Welke van allemaal?
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Hij moest dan flink aan de bak daar!Grolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:08:
Ik zag mijn Mitsu vanochtend 102Hz doen bij -3 buiten
Biedt er iemand meer![]()
Hier ging het er rustiger aan toe: 49Hz bij -4c buiten, na een nachtje uit.
2900Watt elektrisch vermogen.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Telt dit mee?Grolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:08:
Ik zag mijn Mitsu vanochtend 102Hz doen bij -3 buiten
Biedt er iemand meer![]()
Vandaag:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hczrwPialkoPKKxS5xgWU21H.jpg?f=user_large)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Van mij hoeft het niet.BlueTooth76 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:22:
Het lijkt de komende weken wat kouder te kunnen gaan worden.
Hopelijk een paar fatsoenlijk koude winterweken, dit is m'n 3e winter met de warmtepomp en weet nog steeds niet hoe hij presteert in de winter
Hier zitten we in het 5e jaar en het koudste dat ik meegemaakt heb (met de wp) was -6c en dat ging nog goed. Heb er wel vertrouwen in de het tot iig -10c goed gaat.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verhip, das het verschil tussen de 11 en 14KW
WE HEBBEN EEN WINNAAR
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Moest je je koelkast ontdooien vannachtGrolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:27:
[...]
Je vraagt "hoeveel vermogen verbruik je", dus ik geef het verbruik opelektrisch opgenomen vermogen.
Thermisch opgewekt vermogen lag op +- 14KW, dus een COP van +- 2,5 á 2,6 op dat moment.
Valt mee hoor, vandaag 24kwh verstookt incl. Sww.
Zat vandaag op 19kw zonder Sww. Maar wel huis uit 1946. En 24/7 warm.Grolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:41:
[...]
Valt mee hoor, vandaag 24kwh verstookt incl. Sww.
Basis gegevens:
Vloerverwarming badkamer 60m2 10 cm hoh, gesloten verdeler 7 groepen
Vloerverwarming badkamer 4 m2 15 cm hoh
Kleine radiator garage staat volledig open
Thermostaat badkamer 600 watt staat op stand 2
Warmtepomp staat op max 65% rendement met daarbij debiet van 12 liter per minuut.
Zodra temperatuur onder 5 graden komt, gaat de warmtepomp pendelen met runs tussen 40 minuten en 75 minuten. Kamertemperatuur haalt maar net de 21 graden.
Welke parameters heb ik aangepast:
- radiator badkamer max open: leidt tot kortere runs en electra verbruik tot 2000 watt
- stooklijn omhoog van 23@0,4 naar 20@0,7: leidt tot kortere runs en hoger electra
- radiators dicht, alleen vloerverwarming: idem kortere runs, kamer wordt te kil
Tijdens de kortere runs blijft dT ongeveer gelijk aan 4 graden, bij constante run is dat ongeveer 3 graden.
Wat nog te testen:
Pompsnelheid warmtepomp (en dus flow) omhoog. Tijdens herfstperiode bleek deze pompsnelheid beste balans tussen comfort en kosten.
Iemand nog aanvulende tips/triqs om stabiliteit warmtepomp te vergroten? Verschillende tweakers hebben de Elga Ace 6kW die inhoudelijk volgens mijnvrijwel gelijk is aan de mercuria. Die lijkt wel stabiel te draaien bij deze temperaturen.
Denk dat je flow van 12 liter op op 7 groepen veel te laag is en dan nog de rest waar het water naar toe gaat. Zou je flow eens opvoeren naar zo'n 2,5 a 3 liter per groep vv. Zal je zien dat het beter gaat draaien.TweakersOnly schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:55:
Ik krijg mijn remeha mercuria warmtepomp 6kW niet stabiel bij temperaturen beneden de 5 graden. Ik heb diverse instellingen aangepast, maar zonder het gewenste resultaat. Ik hoop dat anderen mij (toch) weer op weg kunnen helpen.
Basis gegevens:
Warmtepomp staat op max 65% rendement met daarbij debiet van 12 liter per minuut.
Zodra temperatuur onder 5 graden komt, gaat de warmtepomp pendelen met runs tussen 40 minuten en 75 minuten. Kamertemperatuur haalt maar net de 21 graden.
En je temperatuur zal ook beter worden in je woonkamer. Heb zelf ook gedraaid met te kleine flow in mij vv.
- radiator badkamer max open: leidt tot kortere runs en electra verbruik tot 2000 watt
- stooklijn omhoog van 23@0,4 naar 20@0,7: leidt tot kortere runs en hoger electra
- radiators dicht, alleen vloerverwarming: idem kortere runs, kamer wordt te kil
Tijdens de kortere runs blijft dT ongeveer gelijk aan 4 graden, bij constante run is dat ongeveer 3 graden.
Wat nog te testen:
Pompsnelheid warmtepomp (en dus flow) omhoog. Tijdens herfstperiode bleek deze pompsnelheid beste balans tussen comfort en kosten.
Iemand nog aanvulende tips/triqs om stabiliteit warmtepomp te vergroten? Verschillende tweakers hebben de Elga Ace 6kW die inhoudelijk volgens mijnvrijwel gelijk is aan de mercuria. Die lijkt wel stabiel te draaien bij deze temperaturen.
En je temperatuur zal ook beter worden in je woonkamer. Heb zelf ook gedraaid met te kleine flow in mij vv. Naar dat ik die opgevoerd had werd alles behaaglijker en stabieler
[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 25-01-2021 20:03 ]
Wat gaat er precies verkeerdTweakersOnly schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:55:
Ik krijg mijn remeha mercuria warmtepomp 6kW niet stabiel bij temperaturen beneden de 5 graden. Ik heb diverse instellingen aangepast, maar zonder het gewenste resultaat. Ik hoop dat anderen mij (toch) weer op weg kunnen helpen.
Basis gegevens:
Wat nog te testen:
Zonder het aantal m2's, m3's en woonsituatie te weten zegt dit natuurlijk helemaal niets.Adriaan71 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:53:
[...]
Zat vandaag op 19kw zonder Sww. Maar wel huis uit 1946. En 24/7 warm.
Mijn totale jaarverbruik ligt vanaf 2018 zo tussen de 2300kWh (2020) en 2900kWh (2018) voor CV met een gemiddelde COP van zo'n 4,4.
Wel verbruik ik nog zo'n 3m3 hout per jaar voor de houtkachel, maar die brand 3 á 4 x in de week 's winters, vanaf 19.00.
Tja jaar verbruik kan ik nog niet zeggen. Ik draai vanaf eind augustes met WP. Mijn huis is 123m2 en zo'n 320m3 schat ik in. Mijn totaal verbruik zit ik nu op 1404KW vanaf eind augustes.Grolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:06:
[...]
Wat gaat er precies verkeerdJe zegt runs tussen de 40 en 75 minuten? Heb je daartussen niet gewoon last defrosts
Is vrij normaal met temperaturen <5 graden.
[...]
Zonder het aantal m2's, m3's en woonsituatie te weten zegt dit natuurlijk helemaal niets.
Mijn totale jaarverbruik ligt vanaf 2018 zo tussen de 2300kWh (2020) en 2900kWh (2018) voor CV met een gemiddelde COP van zo'n 4,4.
Wel verbruik ik nog zo'n 3m3 hout per jaar voor de houtkachel, maar die brand 3 á 4 x in de week 's winters, vanaf 19.00.
Houtkachel is echt sporadische als die aangaat. Is afgelopen jaar hooguit 10x geweest.
Dit is de log van aanvoertemperatuur warmtepomp van vandaag:Grolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:06:
[...]
Wat gaat er precies verkeerdJe zegt runs tussen de 40 en 75 minuten? Heb je daartussen niet gewoon last defrosts
Is vrij normaal met temperaturen <5 graden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/J3BwyXEYvuzHC49ttqTrEyTG.png?f=user_large)
Vrijwel direct nadat warmtepomp is afgeschakeld, wordt ook weer opgestart. Daar zitten maximaal paar minuutjes tussen.
Dat lijkt mij meer op pendelen dan defrosts. Maar ik kan t mis hebben? Kan ik aantal defrosts verminderen? Warmtepomp staat nu aan noordzijde huis op carport met open ruimte.
Zou t helpen om de warmtepomp te verplaatsen naar tuinpad langs de garage. Dat scheelt sowieso resonantie van de warmtepomp in het huis. Nadeel is dat er dan wel langere buitenleidingen nodig zijn, ongeveer 6 meter meer.
Vanaf augustus zit ik op +- 1500KwH verbruik (excl. SWW) maar wel 280m2 en 900m3, dus dat maakt ook nog wel een verschil.Adriaan71 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:11:
[...]
Tja jaar verbruik kan ik nog niet zeggen. Ik draai vanaf eind augustes met WP. Mijn huis is 123m2 en zo'n 320m3 schat ik in. Mijn totaal verbruik zit ik nu op 1404KW vanaf eind augustes.
Houtkachel is echt sporadische als die aangaat. Is afgelopen jaar hooguit 10x geweest.
Elke situatie is anders, waar het mij om gaat is dat ik een negatieve energierekening en een comfortabel huis heb. En met name een comfortabel huis, daar gaat het toch om.
Dat zijn gewoon defrosts, bij een "pendel" actie zakt je Ta niet zo hard.TweakersOnly schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:16:
[...]
Dit is de log van aanvoertemperatuur warmtepomp van vandaag:
[Afbeelding]
Vrijwel direct nadat warmtepomp is afgeschakeld, wordt ook weer opgestart. Daar zitten maximaal paar minuutjes tussen.
