Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.906 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 10:04
Twan dz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:18:
[...]

Ik krijg ik geen geval de juiste dT. Staat hier al uren te pruttelen de woonkamer halve graad te verhogen.

https://imgur.com/a/Nz5OPRw
@Twan dz van welke app is jouw screenshot?
Dat ziet er handig uit.. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 08:57
Andrehj schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Je hebt waarschijnlijk een slecht thermisch contact tussen sensor en vat. Had ik ook en heb ik opgelost, zie deze post.
Weet je wel merk en type boiler vat je hebt?

Net contact gehad met @Bo0bz en die heeft hetzelfde type vat gehad al ik nu heb en daar zat een productie fout in en gaf dezelfde problemen die ik nu heb. Ik heb al meerdere sensorpoorten geprobeerd met hetzelfde resultaat. Ook de sensor Steven aangedrukt zonder effect. De sensor geeft een veel hogere temperatuur als ik hem tegen de buitenkant van het boiler vat hou. Dus die sensorpoorten zijn echt foutief.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:46
75VAA gewoon rijtjes huis redenlijk ( blijkbaar goed) geïsoleerd.

Boven 0 graden krijg ik gependel bij 18/24 h aan.
Vandaar dat ik al tijden in tijd blokken werk van 2 a 3 uur aan/ uit. Voordeel dat waf af en toe zich realiseert dat de vloer warm aanvoelt 😁.
Onder 0 gaat hij 18/24h gewoon aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_sikggLgRkvYXqlVb8S-Wg9UqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezvcLzzj7xSOgCnDITbQZjXL.jpg?f=fotoalbum_large
Nog steeds 18 h aan gehad.
Dus gisteren gependel als een gek. Van 19:45 tot 21:15  een shift2 gedaan...een record.. en weer terug gezet.
Als ik het minimale geleverde vermogen bereken kom ik hier op uit
17:15   3°   4,2kW th
07:15.  3°   4,0kW th
12:00   8°   3,4kW th
We weten dat rond de 5 graden de ventilator van de buiten unit tussen 450 en 700 rpm schakelt.

Dus net zoals @Grolsch de buiten temperatuus sensor met een shift van 3 graden verzetten lijkt wel aantrekkelijk.

Mijn minimale vermogen zakt en daar door ook minder gependel lijkt wel heel aannemelijk
Goed een kleinere wp kopen kan ook ..lol
Wie kan er weer wat koud weer bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Andrehj schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:37:
[...]
Maar tegenwoordig koel je toch de vloeren met je WP?
Ik niet :>

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:43
Ramon_1984 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Zit er wel voldoende koudemiddel in de unit ?
Hoe zou dat te controleren zijn? Wat ik eerder daarover heb gelezen is dat je dan ook niet het maximum vermogen zou kunnen halen. Echter heb ik wel pieken gezien tot 11,8 kW, dus het vermogen haalt hij wel. Echter kan hij het niet goed vasthouden.

Wel ben ik er inmiddels ook achter dat mijn berekende cumulatieve vermogen in Grafana soms wat afwijkt. Ik vermoed door missende waarden in de logging. Ik zal daarvoor in het Kamstrup uitlees topic wel een vraag stellen hoe ik dat kan verbeteren. Overigens is de afwijking niet dusdanig dat ik dan wel ineens een goede Cop haal.

[ Voor 5% gewijzigd door rykers op 16-02-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-10 17:09
X21r schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:07:
75VAA gewoon rijtjes huis redenlijk ( blijkbaar goed) geïsoleerd.

Boven 0 graden krijg ik gependel bij 18/24 h aan.
Vandaar dat ik al tijden in tijd blokken werk van 2 a 3 uur aan/ uit. Voordeel dat waf af en toe zich realiseert dat de vloer warm aanvoelt 😁.
Onder 0 gaat hij 18/24h gewoon aan.
[Afbeelding]
Nog steeds 18 h aan gehad.
Dus gisteren gependel als een gek. Van 19:45 tot 21:15  een shift2 gedaan...een record.. en weer terug gezet.
Als ik het minimale geleverde vermogen bereken kom ik hier op uit
17:15   3°   4,2kW th
07:15.  3°   4,0kW th
12:00   8°   3,4kW th
We weten dat rond de 5 graden de ventilator van de buiten unit tussen 450 en 700 rpm schakelt.

Dus net zoals @Grolsch de buiten temperatuus sensor met een shift van 3 graden verzetten lijkt wel aantrekkelijk.

Mijn minimale vermogen zakt en daar door ook minder gependel lijkt wel heel aannemelijk
Goed een kleinere wp kopen kan ook ..lol
Wie kan er weer wat koud weer bestellen
Welke Ta gebruik je :?

Ik zou de Ta dusdanig verhogen dat je geen gependel hebt bij desbetreffende buitentemperaturen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 09:08
Grolsch schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Ik zou de Ta dusdanig verhogen dat je geen gependel hebt bij desbetreffende buitentemperaturen.
Ik zie de Ta onder 30gr, klopt dat @X21r ? Die zou ik idd eens wat hoger proberen?
Wat heb je op je vloer liggen en hoeveel m2 heb je open staan totaal? Op zich is in blokken niet verkeerd qua temperatuur van je vloer natuurlijk.

En is dat je echte kamertemp., of die van Mitsu die wel wat af wijkt? Want die gaat tot 23+ graden

[ Voor 9% gewijzigd door Robindd op 16-02-2021 14:42 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:46
[...]

[...]

Ta 31 ° mijn sensors op buitenkant pijp dus graadje lager.
2 verdiepingen vloer verwarming 21 liter per minuut.

Nu was dit een mooie test..normaal heb ik tijds blokken... en TA hoger ..na een uur of iets langer komt hij pas op Ta

Sensors geijkt op elkaar.. dus minder dan 0,15°verschil.

Soortgelijk 75vaa gedrag ( te hoog minimaal vermogen)zie ik op mijn 2e adres met weining vloer verwarming en veel jaga radiators.

Dus systeem komt er aan met afhankenlijk van buiten temp de tijdblokken aan/ uit zetten.. en max binnen thermostaat.( ook ivm zon)
Moet wel de grenzen weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
X21r schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:54:
[...]

[...]

Nu was dit een mooie test..normaal heb ik tijds blokken... en TA hoger ..na een uur of iets langer komt hij pas op Ta

Soortgelijk 75vaa gedrag ( te hoog minimaal vermogen)zie ik op mijn 2e adres met weining vloer verwarming en veel jaga radiators.

Dus systeem komt er aan met afhankenlijk van buiten temp de tijdblokken aan/ uit zetten.. en max binnen thermostaat.( ook ivm zon)
Het is inderdaad ff proberen, en je moet exact weten wat de minimale frequentie bij welke Tbuiten is. En als je dat weet kun je je stooklijn daarop aanpassen.

Zo heb ik het tenminste gedaan.

Hij gaat ook zonder te pendelen nog 1,5 graad over Ta setpoint heen voordat hij afslaat.

Bij mij gaat bij setpoint Ta 30 het nog goed t/m Ta 31,5, vanaf Ta 32 zegt de WP ik ga uit (pendelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 30-09 09:08
X21r schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:54:
[...]

[...]

Een graadje hoger geeft meer afgifte en grotere kans dat het stabiel blijft draaien. Dat zou je kunnen proberen.
Wat ik wel zie met mijn 75YAA is dat hij soms omhoog schiet in frequentie en vervolgens een overrun krijgt en af slaat en opnieuw begint. Niet pendelen door te weinig afgifte direct, maar volgens mij "schrikt" van het (te) ver terug zakken in frequentie en daarmee de afgifte kortstondig helemaal weg zakt en dan gaat optoeren om vervolgens te over-shooten.
Als het eenmaal begint gaat dat soms wel even door hier. Ik zie dat de persgastemp. dan even een graad of 2 helemaal in kakt.

Je minimale vermogen zou wel lager kunnen/mogen liggen dan wat je zelf op geeft in ieder geval.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 06:51
Twan dz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:06:
[...]

De DF's zijn van afgelopen week neem ik aan? Sinds gisteren ochtend (14e) tot aan nu dus bijna anderhalve dag letterlijk 1defrost gehad. Ook de Toshiba unit
klopt, Elga loopt bij mij op zijn tenen dus zodra het een beetje vochtig is.... dit seizoen 6m3 gas bij moeten stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Zo met deze temperaturen pruttelt de Wp weer lekker op 500Watt. Dat scheelt een stukkie met verleden week hahahah.
Ta 27 weer door WAR.

[ Voor 9% gewijzigd door Adriaan71 op 16-02-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
Tomexergie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:05:
[...]

De flow is veel te laag dat kun je zien aan de dT=7C . Hoe staat de pomp? Heeft de installatie te veel weerstand?
Pomp staat op 6 naar rechts. De verdeler weet ik dat het een probleem is. Daar gaat het van 22 mm oud gesoldeerd naar 15 mm uponor naar de vloerverwarming verdeler. Een met een eigen pomp. Maar wel gesloten door een ltv ventiel.

