Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.805 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
stuffer schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Ik ga hier toch eens mee experimenteren. Ik zie toch wel een fors verschil nu. en het defrosten is weer begonnen sinds net.

Loria
[Afbeelding]

Loria
[Afbeelding]

Ik ga eens kijken of ik de 433mhz zender naast de buitemtemp van de loria kan hangen voor een calibratie.
Weet je zeker dat je 433 mhz thermometer juiste waarde geeft? Tussen Loria en weerstation zat hier 0,7 tot 1 graden verschil; Loria met -1.0 gecorrigeerd.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

overwinteraar schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Weet je zeker dat je 433 mhz thermometer juiste waarde geeft? Tussen Loria en weerstation zat hier 0,7 tot 1 graden verschil; Loria met -1.0 gecorrigeerd.
Hier zat er best wel een verschil tussen het lokale weerstation (blijkbaar in de wijk) en de Loria.

Nu hangt de zender naast de Loria thermometer dus we gaan het zien morgen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 21:40
Waarom is een nauwkeurige buiten Temperatuur sensor relevant? Die van mij hangt gewoon aan de muur en is daardoor zeker 2 graden te optimistisch (is verschil met sensor op de buitenunit). Als de stooklijn voor die sensor maar klopt, is er toch niets aan de hand. De kamersensor zorgt uiteindelijk toch voor de fijnregeling. Vannacht is het volgens de sensor -0.4 geweest, terwijl het toch -4 geweest is volgens de KNMI. Daar gaat wellicht nog een graad af vanwege alle bebouwing, maar dan ben ik er nog niet. Hier heb ik me nog nooit druk om gemaakt.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:01
corsat schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:47:
[...]

Dan moet je de thermostaat op een andere plaats zetten, een plaats waar de temperatuur niet beïnvloed wordt door koken en wassen/drogen.
Ik heb hem jaren lang op de koudste kamer gezet en ik wist dat er 1 graad verschil zat in de gemeten waarde met de waarde in de woonkamer.
Ja dat komt op hetzelfde neer als hem 1 graad hoger zetten. Ik heb de stooklijn aangepast we gaan het weer in de gaten houden

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

LangeFries schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:18:
Waarom is een nauwkeurige buiten Temperatuur sensor relevant? Die van mij hangt gewoon aan de muur en is daardoor zeker 2 graden te optimistisch (is verschil met sensor op de buitenunit). Als de stooklijn voor die sensor maar klopt, is er toch niets aan de hand. De kamersensor zorgt uiteindelijk toch voor de fijnregeling. Vannacht is het volgens de sensor -0.4 geweest, terwijl het toch -4 geweest is volgens de KNMI. Daar gaat wellicht nog een graad af vanwege alle bebouwing, maar dan ben ik er nog niet. Hier heb ik me nog nooit druk om gemaakt.
Het zal wel mijn autisme zijn dat ik 4 graden te veel vind.

Daarnaast denk ik dat -2 of +2 mogelijk wat verschil maakt. Maar we zullen zien.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stuffer schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:11:
[...]

Het zal wel mijn autisme zijn dat ik 4 graden te veel vind.

Daarnaast denk ik dat -2 of +2 mogelijk wat verschil maakt. Maar we zullen zien.
Zelfde probleem met mijn Remeha Erica tower echte buitentemperatuur -3.5 maar volgens de sensor -0.5.

Binnen temperatuur van de eTwist wijkt ook af, z’n 1 a 2 graden naar beneden en lijkt zich te schikken naar hetgeen ik ik instel..

Vage troep die meet en regel techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:54
pleio65 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:35:
Ik heb na een jaar na de installatie het filter voor het eerst schoongemaakt. Daar zat behoorlijk veel troep in. Het was drek van hennep, fitterskit en een paar kleine stukjes roest. Op zich wel logisch want er zitten in het cv-systeem nogal wat koppelingen en kleppen waarvoor hennep gebruik is. De tweede keer was het filter zo goed als schoon.
[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt er dan waarschijnlijk geen extra vuilfilter voor zitten neem ik aan?

Gister was mijn wp een grote stoommachine, een prachtig gezicht zo'n df.

[ Voor 3% gewijzigd door Herkz op 10-01-2021 09:08 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 20:19
Remco45 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Hierbij de beloofde foto's @robeeert en andere geinteresseerden.
Datum: 1-1-2021
Weer: hoge luchtvochtigheid, 3 graden, geen wind.
Toerental ventilator: bij alle foto's 740 rpm.
Positie draad: 3 cm voorbij de rand.
De witte plank was bedoeld als contrast tegen de oranje wollen draadjes.

Eerst de maximum uitslag van de wollen draadjes bij een heel lichte ijsaanzetting waarbij er dus nog ruim voldoende lucht van achteren kan worden aangezogen. Foto's geven de flow aan naar boven en opzij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervolgens net voor een defrost waarbij niet meer "door de verdamper" kan worden gekeken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is overduidelijk dat naarmate de verdamper meer dichtgevroren raakt, de luchtstroom sterk radial afbuigt.

Dat betekent dat bij een omkasting rekening moet worden gehouden met deze variatie in luchtstroom.
Bij de smalle "op dak" omkastingen is dit de oorzaak van het steeds opnieuw aanzuigen van de steeds koude(re) uitgeblazen lucht.
Dit resulteert in vele defrosts bij temperaturen ruim boven nul terwijl dit bij andere units zonder deze omkasting niet voorkomt. Dit is d.m.v. metingen aangetoond door @robeeert.

Mijns inziens zijn er drie mogelijke oplossingen:
  1. De kap verwijderen. Dit geeft mogelijk minder geluiddemping.
  2. Een luchtdichte afdichting aanbrengen rondom de ventilatoropening en de voorste binnenzijde van de kast. Denk hierbij aan een Armaflex buisisolatie (maar dan massief) die om de ventilatoropening is aangebracht en goed aansluit tegen de binnenzijde van de kast. Het rooster aan de voorzijde moet daartoe worden verwijderd.Daarbij moet de afdichting zodanig worden aangebracht dat deze niet kan loslaten en de draaiende ventilator kan laten vastlopen.
  3. Een luchtdichte afdichting aanbrengen rondom de verdamper opening en de binnenzijde van de kast. Het rooster aan de achterzijde moet daartoe worden verwijderd. Deze oplossing heeft als voordeel dat er geen conflict kan ontstaan met de ventilator. Nadelen zijn de complexere vorm van de afdichting omdat de verdamper ook openingen aan de zijkant heeft; ijsvorming aan de binnenzijde van de omkasting met zelfs mogelijk fan blade icing en verkeerde (te koude) buitentemperatuur signalen naar de besturing.
Ik heb de foto's ook naar Alklima gestuurd.
Thanks voor de test, dit maakt het allemaal nog een stukje duidelijker. Zelf zit ik namelijk ook met een WP waar de de beruchte “ kap “ over de buitenunit zit. Helaas is dit systeem bij heel veel nieuwbouwhuizen toegepast. Echt zonde.

Ik wacht nog even af waar de installateur mee komt. @robeeert en ik hebben dezelfde installateur, jammer genoeg werkt die niet echt mee. In het ergste geval zit ik er aan te denken om in het voorjaar gewoon zelf het dak op te gaan om eens te kijken om zelf met schuim of iets dergelijks aan de gang kan gaan. Tevens kan ik dan veertjes plaatsen onder de buitenunit, omdat deze op het dak staat resoneert het behoorlijk dit is vrij hinderlijk vooral snachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Excavator schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:17:
[...]
Thanks voor de test, dit maakt het allemaal nog een stukje duidelijker. Zelf zit ik namelijk ook met een WP waar de de beruchte “ kap “ over de buitenunit zit. Helaas is dit systeem bij heel veel nieuwbouwhuizen toegepast. Echt zonde.

Ik wacht nog even af waar de installateur mee komt. @robeeert en ik hebben dezelfde installateur, jammer genoeg werkt die niet echt mee. In het ergste geval zit ik er aan te denken om in het voorjaar gewoon zelf het dak op te gaan om eens te kijken om zelf met schuim of iets dergelijks aan de gang kan gaan. Tevens kan ik dan veertjes plaatsen onder de buitenunit, omdat deze op het dak staat resoneert het behoorlijk dit is vrij hinderlijk vooral snachts
Bedoel je dat de WP zelf resonantie-achtige overlast binnen veroorzaakt, of dat de kap resoneert?

Een techneut van Alklima heeft onofficieel gereageerd op de foto's.
Zijns inziens heeft optie 2 (luchtdichte afdichting tussen uitblaasopening en binnenzijde kast) de voorkeur, denk daarbij aan weersbestendig Compress-band o.i.d. Zelf is Alklima ook bezig een eigen kap te ontwikkelen, maar of dat wordt doorgezet is niet bekend.

