Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:29
Beste Tweakers.
Ik lees op Tweakers al een geruime tijd mee (kleine 2 jaar) en ben benieuwd hoe ik ons huis beter kan laten om gaan met onze Elga (niet de ace). Naast de elga hangt een Intergas hre 36/30 en gebruik deze eigenlijk alleen maar mijn ssw mee. Af en toe (met -5) doet hij mee voor de verwarming.

Verder is het een hoekhuis uit 1972. Beneden houten kozijnen met standaard dubbel glas (staat op de planning voor kunststof kozijnen), boven hr++. Boven wordt nooit verwarmd, er hangt per slaapkamer (3stuks) t11 radiatoren). Alleen op de badkamer wordt 24/7 verwarmd door middel van radiator aangesloten op de WP.
Beneden 45m2 aan vloerverwarming 10cm Hoh op tegelvloer. Vloer niet geisoleerd. Staat op zand. Spouw geïsoleerd naar destijds 8/10cm spouwmuurisolatie. Zolder is reeds nageisoleerd.

Deur naar boven staat altijd open ivm kat dus nooit echt stabiele temperatuur.

Vanuit zolder waar de warmtepomp en de ketel hangen gaat er een buis met een doorsnede van 22mm naar beneden. Hier heeft de vloerverwarming legger een kunststof buis van 15 mm aan gemaakt. De verdeler is een open verdeler met pomp die ik dicht heb gemaakt door middel van een drukventiel (ltv). Nu is mij verteld dat dit voor een warmtepomp niet ideaal is, zowel de aan/afvoer al de type verdeler icm met pomp.

https://imgur.com/a/KteFRBC
Wat is jullie advies hier in? Is een andere, gesloten, verdeler voldoende? (zonder thermostaat knop) of is het wijs om vanaf de WP 28mm aan te leggen richting de verdeler?

Ook de instellingen van de elga, hoe draait deze op WAR? ik draai m nu op een Anna thermostaat 24/7 20 graden. Vandaag ongeveer 10 graden buiten start ie 7 keer per dag A 1,5 uur per run. Hiervoor raced hij naar 36 graden Ta en zakt dan rustig terug naar 30 graden en gaat dan uit.

12 december 2020 geeft dit als resultaat:
https://imgur.com/a/oHp7pV1
Gemiddelde buitentemperatuur is dan wel 2 graden.

Het probleem is dat mijn Tr op de verdeler nooit hoger wordt dan 26 graden. Al is de Ta 35 graden. Kan ik die Tr verhogen door meer flow/gesloten verdeler?

Welke verdeler adviseren jullie? Ik heb van andere mede Tweakers de site https://www.pumpendiscounter.de gekregen. Maar zelfs daar zijn ontzettend veel mogelijkheden.

Ik hoop dat jullie mij met name advies kunnen geven over de eventuele toekomstige verdeler.

Met vriendelijke groeten,
Twan

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:55
Wat gebeurt er als de vvw pomp in de hoogste stand gezet wordt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Twan dz
BarryH schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:35:
Wat gebeurt er als de vvw pomp in de hoogste stand gezet wordt?
Dan trilt het hele huis in elkaar. In elkgeval qua geluid. Qua temperatuur weinig verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
ok. Dat is dan geen goede optie :)
om de 26 graden omhoog te krijgen is er meer flow nodig.
Mijn elga is een oudere generatie (uit 2013 met een carrier buitenunit). Deze regelt op ruimtetemperatuur.

Om met WAR op een lagere Ta te komen denk ik dat je de stook lijn moet aanpassen. Weet je hoe die nu staat ingesteld?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Twan dz

Neem deze, werkt perfect, en de kranen met meters erbij die onderaan staan.
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html
Dan nog die 22mm verlengen en rechtstreeks naar de verdeler en cv op maximaal 40 graden voor verwarmen.