Verder staan alleen een badkamer verwarming aan. zorgt dat voor eventueel hoge weerstand?
ollem schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:01:
[...]

@Twan dz van welke app is jouw screenshot?
Dat ziet er handig uit.. :-)
Is de plugwise icm Anna. En dan de HTML via de app. Kun je voor de Elga best veel instellingen veranderen. Maar verre van ideaal. WAR werkt bijvoorbeeld voor geen meter met de Anna.
Tomexergie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Met 31,9C retour en 38,6C in/uit de Elga is de flow erg laag. 460 l/h= 7,8 l/min
Wat is de toevoer (Meng temp met HR flow)) naar de CV installatie?

Controle om de oorzaak te vinden in het hydraulische systeem:
* Kan de Elga pomp hoger gezet worden?
* Staat de HR pomp nog parallel mee te draaien ook als de HR "uit" is? En drukt zodoende Elga weg?
* Heeft de CV installatie niet teveel weerstand? Alle kranen/ventielen open?
* Filter schoonmaken
* Ontwerp leidingsysteem oorzaak? Te dunne leidingen dus is het altijd zo geweest.
Hoe kom je bij die flow uit?

Met de hr ketel er bij (afgelopen week) dan kruipt in 5 minuten de flow op naar 48 graden om vervolgens elke 5 minuten weer aan te gaan (de ketel dan) de wp blijft natuurlijk gewoon aan.

Nu met de huidige buiten temperatuur Ta 31 graden en retour wel 28 graden dus een nette dT van 3. Als de Ta omhoog moet gaat het fout.

Pomp kan niet hoger, stand 6 van 6.

HR ketel draait niet mee als alleen de elga aan staan, in de zomer alleen goed voor tapwater. In de winter moet ie uit blijven tot -4.

Niet alle radiatoren Staan open. Op ruimten waar ik niet kom staan ze dicht.

Filter nog nooit schoon gemaakt. Draait nu 18 maanden ongeveer.

Te dunne leiding is goed mogelijk. Maar ik heb zelf nog nooit een leiding vervangen. Ook geen flauw idee hoe dat moet. Nu nog 21/22 mm dikke gelaste buizen.

[ Voor 69% gewijzigd door Twan dz op 16-02-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:38
Ik twijfel om dit als apart topic te maken of om het hier te delen.
Graag zou ik jullie hulp willen inschakelen.
Sinds 1-2-21 in principe gasloos(nog afsluiten).
In bezit van een Puhz-Shw112yaa + Ersc-vm2d, 2x 500ltr hygiëneboiler, 90 heatpipes.
Huis 2003, isolatie van RC3,5 á 4. Nu nog radiatoren + vvw op begane grond, dit wordt enkel vvw h.o.h. 7,5. Boven blijven radiatoren(T22).

Afgelopen weekend gelijk de vuurdoop of het huis warm blijft. Dit was gelukkig het geval. Temperatuur zakte in de nacht 1,5graad.

Ik ben zelf niet kundig genoeg om het hele zooitje aan te sluiten maar vindt het reuze interessante materie. Een kameraad heeft de boel aangesloten. Lees al langer mee om me te verdiepen, al heb ik soms geen idee waar het over gaat.
Afijn, een aantal vragen die ik heb:

- Ik zou graag meer willen monitoren, nu kan ik dit alleen via melcloud maar dit is niet echt overzichtelijk en nauwkeurig genoeg om zaken in te regelen. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen zonder een hoop technische poeha waar ik niet in thuis ben? Ben erg gecharmeerd van een aantal voorbeelden die voorbij zijn gekomen.
- De mitsu zou uit moeten gaan zodra het vat op temperatuur is en er geen warmte vraag is, toch? Zie namelijk dat de mitsu blijft draaien ondanks dat de HP's het vat op 40+graden hebben gekregen. Schakelen tussen het 35 en 55graden vat doet hij i.i.g. wel netjes.
- Zie schema. Ik twijfel of dit de correcte wijze is van aansluiten. Mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4DvLRlcr3lCpouKgSfvPcD6WD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpElL9dcB7e1dVrwlVY05eVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
[quote]Twan dz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:00:

Pomp staat op 6 naar rechts. De verdeler weet ik dat het een probleem is. Daar gaat het van 22 mm oud gesoldeerd naar 15 mm uponor naar de vloerverwarming verdeler. Een met een eigen pomp. Maar wel gesloten door een ltv ventiel.

Verder staan alleen een badkamer verwarming aan. zorgt dat voor eventueel hoge weerstand?

[quote]

Vraag Twan dz: Hoe kom je bij die flow uit?

Het gaat om de stand bij -4C en dus niet bij het huidige weer.

Bij een COP van ongeveer 3 levert Elga 3000W (Vollekracht) bij een dT van ongeveer 7C in jouw geval.
Vermogen= massastroom * 4200*(Taanvoer-Tretour)
Dus Massastroom= 3000/(4200*7)=0,102 kg/s=367 l/h=6,1 l/min

Het sommetje voor de HRflow is ook te maken als je de mengtemperatuur weet. Ik ben bang dat dat een jaar wachten wordt tot de volgende winter.

In ieder geval klopt er iets niet aan de hydraulische kant van jouw systeem. Ik zou dat maar eens controleren en eventueel een leiding berekening maken.

In geval van een WP toepassing moet je niet bijna alle radiatoren dicht zetten. In een goed geïsoleerd huis zijn de temperatuur verschillen klein en win je niet veel door zoveel mogelijk dicht te knijpen. Bovendien gaat dit ten koste van de COP omdat de vereiste Ta hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 22:00
@LangeFries Zie jij bij jou Nibe ook iedere 12 minuten een korte piek in het stroomverbruik?
Ik heb om de ongeveer 12 minuten tijdens een run iedere keer een kort piekje van ongeveer 3 minuten waarbij het vermogen naar de buitenunit even 40W hoger is.
De Ta wordt op dat moment ook even een beetje hoger. Echter zie ik in de compressor frequentie geen verandering op dat moment.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat4
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-03-2021
Wij hebben een lucht-water warmtepomp met een tapwater vat van 190L (nieuwbouw), maar in de winter kunnen wij ons bad van 250L hier niet mee vullen. Ondertussen staat het vat al op 55 graden en wordt er bij verwarmd vanaf 50 graden. Omdat dit onvoldoende is stelt de installateur voor om een elektrische boiler in serie bij te zetten. Wij hebben geen gas. Volgens mij is het nut van de warmtepomp al volledig teniet met de aanpassing van de parameters, al helemaal als we een elektrische boiler bij plaatsen.

Wij hebben zonnepanelen en een ontkalker.
We zijn met 2 (geen kinderwens). Zij baadt, ik douche.

1) is het efficienter om een groter tapwater vat te plaatsen? Of een 2de?
2) is het efficienter om het tapwater af te sluiten en volledig via een elektrische boiler te gaan?
3) is een boiler interessanter dan een doorstromer?
4) in de zomer hebben we dit probleem niet. Kan een boiler/doorstromer dan uitgeschakeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:59

Japie.G

Colour Classic

Wat is de werkelijke temperatuur van het vat en waar meet je die? Monitor je je warmtepomp? En op welke temperatuur vul je het bad? 190l is wellicht krap voor een 250l vulling maar zou wel moeten kunnen als het vat voor aanvang opgewarmd is.

Een losse warmtepomp boiler of een groter sww vat aan je huidige warmtepomp is altijd voordeliger in verbruik dan welke cop1 oplossing dan ook. (Tenzij je je huidige boiler ook al met alleen het backup element opwarmt, maar dat zal zeker NIET zo zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 17-02-2021 06:35 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Fanaat4 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 00:24:
Wij hebben een lucht-water warmtepomp met een tapwater vat van 190L (nieuwbouw), maar in de winter kunnen wij ons bad van 250L hier niet mee vullen. Ondertussen staat het vat al op 55 graden en wordt er bij verwarmd vanaf 50 graden. Omdat dit onvoldoende is stelt de installateur voor om een elektrische boiler in serie bij te zetten. Wij hebben geen gas. Volgens mij is het nut van de warmtepomp al volledig teniet met de aanpassing van de parameters, al helemaal als we een elektrische boiler bij plaatsen.

2) is het efficienter om het tapwater af te sluiten en volledig via een elektrische boiler te gaan?
4) in de zomer hebben we dit probleem niet. Kan een boiler/doorstromer dan uitgeschakeld worden?
Waarom alleen in de winter?
Waarschijnlijk is je temperatuur verdeling niet goed, een circulatie pompje over je boiler zou kunnen schelen.
Maar als het maar sporadisch is zou ik een door stroom verwarmer kiezen als je meterkast het aan kan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat4
We kunnen de werkelijke temperatuur zien op het display. We zorgen ervoor dat het tussen de 54 en 56 graden is voor we in bad gaan. Ze baadt redelijk warm dus 40 graden kan wel. Het is tegen het einde dat het koud wordt. Meestal lukt het nog net om het vol te krijgen, maar niet meer om haar haar te wassen. Ik kan uiteraard het eerste uur niet meer douchen. Het bad nu zo vullen kan enkel door de huidige parameters, daarvoor kregen we het bad niet volledig gevuld.

