Ik hoor altijd die 100mm hoh. Zelf heb ik vloerverwarming 150mm hoh 16mm buizen en ik kom niets te kort. Mijn hoekwoning heeft isolatie conform bouwbesluit, is gebouwd in 2018 en zelfs in de koudste dagen kon ik met Ta van 28 graden de woning prima warm houden (BG 70m2 vloerverwarming).Grolsch schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:58:
Als je op de gehele b.g.g. vloerverwarming krijgt (goed opletten dat ze hoh 100mm leggen, grote buisdiameters gebruiken, en gesloten pomploze verdelers toepassen) kun je perfect met een WP alleen de woning verwarmen.
Vooral na al je isolatie maatregelen.
Ik denk dus dat per definitie 100mm hoh voor nieuwbouw niet perse nodig is. Voor bestaande bouw met hogere warmtevraag kan ik niet veel zeggen, dan is 100mm wellicht wel beter.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Hetzelfde geldt voor de groepslengte, het kan wel langer, maar korter is beter.
Je creëert gewoon meer afgiftevermogen per m2, waardoor de Ta omlaag kan waardoor de COP beter wordt.
Ik zou daar nooit op bezuinigen, het zijn geen serieuze kosten bij de (ver)bouw van een woning, en je past het de komende 30 jaar niet makkelijk aan!
@.phoz hoeveel m2 vloerverwarming ga je krijgen op je begane grond
Ga je ook SWW met deze WP maken?
wil je vertellen hoe je in vredes naam aan deze nickname gekomen bent, kan me niet voorstellen dat dit nuchter gebeurt is namelijk
[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 24-02-2021 15:10 ]
Totaal 0.2 Dus ingesteld nu 20C. Dan ventiel open bij 19.79 en sluiten bij 20.0.sjimmie schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:03:
[...]
Is die hysterese TOTAAL 0.2 (dus 2x 0.1) of 2x 0.2?
Mijn huidige is totaal 0.2, dus als ik 20.0 graden instel dan gaat hij aan bij 19.9 en uit bij 20.1 graden.
Bij Watts is dit keihard, geen fuzzy spul ertussen
Voorheen was dus ingesteld op 20C ventiel open bij 19.49 en sluiten bij 20.0. De temperatuur daalde nog vanaf die 19.49 naar 19 ongeveer voordat de vloer voldoende opgewarmd was en de temperatuur weer steeg. De woonkamer/keuken is een grote kamer met 4 vvw lussen en gezien hij niet lerend is wachtte hij echt tot die 19.49 voordat hij de ventielen open zette.
In ons huis van 1979 ligt de VV ook gewoon 15cm HoH en met een Ta van 29 hielden we het in die hele koude week gewoon goed warm. Isolatie is niet overdreven want alles zelf low-budget gedaan. En toch ligt onze dagelijkse kWh in die week in de lijn van de kleine verbruikers.vandermark schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:06:
[...]
Ik hoor altijd die 100mm hoh. Zelf heb ik vloerverwarming 150mm hoh 16mm buizen en ik kom niets te kort. Mijn hoekwoning heeft isolatie conform bouwbesluit, is gebouwd in 2018 en zelfs in de koudste dagen kon ik met Ta van 28 graden de woning prima warm houden (BG 70m2 vloerverwarming).
Ik denk dus dat per definitie 100mm hoh voor nieuwbouw niet perse nodig is. Voor bestaande bouw met hogere warmtevraag kan ik niet veel zeggen, dan is 100mm wellicht wel beter.
Ah eindelijk dus eentje met een interessante hysterese!UdiBenLudi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:22:
[...]
Totaal 0.2 Dus ingesteld nu 20C. Dan ventiel open bij 19.79 en sluiten bij 20.0.
Voorheen was dus ingesteld op 20C ventiel open bij 19.49 en sluiten bij 20.0. De temperatuur daalde nog vanaf die 19.49 naar 19 ongeveer voordat de vloer voldoende opgewarmd was en de temperatuur weer steeg. De woonkamer/keuken is een grote kamer met 4 vvw lussen en gezien hij niet lerend is wachtte hij echt tot die 19.49 voordat hij de ventielen open zette.
Ik begrijp dat dit RF apparaat onderdeel is van een combinatie benodigdheden.
Dus sowieso meer nodig om te programmeren, en de schakelende unit zit er dan ook nog niet bij?De nieuwe digitale kamerthermostaat BT-D03 RF is een uitbreiding op het WATTS Vision® smart home thermostaatsysteem, geschikt voor zowel verwarming als koeling en uitbreidbaar tot 50 zones.
De BT-D03 RF is een niet-programmeerbare en draadloze thermostaat, voorzien van een volledig nieuw design, groot display en capacitieve aanraaktoetsen.
In combinatie met het Watts Smart Home System is deze via de centrale bedieningsunit wel te programmeren.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Yup dit is een naregeling van Watts in combinatie met een Daikin L/W warmtepomp met boiler voor SWW.sjimmie schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:44:
Ah eindelijk dus eentje met een interessante hysterese!
Ik begrijp dat dit RF apparaat onderdeel is van een combinatie benodigdheden.
[...]
Dus sowieso meer nodig om te programmeren, en de schakelende unit zit er dan ook nog niet bij?
Er zitten 2 verdelers in het systeem 1 op zolder 1 beneden van elk x- groepen. Elke ruimte heeft een draadloze thermostaat die gekoppeld zijn met hun stuurunits. Deze stuurunits schakelen de groepen in/uit en geven aan de Warmte pomp door of er verwarmt/gekoeld moet worden en of de pomp moet draaien.
Zolder unit en beneden unit zijn weer gekoppeld met een centraal touchscreen waarop alle temperaturen uit te lezen en in te stellen zijn (dit kan ook lokaal op de thermostaat). Dit touchscreen is ook de plek waar programma's gemaakt kunnen worden. Alleen maar 2 temperaturen te gebruiken though Nacht en Dag. Maar ja je leert ermee werken.
Ik ben geen groot fan van Watts, maar de "domheid" van het systeem is ook wel een voordeel. Het lijkt vrij robuust.
Jammer vind ik wel dat het niet/moeilijk te koppelen is met domotica en ze geen logs bijhouden van de temperaturen.
[ Voor 6% gewijzigd door UdiBenLudi op 24-02-2021 16:05 ]
Ai ja een hele set kost wel wat.
WATTS SMART HOME SYSTEM WIFI ZONEREGELING VOOR VLOERVERWARMING MET BT-D03 RF
€ 980,50
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Tja, wij hebben dit huis laten bouwen en dit systeem hoorde erbij. Het werkt nu prima en de installateur is nog een paar keer (kostenloos) langs geweest om in regelen etc.sjimmie schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:13:
[...]
Ai ja een hele set kost wel wat.
WATTS SMART HOME SYSTEM WIFI ZONEREGELING VOOR VLOERVERWARMING MET BT-D03 RF
€ 980,50
Ook het vervangen van de BT-D02 RF voor de BT-D03 RF valt nog onder de service.
Het huis is ook in de afgelopen weken warm geweest, alleen stoorde het ons dat de temperatuur zo verschilde met de ingestelde waarde dat het voelbaar werd. Nu zal het hopelijk beter worden.
Dank. Ga ik even navragen.Grolsch schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:58:
Als je op de gehele b.g.g. vloerverwarming krijgt (goed opletten dat ze hoh 100mm leggen, grote buisdiameters gebruiken, en gesloten pomploze verdelers toepassen) kun je perfect met een WP alleen de woning verwarmen.
Vooral na al je isolatie maatregelen.
Het advies zou dan dus ook warmtepomp zijn ten opzichte van hybride warmtepomp?
Goed om die ervaring te horen. In onze huidige nieuwbouwwoning hebben we de radiatoren op de eerste verdieping nooit aan. Maar goed, het zou zo maar kunnen dat dat straks wel nodig is gezien de leeftijd van de woning.format5 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:05:
@WOrange
Ik heb nog geen spouwmuur isolatie en een woning uit 1979 (wel dak en vloer nageïsoleerd)
Hier hebben we afgelopen koude periode geen problemen gehad met all electric.
Het kan dus wel. Ik heb trouwens geen radiatoren en alleen maar vloerverwarming (220m2).
Maar veel zal afhangen van andere factoren.
Indien mogelijk nu al vast geschikt maken en de volgende winter testen op een lage aanvoertemperatuur.
Daarna zou ik pas een WP plaatsen.
Heb je foto's van de materialen?X21r schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:42:
Geluid gemeten aan een Mitsubishi 75Vaa.
Heren geluid.geluiddemping.
De warmtepompen produceren behoorlijk wat geluid.
Goed meeste zeggen ik hoor de compressor..(vreemd want je hoort verschrikkelijk veel).
Oorzaken geluidsproductie.
De compressor zelf ( het draaien).
De compressor de uit en ingang waar het medium aangezogen cq geperst word.
De aan en afvoerleiding van de buiten unit.
Het medium bij bochten of bramen of vernauwing.
Het rond draaien van de bladen van de Fan.
En dan ook nog enkele minuten lang voor een defrost.( er word wel lucht aan gezogen.. maar de lamellen van de condensor zitten dicht tot bijna dicht gevroren).
@Remco45
Ps Lucht word niet circuleer uitgeblazen ..maar net als een blender in de ronde geslingerd.. er is namelijk bijna geen lucht verplaatsing).
De laatste geeft een HARD stoomboot geluid ..!!! staat niet beschreven in de specificaties ! ;-)
Waar kom het geluid vandaan.. als je bekijkt dat de condensor al een oppervlakte heeft van 1m2 en de lamellen nog eens 3 cm breed.
Dan heb je dus een luidspreker van enkel m2 groot stop daar 50W aan mechanisch vermogen in ..en je haalt de 55dB wel .
En dat gaan aan beide zijde naar buiten... blok je de ene zijde dan komt het geluid dus DUBBEL aan de andere zijde er uit ( in geval met aanzuig kant op 30-50 cm tegen een muur geplaatst kom er de dubbele hoeveelheid aan de voor zijde er uit( sommige fabrikanten geven dit ook netjes aan).
De frequenties die er uit komen.... alles trilt ... echt alles.. zelfs de lamellen. op hun eigen frequenties.
[Afbeelding]
Waardes links in dBA zijn niet geijkt..
Nu trillingen .. mech of geluid kan je dempen cq verzwakken
Mechanisch is eigenlijk altijd veer en tegen massa ( voldoende tegen massa !! )
Dus een buiten unit voorzien van veren en tegen massa houd al heel veel tegen ..maar al je dit op een houten dak plaats is er eigenlijk niet zo maar voldoende tegen gewicht..
Het PIR of PUR is wel een warmte isolator maar geluid geeft het gewoon door !!!! ook al is dat 20cm DIK !!
Nu( zoals ik begrijp bij sommige..) tussen de tegen massa en het PIR dak een rubber plaatje van 1cm dik plaatsen is nutteloos( wel 1cm veer maar geen tegen gewicht.