Dat lijkt mij meer op pendelen dan defrosts. Maar ik kan t mis hebben? Kan ik aantal defrosts verminderen? Warmtepomp staat nu aan noordzijde huis op carport met open ruimte.
Zou t helpen om de warmtepomp te verplaatsen naar tuinpad langs de garage. Dat scheelt sowieso resonantie van de warmtepomp in het huis. Nadeel is dat er dan wel langere buitenleidingen nodig zijn, ongeveer 6 meter meer.
Niets tot weinig aan te doen, hoort erbij, heeft iedereen in dit topic last van.
Lijkt mij beroerde logging van Domoticz
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2021 20:21 ]
Maar wat is het probleem met die paar defrosts? Dat is heel normaal met deze temperaturen. Als je de kamertemperatuur niet haalt staat blijkbaar de stooklijn wat krap, gewoon Ta een graadje hoger zetten.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ja ok ik moet het iets nuanceren, we nemen wel de breedste vlizotrap die er is en met wat moeite ( isolatie verwijderen etc. ) zou het moeten lukken om er eentje door te krijgen,.. neemt niet weg dat ik alsnog voor de meest duurzame boiler wil gaan om dit gedoe te minimaliseren.Andrehj schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:04:
[...]
Een boiler op zolder plaatsen die je nooit meer kunt vervangen lijkt mij compleet waanzinnig.Zo'n ding heeft echt niet het eeuwige leven. Ik reken op een jaar of 15, net als de rest van de WP (afschrijven in 10 jaar, rest is mooi meegenomen).
Elke 15 jaar een gat in je dak (of plafond) moeten zagen gaat jou (en je gezin) slecht bevallen.![]()
Maar ook met een vlizotrap zijn er wel mogelijkheden. Mijn vat is slechts 660mm in diameter, en dan kun je de isolatie er ook nog afhalen.
Maar even wat anders: Als je zolder groot genoeg is om een SWW-vat te plaatsen, waarom maak je dan geen vaste trap er naar toe? Kun je er ooit (evt. met dakkapel) ook nog woonruimte van maken. Die kleine investering maakt je huis veel bruikbaarder, en bij verkoop een stuk meer waard.
Nog een tip: Zorg bij een stalen vat voor voldoende ruimte boven het vat om de anode te kunnen wisselen. Elke paar jaar je vat moeten kantelen om die te wissel is niet zo handig....
Vaste trap hebben we over nagedacht, maar we hebben al meer dan voldoende ruimte op de verdieping voor ons gezin en we bouwen wel zo dat er voor een volgende bewoner de optie er is. Ze moeten dan alleen een gedeelte van een kamer opgeven.
We krijgen een hele steile kap en de boiler komt net onder het hoogste punt te staan, voldoende ruimte voor een anodewissel.
Welke boiler hebben jullie?
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Same here, ongeveer. Staat op zolder in een klein hok en is naar binnen gehezen toen de dakkapellen werden geplaatst. Heb er bij stil gestaan dat als die er uit moet het snelst en makkelijkst is via een Velux (op minder dan een meter aftsand) met hijskraan...HammieDuDe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:43:
[...]
Ja ok ik moet het iets nuanceren, we nemen wel de breedste vlizotrap die er is en met wat moeite ( isolatie verwijderen etc. ) zou het moeten lukken om er eentje door te krijgen,.. neemt niet weg dat ik alsnog voor de meest duurzame boiler wil gaan om dit gedoe te minimaliseren.
Vaste trap hebben we over nagedacht, maar we hebben al meer dan voldoende ruimte op de verdieping voor ons gezin en we bouwen wel zo dat er voor een volgende bewoner de optie er is. Ze moeten dan alleen een gedeelte van een kamer opgeven.
We krijgen een hele steile kap en de boiler komt net onder het hoogste punt te staan, voldoende ruimte voor een anodewissel.
Maar beter dan tillen denk ik. Kan de nieuwe ook daarna zo naar binnen (ken een kraanmachinist, scheelt denk ik ook wel)
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Ja constructeur heeft er rekening mee gehouden ;-)Grolsch schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:52:
Heb je trouwens nagedacht over het gewicht van 300 liter water + 150kg? Voor de boiler?
https://www.mitsubishi-le...s/201803_ATW_DATABOOK.pdf
Gewoon zoeken op "handleiding SW75YAA".
[ Voor 20% gewijzigd door KC27 op 25-01-2021 23:37 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
https://we.tl/t-grNwbozq3THammieDuDe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:01:
Heeft iemand toevallig de installatiehandleiding voor de SW75YAA + ERSD-VM2D?
Wel engels
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Dit is het databook, beter bekend als de Mitsu BijbelKC27 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:30:
@HammieDuDe
https://www.mitsubishi-le...s/201803_ATW_DATABOOK.pdf
Gewoon zoeken op "handleiding SW75YAA".
@HammieDuDe vroeg om de installatie handleiding, die kon je vroeger hier vinden:
https://alklima.nl/servic...ds?manualFileTypeCode=MTE
Maar die zitten achter een inlogcode tegenwoordig zie ik, misschien dat iemand anders hem heeft?
Ik heb wel de installatiehandleiding voor mijn unit, maar die zal wel verouderd zijn.
Anders ff een mailtje naar Alklima sturen, die sturen hem zo op verwacht ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 26-01-2021 08:37 ]
Hier kun je alles vinden: https://library.mitsubishielectric.co.uk/homeGrolsch schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:37:
[...]
Dit is het databook, beter bekend als de Mitsu Bijbel
@HammieDuDe vroeg om de installatie handleiding, die kon je vroeger hier vinden:
https://alklima.nl/servic...ds?manualFileTypeCode=MTE
Maar die zitten achter een inlogcode tegenwoordig zie ik, misschien dat iemand anders hem heeft?
Ik heb wel de installatiehandleiding voor mijn unit, maar die zal wel verouderd zijn.
Anders ff een mailtje naar Alklima sturen, die sturen hem zo op verwacht ik.
Specifiek de installatiehandleidingen van verwarming staan hier: https://library.mitsubish...rrent/installation_manual
Maar dus niet van de huidige modellen helaas, ik denk dat ze het afschermen voor de hobbyisten ;-)doek55 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:45:
[...]
Hier kun je alles vinden: https://library.mitsubishielectric.co.uk/home
Specifiek de installatiehandleidingen van verwarming staan hier: https://library.mitsubish...rrent/installation_manual
Thanks! Hier kan ik wat mee, de hydrobox installatie manual heb ik nu al ;-) databook staat ook wel de buitenunit in, maar wel wat summier.
[ Voor 3% gewijzigd door HammieDuDe op 26-01-2021 09:23 ]
Deze:HammieDuDe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:43:
https://www.heiz24.de/Wae...etauscher-Inhalt-291l-Neu
Deze heeft een zeer grote spiraal voor een 300L boiler, is betaalbaar, heeft de 1.5" aansluiting voor het verwarmingselement mooi onderin en is erg goed geïsoleerd.
Nadelen:
- zwaar (met 4 man de trap naar de 1e verdieping opgetild)
- geen RVS.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
https://we.tl/t-jT8GmnAFGBHammieDuDe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:22:
Thanks! Hier kan ik wat mee, de hydrobox installatie manual heb ik nu al ;-) databook staat ook wel de buitenunit in, maar wel wat summier.
Dacht dat je alleen de binnenunit wilde hebben. Voor de buitenunit heb ik deze gebruikt.
Heb er ook wel vertrouwen in maar we hebben sinds de unit op 50% draait eigenlijk nog geen fatsoenlijke nachtvorst gehad.koevlaas2 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:00:
[...]
Van mij hoeft het niet.
Hier zitten we in het 5e jaar en het koudste dat ik meegemaakt heb (met de wp) was -6c en dat ging nog goed. Heb er wel vertrouwen in de het tot iig -10c goed gaat.
Daarom zou een weekje "echt winterweer" wel mooi zijn.
Mocht het niet voldoende zijn, dan kan ik altijd nog een simpel W1209 thermostaatje gebruiken om de unit op 75% vermogen te zetten als het onder de x graden Celsius is.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Top! Kijk aan, ik heb alles compleetRobindd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:54:
[...]
https://we.tl/t-jT8GmnAFGB
Dacht dat je alleen de binnenunit wilde hebben. Voor de buitenunit heb ik deze gebruikt.
Ik heb hem sinds lange tijd weer eens op 50% gezet, en gisterenavond mijn tijd eens goed besteed aan knutselen.BlueTooth76 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:07:
[...]
Heb er ook wel vertrouwen in maar we hebben sinds de unit op 50% draait eigenlijk nog geen fatsoenlijke nachtvorst gehad.
Mocht het niet voldoende zijn, dan kan ik altijd nog een simpel W1209 thermostaatje gebruiken om de unit op 75% vermogen te zetten als het onder de x graden Celsius is.
Mijn 8 relais bordje aangesloten en kan hem via Node-Red nu bedienen. Kan dus via Node-Red nu 100/75/50 % schakelen. Alleen nog fatsoenlijk maken en in Home Assistant verwerken met een(2) switch(es)
Maakt het tevens direct redelijk eenvoudig om 75% te schakelen bij x graden Tb
Zie dat het wel eventjes duurt voordat die inderdaad Ta heeft bereikt, maar niet te gek. Komt snel al in de buurt. Verder startte die nu op met 32/36Hz
[ Voor 4% gewijzigd door Robindd op 26-01-2021 11:26 ]
http://www.mitsubishielectric.com/ldg/ibim/ hier kun je de meest actuele handleidingen vinden in alle talen.HammieDuDe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:01:
Heeft iemand toevallig de installatiehandleiding voor de SW75YAA + ERSD-VM2D?