Het is belangrijk om juridisch advies in te winnen over de te volgen strategie.
Ik zou bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis benaderen over de juiste werkwijze: immers koop je de woning van een projectontwikkelaar en die is aansprakelijk. Welke (onder-)aannemers en installateurs hij heeft ingeschakeld doet niet ter zake.
Gezien het aantal kappen is sprake van een omvangrijk probleem en kan VEH wellicht wat betekenen.
Zo ja, vervolgens andere nieuwe bewoners inschakelen zodat jullie gezamenlijk sterk staan.

Jullie hebben nu twee klachten:
  1. De performance van de WP blijft door de kap achter t.o.v. de te verwachten performance
  2. De WP of de kap veroorzaakt geluidsoverlast door resonantie
De compriband-achtige oplossing zal ook eventuele eigen resonantie van de kap (deels) dempen. Mogelijk dient er op enkele andere plekken wat zwaar dempingsmateriaal te worden geplakt (bitumen o.i.d.). Maar als het de buitenunit zelf is die resonantie-achtige klachten middels de dakconstructie doorgeeft, zal die unit op dempers/veren moeten worden geplaatst.

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:57
Herkz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:01:
[...]

Je hebt er dan waarschijnlijk geen extra vuilfilter voor zitten neem ik aan?

Gister was mijn wp een grote stoommachine, een prachtig gezicht zo'n df.
Alleen vuilfilter warmtepomp. Die deed zijn werk.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
Remco45 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Bedoel je dat de WP zelf resonantie-achtige overlast binnen veroorzaakt, of dat de kap resoneert?

Een techneut van Alklima heeft onofficieel gereageerd op de foto's.
Zijns inziens heeft optie 2 (luchtdichte afdichting tussen uitblaasopening en binnenzijde kast) de voorkeur, denk daarbij aan weersbestendig Compress-band o.i.d. Zelf is Alklima ook bezig een eigen kap te ontwikkelen, maar of dat wordt doorgezet is niet bekend.

Het is belangrijk om juridisch advies in te winnen over de te volgen strategie.
Ik zou bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis benaderen over de juiste werkwijze: immers koop je de woning van een projectontwikkelaar en die is aansprakelijk. Welke (onder-)aannemers en installateurs hij heeft ingeschakeld doet niet ter zake.
Gezien het aantal kappen is sprake van een omvangrijk probleem en kan VEH wellicht wat betekenen.
Zo ja, vervolgens andere nieuwe bewoners inschakelen zodat jullie gezamenlijk sterk staan.

Jullie hebben nu twee klachten:
  1. De performance van de WP blijft door de kap achter t.o.v. de te verwachten performance
  2. De WP of de kap veroorzaakt geluidsoverlast door resonantie
De compriband-achtige oplossing zal ook eventuele eigen resonantie van de kap (deels) dempen. Mogelijk dient er op enkele andere plekken wat zwaar dempingsmateriaal te worden geplakt (bitumen o.i.d.). Maar als het de buitenunit zelf is die resonantie-achtige klachten middels de dakconstructie doorgeeft, zal die unit op dempers/veren moeten worden geplaatst.

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.
Naar mijn idee is het de buitenunit zelf die resonantie doorgeeft aan de dakconstructie. Helaas ben ik 2e eigenaar van de woning en is het huis 4 jaar oud en dus over de beschreven garantieperiode van 2 jaar heen als we het hebben over de warmtepomp. De vorige eigenaren hebben hierover nooit geklaagd en het allemaal voor lief genomen. Ik sta dus een stuk minder sterk tegenover een projectontwikkelaar of installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Duidelijk.
Als je zelf veren of dempers wil (laten) plaatsen, denk er dan aan dat de buitenunit wat omhoog komt.
Daarvoor moet dan wel ruimte zijn onder de kap en in de koelmiddel leidingen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn buitensensor van de WP wil ook wel eens een aantal graden afwijken, maar dan alleen maar als de unit uit staat.

Mijn buitenunit staat onder een afdak, dat zal daar wel mee te maken hebben verwacht ik.

Als hij begint te draaien en de luchtflow op gang komt klopt mijn Mitsu sensor aardig (+- 1 graad) met mijn Netatmo weerstation.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
Op de leidingen zit ruimte genoeg dat zal het probleem niet zijn. Hoeveel ruimte er nog in de kap over is heb ik geen idee van. Zal een cm of 5 genoeg zijn? Dat is ook nog eens een nadeel van die kap, je kan er zo lastig bij. Ik zal echt met een hoogwerker het dak op moeten.

Die buitentemperatuur zie je echt 6 a 7 graden zakken zodra de buitenunit gaat draaien. De temperatuur die dan aangeven wordt is echt onrealistisch. Nu geeft hij bijvoorbeeld -5 graden aan op de TH7 sensor. Terwijl het op mijn weerstation +2 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-09 21:58
Ik heb meerdere temperatuur sensoren en ook een uitgebreid alecto weerstation eergisteren avond zakte de buitentemperatuur naar -4 graden en de sensor van de wp bleef of 0 graden staan. Mijn wp staat in de hoek op het garagedak op 2m hoogte maar met voldoende afstand van de muren. De afwijking van de temperatuursensor heb ik in mijn war Als je weet wat de afwijking is kun je hier rekening mee houden.
Ik heb gisteren ook voor het eerst een droge df op mijn econdan gezien in de middag, grappig want je ziet de mistwolk dan niet.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-09 21:58
Een vraag aan de ecodan kenners, hoeveel frequenties heeft de ecodan 7,5 kW versie van 2016. Bij een aantal hoor ik soms de wp en probeer nu uit te zoeken welke dat zijn. De wp staat overigens op 4 speciale dempers.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Japie.G schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:16:
Heb ik nu gedaan. Stooklijn wat verlaagt en ding op war gezet. Kijken wat het wordt. Pomp slaat oog gelijk aan terwijl mn ruimte op temperatuur is nu. Maar wel met slechts 27 (tbuiten is 5+ nu) graden aanvoer nu. In het ideale geval pomp ik er nu net zo veel in als er uit vliegt..

Heel vervelend dat ik nergens goede socumentstie kan vinden van Daikin hoe deze regeling exact werkt.

Heb 3 opties:
Regeling op Daikin thermostaat
Regeling op Externe kamerthermostaat
Regeling op AWT (Aanvoer Water Temp)

Die laatste heb ik nu eens gekozen en ik ga ervan uit dat dat is wat iedereen hier 100pct WAR noemt.
Mag ik vragen hoe jouw installatie er uitziet? Ik overweeg ook een daikin namelijk. Heb jij een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Robindd schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Daarom hier WAR + externe thermostaat. Warmtevraag wordt door thermostaat geregeld en de temperatuur door de WAR stooklijn.
Zou je deze een klein beetje kunnen toelichten? Hoe maak je je WAR met een externe thermostaat? Spreek je dan van een buffervat met een sensor er op die de WP regelt, en de externe thermostaat de extra pomp aan het vat bedient? (waardoor de temp. in het vat gaat dalen, en de wp aanslaat / harder gaat draaien..?)

Thx! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 22:31
Vorig jaar een woning gekocht met een NIBE F2040-16 icm SMO20, zijn er hier kenners van dit systeem?

Ik heb de volgende situatie:
De woning heeft op 2 vloeren vloer verwarming (kelder en begane grond), totaal ongeveer 230m2. De eerste verdieping wordt verwarmd middels radiatoren op de slaapkamers en vloerverwarming in de badkamer.

Er is geen buffervat geinstalleerd. De warmtepomp wordt alleen gebruikt voor verwarming, voor warm water is er een Intergas CW6 die eventueel ook de verwarming kan overnemen op het moment dat er een storing is met de warmtepomp. De retour van de warmtepomp gaat in een boilervat waarmee de CV de eerste graden wordt opgewarmd voor warm water.

Vragen
Voor mij is het de eerste keer dat we vloerverwarming hebben en het valt me op dat af en toe de vloer weer iets kouder wordt, dus de temperatuur van de vloer is niet constant.

- Is dit normaal of is er een instelling niet goed waardoor dit beinvloedt wordt?

- Is een buffervat noodzakelijk/aan te raden? Of is al het leidingwerk voldoende als buffer?

- Als temperatuur instelling hebben we 21 graden ingesteld maar hij blijft bijna altijd hangen op 20 graden, welke setting moeten we aanpassen om toch de 21 te halen?

- Wat is de makkelijkste manier om het stroomverbruik te meten? Ik zie deze optie helaas niet in de app van NIBE, deze zit aangesloten op een 3 Fase aansluiting in de meterkast.

