12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Dit is het 5e jaar en hij doet het nog goed dus vervangen is kapitaal vernietiging, tevens ben ik wel benieuwd hoe lang ie het doet.webje1982 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:56:
[...]
Helaas, volgende keer beter.
Maar zolang dat "ouwe" ding nog functioneert.
Maar, ik ga de schuur er ook op aansluiten en de badkamer gaan we tzt ook opnieuw doen (met vloerverwarming dit keer), maar dat red hij ook nog wel denk ik.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hoop dat ik in het juiste topic zit
al een tijdje draait alles hier met de parameter van de elga op enkel gebruik
graag wil ik gebruik maken van duo gebruik maar dit lukt niet
op jullie advies ben ik meer en langer gaan monitoren
onderstaand afgelopen maand met de kamer thermostaat op 20 en de elga op enkel gebruik
kamer temperatuur 20
ta 32 graden
tr 28 graden
elga verbruik 25.5 watt
gas 0.4m3 p/uur
gister de elga (24 uur) weer geprobeerd op duo met de thermostaat op 20
kamer temperatuur 19
ta 28
tr 28
elga verbruik 525 watt
gas 0.2m3 p/uur
hoe krijg ik de instelling zo dat de kamer op 20 graden blijft?
Alles wordt war aangestuurd
ik hoop dat jullie ons verder kunnen en willen helpen
Groet: Anne
Dit kan b.v. doordat de pomp van de ene de flow bij het andere apparaat teveel belemmert.
Controleer dus door er even b.v. een uur bij te blijven.
[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 21-01-2021 22:54 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hier ook de oude “ecodan” met vloerverwarming en sinds vorig jaar vloerverwarming in de badkamer en hij gaat steeds beter en met hogere cop draaien. Zodra alle omstandigheden het toelaten ga ik de werkkamer voorzien van vloerverwarming, een oppervlakte van 20m2. Hoe pak ik dit aan, heb nu een aftakking op mijn 25 mm leiding zitten naar een jaga ltv met dbe die dus vervangen gaat worden door vloerverwarming, een gesloten verdeler met 2 groepen? En ga ik frezen of leg ik de slangen op zo’n bubbelplaat en daar een nieuwe vloer op. En hoeveel watt gaat de vloerverwarming opleveren want de jaga geeft de 0 graden te weinig vermogen af.koevlaas2 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:22:
[...]
Dit is het 5e jaar en hij doet het nog goed dus vervangen is kapitaal vernietiging, tevens ben ik wel benieuwd hoe lang ie het doet.
Maar, ik ga de schuur er ook op aansluiten en de badkamer gaan we tzt ook opnieuw doen (met vloerverwarming dit keer), maar dat red hij ook nog wel denk ik.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Die kan toch mooi op de vrijkomende aftakking ?corsat schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:58:
[...]
Hier ook de oude “ecodan” met vloerverwarming en sinds vorig jaar vloerverwarming in de badkamer en hij gaat steeds beter en met hogere cop draaien. Zodra alle omstandigheden het toelaten ga ik de werkkamer voorzien van vloerverwarming, een oppervlakte van 20m2. Hoe pak ik dit aan, heb nu een aftakking op mijn 25 mm leiding zitten naar een jaga ltv met dbe die dus vervangen gaat worden door vloerverwarming, een gesloten verdeler met 2 groepen? En ga ik frezen of leg ik de slangen op zo’n bubbelplaat en daar een nieuwe vloer op. En hoeveel watt gaat de vloerverwarming opleveren want de jaga geeft de 0 graden te weinig vermogen af.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De inlaatcombinatie werkt kennelijk deze was namelijk vanmiddag tijdens de SWW run al aan het druppelen.Naalroc schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:42:
[...]
Op de waterleiding hoeft niets extra gemonteerd te worden; de (overdruk)beveiliging zit op de ingaande kant, dmv de inlaatcombinatie.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Ik moet mijn relais bordje ook eens aansluiten, super handig als je snachts en overdag geprogrammeerd kan wisselen zoals jij dat doet.webje1982 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:59:
[...]
Volgens mij de hele buiten unit, sowieso de compressor want die gaat bij 50% max 36 hertz voor zover ik gezien heb. Maar de fan draait volgens mij ook minder hard.
Ik doe je het vooral voor het geluid en dat het allemaal wat rustiger draait. Anders gaat hij namelijk altijd vol gas en dan aftoeren.
De stille/silent functie van mijn unit lijkt overigens wel alleen de fan te limiteren. Nog niet 100% bevestigd, maar zag 0 verandering in de frequentie toen ik het testte. De 50/75/100 kabel blijft daarom erg fijn.
Kan dan SWW ook gewoon op 100 laten doen om dat niet vreselijk lang te laten duren.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Ik heb dit telefonisch bevestigd gekregen van Alklima. Alleen de ventilator wordt beperkt. De compressor niet.Robindd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:33:
[...]
De stille/silent functie van mijn unit lijkt overigens wel alleen de fan te limiteren. Nog niet 100% bevestigd, maar zag 0 verandering in de frequentie toen ik het testte. De 50/75/100 kabel blijft daarom erg fijn.
Ik schakel nu met 2 shellys het vermogenskabeltje. Je kunt in de app gewoon schakeltijden zetten. Echt super handig. Tussen 10-22 op 50% en daarbuiten vol vermogen
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Ah top! Goed om bevestigd te hebben.ThaDude schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:56:
[...]
Ik heb dit telefonisch bevestigd gekregen van Alklima. Alleen de ventilator wordt beperkt. De compressor niet.
Ik schakel nu met 2 shellys het vermogenskabeltje. Je kunt in de app gewoon schakeltijden zetten. Echt super handig. Tussen 10-22 op 50% en daarbuiten vol vermogen
Ik heb een Modbus bordje liggen hier met 8 relais erop, alleen geen tijd nog om het aan te sluiten en in NodeRed te programmeren
Ik heb hem weer eens terug naar 75% gezet om de altijd wat hoge start piek te beperken, maar is vooralsnog een handmatige actie..
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Op verzoek van enkele deelnemers kan de Excel file van de monitoring t/m dec 2020 worden gedownload via onderstaande link. Helaas (voor zover ik weet) heeft de Tweakers website deze faciliteit niet dus kan er gedownload worden via de bestaande website van mijn zoon:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Hoe kun je de silent functie activeren?Robindd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:33:
[...]
Ik moet mijn relais bordje ook eens aansluiten, super handig als je snachts en overdag geprogrammeerd kan wisselen zoals jij dat doet.
Kan dan SWW ook gewoon op 100 laten doen om dat niet vreselijk lang te laten duren.
Weet je zeker dat je dit goed hebt begrepen?ThaDude schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:56:
[...]
Ik heb dit telefonisch bevestigd gekregen van Alklima. Alleen de ventilator wordt beperkt. De compressor niet.
Als ik mijn unit op 50% zet, dan gaat de sww run niet hoger dan ca 4 kW, en op vol vermogen naar ca 6kW.