Ik ga meestal voor de KISS oplossingRobindd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:25:
[...]
Ik heb hem sinds lange tijd weer eens op 50% gezet, en gisterenavond mijn tijd eens goed besteed aan knutselen.
Mijn 8 relais bordje aangesloten en kan hem via Node-Red nu bedienen. Kan dus via Node-Red nu 100/75/50 % schakelen. Alleen nog fatsoenlijk maken en in Home Assistant verwerken met een(2) switch(es)![]()
Zie dat het wel eventjes duurt voordat die inderdaad Ta heeft bereikt, maar niet te gek. Komt snel al in de buurt. Verder startte die nu op met 32/36Hz
Je kan de hysterese ook instellen, bijvoorbeeld op 1 of 2 graden (wat meer dan genoeg moet zijn om te voorkomen dat hij gaat klapperen tussen vermogensinstellingen).
Gebruik ze ook om de fans van m'n omvormers aan te sturen en dat gaat prima

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-01-2021 11:44 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik heb een vraag, ik heb een woning uit 2017 met volledig vloerverwarming ca. 145m2 verdeeld over 2 etages.
Vanuit de bouw heb ik een Intergas HRE36/30, sinds het voorjaar een elga daarnaast. Na een aantal opstartproblemen aan het begin van het stookseizoen lijkt het nu aardig goed te draaien. Echter is er een in mijn ogen raar ding aan de hand.
Mijn installateur heeft de elga in serie aangesloten, er is daarbij echter geen gebruik gemaakt van een officiële verdeler. De installateur heeft een erg dikke bypass gemaakt vlak onder de cv ketel (zie de rode pijl op mijn foto). Ik heb hem gevraagd waarom hij dit gedaan heeft, zijn antwoord is dat ze dit altijd doen bij de combinatie met een intergas omdat het anders niet goed zou werken maar iedereen die ik er naar vraag is er verbaasd over. Is er iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?
Alvast dank.
:strip_exif()/f/image/dm6iqI78Qx1Ec9XDrzS4u8j2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Patrickkg op 26-01-2021 14:11 ]
Naast dat er al wat geschreven is over de zg defrost/2C dip van deze LG's heb ik ook nog de andere vraag. Ik krijg met geen mogelijkheid de LG in beweging om een hogere TA te leveren. Zelfs de ingestelde stooklijn van 33,5 bij 3,5 graden haalt de LG niet. Gek genoeg wel toen ik vanochtend 09:00 als experiment de fans van mijn 5 jaga's uitzette. Dan gaat de TR omhoog en ook de TA.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iskHYEYaIie8aSBmqdnGxLZd.jpg?f=user_large)
Oranje stippellijn is de TR VVW en de doorgetrokken lijn de TR Jaga's + VVW. De witte lijn is de ingestelde TA stooklijn om het huis op temperatuur te houden.
Ik krijg het idee dat de LG een Delta wil handhaven van max 6 graden tov de TR. Gaat de TR niet omhoog, dan de TA ook niet. Of andersom gaat de TA omhoog en de delta wordt >6 graden dan gaat de TA weer omlaag.
@Domosapiens heeft al eens gesuggereerd een kleine doorstroomverwarmer juist in de retour vlak voor de LG te plaatsen om de TR wat te verhogen. Gevoelsmatig heb ik wat bezwaar tegen een cop=1 hulpje.
Mijn vraag is of een buffervat kan helpen de LG een structureel hogere TR te geven.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Is het niet gewoon zo dat je een vermogen te kort hebt? Het feit dat de aanvoer omhoog gaat bij uitschakelen van de booster fans op de Jaga lijkt in die richting te wijzen. Je hebt dan minder afgifte, dus gaat de aanvoer omhoog.JanAllElectric schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:13:
Vraag over de LG 9kW.
Naast dat er al wat geschreven is over de zg defrost/2C dip van deze LG's heb ik ook nog de andere vraag. Ik krijg met geen mogelijkheid de LG in beweging om een hogere TA te leveren. Zelfs de ingestelde stooklijn van 33,5 bij 3,5 graden haalt de LG niet. Gek genoeg wel toen ik vanochtend 09:00 als experiment de fans van mijn 5 jaga's uitzette. Dan gaat de TR omhoog en ook de TA.
[Afbeelding]
Oranje stippellijn is de TR VVW en de doorgetrokken lijn de TR Jaga's + VVW. De witte lijn is de ingestelde TA stooklijn om het huis op temperatuur te houden.
Ik krijg het idee dat de LG een Delta wil handhaven van max 6 graden tov de TR. Gaat de TR niet omhoog, dan de TA ook niet. Of andersom gaat de TA omhoog en de delta wordt >6 graden dan gaat de TA weer omlaag.
@Domosapiens heeft al eens gesuggereerd een kleine doorstroomverwarmer juist in de retour vlak voor de LG te plaatsen om de TR wat te verhogen. Gevoelsmatig heb ik wat bezwaar tegen een cop=1 hulpje.
Mijn vraag is of een buffervat kan helpen de LG een structureel hogere TR te geven.
Kun je zien of de warmtepomp thermisch aan zijn grens zit (9kW)? Wat is je flow?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Je komt dan gewoon vermogen te kort.JanAllElectric schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:13:
Vraag over de LG 9kW.
[Afbeelding]
De fans zorgen voor extra afgifte, als je de afgifte verminderd (door de fans uit te zetten) schiet je Ta, maar OOK je Tr omhoog.
Thermisch vermogen is bij Ta 60, Tr 54 net zo groot als bij Ta 30, Tr 24 (mits de flow hetzelfde is).
WP draait dus vol gas, en dat verklaart ook korte frequentie van de defrosts.
zelfde conclusie lees ik nuFullpower schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:23:
[...]
Is het niet gewoon zo dat je een vermogen te kort hebt? Het feit dat de aanvoer omhoog gaat bij uitschakelen van de booster fans op de Jaga lijkt in die richting te wijzen. Je hebt dan minder afgifte, dus gaat de aanvoer omhoog.
Kun je zien of de warmtepomp thermisch aan zijn grens zit (9kW)? Wat is je flow?
Flow zal wel +- 0,36L/seconde = 21,5 ltr/minuut zijn verwacht ik
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 26-01-2021 12:30 ]
Geen advies voor je. Maar een woning uit 2017 klinkt wel als "makkelijk gasloos te maken", zeker met vloerverwarming.Patrickkg schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:49:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag, ik heb een woning uit 2017 met volledig vloerverwarming ca. 145m2 verdeeld over 2 etages.
Vanuit de bouw heb ik een Intergas HRE36/30, sinds het voorjaar een elga daarnaast. Na een aantal opstartproblemen aan het begin van het stookseizoen lijkt het nu aardig goed te draaien. Echter is er een in mijn ogen raar ding aan de hand.
Mijn installateur heeft de elga in serie aangesloten, er is daarbij echter geen gebruik gemaakt van een officiële verdeler. De installateur heeft een erg dikke bypass gemaakt vlak onder de cv ketel (zie de rode pijl op mijn foto). Ik heb hem gevraagd waarom hij dit gedaan heeft, zijn antwoord is dat ze dit altijd doen bij de combinatie met een intergas omdat het anders niet goed zou werken maar iedereen die ik er naar vraag is er verbaasd over. Is er iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?
Alvast dank.
Doe je aan nachtverlaging? (misschien al eerder gevraagd / beantwoord, in dat geval excuus)JanAllElectric schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:13:
Vraag over de LG 9kW.
[Afbeelding]
Met 2 schakelaar kan je alle 3 standen schakelen.BlueTooth76 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:07:
[...]
Heb er ook wel vertrouwen in maar we hebben sinds de unit op 50% draait eigenlijk nog geen fatsoenlijke nachtvorst gehad.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Onze installatie betreft een Vaillant Arotherm 85/3 met VWZ MEH 61 inclusief elektrische weerstand tot 6kW en een VWZ MPS 40 buffervat.
De installatie werkt uitstekend bij gewoon verwarming gebruik en gebruikt eigenlijk nooit de weerstand (gelukkig maar).
Nu wil ik echter het vloerdroog programma starten maar dan gebruikt hij de elek weerstand wel volledig met natuurlijk belachelijk verbruik van minimaal 8kW. Als je hem dan een X dagen moet laten draaien, wordt het wel een erg kostbare zaak.
Waar zou dit aan kunnen liggen of is dit programma gewoon waardeloos en kan ik beter kijken waar ik handmatig de temperatuur kan instellen?
Gaat het om een nieuwe ELGA Ace? Volgens mij hebben die een open verdeler intern zitten. Dus daardoor lijkt het alsof hij in serie aangesloten is. @mkleinman is de ELGA kenner hier. Wellicht heeft hij nog suggesties.Patrickkg schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:49:
Hallo allemaal,
Alvast dank.[Afbeelding]
Niet veel Vaillant WPs hier. Maar wellicht kunnen de gebruikers die er een hebben je helpen: @jebice @Adriaan71DarkFire1985 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:34:
Vraag al bij Vaillant zelf neergelegd maar die konden mij niet helpen en stuurde mij naar de installateur. Deze heb ik echter niet, alleen een leverancier waar ik hetzelfde nog na ga vragen maar wellicht dat tussen de vele kennis in dit topic er iemand is die mij kan helpen.
