Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.910 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17

ThaDude

Hang Loose

@xoror Er zijn 2 manieren
1) als temperatuur onder een bepaald setpoint komt gaat die draaien. Ongeacht tijdstip.
2) inderdaad via de week klok. Dan gaat die hoe dan ook draaien op ingestelde tijdstip.

Ik doe optie 2, ik maak altijd om 15:45 SWW zodat de zonnecollector nog even mooi heeft kunnen voorverwarmen. Al waren afgelopen zonnige dagen al voldoende om boiler tot 50 graden te verwarmen :)

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-10 22:54
ThaDude schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:46:
@xoror Er zijn 2 manieren
1) als temperatuur onder een bepaald setpoint komt gaat die draaien. Ongeacht tijdstip.
2) inderdaad via de week klok. Dan gaat die hoe dan ook draaien op ingestelde tijdstip.

Ik doe optie 2, ik maak altijd om 15:45 SWW zodat de zonnecollector nog even mooi heeft kunnen voorverwarmen. Al waren afgelopen zonnige dagen al voldoende om boiler tot 50 graden te verwarmen :)
@xoror
Beide zijn onderdeel van de zelfde regeling. Als hij mag verwarmen (weekklok) en de boiler is X graden onder setpoint begint die met verwarmen voor de tijd dat hij voor een run maximaal heeft.

Is de boiler nog niet warm, dan stopt die voor een uur bijvoorbeeld en zal die daarna het laatste beetje doen. Heb je een relatief kleine boiler, stel dan wat meer runs in zodat je niet tekort komt.

Heb je een Melcloud, dan kan je ook je SWW tempratuur via de events instellen door ze in de unit settings te wisselen voor je een nieuw event aanmaakt.

Zo heb ik SWW tussen 22:00 en 15:00 op 60c staan en de rest van de tijd op 52c. Mijn SWW window loopt van 15:00 tot 21:00 en legionella start ik om 12:00 dus dan gaat die zo hoog mogelijk met de warmtepomp.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@roelzadh @ThaDude @Remco45
Bedankt mannen! ik ga ermee aan de slag. We hebben ook 35x320wp aan panelen, dus ik denk ook dagelijks rond 14:00-15:00 draaien. Doen jullie nog iets van Eco modus ?

Ik heb geen melcloud, is dat aan te raden? Ik heb er al wel een UTP stekker bij de binnenunit hangen namelijk.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-10 22:54
Melcloud is leuk maar geen must als je 24/7 stookt. Opzich stel je de belangrijkste dingen in op de warmtepomp zelf.

Voordelen:
- weekschema
- SWW tempratuur wisselen
- TA en TR uitlezen per minuut (handig voor het bepalen van de stooklijn)
- verbruik/opwek al geeft hij meer verbruik aan dan door m'n tussenmeter in de meterkast gaat.

Nadelen
- met een procon kan je veel meer uitlezen

Eco modus staat hier aan, is minder snel maar met zonnepanelen juist een voordeel imo. Ook gebruik ik de vermogensschakeling en draai ik standaard op 50% boven het vriespunt.

[ Voor 18% gewijzigd door roelzadh op 18-02-2021 09:27 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:16
Sinds de winter weer is verdwenen ben ik gaan experimenteren met nachtverlaging. Stook overdag naar 22 graden en heb nu ingesteld dat van 22:00 - 06:00 het setpoint op 21 staat. Met deze temperaturen ('s nachts 8 graden) is mijn woning dan 's morgens om 6uur afgekoeld tot 21,4 graden. Opwarmen naar setpoint duurt dan wel 2 uurtjes met een aanvoer van 29 graden. Het scheelt me inclusief weer op setpoint komen, gemeten over enkele dagen, ca 2kwh. Ben benieuwd tot welke temperatuur dit rendabel blijft. Waarschijnlijk weet ik dat pas weer einde van het jaar :)

Bijkomend voordeel is dat de unit lekker staat te niksen 's nachts en dus ook geen onnodig lawaai maakt. Heb de buren er nog niet over gehoord overigens maar voorkomen is beter dan genezen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 07:42
Bo0bz schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:33:
Sinds de winter weer is verdwenen ben ik gaan experimenteren met nachtverlaging. Stook overdag naar 22 graden en heb nu ingesteld dat van 22:00 - 06:00 het setpoint op 21 staat. Met deze temperaturen ('s nachts 8 graden) is mijn woning dan 's morgens om 6uur afgekoeld tot 21,4 graden. Opwarmen naar setpoint duurt dan wel 2 uurtjes met een aanvoer van 29 graden. Het scheelt me inclusief weer op setpoint komen, gemeten over enkele dagen, ca 2kwh. Ben benieuwd tot welke temperatuur dit rendabel blijft. Waarschijnlijk weet ik dat pas weer einde van het jaar :)

Bijkomend voordeel is dat de unit lekker staat te niksen 's nachts en dus ook geen onnodig lawaai maakt. Heb de buren er nog niet over gehoord overigens maar voorkomen is beter dan genezen.
Hier ook weer nachtverlaging icm TR beperking op 26 graden.

Werkt ideaal..
Tussen 06:20 - 22:00 @ 21.5
Tussen 22:00 - 6:20 @ 20.5

Het voelt nu smorgens als ik beneden kom (rond 6:45) lekker behaaglijk, want vloer = warm.
Hij doet er lekker lang over om naar 21.5 te komen, daardoor is het op de werkkamer (zolder) ook lekker vertoeven de gehele dag.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:27
reneeke1970 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:12:
Denk niet dat iemand met twee badkamers dat boeit, die wil luxe dus een super grote boiler
Nou, toevallig hebben wij vorig jaar een huis gebouwd met twee badkamers (kinderen hebben op zolder hun eigen badkamertje), en hier wordt wel degelijk erg goed naar de kosten gekeken (anders had dit allemaal nooit gekund).
Die tweede badkamer is dus gewoon aangesloten op het 300l SWW-vat, en dat werkt allemaal prima. Capaciteit is ruim voldoende. Het vat mag vanaf 12 tot 23 uur worden opgewarmd, maar heb tot nu toe nog nooit een 2e SWW-run meegemaakt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Adriaan71 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:10:
In die woning kunnen ze maar 30 minuten water gebruiken met 7 ltr per minut. En daar zit de keuken gebruik ook nog op aangesloten.
Dan blijft er weinig over voor een gezin met 2 kinderen. De de ruimte is er zo en zo .
Dan heeft die woning dus sowieso een veel te krap bemeten SWW-vat. Dat heeft niets met de tweede badkamer te maken.
Hoe groot (of klein) is dat vat dan? En is meerdere SWW-runs per dag niet een optie?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Wolly schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 01:18:
De reden hiervoor was dat het anders te lang zou duren voordat de douchekraan warm water zou geven, blijkbaar zijn er normen die stellen dat er binnen 30 seconden water uit moet komen van tenminste 50c.
Die 30 seconden is hier geen enkel probleem (met een centraal op de 1e verdieping geplaatste TR), maar die 50graden wordt wel een probleem met een SWW setpoint van 47 graden...
Weet je toevallig welke norm dit voorschrijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roelzadh schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:15:
[...]

@xoror
Beide zijn onderdeel van de zelfde regeling. Als hij mag verwarmen (weekklok) en de boiler is X graden onder setpoint begint die met verwarmen voor de tijd dat hij voor een run maximaal heeft.
Dit is dus niet zo.

Stel je hebt weekklok ingesteld die loopt van 14:00 tot 19:00 (zo heb ik het thuis) en setpoint boiler is 48 graden, en maximale daling is 10 graden. dan:

Begint de WP steevast om 14.00 met verwarmen van het SWW vat al is de boilertemperatuur slechts 1 graad onder setpoint. Om 14.00 kijkt hij NIET naar de maximale daling, maar gaat hij vat naar setpoint verwarmen.

Als in het tijdblok 1400 tot 1900 de temperatuur van het vat zakt naar 38 (48-10) dan gaat hij nog een SWW run doen.
xoror schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:20:
@roelzadh @ThaDude @Remco45
Bedankt mannen! ik ga ermee aan de slag. We hebben ook 35x320wp aan panelen, dus ik denk ook dagelijks rond 14:00-15:00 draaien. Doen jullie nog iets van Eco modus ?

Ik heb geen melcloud, is dat aan te raden? Ik heb er al wel een UTP stekker bij de binnenunit hangen namelijk.
Ik heb ECO modus aanstaan (volgens mij beperkt die de frequentie een beetje) en stook elke dag om 1400 mijn SWW vat warm. Dan staat de zon op z'n hoogst (zomers dan) en is de buitentemperatuur ook het hoogst.

Je moet trouwens niet vergeten het programma ook op het klokje te zetten als je een tijdklok hebt ingesteld. Anders loopt hij niet volgens klokprogramma.

Als je wat wil kopen, koop dan een procon en geen melcloud.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 18-02-2021 12:22 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Andrehj
roelzadh schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:24:
Melcloud is leuk maar geen must als je 24/7 stookt. Opzich stel je de belangrijkste dingen in op de warmtepomp zelf.

Voordelen:
- weekschema
- SWW tempratuur wisselen
- TA en TR uitlezen per minuut (handig voor het bepalen van de stooklijn)
- verbruik/opwek al geeft hij meer verbruik aan dan door m'n tussenmeter in de meterkast gaat.
Die tussenmeter zal toch wel een puls-uitgang hebben? Als je die aan je WP knoopt (en de dipswitch daarvoor omzet), klopt het verbruik in Melcloud ook precies.
Nog een voordeel van Melcloud boven de Procon: Het is veel gebruiksvriendelijker. Zo'n procon vereist nogal wat IT-kennis.
Nadelen
- met een procon kan je veel meer uitlezen
En met een procon krijg je ook harde data. In Melcloud leuke grafiekjes, maar geen export-functie om de data in Excel oid te kunnen inlezen.