Als bijlage een paar grafieken van NIBE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqPMWXZ8MJro3dZuxLXot0PnKBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FXZLkBPf12hGs8srrhmu4boG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgiOpuc9Q24CTf4zkKIz2JP5v6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ccCYmRkxt50PxQvVbTqZRII4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI1kfQQR-eVieXR1tnpw47pRb-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eakNPNYXej8yAawyphcN0Cqc.png?f=user_large

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:58

Japie.G

Colour Classic

dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Mag ik vragen hoe jouw installatie er uitziet? Ik overweeg ook een daikin namelijk. Heb jij een buffervat?
Ik heb geen echt buffervat in de zin van een hydraulische ontkoppeling van wp en afgifte. Ik heb wel een klein buffervaatje in de retour zitten van de tijd dat ik nog naregeling had om de minimale systeeminhoud te kunnen garanderen bij dichtlopende groepen)

Ik heb een woning van 212m2 vloeroppervlakte. De bovenverdieping en de zolder hebben allen geen verwarming. Behalve de badkamer op de eerste verdieping, die wel. De benedenverdieping heeft overal vloerverwarming, inc de geïsoleerde garage/hobbyruimte. Ik heb in totaal 11 vloerverwarmingslussen. 1 groep badkamer, 2 groepen in de hobbyruimte HoH15cm, de rest (woonkamer/leefkeuken) allemaal HoH10cm met 16/2 buis.

Vanuit de binnenunit gaat 32mm Henco leiding naar een 11 groeps gesloten kunststof VarioTherm verdeler. Thats it, geen gekkigheden verder

De Daikin draait de volledige woningverwarming en de gasboiler doet het Sanitair Warm Water. Ik heb ondertussen elke mogelijkheid van de Daikin hybride wel gehad. Ik draai nu met de regeling AWT (dat is 100pct WAR). Ik probeer nu de stooklijn tot in perfectie af te stellen, en als ik dat voor elkaar heb ga ik terug naar ruimtethermostaat met WAR. Het ruimtethermostaat-setpoint ga ik dan net te hoog instellen zodat dit setpoint onder normale omstandigheden niet gehaald wordt. Dit heeft dan tot gevolg dat de vloer altijd warm is, de binnentemperatuur constant en het verbruik laag. Maar als er iets geks gebeurt in huis waardoor de temperatuur omhoog vliegt, dan wordt de warmtepomp gestopt. Wel een fijn idee tov 100pct WAR ;-)

Voordelen Daikin Hybride
- compacte installatie
- veel instelmogelijkheden
- prima ondersteuning
- Hij draait eigenlijk geweldig mooi en stil bij tBuiten >5. Hele prima COPS ook!

Nadeling Daikin Hybride
- Defrost gedrag onder de 5 graden buiten. Heb ik al veel over geschreven (lees geklaagd) maar er is niets aan te doen. Het verbruik stijgt, de COP daalt (behoorlijk) en het gemiddelde vermogen over een langere tijd daalt aanzienlijk als de buitentemperatuur onder de 5 graden zakt. Helaas, dit moet je accepteren bij deze unit. De vloer warm laten is het enige advies dat ik kan geven.
- Data is niet op een normale manier uit de unit te krijgen tbv domotica. Tip is dan ook om direct een Kamstrup warmtemeter (met mBus!) te laten plaatsen, of een verdeler te nemen waar je sensoren op de plek van de thermometers kunt drukken als je zin hebt om wat te gaan monitoren en meten.
- Silent mode werkt prima, maar kost aardig COP
- Als je gebruik maakt van de thermostaat in het bedieningsdisplay weet dan dat deze vraag schakelt met een hysterese van 1 graad. Dat is best veel. Vandaar dat ik een externe thermostaat heb aangesloten.

Verder heb ik ook een ervaringen topic over deze warmtepomp gemaakt. Daar kun je ook al wat meer info lezen.

Edit: Ohja, de daikin kan met de thermostaat in de bedieningsunit een WAR stooklijn gebruiken, en ook met een externe thermostaat kan de WAR stooklijn gebruikt worden.. Alleen als je de interne thermostaat gebruikt heb je wat meer mogelijkheden om de WAR stooklijn afhankelijk van de vraag mee te laten 'moduleren'. Deze optie vervalt bij gebruik van een externe thermostaat.

Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Succes met de keuze!

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 10-01-2021 13:43 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Top! Ik heb je net een PB gestuurd en deze post nog niet gelezen, excuus. Ik ga je ervaringen topic eens goed doorlezen.
Het 5 graden en lager defrostverhaal vind ik toch wel een dingetje.
Data gebrek is erg jammer voor een unit in deze tijd.
Dure silent mode... Zou opgelost kunnen worden door een groot buffervat en een WAR instelling. Dan gaat ie vanzelf rustiger draaien denk ik.

Domotica: Tja, ik heb een vrij technologische woning, maar ik heb eigenlijk nog geen echte domotica. Ik ben nog op zoek naar een systeem waar ik alles allemaal in kwijt kan... (60+ hue lampen, 34 panelen, warmtepomp, warmtepomp boiler, multisplit airco, rolluiken, etc.) het zou wel mooi zijn als de nieuw aan te schaffen warmtepomp hier dan mogelijkheden toe biedt en niet 19flintstones gedrag vertoond...

Hysterese... 1 graad lijkt me niet verkeerd, maar zelf geen ervaring mee eerlijk gezegd.

Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:37:

Hysterese... 1 graad lijkt me niet verkeerd, maar zelf geen ervaring mee eerlijk gezegd.

Dank! :)
PB ontvangen, had daarna mijn post ook nog iets aangepast ;-)

Ligt ook aan je woning.. Als mijn woning 1 graad is afgekoeld is de vloer gewoon koud. Dan moet de warmtepomp als een malle draaien om de vloer weer op temp te krijgen. En dan moet daarna de ruimtetamp nog een graad omhoog worden gebracht. Werkt wel! Daar niet van, maar ik vind het niet comfortabel voelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 10-01-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
nee klopt, dat heb ik nu ook... Daarom heb ik de verwarming eigenlijk op continue staan, zet ik hem uit om ca 03:00 uur, en weer aan om 06:00, waardoor ie aanslaat en de vloer automatisch lekker warm is als je opstaat... Koude voeten zijn vervelend, en helemaal in de winter...

Continue temperatuur zou beter zijn.

Hoe vaker ik er over nadenk, hoe meer ik aan dat buffervat zit te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:37:

Domotica: Tja, ik heb een vrij technologische woning, maar ik heb eigenlijk nog geen echte domotica. Ik ben nog op zoek naar een systeem waar ik alles allemaal in kwijt kan... (60+ hue lampen, 34 panelen, warmtepomp, warmtepomp boiler, multisplit airco, rolluiken, etc.) het zou wel mooi zijn als de nieuw aan te schaffen warmtepomp hier dan mogelijkheden toe biedt en niet 19flintstones gedrag vertoond...
Kijk eens naar Home Assistant, heb zelf ook veel domotica in huis zoals verlichting, stofzuigers, zonnepanelen, warmte pomp, keukenapparatuur, camera's etc. Alles komt samen in Home Assistant waarbij je alles aan elkaar kan knopen middels automations en kan integreren in 1 dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Ga ik doen! dank. De camera's en centrale stofzuiger had ik idd nog niet genoemd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
martgom schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:46:
Vorig jaar een woning gekocht met een NIBE F2040-16 icm SMO20, zijn er hier kenners van dit systeem?

De woning heeft op 2 vloeren vloer verwarming (kelder en begane grond), totaal ongeveer 230m2. De eerste verdieping wordt verwarmd middels radiatoren op de slaapkamers en vloerverwarming in de badkamer.

Er is geen buffervat geinstalleerd. De warmtepomp wordt alleen gebruikt voor verwarming, voor warm water is er een Intergas CW6 die eventueel ook de verwarming kan overnemen op het moment dat er een storing is met de warmtepomp. De retour van de warmtepomp gaat in een boilervat waarmee de CV de eerste graden wordt opgewarmd voor warm water.

Vragen
Voor mij is het de eerste keer dat we vloerverwarming hebben en het valt me op dat af en toe de vloer weer iets kouder wordt, dus de temperatuur van de vloer is niet constant.

- Is dit normaal of is er een instelling niet goed waardoor dit beinvloedt wordt?

- Is een buffervat noodzakelijk/aan te raden? Of is al het leidingwerk voldoende als buffer?

- Als temperatuur instelling hebben we 21 graden ingesteld maar hij blijft bijna altijd hangen op 20 graden, welke setting moeten we aanpassen om toch de 21 te halen?