Volgens mij ligt het aan de temperatuur van het binnenkomend stadswater. Ik vermoed dat als deze te koud is we meer warm tapwater nodig hebben?

De vloerverwarming werkt goed btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een kleine laag vermogen doorstroomverwarmer om het koud water naar 20+ graden te brengen zou dan een economische oplossing zijn denk ik.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Wij hebben ook een 190L WP boiler en ik heb gemerkt dat als ik de kraan met warm water vol openzet ik het vat leeg trek als het bad volledig gevuld wordt. Nu had ik het bad al voordat ik een WP kreeg en weet uit de tijd dat we gas hadden dat het met een CV ketel niet heer erg hard ging om het bad te vullen met warm water (Zat minder druk op dan bij de boiler). Als ik nu het bad vol wil laten lopen (op de zelfde lage snelheid als in het gastijdperk) springt de wp voor SWW redelijk snel aan en krijg ik het bad prima vol.

Dit heeft mijn vrouw vorige week nog getest (was best koud buiten >:) )

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
Twan dz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:00:

[...]

Is de plugwise icm Anna. En dan de HTML via de app. Kun je voor de Elga best veel instellingen veranderen. Maar verre van ideaal. WAR werkt bijvoorbeeld voor geen meter met de Anna.
Thanks!

Is dit in combinatie met de Adam of de Anna rechtstreeks aangesloten op de de Elga?

Ik heb de combinatie van Anna (4.0.27) <--> Adam (3.2.7) <--> Elga ACE
maar zie de info doe jij ziet nergens terug...?

In de Anna app zie ik bij Ketel info:
"Ketelmerk: Plugwise B.V.; Keteltype: 159.2"

En in de Adam wordt mijn ELga Ace/Remeha Calenta HR gevonden als"
"Ketelmerk: Remeha B.V.; Keteltype: 17.1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
stuffer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Wij hebben ook een 190L WP boiler en ik heb gemerkt dat als ik de kraan met warm water vol openzet ik het vat leeg trek als het bad volledig gevuld wordt. Nu had ik het bad al voordat ik een WP kreeg en weet uit de tijd dat we gas hadden dat het met een CV ketel niet heer erg hard ging om het bad te vullen met warm water (Zat minder druk op dan bij de boiler). Als ik nu het bad vol wil laten lopen (op de zelfde lage snelheid als in het gastijdperk) springt de wp voor SWW redelijk snel aan en krijg ik het bad prima vol.

Dit heeft mijn vrouw vorige week nog getest (was best koud buiten >:) )
kan je niet gewoon de temperatuur van je sww wat hoger zetten? dan heb je minder uit de boiler nodig.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat4
joezzt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:38:
Een kleine laag vermogen doorstroomverwarmer om het koud water naar 20+ graden te brengen zou dan een economische oplossing zijn denk ik.
Hoe zou je dit dan installeren? Nu stellen ze voor om de boiler na de WP te zetten zodat deze het reeds voorverwarmde water verder kan opwarmen (naar 65). Met een doorstromer zag ik dit ook zo, dat deze bij inschakelt als de temperatuur van de WP te laag wordt.

Is jouw voorstel om de doorstromer voor de WP te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat4
sjimmie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:20:
[...]

kan je niet gewoon de temperatuur van je sww wat hoger zetten? dan heb je minder uit de boiler nodig.
Dat is gebeurd. Deze staat nu op 55 graden, wat nog nipt is. Hij kan hoger maar de verdeler van de pompen zegt dat dit niet mag in combinatie met onze buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51
Fanaat4 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:24:
[...]

Hoe zou je dit dan installeren? Nu stellen ze voor om de boiler na de WP te zetten zodat deze het reeds voorverwarmde water verder kan opwarmen (naar 65). Met een doorstromer zag ik dit ook zo, dat deze bij inschakelt als de temperatuur van de WP te laag wordt.

Jouw voorstel klinkt mij ook logischer (na de boiler), dan hoeft de doorstroomverwarmer alleen in te grijpen als het water uit de boiler onder bv. de 45c komt. Het is natuurlijk altijd minder efficient dan de warmtepomp, maar waarschijnlijk als je gaat tellen hoevaak per jaar de doorstroomverwarmer moet ingrijpen (en voor hoeveel liter). Dan is het op je totale warmwater + verwarmingsverbruik van de WP niet meer dan 1% á 2% extra verbruik. Grote kans dat als je WP het vat naar meer dan 55c laat stoken hij ook het elektrisch hulp element moet gebruiken, kan ook nog steeds een optie zijn scheelt wel veel installatie werk, maar moet dat natuurlijk wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Een doorstroomverwarmer voor het boilervat zetten om zo de ingaande temperatuur te verhogen gaat je geen extra capaciteit geven, en is dus geen oplossing voor je probleem, en is naar mijn idee ook nog eens vrij nutteloos. Dan ga je COP=1 de boiler van je WP voorverwarmen :?

Optie 1 = doorstroomverwarmer na je SWW vat.
Voordeel = goedkoopste optie en geen standbyverliezen
Nadeel = benodigd vermogen, bij 10L/minuut en Ta 10 graden, Tuit 38 graden heb je al 9,1KW aan vermogen nodig.

Optie 2 = elektrische boiler na SWW vat en die op 65 graden instellen.

Alle 2 de opties zijn geen "mooie" opties naar mijn mening, je SWW vat is gewoon te klein.

Hoeveel liter gaat er in dat bad?

Gerekend met 20% boilerverlies heb je effectief dus 152 liter water van 55 graden.

Als je dit bijmengt met 10 graden aanvoerwater heb je zo'n 240 liter van 38 graden op voorraad.

Afhankelijk van de inhoud van je bad en/of debiet van je douche ben je daar nog wel een keer doorheen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 17-02-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:50
Wellicht wordt onderkant boiler niet warm genoeg? Blijft te gelaagd.
Dan zou een circulatiepompje op de boiler wat draait gelijktijdig met de SWW run ervoor zorgen dat echt de hele boiler op 50 of 55 graden komt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat4
Het bad is 250L (zonder persoon).

Aangezien het probleem zich niet stelt als het warmer wordt (misschien vullen we het bad dan ook onbewust met iets kouder water) lijkt het me niet wenselijk om een boiler op te warmen het hele jaar door. Het gewoon uitschakelen lijkt me geen probleem?

Is het een idee om het ingaande water van de WP met een warmtewisselaar voor te verwarmen met de retour van de vloerverwarming?
De retour koelt dan wel verder af. Ik weet niet wat daar de gevolgen dan van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
BarryH schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:48:
Wellicht wordt onderkant boiler niet warm genoeg? Blijft te gelaagd.
Dan zou een circulatiepompje op de boiler wat draait gelijktijdig met de SWW run ervoor zorgen dat echt de hele boiler op 50 of 55 graden komt.
Klopt. Dit heeft zeker voordelen.
Maar ook een nadeel. Als bijv. tijdens het douchen de temperatuur beneden de ingestelde waarde komt, gaat de WP proberen je boilervat te verwarmen. Tevens de circulatiepomp starten, zal er dan voor zorgen dat uiteindelijk je hele boilervat op ongeveer dezelfde temperatuur komt.
Maar omdat de circulatiepomp de gelaagdheid verstoort (dat was immers de bedoeling), kun je ook tijdens een douchebeurt dan te maken krijgen met een plotselinge daling van de uittredende watertemperatuur van het boilervat, doordat je circulatiepompje het bovenste water (dat nog wel net warm genoeg was om te douchen) gaat mengen met het koude water dat onder in het vat zat....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Zwerius ok, dus circulatiepomp laten draaien tijdens SWW run, waarbij de flowsensor geen flow meet...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
BarryH schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:03:
@Zwerius ok, dus circulatiepomp laten draaien tijdens SWW run, waarbij de flowsensor geen flow meet...
Dat is inderdaad een optie. Even voor de duidelijkheid: je praat dan niet over de flowsensor zoals we die normaal in een WP-installatie (CV-waterzijdig) hebben, maar over een extra flowsensor in het warm tapwater systeem.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 21:04

mb1

mb1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:19:
Aan een Elga kan ik daar een "normale" Toshiba rav-sm304atp-e buitenunit aan hangen of moet dat een speciale "Elga versie" zijn?
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Fanaat4 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:56:
Het bad is 250L (zonder persoon).

Aangezien het probleem zich niet stelt als het warmer wordt (misschien vullen we het bad dan ook onbewust met iets kouder water) lijkt het me niet wenselijk om een boiler op te warmen het hele jaar door. Het gewoon uitschakelen lijkt me geen probleem?

Is het een idee om het ingaande water van de WP met een warmtewisselaar voor te verwarmen met de retour van de vloerverwarming?
De retour koelt dan wel verder af. Ik weet niet wat daar de gevolgen dan van zijn.
Ik zou een doorstroomverwarmer (3 fasen model, https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw ) achter je SWW boiler zetten en instellen op 40 graden ofzo. Boiler temp dan op minimaal 50 graden instellen.

