12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Haha dat geloof ik graag, maar dan stijgt de buitenunit op en functioneert de meterkast ook als verwarming.Grolsch schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:36:
Zet de Ta maar eens op 55 graden, je gaat vanzelf een dT van 7 graden krijgen
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Maar met een dT van 4 graden, en een flow van 23l/minuut ga je nooit geen 11,2KW opwekken, dus dan is je WP te grootwebje1982 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Haha dat geloof ik graag, maar dan stijgt de buitenunit op en functioneert de meterkast ook als verwarming.
Je hebt "slechts" 6,44KW thermisch vermogen bij bovenstaande waarden.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 15-01-2021 13:47 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/zQhLBTQctqaYBZ3dsHa45mTm.png?f=user_large)
/f/image/ki9klpiycJjJjedoE3shTP3n.png?f=fotoalbum_large)
Via deze manier is er veel meer data uit te lezen, en instellingen kun je live aanpassen (ipv 1/2 minuten delay via Melcloud)
Je kan het vergelijken met de Procon A1M modbus module, alleen dan "ietsjes" goedkoper.
We zijn momenteel druk aan het testen of alles goed werkt, zie ook https://github.com/BartGijsbers/cn105gw/
[ Voor 19% gewijzigd door alberthakvoort op 15-01-2021 14:03 ]
Hoe reken je dit uit en hoe krijg ik dit beter?Grolsch schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:46:
[...]
Maar met een dT van 4 graden, en een flow van 23l/minuut ga je nooit geen 11,2KW opwekken, dus dan is je WP te groot
Je hebt "slechts" 6,44KW thermisch vermogen bij bovenstaande waarden.
De flow wil kennelijk niet hoger terwijl er ruimte voor is. De temperatuur kan omhoog levert meer thermisch vermogen op maar kost meer elektrisch vermogen.
dT kan omhoog maar dan zou ik het afgifte systeem moeten aanpassen.
Beneden vloerverwarming en boven op de 1e verdieping oud staal eruit en Jaga's erin.
Zat zou wel nice zijn, kun je op deze manier ook de flow uitlezen?alberthakvoort schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:00:
Om de Ecodan via de CN105 poort te kunnen koppelen, hebben we ( lees @barteg ) "eindelijk" een ESP oplossing. Deze vervangt de eventuele Melcloud Wifi Adapter.
[Afbeelding]
Via deze manier is er veel meer data uit te lezen, en instellingen kun je live aanpassen (ipv 1/2 minuten delay via Melcloud)
Je kan het vergelijken met de Procon A1M modbus module, alleen dan "ietsjes" goedkoper.![]()
We zijn momenteel druk aan het testen of alles goed werkt, zie ook https://github.com/BartGijsbers/cn105gw/
Die mis ik namelijk nog in melcloud.
Vermogen = flow in liters per seconde * dT * 4,2webje1982 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:01:
[...]
Hoe reken je dit uit en hoe krijg ik dit beter?
De flow wil kennelijk niet hoger terwijl er ruimte voor is. De temperatuur kan omhoog levert meer thermisch vermogen op maar kost meer elektrisch vermogen.
dT kan omhoog maar dan zou ik het afgifte systeem moeten aanpassen.
Beneden vloerverwarming en boven op de 1e verdieping oud staal eruit en Jaga's erin.
23/60=0,3833333333333333 * 4 * 4,2 = 6,44KW
De flow is over het algemeen niet beïnvloedbaar, de dT wel, dus die moet omhoog, en hoe krijg je die omhoog, inderdaad door de Ta te verhogen.
Juist DAAROM wordt er ook een buffervat als open verdeler toegepast bij naregeling, want bij het dichtlopen van groepen / zones keldert je flow over de afgifte kant.
Ik draai primair over het buffervat altijd 26L/minuut, afgiftekant varieert, ligt er maar net aan hoeveel groepen er open of dicht staan.
[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 15-01-2021 14:42 ]
Ja, dat is ook mogelijk.webje1982 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:07:
[...]
Zat zou wel nice zijn, kun je op deze manier ook de flow uitlezen?
Die mis ik namelijk nog in melcloud.
Die prijs valt mee, destijds waren ze nieuw rond de 4/500 euro?AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:38:
@alberthakvoort
Ietsjes goedkoper inderdaad![]()
Mooi dat het gelukt is.
Gaaf! Een Heishamon voor Mitsu's. Gaan jullie ook printjes maken met S0 voor elektra meters zoals @thehog doet?alberthakvoort schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:00:
Om de Ecodan via de CN105 poort te kunnen koppelen, hebben we ( lees @barteg ) "eindelijk" een ESP oplossing. Deze vervangt de eventuele Melcloud Wifi Adapter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan het vergelijken met de Procon A1M modbus module, alleen dan "ietsjes" goedkoper.![]()
Goed bezig!alberthakvoort schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb mijn procon ook via Ebay ergens in GB gekocht voor rond de 70 euro, vind ik ook niet duur voor de functies!
Ik zie in de data die voorbij komt (heel waardevol!) bij koudere buitentemperaturen ongeveer ieder uur een defrost plaatsvinden. Hoe lang duurt zo'n defrost ongeveer? In de grafieken lijkt het 15-20min te kunnen duren, dit lijkt mij vrij lang als dit ieder uur zich herhaald.
of is de defrost korter maar duurt het wat langer voordat de Ta weer op pijl is?
Wat is het geluid van de buitenunit tijdens een defrost, vergelijkbaar met vollast?
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Hier een detail van Ta en Tr bij een defrost ( vanmiddag ).Geronimoos schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:10:
Even een vraag voor de Elga Ace 6kW gebruikers @fmb @mkleinman
Ik zie in de data die voorbij komt (heel waardevol!) bij koudere buitentemperaturen ongeveer ieder uur een defrost plaatsvinden. Hoe lang duurt zo'n defrost ongeveer? In de grafieken lijkt het 15-20min te kunnen duren, dit lijkt mij vrij lang als dit ieder uur zich herhaald.
of is de defrost korter maar duurt het wat langer voordat de Ta weer op pijl is?
Wat is het geluid van de buitenunit tijdens een defrost, vergelijkbaar met vollast?
:fill(white):strip_exif()/f/image/lzLlLxixXHlX1Oj69R0dkFZH.png?f=user_large)
Alleen bij vollast zie je heel veel defrosts. Ik heb er vandaag nog maar 3 gehad.
- 12:57 begin defrost
- 12:58 Ta zakt onder Tr
- 13:04 Ta is weer boven Tr gestegen
- 13:08 Ta is weer op niveau
Geluid weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb nog niet naast de binnenunit of buiten gestaan toen er een defrost begon.
Sterker nog; Het heeft bijna een jaar geduurd bij de oude ELGA voordat dat gebeurde toen ik er toevallig naast stond.
[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 15-01-2021 16:16 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Heb geen Elga maar een Mitsu maar is volgens mij bij elke warmtepomp hetzelfde principe.Geronimoos schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:10:
Even een vraag voor de Elga Ace 6kW gebruikers @fmb @mkleinman
Defrost duurt bij mij volgens mij 5 min maar daarna moet hij natuurlijk Ta weer op pijl krijgen die daalt bij mij een graad of 6/7. Qua geluid tijdens een defrost is die bij mij helemaal stil behalve water druppelen. Maar daarna zal hij inderdaad even gas geven om de Ta weer op pijl te krijgen.
Hier 6 defrost zins vanmorgen 6 uur.
Vandaag tot nu toe 7 defrosts gehad (vanaf 10.00 vanochtend), dus ongeveer elk uur 1, tussen de laatste defrosts zat 2 uur tussen.
Tis ook vies koud (+- 0 á 1 graad), en een hoge RV.
Ook hier vandaag 3 defrosts gezien; 7:00 / 9:30 en 14:15. Hierbij het detail van 14:15:mkleinman schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:15:
[...]
Hier een detail van Ta en Tr bij een defrost ( vanmiddag ).
[...]
Alleen bij vollast zie je heel veel defrosts. Ik heb er vandaag nog maar 3 gehad.
[...]
Dus in totaliteit 11 minuten.
Geluid weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb nog niet naast de binnenunit of buiten gestaan toen er een defrost begon.
/f/image/bKnMV3cYYhwb1Knfnk49HyiN.png?f=fotoalbum_medium)
Het heeft +- 10 minuten geduurd voordat de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming weer op temperatuur was.
Geluid kan ook ik weinig over zeggen, heb nog niet bij de buitenunit gestaan bij een defrost. Ik verwacht echter dat er minder geluid wordt gemaakt, ook afgaande op de andere reacties.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom de CVketel bij deze defrost niet aan is gezet door de Elga Ace en bij de andere 2 wel. Heb van de week gekeken of ik het ergens kan aanpassen dat de Elga Ace de "backup" (=CVketel) aanzet bij een defrost, maar dat is volgens mij geen instelling.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Heb even gekeken naar dat mitsu design en ik denk zelfs dat heishamon bordje gewoon werkt met de software er opHeronimo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Gaaf! Een Heishamon voor Mitsu's. Gaan jullie ook printjes maken met S0 voor elektra meters zoals @thehog doet?
Heishamon heeft nu geen 12v input wat de design voor de mitsu wel heeft maar voor de rest lijkt het erg op elkaar. Ik kan wel eens kijken of ik het bordje zo kan bouwen dat hij ook volledig compatible is (panasonic heeft ook 12v en dat kan zelfs helpen om nog meer stroom te leveren aan de heishamon).