Je zal zien, werkt echt beter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Dankje @Rol-Co ,

Is het slim om er 2 kogelkranen voor te zetten, Eventueel met thermometer?
@BarryH op dit moment draad ik op een anna thermostaat. Maar die pendelt met 10 graden en defrost met 3 graden continu. Heel klein 'goed' werk bereik. Ik heb liever dat ie continu een zelfde Ta heeft. Of iig aanpast met buiten temperatuur. Te warm wordt het in de huiskamer niet te snel, dan kan de deur naar boven open. Als het te fris is, tde tussendeur dicht en 6 kaarsjes aan en dan schiet de temperatuur omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Twan dz schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:54:
Dankje @Rol-Co ,

Is het slim om er 2 kogelkranen voor te zetten, Eventueel met thermometer?
Np, kranen zeker doen, al is het maar als je een keer aan de verdeler of een lus moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Twan dz Je kan eens testen met RAR? Kijken of dat beter gaat?

de capaciteit van je vloerverwarming is ca. 64 watt /m2 bij gem 30 graden (Ta middelen met Tr)
Dus 45m2 = 2880 watt warmteafgifte.
Weet even niet waarom je ELGA dan al gaat pendelen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lL8WGaNaPJ31yG5h7SnjZu85KQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/slkLFsIlNKbcTrFirHdNmkhx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Rol-Co schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:28:
[...]

Np, kranen zeker doen, al is het maar als je een keer aan de verdeler of een lus moet werken.
Denk je dat ik met een gesloten verdeler en grotere diameter een hogere Tr krijg van de vvw? Ik krijg mijn Tr op dit moment nauwelijks hoger dan 25 graden (op de vvw) terwijl Ta van de WP 35tot gisteren wel 37 graden was. Enige reden dat ik die hoge Ta haal is omdat er in de badkamer een radiator open staat en zorgt voor hogere Tr naar de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
BarryH schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:10:
@Twan dz Je kan eens testen met RAR? Kijken of dat beter gaat?

de capaciteit van je vloerverwarming is ca. 64 watt /m2 bij gem 30 graden (Ta middelen met Tr)
Dus 45m2 = 2880 watt warmteafgifte.
Weet even niet waarom je ELGA dan al gaat pendelen....
[Afbeelding]
Ik draai op RAR, Alleen hier kan ik geen stroomklijn instellen of een max Ta. Nu schiet ie met 5 graden Tb naar de 37 graden Ta met defrosts als gevolg, zie gisteren:

https://imgur.com/a/Pxn0dCJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Twan dz schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:14:
[...]

Denk je dat ik met een gesloten verdeler en grotere diameter een hogere Tr krijg van de vvw? Ik krijg mijn Tr op dit moment nauwelijks hoger dan 25 graden (op de vvw) terwijl Ta van de WP 35tot gisteren wel 37 graden was. Enige reden dat ik die hoge Ta haal is omdat er in de badkamer een radiator open staat en zorgt voor hogere Tr naar de WP.
Hoeveel groepen? Meter per groep? Isolatie goed?

Hier af bouw isolatie "89
3x80m van 18mm diameter in vierkant gelegd
Aanvoer bij de vloer 31-32 graden en 27 retour, afhankelijk hoe koud buiten, bij 10 graden tbuiten kan het oplopen naar 29 retour en gaat ie stop.
27 is setpoint, mag ie 2 onder en over, Ta mag ie zelf weten.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Zie ook extended data voor de Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Twan dz Ik denk dat we iemand erbij moeten hebben die de Elga met toshiba (die jij volgens mij hebt) goed kent.

@Verwijderd Heb jij deze versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 20:38
Twan dz schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:18:
[...]

Ik draai op RAR, Alleen hier kan ik geen stroomklijn instellen of een max Ta. Nu schiet ie met 5 graden Tb naar de 37 graden Ta met defrosts als gevolg, zie gisteren:

https://imgur.com/a/Pxn0dCJ
draai op rar ken ik niet maar war wel.
bij mij bleef de temperatuur van het water ook op een bepaald punt steken.
war eraf en probleem was opgelost, temperatuur ging omhoog zoals ingesteld via stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
mijn instellingen:
A1,2,3 en 8 on
B8 on
de rest allemaal off

buitentemperatuur b8 ingesteld op een waarde van 0, (kan later nog wel aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Rol-Co schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:29:
[...]

Hoeveel groepen? Meter per groep? Isolatie goed?

Hier af bouw isolatie "89
3x80m van 18mm diameter in vierkant gelegd
Aanvoer bij de vloer 31-32 graden en 27 retour, afhankelijk hoe koud buiten, bij 10 graden tbuiten kan het oplopen naar 29 retour en gaat ie stop.
27 is setpoint, mag ie 2 onder en over, Ta mag ie zelf weten.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Zie ook extended data voor de Ta.
5 groepen. 10 cm hoh. 45m2. Ga ik vanuit dat 10m2 100 meter buis is, bereken ik 90 meter per groep.

