmaal niet zo goed te verkopen als er een schoorsteen instort door een aardbeving en daar 3 meisjes van 4, 6 en 7 aan overlijden. Dat er doden vallen die direct te kopellen zijn aan de gaswinning dat is de doodsteek voor de politieke wil. Je zou kunnen zeggen dat de enorme klimaatschade die het vroegtijdig stoppen van gaswinning in Nederlandse velden veroorzaakt wordt door het toeval dat een aardbeving een herleidbare bron van doodsoorzaak is en uitlaatgassen niet. Nogmaals >10k doden per jaar door luchtvervuiling is wel acceptabel, want dat is niet direct aan 1 schoorsteen te linken. Net als houtstook enz enz.

Hoewel er natuurlijk vanalles misgaat met vergoeden/herstellen van de schade, is het niet waar dat er niets vergoed wordt. Volgens mij is het wel de bedoeling alles te vergoeden.
Maar aan de ene kant is de NAM aan het treineren (geweest) en aan de andere kant is een groot deel van de schadeclaims nep. Net als bij de toeslagenaffaire vraagt zoiets om keiharde regels in de uitvoering, waarbij de echte claims in de knel komen. Uiteindelijk worden de echte slachtoffers de dupe.

De hele gasuitstap is een combinatie van politieke onwil om de risico's te dragen en de "toeslagenaffaire achtige" uitvoeringproblematiek van schadeloosstellen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Dreamvoid schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:03:

Het hele Nordstream 2 issue is complexer dan dat overigens - er is op het moment geen gebrek aan transportcapaciteit (zowel de Polen and Oekraine route hebben nog volop capaciteit), maar aan gas zelf. Op het moment leveren de Russen wat ze contractueel verkocht hebben aan Europa, maar weinig extra. Binnen Rusland zijn de gasopslagen ook leeg (die hebben ook een lange winter gehad), dus ook al zou Nordstream 2 operationeel zijn, het is de vraag of Gazprom wel genoeg extra gas beschikbaar heeft om erin te stoppen.
Analyst Jilles van den Beukel (in de podcast "Studio Energie" van Remco de Boer) had het meer over "OPEC" achtige perikelen van Rusland/Gazprom.

Europa heeft zomer 2020 gazprom gesmeekt om vanwege corona de (contractueel afgesproken) leveringen te verminderen. Dat hebben ze gedaan.
Nu leveren ze botweg net wat minder dan de vraag. (werkwoord "OPECen") Doordat de prijselasticiteit zo ongeveer 0 is, blijft de vraag constant. Gevolg is een (veel) hogere prijs.

De hoge prijs, plus het vooruitzicht dat Gazprom/Rusland/Poetin europa kan gaan "redden" met Norstream-II is een fijn scenario voor Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

vliegnerd schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:23:
Er is (wordt) niet gestopt met gaswinning uit groningenveld vanwege de schade, maar vanwege de dreiging dat er binnenkort een dode gaat vallen als we door zouden gaan. De politiek heeft het aantal acceptabele doden van gaswinning op 0 per jaar gezet. (10k per jaar door luchtvervuiling, voornamelijk in randstad). Staatstoezicht op de mijnen heeft bepaald dat nu doorgaan met winnen het risico op slachtoffers te groot maakt. Dus politiek einde verhaal.

Het valt nu eenmaal niet zo goed te verkopen als er een schoorsteen instort door een aardbeving en daar 3 meisjes van 4, 6 en 7 aan overlijden. Dat er doden vallen die direct te kopellen zijn aan de gaswinning dat is de doodsteek voor de politieke wil. Je zou kunnen zeggen dat de enorme klimaatschade die het vroegtijdig stoppen van gaswinning in Nederlandse velden veroorzaakt wordt door het toeval dat een aardbeving een herleidbare bron van doodsoorzaak is en uitlaatgassen niet. Nogmaals >10k doden per jaar door luchtvervuiling is wel acceptabel, want dat is niet direct aan 1 schoorsteen te linken. Net als houtstook enz enz.