Geweldig dat het ondanks het "taalracisme" gelukt isalberthakvoort schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zal weer eens op github kijken.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
En mocht iemand een plugin voor Domoticz willen maken, wil ik die wel op weg helpen (beide werken met MQTT dus moet snel te doen zijn).thehog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:47:
[...]
Heb even gekeken naar dat mitsu design en ik denk zelfs dat heishamon bordje gewoon werkt met de software er opnatuurlijk moet dan s0 en dallas nog toevoegd worden.
Heishamon heeft nu geen 12v input wat de design voor de mitsu wel heeft maar voor de rest lijkt het erg op elkaar. Ik kan wel eens kijken of ik het bordje zo kan bouwen dat hij ook volledig compatible is (panasonic heeft ook 12v en dat kan zelfs helpen om nog meer stroom te leveren aan de heishamon).
Pana WC12H9E8 / 1000L
Compressor beperkt door vermogensregeling
SMO 20
Alarmnummer: 274
Getoond: 15-1-2021 19:38:51
Verdwenen: 15-1-2021 20:19:01
Compressor beperkt door overbelaste fase(n). Kan zuinigheid warmtepomp negatief beïnvloeden.
Aansluiten en voorafgaand staat er altijd een melding van ontdooien:
Bezig met ontdooien
SMO 20
Alarmnummer: 183
Getoond: 15-1-2021 19:32:25
Verdwenen: 15-1-2021 19:38:51
Bezig met ontdooien
Deze meldingen lopen continue door en wisselen elkaar dus af.
99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20
Vindt dat de buiten unit lawaai maakt staat op houten dak op kunststof balkjes en dempers, geluid is goed te horen.
Ik ben op zoek naar juiste instellingen in combinatie met vloerverwarming.
Het komt nu voor dat het 20 graden in huis is maar de vloer koud aan je voeten.
Verder heb ik nog een tip voor verbruik van je Wp van Homewizard kw meter op wifi werkt top. kost slechts 59,95.
Of de nibepi op facebook voor NIBE warmtepompen....Heronimo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Gaaf! Een Heishamon voor Mitsu's. Gaan jullie ook printjes maken met S0 voor elektra meters zoals @thehog doet?
Blijkbaar trekt hij op behoorlijk vermogen (bij defrost gaat hij behoorlijk naar de max bij 90Hz) teveel stroom uit de groep. Ik weet niet of daar iets ingesteld moet worden. Zitten binnen en buitenunit op dezelfde 3 fase groep? Mogelijk moet je dan de electrische verwarmingselementen van 9kW naar 7of 5kW terug zetten.martgom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:50:
Iemand ervaring met onderstaande melding? Het staat onder de Informatieve meldingen bij de SMO20 (icm NIBE F2040-16 warmtepomp) en komt al sinds 28-11 voor.
SMO 20
Compressor beperkt door overbelaste fase(n). Kan zuinigheid warmtepomp negatief beïnvloeden.
[ Voor 58% gewijzigd door LangeFries op 15-01-2021 21:53 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Dat kan ook niet anders met deze constructie, het zou me verbazen dat je hem niet zou horenAudi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:09:
Ik heb sinds kort de Elga ace hangen.
Vindt dat de buiten unit lawaai maakt staat op houten dak op kunststof balkjes en dempers, geluid is goed te horen.
wel een goede auto smaak
Buitenunit (F2040-16) zit op een 400V B40 automaat, de binnenunit (SMO20) op een 230V stopcontact. Welke automaat hier achter zit is onbekend, net als welke apparatuur nog meer op deze groep zit.LangeFries schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:42:
[...]
Blijkbaar trekt hij op behoorlijk vermogen (bij defrost gaat hij behoorlijk naar de max bij 90Hz) teveel stroom uit de groep. Ik weet niet of daar iets ingesteld moet worden. Zitten binnen en buitenunit op dezelfde 3 fase groep? Mogelijk moet je dan de electrische verwarmingselementen van 9kW naar 7of 5kW terug zetten.
B40 krachtgroep?martgom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:59:
Buitenunit (F2040-16) zit op een 400V B40 automaat
Weet je dat zeker? Dat lijkt wel heel erg hoog. Wat voor hoofdaansluiting heb je?Plaats anders eens een foto van die automaat, want dit kan niet kloppen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een stenen gebouw met een plat houten dak lijkt verrekt veel op een trommel. Zet je dan een trillingsbron op het dak, dan ben je inderdaad de sjaak. Is er geen andere plaats voor de buitenunit? Ook jammer dat de installateur je niet vooraf heeft gewaarschuwd.Audi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:09:
Ik heb sinds kort de Elga ace hangen.
Ik ben op zoek naar juiste instellingen in combinatie met vloerverwarming.
Het komt nu voor dat het 20 graden in huis is maar de vloer koud aan je voeten.
Verder heb ik nog een tip voor verbruik van je Wp van Homewizard kw meter op wifi werkt top. kost slechts 59,95.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik ga er vanuit dat het de groep is die naast "Zonneenergie" zit. Morgen ga ik even testen of dat klopt .Andrehj schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:31:
[...]
B40 krachtgroep?![]()
Weet je dat zeker? Dat lijkt wel heel erg hoog. Wat voor hoofdaansluiting heb je?Plaats anders eens een foto van die automaat, want dit kan niet kloppen.
/f/image/HXFKC2uFLJDsLIPpKnqskGaX.png?f=fotoalbum_large)
Type is:
MBN640E Automaat B40A
Overigens zag ik dit in de settings staan. Zou dit de veroorzaker zijn (Stroombegrenzing)?
/f/image/xYqI6RpRaufLnwJXantWa3V5.png?f=fotoalbum_large)
Bij Nibe kan je instellen hoeveel stroom de compressor max. mag trekken, wellicht is hiervoor een waarde geactiveerd en de informatieve melding meld dit netjes.martgom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:50:
Iemand ervaring met onderstaande melding? Het staat onder de Informatieve meldingen bij de SMO20 (icm NIBE F2040-16 warmtepomp) en komt al sinds 28-11 voor.
SMO 20
Aansluiten en voorafgaand staat er altijd een melding van ontdooien:
Bezig met ontdooien
SMO 20
Alarmnummer: 183
Getoond: 15-1-2021 19:32:25
Verdwenen: 15-1-2021 19:38:51
Bezig met ontdooien
Deze meldingen lopen continue door en wisselen elkaar dus af.
Edit: zitten die fase metertjes in je meterkast aangesloten, die meten de stroom per fase en slaan alarm bij teveel.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 15-01-2021 23:03 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nee die zitten er niet, ik zie in de SMO20 ook geen informatie over de fases:koevlaas2 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:58:
[...]
Bij Nibe kan je instellen hoeveel stroom de compressor max. mag trekken, wellicht is hiervoor een waarde geactiveerd en de informatieve melding meld dit netjes.
Edit: zitten die fase metertjes in je meterkast aangesloten, die meten de stroom per fase en slaan alarm bij teveel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MkRWyFHCfyrSHSjYvEHipyCg.png?f=user_large)
Maar misschien toch ergens (onbewust) een parameter ingesteld ?martgom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:10:
[...]
Nee die zitten er niet, ik zie in de SMO20 ook geen informatie over de fases:
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb het dan over 100-150 liter van pakweg 40-45 graden?
Bij mij duren ze 9-10 minuten per keer met dit weer.dutchlincoln schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:20:
Ik lees hier van verschillende merken de defrost-perikelen. Is het niet zo dat bij een voldoende groot buffervat, deze defrosts echt peanuts zijn qua tijd vanwege de energiebuffer? Het lijkt me dat ie dan de warmte uit je vat haalt, zo ontdooid is, en weer verder hobbelt? Als je woning dan op, zeg 50% draait, is dat vat toch zo weer aangevuld?
Ik gebruik een 5H welke altijd op max vermogen loopt.
Heb daarnaast meer dan 100 liter water in mijn systeem (exact weet ik niet) en behoorlijk wat staal.
Wat ik wel weet is dat je met een defrost meteen merkt dat het water na de inlaat van een radiator direct naar onderen zakt. Bij mij zakt de Ta 2 graden en duurt het 10 minuten na defrodt voordat de oude Ta wederom is bereikt.
Trek er je conclusie uit.
Het is toch 1/6 van een uur telkens oftewel 15% van je vermogen mis je.
Hij tuft dan ook vrolijk door van 1200 naar 1600w bij mij en even gaat de compressor uit.
Ik denk dat dit niet veel sneller kan, gezien het ijs letterlijk weg kookt buiten!
Absoluut relatief, relatief absoluut.
En in jouw geval: als je 100-150l toevoegt, zal je amper iets in je afgifte merken...
Voor stroomverbruik heb ik veel Eastron SDM meters. Alle simpele groepen met simpelweg een pulsuitgang (kan op de ESP) en de interessante groepen met een modbus aansluiting. Die laatste kan je met een losse module makkelijk aan ethernet hangen, maar kan theoretisch ook aan de ESP (nog niet daadwerkelijk gedaan).dutchlincoln schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:04:
Rimco, ik heb mij eerst gefocusd op de sensoren, die zijn ondrweg. Nu bezig met het ontdekken van home automation, en gisteren de tip van de esp board gekregen. Daar inmiddels ook enkele van onderweg, al is me niet geheel duidelijk wat al die verschillen tussen de versies zijn... Ging mij er even om of het idd gaat werken op elkaar. Ik wil er uiteindelijk ook luchtvochtigheid, en wellicht stroomgebruik (en opwek!) in verwerken. Daar nog sensor tips voor?