Onze installatie betreft een Vaillant Arotherm 85/3 met VWZ MEH 61 inclusief elektrische weerstand tot 6kW en een VWZ MPS 40 buffervat.
De installatie werkt uitstekend bij gewoon verwarming gebruik en gebruikt eigenlijk nooit de weerstand (gelukkig maar).
Nu wil ik echter het vloerdroog programma starten maar dan gebruikt hij de elek weerstand wel volledig met natuurlijk belachelijk verbruik van minimaal 8kW. Als je hem dan een X dagen moet laten draaien, wordt het wel een erg kostbare zaak.
Waar zou dit aan kunnen liggen of is dit programma gewoon waardeloos en kan ik beter kijken waar ik handmatig de temperatuur kan instellen?
Ook heeft @koevlaas2 er een aantal geïnstalleerd, dus die weet mogelijk ook meer.
Op 50% red die het niet zo vlotjes met SWW op die manier en kwam aan de 120min limiet en probeerde het na een uur nogmaals.
Ben er nog niet over uit wat ik ga doen, maar de 50% heeft wel een mooie rustig opstart, alleen alles duurt wel wat lang..
50% snachts en 75% overdag lijkt beter zoals ik voorbij heb zien komen. Doen meer dat op die manier?
Zie tevens met de SWW toch nog wel 52Hz voorbij komen.
https://snapshot.raintank...5L2BpDsaGZ2G3jN0gaLAE8AGt
Beetje wazig trouwens dat mijn mooie getallen onderaan niet goed getoont worden met een snapshot

Daar was ik juist trots op dat ik dat zelf gebouwd had
:fill(white):strip_exif()/f/image/DG3XeyGrUbPbYExX3blWVC1C.png?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Robindd op 26-01-2021 20:33 ]
Je kan je vermogen van je hulpverwarming aanpassingen inDarkFire1985 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:34:
Vraag al bij Vaillant zelf neergelegd maar die konden mij niet helpen en stuurde mij naar de installateur. Deze heb ik echter niet, alleen een leverancier waar ik hetzelfde nog na ga vragen maar wellicht dat tussen de vele kennis in dit topic er iemand is die mij kan helpen.
Met code 0017
Installateurniveau → Testmenu → Test programma →P.27 verwarmingselement , Daar kan je je vermogen aanpassen. Die kan je terug zetten naar 1kw.
Anders dit morgen via vaillant vragen via TPA. Dan leiden ze je door het toestel heen om aan te passen.
Bedankt, dat ga ik morgen eens uitproberen.Adriaan71 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:27:
[...]
Je kan je vermogen van je hulpverwarming aanpassingen in
Met code 0017
Installateurniveau → Testmenu → Test programma →P.27 verwarmingselement , Daar kan je je vermogen aanpassen. Die kan je terug zetten naar 1kw.
Anders dit morgen via vaillant vragen via TPA. Dan leiden ze je door het toestel heen om aan te passen.
Ik doe hetzelfde alleen dan met domoticz. Draai in de nacht op 50% met een Ta van minimaal 40c. Als er veel defrosts zijn dan gaat het moeilijk. Op het moment dat hij Ta bereikt heeft komt er weer een defrosts die doet in het eten gooit. Maar voor die paar uurtjes in de nacht vind ik dat niet zo'n probleem.Robindd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:25:
[...]
Ik heb hem sinds lange tijd weer eens op 50% gezet, en gisterenavond mijn tijd eens goed besteed aan knutselen.
Mijn 8 relais bordje aangesloten en kan hem via Node-Red nu bedienen. Kan dus via Node-Red nu 100/75/50 % schakelen. Alleen nog fatsoenlijk maken en in Home Assistant verwerken met een(2) switch(es)![]()
Hoop in de toekomst de oude radiatoren voor jaga's te vervangen en beneden vloerverwarming. Dan moet de Ta wel omlaag kunnen gok ik zo.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Bingo! Die zocht ik!Heintzer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:36:
[...]
http://www.mitsubishielectric.com/ldg/ibim/ hier kun je de meest actuele handleidingen vinden in alle talen.
Wanneer je de flow veranderd zodanig dat de dT van 2 naar 5 graden gaat (4 of 5 graden wordt als redelijk optimaal gezien) en dus de Ta met 1.5 graad verhoogd blijft de COP gelijk of fractioneel beter (immers gemiddelde van Ta en Tr wat de COP bepaald blijft gelijk, CV pomp kost wat minder). De afgifte van de verwarmingsbuizen stijgt natuurlijk maar marginaal. De eventueel benodigde afstelling van de Ta zodanig dat het gemiddelde van de Ta en Tr constant blijft zal ook de lagere Tr compenseren. Dat heeft dan natuurlijk geen effect op de COP.PentaClover schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:54:
[...]
Inderdaad, als het verlagen van de systeem flow er voor zorgt dat de WP de Ta verhoogt en de flow door de radiator in de kamer waar het afgifte probleem plaats vind al hoog is, dan is de sensitivity van afgifte vermogen t.o.v. flow laag en zal de extra afgifte door de iets hogere Ta groter zijn dan de afgifte vermindering door de lagere flow door de radiator en kan het beperken van de systeem flow een positief effect hebben op de afgifte van de radiator.
Hoe lager de Ta, hoe lager het afgifte vermogen van de radiator en hoe lager de flow waarbij dit nog waar is.
Er is wel een risico dat door de lagere systeem flow er meer temperatuur verlies in de leidingen optreed ten gevolge van de lagere energie transport en de hogere Ta die de WP verlaat niet bij de radiator aankomt.
Als de WAR regeling echter de Ta wil vast houden en simpelweg gaat terug moduleren bij het verlagen van de systeem flow, dan zal er minder afgifte zijn.
Maar om het in perspectief te zien, bij een Ta=28oC, zal een extra graad in de orde grootte van 20 Watt extra afgifte betekenen bij een 60x100 T22 radiator dus daar zal het niet heel veel beter van worden ben ik bang, daarvoor moet de Ta eerder richting de 34oC, dan verdubbelt ongeveer het afgifte vermogen.
Afhankelijk van de Ta en Tr van je radiatoren krijg je er vrijwel gratis tot ongeveer 10% afgifte op de radiatoren bij. Wanneer dat niet genoeg is, moet de Ta verder omhoog en de flow door het gedeelte met VVW omlaag. Dat kost wel COP, maar op deze manier heb je het beste resultaat.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Zet je de stroom richting het element uit en je wp zelf hou je op de spanning dan (hopelijk zonder error) kan het element niet ingezet worden.DarkFire1985 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:34:
Nee gaat om de technoco Elga, heb al contact met Martin gehad, hij adviseerde om hier eens te informeren. thxHeronimo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:16:
[...]
Gaat het om een nieuwe ELGA Ace? Volgens mij hebben die een open verdeler intern zitten. Dus daardoor lijkt het alsof hij in serie aangesloten is. @mkleinman is de ELGA kenner hier. Wellicht heeft hij nog suggesties.
in duobedrijf warmt eerst de ELGA de retour een paar graden op en daarna duwt de gasketel te temperatuur verder omhoog.
Bij parallel aansluiten wordt de flow verdeeld en een deel een paar graden verwarmt door elga en een ander deel door de cv ketel. voor de WP een lagere flow, dus hogere Ta ,dus lagere COP.
[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 26-01-2021 23:47 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Klopt.koevlaas2 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:45:
[...]
Met 2 schakelaar kan je alle 3 standen schakelen.
Maar 100% ga ik sowieso niet gebruiken
Puur uit interesse, waarom heb jij fans op je omvormer gebouwd? Dat zou die toch allemaal zelf moeten kunnen koelen.BlueTooth76 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:41:
[...]
Gebruik ze ook om de fans van m'n omvormers aan te sturen en dat gaat prima
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Dank, ja klopt die begrijp ik maar dat is voor mij nog steeds geen verklaring voor de dikke bypass.BarryH schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:46:
@Patrickkg zo serieel is ook een voordeel:
in duobedrijf warmt eerst de ELGA de retour een paar graden op en daarna duwt de gasketel te temperatuur verder omhoog.
Bij parallel aansluiten wordt de flow verdeeld en een deel een paar graden verwarmt door elga en een ander deel door de cv ketel. voor de WP een lagere flow, dus hogere Ta ,dus lagere COP.
Dit is de oplossing gebleken, althans hij draait nu zonder weerstand en lijkt vooralsnog geen errors te geven.koevlaas2 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:25:
[...]
Zet je de stroom richting het element uit en je wp zelf hou je op de spanning dan (hopelijk zonder error) kan het element niet ingezet worden.
In het display staat nog wel dat de bijverwarming wordt aangeroepen maar het verbruik blijft laag.
De optie van @Adriaan71 kon ik helaas niet vinden in het testprogramma menu. Er stonden wel 4 testprogramma's in maar geen P27 of iets dat er op lijkt.
Beetje late reactie hier, maar dit betekent dan in mijn ogen ook dat je geen ISDE subsidie meer kan aanvragen voor zowel een warmtepomp en daarnaast een losse warmtepompboiler???rykers158 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:04:
Ook kan je geen twee keer subsidie meer aanvragen voor een apparaat uit dezelfde categorie:
I love it when a plan comes together!