Hoewel er natuurlijk vanalles misgaat met vergoeden/herstellen van de schade, is het niet waar dat er niets vergoed wordt. Volgens mij is het wel de bedoeling alles te vergoeden.
Maar aan de ene kant is de NAM aan het treineren (geweest) en aan de andere kant is een groot deel van de schadeclaims nep. Net als bij de toeslagenaffaire vraagt zoiets om keiharde regels in de uitvoering, waarbij de echte claims in de knel komen. Uiteindelijk worden de echte slachtoffers de dupe.

De hele gasuitstap is een combinatie van politieke onwil om de risico's te dragen en de "toeslagenaffaire achtige" uitvoeringproblematiek van schadeloosstellen.
Ok, fair. Genuanceerd zou ik dan ook zeggen "Ik begrijp niet dat er zo moeilijk gedaan wordt over schade vergoeden omdat ik verwacht dat de schade veel minder zal bedragen dan de baten". Zover ik er van meegekregen heb is die schadevergoeding ook een relatief recent iets, niet iets dat al decennia gedaan wordt.

Het is spijtig dat een 'directe' dode zo veel zwaarder telt dan duizenden indirecte doden, maar dat is een probleem dat op meerdere vlakken speelt, niet specifiek voor de gaswinning, uiteraard. Niemand wil de schuld krijgen van een specifieke dode, of dat nou door een vallende schoorsteen of een bloedprop na een vaccin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:26:
[...]

Analyst Jilles van den Beukel (in de podcast "Studio Energie" van Remco de Boer) had het meer over "OPEC" achtige perikelen van Rusland/Gazprom.

Europa heeft zomer 2020 gazprom gesmeekt om vanwege corona de (contractueel afgesproken) leveringen te verminderen. Dat hebben ze gedaan.
Nu leveren ze botweg net wat minder dan de vraag. (werkwoord "OPECen") Doordat de prijselasticiteit zo ongeveer 0 is, blijft de vraag constant. Gevolg is een (veel) hogere prijs.

De hoge prijs, plus het vooruitzicht dat Gazprom/Rusland/Poetin europa kan gaan "redden" met Norstream-II is een fijn scenario voor Rusland.
Zo kan je het zien, maar dat gaat er voor het gemak wel van uit dat Rusland extra gas *kan* produceren. Ze produceren al op het hoogste niveau in 10 jaar, en het was fysiek een stuk makkelijker om een gasveld tijdelijk dicht te draaien dan een gasveld boven zijn normale productiecapaciteit laten produceren, en het is ook duidelijk dat het bijvullen van de lokale gasopslag hogere prioriteit heeft dan exporteren naar Europa: https://www.bloomberg.com...size-of-exports-to-europe

Ik bedoel, de Russen zijn inderdaad niet gek en "never let a good crisis go to waste", het is een prachtig moment voor ze om na alle Trump-perikelen vorig jaar eindelijk Nordstream 2 operationeel te krijgen, maar er wordt geen kuub gas extra door geproduceerd - het gaat Rusland in dat project niet zozeer om meer gas verkopen, maar om de transitbetalingen aan Polen/Oekraine te besparen

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 24-09-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Termy schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:57:
[...]

Ok, fair. Genuanceerd zou ik dan ook zeggen "Ik begrijp niet dat er zo moeilijk gedaan wordt over schade vergoeden omdat ik verwacht dat de schade veel minder zal bedragen dan de baten". Zover ik er van meegekregen heb is die schadevergoeding ook een relatief recent iets, niet iets dat al decennia gedaan wordt.
.
Ja, eens. Volgens mij was de eerste aardbeving in 1995? En het aantal neemt exponientieel toe in de tijd, dus er waren er slechts enkele eind vorige eeuw. De schadeafhandeling speelt pas sinds begin deze eeuw.