Het lijkt me uitgesloten dat dit door de fans komt, want die trekken niet zoveel; de compressor dus wèl!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Die waarde krijg je alleen te zien als je de getoonde Mitsu thermostaat gebruikt als hoofd thermostaat, waarbij deze reageert op de temperatuur in de ruimte waar hij is opgehangen; dat heet de "ruimte temp verwarming(auto adaptie)", dat is in te stellen met de dipswitches, weet zo uit m'n hoofd niet welke, maar dat is minder relevant, als je hem toch niet als zodanig in gebruik hebt.webje1982 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:42:
Hoe krijg je de actuele temperatuur in het scherm? Nummer 13
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 22-01-2021 16:07 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Hoe bedoel je?Naalroc schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:42:
[...]
Weet je zeker dat je dit goed hebt begrepen?
Als ik mijn unit op 50% zet, dan gaat de sww run niet hoger dan ca 4 kW, en op vol vermogen naar ca 6kW.
Het lijkt me uitgesloten dat dit door de fans komt, want die trekken niet zoveel; de compressor dus wèl!
Ik heb het over de silent functie van de ftc6 unit. Deze beperkt alleen de fan en niet de compressor..
Anders is kabeltje dubbel/niet nodig. Als ik op silent modus draai dan zie ik ook hogere vermogens dan met vermogenskabeltje.
Laatste gedeelte ging over het vermogenskabeltje wat ik ook heb geïnstalleerd.
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Dat is een FTC6 functie, als je een type -D binnenunit hebt moet je even in je boekje kijken
Heb ftc5 volgens mij.Robindd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:05:
[...]
Dat is een FTC6 functie, als je een type -D binnenunit hebt moet je even in je boekje kijken
Aha was wel handig geweest om even snel actuele temperatuur te bekijken zonder dat ik eerst door het service menu moet.Naalroc schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:45:
[...]
Die waarde krijg je alleen te zien als je de getoonde Mitsu thermostaat gebruikt als hoofd thermostaat, waarbij deze reageert op de temperatuur in de ruimte waar hij is opgehangen; dat heet de "ruimte temp verwarming(auto adaptie)", dat is in te stellen met de dipswitches, weet zo uit m'n hoofd niet welke, maar dat is minder relevant, als je hem toch niet als zodanig in gebruik hebt.
Volgens mij kun je dat in het menu instellingen aan of uit zetten.webje1982 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:42:
[Afbeelding]
Zie foto.
/f/image/nRkO7KXofKzNjZLpp2BR2LBh.png?f=fotoalbum_large)
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Heb ik gedaan, geen fout meldingen of flow problemen.BarryH schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:52:
@annestweak Als de ELGA naar duo bedrijf overschakelt blijven de ELGA en de CVketel dan functioneren? of gaat een van de 2 in storing?
Dit kan b.v. doordat de pomp van de ene de flow bij het andere apparaat teveel belemmert.
Controleer dus door er even b.v. een uur bij te blijven.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ter aanvulling:
Halverwege de zomer is deze Elga geïnstalleerd en na hulp van mede tweakers geoptimaliseerd.
Een tijdje terug toen het kouder werd kon de Elga de kamer niet meer warm houden en kwam ik er achter dat als ik m van duo naar enkel zet, de kamer wel warm wordt.
Ik gebruik de Elga nu al een maand op enkel, maar blijf het vreemd vinden dat duo nu niet werkt. Vandaar mijn vraag op dit forum.
Ik heb gedacht: Kan het zijn dat er verschil zit in stooklijn van de Elga en ketel? Ivm temperatuur verschil?
Maar zoals ik begrepen heb stuurt de Elga de ketel aan en wordt de stooklijn van de Elga gebruikt.🙄
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2041406
Gaat met name om het WAR gedeelte ivm met oude elga Toshiba unit.
Inderdaad stond op off, heb nu op tank staan aangezien ik geen kamer thermostaat heb.biljoenblik schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:37:
[...]
Volgens mij kun je dat in het menu instellingen aan of uit zetten.
Zie foto.
[Afbeelding]
Heel erg bedankt
Ik draai nu eerst maar eens 100% WAR en ben af en toe een beetje aan het bijregelen om te kijken hoe ik goed uitkom. Met de warmtepomp op stijlheid 0,50 en +2 graden offset kom ik beneden in de buurt van de gewenste 19,5 graden. Aanvoer deze dagen ca. 28 graden en retour 26 graden dus dT 2 graden. Is dat netjes of moet ik anders gaan mikken? Circulatiepomp kan ook nog sneller of langzamer. Klein probleempje is nog dat niet alle slaapkamers warm genoeg worden, dit kan ik eventueel oplossen door ofwel nog iets hoger in temperatuur te gaan Taanvoer of de radiatoren die het betreft met een fan uit te rusten (1 kamer heeft dit probleem voornamelijk). Voor de aanleg van de vv draaide ik op 30-35 graden aanvoer en daar deden de radiatoren het prima op.
[ Voor 9% gewijzigd door Luiaard op 22-01-2021 20:27 ]
Import van EVs
Flow een beetje knijpen is efficienter qua cop dan de ta verhogen bij radiatoren. De cop wordt bepaald door gemiddelde van Ta en Tr bij benadering en de afgifte van radatoren door Ta.Luiaard schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:23:
Na drie jaar de WP op de bestaande radiatoren te hebben gehad heb ik de benedenverdieping aangepakt, de cementdekvloer ingefreesd en vloerverwarming gelegd 10cm h.o.h. Dit zijn bij elkaar 5 groepen van 70-90m per stuk, samen ongeveer 430m aan buis. Ik heb er tegels overheen gelegd en ben na eerste grove instelling een beetje aan het kijken hoe het loopt. Flow staat zo ingeregeld dat alles gelijk is (ca. 1l) Boven heb ik nog twee verdiepingen met radiatoren, nu met het thuiswerken en online les zit iedereen veel op de slaapkamers dus die staan allemaal open. Ik heb geen buffervat en ik denk dat er meer dan genoeg water in het systeem zit om dit niet nodig te hebben. In de middag stookt mijn WP ook nog even de boiler op naar 50 graden.
Ik draai nu eerst maar eens 100% WAR en ben af en toe een beetje aan het bijregelen om te kijken hoe ik goed uitkom. Met de warmtepomp op stijlheid 0,50 en +2 graden offset kom ik beneden in de buurt van de gewenste 19,5 graden. Aanvoer deze dagen ca. 28 graden en retour 26 graden dus dT 2 graden. Is dat netjes of moet ik anders gaan mikken? Klein probleempje is nog dat niet alle slaapkamers warm genoeg worden, dit kan ik eventueel oplossen door ofwel nog iets hoger in temperatuur te gaan Taanvoer of de radiatoren die het betreft met een fan uit te rusten (1 kamer heeft dit probleem voornamelijk). Voor de aanleg van de vv draaide ik op 30-35 graden aanvoer en daar deden de radiatoren het prima op.
[ Voor 3% gewijzigd door LangeFries op 22-01-2021 20:30 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
De Wilo Para Yonos staat op 6 meen ik, dus kan iets lager, geloof dat 4/5 wel als minimum wordt aangehouden.
Knijpen op de circulatiepomp dus en niet op de vv-verdeler.