Isolatie spouw ongeveer 10cm dik. https://imgur.com/a/k0Y0RcD

Tussen begane grond en 1e etage geen extra isolatie. Betonvloer op zand (geen kruipruimte).

Op zolder 10 cm dakisolatie.
Jij regelt op je Tr van je vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Twan dz

Ja inderdaad
Bij kouder weer meer afgifte dus langer lopen, zou de temperatuur gaan zakken gaat hij harder lopen. (Laatste nog niet gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Rol-Co schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:28:
@Twan dz

Ja inderdaad
Bij kouder weer meer afgifte dus langer lopen, zou de temperatuur gaan zakken gaat hij harder lopen. (Laatste nog niet gehad)
Het liefste zie ik de WP een stuk rustiger lopen dan dat ie nu doet:

https://imgur.com/a/0uGdFR3. Ik denk dat ik met deze temperaturen genoeg heb aan een Ta van 32 graden continu IPV steeds die spikes. Vandaag heeft de hele dag de temperatuur op 20,5 graden gestaan in de woning als setpoint.
annestweak schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:03:
mijn instellingen:
A1,2,3 en 8 on
B8 on
de rest allemaal off

buitentemperatuur b8 ingesteld op een waarde van 0, (kan later nog wel aangepast worden.
Mijn ketel staat op opentherm. Maar ik heb daar nog geen voordeel van gezien. Alleen maar flow problemen op het moment dat de ketel en de elga tegelijkertijd aanspringen.

Ook A1 staat uit. (Stooklijn laag)

Edit:
T is nu 7:20 s ochtends.

https://imgur.com/a/hU8d5vE

Vannacht zijn er geen invloeden geweest op de ruimte temperatuur zoals mensen, oven, kookplaat ect. En met 3 graden buiten blijft de elga prima een lange run maken met een Ta van 31,7. Een run van ruim 3 uur zonder defrost.

Als de ruimte temperatuur er dus geen of weinig invloed op heeft, althans grote veranderingen, dan draait de WP perfect. En gisteren met 5 graden Tb heeft ie wel defrosts.

[ Voor 18% gewijzigd door Twan dz op 28-12-2020 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mij is dat laatste stukje kunststofleiding ook niet helemaal ideaal voor je vloerverdeler. Toen hier mijn ELGA en de vloerverwarming werd geïnstalleerd werd mij op het hart gedrukt dat alle twee op 22mm aangesloten moesten worden.

Ik heb eerst een ELGA/Carrier combinatie gehad en ik heb sinds september een ELGA ACE 6 hangen hier.

Ik heb trouwens, op dit moment nog, bijna exact dezelfde verdeler hangen met pomp. Er staat voor mij nog een LTV vloerverdeler ( dus zonder pomp ) in backorder op dit moment, die is helaas niet leverbaar op dit moment.

Ik kom een fractie hoger qua retour, bij 32.2 aanvoer komt er 28.4 graden water bij mijn vloer terug.

Als ik jou was zou ik trouwens je CV ketel los koppelen van je ELGA, je ELGA op AAN/UIT sturing richting de CV zetten en twee thermostaten ophangen in je woonkamer waarbij je klokthermostaat van je CV ketel of op standje zomer staat of consequent lager is ingesteld dan de ELGA.

Haalt je ELGA het dan niet om je woonkamer op temperatuur te houden dan schakelt de ketel automatisch bij ( wanneer klokprogramma dus iets lager staat ) of je moet met de hand de ketel aanschakelen ( als die op zomerstand staat ingesteld ).

Ik ken jammer genoeg de ELGA/Toshiba combinatie niet goed genoeg om je inhoudelijk te kunnen helpen met detailinstellingen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
mkleinman schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:42:
Volgens mij is dat laatste stukje kunststofleiding ook niet helemaal ideaal voor je vloerverdeler. Toen hier mijn ELGA en de vloerverwarming werd geïnstalleerd werd mij op het hart gedrukt dat alle twee op 22mm aangesloten moesten worden.

Ik heb eerst een ELGA/Carrier combinatie gehad en ik heb sinds september een ELGA ACE 6 hangen hier.

Ik heb trouwens, op dit moment nog, bijna exact dezelfde verdeler hangen met pomp. Er staat voor mij nog een LTV vloerverdeler ( dus zonder pomp ) in backorder op dit moment, die is helaas niet leverbaar op dit moment.

Ik kom een fractie hoger qua retour, bij 32.2 aanvoer komt er 28.4 graden water bij mijn vloer terug.