Ter referentie: Ik heb de Samsung nu op deze manier aangesloten, met 500L als buffer:dutchlincoln schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:20:
Ik lees hier van verschillende merken de defrost-perikelen. Is het niet zo dat bij een voldoende groot buffervat, deze defrosts echt peanuts zijn qua tijd vanwege de energiebuffer? Het lijkt me dat ie dan de warmte uit je vat haalt, zo ontdooid is, en weer verder hobbelt? Als je woning dan op, zeg 50% draait, is dat vat toch zo weer aangevuld?

Ik zorg dat de secundaire pomp tijdens een defrost uit gaat en ik dus het koude water direct in het buffer stop. De defrost duurt een minuut of 5 en met 29L/m maar een klein gedeelte van het buffer. Als de defrost voorbij is start de secundaire pomp weer, maar omdat de flow kleiner is dan primair zal het gekoelde water enkel zorgen voor een lagere retourtemperatuur richting de WP.
Het afgiftesysteem is redelijk groot en het enige wat je daar merkt is dat het water 5 minuten niet loopt om naderhand een beetje kouder dan normaal terug te komen. De WP geeft al gauw weer de juiste temperatuur dus zal met wat extra vermogen al gauw compenseren. Het is wel zo dat (of je nou met of zonder buffer werkt) de WP eventjes warmte naar buiten aan het gooien is en dat je daarvoor moet compenseren. Dat kan kort na de defrost (kouder retourwater dus meer vermogen met constante aanvoertemperatuur) of door die andere 55 minuten per uur constant iets meer vermogen te leveren. Die 5 minuten zijn daadwerkelijk wel nodig om het ijs te smelten en de condensor te drogen buiten.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Je buffer laten draaien op 40-45*?dutchlincoln schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:20:
Dat betekent dan toch ook dat het water met die temperatuur je vloer in gaat; bij mij is dat 32* en bij de meesten hier niet veel hoger, eerder lager.
En een normale defrost is geen 'perikel' maar gewoon het gevolg van de weersomstandigheden; niet te voorkomen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Die waarde kan je toch veranderen, zet maar eens op 25A.martgom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:58:
[...]
Ik ga er vanuit dat het de groep is die naast "Zonneenergie" zit. Morgen ga ik even testen of dat klopt .
[Afbeelding]
Type is:
MBN640E Automaat B40A
Overigens zag ik dit in de settings staan. Zou dit de veroorzaker zijn (Stroombegrenzing)?
[Afbeelding]
Stroombegrenzing uitzetten heeft het verholpen. Ik denk dat deze setting erbij is gekomen na de firmware upgrade, ik weet niet meer wanneer ik deze exact had gedaan maar zou weleens rond 28-11 kunnen zijn geweest.koevlaas2 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:24:
[...]
Die waarde kan je toch veranderen, zet maar eens op 25A.
Wij hebben een Nefit Envline 9.0 TS in onze nieuwbouwwoning. De verwarming draait prima ( de houtkachel doet ook mee ) maar het warme water laat te wensen over. De installatie doet wat die moet doen maar de voorraad is te krap, 190 liter.
Ik ben op zoek naar de berekeningsmethodiek waarmee installateurs de boilerinhoud bepalen voor een gezin van 4 personen, met een douche en een bad , kraan in de badkamer en kraan in de douche.
Het zou helemaal mooi zijn om de berekeningsmethodiek van Nefit/ Bosch te hebben maar algemene berekeningsmethodieken zijn ook al mooi.
Het gaat mij niet zozeer om de ISSO 73, deze is wel heel krap gesteld, ook gezien onze warmtepomp m.i. binnen 1,5 uur weer op zou kunnen verwarmen.
Bij de bouw van de woning is de installateur vergeten een berekening te maken
Kijk eens hier:Bert119 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:24:
....... maar algemene berekeningsmethodieken zijn ook al mooi.
https://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd
https://www.econo.nl/berekening-boiler-opwarming
Ik blijf dat toch bizar vinden. Uit een 40A krachtgroep kun je bijna 28kW elektrisch vermogen halen. Ga je een heel kasteel met COP=1 verwarmen?martgom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:58:
[...]
Ik ga er vanuit dat het de groep is die naast "Zonneenergie" zit. Morgen ga ik even testen of dat klopt .
[Afbeelding]
Type is:
MBN640E Automaat B40A
Blijft ook de vraag wat voor hoofdaansluiting daar dan bij hoort. Want meestal is dat gewoon 3x25A, en dan slaat een 3x40A groep al helemaal nergens op.
Bij zo'n groep van 3x40A zit ik al te denken aan een 3x80A hoofdaansluiting, maar dat is in een woonhuis bepaald niet gebruikelijk.
Kortom, ik snap er niets van.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@martgom de aansluitwaarde word vermeld op de energiefactuur (jaarfactuur).Andrehj schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Ik blijf dat toch bizar vinden. Uit een 40A krachtgroep kun je bijna 28kW elektrisch vermogen halen. Ga je een heel kasteel met COP=1 verwarmen?
Blijft ook de vraag wat voor hoofdaansluiting daar dan bij hoort. Want meestal is dat gewoon 3x25A, en dan slaat een 3x40A groep al helemaal nergens op.
Bij zo'n groep van 3x40A zit ik al te denken aan een 3x80A hoofdaansluiting, maar dat is in een woonhuis bepaald niet gebruikelijk.
Af en toe een defrost:
:fill(white):strip_exif()/f/image/h48Cq8A70mhgdeiEIyuHj0oi.png?f=user_large)
Panasonic WH-MDC05F3E5 op 20 tot 22 Hz.
[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 16-01-2021 21:17 ]
Volgens de TS hebben we 7KW systeem straks nodig maar daar moet SWW nog bij.
Nu moet in de komende maanden in de meterkast wat groepen etc worden bijgemaakt. De vraag van de elektricien of een L/W warmtepomp op 1 fase of 3 fasen moet. Als ik nu verder ga met 1 fase en straks bij een WP naar 3 fasen moet is de komende installatie weggegooid geld.
Wat is jullie advies?
Aangezien je wellicht ook wil koken (en rijden) direct 3 fasen.niki_lauda schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:19:
Ik wil in de toekomst een L/W warmtepomp laten installeren.
Volgens de TS hebben we 7KW systeem straks nodig maar daar moet SWW nog bij.
Nu moet in de komende maanden in de meterkast wat groepen etc worden bijgemaakt. De vraag van de elektricien of een L/W warmtepomp op 1 fase of 3 fasen moet. Als ik nu verder ga met 1 fase en straks bij een WP naar 3 fasen moet is de komende installatie weggegooid geld.
Wat is jullie advies?
Hoofdaansluiting is inderdaad 3x 25A. Waarom er gekozen is voor een 40A automaat weet ik niet, mogelijk zat deze er al en is deze daarom hergebruikt.Andrehj schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Ik blijf dat toch bizar vinden. Uit een 40A krachtgroep kun je bijna 28kW elektrisch vermogen halen. Ga je een heel kasteel met COP=1 verwarmen?
Duidelijk antwoord. Aanpassing is voor koken.koevlaas2 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:25:
[...]
Aangezien je wellicht ook wil koken (en rijden) direct 3 fasen.
Dan kun je de automaat net zo goed weglaten, want bij een overbelasting door je WP gaan nu als eerste de hoofdzekeringen er uit....martgom schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:39:
[...]
Hoofdaansluiting is inderdaad 3x 25A. Waarom er gekozen is voor een 40A automaat weet ik niet, mogelijk zat deze er al en is deze daarom hergebruikt.
Deze situatie zou ik even voorleggen in het topic Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Daar hebben ze hier nog wat meer verstand van, maar je zult daar vast te horen krijgen dat deze situatie niet klopt.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2021 22:00 ]
Laatst nog een electricien langs gehad om een nieuwe 3 fase groep te plaatsen voor de inductieplaat, hij zei er verder niets van. Zal hem nog eens expliciet vragen hoe dit zit. Valt me op dat de andere warmtepomp ook achter een B40 zit, daarnaast nog een losse krachtaansluiting in de meterkast en nog een ongebruikte groep van allebei B40. Verder hebben zowel de linker als rechterhelft van de kast een aparte hoofdschakelaar van 63A 😳Andrehj schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:44:
[...]
Dan kun je de automaat net zo goed weglaten, want bij een overbelasting door je WP gaan nu als eerste de hoofdzekeringen er uit....
Deze situatie zou ik even voorleggen in het topic Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Daar hebben ze hier nog wat meer verstand van, maar je zult daar vast te horen krijgen dat deze situatie niet klopt.
3x25A is de voor 237 euro. Voor gemiddelde huishouden moet dat genoeg zijn?
Elk jaar 1100 euro extra aftikken is zonde!
[ Voor 66% gewijzigd door xoror op 16-01-2021 22:50 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Welke circulatiepomp gebruik jij?
Ik ga eens kijken naar die kwh meters. Waar heb je die allemaal tussen staan? En wat vind jij de "interessante groepen" ?