Daar is vanalles fout gegaan. De (mileu) NGOs zeggen dat dit helemaal de schuld is van de NAM/overheid die alleen de winsten wil. De NAM/overheid zegt dat het te maken heeft met de lastige beoordeling van schadeclaims. (Lees: de vele valse meldingen). Het zal wel ergens in het midden zitten.

Sinds 2015 is de bewijslast omgedraaid. De NAM moet aantonen dat een schade NIET door gaswinning veroorzaakt wordt in plaats van dat de huiseigenaar de aansprakelijkheid van de NAM moet bewijzen. Dat was feitelijk het begin van de gasuitstap. Want technische maatregelen (stikstof in het veld pompen om de druk op peil te houden) waren nooit meer rendabel.

Ik neem aan dat die gedraaide bewijslast echt iets te maken heeft met het treineren van schadeloosstellen van de NAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BarryH schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:28:
of aan het balkonhek (vertikaal b.v.)
Is hier al eens een paar keer voorbijgekomen, kan prima. Nee het levert niet hetzelfde rendement op als op het dak maar panelen zijn tegenwoordig zo spotgoedkoop, waarom niet?
Santee schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:42:
[...]

Jewel, maar wil hier asap weg wegens hoge huurprijzen (alleen jaja huizenmarkt, alles wat 3 jaar terug 2ton was is nu 3ton vraagprijs). Ik zou eventueel aan de verhuurder kunnen vragen of ik zonnepanelen mag leggen óf dat zij panelen leggen die mijn meterkast inkunnen en dat ik een extra 'huur' hiervoor betaal. Dan moet ik ze alleen zien te overtuigen van de investering.
Voor een flat is dat meer iets voor de VVE imho, met de panelen kunnen de kosten voor zaken als galerieverlichting en liften flink omlaag en heb je gelijk de mogelijkheid voor bewoners om mee te doen met een verdeelsleutel oid.

[ Voor 16% gewijzigd door Erasmo op 24-09-2021 21:45 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik vraag me af hoe sterk de CO2-uitstoot door de bovenproportioneel gestegen gasprijs gaat toenemen.
Voor zover ik weet is de prijs van steenkool (nog) niet zo sterk gestegen en is energie/stroom met steenkool nu misschien goedkoper te produceren ondanks de hogere uitstoot aan CO2 i.c.m. de hogere CO2-prijs.
Heeft hier iemand wat concretere informatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:22
Ook nieuwsgierig wat de huidige gasprijs zal gaan betekenen voor de tarieven van stadsverwarming volgend jaar. Dat zat toch gekoppeld aan o.a. de gasprijs via "nooit minder dan anders"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@dunklefaser Ja kolenstroom gebruik en dus co2 uitstoot is aan het stijgen. Tenminste daar de Urgenda mevrouw het over in een nieuwsartikel. Inderdaad omdat het goedkoper is.

@Wilke Oja dat is ook zo'n fijn bijeffect. Ik denk dat dat wel wat langzamer gaat, maar wellicht is het veel actueler en ben je dus de sjaak als je nu een contract daarvoor afsluit.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 26-09-2021 20:48 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben zeer benieuwd wat de gestegen gasprijzen voor stadsverwarming gaan betekenen. Dat was al niet zo populair, en een stevige prijsstijging gaat niet helpen.

Edit:
Oeps, scheel lezen is ook een kunst: dat was twee posts hierboven al benoemd door @Wilke.

[ Voor 25% gewijzigd door Milmoor op 27-09-2021 11:51 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wilke schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:46:
Ook nieuwsgierig wat de huidige gasprijs zal gaan betekenen voor de tarieven van stadsverwarming volgend jaar. Dat zat toch gekoppeld aan o.a. de gasprijs via "nooit minder dan anders"?
Wat is daar op tegen (los van de discussie of de verhouding gasprijs/warmteprijs goed is). De meeste stadsverwarmingsnetwerken worden door gasketels verwarmd, dus die warmte wordt duurder, en dat mag prima doorberekend worden aan de eindgebruiker.