Als ik jou was zou ik trouwens je CV ketel los koppelen van je ELGA, je ELGA op AAN/UIT sturing richting de CV zetten en twee thermostaten ophangen in je woonkamer waarbij je klokthermostaat van je CV ketel of op standje zomer staat of consequent lager is ingesteld dan de ELGA.

Haalt je ELGA het dan niet om je woonkamer op temperatuur te houden dan schakelt de ketel automatisch bij ( wanneer klokprogramma dus iets lager staat ) of je moet met de hand de ketel aanschakelen ( als die op zomerstand staat ingesteld ).

Ik ken jammer genoeg de ELGA/Toshiba combinatie niet goed genoeg om je inhoudelijk te kunnen helpen met detailinstellingen.
@mkleinman Dankjewel voor je reactie! De verdeler en 22mm aanvoer/retour staat ook in de planning, maar dan als de buiten temperatuur weer netjes boven de 15 graden blijft zodat het huis niet meer afkoelt.

Welke ltv verdeler heb jij op het oog?
Enne met de huidige verdeler, welke pompstand heb je deze staan? En merk je verschil als je deze verhoogt of verlaagd? Hier namelijk niet.

Het aan/uit zat ik ook al over na te denken. Maar kan ik niet m zo instellen dat als de elga zijn setpoint in bijvoorbeeld 2 uur niet haalt de cv bij mag springen?
Als ik beide een eigen thermostaat geef dan kunnen ze alsnog tegelijkertijd draaien (of met aan/uit niet? Dan zitten ze fysiek toch niet meer aan elkaar met eigen thermostaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Twan dz schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:56:
[...]

@mkleinman Dankjewel voor je reactie! De verdeler en 22mm aanvoer/retour staat ook in de planning, maar dan als de buiten temperatuur weer netjes boven de 15 graden blijft zodat het huis niet meer afkoelt.

Welke ltv verdeler heb jij op het oog?
Enne met de huidige verdeler, welke pompstand heb je deze staan? En merk je verschil als je deze verhoogt of verlaagd? Hier namelijk niet.

Het aan/uit zat ik ook al over na te denken. Maar kan ik niet m zo instellen dat als de elga zijn setpoint in bijvoorbeeld 2 uur niet haalt de cv bij mag springen?
Als ik beide een eigen thermostaat geef dan kunnen ze alsnog tegelijkertijd draaien (of met aan/uit niet? Dan zitten ze fysiek toch niet meer aan elkaar met eigen thermostaat)
Deze ( https://4heat.nl/nl/robot...pen/561-aansluiting-links ) . De 6 groeps, aansluitingen links. Dus zonder pomp en een gesloten verdeler.

Deze kan in principe 1 op 1 op de plek komen te hangen waar nu mijn normale vloerverdeler met pomp hangt.

Ik merk inderdaad bijzonder weinig verschil( denk zelfs geen verschil ) op wat voor snelheid mijn pomp draait.

En als je beide apparaten inderdaad een thermostaat geeft kunnen ze nog steeds beide draaien, alleen draai jij aan de knoppen in plaats van de ELGA. Dus de ELGA denkt wel dat hij de ketel aanstuurt, maar er gebeurd verder niets.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
mkleinman schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:11:
[...]

Deze ( https://4heat.nl/nl/robot...pen/561-aansluiting-links ) . De 6 groeps, aansluitingen links. Dus zonder pomp en een gesloten verdeler.

Deze kan in principe 1 op 1 op de plek komen te hangen waar nu mijn normale vloerverdeler met pomp hangt.

Ik merk inderdaad bijzonder weinig verschil( denk zelfs geen verschil ) op wat voor snelheid mijn pomp draait.

En als je beide apparaten inderdaad een thermostaat geeft kunnen ze nog steeds beide draaien, alleen draai jij aan de knoppen in plaats van de ELGA. Dus de ELGA denkt wel dat hij de ketel aanstuurt, maar er gebeurd verder niets.
Op de vvw verdeler geen debiet meters nodig?
Qua ketel apart aansturen kan natuurlijk ook dat ik in de gegevens zet dat ik wil dat de elga uit gaat onder de -2 en de ketel pas aan mag bij -2.

https://imgur.com/a/vUszhdq

Nu heb ik net gekookt en dan is het 21.2 graden in de woonkamer. Terwijl het eigenlijk 20.8 was. (Thermostaat slaat af bij 21 graden.)
Een uur later begint de WP weer omdat hij een dip krijgt naar 20.7 en gaat nu hard werken om die 21 weer te halen.
https://imgur.com/a/i7iWF1p
zie de "activiteit' omhoog schieten. Hierdoor komt ie supersnel in een defrost.

Hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Foutje

[ Voor 102% gewijzigd door Twan dz op 22-01-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Ik heb tegenwoordig mijn elga op WAR regeling staan. Dit om te voorkomen dat de verwarming uit slaat als we koken.

Ik heb alle mogelijkheden al geprobeerd, van 20Ta bij 20Tb naar 40Ta bij -10 Tb. Nu zelfs op 30/30 staan, neem aan dat dat betekent dat hij 30 graden maakt ongeacht de buiten temperatuur.
Dit is het resultaat(vanaf 9 uur vanochtend 30/30) :

https://imgur.com/a/igKikzV

https://imgur.com/a/UxOEaqD

IPV dat de Elga de 30 graden aanhoud en terug moduleert gaat ie naar 33,6 graden, zakt dan terug naar 31.1 en gaat dan uit om vervolgens weer 45 minuten later het zelfde kunstje te doen

Iemand enig idee wat er fout gaat?

[ Voor 20% gewijzigd door Twan dz op 22-01-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Ik heb jou vragen snel doorgelezen, wij hebben hier bijna de zelfde situatie thuis.
Elga in combinatie met een intergas en een hoekhuis uit 1980.
Boven radiatoren en beneden alleen vloerverwarming

Wel heb ik aan en afvoer van rond 22
En mijn ketel via aan uit geschakeld.
We draaien op war en kamer thermostaat van Honeywell t6

Ook bij ons schakelt de verwarming uit bij koken maar dat is geen probleem want het koelt niet snel af.

Wat is nu je vraag? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
annestweak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:43:
Ik heb jou vragen snel doorgelezen, wij hebben hier bijna de zelfde situatie thuis.

Ook bij ons schakelt de verwarming uit bij koken maar dat is geen probleem want het koelt niet snel af.

Wat is nu je vraag? 😉
Bij ons koelt het helaas wel af, althans, als de thermostaat op 21 staat wordt wel met koken makkelijk 21.5, waarna hij rond 11 uur savonds soms wel zakt tot 20,6. Omdat de vloer dan afgekoeld is valt de temperatuur dan snel terug. Probleem is dat de elga dan op het koudste van de dag ( nachts) 100% aan gaat met als gevolg defrosts. Soms wel bij 4 of 5 graden buiten.
Ik heb liever dat hij een lager modulatie niveau aan houd en niet maximaal gaat.

Vandaar overgestapt op WAR, dan heeft het koken geen invloed meer. Nadeel is dat de elga nu 15 starts per dag maakt IPV 1 vaste Ta te behouden.
Hoe kan ik er voor zorgen dat de elga niet als een gek optoert maar gewoon 50tot max 70% werkt. Hier is het huis namelijk prima mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
ik begrijp je vraag, bij ons koelt ie natuurlijk ook wel iets af al is dat minder snel

ik heb om een koude vloer te voorkomen mijn minimale aanvoer temperatuur van de cv op 30 graden gezet, dan heb ik een retour van 27,5 en dat voelt heerlijk aan.
maximaal aanvoer temperatuur staat bij ons op 45 graden.
ook heb ik de cv pomp continu aanstaan.

het is nog niet ideaal maar voelt wel beter

ook ik ben nog zoekende naar de perfecte instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak

Wat is nu je vraag? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
?

mijn laatste reactie staat in het eerste bericht van deze 2 hierboven? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten Hiemstra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-04 00:54
Ik heb een Elga met softwareversie 12.77.
Het lukt me niet iemand te vinden die een upgrade wil doen, kennelijk is Friesland erg ver weg. Sinds kort hangt er naast de Elga een Intergas 36 Xtreme. Heeft iemand tips en/of ervaring met deze combinatie? De Intergas heeft wel een inzichtelijk installateursmenu, maar wellicht kan iemand zijn ervaringen met deze combinatie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Elga met softwareversie 12.77.

Bij versie 12.65 en hoger is het mogelijk om zelf de firmware te updaten.
De laatste firmware versie die te downloaden was: 166.a43
Volgens mij was dat in 2018, de site is helaas niet bereikbaar meer.
Overname door Remeha.

Ik heb het toen zelf gedaan met een kabel van Aliexpress. koste haast niets.
Pagina: 1