- elke nacht van 3:00 tot 4:00 uur
- elke dag van 15:30 tot 17:30.
De comfortstand is 52 graden, de ECO stand is 45 graden.
Nu is de laatste SWW run op 25 jan gewest van 15:30 tot 17:00. Nu weet ik dat de Loria een verschil van 7 graden hanteert. Bij 45 graden moet hij dus aanslaan binnen het comfort window. Het is nu 27 januari en om 8 uur was het water 42 graden.
Ik geloof er dus helemala geen k*t van dat dit werkt zoals bedacht. Wat dit mij vertelt:
Op 25 januari:
- heeft hij SWW aangemaakt van 15:30 tot 17:00. Netjes volgens instelling, so far so good
Op 26 januari:
- moet hij om 03:00 weer SWW aanmaken. Dat heeft hij niet gedaan. Conclusie: het water was > 45 graden (oke, dat vind ik aannemelijk)
- moet hij om 15:30 weer SWW aanmaken. Dat heeft hij niet gedaan. Conclusie: het water was wederom > 45 graden (is wel 24 uur verder, maar zou ik nog bij kunnen inkomen).
Op 27 januari:
- moet hij weer om 03:00 SWW aanmaken. Dat heeft hij weer niet gedaan. Conclusie: het water was nog steeds > 45 graden. Dat vind ik al wat minder aannemelijk; we zijn nu al 34 uur verder dan de laatste run.
- was vanochtend om 08:00 het water 42 graden.
Oftewel: tussen 4 uur en 8 uur vanochtend moet het water van 46 graden naar 42 gezakt zijn. Immers, als ie 45 graden was geweest had hij al moeten aanslaan vannacht. Dat is dus 4 graden verschil in 4 uur, terwijl hij daarvoor het al 36 uur uithoudt op een schamele 6 graden.
Kortom: regelmatig als ik warm water nodig hebt in de ochtend heeft de Loria de runs overgeslagen. Je staat dan met een schamele 42 graden onder de douche. Dat is nog te doen, maar volgens mij niet zoals het bedoeld is. Herkent iemand dit probleem?
Zoals iemand destijds in reactie aangaf op mijn post (heb nu even geen tijd om het terug te zoeken), heb ik dit waarschijnlijk te scherp gelezen en is dit niet het geval.daansan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:08:
[...]
Beetje late reactie hier, maar dit betekent dan in mijn ogen ook dat je geen ISDE subsidie meer kan aanvragen voor zowel een warmtepomp en daarnaast een losse warmtepompboiler???
Is er al bekend of die voorwaarde van een installatiebedrijf keihard is voor de subsidie? Ik overweeg de Atlanta Explorer V4 aan te schaffen en wil die graag zelf aanleggenkoevlaas2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:57:
[...]
1 De soep word niet zo heet gegeten als deze word opgediend.
2 Niet geschoten altijd mis.
3 Vroeger mocht je na 1 jaar weer opnieuw subsidie aanvragen, staat dat nog ergens weggemoffeld tussen de tekst ?
Even in het kort lijkt de Loria niet te reageren, daar waar die van mij het letterlijk op de grens van de hysterie begint met een SWW run.ID-College schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:05:
Tussen alle vragen door: hebben er meer mensen gestoei met de SWW instelling van de Loria. Ik heb 2 runs op comfort staan:
Nu is de laatste SWW run op 25 jan gewest van 15:30 tot 17:00. Nu weet ik dat de Loria een verschil van 7 graden hanteert. Bij 45 graden moet hij dus aanslaan binnen het comfort window. Het is nu 27 januari en om 8 uur was het water 42 graden.
Ik geloof er dus helemala geen k*t van dat dit werkt zoals bedacht. Wat dit mij vertelt:
Op 25 januari:
- heeft hij SWW aangemaakt van 15:30 tot 17:00. Netjes volgens instelling, so far so good
Op 26 januari:
- moet hij om 03:00 weer SWW aanmaken. Dat heeft hij niet gedaan. Conclusie: het water was > 45 graden (oke, dat vind ik aannemelijk)
- moet hij om 15:30 weer SWW aanmaken. Dat heeft hij niet gedaan. Conclusie: het water was wederom > 45 graden (is wel 24 uur verder, maar zou ik nog bij kunnen inkomen).
Op 27 januari:
- moet hij weer om 03:00 SWW aanmaken. Dat heeft hij weer niet gedaan. Conclusie: het water was nog steeds > 45 graden. Dat vind ik al wat minder aannemelijk; we zijn nu al 34 uur verder dan de laatste run.
Oftewel: tussen 4 uur en 8 uur vanochtend moet het water van 46 graden naar 42 gezakt zijn. Immers, als ie 45 graden was geweest had hij al moeten aanslaan vannacht. Dat is dus 4 graden verschil in 4 uur, terwijl hij daarvoor het al 36 uur uithoudt op een schamele 6 graden.
Kortom: regelmatig als ik warm water nodig hebt in de ochtend heeft de Loria de runs overgeslagen. Je staat dan met een schamele 42 graden onder de douche. Dat is nog te doen, maar volgens mij niet zoals het bedoeld is. Herkent iemand dit probleem?
Ik zie dat via Grafana dat de Loria ook precies reageert zoals die is ingesteld.
Ik zou je ook echt Grafana aanraden met bv een OTGW zodat je dit ook hard kan maken bij de installateur om hem na te laten kijken want dit hoort nl niet.
*** NIKS ***
Ja eens, dat staat op mijn lijstje! Na al dit geouwehoer is die investering het mij inmiddels wel waard geloof ikstuffer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:43:
[...]
Even in het kort lijkt de Loria niet te reageren, daar waar die van mij het letterlijk op de grens van de hysterie begint met een SWW run.
Ik zie dat via Grafana dat de Loria ook precies reageert zoals die is ingesteld.
Ik zou je ook echt Grafana aanraden met bv een OTGW zodat je dit ook hard kan maken bij de installateur om hem na te laten kijken want dit hoort nl niet.
Anna geeft ook wel aan dat hij al 1,5 dag niets gedaan heeft aangezien de temp nooit naar +/- 60 graden is gegaan. Echter, doordat die geen historie bijhoudt van de boiler temp kan je het dus niet terug zien op welk moment er welke temperatuur gemeten werd. En dat kan jij wel en dat is wel een enorme pre natuurlijk!
Stap 1 is iig een servertje oid opzetten met Influx en Grafana. Ik hoopte dat op mijn NAS te kunnen want die draait toch 24/7 zowat, alleen die is te verouderd.. Dan moet ik eerst weer een nieuwe scoren. Waar draai jij het op?
[ Voor 13% gewijzigd door ID-College op 27-01-2021 14:02 ]
/offtopic/ID-College schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:00:
[...]
Ja eens, dat staat op mijn lijstje! Na al dit geouwehoer is die investering het mij inmiddels wel waard geloof ik. Ik moet daar echt even tijd voor maken en de boel gaan opzetten. In de huidige situatie met 2 kleine kids liggen de prioriteiten wat verschillend (de vrouw heeft ook aandacht nodig
)
Anna geeft ook wel aan dat hij al 1,5 dag niets gedaan heeft aangezien de temp nooit naar +/- 60 graden is gegaan. Echter, doordat die geen historie bijhoudt van de boiler temp kan je het dus niet terug zien op welk moment er welke temperatuur gemeten werd. En dat kan jij wel en dat is wel een enorme pre natuurlijk!
Stap 1 is iig een servertje oid opzetten met Influx en Grafana. Ik hoopte dat op mijn NAS te kunnen want die draait toch 24/7 zowat, alleen die is te verouderd.. Dan moet ik eerst weer een nieuwe scoren. Waar draai jij het op?
Ik kwam ooit van een fullblown electra zuipende hobby-server die nu is vervangen door een energiezuinige NUC met VMWare waar ik de meeste diensten gescheiden hou door losse VM's te laten draaien, naast dat het voor mijn werk wel handig is om met VMWare te spelen is, vind ik het ook leuke spielerij.
(En heb er naast nog wat spielerij ook nog een NAS vm'tje die 2TB aan storage doet, dus als je je NAS wilt vervangen is dat natuurlijk ook mogelijk.
\offtopic\
Op de NUC heb ik voor domotica, Domoticz draaien waar ik in de gas-CV ketel tijd al een OTGW bij had draaien en ook een influx met Grafana VM.
Voornamelijk de Grafana vieuw heeft mij echt veel geholpen om het gedrag van de WP te leren kennen (en die van mijn vrouw die nog wel eens wat deuren open laat staan

Maar vooral wat gebeurd er als ik een setting verander, was dat goed of juist niet. Ik heb nog geen energiemeter aan de WP maar ik zie op de fase (waar bijna niks op zit behalve wat klein spul en de fase wordt per seconde uitgelezen in Domoticz die ook weer logd naar Grafana) wel een ongeveer inzicht in het verbruik.
[ Voor 12% gewijzigd door stuffer op 27-01-2021 16:23 ]
*** NIKS ***
/double-offtopic/stuffer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:16:
[...]
/offtopic/
Ik kwam ooit van een fullblown electra zuipende hobby-server die nu is vervangen door een energiezuinige NUC met VMWare waar ik de meeste diensten gescheiden hou door losse VM's te laten draaien, naast dat het voor mijn werk wel handig is om met VMWare te spelen is, vind ik het ook leuke spielerij.
(En heb er naast nog wat spielerij ook nog een NAS vm'tje die 2TB aan storage doet, dus als je je NAS wilt vervangen is dat natuurlijk ook mogelijk.