@xoror Aan die UTP-stekker heb je helaas niets, want in tegenstelling tot alle andere apparatuur die ik in mijn TR heb, werkt Melcloud alleen met wifi.

Andrehj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Die tussenmeter zal toch wel een puls-uitgang hebben? Als je die aan je WP knoopt (en de dipswitch daarvoor omzet), klopt het verbruik in Melcloud ook precies.
Nog een voordeel van Melcloud boven de Procon: Het is veel gebruiksvriendelijker. Zo'n procon vereist nogal wat IT-kennis.

[...]

En met een procon krijg je ook harde data. In Melcloud leuke grafiekjes, maar geen export-functie om de data in Excel oid te kunnen inlezen.

@xoror Aan die UTP-stekker heb je helaas niets, want in tegenstelling tot alle andere apparatuur die ik in mijn TR heb, werkt Melcloud alleen met wifi.
UTP kabel kun je gebruiken om een Odroid op aan te sluiten, en die via zo'n USB>RSweetikhoeveel kabel aan de Procon aan te sluiten >:)

Remco45 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 00:21:
[...]

[...]

Roger! Hier komt ie.

Eerst even wat uitleg waarom we condenseren en verdampen.

Warmte verplaatst zich altijd van warm naar koud.

Een pannetje met 1 kg (= 1 liter) water verwarmen kost 0,00116 kWh aan warmte-energie per graad Celsius.
Als het water van 99 naar 100 °C wordt gebracht kost dit dus 0,00116 kWh.
Maar diezelfde liter water laten verdampen, dus om te zetten van 100 graden water naar 100 graden stoom, kost 539 keer zoveel.

Bij de faseovergang van vloeistof naar gas (verdamping) wordt heel veel warmte opgenomen.
Het omgekeerde geldt ook: bij de faseovergang van gas naar vloeistof (condensatie) komt diezelfde hoeveelheid warmte weer vrij.
Conclusie: door faseovergangen te gebruiken kan efficiënt veel energie worden overgebracht.

Die faseovergangen kan je beïnvloeden door de druk te veranderen.
Bij drukverlaging zal een vloeistof bij een lagere temperatuur verdampen en warmte opnemen.
Omgekeerd zal drukstijging (compressie) een gas kunnen laten condenseren tot een vloeistof bij een hogere temperatuur dan normaal. Daarom worden speciale koelmiddelen gebruikt. Reden dat we het koelmiddel noemen is omdat de eerste machines werden ontworpen om bederf van etenswaren te voorkomen.

Dan nu het proces vanaf de compressor t/m het expansieventiel.

Het hete persgas uit de compressor komt onder hoge druk via de dikste koelmiddelleiding aan in de platenwisselaar.
Hier koelt eerst iets af tot condensatietemperatuur: dat geeft een klein beetje warmteoverdracht.
Vervolgens condenseert het persgas tot vloeistof: hierbij komt het overgrote deel van de warmte vrij.
De platenwisselaar is voldoende groot dat de vloeistof nog iets verder wordt afgekoeld waarbij het laatste beetje warmte wordt overgedragen. Reden is dat er absoluut geen gasvormig koelmiddel meer gewenst is. De vloeistof verlaat de platenwisselaar met dezelfde temperatuur als de Ta van het water.
Er kan dus geen warmte meer worden overgedragen aan het water.

Vervolgens moet de druk en de temperatuur van het koelmiddel zodanig worden aangepast dat het buiten in de verdamper bij de dan heersende buitentemperatuur volledig zal verdampen. Daarmee kan namelijk de meeste warmte zeer efficiënt worden opgenomen.
Dat kan zijn bij zacht weer zoals vandaag, of strenge vorst zoals afgelopen week.
Het koelmiddel moet dus worden afgekoeld tot enkele graden onder de heersende buitentemperatuur en de druk moet zodanig zijn dat bij warmteopname er snel verdamping optreedt.

Hiertoe dient het expansieventiel. Het effect is vergelijkbaar met de koker van een CO2 blusapparaat dat vloeibaar CO2 op kamertemperatuur door expansie afkoelt tot beneden -80 graden.
Alleen wordt er in het expansieventiel zo weinig mogelijk koelmiddel verdampt. Er moet namelijk zo veel mogelijk vloeistof overblijven want alleen vloeistof kan verdampen en zo warmte opnemen.

Dit laatste verklaart meteen waarom een WP slechter presteert bij zeer lage temperaturen.
Het expansieventiel moet de vloeistof dan nog kouder maken en de druk verder verlagen waardoor er nog maar weinig vloeistof wordt doorgelaten om warmte op te nemen. Hierdoor daalt de capaciteit. Dit kan iets worden gecompenseerd door de compressor harder te laten draaien, maar deze zal door zo weinig koelmiddel gek genoeg oververhit raken en zal dan worden begrensd.
Daartoe zijn er diverse compressor-injectiemethoden uitgevonden, maar dat is een ander verhaal.

Hoop dat dit het wat duidelijker maakt.
Bedoeling is om over enige tijd de startpost aan te passen zodat de werking van de diverse onderdelen wat duidelijker wordt.
Ik vind de uitleg zo duidelijk dat ik hem alvast aan de topicstart heb toegevoegd _/-\o_ _/-\o_

• Andrehj
Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:25:
[...]
UTP kabel kun je gebruiken om een Odroid op aan te sluiten, en die via zo'n USB>RSweetikhoeveel kabel aan de Procon aan te sluiten >:)
Dat klopt, en je kunt dat "RSweetikhoeveel" signaal ook door de UTP-kabel naar de meterkast (met je Odroid / Pi) halen. Zo komt die UTP-aansluiting inderdaad van pas. Maar dus niet voor Melcloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Dat klopt, en je kunt dat "RSweetikhoeveel" signaal ook door de UTP-kabel naar de meterkast (met je Odroid / Pi) halen. Zo komt die UTP-aansluiting inderdaad van pas. Maar dus niet voor Melcloud.
Inderdaad, ik gebruik die UTP kabel ook daarvoor, omdat mijn Odroid in de meterkast staat, werkt perfect.
Voor Melcloud heeft de UTP kabel inderdaad geen nut.

Maar ik ben het met je eens dat je wel verstand van IT / software moet hebben om die Procon goed werkend te krijgen, of je moet goede connecties met @AUijtdehaag hebben :> ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 18-02-2021 12:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch @Andrehj don't worry hardcore devver hier ;-) Ik heb teveel odroids, udoo, pi's etc etc :P

Procon het is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:14:
[...]

Die 30 seconden is hier geen enkel probleem (met een centraal op de 1e verdieping geplaatste TR), maar die 50graden wordt wel een probleem met een SWW setpoint van 47 graden...
Weet je toevallig welke norm dit voorschrijft?
Ik vermoed dat het te maken heeft met de garantie en waarborgregeling, hier een voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SsXVVDNh/screenshot-134.png

Ik zie nu ook dat het 45 graden moet zijn binnen 30 seconden. Blijkbaar acht de installateur dat onmogelijk met een boiler op de BG en een douche op de 2e etage.

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:43:
[...]

Procon MelcoBEMS MINI en dan een laatste nieuwe firmware.
Op het plaatje te zien is het een goede versie.
https://www.ebay.co.uk/it...-CONTROL-BMS/133580505132
https://www.kiwi-electron...ch=rs485&description=true
En een odroid C4 of N2+ met emmc geheugen. (of Nas, Nuc of pi, maar liever niet een pi ivm sd kaartjes)

Plaatje ff geleend
https://imgur.com/h75bsCL
@FXZeRRo85
ah dankje voor het boodschappen lijstje ;-) Zijn de nieuwere vm2d units ook ondersteund?
Een pi kan je tegenwoordig ssd aan koppelen hoor, dus dat zou net zo goed moeten werken. Ik heb hier nog een oude odroid-U3 (oudtje) met emmc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@xoror
@Robindd heeft een Mitsu PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + 400L DJG boiler, dus lijkt me wel?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 09:08
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:00:
@xoror
@Robindd heeft een Mitsu PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + 400L DJG boiler, dus lijkt me wel?
Werkt als een zonnetje :P Als is die hier nu niet te bekennen..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:12:
[...]

ah dankje voor het boodschappen lijstje ;-) Zijn de nieuwere vm2d units ook ondersteund?
Een pi kan je tegenwoordig ssd aan koppelen hoor, dus dat zou net zo goed moeten werken. Ik heb hier nog een oude odroid-U3 (oudtje) met emmc.
Wel goed opletten dat je de juiste firmware hebt volgens @ThaDude :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:43:
[...]

Procon MelcoBEMS MINI en dan een laatste nieuwe firmware.
Op het plaatje te zien is het een goede versie.
https://www.ebay.co.uk/it...-CONTROL-BMS/133580505132
@Grolsch Klopt.
Nog ff een herhaling dan...

@Verwijderd Maar vergeet Albert zijn melcloud projectje niet...
alberthakvoort in "Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266)"

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2021 17:10 ]

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Andrehj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:11:
[...]

