Ik heb stroom over voor ca 30.000 km, maar wel een paar problemen:jerh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 08:31:
[...]
Tijd voor een elektrische auto... die rijdt qua brandstof dan gratis en 2 lukt misschien ook nog wel.
- Hoe trek ik de caravan?
- Er staan nu al twee auto's hier op de oprit niets te doen, die investering ga ik met de ca 10.000 km die we dit jaar hebben gereden nooit terugverdienen, zelfs al kreeg ik geld toe op de stroom.
- Geld is op, zit (bijna) allemaal in het huis.
Weer een probleem met die achterhaalde EPC berekening.Ik doe het uit het hoofd, maar zo werkte die berekening toch niet. Die hield allerlei verschillende temperaturen aan per ruimte ipv die 31K die jij nu voor het hele huis neemt.
Als je gaat rekenen met warmteweerstanden zie je dat bij traditionele bouw (met stenen of betonnen binnenwanden), een dikke buitenisolatie en WTW in de praktijk het hele huis dezelfde temperatuur krijgt. Bij ons is dat ook het geval. Op de zolder was het voordat we daar ook de VVW inschakelden hooguit een halve graad koeler dan in de woonkamer.
Alleen bij HSB met geïsoleerde binnenwanden kun je nog grote temperatuurverschillen in je huis krijgen.
Zo stond dat ook niet in mijn post. Bij het bepalen van de stookgrens hou je alleen rekening met interne warmtebronnen. Als je de externe (zon) ook meeneemt, wordt de stookgrens lager, en dat is ie in de praktijk dus ook. Maar ook bij lange periodes zonder zon (donkere winterdagen) wil ik het graag warm hebben binnen.Ik weet niet of jij nu het zelfde bedoelt als @dunklefaser. Moet jij bij verwarmen vanaf een buitentemperatuur van 16 a 17 graden? Gezien de Ta die je gebruikt en isolatie zou ik een veel lagere waarde verwachten.
Hier is de praktijk dat in de buurt van de 10 graden de wp tot leven komt. Het ligt soms wel iets hoger als het erg somber is. Ons huis is dan wel qua ontwerp optimaal op de zon georienteerd met veel massa, geen koudebruggen en goed geisoleerd (RC 6 overal).
Die lage Ta is gewoon het gevolg van veel afgifte-oppervlak en heeft weinig te maken met de stookgrens. Onze woning heeft bij 2°C zo'n 4 kW aan verwarmingsvermogen nodig. Als ik dat deel door 235m² afgifteoppervlak, heb ik maar gemiddeld 17 W/m² aan afgifte nodig. En dat wordt nog eens verlaagd doordat de VVW op de verdiepingen ook nog warmte naar beneden afgeeft.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.