Ook de warmte die uit een grondbron wordt gepompt kost elektra om eruit te halen, en die is ook duurder geworden, dus ook dat mag duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Ep Woody schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:15:
[...]

Wat is daar op tegen (los van de discussie of de verhouding gasprijs/warmteprijs goed is). De meeste stadsverwarmingsnetwerken worden door gasketels verwarmd, dus die warmte wordt duurder, en dat mag prima doorberekend worden aan de eindgebruiker.

Ook de warmte die uit een grondbron wordt gepompt kost elektra om eruit te halen, en die is ook duurder geworden, dus ook dat mag duurder worden.
Wij werken al jaren aan het ontwerp van warmtenetten die allemaal werken op biomassa, geothermie, lage temp. restwarmte + elektrische opwaardering of andere bronnen, geen hiervan zijn gas. Ik ben benieuwd naar je bron.

[ Voor 3% gewijzigd door Santee op 27-09-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Santee schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:23:
[...]

Wij werken al jaren aan het ontwerp van warmtenetten die allemaal werken op biomassa, geothermie, lage temp. restwarmte + elektrische opwaardering of andere bronnen, geen hiervan zijn gas. Ik ben benieuwd naar je bron.
De bestaande netten die ik ken zijn puur gasgestookt. Dat zijn wijken die in de jaren 60-70 gebouwd zijn.

Zelfs de nieuwbouwwijk hier in de buurt is nog gasgestookt omdat niemand een biomassacentrale in zijn achtertuin wou hebben. Ze willen dat nu gaan doen door de restwarmte uit schoorstenen van de gasketels van andere wijken te gebruiken om die wijk te verwarmen. Dan zijn ze eindelijk "gasloos"...

Elektrische opwaardering is indirect ook gewoon met gas. Alleen is er dan eerst stroom van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:15:
Gasketels worden zelden als hoofdbron gebruikt, wel als piek- en backupondersteuning, maar dat is zeker niet meer dan 20% van de totale vraag.
Dan moet je het koppelen aan de elektriciteitsprijs. Het niet-meer-dan-andersprincipe is nu alleen nog maar aan de aardgasprijs gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:49
Ep Woody schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:38:
[...]

De bestaande netten die ik ken zijn puur gasgestookt. Dat zijn wijken die in de jaren 60-70 gebouwd zijn.
HVC warmtenet Alkmaar/Heerhugowaard. Afvalverbrander, dat wel dan. Zoals de meeste warmtenetten is ook deze lekker aan de prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:38:
[...]

Zelfs de nieuwbouwwijk hier in de buurt is nog gasgestookt omdat niemand een biomassacentrale in zijn achtertuin wou hebben. Ze willen dat nu gaan doen door de restwarmte uit schoorstenen van de gasketels van andere wijken te gebruiken om die wijk te verwarmen. Dan zijn ze eindelijk "gasloos"...

Elektrische opwaardering is indirect ook gewoon met gas. Alleen is er dan eerst stroom van gemaakt.
Amsterdam, het grootste warmtenet van Nederland draait op restwarmte uit afvalverbrandingsinstallaties en elektriciteitscentrales.
Rotterdam draait op restwarmte uit het havengebied.
Alkmaar en Dordrecht draaien op restwarmte uit afvalverbrandingsinstallaties
Purmerend is een mix van biomassa en aardgas
Utrecht waren WKK's, wat tegenwoordig de mix is weet ik niet zo goed.
Groningen is aardwarmte
Heerlen gebruikte de mijnen.
Tilburg gebruikt restwarmte uit de Amercentrale (biomassa)

Ja, WKK's en elektriciteitscentrales draaien op aardgas, maar hun primaire voorziening is elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Skyaero schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:44:
[...]