Dan heeft die woning dus sowieso een veel te krap bemeten SWW-vat. Dat heeft niets met de tweede badkamer te maken.
Hoe groot (of klein) is dat vat dan? En is meerdere SWW-runs per dag niet een optie?
Dat is gewoon een nieuwbouw project hier in Utrecht. Zulke dingen ben ik wel eest vaker tegen gekomen. Ben zelf ook een keer wezen kijken naar een nieuwbouw project wat hetzelfde was en het duurde ook nog een 4 uur voor boiler weer op temperatuur was. En daar lag voor nog geen 5000WP zonnepanelen op en daar moest jee alles mee doen. Kan je nog al zeggen dat dat niet gaat werken.

Gezien je nu meer weet van die materie zie je inderdaad dat er meer dingen niet goed zijn en de mensen komen er pas achter als ze erin wonen.

De installatie is zonder extra badkamer al erg krap inderdaad. Dus zodoende adviseerde ze die mensen om de 2e badkamer op een elektrische boiler aan te sluiten. Daarom ga ik waarschijnlijk voorstellen een extra WP boiler gezien dat waarschijnlijk een oplossing kan zijn. En de ruimte is ook geen probleem.
Ben bang dat als ik er een grote boiler zal plaatsen dat de opwarmtijd nog een stuk langer zal zijn.

Maar is ga nog meer informatie krijgen betreft de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Adriaan71 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:08:
Dat is gewoon een nieuwbouw project hier in Utrecht. Zulke dingen ben ik wel eest vaker tegen gekomen. Ben zelf ook een keer wezen kijken naar een nieuwbouw project wat hetzelfde was en het duurde ook nog een 4 uur voor boiler weer op temperatuur was. En daar lag voor nog geen 5000WP zonnepanelen op en daar moest jee alles mee doen. Kan je nog al zeggen dat dat niet gaat werken.
Huh? Wat hebben die zonnepanelen nou met die boiler te maken? Die boiler wordt toch gewoon opgewarmd met stroom (direct of via een WP)? Dan maakt de PV-capaciteit toch niets uit?

En ik snap nog steeds niet waarom het 4 uur duurt om die boiler (of SWW-vat) op te warmen. Kun je iets meer over de configuratie vertellen?
Gezien je nu meer weet van die materie zie je inderdaad dat er meer dingen niet goed zijn en de mensen komen er pas achter als ze erin wonen.
De installatie is zonder extra badkamer al erg krap inderdaad. Dus zodoende adviseerde ze die mensen om de 2e badkamer op een elektrische boiler aan te sluiten. Daarom ga ik waarschijnlijk voorstellen een extra WP boiler gezien dat waarschijnlijk een oplossing kan zijn. En de ruimte is ook geen probleem.
Ben bang dat als ik er een grote boiler zal plaatsen dat de opwarmtijd nog een stuk langer zal zijn.
Een WP-boiler is ook erg groot en heeft een opwarmtijd van uren. Dat is geen probleem, zo lang je met het geluid kunt leven. Waar wil je de WP boiler zijn lucht vandaan laten halen?

• Adriaan71
Andrehj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:59:
[...]

Huh? Wat hebben die zonnepanelen nou met die boiler te maken? Die boiler wordt toch gewoon opgewarmd met stroom (direct of via een WP)? Dan maakt de PV-capaciteit toch niets uit?

En ik snap nog steeds niet waarom het 4 uur duurt om die boiler (of SWW-vat) op te warmen. Kun je iets meer over de configuratie vertellen?

Als je goed leest gaan die zonnepanelen over een nieuwbouw woning waar ik zelf was wezen kijken.

Voor de duidelijkheid gaat het dus over 2 woningen.

[...]

Als je goed leest gaan die zonnepanelen over een nieuwbouw woning waar ik zelf was wezen kijken.

Een WP-boiler is ook erg groot en heeft een opwarmtijd van uren. Dat is geen probleem, zo lang je met het geluid kunt leven. Waar wil je de WP boiler zijn lucht vandaan laten halen?

Lucht door de gevel van buiten. Anders wordt het binnen weer zo koud.

En zo groot zijn ze niet hoor. Hoeft geen 300 ltr te zijn.
80 a 100 ltr is al genoeg.

https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html

[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 18-02-2021 18:31 ]

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Iemand hier wel eens van Durocan hoge temperatuur warmtepomp(en) met R744 (CO2) vulling gehoord of iemand die er praktijkervaring mee heeft?
Een kennis van me is er mee bezig.
Met de zoekfunctie is er weinig over te vinden, alleen promo, marketing en test opstellingen (2017)
Afhankelijk van de behoefte plakken ze er een 2e of 3e buitenunit aan vast.
https://www.durocan.com/

Edit: @Andrehj Die cop / verbruik vond ik ook al niet best en ben al een tijdje op co2 Wp aan het googlen maar verder dan testen/beurzen kom ik nog niet.
prijzen ex. installeren:
1 unit = 4,5kW, 200L boiler, verbruik 4000kWh p/j. €6799,-
2 units = 9,0kW, 200L boiler, verbruik 5800kWh p/j. €9799,-
1 units = 13,5kW, 200L boiler, verbruik 7500kWh p/j. €12499,-

Edit1: @koevlaas2 Wat bedoel je met hotspare?

[ Voor 52% gewijzigd door BenEco op 18-02-2021 20:10 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• Andrehj
Adriaan71 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:30:
Jij schrijft letterlijk:
Ben zelf ook een keer wezen kijken naar een nieuwbouw project wat hetzelfde was en het duurde ook nog een 4 uur voor boiler weer op temperatuur was. En daar lag voor nog geen 5000WP zonnepanelen op en daar moest jee alles mee doen. Kan je nog al zeggen dat dat niet gaat werken.
En dan vraag ik mij dus af wat die 5 kWp PV met die boiler te maken heeft en waarom dat niet gaat werken. Maar die vraag beantwoordt je niet.

Dat het om twee verschillende woningen gaat is wel duidelijk.

En over van die oorspronkelijke woning, daar waar je een 2e boiler voor de badkamer adviseerde vanwege capaciteitsgebrek bij de 1e boiler, weten we ook nog steeds niet waarom die boiler dan te klein is. Waarom kan die niet gewoon tussendoor bijverwarmen ipv dat er een grote investering en verbouwing gedaan moet worden voor een tweede boiler / SWW-vat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
BenEco schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:10:
Iemand hier wel eens van Durocan hoge temperatuur warmtepomp(en) met R744 (CO2) vulling gehoord of iemand die er praktijkervaring mee heeft?
Een kennis van me is er mee bezig.
Met de zoekfunctie is er weinig over te vinden, alleen promo, marketing en test opstellingen (2017)
Afhankelijk van de behoefte plakken ze er een 2e of 3e buitenunit aan vast.
https://www.durocan.com/
Alles wat hier in de afgelopen jaren aan hogetemperatuurwarmtepompen voorbij is gekomen had een dramatisch slechte COP. En daarom verkopen ze ook erg slecht / worden ze afgeraden.
Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

Edit: Heb toch weer even de moeite genomen om de brochure én de installatiehandleiding door te nemen. Maar het is weer dramatisch. Er staat alleen maar een nominaal vermogen in, en een COP, zonder dat erbij wordt vermeld bij welke temperaturen die gelden |:( . Maar de sCOP van 3.1 (hoe bereken je die voor een hogetemperatuur-systeem eigenlijk :? ) voorspelt al weinig goeds.

Conclusie: Gewoon eerst zorgen dat je met water van 35 graden je huis kunt verwarmen en dan een gewone WP kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2021 19:19 ]

• Adriaan71
Andrehj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:13:
[...]

Alles wat hier in de afgelopen jaren aan hogetemperatuurwarmtepompen voorbij is gekomen had een dramatisch slechte COP. En daarom verkopen ze ook erg slecht / worden ze afgeraden.

Edit: Heb toch weer even de moeite genomen om de brochure én de installatiehandleiding door te nemen. Maar het is weer dramatisch. Er staat alleen maar een nominaal vermogen in, en een COP, zonder dat erbij wordt vermeld bij welke temperaturen die gelden |:( . Maar de sCOP van 3.1 (hoe bereken je die voor een hogetemperatuur-systeem eigenlijk :? ) voorspelt al weinig goeds.

Conclusie: Gewoon eerst zorgen dat je met water van 35 graden je huis kunt verwarmen en dan een gewone WP kopen.
ps. hoeveel WP ken jij die een hoge COP halen bij temperaturen boven de 55 a 60 graden? Het is nog altijd een stuk goedkoper dan een elektrische boiler variant voor warm water.

Met mijn eigen huis ben ik afgelopen week niet boven de 34 graden uit gekomen met de kou. Dus maak je maar niet druk over mijn huis.

Dat zit wel goed.

Maar laten we de discussie maar stoppen want dit gaat allemaal lekker langs elkaar heen.

Prettige avond in ieder geval.

• Andrehj
Adriaan71 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:34:
ps. hoeveel WP ken jij die een hoge COP halen bij temperaturen boven de 55 a 60 graden?
Geen. Dat is ook het hele punt. Als je zo'n slecht rendement haalt kun je beter (en comfortabeler) gewoon op gas blijven verwarmen. Eerst je huis isoleren en/of je afgiftesysteem verbeteren.
Het is nog altijd een stuk goedkoper dan een elektrische boiler variant voor warm water.
Uiteraard. Maar COP=1 verwarmen omdat je zo nodig van het gas af moeten (en dan netto nog veel meer CO2 uitstoot veroorzaken) is sowieso niet bijster verstandig (tenzij echte passiefwoning met nauwelijks verbruik).
Met mijn eigen huis ben ik afgelopen week niet boven de 34 graden uit gekomen met de kou. Dus maak je maar niet druk over mijn huis.
Waar maak je uit op dat ik mij druk maak over jouw huis? :?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:14
psy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:52:
[...]

bij daikin dus altijd aan hoor
De airco's van Daikin niet volgens mij, ik heb er hier 3 continue in het stopcontact, ik heb weleens gemeten en het was iets van 2 of 4W per apparaat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
ElgaFreak schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:56:
[...]