Als er op het etiket "trilling demper"staat of rubber dempt ....ja in de goede condities wel.
Trillingen in de lucht..
Een toon in de lucht heeft een golf lengte..en dus ook knopen en buiken ( google)
Bij de knoop is er bijna niets te horen ,terwijl er bij de buik het maximale geluid is te horen
Zeg 100Hz golflengte is 3,4 meter eerst buik is op 0,85m 2e buik is op 2,55m .
Zou je muur op prcies 0,85m staan dan heb je de maximale geluids druk , op 2,55m het zelfde.
De knoop zit op 1/2 golflengte=1,7m.
Helaas komt er niet zo maar 100Hz uit ..maar decimeters verplaatsen zou wel eens kunnen helpen...maar niet kort op een muur die geen stenen muur is .. !!!!
Trillingen in de lucht gaan wel recht in richting..maar het is een bol vorm... dus gaan zo een recht hoek om( weerkaatsing).
Van deze trilling in lucht kan ook je steeds een beetje energie afpakken.
Nu met een "houten"dak of "houtbouw"is er niet voldoende massa om het geluid van de warmte pomp te dempen.. veren en tegen massa is een ding maar er zit zoveel energie in het geluid dat dat het genen is wat je hoort ( ook al hoor je met je oor weinig als je er bij staat ).. iets wat kan trillen heeft weinig energie nodig om op zijn eigen natuurlijke freq te gaan trillen ( hij hoeft alleen maar aan geslagen te worden)( stemvork)
Dus als je geluid binnen hoort is het de vraag , word geluid door gegeven of is het resonantie van je eigen gebouw.
En even een ander oplossing .. tegen muur ipv op dak .. is vreemd geknoei.
Wat ik gevonden heb als materiaal om geluid te dempen.. rubber tegels met aan de onderzijde( nu boven) zo hoog(dus "diep") mogelijke noppen.
Er zijn twee uitvoeringen de zware 4 cm dik en weinig buigzaam voor op het terras.
En de dunne 2,5cm dik ( licht gewicht) gebruikt bij sportaccomodatie( of thuis sportschool), deze kan je niet ophangen met enkele schroeven boven aan( hangend) deze scheurt door zijn eigen gewicht.
Je koopt voor 12€ m2 en soms nog goedkoper..
Bij een houten dak leg eerst een paar m2 van dit spul omgekeerd ( noppen omhoog)
Dit om te voorkomen dat het geproduceerde geluid ( uitgeblazen en aangezogen) zich in je dak kan nestelen.
De matten hebben noppen die het geluid breken en kleine gaatjes die het geluid "opvreten"en zijn aardig zwaar.
Dit werkt bijzonder goed .. je zou het zelfs aan de muur kunnen hangen als je unit op een muur beugen staat.
Ik heb zelf een "K" houten dak met 20cm pir .. ik hoor zelfs de katten er op springen.
Mijn 75vaa op 75% laten draaien 2000watt e vermogen en hoogte temp a55 gr geeft geeft minder dan 35dBA aan geluid .. en dat is verschrikkelijk zacht.
normaal draait hij op max 1500W e en is niet hoorbaar.
Bovendien .. mijn buurman heeft zijn bovenraampje open staan.. ook snacht.. en bij vries weer ( nu bij -8 heeft hij hem toch dicht gedaan ..lol
Ik heb een complete geluids dempende kast er omheen gezet zodat ik bij 75% en max temp er zo een 35dBA is bij zijn open raam OP 1,5 METER van de buiten unit !!!
Iedere erf grens heeft 35dBa grens met raam buur net niet, maar zit pas op zijn raam op 35 dBA
[Afbeelding]
Bovendien word het "stoomboot"geluid naar links en recht afgebogen en nogmaals gedempt( links en recht gaat het geluid langs de huizen.. Dit moet wel 5 meter achter de uitblaast kant zit een slaap kamer).
Met dit model ( mijn zijn foutjes) lijk 0,75 SCOP te schelen op jaar basis…maar ja buren zitten hier zo dicht op elkaar en toch een warmte pomp ..is niet alleen warm maar ook zeer comfortabel.. en € besparend.
Aan de uitgang gaat het geluid dempen perfect..
Aan de ingang gaat het moeilijk.. geen lucht wervelingen.. en houtcementwol platen( ook dempende eigenschappen) werken NIET ..ze laten veel geluid door( ze werken pas als er achter de plaat een harde muur is zodat geluid 2x er door heen moet).
Een “geluid dempende kast” met 35dBA aan de ene zijde en 53dBA aan de ander zijde is niet echt geluids dempend te noemen .. goed wel een hoog waf gehalte..pff.
Bij mijn broertje ook een sw75 zo'n beetje op de erfgrens geplaatst. In de winter is dat niet erg want deuren zijn toch dicht en mensen zitten binnen. Wij horen hem dus niet.
Maar in de zomer ben ik wel benieuwd naar het geluid en hoe dat te dempen is. De lucht blaast van de buurman weg.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ja, ga voor een all electric WP en geen hybride oplossing. Als je gaat verbouwen moet dat zonder problemen kunnen. Op 1e verdiep kun je eventueel low-temp radiatoren hangen, maar er zijn ook tweakers die afkunnen met de “gewone” radiatoren.WOrange schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:46:
[...]
Dank. Ga ik even navragen.
[...]
Goed om die ervaring te horen. In onze huidige nieuwbouwwoning hebben we de radiatoren op de eerste verdieping nooit aan. Maar goed, het zou zo maar kunnen dat dat straks wel nodig is gezien de leeftijd van de woning.
Je kan eventueel ook nadenken over airco’s, die kunnen ook verwarmen en in de zomer je woning koel houden. Wil ik snelle warmte (bv op de werkkamer) dan zet ik die dingen aan en VV zorgt dan voor de basiswarmte.
_Piwi_ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:56:
[...]
er zijn ook tweakers die afkunnen met de “gewone” radiatoren.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zeker, in 2021 nog kiezen voor een Hybride WP is zo 2013, dat zou ik nu echt niet meer doen (mits isolatie en afgiftesysteem op orde).WOrange schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:46:
[...]
Dank. Ga ik even navragen.
[...]
Let wel goed op dat je de juiste WP kiest, en ga niet uit van de reclamefolders.
Probeer de vermogens bij Ta 35 Tbuiten -10 te achterhalen, want dat ze een bak vermogen leveren bij Tbuiten +18 geloof ik wel, dat gaat het probleem niet zijn.
Elk merk hanteert zijn eigen type aanduiding, vertrouw niet blind op de folders.
Dank voor je tip._Piwi_ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:56:
[...]
Ja, ga voor een all electric WP en geen hybride oplossing. Als je gaat verbouwen moet dat zonder problemen kunnen. Op 1e verdiep kun je eventueel low-temp radiatoren hangen, maar er zijn ook tweakers die afkunnen met de “gewone” radiatoren.
Je kan eventueel ook nadenken over airco’s, die kunnen ook verwarmen en in de zomer je woning koel houden. Wil ik snelle warmte (bv op de werkkamer) dan zet ik die dingen aan en VV zorgt dan voor de basiswarmte.
Dat is een goed idee inderdaad.
Ik liet me wat leiden door de energie-adviseur vandaar wat terughoudend. Maar ik ben nu door jullie overtuigd :-)Grolsch schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:09:
[...]
Zeker, in 2021 nog kiezen voor een Hybride WP is zo 2013, dat zou ik nu echt niet meer doen (mits isolatie en afgiftesysteem op orde).
Let wel goed op dat je de juiste WP kiest, en ga niet uit van de reclamefolders.
Probeer de vermogens bij Ta 35 Tbuiten -10 te achterhalen, want dat ze een bak vermogen leveren bij Tbuiten +18 geloof ik wel, dat gaat het probleem niet zijn.
Elk merk hanteert zijn eigen type aanduiding, vertrouw niet blind op de folders.
Dan zal ik me nu verdiepen in de mogelijkheden en de beste warmtepomp voor mijn situatie. In eerste instantie neig ik er dan nu naar om de huidige CV te laten hangen om te kijken hoe deze functioneert na aanpassing aanvoertemperatuur, met name de volgende winter. Daarbij moet ik kijken of de warmtepomp op zolder past, nu niet heel veel ruimte en een houten vloer.
Iets terzijde, iemand maar enige inschatting wat een warmtepomp verbruikt met onze woning van 1980 in het achterhoofd? Ik heb namelijk ook een offerte voor zonnepanelen liggen, die kan ik daarop selecteren.
Hoeveel m2 vloer verwarmd heb je straks? En hoe ga je sww doen?WOrange schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:24:
[...]
Dank voor je tip.
Dat is een goed idee inderdaad.
[...]
Ik liet me wat leiden door de energie-adviseur vandaar wat terughoudend. Maar ik ben nu door jullie overtuigd :-)
Dan zal ik me nu verdiepen in de mogelijkheden en de beste warmtepomp voor mijn situatie. In eerste instantie neig ik er dan nu naar om de huidige CV te laten hangen om te kijken hoe deze functioneert na aanpassing aanvoertemperatuur, met name de volgende winter. Daarbij moet ik kijken of de warmtepomp op zolder past, nu niet heel veel ruimte en een houten vloer.
Iets terzijde, iemand maar enige inschatting wat een warmtepomp verbruikt met onze woning van 1980 in het achterhoofd? Ik heb namelijk ook een offerte voor zonnepanelen liggen, die kan ik daarop selecteren.
Zo'n 72m2.Grolsch schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:26:
[...]
Hoeveel m2 vloer verwarmd heb je straks? En hoe ga je sww doen?
Daar heb ik niet over nagedacht. Nog te weinig verdiept in de opties wanneer ik zou gaan voor all electric omdat ons dat niet aangeraden werd. Dus nog veel te leren
In verband met collectiviteit moest dit binnen heel korte tijd beslist worden. Maar ik ga in ieder niet mee met de collectiviteit en eerst eens goed verder inlezen.
In de keuken komt straks in ieder geval een Quooker.
[ Voor 4% gewijzigd door WOrange op 24-02-2021 17:34 ]
Electra verbruik is gasverbruik in m3 x2 in kWh en doe er nog 10% bij voor SWW.WOrange schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:33:
[...]
Zo'n 72m2.
Daar heb ik niet over nagedacht. Nog te weinig verdiept in de opties wanneer ik zou gaan voor all electric omdat ons dat niet aangeraden werd. Dus nog veel te leren
In verband met collectiviteit moest dit binnen heel korte tijd beslist worden. Maar ik ga in ieder niet mee met de collectiviteit en eerst eens goed verder inlezen.
Heeft iemand hier een warmtepomp in gebruik waarvan de buitenunit ook aan een airco gekoppeld is?
Het zou kunnen dat het gewoon niet bestaat, maar het zou mooi zijn, gezien het exact dezelfde techniek is.