Dit zal in de praktijk betekenen dat hij 99% van het jaar niets doet, behalve als de SWW boiler echt leeg is.
Geen onnodig stilstandsverlies relatief lage investering (299 euro). Met dit vermogen heb je nooit geen koud water meer.

Moet je wel een 3 fasen aansluiting hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 17-02-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Grolsch schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Ik zou een doorstroomverwarmer (3 fasen model, https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw ) achter je SWW boiler zetten en instellen op 40 graden ofzo. Boiler temp dan op minimaal 50 graden instellen.

Dit zal in de praktijk betekenen dat hij 99% van het jaar niets doet, behalve als de SWW boiler echt leeg is.
Geen onnodig stilstandsverlies relatief lage investering (299 euro). Met dit vermogen heb je nooit geen koud water meer.

Je moet ook dan toch wel een beetje oppassen, dat je je hoofdzekeringen niet opblaast.
De doorstroomverwarmer trekt dan per fase 16A. Maar op het moment dat je doorstroomverwarmer wordt geactiveerd, was je boiler dus al te koud. En dus is waarschijnlijk je WP al aan het proberen je boilervat weer op te warmen. Bij een 11 kW WP in wintercondities (COP=3) trekt die dan dus ook al ongeveer 5A per fase. Dan zit je al op 21A per fase. Blijft er dus nog maar 25-21=4A per fase over voor overige verbruikers. Moet je niet toevallig op dat moment ook nog de wasmachine of droger of EV-lader of.... of.... of.... aan hebben.
Natuurlijk kun je daar ook allemaal weer tegen beveiligen, maar dan gaat het wel wat meer kosten dan die € 299,-

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zwerius schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Je moet ook dan toch wel een beetje oppassen, dat je je hoofdzekeringen niet opblaast.
De doorstroomverwarmer trekt dan per fase 16A. Maar op het moment dat je doorstroomverwarmer wordt geactiveerd, was je boiler dus al te koud. En dus is waarschijnlijk je WP al aan het proberen je boilervat weer op te warmen. Bij een 11 kW WP in wintercondities (COP=3) trekt die dan dus ook al ongeveer 5A per fase. Dan zit je al op 21A per fase. Blijft er dus nog maar 25-21=4A per fase over voor overige verbruikers. Moet je niet toevallig op dat moment ook nog de wasmachine of droger of EV-lader of.... of.... of.... aan hebben.
Natuurlijk kun je daar ook allemaal weer tegen beveiligen, maar dan gaat het wel wat meer kosten dan die € 299,-
Ik verwacht niet dat dit in de praktijk problemen gaat geven, maar je hebt gelijk dat je hier wel rekening mee moet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
Grolsch schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Ik verwacht niet dat dit in de praktijk problemen gaat geven, maar je hebt gelijk dat je hier wel rekening mee moet houden.
Om jou mening te ondersteunen... Je verwarmd niet van 20c naar 40c maar waarschijnlijk vooral van 32c-39c naar 40c. Bij deltaT 8c bij 8 liter per minuut heb je dan ong 4,5kw nodig verdeeld over 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
llevering schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:38:
[...]

Om jou mening te ondersteunen... Je verwarmd niet van 20c naar 40c maar waarschijnlijk vooral van 32c-39c naar 40c. Bij deltaT 8c bij 8 liter per minuut heb je dan ong 4,5kw nodig verdeeld over 3 fasen.
In het ongunstigste geval komt er echt koud water van 10 graden, (wat kan als de boiler ECHT leeg is) en dan heb je zo'n 9KW nodig, wat nog niet spannend is op een 3 fasen 25A aansluiting naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

sjimmie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:20:
[...]

Zou nog kunnen maar daar waar het bad met de zelfde snelheid wordt gevuld als met de CV ketel die ik had vind ik het prima. Vrouw klaagt niet omdat er in principe niks is veranderd.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ik kreeg destijds ook te horen dat ik me niet zo druk moest maken over de belasting.

Toch blijk ik nu met regelmaat pieken per fase te hebben van circa 6,5KW tot 7KW
Deze pieken zijn dan geen pieken van een paar seconden maar tot enkele tientallen minuten.
Gelukkig gaat dit nog goed, maar of het goed blijft gaan, belasting zal alleen maar meer worden en niet snel minder. Voor mijn gevoel zit ik nu wel een beetje op het randje te spelen, maar toch is er pas 2x een hoofdzekering gesprongen en dat in verklaarbare omstandigheden (cement silo waarbij de pomp vast zat gevroren en er geen beveiligingen op zat bijv).

Ik denk dat ik wel geluk heb dat hier de lijnspanning net wat hoger is, dat verhoogd de max belasting ook weer net een klein beetje.
230v*25a=5.750w
5.750w*1,13 (min factor bij 10000 seconden)=6497,5w
5.750w*1,45 (max factor bij 10000 seconden)=8337,5w

235v*25a=5875w
5875w*1,13 (min factor bij 10000 seconden)=6638,75w
5875w*1,45 (max factor bij 10000 seconden)=8518,75w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat4
Ik denk dat de hoofdzekering bij mij op de digitale meter zit. Deze is 32A.
De warmtepomp is 7,5KW. Volgens de specificaties trekken de binnen- en buitenunit samen max 17,5A.
De WP is gewoon monofasig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Fanaat4 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:01:
Ik denk dat de hoofdzekering bij mij op de digitale meter zit. Deze is 32A.
De warmtepomp is 7,5KW. Volgens de specificaties trekken de binnen- en buitenunit samen max 17,5A.
De WP is gewoon monofasig.
Dit zou betekenen dat je een 1 fase aansluiting hebt, in NL is dit normaal gesproken 1 x 35A.

Dit is omgerekend 8050Watt aan vermogen

Als dit zo is kun je een doorstroomverwarmer uit je hoofd halen, dan is je aansluiting te licht.

Tegenwoordig bij nieuwe huizen hebben de meeste mensen 3*25A aansluiting, hiermee kun je 17250Watt aan vermogen uit het net halen, daar kun je veel meer mee.

Je moet dan wel je groot verbruikers op een 3 fasen aansluiting zetten.
format5 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:51:
Ik kreeg destijds ook te horen dat ik me niet zo druk moest maken over de belasting.

Toch blijk ik nu met regelmaat pieken per fase te hebben van circa 6,5KW tot 7KW
Deze pieken zijn dan geen pieken van een paar seconden maar tot enkele tientallen minuten.
Gelukkig gaat dit nog goed, maar of het goed blijft gaan, belasting zal alleen maar meer worden en niet snel minder. Voor mijn gevoel zit ik nu wel een beetje op het randje te spelen, maar toch is er pas 2x een hoofdzekering gesprongen en dat in verklaarbare omstandigheden (cement silo waarbij de pomp vast zat gevroren en er geen beveiligingen op zat bijv).

Ik denk dat ik wel geluk heb dat hier de lijnspanning net wat hoger is, dat verhoogd de max belasting ook weer net een klein beetje.
230v*25a=5.750w
5.750w*1,13 (min factor bij 10000 seconden)=6497,5w
5.750w*1,45 (max factor bij 10000 seconden)=8337,5w

235v*25a=5875w
5875w*1,13 (min factor bij 10000 seconden)=6638,75w
5875w*1,45 (max factor bij 10000 seconden)=8518,75w
Ik woon al bijna 4 jaar in onze woning met een 3x25A aansluiting, en ik heb nog nooit een vermogen van +10KW voorbij zien komen in mijn logging.

13-02-2021 was een koude dag, volgens mij enelogic een piekverbruik gesignaleerd van 9,1KW rond 18.27 (etenstijd)

Niet echt schokkend dus, en al helemaal niet op het randje.

Verbruikers:

3 fasen WP 11,2KW heb ik elektrisch vorige week nog bijna 7KW uit het net zien trekken tijdens een SWW run

3 fasen kookplaat
3 fasen 8KW omvormer
zonnebank
Oven
Magnetron
Vaatwasser
Droger
Wasmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik weet niet wat de context is, maar ik zou het techneco vragen.
vooral om er achter te komen of het "subversies" zijn waar de printplaat/software in de binnenunit afwijkt ivm de "subversie" van de toshiba unit.
En als je een nieuwe buitenunit wordt is er dan geen garantie / coulance? (zie verhaal martin kleinman over de printplaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
@Fanaat4 Het circulatie pompje is al een paar maal genoemd, maar ik vroeg me eigenlijk al af waar de temperatuur sensor in je boilervat zit.
Normaal gesproken zit die halverwege de hoogte, maar als je er zeker van wilt zijn dat de totale inhoud op de set temperatuur komt, zou je die misschien beter in het onderste sensor gat kunnen steken.
En heb je de feitelijke temperaturen al wel eens gemeten óp de boiler zelf?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat4
Grolsch schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Dit zou betekenen dat je een 1 fase aansluiting hebt, in NL is dit normaal gesproken 1 x 35A.