\offtopic\
Op de NUC heb ik voor domotica, Domoticz draaien waar ik in de gas-CV ketel tijd al een OTGW bij had draaien en ook een influx met Grafana VM.
Voornamelijk de Grafana vieuw heeft mij echt veel geholpen om het gedrag van de WP te leren kennen (en die van mijn vrouw die nog wel eens wat deuren open laat staan)
Maar vooral wat gebeurd er als ik een setting verander, was dat goed of juist niet. Ik heb nog geen energiemeter aan de WP maar ik zie op de fase (waar bijna niks op zit behalve wat klein spul en de fase wordt per seconde uitgelezen in Domoticz die ook weer logd naar Grafana) wel een ongeveer inzicht in het verbruik.
VMware ESXi op een Raspberry Pi 4b, daar kan je meerdere virtuele pi's (prod/test/speel) op draaien en ook nog een andere linux distro paraat hebben voor als die eens nodig is.
\double-offtopic\
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Nooit geweten dat nu kansjimmie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:49:
[...]
/double-offtopic/
VMware ESXi op een Raspberry Pi 4b, daar kan je meerdere virtuele pi's (prod/test/speel) op draaien en ook nog een andere linux distro paraat hebben voor als die eens nodig is.
\double-offtopic\
En wellicht een wat goedkopere oplossing als het om monitoring van de Wp gaat. NUC is ook niet bij mij dedicated voor wp monitoring.
//Offtopic3
--edit-- alleen 180 dagen te gebruiken zie ik?
//Offtopic3
https://nl.hardware.info/...sor-uit-voor-raspberry-pi
[ Voor 29% gewijzigd door stuffer op 27-01-2021 20:43 ]
*** NIKS ***
Ik heb een woning die eigenlijk bestaat uit twee gebouwen: een voorhuis uit 1904 en een achterhuis uit 1950. Beide gedeelten zijn verbouwd. Het voorste deel met buitengevelisolatie en dakisolatie en achter binnengevelisolatie en dakisolatie, vloerisolatie en het hele huis heeft triple glas. Het voorhuis heeft alleen radiatoren. Het achterhuis heeft beneden vloerisolatie.
Huis wordt nu nog verwarmd via CV-ketel. Gedeelte van de maatregelen zijn deze winter geplaatst, dus het is nog lastig inschatten hoe het verbruik zal zijn, maar ik verwacht onder de 2.000 M3 uit te kunnen komen (vorig jaar was 2400 m3). Het vloeroppervlak van de woning is 220 m2. Ik wil nu kijken of ik de overstap kan maken op all electric. Voornaamste reden is vanuit duurzaamheidsoogpunt en omdat ik het simpelweg een leuke uitdaging vind. Besparing is dan leuk meegenomen.
Ik heb inmiddels een aantal installateurs langs gehad. Van de 3 installateurs gaven 2 aan dat ze hier geen all electric zouden adviseren, omdat ze zoals ze zelf verwoorden 'niet wilden dat ik hen zou bellen als ik de woning niet warm krijg als het langere periode koud is'. Ik verwarm het huis inmiddels deze hele winter al met aanvoertemperatuur van 40 graden en dat gaat prima, ook met nachtverlaging krijgen de bestaande radiatoren het 's ochtends vrij snel weer op temperatuur. De laatste installateur gaf aan dat het prima zou moeten kunnen, want als ik nu met aanvoertemperatuur van 40 graden af kan, moet dat met warmtepomp ook kunnen. Dat was ook mijn redenatie en daarom zou ik de stap naar all electric wel aandurven. In het ergste geval als het echt lange periode heel koud is heb ik nog beschikking over een houtkachel in het voorhuis waarmee ik het goed en snel warm kan stoken. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Als iemand nog tips heeft voor deskundige installateurs in regio Noord-Nederland, dan hou ik mij graag aanbevolen!
Kort door de bocht, hier (wel jonger huis, tussenwoning dus moeilijk te vergelijken 1979) geen vvw maar op de bg jaga en convector put en en een jaga. 1e verdieping 3*t21 radiatoren en zolder geen verwarming. Wel dakisolatie en kruipruimte isolatie. Alles HR++ en achtertuin (4meter en een beetje) standaard dubbelglas. Gaat prima met een wp en stook nog lager dan met een CV ketel. Top is 38 graden bij -5. Met de T21 op de 1e verdieping (ieder ongeveer 2,5 meter lang) worden de ruimtes nog steeds warm als het moet.Droplollie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:46:
Hebben hier mensen ervaring met (gedeeltelijk) hoog temperatuur radiatoren in combinatie met all-electric warmtepompen?
Ik heb een woning die eigenlijk bestaat uit twee gebouwen: een voorhuis uit 1904 en een achterhuis uit 1950. Beide gedeelten zijn verbouwd. Het voorste deel met buitengevelisolatie en dakisolatie en achter binnengevelisolatie en dakisolatie, vloerisolatie en het hele huis heeft triple glas. Het voorhuis heeft alleen radiatoren. Het achterhuis heeft beneden vloerisolatie.
Huis wordt nu nog verwarmd via CV-ketel. Gedeelte van de maatregelen zijn deze winter geplaatst, dus het is nog lastig inschatten hoe het verbruik zal zijn, maar ik verwacht onder de 2.000 M3 uit te kunnen komen (vorig jaar was 2400 m3). Het vloeroppervlak van de woning is 220 m2. Ik wil nu kijken of ik de overstap kan maken op all electric. Voornaamste reden is vanuit duurzaamheidsoogpunt en omdat ik het simpelweg een leuke uitdaging vind. Besparing is dan leuk meegenomen.
Ik heb inmiddels een aantal installateurs langs gehad. Van de 3 installateurs gaven 2 aan dat ze hier geen all electric zouden adviseren, omdat ze zoals ze zelf verwoorden 'niet wilden dat ik hen zou bellen als ik de woning niet warm krijg als het langere periode koud is'. Ik verwarm het huis inmiddels deze hele winter al met aanvoertemperatuur van 40 graden en dat gaat prima, ook met nachtverlaging krijgen de bestaande radiatoren het 's ochtends vrij snel weer op temperatuur. De laatste installateur gaf aan dat het prima zou moeten kunnen, want als ik nu met aanvoertemperatuur van 40 graden af kan, moet dat met warmtepomp ook kunnen. Dat was ook mijn redenatie en daarom zou ik de stap naar all electric wel aandurven. In het ergste geval als het echt lange periode heel koud is heb ik nog beschikking over een houtkachel in het voorhuis waarmee ik het goed en snel warm kan stoken. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Als iemand nog tips heeft voor deskundige installateurs in regio Noord-Nederland, dan hou ik mij graag aanbevolen!
Als het echt niet meer gaat kan er altijd in hoge nood nog electrisch bijgeschakeld worden maar denk niet dat dat snel nodig is. Gister keek ik nog even snel op het display wat het huidige vermogen was bij +1,5 graden en dat was 18% (met een 8kw Loria, I know, te groot.)
Bijna alle installateurs die hier kwamen waren bijna de zelfde riedel aan het afdraaien. -Geen vloerverwarming? Nee dan kan het niet! Groetjes!
Ik ken jou huis en stook gedrag verder niet dan de beschrijving (is wel wat groter dan die van mij) maar weet je op welke temperatuur je nu stookt en wat het comfort nu is?
Bijschakelen in vermogen kan altijd nog door bv radiatoren te vervangen.
*** NIKS ***
Dat verhaal klinkt herkenbaar. Ik stook nu op aanvoertemperatuur van 40 graden en dat werkt prima. 's nachts heb ik de temperatuur op 17 graden overdag ivm thuiswerken hele dag op 19,5 graden. Binnen half uur krijgt de CV-ketel hem nu van 17 graden op 19,5. Alleen afgelopen weekend ging het wat trager. Toen was het 's nachts hier iets van -6 en rond 9 uur nog steeds -4 graden. Vanaf uurtje of 10 gewoon weer 19,5 graden. Dus prima (en zoals ik zei: in ergste geval moet ik met houtkachel sporadisch bijstoken).stuffer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:08:
[...]
Kort door de bocht, hier (wel jonger huis, tussenwoning dus moeilijk te vergelijken 1979) geen vvw maar op de bg jaga en convector put en en een jaga. 1e verdieping 3*t21 radiatoren en zolder geen verwarming. Wel dakisolatie en kruipruimte isolatie. Alles HR++ en achtertuin (4meter en een beetje) standaard dubbelglas. Gaat prima met een wp en stook nog lager dan met een CV ketel. Top is 38 graden bij -5. Met de T21 op de 1e verdieping (ieder ongeveer 2,5 meter lang) worden de ruimtes nog steeds warm als het moet.
Als het echt niet meer gaat kan er altijd in hoge nood nog electrisch bijgeschakeld worden maar denk niet dat dat snel nodig is. Gister keek ik nog even snel op het display wat het huidige vermogen was bij +1,5 graden en dat was 18% (met een 8kw Loria, I know, te groot.)
Bijna alle installateurs die hier kwamen waren bijna de zelfde riedel aan het afdraaien. -Geen vloerverwarming? Nee dan kan het niet! Groetjes!
Ik ken jou huis en stook gedrag verder niet dan de beschrijving (is wel wat groter dan die van mij) maar weet je op welke temperatuur je nu stookt en wat het comfort nu is?
Bijschakelen in vermogen kan altijd nog door bv radiatoren te vervangen.