Scheelt weer een extra buitenunit namelijk, en op die van de warmtepomp krijg je nog wel subsidie op
Voor de prijs van de Quooker heb je al snel een prima SWW installatie....WOrange schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:33:
[...]
Zo'n 72m2.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
https://ambrava.nl/produc...m/eco-heating-system-tdm/ Verder de zoekfunctie even gebruiken, dit onderwerp is kort geleden ook voorbij gekomen in dit topic.SiErRa schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:12:
Ik ben zowel op zoek naar een warmtepomp als een airco. En ik vroeg me af of dat te combineren valt?
Heeft iemand hier een warmtepomp in gebruik waarvan de buitenunit ook aan een airco gekoppeld is?
Het zou kunnen dat het gewoon niet bestaat, maar het zou mooi zijn, gezien het exact dezelfde techniek is.
Scheelt weer een extra buitenunit namelijk, en op die van de warmtepomp krijg je nog wel subsidie op
BenEco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"SiErRa schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:12:
Ik ben zowel op zoek naar een warmtepomp als een airco. En ik vroeg me af of dat te combineren valt?
Oeps..net te laat....
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Met 72m2 vloerverwarming h.o.h. 100mm, uitgaande van 16mm buis en een vloerverwarmingsvriendelijke vloer kom je op een afgifte van 77W/m2 dus 5,5KW (Ta 35, Tr 31, Truimte 20 graden).WOrange schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:33:
[...]
Zo'n 72m2.
Dan zul je boven nog een paar radiatoren hebben, maar veel meer dan 6,5KW ga je domweg niet kwijtkunnen met normale temperaturen. Een WP zoeken die veel meer vermogen levert heeft naar mijn mening dan ook weinig tot geen nut.
Je geeft een verbruik aan van 1700m3 per jaar. Waarvan SWW wel zo'n 300m3 per jaar zal zijn verwacht ik.
Blijft 1400m3 over voor verwarmen, en dan heb je isolerende maatregelen genomen. Stel voor dat je dan op 1200m3 gas uitkomt.
1200*8/1650=5,8KW is het resultaat van de bewezen Koevlaas formule.
Als je met lekkere lage Ta's wil draaien van "stel" 27 graden (Tr 25 graden) dan is je afgifte nog 35W/m2 wat neer komt op 2520Watt.
Je moet dus op zoek naar een WP die minimaal terug kan naar 2,5KW bij Tbuiten +12 en 6,5KW bij Tbuiten -10. Ik weet niet of deze bestaat, de Mitsu SW75YAA levert 7,3KW bij -16 bij Ta 35 en gaat terug naar 2,9KW bij Tbuiten 12 graden bij Ta 25 graden. Een paar radiatoren erbij open en ik verwacht dat je wel aan de 2,9KW komt. En anders Ta graadje omhoog bij Tbuiten +12, problem solved.
Hoe je SWW kunt doen ligt aan jezelf, dat kan op meerdere manieren, mijn voorkeur gaat uit om een SWW vat achter je WP te knopen en aan te sturen met een 3-weg-klep. Maar dat is niet per definitie de goedkoopste oplossing mocht dat je doel zijn.
Helaas niet... heb ook een bt d03. Ding geeft netjes het vraag icoon weer bij 0,2, maar schakelen doet hij gewoon 2x 0,2. Wat een rare bedoening.. test het maar uit..UdiBenLudi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:22:
[...]
Totaal 0.2 Dus ingesteld nu 20C. Dan ventiel open bij 19.79 en sluiten bij 20.0.
Setpoint 20,5
Aan bij 20,3, uit bij 20,7
Vraag icoon wan bij 20,3, vraag icoon uit bij 20,5.
Setting aan uit, hysteresis 0,2
[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 24-02-2021 18:57 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Thanks! Dan moet ik waarschijnlijk naar 3 fasen toen als ik het goed begrepen heb van de leverancier van zonnepanelen. Als ik tenminste alle electraverbruik wil afdekken.Dapdodo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:53:
[...]
Electra verbruik is gasverbruik in m3 x2 in kWh en doe er nog 10% bij voor SWW.
Ja, ze zijn duur inderdaad... Maar ik gaf het even aan omdat het altijd wat zal schelen.t.oswald schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:14:
[...]
Voor de prijs van de Quooker heb je al snel een prima SWW installatie....
[Afbeelding]
Zo, dat is een hele hoop nuttige en interessante informatie. Dankjewel!Grolsch schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:42:
[...]
Met 72m2 vloerverwarming h.o.h. 100mm, uitgaande van 16mm buis en een vloerverwarmingsvriendelijke vloer kom je op een afgifte van 77W/m2 dus 5,5KW (Ta 35, Tr 31, Truimte 20 graden).
Dan zul je boven nog een paar radiatoren hebben, maar veel meer dan 6,5KW ga je domweg niet kwijtkunnen met normale temperaturen. Een WP zoeken die veel meer vermogen levert heeft naar mijn mening dan ook weinig tot geen nut.
Je geeft een verbruik aan van 1700m3 per jaar. Waarvan SWW wel zo'n 300m3 per jaar zal zijn verwacht ik.
Blijft 1400m3 over voor verwarmen, en dan heb je isolerende maatregelen genomen. Stel voor dat je dan op 1200m3 gas uitkomt.
1200*8/1650=5,8KW is het resultaat van de bewezen Koevlaas formule.
Als je met lekkere lage Ta's wil draaien van "stel" 27 graden (Tr 25 graden) dan is je afgifte nog 35W/m2 wat neer komt op 2520Watt.
Je moet dus op zoek naar een WP die minimaal terug kan naar 2,5KW bij Tbuiten +12 en 6,5KW bij Tbuiten -10. Ik weet niet of deze bestaat, de Mitsu SW75YAA levert 7,3KW bij -16 bij Ta 35 en gaat terug naar 2,9KW bij Tbuiten 12 graden bij Ta 25 graden. Een paar radiatoren erbij open en ik verwacht dat je wel aan de 2,9KW komt. En anders Ta graadje omhoog bij Tbuiten +12, problem solved.
Hoe je SWW kunt doen ligt aan jezelf, dat kan op meerdere manieren, mijn voorkeur gaat uit om een SWW vat achter je WP te knopen en aan te sturen met een 3-weg-klep. Maar dat is niet per definitie de goedkoopste oplossing mocht dat je doel zijn.
Ik heb nog geen idee met welke prijzen ik rekening moet houden dus moet daarvoor nog even wat offertes opvragen zodat ik dat kan begroten.
Ik zal eens verder lezen en leren
Inderdaad, breking, vertraging en anti geluid. Ik ga mijn plan wijzigen en voor een zelfde principe opstelling, mits compacter mogelijk is. Ik denk aan een kast met maximale lengte en breedte van ongeveer 3x1.3 meter. Lengte liever minder.
Je schrijft uitgang korter en ingang langer.
Wat is de verhouding uitgang-ingang?
Over welke afmetingen (lengte) van de laminelllen spreek je?
Wat is de onderliggend afstand tussen de lamimellen?
Ik begrijp alleen de opening aan de linkerzijde bij de pijl niet goed.
Deze tegels zouden het moeten zijn. Grote noppen, dus veel oppervlakte.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
icecreamfarmer schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:51:
[...]
Heb je foto's van de materialen?
Bij mijn broertje ook een sw75 zo'n beetje op de erfgrens geplaatst. In de winter is dat niet erg want deuren zijn toch dicht en mensen zitten binnen. Wij horen hem dus niet.
Maar in de zomer ben ik wel benieuwd naar het geluid en hoe dat te dempen is. De lucht blaast van de buurman weg.
Zoals ik al zei.. aan de achterkant komt bijna evenveel lawaai als uit de voorkant.De lucht blaast van de buurman weg.
In de zomer draait de 75VAA op 450 Rpm en is bijzonder stil.( boven de 5 graden).
Nu ter info materiaal actie foto..
Rubber terras mat dik en slecht buigbaar dus vast gelijmd aan multiplex form.
Het geheel staat strak tegen elkaar en alleen begin en eind vast gemonteerd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1vOMIx3l4LoYXb46t4WEShNm.jpg?f=user_large)
Deze is nog 50 cm hoog..en de volgende keer maak ik hem hoger richting de 100cm... ik moet wel aan onderzijde 20 cm overhouden..ivm sneeuw val.. en lucht uitlaat.
Hier video van geluids dempende kast.
YouTube: Geluids dempende kast warmtepomp Mitsubishi 75VAA
Op een ander adress heb ik een mooie buiten geluids dempende buiten kast gebouwt .
:strip_exif()/f/image/UqAJNZVJb2XBCbbXqmfmyskg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X7NHrgtrSwVlvDdP7vHxxOLl.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruikte materiaal.. goedkoopste tuin scherm Horba.. 1,8x1,8m 9,95€
en demonteren balkjes er bij kopen..in zagen. bewaar wat reserve stripen ..maar in 2 jaar nog nooit een stuk gegaan.wel om de max 80cm ondersteunen.ik heb ze er in gedrukt ( klemmend)en niet vast gelijmt of gespijkerd.
Ik heb aan de loop kant 2x een " unit " geplaast met rug aan rug dus je krijgt een /\ ..op zich zelf dempt dit nauwenlijks geluid..dus dempend materiaal er voor zetten.
Dit dempt niet perfect ..maar aardig voor deze situatie.
Dat zou wel teleurstellend zijn idd. Wacht het ff af. Vandaag was er weinig te testen ;PJapie.G schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:56:
[...]
Helaas niet... heb ook een bt d03. Ding geeft netjes het vraag icoon weer bij 0,2, maar schakelen doet hij gewoon 2x 0,2. Wat een rare bedoening.. test het maar uit..
Setpoint 20,5
Aan bij 20,3, uit bij 20,7
Vraag icoon wan bij 20,3, vraag icoon uit bij 20,5.
Setting aan uit, hysteresis 0,2
Dan is het geluid minder en heb je er ook geen last van.icecreamfarmer schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:51:
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Heb het idee dat het een bug is.. ding reset soms ook onverklaarbaar. Ik ga watts er even over mailen.UdiBenLudi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:32:
[...]
Dat zou wel teleurstellend zijn idd. Wacht het ff af. Vandaag was er weinig te testen ;P
Ik zeg inderdaad niet dat het makkelijk te regelen is, maar ik maak het meeste toch zelf, dus heb de vrijheidGrolsch schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:21:
[...]
Bij een Mitsubishi kan dit zo niet werken, tenminste ik zie niet voor me hoe de regeling dat moet gaan doen.
Ook in 500 liter sla je geen serieuze hoeveelheden op qua energie bij LTV.
Bij mij is de Ta 30 graden, dus buffervat ook 30 graden.