Ik heb afgelopen week 6m3 gas verstookt wat misschien niet eens nodig was. Ik denk dat ik dat met een 1kW of 2kW backup heater wel oplos. Tevens kan ik beneden nog wel wat zaken extra isoleren en de WAF klaagt hier niet meteen als het een 0,5 graad lager is. Hewalex gaat het niet worden, net een WTW Zehnder Q350 Enthalpie geplaatst. Alle tochtrooster lekker dicht :-).
Had je in huis al wel alle buizen richting de vertrekken? Ik zit ook na te denken over een wtw. Maar ik heb nog nergens buizen hangen.

Andere vraag, heb ik flow meters in een vloerverwarming verdeler nodig als de groepen allemaal even lang zijn? Dan kan ik toch net zo goed deze: https://www.cvkoopjes.nl/...er-5-groeps-l-320-mm.html nemen?

[ Voor 17% gewijzigd door Twan dz op 18-02-2021 19:59 ]

• Andrehj
BenEco schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:10:
En de prijzen ex. installeren van een kleine 7K (1 unit) en een kleine 13K voor pakket met 3 units. Maar wel met een De Jong WPS-300 RVS boiler – 300 liter.
Als je bij die 7K ook al dat DJG warmwatervat krijgt, dan vind ik dat nog wel meevallen. Een beetje Mitsubishi WP (OK, die heeft dan wel bijna 2x zoveel vermogen) gaat ook al richting de 6K, en dan zit er nog geen SWW-vat bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:52:
[...]

Als je bij die 7K ook al dat DJG warmwatervat krijgt, dan vind ik dat nog wel meevallen. Een beetje Mitsubishi WP (OK, die heeft dan wel bijna 2x zoveel vermogen) gaat ook al richting de 6K, en dan zit er nog geen SWW-vat bij.
Als je meer vermogen bij Durocan wil zetten ze er een unit bij, maar dan krijg je wel 2, 3x zoveel standby verbruik en ook vervanging en onderhoudskosten zijn hoger dan met 1 model (wel hotspare BTW).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Adriaan71
Andrehj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:41:
[...]

Geen. Dat is ook het hele punt. Als je zo'n slecht rendement haalt kun je beter (en comfortabeler) gewoon op gas blijven verwarmen. Eerst je huis isoleren en/of je afgiftesysteem verbeteren.

[...]

Uiteraard. Maar COP=1 verwarmen omdat je zo nodig van het gas af moeten (en dan netto nog veel meer CO2 uitstoot veroorzaken) is sowieso niet bijster verstandig (tenzij echte passiefwoning met nauwelijks verbruik).

[...]

Waar maak je uit op dat ik mij druk maak over jouw huis? :?
Hier het laatste beschrijving betreft de nieuwbouw project van de installatie wat er op internet over staat .

Gasinstallatie
De woning wordt niet voorzien van een gasinstallatie.

Verwarmingsinstallatie
Voor verwarmen, koelen en warm water wordt elke woning voorzien van een warmtepomp met een voorraadvat. Deze warmtepomp maakt gebruik van warmte- en koudeopslag in de bodem met gesloten verticale bodemwarmtewisselaars. De bodemwarmtewisselaars worden collectief gebruikt door meerdere warmtepompen en bevinden zich onder, naast of achter de woning. De warmtepompen en de bodemwarmtewisselaars worden bepaald op basis van de eventuele bouwkundige opties die tijdens de bouw zijn aangebracht.
De warmtepompen zijn opgesteld in de technische ruimte van de woning. De warmtepomp wordt aangestuurd door een thermostaat in de woonkamer. Via deze thermostaat kan de gewenste temperatuur ingesteld worden en kan de instelling voor warm water (comfort of eco) geselecteerd. De warmtepomp wordt gevoed vanuit het elektriciteitsnet in de woning.
De spiraal in het water geeft de warmte uit de bron af en brengt daarmee het water in het voorraadvat op temperatuur.
Met het standaard voorraadvat, in combinatie met douche-warmte terugwinning, kun je 30 minuten douchen bij een douche van 9 liter per minuut. Bij een douche die meer water gebruikt dan 9 liter per minuut, wordt de maximale douchetijd korter. Ook het warm water in de keuken komt in de basis uit het voorraadvat, als deze veelvuldig gebruikt wordt heeft dit invloed op de douchetijd.
De warmtepomp werkt het beste als het verschil in temperatuur tussen de bron en het afgiftesysteem niet te groot is. Daarom is er gekozen voor vloerverwarming.
Vloerverwarming kan op warme dagen ook worden gebruikt om de woning enigszins te koelen (topkoeling). In plaats van warm water wordt er water met een lagere temperatuur door de leidingen gepompt waardoor de ruimte licht in temperatuur daalt.
De warmtepomp met voorraadvat en bron worden gehuurd of gekocht van Klimaatgarant. De eigenaar van de woning sluit daartoe een huur- of koopovereenkomst met Klimaatgarant. Het is ook mogelijk om het warmtepompsysteem eerst te huren en later te kopen. In dat geval moet dit notarieel worden vastgelegd. Hier zijn kosten aan verbonden. Deze kosten zijn niet in de koopsom van de installatie opgenomen. Via de VvE wordt een bronbeheer en -monitoringovereenkomst afgesloten voor het onderhoud en de rapportage met betrekking tot de bodemwarmtewisselaars.
Thermostaat
De woningen worden voorzien van een modulerende thermostaat in de woonkamer. De thermostaat wordt aangebracht op een hoogte van 1500+ vloer. De functies nachtverlaging en besturing op afstand zijn geblokkeerd in verband met het geschikt maken voor het warmtepompsysteem.

en nog een stukkie

Bronnen
Om genoeg warmtecapaciteit uit de bodem te halen worden meerdere bronnen per appartement aangelegd. Deze bronnen moeten op minimale afstanden uit elkaar worden aangebracht waardoor ook buiten het gebouw in de buitenruimte en/of de algemene ruimte van het blok bronnen zullen
26
worden geboord. Al deze leidingen lopen onder het maaiveld. Met het gebruik en inrichting van de tuin zal je hier rekening mee moeten houden. Over de exacte plaats en diepte zal je later door Klimaatgarant over worden geïnformeerd.
Bij een buitentemperatuur van -10 graden Celsius en een windsnelheid van 5 m/s is ervan uitgegaan dat de volgende ruimte temperaturen bereikt kunnen worden:
• Woonkamer/keuken • Hal
• Buitenberging
• Slaapkamers
• Badkamer • Overloop • Zolder
20 graden Celsius 15 graden Celsius niet verwarmd 20 graden Celsius 22 graden Celsius niet verwarmd niet verwarmd
De verblijfsruimten worden voorzien van vloerverwarming. (met een verdeler zoals aangegeven op de verkooptekeningen). De badkamer wordt voorzien van een elektrische handdoekradiator. Bovenstaande temperaturen kunnen worden gehandhaafd bij gelijktijdige verwarming van alle vertrekken, bij gesloten ramen en deuren, en bij het in gebruik zijn van de minimaal vereiste ventilatievoorzieningen.
Door de aanwezigheid van aan- en afvoerslangen in de afwerkvloeren is het niet toegestaan om in de afwerkvloeren te boren of te spijkeren.
In de technische ruimte en de zolder komen leidingen in het zicht.
De verwarmingsinstallatie voldoet aan artikel 3 van bijlage A van de Garantie en waarborgregeling Nieuwbouw 2016.

En dat is het laatste.

Ps. Ik heb dit niet ontworpen, _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Adriaan71 op 18-02-2021 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
In de computerwereld is dat een stukje hardware dat je naast je bestaande hardware hebt als direct inzetbare vervanging bij problemen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

koevlaas2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:50:
[...]

De airco's van Daikin niet volgens mij, ik heb er hier 3 continue in het stopcontact, ik heb weleens gemeten en het was iets van 2 of 4W per apparaat.
Klopt dat is ook mijn ervaring, de Daikin airco's verbruiken bijna niets in standby.

Dit speelt alleen bij de L/W warmtepomp (van het type wat ik heb in ieder geval).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• koevlaas2
psy schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:26:
[...]

Klopt dat is ook mijn ervaring, de Daikin airco's verbruiken bijna niets in standby.

Dit speelt alleen bij de L/W warmtepomp (van het type wat ik heb in ieder geval).
Met Hitachi Yutaki's (levering ervan) ben ik om die reden gestopt, 24/7/365(6) 75 - 100W is idioot.

• psy

psy

Het is gewoon luiheid van de fabrikant. En het heeft bij mij maanden geduurd om eindelijk antwoord/bevestiging te krijgen. Ik vind de ondersteuning vanuit de importeur waardeloos.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:13:
[...]