Die is kennelijk 3x25A:xoror schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:41:
??? wat betaal je dan aan tarief? 1500 euros? zie: https://www.stedin.net/tarieven
3x25A is de voor 237 euro. Voor gemiddelde huishouden moet dat genoeg zijn?
Elk jaar 1100 euro extra aftikken is zonde!
martgom schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:39:
[...]
Hoofdaansluiting is inderdaad 3x 25A. Waarom er gekozen is voor een 40A automaat weet ik niet, mogelijk zat deze er al en is deze daarom hergebruikt.
martgom schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:23:
[...]
Laatst nog een electricien langs gehad om een nieuwe 3 fase groep te plaatsen voor de inductieplaat, hij zei er verder niets van. Zal hem nog eens expliciet vragen hoe dit zit. Valt me op dat de andere warmtepomp ook achter een B40 zit, daarnaast nog een losse krachtaansluiting in de meterkast en nog een ongebruikte groep van allebei B40. Verder hebben zowel de linker als rechterhelft van de kast een aparte hoofdschakelaar van 63A 😳
Meerdere B40's en 2x 63A op een 3x25A aansluiting... daar lijkt iets goed mis te gaan. Dat kan in de praktijk best meevallen (gelijktijdigheidsfactor en traagheid en marge van hoofdzekeringen (tot 50 minuten zo'n 40A). Maar als 't mis gaat, dan wordt 't niet fijn. Heb je geen ontdooid streepje tussen de sneeuw in je tuin waar de elektra kabel loopt?Andrehj schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:44:
[...]
Dan kun je de automaat net zo goed weglaten, want bij een overbelasting door je WP gaan nu als eerste de hoofdzekeringen er uit....
On topic: waarom 2 warmtepompen? ("de andere warmtepomp")
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Daarvoor heeft de Mitsu een speciale vloerdroogfunctie.xoror schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:27:
Onze pvc vloer is eindelijk 2 dagen geleden klaar. Volgens instructie moet ik de verwarming aandoen en elke dag +5 graden. Nu is de thermostaat nog niet geinstalleerd. Kan ik een vaste Ta instellen zonder thermostaat? Het gaat om de sw75yaa.
Zie Installation Manual hoofdstuk System Set Up: Service Menu => Operational Settings => Floor dry up function.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mUBrr4KboO0WYcm1op0LJ1x6.jpg?f=user_large)
EDIT: belangrijk is wel dat je alle groepen van de vloerverwarming volledig open zet.
De WP zal ook niet continue blijven lopen, maar slechts zolang als nodig om de ingestelde temperaturen te handhaven.
[ Voor 30% gewijzigd door Remco45 op 17-01-2021 09:51 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Hoofdschakelaars zijn altijd hoger in amperes, dat is niet zo schokkend en doen in principe niet mee in de selectiviteit.overwinteraar schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:05:
[...]
Die is kennelijk 3x25A:
[...]
[...]
[...]
Meerdere B40's en 2x 63A op een 3x25A aansluiting... daar lijkt iets goed mis te gaan. Dat kan in de praktijk best meevallen (gelijktijdigheidsfactor en traagheid en marge van hoofdzekeringen (tot 50 minuten zo'n 40A). Maar als 't mis gaat, dan wordt 't niet fijn. Heb je geen ontdooid streepje tussen de sneeuw in je tuin waar de elektra kabel loopt?Maar dit is idd wel off topic: check link van @Andrehj even. Of laat een goede electricien komen.
Met een 3x25 hoofd aansluiting mag je gewoon niet hoger dan 16A zekeringen gaan volgens de norm. Heel simpel als je het mij vraagt. Dan zou er met 40A ook een kabel van 6mm2 gebruikt moeten zijn. Kan, maar durf ik wel in twijfel te trekken
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
20A mag ook nog wel hoor maar dat is voor een andere topicRobindd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:48:
[...]
Hoofdschakelaars zijn altijd hoger in amperes, dat is niet zo schokkend en doen in principe niet mee in de selectiviteit.
Met een 3x25 hoofd aansluiting mag je gewoon niet hoger dan 16A zekeringen gaan volgens de norm. Heel simpel als je het mij vraagt. Dan zou er met 40A ook een kabel van 6mm2 gebruikt moeten zijn. Kan, maar durf ik wel in twijfel te trekken
Och stom natuurlijk, die heb ik dus ervoor gedraaid, dus nog een keer draaien na leggen dus? Maar hij mag dan elke 24h temp aanpassing doenRemco45 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:40:
[...]
Daarvoor heeft de Mitsu een speciale vloerdroogfunctie.
Zie Installation Manual hoofdstuk System Set Up: Service Menu => Operational Settings => Floor dry up function.
[Afbeelding]
EDIT: belangrijk is wel dat je alle groepen van de vloerverwarming volledig open zet.
De WP zal ook niet continue blijven lopen, maar slechts zolang als nodig om de ingestelde temperaturen te handhaven.
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 17-01-2021 09:57 ]
Ik denk dat de vorige bewoner de aansluiting om heeft laten zetten en dat bij de bewoner daarvoor er een hogere hoofdzekering zat. Dat was namelijk een boefje en had ook een mega aggregaat in de tuin in een bunker gebouwd, heb nu alleen de bunker nogoverwinteraar schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:05:
[...]
Die is kennelijk 3x25A:
[...]
[...]
[...]
Meerdere B40's en 2x 63A op een 3x25A aansluiting... daar lijkt iets goed mis te gaan. Dat kan in de praktijk best meevallen (gelijktijdigheidsfactor en traagheid en marge van hoofdzekeringen (tot 50 minuten zo'n 40A). Maar als 't mis gaat, dan wordt 't niet fijn. Heb je geen ontdooid streepje tussen de sneeuw in je tuin waar de elektra kabel loopt?Maar dit is idd wel off topic: check link van @Andrehj even. Of laat een goede electricien komen.
Ik laat er inderdaad even een electricien naar kijken en post het in dat andere forum. De laatste groep die bijgeplaatst is is netjes 16A.
De andere warmtepomp is om het zwembad te verwarmen.
Laat stom maar weg, als er de vorige keer scheuren in waren gesprongen en je pvc vloertje lag er al baal je veel harder.xoror schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:53:
[...]
Och stom natuurlijk, die heb ik dus ervoor gedraaid, dus nog een keer draaien na leggen dus? Maar hij mag dan elke 24h temp aanpassing doen
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Deze functie is meer voor het opstookprotocol van een betonvloer.Remco45 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:40:
[...]
Daarvoor heeft de Mitsu een speciale vloerdroogfunctie.
[Afbeelding]
@xoror heeft "slechts" een nieuwe PVC vloer, ik zou gewoon met een vaste Ta werken in dit geval. (voorlooptemperatuur). Die kun je morgen dan gewoon aantal graden hoger zetten.
Maar met 5 graden verhoging per dag ben je er toch al
Dag 2 = 30, klaar
Ik zou graag jullie advies willen vragen, niet op basis van de facts, maar op basis van jullie ervaringen.
Er is een Warmteverliesberekening die de volgende zaken berekend:
:fill(white):strip_exif()/f/image/tv3OvYQ6hKlnctQ5Ir2oqELZ.png?f=user_large)
Ze houden rekening met een balansventilatie ( WTW ) en met deze temperaturen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YNLYNfghajDjH9cjiOX07zAf.png?f=user_large)
Waar ik wel bij moet zeggen, ze hebben een klein foutje gemaakt, ruimte 0.05 en 0.06, oftewel 15,8m² is nu bij ons leefvertrek getrokken, dus die moeten ook op 21 graden gestookt worden, oftewel, het berekende getal, zou iets hoger uitvallen t.o.v. de berekening.
Oftewel, we nemen 7,35kW voor de totale installatie ( zonder SWW ). Dat lijkt me reëel.
De set-up die ik wil gaan maken is het volgende ( 100L buffer en 300L boiler ):
:fill(white):strip_exif()/f/image/h9UOjsp9ZxVXZvhxtH9febZD.png?f=user_large)
Waarbij de thermostaat geplaatst gaat worden in de leefkeuken en alle zones daar helemaal open gaan ( niet nageregeld ), de andere zones die minder gestookt of juist alleen gekoeld moeten worden in de zomer gaan op naregeling.
Op basis van de vloerverwarmingsberekening staat er dan bijna 20 liter per minuut altijd open. ( zou evt. het buffervat onnodig maken, maar gezien de ervaringen in dit forum, ga ik hem er wel tussen zetten.
Afain, nu dus de echte vraag, gezien de warmtevraag ( worst-kaas ) van 7,35kW + SWW bedrijf ( 2 kids, 2 volw ) ( 300L boiler ).
Zouden jullie dan voor de SW100YAA ( A7/W35 11,2kW / 10kW koel ) gaan of dan juist voor de SW75YAA ( A7/W35 8kW / 7,1kW koel )?
Ik heb een twee weken geleden al even met Grolsch gebrainstormd ( nogmaals thanks! Tof dat het kon! ), en hij gaf aan juist voor de SW75YAA te gaan omdat deze verder naar beneden kan moduleren en hij juist ervaringen heeft met een overgedimensioneerd systeem. Niet dat ik hem in twijfel trek, maar ik wil graag wat meer ervaringen horen, om zo tot een juiste keuze te komen.