Om 1 gram water 1 graad te verwarmen is 1 calorie nodig (=4,184 J). Een kilogram zal 1000 x meer nodig hebben. De energie nodig om 1 liter water (ca. 1 kg) 1 graad te verwarmen is daarmee 1000 x 1 cal = 1000 calorie = 1 kcal.
Stel we gaan het buffervat 5 graden warmer maken, dan slaan we dus 500*5=2500kcal aan energie op.
Dat is 2,9kWh, die energie is binnen een uur weer weg.
En je moet dus je buffervat op een onnodig hoge temperaturen houden, dus slechtere COP.
En je zult iets moeten doen in de regeling van je WP om dit te "managen", ik zou bij een Mitsu niet weten hoe dit te doen met de bestaande regeling.
Stel je flow is 30L/m primair en 10L/m secundair kan je dus (zonder gewijzigde Ta) al draaiende met 20L/m de buffer vullen en als de WP stopt met 10L/m de buffer gebruiken. Met 400L is dat dus 20 en 40 minuten, ofwel 1 start per uur. Dat is dan wel door gebruik te maken van de gelaagdheid zodat het water uit je buffer net zo warm is als dat de WP heeft geleverd. Als je Tr trouwens dicht bij de Ta ligt (laag vermogen) dan kan je nog een keer dat water rondpompen met een lagere afgifte. Dat zou dan wel betekenen dat je Ta in principe naar beneden kan, maar dat is dan een afweging tussen Ta en de pendelfrequentie.
Net als anderen verwijs ik je naar mijn reactie op dezelfde vraag die recentelijk werd gesteld, waarin ook al naar eerdere reacties werd verwezenSiErRa schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:12:
Hier staat er dus wel 1 die het kan, maar draait op dit moment alleen nog L/W, de L/L units moeten nog worden aangesloten.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Die tegels zijn wellicht voor mijn situatie ook interessant. Heb je een link waar die tegels te bestellen zijn?pleio65 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:21:
Deze tegels zouden het moeten zijn. Grote noppen, dus veel oppervlakte.[Afbeelding]
Best interessant om te kijken hoe geluid werkt en gedempt kan worden.
YouTube: WAT IS GELUID? // Willem Wever // #20
https://www.fitnesskoerie...en-50-x-50-grijs-fit.htmlTweakersOnly schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 04:25:
[...]
Die tegels zijn wellicht voor mijn situatie ook interessant. Heb je een link waar die tegels te bestellen zijn?
Een andere optie is twee dunne tegels met noppen en die met de gladde ruggen tegen elkaar aan als 1 lamel.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
Hun gaven het volgende advies (dus niet gebasseerd op enige meting):
De reden van het adviseren van Fireseal ipv TC2 of AC2 is omdat FireSeal zwaarder is en dus naast absorberend, ontdreunend en isolerend werkt.
Omdat wij niet in detail weten hoe de warmtepomp zich akoestisch gedraagt en in welk gebied van het spectrum de problemen zitten zal Fireseal generiek het geluid absorberen.
Easypol aan de onderzijde zal geen significante verbetering opleveren.
Ik had dus gevraagd waarom geen AC2 toe te passen, daar die meer lijkt te absorberen.
Daarnaast had ik gevraagd of het volgens hun nut zou hebben om nog bijv. Easypol rondom te compressor te steken en aan de onderzijde. Dat kwam terug als bovenstaande negatieve advies.
Gewoon ter info.
Ze zijn zelf niet gespecialiseerd in metingen aan zulke apparaten en stuurde me door naar www.geluidplus.nl
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Fout ....school bord is geen reflectie. maar een klank bord ,het krijtje breng een aantal m2 aan het trillen. net zoals een oude platen speler met grote hoorn er op..Grolsch schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:18:
Mijn zoontje zat voorlaatst onderstaand Youtube flimpje te kijken.
Best interessant om te kijken hoe geluid werkt en gedempt kan worden.
YouTube: WAT IS GELUID? // Willem Wever // #20
Denk ook maar eens aan de ijsplaat op het dak bij de afgelopen vorst periode..geluid gaat snel en moeiteloos door de plaat .. weer een grote luidspreker van m2.
Hun negatief advies klopt.( met andere redenen ...)Robindd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:25:
. Easypol rondom te compressor te steken
Nog even .......de compressor maakt niet het meeste geluid.!!
Sommige hadden de ruimte volgestopt met isolatie... stom..er zit ook een lucht opening naar de achterzijde van de Fan( daar is onderdruk) dus ventilatie.
Bovendien als je de compressor in beweging beperkt zal je de as lagers zwaarder gaan belasten..kortere levens duur.
De condensor is een luidspreaker met enkele m2 aan oppervlakte welke 2 kanten uitstraald !!
De 75vaa heeft op sommige plekken een massa rolletje op de koperen pijp aan gebracht vlak voor de aansluiting op de condensor.
Blijkbaar om resonanties de kop in te drukken ...toch slimme jongens die ontwerpers daar.
Ik heb geprobeerd om deze te verzwaren maar ik kan met mijn meeting ( geen pro spul en geen gecontroleerde omgeving) geen verbetering aantonen.. zal om een specifice freq gaan.
Trouwens mijn plaatje met frequentie spectrum. is het GELUID ...
Noppen aan de onderzijde is niet echt nodig als je aan de buitenste randen voldoende ruimte laat om het regen water te kunnen afvoeren.pleio65 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:38:
[...]
Een andere optie is twee dunne tegels met noppen en die met de gladde ruggen tegen elkaar aan als 1 lamel.
Noppen naar beneden is er voor de functie
dat degene die er boven op loopt " droog loop".
Dat de matten verzadigt zijn met water geeft gewoon meer massa..meer demping..
Dit artikel hebben ze trouwens ook nog op hun website staan.Robindd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:25:
M.b.t. geluid had ik een tijd terug nog mail contact gehad met easy-noisecontrol.nl.
Hun gaven het volgende advies (dus niet gebasseerd op enige meting):
De reden van het adviseren van Fireseal ipv TC2 of AC2 is omdat FireSeal zwaarder is en dus naast absorberend, ontdreunend en isolerend werkt.
Omdat wij niet in detail weten hoe de warmtepomp zich akoestisch gedraagt en in welk gebied van het spectrum de problemen zitten zal Fireseal generiek het geluid absorberen.
Easypol aan de onderzijde zal geen significante verbetering opleveren.
Ik had dus gevraagd waarom geen AC2 toe te passen, daar die meer lijkt te absorberen.
Daarnaast had ik gevraagd of het volgens hun nut zou hebben om nog bijv. Easypol rondom te compressor te steken en aan de onderzijde. Dat kwam terug als bovenstaande negatieve advies.
Gewoon ter info.
Ze zijn zelf niet gespecialiseerd in metingen aan zulke apparaten en stuurde me door naar www.geluidplus.nl
https://www.easy-noisecon...gen/geluidsisolatie-pomp/
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Ja zeg lage retour temperatuur ...
Als we bij "normale "warmtepompe de ramen open doen ,krijgen ook een SCOP van 4 of hoger.😉😉😉
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Sorry, ik wist niet dat je boos werdX21r schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:06:
[...]
Fout ....school bord is geen reflectie. maar een klank bord ,het krijtje breng een aantal m2 aan het trillen. net zoals een oude platen speler met grote hoorn er op..
Denk ook maar eens aan de ijsplaat op het dak bij de afgelopen vorst periode..geluid gaat snel en moeiteloos door de plaat .. weer een grote luidspreker van m2.
Don't shoot the messenger, but shoot Willem Wever
Volgens mij bedoelen ze in het filmpje dat harde / gladde materialen (zoals een schoolbord) het geluid reflecteert, en zachte materialen het geluid absorbeerd.
Ik zal het feitelijk wel niet helemaal juist zeggen, maar ik snap goed wat ze bedoelen, want zo werkt het in de praktijk wel met gebruik van alleen maar harde materialen.
In woningen is vloerverwarming het meest toegepaste afgiftesysteem van warmtepompen. Voor de slaap- en werkkamers in de woning is dit systeem echter niet ideaal. Er is vaak tijdelijk verwarming nodig en diepe koeling, wat met vloerverwarming/koeling niet mogelijk is. Alklima Mitsubishi Electric heeft daarom een nieuwe oplossing op de markt gebracht, in de vorm van een extra module voor zijn warmtepompen.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Extra apparaat ???bbn_ldp schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:54:
Iemand van deze oplossing al iets gelezen?
In woningen is vloerverwarming het meest toegepaste afgiftesysteem van warmtepompen. Voor de slaap- en werkkamers in de woning is dit systeem echter niet ideaal. Er is vaak tijdelijk verwarming nodig en diepe koeling, wat met vloerverwarming/koeling niet mogelijk is. Alklima Mitsubishi Electric heeft daarom een nieuwe oplossing op de markt gebracht, in de vorm van een extra module voor zijn warmtepompen.
Ik heb de aanvoer van de vloerverwarming in de slaap /werk kamers ,eerst een stukje in de vloer van af de verdeler...en dan pas bij het raam omhoog en 5cm verder terug de vloer in.
Zodat ik op die plek een jaga met fan kan plaatsen om extra te verwarmen of beter te koelen..dus extra .
Jaga staat in serie en krijgt het eerst water
Kost niets extra.. ja wat denk werk..
Jaga kost ook niet veel.
Maar niet verder vertellen ..straks pikken ze dat idee ook . krijg je dat automatisch in het gratis leg plan.😁😁
[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 25-02-2021 21:11 ]
:strip_exif()/f/image/goNvjNQ6brepUumDd9OLi2DS.jpg?f=fotoalbum_medium)
In de oude vloer lagen dunnen buizen onder een 15(!!)cm cementdekvloer. De vorige bewoners hebben al die jaren heel veel beton verwarmd. Of ze hebben altijd met dikke truien rond gelopen.
Ik wil naast de warmtepomp(en) graag een PV installatie op het platte dak. Hoe ver of dichtbij mogen de pomp en de pv panelen naast elkaar staan? Of maakt dat geen fluit uit?
Heel veel beton kan heel goed als buffer werken. Vraag maar aan @GrolschNoxa schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:16:
In de oude vloer lagen dunnen buizen onder een 15(!!)cm cementdekvloer. De vorige bewoners hebben al die jaren heel veel beton verwarmd. Of ze hebben altijd met dikke truien rond gelopen.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Ja super!webje1982 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:21:
[...]
Heel veel beton kan heel goed als buffer werken. Vraag maar aan @Grolsch
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik kan het artikel op vakbladwarmtepompen niet lezen, dus weet niet wat het precies is. Ik liep zelf te denken aan een extra verdeler boven en van daaruit fancoild in de slaapkamers. Heb dan alleen het probleem van de condensafvoer(en)
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Ik wil de gepresenteerde data van onze WP vergelijken met de COP-data uit het databook, maar interpoleer me helemaal suf. Eigenlijk heb je een Excel-functie nodig met als inputs Buitentemperatuur, Thermisch Vermogen en Aanvoertemperatuur, en dan als output de COP. Dat zou mij waanzinnig veel werk schelen.