Dit is omgerekend 8050Watt aan vermogen

Als dit zo is kun je een doorstroomverwarmer uit je hoofd halen, dan is je aansluiting te licht.

Tegenwoordig bij nieuwe huizen hebben de meeste mensen 3*25A aansluiting, hiermee kun je 17250Watt aan vermogen uit het net halen, daar kun je veel meer mee.

Je moet dan wel je groot verbruikers op een 3 fasen aansluiting zetten.
Ik heb 3x 32A. De WP is gewoon monofasig aangesloten.
Enkel de kookplaat is 3 fasig aangesloten.

Belgie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Als ik de buitenunit van onze Panasonic WP (j-serie split 7kW) zo'n 6 meter verderop in de tuin wil (laten) zetten, wat gebruiken we dan het beste voor de koudeleidingen? Want zomaar die witte dikke+dunne leiding ingraven of alleen in een pvc buis doen lijkt me niet verstandig qua bescherming en qua energieverlies?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Fanaat4 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:31:
[...]

Ik heb 3x 32A. De WP is gewoon monofasig aangesloten.
Enkel de kookplaat is 3 fasig aangesloten.

Belgie trouwens.
Dat had je wel eerder mogen vertellen :+

Dit is namelijk in NL niet standaard, en ook nog eens vreselijk duur.

Standaard (en goedkoop) is 1 x 35 of 3 x 25

Met 3 x 32A heb je geen probleem met een doorstroomverwarmer van 11KW, je kunt 22KW uit het net trekken met 3 x 32A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 08:38

thido

Tilburg

Ik heb hier een 11kW doorstromer achter de atlantic wpb zitten. Werkt goed ;-)
Zie wel regelmatig dat hij ook even aan gaat bij eerste warmwater vraag. Het stukje leiding tussen de doorstromer en wpb heeft natuurlijk koel water in zich. Ook wel eens echt 11kW voor een paar seconden. Nooit problemen gehad verder.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• format5
Grolsch schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:27:

Ik woon al bijna 4 jaar in onze woning met een 3x25A aansluiting, en ik heb nog nooit een vermogen van +10KW voorbij zien komen in mijn logging.

13-02-2021 was een koude dag, volgens mij enelogic een piekverbruik gesignaleerd van 9,1KW rond 18.27 (etenstijd)

Niet echt schokkend dus, en al helemaal niet op het randje.

Verbruikers:

3 fasen WP 11,2KW heb ik elektrisch vorige week nog bijna 7KW uit het net zien trekken tijdens een SWW run

3 fasen kookplaat
3 fasen 8KW omvormer
zonnebank
Oven
Magnetron
Vaatwasser
Droger
Wasmachine
Het zal ook inderdaad wel vaker goed gaan dan fout. Echter zie ik bij mij wel hoge verbruiken terug komen.
Hier;
Garage:
Grote compressor 6Kw 3 fasen
Garage brug 3 fasen
Warmtepomp 5Kw L/L 1 fase
Warmtepomp zwembad 16Kw 1 fase (maar dat is in de zomer en speelt nu dus niet).
Omvormer PV 6Kw 3 fasen
Zwembad pomp 3Kw max 1 fase
Beregeningspomp 3Kw max 1 fase
Huis:
Warmtepomp L/W +/- 11Kw (uit net max +/- 4Kw) 3 fasen met 2,25Kw 1 fase element voor legionella preventie.
Technische ruimte met wtw/server/cctv/etc continue 400w 1 fase
Stoomdouche 4,5Kw 1 fase
Elektrische kookplaat 11Kw max 3 fasen
Oven 3Kw max
Koelkast (amerikaanse) 600watt max, 150w gemiddeld
Aquarium 300w max, gemiddeld 100w
Thuisbios, 80w continue, tijdens gebruik 360w max
Vaatwasser 3Kw max
Wasmachine
Warmtepomp droger
Dan nog 2 computers met ieder 3 monitoren, een paar consoles, 3 TV's (met losse versterkers)
En dan nog de kortstondige dingen, nespresso apparaat, bonen koffiemachine, waterkoker, tosti ijzer, panini gril, airfryer.

Bij net verkeerd gekozen momenten met overlap kan het bij elkaar dan best wel oplopen.
Als ik dan de excessen weg neem en per dag ga kijken heb ik op alle 3 de fasen per fase regelmatig enkele uren een verbruik van circa 5Kw per fase, wat natuurlijk ruim minder is dan de max. Alleen zijn het wel de excessen welke de hoofdzekering laten smelten.

Mijn verbruik van januari
Inkoop 2033KWh
PV 124KWh
Totaal vebruik 2157KWh
Per dag is dat gemiddeld 69,58Kwh

Ik probeer alleen maar aan te geven dat men niet altijd maar meteen aan moet nemen dat het ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
format5 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Het zal ook inderdaad wel vaker goed gaan dan fout. Echter zie ik bij mij wel hoge verbruiken terug komen.
Hier;
Garage:
Grote compressor 6Kw 3 fasen
Garage brug 3 fasen
Warmtepomp 5Kw L/L 1 fase
Warmtepomp zwembad 16Kw 1 fase (maar dat is in de zomer en speelt nu dus niet).
Omvormer PV 6Kw 3 fasen
Zwembad pomp 3Kw max 1 fase
Beregeningspomp 3Kw max 1 fase
Huis:
Warmtepomp L/W +/- 11Kw (uit net max +/- 4Kw) 3 fasen met 2,25Kw 1 fase element voor legionella preventie.
Technische ruimte met wtw/server/cctv/etc continue 400w 1 fase
Stoomdouche 4,5Kw 1 fase
Elektrische kookplaat 11Kw max 3 fasen
Oven 3Kw max
Koelkast (amerikaanse) 600watt max, 150w gemiddeld
Aquarium 300w max, gemiddeld 100w
Thuisbios, 80w continue, tijdens gebruik 360w max
Vaatwasser 3Kw max
Wasmachine
Warmtepomp droger
Dan nog 2 computers met ieder 3 monitoren, een paar consoles, 3 TV's (met losse versterkers)
En dan nog de kortstondige dingen, nespresso apparaat, bonen koffiemachine, waterkoker, tosti ijzer, panini gril, airfryer.

Bij net verkeerd gekozen momenten met overlap kan het bij elkaar dan best wel oplopen.
Als ik dan de excessen weg neem en per dag ga kijken heb ik op alle 3 de fasen per fase regelmatig enkele uren een verbruik van circa 5Kw per fase, wat natuurlijk ruim minder is dan de max. Alleen zijn het wel de excessen welke de hoofdzekering laten smelten.

Mijn verbruik van januari
Inkoop 2033KWh
PV 124KWh
Totaal vebruik 2157KWh
Per dag is dat gemiddeld 69,58Kwh

Ik probeer alleen maar aan te geven dat men niet altijd maar meteen aan moet nemen dat het ook kan.
Klinkt als een droomhuis :9 Vooral die garage.
Ik heb hier een garage van 4,5 bij 8,5 maar met een plat dak dus helaas geen ruimte voor een burg. Planning is wel om hem nog 8 meter de verlengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• format5
Casejunkie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:19:
[...]

Klinkt als een droomhuis :9 Vooral die garage.
Ik heb hier een garage van 4,5 bij 8,5 maar met een plat dak dus helaas geen ruimte voor een burg. Planning is wel om hem nog 8 meter de verlengen.
Wij kochten de garage en kregen de woning er bij :+

Mijn garage is 12x8 met een traditioneel puntdak, waarvan 8x8 een zolder heeft voor mijn thuisbios, de brug staat dus in het 4x8 deel wat genoeg hoogte heeft.
Van het sleutelen door naar de film O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
format5 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:33:
[...]

Wij kochten de garage en kregen de woning er bij :+

Mijn garage is 12x8 met een traditioneel puntdak, waarvan 8x8 een zolder heeft voor mijn thuisbios, de brug staat dus in het 4x8 deel wat genoeg hoogte heeft.
Van het sleutelen door naar de film O-)
Jaloers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:35
Binnenkort ga ik een beslissing nemen welke warmtepomp offerte ik ga accepteren en wil alvast voor de buitenunit een goede basis maken.
Situatie:

ong. 1 meter vanaf de achtergevel met vrij uitloop naar voren, aan de zijkant een muur met de buren, andere kant is vrij. Nu komt deze naast de achterdeur te staan, dus wil ik geen last hebben met een schaatsbaan na wat defrosts. Vandaar ook de 1 meter, want dan kan de deur nog open.

Het plan is om een funderinkje te maken van beton van 90X90cm los van de muur van de buren, maar zouden jullie ook een afvoer maken voor het lekvocht? Er loopt een HWA langs de locatie. De unit die ik op het oog heb, heeft ook als optie een opvangbak met warmtelint. Dat kan ik eventueel gebruiken in de afvoer tegen bevriezen. Of zijn er betere/makkelijkere optie's

Fundering wil ik maken omdat de huidige achtertuin nog wordt gerenoveerd, en het niet zo handig is om de buitenunit dan op de oude tegels te plaatsen.

tips, ideeën foto's welkom.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Plas
  • Laatst online: 16-03-2024
insomniac schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:53:
Binnenkort ga ik een beslissing nemen welke warmtepomp offerte ik ga accepteren en wil alvast voor de buitenunit een goede basis maken.
Situatie:

ong. 1 meter vanaf de achtergevel met vrij uitloop naar voren, aan de zijkant een muur met de buren, andere kant is vrij. Nu komt deze naast de achterdeur te staan, dus wil ik geen last hebben met een schaatsbaan na wat defrosts. Vandaar ook de 1 meter, want dan kan de deur nog open.