- Wat is de makkelijkste manier om het stroomverbruik te meten? Ik zie deze optie helaas niet in de app van NIBE, deze zit aangesloten op een 3 Fase aansluiting in de meterkast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Duidelijk omschreven probleem stelling, ik heb geen ervaring met een nibe misschien dat @LangeFries jouw kan helpen om jouw stooklijn te corrigeren jouw aantal start stops zijn in verhouding met jouw systeem veel te hoog. Waarschijnlijk heeft dat zover ik in kan schatten te maken met een te hoog in gestelde temperatuur van jouw stooklijn. Deze een stuk naar beneden brengen zal een aangenamere temperatuur opleveren in de ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

martgom schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:46:

Vragen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor verdeler heb je voor je vloerverwarming? En wat voor configuratie van groepen/lussen/buisdikte etc?
Normaal gezien denk ik ook dat met zoveel m2 vloerverwarming je aanvoertamp veel te hoog is, wellicht is dat gedaan voor de radiatoren? Als er 40 graden je vloer in gaat (condensor out 39,8c) lijkt het me sterk dat je woning maar op 20 graden blijft hangen, dus er zal een mengverdeler zitten? Of je hebt slechts heel weinig meters buis op zoveel m2 liggen.. Met zoveel vloerverwarming oppervlakte zou je normaal gezien ook meer dan voldoende buffer moeten hebben mits de buizen in het beton van de vloer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik had dus de wartepomp (sw75yaa) uitgezet voor aanleg vloer. Vanochtend zag ik dat hij weer zat te draaien. Hoe kan dit? Net weer uitgezet.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
xoror schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:59:
Ik had dus de wartepomp (sw75yaa) uitgezet voor aanleg vloer. Vanochtend zag ik dat hij weer zat te draaien. Hoe kan dit? Net weer uitgezet.
Staat je vorstbeveiliging aan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Geen idee, maar het vriest binnen niet. Unit zit binnen geisoleerde schil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
rykers158 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:27:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat voor metingen met een thermische camera je wilt doen met de speedcomforts.
...
Om te weten wat het absolute afgifte vermogen is met Speedcomforts moet ik de flow bij de radiator zelf ook weten, ik heb daar geen flow meter zitten, maar ik kan wel zonder speedcomforts aan de hand van de gemiddelde radiator temperatuur het afgifte vermogen uit rekenen, en dan samen met de Ta en Tr de flow uitrekenen over de radiator.

Een warmtebeeld foto is een makkelijke en manier om een gemiddelde temperatuur over een radiator te bepalen. Ik Threshold alle temperaturen onder de laagste temperatuur van de radiator naar 0.0oC en reken dan het gemiddelde van alle punten > 0.0 in de box uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYCojMYoN7O1c-0JF5OCOsqYT7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6O9rG4ohwtaD1qpJwhaO0QwG.png?f=user_large

Wat meet resultaten op de meest ongunstige radiator in mijn huis bij TaKetel=34.3oC:

Zonder Speedcomforts op de 1m x 60cm T22 radiator:
De gemiddelde radiator temperatuur is 26.36oC, de ruimte temperatuur is 18.0oC.
Bij de gemiddelde radiator temperatuur weegt een liter water 0.9968 kg.
Systeem Flow = 18.78 liter/minuut
Ta = 31.5oC en de Tr = 22.5oC --> DeltaT = 9.0oC.

Met Speedcomforts op de 1m x 60cm T22 radiator:
De gemiddelde radiator temperatuur is 25.21oC, de ruimte temperatuur is 18.0oC.
Bij de gemiddelde radiator temperatuur weegt een liter water 0.9971 kg.
Systeem Flow = 18.38 liter/minuut
De Ta = 31.5oC en de Tr = 21.8oC --> DeltaT = 9.7oC.

Wat berekeningen:

Zonder SpeedComforts:
Met behulp van onze vrienden van Henrad geeft TRadiatorGemiddeld=26.36oC en TRuimte=18.0oC dat deze radiator een afgifte vermogen heeft van 164.6 Watt

Dus dat betekend dan dat de flow in liter/minuut is:
(60 * 164.6 Watt / (4186.8 J/Kg*K * 9K)) / 0.9968 kg/liter = 0.263 liter/minuut

Met de speed comforts:
Flow door de Radiator gecorrigeerd voor de andere systeem flow = 0.263 * (18.38/18.78) = 0.257 liter/minuut
Het afgegeven vermogen is dan:
((0.257/60) * 0.9971 kg/liter * 4186.8 J/Kg*K * 9.7K) = 177.5 Watt

Dus met de SpeedComforts erop bij deze temperaturen is er slechts een verbetering van het afgifte vermogen van 7.8% (13 Watt).

Nu valt de flow door deze radiator mij toch een beetje tegen, met 13 radiatoren totaal zou 1.4 liter/minuut toch mogelijk moeten zijn bij een systeem flow van 18.5 l/min. Ik denk dat ik eerst maar eens opnieuw de flows ga inregelen over de radiatoren zodat de radiator een gemiddeld hogere temperatuur krijgt.

Edit: type fouten in formule aangepast. (Was zaterdag niet helemaal scherp :z )

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:55
Zijn de lamellen goed schoon? Geen spinnenwebben?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-09 22:28
xoror schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:59:
Stroom is eraf geweest en bij er weer op automatisch aan gegaan ?
Ik heb dit nog nooit mee gemaakt, wel dat ie sww ging doen terwijl dat op verboden stond.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06
Heeft iemand toevallig ervaring met de Daikin CHYHBH-AV32 (geïntegreerde hybride binnenunit) die op de buitenunit van een LLWP/airco kan worden aangesloten?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:04:
Geen idee, maar het vriest binnen niet. Unit zit binnen geisoleerde schil.
Hij doet dat (als die functie aan staat) a.d.h.v. de buitentemperatuur. Dat de unit (en alle leidingwerk) binnen de geïsoleerde schil zit weet de regeling niet als je hem dat niet vertelt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Andrehj Ook als hij "uitstaat" ? Ik denk namelijk dat de buiten voeler nog niet is geïnstalleerd namelijk. Weet jij of die functie default aan staat?

De opmerking over stroom onderbreking van @koevlaas2 is wellicht plausibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:30:
@Andrehj Ook als hij "uitstaat" ? Ik denk namelijk dat de buiten voeler nog niet is geïnstalleerd namelijk. Weet jij of die functie default aan staat?
De opmerking over stroom onderbreking van @koevlaas2 is wellicht plausibel.
Functie staat volgens mij default aan, en volgens mij ook als de WP op de binnenunit uitgeschakeld is. Echt uit is ie pas als je de automaat op de binnenunit uitschakelt.
Maar of de vorstbeveiliging actief is kun je toch eenvoudig zien in de settings? Even checken gaat veel sneller dan hier berichten blijven typen.
De buitenvoeler is altijd geïnstalleerd, want die zit achterop de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Functie staat volgens mij default aan, en volgens mij ook als de WP op de binnenunit uitgeschakeld is. Echt uit is ie pas als je de automaat op de binnenunit uitschakelt.
Maar of de vorstbeveiliging actief is kun je toch eenvoudig zien in de settings? Even checken gaat veel sneller dan hier berichten blijven typen.
De buitenvoeler is altijd geïnstalleerd, want die zit achterop de buitenunit.
nou ja en nee :) Ik ben nu niet op de bouw :P Maandag even bekijken. Maar dan moet de unit dus weer aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Japie.G schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Wat voor verdeler heb je voor je vloerverwarming? En wat voor configuratie van groepen/lussen/buisdikte etc?
Normaal gezien denk ik ook dat met zoveel m2 vloerverwarming je aanvoertamp veel te hoog is, wellicht is dat gedaan voor de radiatoren? Als er 40 graden je vloer in gaat (condensor out 39,8c) lijkt het me sterk dat je woning maar op 20 graden blijft hangen, dus er zal een mengverdeler zitten? Of je hebt slechts heel weinig meters buis op zoveel m2 liggen.. Met zoveel vloerverwarming oppervlakte zou je normaal gezien ook meer dan voldoende buffer moeten hebben mits de buizen in het beton van de vloer liggen.
Ik heb 4 verdelers in de woning, dit zijn de types:
Grundfos UPS15-50:
Deze voorziet de hele kelder, 100m2, 5 groepen. 1 groep gaat naar boven voor 16m2 in de woonkamer

Grundfos UPM3 Auto:
4 groepen, gaan allemaal naar woonkamer, 32m2

Wilo IPX4D:
3 groepen, 2 naar garage van 25m2, 1 nog vrij voor badkamer die verbouwd gaat worden

Wilo RS25/4-3 P:
4 groepen: keuken, hal, 2 toiletten, bijkeuken, ongeveer 60 m2

De temperatuurvoeler zit in de woonkamer, temperatuur is nu 20,3 graden. De temperatuur is opzich wel prima, alleen de vloer wordt steeds weer even wat kouder.

Mijn zorg zit vooral in dat hij het niet op 21 graden krijgt terwijl hij wel zo ingesteld is, nu hebben we nog geen strenge winter meegemaakt dus weet niet of het voldoende warm wordt mocht het weleens -10 / -20 worden.

Het leidingwerk is bijna allemaal 32mm, alleen in de kelder gaat deze langzaam over naar 24mm aan het einde.