[ Voor 46% gewijzigd door Luiaard op 22-01-2021 20:46 ]
Import van EVs
Ik ging er van uit, dat jij de temperatuur van de kamer erbij wilde hebben, en dat je de sww temp.al wel had; sorry voor dit misverstand.webje1982 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:12:
[...]
Inderdaad stond op off, heb nu op tank staan aangezien ik geen kamer thermostaat heb.
Heel erg bedankt
Maar nu zeg je dat je geen kamerthermostaat hebt; als je die wel had gehad, dan kan je daarvan natuurlijk de temperatuur niet uitlezen; alleen als je de ingebouwde control unit van de binnen unit er uit haalt, en deze gebruikt als kamer thermostaat, dan je de kamer temperatuur uitlezen bij punt 13, door jou aangegeven.
Of als je de optionele sensor in de kamer hebt, en die als thermostaat gebruikt.
Inderdaad, laat de WP een wat hogere dT aanmaken, dan gaat de Ta vanzelf wat omhoog (en de Tr omlaag) waardoor dit niet veel extra kost, maar de afgifte van de radiatoren verbeterd.Luiaard schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:29:
Dus iets langere verblijftijd van het water zogezegd? Wat dan een iets hogere dT zou moeten opleveren?
De Wilo Para Yonos staat op 7 meen ik, dus kan iets lager, geloof dat 5 wel als minimum wordt aangehouden.
Knijpen op de circulatiepomp dus en niet op de vv-verdeler.
Dankjewel, dan was je me voor, want ik was nog van plan dit aan hen te vragen.ThaDude schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:56:
[...]
Nu is alleen nog de vraag wat die standen 1 t/m 3 dan doen. Is 1 de stilste of is 3 dat?
Maar verder om over na te denken:
Als de fan langzamer gaat draaien, en de vermogensvraag blijft hetzelfde, dan wordt de verdamper dus kouder. En zal de unit dus al bij een hogere temperatuur gaan dichtvriezen...
Dus meer defrosts... En bovendien een lager rendement.
Of maak ik nu ergens een denkfout?
Ondertussen ga ik mijn silent mode maar weer eens deactiveren, mijn vermogenskabeltje dit weekend eens aansluiten (wordt wel tijd ondertussen) en iets verzinnen om idd de unit 's nachts op 50% te begrenzen.
Het mooiste (en degelijkste) zou een DIN-rail schakelklok zijn, maar die zijn wel duur:
https://www.sandervunderink.nl/#search:query=schakelklok
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je denkt helemaal goed ! Vandaar dat ik toch ook het vermogenskabeltje benutAndrehj schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:43:
[...]
Dankjewel, dan was je me voor, want ik was nog van plan dit aan hen te vragen.
Nu is alleen nog de vraag wat die standen 1 t/m 3 dan doen. Is 1 de stilste of is 3 dat?
Als de fan langzamer gaat draaien, en de vermogensvraag blijft hetzelfde, dan wordt de verdamper dus kouder. En zal de unit dus al bij een hogere temperatuur gaan dichtvriezen...
Het is een oplopend driehoekje. Oplopend dus van laag naar hoge ventilator stand. Zo heb ik hem ook gezien in de nacht
Met mijn SW75YAA heb op laagste stand volgens mij 1 kW gezien. Terwijl 50% kabeltje tussen 600/800 watt geeft. Middelste stand 1,6kW terwijl kabeltje 1,2 kW geeft. Ff zo uit het hoofd en bij warmere temperaturen
Een lagere fan snelheid zal zeker het rendement negatief beïnvloeden en ook voor meer defrosts zorgen.Andrehj schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:43:
[...]
Dankjewel, dan was je me voor, want ik was nog van plan dit aan hen te vragen.
Ondertussen ga ik mijn silent mode maar weer eens deactiveren, mijn vermogenskabeltje dit weekend eens aansluiten (wordt wel tijd ondertussen) en iets verzinnen om idd de unit 's nachts op 50% te begrenzen.
Het mooiste (en degelijkste) zou een DIN-rail schakelklok zijn, maar die zijn wel duur:
https://www.sandervunderink.nl/#search:query=schakelklok
Via request code 019 kun je het actuele toerental van de fan zien. Ik heb deze net in de gaten gehouden tussen twee defrosts in en het start met 700 rpm na een defrost en daalt tot 600 rpm kort voor de defrost (waarschijnlijk door de toenemende luchtweerstand). Zou 700 rpm het maximale toerental van de SW75YAA zijn?
Het ging me inderdaad alleen om de temperatuur van de SWW aangezien dit display naast het vat hangt. Had ik er misschien even bij moeten vermelden. Vond het alleen een beetje vreemd dat hij beide standaard niet laat zien.Naalroc schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:30:
[...]
Ik ging er van uit, dat jij de temperatuur van de kamer erbij wilde hebben, en dat je de sww temp.al wel had; sorry voor dit misverstand.
Maar nu zeg je dat je geen kamerthermostaat hebt; als je die wel had gehad, dan kan je daarvan natuurlijk de temperatuur niet uitlezen; alleen als je de ingebouwde control unit van de binnen unit er uit haalt, en deze gebruikt als kamer thermostaat, dan je de kamer temperatuur uitlezen bij punt 13, door jou aangegeven.
Of als je de optionele sensor in de kamer hebt, en die als thermostaat gebruikt.
Afgifte van radiatoren wordt bepaald door de deltaT tussen de ruimte en de gemiddelde temperatuur van de radiator, niet door de Ta, en als je de flow flink knijpt wordt de afgifte minder, niet meer.LangeFries schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:28:
[...]
Flow een beetje knijpen is efficienter qua cop dan de ta verhogen bij radiatoren. De cop wordt bepaald door gemiddelde van Ta en Tr bij benadering en de afgifte van radatoren door Ta.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JHMTamJqTLuvZUzwJKQGFV8n.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Is er ook een lijst waar al deze codes op staan, vergeet dit soort nummers altijd snel.doek55 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:13:
[...]
Via request code 019 kun je het actuele toerental van de fan zien. Ik heb deze net in de gaten gehouden tussen twee defrosts in en het start met 700 rpm na een defrost en daalt tot 600 rpm kort voor de defrost (waarschijnlijk door de toenemende luchtweerstand). Zou 700 rpm het maximale toerental van de SW75YAA zijn?
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"webje1982 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:44:
[...]
Is er ook een lijst waar al deze codes op staan, vergeet dit soort nummers altijd snel.
https://www.manualslib.co...ic-Par-21maa.html?page=51
[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 23-01-2021 08:02 ]
Via menu basis en dan wijst het zich vanzelf, maar je ziet alleen de tank temperatuur.webje1982 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:42:
[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 23-01-2021 13:15 ]
Bij mijn ELGA is dat in ieder geval wel zo.. Deze kan op 160 watt opgenomen vermogen draaien maar de COP is dan beroerd. Ik zie liever 300 watt+H143 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:52:
Zojuist ben ik weer het dak op gekropen met de fohn een paar weken geleden hebbik dit ook al eens gedaan en toen tot de conclusie gekomen dat de qarmtepomp wel verder terug kan mofuleren afhankelijk van de buitentemperatuur. Ik ben er nu achter dat de grens precies op 20 gragen zit tussen de 0 en 20 graden draait hij minimaal op 43hz en boven de 20 schakelt hij pas terug naar 31hz wel moduleert de fan snelheid omlaag als het buiten warmer wordt wat wel eennpaar watt aan electra scheelt maar volgensmij ook weer tenkoste van de cop gaat.