Mij werd door de installateur die er wel in geloofde geadviseerd om een Daikin Altherm 2 (ik snap niet helemaal waarom 2, want 3-serie is al een tijdje de meest actuele..) te nemen van 14kw. Met formule van Koevlaas kom ik ongeveer uit op 11. Naar boven afronden 14 Kw, lijkt me prima.
Met gegeven dat we jaarlijks ongeveer 2800 Kwh terugleveren, lijkt me die all electric warmtepomp dus een prima stap.
Hiermee wil ik aangeven dat het zeker mogelijk is om met T33 radiatoren een matig geïsoleerde ruimte goed te verwarmen, zeker als je weet dat mijn aanvoer temperatuur maar 32 graden is.
Op de kleine 1e etage heb ik gelijk de T11 en T22 radiatoren gelijk al vervangen door T33 van dezelfde afmetingen, allen zonder fans, en dan is dat prima te doen voor slaapkamers en een badkamer.
Qua kosten moet je er ook zeker uit kunnen komen, ik bespaarde aan energie €600 in de eerste 12 maanden.
Mijn advies is dus: Dóen die WP
Dan zie je ook nog dat b.v. bij Ta=40 en Tbuiten= 2 graden, dat je cv ketel niet continu brand maar maar 50% vd tijd.
Omdat de CV een minimale warmteafgifte heeft kan wellicht de Ta van de CV niet lager, maar vaak ligt de minimale warmteafgifte met een WP lager en kan je dus eerder met een lagere Ta en die dan wel 100% van de tijd uit.
ps. hier ook allemaal radiatoren en het gaat prima. ik heb alleen een te kleine WP (ELGA - 3.5 kw rond vriespunt), volgende keer komt er een grotere WP....
Dat hangt helemaal van je verwarmingsbuizen af, hoe ze lopen en hoe de isolatie ervan is gedaan, los van het afgifte verschil in Watt door de hogere Ta, zal door de lagere flow bij de zelfde hoeveelheid Watt een grotere delta T horen.LangeFries schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:03:
[...]
De afgifte van de verwarmingsbuizen stijgt natuurlijk maar marginaal.
In mijn woning hebben ze helaas dikwandig stalen buizen in het beton gestort zonder isolatie

In een meting van een tijdje terug, bij mijn eerste radiator boven die nog de hoogste Ta heeft, zie ik het volgende bij een stabiel systeem met constante Ta waarbij de afgifte gelijk is aan de energie die de ketel toevoegd (11 kW):
Systeem Flow = 9.6 liter/minuut, waarvan dan ongeveer 4.7 liter/minuut naar boven gaat
Ketel Ta=43oC
1e Radiator Boven:
Ta=35.3oC, Gemiddelde Radiator Temperatuur=29.3oC, Afgifte = 222W
Systeem Flow = 17.6 liter/minuut, waarvan dan ongeveer 8.6 liter/minuut naar boven gaat
Ketel Ta=39oC
1e Radiator Boven:
Ta=37.6oC, Gemiddelde Radiator Temperatuur=34.3oC, Afgifte = 359W
Dus als ik bij het zelfde vermogen de systeem Ta verhoog door de flow te verlagen in mijn afgifte systeem, dan is de Ta bij de radiatoren lager en heb ik minder afgifte van mijn radiatoren.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dan hangt het dus inderdaad van je isolatie af en waar de afgegeven warmte dan blijft, of mijn truc je helpt of niet. Eigenlijk denk ik dat je wel een bijzonder geval hebt thuis, maar het zal ook vast weer niet het enige huis zijn waar dit zo is. Is dus iets om rekening mee te houden. Meten is weten en dat doe je duidelijk goed.PentaClover schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:45:
[...]
Dat hangt helemaal van je verwarmingsbuizen af, hoe ze lopen en hoe de isolatie ervan is gedaan, los van het afgifte verschil in Watt door de hogere Ta, zal door de lagere flow bij de zelfde hoeveelheid Watt een grotere delta T horen.
....
Dus als ik bij het zelfde vermogen de systeem Ta verhoog door de flow te verlagen in mijn afgifte systeem, dan is de Ta bij de radiatoren lager en heb ik minder afgifte van mijn radiatoren.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Zoiets heb ik ook wel eens gehad. Steevast na aanpassen van instellingen. En steevast kwam ik tot de conclusie dat de binnenunit voor SWW op econstand stond ipv comfort/programma. Ws m'n eigen schuld, knopje net iets te kort indrukken levert andere respons op dan lang indrukken...ID-College schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:05:
Tussen alle vragen door: hebben er meer mensen gestoei met de SWW instelling van de Loria. Ik heb 2 runs op comfort staan:
Op 25 januari:
Op 26 januari:
Op 27 januari:
Kortom: heb je je SWW instelling op binnenunit goed staan? (In SWW stand kun je dacht ik switchen tussen off/eco/comfort)
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Ik weet niet hoe de verdeling van de warmtevraag is tussen beide delen maar als het enigszins gelijk is zou je kunnen overwegen om twee WP's neer te zetten; één die de vloerverwarming doet en één voor de radiatoren. Je kunt dan de Ta beter afstemmen op de betreffende verwarming.Droplollie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:46:
Hebben hier mensen ervaring met (gedeeltelijk) hoog temperatuur radiatoren in combinatie met all-electric warmtepompen?
(...)
Omdat je ook twee maal subsidie krijgt, kon het qua meerkosten wel eens meevallen.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
@koevlaas2 is een deskundige installateur die bij veel tweakers installeert. Hij heeft bij mij een warmtepompboiler geinstalleerd en staat bovenaan mijn verlanglijst voor een wp installatie.Droplollie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:46:
When life gives you lemons, start a battery factory
@Droplollie dit is denk ik nog wel een heel nuttige tip financieel gezien. Maar check wel even de subsidie regels die nu gelden. RVO wijzigt dit jaar op jaar nog wel eens.jaari schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:24:
[...]
Ik weet niet hoe de verdeling van de warmtevraag is tussen beide delen maar als het enigszins gelijk is zou je kunnen overwegen om twee WP's neer te zetten; één die de vloerverwarming doet en één voor de radiatoren. Je kunt dan de Ta beter afstemmen op de betreffende verwarming.
Omdat je ook twee maal subsidie krijgt, kon het qua meerkosten wel eens meevallen.
Daarnaast is tapwater maken met een WP die met radiatoren verwarmt in mijn ogen niet optimaal. Omdat de radiatoren weinig buffer effect hebben is het waarschijnlijk best wel merkbaar als de WP een uurtje warm water staat te maken.
Als je het simpel en goedkoop wilt houden zou ik kijken voor 2 Panasonic monoblocks voor beide delen van het huis en de monoblock die de vloerverwarming doet ook inzetten voor het verwarmen van het boilervat. Waarschijnlijk kom je een heel eind met 2x een 5 of 7 kW.
[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 27-01-2021 22:40 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Zijn de regels niet net aangepast dat je niet een tweede maal voor hetzelfde product groep subsidie kunt aanvragen?jaari schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:24:
[...]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
In 1x installeren is toch 1 installatie, of ik nu kies voor 4 kleine warmtepompen of 1 grote. Zoals ook op bedrijfsgebouwen soms 4 parallel staan. Of geldt dat niet op die manier voor particulieren.Rimco schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:05:
@webje1982 Dat lijkt enkel voor isolatie en zakelijke PV te zijn (als je heel nauwkeurig leest).
Laat maar heb je maar 1x subsidie.
[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 28-01-2021 07:47 ]
Licentie is niet moeilijk, en anders na 180 alleen de esxi installer er weer overheen met behoud van data.stuffer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:20:
[...]
Nooit geweten dat nu kan
En wellicht een wat goedkopere oplossing als het om monitoring van de Wp gaat. NUC is ook niet bij mij dedicated voor wp monitoring.
//Offtopic3
--edit-- alleen 180 dagen te gebruiken zie ik?
//Offtopic3
https://nl.hardware.info/...sor-uit-voor-raspberry-pi
(heb je meteen weer de laatste versie erop, een reboot voor updates heb je anders toch wel)
En je wilde het zelf op een NUC doen met esxi, dan heb je precies datzelfde qua licentie hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 28-01-2021 08:35 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Die NUC draait al een tijdje maar ik begrijp je nu dat je daarna de free-version (stand-alone) draait. Dan hoef je hem ook niet na 180 dagen opnieuw te draaien. Je bent alleen de enterprise version kwijt. Maar WP monitoring in een Vsphere cluster gaat ook wel een beetje versjimmie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:33:
[...]
Licentie is niet moeilijk, en anders na 180 alleen de esxi installer er weer overheen met behoud van data.
(heb je meteen weer de laatste versie erop, een reboot voor updates heb je anders toch wel)
En je wilde het zelf op een NUC doen met esxi, dan heb je precies datzelfde qua licentie hoor.
*** NIKS ***
De nieuwen warmtepomp van Vaillant de AroTherm + kan een temperatuur halen van 75graden. Dus je huis zal zeker warm worden.Droplollie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:46:
Maar hoe lager je stookt uiteraard een beter COP.
Zie bijlage
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html
Dat kan sinds 2021 niet meer. Tenzij het twee adressen zijn, is er misschien nog wel een mogelijkheid.jaari schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:24:
[...]
@Droplollie
Als je het vanuit duurzaamheid wil doen en dan eventueel de houtkachel aan wil zetten, moet je wel zeker weten dat je hout van een duurzame bron komt.