Hieronder 3 foto's van de verdelers (de 4e zit in het aanrecht weggewerkt) en de opstelling van CV, Boiler en SMO20:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfZRH2f4elhMDE8sqi42dPHnZbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKGCs2nJMgEacTv6vaB6HFcc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7AY8yY8FeOlXiOs-wHEN4ZcwTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRpBCnfgHEleIIf4VgQnY0o2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMM-uaEe-JEta0lI9A0bayWiu-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZOdT3ZI8kPI0aueliQ6Vcvu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdgwLkMf8iZj4pXxptac73BiBew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqHI2wcXUkFXzYWeqrLVORT8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:01
martgom schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Grundfos UPS15-50:
Deze voorziet de hele kelder, 100m2, 5 groepen. 1 groep gaat naar boven voor 16m2 in de woonkamer

Grundfos UPM3 Auto:

Wilo IPX4D:
3 groepen, 2 naar garage van 25m2, 1 nog vrij voor badkamer die verbouwd gaat worden

Wilo RS25/4-3 P:

De temperatuurvoeler zit in de woonkamer, temperatuur is nu 20,3 graden. De temperatuur is opzich wel prima, alleen de vloer wordt steeds weer even wat kouder.

Mijn zorg zit vooral in dat hij het niet op 21 graden krijgt terwijl hij wel zo ingesteld is, nu hebben we nog geen strenge winter meegemaakt dus weet niet of het voldoende warm wordt mocht het weleens -10 / -20 worden.

Het leidingwerk is bijna allemaal 32mm, alleen in de kelder gaat deze langzaam over naar 24mm aan het einde.

Hieronder 3 foto's van de verdelers (de 4e zit in het aanrecht weggewerkt) en de opstelling van CV, Boiler en SMO20:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt op die 1e foto wel of de kranen ver dicht staan op 1 na?

Daarnaast maar 5 groepen voor 100m2, dat lijkt me veel te weinig of hebben ze een grote hoh

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 20:33
[...] eerder: Als temperatuur instelling hebben we 21 graden ingesteld maar hij blijft bijna altijd hangen op 20 graden, welke setting moeten we aanpassen om toch de 21 te halen?
22 graden misschien?
............

.......
Maar alles heeft wel een afwijking; wat gebeurd er als je die thermostaat op een graadje hoger zet?
Wordt het dan niet 1 graad warmer dan?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Maikie18 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:12:
[...]

Het lijkt op die 1e foto wel of de kranen ver dicht staan op 1 na?

Daarnaast maar 5 groepen voor 100m2, dat lijkt me veel te weinig of hebben ze een grote hoh
Klopt, de 3e gaat naar de woonkamer, die staat volledig open, de 4e gaat naar de filmkamer en staat half open, de rest staat dicht omdat dit naar andere ruimtes in de kelder gaan en we die liever niet zo warm hebben, als ik die openzet wordt het te warm daar.

Ik heb 2 foto's toegevoegd, de hoh in de kelder weer ik niet, binnenkort gaan we de vloerbedekking eruit halen en zie ik dat denk ik wel maar die in de woonkamer heb ik wel gezien, die is ongeveer 10 cm. Wij hebben zelf ook 10 cm aangelegd, zie de foto met de witte buizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOK5m3cxsQWAqj6SeViMa4ExPB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QrnjoUV7mjmzSLPbRB2H3zl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go1cZPtzzM5QyUFFk6FfulUIVz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULzPtDutvXSXcvLBIjNRXxkt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
[...]

Grundfos UPS15-50:

Grundfos UPM3 Auto:

Wilo IPX4D:

Wilo RS25/4-3 P:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik in de vorige reactie niet gevraagd heb, hoe lang draaid de installatie? Bij de eerste indruk heb ik het idee dat de installatie slecht of niet ingeregeld is door iemand met warmtepomp ervaring. Als het debiet op de groepen omhoog gaat kan de temperatuur omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Naalroc schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:34:
[...]
22 graden misschien?
[...]

Maar alles heeft wel een afwijking; wat gebeurd er als je die thermostaat op een graadje hoger zet?
Wordt het dan niet 1 graad warmer dan?
22 graden had ik al geprobeerd, dat hielp helaas niet. Ik heb de curve 1 setting hoger gezet en toen werd de aanvoertemperatuur 5 graden hoger. Daardoor kwam de temperatuur wel boven de 20 (waarbij het eerst net onder de 20 bleef) Ik zou deze nog wel eentje verder kunnen zetten maar denk niet dat dat de bedoeling is, dan wordt de aanvoertemperatuur wel heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Fut41 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:47:
[...]

Wat ik in de vorige reactie niet gevraagd heb, hoe lang draaid de installatie? Bij de eerste indruk heb ik het idee dat de installatie slecht of niet ingeregeld is door iemand met warmtepomp ervaring. Als het debiet op de groepen omhoog gaat kan de temperatuur omlaag.
De installatie draait nu volgens mij ongeveer 5 jaar, Toen ik er kwam wonen (augustus) heb ik hem gereset en samen met de installateur opnieuw ingeregeld, hij geeft aan dat het gedrag goed is van de warmtepomp maar daar heb ik dus mijn twijfels bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
@martgom wat mij verbaast en ook verontrust zijn de hoeveelheid start stops. Onze CV installatie draaid straks 3 jaar warmtepomp zonder gasketel en heeft iets meer dan 4077 starts. Door de radiator installatie en de kleine inhoud heb ik een buffer van 150 liter toegepast.

In jouw geval moet de vloer de buffer worden. Nu lijkt het er op dat je dit niet gebruikt gezien het hoge aantal starts. Er zit namelijk een theoretisch aantal starts aan elke warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Fut41 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:06:
@martgom wat mij verbaast en ook verontrust zijn de hoeveelheid start stops. Onze CV installatie draaid straks 3 jaar warmtepomp zonder gasketel en heeft iets meer dan 4077 starts. Door de radiator installatie en de kleine inhoud heb ik een buffer van 150 liter toegepast.

In jouw geval moet de vloer de buffer worden. Nu lijkt het er op dat je dit niet gebruikt gezien het hoge aantal starts. Er zit namelijk een theoretisch aantal starts aan elke warmtepomp.
@martgom Wanneer de aanvoer temperatuur erg inzakt is hij aan het ontdooien. Ik zie hem niet stoppen. ntdooien teltt niet mee in de start/stops. Wanneer je de kamertemperatuur setpoint 1 graad verhoogd, dan gaat inderdaad de Ta 5 graden omhoog. Wanneer hij de temperatuur bereikt gaan er weer 3 graden van af, omdat hij de kamertemperatuur afwijking met een factor 3 weegt. Voor elke verhoging met 1 graad wordt gerekend met 2 graden verhoging van de aanvoertemperatuur. Samen dus 5.
De stooklijn staat wat te laag ingesteld. Ik zou hem een of twee hoger zetten, dan gaat hij de temperatuur waarschijnlijk wel halen. Als het bij hogere temperaturen wel goed was, dan moet je hem wat gaan tilten. In dat geval even van 2 punten in de grafiek de temperatuur opschrijven voor je veranderd, dan weet je wat je met de tilt doet.

[ Voor 5% gewijzigd door LangeFries op 10-01-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

@martgom heeft de verkeerde verdelers, voetventielen zitten er nog in daar valt nog wel wat te winnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Hoe kom ik eigenlijk aan een Anode voor een Panasonic paw-dhwm200A WP boiler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom

Ja dat viel mij inderdaad ook op, ik heb op 31-10 een screenshot gemaakt en toen stond hij op 34627 starts, nu 2,5 maand later op 37130, dus 2500 starts, volgens deze site zou 6000 starts normaal moeten zijn in een jaar.
https://warmtepomp-tips.n.../onderhoud-en-levensduur/

Als de installatie inderdaad 5 jaar draait is 37000 wel iets te hoog, ik ga eens navragen wanneer hij exact geplaatst is.

[ Voor 3% gewijzigd door martgom op 10-01-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
koevlaas2 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:25:
[...]

@martgom heeft de verkeerde verdelers, voetventielen zitten er nog in daar valt nog wel wat te winnen.
Wat bedoel je met verkeerde verdelers? Welke zouden er wel geplaatst moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:32
Gesloten verdelers, geen mengverdelers.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@martgom Gezien dat grote aantal start/stops komt maar een klein deel van de warmte in de vloer en gaat het meeste direct retour warmtepomp. Wanneer de retourtemperatuur snel warm wordt dan vliegt natuurlijk de aanvoertemperatuur ook omhoog en gaat de WP snel uit. Wanneer de vloer wel echt de warmte krijgt kan de pomp ook langere cycli maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
ron321 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:46:
Gesloten verdelers, geen mengverdelers.
Waarom geen mengverdelers? Deze verdeler wordt aangegeven als LTV verdeler namelijk en is geen reguliere verdeler. Het is geen open verdeler natuurlijk, dat klopt, maar deze zou ook moeten voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:52:
[...]