HZ weet ik zo niet, dat lees ik niet actief meer uit.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Kan een symptoom dan zijn dat de compressor wel werkt maar raar klinkt?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Je vraagt dit voor een vriend?sjimmie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:00:
Theoretisch... wat zou er gebeuren als een R32 wp wordt bijgevuld met R410a?
Ja precies.
het is puur hypothetisch he. ik ga niet suggeren dat ik zou denken dat er bij de installatie hier iets is misgegaan. dat is namelijk door een goede installateur gedaan.
ik vraag me gewoon af of een WP dan net zo'n gek hard geluid zou maken als onze WP waarvan de installateur gisteren heeft geconcludeerd dat de compressor vanaf het begin (2mnd geleden door hun geïnstalleerd) kapot lijkt te zijn.
Bijgevult of opnieuw gevult met r410 het laatste kan in theorie geen kwaadsjimmie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:00:
Ben je erbij geweest ?sjimmie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:00:
R32 zit in rode flessen en R410A in groene.
nou ja en nee, niet op gelet en precies dat moment gemist.koevlaas2 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:00:
[...]
Ben je erbij geweest ?
R32 zit in rode flessen en R410A in groene.
nieuwe instalatie, dus aangevuld wegens extra meters leiding.H143 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:54:
[...]
Bijgevult of opnieuw gevult met r410 het laatste kan in theorie geen kwaad
Knik in de gasleiding waardoor de compressor harder moet werken en meer lawaai maakt, kan veel oorzaken hebben dat maakt het complex.sjimmie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:27:
[...]
nou ja en nee, niet op gelet en precies dat moment gemist.
Meestal in systemen met een combinatie van VVW en radiatoren is de flow door de radiatoren wat te ruim afgesteld en wordt de Tr door de vloer verlaagd. Maar weinig radiatoren blijven aan de onderzijde koel in een LTV systeem. Dan heeft het wel degelijk zin om de flow wat te verlagen.PentaClover schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:32:
[...]
Afgifte van radiatoren wordt bepaald door de deltaT tussen de ruimte en de gemiddelde temperatuur van de radiator, niet door de Ta, en als je de flow flink knijpt wordt de afgifte minder, niet meer.
[Afbeelding]
Met een opentherm gateway (OTGW) tussen de kamerthermostaat en de ELGA kan dat.Twan dz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:31:
[...]
Ik heb liever dat de berekende stooklijn continu gemaakt wordt. Kan ik de Ta niet vast op 30 zetten?
Kijk s bij het topic hierover
Mijn boerenverstand zegt: aanvoer onder, retour boven. Maar op het (summiere) aansluitschema staat dit andersom...
Aanvoer boven, zoek maar eens op tegenstroomprincipedirkdeman schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:22:
Maakt het voor een SWW-boiler uit waar ik de aanvoer/retour aansluit op de spiraal? (Dus:boven of onder)
Mijn boerenverstand zegt: aanvoer onder, retour boven. Maar op het (summiere) aansluitschema staat dit andersom...
Boerenverstand: hoe doe je dat normaliter bij een radiator?dirkdeman schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:22:
Maakt het voor een SWW-boiler uit waar ik de aanvoer/retour aansluit op de spiraal? (Dus:boven of onder)
Bij mij zitten ze naast elkaar. Hé, ik heb niet de illusie dat mijn boerenverstand altijd gelijk heeft, ik ben dan ook geen boer...Naalroc schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:21:
[...]
Boerenverstand: hoe doe je dat normaliter bij een radiator?
Dank voor het meedenken, weer wat geleerd!
Inderdaad, als het verlagen van de systeem flow er voor zorgt dat de WP de Ta verhoogt en de flow door de radiator in de kamer waar het afgifte probleem plaats vind al hoog is, dan is de sensitivity van afgifte vermogen t.o.v. flow laag en zal de extra afgifte door de iets hogere Ta groter zijn dan de afgifte vermindering door de lagere flow door de radiator en kan het beperken van de systeem flow een positief effect hebben op de afgifte van de radiator.LangeFries schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:47:
[...]
Meestal in systemen met een combinatie van VVW en radiatoren is de flow door de radiatoren wat te ruim afgesteld en wordt de Tr door de vloer verlaagd. Maar weinig radiatoren blijven aan de onderzijde koel in een LTV systeem. Dan heeft het wel degelijk zin om de flow wat te verlagen.
Hoe lager de Ta, hoe lager het afgifte vermogen van de radiator en hoe lager de flow waarbij dit nog waar is.
Er is wel een risico dat door de lagere systeem flow er meer temperatuur verlies in de leidingen optreed ten gevolge van de lagere energie transport en de hogere Ta die de WP verlaat niet bij de radiator aankomt.
Als de WAR regeling echter de Ta wil vast houden en simpelweg gaat terug moduleren bij het verlagen van de systeem flow, dan zal er minder afgifte zijn.
Maar om het in perspectief te zien, bij een Ta=28oC, zal een extra graad in de orde grootte van 20 Watt extra afgifte betekenen bij een 60x100 T22 radiator dus daar zal het niet heel veel beter van worden ben ik bang, daarvoor moet de Ta eerder richting de 34oC, dan verdubbelt ongeveer het afgifte vermogen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Hoelang geleden? Overvulling zou kunnen, dan klinkt de compressor als een knikkerbak vanwege vloeistofslag.sjimmie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:27:
[...]
nieuwe instalatie, dus aangevuld wegens extra meters leiding.
Hopelijk een paar fatsoenlijk koude winterweken, dit is m'n 3e winter met de warmtepomp en weet nog steeds niet hoe hij presteert in de winter
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Mijn case is dat ik een 300L boiler voor bad/douche ( enkele spiraal ) ga plaatsen op het zolder, deze gaat er tussen de dag van de zoldervloer plaatsen en de dag van het dakleggen ( beiden prefab, 2-daagse klus ) met een hijskraan op gezet worden.
De zolder is na oplevering enkel toegankelijk via een vlizotrap, oftewel, en ja ik accepteer de risico’s, het is een eenmalige plaatsing, bij defect of vervanging komt er een uitdaging ;-).
Maar nu heb je kamp Rvs en kamp Staal ( geëmailleerd dat dan wel ), wat is de reden om voor RVS te gaan of voor staal, en even mijn use-case er bij pakken,.. is RVS duurzamer, oftewel gaat deze langer mee dan een stalen? Je zou namelijk zeggen van wel, en dat zou in mijn case het meergeld wel waard zijn.
Ik had ze al wel gezien vanuit de TS in Polen enz, dus qua shoppen gaat wel lukken.
Ik ben even benieuwd naar jullie mening/visie.