En ik snap, in de "echt koude" periodes, heb ik het 2kW warmteelement ook nog om bij te springen, maar dit moet natuurlijk niet te veel gaan voor komen...
Tevens, ik zie dat de SW75YAA qua koelbedrijf/vermogen "maar" 7,1 kW kan leveren, is dit dan wel voldoende voor mij? Bij koelverblijf gaan ook de slaapzones open en ga ik boven "meekoelen", totaal zo'n 260m².
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
De SW100YAA kan slechts terug naar 4,3KW bij dezelfde omstandigheden.
Voor koelen zou ik me geen zorgen maken, zelfs met 260m2 vloerverwarming kun je amper 7KW kwijt bij condensatievriendelijke Ta temperaturen.
Jij kijkt in de tabel bij Ta 8 graden, dat gaat niet goed met je vloer, bij Ta 18 levert je WP 9,6KW bij Tbuiten +35.
Maar bovenstaande had ik je telefonisch ook al uitgelegd
[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 17-01-2021 10:45 ]
Uit mijn berekening kwam 7.7kw voor infiltratie en ventilatie. Ik heb ook enorm getwijfeld tussen de 10 en 75. Maar de 75 levert bij - 10 nog 8.4kw
In jouw geval moet dat ruim ok zijn. De 75 krijgt mijn 300m2 opp goed warm hoor, maar ik heb wel weinig warmteverlies. z'n 27W/m2. Ik heb verder ook de 300l boiler en kleine anti pendel buffer (ook voor naregeling)
Dat heb ik laatst geprobeerd maar dan word het huis niet overal warmkoevlaas2 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:03:
[...]
Dat is wel heet, flow verlagen dan verlaag je ook het vermogen.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ah ok ga ik zo zoeken naar voorlooptemp in menu. Idd 25 graden, en morgen 30 en dan ben ik klaarGrolsch schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:16:
[...]
Deze functie is meer voor het opstookprotocol van een betonvloer.
@xoror heeft "slechts" een nieuwe PVC vloer, ik zou gewoon met een vaste Ta werken in dit geval. (voorlooptemperatuur). Die kun je morgen dan gewoon aantal graden hoger zetten.
Maar met 5 graden verhoging per dag ben je er toch alDag 1 = 25 en waarschijnlijk veel gependel,
Dag 2 = 30, klaar
Gevonden: "Doelvoorlooptemperatuur" it is.
@Grolsch ik zie dat 20 Ta mogelijk is??
[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 17-01-2021 11:56 ]
Die zit in 9 verwerkt volgens mij. Zijn wat bijzondere schema'sdutchlincoln schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:22:
Volgens mij mis ik in het plaatje de circulatiepomp vanaf het buffervat in de aanvoer...
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Ik zou @Grolsch ook volgen inderdaad. De 75YAA heeft een groot bereik qua mogelijkheden.HammieDuDe schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:26:
Ik zit zelf op dit moment op het punt om te gaan bepalen welke WP er moet gaan komen ( nieuwbouw volgens BENG ), althans, welke er gaat komen weet ik, dat wordt een Ecodan met een Power inverter, echter welke grootte, dat is voor mij nu de grote vraag, ik zit volgens mij net tussen het punt om voor een SW75YAA te gaan en een SW100YAA.
Ik zou graag jullie advies willen vragen, niet op basis van de facts, maar op basis van jullie ervaringen.
Er is een Warmteverliesberekening die de volgende zaken berekend:
[Afbeelding]
Ze houden rekening met een balansventilatie ( WTW ) en met deze temperaturen:
[Afbeelding]
Waar ik wel bij moet zeggen, ze hebben een klein foutje gemaakt, ruimte 0.05 en 0.06, oftewel 15,8m² is nu bij ons leefvertrek getrokken, dus die moeten ook op 21 graden gestookt worden, oftewel, het berekende getal, zou iets hoger uitvallen t.o.v. de berekening.
Oftewel, we nemen 7,35kW voor de totale installatie ( zonder SWW ). Dat lijkt me reëel.
De set-up die ik wil gaan maken is het volgende ( 100L buffer en 300L boiler ):
[Afbeelding]
Waarbij de thermostaat geplaatst gaat worden in de leefkeuken en alle zones daar helemaal open gaan ( niet nageregeld ), de andere zones die minder gestookt of juist alleen gekoeld moeten worden in de zomer gaan op naregeling.
Op basis van de vloerverwarmingsberekening staat er dan bijna 20 liter per minuut altijd open. ( zou evt. het buffervat onnodig maken, maar gezien de ervaringen in dit forum, ga ik hem er wel tussen zetten.
Afain, nu dus de echte vraag, gezien de warmtevraag ( worst-kaas ) van 7,35kW + SWW bedrijf ( 2 kids, 2 volw ) ( 300L boiler ).
Zouden jullie dan voor de SW100YAA ( A7/W35 11,2kW / 10kW koel ) gaan of dan juist voor de SW75YAA ( A7/W35 8kW / 7,1kW koel )?
Ik heb een twee weken geleden al even met Grolsch gebrainstormd ( nogmaals thanks! Tof dat het kon! ), en hij gaf aan juist voor de SW75YAA te gaan omdat deze verder naar beneden kan moduleren en hij juist ervaringen heeft met een overgedimensioneerd systeem. Niet dat ik hem in twijfel trek, maar ik wil graag wat meer ervaringen horen, om zo tot een juiste keuze te komen.
En ik snap, in de "echt koude" periodes, heb ik het 2kW warmteelement ook nog om bij te springen, maar dit moet natuurlijk niet te veel gaan voor komen...
Tevens, ik zie dat de SW75YAA qua koelbedrijf/vermogen "maar" 7,1 kW kan leveren, is dit dan wel voldoende voor mij? Bij koelverblijf gaan ook de slaapzones open en ga ik boven "meekoelen", totaal zo'n 260m².
Ik twijfelde tussen de 50 en 75, maar daar zit dan weer zo weinig verschil qua minimale afgifte dat ik maar de 75 heb genomen.
Die minimale afgifte gaat je enorm helpen met rustig draaien en dus pendelen. Daar ga je met die 100 zeer waarschijnlijk tegenaan lopen.
Zoals gezegd wordt, met koelen niet naar het vermogen kijken, continue draaien met 18gr of nabij die temp. blijft een uitdaging. Daar kom je zeer zeker niet te kort!
in 9 zit wel een circulatiepomp, maar bestaat het huis uit puur alleen vloerverwarming, of is dit een algemeen tekeningetje met een verdeler er in getekend?
Ik zou, als het allemaal nieuw geinstalleerd moet worden, voor een open verdeler en een losse circulatiepump bij het vat gaan...
"totaal zinloos"
het scheelt toch altijd wel wat. Als je 28 graden kan dempen tot 26 graden is dat ook al een hele winst.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik weet niet hoe warm de ruimte nu is? Als deze <15 graden is dan heb je misschien nog wat afgifte met Ta 20, maar als de ruimte al 20 graden is verwacht ik een pendelfestijn.xoror schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:20:
[...]
Ah ok ga ik zo zoeken naar voorlooptemp in menu. Idd 25 graden, en morgen 30 en dan ben ik klaar
Gevonden: "Doelvoorlooptemperatuur" it is.
@Grolsch ik zie dat 20 Ta mogelijk is??
Mijn ervaring is anders, waar het bij de buren op een gegeven moment 30 graden in huis was, had ik het nog lekker op 22 graden. met 280m2 vloer kun je echt wel een beetje koelen hoor !dutchlincoln schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:46:
Mijn eraring met vloerkoeling is dat het eigenlijk niet eens als optie overwogen zou moeten worden. Als je geen fancoils hebt, en enkel vloerverwarming, is het totaal zinloos.
in 9 zit wel een circulatiepomp, maar bestaat het huis uit puur alleen vloerverwarming, of is dit een algemeen tekeningetje met een verdeler er in getekend?
Ik zou, als het allemaal nieuw geinstalleerd moet worden, voor een open verdeler en een losse circulatiepump bij het vat gaan...
Klopt, hier ook 40A hoofdschakelaar op 3x 25A hoofdaansluiting. De groepen zijn echter allemaal wel afgezekerd op 16A (B ) en de WP op 20A (C). Maar goed, genoeg voer voor ander topic...Robindd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:48:
[...]
Hoofdschakelaars zijn altijd hoger in amperes, dat is niet zo schokkend en doen in principe niet mee in de selectiviteit.
Grolsch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:23:
[...]
Ik ken dit type verdeler niet, maar kun je niet aan die flow meters draaien?
Bij mij draaien de glaasjes met maatverdeling ook gewoon mee, en is ook henco
Op die zwarte dingen zet je normaal ook je motoren op van naregeling, vandaar dat het me sterk lijkt dat je daar de flow mee moet regelen. Dat zou betekenen dat mensen met naregeling de flow per groep niet kunnen instellen?
Met de suggesties van @Grolsch en @silencer112 (nogmaals dank!) van ‘t weekend tijd gevonden om mijn Henco gesloten verdeler eens nader te bekijken. Op internet een filmpje gevonden waarin de nagenoeg dezelfde verdeler van Wavin wordt ingesteld; de glaasjes daarvan waren wel draaibaar. Die van mij inmiddels ook...