Waarom geen mengverdelers? Deze verdeler wordt aangegeven als LTV verdeler namelijk en is geen reguliere verdeler. Het is geen open verdeler natuurlijk, dat klopt, maar deze zou ook moeten voldoen?
Het kan wel (het bewijs hangt hier bij mij in huis), maar de ervaring leert dat in een doorsnee huis de verkeerde spullen gemonteerd zitten. Kan niet hoor je mij niet zeggen maar kan beter en bij problemen moet je hoogstwaarschijnlijk daar je probleem zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
koevlaas2 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Het kan wel (het bewijs hangt hier bij mij in huis), maar de ervaring leert dat in een doorsnee huis de verkeerde spullen gemonteerd zitten. Kan niet hoor je mij niet zeggen maar kan beter en bij problemen moet je hoogstwaarschijnlijk daar je probleem zoeken.
ok. Ik heb destijds de robot verdeler gekozen omdat mijn cv ketel er nog naast hangt, en deze robot verdeler ook geschikt zou zijn voor warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
koevlaas2 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:55:
[...]

De 2 verdelers die al in de woning zaten waren mengverdelers, de 2 die ik er bij heb laten plaatsen ook. Ik heb ze allemaal op de laagste stand staan, zou hier nog verschil in zitten? Dat ik ze bijvoorbeeld in de winter beter op stand 2 of 3 kan zetten?

Kun je met een gesloten verdeler wel nog per ruimte regelen of de VV aangaat of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Even een zijspoor: Wanneer ik een buffervat plaats, heb ik een additionele circulatiepomp nodig, drukgestuurd. Welke pomt pas ik hier het beste toe? Ik lees dat er de laatste jaren een flinke verbetering in rendement is bij circulatiepompen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33
@dutchlincoln ik zal eerst eens alle voetventielen op de verdelers open zetten als dat nog niet is gebeurd
dan de aanvoer temperatuur van de wp naar beneden bijstellen voor de vloer heb je normaal gesproken geen 45 graden nodig als de aanvoer temperatuur gevolg van een te hoge temperatuur is dat de vloer dan aan en uit gaat. zet deze maar eens op 30 graden en kijk dan nog eens hoe de warmtepomp draait en of de vloer ook langer warm aan blijft voelen.

misschien dat je op je vloerverwarmingsverdelers aan de zijkant nog een ventiel hebt om de menging in te kunnen stellen deze kan je dan hellemaal dicht zetten zodat de verdeler niet meer mengt maar als het ware een gesloten verdeler wordt, robot heeft wel een aantal verdelers in zijn assortiment die dat kunnen, ik durf alleen niet te zeggen of jou verdelers dat ook kunnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJrkyKefWuQzG7XguICJdvIp_ok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mvNo4zuzTQ8uFQGc7nG6BVFB.png?f=user_large

op de bovenstaande afbeelding staat het ventiel bij K

[ Voor 40% gewijzigd door H143 op 10-01-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
De voetventielen staan allemaal vol open, de kranen ook. De lussen zijn op mijn verzoek allemaal ongeveer even lang. Uiteraard zal er iets verschil in zitten. Uiteindelijk heb ik 7 groepen op 50m2 BG, welke door 1 (evohome) thermostaat gestuurd worden. De centrale unit fungeert als ruimtethermostaat voor de BG. De kamers hebben een evohome thermostaatknop, en kunnen allen afzonderlijk dus de WP aansturen. In het ergste geval is dat dus 1 radiator, wat qua volume te weinig is... Vandaar mijn buffervat-wens.

Als het koud en nat buiten is zoals nu, dan gaat er best wat vermogen in de vloer zitten.
mijn WP vriest ook flink aan, zodanig dat ik hem soms uit moet zetten omdat de fan tegen het ijs slaat; dan is het echt 1 klomp ijs (en verwarmt ie uiteraard niet meer..)

Er is dus nog wel eea te verbeteren hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
H143 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:06:
@dutchlincoln ik zal eerst eens alle voetventielen op de verdelers open zetten als dat nog niet is gebeurd
dan de aanvoer temperatuur van de wp naar beneden bijstellen voor de vloer heb je normaal gesproken geen 45 graden nodig als de aanvoer temperatuur gevolg van een te hoge temperatuur is dat de vloer dan aan en uit gaat. zet deze maar eens op 30 graden en kijk dan nog eens hoe de warmtepomp draait en of de vloer ook langer warm aan blijft voelen.

misschien dat je op je vloerverwarmingsverdelers aan de zijkant nog een ventiel hebt om de menging in te kunnen stellen deze kan je dan hellemaal dicht zetten zodat de verdeler niet meer mengt maar als het ware een gesloten verdeler wordt, robot heeft wel een aantal verdelers in zijn assortiment die dat kunnen, ik durf alleen niet te zeggen of jou verdelers dat ook kunnen
[Afbeelding]

op de bovenstaande afbeelding staat het ventiel bij K
Met voetventiel bedoel je toch gewoon die thermostaat knop ( B ) in jouw plaatje? Die staan namelijk al vol open, of moet ik die er helemaal afhalen?
Ik ga eens bij alle verdelers langs of ik ventiel K kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H143
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:14:

Als het koud en nat buiten is zoals nu, dan gaat er best wat vermogen in de vloer zitten.
mijn WP vriest ook flink aan, zodanig dat ik hem soms uit moet zetten omdat de fan tegen het ijs slaat; dan is het echt 1 klomp ijs (en verwarmt ie uiteraard niet meer..)
dan is er iets goed mis met je warmtepomp normaal gesproken moet hij uit zichzelf gaan ontdooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
martgom schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Met voetventiel bedoel je toch gewoon die thermostaat knop ( B ) in jouw plaatje? Die staan namelijk al vol open, of moet ik die er helemaal afhalen?
nee nummer C bedoel ik
B kan je er wel afhalen of helemaal open zetten maar dan moet je zeker weten dat het water wat aangemaakt wordt door je wp niet te warm is. daar moet je eerst beginnen. ik zal deze eerst de temperatuur van de warmtepomp op 30 graden zetten en daarna de knoppen (B) eraf halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:14:
De voetventielen staan allemaal vol open, de kranen ook. De lussen zijn op mijn verzoek allemaal ongeveer even lang. Uiteraard zal er iets verschil in zitten. Uiteindelijk heb ik 7 groepen op 50m2 BG, welke door 1 (evohome) thermostaat gestuurd worden. De centrale unit fungeert als ruimtethermostaat voor de BG. De kamers hebben een evohome thermostaatknop, en kunnen allen afzonderlijk dus de WP aansturen. In het ergste geval is dat dus 1 radiator, wat qua volume te weinig is... Vandaar mijn buffervat-wens.

Er is dus nog wel eea te verbeteren hier...
Zal gewoon eens met Nibe contact over nemen. En kijken of hun langs kunnen komen. Denk dat je stroom verbruik ook aardig hoog is. Laat staan de levensduur van je WP , die wordt zo aanzienlijk korter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Weer een paar dagen verder en het dashboard wat aangepast. Tevens registreer ik nu ook het aan/uit signaal van de (Honeywell Evohome) thermostaat naar de Elga Ace en het aan/uit signaal van de Elga Ace naar de cv ketel.

Paar bevindingen gisteren (zaterdag 9 januari):
  • 7 defrosts gehad. Zie wit omlijnd deel in de grafiek linksboven..
  • Tijdens een defrost zet de Elga Ace de "backup" (CV ketel) aan. Zie wit omlijnd deel in de grafiek rechtsonder. Eigenlijk wel logisch, maar dat ga ik aanpassen want denk niet dat dat nodig is,
  • Tot nu toe dacht ik (op basis van het door de Elga Ace opgenomen vermogen) dat de Honeywell Evohome thermostaat aan/uit gedrag gaf van de Elga Ace. Echter blijkt uit het gemeten aan/uit signaal (grafiek rechtsonder) dat de Honeywell Evohome echt wel urenlang de Elga Ace aan laat. Dat lijkt dus goed te werken. De daling in opgenomen vermogen was geen "uit" signaal, maar zijn overwegend defrost.
  • Ook wel goed zichtbaar dat de watertemperaturen snel oplopen als rond 21:30 de temperatuur van een aantal ruimtes wordt verlaagd (zie gele lijn in de middelste grafiek rechts). De Honeywell Evohome laat de Elga Ace wel aan (er is nog steeds warmtebehoefte in andere ruimtes), maar er gaan wel groepen dicht. De warmteafgifte wijzigt dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32XhUzXbg7mZpJGEoBGD-RjvJ5w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YHsHRVTRHk658cFK6jR2CXF0.png?f=fotoalbum_medium

Verder heb ik naar de tellerstanden van de Elga Ace zelf gekeken sinds de eerste opstart in november 2020:
kW elektrisch: 768 kW
kW warmteafgifte: 3950 kW
COP: 5,1
Die COP lijkt mij wel erg optimistisch. Maar kan ik zonder flowmeter niet beter controleren. Enige wat ik kan gaan doen is de kW elektrisch nog controleren samen met de stroommeter waar de Elga Ace op zit.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 12:56
martgom schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Pomp minstens halve kracht zetten, tot maximaal te proberen. Thermostaat kraan open houden, ventiel aan uitgaande kant dicht draaien en dan één slagje terug open. Er moet weerstand zijn in de retour leiding anders perst de pomp niet naar de slangen toe maar pakt weg van minste weerstand zo de retour in. Meng verdeler werkt prima maar je moet ze wel goed in regelen, vervangen voor gesloten versie is complete bullshit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY4QJcWIwUvKAP50fNO2faaTsvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4rBwyL3wQCeoFiD2VYBp42U.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn verdeler.
Met de kunststof kraan in het midden moest ik hem destijds inregelen, ik weet alleen niet meer hoe dat ging, moet ik opnieuw induiken. Laatst toen ik er op mijn knieen zat bedacht ik ook dat er niet voor niks origineel een thermostaat met retourwatervoeler op zat, dus dat is volgens mij ook niet helemaal hoe het hoort...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:36:
[Afbeelding]

Dit is mijn verdeler.
Met de kunststof kraan in het midden moest ik hem destijds inregelen, ik weet alleen niet meer hoe dat ging, moet ik opnieuw induiken. Laatst toen ik er op mijn knieen zat bedacht ik ook dat er niet voor niks origineel een thermostaat met retourwatervoeler op zat, dus dat is volgens mij ook niet helemaal hoe het hoort...
Weet je wat niet hoort, die flexibele slang met dat smalle shit bochtje eraan. Een verdeler voeden via 15 mm pijpje is nie best.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
[quote]PentaClover schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:08:
[...]