Het plan is om een funderinkje te maken van beton van 90X90cm los van de muur van de buren, maar zouden jullie ook een afvoer maken voor het lekvocht? Er loopt een HWA langs de locatie. De unit die ik op het oog heb, heeft ook als optie een opvangbak met warmtelint. Dat kan ik eventueel gebruiken in de afvoer tegen bevriezen. Of zijn er betere/makkelijkere optie's

Fundering wil ik maken omdat de huidige achtertuin nog wordt gerenoveerd, en het niet zo handig is om de buitenunit dan op de oude tegels te plaatsen.

Hier al het ijs wat mijn Mitsubishi heeft gemaakt. Valt mee, maar de Mitsubishi heeft ook mooie gaten. Afvoer heb ik ook overwogen, aangezien regenpijp dichtbij zit, maar denk dat je dan eerder met verstopping zit, of je moet die hele.pijp verwarmen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71obhE2WnPo6OfRrOfQ2H09LdnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56vguoytFGY1d6rSbNkbqOk2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:15
Grolsch schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Deze setup heb ik hier; bevalt prima. Nooit koud water. Ca. 150kWh verbruik vanwege de doorstromer.

Heeft een klein nadeel: elke keer als de kraan na een langere tijd weer wordt geopend gaat de doorstromer even 11kWatt trekken, omdat er een paar meter leiding zit tussen boiler en doorstromer. Ding zou eigenlijk een inschakel vertraging van een paar seconden moeten hebben...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71

Heb een klant die in een nieuwbouw woningen een tweede badkamer wilde hebben en daar werd ook geadviseerd om de 2e badkamer te voeden met een elektrische boiler. Wat volkomen gekkenwerk is gezien de kosten die je gaat verstoken kwa stroom als die elke dag gebruikt wordt.

De vraag is of de installatie wel een grote boiler kan voeden gezien nieuwbouw wel allemaal heel krap berekend wordt.

Ik ga bij mijn klant voorstellen om een extra warmtepomp boiler te plaatsen voor de andere badkamer. Als je die kosten wegschrijf tegen het verbruik van de elektrische boiler en de subsidie is die zo terug verdient en de stroomkosten zijn een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Een nieuwe ketel kopen voelt ook niet duurzaam. Ik hoop dat deze het nog een tijdje uithoud..
Hij is feitelijk al met pensioen en gezien dit een redelijk goed geïsoleerd huis is, heeft hij ook geen zwaar leven gehad.

Hier hebben we een bad, die wil ik wel kunnen blijven vullen.. vandaar 120
Zat nog even te denken, zou de Elga met een driewegklep en een boilervat en een beetje tweaken geen warm water kunnen maken? En dan voor de echte koude dagen nog een extra doorstroomverwarmer? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
[...]

Nee, voor de koud water toevoer naar de badkamer zodat de mengkranen warmer koud water krijgen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
ollem schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:04:
[...]

Thanks!

Is dit in combinatie met de Adam of de Anna rechtstreeks aangesloten op de de Elga?

Ik heb de combinatie van Anna (4.0.27) <--> Adam (3.2.7) <--> Elga ACE
maar zie de info doe jij ziet nergens terug...?

In de Anna app zie ik bij Ketel info:
"Ketelmerk: Plugwise B.V.; Keteltype: 159.2"

En in de Adam wordt mijn ELga Ace/Remeha Calenta HR gevonden als"
"Ketelmerk: Remeha B.V.; Keteltype: 17.1"
De Anna zit aan een gateway (smile) en die zit weer aan de Elga Toshiba unit.
Ik ga in de plugwise app naar : app instellingen-->HTML interface-->
Instellingen-->verwarmingssysteem-->elga instellingen-->systeem. En dan ben je bij de foto die ik postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
FXZeRRo85 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:18:
Ik twijfel om dit als apart topic te maken of om het hier te delen.
Graag zou ik jullie hulp willen inschakelen.
Sinds 1-2-21 in principe gasloos(nog afsluiten).
In bezit van een Puhz-Shw112yaa + Ersc-vm2d, 2x 500ltr hygiëneboiler, 90 heatpipes.
Huis 2003, isolatie van RC3,5 á 4. Nu nog radiatoren + vvw op begane grond, dit wordt enkel vvw h.o.h. 7,5. Boven blijven radiatoren(T22).

Afgelopen weekend gelijk de vuurdoop of het huis warm blijft. Dit was gelukkig het geval. Temperatuur zakte in de nacht 1,5graad.

Ik ben zelf niet kundig genoeg om het hele zooitje aan te sluiten maar vindt het reuze interessante materie. Een kameraad heeft de boel aangesloten. Lees al langer mee om me te verdiepen, al heb ik soms geen idee waar het over gaat.
Afijn, een aantal vragen die ik heb:

- Ik zou graag meer willen monitoren, nu kan ik dit alleen via melcloud maar dit is niet echt overzichtelijk en nauwkeurig genoeg om zaken in te regelen. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen zonder een hoop technische poeha waar ik niet in thuis ben? Ben erg gecharmeerd van een aantal voorbeelden die voorbij zijn gekomen.
- De mitsu zou uit moeten gaan zodra het vat op temperatuur is en er geen warmte vraag is, toch? Zie namelijk dat de mitsu blijft draaien ondanks dat de HP's het vat op 40+graden hebben gekregen. Schakelen tussen het 35 en 55graden vat doet hij i.i.g. wel netjes.
- Zie schema. Ik twijfel of dit de correcte wijze is van aansluiten. Mis ik iets?

[Afbeelding]
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 02-10 07:42
ElgaFreak schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:14:
[...]

Zat nog even te denken, zou de Elga met een driewegklep en een boilervat en een beetje tweaken geen warm water kunnen maken? En dan voor de echte koude dagen nog een extra doorstroomverwarmer? >:)
Theoretisch ja.
Kan ook zonder 3weg klep; je zou hem ook gewoon met een spiraal door een boilervat kunnen laten lopen en daarachter een naverwarmer zetten.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Daannn1987 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:10:
[...]

Theoretisch ja.
Kan ook zonder 3weg klep; je zou hem ook gewoon met een spiraal door een boilervat kunnen laten lopen en daarachter een naverwarmer zetten.
Nee dat mag niet legionella!
Hygiëne boiler kan wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:12:
[...]

Nee dat mag niet legionella!
Hygiëne boiler kan wel
Ja heb je een punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Mogelijk kunnen @Grolsch @AUijtdehaag @Robindd of @Naalroc je verder helpen? Ik vermoed dat het antwoord Procon heet.

[ Voor 10% gewijzigd door Heronimo op 17-02-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-10 21:03
format5 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:42:
@LangeFries Zie jij bij jou Nibe ook iedere 12 minuten een korte piek in het stroomverbruik?
Ik heb om de ongeveer 12 minuten tijdens een run iedere keer een kort piekje van ongeveer 3 minuten waarbij het vermogen naar de buitenunit even 40W hoger is.
De Ta wordt op dat moment ook even een beetje hoger. Echter zie ik in de compressor frequentie geen verandering op dat moment.
Dat is te weinig om in mijn metingen te zien. In de logging zie ik inderdaad het aanzuiggas en het heetgas wat fluctueren in temperatuur, dus de compressor zal dan af en toe wat meer arbeid moeten leveren om de frequentie te handhaven. Inderdaad is de golflengte rond de 10-12 minuten. Wat daar oorzaak en gevolg is, weet ik niet. Er zijn algoritmes die wat "wiebelen" om te bepalen of ze in het optimum zitten, het kan ook zijn dat het simpelweg een eigenfrequentie van de cyclus is.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat4
joezzt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:53:
[...]

Nee, voor de koud water toevoer naar de badkamer zodat de mengkranen warmer koud water krijgen.
Dat is inderdaad ook nog een goed punt. Alleen geeft dit mij denk ik minder controle. Het koud water zal altijd opgewarmd worden, ongeacht of de WP het op dat moment wel of niet trekt. Waarschijnlijk zal ik dit dan ook op de gemeenschappelijke toevoer moeten zetten van bad en douche terwijl dit tijdens het douchen volledig overbodig is (tenzij vlak na een bad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heronimo schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Mogelijk kunnen @Grolsch @AUijtdehaag @Robindd of @Naalroc je verder helpen? Ik vermoed dat het antwoord Procon heet.
Procon MelcoBEMS MINI en dan een laatste nieuwe firmware.
Op het plaatje te zien is het een goede versie.
https://www.ebay.co.uk/it...-CONTROL-BMS/133580505132
https://www.kiwi-electron...ch=rs485&description=true
En een odroid C4 of N2+ met emmc geheugen. (of Nas, Nuc of pi, maar liever niet een pi ivm sd kaartjes)

Plaatje ff geleend
https://imgur.com/h75bsCL
@FXZeRRo85

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2021 20:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Fanaat4 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:38:
[...]

