Waarschijnlijk ga ik allemaal vragen stellen die allang zijn beantwoord, maar na een half uur door de laatste pagina's scrollen duizelt het me een beetje van alle termen die voorbij komen en de OP geeft heel veel informatie, maar vooral algemeen over alles en niet concreet een voorbeeld van situatie XYZ en wat te doen.
Casus: huis gekocht, jaren '90, 2-1 kap, 140 m2 + 15 m2 garage, 550 m3, 2 personen. Vloer, gevels en dak zijn bij de bouw geisoleerd, alle kozijnen voorzien van dubbel isolatieglas. Wordt (tenzij er een lijk uit de kast valt) niet vervangen/verbeterd. Binnenkant moet eigenlijk volledig gestript worden (keuken, badkamer/wc, alle vloeren, wandjes verplaatsen/opbouwen, stucen etc.). Er liggen 14 gloednieuwe zonnepanelen op het dak (ZO, schuin dak zijkant huis), parallel geschakeld. Er zit een Nefit ketel in uit 2012. Verwachting is dat we hier minimaal 10 jaar gaan wonen. Huidig verbruik is niet representatief, bewoner is ruim gepensioneerd en aan het voorschot te zien stookt hij nu flink naast z'n open haard.
Nu is de vraag: gaan we meteen een warmtepomp nemen, want áls we dat willen, is dit volgens mij het moment. Huis wordt toch eerst helemaal gestript, dus als we leidingwerk etc. etc. moeten (laten

) doen, dan lijkt mij van wel. Wat we willen:
- Beneden volledig vloerverwarming, radiatoren weghalen, en een vorm van koeling. Vloer"koeling" lijkt me ideaal, maar vraag me af of dat echt toegevoegde waarde is t.o.v. een split-airco unit voor BG en 1E.
- Eerste verdieping twee grote kamers + badkamer, voorzien van radiatoren, die blijven hangen of worden (indien echt in slechte staat) vervangen. Vloerverwarming badkamer is nog een twijfelgeval, van mij hoeft het niet per se, maar als het relatief goedkoop kan, waarom ook niet. Ook hier koeling, airco unit slaapkamer.
- Zolder heeft nu géén radiatoren, één grote ruimte waar de ketel hangt. Worden twee wanden geplaatst, zodat er twee slaapkamers en een overloop ontstaan. Beide kamers krijgen een radiator. Ketel hangt hier.
- Garage is geisoleerd, maar heeft geen verwarming. Die gaan we maken in vorm van een radiator.
Ik begrijp dat je met L/W pompen altijd nog zit met je stromend warm water (SWW, al die afkortingen, man man), maar ik wil eigenlijk geen grote boiler in het huis hangen. Dat zou betekenen dat er nog altijd een keteltje nodig is, toch? Is op zich geen probleem, doel is niet geheel gasloos geraken, maar vooral financieel een betere situatie creëren waarbij duurzaamheid een fijne bijkomstigheid is.
Nogmaals, alle termen, afkortingen en mogelijkheden doen me echt een beetje duizelen. Wat is voor een leek als ik concreet de beste manier om zoiets aan te vliegen? En wat is wijsheid? Voor vrijwel alle werkzaamheden heb ik wel bekenden of goede ervaringen met partij X om bepaalde zaken uit te voeren, en natuurlijk kan ik bij vijf installateurs een offerte opvragen, maar ik vertrouw aannemers en installateurs voor geen meter, zeker niet met alle opmerkingen hier over slechte installateurs, en ik zal ze dan toch op hun blauwe ogen moeten geloven. Dat + koude voeten angst maakt dat er continu een stemmetje in m'n achterhoofd zegt "gewoon lekker je CV-ketel houden".