Iemand de bekende tabel uit het databook al eens omgezet naar zo'n functie?
Of is er hier iemand ie mij op het spoor kan zetten van hoe ik dat aanpak?
(Ik heb een paar jaar geleden ooit een Excel-functie gemaakt voor de luchtweerstand door diverse spleten, maar hoe ik een 4D tabel omzet in een functie gaat mijn wiskundige pet / Excel kennis nog iets te boven).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het gaat om deze kit: https://alklima.nl/leveri...ren/regelingen/pac-tz02-ebbn_ldp schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:54:
Zo te zien een vrij standaard groep in een handige verpakking.
Ik heb in excel en vba pas het monitor en controle systeem draaiend( temperatuur controle en antipendel).Met 2 dezelfde 75vaa op verschillende locatie.Andrehj schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:00:
Excel functie van Databook cijfers PUHZ-SW75YAA?
Ik wil de gepresenteerde data van onze WP vergelijken met de COP-data uit het databook, maar interpoleer me helemaal suf. Eigenlijk heb je een Excel-functie nodig met als inputs Buitentemperatuur, Thermisch Vermogen en Aanvoertemperatuur, en dan als output de COP. Dat zou mij waanzinnig veel werk schelen.
(Ik heb een paar jaar geleden ooit een Excel-functie gemaakt voor de luchtweerstand door diverse spleten, maar hoe ik een 4D tabel omzet in een functie gaat mijn wiskundige pet / Excel kennis nog iets te boven).
Maar zo ver als jij vraag ben ik nog nooit geweest in excel.
Maar jij wil dus een Perfomance grafiek als output maken net zoals de COP-Capacity deze in het boek zijn op 35 45 en 55 graden..
Maar dan bij lagere temperaturen ?
Dan moet die vloer natuurijk wel goed geïsoleerd zijn, anders heeft het geen nut.webje1982 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:21:
[...]
Heel veel beton kan heel goed als buffer werken. Vraag maar aan @Grolsch
@Andrehj Wat wil je nu precies berekenen?
Eeeh, Diederik zegt dat zijn stem gereflecteerd wordt, niet zijn krijt. Beetje doof geworden na alle geluidsbeheersingsproblemen ;-) ?X21r schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:06:
[...]
Fout ....school bord is geen reflectie. maar een klank bord ,het krijtje breng een aantal m2 aan het trillen. net zoals een oude platen speler met grote hoorn er op..
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
edit: https://stattrek.com/multiple-regression/excel.aspxAndrehj schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:00:
Ik heb het even snel voor de max stand gedaan, en daar krijg je uit:
Cop = f_max(Ta, Tb, therm) = -0.068494827 * Ta + 0.031780632 * Tb + 0.241575519 * therm + 3.690455634
Fit is so so, niet super. Als ik tijd heb, ik ik wel of ie op andere manier beter te fitten is
[ Voor 32% gewijzigd door xoror op 26-02-2021 11:21 ]
Volgens mij had @PentaClover dit eens helemaal uit geplozen en hier gepost.Andrehj schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:00:
Ja klopt, heb ik vorig jaar naar zitten kijken, ik kwam op een exponentiele fit, vooral de COP bij Ta=2oC wijkt een beetje af vanwege de defrost energie die wel in de tabel is meegenomen met de COP:Heronimo schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:08:
[...]
Volgens mij had @PentaClover dit eens helemaal uit geplozen en hier gepost.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Over een paar maanden moet er bij ons ook vloerverwarming gelegt worden; wij hebben 14cm drukvast pir onder de betonvloer (rc > 6). Oppervlakte van de beganegrond is ongeveer 230m2 waar de vloerverwarming komt. @Grolsch is het dan in deze situatie ook nog rendabel voor 18mm buis te gaan denk je?Grolsch schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:07:
[...]
Dan moet die vloer natuurijk wel goed geïsoleerd zijn, anders heeft het geen nut.
Yep helemaal gelijk.. mijn fout rillingen. (trillingen) liepen nog over mijn rug van dat krijtje.joezzt schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:11:
[...]
Eeeh, Diederik zegt dat zijn stem gereflecteerd wordt, niet zijn krijt. Beetje doof geworden na alle geluidsbeheersingsproblemen ;-) ?
Na al die jaren.
Hierbij het schema.bbn_ldp schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:54:
Blijkbaar wordt de koelere Tr van de radiatoren gebruikt om de hoge Ta voor de vloer weer iets te koelen zodat de vloerverwarming niet te warm wordt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eqxl6MdDirik1YsKNRui7zij.jpg?f=user_large)
Zo'n unit kost in Italië 1.180,=
Vervolgens moeten ook de radiatoren worden vervangen door ventilatorradiatoren met lekbak (of afvoer).
Mij lijkt een airco met inverter sneller, efficiënter en goedkoper.
Voor meerdere slaapkamers is het wellicht niet veel duurder.
Ik vraag me af hoe luid die Ventilatorradiatoren zijn 's nachts in de koelmode.
Heeft iemand daar ervaring mee?
[ Voor 15% gewijzigd door Remco45 op 26-02-2021 13:54 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Het zal niet veel verschil maken verwacht ik (Ø18 vs Ø16mm) de omtrek van Ø18mm is zo'n 10% meer dan bij Ø16, en dat is je afgfiteoppervlak, maar of het afgegeven vermogen daadwerkelijk 10% meer is vraag ik mij af.Apocalyps895 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:19:
[...]
Over een paar maanden moet er bij ons ook vloerverwarming gelegt worden; wij hebben 14cm drukvast pir onder de betonvloer (rc > 6). Oppervlakte van de beganegrond is ongeveer 230m2 waar de vloerverwarming komt. @Grolsch is het dan in deze situatie ook nog rendabel voor 18mm buis te gaan denk je?
Ligt ook aan de meerwerkkosten, als dat "slechts" 100 euro is zou ik het wel doen, maar ik zou er geen 1000 euro extra voor betalen.
:strip_exif()/f/image/nmMyZNeebqq9svUf9DQx1Zsk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0pejwufOydhG3o7Td40z6DOe.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik hier nog iemand blij mee maken? Anders in de vuilnisbak.
- 10 groeps verdeler, vorig jaar uit draaiende installatie gehaald, weg gelegd, niet schoongemaakt. Is van aug 2018
- watts module koelen/verwarmen (werkt alleen binnen watts ecosysteem). Is tevens van aug 2018
Tegen verzendkosten
UPDATE: IS VERGEVEN
Met de vv verdeler zeker weten!! Ik heb nu nog een open verdeler maar wil graag om naar de gesloten ivm warmtepomp.Japie.G schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan ik hier nog iemand blij mee maken? Anders in de vuilnisbak.
- 10 groeps verdeler, vorig jaar uit draaiende installatie gehaald, weg gelegd, niet schoongemaakt. Is van aug 2018
- watts module koelen/verwarmen (werkt alleen binnen watts ecosysteem). Is tevens van aug 2018
Tegen verzendkosten
Ik zoek een functie die de COP uit het Databook geeft met als ingangswaarden de aanvoertemperatuur, de buitentemperatuur en het thermisch vermogen. Dus COP=f(Ta,Tb,Pth).Grolsch schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:07:
[...]
Dank, dat is al een stuk. Als ik je kan helpen (met dom invoeren van de tabel of zo) laat maar weten.xoror schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:05:
edit: https://stattrek.com/multiple-regression/excel.aspx
Ik heb het even snel voor de max stand gedaan, en daar krijg je uit:
Cop = f_max(Ta, Tb, therm) = -0.068494827 * Ta + 0.031780632 * Tb + 0.241575519 * therm + 3.690455634
Fit is so so, niet super. Als ik tijd heb, ik ik wel of ie op andere manier beter te fitten is
Maar ik zoek eigenlijk een functie die geldig is voor de hele tabel, niet alleen voor het deel max vermogen. Ik weet het, dat is misschien wel wat ambitieus....
Zoiets zoek ik, maar dan met nog een extra dimensie (die van het thermisch vermogen) erbij.PentaClover schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:43:
[...]
Ja klopt, heb ik vorig jaar naar zitten kijken, ik kwam op een exponentiele fit, vooral de COP bij Ta=2oC wijkt een beetje af vanwege de defrost energie die wel in de tabel is meegenomen met de COP:
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 26-02-2021 19:59 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Sorry! Iemand anders was eerder, mijn inbox ontplofteTwan dz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:59:
[...]
Met de vv verdeler zeker weten!! Ik heb nu nog een open verdeler maar wil graag om naar de gesloten ivm warmtepomp.
In mijn simpel wereld beeld heb je de volgende relaties:Andrehj schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:57:
[...]
Ik zoek een functie die de COP uit het Databook geeft met als ingangswaarden de aanvoertemperatuur, de buitentemperatuur en het thermisch vermogen. Dus COP=f(Ta,Tb,Pth).
Zoiets zoek ik, maar dan met nog een extra dimensie (die van het thermisch vermogen) erbij.
COP=f(TAanvoer,TBuiten, EigenschappenWP)
PThermisch = PElectrisch * COP
Ik zit even te bedenken wat je precies zoekt, maar bedoel je soms dat je de tabellen van Minimum vermogen, medium vermogen, nominal vermogen en maximum vermogen wilt combineren, en de capacity als extra fit parameter wilt gebruiken ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
En dan met je nagels over het bord.....X21r schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:47:
[...]
Yep helemaal gelijk.. mijn fout rillingen. (trillingen) liepen nog over mijn rug van dat krijtje.
Na al die jaren.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik vrees dat zoiets niet (zomaar) te vinden is, want dat is nu precies wat de WP intern doet en waar de verschillende pompen dus van elkaar verschillen. Als je die functie zou hebben, zou iedere fabrikant elkaar kunnen kopieren.Andrehj schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:57:
[...]
Ik zoek een functie die de COP uit het Databook geeft met als ingangswaarden de aanvoertemperatuur, de buitentemperatuur en het thermisch vermogen. Dus COP=f(Ta,Tb,Pth).
Voor het vermogen zijn de aanvoertemperatuur en de buitentemperatuur van belang, maar ook de flow in het CV circuit, de druk en flow in het koelmiddelcircuit, de frequentie waarop de compressor draait, de temperatuur van de compressor, de draaisnelheid van de ventilator in de condensor etc.
Als de compressor een heel eenvoudige zou zijn, dus volledig constant gedrag, geen modulatie, geen temperatuurverschil en een constante flow in de CV, en de ventilator op constante snelheid draait in een omgeving zonder wind zou je zo'n relatie wellicht kunnen vinden. Dan wordt de warmteoverdracht immers volledig bepaald door de het opgenomen vermogen van de CV, dus is het koelmiddel dat retour komt een constante temperatuur en wordt de COP bepaald door de constante flow over de condensor. (Zo werkt een koelkast. Daar is maar 1 sensor, namelijk in de koelkast. De rest wordt constant veronderstelt en de compressor slaat aan en uit gestuurd door een heel simpele thermostaat).