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
RVS schijnt langer mee te gaan, maar heeft ook niet het eeuwige leven... Ik zou er nog eens over nadenken. Het zou voor mij iig een dealbreaker zijn als ik je huis zou willen kopen.HammieDuDe schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:33:
Ik ben even benieuwd naar jullie opinie m.b.t. het materiaal van de boiler.
Mijn case is dat ik een 300L boiler voor bad/douche ( enkele spiraal ) ga plaatsen op het zolder, deze gaat er tussen de dag van de zoldervloer plaatsen en de dag van het dakleggen ( beiden prefab, 2-daagse klus ) met een hijskraan op gezet worden.
De zolder is na oplevering enkel toegankelijk via een vlizotrap, oftewel, en ja ik accepteer de risico’s, het is een eenmalige plaatsing, bij defect of vervanging komt er een uitdaging ;-).
Maar nu heb je kamp Rvs en kamp Staal ( geëmailleerd dat dan wel ), wat is de reden om voor RVS te gaan of voor staal, en even mijn use-case er bij pakken,.. is RVS duurzamer, oftewel gaat deze langer mee dan een stalen? Je zou namelijk zeggen van wel, en dat zou in mijn case het meergeld wel waard zijn.
Ik had ze al wel gezien vanuit de TS in Polen enz, dus qua shoppen gaat wel lukken.
Voorkeur voor RVS. Je kunt vlizo gat/trap toch sowieso groot genoeg maken voor evt vervanging in toekomst?HammieDuDe schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:33:
Hier ook een 300l RVS boiler op zolder staan. Die is 'gewoon' door vlizo gat gegaan. Raveelbak moest wel ff tijdelijk eruit, de boiler isolatie was nl verbeterd tov de (maat)tekening.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
20 nov 2020. hoeveelheid genoteerde extra vulling klopt met wat Panasonic opgeeft voor de extra lengte leiding.MBgek schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:00:
[...]
Hoelang geleden? Overvulling zou kunnen, dan klinkt de compressor als een knikkerbak vanwege vloeistofslag.

Echter, als het weer warmer wordt buiten, dan begint hij weer te pendelen. 's nachts is de deltaT 2 graden (Ta van 33,4 / 33,5 en Tr van 31,4 / 31, 5). Het setpoint is 21,5 graden en hij meet nu 21,8 graden binnen.
Nu het weer warmer wordt zie ik dat de deltaT begint af te nemen (deltaT van 1,7) dus ik ben bang dat hij straks weer begint te pendelen. In welke richting moet ik het zoeken om hem ook continue te laten draaien bij een warmer wordende dag? De helling van de stooklijn aanpassen?
Continu draaien is continu verwarmen, je kamer temperatuur is nu al boven setpoint dus wat wil je bereiken?ID-College schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:36:
Vraagje aan de kenners weerZodra het buiten rond het vriespunt is dan draat de Loria 6010 prima (wel 3 defrosts gehad). Hij draait dan continue en kan zijn warmte goed kwijt. Sinds kwart voor 2 draait hij netjes op een steady flow, wel met een wat hoger energieverbruik dan stiekem gehoopt (rond de 1000 a 1100 watt). Ik denk dat ik dit nog wel wat kan tunen tzt.
[Afbeelding]
Echter, als het weer warmer wordt buiten, dan begint hij weer te pendelen. 's nachts is de deltaT 2 graden (Ta van 33,4 / 33,5 en Tr van 31,4 / 31, 5). Het setpoint is 21,5 graden en hij meet nu 21,8 graden binnen.
Nu het weer warmer wordt zie ik dat de deltaT begint af te nemen (deltaT van 1,7) dus ik ben bang dat hij straks weer begint te pendelen. In welke richting moet ik het zoeken om hem ook continue te laten draaien bij een warmer wordende dag? De helling van de stooklijn aanpassen?
Tijdens het pendelen is het wel fijn dat de pauze tijd en de verwarm tijd zo lang mogelijk zijn.
Als ik ga pendelen is het uurtje draaien en twee uur pauze tijd. En dat bereik ik met bijna 500 liter buffer.
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn kamertemperatuur komt idd altijd boven setpoint (marge van 0,3 ongeveer) en dat is prima. Ik heb VV dus wil eigenlijk ook continue de vloer warm houden. Bovendien houd ik het boven ook warm, dus als ik puur op de thermosstaat af ga is het beneden lekker maar boven wordt het dan wel fris. Iets fris is niet erg, maar laatst was het 16 graden en dat vond ik wel te (zeker nu met vanuit huis werken). Daarom stook ik liever iets hoger, zodat het beneden lekker is en boven aangenaam.reneeke1970 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:51:
[...]
Continu draaien is continu verwarmen, je kamer temperatuur is nu al boven setpoint dus wat wil je bereiken?
Tijdens het pendelen is het wel fijn dat de pauze tijd en de verwarm tijd zo lang mogelijk zijn.
Als ik ga pendelen is het uurtje draaien en twee uur pauze tijd. En dat bereik ik met bijna 500 liter buffer.
Echter, als het nu warmer wordt, dan moduleert hij niet een stapje terug, maar gaat ie continue aan/uit (en niet met een lange tussenpauze zoals bij jou maar elk kwartier slaat ie aan en dan weer af).
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Als boven verwarmen belangrijk is dan moet je misschien aan twee zone besturing gaan denken.ID-College schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Mijn kamertemperatuur komt idd altijd boven setpoint (marge van 0,3 ongeveer) en dat is prima. Ik heb VV dus wil eigenlijk ook continue de vloer warm houden. Bovendien houd ik het boven ook warm, dus als ik puur op de thermosstaat af ga is het beneden lekker maar boven wordt het dan wel fris. Iets fris is niet erg, maar laatst was het 16 graden en dat vond ik wel te (zeker nu met vanuit huis werken). Daarom stook ik liever iets hoger, zodat het beneden lekker is en boven aangenaam.
Echter, als het nu warmer wordt, dan moduleert hij niet een stapje terug, maar gaat ie continue aan/uit (en niet met een lange tussenpauze zoals bij jou maar elk kwartier slaat ie aan en dan weer af).
Of een buffer vat plaatsen en met twee secundaire pompen gaan werken, eentje voor boven en eentje voor beneden.
Of boven extra afgifte gaan plaatsen zodat boven en beneden in balans komt en dan met thermostaat het hele huis bedienen als het ware, maar die balans zal moeilijk te vinden zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij mij hielp bij Loria om het pendelen te verminderen om hem met parameter 33 Invloed van de omgevingstemperatuur op 65% te zetten. Daar ging die gelijk rustiger van draaien. Wel even opletten of je thermostaat geen WAR functie aan heeft staan. Dat ging bij mij in het begin mis. Met een iSense heb ik btw een hysterie van 0,5 graden. Hij is zojuist uitgeslagen omdat setpoint 20,5 is en de woonkamer door de zon al 21.ID-College schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Mijn kamertemperatuur komt idd altijd boven setpoint (marge van 0,3 ongeveer) en dat is prima. Ik heb VV dus wil eigenlijk ook continue de vloer warm houden. Bovendien houd ik het boven ook warm, dus als ik puur op de thermosstaat af ga is het beneden lekker maar boven wordt het dan wel fris. Iets fris is niet erg, maar laatst was het 16 graden en dat vond ik wel te (zeker nu met vanuit huis werken). Daarom stook ik liever iets hoger, zodat het beneden lekker is en boven aangenaam.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Eens, dat zou de ideale wereld zijn. Ik heb nu nog oude radiatoren dus zou ook kunnen kijken naar convectoren. Dan kan hij meer warmte afgeven waardoor de balans ook al beter wordt vermoed ik.reneeke1970 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:40:
[...]