/quote]

Een goedkope en naar mijn mening effectieve oplossing is zelf maken met Artic F9 Silent computer ventilatoren(12V) die dacht ik 60m3/h per stuk verplaatsen. Bij 2 meter radiator dus 300m3/h luchtverplaatsing!
(Kosten <10eur per ventilator en bijna geruisloos)
Om de 40cm een ventilator in een aluminium frame van hoeklijn op draadeind pootjes want de lucht moet er onder door komen. Dit schuif je onder de radiator.

Tussenruimten niet afdichten want er wordt gebruik gemaakt van de inductie, de ventilatoren geven een impuls aan de luchtstroom en nemen door de tussenruimte van 30-40cm nog eens 2 maal zoveel lucht mee dus dan is de luchtverplaatsing c.a 600-1000 m3/h
.

In een convectorput kun je dit ook ophangen

Mijn Ta daalde met c.a 5C. De rest van het huis werd wel een beetje kouder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_5AgHIOqP9R7uapVeyU1cJCWYI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NBRJ9oVS4jcZccQGgCdeWUXa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Wanneer ik hier de bron (verwarming) ga vervangen, wil ik er ook wat meting op los kunnen laten. ik denk dan aan in elk geval op wat tactische plekken een temperatuurmeter, maar eigenlijk zou een flowmeter ook erg mooi zijn om af te kunnen regelen. Bestaan die dingen in-line? Het mooie is namelijk dat vanaf mijn ketel op zolder, de verwarming van mijn dochter naar links gaat, de vloerverwarming apart naar beneden, en van mijn zoon naar rechts. Als ik in die 3 leidingen een flowmeter plaats, zou ik ze dus uitstekend in kunnen regelen...

Als ik dat dan in combinatie met een temperatuurmeter doe (evt electronisch, en dan verzamelen op 1 plek), kan je al veel meer, en makkelijker zien waar het er in de toekomst mogelijk aan schort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
reneeke1970 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Weet je wat niet hoort, die flexibele slang met dat smalle shit bochtje eraan. Een verdeler voeden via 15 mm pijpje is nie best.....
Niet zo snel oordelen en even beter kijken... : Dat blexibele shit slangetje waar je het over hebt, is een 3/4e flex slang, waar de waterontharder heeft gestaan (kijk maar, links zie je nog een stukje van de afvoer ervan.) Deze was te groot ivm herindeling van de trapkast en komt een nieuwe tussen binnenkort.

Verder zit de verdeler aangesloten met 22mm unopor, wat voor de vloer alleen voldoende zou moeten zijn.

De uitgang van de WP is 28mm, aangesloten met een 28mm T stuk, welke naar links en rechts verjont is naar de gebruikelijke 22mm hoofdleiding, om de flow niet tegen te werken.

De witte slangen aan de onderzijde zijn 16mm vloerverwarmingsslangen, op ca 8cm gemiddeld uit elkaar gelegd.

So far so good denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Niet zo snel oordelen en even beter kijken... : Dat blexibele shit slangetje waar je het over hebt, is een 3/4e flex slang, waar de waterontharder heeft gestaan (kijk maar, links zie je nog een stukje van de afvoer ervan.) Deze was te groot ivm herindeling van de trapkast en komt een nieuwe tussen binnenkort.

Verder zit de verdeler aangesloten met 22mm unopor, wat voor de vloer alleen voldoende zou moeten zijn.

De uitgang van de WP is 28mm, aangesloten met een 28mm T stuk, welke naar links en rechts verjont is naar de gebruikelijke 22mm hoofdleiding, om de flow niet tegen te werken.

De witte slangen aan de onderzijde zijn 16mm vloerverwarmingsslangen, op ca 8cm gemiddeld uit elkaar gelegd.

So far so good denk ik?
De 22 is toch 18 inwendig?
Vind ik niet veel voor 8 groepen, maar oke niet heel slecht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
reneeke1970 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sop0237myTQ5WklEUkZf2VWaOu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9HVrCR2IpSYFBvPgvFgrIZq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssZ_I78UPqddggg0dRhzlx4G5Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGfEcL8xr6HofSxctDRkhLUd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRq3H0U8qjzdLN2vNONZXpz00_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCLEa3GLBV87nGmKkxPPdJDH.jpg?f=fotoalbum_large

nog wat plaatjes.
Er staat een complete bijbel op die buis, maar een diameter....

7 groepen trouwens, 8e is reserve.
En, zoals vermeld, zijn de groepen erg klein. Ik had aan maximale lengte ook met 3 a 4 groepen kunnen volstaan en had 22 prima geweest denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door dutchlincoln op 10-01-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
@Tomexergie Dat is het volgende waar ik naar ga kijken als de betere flow afstelling niet genoeg oplevert, ik vind de speed comforts ook net even te veel geluid maken voor in de slaapkamer.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
reneeke1970 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:34:
[...]

Pomp minstens halve kracht zetten, tot maximaal te proberen. Thermostaat kraan open houden, ventiel aan uitgaande kant dicht draaien en dan één slagje terug open. Er moet weerstand zijn in de retour leiding anders perst de pomp niet naar de slangen toe maar pakt weg van minste weerstand zo de retour in. Meng verdeler werkt prima maar je moet ze wel goed in regelen, vervangen voor gesloten versie is complete bullshit.
De verdelers allemaal even langsgelopen, de eerste 3 hebben allemaal het ventiel K, maar als ik die opendraai komt er water uit, dus morgen even verder kijken, verder aanpassingen:

Grundfos UPS15-50:

Heb bij deze 4 groepen opengezet, alleen de logeerkamer niet (omdat hier geslapen wordt). Pomp op stand II gezet (stond op 1). Voetventiel was met een schroevendraaier, had alleen de imbus bij me, morgen herkansing ;))

Grundfos UPM3 Auto:

Voetventiel dichtgedraaid (stond ver open) en daarna halve slag teruggedraaid. Pomp stond op auto (25-50%)

Wilo IPX4D:

Voetventiel stond al helemaal open, kan hem niet dichtkrijgen, morgen installateur even bellen. Pomp op stand II gezet (stond op 1)

Wilo RS25/4-3 P:

Deze zit in het aanrecht weggewerkt en kan ik nu niet bij, morgen even kijken hoe deze staat.

Ook de curve aangepast zodat de aanvoertemperatuur niet meer zo belachelijk hoog is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osCoe5dxAmKAVOJ1giG4uuJ-Mtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YEsRt7CD9BlziahEZba3VDGj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 18:48
PentaClover schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:15:
@Tomexergie Dat is het volgende waar ik naar ga kijken als de betere flow afstelling niet genoeg oplevert, ik vind de speed comforts ook net even te veel geluid maken voor in de slaapkamer.
Ik heb nu ook de meeste JAGA's hier voorzien van artic's (wel de P serie, 8cm en 14cm) zodat ik ook boven kan koelen in de zomer.
Voor de kinderkamer en werkkamer (zolder) heb ik ze nu actief aan. Het scheelt echt veel, krijg nu wel de zolder warm in korte tijd wat eerder niet lukte. Daarnaast kunnen deze draaien op 5v, en dan hoor je ze echt niet.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Uponor 20 is inwendig hooguit 15,5 mm doorsnee. Met de fitting er in ben je dus nog kleiner. De voeding is zo en zo te klein voor je
VV installatie.
Die 8 groepen verdeler moet je zo en zo aansluiten met 28mm Staal aansluiten op je WP. En de verdeler moet 1" aansluiting hebben.

https://www.nathan.nl/wp-...erwarmingsinstallatie.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door Adriaan71 op 10-01-2021 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
Adriaan71 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:26:
Uponor 20 is inwendig hooguit 15,5 mm doorsnee. Met de fitting er in ben je dus nog kleiner. De voeding is zo en zo te klein voor je
VV installatie.
Die 8 groepen verdeler moet je zo en zo aansluiten met 28mm Staal aansluiten op je WP. En de verdeler moet 1" aansluiting hebben.

https://www.nathan.nl/wp-...erwarmingsinstallatie.pdf
Leest niemand de tekst die bij plaatjes staat,of...?