Alles was ingeregeld op advies van verkoper/installateur destijds, met een flow van ca 1 l/m per groep. Een tweede advies dat ik destijds (van dezelfde verkoper/installateur) kreeg was de dT voor alle groepen op een dT van 1 graad in te regelen. Met de door hen ingestelde flow van ca 20 l/m werd het daarmee alleen wel lastig die 10+ kW aan vermogen te halen
Setting hier: gesloten verdeler met 10 vv-groepen hoh 10 cm 16 mm EDIT: 14 mm (1x hal, 1x bijkeuken, 1x keuken, 7x woonkamer), 5x Jaga (slaapkamers), 1x vv-groep badkamer hoh ca 20 cm 15 mm wicu + 1x grote radiator, en 1x grote radiator douche. Van WP naar verdeler loopt 26 mm alupex, vanaf verdeler door de kruip 20 mm alupex en achter knieschijf naar slaapkamers 20 mm alupex. De laatste stukjes naar radiatoren/Jaga’s 16 mm alupex. Flow WP staat op stand 2, dat is ca 20,2 l/m en gemiddeld dus ongeveer 1 l/m per groep/unit. Een hogere flow geeft teveel pomplawaai/ruis/waterstroom in leidingen/Jaga’s. Enige alternatief is - denk ik - met buffervat en naregeling werken; maar dat geld stop ik liever eerst in wat extra dak- en leidingisolatie, omdat ik verwacht dat dit meer oplevert...
Wel wil ik de verdeler van vloerverwarming nog even goed inregelen. Alleen... wat is nou de beste en eenvoudigste manier om de vloerverdeler in te regelen? Per groep flow aanpassen om daarmee tot een dT te komen die voor alle groepen gelijk is aan dT van de WP zelf? En ruimtes die dat nodig hebben vervolgens een iets hogere of iets lagere dT te geven, naar gelang de warmtevraag?
Mss geen eenduidig antwoord op te geven, aangezien op internet en dit forum diverse varianten te vinden zijn, met voor- en tegenstanders van juist hoge of met lage flow c.q. dT.
Ja de schema is wat onduidelijk, er komt bij 9 op de pompgroep een aparte pomp te zittendutchlincoln schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:46:
Mijn eraring met vloerkoeling is dat het eigenlijk niet eens als optie overwogen zou moeten worden. Als je geen fancoils hebt, en enkel vloerverwarming, is het totaal zinloos.
Dit is de reden waarom ik op de verdieping ook overal vvw ga leggen, dit gaat in warmtebedrijf niet meecirculeren maar bij koeling wel, zodat ik nog zo'n 120m² extra aan vvw ga meeschakelen in het koelbedrijf. In de hoop dat dit voldoende gaat zijn om de woning op een "aangename" temperatuur te kunnen houden in de zomer.BarryH schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:16:
Nou nou,
"totaal zinloos"
het scheelt toch altijd wel wat. Als je 28 graden kan dempen tot 26 graden is dat ook al een hele winst.
Ik ga wel het e.e.a. aan loos aanleggen en voorbereidingen treffen voor evt. extra koeling d.m.v. airco's op de verdieping maar ik wil het eerst op deze manier gaan proberen.
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticzdirkdeman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:08:
Ik heb een Kamstrup Multical 302 met bedrade Mbus, en zo'n Mbus naar serieel converter. Hoe krijg ik de gegevens daarvan in Home Assistant?
En @AUijtdehaag vriendelijk vragen :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dat topic had ik al wel gevonden, maar de er wordt verwezen naar een tutorial (https://domotiga.nl/projects/domotiga/wiki/M-Bus) die niet meer online staat...thido schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
En @AUijtdehaag vriendelijk vragen :-)
Ik heb verderop in het topic wel een node-red flow gevonden (node-red-contrib-m-bus), maar dat werkt toch niet 'out of the box' als ik die importeer en de serieel-naar-usb-converter in mijn Raspberry Pi met HA erop steek?
[ Voor 21% gewijzigd door dirkdeman op 17-01-2021 15:38 ]
Hier nog weldirkdeman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Dat topic had ik al wel gevonden, maar de er wordt verwezen naar een tutorial (https://domotiga.nl/projects/domotiga/wiki/M-Bus) die niet meer online staat...
https://web.archive.org/w...jects/domotiga/wiki/M-Bus
Dat kost je (denk ik) minder moeite dan de 1e manier.dirkdeman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Dat topic had ik al wel gevonden, maar de er wordt verwezen naar een tutorial (https://domotiga.nl/projects/domotiga/wiki/M-Bus) die niet meer online staat...
Ik heb verderop in het topic wel een node-red flow gevonden (node-red-contrib-m-bus), maar dat werkt toch niet 'out of the box' als ik die importeer en de serieel-naar-usb-converter in mijn Raspberry Pi met HA erop steek?
Node-red maakt er meteen mqtt van en geschikt voor influxdb.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2021 15:59 ]
Het werkt niet helemaal 'out of the box' maar het werk is al voor 99% gedaan door anderen.dirkdeman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Je zult je eigen gegevens erin moeten verwerken v.w.b. de multical en de seriele verbinding. Om de gegevens in HA te krijgen heb je een yaml file nodig met de configuratie gegevens zodat HA de data kan inlezen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Okee... maar die integratie/yaml kan ik dus nergens vinden... niet op de HA fora, niet hier op GoT, niet op GitHub. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige tweaker ben met Home Assistant en een Kamstrup?thido schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:35:
[...]
Het werkt niet helemaal 'out of the box' maar het werk is al voor 99% gedaan door anderen.
Je zult je eigen gegevens erin moeten verwerken v.w.b. de multical en de seriele verbinding. Om de gegevens in HA te krijgen heb je een yaml file nodig met de configuratie gegevens zodat HA de data kan inlezen.
Dit is gewoon goed hoor ;-)overwinteraar schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:50:
[...]
Klopt, hier ook 40A hoofdschakelaar op 3x 25A hoofdaansluiting. De groepen zijn echter allemaal wel afgezekerd op 16A (B ) en de WP op 20A (C). Maar goed, genoeg voer voor ander topic...
Hoofdschakelaar moet je alleen zien als “afsluiter” van je thuisinstallatie, standaard overal 40A tenzij je hogere netafzekering/aansluiting hebt.
Dan is het makkelijk, die 40A snel vergeten, je netaanbieder levert je 3x25A, en dan ga je met tredes naar beneden, in je meterkast zul je / mag je geen 25A automaten meer hebben, max 20A ( direct met aardlekautomaat ( alamat )) of achter eerst een 3fase aardlek.
Daarna ga je daar weer achter verdelen 16A en zo verder.
Bovenstaand, 40A automaten achter een 3x 25A netaansluiting, foei ;-)
[ Voor 43% gewijzigd door HammieDuDe op 17-01-2021 19:00 ]
![]() | ![]() |
(na Thido, Wolly en mij
zie AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz" en de aangepast flow eronder eventueel van Wolly
Hier de "raw"" en de yaml kan ik wel delen via PM
1
| [{"id":"a4d1e87c.7813c8","type":"tab","label":"Kamstup Mbus","disabled":false,"info":""},{"id":"ad6e84cc.601248","type":"mbus-controller","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"M-Bus Controller","client":"cf258c74.2b793","x":450,"y":260,"wires":[["e34cc17e.24b7b","f1266995.091838","b002634f.1d14d"]]},{"id":"f1266995.091838","type":"debug","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","active":false,"console":false,"complete":"false","x":1009,"y":297,"wires":[]},{"id":"e34cc17e.24b7b","type":"ui_template","z":"a4d1e87c.7813c8","group":"ba35fc26.07964","name":"mbus-table","order":0,"width":"14","height":"10","format":"<table>\n <tr>\n <th>ID</th>\n <th>Primary ID</th>\n <th>Info</th>\n <th>Data</th>\n <th>Last Update</th>\n <th>Status</th>\n </tr>\n <tr style=\"cursor:pointer;\" ng-click=\"showData(device)\" ng-repeat=\"(id, device) in devices\">\n <td>{{ device.secondaryID }}</td>\n <td>{{ device.primaryID }}</td>\n <td ng-bind-html=\"getInfo(device)\"></td>\n <td>{{ device.DataRecord.length }}</td>\n <td>{{ device.lastUpdate }}</td>\n <td>\n <div class=\"online\" ng-style=\"{background: !device.error ? '#4CAF50' : '#f44336'}\">\n <md-tooltip md-direction=\"bottom\">{{ device.error ? device.error : 'OK' }}</md-tooltip>\n </div>\n </td>\n </tr>\n</table>\n\n<style>\ntable {\n border-collapse: collapse;\n width: 100%;\n}\n\nth, td{\n text-align: left;\n padding: 8px;\n background-color: #f2f2f2;\n color: black;\n}\n\nth {\n background-color: #4CAF50;\n color: white;\n}\n\n.online {\n\tbackground:#ff3333;\n\twidth:20px;\n\theight:20px;\n\tmargin:0 auto;\n\t-webkit-border-radius:50%;\n\t-moz-border-radius:50%;\n\tborder-radius:50%;\n}\n</style>\n\n<script>\n\n\n(function(scope) {\n \n scope.send({topic: 'getDevices'});\n scope.devices = [];\n \n scope.showData = function(device){\n scope.send({topic: 'deviceData', payload: device});\n }\n \n scope.getInfo = function(device){\n var text = '';\n var info = device.SlaveInformation;\n \n for(key in info){\n text += `<p><b>${key}</b>: ${info[key]}</p>`;\n }\n \n return text;\n }\n\n scope.