Gasketels worden zelden als hoofdbron gebruikt, wel als piek- en backupondersteuning, maar dat is zeker niet meer dan 20% van de totale vraag.
Nieuwe netten of oude netten? In mijn vorige woning was het echt de enige bron van warmte. Pas als er een andere bron in de buurt is die een beetje past qua vraag/aanbod dan wordt het interessanter.
[...]

Dan moet je het koppelen aan de elektriciteitsprijs. Het niet-meer-dan-andersprincipe is nu alleen nog maar aan de aardgasprijs gekoppeld.
Hoe groot is de correlatie/verschil tussen de gas- en de elektriciteitsprijs en zou het echt uitmaken op basis van welk van de twee prijzen het NMDA-tarief bepaald wordt?

Dat de maximale prijs bepaald wordt door het NMDA-principe op basis van de gasprijs is 1, maar dat die maximale prijs altijd in rekening gebracht zou moeten worden is 2. Helaas is er geen marktwerking bij dit soort netten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:51:
[...]

Nieuwe netten of oude netten? In mijn vorige woning was het echt de enige bron van warmte. Pas als er een andere bron in de buurt is die een beetje past qua vraag/aanbod dan wordt het interessanter.
Nieuw en oud. Ik kijk niet naar leeftijd, maar naar aantal aangesloten woningen. Zie eerder genoemde lijstje. Het merendeel van de woningen aangesloten op een stadswarmtenet gebruikt restwarmte, wel helaas uit een fossiele bron. Een steeds groter deel gebruikt biomassa.

Kleine netten zijn vaak nog wel altijd op aardgas gestookt, hoewel WKO's een steeds groter aandeel krijgen.
Hoe groot is de correlatie/verschil tussen de gas- en de elektriciteitsprijs en zou het echt uitmaken op basis van welk van de twee prijzen het NMDA-tarief bepaald wordt?
Vandaag de dag is die groot. Over een paar jaar gaat duurzame energie de prijs bepalen. Laten we niet dezelfde fout maken die we met aardgas gedaan hebben. Warmtenetten moeten gewoon op basis van werkelijke kosten.
Dat de maximale prijs bepaald wordt door het NMDA-principe op basis van de gasprijs is 1, maar dat die maximale prijs altijd in rekening gebracht zou moeten worden is 2. Helaas is er geen marktwerking bij dit soort netten.
Als er een lagere prijs in rekening wordt gebracht gaat de BAK (bijdrage aansluitkosten) omhoog.

Die laatste is tegenwoordig ook gereguleerd. Betekent dat er feitelijk wordt gezocht naar woningen waarbij BAK + NMDA leidt tot een positieve business case met een gewenst rendement. Dat kan overigens nog best wel lastig zijn. Warmtenetten aanleggen is duur.

Dat rendement ligt overigens vast (tussen de 7 en 8,5%, afhankelijk van de afspraken met de gemeente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Skyaero schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:05:
[...]

Nieuw en oud. Ik kijk niet naar leeftijd, maar naar aantal aangesloten woningen. Zie eerder genoemde lijstje. Het merendeel van de woningen aangesloten op een stadswarmtenet gebruikt restwarmte, wel helaas uit een fossiele bron. Een steeds groter deel gebruikt biomassa.

Kleine netten zijn vaak nog wel altijd op aardgas gestookt, hoewel WKO's een steeds groter aandeel krijgen.
Akkoord, de netten die ik ken zijn klein.
[...]

Vandaag de dag is die groot. Over een paar jaar gaat duurzame energie de prijs bepalen. Laten we niet dezelfde fout maken die we met aardgas gedaan hebben. Warmtenetten moeten gewoon op basis van werkelijke kosten.
Dat er een begrenzing zit aan de kosten die in rekening gebracht mogen worden is niet gek, zeker niet als daar een goede relatie is met de kosten die voor mensen met een eigen verwarmingssysteem gelden. Maar dat moet een begrenzing zijn en niet een doel.
[...]

