Geluid gemeten aan een Mitsubishi 75Vaa.
Heren geluid.geluiddemping.
De warmtepompen produceren behoorlijk wat geluid.
Goed meeste zeggen ik hoor de compressor..(vreemd want je hoort verschrikkelijk veel).
Oorzaken geluidsproductie.
De compressor zelf ( het draaien).
De compressor de uit en ingang waar het medium aangezogen cq geperst word.
De aan en afvoerleiding van de buiten unit.
Het medium bij bochten of bramen of vernauwing.
Het rond draaien van de bladen van de Fan.
En dan ook nog enkele minuten lang voor een defrost.( er word wel lucht aan gezogen.. maar de lamellen van de condensor zitten dicht tot bijna dicht gevroren).
@
Remco45
Ps Lucht word niet circuleer uitgeblazen ..maar net als een blender in de ronde geslingerd.. er is namelijk bijna geen lucht verplaatsing).
De laatste geeft een HARD stoomboot geluid ..!!! staat niet beschreven in de specificaties ! ;-)
Waar kom het geluid vandaan.. als je bekijkt dat de condensor al een oppervlakte heeft van 1m2 en de lamellen nog eens 3 cm breed.
Dan heb je dus een luidspreker van enkel m2 groot stop daar 50W aan mechanisch vermogen in ..en je haalt de 55dB wel .
En dat gaan aan beide zijde naar buiten... blok je de ene zijde dan komt het geluid dus DUBBEL aan de andere zijde er uit ( in geval met aanzuig kant op 30-50 cm tegen een muur geplaatst kom er de dubbele hoeveelheid aan de voor zijde er uit( sommige fabrikanten geven dit ook netjes aan).
De frequenties die er uit komen.... alles trilt ... echt alles.. zelfs de lamellen. op hun eigen frequenties.
:strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large)
Waardes links in dBA zijn niet geijkt..
Nu trillingen .. mech of geluid kan je dempen cq verzwakken
Mechanisch is eigenlijk altijd veer en tegen massa ( voldoende tegen massa !! )
Dus een buiten unit voorzien van veren en tegen massa houd al heel veel tegen ..maar al je dit op een houten dak plaats is er eigenlijk niet zo maar voldoende tegen gewicht..
Het PIR of PUR is wel een warmte isolator maar geluid geeft het gewoon door !!!! ook al is dat 20cm DIK !!
Nu( zoals ik begrijp bij sommige..) tussen de tegen massa en het PIR dak een rubber plaatje van 1cm dik plaatsen is nutteloos( wel 1cm veer maar geen tegen gewicht.
Als er op het etiket "trilling demper"staat of rubber dempt ....ja in de goede condities wel.
Trillingen in de lucht..
Een toon in de lucht heeft een golf lengte..en dus ook knopen en buiken ( google)
Bij de knoop is er bijna niets te horen ,terwijl er bij de buik het maximale geluid is te horen
Zeg 100Hz golflengte is 3,4 meter eerst buik is op 0,85m 2e buik is op 2,55m .
Zou je muur op prcies 0,85m staan dan heb je de maximale geluids druk , op 2,55m het zelfde.
De knoop zit op 1/2 golflengte=1,7m.
Helaas komt er niet zo maar 100Hz uit ..maar decimeters verplaatsen zou wel eens kunnen helpen...maar niet kort op een muur die geen stenen muur is .. !!!!
Trillingen in de lucht gaan wel recht in richting..maar het is een bol vorm... dus gaan zo een recht hoek om( weerkaatsing).
Van deze trilling in lucht kan ook je steeds een beetje energie afpakken.
Nu met een "houten"dak of "houtbouw"is er niet voldoende massa om het geluid van de warmte pomp te dempen.. veren en tegen massa is een ding maar er zit zoveel energie in het geluid dat dat het genen is wat je hoort ( ook al hoor je met je oor weinig als je er bij staat ).. iets wat kan trillen heeft weinig energie nodig om op zijn eigen natuurlijke freq te gaan trillen ( hij hoeft alleen maar aan geslagen te worden)( stemvork)
Dus als je geluid binnen hoort is het de vraag , word geluid door gegeven of is het resonantie van je eigen gebouw.
En even een ander oplossing .. tegen muur ipv op dak .. is vreemd geknoei.
Wat ik gevonden heb als materiaal om geluid te dempen.. rubber tegels met aan de onderzijde( nu boven) zo hoog(dus "diep") mogelijke noppen.
Er zijn twee uitvoeringen de zware 4 cm dik en weinig buigzaam voor op het terras.
En de dunne 2,5cm dik ( licht gewicht) gebruikt bij sportaccomodatie( of thuis sportschool), deze kan je niet ophangen met enkele schroeven boven aan( hangend) deze scheurt door zijn eigen gewicht.
Je koopt voor 12€ m2 en soms nog goedkoper..
Bij een houten dak leg eerst een paar m2 van dit spul omgekeerd ( noppen omhoog)
Dit om te voorkomen dat het geproduceerde geluid ( uitgeblazen en aangezogen) zich in je dak kan nestelen.
De matten hebben noppen die het geluid breken en kleine gaatjes die het geluid "opvreten"en zijn aardig zwaar.
Dit werkt bijzonder goed .. je zou het zelfs aan de muur kunnen hangen als je unit op een muur beugen staat.
Ik heb zelf een "K" houten dak met 20cm pir .. ik hoor zelfs de katten er op springen.
Mijn 75vaa op 75% laten draaien 2000watt e vermogen en hoogte temp a55 gr geeft geeft minder dan 35dBA aan geluid .. en dat is verschrikkelijk zacht.
normaal draait hij op max 1500W e en is niet hoorbaar.
Bovendien .. mijn buurman heeft zijn bovenraampje open staan.. ook snacht.. en bij vries weer ( nu bij -8 heeft hij hem toch dicht gedaan ..lol
Ik heb een complete geluids dempende kast er omheen gezet zodat ik bij 75% en max temp er zo een 35dBA is bij zijn open raam OP 1,5 METER van de buiten unit !!!
Iedere erf grens heeft 35dBa grens met raam buur net niet, maar zit pas op zijn raam op 35 dBA
Bovendien word het "stoomboot"geluid naar links en recht afgebogen en nogmaals gedempt( links en recht gaat het geluid langs de huizen.. Dit moet wel 5 meter achter de uitblaast kant zit een slaap kamer).
Met dit model ( mijn zijn foutjes) lijk 0,75 SCOP te schelen op jaar basis…maar ja buren zitten hier zo dicht op elkaar en toch een warmte pomp ..is niet alleen warm maar ook zeer comfortabel.. en € besparend.
Aan de uitgang gaat het geluid dempen perfect..
Aan de ingang gaat het moeilijk.. geen lucht wervelingen.. en houtcementwol platen( ook dempende eigenschappen) werken NIET ..ze laten veel geluid door( ze werken pas als er achter de plaat een harde muur is zodat geluid 2x er door heen moet).
Een “geluid dempende kast” met 35dBA aan de ene zijde en 53dBA aan de ander zijde is niet echt geluids dempend te noemen .. goed wel een hoog waf gehalte..pff.