Dat is inderdaad ook nog een goed punt. Alleen geeft dit mij denk ik minder controle. Het koud water zal altijd opgewarmd worden, ongeacht of de WP het op dat moment wel of niet trekt. Waarschijnlijk zal ik dit dan ook op de gemeenschappelijke toevoer moeten zetten van bad en douche terwijl dit tijdens het douchen volledig overbodig is (tenzij vlak na een bad).
De doorstroomverwarmer kun je ook uit zetten, je voorkomt door deze opstelling dat ie 10 graden water opeens naar 40 moet verwarmen met bijbehorend hoog vermogen en je hebt minder verliezen omdat je niet met hogere temperaturen in de boiler moet werken.
Je haalt de zomer in huis :-) vraaggestuurd ook nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
joezzt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:51:
[...]

De doorstroomverwarmer kun je ook uit zetten, je voorkomt door deze opstelling dat ie 10 graden water opeens naar 40 moet verwarmen met bijbehorend hoog vermogen en je hebt minder verliezen omdat je niet met hogere temperaturen in de boiler moet werken.
Je haalt de zomer in huis :-) vraaggestuurd ook nog!
Als de doorstromer achter de boiler zit dan is hij toch automatisch vraag gestuurd en veranderd dat niets aan de benodigde temperaturen van de boiler?

En waarschijnlijk is de gelaagdheid ook niet perfect, dus het uitgaande water als de boiler bijna leeg is zal niet meteen 10 graden zijn waardoor je ook niet meteen de volle 11kW nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:15
Adriaan71 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:47:
Heb een klant die in een nieuwbouw woningen een tweede badkamer wilde hebben en daar werd ook geadviseerd om de 2e badkamer te voeden met een elektrische boiler. Wat volkomen gekkenwerk is gezien de kosten die je gaat verstoken kwa stroom als die elke dag gebruikt wordt.

De vraag is of de installatie wel een grote boiler kan voeden gezien nieuwbouw wel allemaal heel krap berekend wordt.

Ik ga bij mijn klant voorstellen om een extra warmtepomp boiler te plaatsen voor de andere badkamer. Als je die kosten wegschrijf tegen het verbruik van de elektrische boiler en de subsidie is die zo terug verdient en de stroomkosten zijn een stuk minder.
Waarom zou je dat ooit doen? Dan zit die klant met een tweede warmwatervat wat weer ergens een m² aan ruimte inneemt. Als je een tweede badkamer hebt, wordt er toch niet ineens twee keer zoveel gedoucht?
Gewoon die tweede badkamer op het al aanwezige SWW-vat aansluiten. En dan door de instellingen ervoor zorgen dat er op dagen dat er veel gedoucht wordt een tweede SWW-run wordt gedaan.
Deze optie scheelt de klant ook nog eens veel geld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Casejunkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Andrehj schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:59:
[...]

Waarom zou je dat ooit doen? Dan zit die klant met een tweede warmwatervat wat weer ergens een m² aan ruimte inneemt. Als je een tweede badkamer hebt, wordt er toch niet ineens twee keer zoveel gedoucht?
Gewoon die tweede badkamer op het al aanwezige SWW-vat aansluiten. En dan door de instellingen ervoor zorgen dat er op dagen dat er veel gedoucht wordt een tweede SWW-run wordt gedaan.
Helemaal eens. En anders als backup een doorstromer er achter. Als je kijkt naar de prijs van een m2 woonruimte, dan ga je een tweede vat niet terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Heronimo schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:10:
[...]

Helemaal eens. En anders als backup een doorstromer er achter. Als je kijkt naar de prijs van een m2 woonruimte, dan ga je een tweede vat niet terugverdienen.
Denk niet dat iemand met twee badkamers dat boeit, die wil luxe dus een super grote boiler

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Gewoon die tweede badkamer op het al aanwezige SWW-vat aansluiten.
Exact, hier ook de boel niet gedimensioneerd op het aantal badkamers maar op het aantal mensen en het aantal gewenste runs. grappig is dat er in badkamer 2 minder water uit de douche komt dus het is hier zelfs zuiniger als er in 2 badkamers wordt gedouched ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
twain4me schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:37:
[...]

Exact, hier ook de boel niet gedimensioneerd op het aantal badkamers maar op het aantal mensen en het aantal gewenste runs. grappig is dat er in badkamer 2 minder water uit de douche komt dus het is hier zelfs zuiniger als er in 2 badkamers wordt gedouched ;)
Dat ligt aan het verbruik bij het schoonmaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
Twan dz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:54:
[...]

De Anna zit aan een gateway (smile) en die zit weer aan de Elga Toshiba unit.
Ik ga in de plugwise app naar : app instellingen-->HTML interface-->
Instellingen-->verwarmingssysteem-->elga instellingen-->systeem. En dan ben je bij de foto die ik postte.
Thx. Dan is de Adam die ik er nog tussen heb hier dus duidelijk de beperkende factor: die geeft/krijgt maar heel beperkt OT info door.
(en de Anna is in die combinatie een 'Lisa-met-verlicht-display' geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat4
Kan iemand mij de werking van een warmtepomp nog wat meer verduidelijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAVwwvqomi2Y7Cab7EjTWrcRTBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3E7x0jhvW8rjdQmdyrF8z4np.jpg?f=fotoalbum_large

In de leiding van a (ingang rechtse warmtewisselaar) en b (uitgang WW) zit een gas die het water van de vloer opwarmt? Als ik het goed begrijp is het gas (ondertussen vloeistof?) nog steeds te warm om te hergebruiken en wordt deze daarom verder afgekoeld door het expansie ventiel (4)?

Is het dan niet wenselijk om deze voor het expansie ventiel nog verder af te koelen?
Mogelijks met een extra warmtewisselaar om het stadswater al iets op te warmen?

Ik ga er hierbij vanuit dat de vloerverwarming continu stroomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
insomniac schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:53:
Situatie:

Bij mij staat de wp gewoon op twee U blokken van 40 cm hoog ,daaronder gewoon straatwerk met een laagje ardenner split. Geen afvoeren of zo,die bevriezen toch als het serieus vriest.
Een wp weegt relatief weinig en heeft geen fundering nodig.Geen probleem met de koude week die we net hebben gehad, Bij mij staat hij ook net naast de achterdeur in de tuin.

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP8qmm-Lp1-X-ZM4bvJ2Uf6UCdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPG9hRCL3kIyvcFA2JqDlanc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@AUijtdehaag Bedankt. Ik moet er even induiken hoe dit allemaal op te zetten. Mogelijk dat ik er nog een keertje op terug kom voor wat vraagjes.

Toevallig nog naar de opzet van het systeem gekeken of daar nog op of aanmerkingen op zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:10:
[...]

Theoretisch ja.
praktisch niet? Zonder 3 wegklep krijg je de temperatuur niet lekker omhoog ljikt mij. Voor een SWW run 3 weg klep om en via OTGW setpoint hoog. Kan niet heel moeilijk zijn lijkt mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@FXZeRRo85 Nee nog niet naar gekeken. (sorry)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
ElgaFreak schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:47:
[...]

praktisch niet? Zonder 3 wegklep krijg je de temperatuur niet lekker omhoog ljikt mij. Voor een SWW run 3 weg klep om en via OTGW setpoint hoog. Kan niet heel moeilijk zijn lijkt mij :-)
En dan heb je op z'n max een hygiëne vat van 42 graden en dan door de cv ketel heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Twan dz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:52:
[...]

En dan heb je op z'n max een hygiëne vat van 42 graden en dan door de cv ketel heen?
Elga retour is max 45 volgens Techneco, dus Ta zal dan toch wel de 50 aantikken lijkt mij. Daarna door doorstroomverwarmer naar 60 graden. Lijkt mij wel een geinig experiment.
Kan ik van het gas af ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door ElgaFreak op 17-02-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
ElgaFreak schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Elga retour is max 45 volgens Techneco, dus Ta zal dan toch wel de 50 aantikken lijkt mij. Daarna door doorstroomverwarmer naar 60 graden. Lijkt mij wel een geinig experiment.
En je houd het met je elga warm genoeg zonder gas verbruik?

Eventueel kun je gratis na subsidie een hewalex pakken, die maakt ook sww. Eventueel nog als hulp bij je elga. 2 slangen naar buiten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

In die woning kunnen ze maar 30 minuten water gebruiken met 7 ltr per minut. En daar zit de keuken gebruik ook nog op aangesloten.

Dan blijft er weinig over voor een gezin met 2 kinderen. De de ruimte is er zo en zo .

Dus zodoende is dat en optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Je komt toch al vermogen te kort of red je het alleen met de ELGA ?
Ik ga aan zulke dingen niet beginnen.. hang wel een elektrische boiler op tot de elga vervangen gaat worden.