Als er een lagere prijs in rekening wordt gebracht gaat de BAK (bijdrage aansluitkosten) omhoog.

Die laatste is tegenwoordig ook gereguleerd. Betekent dat er feitelijk wordt gezocht naar woningen waarbij BAK + NMDA leidt tot een positieve business case met een gewenst rendement. Dat kan overigens nog best wel lastig zijn. Warmtenetten aanleggen is duur.

Dat rendement ligt overigens vast (tussen de 7 en 8,5%, afhankelijk van de afspraken met de gemeente).
Zo lang de totale prijs maar in verhouding staat met de prijs voor een ander systeem (incl onderhoud, afschrijving etc) en er een goede prikkel is om zuinig met energie te zijn. Bij voorkeur met een "directe" vorm feedback zodat men ook goed ziet wat stoken/warm water echt kost en niet dat je na een jaar een rekening van 2000 in de brievenbus van je flatje krijgt terwijl je denkt nooit te stoken en daarom maar elektrische kacheltjes gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Skyaero Heb je toevallig enig idee hoe de warmte-/koudevoorziening in Leidsche Rijn Centrum van Engie in elkaar zit? Ik woonde daar in een huurappartement aan de rand van het nieuwe centrum, dicht bij de bioscoop en daar hadden we dus warmte/koude van Engie met WKO. Is dat restwarmte van een centrale in de buurt of is dat puur een W/W warmtepomp? Ik kon destijds nergens vinden hoe het nou precies zat.

Nu woon ik op een steenworp afstand van LRC in Terwijde en hier is het puur een warmtenet van Eneco (hoge temperatuur), dus schijnbaar wel duidelijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:18:
Zo lang de totale prijs maar in verhouding staat met de prijs voor een ander systeem (incl onderhoud, afschrijving etc)
Er zijn meer factoren die een rol spelen: ruimtebeslag, gedoefactor etc. Je kunt niet alleen economisch verschillende systemen met elkaar vergelijken.
en er een goede prikkel is om zuinig met energie te zijn. Bij voorkeur met een "directe" vorm feedback zodat men ook goed ziet wat stoken/warm water echt kost en niet dat je na een jaar een rekening van 2000 in de brievenbus van je flatje krijgt terwijl je denkt nooit te stoken en daarom maar elektrische kacheltjes gaat gebruiken.
Dat is een punt die niet alleen voor warmtenetten van toepassing is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Termy schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:19:
@Skyaero Heb je toevallig enig idee hoe de warmte-/koudevoorziening in Leidsche Rijn Centrum van Engie in elkaar zit? Ik woonde daar in een huurappartement aan de rand van het nieuwe centrum, dicht bij de bioscoop en daar hadden we dus warmte/koude van Engie met WKO. Is dat restwarmte van een centrale in de buurt of is dat puur een W/W warmtepomp? Ik kon destijds nergens vinden hoe het nou precies zat.
WKO systeem (6 bronnen) met warmtepomp voor laag temperatuur warmte en koude. De warmte wordt aangevuld door stadswarmte van Eneco voor tapwater en piekvraag. EMG-verklaring kan ik echter niet vinden, dus ik weet niet hoe efficient het systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Santee schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:23:
[...]

best leuk, maar dan weet je ook dat in NL het overgrote deel van alle warmtenetten niet op die manier verwarmd wordt. er is maar 1 net met bijna alleen maar biomassa, dat is MPD in Ede.

geothermie bestaat alleen bij tuinders

de grotere netten zoals Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, arnhem, breda en den haag draaien op afvalverbranders, steg-centrales (dus gas) of kolencentrales. meeste van die dingen worden bijgestookt met aardgas in zgn. hulpwarmtecentrales.

positief.puntje voor de warmteprijs:

van het totale tarief dat je per GJ betaalt is slechts 5 tot 10 euro per GJ voor brandstofkosten, de rest is puur de infra en het in bedrijf houden. Dus een 50% stijging van gas an sich hoeft niet te betekenen dat je ineens van 25 eur/GJ naar 37 eur/GJ gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Skyaero schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:49:
[...]