Kun je eventueel boosters plaatsen op de radiatoren?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Klopt ja, maar volgens mij snap ik het dan niet. Want ik heb het als volgt geinpertreteerd:overwinteraar schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:23:
[...]
Zoiets heb ik ook wel eens gehad. Steevast na aanpassen van instellingen. En steevast kwam ik tot de conclusie dat de binnenunit voor SWW op econstand stond ipv comfort/programma. Ws m'n eigen schuld, knopje net iets te kort indrukken levert andere respons op dan lang indrukken...![]()
Kortom: heb je je SWW instelling op binnenunit goed staan? (In SWW stand kun je dacht ik switchen tussen off/eco/comfort)
- Standaard zet je de binnenunit op ECO.
- Je stelt een dag en datum in waarom hij SWW moet maken voor de COMFORT stand
- Op de dag en die datum die je instelt, gaat hij automatisch naar COMFORT
- Daarmee geldt dat in dat window de COMFORT temp geldt (52 graden in mijn geval).
- Zodra het window weer voorbij is gaat hij terug naar ECO.
Zo heb ik de handleiding begrepen. Maar als ik jou zo begrijp dan werkt het zo dus net niet? Waarvoor is dan de ECO stand?
Als je hem op eco stand laat staan dan zou die alleen de eco temp voor SSW moeten aanhouden.ID-College schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:57:
[...]
Klopt ja, maar volgens mij snap ik het dan niet. Want ik heb het als volgt geinpertreteerd:
- Standaard zet je de binnenunit op ECO.
- Je stelt een dag en datum in waarom hij SWW moet maken voor de COMFORT stand
- Op de dag en die datum die je instelt, gaat hij automatisch naar COMFORT
- Daarmee geldt dat in dat window de COMFORT temp geldt (52 graden in mijn geval).
- Zodra het window weer voorbij is gaat hij terug naar ECO.
Zo heb ik de handleiding begrepen. Maar als ik jou zo begrijp dan werkt het zo dus net niet? Waarvoor is dan de ECO stand?
(of heb je wellicht wel de tijden en setpoints geconfigureerd maar staat die nog niet aan op programma-modus)
Even voor je gekeken (handig dat thuiswerken) maar je kan met: select (3x drukken) naar SWW functie en dan met mode naar prog gaan. Ok om aan te kiezen en dan staat ie op programma modus. De andere zijn uit, altijd comfort (zonnetje) en eco.
Het instellen van de setpoints kan overig ook hier in.
[ Voor 6% gewijzigd door stuffer op 28-01-2021 14:10 ]
*** NIKS ***
Want ik heb hem standaard op ECO staan idd, en was dus in de veronderstelling dat ie naar COMFORT ging op de door mij ingestelde tijd via parameter 11 t/m 15. En vaak ging hij ook precies op dat tijdstip SWW aanmaken (oke niet altijd, anders poste ik dit nu niet
Ik ben dan wel het benieuwd wat dan het verschil is tussen ECO/COMFORT/PROG en waarom je dat zou gebruiken. Hoe ik hem dan interpreteer:
- ECO: altijd eco (ondanks dat je een datum+tijd instelt via 11 t/m 15)
- COMFORT: altijd comfort (ondanks dat je een datum+tijd instelt via 11 t/m 15)
- PROG: volgens het ingestelde schema (parameter 11 t/m 15)
Oh nice dus dat was hetID-College schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:48:
Ja dat klopt! Alleen als je hem op PROG zet werkt ie dus je ingestelde schema af?
Want ik heb hem standaard op ECO staan idd, en was dus in de veronderstelling dat ie naar COMFORT ging op de door mij ingestelde tijd via parameter 11 t/m 15. En vaak ging hij ook precies op dat tijdstip SWW aanmaken (oke niet altijd, anders poste ik dit nu niet)
Ik ben dan wel het benieuwd wat dan het verschil is tussen ECO/COMFORT/PROG en waarom je dat zou gebruiken. Hoe ik hem dan interpreteer:
- ECO: altijd eco (ondanks dat je een datum+tijd instelt via 11 t/m 15)
- COMFORT: altijd comfort (ondanks dat je een datum+tijd instelt via 11 t/m 15)
- PROG: volgens het ingestelde schema (parameter 11 t/m 15)
Maar zo intrepeteer ik het wel dat als je de ECO< COMFORT of PROG kiest dat ie dan dat voor je doet
*** NIKS ***
Ik ga ff piloten, ik heb nu maar de ECO op 50 gezet en hij schiet nu netjes aan bij 43, alleen dat is wel random op de dag dus hehe. Ik ga het straks weer ff aanpassen door hem standaard op PROG te zetten (hij is nu net zijn run aan het doen). Ik ga er dan vanuit dat ie COMFORT aanhoudt en op de tijdsblokken dus de boiler temp. iets verhoogd zodat ie (hopelijk) zijn run start.stuffer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:51:
[...]
Oh nice dus dat was het![]()
Maar zo intrepeteer ik het wel dat als je de ECO< COMFORT of PROG kiest dat ie dan dat voor je doet
Ik vind de instelling sowieso lastig: waarom niet gewoon altijd naar de temperatuur gaan op het door mij ingestelde window? Dan moet hij er zelf ook nog wat van vinden (min 7 graden verschil) anders slaat ie heel de run over

Er is ook een SWW boost functie (die hem dan naar de comfort stand brengt) wanneer je die activeertID-College schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:57:
[...]
Ik ga ff piloten, ik heb nu maar de ECO op 50 gezet en hij schiet nu netjes aan bij 43, alleen dat is wel random op de dag dus hehe. Ik ga het straks weer ff aanpassen door hem standaard op PROG te zetten (hij is nu net zijn run aan het doen). Ik ga er dan vanuit dat ie COMFORT aanhoudt en op de tijdsblokken dus de boiler temp. iets verhoogd zodat ie (hopelijk) zijn run start.
Ik vind de instelling sowieso lastig: waarom niet gewoon altijd naar de temperatuur gaan op het door mij ingestelde window? Dan moet hij er zelf ook nog wat van vinden (min 7 graden verschil) anders slaat ie heel de run over
Settings en dan de ene laatste parameter op 1 zetten (weet hem even niet uit mijn hoofd) maar dan hoef je je setpoint niet aan te passen.
Maar als je hem nu op prog zet dan gaat ie jou ingestelde tijden (met de hysterie) hanteren. Hierdoor hebben wij nooit een koude douche gehad sinds we hem hebben.
Maar waarom er een hysterie in zit geen idee maar door hem op eco 44 te zetten en comfort op 52 graden is bij ons comfortabel genoeg (en hij staat niet de hele dag het vat op te warmen.
[ Voor 7% gewijzigd door stuffer op 28-01-2021 15:08 ]
*** NIKS ***
Nee dat klopt, ik snap die 7 graden niet zo. Ik zou liever willen zien dat hij gewoon elke dag de temperatuur naar 50 graden brengt (als je hem op 50 zet). Nu doet hij dus geen run als de temp 44 graden is (immers 6 graden verschil) maar de volgende run is wel een stuk later. Daar kan best wel veel tijd tussen zit en als je dan net gaat douchen dan is het water net te koud. Ik zou dat liever uitzetten of die 7 graden variabel willen maken (b.v. 4 graden ipv 7).stuffer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Er is ook een SWW boost functie (die hem dan naar de comfort stand brengt) wanneer je die activeert
Settings en dan de ene laatste parameter op 1 zetten (weet hem even niet uit mijn hoofd) maar dan hoef je je setpoint niet aan te passen.
Maar als je hem nu op prog zet dan gaat ie jou ingestelde tijden (met de hysterie) hanteren. Hierdoor hebben wij nooit een koude douche gehad sinds we hem hebben.
Maar waarom er een hysterie in zit geen idee maar door hem op eco 44 te zetten en comfort op 52 graden is bij ons comfortabel genoeg (en hij staat niet de hele dag het vat op te warmen.
Dan zou ik de eco temp verhogen of de programering in tijd verlengen. Bij mij in de middag staat ie van 13.00 tot 17.00 naar 52 en het gebeurd nog wel eens dat ie om +- 16.00 nog even aanspringt.ID-College schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:18:
[...]
Nee dat klopt, ik snap die 7 graden niet zo. Ik zou liever willen zien dat hij gewoon elke dag de temperatuur naar 50 graden brengt (als je hem op 50 zet). Nu doet hij dus geen run als de temp 44 graden is (immers 6 graden verschil) maar de volgende run is wel een stuk later. Daar kan best wel veel tijd tussen zit en als je dan net gaat douchen dan is het water net te koud. Ik zou dat liever uitzetten of die 7 graden variabel willen maken (b.v. 4 graden ipv 7).
*** NIKS ***
Ja dat klopt, alleen de keerzijde hiervan is dat hij vrij lang blijft hangen in zijn runs. Ik heb 10kW en die doet er vaak een uurtje a vijf kwartier over om hem naar 50 graden te brengen. Maar bij een window van 14:00 tot 17:00 dan is hij zo 2,5 uur bezig met aan en uit gaan naar 60 graden. Waarmee denk ik dan? Want dat gaat ten koste van je verwarming..stuffer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:30:
[...]
Dan zou ik de eco temp verhogen of de programering in tijd verlengen. Bij mij in de middag staat ie van 13.00 tot 17.00 naar 52 en het gebeurd nog wel eens dat ie om +- 16.00 nog even aanspringt.
Dit topic is gesloten.