Als boven verwarmen belangrijk is dan moet je misschien aan twee zone besturing gaan denken.
Of een buffer vat plaatsen en met twee secundaire pompen gaan werken, eentje voor boven en eentje voor beneden.
Of boven extra afgifte gaan plaatsen zodat boven en beneden in balans komt en dan met thermostaat het hele huis bedienen als het ware, maar die balans zal moeilijk te vinden zijn.
Thermostaat is sowieso ruk. Volgens mij is dat ook het ding wat telkens roet in het eten gooit.stuffer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Bij mij hielp bij Loria om het pendelen te verminderen om hem met parameter 33 Invloed van de omgevingstemperatuur op 65% te zetten. Daar ging die gelijk rustiger van draaien. Wel even opletten of je thermostaat geen WAR functie aan heeft staan. Dat ging bij mij in het begin mis. Met een iSense heb ik btw een hysterie van 0,5 graden. Hij is zojuist uitgeslagen omdat setpoint 20,5 is en de woonkamer door de zon al 21.
Welke thermostaat gebruik je?vandermark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:28:
Dan zou ik toch een thermostaat functie gebruiken die de WP uitzet. Door te spelen met de hysteresis kun je de periode dat die uit en aan staat varieren. Ik heb een thermostaat met hysteresis van in totaal 0,3 graad: Doel 20,8, uit bij 21,0 en weer aan bij 20,7. Dat zorgt voor best lange runs en ook goede perioden uit (4 uur).
Zwerius Kriegsman
Puf... Ik zoek nog steeds een thermostaat met een hysterese van 0.1 graden.stuffer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Met een iSense heb ik btw een hysterie van 0,5 graden. Hij is zojuist uitgeslagen omdat setpoint 20,5 is en de woonkamer door de zon al 21.
Mijn huidige espeasy oplossing is +/- 0.05 graden, dus totaal 0.1 en dat is prettig. Maar ik zou graag een "normale" thermostaat willen omdat ik de verwarming minder afhankelijk wil hebben van doe-het-zelf dingen.
Ik heb een virtuele Thermostaat in Domoticz gemaakt. Ik had al een nauwkeurige kamertemperatuur meting en met domoticz kan ik dit goed finetunen qua hysteris. Ook een beveiliging ingebouwd dat tijdens een defrost niet toevallig het script ervoor zorgt dat een UIT-signaal naar de warmtepomp gaat.
Gaat die dan niet erg snel aan/uit met 0,1? Zou ik ook kunnen doen maar iets langere perioden vind ik wel prettig. Verder eens dat koppeling met domoticz wat meer 'faalrisico' meebrengt. Maar toch, elke nacht wordt backup van de gehele RaspberryPi gemaakt als .img en alles draait op een SSD. Welke risico's loop ik dan nog. Ik denk erover een reserve Pi te kopen en neer te leggen voor geval die ineens stuk is, maar ja is dat een reeël risico...sjimmie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:28:
[...]
Puf... Ik zoek nog steeds een thermostaat met een hysterese van 0.1 graden.
Mijn huidige espeasy oplossing is +/- 0.05 graden, dus totaal 0.1 en dat is prettig. Maar ik zou graag een "normale" thermostaat willen omdat ik de verwarming minder afhankelijk wil hebben van doe-het-zelf dingen.
Het verbruik valt mij zeker niet tegen (vrijstaande woning, 1961, gerenoveerd in 1995 'dubbelglas', spouwmuur isolatie en dak isolatie, vloerverwarming beneden en traditionele radiatoren):
- draaiuren 170
- opgenomen vermogen 142
- afgegeven vermogen 605
Alles blijft rustig constant draaien, gaat eigenlijk nooit uit maar draait ook niet op vol vermogen. @mkleinman weet jij het minimale vermogen waarop de Elga Ace kan draaien? Zelf heb ik het niet in de specificaties kunnen terugvinden, en gezien de hoeveelheid warmteverlies van onze woning gaat ik dat ook niet ervaren met de huidige temperaturen, bedankt nog voor het stooklijn advies, met 0,7 werkt alles prima, Ta blijft <35 graden en dT is +/- 3 graden.
Heb alleen af en toe in de avond de 'openhaard stand' op de eTwist moeten gebruiken tijdens het koken.Nu maar afwachten of we op een energierekening van rond de €0,- gaan uitkomen, we wonen er pas dus heb nog geen vergelijkende cijfers, maar met 10.000Wp op het dak moet dat wellicht mogelijk gaan zijn.
Klinkt goed. Minimale opgenomen vermogen ligt net boven de 400W, en afgiftevermogen ( via menu op de ACE naar overzicht, EHC-07, geavanceerd --> helemaal onderin ) kan je het afgifte vermogen zien. Dat ligt rond de 1900W.thafusion schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:49:
Mijn Elga Ace 6kW draait hier nu precies 7 dagen non-stop en het comfort in huis is er erg op vooruit gegaan. We stoken nu constant 24/7 op 20 graden, met als gevolg dat het op de 1ste verdieping ook een stuk warmer is geworden.
Het verbruik valt mij zeker niet tegen (vrijstaande woning, 1961, gerenoveerd in 1995 'dubbelglas', spouwmuur isolatie en dak isolatie, vloerverwarming beneden en traditionele radiatoren):
- draaiuren 170
- opgenomen vermogen 142
- afgegeven vermogen 605
Alles blijft rustig constant draaien, gaat eigenlijk nooit uit maar draait ook niet op vol vermogen. @mkleinman weet jij het minimale vermogen waarop de Elga Ace kan draaien? Zelf heb ik het niet in de specificaties kunnen terugvinden, en gezien de hoeveelheid warmteverlies van onze woning gaat ik dat ook niet ervaren met de huidige temperaturen, bedankt nog voor het stooklijn advies, met 0,7 werkt alles prima, Ta blijft <35 graden en dT is +/- 3 graden.
Heb alleen af en toe in de avond de 'openhaard stand' op de eTwist moeten gebruiken tijdens het koken.Nu maar afwachten of we op een energierekening van rond de €0,- gaan uitkomen, we wonen er pas dus heb nog geen vergelijkende cijfers, maar met 10.000Wp op het dak moet dat wellicht mogelijk gaan zijn.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Al gekeken of je de radiatoren kunt boosten met ventilatoren: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringenID-College schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:03:
[...]
Eens, dat zou de ideale wereld zijn. Ik heb nu nog oude radiatoren dus zou ook kunnen kijken naar convectoren. Dan kan hij meer warmte afgeven waardoor de balans ook al beter wordt vermoed ik.
[...]
Thermostaat is sowieso ruk. Volgens mij is dat ook het ding wat telkens roet in het eten gooit.Zal eens kijken of dat iets van invloed heeft. Kan ook zijn dat het dan wel erg warm wordt ineens hehe..