Lees ik het nou goed, aanvoertemperatuur instelbaar tussen 55 en 78c 8)7 , verklaard wel de SCOP van 3.1 bij een COP=5 apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
psy schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:38:
Het is gewoon luiheid van de fabrikant. En het heeft bij mij maanden geduurd om eindelijk antwoord/bevestiging te krijgen. Ik vind de ondersteuning vanuit de importeur waardeloos.
Daikin ondersteuning is waardeloos, dat zei @Oxellaar ook altijd.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 09:37
Het wordt pas medio bouwvak 2021, maar dan komt er een Daikin WP te 'draaien' in de 'nieuwe' woning.

Keuze is gevallen op een Altherma LT3 (R32) in 7.5kW; alhoewel de brochure hem kenmerkt als 8kW. Komt een 300L los SWW vat (ook van Daikin) bij te staan. Natuurlijk in 400V (3-fase uitvoering). Meterkast vervanging is onderdeel van plaatsing van de WP.

Alsmede een (in mijn optiek niet persee nodig) 50 liter buffervat van Nefit. Aldus Daikin: "bij lucht/waterwarmtepompen met een losse boiler is het niet mogelijk om daar warmte voor de ontdooicyclus uit te halen. De energie voor de ontdooicyclus moet uit het afgiftesysteem komen."

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 18-02-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 17:52
Noord27 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:15:
Het wordt pas medio bouwvak 2021, maar dan komt er een Daikin WP te 'draaien' in de 'nieuwe' woning.

Keuze is gevallen op een Altherma LT3 (R32) in 7.5kW; alhoewel de brochure hem kenmerkt als 8kW. Komt een 300L los SWW vat (ook van Daikin) bij te staan.

Alsmede een (in mijn optiek niet persee nodig) 50 liter buffervat van Nefit. Aldus Daikin: "bij lucht/waterwarmtepompen met een losse boiler is het niet mogelijk om daar warmte voor de ontdooicyclus uit te halen. De energie voor de ontdooicyclus moet uit het afgiftesysteem komen."

Eerste werk vanaf juni is de uitbouw er aan zetten en dan volledige vloerverwarming leggen op de BG. Wat is aan te raden als vloerverwarming? Dikte slangen, lengte van de groepen, HOH-afstand; zeker ook met de koelingsmogelijkheden in het achterhoofd.
Ik heb hem zelf ook, wel met geïntrigeerde 230L vat i.p.v. los boiler vat. Mijn dikte slangen zijn 16mm, lengte van de groepen zijn maximaal 70-80m en HOH is 10cm. Deze informatie voor de
verbouwingen opgevraagd en gehanteerd.

• koevlaas2
Aldus Daikin: "bij lucht/waterwarmtepompen met een losse boiler is het niet mogelijk om daar warmte voor de ontdooicyclus uit te halen. De energie voor de ontdooicyclus moet uit het afgiftesysteem komen."
Mijn WP haalt anders die warmte prima uit mijn vloer.

Vraag je installateur eens naar het standby verbruik ? Gok je: Weet hij niet of een vaag antwoord.

• psy

psy

Keuze is gevallen op een Altherma LT3 (R32) in 7.5kW; alhoewel de brochure hem kenmerkt als 8kW. Komt een 300L los SWW vat (ook van Daikin) bij te staan. Natuurlijk in 400V (3-fase uitvoering). Meterkast vervanging is onderdeel van plaatsing van de WP.

Ik heb een Daikin Altherma met ingebouwde 260 liter tank, bij mij komt de warmte voor ontdooien ook altijd uit het afgiftesysteem, nooit uit de boiler zelf. Dus wel weer een heel raar statement van Daikin (nothing new here 8)7 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

koevlaas2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:26:
[...]
Vraag je installateur eens naar het standby verbruik ? Gok je: Weet hij niet of een vaag antwoord.
Nog even dan.
Stel he dat ding gaat 15 jaar mee.
Reken even mee.
55 watt * 365 * 24 = 482 kWh
482 kWh x € 0,23 = € 110
Kom je voor 15 jaar uit op € 1650 aan kosten.
Als je de wintermaanden even eraf haalt kom je toch zeker op € 1200 wat je gewoon extra aftikt over die hele periode. Bah :X

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:59

Japie.G

Colour Classic

Mijn daikin draait nu met deze buitentemps op zn laagste vermogen (~2kw thermisch). Maar omdat er geen thermostaat gebruikt wordt schakelt hii niet uit. Bij wat voor buitentemp laten de war only draaiers de warmtepomp uitschakelen? Dit met het oog op het aanstaande warme weekend..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
De vraag of er bij een Elga een speciale Toshiba unit nodig is, kan ik niet beantwoorden (ik denk dat er niets bijzonders aan is). Je kunt er mogelijk wel/ook voor kiezen er een zwaardere unit aan te hangen.
Bij mij zouden afgelopen week nieuwe printplaten in mijn Elga worden geplaatst (stuk na kortsluiting door lekkage), en de Toshiba printplaat zou zowel voor de 304 als de 564 buitenunit dezelfde zijn.
Door de vorst is de afspraak uitgesteld (er moest ook op het dak gewerkt worden om lekkage langs de leidingen te voorkomen). Binnenkort zien of de boel hier weer draait, met nieuwe printplaten en de zware buitenunit.

Laat ons weten wat je uitvindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
psy schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Nog even dan.
Stel he dat ding gaat 15 jaar mee.
Reken even mee.
55 watt * 365 * 24 = 482 kWh
482 kWh x € 0,23 = € 110
Kom je voor 15 jaar uit op € 1650 aan kosten.
Als je de wintermaanden even eraf haalt kom je toch zeker op € 1200 wat je gewoon extra aftikt over die hele periode. Bah :X
€1200,- ben je al na 2 jaar met de vaste lasten van de nu nog aanwezige stadsverwarming kwijt. Zonder daadwerkelijk iets aan warmte af te nemen. En dat kun je niet compenseren met een paar extra PV paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Japie.G schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:15:
Mijn daikin draait nu met deze buitentemps op zn laagste vermogen (~2kw thermisch). Maar omdat er geen thermostaat gebruikt wordt schakelt hii niet uit. Bij wat voor buitentemp laten de war only draaiers de warmtepomp uitschakelen? Dit met het oog op het aanstaande warme weekend..
Ik bij 16 graden buiten temperatuur . Kan je een beetje mee spelen.

Maas dat scheelt uiteraard per woning.

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 19-02-2021 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:59

Japie.G

Colour Classic

Blijkbaar kan de daikin zn 2kW thermisch met dt2 nog steeds kwijt in de vloer hier. Hij accepteert ook zeer lang een ta bijna 1,5 graad boven setpoint (had gedacht dat hij wel zou afslaan een keer. Maar ik heb hem inderdaad ook op 16 tbuiten staan. Gaan we dit weekend wel halen denk ik.. eens zien wat er gebeurt..

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 19-02-2021 07:02 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:06
Goedemorgen allemaal. Ik zou graag jullie mening en tips horen over de volgende situatie:

Wij hebben een prachtige vrijstaande jaren '30 woning gekocht (231m2 en 788m3 woonoppervlak en inhoud) wat helemaal ons droomhuis op een prachtige plek is. Echter is deze woning qua inrichting en isolatie zwaar gedateerd. Er is deels wat oud dubbel glas aanwezig maar daar is het dan ook mee gezegd. Echt het hele huis gaat op zijn kop en zal volledig gerenoveerd worden. Uiteraard ga je dan goed nadenken over isoleren maatregelen en hoe je het huis van warmte wil voorzien. De woning wordt nu verwarmd met een CV-ketel en gaskachels. Uiteraard gaat dat er allemaal uit. Nu zijn we met een aannemer en installateur in gesprek over hoe we het het beste aan kunnen pakken qua verbouwing. We worden naar ons idee erg goed en duidelijk geadviseerd door de installateur en we hebben veel vertrouwen in hem. Het grote punt waar we over blijven twijfelen zijn de isolerende maatregelen en de manier waarop we het huis gaan voorzien van warmte. Doen we er wel goed aan?

Het volgende is het voorstel qua isolatie:
- De dakconstructie is prima ondanks zijn leeftijd. Deze met PIR platen isoleren vanuit de binnenzijde.
- De woning is volledig voorzien van spouwmuren (geen idee of ze schoon zijn van binnen). Echter om een betere isolatiewaarde te halen wil de aannemer voorzetwanden aan de binnenzijde gaan zetten.
- Alle kozijnen worden vervangen met HR++ glas.
- De vloer is nu deels hout / deels beton. Deze gaat er volledig uit en wordt daarna geïsoleerd en voorzien van nieuw beton.

Er liggen 4 voorstellen wat betreft verwarming:
- De traditionele CV-ketel type Nefit 9000i HR 35 met 120 liter boiler
- Warmtepomp installatie lucht/splitsysteem type Metro Therm + 300 liter tapwater (is er nog niet maar komt binnenkort op de markt).
- Warmtepomp Brine/water Alpha Innotec + 303 liter boiler
- Warmtepomp lucht water Alpha Innotect+ 303 liter boiler

Extra:
Daarbij komt in alle gevallen een Zehnder 950 Enthalpie WTW.
Daarnaast wordt de volledig woning voorzien van vloerverwarming (en koeling).

Uiteindelijk zijn we gister samen met de installateur tot de keus van de lucht/splitsysteem type Metro Therm + 300 liter tapwater gekomen in combinatie met de bovenstaande isolerende maatregelen en WTW systeem. Natuurlijk zijn de andere twee warmtepomp opties mooier maar ook gelijk weer veel duurder.