Maar het is wel een leuke als je de tijd hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Fanaat4 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:30:

[Afbeelding]

In de leiding van a (ingang rechtse warmtewisselaar) en b (uitgang WW) zit een gas die het water van de vloer opwarmt? Als ik het goed begrijp is het gas (ondertussen vloeistof?) nog steeds te warm om te hergebruiken en wordt deze daarom verder afgekoeld door het expansie ventiel (4)?

Is het dan niet wenselijk om deze voor het expansie ventiel nog verder af te koelen?

@Zwerius en/of @Remco45 kop jij hem ff in ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Fanaat4 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:30:

[Afbeelding]

Roger! Hier komt ie.

Eerst even wat uitleg waarom we condenseren en verdampen.

Warmte verplaatst zich altijd van warm naar koud.

Een pannetje met 1 kg (= 1 liter) water verwarmen kost 0,00116 kWh aan warmte-energie per graad Celsius.
Als het water van 99 naar 100 °C wordt gebracht kost dit dus 0,00116 kWh.
Maar diezelfde liter water laten verdampen, dus om te zetten van 100 graden water naar 100 graden stoom, kost 539 keer zoveel.

Bij de faseovergang van vloeistof naar gas (verdamping) wordt heel veel warmte opgenomen.
Het omgekeerde geldt ook: bij de faseovergang van gas naar vloeistof (condensatie) komt diezelfde hoeveelheid warmte weer vrij.
Conclusie: door faseovergangen te gebruiken kan efficiënt veel energie worden overgebracht.

Die faseovergangen kan je beïnvloeden door de druk te veranderen.
Bij drukverlaging zal een vloeistof bij een lagere temperatuur verdampen en warmte opnemen.
Omgekeerd zal drukstijging (compressie) een gas kunnen laten condenseren tot een vloeistof bij een hogere temperatuur dan normaal. Daarom worden speciale koelmiddelen gebruikt. Reden dat we het koelmiddel noemen is omdat de eerste machines werden ontworpen om bederf van etenswaren te voorkomen.

Dan nu het proces vanaf de compressor t/m het expansieventiel.

Het hete persgas uit de compressor komt onder hoge druk via de dikste koelmiddelleiding aan in de platenwisselaar.
Hier koelt eerst iets af tot condensatietemperatuur: dat geeft een klein beetje warmteoverdracht.
Vervolgens condenseert het persgas tot vloeistof: hierbij komt het overgrote deel van de warmte vrij.
De platenwisselaar is voldoende groot dat de vloeistof nog iets verder wordt afgekoeld waarbij het laatste beetje warmte wordt overgedragen. Reden is dat er absoluut geen gasvormig koelmiddel meer gewenst is. De vloeistof verlaat de platenwisselaar met dezelfde temperatuur als de Ta van het water.
Er kan dus geen warmte meer worden overgedragen aan het water.

Vervolgens moet de druk en de temperatuur van het koelmiddel zodanig worden aangepast dat het buiten in de verdamper bij de dan heersende buitentemperatuur volledig zal verdampen. Daarmee kan namelijk de meeste warmte zeer efficiënt worden opgenomen.
Dat kan zijn bij zacht weer zoals vandaag, of strenge vorst zoals afgelopen week.
Het koelmiddel moet dus worden afgekoeld tot enkele graden onder de heersende buitentemperatuur en de druk moet zodanig zijn dat bij warmteopname er snel verdamping optreedt.

Hiertoe dient het expansieventiel. Het effect is vergelijkbaar met de koker van een CO2 blusapparaat dat vloeibaar CO2 op kamertemperatuur door expansie afkoelt tot beneden -80 graden.
Alleen wordt er in het expansieventiel zo weinig mogelijk koelmiddel verdampt. Er moet namelijk zo veel mogelijk vloeistof overblijven want alleen vloeistof kan verdampen en zo warmte opnemen.

Dit laatste verklaart meteen waarom een WP slechter presteert bij zeer lage temperaturen.
Het expansieventiel moet de vloeistof dan nog kouder maken en de druk verder verlagen waardoor er nog maar weinig vloeistof wordt doorgelaten om warmte op te nemen. Hierdoor daalt de capaciteit. Dit kan iets worden gecompenseerd door de compressor harder te laten draaien, maar deze zal door zo weinig koelmiddel gek genoeg oververhit raken en zal dan worden begrensd.
Daartoe zijn er diverse compressor-injectiemethoden uitgevonden, maar dat is een ander verhaal.

Hoop dat dit het wat duidelijker maakt.
Bedoeling is om over enige tijd de startpost aan te passen zodat de werking van de diverse onderdelen wat duidelijker wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Remco45 op 18-02-2021 00:46 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Collega van mij heeft dus het boilervat (verwarmd door de wp) beneden staan in de technische ruimte. Van de installateur moest er voor de badkamer op de 2e etage een electrische boiler geplaatst worden in serie met de warmwater leiding.

De reden hiervoor was dat het anders te lang zou duren voordat de douchekraan warm water zou geven, blijkbaar zijn er normen die stellen dat er binnen 30 seconden water uit moet komen van tenminste 50c.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Wolly hier staat 1 boiler in de garage. 1e badkamer op de verdieping en 2e op zolder. geen extra boiler hoeven te installeren... huis is recent opgeleverd.

zou dat never nooit accepteren om de reden die @Andrehj aanvoert.

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 18-02-2021 07:36 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• joezzt
  • Niet online
Heronimo schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:54:
[...]

Als de doorstromer achter de boiler zit dan is hij toch automatisch vraag gestuurd en veranderd dat niets aan de benodigde temperaturen van de boiler?

En waarschijnlijk is de gelaagdheid ook niet perfect, dus het uitgaande water als de boiler bijna leeg is zal niet meteen 10 graden zijn waardoor je ook niet meteen de volle 11kW nodig hebt.
Ja, maar de aanvoertemperatuur is bij koud in ieder geval betrouwbaar en begint ook eerst iets hoger toch?

• Heronimo
joezzt schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:42:
[...]

Ja, maar de aanvoertemperatuur is bij koud in ieder geval betrouwbaar en begint ook eerst iets hoger toch?
Klopt. Maar als je koud voor verwarmt werkt je douche WTW dus ook lang niet meer zo goed. En ookal zet je hem op 20 graden, dan heb je nog steeds niet onbeperkt warm water. Terwijl aan de warme zijde je met deze oplossing wel onbeperkt warm water kan tappen.

• ElgaFreak
Twan dz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:04:
[...]

En je houd het met je elga warm genoeg zonder gas verbruik?

Eventueel kun je gratis na subsidie een hewalex pakken, die maakt ook sww. Eventueel nog als hulp bij je elga. 2 slangen naar buiten en klaar.
Ik heb afgelopen week 6m3 gas verstookt wat misschien niet eens nodig was. Ik denk dat ik dat met een 1kW of 2kW backup heater wel oplos. Tevens kan ik beneden nog wel wat zaken extra isoleren en de WAF klaagt hier niet meteen als het een 0,5 graad lager is. Hewalex gaat het niet worden, net een WTW Zehnder Q350 Enthalpie geplaatst. Alle tochtrooster lekker dicht :-).

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:25:
[...]

Je komt toch al vermogen te kort of red je het alleen met de ELGA ?
Ik ga aan zulke dingen niet beginnen.. hang wel een elektrische boiler op tot de elga vervangen gaat worden.

Maar het is wel een leuke als je de tijd hebt :)
Ja iets maar dat is met een backupheater wel op te lossen had ik uitgerekend. Ik kwam afgelopen week maar echt heel weinig te kort. Snap je keuze voor de elek. boiler heel goed, simpel, betrouwbaar en zo geregeld.

Tijd is wel een dingetje maar het lijkt me wel grappig, vat kan ik altijd hergebruiken bij een nieuwe WP. Toch eens aan rekenen wat het experiment gaat kosten ;-)

• joezzt
  • Niet online
Heronimo schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:48:
[...]

Klopt. Maar als je koud voor verwarmt werkt je douche WTW dus ook lang niet meer zo goed. En ookal zet je hem op 20 graden, dan heb je nog steeds niet onbeperkt warm water. Terwijl aan de warme zijde je met deze oplossing wel onbeperkt warm water kan tappen.
Ja, dus @Fanaat4 , het is jouw keus !

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoe stel ik in wanneer de sww run mag draaien bij een sw75yaa? Heb even gekeken, maar moet je daarvoor hele week klok instellen? of kijk ik over een bepaalde setting

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
xoror schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:32:
Hoe stel ik in wanneer de sww run mag draaien bij een sw75yaa? Heb even gekeken, maar moet je daarvoor hele week klok instellen? of kijk ik over een bepaalde setting
Dat doe je inderdaad via de Schedule Timer: daar stel je voor elke dag de start en stoptijd in.

Hierbij een link naar een Engelse instructievideo: https://www.youtube.com/watch?v=h6VpATOHbFU

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Pagina: 1 ... 77 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.