En pas je iets van nachtverlaging toe? Het klinkt namelijk alsof je minimale vermogen al vrij snel groter is dan het warmteverlies. Door de uren dat je stookt wat te beperken kan je wellicht zorgen dat hij minder gaat pendelen. Als hij bijvoorbeeld een -2 shift op de stooklijn krijgt tussen 22u en 6u dan moet er overdag 50% (24/16-1) meer gestookt worden. Ook zal je dan merken dat waar je met radiatoren stookt het prettiger aanvoelt vanwege de stralingswarmte.
Variërend tussen 30 en 90 minuten doorgaans. Langer betekent gewoon meer warmteschommeling en dat is dus minder comfort. Dat is dus gewoon een keuze. De WP draait meestal op minimaal vermogen, dus langere runs gaan dan niet. Voordeel is ook dat tussendoor de vloer ook niet helemaal afkoelt, met langere runs (opwarming) krijg je ook langere pauzes (afkoeling).vandermark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:07:
[...]
Gaat die dan niet erg snel aan/uit met 0,1? Zou ik ook kunnen doen maar iets langere perioden vind ik wel prettig. Verder eens dat koppeling met domoticz wat meer 'faalrisico' meebrengt. Maar toch, elke nacht wordt backup van de gehele RaspberryPi gemaakt als .img en alles draait op een SSD. Welke risico's loop ik dan nog. Ik denk erover een reserve Pi te kopen en neer te leggen voor geval die ineens stuk is, maar ja is dat een reeël risico...
Als je rPI goed stuk gaat duurt het al een paar uur voordat je het merkt (meer als hij net stuk gaat als je naar bed bent gegaan) en dan moet je gaan bepalen of je repareert of vervangt (weer 2 uur) en als je dan moet gaan vervangen ben je ook al snel wat uurtjes zoet. Ik denk dat je in de praktijk al gauw een klein dagje zonder zit... Ik zou dat niet fijn vinden met gezin en buiten -4 graden.
Nachtverlaging is iets efficienter, maar dan wordt het boven ook weer iets kouder merk ik. Ik ben nog een beetje aan het rommelen wat fijner voelt.Heronimo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Al gekeken of je de radiatoren kunt boosten met ventilatoren: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
En pas je iets van nachtverlaging toe? Het klinkt namelijk alsof je minimale vermogen al vrij snel groter is dan het warmteverlies. Door de uren dat je stookt wat te beperken kan je wellicht zorgen dat hij minder gaat pendelen. Als hij bijvoorbeeld een -2 shift op de stooklijn krijgt tussen 22u en 6u dan moet er overdag 50% (24/16-1) meer gestookt worden. Ook zal je dan merken dat waar je met radiatoren stookt het prettiger aanvoelt vanwege de stralingswarmte.
Boven heb ik nog oude T10 radiatoren hangen dus die zou ik eerst moeten vervangen door T21's oid, zodat ik er fans onder kan hangen. Dat is voordeliger dan Jaga's, maar ik heb dit nog even uitgesteld om te kijken hoe het tot nu toe bevalt!
Zonder RaspberryPi & Heishamon doet de Pana het nog prima. Simpel stooklijn doet het nog. Enige wat niet werkt is thermostaat en slowstart script. Beiden zijn leuk maar geen probleem als die een dag of twee niet werken.sjimmie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Variërend tussen 30 en 90 minuten doorgaans. Langer betekent gewoon meer warmteschommeling en dat is dus minder comfort. Dat is dus gewoon een keuze. De WP draait meestal op minimaal vermogen, dus langere runs gaan dan niet. Voordeel is ook dat tussendoor de vloer ook niet helemaal afkoelt, met langere runs (opwarming) krijg je ook langere pauzes (afkoeling).
Als je rPI goed stuk gaat duurt het al een paar uur voordat je het merkt (meer als hij net stuk gaat als je naar bed bent gegaan) en dan moet je gaan bepalen of je repareert of vervangt (weer 2 uur) en als je dan moet gaan vervangen ben je ook al snel wat uurtjes zoet. Ik denk dat je in de praktijk al gauw een klein dagje zonder zit... Ik zou dat niet fijn vinden met gezin en buiten -4 graden.
Met nachtverlaging zal je vooral op tijd in de ochtend de boel weer omhoog moeten gooien om het boven ook fijn te hebben in de ochtend.ID-College schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:37:
[...]
Nachtverlaging is iets efficienter, maar dan wordt het boven ook weer iets kouder merk ik. Ik ben nog een beetje aan het rommelen wat fijner voelt.
Boven heb ik nog oude T10 radiatoren hangen dus die zou ik eerst moeten vervangen door T21's oid, zodat ik er fans onder kan hangen. Dat is voordeliger dan Jaga's, maar ik heb dit nog even uitgesteld om te kijken hoe het tot nu toe bevalt!
Ik zou eens kijken voor tweedehands Jaga's in dat geval. Zie ze vaak genoeg voor een prikkie te koop staan bij mensen die in het hele huis vloerverwarming nemen.
Een boiler op zolder plaatsen die je nooit meer kunt vervangen lijkt mij compleet waanzinnig.HammieDuDe schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:33:

Elke 15 jaar een gat in je dak (of plafond) moeten zagen gaat jou (en je gezin) slecht bevallen.

Maar ook met een vlizotrap zijn er wel mogelijkheden. Mijn vat is slechts 660mm in diameter, en dan kun je de isolatie er ook nog afhalen.
Maar even wat anders: Als je zolder groot genoeg is om een SWW-vat te plaatsen, waarom maak je dan geen vaste trap er naar toe? Kun je er ooit (evt. met dakkapel) ook nog woonruimte van maken. Die kleine investering maakt je huis veel bruikbaarder, en bij verkoop een stuk meer waard.
Nog een tip: Zorg bij een stalen vat voor voldoende ruimte boven het vat om de anode te kunnen wisselen. Elke paar jaar je vat moeten kantelen om die te wissel is niet zo handig....
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Biedt er iemand meer
Dan had die een poos uitgestaan neem ik aan? Zo koud was het nu ook weer niet. Hier heb ik een 'slowstart' script actief die bij een herstart (ook na defrost) de Ta-doel dynamisch aanpast waardoor de Pana rustiger opstart en niet naar dit soort hoge frequenties gaat. Warm worden duurt daardoor wel langer maar er zijn minder defrosts. Ik had na 4 uur uit staan na de herstart max frequentie van 41Hz voor zeer korte periode.Grolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:08:
Ik zag mijn Mitsu vanochtend 102Hz doen bij -3 buiten
Biedt er iemand meer![]()
Ik heb bewijs dat het -21 was bij jou!Grolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:08:
Met deze temperaturen en de begrenzing op 75% gaat hij hier tot 56Hz.
Ik merk dat het wel wat verschilt bij andere Tbuitens op dezelfde power setting.