$watch('msg', function(data) {\n if(data && data.topic){\n switch(data.topic){\n case \"getDevices\":\n if(data.payload && data.payload.devices)\n scope.devices = data.payload.devices;\n break;\n }\n }\n });\n \n})(scope);\n\n</script>\n","storeOutMessages":false,"fwdInMessages":false,"templateScope":"local","x":809,"y":257,"wires":[["ac9fdd7e.3e595"]]},{"id":"ac9fdd7e.3e595","type":"ui_template","z":"a4d1e87c.7813c8","group":"447b5e0.211efa4","name":"data-table","order":0,"width":"14","height":"10","format":"<p><b>Device ID:</b> {{ID}} </p>\n\n<br>\n<br>\n\n<table>\n <tr>\n <th>ID</th>\n <th>Function</th>\n <th>Unit</th>\n <th>Value</th>\n <th>Timestamp</th>\n </tr>\n <tr ng-repeat=\"(key, data) in deviceData\">\n <td>{{ data.id }}</td>\n <td>{{ data.Function }}</td>\n <td>{{ data.Unit }}</td>\n <td>{{ data.Value }}</td>\n <td>{{ data.Timestamp }}</td>\n </tr>\n</table>\n\n<style>\ntable {\n border-collapse: collapse;\n width: 100%;\n}\n\nth, td{\n text-align: left;\n padding: 8px;\n background-color: #f2f2f2;\n color: black;\n}\n\nth {\n background-color: #4CAF50;\n color: white;\n}\n\n.online {\n\tbackground:#ff3333;\n\twidth:20px;\n\theight:20px;\n\tmargin:0 auto;\n\t-webkit-border-radius:50%;\n\t-moz-border-radius:50%;\n\tborder-radius:50%;\n}\n</style>\n\n<script>\n\n\n(function(scope) {\n \n scope.deviceData = [];\n scope.ID = '';\n\n scope.$watch('msg', function(data) {\n if(data && data.topic){\n switch(data.topic){\n case \"deviceData\":\n if(data.payload){\n scope.deviceData = data.payload.DataRecord;\n scope.ID = data.payload.SlaveInformation.Id;\n }\n break;\n }\n }\n });\n \n})(scope);\n\n</script>\n","storeOutMessages":false,"fwdInMessages":false,"templateScope":"local","x":999,"y":257,"wires":[[]]},{"id":"19ace9d.924fe16","type":"ui_button","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Scan","group":"61c985c0.155d6c","order":3,"width":"2","height":"1","passthru":false,"label":"Scan","color":"","bgcolor":"","icon":"location_searching","payload":"","payloadType":"str","topic":"scan","x":76,"y":324,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"6118cd98.d9f924","type":"ui_button","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Restart","group":"61c985c0.155d6c","order":4,"width":"3","height":"1","passthru":false,"label":"Restart","color":"","bgcolor":"","icon":"refresh","payload":"","payloadType":"str","topic":"restart","x":86,"y":361,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"7a304035.eab69","type":"ui_button","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"GetDevices","group":"61c985c0.155d6c","order":5,"width":"3","height":"1","passthru":false,"label":"Update Devices","color":"","bgcolor":"","icon":"refresh","payload":"","payloadType":"str","topic":"getDevices","x":94,"y":398,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"30437a57.a7b166","type":"ui_button","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"readAddress","group":"61c985c0.155d6c","order":2,"width":"3","height":"1","passthru":false,"label":"Read Device","color":"","bgcolor":"","icon":"","payload":"deviceID","payloadType":"flow","topic":"getDevice","x":91,"y":437,"wires":[["58baf1c9.96bd3"]]},{"id":"d6f6c8f.2b78438","type":"ui_text_input","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Device_ID","label":"ID: ","group":"61c985c0.155d6c","order":1,"width":"3","height":"1","passthru":true,"mode":"text","delay":300,"topic":"","x":89,"y":598,"wires":[["b1a27f19.6b4c2"]]},{"id":"b1a27f19.6b4c2","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"storeID","func":"\nflow.set('deviceID', msg.payload);\n\nreturn msg;","outputs":0,"noerr":0,"x":265,"y":598,"wires":[]},{"id":"58baf1c9.96bd3","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"readAddr","func":"var data = {address: msg.payload}\n\nmsg.payload = data;\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":249,"y":437,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"4937ddc.127ba24","type":"ui_text_input","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Old_ID","label":"Old ID","group":"61c985c0.155d6c","order":6,"width":"3","height":"1","passthru":true,"mode":"text","delay":300,"topic":"","x":96,"y":638,"wires":[["81f277bc.35b8f8"]]},{"id":"81f277bc.35b8f8","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"storeID","func":"\nflow.set('oldID', msg.payload);\n\nreturn msg;","outputs":0,"noerr":0,"x":263,"y":638,"wires":[]},{"id":"9f68a834.7458d8","type":"ui_text_input","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"New_ID","label":"New ID","group":"61c985c0.155d6c","order":7,"width":"3","height":"1","passthru":true,"mode":"text","delay":300,"topic":"","x":93,"y":678,"wires":[["f17e49df.d7b428"]]},{"id":"f17e49df.d7b428","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"storeID","func":"\nflow.set('newID', msg.payload);\n\nreturn msg;","outputs":0,"noerr":0,"x":261,"y":678,"wires":[]},{"id":"ff06d122.21092","type":"ui_button","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"SetPrimary","group":"61c985c0.155d6c","order":8,"width":"3","height":"1","passthru":false,"label":"Set Primary ID","color":"","bgcolor":"","icon":"","payload":"","payloadType":"str","topic":"setPrimary","x":90,"y":478,"wires":[["4d8f6488.a2678c"]]},{"id":"4d8f6488.a2678c","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"setPrimary","func":"var data = {\n oldAddr: flow.get('oldID'), \n newAddr:flow.get('newID')\n }\n\nmsg.payload = data;\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":259,"y":478,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"8b324073.ec26c","type":"inject","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"20","crontab":"","once":true,"onceDelay":"","topic":"getDevice","payload":"counter","payloadType":"flow","x":109,"y":538,"wires":[["e75c7a43.db1f18"]]},{"id":"e75c7a43.db1f18","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"scanPrimary","func":"\nif(msg.payload == null) msg.payload = 1;\n\nif(msg.payload >= 57) msg.payload = 1;\n\nmsg.payload++;\n\nflow.set(\"counter\",msg.payload);\n\nmsg.payload = {address: msg.payload};\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":289,"y":538,"wires":[[]]},{"id":"bee81da5.4d3b1","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Extract + Format Finder","func":"let Volt = msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[0].Value; \nlet Ampere = msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[1].Value;\nlet Power = msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[3].Value /1000;\nlet Energy = msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[5].Value /1000;\n\nlet _msg = {\n payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n {\n measurement: \"HeatEnergy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tvolt: Volt,\t\t\t\n\t\t\tampere: Ampere,\t\n\t\t\tpower: Power,\t\n\t\t energy: Energy,\t\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t device: \"Finder\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":370,"y":1040,"wires":[["5f3c8353.b9ceac"]]},{"id":"48586024.8ffe","type":"debug","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","active":false,"console":false,"complete":"false","x":770,"y":1040,"wires":[]},{"id":"5f3c8353.b9ceac","type":"join","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","mode":"custom","build":"array","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"8","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"num","reduceFixup":"","x":590,"y":1040,"wires":[[]]},{"id":"b002634f.1d14d","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Extract + Format Kamstrup 302","func":"var TotalHeatEnergy = msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[1].Value; \nvar TotalCoolEnergy = msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[2].Value;\nvar FlowTemperature = msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[8].Value /100;\nvar ReturnTemperature = msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[9].Value /100;\nvar DiffTemperature = Math.abs(msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[10].Value /100);\nvar PowerInstValue = Math.abs(msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[11].Value *100);\nvar FlowValue = msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[13].Value;\nvar FlowValuelm = Number((FlowValue/60).toFixed(2));\n\nlet _msg = {\n payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n {\n measurement: \"kamstrup\",\n\t\tfields: {\n totalheatenergy : TotalHeatEnergy, \n totalcoolenergy : TotalCoolEnergy,\n flowtemperature : FlowTemperature, \n returntemperature : ReturnTemperature,\n difftemperature : DiffTemperature,\n powerinstvalue : PowerInstValue,\n flowvalue : FlowValue, \n flowvaluelm : FlowValuelm, \n\n\t\t },\n\t\ttags:{\n\t\t device: \"heatmeter\",\n\t\t },\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":590,"y":360,"wires":[["cfb18a5f.298128","3b81b908.fdd3b6"]]},{"id":"dd403e65.20135","type":"comment","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Change the device ID number","info":"","x":580,"y":400,"wires":[]},{"id":"f77f6134.8295b","type":"json","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","property":"payload","action":"obj","pretty":false,"x":309,"y":898,"wires":[["f7d473fc.864ae"]]},{"id":"fe9419a9.581398","type":"debug","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","x":769,"y":918,"wires":[]},{"id":"f7d473fc.864ae","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Extract + Format Kamstrup 302","func":"\nnode.log (\"Power and Energy to Domoticz HTTP\");\nvar power = JSON.parse(msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[11].Value)*100;\nvar energy = JSON.parse(msg.payload.devices[\"67362961\"].DataRecord[1].Value)*1000;\nmsg.url = \"192.168.0.148:8095/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=24&nvalue=0&svalue=\"+power +\";\"+energy ;\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":529,"y":898,"wires":[["fe9419a9.581398"]]},{"id":"77db8efd.bfe4d","type":"influxdb batch","z":"a4d1e87c.7813c8","influxdb":"5d5dceb8.bef8","precision":"","retentionPolicy":"","name":"","x":1060,"y":360,"wires":[]},{"id":"41106582.fea0cc","type":"mbus-out","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","client":"cf258c74.2b793","x":410,"y":200,"wires":[["6b7e06bc.006f58"]]},{"id":"6b7e06bc.006f58","type":"debug","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","active":false,"console":false,"complete":"false","x":629,"y":200,"wires":[]},{"id":"c9da9dc7.9ffd","type":"inject","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"scan","props":[{"p":"payload","v":"","vt":"str"},{"p":"topic","v":"scan","vt":"string"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"topic":"scan","payload":"","payloadType":"str","x":101,"y":70,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"43eb83c3.5aa82c","type":"inject","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Read ID 1","repeat":"","crontab":"","once":false,"topic":"getDevice","payload":"{\"address\": 1}","payloadType":"json","x":108,"y":144,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"8267ca11.2aba68","type":"inject","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Get Devices","props":[{"p":"payload","v":"","vt":"str"},{"p":"topic","v":"getDevices","vt":"string"}],"repeat":"60","crontab":"","once":true,"onceDelay":"","topic":"getDevices","payload":"","payloadType":"str","x":124,"y":218,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"cc3859b.9295ca8","type":"inject","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"restart","repeat":"","crontab":"","once":false,"topic":"restart","payload":"","payloadType":"num","x":98,"y":106,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"3c6331b.c0b14ce","type":"inject","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Read ID 2","repeat":"","crontab":"","once":false,"topic":"getDevice","payload":"{\"address\": 2}","payloadType":"json","x":109,"y":182,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"46252092.fafe","type":"inject","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"setPrimary","repeat":"","crontab":"","once":false,"topic":"setPrimary","payload":"{\"newAddr\":3,\"oldAddr\":2}","payloadType":"json","x":100,"y":33,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"c2e0a50e.444818","type":"inject","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"setDevices","props":[{"p":"payload","v":"","vt":"date"},{"p":"topic","v":"setDevices","vt":"string"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"topic":"setDevices","payload":"","payloadType":"date","x":99,"y":258,"wires":[["bc3a51f.0101fb"]]},{"id":"bc3a51f.0101fb","type":"function","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"devices","func":"var devices = [\"1\",\"2\",\"3\",\"4\",\"5\",\"6\",\"7\",\"8\",\"9\",\"10\",\"11\",\"12\",\"13\",\"14\",\"15\",\"16\",\"17\",\"18\",\"19\",\"20\",\"21\",\"22\",\"23\",\"24\",\"25\",\"26\",\"27\",\"28\",\"29\",\"30\",\"31\",\"32\",\"33\",\"34\",\"35\",\"36\",\"37\",\"38\",\"39\",\"40\",\"41\",\"42\",\"43\",\"44\",\"45\",\"46\",\"47\",\"48\",\"49\",\"50\",\"51\",\"52\",\"53\",\"54\",\"55\",\"56\",\"57\",\"58\",\"59\",\"60\",\"61\",\"62\",\"63\",\"64\",\"65\",\"66\",\"67\",\"68\",\"69\",\"70\",\"71\",\"72\",\"73\",\"74\",\"75\",\"76\"];\n\nmsg.payload = devices;\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":237,"y":258,"wires":[["ad6e84cc.601248"]]},{"id":"eb0ec644.7036b8","type":"comment","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"Change the USB-port","info":"","x":460,"y":160,"wires":[]},{"id":"cfb18a5f.298128","type":"join","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","mode":"custom","build":"array","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"8","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"num","reduceFixup":"","x":811,"y":362,"wires":[["77db8efd.bfe4d"]]},{"id":"a9fec91a.d93008","type":"mqtt out","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","topic":"","qos":"","retain":"","broker":"f935c11c.41462","x":1110,"y":400,"wires":[]},{"id":"b4afa47.7a36858","type":"join","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"","mode":"custom","build":"merged","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"2","count":"8","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":970,"y":400,"wires":[["a9fec91a.d93008"]]},{"id":"3b81b908.fdd3b6","type":"change","z":"a4d1e87c.7813c8","name":"move to msg","rules":[{"t":"move","p":"payload.fields","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"kamstrup","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":830,"y":400,"wires":[["b4afa47.7a36858"]]},{"id":"cf258c74.2b793","type":"mbus-client","name":"","clienttype":"serial","tcpHost":"127.0.0.1","tcpPort":"10001","tcpTimeout":"4000","serialPort":"/dev/ttyUSB-KAMSTRUP","serialBaudrate":"2400","reconnectTimeout":"10000","autoScan":true,"storeDevices":true,"disableLogs":true},{"id":"ba35fc26.07964","type":"ui_group","name":"M-Bus Devices","tab":"97113de5.a76d7","order":3,"disp":true,"width":"14"},{"id":"447b5e0.211efa4","type":"ui_group","name":"Data","tab":"97113de5.a76d7","order":4,"disp":true,"width":"14"},{"id":"61c985c0.155d6c","type":"ui_group","name":"Commands","tab":"97113de5.a76d7","order":2,"disp":true,"width":"14"},{"id":"5d5dceb8.bef8","type":"influxdb","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"energy","name":"","usetls":false,"tls":""},{"id":"f935c11c.41462","type":"mqtt-broker","name":"MQTT","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"97113de5.a76d7","type":"ui_tab","name":"M-Bus","icon":"plug","order":1}] |
[ Voor 94% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2021 18:56 ]
Oh heb ik misschien verkeerd gezien, van de week nog een keer kijken. Volgens mij zag ik iets van opgenomen vermogen / thermisch vermogen. Misschien is het iets nieuws van de vm2d.Grolsch schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:01:
Ik kan in mijn mitsu geen actueel verbruik zien? Maar zal wel minimaal vermogen zijn
Zag dat hij goed zijn warmte kwijt kan, 25 eruit, en retour ergens 15 graden. Ws morgen wel op temp
Verwarming heeft 2 weken uitgestaan ivm vloer leggen
Min vermogen zou we logisch zijn met deze temps
[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 17-01-2021 21:10 ]
Inregelen als het kan/lukt.Wodan89 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:11:
[...]
Dat heb ik laatst geprobeerd maar dan word het huis niet overal warm
Niet iedereen heeft een woonkameroppervlak waar NASA jaloers op is...
Ik vind het een zwaar overrated concept, en ben van mening dat er absoluut fancoils bij geadviseerd horen te worden, omdat het in de meeste gevallen gewoonweg niet werkt.
Ik ben het niet helemaal me je eens.
Zonwering aan de buitenkant (screens en luiken) doen heel veel (ca 80 %), maar koeling met vloerverwarming (niet lager dan18 oC) houdt hier de tent goed leefbaar. Afgelopen twee zomers is het hier binnen niet warmer geweest dan 23 oC.
Tip : vloerkoeling van de eerste verdieping haalt ook veel warmte weg van de begane grond.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Voorkomen dat de warmte je huis binnenkomt is inderdaad stap 1. Toch variëren de ervaringen nogal wat betreft koelen met een LW-WP (zie b.v. deze posts (1) en (2) als reactie op een vraag van mij).dutchlincoln schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:49:
Wanneer ik op een warme zomerdag de rolluiken grotendeels dichtlaat, wat speel met zonwering en ventilatie, houd ik het hier ook koel. Wanneer ik dit niet doe en de vloerkoeling aanzet, zie ik de posities van de leidingen in het water op de tegelvloer liggen, en scheelt het qua omgevingstemperatuur geen hol. Alleen een natte kledderbende. Ook het verhogen van die watertemp. zet geen zoden aan de dijk. Geen condens, maar ook geen koude. Radiatoren condenseren zowiezo.
Niet iedereen heeft een woonkameroppervlak waar NASA jaloers op is...
Ik vind het een zwaar overrated concept, en ben van mening dat er absoluut fancoils bij geadviseerd horen te worden, omdat het in de meeste gevallen gewoonweg niet werkt.
Ik zie wel meer mensen die fancoils adviseren t.b.v. koeling in de zomer (omdat ze ook kunnen ontvochtigen), maar heb nog niet zoveel praktijkervaringen gezien, en al helemaal geen ervaringen m.b.t. dimensionering van de fancoils of vergelijkingen met LL-WP/Airco (maar die kan ik ook gemist hebben tussen de 1000-en gelezen forum posts).
Voor verwarmen heeft VV m.i. de voorkeur, het zou mooi zijn als je met dezelfde WP ook voldoende kunt koelen in de zomer, maar dat betekent dus VV èn faincoils (en omschakelen naar alleen de fancoils in de zomer omdat anders je vloer een waterballet wordt met de benodigde lage temperaturen?).
EDIT: al staat hierboven dus een reactie dat het wèl kan met alleen VV zonder een water ballet (of hoge luchtvochtigheid). Ben wel benieuwd waar de grote verschillen nu door worden veroorzaakt (van waterballet tot aangenaam klimaat).
[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 17-01-2021 23:28 ]
Dit topic is gesloten.