Echter blijft het in ons hoofd zitten of we er wel goed aan doen om het zo aan te pakken. Ik heb zelf niet zoveel met voorzetwanden. Het idee dat het geen steens muur is voelt voor mij vreemd. Ik zou eerder voor het naisoleren van de spouw kiezen maar ik snap dat je niet zulke hoge isolatiewaarden kunt halen. Daarnaast zijn voorzetwanden duurder en nemen ze iets aan ruimte weg in huis.

Doen we er goed aan om het zo rigoureus aan te pakken? Of zouden jullie adviseren om het nog even aan te kijken en op het gas te blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
@Sunri5e Ik denk dat je het beste een apart topic kunt maken om jou persoonlijke situatie goed te behandelen. Zo raakt het een beetje ondergesneeuwd denk ik.

Ik vraag mij vooral af waarom de aannemer met de optie komt voor een warmtepomp die nog niet op de markt is. Vanaf papier lijkt altijd alles mooi maar in de praktijk kunnen zaken anders zijn. Is dit de enige WP die hij kan leveren? Er zijn denk ik goede alternatieven te verkrijgen die wellicht ook voor je portemonnee fijner zijn.

Open een eigen topic en dan krijg je de aandacht die jou situatie nodig heeft :-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Bo0bz schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:32:
@Sunri5e Ik denk dat je het beste een apart topic kunt maken om jou persoonlijke situatie goed te behandelen. Zo raakt het een beetje ondergesneeuwd denk ik.

Ik vraag mij vooral af waarom de aannemer met de optie komt voor een warmtepomp die nog niet op de markt is. Vanaf papier lijkt altijd alles mooi maar in de praktijk kunnen zaken anders zijn. Is dit de enige WP die hij kan leveren? Er zijn denk ik goede alternatieven te verkrijgen die wellicht ook voor je portemonnee fijner zijn.

Open een eigen topic en dan krijg je de aandacht die jou situatie nodig heeft :-)
Ik maak even een apart topic aan. Thnx! Het type pomp is al wel op de markt maar nog niet met zo'n groot buffervat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Noord27 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:06:
[...]

€1200,- ben je al na 2 jaar met de vaste lasten van de nu nog aanwezige stadsverwarming kwijt. Zonder daadwerkelijk iets aan warmte af te nemen. En dat kun je niet compenseren met een paar extra PV paneeltjes.
Ja dat is waar. Was ook een belangrijke reden voor mij om te verhuizen.... wij hadden ook SV. Wel comfortabel, maar voor de hoofdprijs. Nu heb ik veel meer vrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 29-09 09:17

DJT

Sunri5e schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:19:
Goedemorgen allemaal. Ik zou graag jullie mening en tips horen over de volgende situatie:

Wij hebben een prachtige vrijstaande jaren '30 woning gekocht (231m2 en 788m3 woonoppervlak en inhoud) wat helemaal ons droomhuis op een prachtige plek is. Echter is deze woning qua inrichting en isolatie zwaar gedateerd. Er is deels wat oud dubbel glas aanwezig maar daar is het dan ook mee gezegd. Echt het hele huis gaat op zijn kop en zal volledig gerenoveerd worden. Uiteraard ga je dan goed nadenken over isoleren maatregelen en hoe je het huis van warmte wil voorzien. De woning wordt nu verwarmd met een CV-ketel en gaskachels. Uiteraard gaat dat er allemaal uit. Nu zijn we met een aannemer en installateur in gesprek over hoe we het het beste aan kunnen pakken qua verbouwing. We worden naar ons idee erg goed en duidelijk geadviseerd door de installateur en we hebben veel vertrouwen in hem. Het grote punt waar we over blijven twijfelen zijn de isolerende maatregelen en de manier waarop we het huis gaan voorzien van warmte. Doen we er wel goed aan?

- De dakconstructie is prima ondanks zijn leeftijd. Deze met PIR platen isoleren vanuit de binnenzijde.
- De woning is volledig voorzien van spouwmuren (geen idee of ze schoon zijn van binnen). Echter om een betere isolatiewaarde te halen wil de aannemer voorzetwanden aan de binnenzijde gaan zetten.
- De vloer is nu deels hout / deels beton. Deze gaat er volledig uit en wordt daarna geïsoleerd en voorzien van nieuw beton.

- Warmtepomp installatie lucht/splitsysteem type Metro Therm + 300 liter tapwater (is er nog niet maar komt binnenkort op de markt).

Extra:

Uiteindelijk zijn we gister samen met de installateur tot de keus van de lucht/splitsysteem type Metro Therm + 300 liter tapwater gekomen in combinatie met de bovenstaande isolerende maatregelen en WTW systeem. Natuurlijk zijn de andere twee warmtepomp opties mooier maar ook gelijk weer veel duurder.

Echter blijft het in ons hoofd zitten of we er wel goed aan doen om het zo aan te pakken. Ik heb zelf niet zoveel met voorzetwanden. Het idee dat het geen steens muur is voelt voor mij vreemd. Ik zou eerder voor het naisoleren van de spouw kiezen maar ik snap dat je niet zulke hoge isolatiewaarden kunt halen. Daarnaast zijn voorzetwanden duurder en nemen ze iets aan ruimte weg in huis.

Doen we er goed aan om het zo rigoureus aan te pakken? Of zouden jullie adviseren om het nog even aan te kijken en op het gas te blijven?
Wij hebben een vergelijkbare uitdaging gehad (jaren '30, 300m2/1100m3, rijtjeswoning).

Mijn ervaringen:
  • Wij hebben het dak met glaswol geïsoleerd (Rd=7+) ipv PIR platen. PIR biedt geen enkele geluidsisolatie, glaswol wel.
  • Gevel met metalstud voorzetwanden geïsoleerd met daarachter 10cm PIR. Dát is ook de juiste methode van thermisch isoleren van gevels met MS voorzetwanden. Als je het isolatiemateriaal tússen de studs aanbrengt zijn de studs allemaal koudebruggen. Neem dit serieus want metaal geleid >30x beter dan 10cm PIR. Met het isoleren van de spouw kom je niet heel ver qua isolatiewaarde.
  • Ons huis heeft muren van circa 50cm dik en de kozijnen/ramen (HR++) zitten aan de buitenzijde. Daarmee zijn de dagkanten van de ramen de grootste koudebruggen in ons huis. Van de ramen komt minder koude dan van de dagkanten.Dagkanten zijn afgewerkt met 1cm en 2cm PIR met Fermacell daarop verlijmd.
  • Stel alles in het werk om zoveel mogeiljk 'gaten' in de schil te vullen (met wol, PUR, etc..) om tocht te voorkomen.
  • Leg, als dat nog kan, op alle etages vloerverwarming aan. Vloerverwarming is, bij een dergelijk grote verbouwing, niet persé duurder dan LTV radiatoren.
  • Waarom van Zehnder niet de nieuwere ComfoAir Q serie? Wij hebben de Q600+Enthalpie. Neem er ook de ComfoConnect bij voor gebruik met een (hele goede) app
Wij houden het hier prima warm met een Mitsu 112YAA L/W unit. Gaat echt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
psy schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:01:
[...]

Ja dat is waar. Was ook een belangrijke reden voor mij om te verhuizen.... wij hadden ook SV. Wel comfortabel, maar voor de hoofdprijs. Nu heb ik veel meer vrijheid.
Je kan het gewoon laten afsluiten. Heb ik eerder laten doen en gaat nu ook gebeuren. Daarvoor hoef je niet te verhuizen.

😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Leuk stukje in het AD over iemand die een wp heeft laten installeren icm een oud huis.

Alleen onbegrijpelijk dat deze foto is geplaatst, ik denk niet dat veel mensen bij die boiler op een krakkemikkig tafeltje een goed gevoel krijgen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/ntJlSsBupuxMi1ar0wJ9XLIYhAo/diocontent/200076252/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp
Elektrische warmtepomp werkt niet in oude huizen? ‘Ik dacht, ik doe het gewoon’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 22:00
Wolly schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:58:
Leuk stukje in het AD over iemand die een wp heeft laten installeren icm een oud huis.

Alleen onbegrijpelijk dat deze foto is geplaatst, ik denk niet dat veel mensen bij die boiler op een krakkemikkig tafeltje een goed gevoel krijgen 8)7

[Afbeelding]
Elektrische warmtepomp werkt niet in oude huizen? ‘Ik dacht, ik doe het gewoon’
Ik zou het zo ook niet willen. 200kg+ op zo'n dun houten frame.

Verder ben ik bang dat een dergelijk artikel ook verkeerde gevolgen kan hebben.
Een bevriende architect die 8kW heeft dus dan maar 9kW nemen.
Zijn de omstandigheden wel vergelijkbaar? Een te hoge capactieit is niet goed, maar ene te lage ook zeker niet.
Bij mij komt dit over van ach, ik probeer maar wat en als het goed gaat blij doen, maar als het fout gaat klagen dat warmtepompen niet werken.

Edit:
Bij mij is de zijkant van het vat mooi egaal vlak. Is dat bij jullie ook, of is zo'n krater landschap normaal?

[ Voor 4% gewijzigd door format5 op 19-02-2021 12:10 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-10 14:49
format5 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Ik zou het zo ook niet willen. 200kg+ op zo'n dun houten frame.

Verder ben ik bang dat een dergelijk artikel ook verkeerde gevolgen kan hebben.
Een bevriende architect die 8kW heeft dus dan maar 9kW nemen.
Zijn de omstandigheden wel vergelijkbaar? Een te hoge capactieit is niet goed, maar ene te lage ook zeker niet.
Bij mij komt dit over van ach, ik probeer maar wat en als het goed gaat blij doen, maar als het fout gaat klagen dat warmtepompen niet werken.