Bij ons "Mitsu gebruikers" kun je ook gewoon de 50% setting gebruiken met het beruchte kabeltje. Dan zit je ook rond de 30/35 denk ik met deze temperaturen.vandermark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Dan had die een poos uitgestaan neem ik aan? Zo koud was het nu ook weer niet. Hier heb ik een 'slowstart' script actief die bij een herstart (ook na defrost) de Ta dynamisch aanpast waardoor de Pana rustiger opstart en niet naar dit soort hoge frequenties gaat. Warm worden duurt daardoor wel langer maar er zijn minder defrosts. Ik had na 4 uur uit staan na de herstart max frequentie van 41Hz voor zeer korte periode.
Als ik tijd heb knutsel ik mijn relais bordje er tussen en schakel ik hem ook snachts in op 50% om te proberen.
Dat. En frequenties zeggen ook niet heel veel als je niet weet hoe groot de compressor is. Een scheepsdiesel doet bij eenzelfde toerental toch een hoop meer vermogen dan een auto.Robindd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:34:
[...]
Bij ons "Mitsu gebruikers" kun je ook gewoon de 50% setting gebruiken met het beruchte kabeltje. Dan zit je ook rond de 30/35 denk ik met deze temperaturen.
Als ik tijd heb knutsel ik mijn relais bordje er tussen en schakel ik hem ook snachts in op 50% om te proberen.
Yup, sinds gistermiddag 15.00, want het was zonnig gisteren, dus de woning werd "gratis" verwarmd.vandermark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Dan had die een poos uitgestaan neem ik aan? Zo koud was het nu ook weer niet. Hier heb ik een 'slowstart' script actief die bij een herstart (ook na defrost) de Ta dynamisch aanpast waardoor de Pana rustiger opstart en niet naar dit soort hoge frequenties gaat. Warm worden duurt daardoor wel langer maar er zijn minder defrosts. Ik had na 4 uur uit staan na de herstart max frequentie van 41Hz voor zeer korte periode.
Vanochtend om 10.00 ging hij weer aan, en toen moest de Mitsu ff haar mouwen opstropen, maar no problemo, ff pieken naar 14KW thermisch (5400Watt elektrisch), en daarna begon ze alweer vrij snel terug te moduleren vanwege stijgende Tbuiten, dus dalende Ta en wederom veel zon, op dit moment alleen de woonkamer op noord die aan het verwarmen is, dus ze is alweer in de "low&slow modus" bezig
Waarom zou de WP niet naar dit soort frequenties 'mogen" ? Ik vind het wel gaaf om te zien eigenlijk.
Mag wel. Idee is dat wanneer het koud is een rustige startfase na een defrost ervoor zorgt dat de Pana minder snel weer dichtvriest. Daarnaast is een langzamere opstartfase op lager vermogen zuiniger. Met name in weer boven de 0 schakelt de WP vaak uit door de thermostaat. Na paar uur weer opstarten is prima, maar dan liever lekker rustigGrolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:39:
[...]
Yup, sinds gistermiddag 15.00, want het was zonnig gisteren, dus de woning werd "gratis" verwarmd.
Vanochtend om 10.00 ging hij weer aan, en toen moest de Mitsu ff haar mouwen opstropen, maar no problemo, ff pieken naar 14KW thermisch (5400Watt elektrisch), en daarna begon ze alweer vrij snel terug te moduleren vanwege stijgende Tbuiten, dus dalende Ta en wederom veel zon, op dit moment alleen de woonkamer op noord die aan het verwarmen is, dus ze is alweer in de "low&slow modus" bezig
Waarom zou de WP niet naar dit soort frequenties 'mogen" ? Ik vind het wel gaaf om te zien eigenlijk.
Dat een lager vermogen zuiniger is, dat klopt, omdat meestal (bij mij i.i.g.) Ta dan ook lager is.vandermark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:54:
[...]
Mag wel. Idee is dat wanneer het koud is een rustige startfase na een defrost ervoor zorgt dat de Pana minder snel weer dichtvriest. Daarnaast is een langzamere opstartfase op lager vermogen zuiniger. Met name in weer boven de 0 schakelt de WP vaak uit door de thermostaat. Na paar uur weer opstarten is prima, maar dan liever lekker rustig
De Mitsu regelt dat wel keurig vind ik zelf, hij probeert z.s.m. Ta Setpoint te halen, maar gaat wel in trapjes omhoog, en dat verwacht ik ook van de WP. Ik zou dat niet anders willen eigenlijk.

En bij temperaturen van -3 / -4 zijn de COP getallen nu eenmaal niet om hard op te pochen
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2021 16:20 ]
Hoeveel vermogen verbruik je met 100HzGrolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:18:
[...]
Dat een lager vermogen zuiniger is, dat klopt, omdat meestal (bij mij i.i.g.) Ta dan ook lager is.
De Mitsu regelt dat wel keurig vind ik zelf, hij probeert z.s.m. Ta Setpoint te halen, maar gaat wel in trapjes omhoog, en dat verwacht ik ook van de WP. Ik zou dat niet anders willen eigenlijk.
[Afbeelding]
En bij temperaturen van -3 / -4 zijn de COP getallen nu eenmaal niet om hard op te pochen
Nou ja, dat 'zsm Ta setpoint behalen', dat is natuurlijk net wat voor 'vol gas' gaan zorgt. Net als bij een auto is dat minder zuinig. In mijn situatie met beperkte warmtevraag en Ta van 27 graden rond 0 graden buiten is het prima als de WP rustig begint en op zuinig tempo die Ta haalt. Het script verlaagt dynamisch het Ta-setpint en in aantal stappen komt die uiteindelijk op Ta-setpoint. Voordeel is ook langere runs en minder aan/uit momentenGrolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:18:
[...]
Dat een lager vermogen zuiniger is, dat klopt, omdat meestal (bij mij i.i.g.) Ta dan ook lager is.
[Afbeelding]
Ik denk ook minder defrosts maar dat vraagt beter vergelijk.
Bij 102Hz +- 5300~5400Watt elektrisch opgenomen vermogen volgens de Youless
20Hz bij -1Grolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:08:
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Dat is je verbruik op dat moment. Of verbruik met rendementGrolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:25:
[...]
Bij 102Hz +- 5300~5400Watt elektrisch opgenomen vermogen volgens de Youless
Je vraagt "hoeveel vermogen verbruik je", dus ik geef het verbruik opAdriaan71 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:26:
[...]
Dat is je verbruik op dat moment. Of verbruik met rendement
Thermisch opgewekt vermogen lag op +- 14KW, dus een COP van +- 2,5 á 2,6 op dat moment.
:strip_exif()/f/image/ioqyqMAVmsLFZaHrP1lDvlAq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rF9fOMcFhdEqtfJei7KQOPhm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door vandermark op 25-01-2021 16:30 ]
Dus als hij korte tijd veel vermogen opneemt hoeft dat niet per sé meer verbruik te zijn dan bij lange tijd laag vermogen. Dat een WP doorgaans efficiënter is bij laag vermogen staat dáár los van...
Scheelt misschien dat mijn huis maar 110m2 is en best goed geïsoleerd en er toch een 9kW T-Cap staatGrolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:28:
[...]
Die van mij gaat bij temperaturen <5 graden niet verder terug dan 36Hz, 20 Hz alleen mogelijk bij Tbuiten +13 graden
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Dit topic is gesloten.