In de praktijk zullen de betere warmtepompen steeds het toerental van de ventilator, de frequentie van de compressor en de flow over het CV circuit aanpassen aan de gemeten waarden van aanvoer en buitentemperatuur (en waarschijnlijk nog een heleboel meer zaken). Daarbij hangt de COP af van de defrosts. Die magische formule bestaat dus niet, want het is een zelfregelend systeem dat nooit in evenwicht raakt (als de wind vol op de unit staat gaat de ventilator minder snel draaien, is er minder flow over de condensor, bijvoorbeeld. Dan moet het vermogen omhoog om de ventilator toch zijn toeren te laten maken en verandert de COP).
De waardes in het databoek zullen waarschijnlijk vastgesteld zijn door metingen of simulaties. Ik citeer hier ook het databoek van Mitsubishi:
Het is jammer dat niet alle fabrikanten zoveel uitgebreide gegevens leveren als Mitsubishi. Bijvoorbeeld van Panasonic kan ik geen modulatiebereiken vinden, maar alleen nominale vermogens (en COP's). Ook is niet voor alle warmtepompen de SCOP te vinden en dat maakt vergelijken een hele opgave.NOTES:
• The reference data at water outlet temperatures of 35°C,40°C,45°C,50°C,55°C and 60°C are shown.
• The data at water outlet temperature of 25°C are shown except for SHW230 model.
• Gray highlighted data means integrated data including defrost operation.
• Actual performance may vary depending on operating conditions.
• These data are measured based on EN14511-2013.
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 27-02-2021 09:40 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Een A++ WP die over de gehele range van -10 tot +15 een maximaal vermogen van 8 kW levert en een minimaal vermogen van 2 kW kan dan weer een betere keus zijn dan een A+++ WP die bij -10 nog maar 2 kW kan leveren en bij +15 weliswaar een maximaal vermogen van 12 kW haalt, maar een minimum vermogen van 8 kW.
Die energielabels zijn dus ook niet bepaald zaligmakend.
Hieronder staan mijn metingen in combinatie met de karakteristieken van drie warmtepompen. De blauwe rondjes representeren het gemiddeld continu opgenomen vermogen in blokken van 2 uur op 100% bovenwaarde (gemeten op de gasmeter, want ik heb nog geen WP. De daadwerkelijke warmtevraag ligt hier max 3% onder). De rode driehoekjes zijn dezeflde metingen per dag.
De groene en rode lijnen geven het modulatiebereik aan van drie warmtepompen, alle drie met A+++ label bij gemiddeld klimaat en lage temperatuur regeling. De ene is een 2020 Mitsubishi split unit (PUD-SHWM80YAA) en tweede een Vaillant Arotherm Plus (VWL 75/6 A), de derde ook een Mitsubishi (SUZ-SWM80VA). Alle drie hebben een nominaal vermogen (geadverteerd) van 8 kW bij A7W35, maar, zoals je ziet, totaal andere karakteristieken.
/f/image/UUIVh3FfHo26Z5TebEyRscD8.png?f=fotoalbum_large)
Ik interpreteer deze grafieken als volgt:
Voor mijn situatie zouden twee van de drie WP's direct geschikt zijn, namelijk de PUD en de VWL.
Bij echt lage buitentemperaturen zou de Vaillant het waarschijnlijk echter wat moeilijker krijgen. Helemaal om nog warm water te maken, want bij hogere aanvoertemperaturen zakt het vermogen verder in. De Mitsubishi is over de hele range wat stabieler, maar daar moet bij gezegd worden dat bij lagere temperaturen (-7 en lager) een elektrisch element ervoor zorgt dat de COP daalt (naar 2.9 bij -10 volgens het databoek en zelfs naar 1.95 bij A-10W55).
De SUZ-SWM80VA is niet geschikt. Deze kan bij temperaturen onder de 5 graden niet aan de warmtevraag voldoen, althans niet als dat per 2 uur bekeken wordt. Per dag wel, dus om deze toe te passen zou het systeem een voldoende grote buffer moeten bevatten om het tekort aan vermogen op te vangen. Die buffer zou gedurende 2 uur een vermogen van ongeveer 3 kW moeten kunnen leveren. Bij een delta-T van 5 graden, betekent dat al een buffer van ruim 1000 liter (en dan heb ik het nog niet over het feit dat die buffer ook geladen moet worden, dus dat er voldoende reserve moet zijn om dat te doen).
Die WP valt op basis van de vermogenscurves dus af.
Drie WP's met gelijk energielabel, gelijk geadverteerd vermogen bij A7W35, maar totaal andere karakteristieken. Vergelijken wordt zo wel erg lastig. Daarnaast geven sommige fabrikanten deze gegevens niet af. Van Panasonic bijvoorbeeld kan ik nergens die minimale en maximale vermogens vinden, maar alleen de nominale vermogens die hier niet midden tussen liggen.
Zo is de selectie van de juiste WP geen heksenwerk.
[ Voor 4% gewijzigd door LangeFries op 27-02-2021 12:15 ]
/f/image/5gnX2UZliKDPsE4YBJNajfVQ.png?f=fotoalbum_medium)
Je ziet hier dat deze niet zo maar met een functie te beschrijven zijn en dat ook de vorm anders is bij verschillende Ta. Als je een idee hebt met welke temperaturen en vermogens je werkt zou je misschien een fit kunnen doen met een gedeelte van de data dat voor jou relevant is.
Zoals ik hieronder voor COP Vs TAanvoer en TBuiten heb gedaan door alleen de punten mee te nemen in de fit die in het bereik van mijn stooklijn liggen (groene lijn in de grafiek). De formule zal over het hele bereik van de WP slechter de COP benaderen dan het vorige plaatje dat ik postte(vooral links zie je dat de afwijkingen met de punten uit de tabel groter zijn), maar in het gebied dat ik hem zou gebruiken is hij beter (Los van de defrosts rond 2oC):
:fill(white):strip_exif()/f/image/9ofMdV6PHrvVaqKBjs4Fmac9.png?f=user_large)
De volgende stap zou zijn om met behulp van het benodigde vermogen bij de verschillende TBuiten, data punten uit de andere tabellen te pakken ipv de MAX tabel zoals ik nu gedaan had.
Edit: De volgende Stap:
Op basis van het benodigd vermogen (Ik heb eigenlijk een 11 kW model nodig) heb ik voor TBuiten=2oC, de data punten uit de Mid tabel gebruikt, voor TBuiten > 2oC, de data punten uit de Low tabel gebruikt.
Bij het filteren voor het fitten alleen de punten gebruikt waarbij:
- TAanvoer <= 35oC
- -10oC <= TBuiten <= 15oC, behalve TBuiten= 2oC
[ Voor 20% gewijzigd door PentaClover op 27-02-2021 15:58 ]
Dit verhaal kan ik volgen en inderdaad het aan/uit gaan is niet perse een probleem, hoewel je in de grafiek duidelijk kunt zien dat het afgiftesysteem een groot deel van de tijd minder vermogen nodig heeft dan de WP's minimaal moeten leveren. Het aan/uit schakelen gebeurt bij de gasketel nu veel vaker dan 20 keer per dag, ik zie dagen dat dit wel 6 keer per uur is.LangeFries schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:12:
Een WP selecteer je op benodigd vermogen bij -7 of -10 naargelang het risico op koude voeten dat je wilt lopen. Zolang het afgifte systeem voldoende groot is om juist dat vermogen bij een fatsoenlijke temperatuur kwijt te raken is er geen enkel probleem. Als het minimumvermogen wat te hoog is, gaat hij af en toe uit. Wanneer dat tot 20x per dag in het stookseizoen gebeurt, is er geen enkel probleem met de levensduur. Vaak is de COP dan hoog genoeg om voor de transient verliezen te compenseren. Er is geen enkele WP die op minimum vermogen zijn hoogste COP haalt.
Zo is de selectie van de juiste WP geen heksenwerk.
Overigens kan ik de correctie voor het regelgedrag van de zoneregelaars er ook even overheen plotten. De zwarte kruisjes hieronder geven het gemiddeld gevraagde vermogen aan tijdens warmtevraag. Hier zijn de blauwe metingen dus gecorrigeerd voor de tijd dat de thermostaten (in dit geval de zoneregelaars) warmte vragen. Een blauw datapunt van gemiddeld 2 kW per 2 uur wordt dan 3 kW per twee uur als er gemiddeld gedurende die 2 uur maar 2/3 van de tijd warmtevraag is. Ook is het vermogen terug gerekend van 100% naar 97% op bovenwaarde. Dat is realistischer.
/f/image/QdZVTtTQFG45tFlzhKm3Wggw.png?f=fotoalbum_large)
Ook in deze grafiek liggen er nog datapunten onder de modulatiegrens, dus dat betekent gegarandeerd (ongewenst) pendelgedrag.
Wat mij echter tegenstaat is dat alle fabrikanten adverteren met het vermogen bij +7 graden en dus niet bij -10. Zoals je in de grafieken ziet is er best wel een verschil in het vermogen bij -7 of -10 terwijl het nominale vermogen bij 7 graden hetzelfde is.
Als je een goede installateur treft, is dat geen probleem. Die begrijpt dit en zal zijn advies daar dus op baseren, maar ik heb helaas op dit moment zeer slechte ervaringen met installateurs.
EDIT: Grafiekje aangepast. Er zat een foutje in de Vaillant lijnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 27-02-2021 21:37 ]
Dubbele afgifte, zowel onder als boven.Grolsch schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:07:
[...]
Dan moet die vloer natuurijk wel goed geïsoleerd zijn, anders heeft het geen nut.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@Blihi Wat een inzichtelijke grafiek: prachtig.Blihi schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:00:
Hieronder staan mijn metingen in combinatie met de karakteristieken van drie warmtepompen. De blauwe rondjes representeren het gemiddeld continu opgenomen vermogen in blokken van 2 uur op 100% bovenwaarde (gemeten op de gasmeter, want ik heb nog geen WP. De daadwerkelijke warmtevraag ligt hier max 3% onder). De rode driehoekjes zijn dezeflde metingen per dag.
De groene en rode lijnen geven het modulatiebereik aan van drie warmtepompen, alle drie met A+++ label bij gemiddeld klimaat en lage temperatuur regeling. De ene is een 2020 Mitsubishi split unit (PUD-SHWM80YAA) en tweede een Vaillant Arotherm Plus (VWL 75/6 A), de derde ook een Mitsubishi (SUZ-SWM80VA). Alle drie hebben een nominaal vermogen (geadverteerd) van 8 kW bij A7W35, maar, zoals je ziet, totaal andere karakteristieken.