Edit:
Bij mij is de zijkant van het vat mooi egaal vlak. Is dat bij jullie ook, of is zo'n krater landschap normaal?
En dan nog die foto bij het artikel op het dak. Waterleidingen van de collector loopt voor de buitenunit langs die "koude" lucht eroverheen blaas en wanneer je nog inzoomt lijkt de buitenunit ook te dicht op die schoorsteen te staan? 8)7 |:(

Vind het een hoop geknutsel. Echt geen toonbeeld van hoe het moet.

[ Voor 4% gewijzigd door UdiBenLudi op 19-02-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 22:00
UdiBenLudi schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:20:
[...]

En dan nog die foto bij het artikel op het dak. Waterleidingen van de collector loopt voor de buitenunit langs die "koude" lucht eroverheen blaas en wanneer je nog inzoomt lijkt de buitenunit ook te dicht op die schoorsteen te staan? 8)7 |:(

De leidingen zo zal niet bevorderlijk zijn inderdaad.
De afstand dacht ik ook, het is alleen moeilijk te zien op een foto, daar kan wat optisch bedrog bij komen.

Neemt niet weg dat het zonnepaneel de uitstroom ook flink kan beinvloeden.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Sunri5e schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:19:

Extra:

Ondanks licht off-topic, toch even een reactie:
Het voorgestelde type Zehnder is oud en volgens mij end-of-life. Maakt ook meer geluid dan de huidige generatie en is niet goedkoper. Dus beter de nieuwe generatie (comfoair-q) kopen. Vergeet hierbij de dempers niet. Itt de voorschriften heb je voor echte stilte in het aanvoerkanaal twee in serie nodig.
Qua isolatie: Dat systeem met die voorzetwanden vind ik helemaal niets. Dat geeft zo waanzinnig veel koudebruggen (bij vloer, alle binnenmuren, kozijnen, plafonds, metal stucs etc) dat je daardoor nog steeds veel warmte verliest. Verder kost het ook nog ruimte en is het zeer moeilijk je woning hiermee luchtdicht te krijgen. Overal waar ik zoiets gezien heb, tochtte het bij harde wind uit de stopcontacten.
Zeker omdat je ook de kozijnen wilt vervangen is dit hét moment om het huis aan de buitenkant te isoleren, met zo'n systeem waarbij er buitenstucwerk op die isolatie komt. Dan ben je in 1 klap van al die koudebruggen af, heb je een luchtdichte woning en verlies je geen kostbare binnenruimte.

Hoe ga je het vermogen van de WP bepalen? Want zeker met de enorme onzekerheid van het voorzetwandsysteem lijkt me dat nogal een opgave.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-10 21:08
@UdiBenLudi De warmtepomp van de gedupeerde is bewust dicht bij de schoorsteen geplaatst :+ .
Als de openhaard aangaat krijgt de wp nog extra warme lucht (en misschien hete rookgassen als de wind "gunstig" staat) = > betere COP O-) .

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 19-02-2021 14:12 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
UdiBenLudi schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Je ziet ook dat de schuimisolatie is weggepikt door de vogels. Ach die man heeft zijn moment of fame :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Andrehj schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Ondanks licht off-topic, toch even een reactie:
Het voorgestelde type Zehnder is oud en volgens mij end-of-life. Maakt ook meer geluid dan de huidige generatie en is niet goedkoper. Dus beter de nieuwe generatie (comfoair-q) kopen. Vergeet hierbij de dempers niet. Itt de voorschriften heb je voor echte stilte in het aanvoerkanaal twee in serie nodig.
Qua isolatie: Dat systeem met die voorzetwanden vind ik helemaal niets. Dat geeft zo waanzinnig veel koudebruggen (bij vloer, alle binnenmuren, kozijnen, plafonds, metal stucs etc) dat je daardoor nog steeds veel warmte verliest. Verder kost het ook nog ruimte en is het zeer moeilijk je woning hiermee luchtdicht te krijgen. Overal waar ik zoiets gezien heb, tochtte het bij harde wind uit de stopcontacten.
Zeker omdat je ook de kozijnen wilt vervangen is dit hét moment om het huis aan de buitenkant te isoleren, met zo'n systeem waarbij er buitenstucwerk op die isolatie komt. Dan ben je in 1 klap van al die koudebruggen af, heb je een luchtdichte woning en verlies je geen kostbare binnenruimte.

Hoe ga je het vermogen van de WP bepalen? Want zeker met de enorme onzekerheid van het voorzetwandsysteem lijkt me dat nogal een opgave.
Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf ook geen voorstander van voorzetwanden. Echter gezien het aanzicht van ons jaren 30 huis is de buitengevel isoleren echt vloeken in de kerk. Dat zou de hele uitstraling teniet doen en is voor ons absoluut geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-10 22:38
Iemand een idee hoe ik de interne pomp van mijn puhz-shw112yaa automatisch laat uitschakelen als de setpoint bereikt is. Heb namelijk nog heatpipes die overdag voeding geven met een beetje weer.
Of moet ik dan extra sensoren plaatsen omdat de ta en tr intern gemeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FXZeRRo85 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:04:
Iemand een idee hoe ik de interne pomp van mijn puhz-shw112yaa automatisch laat uitschakelen als de setpoint bereikt is. Heb namelijk nog heatpipes die overdag voeding geven met een beetje weer.
Of moet ik dan extra sensoren plaatsen omdat de ta en tr intern gemeten worden?
Je vermeldt niet hoe je regeling werkt of hoe je installatie in elkaar zit en hier is de kristallen bol net vanmiddag kapot gevallen....
Maar kun je niet iets met de thermostaatingang doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Je vermeldt niet hoe je regeling werkt of hoe je installatie in elkaar zit en hier is de kristallen bol net vanmiddag kapot gevallen....
Maar kun je niet iets met de thermostaatingang doen?
Via WAR denk ik dat hij draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dunklefaser schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:08:
@UdiBenLudi De warmtepomp van de gedupeerde is bewust dicht bij de schoorsteen geplaatst :+ .
Als de openhaard aangaat krijgt de wp nog extra warme lucht (en misschien hete rookgassen als de wind "gunstig" staat) = > betere COP O-) .
Aanzuigen van rook zal binnen no time de rendementswinst omzetten in een groot verlies omdat rook enorm vies is. Sterker nog je apparaat gaat er stuk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4DvLRlcr3lCpouKgSfvPcD6WD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpElL9dcB7e1dVrwlVY05eVx.jpg?f=fotoalbum_large

@Andrehj @koevlaas2 sorry voor de late reactie, dit is mijn schema. Ik draai nu op voorlooptemp 35graden.
Gisteren zag ik dat de buitenunit uitgeschakeld was en de interne pomp bleef draaien(wat me al vaker is opgevallen). De pomp schakelde zelfs over naar het SWW buffervat(CV vat was 40+graden door zonnecollectoren) waardoor deze in korte tijd 1-1,5 uur een 6 graden daalde. Nu heb ik de leidingen nog niet geïsoleerd, dit gebeurt hopelijk deze week als ik de materialen heb.

Misschien hebben jullie nog aanbevelingen qua aansluitingen?

De kogelkranen heb ik niet ingetekend.

PS. Hopelijk heb je je niet bezeerd met het late vallen van de kristallen bol ;)

[ Voor 9% gewijzigd door FXZeRRo85 op 20-02-2021 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:03:
[Afbeelding]

@Andrehj @koevlaas2 sorry voor de late reactie, dit is mijn schema. Ik draai nu op voorlooptemp 35graden.
Gisteren zag ik dat de buitenunit uitgeschakeld was en de interne pomp bleef draaien(wat me al vaker is opgevallen). De pomp schakelde zelfs over naar het SWW buffervat(CV vat was 40+graden door zonnecollectoren) waardoor deze in korte tijd 1-1,5 uur een 6 graden daalde. Nu heb ik de leidingen nog niet geïsoleerd, dit gebeurt hopelijk deze week als ik de materialen heb.

Ik heb geen idee wat je probleem is, maar als ik dit schema (wat volgens mij nog niet eens compleet is, ik mis de circulatiepomp(en) van je afgiftesysteem) zie dan weet ik wel waarom ik bij onze WP het KISS-principe (Keep It Simple Stupid) heb gehanteerd....
Blijkbaar kom je er nu zelf (ik neem aan dat je dit zelf bedacht hebt) al niet meer uit. Stel dat jij morgen om wat voor reden dan ook niet meer in staat bent om je WP te bedienen, hoe moet iemand anders hier dan ooit nog uit komen?
Het enige wat ik je kan adviseren is dit schema drastisch te vereenvoudigen, maar dat is vast niet het antwoord waar je op zit te wachten. :|

Nog een argument: Wat is het doel van dit enorm complexe systeem? Normaliter wordt dat gedaan om extra energie te besparen, maar jij draait nog steeds met een Ta van 35, terwijl bij ons met een Ta van 25 de WP maar een paar uurtjes per dag aan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[Afbeelding]

PS. Hopelijk heb je je niet bezeerd met het late vallen van de kristallen bol ;)
De extra pompen schakel je ook via de wp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Nee, de pomp wordt geschakeld door de thermostaat. Met als reden dat ik meer controle zou hebben over de temperatuur in huis. Omdat de zonnecollectoren vele hogere temperaturen het vat in kunnen duwen.
De vloerverwarmingsunit is een open verdeler. Een kameraad welke alles heeft aangesloten raad aan om wederom een open verdeler te plaatsen na de verbouwing komende zomer (nieuwe vvw h.o.h. 7,5). Hij is bang dat de radiatoren anders geen warmte meer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Andrehj Het argument wat je schrijft is precies wat ik beoog te creëren. Het is niet zozeer mijn idee maar die van de installateur. Dat ik nu een wat hogere Ta heb is deels te verklaren door de geïsoleerde buizen, het gaat via een omweg naar de verdelers toe wat aangepast gaat worden met bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:49
[Afbeelding]

Misschien ergens een foutje in prioriteit van sww maken? Want je vat afkoelen is niet de bedoeling natuurlijk. Verder wel een hele toffe installatie, die wil ik ook wel haha.