De verdeler zal het er mee moeten doen, want ik kan niet meer bij de leidingen (zonder mijn gang en badkamer te slopen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Waarom zitten aanvoer en retour op elkaar aangesloten bij je flexibele buis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Adriaan71 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:26:
Uponor 20 is inwendig hooguit 15,5 mm doorsnee.
Bestaat dat? Uponor 22mm OD? want die knelkoppeling moet 22 zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Naalroc schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:37:
[...]

Inzet nippel van 20 uponor naar klem 22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:37:
[...]

Verlopen wel, 20, 25 uponor kan je op een 22 knelsok zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
koevlaas2 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:37:
[...]

Waarom zitten aanvoer en retour op elkaar aangesloten bij je flexibele buis ?
Omdat de waterontharder die er tussen stond nu weg is, dus als ik ze niet aan elkaar knoop heb ik geen water uit de kraan... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:34:
[...]

De verdeler zal het er mee moeten doen, want ik kan niet meer bij de leidingen (zonder mijn gang en badkamer te slopen..)
Dan heb je een aardig probleem wat lastig op te lossen is volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Adriaan71 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:39:
[...]

Dan heb je een aardig probleem wat lastig op te lossen is volgens mij.
Volgens mij heb ik helemaal geen probleem met mijn VV ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:34:
[...]

Haal je voetventiel en maximaal thermostaat eruit, op de wartels uit je verdeler kan je direct 1" puntstukken knellen (zonder pakking) en dan heb je een bijna perfecte verdeler.
Pompstand op 50% BTW.

Edit: heb dit ongeveer 30x bij zo'n type verdeler gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 10-01-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:40:
[...]

Volgens mij heb ik helemaal geen probleem met mijn VV ?
Haal er nou 2 door elkaar sorry _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
np.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Adriaan71 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:38:
[...]

Inzet nippel van 20 uponor naar klem 22
Ja, nog even op die voet door gaan om je eigen gelijk te halen: bekijk de foto's maar eens goed, voordat je een ander zonder reden afkraakt, zonder iets opbouwends te zeggen; eerder had je het over 15 mm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
koevlaas2 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:41:
[...]

Haal je voetventiel en maximaal thermostaat eruit, op de wartels uit je verdeler kan je direct 1" puntstukken knellen (zonder pakking) en dan heb je een bijna perfecte verdeler.
Pompstand op 50% BTW.

Edit: heb dit ongeveer 30x bij zo'n type verdeler gedaan.
Maximaalthermostaat, bedoel je de Evohome die er nu op zit?

Als ik die weghaal, hoe ga ik dan voorkomen dat ik hier gegrild wordt als dochterlief het boven koud heeft en de verwarming aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Naalroc schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:44:
[...]

Ja, nog even op die voet door gaan om je eigen gelijk te halen: bekijk de foto's maar eens goed, voordat je een ander zonder reden afkraakt, zonder iets opbouwends te zeggen; eerder had je het over 15 mm!
Eigen gelijk hoef ik niet te halen. Ik werk zo en zo niet met kunststof leiding systemen waarvan de fitting de leiding diameter vernauwt.

En ik had inderdaad aangepast omdat ik zag dat ik het fout getypt had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:44:
[...]

Als ik die weghaal, hoe ga ik dan voorkomen dat ik hier gegrild wordt als dochterlief het boven koud heeft en de verwarming aanzet?
Wat Koevlaas zegt is heel redelijk; en met een wp moet je gewoon geen te heet water door je systeem laten produceren, dus ook geen oververhitting
.
Als de pomp geen water aanmaakt van meer dan , zeg, 35-38*, is er niets aan de hand, dat kan gewoon door de vloer.
Maar wat Koevlaas zegt, is dat het voetventiel, en ook de thermostaat knop een behoorlijke belemmering van de stroming zij; als je die restricties er tussen uit laat, dan komt dat het systeem ten goede. Maar dan is het wel een voorwaarde, dat je Ta niet te hoog is, en daaronder valt dan ook de LTV, van een gasketel: LAAG is relatief begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Adriaan71 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:49:
[...]

Eigen gelijk hoef ik niet te halen. Ik werk zo en zo niet met kunststof leiding systemen waarvan de fitting de leiding diameter vernauwt.

En ik had inderdaad aangepast omdat ik zag dat ik het fout getypt had.
De doorlaat van een kunststof leiding is altijd kleiner dan de doorlaat van de hier gebruikte fitting, en niet andersom, zoals jij stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:49
@dutchlincoln , waar jij de regelknop hebt zitten, zit normaal de maximaal thermostaat die met zo’n olievoeler. Waar zit die nu tussen? Of is die al weg en ligt die los eronder? Ja dus die ligt er los onder.
Dan is de vraag of de doorlaat inderdaad groot genoeg is.

[ Voor 19% gewijzigd door Dapdodo op 10-01-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:44:
[...]

De thermostaat op de aanvoer van je verdeler, niet die op je groepen zelf.
Heb je nog een cv ketel erbij dan moet je voorkomen dat je cv ketel warmer dan ca. 45c water in je vloer stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Dat is ook de reden dat ik had bedacht om tussen de 3 hoofdgroepen een aan en afvoer thermometer, en een flowmeter te plaatsen.
Dan kan ik e.e.a. monitoren, en daadwerkelijk zin of het een belemmering is of niet.
Het voetventiel heb ik weinig mee, die mag weg, maar op de een of andere manier zou ik wel graag een thermostaat willen behouden. Een (er duur) alternatief (ALS het nodig is..) zou een separate groepensturing zijn van Honeywell. Dan kan ik elke groep per groep apart aan en uit zetten. (eigenlijk onzin, want feitelijk 1 grote ruimte). Alternatief zou een aan/uit klep zijn ipv de thermostaatknop.

Ik ga eerst de ketel en dergelijke ophangen. Mocht het een probleem blijken, is dat een volgend aandachtspunt / project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
martgom schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:18:
[...]

De verdelers allemaal even langsgelopen, de eerste 3 hebben allemaal het ventiel K, maar als ik die opendraai komt er water uit, dus morgen even verder kijken, verder aanpassingen:

Grundfos UPS15-50:

Heb bij deze 4 groepen opengezet, alleen de logeerkamer niet (omdat hier geslapen wordt). Pomp op stand II gezet (stond op 1). Voetventiel was met een schroevendraaier, had alleen de imbus bij me, morgen herkansing ;))

Grundfos UPM3 Auto:

Voetventiel dichtgedraaid (stond ver open) en daarna halve slag teruggedraaid. Pomp stond op auto (25-50%)

Wilo IPX4D:

Voetventiel stond al helemaal open, kan hem niet dichtkrijgen, morgen installateur even bellen. Pomp op stand II gezet (stond op 1)

Wilo RS25/4-3 P:

Deze zit in het aanrecht weggewerkt en kan ik nu niet bij, morgen even kijken hoe deze staat.

Ook de curve aangepast zodat de aanvoertemperatuur niet meer zo belachelijk hoog is:
[Afbeelding]
Voetventielen moeten helemaal open, tenzij je wil knijpen bij die verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Dapdodo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:53:
@dutchlincoln , waar jij de regelknop hebt zitten, zit normaal de maximaal thermostaat die met zo’n olievoeler. Waar zit die nu tussen? Of is die al weg en ligt die los eronder?
exact dat. Die heb ik er afgehaald en verwisseld met de evohome thermostaat, om de vloerverwarming "uit" te kunnen zetten als de kamer op temperatuur is.
Ik had toen nog "normale" radiatoren in de kinderkamers en was gebonden aan een relatief hoge temperatuur (50 graden.)

zoiets:

https://www.dennisdeal.co...RObjKrOf8kyoaAimIEALw_wcB

https://persleidingsystem...BsNbLAku6LbwaAhLyEALw_wcB

https://www.amazon.nl/KKm...id=pla-824590100079&psc=1

[ Voor 42% gewijzigd door dutchlincoln op 10-01-2021 23:03 . Reden: aanvullende info flowmeters. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:57:
[...]

exact dat. Die heb ik er afgehaald en verwisseld met de evohome thermostaat, om de vloerverwarming "uit" te kunnen zetten als de kamer op temperatuur is.
Ik had toen nog "normale" radiatoren in de kinderkamers en was gebonden aan een relatief hoge temperatuur (50 graden.)
Je evohome moet dan op de groepen zelf, maar dan gaat je mengverdeler wel onafgekoeld water retour WP sturen.
Vandaar een pomploze verdeler daar heb je dat probleem niet mee.

Pagina: 1 ... 54 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.