Mfpower schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:20:
@
psychodude Een groot verschil is natuurlijk dat je een (mRNA) vaccin toedient bij overwegend gezonde mensen. Alle andere behandelingen die je noemt zijn bij mensen die ziek zijn of zelfs erg ziek zijn (kanker). De afwegingen om dan voor een nieuw soort medicijn te gaan zijn dan natuurlijk anders.
Dat snap ik, maar de techniek erachter is zeker niet zo nieuw als sommigen doen overkomen. En de mens is geen muis, maar dit soort therapieën zijn inmiddels in dusdanig veel soorten getoetst. Binnen vele soorten zijn lange termijn effecten beoordeeld. Het concept op zich is dan ook zeker wel als veilig te beschouwen. Het is nu ook weer niet zo alsof wij uniek zijn t.o.v. alle andere diersoorten. Sterker nog, waren wij dat wel, dan kunnen we sowieso al het dier experimenteel onderzoek wel de deur uit doen als zijnde waardeloos.
Ten tweede is een natuurlijk veel gehoorde angst, 'genetische manipulatie!'. Maar dit is onwaar. Dit is niet de manier waarop dit soort vaccins werken. En de expressie die cellen dan ook doen, is in deze tijdelijk.
En hoewel dit niet een COVID-19 vaccine image is, is dit wel de soort curves die je bij al dit soort mRNA therapeutics ziet. De volgende heb ik enkel aangehaald omdat Moderna hier toevallig in de ontwikkeling een rol speelt, en laat hun nu ook net één van de vaccins ontwikkelen.

.
Zoals je kunt zien, injectie. Gevolgd door een piek. En na een verloop van dagen beland je weer op een nulpunt indien je geen extra injecties (in dit geval die dikke rode pijlen) geeft. En het maakt hierin niet uit wat voor een mRNA toegediend wordt. Dit is gewoon een 'limitatie' van de techniek. Er wordt geen nieuw DNA ingebouwd binnen ons genoom. Dus de werken raakt gewoon gaandeweg verloren omdat bijvoorbeeld ons lichaam onze eigen cellen met regelmaat vervangt, om het simpel te houden.
We hebben hiermee dus een goed begrepen techniek die veilig is gebleken binnen meerdere diersoorten, waar we nota bene vele malen meer van weten dan bijvoorbeeld de werking van paracetamol

. Maar paracetamol slikken we bij de vleet, ondanks zeer ernstige potentiële bijwerkingen met mogelijk zelfs de dood tot gevolg. Maar zodra jarenlang aan goed onderbouwde wetenschap ten grondslag ligt aan een ontwikkeling, is het eng.
En ik snap het overigens best hoor. Ik ben in het buitenland ook huiverig om sommige dingen te eten die ik echt niet ken

. Angst voor het onbekende zit toch een beetje in onze natuur, het is een soort basis survival instinct. Maar met gedegen informatie voorziening kun je mensen echt wel over de streep halen. En met name bijvoorbeeld verpleegkundig personeel en artsen zijn toch op zekere hoogte voldoende onderlegd om dit soort materie te begrijpen, de veiligheid hiervan dan ook op waarde te kunnen schatten en te besluiten op basis van een overwogen beslissing dat het zo eng niet hoeft te zijn als ze misschien aanvankelijk denken.
De gemiddelde burger overtuigen wordt natuurlijk al wat lastiger. Maar kuddegedrag doet hierin vermoedelijk toch ergens wel volgen. Daarnaast zullen er waarschijnlijk ook gewoon velen zijn die denken, ach doe mij maar dat prikje, hopelijk is daarmee dit alles maar snel genoeg voorbij.