En onder war draait je circulatie altijd constant, dan moet je een kamer thermostaat de boel uit laten zetten als je dat wilt voorkomen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@reneeke1970 Dank je wel. Ik draai geen War, ik draai op voorlooptemp. Ik vermoed dat om die reden de interne pomp ook moet blijven draaien om uit te lezen wat de temperatuur van het cv vat is. Zou betekenen dat ik nog 2 sensors moet plaatsen in dat vat en aansluiten op de binnen unit. De reeds geplaatste sensoren zijn allemaal voor de Sr658. Op T2 zit een nog een extra sensor voor de binnen unit om het SWW vat te meten. Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:37:
@reneeke1970 Dank je wel. Ik draai geen War, ik draai op voorlooptemp. Ik vermoed dat om die reden de interne pomp ook moet blijven draaien om uit te lezen wat de temperatuur van het cv vat is. Zou betekenen dat ik nog 2 sensors moet plaatsen in dat vat en aansluiten op de binnen unit. De reeds geplaatste sensoren zijn allemaal voor de Sr658. Op T2 zit een nog een extra sensor voor de binnen unit om het SWW vat te meten. Dat werkt prima.
Je kunt de war ook zo zetten dat hij altijd 35 graden maakt, is hetzelfde.
Maar met beide methode kun je toch zowel de secundaire pomp als ook de wp laten schakelen via je thermostaat. Kwestie van relais er tussen. Scheelt heel wat zinloze circulatie uren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
binnentemp hier is gehaald. warmte pomp en sww staan standby. tocu hoor ik al water borrelen in het buffervat (klein anti pendel vat)

Is dit verder normaal? (sw75yaa ersd vm2d)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Hoeveel flow geeft hij aan met code 540?
icecreamfarmer in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Lijkt me dat als je iets hoort borrelen er ook flow moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Volgens mij stond er 540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
reneeke1970 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Je kunt de war ook zo zetten dat hij altijd 35 graden maakt, is hetzelfde.
Maar met beide methode kun je toch zowel de secundaire pomp als ook de wp laten schakelen via je thermostaat. Kwestie van relais er tussen. Scheelt heel wat zinloze circulatie uren.
De secundaire pomp staat nu los van de binnen unit. Deze schakelt draadloos als er warmtevraag is vanuit de thermostaat. Nu ben ik sowieso niet blij met de honeywell T6R omdat deze een te grote hysterese heeft.

Begrijp ik je goed als je zegt dat je de secundaire pomp aan kunt aansluiten op de binnen unit(met een relais er tussen, om zo een gelijke flow te krijgen en daarmee de aansturing gelijk is. En dat je de thermostaat in de kamer laat regelen of er warmtevraag is?
Volgens mij moet ik de controller van de binnen unit dan ook kunnen verplaatsen naar de kamer om zo de de temp te regelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:59:
[...]

De secundaire pomp staat nu los van de binnen unit. Deze schakelt draadloos als er warmtevraag is vanuit de thermostaat. Nu ben ik sowieso niet blij met de honeywell T6R omdat deze een te grote hysterese heeft.

Begrijp ik je goed als je zegt dat je de secundaire pomp aan kunt aansluiten op de binnen unit(met een relais er tussen, om zo een gelijke flow te krijgen en daarmee de aansturing gelijk is. En dat je de thermostaat in de kamer laat regelen of er warmtevraag is?
Volgens mij moet ik de controller van de binnen unit dan ook kunnen verplaatsen naar de kamer om zo de de temp te regelen toch?
Uh.... Dat is niet wat ik zei maar dat is wel mogelijk ja, je wp schakelt in door thermostaat en die stuurt weer je secundaire aan, meeste wp hebben daar tenminste een aansluiting voor.
Maar wat ik doe is een externe nauwkeurige thermostaat, die stuurt een relais aan. Op één pool zit de secundaire aangesloten, en aan een andere pool zit het maak en verbreek contact die de wp aan zet via zijn externe thermostaat aansluiting.

En om het nog wat lastiger te maken heb ik parallel over het relais weer andere thermostaat zitten die alleen de wp aan kunnen zetten om alleen mijn buffer te kunnen verwarmen zonder dat secundaire mee loopt.
En ook andersom dat niet de wp draait maar wel de secundaire, dat is weer nodig met de hout kachel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou even op zoek dan naar het waarom de pomp loopt, als er geen warmtevraag is.
@Robindd of @Grolsch of @koevlaas2 Help?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@reneeke1970 Helder.
De hout kachel zou je natuurlijk ook kunnen "vervangen" voor een zonnecollector? Maar volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:31:
@reneeke1970 Helder.
De hout kachel zou je natuurlijk ook kunnen "vervangen" voor een zonnecollector? Maar volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te worden.
Ja dat kan, als jou collector zowel warmte produceert dat het anders verloren gaat de pomp aan en in de vloer duwen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Hierbij een offerte die wij hebben ontvangen voor het plaatsen van een warmtepomp + complete installatie qua warmteafgifte in huis. Wat vinden jullie hier van?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:37:
Er is wellicht een dipswitch mbt het buffervat geactiveerd, kijk dit svp even na ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:46
Sunri5e schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:36:
Hierbij een offerte die wij hebben ontvangen voor het plaatsen van een warmtepomp + complete installatie qua warmteafgifte in huis. Wat vinden jullie hier van?

***members only***
Wat vindt je er zelf van? Heb je idee wat de extra kosten zijn en kan je die dragen? Excl.....
Een bron warmtepomp kost geld, als ze daar ook de bron voor slaan, knijp dan maar in je handjes.
Klopt je vermogen?
Hmm beschrijving ruikt naar lucht/water

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 20-02-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 22:58

***members only***
Vooropgesteld, ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik zie geen gekke dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is het nu brine water of lucht water? Ik lees alle 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Er is wellicht een dipswitch mbt het buffervat geactiveerd, kijk dit svp even na ?
Van sw1 staan ze allemaal uit op de sww tank na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Grolsch schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:21:
Is het nu brine water of lucht water? Ik lees alle 2?
Het is lucht water met split. Foutje in de offerte denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
Edit: fout gelezen...

[ Voor 77% gewijzigd door Blihi op 20-02-2021 17:14 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:51

***members only***
Als ik even snel reken voor het warmtepomp deel kom ik op:
- 5kW Panasonic monoblock warmtepomp 3000 euro
- boilervat 200-300 liter a 1000-1500 euro
- 2 dagen installatiewerk a 50 euro per uur 800 euro
- subsidie 1800 euro
- leidingwerk, beugels/voet, gaten boren etc. 500 - 1000 euro
Zit je totaal na subsidie op zo'n 3.5k tot 4.5k euro inclusief installatie denk ik. Voor een 7 of 9kW of bijvoorbeeld een Mitsubishi split kom je wellicht een paar honderd tot duizend euro duurder uit.

Daarmee vind ik de prijs uit de offerte eerlijk gezegd nog wat aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Nou even op zoek dan naar het waarom de pomp loopt, als er geen warmtevraag is.
@Robindd of @Grolsch of @koevlaas2 Help?
Na 'reboot' doet ie weer hetzelfde. Maar lees hierboven dat bij naregeling de pomp blijft circuleren? Dat zou het verklaren, maar wel raar als de unit niet aan het stoken is. Want waarom zou je pompen als er geen warmte wordt gemaakt door de wp. De naregeling moet nog wel worden ingeregeld trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Heronimo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Als ik even snel reken voor het warmtepomp deel kom ik op:
- 5kW Panasonic monoblock warmtepomp 3000 euro
- boilervat 200-300 liter a 1000-1500 euro
- 2 dagen installatiewerk a 50 euro per uur 800 euro
- subsidie 1800 euro
- leidingwerk, beugels/voet, gaten boren etc. 500 - 1000 euro
Zit je totaal na subsidie op zo'n 3.5k tot 4.5k euro inclusief installatie denk ik. Voor een 7 of 9kW of bijvoorbeeld een Mitsubishi split kom je wellicht een paar honderd tot duizend euro duurder uit.

Daarmee vind ik de prijs uit de offerte eerlijk gezegd nog wat aan de hoge kant.
Bedankt voor je reactie. En dan hebben we het over een monoblock die volgens mij duurder is dan een split (zoals gegeven in de offerte). Of heb ik het mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
xoror schreef op zondag 21 februari 2021 @ 04:21:
[...]

Na 'reboot' doet ie weer hetzelfde. Maar lees hierboven dat bij naregeling de pomp blijft circuleren? Dat zou het verklaren, maar wel raar als de unit niet aan het stoken is. Want waarom zou je pompen als er geen warmte wordt gemaakt door de wp. De naregeling moet nog wel worden ingeregeld trouwens.
Volgens mij geeft reneeke hier een antwoord ook op jouw mysterie.
reneeke1970 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Pagina: 1 ... 78 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.