[Afbeelding]
Momenteel ben ik ook de Vaillant VWL 75/6 A 230V aan het bestuderen.
De pag 4 tabel van VWL 75/6 in dit document https://www.vaillant.nl/p...102020-online-1930946.pdf is wel erg stylistisch.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qMTEFcGoStaE7LRTvCEUJlSk.jpg?f=user_large)
.
In de Vaillant catalogus 2021 https://www.vaillant.nl/p...s-2021-online-1973400.pdf heb ik de navolgende tabel gevonden:
.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SWg088TKzmZ3otZ9R036DHCR.jpg?f=user_large)
.
Het eerste probleem heb ik met de terminologie.
Vermogensbereik klinkt mij als minimaal tot maximal afgegeven vermogen ... heb jij die waarden in je plot ?
Wat is dan "Nominaal vermogen verwarming".
.... Nominaal = nuttig bruikbare energie ?
Bij A-7 spreken ze over een "Nominaal vermogen verwarming"
Bij A2 over "Vermogen verwarming"
Bij A7 weer over "Nominaal vermogen verwarming".
Waarom wordt het woord "Nominaal" weggelaten bij A2?
Bij A2 zit een enorme "zonder Nominaal dip", meer dan 50% !
T.o.v. de defrost dip bij LG is deze nog forser (zie LG forum)
Juist bij A2 wil je vanwege defrosts weten ... wat is de nuttig bruikbare energie.
@Blihi de defrost dip zit niet in jouw plot ?
@Blihi en @anderen hoe moet je zo'n tabel lezen ?
@Adriaan71 heb jij een Vaillant cursus gevolgd? Wat weet jij ?
Nominaal vermogen is, voor zover ik het begrijp, het vermogen waarbij de WP optimaal werkt. Daarboven of daar beneden daalt de COP dus.
De defrost dip zit er bij de Mitsubishi's alleen in wanneer dat ook meegenomen is in de metingen in het databoek.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/giCnseIsyim6KSJEuwkPGBmN.jpg?f=user_large)
De defrost dip, ik doelde hierbij op de Vaillant curve.Blihi schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:02:
Ik heb die tabel gebruikt. Die grafiek met nominale vermogens had ik nog niet gevonden.
Nominaal vermogen is, voor zover ik het begrijp, het vermogen waarbij de WP optimaal werkt. Daarboven of daar beneden daalt de COP dus.
De defrost dip .....
3,1kW is toch onder jouw behoefte lijn ?
EDIT: Ik begrijp de relatie tussen die tabel en die grafiek niet zo goed. In die tabel staat bij A2W35 een waarde van 3.1 kW als nominaal, maar in de grafiek staat 7.5?
Ik zag wel dat er een foutje in mijn grafiek stond. Ik had -2 in plaats van 2 graden in mijn tabel en de waardes klopten ook niet. Bij dezen nogmaals, nu ook met de nominale waardes (Bij Vaillant volgens die grafiek in de handleiding)
[ Voor 70% gewijzigd door Blihi op 27-02-2021 21:33 ]
Een compressor die harder moet werken wordt warmer en dat gaat ten koste van het compressievermogen omdat de compressor van gas vloeistof moet maken. Hoe warmer de compressor is, hoe lastiger dat is. Vandaar dat een compressor minder efficient wordt als deze harder moet werken dan nominaal. Bij lagere frequenties wordt een compressor ook minder efficient, hoewel het me niet helemaal duidelijk is waarom precies. Wellicht omdat deze juist niet warm genoeg wordt om de smering optimaal te krijgen en er dus iets meer interne wrijving is.
Zou toch behoorlijk moeten schelen in air flow.Dus in cop ??
Dat omschakel punt zie ik eigenlijk niet in de grafiek van @PentaClover .
Of schakeld hij ver voor het punt om voordat de cop te slecht word.
Bij lage compressor freq gaat het "eigen verbruik" ( oa circulatie pomp en Fan) hard mee tellen dus cop bij compressor is hoog maar eigen verbruik is bijna 1/3(@480W~140W). Rustig draaien is 570W en bijna 1/4 aan eigen verbruik.
Waar haal je dat vandaan ?Blihi schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:51:
(dus de compressor werkt dan elektrisch zo efficient mogelijk)
Dat scheelt inderdaad aardig in COP, zojuist ondervondenX21r schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:33:
Heren ter info de Mitsubishi 75vaa heeft bij 5 graden een omschakelpunt voor de RPM van de Fan. Boven 5° =450RPM Onder 5° 700/ 650 RPM.
Zou toch behoorlijk moeten schelen in air flow.Dus in cop ??
Dat omschakel punt zie ik eigenlijk niet in de grafiek van @PentaClover .
Of schakeld hij ver voor het punt om voordat de cop te slecht word.
Bij lage compressor freq gaat het "eigen verbruik" ( oa circulatie pomp en Fan) hard mee tellen dus cop bij compressor is hoog maar eigen verbruik is bijna 1/3(@480W~140W). Rustig draaien is 570W en bijna 1/4 aan eigen verbruik.
Ik had vanwege het warme weer afgelopen week mijn fake sensor weer ingesteld op Tbuiten +13 graden, waardoor mijn WP terugmoduleert naar 20Hz.
Maar de temperatuur is op dit moment rond 0 graden en mistig, maar mijn WP dacht nog dat het Tbuiten +13 was.
Defrosten doet hij wel gewoon zoals het hoort, maar de fan draait dus op een lager toerental.
Zojuist de schakelaar omgezet naar de daadwerkelijke buitentemperatuur en de fan begint direct harder te draaien en de COP schiet omhoog.

Het blijft dus "tricky" om zo maar "dingen" te veranderen.
https://www.daikin.eu/con...e_ECPEN20-756_English.pdf ben benieuwd of daar ook zo'n grote 2C dip in zit. Nog eens verder spitten.
Jammer dat we de strenge vorst periode niet apart monitoren, maar februari zal veel lagere COP's te zien geven( veronderstel ik). Mijn Elga heeft de volledige vorstperiode meegedraaid (Tot c.a. -9C, Tilburg).
Februari had tevens hele warme dagen. Als je war only draait pak je dus in de maand ook hele hoge cops mee. Mijn mCOP ligt nog steeds dikke prima daardoor, terwijl ik in de vorstweek ook hele hele lage cops heb gehad (dCOP 2,75 etc)Tomexergie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:46:
MONITORING febr 2021: Meters opnemen en opsturen via PM
Jammer dat we de strenge vorst periode niet apart monitoren, maar februari zal veel lagere COP's te zien geven( veronderstel ik). Mijn Elga heeft de volledige vorstperiode meegedraaid (Tot c.a. -9C, Tilburg).
De maand februari geeft sowieso een erg vertekend beeld. Hier bij ons (ik doe nog niet mee aan je zeer gewaardeerde logging) heeft de WP een week lang tijdens de vorst flink zijn best moeten doen, maar is na donderdag de 18e alleen nog maar aan geweest voor SWW. De warmte van zon, personen en apparatuur (ca 10 kWh per dag) zijn voldoende om het huis op temperatuur te houden, momenteel nog steeds 20.9 graden.Tomexergie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:46:
MONITORING febr 2021: Meters opnemen en opsturen via PM
Het standby-verbruik van deze negen dagen wordt echter door de WP bij energieverbruik voor verwarmen opgeteld, waardoor de toch al slechte maand-COP nog verder verslechtert. Iets dergelijks zullen anderen ook wel hebben.
Maar dan moet je tijdens die warmte dagen dus wel stoken...Japie.G schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:49:
Februari had tevens hele warme dagen. Als je war only draait pak je dus in de maand ook hele hoge cops mee.
Zie hier het nadeel van een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning: De stookkosten zijn weliswaar erg laag (tot nu toe 363 kWh verstookt deze maand, minder dan in december en januari), maar omdat je op veel milde dagen niet stookt, is de COP wel lager.
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 28-02-2021 11:05 ]
Wat ik gedaan heb om ervoor te zorgen dat de WP hoofdzakelijk overdag draait:Japie.G schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:11:
Tja dat ding van mij stookt op war only (zonder thermostaat dus) gewoon door op 1,9kw thermisch. Slaat niet af. Tot ik hem zelf uitzette omdat het me binnen veel te warm werd. Regeling teruggezet naar thermostaat regeling en nu zit ik weer met het gedonder dat ik het daikin 25minuten defrost feest heb omdat de run begint bij 2 graden buiten en de vloer koud is (dus draaien op hoog vermogen) Als ik de vloer warm laat kan ik de defrosts rekken tot om t uur. Stukken beter voor de COP en tevens comfortabeler. Maargoed, dan wordt dus zelfs op het minimale vermogen op den duur het huis te warm
- 0.5 graad nachtverlaging toepassen
- Thermostaat verplaatst naar de overloop, waar de zon niet schijnt. Zo schakelt de WP niet direct bij het eerste zonnestraaltje (in de woonkamer) uit en wordt er voldoende warmte opgebouwd om de daarop volgende nacht niet aan te slaan.
Ehm, ja, uiteraard. Maar ik ging er impliciet vanuit dat je altijd WAR met een thermostaat combineert. Want waarom zou je een huis met een WP willen opwarmen als je daarnaast een raam open zet (of in mijn geval, de deur naar de koelere garage) om wat verkoeling te krijgen?Grolsch schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:12:
@Andrehj Nee hoor, de WAR-only gebruikers zonder thermostaat gaan gewoon door, en halen daarom een betere COP, kijk het overzicht maar na. Effectief gebruiken ze natuurlijk wel meer kWh, want een WP die niet draait verbruikt minder dan een WP die met een COP van 5+ draait.
Naast de wedloop om een zo hoog mogelijke COP zou ik wel eens een waarde van elektrische kWh / m3 willen zien in het lijstje van @Tomexergie . Uiteindelijk is dat waar het om draait en wat je moet betalen.
Ik ken die grafiekjes wel, maar mijn ervaring met een fit door een serie meetpunten is dat wanneer je de functie maar ingewikkeld genoeg maakt (5e graads of hoger) dat er wel een functie redelijk past.PentaClover schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:30:
@Andrehj Als je in het databook kijkt staan er ook curves in van Capacity vs Ambient temperature en COP vs Capacity voor een 3 tal Ta (35oC,45oC,55oC). Voor de PUHZ-SW75V/YAA(-BS) op blz 132 [A128] in de versie van het data book dat ik hier heb.
[Afbeelding]
Je ziet hier dat deze niet zo maar met een functie te beschrijven zijn en dat ook de vorm anders is bij verschillende Ta. Als je een idee hebt met welke temperaturen en vermogens je werkt zou je misschien een fit kunnen doen met een gedeelte van de data dat voor jou relevant is.
Als je dat nu met 3 ingangsvariabelen zou kunnen doen (Ta, Tb en Pth), dan zou daar toch een functie maakbaar moeten zijn.
Helaas gaat dit mijn wiskundige kennis te boven.