Amsterdam, het grootste warmtenet van Nederland draait op restwarmte uit afvalverbrandingsinstallaties en elektriciteitscentrales.
Rotterdam draait op restwarmte uit het havengebied.
Alkmaar en Dordrecht draaien op restwarmte uit afvalverbrandingsinstallaties
Purmerend is een mix van biomassa en aardgas
Utrecht waren WKK's, wat tegenwoordig de mix is weet ik niet zo goed.
Groningen is aardwarmte
Heerlen gebruikte de mijnen.
Tilburg gebruikt restwarmte uit de Amercentrale (biomassa)

Ja, WKK's en elektriciteitscentrales draaien op aardgas, maar hun primaire voorziening is elektriciteit.
aanvulling:
groningen wilde aardwarmte maar ging niet door ivm gesteggel met SoDM en loopt nu op datacenter-restwarmte + gas.

rotterdam.draait ook op warmte uit STEGs van Uniper, dus weer aardgas.

utrecht: STEG + biomassa + aardgasketels in grote ketelhuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fr33z schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:58:
[...]

best leuk, maar dan weet je ook dat in NL het overgrote deel van alle warmtenetten niet op die manier verwarmd wordt. er is maar 1 net met bijna alleen maar biomassa, dat is MPD in Ede.

geothermie bestaat alleen bij tuinders

de grotere netten zoals Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, arnhem, breda en den haag draaien op afvalverbranders, steg-centrales (dus gas) of kolencentrales. meeste van die dingen worden bijgestookt met aardgas in zgn. hulpwarmtecentrales.

positief.puntje voor de warmteprijs:

van het totale tarief dat je per GJ betaalt is slechts 5 tot 10 euro per GJ voor brandstofkosten, de rest is puur de infra en het in bedrijf houden. Dus een 50% stijging van gas an sich hoeft niet te betekenen dat je ineens van 25 eur/GJ naar 37 eur/GJ gaat.
Inderdaad in Breda word alles met gas op temperatuur gebracht, net als alles wat op de amercentrale zit aangesloten, die is ook niet toereikend en in iedere wijk staat een gas ketel of soms een warmtepomp waarbij het dan weer klachten regent van koud water....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:22
Fr33z schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:58:
Yep, en da's meteen een leuke: ze hebben al dwangsommen opgelegd gekregen i.v.m. stankoverlast.

Sowieso is dit puur fossiel dus (letterlijk, je bent gewoon hout aan het opstoken), plus al de gebruikelijke fijnstof- en CO2-perikelen daarvan, enfin:

https://www.gelderlander....n-ede-zwelt-aan~a1f9eccc/

https://www.gelderlander....daag-dan-morgen~aa08e053/

https://www.gelderlander....s-nu-eenmaal-zo~acb49cfd/

Echter, gelukkig is het wel duurzaam, toch?

https://belofte.gld.nl/ni...m-niet-alle-zaken-op-orde

Nu ja, wanneer ze het hout niet uit Duitsland aan het importeren zijn anyway 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een groot verschil of je hout verbrand of vergast.
Je ziet momenteel op industrieel niveau meerdere projecten waar hout en andere dingen vergast worden.
Dit Gas kan je dan ook voor andere dingen gebruiken.
Bij dit soort installatie word de rommel gelijk afgevangen zoals stof en teer. Dus geen last meer van fijn stof.
Er worden momenteel meerdere projecten en studies gedaan om bij voorbeeld van hout snippers waterstof te maken. Vooral in Duitsland, waar grote stukken bos vervangen moeten worden. (ziekten en verzuring)
Je moet iets doen met al het afval wat dit oplevert, gewoon verbranden geeft te veel vervuiling.
Pagina: 1 ... 26 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.