Ik wil graag een dergelijke functie hebben, omdat ik het idee heb dat mijn WP het vooral bij hogere vermogens / temperatuuren (SWW maken) slechter doet dan de voorgeschreven COP's, terwijl het bij lagere temperaturen wel aardig klopt.
Hiervoor inmiddels een Kamstrup aangeschaft, zodat ik makkelijker kan meten. Maar het vergelijken van de gemeten waarden met die in het Databook is erg lastig, omdat je je suf moet interpoleren. Zo'n functie zou dan erg helpen.
[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 28-02-2021 11:22 ]
Toen ik dit las dacht ik nou die andre heeft nog wat te doen kwa isolatie.Andrehj schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:00:
[...]
De maand februari geeft sowieso een erg vertekend beeld. Hier bij ons (ik doe nog niet mee aan je zeer gewaardeerde logging) heeft de WP een week lang tijdens de vorst flink zijn best moeten doen, maar is na donderdag de 18e alleen nog maar aan geweest voor SWW. De warmte van zon, personen en apparatuur (ca 10 kWh per dag) zijn voldoende om het huis op temperatuur te houden, momenteel nog steeds 20.9 graden.
Het standby-verbruik van deze negen dagen wordt echter door de WP bij energieverbruik voor verwarmen opgeteld, waardoor de toch al slechte maand-COP nog verder verslechtert. Iets dergelijks zullen anderen ook wel hebben.
Maar toen kwam deze regel.Maar dan moet je tijdens die warmte dagen dus wel stoken...
Zie hier het nadeel van een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning: De stookkosten zijn weliswaar erg laag (tot nu toe 363 kWh verstookt deze maand, minder dan in december en januari), maar omdat je op veel milde dagen niet stookt, is de COP wel lager.
Is dat niet wat tegenstrijdig? Waarom had die wp dan zoveel moeite?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Geef je hem toch een lagere watertemperatuur, net zolang dat het wel klopt bij 0 bijv.Japie.G schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:11:
Tja dat ding van mij stookt op war only (zonder thermostaat dus) gewoon door op 1,9kw thermisch. Slaat niet af. Tot ik hem zelf uitzette omdat het me binnen veel te warm werd. Regeling teruggezet naar thermostaat regeling en nu zit ik weer met het gedonder dat ik het daikin 25minuten defrost feest heb omdat de run begint bij 2 graden buiten en de vloer koud is (dus draaien op hoog vermogen) Als ik de vloer warm laat kan ik de defrosts rekken tot om t uur. Stukken beter voor de COP en tevens comfortabeler. Maargoed, dan wordt dus zelfs op het minimale vermogen op den duur het huis te warm
WP moest flink aan de bak (net als de andere WP's in NL), wat logisch is als het 's nachts tot -14 koud werd. Kortstondig zelfs even 110Hz gezien. Maar uiteindelijk kon hij het huis makkelijk warm houden, want pas bij een gemiddelde dagtemperatuur van -14 (en geen zon) is continu max vermogen nodig.Rol-Co schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:20:
Toen ik dit las dacht ik nou die andre heeft nog wat te doen kwa isolatie.
Maar toen kwam deze regel.![]()
Is dat niet wat tegenstrijdig? Waarom had die wp dan zoveel moeite?
Geen stress dus, en een aardige opsteker voor mezelf dat ik het netjes uitgerekend had.
Maar dat werkt dus niet als de zon naar binnen schijnt.... Want als je het kloppend hebt mét zon, wordt het weer veel te koud binnen zonder zon. Daarom is WAR zonder thermostaat ook een eindeloos drama. Het kan theoretisch alleen in een bunker zonder ramen met compleet IR reflecterende muren (die dus niet opwarmen) en waarin binnen altijd precies dezelfde warmteproductie (apparatuur en personen) is. En dat is niet bepaald hoe een gemiddeld huis er uit ziet.Rol-Co schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:24:
Geef je hem toch een lagere watertemperatuur, net zolang dat het wel klopt bij 0 bijv.
[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 28-02-2021 11:30 ]
Precies; vaak wordt er blindgestaard op een hoge COP, maar uiteindelijk telt het aantal kWh elektrisch dat wordt verbruikt / moet worden afgerekendAndrehj schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:00:
[...]
De maand februari geeft sowieso een erg vertekend beeld. Hier bij ons (ik doe nog niet mee aan je zeer gewaardeerde logging) heeft de WP een week lang tijdens de vorst flink zijn best moeten doen, maar is na donderdag de 18e alleen nog maar aan geweest voor SWW. De warmte van zon, personen en apparatuur (ca 10 kWh per dag) zijn voldoende om het huis op temperatuur te houden, momenteel nog steeds 20.9 graden.
[...]
Maar dan moet je tijdens die warmte dagen dus wel stoken...
Zo heb ik de afgelopen vorstperiode een week 24/7 gedraaid. Dat gaf een 0,5 COP punt beter rendement t.o.v. alleen overdag draaien. Omdat de Ta bij alleen overdag draaien 5c hoger moet zijn. Uit mijn logging blijkt dat het in onze situatie niets uitmaakt; het elektrische energie is voor 24/7 of alleen overdag draaien nagenoeg hetzelfde: er is over de dag meer warmteverlies, maar dat wordt gecompenseerd door een betere COP.
In de tweakers monitoring heb ik wel een lagere COP, omdat ik normaal alleen overdag stook. Maar gelukkig is het geen COP wedstrijd
En leuk om te weten dat alleen overdag draaien niet persé duurder is qua energieverbruik; want het is wel fijn dat de WP 's nachts uit kan.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Andrehj schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:19:
[...]
[...]
Ehm, ja, uiteraard. Maar ik ging er impliciet vanuit dat je altijd WAR met een thermostaat combineert. Want waarom zou je een huis met een WP willen opwarmen als je daarnaast een raam open zet (of in mijn geval, de deur naar de koelere garage) om wat verkoeling te krijgen?
Naast de wedloop om een zo hoog mogelijke COP zou ik wel eens een waarde van elektrische kWh / m3 willen zien in het lijstje van @Tomexergie . Uiteindelijk is dat waar het om draait en wat je moet betalen.
Dat is niet iedereen met je eens, maar ik wel hoorAndrehj schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:26:
[...]
[...]
Maar dat werkt dus niet als de zon naar binnen schijnt.... Want als je het kloppend hebt mét zon, wordt het weer veel te koud binnen zonder zon. Daarom is WAR zonder thermostaat ook een eindeloos drama. Het kan theoretisch alleen in een bunker zonder ramen met compleet IR reflecterende muren (die dus niet opwarmen) en waarin binnen altijd precies dezelfde warmteproductie (apparatuur en personen) is. En dat is niet bepaald hoe een gemiddeld huis er uit ziet.
Zonder thermostaat is het enigste wat stabiel is de draaiende WP, en de fluctuaties zitten in de ruimtetemperatuur. Zelf heb ik graag een stabiele ruimtetemperatuur, daarom maar een thermostaat aan de muur
Maar die koudste dagen waren ook zonnig, dus als je iets glas hebt warm je op de dag al op en door de goede isolatie koelt het niet af als het goed is.Andrehj schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:26:
[...]
WP moest flink aan de bak (net als de andere WP's in NL), wat logisch is als het 's nachts tot -14 koud werd. Kortstondig zelfs even 110Hz gezien. Maar uiteindelijk kon hij het huis makkelijk warm houden, want pas bij een gemiddelde dagtemperatuur van -14 (en geen zon) is continu max vermogen nodig.
Geen stress dus, en een aardige opsteker voor mezelf dat ik het netjes uitgerekend had.
[...]
Maar dat werkt dus niet als de zon naar binnen schijnt.... Want als je het kloppend hebt mét zon, wordt het weer veel te koud binnen zonder zon. Daarom is WAR zonder thermostaat ook een eindeloos drama. Het kan theoretisch alleen in een bunker zonder ramen met compleet IR reflecterende muren (die dus niet opwarmen) en waarin binnen altijd precies dezelfde warmteproductie (apparatuur en personen) is. En dat is niet bepaald hoe een gemiddeld huis er uit ziet.
Ik vermoed dat het meer komt door je thermostaat en de traagheid van het systeem, zag dat hier eerst ook, zonnetje op de dag en lekker warm in huis, pompje uit en dan in de avond wordt het fris omdat het snel af koelt buiten maar die vloer de hele dag geen warmte gekregen heeft (of veeeel minder) waardoor hij in de nacht precies vol gas ging.
Bij mijn systeem negeer ik de zonnewarmte, dat geeft soms iets overshoot op de dag net voorbij het middag uur maar lekker in de avond en geen terugval meer, de (meer) kosten zijn ook beperkt doordat het warmhouden is i.p.v opwarmen. Liever soms iets te warm dan te fris, daar heb ik hem niet voor.
Maak je het kloppend zonder zonAndrehj schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:26:
[...]
Maar dat werkt dus niet als de zon naar binnen schijnt.... Want als je het kloppend hebt mét zon, wordt het weer veel te koud binnen zonder zon.
Liever soms te warm dan 1x te koud. Ik schrik nog niet bij 23 graden hoor.
War kan prima, je stookt het echt niet zomaar veel te warm, enige die het niet vinden werken is die stroom tekort hebben op jaarbasis, heb je ruim over boeit het je de spreekwoordelijke "geen kont"Daarom is WAR zonder thermostaat ook een eindeloos drama. Het kan theoretisch alleen in een bunker zonder ramen met compleet IR reflecterende muren (die dus niet opwarmen) en waarin binnen altijd precies dezelfde warmteproductie (apparatuur en personen) is. En dat is niet bepaald hoe een gemiddeld huis er uit ziet.
Dat zoiets gezegd wordt door iemand die karmakoning "duurzame energie" is, vind ik op zijn zachts gezegd vrij bijzonder...Rol-Co schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:56:
War kan prima, je stookt het echt niet zomaar veel te warm, enige die het niet vinden werken is die stroom tekort hebben op jaarbasis, heb je ruim over boeit het je de spreekwoordelijke "geen kont"
Verbruik in kW is nagenoeg het zelfde evenals aantal starts/ stop compressor.
Ik draai op war in 4 tijds blokken met UIT thermostaat in woonkamer.
Schakeld wp uit bij bereiken doel temp.
Uitschakelen gebeurd bij veel zon of veel personen.
Buiten unit staat op max 75%, bij erge kou tijds blokken verlengen.
waf vind dat vloer niet koud mag aanvoelen.
Het enigste geval bij veel zonopwarming is de temperatuur netjes hoog is in de woonkamer ,maar de vloer voelt " koud" aan .Dus automatisch even extra aan zetten als er zon opwarming is geweest en temp toch hoog genoeg.
Deze bovenstaande functies inc anti pendel gedrag doe ik in excel.
[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 28-02-2021 12:29 ]
Dit topic is gesloten.
![]()